twitter:olesovhcom twitterde op zondag 19-06-2016 om 21:14:11@ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month for each VPS/PCI/PCC/SD. If not, prohibition to use the mark "Ubuntu" on our website. reageer retweet
Dit is de oprichter van OVH -- een hostingpartij in Frankrijk en qua grootte de nummer 1 in Europa.quote:
Ik lees wat anders. Ubuntu vraagt dat nu aan OVH, dus ze doen het nog niet. Ze willen dat OVH 1 tot 2 Euro gaat rekenen per VPS/PCI/PCC/SD, om het Ubuntu logo op hun site te mogen blijven voeren. Dat zijn dus kosten voor OVH, die ze -als het doorgaat- wel zullen doorberekenen.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:17 schreef Aether het volgende:
[..]twitter:olesovhcom twitterde op zondag 19-06-2016 om 21:14:11@ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month for each VPS/PCI/PCC/SD. If not, prohibition to use the mark "Ubuntu" on our website. reageer retweet
Dit is de oprichter van OVH -- een hostingpartij in Frankrijk en qua grootte de nummer 1 in Europa.
Ubuntu vraagt sinds kort 1 à 2 euro voor iedere server waar Ubuntu op geïnstalleerd is/wordt.
ah duidelijk, was zelf ook al aan het zoeken, maar wist niet dat ze zo groot warenquote:Op maandag 20 juni 2016 11:17 schreef Aether het volgende:
[..]twitter:olesovhcom twitterde op zondag 19-06-2016 om 21:14:11@ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month for each VPS/PCI/PCC/SD. If not, prohibition to use the mark "Ubuntu" on our website. reageer retweet
Dit is de oprichter van OVH -- een hostingpartij in Frankrijk en qua grootte de nummer 1 in Europa.
Maar als ik het goed begrijp kost het OVH dus geld om Ubuntu te gebruiken, daar kan ik op zich nog wel inkomen (en even overstappen naar een gratis alternatief zal een enorme investering zijn).quote:Ubuntu vraagt sinds kort 1 à 2 euro voor iedere server waar Ubuntu op geïnstalleerd is/wordt.
Dat klopt. Ze vragen het sinds kort maar OVH rekent dat niet door. (Is überhaupt onduidelijk of Ubuntu het doorzet).quote:Op maandag 20 juni 2016 11:26 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ik lees wat anders. Ubuntu vraagt dat nu aan OVH, dus ze doen het nog niet.
Het gaat over geld per VPS (virtuele server, één per klant), niet per hardwarematige server.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:27 schreef Gehenna het volgende:
Maar waarom zou dat ook de klanten van hun weer ¤1,- à ¤2,- kosten? Op 1 Ubuntu server kunnen toch meerdere dingen voor meerdere klanten gehost worden? (Ben nogal een noob qua servers en hosting etc. dus misschien dat ik domme aannames maak)
Ik vind het een vage zet, vooral de reden.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:32 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat klopt. Ze vragen het sinds kort maar OVH rekent dat niet door. (Is überhaupt onduidelijk of Ubuntu het doorzet).
Ja snap ik, ik kan ook Engelsquote:Op maandag 20 juni 2016 11:36 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Het gaat over geld per VPS (virtuele server, één per klant), niet per hardwarematige server.
En verder gaat het heel duidelijk over doorberekenen aan de klant, dat staat er letterlijk:
"Ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month", daar staat dus "Ubuntu vraagt ons ¤1 - ¤2 bij jullie in rekening te brengen".
Kijk, dat verklaart een hoop! De update onderaan het bericht dus.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:15 schreef Dubbeldrank het volgende:
Ah, er is een reden!
https://tweakers.net/nieu(...)merknaam-ubuntu.html
quote:https://tweakers.net/nieu(...)merknaam-ubuntu.html
Update, 13.05: Zoals user Aaargh! aangeeft blijkt OVH de Ubuntu-distro aan te passen, met onder andere een gewijzigde kernel. In het handelsmerkbeleid van Canonical staat dat bedrijven in die gevallen goedkeuring van Canonical nodig hebben als ze het Ubuntu-merk gebruiken. Bovendien dienen ze in dat geval een licentieovereenkomst met mogelijk betaling te sluiten met Canonical.
Precies, feitelijk breng je een aangepaste versie van een distro uit die je onder de vlag van Ubuntu adverteert. Dat kan natuulijk niet zomaar.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Kijk, dat verklaart een hoop! De update onderaan het bericht dus.
Toch weer jammer hoe zulk soort dingen eerst de wereld in geslingerd worden zonder achter de feitjes aan te gaan...
Lijkt me zoals het nu uitgelegd wordt heel redelijk wat Canonical in dit geval vraagt:
[..]
Is dat niet het geval bij de meeste VPS?quote:Op maandag 20 juni 2016 13:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Kijk, dat verklaart een hoop! De update onderaan het bericht dus.
Toch weer jammer hoe zulk soort dingen eerst de wereld in geslingerd worden zonder achter de feitjes aan te gaan...
Lijkt me zoals het nu uitgelegd wordt heel redelijk wat Canonical in dit geval vraagt:
[..]
Eerst controleren of je virtual server nog aanstaat. valt dit op een manier te controleren SSH naar je externe server en daarin een tunnel maken naar je interne Virtual machine kijken of die aanstaat en of daar nog issues mee zijn en anders reboot van de virtual machine.quote:Op maandag 20 juni 2016 22:22 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ben niet helemaal newbie, maar hopelijk kan iemand mij hier toch een schop in de goede richting geven
De situatie is als volgt:
Ik draai thuis een server met daarop Debian. Op de server draai ik dmv QEMU (KVM) een virtuele server met daarop apache/mysql/php. Deze virtual server zit via een bridged netwerk verbonden aan mijn LAN.
Vanuit mijn LAN kan ik de apache server bereiken.
Op mijn router (KPN Experiabox v9) heb ik portforewarding aan staan naar zowel mijn fysieke server (alleen SSH) als naar de virtual server (alleen HTTPS). Dit heeft ruim een jaar uitstekend gedraaid, maar sinds kort werkt het niet meer: ik kan extern nog wel via SSH mijn fysieke server bereiken, maar de virtual server is tegenwoordig van buitenaf onbereikbaar.
"Sinds kort" is hier in ieder geval enkele dagen. Nou heb ik vorige week mijn server moeten herstarten (elektriciteit moest er af ivm vervangen meter), dus het zou in theorie kunnen dat ik ergens een netwerkinstelling niet goed heb opgeslagen. Ik zie echter niks vreemds.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken of waar ik moet zoeken??
(na een uurtje googlen op dit probleem kwam ik nog ergens tegen: "it might be that the router/switch upstream is blocking 'unauthorized switches' in the network", maar ik kan in mijn router niet een instelling vinden die daar op lijkt te duiden?)
Zowel de fysieke server als de virtual server draaien nog prima (ook beide al een aantal keren gereset). Vanuit mijn LAN kan ik beide bereiken. Beide "servers" hebben een eigen IP adres op mijn LAN. Fysieke server draait op IP 192.168.2.20, virtual server heeft IP 192.168.2.50.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 15:54 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Eerst controleren of je virtual server nog aanstaat. valt dit op een manier te controleren SSH naar je externe server en daarin een tunnel maken naar je interne Virtual machine kijken of die aanstaat en of daar nog issues mee zijn en anders reboot van de virtual machine.
Of via je externe server je interne virtual server pingen en kijken ofje response krijgt.
Beste idee is te testen of de poorten werken door een portscanner van extern door de lijn te laten.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 16:53 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Zowel de fysieke server als de virtual server draaien nog prima (ook beide al een aantal keren gereset). Vanuit mijn LAN kan ik beide bereiken. Beide "servers" hebben een eigen IP adres op mijn LAN. Fysieke server draait op IP 192.168.2.20, virtual server heeft IP 192.168.2.50.
Op mijn router had ik twee port foreward rules gemaakt. SSH gaat naar 192.168.2.20 een HTTPS gaat naar 192.168.2.50. Voorheen werkte dat prima, maar nu dus niet meer.
Ook als ik de rules aanpas, door bijvoorbeeld de SSH foreward naar mijn virual server te sturen krijg ik vanuit extern geen verbinding meer. (is dus niet ergens een rare typo in de port foreward rule)
Trouwens: mijn router gebruik ik ook voor WiFi access, en ook draadloos verbinden met beide servers werkt prima. Ook de router kan dus verkeer naar beide apparaten krijgen.
Dus ondanks dat lokaal alles prima werkt, lijkt er toch ergens iets niet helemaal in orde met mijn bridge configuratie, waardoor NAT in de router de mist in gaat...
Zijn er specifieke stukken configuratie die handig zijn voor het foutzoeken, die ik moet delen?
quote:Op dinsdag 21 juni 2016 20:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Gecheckt met NMAP: alle poorten die worden geforeward naar 192.168.2.20 (de fysieke server) staan op "open" en alle porten die worden geforeward naar 192.168.2.50 (de virtual server) staan op "filtered". Na omwisselen van de IP-adressen is het resultaat andersom.
Het lijkt erop dat de bridge interface op de fysieke server extern verkeer blokkeert (ik neem aan dat de router geen onderscheid maakt/kan maken)? Wat zou dat kunnen veroorzaken? Op zowel de fysieke server als de virtual server bevat de IPTABLES geen rules, en ook de routing tables lijken niks raars te bevatten.
Iets zegt me dat er verschil zit tussen de opgegeven regels. ff posten perhaps?quote:filtered
Nmap cannot determine whether the port is open because packet filtering prevents its probes from reaching the port. The filtering could be from a dedicated firewall device, router rules, or host-based firewall software. These ports frustrate attackers because they provide so little information. Sometimes they respond with ICMP error messages such as type 3 code 13 (destination unreachable: communication administratively prohibited), but filters that simply drop probes without responding are far more common. This forces Nmap to retry several times just in case the probe was dropped due to network congestion rather than filtering. This slows down the scan dramatically.
open|filtered
Nmap places ports in this state when it is unable to determine whether a port is open or filtered. This occurs for scan types in which open ports give no response. The lack of response could also mean that a packet filter dropped the probe or any response it elicited. So Nmap does not know for sure whether the port is open or being filtered. The UDP, IP protocol, FIN, NULL, and Xmas scans classify ports this way.
Bron:
https://nmap.org/book/man-port-scanning-basics.html
Welke regels wil je precies zien?quote:Op dinsdag 21 juni 2016 21:25 schreef cablegunmaster het volgende:
Iets zegt me dat er verschil zit tussen de opgegeven regels. ff posten perhaps?
Zit er een firewall op je virtual host perhaps?
Doen ze wel goed.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:15 schreef Dubbeldrank het volgende:
Ah, er is een reden!
https://tweakers.net/nieu(...)merknaam-ubuntu.html
quote:Op maandag 20 juni 2016 11:17 schreef Aether het volgende:
Ubuntu vraagt sinds kort 1 à 2 euro voor iedere server waar Ubuntu op geïnstalleerd is/wordt.
Komt omdat ze de kernel aanpassen.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:26 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ik lees wat anders. Ubuntu vraagt dat nu aan OVH, dus ze doen het nog niet. Ze willen dat OVH 1 tot 2 Euro gaat rekenen per VPS/PCI/PCC/SD, om het Ubuntu logo op hun site te mogen blijven voeren. Dat zijn dus kosten voor OVH, die ze -als het doorgaat- wel zullen doorberekenen.
(op de host)quote:Op maandag 20 juni 2016 22:22 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ben niet helemaal newbie, maar hopelijk kan iemand mij hier toch een schop in de goede richting geven
De situatie is als volgt:
Ik draai thuis een server met daarop Debian. Op de server draai ik dmv QEMU (KVM) een virtuele server met daarop apache/mysql/php. Deze virtual server zit via een bridged netwerk verbonden aan mijn LAN.
Vanuit mijn LAN kan ik de apache server bereiken.
Op mijn router (KPN Experiabox v9) heb ik portforewarding aan staan naar zowel mijn fysieke server (alleen SSH) als naar de virtual server (alleen HTTPS). Dit heeft ruim een jaar uitstekend gedraaid, maar sinds kort werkt het niet meer: ik kan extern nog wel via SSH mijn fysieke server bereiken, maar de virtual server is tegenwoordig van buitenaf onbereikbaar.
"Sinds kort" is hier in ieder geval enkele dagen. Nou heb ik vorige week mijn server moeten herstarten (elektriciteit moest er af ivm vervangen meter), dus het zou in theorie kunnen dat ik ergens een netwerkinstelling niet goed heb opgeslagen. Ik zie echter niks vreemds.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken of waar ik moet zoeken??
(na een uurtje googlen op dit probleem kwam ik nog ergens tegen: "it might be that the router/switch upstream is blocking 'unauthorized switches' in the network", maar ik kan in mijn router niet een instelling vinden die daar op lijkt te duiden?)
Op de host:quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:50 schreef Aneurism het volgende:
Check eens hoe je net.ipv4.ip_forward staat? En of er ergens in je interface config forward uit staat?
Zou ook kunnen liggen aan forward table issues.
1 2 | root@bierkrat:~# sysctl net.ipv4.ip_forward net.ipv4.ip_forward = 0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | /etc/net/interfaces: # This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface allow-hotplug eth0 iface eth0 inet manual auto br0 iface br0 inet static address 192.168.2.20 gateway 192.168.2.254 netmask 255.255.255.0 pre-up ip tuntap add dev tap0 mode tap pre-up ip link set tap0 up bridge_ports all tap0 bridge_stp off bridge_maxwait 0 bridge_fd 0 post-down ip link set tap0 down post-down ip tuntap del dev tap0 mode tap |
1 2 3 4 5 | auto br0 iface br0 inet static bridge_ports eth0 wlan0 wlan1 address 90.155.34.193 netmask 255.255.255.224 |
Windows kun je wel verwijderen, maar als je grub verwijdert kun je ubuntu ook niet meer bootenquote:Op donderdag 30 juni 2016 08:36 schreef vaginabeheerder het volgende:
Op een laptop staan Windows 8 en ubuntu 16.04 dual boot.
Kan ik Windows 8 en grub verwijderen zonder ubuntu opnieuw te moeten instaleren en dus alle gegevens kwijt te raken?
Dus ik blijf het dual boot menu houden?quote:Op donderdag 30 juni 2016 08:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Windows kun je wel verwijderen, maar als je grub verwijdert kun je ubuntu ook niet meer booten
Nee. Je moet Grub waarschijnlijk herconfigureren zodst Grub niet meer wil dualbooten maar gelijk doorgaat naar Ubuntu.quote:Op donderdag 30 juni 2016 09:27 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Dus ik blijf het dual boot menu houden?
Het is geen dual boot menu. Het is het grub menu en die laat verschillende boot opties zien.quote:Op donderdag 30 juni 2016 09:27 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Dus ik blijf het dual boot menu houden?
Ok en hoe kan ik Windows verwijderen?quote:Op donderdag 30 juni 2016 11:25 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Het is geen dual boot menu. Het is het grub menu en die laat verschillende boot opties zien.
Als je Windows verwijderd hebt, voer update-grub uit in ubuntu en het bootmenu wordt aangepast.
Dat zou idd werken. Persoonlijk zou ik gewoon de hele partitie verwijderen en een EXT4 partitie aanmaken of uitbreiden.quote:Op donderdag 30 juni 2016 12:02 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ok en hoe kan ik Windows verwijderen?
Gewoon de partitie waar Windows op staat leeg maken?
Die partitie is nu waarschijnlijk ntfs ofzo?quote:Op donderdag 30 juni 2016 12:09 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat zou idd werken. Persoonlijk zou ik gewoon de hele partitie verwijderen en een EXT4 partitie aanmaken of uitbreiden.
Als je daarna sudo update-grub doet, zou hij automatisch moeten detecteren dat je alleen Ubuntu geinstalleerd hebt en volgens mij het keuzemenu standaard overslaan.
Ok ik wist niet dat je een partitie kon uitbreiden zonder te formateren.quote:Op donderdag 30 juni 2016 13:22 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt hem ofwel gewoon EXT4 formatteren en gebruiken als datapartitie. Ofwel je kunt de partitie verwijderen en een aangrenzende partitie uitbreiden de vrijgekomen ruimte in.
Je zou 'm ook gewoon NTFS kunnen laten maar als er toch geen windows meer op je laptop staat is het een beetje onzin zo'n achterhaalde indeling te blijven gebruiken.
Dat ligt helemaal aan je setup, klakkeloos ervan uitgaan dat het een layer 2 interface is kan je niet. In routed mode heb je met layer 3 te maken. Zie http://wiki.libvirt.org/page/VirtualNetworking. Ik zou eens kijken door dit op 1 te zetten en je netwerk config te restarten hoe je er dan voor staat.quote:Op maandag 27 juni 2016 23:32 schreef LintuxCx het volgende:
Forwarding (L3) moet je niet aan hebben staan in zo'n situatie idd, dat is gewoon de taak van de bridge (L2).
Al eens met tcpdump gespeeld, op zowel VM als host? Werkt ping heen en weer wel (en/of ARP - kan het MAC adres van je VM gevonden worden?)?
Hmm, waar wordt je eth0 aan je br0 interface toegevoegd? Ik denk dat dat het probleem is.
Mijn brug setup, vrij simpel:
[ code verwijderd ]
Probeer eens "brctl addif br0 eth0" (of gewoon je cfg bijwerken).
[edit] Hrmm, hoewel, dan zou je hele inet verbinding niet werken lijkt me. Speel iig eens wat met brctl, zie of alle interfaces er wel op zitten enzo. Beetje wazig wat "bridge_ports all" dan doet. Ik zie het zo gauw ook niet gedocumenteerd.
Ha ok, wist niet/had vergeten dat libvirt ook een L3 modus had, nooit gebuikt.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 11:15 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan je setup, klakkeloos ervan uitgaan dat het een layer 2 interface is kan je niet. In routed mode heb je met layer 3 te maken. Zie http://wiki.libvirt.org/page/VirtualNetworking. Ik zou eens kijken door dit op 1 te zetten en je netwerk config te restarten hoe je er dan voor staat.
1 2 3 | cd /home/mijzelf/server nohup ./daemon.py & nohup ./http-server.py & |
Wat versta je onder "niet stabiel"? Dat het segmentation faults geeft die je niet krijgt als je in de voorgrond draait, of dat het programma als "stopped' in je jobs list staat? Een programma dat met nohup draait heeft geen stdin van de terminal, dus als het input verwacht, dan krijgt het niets (uit man nohup: If standard input is a terminal, redirect it from /dev/null)quote:Op dinsdag 5 juli 2016 11:46 schreef Claude_Viole het volgende:
Ik heb het idee dat de combinatie van no-hup en/of background-process (&) niet stabiel is? Dat is mij ook verteld. Maar klopt dat?
Probeer het 1 voor 1. Draait je programma "deamon.py" goed en haalt het continue data binnen. Draait http-server.py goed ook als er geen nieuwe data binnen komt. Hoe parsed http-server.py de data van daemon.py?quote:En hoe achterhaal ik dat?
Maar van die WSGI-koppeling snap ik geen moer.quote:De HTTP interface kan voor ontwikkeldoeleinden gestart worden met de tool dvs-http.py. Deze tool start een Bottle ontwikkelserver op http://localhost:8080/ (of optioneel op een andere host/poort-combinatie). Voor productiedoeleinden kun je de WSGI-koppeling in dvs-http.wsgi gebruiken.
Maar van die WSGI-koppeling snap ik geen moer.quote:Op maandag 11 juli 2016 12:40 schreef Claude_Viole het volgende:
In de handleiding staat:
[quote=https://github.com/geertw/rdt-infoplus-dvs#http-interface]
De HTTP interface kan voor ontwikkeldoeleinden gestart worden met de tool dvs-http.py. Deze tool start een Bottle ontwikkelserver op http://localhost:8080/ (of optioneel op een andere host/poort-combinatie). Voor productiedoeleinden kun je de WSGI-koppeling in dvs-http.wsgi gebruiken.
Nginx is gemaakt voor veel connecties, een bottle-server niet.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 10:53 schreef Claude_Viole het volgende:
Zover was ik wel, en gebruik zelf overigens Nginx. Maar ben er nooit goed uitgekomen hoe ik dit moet installeren, en waarom WSGI beter zou zijn dan mijn manier?
Ik gebruik het alleen voor een deamon en een API, zoals ik net al zei.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 10:33 schreef oppanganjastyle het volgende:
OVH is overigens erg ruk. Zou geen persoonlijke data op hun servers zetten want dat wordt geheid doorgespit.
Heb je wel gekeken??quote:Op zondag 17 juli 2016 17:56 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Ik gebruik het alleen voor een deamon en een API, zoals ik net al zei.
Ik blijf dan nog wel benieuwd wat de juiste opzet is om een wsgi bestand aan Nginx te koppelen.
Debugging in je script verhogen en kijken of je er een service file van kan bouwen (in geval van systemd)? Niet zo heel moeilijk. Je zou ook kunnen kijken naar monit of supervisord. Maar er is meestal een reden waarom een script crashed, de oorzaak zou ik als script eigenaar toch willen weten.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 09:47 schreef Claude_Viole het volgende:
Voor een leuke TCP datastroom die ik binnenkrijg met Python heb ik realtime een script draaien die de boel ophaalt, in het geheugen opslaat en d.m.v. een Bottle-webservertje verwerkt in een mooi leesbaar JSON-format.
Maar ik heb mijn twijfels over de manier van het runnen van het script. Want regelmatig lijkt het onderuit te gaan? Maar waarom?
[ code verwijderd ]
Kan dit niet beter en stabieler? Ik kan me niet indenken dat het aan het python-script ligt, maar eerder aan de manier van uitvoeren?
Wat is jullie advies met betrekking tot het realtime runnen van een pythonscript die via ZMQ de data binnenhengelt?
In welke directory wil je het opslaan?quote:Op zondag 24 juli 2016 22:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als ik in Kali een Github project wil downloaden dan krijg ik een foutmelding, ik gebruik deze download commandline
git clone https://github.com/trustedsec/social-engineer-toolkit/ set/
De fout is:
fatal: could not create work tree dir 'set': Read-only file system
Hoe kan ik de status van Read-only aanpassen?
~/downloadquote:Op zondag 24 juli 2016 22:33 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
In welke directory wil je het opslaan?
Mn account is rootquote:Op zondag 24 juli 2016 22:57 schreef KomtTijd... het volgende:
En de user heeft wel schrijfrechten in je werkdirectory?
De meeste systemen gebruiken standaard een map ~/Downloads, heb je ~/download zelf aangemaakt? (met welke user?)
Wat zegt mount?quote:Op zondag 24 juli 2016 22:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Mn account is rootgeen wijzigingen wbv download locaties. Zal morgen nog eens schrijf rechten controleren
Run je kali van een "live" usb stick of heb je het ook geïnstalleerd op een partitie? De fout "Read-only file system" duidt erop dat...(tata) je niet op die partitie kunt schrijven ongeacht of root bent of niet. Dat kan zijn omdat de partitie beschadigt is of omdat je van een live partitie draait. In dat laatste geval kun je wel git in /tmp draaien, maar bij de volgende reboot ben je het weer kwijt.quote:Op zondag 24 juli 2016 22:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als ik in Kali een Github project wil downloaden dan krijg ik een foutmelding, ik gebruik deze download commandline
git clone https://github.com/trustedsec/social-engineer-toolkit/ set/
De fout is:
fatal: could not create work tree dir 'set': Read-only file system
Hoe kan ik de status van Read-only aanpassen?
Daait op een VM vooralsnog. Ik zal eens een nieuwe VM aanmakenquote:Op maandag 25 juli 2016 17:07 schreef devzero het volgende:
[..]
Run je kali van een "live" usb stick of heb je het ook geïnstalleerd op een partitie? De fout "Read-only file system" duidt erop dat...(tata) je niet op die partitie kunt schrijven ongeacht of root bent of niet. Dat kan zijn omdat de partitie beschadigt is of omdat je van een live partitie draait. In dat laatste geval kun je wel git in /tmp draaien, maar bij de volgende reboot ben je het weer kwijt.
Even terugkoppelen nav dit probleem.quote:Op maandag 27 juni 2016 23:32 schreef LintuxCx het volgende:
Forwarding (L3) moet je niet aan hebben staan in zo'n situatie idd, dat is gewoon de taak van de bridge (L2).
Al eens met tcpdump gespeeld, op zowel VM als host? Werkt ping heen en weer wel (en/of ARP - kan het MAC adres van je VM gevonden worden?)?
Hmm, waar wordt je eth0 aan je br0 interface toegevoegd? Ik denk dat dat het probleem is.
Mijn brug setup, vrij simpel:
[ code verwijderd ]
Probeer eens "brctl addif br0 eth0" (of gewoon je cfg bijwerken).
[edit] Hrmm, hoewel, dan zou je hele inet verbinding niet werken lijkt me. Speel iig eens wat met brctl, zie of alle interfaces er wel op zitten enzo. Beetje wazig wat "bridge_ports all" dan doet. Ik zie het zo gauw ook niet gedocumenteerd.
Dat zit gewoon in de game zelf lijkt mequote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Komende 6 maanden "speel" ik Star Trek Online via WINE op mijn Linux bak(sinds vandaag),het werkt wel OK maar weet alleen niet hoe ik frames per second stat kan zien.![]()
![]()
tcpdumpquote:Op woensdag 3 augustus 2016 15:01 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Alle bridge instellingen op de host bleken OK te zijn. Door wat spelen met TCPDUMP op de host kwam ik er achter dat alle HTTPS requests van buiten wel netjes werden geroute naar de virtual machine, maar dat er vanaf daar geen reactie kwam.
Uiteindelijk bleek er een fout te zitten in de DHCP server instelling, waardoor de virtual machine geen gateway adres kreeg. Gevolg was dat de virtual machine geen idee had hoe 'ie verkeer naar een adres buiten mijn lokale subnet moest routen (door een incomplete routing tabel).
Niet gezien!!!quote:Op woensdag 3 augustus 2016 15:40 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Dat zit gewoon in de game zelf lijkt me![]()
http://sto.gamepedia.com/List_of_console_commands
Some Users Say Win10 Anniversary Update Hosed Their Partitionsquote:
Onzin, de upgrade van mijn 15.10 htpc naar 16.04 ging hopeloos mis. Gelukkig had ik eerst een image gemaakt, dus ik kon weer terug. Maar na een aantal pogingen toch maar een clean install gedaan, wat op hetzelfde neerkomt.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 21:37 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Kan command console in STO* niet openen via WINE,volgens mij doe ik iets verkeerd!
[..]
Some Users Say Win10 Anniversary Update Hosed Their Partitions
Hoe hard kan je falen?Zelfs een Linux distro update/upgrade zal zoiets nooit zomaar doen.![]()
![]()
*(Star Trek Online)
Excuses! Ik dacht er een los topic van te maken. DIG / Linux laptop wegwerken. Hoe inschakelen?quote:Op donderdag 11 augustus 2016 18:29 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hallo ik zat midden in je verhaal en dan edit je hem weg
1. Backup maken van je Ubuntu partitiequote:Op zondag 14 augustus 2016 14:17 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik heb op mijn pc dual boot windows 7 en ubuntu.
nu wil ik windows weg hebben en dat is al gelukt door de partities naar ext4 te formatteren met gparted maar hoe moet ik nu grub aanpassen en kan ik de partities koppelen?
Opstart usb maken van gparted?quote:Op zondag 14 augustus 2016 14:49 schreef d4v1d het volgende:
[..]
1. Backup maken van je Ubuntu partitie
2. Gparted opstarten vanaf een usb of cd'tje
3. (Oude) Partitie van Windows verwijderen zodat het lege ruimte wordt
4. Partitie van Ubuntu vergroten met de lege ruimte
Er is een hele kleine kans dat hrt mis gaat maar dan heb je de backup.
Ok bedanktquote:Op zondag 14 augustus 2016 16:28 schreef KomtTijd... het volgende:
Je Ubuntu live usb-stick heeft ook gewoon Gparted aan boord.
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk met die eerste? Gewoon "du -a | sort -nr" doet ws hetzelfde voor je, weliswaar met lange nummers maar geen lelijke hack om het te sorteren?quote:Op zondag 14 augustus 2016 17:43 schreef wipes66 het volgende:
weet iemand hoe je dit:
for i in G M K; do du -ah | grep [0-9]$i | sort -nr -k 1; done | head -n 11
kan combineren met dit:
for i in *.jpg; do jpegoptim "$i" --strip-all; done
dus dat hij de 10 grootste bestanden pakt en dan jpegoptim er op toepast.. of gaat dat niet
Ubuntu live bootdingetje (DVD of wat zal het zijn?) downloaden en proberen?quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:25 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb een zeer oude (10 jaar) maar erg trage laptop terug gevonden. Die werkt nog, maar zoals gezegd enorm traag.
Ik wil er terug mee aan de slag. Maar Google Chrome OS zou ik naar het schijnt niet kunnen installeren. Zou ik er evt. eens Linux op kunnen proberen en hoe doe ik dit zonder veel problemen?
Ik heb nog een oude USB liggen, kan ik het daarvan proberen? Wat als ik Linux maar niets vind is mijn USB danig iets waard of gooi ik hem beter weg?quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:31 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ubuntu live bootdingetje (DVD of wat zal het zijn?) downloaden en proberen?
(Ik zou ook niet te hoge verwachtingen stellen trouwens..)
Dan moet je iig niet aan Mint of Ubuntu oid beginnen. Dan zou ik LXLE aanraden.quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:55 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik heb nog een oude USB liggen, kan ik het daarvan proberen? Wat als ik Linux maar niets vind is mijn USB danig iets waard of gooi ik hem beter weg?
Waarom geen hoge verwachtingen hebben ven Linux? Ik neem aan dat Linux een licht besturingssysteem is waardoor ik sneller zal kunnen werken dan het veel zwaardere Windows XP?
Oh sorry, ik was niet echt duidelijk. Bedoelde idd dat de claim dat Linux oude hardware nieuw leven inblaast een beetje gedateerd is, zeker als je een standaard versie draait en desktop dingen wil gaan doen. AchJa's LXLE advies klinkt iig nog veelbelovender.quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:55 schreef einzeinz het volgende:
Waarom geen hoge verwachtingen hebben ven Linux? Ik neem aan dat Linux een licht besturingssysteem is waardoor ik sneller zal kunnen werken dan het veel zwaardere Windows XP?
Je USB-stick blijft gewoon een USB-stick. Je mag hem weggooien of blijven gebruiken, wat je wilt.quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:55 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik heb nog een oude USB liggen, kan ik het daarvan proberen? Wat als ik Linux maar niets vind is mijn USB danig iets waard of gooi ik hem beter weg?
Je aanname dat linux een besturingssysteem is, is al fundamenteel fout. Linux is slechts een kernel. Er bestaan ontelbaar veel besturingssystemen die de Linux kernel gebruiken. Sommige daarvan zijn idd 'licht' maar je hoeft natuurlijk geen wonderen te verwachten. 10 jaar oude hardware wordt niet magisch 2x zo snel of zo. En licht betekent vaak ook: spartaans.quote:Waarom geen hoge verwachtingen hebben ven Linux? Ik neem aan dat Linux een licht besturingssysteem is waardoor ik sneller zal kunnen werken dan het veel zwaardere Windows XP?
Kom op, dit soort van eenvoudige vragen kun je zelf ook vinden op de Ubuntu en Mint sites. Lees je eens wat meer in: https://sites.google.com/site/computertip/Homequote:Op maandag 15 augustus 2016 10:51 schreef einzeinz het volgende:
Het is een oude laptop, ik wil het gerust proberen en zou vooral internetten en mailen met dat ding.
Ik zag deze themes passeren.
Wat zijn zo de minimum vereisten om Ubuntu of Mint te draaien?
Ik heb geen toestel om cd's te branden, dat is dus geen optie. Heb zelfs geen cd's liggen hier.quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:
Waarschijnlijk kun je in de Bios geen USB-boot selecteren, maar in je bootorder menu wel. Kortom even herstarten en "change boot order" of iets dergelijks kiezen ipv je bios.
Met dusdanig oude hardware komt het ook wel eens voor dat niet alle USB-poorten gebruikt kunnen worden om van te booten, of zelfs dat het moederbord uberhaupt geen USB-boot ondersteunt. In dat laatste geval zit er niets anders op dan een CD'tje branden.
Met unetbootin en gewoon de .iso geselecteerd. Op de G:/schijf (usb) geinstalleerd. Was ergens tussen 2 en 3 GB.quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Weet je wel zeker dat je USB-stick bootable is dan? Hoe heb je hem aangemaakt?
Gedaan, maar ook deze stick wordt niet herkend. Hij is nogmaals geformatteerd in FAT32.quote:Op maandag 15 augustus 2016 15:18 schreef Dubbeldrank het volgende:
unetbootin is een draak van een tool waar het nog wel eens misgaat. Als je vanaf Windows flasht (wat ik aanneem), dan kan je beter universal usb installer gebruiken. Die tool is wat vriendelijker, gaat altijd goed en kan ook iso's downloaden voor je vanuit een ruime keuze aan distro's.
http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/
Dan is er ongetwijfeld iets mis met je usb-stick.quote:Op maandag 15 augustus 2016 16:29 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Gedaan, maar ook deze stick wordt niet herkend. Hij is nogmaals geformatteerd in FAT32.
tnx het is uiteindelijk gelukt. alleen wel zonder ls *.jpg want dan krijg ik de fout 'to many arguments'quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:06 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk met die eerste? Gewoon "du -a | sort -nr" doet ws hetzelfde voor je, weliswaar met lange nummers maar geen lelijke hack om het te sorteren?
Iets van for i in $(du -a | sort -nr | head -11); do jpegoptim "$i" --strip-all; done zou dan voldoende zijn.
Hoewel je dan nog met de nummers ertussen zit dus dat werkt minder. Mogelijk beter iets van:
for i in $(ls **/*.jpg --sort=size | tail -10); do ....
Find gebruiken ipv lsquote:Op dinsdag 16 augustus 2016 10:52 schreef wipes66 het volgende:
[..]
tnx het is uiteindelijk gelukt. alleen wel zonder ls *.jpg want dan krijg ik de fout 'to many arguments'
quote:Op zondag 25 augustus 1991 schreef Linus Benedict Torvalds het volgende:
Hello everybody out there using minix -
I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and
professional like gnu) for 386(486) AT clones. This has been brewing
since april, and is starting to get ready. I'd like any feedback on
things people like/dislike in minix, as my OS resembles it somewhat
(same physical layout of the file-system (due to practical reasons)
among other things).
I've currently ported bash(1.08) and gcc(1.40), and things seem to work.
This implies that I'll get something practical within a few months, and
I'd like to know what features most people would want. Any suggestions
are welcome, but I won't promise I'll implement them :-)
Linus (torv...@kruuna.helsinki.fi)
PS. Yes - it's free of any minix code, and it has a multi-threaded fs.
It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never
will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have :-(.
"Now available on the Nexus 5"quote:
Vond ik ook al gek ja. Maar misschien dan juist een goed moment om zo'n oud ding nieuw leven in te blazen?quote:Op zondag 28 augustus 2016 08:07 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
"Now available on the Nexus 5"
Een toestel dat al geen updates meer krijgt van Google en ondertussen zo oud is dat de meeste mensen hem al vervangen hebben of gaan vervangen.
Het was een matig toestel vergeleken bij de Nexus 4, de accuduur was om te huilen bijvoorbeeld. Ik ben wel weer benieuwd naar de nieuwe Nexus.quote:Op zondag 28 augustus 2016 12:09 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Vond ik ook al gek ja. Maar misschien dan juist een goed moment om zo'n oud ding nieuw leven in te blazen?
Bestaan er eigenlijk nog iso's van de eerste (stable) release door Linus? Ben wel benieuwdquote:Op donderdag 25 augustus 2016 06:48 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
Linux turns 25, is bigger and more professional than ever
[..]
Z'n kernel zal dan niet compileren en werken op je 32/64 bit hardware. Dat bestond toendertijd nog gewoon niet. Dus wat schiet je met vage foutmeldingen op?quote:Op zondag 28 augustus 2016 14:45 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Bestaan er eigenlijk nog iso's van de eerste (stable) release door Linus? Ben wel benieuwd
Of gaat dat niet zo simpel
hmm, goed puntquote:Op zondag 28 augustus 2016 14:49 schreef Rene_Froger het volgende:
[..]
Z'n kernel zal dan niet compileren en werken op je 32/64 bit hardware. Dat bestond toendertijd nog gewoon niet. Dus wat schiet je met vage foutmeldingen op?
Och, in qemu ofzo proberen te draaien? Is nog best te proberen op zich. Nou weet ik niet of Linus ooit echt zelf distro's of wat dan ook gerold heeft naast z'n kernel.quote:Op zondag 28 augustus 2016 14:49 schreef Rene_Froger het volgende:
[..]
Z'n kernel zal dan niet compileren en werken op je 32/64 bit hardware. Dat bestond toendertijd nog gewoon niet. Dus wat schiet je met vage foutmeldingen op?
Niet zo simpel, andere tijd andere omstandigheden (pre internet).quote:Op zondag 28 augustus 2016 14:45 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Bestaan er eigenlijk nog iso's van de eerste (stable) release door Linus? Ben wel benieuwd
Linux 0.01 remakequote:Op zondag 28 augustus 2016 14:45 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Mijn eerste linux installatie bestond uit 3 tar.Z files die je via een speciale versie van tar in een amiga os shell moest uitpakken naar een linux partitie (die je ook vanuit amiga os moest aanmaken). Mijn Amiga had geen CD in die tijd, dus aan een ISO had ik niets als die al bestond. Het eerst wat ik deed was overigens een 2.0 kernel installeren over de standaard 1.nog iets.quote:Op zondag 28 augustus 2016 14:45 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Of gewoon een willekeurige BSD.quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:07 schreef devzero het volgende:
[..]
Mijn eerste linux installatie bestond uit 3 tar.Z files die je via een speciale versie van tar in een amiga os shell moest uitpakken naar een linux partitie (die je ook vanuit amiga os moest aanmaken). Mijn Amiga had geen CD in die tijd, dus aan een ISO had ik niets als die al bestond. Het eerst wat ik deed was overigens een 2.0 kernel installeren over de standaard 1.nog iets.
Als je echt een nostalgisch gevoel wilt krijgen, zoek naar een minix 1.0 floppy en run dat in kvm/virtmanager/virtualbox.
Amiga 2000 met een 68030/25mhz en een SCSI controller + 200MB drive. Vergeleken met een 286/386 was het een beest van een machinequote:Op zondag 28 augustus 2016 22:50 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Of gewoon een willekeurige BSD.![]()
Ouwe Linux op m68k? Tof.
Tof tochquote:Op zondag 28 augustus 2016 08:07 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
"Now available on the Nexus 5"
Een toestel dat al geen updates meer krijgt van Google en ondertussen zo oud is dat de meeste mensen hem al vervangen hebben of gaan vervangen.
Het klinkt alsof ze Ubuntu Convergence nagebouwd hebben?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zal de komende maanden laten weten hoe het overstappen verloopt en wat er wel en niet goed gaat, wat voor 'problemen' ik tegenkom en wat de oplossingen zijn, als ik ze vind. Ter lering en vermaak. Wanneer ik er niet uitkom zal ik hier eens een bal opwerpen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-08-2016 05:08:23 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Damn, jij bent echt oldschool.quote:Op zondag 28 augustus 2016 22:07 schreef devzero het volgende:
[..]
Mijn eerste linux installatie bestond uit 3 tar.Z files die je via een speciale versie van tar in een amiga os shell moest uitpakken naar een linux partitie (die je ook vanuit amiga os moest aanmaken). Mijn Amiga had geen CD in die tijd, dus aan een ISO had ik niets als die al bestond. Het eerst wat ik deed was overigens een 2.0 kernel installeren over de standaard 1.nog iets.
Als je echt een nostalgisch gevoel wilt krijgen, zoek naar een minix 1.0 floppy en run dat in kvm/virtmanager/virtualbox.
De 2.0 kernel kwam uit in 1996 en toen vond ik het een leuk experiment. Pas later toen ik een vak operating systemen volgde waarbij je gedeeltes van een OS (simulator) moest schrijven begon ik waardering te krijgen voor het werk wat in een operating system zit.quote:Op maandag 29 augustus 2016 18:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Damn, jij bent echt oldschool.
Nee, maar laat weten hoe het was. Heb nooit Linux-examen gedaanquote:Op dinsdag 30 augustus 2016 04:07 schreef xaban06 het volgende:
Binnenkort RHCSA + RHCE examen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga later op de dag Mint installeren. Ik ben nu even aan het uitzoeken hoe ik het het beste aanpak met het installeren (welke opties) en het dubbelbooten. Er komt net iets meer bij kijken dan wat ik had verwacht, ik zou het allang kunnen installeren maar ik moet nog even zien wat voor mij de beste opties zijn en welke partitiegrootte ik moet nemen. Ondertussen is Windows de harde schijf aan het defragmenteren, je zou denken dat dat snel gaat met maar 1% fragmentatie en 397 GB aan vrije ruimte maar het is nu 1-2 uur aan het draaien en het zit op 84% in fase 4 van de consolidatie in fase 4.
[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-08-2016 11:13:15 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 | [... eigen config etc] apt install -y apcalc # calculator apt install -y aptitude apt install -y atool # extract files apt install -y autoconf etc... rm -rf /etc/xdg/autostart rm -rf /home/gebruikersnaam/.Xmodmap rm -rf /home/gebruikersnaam/.bashrc rm -rf /home/gebruikersnaam/.config rm -rf /home/gebruikersnaam/.emacs rm -rf /home/gebruikersnaam/.emacs.d rm -rf /home/gebruikersnaam/.face rm -rf /home/gebruikersnaam/.gconf rm -rf /home/gebruikersnaam/.inputrc rm -rf /home/gebruikersnaam/.liquidpromptrc rm -rf /home/gebruikersnaam/.myclirc rm -rf /home/gebruikersnaam/.task rm -rf /home/gebruikersnaam/.taskrc rm -rf /home/gebruikersnaam/.vim rm -rf /home/gebruikersnaam/.local rm -rf /home/gebruikersnaam/.vimrc rm -rf /home/gebruikersnaam/.xinitrc rm -rf /home/gebruikersnaam/.eslintrc.json rm -rf /home/gebruikersnaam/.offlineimaprc ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.Xmodmap /home/gebruikersnaam/.Xmodnap ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.bashrc /home/gebruikersnaam/.bashrc ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.config /home/gebruikersnaam/.config ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.local /home/gebruikersnaam/.local ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.emacs /home/gebruikersnaam/.emacs ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.face/ /home/gebruikersnaam/.face ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.gconf /home/gebruikersnaam/.gconf ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.inputrc /home/gebruikersnaam/.inputrc ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.myclirc /home/gebruikersnaam/.myclirc ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.task/ /home/gebruikersnaam/.task ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.taskrc /home/gebruikersnaam/.taskrc ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.vimrc /home/gebruikersnaam/.vimrc ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.xinitrc /home/gebruikersnaam/.xinitrc dropbox exclude add /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.config/google-chrome |
Ik heb het nog even moeten uitstellen aangezien mijn harde schijf wat te veel gefragmenteerd is. Windows gaf 0% aan na een volledige defragmentatiesessie maar defraggler stelde 540 gefragmenteerde bestanden vast 2638 fragmenten (27%). Ik kan hierdoor onvoldoende ruimte (20 GB) afscheiden voor een nieuwe partitie. Ik zou er Linux mee kunnen installeren maar dat is niet erg handig aangezien het doel is om het goed uit te testen, dan wil je ook ruimte hebben om extra programma's te installeren.quote:
Nee.quote:Op donderdag 1 september 2016 00:16 schreef NightH4wk het volgende:
Bram, toevallig op school gezeten in Drenthe?
Goede nerdhumor.quote:
De installer van Linux Mint is bijzonder gebruiksvriendelijk en geeft je alle hulp. Plus meer dan genoeg handleidingen te vinden. https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mintquote:Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb een vraagje: moet je per se bij de installatie van Linux (Mint) een /home-partitie aanmaken of kan je ook automatisch alle downloads plaatsen op dezelfde partitie als waarop Linux is geïnstalleerd.
Stel dat ik programma's die geen specifieke Windows-software gebruiken geïnstalleerd heb staan onder Windows, is het dan mogelijk om die direct vanaf de Linux-partitie onder Linux te draaien? Ik vrees van niet omdat je er vast een register voor nodig hebt en ik vrees dat Linux niet zomaar het Windows-register hiervoor kan gebruiken maar misschien is Ubuntu slim geprogrammeerd en is er een handige workaround?
[..]
Ik heb niet gesteld dat je er geen informatie over kan vinden, ik heb gesteld dat je wel wat moet opzoeken voordat je het installeert. Zo'n handleiding kan je helaas niet gebruiken tijdens de installatie omdat je op dat moment geen toegang hebt tot PDF's en zo. Nu ja, niet gemakkelijk.quote:Op vrijdag 2 september 2016 21:37 schreef tudorme het volgende:
[..]
De installer van Linux Mint is bijzonder gebruiksvriendelijk en geeft je alle hulp. Plus meer dan genoeg handleidingen te vinden. https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint
Dat doe ik.quote:Lees ook de 'Fatale vergissingen', voorkomt een hoop frustratie.
Dat was bij mij het geval, ik kon maar 20 GB afsplitsen terwijl ik 300-400 GB aan vrije ruimte had, ook na nog eens 150 GB te hebben verwijderd (verplaatst naar een externe schijf) kon ik niet meer dan 20 GB vrijmaken. Duidelijk een fragmentatieprobleem en 1 blik op het schema wat Defraggler geeft aan dat dat inderdaad het geval was. Helaas is de defragmentatietool van Windows niet heel erg goed. (de interface daarvan is trouwens ook niet gewijzigd sinds XP maar belangrijker is dat het onvoldoende grondig is). Ik weet niet precies hoe Piriform het uitvoert, ik weet wel dat het enkel functies van Windows zelf gebruik en dat het fragementen opknipt in meerdere stukken (om het gemakkelijker te kunnen verschuiven?). Maar goed, het defragmenteren is dus nodig want 20 GB lijkt me wat aan de krappe kant als je ook nog eens 8 GB moet reserveren voor swap.quote:Defragmentatie vooraf van Windows is ook niet nodig, alleen een schijfcontrole is genoeg.
Swap?quote:Als beginner juist geen aparte /home aanmaken, gebruik alleen maar de standaard waarden die de installer je voorstelt. Die zijn niet voor niets zo ingesteld.
Idem. Laat als beginner de Linux Mint installer op alle aanbevolen settings staan, ook voor de swap partitie. Als beginner is het nergens voor nodig om gelijk met allerlei instellingen te gaan experimenteren. Je maakt het voor jezelf dan alleen nodeloos ingewikkeld en grote kans dat je je install verprutst.quote:
Zie .config/user-dirs.dirsquote:Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb een vraagje: moet je per se bij de installatie van Linux (Mint) een /home-partitie aanmaken of kan je ook automatisch alle downloads plaatsen op dezelfde partitie als waarop Linux is geïnstalleerd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-09-2016 23:12:16 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik probeerde niet een deel van het volume af te splitsen bij de installatie maar vanuit de "disk management" tool. Dat heeft mijn voorkeur aangezien ik dan 100% zeker niets verkeerd kan doen. Als ik bijvoorbeeld 100 GB afsplits dan is het gemakkelijk om bij de installatie de juiste partitie te herkennen. Het liefst zou ik die afgesplitste partitie ook een naam geven, eens kijken of dat dat kan.quote:Op zaterdag 3 september 2016 23:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Heb je bitlocker uitstaan en je Windows sessie echt afgesloten (standaard gaat die in slaapstand)? Anders is die partitie niet beschrijfbaar.
Als 'ie wel beschikbaar is zou je 'm gewoon moeten kunnen shrinken.
1 2 3 | address 192.168.2.6 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.2.254 |
Branden er aan beide uiteindes lampjes bij de netwerkpoort om aan te geven dat er activiteit is?quote:Op maandag 5 september 2016 00:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik probeer mijn thuisserver (Ubuntu server 14.04) aan te sluiten op mijn netwerk. Momenteel hangt 'ie met een ethernetkabel vast aan de router. Toch krijgt hij geen verbinding.
Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op dhcp zet en ifdown && ifup doe, krijg ik een heleboel DHCPDISCOVER pogingen en dan stop ie met de mededeling: No DHCPOFFERS received. Mijn router geeft in het logboek wel aan dat het DHCPOFFER doet na iedere poging. Er zit geen firewall of zo op de server, daar kan het niet aan liggen.
Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op static zet en de volgende gegevens ingeef:
[ code verwijderd ]
doet 'ie niets. De gegevens zijn nochtans dezelfde als die van mijn laptop, die er wel mee werkt (maar dan via de wlan en met een ander address natuurlijk).
wicd en networkmanager zijn niet geïnstalleerd.
Waar kan het nog aan schelen? Google is een beetje klaar met results vinden en nog niets heeft geholpen.
Ja. Hij heeft op een zeker moment ook verbinding gehad, want de servernaam staat in de lijst met geleaste DHCP-adressen. Maar toen heb ik de server vanwege iets anders herstart, en nu werkt het niet meer.quote:Op maandag 5 september 2016 00:34 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Branden er aan beide uiteindes lampjes bij de netwerkpoort om aan te geven dat er activiteit is?
Die krijgt inderdaad een IP toegedeeld, op de laptop staat in /interfaces geen eth0 (of equivalent). Aan de kabel hangen kan ik morgen eens proberen.quote:Kan je je laptop wel een statisch IP geven als die aan de kabel hangt? En krijgt die een IP uitgedeeld als je niks configureert?
E man, geen twijfel over mogelijk!quote:Op dinsdag 6 september 2016 09:35 schreef heywoodu het volgende:
Ik ben een oefenexamen aan het maken als laatste voorbereiding op het echte examen vanmiddag, maar hier loop ik even vast. Is het wellicht antwoord A?
[ afbeelding ]
De driver voor je CPU en netwerkkaart zijn blijkbaar niet open source, dan krijg je een proprietary optie via de drivermanager of je gebruikt de reverse engineered open source versie. Dat is geen minpunt maar een keuze. Wat betreft je geluidskaart, ik geef je weinig hoop met Creative, als er geen open source driver meer is kan je het vergeten.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Net Mint (nieuwste stabiele versie) uitgeprobeerd, het is nog geen succes.
Het positieve: het internet (een netwerkkaart uit 2009 of eerder), het toetsenbord (mechanisch met fn-knoppen) en de muis (met extra knopjes en DPI-selectie (t/m 4000)) werkten direct, inclusief fn-functies en twee dpi-standen (nogal belangrijk als je een fatsoenlijke muis hebt).
Het negatieve,
- De driver voor de CPU of de netwerkkaart was out of the box blijkbaar niet ok, de driver manager gaf aan om een andere driver te gebruiken.
- De geluidskaart werkt niet. De driver manager kan er niets voor vinden. Ik heb momenteel een X-Fi surround 5.1 Pro. Ik vond een webpagina van waaruit wordt gelinkt naar een dode (het laadt helemaal niet) webpagina van Creative (opensource.creative.com), daar heb je dus niets aan. Dit terwijl ze nochtans rond 2009 drivers zouden moeten hebben uitgebracht en open source zouden moeten hebben gemaakt volgens een berichtje wat ik vond.
Als ik mijn huidige geluidskaart zou upgraden naar een Dragonfly of een O2 van JLabs (momenteel het populairst voor de PC als je ietwat betere speakers hebt) dan ben je allicht ook de pineut want ik zie op de driverpagina van Linux (via het welkomstscherm) voor het geluid niets staan vermeld over JLabs, O2 of Dragonfly (geverifiëerd met ctrl-f).
Is er een oplossing voor mijn huidige USB geluidskaart? Zonder geluid is een OS niet bruikbaar voor mij.
Hoe zit het met Dragonfly en O2 van JLabs?quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:19 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
De driver voor je CPU en netwerkkaart zijn blijkbaar niet open source, dan krijg je een proprietary optie via de drivermanager of je gebruikt de reverse engineered open source versie. Dat is geen minpunt maar een keuze. Wat betreft je geluidskaart, ik geef je weinig hoop met Creative, als er geen open source driver meer is kan je het vergeten.
Wat als je Ubuntu via een USB-stick probeert? (Daar hoef je niks voor te installeren). Dan heb je een zeer goede kans dat hij je geluidskaart wel herkent.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Net Mint (nieuwste stabiele versie) uitgeprobeerd, het is nog geen succes.
Het positieve: het internet (een netwerkkaart uit 2009 of eerder), het toetsenbord (mechanisch met fn-knoppen) en de muis (met extra knopjes en DPI-selectie (t/m 4000)) werkten direct, inclusief fn-functies en twee dpi-standen (nogal belangrijk als je een fatsoenlijke muis hebt).
Het negatieve,
- De driver voor de CPU of de netwerkkaart was out of the box blijkbaar niet ok, de driver manager gaf aan om een andere driver te gebruiken.
- De geluidskaart werkt niet. De driver manager kan er niets voor vinden. Ik heb momenteel een X-Fi surround 5.1 Pro. Ik vond een webpagina van waaruit wordt gelinkt naar een dode (het laadt helemaal niet) webpagina van Creative (opensource.creative.com), daar heb je dus niets aan. Dit terwijl ze nochtans rond 2009 drivers zouden moeten hebben uitgebracht en open source zouden moeten hebben gemaakt volgens een berichtje wat ik vond.
Als ik mijn huidige geluidskaart zou upgraden naar een Dragonfly of een O2 van JLabs (momenteel het populairst voor de PC als je ietwat betere speakers hebt) dan ben je allicht ook de pineut want ik zie op de driverpagina van Linux (via het welkomstscherm) voor het geluid niets staan vermeld over JLabs, O2 of Dragonfly (geverifiëerd met ctrl-f).
Is er een oplossing voor mijn huidige USB geluidskaart? Zonder geluid is een OS niet bruikbaar voor mij.
Nee, zowel bij de USB-stick als bij de installatie werkt het niet. Ik had het eerst met de USB-stick uitgeprobeerd en daarna pas bij de installatie.quote:Op dinsdag 6 september 2016 20:24 schreef Rene_Froger het volgende:
[..]
Wat als je Ubuntu via een USB-stick probeert? (Daar hoef je niks voor te installeren). Dan heb je een zeer goede kans dat hij je geluidskaart wel herkent.
Nou, jij laat je wel heel snel uit het veld slaan. Het komt ook aan op een portie eigen initiatief en doorzettingsvermogen en niet gelijk afhaken bij de eerste hobbeltjes. Gelijk al heel Linux afschrijven nadat je 1 distro heel even hebt uitgeprobeerd....quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jammer, dan is Linux voor mij voorlopig niet bruikbaar. Spijtig dat bedrijven die hardware verkopen niet gewoon drivers open source maken, ook voor Windows. Niets houdt MS tegen om dat verder te optimaliseren voor het besturingssysteem.
[..]
Ik had wat meer inzet van je verwacht Bram. Heb je niet ergens nog een desktop staan of laptopje liggen wat je niet meer gebruikt? Begin daar gewoon mee te hobbyen dan verpruts je ook niks. En als je dat niet hebt en je wil het op je huidige desktop installen waarom niet op een tweede harde schijf? Al is het maar 1 van een gig of 80. Dan knal je daar je Linux en je bootloader op en dan met F8 in je bios de schijf kiezen bij het booten als je Linux wil opstarten (na de install). Dan loop je ook niet het gevaar dat je de Win bootloader de vernieling in helpt. Dan heb je twee volledig gescheiden systemen en loop je ook niet te prutsen met je Windhoos harddisk.quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jammer, dan is Linux voor mij voorlopig niet bruikbaar. Spijtig dat bedrijven die hardware verkopen niet gewoon drivers open source maken, ook voor Windows. Niets houdt MS tegen om dat verder te optimaliseren voor het besturingssysteem.
Ik laat me niet uit het veld slaan, ik gaf alleen aan dat ik het niet ga gebruiken zolang ik dat probleempje niet kan oplossen. Iemand anders hier gaf aan dat het heel erg lastig zou zijn met geluidskaarten van Creative. Zo gauw mijn stetup verandert of er wel een driver beschikbaar blijkt te zijn ga ik het natuurlijk weer proberen.quote:Op dinsdag 6 september 2016 21:30 schreef tudorme het volgende:
[..]
Nou, jij laat je wel heel snel uit het veld slaan. Het komt ook aan op een portie eigen initiatief en doorzettingsvermogen en niet gelijk afhaken bij de eerste hobbeltjes. Gelijk al heel Linux afschrijven nadat je 1 distro heel even hebt uitgeprobeerd....![]()
Stel je vraag eens op het LInux Mint forum, daar zitten heel veel behulpzame mensen.
Ik had begrepen dat die codecs bij de installatie zijn gedownload op het moment dat je het vinkje zet bij "download ...".quote:Geen geluid kan meerdere oorzaken hebben. Ook het gebrek aan codecs als gstreamer of zoiets als pulseaudio. Eerste hit direct al prijs: http://bfy.tw/7ZGc
Geen opgeven, slechts een pauze.quote:Op dinsdag 6 september 2016 22:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik had wat meer inzet van je verwacht Bram. Heb je niet ergens nog een desktop staan of laptopje liggen wat je niet meer gebruikt? Begin daar gewoon mee te hobbyen dan verpruts je ook niks. En als je dat niet hebt en je wil het op je huidige desktop installen waarom niet op een tweede harde schijf? Al is het maar 1 van een gig of 80. Dan knal je daar je Linux en je bootloader op en dan met F8 in je bios de schijf kiezen bij het booten als je Linux wil opstarten (na de install). Dan loop je ook niet het gevaar dat je de Win bootloader de vernieling in helpt. Dan heb je twee volledig gescheiden systemen en loop je ook niet te prutsen met je Windhoos harddisk.
Overigens heb ik in het verleden ook wel eens problemen met installaties gehad en dan lag het niet aan de Linux distro of hardware maar aan de USB creator, dan werkt het met bv Unetbootin niet goed maar met LiLi weer wel, ook dat wil wel eens verschil maken.
En om je even op weg te helpen mbt de partitie keuze, ik ben ook zo'n type wat dat zelf wil bepalen en dat vooral niet over laat aan het OS.
Ik doe altijd bij het partitioneren:
Aan het begin van de schijf de primary root "/" partitie van 25 gig, mijn ervaring is dat dat ruim genoeg is.
Daarna de logical swap partitie aanmaken aan het eind van de schijf met net iets meer dan je interne geheugen, dat is eigenlijk alleen maar nodig als je hibernate gebruikt, anders is 2 gig wel voldoende.
En als laatste gooi ik de logical home "/home" partitie daar tussenin (wederom begin disk kiezen) met de overgebleven ruimte.
Dat voldoet al een jaar of 15 prima bij mij, welliswaar wat minder groot ivm de toen nog kleinere schijven maar je snapt de bedoeling denk ik wel.
En dit typ ik nu vanaf een laptopje waar ik net voor de lol Debian 8.5 op de tweede harde schijf heb geinstalled. Ik wilde Debian met Cinnamon wel eens bekijken en het draait best lekker.
Ik heb videomateriaal gekocht om te leren. Voor de examen krijg je 2.5 uur te tijd, volgens de instructeur heeft 50% van de afnemers niet genoeg aan 2.5 uur. Op mijn PC met een SSD is het 1 minuut, maar misschien gebruiken ze tijdens de examen computers uit het jaar 0. Geen zin om onnodig 10 minuten in te leverenquote:Op woensdag 7 september 2016 15:18 schreef NightH4wk het volgende:
Gewoon wachten? Het is maar een minuut. Het jezelf gewoon makkelijk maken.
Ik ken alleen de procedure op *BSD, dus kan verder niet helpen. (Daar single user mode booten, mounten, en passwd.)
Gevalletje ignorantie,onwetendheid en hoge verwachtingen(Winblows Stockholm syndroom).quote:Op dinsdag 6 september 2016 21:30 schreef tudorme het volgende:
[..]
Nou, jij laat je wel heel snel uit het veld slaan. Het komt ook aan op een portie eigen initiatief en doorzettingsvermogen en niet gelijk afhaken bij de eerste hobbeltjes. Gelijk al heel Linux afschrijven nadat je 1 distro heel even hebt uitgeprobeerd....![]()
Stel je vraag eens op het LInux Mint forum, daar zitten heel veel behulpzame mensen.
Geen geluid kan meerdere oorzaken hebben. Ook het gebrek aan codecs als gstreamer of zoiets als pulseaudio. Eerste hit direct al prijs: http://bfy.tw/7ZGc
Wanneer je überhaupt geen zin hebt in wat uitzoeken of het hele Linux wereldje je afschrikt is mogelijk het gebruiksvriendelijke macOS van Apple beter voor jou geschikt.
Dan blijf je met een volwaardige UNIX ook in de *NIX family en je privacy is een stuk beter gegarandeerd dan bij Microsoft. De Mac mini is klein maar fijn en kost niet eens de hoofdprijs.
Welke Linux Mint versie en welke kernel?quote:Op dinsdag 6 september 2016 23:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb het toch nog maar even geprobeerd. Ik was sceptisch of dat het zou werken omdat die reactie in 2009 werd gegeven (veel oudere versie en zo) maar het blijkt te werken. Het geluid is nu normaal. Nu alleen nog een eqalizer zoeken. Ik gebruik graag soms een licht surround-effect (20-30%), het heeft nadelen maar het heeft ook voordelen in sommige gevallen.
Binnenkort eens The Talos Principle opnieuw installeren.
Misschien ook dat, maar het was vooral omdat ik nog maanden de tijd heb om het te leren kennen en ik tegen die tijd toch niet meer die geluidskaart gebruik.quote:Op woensdag 7 september 2016 23:32 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Gevalletje ignorantie,onwetendheid en hoge verwachtingen(Winblows Stockholm syndroom).
18, gewoon de standaard stabiele distro.quote:Welke Linux Mint versie en welke kernel?
Ik had maar 15 dagen nodig om Linux basis te leren.quote:Op donderdag 8 september 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien ook dat, maar het was vooral omdat ik nog maanden de tijd heb om het te leren kennen en ik tegen die tijd toch niet meer die geluidskaart gebruik.
[..]
18, gewoon de standaard stabiele distro.
https://www.linuxmint.com/download.php
Ik weet nog niet waarom deze code het oploste (nog niet uitgezocht), ik begrijp dat ik wat extra software heb gedownload (die functienaam spreekt voor zichzelf) en ik merkte dat een deel van die software ook invloed had op de desktop zelf (signin-screen).
Welke?quote:Op donderdag 8 september 2016 20:25 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Misschien ook nog eens een paar PPA toevoegen!
Iemand?quote:Op maandag 5 september 2016 00:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik probeer mijn thuisserver (Ubuntu server 14.04) aan te sluiten op mijn netwerk. Momenteel hangt 'ie met een ethernetkabel vast aan de router. Toch krijgt hij geen verbinding.
Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op dhcp zet en ifdown && ifup doe, krijg ik een heleboel DHCPDISCOVER pogingen en dan stop ie met de mededeling: No DHCPOFFERS received. Mijn router geeft in het logboek wel aan dat het DHCPOFFER doet na iedere poging. Er zit geen firewall of zo op de server, daar kan het niet aan liggen.
Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op static zet en de volgende gegevens ingeef:
[ code verwijderd ]
doet 'ie niets. De gegevens zijn nochtans dezelfde als die van mijn laptop, die er wel mee werkt (maar dan via de wlan en met een ander address natuurlijk).
wicd en networkmanager zijn niet geïnstalleerd.
Waar kan het nog aan schelen? Google is een beetje klaar met results vinden en nog niets heeft geholpen.
Netwerkkabel stuk?quote:
Nee, ik heb met een andere laptop geprobeerd, dat was geen probleem. Zelfde kabel, zelfde poort in de router.quote:Op zaterdag 10 september 2016 22:36 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Netwerkkabel stuk?
Dat is het eerste wat ik zou checken als ik blijkbaar wel data kan versturen maar niet ontvangen.
Nee, de server is geen DHCP-server.quote:Op zaterdag 10 septembervoor 2016 23:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je nu geen twee dhcp servers in het net zitten? (router en Ubuntu server).
Het enige wat dan over blijft is een kapotte nic...quote:Op zondag 11 september 2016 00:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, de server is geen DHCP-server.
Ik heb met mijn Ubuntu installatie (ook 14.04) eenzelfde probleem gehad, kwam erachter dat de interface de naam 'p2p1' had ipv 'eth0'. Misschien even voor de zekerheid checken of dat bij jou ook het geval is.quote:
Zou kunnen, want pingen werkt ook niet.quote:Op zondag 11 september 2016 09:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het enige wat dan over blijft is een kapotte nic...
Dat heb ik al verschillende keren geprobeerd. Ifconfig geeft twee interfaces: lo en eth0 (wlan0 heb ik zelf uitgeschakeld). In /etc/network/interfaces staan ook alleen die twee genoemd.quote:Op zondag 11 september 2016 12:51 schreef bondage het volgende:
[..]
Ik heb met mijn Ubuntu installatie (ook 14.04) eenzelfde probleem gehad, kwam erachter dat de interface de naam 'p2p1' had ipv 'eth0'. Misschien even voor de zekerheid checken of dat bij jou ook het geval is.
Het zijn al twee verschillende distro's. De ene heeft Ubuntu server 14.04 en de ander Ubuntu LTS 16.04. Of moet het nog verschillender?quote:Op zondag 11 september 2016 13:07 schreef Afwazig het volgende:
Probeer eens een live cd met een andere distributie en kijk of het probleem blijft.
In dat geval zouden de dhcpdiscovers niet bij de router zijn aangekomen en dat lijkt wel het geval...quote:Op zondag 11 september 2016 12:51 schreef bondage het volgende:
[..]
Ik heb met mijn Ubuntu installatie (ook 14.04) eenzelfde probleem gehad, kwam erachter dat de interface de naam 'p2p1' had ipv 'eth0'. Misschien even voor de zekerheid checken of dat bij jou ook het geval is.
Jep. De router stuurt nog DHCPoffers terug, maar die komen niet aan.quote:Op zondag 11 september 2016 13:28 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
In dat geval zouden de dhcpdiscovers niet bij de router zijn aangekomen en dat lijkt wel het geval...
Kan het dan alsnog iets te maken hebben met de beveiliging op de laptop? Dat een of andere firewall de offers tegenhoudt?quote:Op zondag 11 september 2016 14:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Zolang er nog geen dhcpoffer geaccepteerd is heb je met ip-adressen helemaal niks te maken
Het gebruik daarvan probeer je juist met dhcp af te spreken!
Ja, dat is haast de enige optie die overblijft he?quote:Op zondag 11 september 2016 14:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kan het dan alsnog iets te maken hebben met de beveiliging op de laptop? Dat een of andere firewall de offers tegenhoudt?
Hij lijkt wel te senden maar niet te receiven. Dat kan in principe aan de hardware liggen. Ik heb helaas niets anders liggen om het mee uit te testen.quote:Op zondag 11 september 2016 14:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, dat is haast de enige optie die overblijft he?
Of vage hardware.
Het is vooral raar dat die het dus blijkbaar soms wel doet.
Kan je je gebruikersnaam handmatig invoeren? Wat als je je oude gebruikersnaam invoert?quote:Op woensdag 14 september 2016 16:40 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik kan niet meer inloggen bij ubuntu 16.04
Als ik bij het inlogscherm m'n wachtwoord invoer dan krijg ik weer opnieuw het inlogscherm.
Ik krijg geen foutmelding.
pas geleden heb ik m'n account naam veranderd, zou het daar mee te maken kunnen te hebben?
hoe je moet je handmatig een gebruikersnaam invoeren?quote:Op woensdag 14 september 2016 16:45 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Kan je je gebruikersnaam handmatig invoeren? Wat als je je oude gebruikersnaam invoert?
Die had ik zelf ook allang gevonden, alleen kan ik weinig met dat antwoord dus vraag ik even om wat meer uitleg.quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:41 schreef Rene_Froger het volgende:
Bram, wat je eerste probleem betreft, bij de eerste hit op Google, zie hun antwoord: http://askubuntu.com/ques(...)m-due-to-hibernation of dit: http://www.howtogeek.com/(...)stem-drive-on-linux/
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | Manually mount the filesystem in read only mode. Check to see if you have a mount point (folder for mounting your partition in) for your Windows partition in the folder /media using this command: ls /media If you don't see a folder for your Windows partition, you should create one with the following command: sudo mkdir /media/windows Next, mount the partition in read-only mode onto this folder with this command: mount -t ntfs-3g -o ro /dev/sda3 /media/windows Note that you should change /media/windows if your mountpoint is called something else. Now you will be able to view/open files on your Windows partition using any program in Ubuntu. However you will not be able to write to the partition or modify any files as it is in read only mode. |
Bizar.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:
![]()
Linux can’t be installed on a recent Lenovo laptop
This system has a Signature Edition of Windows 10 Home installed. It is locked per our agreement with Microsoft.
Wie koopt er überhaupt nog iets van Lenovo na wat ze vorig jaar geflikt hebben?quote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:
![]()
This system has a Signature Edition of Windows 10 Home installed. It is locked per our agreement with Microsoft.
Ik. (Lenovo Ideapad Y700-15ISK) Wat hebben ze geflikt?quote:Op woensdag 21 september 2016 20:50 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wie koopt er überhaupt nog iets van Lenovo na wat ze vorig jaar geflikt hebben?
Herinner je je deze nog.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:
![]()
https://tweakers.net/nieu(...)-laptopmodellen.htmlquote:Op woensdag 21 september 2016 21:10 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ik. (Lenovo Ideapad Y700-15ISK) Wat hebben ze geflikt?
Linux installeren was al een ramp.
quote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:
![]()
En zoals verwacht was het weer een verbogen headline. Gewoon een wat domme zet om geen gezeik te krijgen van Windows gebruikers die hun BIOS instellingen niet snappen en vervolgens klagen dat de batterij sneller leegloopt: https://mjg59.dreamwidth.org/44694.htmlquote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:
![]()
Er is maar 1 smaak driver en dat is die voor Win10. Dus ook Win7 oid kan niet geïnstalleerd worden.quote:Op donderdag 22 september 2016 20:52 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
En zoals verwacht was het weer een verbogen headline. Gewoon een wat domme zet om geen gezeik te krijgen van Windows gebruikers die hun BIOS instellingen niet snappen en vervolgens klagen dat de batterij sneller leegloopt: https://mjg59.dreamwidth.org/44694.html
En een beetje suf dat Intel nog geen Linux driver voor die RAID modus gemaakt heeft. Zeker als die ook in Linux voor langere batterijduur zorgt (maar dat zal wel niet?).
Als je goedkope programmeurs je drivers laat schrijven krijg je kutdrivers. Busyloopje hier, spinlockje daar, wie weet. Zou op zich kunnen. En mjg59 weet normaal gesproken wel waar 'ie het over heeft.quote:Op donderdag 22 september 2016 21:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is maar 1 smaak driver en dat is die voor Win10. Dus ook Win7 oid kan niet geïnstalleerd worden.
En dat gelul over powersaving geloof ik gewoon niet. Wat de neuk heeft een AHCI of Raid driver met powerconsumptie te maken.
Yup, zal hopelijk wel gebeuren nu dit aandacht gekregen heeft.quote:Unlock die optie gewoon in de bios dan ben je van dat gezeik af.
Dat begrijp ik wel, maar ze zijn dus wel in staat om een fatsoenlijke raid driver inelkaar te klussen voor maar 1 schijf nb...quote:Op donderdag 22 september 2016 21:35 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Als je goedkope programmeurs je drivers laat schrijven krijg je kutdrivers. Busyloopje hier, spinlockje daar, wie weet. Zou op zich kunnen. En mjg59 weet normaal gesproken wel waar 'ie het over heeft.
Daar ga ik wel van uit.quote:Yup, zal hopelijk wel gebeuren nu dit aandacht gekregen heeft.
Volgens mij was de RAID driver van Intel en de AHCI driver van Microsoft?quote:Op vrijdag 23 september 2016 00:00 schreef AchJa het volgende:
Dat begrijp ik wel, maar ze zijn dus wel in staat om een fatsoenlijke raid driver inelkaar te klussen voor maar 1 schijf nb..._! Maar ze zijn niet in staat om een AHCI driver te bouwen? Laat me niet lachen, dat lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | aptitude show steam:i386 Package: steam:i386 State: installed Automatically installed: no Multi-Arch: foreign Version: 1:1.0.0.48-1ubuntu3 Priority: extra Section: multiverse/games Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com> Architecture: i386 Uncompressed Size: 2662 k Depends: debconf:i386 (>= 0.5) | debconf-2.0:i386, libc6:i386 (>= 2.15), libstdc++6:i386 (>= 4.3), libx11-6:i386, xz-utils:i386, libudev1:i386, libxinerama1:i386, libtxc-dxtn0:i386, libgl1-mesa-dri:i386, libgl1-mesa-glx:i386, xterm:i386 | x-terminal-emulator:i386 PreDepends: debconf:i386, multiarch-support:i386 Recommends: zenity:i386, fonts-liberation:i386 Provides: steam (= 1:1.0.0.48-1ubuntu3) |
Met welke error komt Steam, etc?quote:Op zondag 25 september 2016 21:18 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Raar,kan Valve's Steam niet openen.![]()
[ code verwijderd ]
quote:Boot Linux (or OpenBSD Or Oberon Or FreeDOS) In Your Browser
Back in 2011 Fabrice Bellard, the initiator of the QEMU emulator, wrote a PC emulator in JavaScript that let you boot Linux in your browser. But he didn't stop there.
On his website he now has images that let you boot Oberon, Arch Linux, FreeDOS, OpenBSD, Solar OS and more recent versions of Linux such as 2.6 or 3.18 (the 3.18 image includes internet access). You can also boot to a CD image, or a floppy image, or a hard drive disk image on your local machine. And, if you don't need yet another operating system on your computer, you can even boot to Bootchess and play chess.
Dat is het juist,het start niet eens op.quote:Op maandag 26 september 2016 08:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Met welke error komt Steam, etc?
1 2 3 | ERROR 26/09/2016 18:20 Cannot read Watched Folder /home/relativity/Downloads/iNCOMiNG ERROR 26/09/2016 18:20 Cannot change permissions of /home/relativity/Downloads/iNCOMiNG/COMPLETE/GENERAL/_UNPACK_Food.Choices.2016.DOCU.1080p.WEB-DL.AAC2.0.H264-FGT.1 ERROR 26/09/2016 18:20 Disk error on creating file /home/relativity/Downloads/iNCOMiNG/iNCOMPLETE/The.Neon.Demon.2016.720p.BluRay.x264-ALLiANCE/161319.r08 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | dpkg -l sabnzbdplus Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold | Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend |/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad) ||/ Name Version Architecture Description +++-==============-============-============-================================= ii sabnzbdplus 1.1.0-0ubunt all web-based binary newsreader with dpkg -l sabnzbdplus Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold | Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend |/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad) ||/ Name Version Architecture Description +++-==============-============-============-================================= ii sabnzbdplus 1.1.0-0ubunt all web-based binary newsreader with $ lsb_release -a No LSB modules are available. Distributor ID: Ubuntu Description: Ubuntu 16.04.1 LTS Release: 16.04 Codename: xenial |
Ook via de cli geeft steam geen feedback?quote:Op maandag 26 september 2016 18:20 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Dat is het juist,het start niet eens op.![]()
Ik heb geen steam-cli geïnstalleerd.quote:Op maandag 26 september 2016 21:19 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Ook via de cli geeft steam geen feedback?
Hoe start de gui de applicatie? En zijn er ergens logs?quote:Op maandag 26 september 2016 21:29 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Ik heb geen steam-cli geïnstalleerd.
Dat is wel de beste manier om Fabrice Bellard te omschrijven.quote:
"I wrote LZEXE in 1989 and 1990 when I was 17"quote:Op maandag 26 september 2016 23:59 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Dat is wel de beste manier om Fabrice Bellard te omschrijven.
Ken je de self-extracting EXE-files uit de DOS-tijd nog? http://bellard.org/lzexe.html
En ffmpeg.
Waar hij het vandaan haalt, geen idee. Maar hij is eng briljant.
Moet ik even zoeken!quote:Op maandag 26 september 2016 21:33 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Hoe start de gui de applicatie? En zijn er ergens logs?
controleer de rechten vanquote:Op woensdag 28 september 2016 20:53 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik snap er niks meer van......
Ubuntu 16.04.1 ik zet de laptop aan en laptop vraagt wachtwoord vanwege encryptie sda5.
Tot zover gaat het goed en dan krijg ik login scherm, ik log in en ik krijg gelijk weer login scherm, bootloop.
Ctrl alt f1 en ik krijg terminal, ik voer naam en wachtwoord in op terminal en ik krijg de melding dat er geen updates zijn en ik moet weer m'n naam en wachtwoord invoeren, terminal is dus ook niet meer bruikbaar.
Opgestart via opstart usb en bootrepair gedaan, ook geen resultaat.
Wat kan ik nog meer doen?
Is een bug in de lenovo biosquote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:
![]()
OK bedankt ik zal morgen even kijken.quote:Op woensdag 28 september 2016 21:17 schreef wdn het volgende:
[..]
controleer de rechten van
-rw------- 1 rinzwind rinzwind 57 sep 28 08:16 .Xauthority
-rw------- 1 rinzwind rinzwind 153 sep 28 08:16 .xsession-errors
ze moeten zo zijn met als username en group jouw naam
Als dat goed is doe een
tail .xsession-errors
en kijk of er meldingen in staan die dit veroorzaken
Lenovo was toch Linux vriendelijk?quote:Op woensdag 28 september 2016 21:18 schreef wdn het volgende:
[..]
Is een bug in de lenovo bios
Om dit te gebruiken is er een driver nodig voor linux en die hebben ze niet gemaakt.
Het is in ieder geval nogal onhandig dat Lenovo hierover niet wat beter communiceert met de klanten.quote:Op vrijdag 30 september 2016 14:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Lenovo was toch Linux vriendelijk?
Of met Linux Foundationquote:Op vrijdag 30 september 2016 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is in ieder geval nogal onhandig dat Lenovo hierover niet wat beter communiceert met de klanten.
Ja, maar dat kunnen we voor het grootste deel van de hardware stellen. Als nu al die hardwarwefabrikanten eens goede drivers zouden schrijven voor Linux (te downloaden van de website van het bedrijf en van andere websites die vertrouwd kunnen worden (geen malware)) en de developers zouden enkel open standaarden gebruiken...quote:Op vrijdag 30 september 2016 20:35 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Of met Linux Foundation
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor andere software hebben ze ook al lang geen excuus meer (C/C++), hooguit moet je wat meer moeite doen omdat je geen gebruik maakt van iets wat Microsoft of zo al heeft laten schrijven in diezelfde programmeertalen. Zeg het maar als jullie het anders zien, ik heb de indruk dat het gemakkelijk kan en dat het enige probleem is dat teveel bedrijven kiezen voor de weg van de minste weerstand. Nu kan er van alles aangemerkt worden op alle Linux-distributies maar als 90% van de mensen het zou gebruiken dan zou je in een rap tempo sterke verbeteringen krijgen op alle fronten, ook de gebruiksvriendelijkheid (voor wie dat wil).ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nu alleen hopen dat Linus niet bij iedere major update van de kernel een nieuwe API ontwerpt.quote:Op zondag 2 oktober 2016 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als nu al die hardwarwefabrikanten eens goede drivers zouden schrijven voor Linux (te downloaden van de website van het bedrijf en van andere websites die vertrouwd kunnen worden (geen malware)) en de developers zouden enkel open standaarden gebruiken...
Ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat Microsoft het spel af en toe smerig speelt, net als Apple, NVidia en Intel, maar het feit dat Linux een zeer weinig wordt gebruikt voor reguliere laptops en desktops helpt natuurlijk ook niet. Als hardwarebedrijven de drivers voor Windows goed ondersteunen dan bedien ze ongeveer 90% van de klanten, als ze de drivers voor Linux goed ondersteunen dan bedienen ze ongeveer 1% van de klanten. Lullig gezegd maakt het voor zo'n bedrijf weinig uit als die 1% van de klanten boos is. Dat neemt niet weg dat ik het verstandig vind voor een bedrijf om wel alle klanten tevreden te stellen (PR, het geeft meer het beeld dat je een goede kwaliteit en service levert) maar ik kan me voorstellen dat de kosten niet opwegen tegenover de extra inkomsten (winst over extra verkoop).quote:Op maandag 3 oktober 2016 18:28 schreef tudorme het volgende:
Het is maar afwachten of Lenovo niet een zak geld heeft toegeschoven gekregen van Microsoft om Linux te dwarsbomen.
Juist. Zoals ik ook al zei op DIG / [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]~# shutdown -r 65 [Deel 65] .quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat Microsoft het spel af en toe smerig speelt, net als Apple, NVidia en Intel, maar het feit dat Linux een zeer weinig wordt gebruikt voor reguliere laptops en desktops helpt natuurlijk ook niet. Als hardwarebedrijven de drivers voor Windows goed ondersteunen dan bedien ze ongeveer 90% van de klanten, als ze de drivers voor Linux goed ondersteunen dan bedienen ze ongeveer 1% van de klanten. Lullig gezegd maakt het voor zo'n bedrijf weinig uit als die 1% van de klanten boos is.
Let op, open standaarden zijn juist in een rap tempo populairder aan het worden en deze ontwikkeling zal zich voortzetten. Ze moeten voorlopig wel omdat er steeds meer verschillende platforms zijn qua hardware en softare (telefoontjes en zo). Als de Khronos Group het een beetje handig aanpakt met de support (tegen betaling extra service bieden aan bedrijven en dit via een organisatie die geen onderdeel is van de KG) dan wordt Vulkan in no time de populairste API voor games, dat zou weer een drijvende kracht kunnen zijn voor hardwarebedrijven om betere drivers voor Linux te maken aangezien in dat geval Windows voor de meeste gewone computergebruikers weinig toegevoegde waarde meer heeft. Voor de browser en multimedia heb je geen Windows nodig, voor kantoorsoftware ook niet - al laat LibreOffice de laatste wel ernstige steken vallen.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:34 schreef LintuxCx het volgende:
En toch hè, het lijkt me duidelijk dat Microsoft zich echt niet meer druk maakt/hoeft te maken om Linux als concurrerend desktop OS (want de desktop OS markt is redelijk uitgegroeid sowies). Wat deze move voor mij alleen nog maar gekker maakt..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-10-2016 22:34:04 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik voor de geluidskaart, die software bestaat wel sinds 2009 maar je moet die nog apart downloaden en installeren. Het probleem hierbij is dat je onmogelijk die software kan kennen als je nog maar net Linux gebruikt.quote:Op maandag 3 oktober 2016 22:23 schreef tudorme het volgende:
Afgezien van dit Lenovo nieuwtje ben ik zelf nog nooit tegen echte problemen aangelopen als het om drivers gaat voor de hardware onder Linux.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
1 2 3 4 5 6 7 8 | Schijf /dev/sda: 240119615s Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B Partitietabel: msdos Nummer Begin Einde Grootte Type Bestandssysteem Vlaggen 1 2048s 223234047s 223232000s primary ntfs opstart 2 223236094s 240117759s 16881666s extended 5 223236096s 234440703s 11204608s logical xfs |
Zit niets anders op: nieuwe harde schijf kopen en Windows 10 installeren.quote:Op donderdag 29 september 2016 20:54 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik kwam er niet uit, niks werkte meer.
Een 2e ubuntu naast de eerste installeren en dan mijn gegevens overzetten leek mij de beste optie maar toen ik wilde installeren van usb gaf het installatie programma aan dat er geen OS op mijn laptop aanwezig was........
Waar dan?quote:Op maandag 3 oktober 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Let op, open standaarden zijn juist in een rap tempo populairder aan het worden en deze ontwikkeling zal zich voortzetten.
Behalve dan dat het altijd werkt. En dat het ook alle hardware laat werken. Het punt is namelijk dat Windows zelf niet vaak problemen geeft. Tenminste niet als je je pc zelf bouwt en een clean install doet zonder enige bloatware. Je kan natuurlijk ook de harde schijf uit je laptop trekken en weggooien en dan Windows clean op een nieuwe installeren. Mijn desktop draait nu bijna 7 jaar, heb alleen de grafische kaart 1 keer vervangen, werkt vrijwel probleemloos. 1 keer per 1 of 2 jaar geeft ie wel eens een hickup, ff uitzetten en weer aanzetten en door.quote:....aangezien in dat geval Windows voor de meeste gewone computergebruikers weinig toegevoegde waarde meer heeft.
Harde schijf was prima, ubuntu opnieuw geïnstalleerd en klaar.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:09 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Zit niets anders op: nieuwe harde schijf kopen en Windows 10 installeren.
quote:Op maandag 3 oktober 2016 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik voor de geluidskaart, die software bestaat wel sinds 2009 maar je moet die nog apart downloaden en installeren. Het probleem hierbij is dat je onmogelijk die software kan kennen als je nog maar net Linux gebruikt.![]()
Ik weet niet hoe moeilijk of gemakkelijk het te implementeren is maar ze zouden toch gebruik kunnen maken van de codes die hardware geven aan een besturingssysteem om te laten weten welke hardware het is? Ik heb weleens opgevangen dat hardware vaak (altijd?) een identificatiecode geeft zodat de hardware ook geïdentificeerd kan worden op het moment dat er nog geen drivers zijn geïnstalleerd maar ik ben hier niet deskundig in dus als iemand dit kan aanvullen, graag. Als je op die manier kan vaststellen welke hardware de gebruiker heeft dan zou je via een onlinedatabase automatisch ontbrekende drivers en software kunnen installeren, dit uiteraard na eventjes te melden dat je dat kan doen en om toestemming te vragen. Mijn mechanisch toetsenbord en muis met DPI-knop werkten gelukkig wel meteen (tegenwoordig wel, dit toetsenbord gaf wel problemen), voor de grafische kaart kan ik nog niet vaststellen hoe goed/slecht het werkt. Het functioneert (browser, Youtube) maar of dat het met spellen net zo goed werkt (ceteris paribus) weet ik nog niet. Zo gauw ik eens een spel speel wat Vulkan gebruikt zal ik het eens vergelijken, als ik een FPS-counter kan vinden die onder LInux draait (bij Windows gebruik ik Fraps).Die automatische herkenning is er al vanuit de Linux kernel met alle propierity binary blobs erin. Voor die uitzonderingen zoals dat videokaart issue van toen heb je Google. En dit vriendelijke forum.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het moet wel heel raar lopen wanneer je een echt uniek probleem hebt waar niet eerder een oplossing online voor is gevonden. Dat is ook de kracht van de online open source community.
Dan is het toch raar dat de nieuwste versie van Mint (minder dan 1 maand oud) niet de vereiste software downloadde voor de geluidskaart terwijl het bekend was in de gemeenschap dat die software vereist is. Verklaring? Is er een manier om dit te laten weten aan de developers zodat ze het kunnen aanpassen? Voor andere mensen die het gaan installeren. Of weten ze het wel maar is dit een geval van het principiëel weigeren om gesloten software te installeren?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 21:59 schreef tudorme het volgende:
[..]
Die automatische herkenning is er al vanuit de Linux kernel met alle propierity binary blobs erin. Voor die uitzonderingen zoals dat videokaart issue van toen heb je Google. En dit vriendelijke forum.Het moet wel heel raar lopen wanneer je een echt uniek probleem hebt waar niet eerder een oplossing online voor is gevonden. Dat is ook de kracht van de online open source community.
Nogmaals, de opkomst van allerlei nieuwe platforms zorgt ervoor dat er een wildgroei aan hardware en software is ontstaan – vooralsnog – waardoor de druk toeneemt om open standaarden te gebruiken. Enkel dan kan je crossplatform programmeren: dat is efficiënter en als je toch tools moet leren te gebruiken dan leer je liever tools te gebruiken die je niet enkel voor dat ene platform kan inzetten.quote:
Been there, done that. Windows en fouten herkennen/oplossen, dat is geen succes. Dat ligt natuurlijk niet altijd aan Microsoft maar soms falen ze wel heel erg. Ik laat het Windows al jarenlang niet eens meer proberen, tenzij er bij het opstarten iets verkeerd gaat. Ik ben trouwens benieuwd of dat het mogelijk is om een Windows-installatie 'schoon' te hoouden. De laatste clean install (na ongeveer 3-4 jaar, schat ik, eigenlijk veel te lang) merkte ik weer veel meer verbetering (voor heel Windows, voor FF in het bijzonder) dan dat me lief is. Het is geweldig als je weer start met een schone installatie maar het geeft tegelijkertijd aan hoezeer het nodig is om regelmatig een schone installatie te doen. De gouden tip voor Windows (wellicht ook alle andere besturingsssytemen maar daarvoor heb ik te weinig ervaring ermee): 1-2 keer per jaar een clean install doen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ik defragmenteer regelmatig mijn harde schijf, ik ruim regelmatig het register op (Ccleaner), ik gooi regelmatig junkfiles weg en ik deïnstalleer eerst software alvorens ik het opnieuw installeer m.u.v. de drivers. Misschien kan ik nog meer doen, in dat geval zijn adviezen natuurlijk welkom.quote:Behalve dan dat het altijd werkt. En dat het ook alle hardware laat werken. Het punt is namelijk dat Windows zelf niet vaak problemen geeft. Tenminste niet als je je pc zelf bouwt en een clean install doet zonder enige bloatware.
Heb je zeker altijd brakke hardware gebruikt. Als je geld uit geeft voor een Dacia, moet je geen Volvo kwaliteit verwachten, natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:44 schreef µ het volgende:
Hehe "windows werkt altijd".
Altijd voor geen meter ja.
Defragmenteren? Ccleaner? Dat is toch van vroeger? Daar hoor ik mijn vader al 20 jaar over, maar zijn pc's zijn er nooit een spat beter van gaan werken. A.s. januari is mijn pc 7 jaar oud. Ik heb in die tijd 1 keer een clean install gedaan, omdat ik een SSD had toegevoegd aan mijn systeem. Het onderhoud dat ik aan mijn systeem pleeg is af en toe de kast open maken om het stof eruit te halen en voor de rest zet ik hem 's ochtends aan en 's avonds uit. Ik heb wel een heel strak software regime. Niemand in mijn huishouden zet zo maar iets op de pc. On pain of death.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De gouden tip voor Windows (wellicht ook alle andere besturingsssytemen maar daarvoor heb ik te weinig ervaring ermee): 1-2 keer per jaar een clean install doen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ik defragmenteer regelmatig mijn harde schijf, ik ruim regelmatig het register op (Ccleaner), ik gooi regelmatig junkfiles weg en ik deïnstalleer eerst software alvorens ik het opnieuw installeer m.u.v. de drivers. Misschien kan ik nog meer doen, in dat geval zijn adviezen natuurlijk welkom.
Het is meer om te voorkomen dat het onnodig slechter gaat werken.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:56 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Defragmenteren? Ccleaner? Dat is toch van vroeger? Daar hoor ik mijn vader al 20 jaar over, maar zijn pc's zijn er nooit een spat beter van gaan werken.
Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet. Wat de oorzaken ook zijn, ik merkte deze keer een gigantisch verschil. Ik denk dat veel mensen het niet eens in de gaten hebben dat hun computer trager wordt totdat ze eens een clean install doen. Het trager worden gebeurt zo geleidelijk dat je het vaak pas laat in de gaten krijgt.quote:A.s. januari is mijn pc 7 jaar oud. Ik heb in die tijd 1 keer een clean install gedaan, omdat ik een SSD had toegevoegd aan mijn systeem. Het onderhoud dat ik aan mijn systeem pleeg is af en toe de kast open maken om het stof eruit te halen en voor de rest zet ik hem 's ochtends aan en 's avonds uit. Ik heb wel een heel strak software regime. Niemand in mijn huishouden zet zo maar iets op de pc. On pain of death.
Maar is dat de schuld van windows, van die software of de gebruiker die het er op zet?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet.
Alle drie de partijen. Als de developer weigert om een goede de-installatieroutine te maken...quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:33 schreef devzero het volgende:
[..]
Maar is dat de schuld van windows, van die software of de gebruiker die het er op zet?
Kan je de gebruiker het kwalijk nemen?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:33 schreef devzero het volgende:
[..]
Maar is dat de schuld van windows, van die software of de gebruiker die het er op zet?
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar er is zoveel slechte software/slechte installatie scripts te downloaden van de meeste obscure plaatsen, dat het bijna onmogelijk is voor een OS om alles te controleren. Stel je voor dat de gemiddelde linux gebruiker ipv yum/apt/emerge/etc de helft van zijn software zou installeren met tar-configure-make install; na een paar jaar is je mooie linux distributie naar de knoppen. Gelukkig zijn de meeste linux gebruikers slimmer.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alle drie de partijen. Als de developer weigert om een goede de-installatieroutine te maken...
Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
Ja. Ik vind onwetendheid een slecht excuus voor een slecht opererende computer na het kwakloos installeren van software van sites als awesome-software.crap.tkquote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:57 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Kan je de gebruiker het kwalijk nemen?
Ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand die dagelijks een auto rijdt hoeft ook nog niet te weten hoe je de distributieriem moet vervangen, dat neem ik hem niet kwalijk ook. Waarom wordt er wel zoveel kennis bij een PC verwacht?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:14 schreef devzero het volgende:
[..]
Ja. Ik vind onwetendheid een slecht excuus voor een slecht opererende computer na het kwakloos installeren van software van sites als awesome-software.crap.tk
Maar goed, we dwalen een beetje af in dit linux topic
Software downloaden van een rare website en installeren is meer te vergelijken met het installeren van een spoiler bij een beunhaas. Die distributieriem vervangen is iets als het defragmenteren van je harddrive; iets dat je eigenlijk niet als eind gebruiker zou moeten doen, maar dat het OS in de achtergrond zou moeten draaien.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:16 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand die dagelijks een auto rijdt hoeft ook nog niet te weten hoe je de distributieriem moet vervangen, dat neem ik hem niet kwalijk ook. Waarom wordt er wel zoveel kennis bij een PC verwacht?
Software van normale websites kan ook genoeg bullshit hebben en na het deinstalleren blijven steken.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:20 schreef devzero het volgende:
[..]
Software downloaden van een rare website en installeren is meer te vergelijken met het installeren van een spoiler bij een beunhaas. Die distributieriem vervangen is iets als het defragmenteren van je harddrive; iets dat je eigenlijk niet als eind gebruiker zou moeten doen, maar dat het OS in de achtergrond zou moeten draaien.
Dat is niet raar. Linux is van en voor de community. De community ben je ook zelf.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan is het toch raar dat de nieuwste versie van Mint (minder dan 1 maand oud) niet de vereiste software downloadde voor de geluidskaart terwijl het bekend was in de gemeenschap dat die software vereist is. Verklaring? Is er een manier om dit te laten weten aan de developers zodat ze het kunnen aanpassen? Voor andere mensen die het gaan installeren. Of weten ze het wel maar is dit een geval van het principiëel weigeren om gesloten software te installeren?
Hoe is het dan met register clusterfuck??quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alle drie de partijen. Als de developer weigert om een goede de-installatieroutine te maken...
Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
Ik heb mijn pc oorspronkelijk gebouwd om te gamen. Ik plemp hem dus niet vol, maar selecteer specifieke games die ik langere tijd achter elkaar speel. Dus er staan misschien 3 of 4 games op mijn HD en de rest is dataopslag (foto's, video's, documenten, etc). En mijn OS staat op de SSD met wat support software en diagnostic tools. In weze gebruik ik mijn Windows pc bijna als een Mac-user. :-)quote:Op woensdag 5 oktober 2016 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet. Wat de oorzaken ook zijn, ik merkte deze keer een gigantisch verschil. Ik denk dat veel mensen het niet eens in de gaten hebben dat hun computer trager wordt totdat ze eens een clean install doen. Het trager worden gebeurt zo geleidelijk dat je het vaak pas laat in de gaten krijgt.
Maar hij hoort wel de lampen te kunnen vervangen en de olie te controleren. Vind ik....quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:16 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand die dagelijks een auto rijdt hoeft ook nog niet te weten hoe je de distributieriem moet vervangen, dat neem ik hem niet kwalijk ook. Waarom wordt er wel zoveel kennis bij een PC verwacht?
Maar om software op de juiste manier dan te verwijderen met alle achterliggende bestanden en registersleutels vind ik niet vergelijkbaarquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 01:29 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar hij hoort wel de lampen te kunnen vervangen en de olie te controleren. Vind ik....
1 2 | root@davidsrv:~# nc -lu 1194 testbericht getypt vanaf dedi-david |
1 2 | david@dedi-david:~$ nc -u xxx 1194 testbericht getypt vanaf dedi-david |
Ik moet helaas nog een hoop andere software installeren dan enkel games (Matlab, Visual Studio en nog een groot aantal andere programma's), dat helpt waarschijnlijk ook niet. Ik laat zo weinig mogelijk programma's opstarten, ik laat zo weinig mogelijk icoontjes en startmenukoppelingen aanmaken (het meeste gooi ik weer weg als het toch wordt aangemaakt etc.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 01:28 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik heb mijn pc oorspronkelijk gebouwd om te gamen. Ik plemp hem dus niet vol, maar selecteer specifieke games die ik langere tijd achter elkaar speel. Dus er staan misschien 3 of 4 games op mijn HD en de rest is dataopslag (foto's, video's, documenten, etc). En mijn OS staat op de SSD met wat support software en diagnostic tools. In weze gebruik ik mijn Windows pc bijna als een Mac-user. :-)
Alleen heb ik de flexibiliteit van Windows nodig om af en toe hardware te kunnen veranderen.
Dan is de grote vraag wat het equivalent is aan lampen vervangen en olie controleren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 01:29 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar hij hoort wel de lampen te kunnen vervangen en de olie te controleren. Vind ik....
Ik heb laatst eens wat in mijn register gekeken na een zogenaamde de-installatie door te ctrl-f'en op de naam van het programma, ik kwam nog minstens tientallen entries tegen, op een gegeven moment stopte ik maar met verder te zoeken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 08:41 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Maar om software op de juiste manier dan te verwijderen met alle achterliggende bestanden en registersleutels vind ik niet vergelijkbaar
Leuk en aardig maar zo wordt het natuurlijk nooit wat met de adoptierate van Linux, mensen hebben graag een gebruiksvriendelijk systeem.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:14 schreef tudorme het volgende:
[..]
Dat is niet raar. Linux is van en voor de community. De community ben je ook zelf.
Heb je een probleem gevonden en eventueel de oplossing, meldt het zelf. Dat is het grote verschil met een Windows of macOS. Hoe meer hulp, hoe beter het OS wordt.
Voor veel Linux gebruikers is een zelf gevonden oplossing ook voldoende. Je geluidskaart probleem was toen ook direct opgelost met de eerste hit van Google, als ik mij niet vergis. Van trial en error leer je Linux het snelste.
Als de telefoon niet meer aan gaat valt er ook niets te flashen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 07:40 schreef vaginabeheerder het volgende:
Iemand nog een tip hoe ik sp flash tools kan gebruiken in ubuntu 16.04?
Ik heb meerdere video's gevonden maar ze zijn allemaal anders.
Ik heb een Android telefoon verziekt dus die wil ik opnieuw flashen, hij gaat nu niet eens meer aan.
Lsusb vind hem ook niet.
Wat bedoel je me "aan gaan"? Gaan er nog lampen branden, gebeurt er nog iets?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 07:40 schreef vaginabeheerder het volgende:
Iemand nog een tip hoe ik sp flash tools kan gebruiken in ubuntu 16.04?
Ik heb meerdere video's gevonden maar ze zijn allemaal anders.
Ik heb een Android telefoon verziekt dus die wil ik opnieuw flashen, hij gaat nu niet eens meer aan.
Lsusb vind hem ook niet.
Nee helemaal niets.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 17:13 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Wat bedoel je me "aan gaan"? Gaan er nog lampen branden, gebeurt er nog iets?
Kan je geen rom pushen als hij uit is?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:48 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Als de telefoon niet meer aan gaat valt er ook niets te flashen.
Laat de telefoon eens een tijd (>15 mins) aan de lader hangen (via stopcontact en USB), dit met en zonder de batterij.quote:
Dat gaat niet werken, als er geen usb-verbinding is kan je die ROM ook nergens naartoe flashen. Maar je telefoon bricken is tegenwoordig best een opgave, maar als hij fysiek stuk is houdt het sowieso op.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 17:57 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Kan je geen rom pushen als hij uit is?
Ja ik heb een fout gemaakt met flashen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 17:59 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Laat de telefoon eens een tijd (>15 mins) aan de lader hangen (via stopcontact en USB), dit met en zonder de batterij.
Wanneer begaf de telefoon het? Iets mee gebeurd?
Ja hij is niet fysiek stuk, ik heb gewoon een fout gemaakt met flashen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 17:59 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Dat gaat niet werken, als er geen usb-verbinding is kan je die ROM ook nergens naartoe flashen. Maar je telefoon bricken is tegenwoordig best een opgave, maar als hij fysiek stuk is houdt het sowieso op.
Computer ziet ook niets? Dus in e.g. Kies indien je een Samsung hebt. Ziet Odin iets?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 18:04 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ja ik heb een fout gemaakt met flashen.
Ik gebruik ubuntu dus ik heb geen kies en Odin maar heimdall.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 18:06 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Computer ziet ook niets? Dus in e.g. Kies indien je een Samsung hebt. Ziet Odin iets?
Is het een Samsung? Dan zou ik het iig via Kies proberen, dus een machine met Windows zoeken. Het klinkt wat hopeloos, maar ik zou het wel proberen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 18:07 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik gebruik ubuntu dus ik heb geen kies en Odin maar heimdall.
En nee die ziet de tel niet, lsusb ook niet.
Haha het klinkt idd hopeloos ja, bedankt voor het advies.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 18:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Is het een Samsung? Dan zou ik het iig via Kies proberen, dus een machine met Windows zoeken. Het klinkt wat hopeloos, maar ik zou het wel proberen.
Weet je het zeker dat je het juiste firmware heb?quote:Op donderdag 13 oktober 2016 15:12 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik heb sp flash tools aan de gang gekregen en na een beetje rommelen met de batterij in en uit en usb in en uit zag ik met lsusb de telefoon.
Bus 001 Device 080: ID 04cc:8500 ST-Ericsson
maar als ik dan wil gaan flashen krijg ik alleen maar dit:
remove@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1/1-1:1.0
remove@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1
add@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1
add@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1/1-1:1.0
remove@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1/1-1:1.0
remove@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1
add@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1
add@/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1/1-1:1.0
ik ben er nu achter wat ik verkeerd heb gedaan met flashen.
MBR & GPT 0x00000000-0x000000FF Master Boot Record and GUID Partition Table
ik heb op de MBR geflased
Yep, meerdere bronnen gedownload en allemaal hetzelfde.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 23:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Weet je het zeker dat je het juiste firmware heb?
Ja maar hoe dan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 01:22 schreef NightH4wk het volgende:
dd de image gewoon over de mbr heen?
Wat ik zou doen:quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 18:27 schreef Jesse_ het volgende:
Vraagje: gisteren Ubuntu geüpdatet naar 16.10 en dat ging uiteraard niet goed.
gconf2 installeerde niet waardoor het e.e.a. misging.
Op dit moment is hij wel geïnstalleerd en heb ik de upgrade afgemaakt. Maar niet alles werkt naar behoren, grafische elementen ontbreken (knoppen e.d.) in nautilus en alle menu's.
Geen idee hoe ik dit kan fixen, maar kan ik 16.10 gewoon er overheen installeren van een live usb zonder verlies van settings? /home heb ik wel op een aparte partitie.
Interessant, hoe heb je het precies gedaan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 12:57 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik ben eruit, de enigste manier is via jtag.
nog niet want ik heb de juiste apparatuur niet.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 18:48 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Interessant, hoe heb je het precies gedaan?
Boot ergens Windows en probeer het via Kies? Samsung heeft waarschijnlijk de beste software hiervoor.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 22:20 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
nog niet want ik heb de juiste apparatuur niet.
Maar dat is de enigste manier om hem nog aan de gang te krijgen.
Ja dat ga ik doen zodra ik thuis ben, ik heb voorlopig nog geen Windows machine tot m'n beschikking.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 22:29 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Boot ergens Windows en probeer het via Kies? Samsung heeft waarschijnlijk de beste software hiervoor.
Wat bedoel je met overheen installeren van een live USB?quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 18:27 schreef Jesse_ het volgende:
Geen idee hoe ik dit kan fixen, maar kan ik 16.10 gewoon er overheen installeren van een live usb zonder verlies van settings? /home heb ik wel op een aparte partitie.
Upgraden gaat met de Ubuntu Software Updater vrij eenvoudig, past alles in sources.list e.d. voor de gebruiker aan. Bij het installeren van de package gconf2 ging het hetlaas mis.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 23:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat bedoel je met overheen installeren van een live USB?
Wat heb jij gedaan om te upgraden?
Om te upgraden pas je /etc/apt/sources.list aan naar de versie die je wil en gebruikt dan apt, apt-get, of aptitude. Zie handleiding welke wordt aangeraden te gebruiken en waar je nog meer rekening mee moet houden tijdens de upgrade.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |