Dames en heren, jongens en meisjes op FOK!,quote:Het overkomt ons allemaal weleens. Je zit in een restaurant en weet ineens toch niet meer wat nu precies de regels zijn. Hoe hoort het eigenlijk? Wij zetten het voor u op een rijtje.
Foto: Hollandse Hoogte
Ik mocht een tijdje terug een heerlijk hapje eten in een restaurant. De ene gang na de andere werd mij voorgeschoteld en ik genoot er ontzettend van. Tot het hoofdgerecht kwam. De ober vertelde mij dat het vlees op mijn bord van een haas kwam. Ik had nog nooit haas gegeten, maar het gerecht zag er goed uit, absoluut. Ik nam een hap. Mijn gezicht vertrok. Blijkbaar is haas een type wild waar je van houdt of niet en in mijn geval was dit het laatste. Maar, wat doe je in dit geval? Wat mag je doen? Wat zegt de etiquette?
Terugsturen
Is je gerecht niet bereid zoals het hoort, dan kun je dit rustig terugsturen. Let wel, niet omdat je de portie te klein vindt of omdat het garnituur je niet aanstaat. Ben je met meerdere mensen uit eten, vergeet dan niet hen te vertellen dat ze alvast kunnen beginnen.
Wat een plaatje
Soms ziet het eten eruit als een kunstwerk, loopt het water je al in de mond bij de aanblik. Dat delen we dan maar wat graag via sociale media. Dit kun je zonder schuld doen. Even subtiel een foto maken van je eten is volgens de etiquette geen probleem. Tenzij je op een zakelijke lunch bent, dan is het beleefder om het niet te doen. Het uploaden kun je dan beter weer tot later bewaren. Een telefoon op/aan tafel wordt vaak niet geaccepteerd.
Foto: Hollandse Hoogte
Wijn
Het proeven van de wijn doe je niet om te kijken of je hem lekker vindt, maar of er niets mis mee is. Soms bevat de kurk van de wijn een bacterie die de wijn aantast en om dit te detecteren moet de wijn even geproefd worden. Stuur wijn die je niet lekker vindt dan ook niet terug.
Wensen
De aandacht van de ober trek je niet door met uw vingers te knippen, ‘ober’ te roepen, of nog erger ‘hé!’ te roepen. Volgens de regels van de etiquette is de beste manier te proberen oogcontact te leggen. Lukt dit niet, dan kunt u uw rechterhand met de wijsvinger omhoog in de lucht steken.
Hoe het bij mij afliep? De ober kwam langs en vroeg of het mij smaakte. Ik had het dapper geprobeerd, maar kon de haas niet wegkrijgen. Beschaamd bekende ik dat. De ober bood mij een ander gerecht aan en liet weten dat het niet erg was, hoewel dit wel een goed gerecht was. Ik heb me nog schuldig gevoeld, maar weet in ieder geval wat ik de volgende keer niet meer moet bestellen.
bron
Nee, wel dient er van het restaurant verwacht te worden dat men een bijpassend en op niveau zijnd alternatief aanbiedt aan de betreffende persoon welke geen alcohol nuttigt. Als het hoofd van de tafel geen wijn kan proeven dient de tweede persoon van het gezeldschap dit te doen. Losstaand daarvan is water vrijwel altijd een volledig geaccepteerde en normale drank.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:58 schreef Morrigan het volgende:
Ik had eigenlijk wel wat meer tips verwacht.
Hoe wordt er eigenlijk mee omgegaan als je geen alcohol drinkt. Wordt er dan nog steeds verwacht dat je wijn gaat proeven?
Gaat vooral over wijndrinkers, enzovoort, Verder goede vraag, misschien meer hierover in 't linkje:quote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:58 schreef Morrigan het volgende:
Ik had eigenlijk wel wat meer tips verwacht.
Hoe wordt er eigenlijk mee omgegaan als je geen alcohol drinkt. Wordt er dan nog steeds verwacht dat je wijn gaat proeven?
quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:37 schreef hottentot het volgende:
- Breng het eten naar je mond, en niet je mond naar het eten anders had je net zo goed een trog kunnen bestellen.
In sommige Aziatische landen is het tegenwoordig bijna onbeleefd als je geen foto's maakt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 01:44 schreef ems. het volgende:
Foto's maken van etenDat is hetzelfde tuig dat bij concerten gaat filmen.
Daar is het ook normaal met stokken te eten ipv mes en vork. Cultuurverschillen en zulks.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In sommige Aziatische landen is het tegenwoordig bijna onbeleefd als je geen foto's maakt.Zo van, 'is het eten het niet waard om een foto van te maken?!'
Echt waar? Het komt niet eens in me op om een foto van het eten te maken.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In sommige Aziatische landen is het tegenwoordig bijna onbeleefd als je geen foto's maakt.Zo van, 'is het eten het niet waard om een foto van te maken?!'
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:02 schreef raptorix het volgende:
Scjvb![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jammer dat zoveel mensen slecht over jouw denken![]()
![]()
![]()
![]()
Ik lees je topics altijd met veel plezier![]()
![]()
![]()
Daarnaast snap ik dat het gepeupel dit niet waardeerd![]()
Voorts wil ik graag eindigen u een mooie dag in het zonovergoten Haarlem te wensen![]()
![]()
Ik had het anders omschreven maar goedquote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:37 schreef hottentot het volgende:
Was je handen na het toiletbezoek, als de Ober een uitwisseling van stoffen wil had hij wel gevraagd of hij een vinger in je reet mag steken.
Alsof je de ober aanraakt.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:37 schreef hottentot het volgende:
- Was je handen na het toiletbezoek, als de Ober een uitwisseling van stoffen wil had hij wel gevraagd of hij een vinger in je reet mag steken.
Wie haalt dan al die spullen op die jij aanraakt/gebruikt?quote:
Die zet die kerel toch op de tafel neer. Het is niet alsof je hem een hand geeft.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wie haalt dan al die spullen op die jij aanraakt/gebruikt?
Zuchtquote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:26 schreef vaduz het volgende:
[..]
Die zet die kerel toch op de tafel neer. Het is niet alsof je hem een hand geeft.
Zeg dan gelijk dat je alleen even wilt trollenquote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:30 schreef vaduz het volgende:
[..]
Oh. Zeg dat dan gelijk dat je aan smetvrees lijdt.
Je trollt zelf met die enorme waslijst van je. Of dacht je dat mensen dan serieus allemaal gingen onthouden, danwel uit zouden gaan printen om naar het restaurant mee te nemen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zeg dan gelijk dat je alleen even wilt trollen
Mensen met manieren hebben die lijst helemaal niet nodig, die doen al dit soort dingen uit zichzelf.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:33 schreef vaduz het volgende:
[..]
Je trollt zelf met die enorme waslijst van je. Of dacht je dat mensen dan serieus allemaal gingen onthouden, danwel uit zouden gaan printen om naar het restaurant mee te nemen?
Waarom plaats je die lijst dan? Verwacht je dat ongemanierden hun leven zullen beteren na het lezen van jouw waslijst?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mensen met manieren hebben die lijst helemaal niet nodig, die doen al dit soort dingen uit zichzelf.
Nee, ik geef alleen aan dat je kunt overdrijven. Die ober/rest van de tafelgasten heeft het echt niet door als jij je handen niet wast.quote:Je geeft van jezelf dus al toe dat jij een onbeholpen knurft bent.
Moeilijk doen om het moeilijk doen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:42 schreef vaduz het volgende:
[..]
Waarom plaats je die lijst dan? Verwacht je dat ongemanierden hun leven zullen beteren na het lezen van jouw waslijst?
[..]
Nee, ik geef alleen aan dat je kunt overdrijven. Die ober/rest van de tafelgasten heeft het echt niet door als jij je handen niet wast.
Nope.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 01:44 schreef ems. het volgende:
Foto's maken van etenDat is hetzelfde tuig dat bij concerten gaat filmen.
Schavuiten. Schorriemorrie. Rapalje. Proleten. Nozems. Tuig van den richel. Uitschot. Gajes. Geteisem. Schorem. Zo zou Stan Huygens het verwoorden.quote:
Oók zegt men nog wel eens 'Doerak' (tevens leenwoord uit het Russisch, betekende ooit 'gemeen en laaghartig iemand'. Intussen allang gedevalueerd tot 'tamelijk onschuldig' zoals 'deugniet, ondeugd of bengel'). Verder nog: Gepeupel, Branieschoppers.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Schavuiten. Schorriemorrie. Rapalje. Proleten. Nozems. Tuig van den richel. Uitschot. Gajes. Geteisem. Schorem. Zo zou Stan Huygens het verwoorden.
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:21 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Oók zegt men nog wel eens 'Doerak' (tevens leenwoord uit het Russisch, betekende ooit 'gemeen en laaghartig iemand'. Intussen allang gedevalueerd tot 'tamelijk onschuldig' zoals 'deugniet, ondeugd of bengel'). Verder nog: Gepeupel, Branieschoppers.
Klopt... omdat ik al meer dan 40-50 jaar weet hoe het 'heurt'. (om maar even in de Jort Kelder quote te blijven)quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:39 schreef hottentot het volgende:
Mensen met manieren hebben die lijst helemaal niet nodig, die doen al dit soort dingen uit zichzelf.
We hoeven niet door te gaan, het zou allemaal vanzelfsprekend moeten zijn, maar helaas krijgt bijna niemand dit soort dingen nog mee in de opvoeding. Het enige wat ik trouwens niet doe van jouw lijst is ook opstaan als de vrouw naar de wc moet, en ook leg ik geen servet op schoot. (De vrouw wel, maar die is wat onhandigerquote:
Nee.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 12:32 schreef MCH het volgende:
Mag je pakje sigaretten of paffert wel op tafel liggen volgens de heersende etiquette?
Maar hoe kun je dan foto's van je eten maken?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 13:29 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nee.![]()
Gebruik de tafel niet als aanrecht
Wanneer je thuiskomt is het aanrecht of de eettafel vaak 'n populaire plek om sleutels, telefoon of tas te deponeren. In een chic restaurant is het echter niet gepast om om deze voorwerpen tijdens 'n etentje op tafel te leggen. Houd met name je telefoon in je (binnen)zak en probeer hem ook niet te gebruiken tijdens het diner.
Zie: 14 etiquette tips
Voorwerpen als telefoons horen hier inderdaad niet op tafel te liggen, dus men houdt hem netjes in de binnenzak zonder onnodig gebruik.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 13:37 schreef agter het volgende:
[..]
Maar hoe kun je dan foto's van je eten maken?
Ben dan toch benieuwd waar je die ervaring hebt gehad bij 1 van de twee 3-sterrententen die Nederland rijk is? En welke Febo was dat dan?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 01:36 schreef hottentot het volgende:
3 sterrenrestaurants zul je mij niet vinden (al was het maar dat ervaring heeft geleerd dat je op de terugweg nog even langs de Febo moet.)
quote:Op dinsdag 28 juni 2016 12:32 schreef MCH het volgende:
Mag je pakje sigaretten of paffert wel op tafel liggen volgens de heersende etiquette?
Zijn de porties bij 3 sterren dan groter dan bij 1 ster restaurants?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 20:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Ben dan toch benieuwd waar je die ervaring hebt gehad bij 1 van de twee 3-sterrententen die Nederland rijk is? En welke Febo was dat dan?
Je oordeelt dus zonder zelf ervaringen daar te hebben gehad?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 22:18 schreef hottentot het volgende:
Zijn de porties bij 3 sterren dan groter dan bij 1 ster restaurants?
Zijn er überhaupt mensen die opkijken tegen een ober?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 00:28 schreef Iwanius het volgende:
Ook geen buiging of plotseling een deftig accent aanmeten of moeilijke woorden gaan gebruiken omdat de ober toevallig een 'duur'(horeca vakjargon) woordje gebruikt wanneer hij iets uitlegt.
Oh, vandaar dat er gastheren/dames zijn met een SVH-meestertitel.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 23:06 schreef Hyaenidae het volgende:
Zijn er überhaupt mensen die opkijken tegen een ober?![]()
Is gewoon een ongeschoold baantje net als vakkenvuller.
Ja daar moet je echt hogere wiskunde voor gestudeerd hebben.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 23:09 schreef golfer het volgende:
[..]
Oh, vandaar dat er gastheren/dames zijn met een SVH-meestertitel.
Of je geeft antwoord.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 23:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Je oordeelt dus zonder zelf ervaringen daar te hebben gehad?
Ik zou zeggen: ga het eens uitproberen.
Wel iets meer dan vakkenvuller.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Ja daar moet je echt hogere wiskunde voor gestudeerd hebben.
Ik zou zeggen ga het eens behalen en dan zal je zien wat er allemaal komt kijken eer je tot dat gezelschap mag behoren en die titel mag voeren. Het is niet niks en niet zoals met een studie "dat doen wij even". Oh ja en ze vinden alles geweldig! Is vaak ook het slag mensen waar je op culinair niveau absoluut niet mee kunt praten mocht je slechte ervaringen hebben met een bepaalt restaurant want zij hebben gaan ervan uit dat alle sjiek uitziende restaurants top zijn en er dus geen kwaad woord over kan worden gezegd want..."het is toch allemaal prachtig om daar naar binnen te mogen?"quote:Op dinsdag 28 juni 2016 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Ja daar moet je echt hogere wiskunde voor gestudeerd hebben.
Een voor jou: laat die smerige sigaar gewoon lekker in zijn verpakking en rook die lekker thuis op zodat je buurman/vrouw ook nog iets van hun gerecht proevenquote:
Gelukkig zijn er veel heel goede restaurants (ook met diverse sterren) waar stijvigheid allang afgeschaft is, ouderwets tafellinnen weggedaan is en je echt niet door een maitre bediend wordt die eruit ziet als een pinguin (toen Karel V nog een ster had overigens wel gehad, met van die zilveren kruimelruimers enzo, vreselijk, doe mij dan maar een toko als wolfslaar, top eten, heerlijk, maar geen pretentieus gezeik en vormelijkheid)quote:Op woensdag 29 juni 2016 19:48 schreef habitue het volgende:
Oja en ik klets met mijn gezelschap ook vaak het apperatiefglas tegen elkaar, gewoon omdat dat een leuk begin van de avond is. Ik heb helemaal niks met dat stijve gedoe in restaurants, niet in het goedkope en niet in het dure segment.
Dat laatste.quote:Op donderdag 30 juni 2016 16:08 schreef Jovatov het volgende:
Of wachten tot de bediende terugkomt, dan mededelen wat je wil betalen/wat je als wisselgeld wil zodat die bediende weer wisselgeld kan komen terugbrengen?
Dit vind ik een vreemde.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:10 schreef highender het volgende:
- Neem rustig je hond mee, mits goed opgevoed en het restaurant het toestaat.
Net zoals kleine kinderen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 22:19 schreef Iwanius het volgende: Maar inprincipe zijn dieren niet in restaurants welkom!
Lijkt mij, gezien alles wat er intussen hier verwijderd is, geen overbodige luxe.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:52 schreef Mark het volgende:
Misschien tijd voor een topic Net-etiquette: hoe hoort het ook alweer?
Ik krijg juist heel vaak een kistje of een mapje of dat soort dingen. Misschien hangt het vanaf in welk segment het restaurant is (uiteraard kom ik niet in het hogere segment, want ik ben nog maar een arme student). Ik probeer er altijd gepast in te doen (als in, naar boven afgerond). Of ik loop met het ding naar de kassa en betaal met kaart.quote:Op donderdag 30 juni 2016 16:08 schreef Jovatov het volgende:
Even een vraagje.
Meestal betaal ik gewoon aan de kassa en dan kan ik gewoon zelf in het contact met de bediende er een rond bedrag van maken als fooi.
Maar nu laatst was ik in een restaurant en toen kreeg ik een kistje met daarin de rekening. Nu was dus volgens mij de bedoeling om daar dan het geld in te doen. Maar hoe werkt het dan met wisselgeld/fooi enzo?
Moet je dan met het kistje naar de kassa lopen? Of wachten tot de bediende terugkomt, dan mededelen wat je wil betalen/wat je als wisselgeld wil zodat die bediende weer wisselgeld kan komen terugbrengen?
Hoe dan ook, ik vond het iig uiterst onpraktisch om zo'n kistje neer te zetten.
Wedervraag; Hoort gespeelde onnozelheid ook in een etiquette topic?quote:Op donderdag 30 juni 2016 16:20 schreef Roland_Deschain het volgende:
Als je bij de Italiaan zit en je bestelt een pizza, mag je die dan met de hand eten of moet dat met mes en vork?
Zorg dan dat je een goed restaurant uitzoekt.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:36 schreef MrSalazar het volgende:
Ik ga geen andere gasten lastigvallen, maar zorg eerst maar eens dat het eten de moeite waard is.
Goed idee, maar ik ben eigenlijk niet zo van het uit eten gaan. Meestal ga ik ergens wat eten na een middagje zuipen in de stad.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Zorg dan dat je een goed restaurant uitzoekt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |