Of een ander vakgebied uitkiezen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:56 schreef Catch22- het volgende:
Tsja, online marketing kan iedereen wel doen. Als je meer geld wil moet je ook op en hoger nivo gaan werken
Dat is natuurlijk overdreven maar ik vond rond de 2200 wel reëelquote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:47 schreef halfway het volgende:
Ja dat leren ze je niet op school, de meesten denken met WO ¤5000- pm te scoren, dus welkom to real life, waar je mooi onderaan mag beginnen.
Nee voor de functie waar ik oorspronkelijk op solliciteerde was het zeer gewild maar voor de functie die ik nu gekregen heb was geen vacature dus ik heb daar geen functiebeschrijving met werkniveau voor gezien.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 08:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Vroegen ze voor deze functie WO? Want dan vind ik het wel erg weinig. Starters vanaf het WO krijgen toch meestal wel een aantal honderden euro's meer. Je kunt het natuurlijk aannemen en ondertussen zoeken naar iets beters.
Dan is het waarschijnlijk geen WO starter functie. Ik begrijp dat je nu weinig keus hebt, maar ik zou wel zo snel mogelijk op zoek gaan naar iets op niveau zodat je ook iets met je onderzoeksvaardigheden kunt doen en andere kwaliteiten die specifiek aansluiten bij een WO opleiding.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 08:40 schreef dorkette het volgende:
[..]
Nee voor de functie waar ik oorspronkelijk op solliciteerde was het zeer gewild maar voor de functie die ik nu gekregen heb was geen vacature dus ik heb daar geen functiebeschrijving met werkniveau voor gezien.
Dat is het ook. Heb je ze de indruk gegeven dat je verder weinig opties hebt? Want dan kunnen ze het zich veroorloven om laag in te zetten.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 08:37 schreef dorkette het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk overdreven maar ik vond rond de 2200 wel reëel
Inderdaad. Ik heb nog niet onderhandeld, wel laten weten dat ik het vrij laag vindt, maar ze komen steeds terug op het feit van "Ja maar je hebt weinig ervaring." Desondanks vind ik wel dat ik met WO denkniveau wel wat hoger mag gaan zitten. Ze waren blijkbaar wel onder de indruk van mijn CV in de zin van dat ze een baan hebben kunnen lospeuteren maar daar willen ze me dan wel bar slecht voor betalen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 08:59 schreef LuNaTiC het volgende:
Maar wat ik nog niet heb gelezen: heb je al geprobeerd te onderhandelen? Het is ook maar een bod he? Zelfs als starter kun je proberen hoger uit te komen. Je moet je daarbij wel afvragen hoe sterk je onderhandelingspositie is natuurlijk. En dat ligt dan met name aan om hoe erg ze om jou of personeel staan te springen, en of je zelf alternatieven hebt.
Dit is een goeie... bedankt, wist ik niet! Ga ik ze zeker op aanspreken.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 09:36 schreef bisti het volgende:
Concurrentiebeding is niet meer van toepassing op contracten met bepaalde tijdDit kun je even aangeven, "ik wil het best tekenen maar het heeft geen enkele waarde, beter kun je dit schrappen".
Ze hebben me wel gevraagd of ik nog andere sollicitaties had lopen. Daarop heb ik nee gezegd, maar ik bedenk me nu dat ik misschien had moeten zeggen dat ik dat wel had?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 09:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is het ook. Heb je ze de indruk gegeven dat je verder weinig opties hebt? Want dan kunnen ze het zich veroorloven om laag in te zetten.
Ter aanvulling, je kunt jezelf best verkopen op gebrek aan ervaring. Dat het gebrek er is kun je niet veranderen, maar je kan er wel een positieve draai aan geven. Zo heb je bijvoorbeeld de meest recente kennis in huis en heb je een frisse blik op de organisatie. Daardoor zie je dingen die verbeterd kunnen worden die ervaren mensen al lang niet meer zien.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 11:04 schreef LuNaTiC het volgende:
Check in elk geval even http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/salarischeck#/nl_NL
maar verder moet jij uiteindelijk wel jezelf verkopen. Gebrek aan ervaring is een makkelijk argument voor hen, maar probeer hen er maar van te overtuigen dat je meer waard ben.
En een beetje bluf mag best. Ik zei het ook letterlijk tijdens mijn eerste sollicitatiegesprek. Ik was een beetje bleu, had geen idee wat ik waard was, maar ik had wel als referentie dat ik wist wat ik zou verdienen als ik fulltime zou vakken vullen (m'n toenmalige bijbaan). Toen ik schrok van het relatief kleine netto gat tussen die twee, zei ik dat ik daar nou niet echt voor had gestudeerd. Toen vroegen ze me wat ik dan wilde verdienen, en daar gingen ze na beraad akkoord mee.
Maar nogmaals, als je niet zoveel alternatieven hebt (en dat weten ze blijkbaar), zullen ze het eruit proberen te persen. Ik neem aan dat je ook niet onder een CAO valt, anders zou je daar nog even in kunnen neuzen qua loonschalen/functies etc.
Als je geen alternatieven hebt, onderhandelen over het loon willen of kunnen ze er niks mee had ik het geaccepteerd om werkervaring op te doen en dan blijven solliciteren op alles wat voorbij komt. 1800¤ bruto p.m is wel erg mager voor een wo'er.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:33 schreef dorkette het volgende:
Hoi,
Ik zit met een kwestie en zou graag jullie mening hierover willen hebben. Ik studeer deze maand af aan de uni voor mijn master Communicatie. Een baan zoek ik eigenlijk in de online marketing. Qua werkervaring heb ik alleen dat wat ik mezelf heb aangeleerd en voor mkb'ers adviseer ik af en toe. Ook heb ik een half jaar vrijwillig stage gelopen maar dit bedrijf richtte zich meer op online strategieën.
Nu heb ik gesolliciteerd op een functie voor online marketeer bij een bedrijf. Ze waren razend enthousiast over mijn brede kennis (ook deels programmeer kennis), maar zelfs na een tweede en enthousiast gesprek bij de directeur bleek dat ik te weinig werkervaring had. Nu hebben ze me wel een baan als "campagnemedewerker" bij hun zusterbedrijf aangeboden. Hier zal ik dan online campagnes van klanten beheren.
Ondanks het feit dat ze het continu hebben over groeimogelijkheden, zeggen ze ook dat ik laag moet beginnen.
Ze bieden me eerst een oproepcontract voor 2 mnd (ook omdat ik bij mijn bijbaan receptie verzorgingshuis moet uitwerken). Hier hebben ze het over ¤9,50 bruto per uur. Bij mijn huidige bijbaan verdien ik ¤11,67 excl weekendtoeslagen. Wanneer deze twee maanden voorbij zijn en alles goed is gegaan bieden ze me een jaarcontract met hoogstwaarschijnlijk ¤1800 bruto per maand, misschien iets hoger afhankelijk van hoe ik gepresteerd heb.
Al met al komt dat flink rauw op mijn dak. Keihard gewerkt voor die WO bachelor en master en nu word je zo afgestraft omdat je geen werkervaring hebt? Wat vinden jullie daar van.. Aangezien mijn bijbaan contract in oktober afloopt ben ik ook niet in de positie dit af te slaan en hebben ze ook nog eens een concurrentiebeding in hun contract staan.
Niemand heeft je ooit verteld dat je voor fatsoenlijke startersbanen iets meer moet hebben gepresteerd dan alleen een WO-diploma? Met alleen zo'n papiertje kom je niet ver. Je maakt jezelf interessant door extra dingen er bij te doen, zoals buitenlandervaring, een eigen bedrijf, bestuursjaar van een vereniging, topsport of hoge cijfers.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:33 schreef dorkette het volgende:
Hoi,
Ik zit met een kwestie en zou graag jullie mening hierover willen hebben. Ik studeer deze maand af aan de uni voor mijn master Communicatie. Een baan zoek ik eigenlijk in de online marketing. Qua werkervaring heb ik alleen dat wat ik mezelf heb aangeleerd en voor mkb'ers adviseer ik af en toe. Ook heb ik een half jaar vrijwillig stage gelopen maar dit bedrijf richtte zich meer op online strategieën.
Nu heb ik gesolliciteerd op een functie voor online marketeer bij een bedrijf. Ze waren razend enthousiast over mijn brede kennis (ook deels programmeer kennis), maar zelfs na een tweede en enthousiast gesprek bij de directeur bleek dat ik te weinig werkervaring had. Nu hebben ze me wel een baan als "campagnemedewerker" bij hun zusterbedrijf aangeboden. Hier zal ik dan online campagnes van klanten beheren.
Ondanks het feit dat ze het continu hebben over groeimogelijkheden, zeggen ze ook dat ik laag moet beginnen.
Ze bieden me eerst een oproepcontract voor 2 mnd (ook omdat ik bij mijn bijbaan receptie verzorgingshuis moet uitwerken). Hier hebben ze het over ¤9,50 bruto per uur. Bij mijn huidige bijbaan verdien ik ¤11,67 excl weekendtoeslagen. Wanneer deze twee maanden voorbij zijn en alles goed is gegaan bieden ze me een jaarcontract met hoogstwaarschijnlijk ¤1800 bruto per maand, misschien iets hoger afhankelijk van hoe ik gepresteerd heb.
Al met al komt dat flink rauw op mijn dak. Keihard gewerkt voor die WO bachelor en master en nu word je zo afgestraft omdat je geen werkervaring hebt? Wat vinden jullie daar van.. Aangezien mijn bijbaan contract in oktober afloopt ben ik ook niet in de positie dit af te slaan en hebben ze ook nog eens een concurrentiebeding in hun contract staan.
Binnen de communicatie- en marketingsector telt werkervaring buitensporig zwaar mee op dit moment. Deels heeft dit te maken dat de kwaliteit van de professional af te lezen is aan zijn (veelal haar) trackrecord, aan de andere kant ook aan het overaanbod aan nieuwe instroom.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:34 schreef dorkette het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik heb nog niet onderhandeld, wel laten weten dat ik het vrij laag vindt, maar ze komen steeds terug op het feit van "Ja maar je hebt weinig ervaring." Desondanks vind ik wel dat ik met WO denkniveau wel wat hoger mag gaan zitten. Ze waren blijkbaar wel onder de indruk van mijn CV in de zin van dat ze een baan hebben kunnen lospeuteren maar daar willen ze me dan wel bar slecht voor betalen.
Onthou wel dat je in een branche zit met een overschot aan startend personeel.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:06 schreef dorkette het volgende:
Oke dan... mail met mijn verwoording voor een beter salaris is verstuurd.. Kijken wat ze erop zeggen.
Gefrustreerd vooral.quote:
Waarom doen mensen die studie dan nog?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 22:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je moet al blij zijn met deze studie dat je al loon krijgt. Bij bijvoorbeeld psychologie (WO opleiding) moet je gratis werken en als je naar het aantal studenten kijkt die iets doen in de communicatie, gaat hier hier ook naartoe in dit vakgebied.
1800 bruto is niet eens zo heel verkeerd in dit vakgebied.
Je vormt je tijdens je studie toch een beeld van de markt die je op wilt, beetje verkenning op zijn minst. Als dit TS nog verbaasd dan heeft hij dus werkelijk geen enkel idee van waar hij mee bezig is.quote:
Als ik kijk hoe TS z'n posts formuleert, dan zal het niet veel soeps zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:48 schreef LuNaTiC het volgende:
En wat heb je dan precies gestuurd? Hoe heb je het geformuleerd?
Om de 1 of andere reden heerst hier ook het idee dat managers die na een studie bedrijfskunde de boel wel even komen managen meer moeten verdienen / hoger ingeschaald moeten worden dan een nieuwbakken ingenieur die net een 5-jarige zware studie achter de rug heeft, je mag ongeacht het veld waar je in zit inderdaad blij zijn als je met 2700-3000 per maand kan beginnen. En een tekort aan hoogopgeleide technici, mwah, er is denk ik vooral een tekort aan hoogopgeleide technici die niet voor een hongerloontje willen werken, ik zie mensen vaak ook naar het buitenland vertrekken omdat ze daar een betere deal kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:57 schreef Shreyas het volgende:
Er wel uitzonderingen, zoals (tand)artsen, die beginnen wel met 3500 euro per maand, maar dat zou voor elke bèta master moeten gelden, zeker gezien het enorme tekort aan hoogopgeleide technici.
Tja in de politiek zitten nou eenmaal voor bestuurders en die alfa makkelijker vonden dan beta.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 23:42 schreef Henno het volgende:
[..]
Om de 1 of andere reden heerst hier ook het idee dat managers die na een studie bedrijfskunde de boel wel even komen managen meer moeten verdienen / hoger ingeschaald moeten worden dan een nieuwbakken ingenieur die net een 5-jarige zware studie achter de rug heeft, je mag ongeacht het veld waar je in zit inderdaad blij zijn als je met 2700-3000 per maand kan beginnen. En een tekort aan hoogopgeleide technici, mwah, er is denk ik vooral een tekort aan hoogopgeleide technici die niet voor een hongerloontje willen werken, ik zie mensen vaak ook naar het buitenland vertrekken omdat ze daar een betere deal kunnen krijgen.
Met gladde praatjes en een maatpak kom je hier blijkbaar verder.
Veel is relatief, maar als je maar 100 euro per maand meer verdiend dan het HBO demotiveer je mensen het maximale uit zichzelf te halen. Je studeert en werkt niet alleen voor je zelf, sommige mensen hebben ook een gezin.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 23:53 schreef Atak het volgende:
Waarom moet je per se veel verdienen?
Je studeert voor jezelf en niet voor je werkgever.
Dit is normaliter aan elkaar gerelateerd en ik ben nog geen werkgever tegengekomen die het ''worst zal wezen'' dat zijn werknemers een WO opleiding hebben. Als een bedrijf een aanbesteding wil winnen zijn CVs van de werknemers van cruciaal belang bijvoorbeeld.quote:De werkgever betaalt voor wat je doet en voor hem kan betekenen. Dat je een WO hebt is mooi en aardig maar dat kan jouw toekomstige werkgever een worst wezen. #ToughLove
Maar geld is natuurlijk niet de enige motivator om het beste uit jezelf te halen. Ik ben ook zeer gemotiveerd om het beste uit mezelf te halen. Maar ik werk in de eerste instantie aan mijn ontwikkeling omdat ik het leuk vind om steeds beter en slimmer te worden en uitdagingen tot een succes te brengen. Geef je de kennis en vaardigheid door dan wordt het nog leuker, kan je anderen zien groeien.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 03:03 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Veel is relatief, maar als je maar 100 euro per maand meer verdiend dan het HBO demotiveer je mensen het maximale uit zichzelf te halen. Je studeert en werkt niet alleen voor je zelf, sommige mensen hebben ook een gezin.
[..]
Dit is normaliter aan elkaar gerelateerd en ik ben nog geen werkgever tegengekomen die het ''worst zal wezen'' dat zijn werknemers een WO opleiding hebben. Als een bedrijf een aanbesteding wil winnen zijn CVs van de werknemers van cruciaal belang bijvoorbeeld.
Waarom is dat dan niet zo? Misschien omdat het kennelijk meevalt met dat tekort aan hoogopgeleide technici? 'Linkse bewegingen' de schuld geven is mij te makkelijk. Je bent geen slachtoffer.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:57 schreef Shreyas het volgende:
Er wel uitzonderingen, zoals (tand)artsen, die beginnen wel met 3500 euro per maand, maar dat zou voor elke bèta master moeten gelden, zeker gezien het enorme tekort aan hoogopgeleide technici.
Een tekort aan een bepaald beroep resulteert niet altijd in een hoger salaris. In de zorg is er een tekort aan verpleegkundigen, maar die krijgen echt matig betaald hoor.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:07 schreef Valid het volgende:
[..]
Waarom is dat dan niet zo? Misschien omdat het kennelijk meevalt met dat tekort aan hoogopgeleide technici? 'Linkse bewegingen' de schuld geven is mij te makkelijk. Je bent geen slachtoffer.
Absolute uitzondering natuurlijk. Het gros van de WO afgestudeerden van Rechtsgeleerheid mag blij zijn als ze na een jaar een HBO functie hebben een 2200 p.m. halen.quote:Vind het eerlijk gezegd ook opvallend dat je daarentegen bij enkele advocatenkantoren begint met EUR 3700 p/m, zelfs ruim EUR 4500 p/m als je het totale jaarsalaris incl. bonus etc. over twaalf maanden verspreidt. Om nog niet te spreken van de kosten voor recruitment die ze maken per aanname en de opleiding die voor je wordt betaald.
Klopt deels. Als salaris stijgt met een bepaald percentage, bijvoorbeeld 2.5%, stijg je dus alleen maar harder.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:18 schreef Ouder1 het volgende:
Schrale troost: Onder de ¤2000.- bruto stijgt je netto redelijk hard, daarboven gaat het langzamer.
Het verschil in wat je netto mee naar huis neemt tussen een bruto salaris van ¤1500.- en ¤2000.- is groter dan tussen ¤2000.- en ¤2500.-.
Dat corrigeren onze vrienden van de belastingdienst wel weer.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:44 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt deels. Als salaris stijgt met een bepaald percentage, bijvoorbeeld 2.5%, stijg je dus alleen maar harder.
2000 + 2.5% = 2050 (dus ga je 50 euro meer verdienen)
3000 + 2.5% = 3075 (dus ga je 75 euro meer verdienen)
Ik snap niet wat je wilt zeggen. Heeft niets te maken met mijn post.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:44 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt deels. Als salaris stijgt met een bepaald percentage, bijvoorbeeld 2.5%, stijg je dus alleen maar harder.
2000 + 2.5% = 2050 (dus ga je 50 euro meer verdienen)
3000 + 2.5% = 3075 (dus ga je 75 euro meer verdienen)
Ik zeg dus dat in sommige gevallen je bruto loon steeds harder gaat stijgen.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je wilt zeggen. Heeft niets te maken met mijn post.
Hehe, de pijnlijke ironie, Een resultaat van marktwerking toeschrijven aan "linkse bewegingen" en vervolgens vinden dat bepaald mensen (tegen de wil van de markt in) een bepaald salaris zouden moeten verdienen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:57 schreef Shreyas het volgende:
De inkomensverschillen zijn door linkse bewegingen de laatste tijd veel te klein geworden. Niet elke WO studie is hetzelfde natuurlijk, maar je zou verwachten dat iemand die een MSc heeft van een TU bijvoorbeeld, begint met in ieder geval 3500 euro per maand bruto. Echter, in werkelijkheid mag je al blij zijn als je 2800 euro per maand haalt als starter.
Vrije marktwerking bestaat niet, het is een illusie. Als ik morgen een bedrijf start, mag ik niet zelf weten hoeveel salaris ik mijn werknemers geef, dat staat vast in CAO's. Ook mag ik niet zelf bepalen hoe, wanneer en waarom ik werknemers ontsla, want de staat heeft daar een dozijn aan linkse wetten aan gekoppeld.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hehe, de pijnlijke ironie, Een resultaat van marktwerking toeschrijven aan "linkse bewegingen" en vervolgens vinden dat bepaald mensen (tegen de wil van de markt in) een bepaald salaris zouden moeten verdienen.
Zelfs bij de PvdA vinden ze dat te radicaal gedacht.
Bij die bedragen klopt dat ja, vanwege verschil in belasting percentages. Tussen 2500 en 4500 euro blijf je gewoon in dezelfde belastingschaal en gaat deze berekening niet meer op.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 13:00 schreef Ouder1 het volgende:
Omrekenen: https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html
Uitgaande van fulltime werk zonder bijkomende zaken als leasebak:
Bruto ¤1500.- = netto ¤1.356,83
Bruto ¤2000.- = netto ¤1.685,75
Bruto ¤2500.- = netto ¤1.959,58
Netto verschil tussen bruto ¤1500.- en bruto ¤2000.- = ¤328,92
Netto verschil tussen bruto ¤2000.- en bruto ¤2500.- = ¤273,83
Alleen is dat Offtopic. TS vindt ¤1800.- bruto te weinig en wil graag ¤2200.- bruto. Terwijl dat netto dus maar weinig van elkaar verschilt. Zijn eerste baan.. er zullen nog kansen zat komen om over die ¤2500.- heen te gaan als hij wat ervaring opbouwt.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 14:01 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Bij die bedragen klopt dat ja, vanwege verschil in belasting percentages. Tussen 2500 en 4500 euro blijf je gewoon in dezelfde belastingschaal en gaat deze berekening niet meer op.
Het scheelt genoeg om er goed van op vakantie te gaan. Voor 1800 zou ik als WO-er ook niet aan de slag gaan. Al moet gezegd worden dat communicatie niet zo'n onderscheidende opleiding is.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 14:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Alleen is dat Offtopic. TS vindt ¤1800.- bruto te weinig en wil graag ¤2200.- bruto. Terwijl dat netto dus maar weinig van elkaar verschilt. Zijn eerste baan.. er zullen nog kansen zat komen om over die ¤2500.- heen te gaan als hij wat ervaring opbouwt.
Oké. Dus het zijn de vakbonden met hun CAO's en die vervelende ministers van Sociale Zaken die bepalen dat werkgevers technici maar heel beperkt hoeven te betalen?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 13:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Vrije marktwerking bestaat niet, het is een illusie. Als ik morgen een bedrijf start, mag ik niet zelf weten hoeveel salaris ik mijn werknemers geef, dat staat vast in CAO's. Ook mag ik niet zelf bepalen hoe, wanneer en waarom ik werknemers ontsla, want de staat heeft daar een dozijn aan linkse wetten aan gekoppeld.
Sorry maar dit is te makkelijk.
Voor je kinderen gaat die 100 euro niet veel uitmaken.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 03:03 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Veel is relatief, maar als je maar 100 euro per maand meer verdiend dan het HBO demotiveer je mensen het maximale uit zichzelf te halen. Je studeert en werkt niet alleen voor je zelf, sommige mensen hebben ook een gezin.
[..]
Dit is normaliter aan elkaar gerelateerd en ik ben nog geen werkgever tegengekomen die het ''worst zal wezen'' dat zijn werknemers een WO opleiding hebben. Als een bedrijf een aanbesteding wil winnen zijn CVs van de werknemers van cruciaal belang bijvoorbeeld.
Als nieuweling is vaak even schrikken wat er betaald wordt, alles draait om ervaring, mensen zonder ervaring kunnen ze genoeg krijgen(met dito lager salaris)quote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:33 schreef dorkette het volgende:
Hoi,
100 euro per maand meer of minder maakt wel degelijk uit. Juist als je een gezin hebt.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 15:23 schreef Atak het volgende:
[..]
Voor je kinderen gaat die 100 euro niet veel uitmaken.
De bedrijven die technici aannemen baseren hun startsalaris op hetgeen marktconform is. Dit wordt eigenlijk grotendeels bepaald door de overheid. Kijk maar eens naar de rijksoverheidsvacatures voor een applicatiespecialist of ingenieur. Die zullen in schaal 9 of 10 terecht komen. Dat resulteert dus in een salaris van 2525 euro per maand ongeveer.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 15:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oké. Dus het zijn de vakbonden met hun CAO's en die vervelende ministers van Sociale Zaken die bepalen dat werkgevers technici maar heel beperkt hoeven te betalen?
Ik vind het allemaal maar wat onwaarschijnlijk.
Voor kinderen maakt dat niet uit.quote:Op zondag 10 juli 2016 14:22 schreef Shreyas het volgende:
[..]
100 euro per maand meer of minder maakt wel degelijk uit. Juist als je een gezin hebt.
Ok, dat mag jij vinden, ik heb daar een andere mening over.quote:
En natuurlijk kan je het niet uitleggen.quote:Op zondag 10 juli 2016 15:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ok, dat mag jij vinden, ik heb daar een andere mening over.
Waarom vind jij dat ingenieurs per se zoveel meer geld moeten verdienen?quote:Op zondag 10 juli 2016 14:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De bedrijven die technici aannemen baseren hun startsalaris op hetgeen marktconform is. Dit wordt eigenlijk grotendeels bepaald door de overheid. Kijk maar eens naar de rijksoverheidsvacatures voor een applicatiespecialist of ingenieur. Die zullen in schaal 9 of 10 terecht komen. Dat resulteert dus in een salaris van 2525 euro per maand ongeveer.
Dan een sprongetje naar de (tand)artsen. Ook hierbij wordt een groot deel van het salaris bepaald door de overheid. Niets marktwerking, dat experiment met tandartsen was gefaald. De overheid bepaald wat een tandarts mag vragen voor een controle, tweevlaksvulling, verstandskies trekken etc. Ook voor artsen gelden standaard tarieven die door de overheid worden bepaald.
Waarom bepaald de overheid die tarieven dusdanig dat een tandarts dik 150 euro per uur kan vangen een ingenieur misschien net aan 50 euro per uur?
Er valt niets aan uit te leggen, jij vindt dat 100 euro per maand meer of minder niet uit maakt, ik vind dat dat wel degelijk uit maakt. Verder heeft een welles-nietes hierover weinig zin, kennelijk heb jij een andere maandlastenberekening dan ik, waarbij 100 euro voor jou minder relevant is dan voor mij.quote:
Als je 2000+ euro per maand verdient dan kan je de kosten van je kinderen makkelijk dekken. Die 100 euro gaat dan geen verschil uitmaken. Aan wat wil je het dan besteden? Ze hebben al alles wat ze nodig hebben. Dat jij het niet kan uitleggen zegt al genoeg.quote:Op zondag 10 juli 2016 15:53 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er valt niets aan uit te leggen, jij vindt dat 100 euro per maand meer of minder niet uit maakt, ik vind dat dat wel degelijk uit maakt. Verder heeft een welles-nietes hierover weinig zin, kennelijk heb jij een andere maandlastenberekening dan ik, waarbij 100 euro voor jou minder relevant is dan voor mij.
Dat verschilt dus per situatie. Als je bijvoorbeeld een forse hypotheek hebt af te lossen kan het zo zijn dat 100 euro per maand meer of minder een cruciaal verschil maakt.quote:Op zondag 10 juli 2016 16:13 schreef Atak het volgende:
[..]
Als je 2000+ euro per maand verdient dan kan je de kosten van je kinderen makkelijk dekken. Die 100 euro gaat dan geen verschil uitmaken. Aan wat wil je het dan besteden? Ze hebben al alles wat ze nodig hebben. Dat jij het niet kan uitleggen zegt al genoeg.
Wat is dit voor een gelul? Met ¤2000- blijft er geen stuiver over voor wat extrasquote:Op zondag 10 juli 2016 16:13 schreef Atak het volgende:
[..]
Als je 2000+ euro per maand verdient dan kan je de kosten van je kinderen makkelijk dekken. Die 100 euro gaat dan geen verschil uitmaken. Aan wat wil je het dan besteden? Ze hebben al alles wat ze nodig hebben. Dat jij het niet kan uitleggen zegt al genoeg.
Dan doe je iets verkeerds.quote:Op zondag 10 juli 2016 16:47 schreef halfway het volgende:
[..]
Wat is dit voor een gelul? Met ¤2000- blijft er geen stuiver over voor wat extras
Hangt inderdaad van de situatie af. Meestal maakt het niet uit.quote:Op zondag 10 juli 2016 16:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat verschilt dus per situatie. Als je bijvoorbeeld een forse hypotheek hebt af te lossen kan het zo zijn dat 100 euro per maand meer of minder een cruciaal verschil maakt.
Misschien voor communicatie. Ik heb nog nooit gezien dat salarissen bepaald werden door buiten-curriculaire activiteiten...quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:23 schreef Skv het volgende:
[..]
Niemand heeft je ooit verteld dat je voor fatsoenlijke startersbanen iets meer moet hebben gepresteerd dan alleen een WO-diploma? Met alleen zo'n papiertje kom je niet ver. Je maakt jezelf interessant door extra dingen er bij te doen, zoals buitenlandervaring, een eigen bedrijf, bestuursjaar van een vereniging, topsport of hoge cijfers.
Als je gewoon marginaal afgestudeerd bent in een richting als communicatie dan is er niet heel veel te kiezen nee.
Nog 2,5 maand om verder te solliciterenquote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:33 schreef dorkette het volgende:
Hoi,
Ik zit met een kwestie en zou graag jullie mening hierover willen hebben. [...] Aangezien mijn bijbaan contract in oktober afloopt ben ik ook niet in de positie dit af te slaan en hebben ze ook nog eens een concurrentiebeding in hun contract staan.
2000+ is wel heel ruim genomen. Maar met 2000 bruto verdien je natuurlijk vrij weinig als je daar kinderen van moet onderhoudenquote:Op zondag 10 juli 2016 16:13 schreef Atak het volgende:
[..]
Met ¤2.000 netto kan je echt niet makkelijk een gezin onderhouden hoorquote:Op zondag 10 juli 2016 16:13 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik studeer zelf ook zodat ik later pretttiger/leuker/interessanter werk kan doen, en niet om later 5k per maand binnen te harken. Ik had nu een stuk meer geld gehad als ik na mijn vwo gewoon vuilnisman was geworden ja, maar of ik daar nu gelukkig van word?quote:Op zondag 10 juli 2016 19:27 schreef kdricklamar het volgende:
echt zielig, hele leven strijden op school verdien je paar honderd meer als de vuilnisman
maar alles op zn tijd toch
Zou mijzelf daar al niet van kunnen onderhoudenquote:Op zondag 10 juli 2016 20:19 schreef Merkie het volgende:
[..]
Met ¤2.000 netto kan je echt niet makkelijk een gezin onderhouden hoor.
Tandartsopleiding is 6 jaar, ingenieur is 5 jaar. Ik weet niet hoe zwaar de tandartsopleiding is, maar een opleiding als natuurkunde is zwaar en de meerderheid doet er daarom ook langer over dan 5 jaar om deze studie af te ronden.quote:Op zondag 10 juli 2016 15:48 schreef Merkie het volgende:
[..]
Waarom vind jij dat ingenieurs per se zoveel meer geld moeten verdienen?
Misschien dat de partner dan ook de handjes kan laten wapperen?quote:Op zondag 10 juli 2016 20:19 schreef Merkie het volgende:
[..]
Met ¤2.000 netto kan je echt niet makkelijk een gezin onderhouden hoor.
Dus ¤2.000 is niet genoeg.quote:Op zondag 10 juli 2016 21:33 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Misschien dat de partner dan ook de handjes kan laten wapperen?
Wat boeit het hoe zwaar een opleiding is? Hoe is dat relevant tot het salaris?quote:Op zondag 10 juli 2016 21:26 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Tandartsopleiding is 6 jaar, ingenieur is 5 jaar. Ik weet niet hoe zwaar de tandartsopleiding is, maar een opleiding als natuurkunde is zwaar en de meerderheid doet er daarom ook langer over dan 5 jaar om deze studie af te ronden.
Waarom zou een tandarts veel meer moeten verdienen dan een ingenieur dan?
"Een beginnende tandarts in loondienst zal op een inkomen zitten tussen ¤3.250 en ¤5.185 bruto per maand." http://financieel.infonu.(...)nt-een-tandarts.html
Dus zeg 4000 gemiddeld.
Iemand die een technische natuurkunde master afgerond heeft:
"Het gemiddelde startsalaris van een pas afgestudeerde na afronding van een aansluitende master is ¤ 2.550"
https://www.studiekeuze12(...)indhoven-wo-bachelor
Een beginnend tandarts verdient dus 60% meer dan een beginnend ingenieur, die zogenaamd 'zo gewild' zijn tegenwoordig. En dat voor ongeveer dezelfde studietijd en dan is tandheelkunde echt niet moeilijker dan kwantummechanica. Goeie 'sociale skills' hoef je als tandarts echt niet te hebben. En hand en oog coördinatie zal bij de zogenaamde 'gemiddelde autistische gamende beta student' ook wel in orde zijn (http://www.newscientist.n(...)n-toekomstige-arts/). Kwa verantwoordelijkheid zal het ook echt niet verschillen. Als je in een laboratorium werkt als ingenieur zit je vaak met miljoenen aan apparatuur te spelen. Een foutje kan al snel tienduizenden euro's kosten. Wat is het dan? Dat het tandartsberoep 'vies' is? RD4 medewerkers zie je ook niet klagen en het is niet dat het ingenieursleven nou een luizenleventje is
Wat is volgens jou de reden dan dat een beginnend tandarts 60% meer moet verdienen dan een beginnend ingenieur na een opleiding als bijvoorbeeld technische natuurkunde?
Ik maak me er persoonlijk overigens niet al te veel zorgen over. Ik ben best bereid de Duitse taal beter onder de knie te krijgen en gewoon naar Duitsland te emigreren als ik hier niets kan vinden wat lekker betaalt. Ook de VS/Engeland behoren altijd tot de opties aangezien Engels voor de meeste Nederlanders ook totaal geen probleem is. Zo lang Nederland niet bereid is goed te betalen voor ingenieurs mogen ze van mij ook maar met het tekort aan ingenieurs opgezadeld blijven. De grenzen, vooral voor de huidige meer 'geglobaliseerde' generatie, houden echt niet op bij Nederland.
quote:Op zondag 10 juli 2016 21:40 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wat boeit het hoe zwaar een opleiding is? Hoe is dat relevant tot het salaris?
quote:Op zondag 10 juli 2016 21:26 schreef JaJammerJan het volgende:
Wat is volgens jou de reden dan dat een beginnend tandarts 60% meer moet verdienen dan een beginnend ingenieur na een opleiding als bijvoorbeeld technische natuurkunde?
Weet ik veel, ik ben geen tandarts en neem ook geen tandartsen aan. Ik vraag me alleen af wat het argument precies is dat een ingenieur zoveel waard zou moeten zijn.quote:
Eens.quote:Op zondag 10 juli 2016 22:05 schreef The_Temp het volgende:
Een WO opleiding zorgt op de lange termijn vaak wel voor een hoger salaris natuurlijk, maar waarom zou dat meteen zo moeten zijn wanneer je van de universiteit afkomt? Je zit nog op de levensstandaard van een student, dus als het goed is voelt elke baan al snel als een flinke verbetering.
Doe goede werkervaring op en de stappen in salaris die je maakt worden al snel groter dan wanneer je bijvoorbeeld een MBO opleiding hebt. Dat is in mijn ogen vooral de meerwaarde van een studie, dat je plafond wat hoger komt te liggen.
Niet als je je kamer uit moet denk ik, dan stijgen je woonlasten exorbitant uitgaande van de Randstad.quote:Op zondag 10 juli 2016 22:05 schreef The_Temp het volgende:
Een WO opleiding zorgt op de lange termijn vaak wel voor een hoger salaris natuurlijk, maar waarom zou dat meteen zo moeten zijn wanneer je van de universiteit afkomt? Je zit nog op de levensstandaard van een student, dus als het goed is voelt elke baan al snel als een flinke verbetering.
Doe goede werkervaring op en de stappen in salaris die je maakt worden al snel groter dan wanneer je bijvoorbeeld een MBO opleiding hebt. Dat is in mijn ogen vooral de meerwaarde van een studie, dat je plafond wat hoger komt te liggen.
Je hóeft niet meteen je kamer uit, je kunt ook gewoon in je studentenkamer blijven wonen of b.v. verhuizen naar een nieuwe studentenkamer bij je werk in de buurt. Beetje sneu natuurlijk, maar het kan wel een hoop geld besparen, en als je de ruimte toch niet nodig hebt, waarom geld verkwanselen aan een duur appartement?quote:Op zondag 10 juli 2016 22:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Niet als je je kamer uit moet denk ik, dan stijgen je woonlasten exorbitant uitgaande van de Randstad.
Omdat er anders op een gegeven moment daadwerkelijk een tekort aan ingenieurs gaat onstaan en Nederland zijn toekomstplannen als kenniseconomie opzij kan zetten. Iemand die een TU ir.-studie heeft afgerond kan over het algemeen in andere vakgebieden een stuk meer verdienen, je ziet nu ook al dat studies als economtrie sterk stijgende aantallen van beta-studenten hebben en er veel uitstroom naar het buitenland is. De overheid heeft de afgelopen jaren de instroom op TU's kunnen boosten door reclame te maken maar dat gaat ook eens zijn effectiviteit verliezen, zeker als de arbeidsmarkt ooit aantrekt en gamma-studies een beter baanperspectief krijgen. De lonen voor ingenieurs zullen op dat moment vast wel gaan stijgen maar totdat dat tekort ingehaald is, ben je weer 6+ jaar verder.quote:Op zondag 10 juli 2016 22:00 schreef Merkie het volgende:
Weet ik veel, ik ben geen tandarts en neem ook geen tandartsen aan. Ik vraag me alleen af wat het argument precies is dat een ingenieur zoveel waard zou moeten zijn.
Dus om een mogelijk toekomstig probleem op te lossen moeten we startende ingenieurs maar meer gaan betalen? Wat is nou precies het probleem? Is er überhaupt een probleem? Zitten alle ingenieurs in Nederland nu op een houtje te bijten? Weg te kwijnen tegen een hongerloon terwijl alle bedrijfskundigen een dik salaris en dito bonussen binnenharken? Volgens mij valt dit allemaal wel mee.quote:Op zondag 10 juli 2016 23:00 schreef lemonhead het volgende:
[..]
Omdat er anders op een gegeven moment daadwerkelijk een tekort aan ingenieurs gaat onstaan en Nederland zijn toekomstplannen als kenniseconomie opzij kan zetten. Iemand die een TU ir.-studie heeft afgerond kan over het algemeen in andere vakgebieden een stuk meer verdienen, je ziet nu ook al dat studies als economtrie sterk stijgende aantallen van beta-studenten hebben en er veel uitstroom naar het buitenland is. De overheid heeft de afgelopen jaren de instroom op TU's kunnen boosten door reclame te maken maar dat gaat ook eens zijn effectiviteit verliezen, zeker als de arbeidsmarkt ooit aantrekt en gamma-studies een beter baanperspectief krijgen. De lonen voor ingenieurs zullen op dat moment vast wel gaan stijgen maar totdat dat tekort ingehaald is, ben je weer 6+ jaar verder.
Nee dat zeg ik ook nergens. De meeste ingenieurs die ik ken zijn niet arm. Ik denk wel dat als werkgevers in de toekomst nog ingenieurs will kunnen aannemen, ze de banen (nu al) aantrekkelijker zullen moeten maken. Dat de kans klein is dat dat gaat gebeuren zie ik overigens ook wel in.quote:Op zondag 10 juli 2016 23:03 schreef Merkie het volgende:
Zitten alle ingenieurs in Nederland nu op een houtje te bijten? Weg te kwijnen tegen een hongerloon terwijl alle bedrijfskundigen een dik salaris en dito bonussen binnenharken? Volgens mij valt dit allemaal wel mee.
Volgens die redenatie zou de bezoldiging van ambtenaren en overheidswerknemers dus bepalend zijn voor wat bedrijven hun werknemers betalen? In de praktijk is het andersom. De Rijksschalen volgen de marktontwikkeling. Dat betekent dus dat Microsoft (en de normen die zij stellen) bepaalt hoeveel het Rijk kwijt is aan haar ICT afdeling.quote:Op zondag 10 juli 2016 14:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De bedrijven die technici aannemen baseren hun startsalaris op hetgeen marktconform is. Dit wordt eigenlijk grotendeels bepaald door de overheid. Kijk maar eens naar de rijksoverheidsvacatures voor een applicatiespecialist of ingenieur. Die zullen in schaal 9 of 10 terecht komen. Dat resulteert dus in een salaris van 2525 euro per maand ongeveer.
De overheid bepaalt maximale tarieven. Zou de markt haar werk doen dan zou vanwege de schaarste en de grote vraag naar tandartszorg de tarieven voor tandartsen nog veel hoger liggen. Deze worden kunstmatig beperkt om het voor de consument betaalbaar te houden.quote:Dan een sprongetje naar de (tand)artsen. Ook hierbij wordt een groot deel van het salaris bepaald door de overheid. Niets marktwerking, dat experiment met tandartsen was gefaald. De overheid bepaald wat een tandarts mag vragen voor een controle, tweevlaksvulling, verstandskies trekken etc. Ook voor artsen gelden standaard tarieven die door de overheid worden bepaald.
Waarom bepaald de overheid die tarieven dusdanig dat een tandarts dik 150 euro per uur kan vangen een ingenieur misschien net aan 50 euro per uur?
Je salaris direct niet, maar de functie waarin je instroomt wel. En daarmee weer het salaris.quote:Op zondag 10 juli 2016 17:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Misschien voor communicatie. Ik heb nog nooit gezien dat salarissen bepaald werden door buiten-curriculaire activiteiten...
1800 zou ik overigens als ts ook echt een belediging vinden. Dat kun je ongeschoold ook zonder probleem verdienen.
Vind je het gek, de selectie bij tandheelkunde en geneeskunde zorgt hiervoor. Stel dat je iedereen die tandheelkunde of geneeskunde wilt studeren ook zou toelaten, dan zouden ze wel anders piepen. De overheid houdt het tekort aan (tand)artsen bewust in stand.quote:Op zondag 10 juli 2016 23:32 schreef Ryon het volgende:
De overheid bepaalt maximale tarieven. Zou de markt haar werk doen dan zou vanwege de schaarste en de grote vraag naar tandartszorg de tarieven voor tandartsen nog veel hoger liggen. Deze worden kunstmatig beperkt om het voor de consument betaalbaar te houden.
Ondernemers zonder ondersnemersrisico, er zijn altijd te weinig (tand)artsen, elke (tand)arts heeft per definitie meer dan genoeg patiënten. Er zal dus nooit sprake kunnen zijn van eerlijke correcte marktwerking.quote:Tandartsen zijn ondernemers die een eigen toko opzetten en draaiend houden. Geen rijksambtenaren die volgens een bepaalde schaal werken. Het element van ondernemerschap is ook de reden waarom jonge tandartsen al relatief snel veel verdienen.
doe eens gek en ga dan niet gelijk wonen in de randstadquote:Op zondag 10 juli 2016 22:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Niet als je je kamer uit moet denk ik, dan stijgen je woonlasten exorbitant uitgaande van de Randstad.
Daar heb je ook gelijk in. Ben ik ook zeker van plan. Nu ik nog studeer kun je via Google ook wat regelen via de digitale werkplaats voor studenten, ook handig om in te duiken.quote:Op maandag 11 juli 2016 20:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ik denk dat je al heel blij mag zijn dat je überhaupt aan de slag kan als net afgestudeerde in het communicatievak. Er zijn er de laatste jaren zo veel op straat gezet dat je het eigenlijk altijd aflegt tegen mensen met meer ervaring die ook voor een hongerloontje willen werken.
Verder heb je de pech dat je WO communicatie niet veel meer waard is dan een HBO-opleiding communicatie en aanverwanten. Daar wordt pas een beetje naar gekeken bij de echte topfuncties, maar dan heb je eerst nog wel even minstens 15 jaar extra ervaring en een prachtig CV nodig voor je aan de beurt bent.
Op zich sta je straks met een paar jaar online marketing-ervaring weer veel sterker. Dat is de enige hoek waar nog groei zit. Nadeel is wel dat de startersfuncties net zo goed door wat betere MBO-ers ingevuld kunnen worden. Je WO is in dit vakgebied nog minder van betekenis. En dus zal je salaris daar ook naar zijn.
Belangrijkste is dat je zo snel mogelijk je Google-certificeringen en wat extra van dat soort papiertjes haalt, kijk vooral of je werkgever dat voor je wil betalen. En dan ga je eerst een paar jaar jobhoppen, dan maak je sprongen qua salaris en krijg je functies met wat boeiendere taken dan de hele dag jezelf blindstaren op Analytics en af en toe op wat Adword-knopjes drukken.
Ik zou echt niet te veel eisen, voor jou nu nog 100 anderen. Belangrijkste is nu zorgen dat je een paar jaar ervaring op je CV hebt staan.
Dat is dan toch nog mooi uitgespeeld. Als je wel blij bent met het werk en het bedrijf hoef je daar echt niet wakker van te liggen.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:14 schreef dorkette het volgende:
Goed nieuws, ik heb het kunnen ophogen naar 1950 bruto per maand. Dat vind ik nog wel een redelijk bedrag.
Doe ik nu ook zeker niet meerquote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:23 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is dan toch nog mooi uitgespeeld. Als je wel blij bent met het werk en het bedrijf hoef je daar echt niet wakker van te liggen.
Ja, stel je voor dat ze iedereen die bij de KCT wil of astronaut wil worden toegelaten wordt en vanuit staatswege de extreem dure opleiding betaald krijgt. Dan zouden ze wel eens anders piepen.quote:Op maandag 11 juli 2016 19:50 schreef Shreyas het volgende:
Vind je het gek, de selectie bij tandheelkunde en geneeskunde zorgt hiervoor. Stel dat je iedereen die tandheelkunde of geneeskunde wilt studeren ook zou toelaten, dan zouden ze wel anders piepen. De overheid houdt het tekort aan (tand)artsen bewust in stand.
Als je denkt dat een tandarts geen risico loopt dan heb je een heel beperkt beeld van het beroep.quote:Ondernemers zonder ondersnemersrisico, er zijn altijd te weinig (tand)artsen, elke (tand)arts heeft per definitie meer dan genoeg patiënten. Er zal dus nooit sprake kunnen zijn van eerlijke correcte marktwerking.
De opleiding kost 150.000 euro in totaal. Dat is ongeveer wat een arts in twee jaar tijd betaalt aan inkomstenbelasting.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, stel je voor dat ze iedereen die bij de KCT wil of astronaut wil worden toegelaten wordt en vanuit staatswege de extreem dure opleiding betaald krijgt. Dan zouden ze wel eens anders piepen.
Absolute onzin dit. In Amsterdam verdient een huisarts gemakkelijk een ton euro per jaar bijvoorbeeld, als dat ''een fractie'' is van wat een huisarts elders in het land verdient, verdienen die dus een half miljoen ofzo?quote:Het "tekort" aan hoogwaaride medische professionals (waaronder artsen en tandartsen) wordt om heel veel meer redenen in stand gehouden. In Amsterdam verdient een huisarts bijvoorbeeld maar een fractie van wat een huisarts diep in het land verdient.
Wederom niet waar. In Polen, al meer dan tien jaar een EU land, is die zorg helemaal niet zo duur.quote:Daarnaast concurreren tandartsen ook mee op de Europese markt. In alle landen is die vorm van zorg duur en dat komt echt niet door een Europees overheidscomplot om tandartsen te bevoordelen t.o.v technici.
Als ze zelf slecht zijn in hun vak en fouten maken dan wel. Maar ze hoeven totaal geen moeite te doen om aan genoeg patiënten te komen. Het zijn de ondernemers in Nederland dus het hele begrip marketing niet eens hoeven te kennen om hun zaak goed draaiende te houden.quote:Als je denkt dat een tandarts geen risico loopt dan heb je een heel beperkt beeld van het beroep.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |