Dames en heren, jongens en meisjes op FOK!,quote:Het overkomt ons allemaal weleens. Je zit in een restaurant en weet ineens toch niet meer wat nu precies de regels zijn. Hoe hoort het eigenlijk? Wij zetten het voor u op een rijtje.
Foto: Hollandse Hoogte
Ik mocht een tijdje terug een heerlijk hapje eten in een restaurant. De ene gang na de andere werd mij voorgeschoteld en ik genoot er ontzettend van. Tot het hoofdgerecht kwam. De ober vertelde mij dat het vlees op mijn bord van een haas kwam. Ik had nog nooit haas gegeten, maar het gerecht zag er goed uit, absoluut. Ik nam een hap. Mijn gezicht vertrok. Blijkbaar is haas een type wild waar je van houdt of niet en in mijn geval was dit het laatste. Maar, wat doe je in dit geval? Wat mag je doen? Wat zegt de etiquette?
Terugsturen
Is je gerecht niet bereid zoals het hoort, dan kun je dit rustig terugsturen. Let wel, niet omdat je de portie te klein vindt of omdat het garnituur je niet aanstaat. Ben je met meerdere mensen uit eten, vergeet dan niet hen te vertellen dat ze alvast kunnen beginnen.
Wat een plaatje
Soms ziet het eten eruit als een kunstwerk, loopt het water je al in de mond bij de aanblik. Dat delen we dan maar wat graag via sociale media. Dit kun je zonder schuld doen. Even subtiel een foto maken van je eten is volgens de etiquette geen probleem. Tenzij je op een zakelijke lunch bent, dan is het beleefder om het niet te doen. Het uploaden kun je dan beter weer tot later bewaren. Een telefoon op/aan tafel wordt vaak niet geaccepteerd.
Foto: Hollandse Hoogte
Wijn
Het proeven van de wijn doe je niet om te kijken of je hem lekker vindt, maar of er niets mis mee is. Soms bevat de kurk van de wijn een bacterie die de wijn aantast en om dit te detecteren moet de wijn even geproefd worden. Stuur wijn die je niet lekker vindt dan ook niet terug.
Wensen
De aandacht van de ober trek je niet door met uw vingers te knippen, ‘ober’ te roepen, of nog erger ‘hé!’ te roepen. Volgens de regels van de etiquette is de beste manier te proberen oogcontact te leggen. Lukt dit niet, dan kunt u uw rechterhand met de wijsvinger omhoog in de lucht steken.
Hoe het bij mij afliep? De ober kwam langs en vroeg of het mij smaakte. Ik had het dapper geprobeerd, maar kon de haas niet wegkrijgen. Beschaamd bekende ik dat. De ober bood mij een ander gerecht aan en liet weten dat het niet erg was, hoewel dit wel een goed gerecht was. Ik heb me nog schuldig gevoeld, maar weet in ieder geval wat ik de volgende keer niet meer moet bestellen.
bron
Nee, wel dient er van het restaurant verwacht te worden dat men een bijpassend en op niveau zijnd alternatief aanbiedt aan de betreffende persoon welke geen alcohol nuttigt. Als het hoofd van de tafel geen wijn kan proeven dient de tweede persoon van het gezeldschap dit te doen. Losstaand daarvan is water vrijwel altijd een volledig geaccepteerde en normale drank.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:58 schreef Morrigan het volgende:
Ik had eigenlijk wel wat meer tips verwacht.
Hoe wordt er eigenlijk mee omgegaan als je geen alcohol drinkt. Wordt er dan nog steeds verwacht dat je wijn gaat proeven?
Gaat vooral over wijndrinkers, enzovoort, Verder goede vraag, misschien meer hierover in 't linkje:quote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:58 schreef Morrigan het volgende:
Ik had eigenlijk wel wat meer tips verwacht.
Hoe wordt er eigenlijk mee omgegaan als je geen alcohol drinkt. Wordt er dan nog steeds verwacht dat je wijn gaat proeven?
quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:37 schreef hottentot het volgende:
- Breng het eten naar je mond, en niet je mond naar het eten anders had je net zo goed een trog kunnen bestellen.
In sommige Aziatische landen is het tegenwoordig bijna onbeleefd als je geen foto's maakt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 01:44 schreef ems. het volgende:
Foto's maken van etenDat is hetzelfde tuig dat bij concerten gaat filmen.
Daar is het ook normaal met stokken te eten ipv mes en vork. Cultuurverschillen en zulks.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In sommige Aziatische landen is het tegenwoordig bijna onbeleefd als je geen foto's maakt.Zo van, 'is het eten het niet waard om een foto van te maken?!'
Echt waar? Het komt niet eens in me op om een foto van het eten te maken.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In sommige Aziatische landen is het tegenwoordig bijna onbeleefd als je geen foto's maakt.Zo van, 'is het eten het niet waard om een foto van te maken?!'
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:02 schreef raptorix het volgende:
Scjvb![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jammer dat zoveel mensen slecht over jouw denken![]()
![]()
![]()
![]()
Ik lees je topics altijd met veel plezier![]()
![]()
![]()
Daarnaast snap ik dat het gepeupel dit niet waardeerd![]()
Voorts wil ik graag eindigen u een mooie dag in het zonovergoten Haarlem te wensen![]()
![]()
Ik had het anders omschreven maar goedquote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:37 schreef hottentot het volgende:
Was je handen na het toiletbezoek, als de Ober een uitwisseling van stoffen wil had hij wel gevraagd of hij een vinger in je reet mag steken.
Alsof je de ober aanraakt.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:37 schreef hottentot het volgende:
- Was je handen na het toiletbezoek, als de Ober een uitwisseling van stoffen wil had hij wel gevraagd of hij een vinger in je reet mag steken.
Wie haalt dan al die spullen op die jij aanraakt/gebruikt?quote:
Die zet die kerel toch op de tafel neer. Het is niet alsof je hem een hand geeft.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wie haalt dan al die spullen op die jij aanraakt/gebruikt?
Zuchtquote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:26 schreef vaduz het volgende:
[..]
Die zet die kerel toch op de tafel neer. Het is niet alsof je hem een hand geeft.
Zeg dan gelijk dat je alleen even wilt trollenquote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:30 schreef vaduz het volgende:
[..]
Oh. Zeg dat dan gelijk dat je aan smetvrees lijdt.
Je trollt zelf met die enorme waslijst van je. Of dacht je dat mensen dan serieus allemaal gingen onthouden, danwel uit zouden gaan printen om naar het restaurant mee te nemen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zeg dan gelijk dat je alleen even wilt trollen
Mensen met manieren hebben die lijst helemaal niet nodig, die doen al dit soort dingen uit zichzelf.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:33 schreef vaduz het volgende:
[..]
Je trollt zelf met die enorme waslijst van je. Of dacht je dat mensen dan serieus allemaal gingen onthouden, danwel uit zouden gaan printen om naar het restaurant mee te nemen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |