abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163158079
olesovhcom twitterde op zondag 19-06-2016 om 21:14:11 @ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month for each VPS/PCI/PCC/SD. If not, prohibition to use the mark "Ubuntu" on our website. reageer retweet
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 10:47 schreef Gehenna het volgende:

[..]

:? waar gaat dit over, en wie is hij?
Dit is de oprichter van OVH -- een hostingpartij in Frankrijk en qua grootte de nummer 1 in Europa.
Ubuntu vraagt sinds kort 1 à 2 euro voor iedere server waar Ubuntu op geïnstalleerd is/wordt.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_163158327
quote:
7s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:17 schreef Aether het volgende:
olesovhcom twitterde op zondag 19-06-2016 om 21:14:11 @ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month for each VPS/PCI/PCC/SD. If not, prohibition to use the mark "Ubuntu" on our website. reageer retweet
[..]

Dit is de oprichter van OVH -- een hostingpartij in Frankrijk en qua grootte de nummer 1 in Europa.
Ubuntu vraagt sinds kort 1 à 2 euro voor iedere server waar Ubuntu op geïnstalleerd is/wordt.
Ik lees wat anders. Ubuntu vraagt dat nu aan OVH, dus ze doen het nog niet. Ze willen dat OVH 1 tot 2 Euro gaat rekenen per VPS/PCI/PCC/SD, om het Ubuntu logo op hun site te mogen blijven voeren. Dat zijn dus kosten voor OVH, die ze -als het doorgaat- wel zullen doorberekenen.
Powered by Janetje®
  maandag 20 juni 2016 @ 11:27:58 #4
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_163158343
quote:
[..]

ah duidelijk, was zelf ook al aan het zoeken, maar wist niet dat ze zo groot waren :)
quote:
Maar als ik het goed begrijp kost het OVH dus geld om Ubuntu te gebruiken, daar kan ik op zich nog wel inkomen (en even overstappen naar een gratis alternatief zal een enorme investering zijn).

Maar waarom zou dat ook de klanten van hun weer ¤1,- à ¤2,- kosten? Op 1 Ubuntu server kunnen toch meerdere dingen voor meerdere klanten gehost worden? (Ben nogal een noob qua servers en hosting etc. dus misschien dat ik domme aannames maak :P)
Robert Moog died for our synths
pi_163158437
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:26 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik lees wat anders. Ubuntu vraagt dat nu aan OVH, dus ze doen het nog niet.
Dat klopt. Ze vragen het sinds kort maar OVH rekent dat niet door. (Is überhaupt onduidelijk of Ubuntu het doorzet).
pi_163158515
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:27 schreef Gehenna het volgende:
Maar waarom zou dat ook de klanten van hun weer ¤1,- à ¤2,- kosten? Op 1 Ubuntu server kunnen toch meerdere dingen voor meerdere klanten gehost worden? (Ben nogal een noob qua servers en hosting etc. dus misschien dat ik domme aannames maak :P)
Het gaat over geld per VPS (virtuele server, één per klant), niet per hardwarematige server.

En verder gaat het heel duidelijk over doorberekenen aan de klant, dat staat er letterlijk:
"Ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month", daar staat dus "Ubuntu vraagt ons ¤1 - ¤2 bij jullie in rekening te brengen".
pi_163158839
quote:
7s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:32 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat klopt. Ze vragen het sinds kort maar OVH rekent dat niet door. (Is überhaupt onduidelijk of Ubuntu het doorzet).
Ik vind het een vage zet, vooral de reden.
Powered by Janetje®
  maandag 20 juni 2016 @ 12:09:03 #8
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_163159284
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:36 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Het gaat over geld per VPS (virtuele server, één per klant), niet per hardwarematige server.

En verder gaat het heel duidelijk over doorberekenen aan de klant, dat staat er letterlijk:
"Ubuntu asks us to bill you 1e-2e per month", daar staat dus "Ubuntu vraagt ons ¤1 - ¤2 bij jullie in rekening te brengen".
Ja snap ik, ik kan ook Engels :P Maar dat vond ik dus zo vreemd. Dat je als bedrijf dat aan een ander bedrijf vraagt..
pi_163161041
Powered by Janetje®
pi_163161748
quote:
Kijk, dat verklaart een hoop! De update onderaan het bericht dus.
Toch weer jammer hoe zulk soort dingen eerst de wereld in geslingerd worden zonder achter de feitjes aan te gaan...
Lijkt me zoals het nu uitgelegd wordt heel redelijk wat Canonical in dit geval vraagt:

quote:
https://tweakers.net/nieu(...)merknaam-ubuntu.html

Update, 13.05: Zoals user Aaargh! aangeeft blijkt OVH de Ubuntu-distro aan te passen, met onder andere een gewijzigde kernel. In het handelsmerkbeleid van Canonical staat dat bedrijven in die gevallen goedkeuring van Canonical nodig hebben als ze het Ubuntu-merk gebruiken. Bovendien dienen ze in dat geval een licentieovereenkomst met mogelijk betaling te sluiten met Canonical.
pi_163161953
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Toch weer jammer hoe zulk soort dingen eerst de wereld in geslingerd worden zonder achter de feitjes aan te gaan...
Lijkt me zoals het nu uitgelegd wordt heel redelijk wat Canonical in dit geval vraagt:

[..]

Precies, feitelijk breng je een aangepaste versie van een distro uit die je onder de vlag van Ubuntu adverteert. Dat kan natuulijk niet zomaar.
Powered by Janetje®
pi_163162352
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

[..]

Is dat niet het geval bij de meeste VPS?
OVH/Scaleway publiceren wel de broncode (via GitHub IIRC) van de wijzigingen (o.a. bootscripts).
  maandag 20 juni 2016 @ 22:22:13 #13
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_163176350
Ik ben niet helemaal newbie, maar hopelijk kan iemand mij hier toch een schop in de goede richting geven :D

De situatie is als volgt:

Ik draai thuis een server met daarop Debian. Op de server draai ik dmv QEMU (KVM) een virtuele server met daarop apache/mysql/php. Deze virtual server zit via een bridged netwerk verbonden aan mijn LAN.

Vanuit mijn LAN kan ik de apache server bereiken.

Op mijn router (KPN Experiabox v9) heb ik portforewarding aan staan naar zowel mijn fysieke server (alleen SSH) als naar de virtual server (alleen HTTPS). Dit heeft ruim een jaar uitstekend gedraaid, maar sinds kort werkt het niet meer: ik kan extern nog wel via SSH mijn fysieke server bereiken, maar de virtual server is tegenwoordig van buitenaf onbereikbaar.

"Sinds kort" is hier in ieder geval enkele dagen. Nou heb ik vorige week mijn server moeten herstarten (elektriciteit moest er af ivm vervangen meter), dus het zou in theorie kunnen dat ik ergens een netwerkinstelling niet goed heb opgeslagen. Ik zie echter niks vreemds.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken of waar ik moet zoeken??

(na een uurtje googlen op dit probleem kwam ik nog ergens tegen: "it might be that the router/switch upstream is blocking 'unauthorized switches' in the network", maar ik kan in mijn router niet een instelling vinden die daar op lijkt te duiden?)
pi_163188988
quote:
9s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:22 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ben niet helemaal newbie, maar hopelijk kan iemand mij hier toch een schop in de goede richting geven :D

Ik draai thuis een server met daarop Debian. Op de server draai ik dmv QEMU (KVM) een virtuele server met daarop apache/mysql/php. Deze virtual server zit via een bridged netwerk verbonden aan mijn LAN.

Op mijn router (KPN Experiabox v9) heb ik portforewarding aan staan naar zowel mijn fysieke server (alleen SSH) als naar de virtual server (alleen HTTPS). Dit heeft ruim een jaar uitstekend gedraaid, maar sinds kort werkt het niet meer: ik kan extern nog wel via SSH mijn fysieke server bereiken, maar de virtual server is tegenwoordig van buitenaf onbereikbaar.

"Sinds kort" is hier in ieder geval enkele dagen. Nou heb ik vorige week mijn server moeten herstarten (elektriciteit moest er af ivm vervangen meter), dus het zou in theorie kunnen dat ik ergens een netwerkinstelling niet goed heb opgeslagen. Ik zie echter niks vreemds.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken of waar ik moet zoeken??

(na een uurtje googlen op dit probleem kwam ik nog ergens tegen: "it might be that the router/switch upstream is blocking 'unauthorized switches' in the network", maar ik kan in mijn router niet een instelling vinden die daar op lijkt te duiden?)
Eerst controleren of je virtual server nog aanstaat. valt dit op een manier te controleren SSH naar je externe server en daarin een tunnel maken naar je interne Virtual machine kijken of die aanstaat en of daar nog issues mee zijn en anders reboot van de virtual machine.

Of via je externe server je interne virtual server pingen en kijken ofje response krijgt.
Redacted
  dinsdag 21 juni 2016 @ 16:53:15 #15
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_163190456
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 15:54 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Eerst controleren of je virtual server nog aanstaat. valt dit op een manier te controleren SSH naar je externe server en daarin een tunnel maken naar je interne Virtual machine kijken of die aanstaat en of daar nog issues mee zijn en anders reboot van de virtual machine.

Of via je externe server je interne virtual server pingen en kijken ofje response krijgt.
Zowel de fysieke server als de virtual server draaien nog prima (ook beide al een aantal keren gereset). Vanuit mijn LAN kan ik beide bereiken. Beide "servers" hebben een eigen IP adres op mijn LAN. Fysieke server draait op IP 192.168.2.20, virtual server heeft IP 192.168.2.50.

Op mijn router had ik twee port foreward rules gemaakt. SSH gaat naar 192.168.2.20 een HTTPS gaat naar 192.168.2.50. Voorheen werkte dat prima, maar nu dus niet meer.

Ook als ik de rules aanpas, door bijvoorbeeld de SSH foreward naar mijn virual server te sturen krijg ik vanuit extern geen verbinding meer. (is dus niet ergens een rare typo in de port foreward rule)

Trouwens: mijn router gebruik ik ook voor WiFi access, en ook draadloos verbinden met beide servers werkt prima. Ook de router kan dus verkeer naar beide apparaten krijgen.

Dus ondanks dat lokaal alles prima werkt, lijkt er toch ergens iets niet helemaal in orde met mijn bridge configuratie, waardoor NAT in de router de mist in gaat...

Zijn er specifieke stukken configuratie die handig zijn voor het foutzoeken, die ik moet delen?
pi_163196359
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:53 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Zowel de fysieke server als de virtual server draaien nog prima (ook beide al een aantal keren gereset). Vanuit mijn LAN kan ik beide bereiken. Beide "servers" hebben een eigen IP adres op mijn LAN. Fysieke server draait op IP 192.168.2.20, virtual server heeft IP 192.168.2.50.

Op mijn router had ik twee port foreward rules gemaakt. SSH gaat naar 192.168.2.20 een HTTPS gaat naar 192.168.2.50. Voorheen werkte dat prima, maar nu dus niet meer.

Ook als ik de rules aanpas, door bijvoorbeeld de SSH foreward naar mijn virual server te sturen krijg ik vanuit extern geen verbinding meer. (is dus niet ergens een rare typo in de port foreward rule)

Trouwens: mijn router gebruik ik ook voor WiFi access, en ook draadloos verbinden met beide servers werkt prima. Ook de router kan dus verkeer naar beide apparaten krijgen.

Dus ondanks dat lokaal alles prima werkt, lijkt er toch ergens iets niet helemaal in orde met mijn bridge configuratie, waardoor NAT in de router de mist in gaat...

Zijn er specifieke stukken configuratie die handig zijn voor het foutzoeken, die ik moet delen?
Beste idee is te testen of de poorten werken door een portscanner van extern door de lijn te laten.
Dit om te scannen of het openstaat voor de buitenwereld (want dat wil je uiteindelijk bereiken).
https://pentest-tools.com(...)-scanner-online-nmap
Redacted
  dinsdag 21 juni 2016 @ 20:46:29 #17
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_163197818
Gecheckt met NMAP: alle poorten die worden geforeward naar 192.168.2.20 (de fysieke server) staan op "open" en alle porten die worden geforeward naar 192.168.2.50 (de virtual server) staan op "filtered". Na omwisselen van de IP-adressen is het resultaat andersom.

Het lijkt erop dat de bridge interface op de fysieke server extern verkeer blokkeert (ik neem aan dat de router geen onderscheid maakt/kan maken)? Wat zou dat kunnen veroorzaken? Op zowel de fysieke server als de virtual server bevat de IPTABLES geen rules, en ook de routing tables lijken niks raars te bevatten.
pi_163199519
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 20:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Gecheckt met NMAP: alle poorten die worden geforeward naar 192.168.2.20 (de fysieke server) staan op "open" en alle porten die worden geforeward naar 192.168.2.50 (de virtual server) staan op "filtered". Na omwisselen van de IP-adressen is het resultaat andersom.

Het lijkt erop dat de bridge interface op de fysieke server extern verkeer blokkeert (ik neem aan dat de router geen onderscheid maakt/kan maken)? Wat zou dat kunnen veroorzaken? Op zowel de fysieke server als de virtual server bevat de IPTABLES geen rules, en ook de routing tables lijken niks raars te bevatten.
quote:
filtered
Nmap cannot determine whether the port is open because packet filtering prevents its probes from reaching the port. The filtering could be from a dedicated firewall device, router rules, or host-based firewall software. These ports frustrate attackers because they provide so little information. Sometimes they respond with ICMP error messages such as type 3 code 13 (destination unreachable: communication administratively prohibited), but filters that simply drop probes without responding are far more common. This forces Nmap to retry several times just in case the probe was dropped due to network congestion rather than filtering. This slows down the scan dramatically.

open|filtered
Nmap places ports in this state when it is unable to determine whether a port is open or filtered. This occurs for scan types in which open ports give no response. The lack of response could also mean that a packet filter dropped the probe or any response it elicited. So Nmap does not know for sure whether the port is open or being filtered. The UDP, IP protocol, FIN, NULL, and Xmas scans classify ports this way.

Bron:
https://nmap.org/book/man-port-scanning-basics.html
Iets zegt me dat er verschil zit tussen de opgegeven regels. ff posten perhaps? :)
Zit er een firewall op je virtual host perhaps? :)
Redacted
  dinsdag 21 juni 2016 @ 22:29:51 #19
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_163202199
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 21:25 schreef cablegunmaster het volgende:
Iets zegt me dat er verschil zit tussen de opgegeven regels. ff posten perhaps? :)
Zit er een firewall op je virtual host perhaps? :)
Welke regels wil je precies zien?

Voor zover ik weet heb ik geen firewall draaien op de virtual host; iptables -L geeft in ieder geval geen regels terug. Zowel de fysieke server als de virtual host draaien vrij kale debian wheezy installaties; komt debian nog met andere filters voorgeinstalleerd die ik over het hoofd zie?
pi_163214396
quote:
Doen ze wel goed. ^O^
  woensdag 22 juni 2016 @ 14:46:26 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_163214654
quote:
[..]

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:26 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik lees wat anders. Ubuntu vraagt dat nu aan OVH, dus ze doen het nog niet. Ze willen dat OVH 1 tot 2 Euro gaat rekenen per VPS/PCI/PCC/SD, om het Ubuntu logo op hun site te mogen blijven voeren. Dat zijn dus kosten voor OVH, die ze -als het doorgaat- wel zullen doorberekenen.
Komt omdat ze de kernel aanpassen.
Dan heb je een licentie nodig.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  woensdag 22 juni 2016 @ 14:48:06 #22
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_163214689
Oh sorry dat was al bekend :D :D
pi_163281265
quote:
9s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:22 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

(op de host)

Check eens hoe je net.ipv4.ip_forward staat? En of er ergens in je interface config forward uit staat?
Zou ook kunnen liggen aan forward table issues.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2016 00:51:00 ]
  maandag 27 juni 2016 @ 15:18:39 #24
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_163340602
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 00:50 schreef Aneurism het volgende:
Check eens hoe je net.ipv4.ip_forward staat? En of er ergens in je interface config forward uit staat?
Zou ook kunnen liggen aan forward table issues.
Op de host:
1
2
root@bierkrat:~# sysctl net.ipv4.ip_forward
net.ipv4.ip_forward = 0

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
/etc/net/interfaces:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0

iface eth0 inet manual

auto br0
iface br0 inet static
  address 192.168.2.20
  gateway 192.168.2.254
  netmask 255.255.255.0
  pre-up ip tuntap add dev tap0 mode tap
  pre-up ip link set tap0 up
  bridge_ports all tap0
  bridge_stp off
  bridge_maxwait 0
  bridge_fd 0
  post-down ip link set tap0 down
  post-down ip tuntap del dev tap0 mode tap

Aangezien het om een bridged configuratie gaat, neem ik aan dat forewarding inderdaad uit hoort te staan?
pi_163357941
Forwarding (L3) moet je niet aan hebben staan in zo'n situatie idd, dat is gewoon de taak van de bridge (L2).

Al eens met tcpdump gespeeld, op zowel VM als host? Werkt ping heen en weer wel (en/of ARP - kan het MAC adres van je VM gevonden worden?)?

Hmm, waar wordt je eth0 aan je br0 interface toegevoegd? Ik denk dat dat het probleem is.

Mijn brug setup, vrij simpel:

1
2
3
4
5
auto br0
iface br0 inet static
    bridge_ports eth0 wlan0 wlan1
    address 90.155.34.193
    netmask 255.255.255.224

Probeer eens "brctl addif br0 eth0" (of gewoon je cfg bijwerken).

[edit] Hrmm, hoewel, dan zou je hele inet verbinding niet werken lijkt me. Speel iig eens wat met brctl, zie of alle interfaces er wel op zitten enzo. Beetje wazig wat "bridge_ports all" dan doet. Ik zie het zo gauw ook niet gedocumenteerd.

[ Bericht 24% gewijzigd door LintuxCx op 27-06-2016 23:39:14 ]
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_163405772
Op een laptop staan Windows 8 en ubuntu 16.04 dual boot.
Kan ik Windows 8 en grub verwijderen zonder ubuntu opnieuw te moeten instaleren en dus alle gegevens kwijt te raken?
pi_163405896
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 08:36 schreef vaginabeheerder het volgende:
Op een laptop staan Windows 8 en ubuntu 16.04 dual boot.
Kan ik Windows 8 en grub verwijderen zonder ubuntu opnieuw te moeten instaleren en dus alle gegevens kwijt te raken?
Windows kun je wel verwijderen, maar als je grub verwijdert kun je ubuntu ook niet meer booten ;)
pi_163406151
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 08:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Windows kun je wel verwijderen, maar als je grub verwijdert kun je ubuntu ook niet meer booten ;)
Dus ik blijf het dual boot menu houden?
pi_163407249
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 09:27 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Nee. Je moet Grub waarschijnlijk herconfigureren zodst Grub niet meer wil dualbooten maar gelijk doorgaat naar Ubuntu.
pi_163407963
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 09:27 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Het is geen dual boot menu. Het is het grub menu en die laat verschillende boot opties zien.

Als je Windows verwijderd hebt, voer update-grub uit in ubuntu en het bootmenu wordt aangepast.
pi_163408624
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 11:25 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Het is geen dual boot menu. Het is het grub menu en die laat verschillende boot opties zien.

Als je Windows verwijderd hebt, voer update-grub uit in ubuntu en het bootmenu wordt aangepast.
Ok en hoe kan ik Windows verwijderen?
Gewoon de partitie waar Windows op staat leeg maken?
pi_163408759
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 12:02 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ok en hoe kan ik Windows verwijderen?
Gewoon de partitie waar Windows op staat leeg maken?
Dat zou idd werken. Persoonlijk zou ik gewoon de hele partitie verwijderen en een EXT4 partitie aanmaken of uitbreiden.

Als je daarna sudo update-grub doet, zou hij automatisch moeten detecteren dat je alleen Ubuntu geinstalleerd hebt en volgens mij het keuzemenu standaard overslaan.
pi_163410338
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2016 12:09 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat zou idd werken. Persoonlijk zou ik gewoon de hele partitie verwijderen en een EXT4 partitie aanmaken of uitbreiden.

Als je daarna sudo update-grub doet, zou hij automatisch moeten detecteren dat je alleen Ubuntu geinstalleerd hebt en volgens mij het keuzemenu standaard overslaan.
Die partitie is nu waarschijnlijk ntfs ofzo?
Kan ik die dan formateren naar ext4 en koppelen aan de ext4 waar ubuntu op staat?
pi_163410391
Je kunt hem ofwel gewoon EXT4 formatteren en gebruiken als datapartitie. Ofwel je kunt de partitie verwijderen en een aangrenzende partitie uitbreiden de vrijgekomen ruimte in.

Je zou 'm ook gewoon NTFS kunnen laten maar als er toch geen windows meer op je laptop staat is het een beetje onzin zo'n achterhaalde indeling te blijven gebruiken.
pi_163412477
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2016 13:22 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt hem ofwel gewoon EXT4 formatteren en gebruiken als datapartitie. Ofwel je kunt de partitie verwijderen en een aangrenzende partitie uitbreiden de vrijgekomen ruimte in.

Je zou 'm ook gewoon NTFS kunnen laten maar als er toch geen windows meer op je laptop staat is het een beetje onzin zo'n achterhaalde indeling te blijven gebruiken.
Ok ik wist niet dat je een partitie kon uitbreiden zonder te formateren.
pi_163413802
Het is wel verstandig om te controleren of je een recente backup hebt.
pi_163454481
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 23:32 schreef LintuxCx het volgende:
Forwarding (L3) moet je niet aan hebben staan in zo'n situatie idd, dat is gewoon de taak van de bridge (L2).

Al eens met tcpdump gespeeld, op zowel VM als host? Werkt ping heen en weer wel (en/of ARP - kan het MAC adres van je VM gevonden worden?)?

Hmm, waar wordt je eth0 aan je br0 interface toegevoegd? Ik denk dat dat het probleem is.

[ code verwijderd ]

[edit] Hrmm, hoewel, dan zou je hele inet verbinding niet werken lijkt me. Speel iig eens wat met brctl, zie of alle interfaces er wel op zitten enzo. Beetje wazig wat "bridge_ports all" dan doet. Ik zie het zo gauw ook niet gedocumenteerd.
Dat ligt helemaal aan je setup, klakkeloos ervan uitgaan dat het een layer 2 interface is kan je niet. In routed mode heb je met layer 3 te maken. Zie http://wiki.libvirt.org/page/VirtualNetworking. Ik zou eens kijken door dit op 1 te zetten en je netwerk config te restarten hoe je er dan voor staat.
pi_163504717
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:15 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Dat ligt helemaal aan je setup, klakkeloos ervan uitgaan dat het een layer 2 interface is kan je niet. In routed mode heb je met layer 3 te maken. Zie http://wiki.libvirt.org/page/VirtualNetworking. Ik zou eens kijken door dit op 1 te zetten en je netwerk config te restarten hoe je er dan voor staat.
Ha ok, wist niet/had vergeten dat libvirt ook een L3 modus had, nooit gebuikt.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 09:47:31 #39
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163529387
Voor een leuke TCP datastroom die ik binnenkrijg met Python heb ik realtime een script draaien die de boel ophaalt, in het geheugen opslaat en d.m.v. een Bottle-webservertje verwerkt in een mooi leesbaar JSON-format.

Maar ik heb mijn twijfels over de manier van het runnen van het script. Want regelmatig lijkt het onderuit te gaan? Maar waarom?

1
2
3
cd /home/mijzelf/server
nohup ./daemon.py &
nohup ./http-server.py &
Kan dit niet beter en stabieler? Ik kan me niet indenken dat het aan het python-script ligt, maar eerder aan de manier van uitvoeren?

Wat is jullie advies met betrekking tot het realtime runnen van een pythonscript die via ZMQ de data binnenhengelt?
pi_163530520
Denk dat je toch eerst zult moeten achterhalen wat er mis gaat voordat je met een oplossing kunt komen.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 11:46:00 #41
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163531392
En hoe achterhaal ik dat? Ik heb het idee dat de combinatie van no-hup en/of background-process (&) niet stabiel is? Dat is mij ook verteld. Maar klopt dat?
pi_163659830
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 11:46 schreef Claude_Viole het volgende:
Ik heb het idee dat de combinatie van no-hup en/of background-process (&) niet stabiel is? Dat is mij ook verteld. Maar klopt dat?
Wat versta je onder "niet stabiel"? Dat het segmentation faults geeft die je niet krijgt als je in de voorgrond draait, of dat het programma als "stopped' in je jobs list staat? Een programma dat met nohup draait heeft geen stdin van de terminal, dus als het input verwacht, dan krijgt het niets (uit man nohup: If standard input is a terminal, redirect it from /dev/null)

quote:
En hoe achterhaal ik dat?
Probeer het 1 voor 1. Draait je programma "deamon.py" goed en haalt het continue data binnen. Draait http-server.py goed ook als er geen nieuwe data binnen komt. Hoe parsed http-server.py de data van daemon.py?

En natuurlijk helpt het altijd als je de error(s) die je krijgt hier post zodat onze glazen bollen wat minder troebel worden ;)
pi_163662854
Via een cron job en als script niet meer actief is opnieuw op laten starten vanuit de cron?
  maandag 11 juli 2016 @ 12:40:37 #44
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163663745
In de handleiding staat:
quote:
De HTTP interface kan voor ontwikkeldoeleinden gestart worden met de tool dvs-http.py. Deze tool start een Bottle ontwikkelserver op http://localhost:8080/ (of optioneel op een andere host/poort-combinatie). Voor productiedoeleinden kun je de WSGI-koppeling in dvs-http.wsgi gebruiken.
Maar van die WSGI-koppeling snap ik geen moer.
pi_163684213
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 12:40 schreef Claude_Viole het volgende:
In de handleiding staat:
[quote=https://github.com/geertw/rdt-infoplus-dvs#http-interface]
De HTTP interface kan voor ontwikkeldoeleinden gestart worden met de tool dvs-http.py. Deze tool start een Bottle ontwikkelserver op http://localhost:8080/ (of optioneel op een andere host/poort-combinatie). Voor productiedoeleinden kun je de WSGI-koppeling in dvs-http.wsgi gebruiken.
Maar van die WSGI-koppeling snap ik geen moer.
[/quote]
WSGI is een module die Apache een python-site kan laten serveren.
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 12 juli 2016 @ 10:53:28 #46
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163684557
Zover was ik wel, en gebruik zelf overigens Nginx. Maar ben er nooit goed uitgekomen hoe ik dit moet installeren, en waarom WSGI beter zou zijn dan mijn manier?
pi_163685242
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 10:53 schreef Claude_Viole het volgende:
Zover was ik wel, en gebruik zelf overigens Nginx. Maar ben er nooit goed uitgekomen hoe ik dit moet installeren, en waarom WSGI beter zou zijn dan mijn manier?
Nginx is gemaakt voor veel connecties, een bottle-server niet.
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 12 juli 2016 @ 13:45:09 #48
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163687715
Okee dan, heeft iemand een goede tutorial om dat wsgi bestand te koppelen aan Nginx?
  zaterdag 16 juli 2016 @ 10:33:45 #49
395292 oppanganjastyle
Smoke weed every day
pi_163779965
OVH is overigens erg ruk. Zou geen persoonlijke data op hun servers zetten want dat wordt geheid doorgespit.
  zondag 17 juli 2016 @ 17:56:15 #50
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163811465
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2016 10:33 schreef oppanganjastyle het volgende:
OVH is overigens erg ruk. Zou geen persoonlijke data op hun servers zetten want dat wordt geheid doorgespit.
Ik gebruik het alleen voor een deamon en een API, zoals ik net al zei.
Ik blijf dan nog wel benieuwd wat de juiste opzet is om een wsgi bestand aan Nginx te koppelen.
pi_163813282
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 17:56 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Ik gebruik het alleen voor een deamon en een API, zoals ik net al zei.
Ik blijf dan nog wel benieuwd wat de juiste opzet is om een wsgi bestand aan Nginx te koppelen.
Heb je wel gekeken??
  zondag 17 juli 2016 @ 20:55:09 #52
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163814412
Uiteraard, en dat niet alleen!
pi_163814665
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 09:47 schreef Claude_Viole het volgende:
Voor een leuke TCP datastroom die ik binnenkrijg met Python heb ik realtime een script draaien die de boel ophaalt, in het geheugen opslaat en d.m.v. een Bottle-webservertje verwerkt in een mooi leesbaar JSON-format.

Maar ik heb mijn twijfels over de manier van het runnen van het script. Want regelmatig lijkt het onderuit te gaan? Maar waarom?
[ code verwijderd ]

Kan dit niet beter en stabieler? Ik kan me niet indenken dat het aan het python-script ligt, maar eerder aan de manier van uitvoeren?

Wat is jullie advies met betrekking tot het realtime runnen van een pythonscript die via ZMQ de data binnenhengelt?
Debugging in je script verhogen en kijken of je er een service file van kan bouwen (in geval van systemd)? Niet zo heel moeilijk. Je zou ook kunnen kijken naar monit of supervisord. Maar er is meestal een reden waarom een script crashed, de oorzaak zou ik als script eigenaar toch willen weten. :)

Wat jouw script is en waarom je het draait weet ik niet. Ik zou niet zo 1-2-3 wsgi adviseren. Wie weet moet het wel lightweight zijn. Ik vermoed dat het overkill is.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2016 21:07:46 ]
  zondag 17 juli 2016 @ 21:15:30 #54
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_163814933
Klikt echt leuk en aardig, maar ik ben geen python held, en ik ben al blij dat ik het draaiend heb gekregen. En open-source dingen ga ik niet aanpassen tenzij ik ervaring heb. Dan had ik wel een pull-request kunnen doen bij GitHub.

Hoewel ik mij gewoon bewust ben dat ik het nu op een niet-geweldige manier draai, en dat ik het beste wsgi moet gebruiken, ene koppeling die het script meelevert. En daar zoek ik hulp bij.
Als backgroundprocess (&) en met nohup lijkt mij gewoon een slechte manier.
pi_163943264
Wie gebruiken Vulkan tijdens het gamen??
pi_163986857
Als ik in Kali een Github project wil downloaden dan krijg ik een foutmelding, ik gebruik deze download commandline

git clone https://github.com/trustedsec/social-engineer-toolkit/ set/

De fout is:

fatal: could not create work tree dir 'set': Read-only file system

Hoe kan ik de status van Read-only aanpassen? :@
pi_163987025
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als ik in Kali een Github project wil downloaden dan krijg ik een foutmelding, ik gebruik deze download commandline

De fout is:

In welke directory wil je het opslaan?
pi_163987422
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:33 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

In welke directory wil je het opslaan?
~/download

Git is geïnstalleerd v2.8.3 als ik hem op ssh wil instellen kom ik ook op read only uit
pi_163987795
En de user heeft wel schrijfrechten in je werkdirectory?

De meeste systemen gebruiken standaard een map ~/Downloads, heb je ~/download zelf aangemaakt? (met welke user?)
pi_163987843
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:57 schreef KomtTijd... het volgende:
En de user heeft wel schrijfrechten in je werkdirectory?

De meeste systemen gebruiken standaard een map ~/Downloads, heb je ~/download zelf aangemaakt? (met welke user?)
Mn account is root :+ geen wijzigingen wbv download locaties. Zal morgen nog eens schrijf rechten controleren
pi_163993177
quote:
10s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Mn account is root :+ geen wijzigingen wbv download locaties. Zal morgen nog eens schrijf rechten controleren
Wat zegt mount?
pi_164002174
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 22:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

De fout is:

Run je kali van een "live" usb stick of heb je het ook geïnstalleerd op een partitie? De fout "Read-only file system" duidt erop dat...(tata) je niet op die partitie kunt schrijven ongeacht of root bent of niet. Dat kan zijn omdat de partitie beschadigt is of omdat je van een live partitie draait. In dat laatste geval kun je wel git in /tmp draaien, maar bij de volgende reboot ben je het weer kwijt.
pi_164027656
quote:
4s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Run je kali van een "live" usb stick of heb je het ook geïnstalleerd op een partitie? De fout "Read-only file system" duidt erop dat...(tata) je niet op die partitie kunt schrijven ongeacht of root bent of niet. Dat kan zijn omdat de partitie beschadigt is of omdat je van een live partitie draait. In dat laatste geval kun je wel git in /tmp draaien, maar bij de volgende reboot ben je het weer kwijt.
Daait op een VM vooralsnog. Ik zal eens een nieuwe VM aanmaken
pi_164051920
Nieuwe VM aangemaakt. Git clone werkt weer, dank voor uwer medewerking :)
pi_164185160
Komende 6 maanden "speel" ik Star Trek Online via WINE op mijn Linux bak(sinds vandaag),het werkt wel OK maar weet alleen niet hoe ik frames per second stat kan zien. :* ;)
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:01:21 #66
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_164200180
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 23:32 schreef LintuxCx het volgende:

[ code verwijderd ]

Even terugkoppelen nav dit probleem.

Ik ben de afgelopen maand behoorlijk druk geweest, en ben er niet eerder aan toe gekomen er weer in te duiken.

Alle bridge instellingen op de host bleken OK te zijn. Door wat spelen met TCPDUMP op de host kwam ik er achter dat alle HTTPS requests van buiten wel netjes werden geroute naar de virtual machine, maar dat er vanaf daar geen reactie kwam.

Uiteindelijk bleek er een fout te zitten in de DHCP server instelling, waardoor de virtual machine geen gateway adres kreeg. Gevolg was dat de virtual machine geen idee had hoe 'ie verkeer naar een adres buiten mijn lokale subnet moest routen (door een incomplete routing tabel).

Na een simpele fix werkt alles weer zoals dat hoort! Bedankt voor jullie hulp!
pi_164201203
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Komende 6 maanden "speel" ik Star Trek Online via WINE op mijn Linux bak(sinds vandaag),het werkt wel OK maar weet alleen niet hoe ik frames per second stat kan zien. :* ;)
Dat zit gewoon in de game zelf lijkt me :)
http://sto.gamepedia.com/List_of_console_commands
pi_164203603
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:01 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Alle bridge instellingen op de host bleken OK te zijn. Door wat spelen met TCPDUMP op de host kwam ik er achter dat alle HTTPS requests van buiten wel netjes werden geroute naar de virtual machine, maar dat er vanaf daar geen reactie kwam.

Uiteindelijk bleek er een fout te zitten in de DHCP server instelling, waardoor de virtual machine geen gateway adres kreeg. Gevolg was dat de virtual machine geen idee had hoe 'ie verkeer naar een adres buiten mijn lokale subnet moest routen (door een incomplete routing tabel).
tcpdump O+

Mooi dat het gelukt is :)
pi_164206426
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:40 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Dat zit gewoon in de game zelf lijkt me :)
http://sto.gamepedia.com/List_of_console_commands
Niet gezien!!! :D :9
pi_164391965
pi_164409397
Kan command console in STO* niet openen via WINE,volgens mij doe ik iets verkeerd! :'(

quote:
Some Users Say Win10 Anniversary Update Hosed Their Partitions
Hoe hard kan je falen?Zelfs een Linux distro update/upgrade zal zoiets nooit zomaar doen. :') _O-

*(Star Trek Online) ;)
pi_164409782
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 21:37 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Kan command console in STO* niet openen via WINE,volgens mij doe ik iets verkeerd! :'(

[..]

Some Users Say Win10 Anniversary Update Hosed Their Partitions
Hoe hard kan je falen?Zelfs een Linux distro update/upgrade zal zoiets nooit zomaar doen. :') _O-

*(Star Trek Online) ;)
Onzin, de upgrade van mijn 15.10 htpc naar 16.04 ging hopeloos mis. Gelukkig had ik eerst een image gemaakt, dus ik kon weer terug. Maar na een aantal pogingen toch maar een clean install gedaan, wat op hetzelfde neerkomt.
Powered by Janetje®
  donderdag 11 augustus 2016 @ 18:11:31 #73
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_164433721
.

[ Bericht 99% gewijzigd door borbit op 11-08-2016 18:29:12 ]
pi_164434292
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 18:11 schreef borbit het volgende:
.
Hallo ik zat midden in je verhaal en dan edit je hem weg :(
  donderdag 11 augustus 2016 @ 18:30:12 #75
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_164434314
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 18:29 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Hallo ik zat midden in je verhaal en dan edit je hem weg :(
Excuses! Ik dacht er een los topic van te maken. DIG / Linux laptop wegwerken. Hoe inschakelen?
pi_164519671
ik heb op mijn pc dual boot windows 7 en ubuntu.
nu wil ik windows weg hebben en dat is al gelukt door de partities naar ext4 te formatteren met gparted maar hoe moet ik nu grub aanpassen en kan ik de partities koppelen?
pi_164520662
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 14:17 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik heb op mijn pc dual boot windows 7 en ubuntu.
nu wil ik windows weg hebben en dat is al gelukt door de partities naar ext4 te formatteren met gparted maar hoe moet ik nu grub aanpassen en kan ik de partities koppelen?
1. Backup maken van je Ubuntu partitie
2. Gparted opstarten vanaf een usb of cd'tje
3. (Oude) Partitie van Windows verwijderen zodat het lege ruimte wordt
4. Partitie van Ubuntu vergroten met de lege ruimte

Er is een hele kleine kans dat hrt mis gaat maar dan heb je de backup.
pi_164521372
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 14:49 schreef d4v1d het volgende:

[..]

1. Backup maken van je Ubuntu partitie
2. Gparted opstarten vanaf een usb of cd'tje
3. (Oude) Partitie van Windows verwijderen zodat het lege ruimte wordt
4. Partitie van Ubuntu vergroten met de lege ruimte

Er is een hele kleine kans dat hrt mis gaat maar dan heb je de backup.
Opstart usb maken van gparted?
Nooit geweten dat dat kan, ok bedankt.
:)

[ Bericht 12% gewijzigd door vaginabeheerder op 14-08-2016 15:25:26 ]
pi_164523526
Je Ubuntu live usb-stick heeft ook gewoon Gparted aan boord.
pi_164524501
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2016 16:28 schreef KomtTijd... het volgende:
Je Ubuntu live usb-stick heeft ook gewoon Gparted aan boord.
Ok bedankt
pi_164525221
weet iemand hoe je dit:

for i in G M K; do du -ah | grep [0-9]$i | sort -nr -k 1; done | head -n 11

kan combineren met dit:

for i in *.jpg; do jpegoptim "$i" --strip-all; done

dus dat hij de 10 grootste bestanden pakt en dan jpegoptim er op toepast.. of gaat dat niet :?
..///
pi_164538616
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 17:43 schreef wipes66 het volgende:
weet iemand hoe je dit:

for i in G M K; do du -ah | grep [0-9]$i | sort -nr -k 1; done | head -n 11

kan combineren met dit:

for i in *.jpg; do jpegoptim "$i" --strip-all; done

dus dat hij de 10 grootste bestanden pakt en dan jpegoptim er op toepast.. of gaat dat niet :?
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk met die eerste? Gewoon "du -a | sort -nr" doet ws hetzelfde voor je, weliswaar met lange nummers maar geen lelijke hack om het te sorteren?

Iets van for i in $(du -a | sort -nr | head -11); do jpegoptim "$i" --strip-all; done zou dan voldoende zijn.

Hoewel je dan nog met de nummers ertussen zit dus dat werkt minder. Mogelijk beter iets van:

for i in $(ls **/*.jpg --sort=size | tail -10); do ....
pi_164539210
Ik heb een zeer oude (10 jaar) maar erg trage laptop terug gevonden. Die werkt nog, maar zoals gezegd enorm traag.

Ik wil er terug mee aan de slag. Maar Google Chrome OS zou ik naar het schijnt niet kunnen installeren. Zou ik er evt. eens Linux op kunnen proberen en hoe doe ik dit zonder veel problemen?
Cindy De Vuyst
pi_164539440
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 00:25 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb een zeer oude (10 jaar) maar erg trage laptop terug gevonden. Die werkt nog, maar zoals gezegd enorm traag.

Ik wil er terug mee aan de slag. Maar Google Chrome OS zou ik naar het schijnt niet kunnen installeren. Zou ik er evt. eens Linux op kunnen proberen en hoe doe ik dit zonder veel problemen?
Ubuntu live bootdingetje (DVD of wat zal het zijn?) downloaden en proberen?

(Ik zou ook niet te hoge verwachtingen stellen trouwens..)
pi_164540044
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 00:31 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ubuntu live bootdingetje (DVD of wat zal het zijn?) downloaden en proberen?

(Ik zou ook niet te hoge verwachtingen stellen trouwens..)
Ik heb nog een oude USB liggen, kan ik het daarvan proberen? Wat als ik Linux maar niets vind is mijn USB danig iets waard of gooi ik hem beter weg?

Waarom geen hoge verwachtingen hebben ven Linux? Ik neem aan dat Linux een licht besturingssysteem is waardoor ik sneller zal kunnen werken dan het veel zwaardere Windows XP?
Cindy De Vuyst
pi_164540266
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 00:55 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Ik heb nog een oude USB liggen, kan ik het daarvan proberen? Wat als ik Linux maar niets vind is mijn USB danig iets waard of gooi ik hem beter weg?

Waarom geen hoge verwachtingen hebben ven Linux? Ik neem aan dat Linux een licht besturingssysteem is waardoor ik sneller zal kunnen werken dan het veel zwaardere Windows XP?
Dan moet je iig niet aan Mint of Ubuntu oid beginnen. Dan zou ik LXLE aanraden.

http://www.lxle.net/
pi_164543515
quote:
Oh sorry, ik was niet echt duidelijk. Bedoelde idd dat de claim dat Linux oude hardware nieuw leven inblaast een beetje gedateerd is, zeker als je een standaard versie draait en desktop dingen wil gaan doen. AchJa's LXLE advies klinkt iig nog veelbelovender. :)
pi_164543972
quote:

[..]

Je USB-stick blijft gewoon een USB-stick. Je mag hem weggooien of blijven gebruiken, wat je wilt.
quote:
Je aanname dat linux een besturingssysteem is, is al fundamenteel fout. Linux is slechts een kernel. Er bestaan ontelbaar veel besturingssystemen die de Linux kernel gebruiken. Sommige daarvan zijn idd 'licht' maar je hoeft natuurlijk geen wonderen te verwachten. 10 jaar oude hardware wordt niet magisch 2x zo snel of zo. En licht betekent vaak ook: spartaans.
De meeste moderne desktop-distributies (zoals o.a. Ubuntu) zijn best wel zwaar.
pi_164545120
Het is een oude laptop, ik wil het gerust proberen en zou vooral internetten en mailen met dat ding.
Ik zag deze themes passeren.

Wat zijn zo de minimum vereisten om Ubuntu of Mint te draaien?
Cindy De Vuyst
pi_164545345
Minimum-eisen betekenen IMHO niet zo veel meer tegenwoordig; ja je kunt het vast draaien op een P4 met 1G geheugen, de vraag is meer of je er blij van zou worden.

Probeer het gewoon uit. Het mooie van Ubuntu en ik neem aan Mint en misschien LXLE ook wel is dat je het gewoon vanaf een USB stickie ofzo uit kunt proberen zonder installatie of wat dan ook. Na installatie is het mogelijk wat sneller qua laadtijden, dat moet je er dan even bij denken.
pi_164545394
Dat soort vragen kun je met een simpele google-query makkelijk zelf beantwoorden:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

Maar ik ben het eens met LintuxCx, ga het gewoon proberen. Daar heb je veel meer aan, en het is sowieso gratis.
pi_164545573
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 10:51 schreef einzeinz het volgende:
Het is een oude laptop, ik wil het gerust proberen en zou vooral internetten en mailen met dat ding.
Ik zag deze themes passeren.

Wat zijn zo de minimum vereisten om Ubuntu of Mint te draaien?
Kom op, dit soort van eenvoudige vragen kun je zelf ook vinden op de Ubuntu en Mint sites. Lees je eens wat meer in: https://sites.google.com/site/computertip/Home

Wat je ook zoekt, Linux is ingewikkelder dan Google Chrome OS. Het eerder genoemde CloudReady is stukken eenvoudiger. DIG / Ervaring met Google Chrome OS
pi_164548964
Linux is tegenwoordig best ok.
Toch is het mijn ervaring dat je vroeger of later toch een keer moet gaan googlen en wat via de terminal moet klooien.

Voor mij geen probleem want vindt t leuk om er een beetje mee te experimenteren en wat meer van linux te leren (weet m'n weg er redelijk in te vinden inmiddels)

Maar heb je daar allemaal geen zin in, dan ben je beter af met windows.

Trouwens ik heb mint op een hele oude laptop gehad en het werkt. Maarja niet snel zoals hierboven al genoemd is.
Do what you love, love what you do!
pi_164549250
Ik probeer om via mijn BIOS de boot aan te passen, om zo via USB op te starten maar die optie staat er niet tussen.

-Optical Drive
-Hard drive
-Floppy disk
Cindy De Vuyst
pi_164549732
Waarschijnlijk kun je in de Bios geen USB-boot selecteren, maar in je bootorder menu wel. Kortom even herstarten en "change boot order" of iets dergelijks kiezen ipv je bios.

Met dusdanig oude hardware komt het ook wel eens voor dat niet alle USB-poorten gebruikt kunnen worden om van te booten, of zelfs dat het moederbord uberhaupt geen USB-boot ondersteunt. In dat laatste geval zit er niets anders op dan een CD'tje branden.
pi_164550140
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2016 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:
Waarschijnlijk kun je in de Bios geen USB-boot selecteren, maar in je bootorder menu wel. Kortom even herstarten en "change boot order" of iets dergelijks kiezen ipv je bios.

Met dusdanig oude hardware komt het ook wel eens voor dat niet alle USB-poorten gebruikt kunnen worden om van te booten, of zelfs dat het moederbord uberhaupt geen USB-boot ondersteunt. In dat laatste geval zit er niets anders op dan een CD'tje branden.
Ik heb geen toestel om cd's te branden, dat is dus geen optie. Heb zelfs geen cd's liggen hier.
Op mijn huidige/recente laptop kan ik ook niet booten, als ik de opstartmogelijkheid verander slaat mijn pc uit!
Cindy De Vuyst
pi_164550186
Weet je wel zeker dat je USB-stick bootable is dan? Hoe heb je hem aangemaakt?
pi_164550479
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2016 14:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Weet je wel zeker dat je USB-stick bootable is dan? Hoe heb je hem aangemaakt?
Met unetbootin en gewoon de .iso geselecteerd. Op de G:/schijf (usb) geinstalleerd. Was ergens tussen 2 en 3 GB.
Cindy De Vuyst
pi_164551280
unetbootin is een draak van een tool waar het nog wel eens misgaat. Als je vanaf Windows flasht (wat ik aanneem), dan kan je beter universal usb installer gebruiken. Die tool is wat vriendelijker, gaat altijd goed en kan ook iso's downloaden voor je vanuit een ruime keuze aan distro's.

http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/
Powered by Janetje®
pi_164554060
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 15:18 schreef Dubbeldrank het volgende:
unetbootin is een draak van een tool waar het nog wel eens misgaat. Als je vanaf Windows flasht (wat ik aanneem), dan kan je beter universal usb installer gebruiken. Die tool is wat vriendelijker, gaat altijd goed en kan ook iso's downloaden voor je vanuit een ruime keuze aan distro's.

http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/
Gedaan, maar ook deze stick wordt niet herkend. Hij is nogmaals geformatteerd in FAT32.
Cindy De Vuyst
pi_164556390
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 16:29 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Gedaan, maar ook deze stick wordt niet herkend. Hij is nogmaals geformatteerd in FAT32.
Dan is er ongetwijfeld iets mis met je usb-stick.
Powered by Janetje®
pi_164579321
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 00:06 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk met die eerste? Gewoon "du -a | sort -nr" doet ws hetzelfde voor je, weliswaar met lange nummers maar geen lelijke hack om het te sorteren?

Iets van for i in $(du -a | sort -nr | head -11); do jpegoptim "$i" --strip-all; done zou dan voldoende zijn.

Hoewel je dan nog met de nummers ertussen zit dus dat werkt minder. Mogelijk beter iets van:

for i in $(ls **/*.jpg --sort=size | tail -10); do ....
tnx het is uiteindelijk gelukt. alleen wel zonder ls *.jpg want dan krijg ik de fout 'to many arguments' :P
..///
pi_164618953
http://news.softpedia.com(...)bile-os-507147.shtml

Misschien interessant voor ubuntu touch gebruikers.
pi_164621695
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 10:52 schreef wipes66 het volgende:

[..]

tnx het is uiteindelijk gelukt. alleen wel zonder ls *.jpg want dan krijg ik de fout 'to many arguments' :P
Find gebruiken ipv ls
pi_164834010
*O*

Linux turns 25, is bigger and more professional than ever

quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 1991 schreef Linus Benedict Torvalds het volgende:
Hello everybody out there using minix -
I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and
professional like gnu) for 386(486) AT clones. This has been brewing
since april, and is starting to get ready. I'd like any feedback on
things people like/dislike in minix, as my OS resembles it somewhat
(same physical layout of the file-system (due to practical reasons)
among other things).

I've currently ported bash(1.08) and gcc(1.40), and things seem to work.
This implies that I'll get something practical within a few months, and
I'd like to know what features most people would want. Any suggestions
are welcome, but I won't promise I'll implement them :-)

Linus (torv...@kruuna.helsinki.fi)

PS. Yes - it's free of any minix code, and it has a multi-threaded fs.
It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never
will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have :-(.
pi_164845928
Based Penguin besturingssysteem,al 25 jaar lang!!! *O* :Y)
pi_164899180
జ్ఞ‌ా
pi_164905500
quote:
"Now available on the Nexus 5" :D
Een toestel dat al geen updates meer krijgt van Google en ondertussen zo oud is dat de meeste mensen hem al vervangen hebben of gaan vervangen.
Powered by Janetje®
pi_164908466
quote:
11s.gif Op zondag 28 augustus 2016 08:07 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Een toestel dat al geen updates meer krijgt van Google en ondertussen zo oud is dat de meeste mensen hem al vervangen hebben of gaan vervangen.
Vond ik ook al gek ja. Maar misschien dan juist een goed moment om zo'n oud ding nieuw leven in te blazen?
pi_164908531
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 12:09 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Vond ik ook al gek ja. Maar misschien dan juist een goed moment om zo'n oud ding nieuw leven in te blazen?
Het was een matig toestel vergeleken bij de Nexus 4, de accuduur was om te huilen bijvoorbeeld. Ik ben wel weer benieuwd naar de nieuwe Nexus. :9
Powered by Janetje®
pi_164912983
quote:
Bestaan er eigenlijk nog iso's van de eerste (stable) release door Linus? Ben wel benieuwd :P

Of gaat dat niet zo simpel
pi_164913147
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 14:45 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Bestaan er eigenlijk nog iso's van de eerste (stable) release door Linus? Ben wel benieuwd :P

Z'n kernel zal dan niet compileren en werken op je 32/64 bit hardware. Dat bestond toendertijd nog gewoon niet. Dus wat schiet je met vage foutmeldingen op?
pi_164913399
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 14:49 schreef Rene_Froger het volgende:

[..]

Z'n kernel zal dan niet compileren en werken op je 32/64 bit hardware. Dat bestond toendertijd nog gewoon niet. Dus wat schiet je met vage foutmeldingen op?
hmm, goed punt :Y
pi_164914717
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 14:49 schreef Rene_Froger het volgende:

[..]

Och, in qemu ofzo proberen te draaien? Is nog best te proberen op zich. Nou weet ik niet of Linus ooit echt zelf distro's of wat dan ook gerold heeft naast z'n kernel.

Maar qua ouwe Linux distro's, dit komt misschien aardig in de buurt: https://github.com/rdebath/SLS-1.02
pi_164915490
quote:

[..]

Niet zo simpel, andere tijd andere omstandigheden (pre internet).

Interessanter is eigenlijk wat Linus nu gebruikt en waarom. En dat is Fedora.
pi_164915772
quote:

[..]

Linux 0.01 remake :)
pi_164925591
quote:

[..]

Mijn eerste linux installatie bestond uit 3 tar.Z files die je via een speciale versie van tar in een amiga os shell moest uitpakken naar een linux partitie (die je ook vanuit amiga os moest aanmaken). Mijn Amiga had geen CD in die tijd, dus aan een ISO had ik niets als die al bestond. Het eerst wat ik deed was overigens een 2.0 kernel installeren over de standaard 1.nog iets.

Als je echt een nostalgisch gevoel wilt krijgen, zoek naar een minix 1.0 floppy en run dat in kvm/virtmanager/virtualbox.
pi_164927431
quote:
7s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Mijn eerste linux installatie bestond uit 3 tar.Z files die je via een speciale versie van tar in een amiga os shell moest uitpakken naar een linux partitie (die je ook vanuit amiga os moest aanmaken). Mijn Amiga had geen CD in die tijd, dus aan een ISO had ik niets als die al bestond. Het eerst wat ik deed was overigens een 2.0 kernel installeren over de standaard 1.nog iets.

Als je echt een nostalgisch gevoel wilt krijgen, zoek naar een minix 1.0 floppy en run dat in kvm/virtmanager/virtualbox.
Of gewoon een willekeurige BSD. })

Ouwe Linux op m68k? Tof. ^O^
pi_164931124
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:50 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Of gewoon een willekeurige BSD. })

Ouwe Linux op m68k? Tof. ^O^
Amiga 2000 met een 68030/25mhz en een SCSI controller + 200MB drive. Vergeleken met een 286/386 was het een beest van een machine :Y

Waarschijnlijk zijn er nu UAE emulators voor android die sneller draaien dan dat :')
pi_164931862
quote:
11s.gif Op zondag 28 augustus 2016 08:07 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Tof toch :o.

Heb helaas niet zo'n ding...
జ్ఞ‌ా
pi_164932214
quote:
2s.gif Op maandag 29 augustus 2016 07:55 schreef µ het volgende:

[..]

Tof toch :o.

Heb helaas niet zo'n ding...
Het klinkt alsof ze Ubuntu Convergence nagebouwd hebben?

Op zich lijkt dat me nog steeds wel tof. Heb alleen net een nieuwe telefoon gekocht dus om er nu gelijk een nieuwe tablet achteraan te gooien gaat me wat te snel.
pi_164944795
Ik ben op dit moment Linux Mint (ik start met de Cinnamon desktop) aan het downloaden. Ironisch genoeg haalt mijn internetverbinding 1,6 MB/s (maximale snelheid anno 2016 in Nederland op dit VDSL-lijntje op 2300 meter afstand van de centrale :')) terwijl het bestand 1,6 GB groot is.

Op dit moment heb ik een antieke computer waarvan de hardware dateert uit 2009-2011 (i5-750, HD 7850, SATA II/USB 2.0 op het moederbord, geen SSD). Het plan is om ergens in de eerste helft van 2017 een systeem samen te stellen met een Zen-CPU van 8 kernen of een Kirby Lake/Skylake CPU van 4 kernen (tenzij de prijzen worden verlaagd) en een RX 490 en een M.2 SSD. Een systeem waarmee je gemakkelijk kan doublebooten (al zou dat met simpelweg een SSD gekoppeld aan SATA II al veel beter gaan dan nu :)). Op dat nieuwe systeem wil ik zoveel mogelijk onafhankelijk van Windows worden, het streven is om 100% te halen maar ik vrees dat dat niet zal lukken. Ik zal op mijn nieuwe systeem Windows installeren maar slechts voor die programma's die ik onder Linux niet aan de praat krijg. Bij games zal ik proberen om ze met Wine en CSMT en zo (als er nog andere software wordt gebruikt, dat moet ik als noob uitzoeken) werkende te krijgen wanneer enkel DX11 wordt gebruikt. Ik ga met Fraps (of een alteranatief) de performance vergelijken bij een benchmark of een stukje wat geschikt is voor een test (zware belasting) en dan beoordelen of dat de performance volstaat.
Ik houd Windows 10 achter de hand en zo gauw de prijs ok is ga ik in ieder geval Quantum Break spelen (DX12). Wat enkel goed draait op Windows zal ik op Windows draaien maar wat ik op Linux kan draaien ga ik op Linux draaien.

Waarom deze radicale verandering?
Ik ben Windows zat. Ik mag dan voor sommige programma's geen keuze hebben maar waar ik wel een keuze heb laat ik me niet meer dwingen om Windows te gebruiken. Een aantal mensen merkten op dat ik Linux zou moeten gebruiken als ik Windows zat ben, ze hebben gelijk, daar waar het kan.
Om goed voorbereid te zijn voor mijn nieuwe systeem probeer ik het komende half jaar of langer alvast Linux uit. Ik ga uitproberen of dat alle hardware die ik heb werkt (mechanisch toetsenbord, muis met instelbare DPI voor twee settings), zo niet, dan zal ik de support van Linux uitproberen, naar het schijnt is de gemeenschap redelijk ijverig met het zoeken naar oplossingen. Ik gebruik de tijd om alternatieve programma's te zoeken voor zo ver het nodig is. Zo ben ik veeleisend met mijn mediaspeler, ik gebruik met heel erg veel plezier MPC-HC met madVR omdat het programma geweldig tweakbaar is, heel erg veel en slimme functies bevat en omdat madVR het beeld er beter uit doet zien (ten koste van flink wat GPU-power maar dat is ok). Ik ga moeten uitzoeken hoe ik Steam werkende krijg in de Linux-omgeving en hoe ik hierbij de spellen kan laden van waar ze reeds zijn geïnstalleerd. Zodoende kan ik bij mijn nieuwe systeem direct het meeste in Linux doen en Windows gebruiken in geval van nood.

Ik hoop dat veel mensen het gaan doen, want dat is de beste stimulans om Linux beter te maken en om ervoor te zorgen dat developers voor Vulkan en OpenGL gaan kiezen in plaats van voor DX12 en DX11 terwijl voor de zakelijke en meer praktische software ook open standaarden worden gekozen. We weten van Steam dat het monitort hoe de games worden gebruikt, als voldoende mensen ze via Steam spelen dan krijgen de developers dat te horen.

Het moet hier niet teveel over Windows gaan maar toch even een korte uitleg over wat voor mij de druppel was die de emmer deed overlopen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zal de komende maanden laten weten hoe het overstappen verloopt en wat er wel en niet goed gaat, wat voor 'problemen' ik tegenkom en wat de oplossingen zijn, als ik ze vind. Ter lering en vermaak. Wanneer ik er niet uitkom zal ik hier eens een bal opwerpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-08-2016 05:08:23 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164944886
quote:
7s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Damn, jij bent echt oldschool. _O_
#NoDAPL
pi_164956941
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 18:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Damn, jij bent echt oldschool. _O_
De 2.0 kernel kwam uit in 1996 en toen vond ik het een leuk experiment. Pas later toen ik een vak operating systemen volgde waarbij je gedeeltes van een OS (simulator) moest schrijven begon ik waardering te krijgen voor het werk wat in een operating system zit.
pi_164956942
Binnenkort RHCSA + RHCE examen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
pi_164958547
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 04:07 schreef xaban06 het volgende:
Binnenkort RHCSA + RHCE examen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Nee, maar laat weten hoe het was. Heb nooit Linux-examen gedaan :s).
జ్ఞ‌ా
pi_164959591
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga later op de dag Mint installeren. Ik ben nu even aan het uitzoeken hoe ik het het beste aanpak met het installeren (welke opties) en het dubbelbooten. Er komt net iets meer bij kijken dan wat ik had verwacht, ik zou het allang kunnen installeren maar ik moet nog even zien wat voor mij de beste opties zijn en welke partitiegrootte ik moet nemen. Ondertussen is Windows de harde schijf aan het defragmenteren, je zou denken dat dat snel gaat met maar 1% fragmentatie en 397 GB aan vrije ruimte maar het is nu 1-2 uur aan het draaien en het zit op 84% in fase 4 van de consolidatie in fase 4.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-08-2016 11:13:15 ]
#NoDAPL
pi_164992531
Succes Bram ^O^
pi_165000914
Bram, toevallig op school gezeten in Drenthe?

Iig, zorg dat je altijd een backup hebt. De beste manier om snel te leren is dmv trial and error, en daarvoor heb je backups nodig.
pi_165004821
Bram, goede post. Wat je kunt overwegen is alle dotfiles in je dropbox te verplaatsen (ook je .config), en dat vervolgens symlinken vanuit de originele locaties.
Wanneer je overstapt naar een nieuw systeem, of opnieuw installeert, hoef je vanaf dat moment alleen nog maar symlinken en de rest overslaan.

Voorbeeldje van klein stukje in m'n configuratiescript dat ik onder sudo run (init.sh), dat ik op verschillende systemen (herinstalleerd of nieuw) inzet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
[... eigen config etc]

apt install -y apcalc        # calculator
apt install -y aptitude
apt install -y  atool         # extract files
apt install -y autoconf 

etc...

rm -rf /etc/xdg/autostart
rm -rf /home/gebruikersnaam/.Xmodmap
rm -rf /home/gebruikersnaam/.bashrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.config
rm -rf /home/gebruikersnaam/.emacs
rm -rf /home/gebruikersnaam/.emacs.d
rm -rf /home/gebruikersnaam/.face
rm -rf /home/gebruikersnaam/.gconf
rm -rf /home/gebruikersnaam/.inputrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.liquidpromptrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.myclirc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.task
rm -rf /home/gebruikersnaam/.taskrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.vim
rm -rf /home/gebruikersnaam/.local
rm -rf /home/gebruikersnaam/.vimrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.xinitrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.eslintrc.json 
rm -rf /home/gebruikersnaam/.offlineimaprc

ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.Xmodmap /home/gebruikersnaam/.Xmodnap
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.bashrc /home/gebruikersnaam/.bashrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.config /home/gebruikersnaam/.config
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.local /home/gebruikersnaam/.local
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.emacs /home/gebruikersnaam/.emacs
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.face/ /home/gebruikersnaam/.face
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.gconf /home/gebruikersnaam/.gconf
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.inputrc /home/gebruikersnaam/.inputrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.myclirc /home/gebruikersnaam/.myclirc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.task/ /home/gebruikersnaam/.task
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.taskrc /home/gebruikersnaam/.taskrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.vimrc /home/gebruikersnaam/.vimrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.xinitrc /home/gebruikersnaam/.xinitrc

dropbox exclude add /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.config/google-chrome
  Moderator vrijdag 2 september 2016 @ 15:06:17 #131
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_165036643

_O- :')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_165040317
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 19:28 schreef robin007bond het volgende:
Succes Bram ^O^
Ik heb het nog even moeten uitstellen aangezien mijn harde schijf wat te veel gefragmenteerd is. Windows gaf 0% aan na een volledige defragmentatiesessie maar defraggler stelde 540 gefragmenteerde bestanden vast 2638 fragmenten (27%). Ik kan hierdoor onvoldoende ruimte (20 GB) afscheiden voor een nieuwe partitie. Ik zou er Linux mee kunnen installeren maar dat is niet erg handig aangezien het doel is om het goed uit te testen, dan wil je ook ruimte hebben om extra programma's te installeren.
Defraggler werkt prima maar je kan het niet met een hoge intensiteit laten werken: de disk utilization ligt op 3% en de CPU-belasting zou veel hoger kunnen zijn zonder dat het je computer lam legt. Dit bij de normale priroriteit. Het duurt dus even (een paar dagen) voordat het klaar is. :s)
Dit met iets meer dan een kwart aan vrije ruimte bij 2 TB.

Het lastigste van het installeren vind ik het bepalen hoe groot de partitie moet zijn en hoeveel swap-ruimte ik zou moeten reserveren. Ik heb me wat ingelezen, de enige consensus is dat je het beste swapruimte reserveert (er zijn mensen die denken dat dat niet nodig is maar ik ben inmiddels overtuigd door argumenten dat je het wel moet doen omdat Linux dan beter draait en er minder snel fragmentatie optreedt) en dat 2*RAM zwaar overdreven is. De adviezen variëren van ongeveer 0,5 GB t/m 1-1,5*RAM. Ik denk dat ik maar start met 1*RAM (8 GB) en vervolgens bekijk hoeveel swap-ruimte Linux daadwerkelijk gebruikt door wat zwaardere programma's te draaien.
Voor de partitie overweeg ik 50-60 GB, genoeg om 2 grotere programma's tegelijkertijd te installeren en te kunnen experimenteren.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 00:16 schreef NightH4wk het volgende:
Bram, toevallig op school gezeten in Drenthe?
Nee.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-09-2016 19:20:47 ]
#NoDAPL
pi_165041019
Ik heb een vraagje: moet je per se bij de installatie van Linux (Mint) een /home-partitie aanmaken of kan je ook automatisch alle downloads plaatsen op dezelfde partitie als waarop Linux is geïnstalleerd.

Stel dat ik programma's die geen specifieke Windows-software gebruiken geïnstalleerd heb staan onder Windows, is het dan mogelijk om die direct vanaf de Linux-partitie onder Linux te draaien? Ik vrees van niet omdat je er vast een register voor nodig hebt en ik vrees dat Linux niet zomaar het Windows-register hiervoor kan gebruiken maar misschien is Ubuntu slim geprogrammeerd en is er een handige workaround?

quote:
Goede nerdhumor. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-09-2016 19:25:32 ]
#NoDAPL
pi_165044781
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb een vraagje: moet je per se bij de installatie van Linux (Mint) een /home-partitie aanmaken of kan je ook automatisch alle downloads plaatsen op dezelfde partitie als waarop Linux is geïnstalleerd.

Stel dat ik programma's die geen specifieke Windows-software gebruiken geïnstalleerd heb staan onder Windows, is het dan mogelijk om die direct vanaf de Linux-partitie onder Linux te draaien? Ik vrees van niet omdat je er vast een register voor nodig hebt en ik vrees dat Linux niet zomaar het Windows-register hiervoor kan gebruiken maar misschien is Ubuntu slim geprogrammeerd en is er een handige workaround?

[..]

De installer van Linux Mint is bijzonder gebruiksvriendelijk en geeft je alle hulp. Plus meer dan genoeg handleidingen te vinden. https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint
Lees ook de 'Fatale vergissingen', voorkomt een hoop frustratie. Defragmentatie vooraf van Windows is ook niet nodig, alleen een schijfcontrole is genoeg.

Als beginner juist geen aparte /home aanmaken, gebruik alleen maar de standaard waarden die de installer je voorstelt. Die zijn niet voor niets zo ingesteld. Maak het niet te ingewikkeld met je eerste installatie.

Je zult toch al genoeg moeten wennen, Linux is anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door tudorme op 02-09-2016 21:44:31 ]
pi_165045345
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:37 schreef tudorme het volgende:

[..]

De installer van Linux Mint is bijzonder gebruiksvriendelijk en geeft je alle hulp. Plus meer dan genoeg handleidingen te vinden. https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint
Ik heb niet gesteld dat je er geen informatie over kan vinden, ik heb gesteld dat je wel wat moet opzoeken voordat je het installeert. Zo'n handleiding kan je helaas niet gebruiken tijdens de installatie omdat je op dat moment geen toegang hebt tot PDF's en zo. Nu ja, niet gemakkelijk.
Het zal vast wel kunnen maar dat vergt nog heel wat meer werk dan het opzoeken hoe je het moet installeren.
Hoewel ik het kon raden wat swap is was het voor mij niet direct zeker of dat swap hetzelfde is als pagefile en of dat je dit wel of niet gemakkelijk kan aanpassen na de installatie.
Dat is allemaal niet erg maar je moet je wel een beetje voorbereiden. ;)
Ik heb twee tutorials op Youtube bekeken, daar werden helaas niet alle fijne details die je tijdens de installatie wil weten toegelicht. Daarnaast heb ik twee tutorials gelezen die ook niet volledig waren. Daarom vraag ik het hier maar eventjes.

quote:
Lees ook de 'Fatale vergissingen', voorkomt een hoop frustratie.
Dat doe ik.

quote:
Defragmentatie vooraf van Windows is ook niet nodig, alleen een schijfcontrole is genoeg.
Dat was bij mij het geval, ik kon maar 20 GB afsplitsen terwijl ik 300-400 GB aan vrije ruimte had, ook na nog eens 150 GB te hebben verwijderd (verplaatst naar een externe schijf) kon ik niet meer dan 20 GB vrijmaken. Duidelijk een fragmentatieprobleem en 1 blik op het schema wat Defraggler geeft aan dat dat inderdaad het geval was. Helaas is de defragmentatietool van Windows niet heel erg goed. (de interface daarvan is trouwens ook niet gewijzigd sinds XP maar belangrijker is dat het onvoldoende grondig is). Ik weet niet precies hoe Piriform het uitvoert, ik weet wel dat het enkel functies van Windows zelf gebruik en dat het fragementen opknipt in meerdere stukken (om het gemakkelijker te kunnen verschuiven?). Maar goed, het defragmenteren is dus nodig want 20 GB lijkt me wat aan de krappe kant als je ook nog eens 8 GB moet reserveren voor swap.

quote:
Als beginner juist geen aparte /home aanmaken, gebruik alleen maar de standaard waarden die de installer je voorstelt. Die zijn niet voor niets zo ingesteld.
Swap?
#NoDAPL
pi_165047155
quote:
Unix,going strong since July 1969/January 1970. :P
pi_165067385
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Swap?
Idem. Laat als beginner de Linux Mint installer op alle aanbevolen settings staan, ook voor de swap partitie. Als beginner is het nergens voor nodig om gelijk met allerlei instellingen te gaan experimenteren. Je maakt het voor jezelf dan alleen nodeloos ingewikkeld en grote kans dat je je install verprutst.

[ Bericht 2% gewijzigd door tudorme op 03-09-2016 23:00:30 ]
  zaterdag 3 september 2016 @ 22:50:18 #138
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_165068346
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Zie .config/user-dirs.dirs

Hier kun je paden neerzetten voor al je directories. Apps (zoals filebrowser reageren op deze paden).

Mijn / staat op mijn SSD.
Mijn HDD /discworld/ heeft de directories die normaal in /home/$USER/ staan.
pi_165069220
Ik heb nog steeds een probleem met van mijn hoofdschijf voldoende ruimte vrij te maken, momenteel kan ik 15 GB afsplitsen terwijl bijna 600 GB vrij is. Het is lichtjes gefragmenteerd (defragler al flink op losgelaten maar het is nog niet helemaal klaar). Ik heb Windows laten controleren op foutjes op de schijf, blijkbaar zaten er slechte sectoren op, Windows heeft in de boot de schijf geonctroleerd en het bijgewerkt, daarna heb ik nog een keer de schijf gecontroleerd op fouten, nu zou alles in orde moeten zijn. En toch kan ik maar 15 GB afsplitsen terwijl 600 GB vrij is.

Het is niet echt een probleem, want ik heb nog een tweede schijf die ik kan gebruiken en misschien is dat ook wel slimmer aangezien Windows en Linux dan op een andere schijf staan geïnstalleerd, daarvan kan ik wel op het oog alles afsplitsen.
SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-09-2016 23:12:16 ]
#NoDAPL
pi_165069486
Heb je bitlocker uitstaan en je Windows sessie echt afgesloten (standaard gaat die in slaapstand)? Anders is die partitie niet beschrijfbaar.

Als 'ie wel beschikbaar is zou je 'm gewoon moeten kunnen shrinken.
pi_165069576
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 september 2016 23:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Heb je bitlocker uitstaan en je Windows sessie echt afgesloten (standaard gaat die in slaapstand)? Anders is die partitie niet beschrijfbaar.

Als 'ie wel beschikbaar is zou je 'm gewoon moeten kunnen shrinken.
Ik probeerde niet een deel van het volume af te splitsen bij de installatie maar vanuit de "disk management" tool. Dat heeft mijn voorkeur aangezien ik dan 100% zeker niets verkeerd kan doen. Als ik bijvoorbeeld 100 GB afsplits dan is het gemakkelijk om bij de installatie de juiste partitie te herkennen. Het liefst zou ik die afgesplitste partitie ook een naam geven, eens kijken of dat dat kan.

Ik begrijp niet hoe het kan dat als Windows geen fouten kan detecteren op mijn hoofdschijf dat ik dan maar 15 van de bijna 600 GB die vrij is kan afsplitsen. Mijn eerste gedachte was dat Microsoft weigert om iets af te splitsen wat gefragmenteerd is maar na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat dat niet het probleem zou mogen zijn. Bovendien zou ik inmiddels veel meer dan 15 GB achter elkaar aan vrije ruimte moeten hebben, afgaande op het schema wat ik bij Defragler zie.
#NoDAPL
pi_165073925
Met disks kun je toch überhaupt geen partities veranderen? Dat doe je met gparted. De installatie wizard gebruikt ook gewoon gparted.
  maandag 5 september 2016 @ 00:13:14 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165096468
Ik probeer mijn thuisserver (Ubuntu server 14.04) aan te sluiten op mijn netwerk. Momenteel hangt 'ie met een ethernetkabel vast aan de router. Toch krijgt hij geen verbinding.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op dhcp zet en ifdown && ifup doe, krijg ik een heleboel DHCPDISCOVER pogingen en dan stop ie met de mededeling: No DHCPOFFERS received. Mijn router geeft in het logboek wel aan dat het DHCPOFFER doet na iedere poging. Er zit geen firewall of zo op de server, daar kan het niet aan liggen.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op static zet en de volgende gegevens ingeef:
1
2
3
address 192.168.2.6
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.2.254

doet 'ie niets. De gegevens zijn nochtans dezelfde als die van mijn laptop, die er wel mee werkt (maar dan via de wlan en met een ander address natuurlijk).

wicd en networkmanager zijn niet geïnstalleerd.

Waar kan het nog aan schelen? Google is een beetje klaar met results vinden en nog niets heeft geholpen.
pi_165096694
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2016 00:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik probeer mijn thuisserver (Ubuntu server 14.04) aan te sluiten op mijn netwerk. Momenteel hangt 'ie met een ethernetkabel vast aan de router. Toch krijgt hij geen verbinding.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op dhcp zet en ifdown && ifup doe, krijg ik een heleboel DHCPDISCOVER pogingen en dan stop ie met de mededeling: No DHCPOFFERS received. Mijn router geeft in het logboek wel aan dat het DHCPOFFER doet na iedere poging. Er zit geen firewall of zo op de server, daar kan het niet aan liggen.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op static zet en de volgende gegevens ingeef:
[ code verwijderd ]

doet 'ie niets. De gegevens zijn nochtans dezelfde als die van mijn laptop, die er wel mee werkt (maar dan via de wlan en met een ander address natuurlijk).

Waar kan het nog aan schelen? Google is een beetje klaar met results vinden en nog niets heeft geholpen.
Branden er aan beide uiteindes lampjes bij de netwerkpoort om aan te geven dat er activiteit is?

Kan je je laptop wel een statisch IP geven als die aan de kabel hangt? En krijgt die een IP uitgedeeld als je niks configureert?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2016 00:37:42 ]
  maandag 5 september 2016 @ 00:41:34 #145
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165096768
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 00:34 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Branden er aan beide uiteindes lampjes bij de netwerkpoort om aan te geven dat er activiteit is?
Ja. Hij heeft op een zeker moment ook verbinding gehad, want de servernaam staat in de lijst met geleaste DHCP-adressen. Maar toen heb ik de server vanwege iets anders herstart, en nu werkt het niet meer.
quote:
Kan je je laptop wel een statisch IP geven als die aan de kabel hangt? En krijgt die een IP uitgedeeld als je niks configureert?
Die krijgt inderdaad een IP toegedeeld, op de laptop staat in /interfaces geen eth0 (of equivalent). Aan de kabel hangen kan ik morgen eens proberen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ser_Ciappelletto op 05-09-2016 01:05:47 ]
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 6 september 2016 @ 09:35:46 #146
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_165121984
Ik ben een oefenexamen aan het maken als laatste voorbereiding op het echte examen vanmiddag, maar hier loop ik even vast. Is het wellicht antwoord A?

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_165122224
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 september 2016 09:35 schreef heywoodu het volgende:
Ik ben een oefenexamen aan het maken als laatste voorbereiding op het echte examen vanmiddag, maar hier loop ik even vast. Is het wellicht antwoord A?

[ afbeelding ]
E man, geen twijfel over mogelijk! :D
pi_165131469
Net Mint (nieuwste stabiele versie) uitgeprobeerd, het is nog geen succes.

Het positieve: het internet (een netwerkkaart uit 2009 of eerder), het toetsenbord (mechanisch met fn-knoppen) en de muis (met extra knopjes en DPI-selectie (t/m 4000)) werkten direct, inclusief fn-functies en twee dpi-standen (nogal belangrijk als je een fatsoenlijke muis hebt).

Het negatieve,
- De driver voor de CPU of de netwerkkaart was out of the box blijkbaar niet ok, de driver manager gaf aan om een andere driver te gebruiken.
- De geluidskaart werkt niet. De driver manager kan er niets voor vinden. Ik heb momenteel een X-Fi surround 5.1 Pro. Ik vond een webpagina van waaruit wordt gelinkt naar een dode (het laadt helemaal niet) webpagina van Creative (opensource.creative.com), daar heb je dus niets aan. Dit terwijl ze nochtans rond 2009 drivers zouden moeten hebben uitgebracht en open source zouden moeten hebben gemaakt volgens een berichtje wat ik vond.
Als ik mijn huidige geluidskaart zou upgraden naar een Dragonfly of een O2 van JLabs (momenteel het populairst voor de PC als je ietwat betere speakers hebt) dan ben je allicht ook de pineut want ik zie op de driverpagina van Linux (via het welkomstscherm) voor het geluid niets staan vermeld over JLabs, O2 of Dragonfly (geverifiëerd met ctrl-f).

Is er een oplossing voor mijn huidige USB geluidskaart? Zonder geluid is een OS niet bruikbaar voor mij. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-09-2016 19:06:39 ]
#NoDAPL
pi_165132035
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Het positieve: het internet (een netwerkkaart uit 2009 of eerder), het toetsenbord (mechanisch met fn-knoppen) en de muis (met extra knopjes en DPI-selectie (t/m 4000)) werkten direct, inclusief fn-functies en twee dpi-standen (nogal belangrijk als je een fatsoenlijke muis hebt).

Het negatieve,
- De driver voor de CPU of de netwerkkaart was out of the box blijkbaar niet ok, de driver manager gaf aan om een andere driver te gebruiken.
- De geluidskaart werkt niet. De driver manager kan er niets voor vinden. Ik heb momenteel een X-Fi surround 5.1 Pro. Ik vond een webpagina van waaruit wordt gelinkt naar een dode (het laadt helemaal niet) webpagina van Creative (opensource.creative.com), daar heb je dus niets aan. Dit terwijl ze nochtans rond 2009 drivers zouden moeten hebben uitgebracht en open source zouden moeten hebben gemaakt volgens een berichtje wat ik vond.
Als ik mijn huidige geluidskaart zou upgraden naar een Dragonfly of een O2 van JLabs (momenteel het populairst voor de PC als je ietwat betere speakers hebt) dan ben je allicht ook de pineut want ik zie op de driverpagina van Linux (via het welkomstscherm) voor het geluid niets staan vermeld over JLabs, O2 of Dragonfly (geverifiëerd met ctrl-f).

Is er een oplossing voor mijn huidige USB geluidskaart? Zonder geluid is een OS niet bruikbaar voor mij. ;)
De driver voor je CPU en netwerkkaart zijn blijkbaar niet open source, dan krijg je een proprietary optie via de drivermanager of je gebruikt de reverse engineered open source versie. Dat is geen minpunt maar een keuze. Wat betreft je geluidskaart, ik geef je weinig hoop met Creative, als er geen open source driver meer is kan je het vergeten.
Powered by Janetje®
pi_165132448
Jammer, dan is Linux voor mij voorlopig niet bruikbaar. Spijtig dat bedrijven die hardware verkopen niet gewoon drivers open source maken, ook voor Windows. Niets houdt MS tegen om dat verder te optimaliseren voor het besturingssysteem.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:19 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

De driver voor je CPU en netwerkkaart zijn blijkbaar niet open source, dan krijg je een proprietary optie via de drivermanager of je gebruikt de reverse engineered open source versie. Dat is geen minpunt maar een keuze. Wat betreft je geluidskaart, ik geef je weinig hoop met Creative, als er geen open source driver meer is kan je het vergeten.
Hoe zit het met Dragonfly en O2 van JLabs?
#NoDAPL
pi_165133698
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Het negatieve,

Wat als je Ubuntu via een USB-stick probeert? (Daar hoef je niks voor te installeren). Dan heb je een zeer goede kans dat hij je geluidskaart wel herkent.
pi_165134084
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 20:24 schreef Rene_Froger het volgende:

[..]

Wat als je Ubuntu via een USB-stick probeert? (Daar hoef je niks voor te installeren). Dan heb je een zeer goede kans dat hij je geluidskaart wel herkent.
Nee, zowel bij de USB-stick als bij de installatie werkt het niet. Ik had het eerst met de USB-stick uitgeprobeerd en daarna pas bij de installatie.
Los daarvan is het gebruiken via een USB-stick natuurlijk niet zo handig, zeker niet met een USB 2.0 verbinding. ;)

Ik was toch al van plan om mijn geluidspul te upgraden maar ik wil daarom wel even weten hoe het zit met andere externe DAC's waaronder de Dragonfly en de O2-versterker (met DAC) van JLabs.
#NoDAPL
pi_165136723
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Jammer, dan is Linux voor mij voorlopig niet bruikbaar. Spijtig dat bedrijven die hardware verkopen niet gewoon drivers open source maken, ook voor Windows. Niets houdt MS tegen om dat verder te optimaliseren voor het besturingssysteem.

[..]

Nou, jij laat je wel heel snel uit het veld slaan. Het komt ook aan op een portie eigen initiatief en doorzettingsvermogen en niet gelijk afhaken bij de eerste hobbeltjes. Gelijk al heel Linux afschrijven nadat je 1 distro heel even hebt uitgeprobeerd.... ;(
Stel je vraag eens op het LInux Mint forum, daar zitten heel veel behulpzame mensen.

Geen geluid kan meerdere oorzaken hebben. Ook het gebrek aan codecs als gstreamer of zoiets als pulseaudio. Eerste hit direct al prijs: http://bfy.tw/7ZGc

Wanneer je überhaupt geen zin hebt in wat uitzoeken of het hele Linux wereldje je afschrikt is mogelijk het gebruiksvriendelijke macOS van Apple beter voor jou geschikt.

Dan blijf je met een volwaardige UNIX ook in de *NIX family en je privacy is een stuk beter gegarandeerd dan bij Microsoft. De Mac mini is klein maar fijn en kost niet eens de hoofdprijs.

[ Bericht 1% gewijzigd door tudorme op 06-09-2016 21:50:15 ]
  dinsdag 6 september 2016 @ 22:01:51 #154
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_165138421
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had wat meer inzet van je verwacht Bram. Heb je niet ergens nog een desktop staan of laptopje liggen wat je niet meer gebruikt? Begin daar gewoon mee te hobbyen dan verpruts je ook niks. En als je dat niet hebt en je wil het op je huidige desktop installen waarom niet op een tweede harde schijf? Al is het maar 1 van een gig of 80. Dan knal je daar je Linux en je bootloader op en dan met F8 in je bios de schijf kiezen bij het booten als je Linux wil opstarten (na de install). Dan loop je ook niet het gevaar dat je de Win bootloader de vernieling in helpt. Dan heb je twee volledig gescheiden systemen en loop je ook niet te prutsen met je Windhoos harddisk.

Overigens heb ik in het verleden ook wel eens problemen met installaties gehad en dan lag het niet aan de Linux distro of hardware maar aan de USB creator, dan werkt het met bv Unetbootin niet goed maar met LiLi weer wel, ook dat wil wel eens verschil maken.

En om je even op weg te helpen mbt de partitie keuze, ik ben ook zo'n type wat dat zelf wil bepalen en dat vooral niet over laat aan het OS.

Ik doe altijd bij het partitioneren:

Aan het begin van de schijf de primary root "/" partitie van 25 gig, mijn ervaring is dat dat ruim genoeg is.

Daarna de logical swap partitie aanmaken aan het eind van de schijf met net iets meer dan je interne geheugen, dat is eigenlijk alleen maar nodig als je hibernate gebruikt, anders is 2 gig wel voldoende.

En als laatste gooi ik de logical home "/home" partitie daar tussenin (wederom begin disk kiezen) met de overgebleven ruimte.

Dat voldoet al een jaar of 15 prima bij mij, welliswaar wat minder groot ivm de toen nog kleinere schijven maar je snapt de bedoeling denk ik wel.

En dit typ ik nu vanaf een laptopje waar ik net voor de lol Debian 8.5 op de tweede harde schijf heb geinstalled. Ik wilde Debian met Cinnamon wel eens bekijken en het draait best lekker.

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 06-09-2016 22:08:39 ]
pi_165141019
Nog even gezocht, Dragonfly kan je gebruiken bij de meeste Linux-distro's, voor O2 moet ik het nog uitzoeken. Het nadeel van Dragonfly is dat het enkel hoofdtelefoon ondersteunt, O2 is veelzijdiger.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 21:30 schreef tudorme het volgende:

[..]

Nou, jij laat je wel heel snel uit het veld slaan. Het komt ook aan op een portie eigen initiatief en doorzettingsvermogen en niet gelijk afhaken bij de eerste hobbeltjes. Gelijk al heel Linux afschrijven nadat je 1 distro heel even hebt uitgeprobeerd.... ;(
Stel je vraag eens op het LInux Mint forum, daar zitten heel veel behulpzame mensen.
Ik laat me niet uit het veld slaan, ik gaf alleen aan dat ik het niet ga gebruiken zolang ik dat probleempje niet kan oplossen. Iemand anders hier gaf aan dat het heel erg lastig zou zijn met geluidskaarten van Creative. Zo gauw mijn stetup verandert of er wel een driver beschikbaar blijkt te zijn ga ik het natuurlijk weer proberen. ;)
Ik heb eerder een account aangemaakt maar ik heb nog geen activatie-e-mail gekregen. Ik ga het daar later nog een keer vragen. Voordat jij het vraagt, ja, ik heb het juiste e-mail-adres ingevoerd, ik had het nog gecontroleerd nadat ik zag dat de e-mail nog niet was verzonden.

quote:
Geen geluid kan meerdere oorzaken hebben. Ook het gebrek aan codecs als gstreamer of zoiets als pulseaudio. Eerste hit direct al prijs: http://bfy.tw/7ZGc
Ik had begrepen dat die codecs bij de installatie zijn gedownload op het moment dat je het vinkje zet bij "download ...".

Die webpagina had ik al gelezen, het probleem is dat mijn kaart er niet bij staat. Ik zal het morgen eens proberen.

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om ooit Apple te gebruiken. :')
Ik betaal niet de hoofdprijs voor inferieure hardware en een gesloten softwareomgeving. Heel het punt van dat ik nu al een beetje experimenteer met LInux is dat tegen de tijd dat ik een nieuwe PC heb ik het direct goed kan gebruiken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-09-2016 23:51:31 ]
#NoDAPL
pi_165141067
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 22:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik had wat meer inzet van je verwacht Bram. Heb je niet ergens nog een desktop staan of laptopje liggen wat je niet meer gebruikt? Begin daar gewoon mee te hobbyen dan verpruts je ook niks. En als je dat niet hebt en je wil het op je huidige desktop installen waarom niet op een tweede harde schijf? Al is het maar 1 van een gig of 80. Dan knal je daar je Linux en je bootloader op en dan met F8 in je bios de schijf kiezen bij het booten als je Linux wil opstarten (na de install). Dan loop je ook niet het gevaar dat je de Win bootloader de vernieling in helpt. Dan heb je twee volledig gescheiden systemen en loop je ook niet te prutsen met je Windhoos harddisk.

Overigens heb ik in het verleden ook wel eens problemen met installaties gehad en dan lag het niet aan de Linux distro of hardware maar aan de USB creator, dan werkt het met bv Unetbootin niet goed maar met LiLi weer wel, ook dat wil wel eens verschil maken.

En om je even op weg te helpen mbt de partitie keuze, ik ben ook zo'n type wat dat zelf wil bepalen en dat vooral niet over laat aan het OS.

Ik doe altijd bij het partitioneren:

Aan het begin van de schijf de primary root "/" partitie van 25 gig, mijn ervaring is dat dat ruim genoeg is.

Daarna de logical swap partitie aanmaken aan het eind van de schijf met net iets meer dan je interne geheugen, dat is eigenlijk alleen maar nodig als je hibernate gebruikt, anders is 2 gig wel voldoende.

En als laatste gooi ik de logical home "/home" partitie daar tussenin (wederom begin disk kiezen) met de overgebleven ruimte.

Dat voldoet al een jaar of 15 prima bij mij, welliswaar wat minder groot ivm de toen nog kleinere schijven maar je snapt de bedoeling denk ik wel.

En dit typ ik nu vanaf een laptopje waar ik net voor de lol Debian 8.5 op de tweede harde schijf heb geinstalled. Ik wilde Debian met Cinnamon wel eens bekijken en het draait best lekker.
Geen opgeven, slechts een pauze. ;)
Ook omdat ik toch al de muziekhardware wou upgraden, ik ben al even aan het zoeken naar een goede DAC/versterker, nu houd ik er ook rekening mee of dat het een goede support heeft voor Linux.
Dank je.

Ik heb toevallig twee interne harde schijven. Het plan was echter om het op een andere partitie te zetten op dezelfde harde schijf (ik heb redenen om te vermoeden dat die andere harde schijf niet meer zo betrouwbaar is). Vanuit de installer kon ik kiezen tussen Linux op dezelfde partitie als Windows plaatsen of een andere partitie aanwijzen maar dan moet je zelf de partities maken voor root en swap. Aangezien ik toch net Windows opnieuws had geïnstalleerd (W7, ik kon het risico nemen dat het verkeerd ging, ik heb de ISO van W7 nog klaar liggen op mijn laptop) heb ik het deze keer maar op de gemakkelijke manier gedaan. Op mijn volgende computer (een half jaartje) ga ik twee kleine partities (50 GB?) aanmaken voor Windows en Mint. Tegen die tijd ga ik ook andere hardware voor de muziek hebben dus is dat probleem sowieso opgelost.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-09-2016 23:42:17 ]
#NoDAPL
pi_165142202
Ik heb het toch nog maar even geprobeerd. Ik was sceptisch of dat het zou werken omdat die reactie in 2009 werd gegeven (veel oudere versie en zo) maar het blijkt te werken. Het geluid is nu normaal. Nu alleen nog een eqalizer zoeken. Ik gebruik graag soms een licht surround-effect (20-30%), het heeft nadelen maar het heeft ook voordelen in sommige gevallen.

Binnenkort eens The Talos Principle opnieuw installeren.
#NoDAPL
pi_165150908
Eind deze week ga ik voor RHCSA (EX200). In mijn dagelijkse werk werk ik vooral met CentOS 6 en zelden met CentOS 7. Met CentOS 7 is er een hoop veranderd, daarnaast wordt er tijdens het maken van de examen gebruik gemaakt van SELinux.

Een root reset bij CentOS 6 en zonder SELinux is appeltje eitje (init=/bin/sh - mount -o rw,remount / - passwd). Bij CentOS 7 is dat toch even anders, vooral wanneer SELinux aan staat.

Hoe ik het nu doe is:
In grub rd.break toevoegen en booten. Vervolgens /sysroot remounten als rw (mount -o rw,remount /sysroot), dan chroot'en (chroot /sysroot). Dan pas het wachtwoord wijzigen (passwd), maar omdat SELinux aan staat moet de label van /etc/shadow wel kloppen. Dat doe ik met: touch /.autorelabel.

Dit werkt, maar het relabelen van de volledige filesystem kost wat tijd (bij mijn VM op een SSD ongeveer een minuut). Maar hoelang duurt zoiets op een normale schijf tijdens een examen, wellicht langer.

Een andere oplossing is in plaats van .autorelabel het volgende te doen:
load_policy -i
chcon -t shadow_t /etc/shadow

maar ben bang dat ik dat misschien niet ga kunnen onthouden :@

Wat is nu handig? Gewoon autorelabel of toch de chcon regel keihard leren en oefenen :)
pi_165151957
Gewoon wachten? Het is maar een minuut. Het jezelf gewoon makkelijk maken.

Ik ken alleen de procedure op *BSD, dus kan verder niet helpen. (Daar single user mode booten, mounten, en passwd.)
pi_165153424
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 15:18 schreef NightH4wk het volgende:
Gewoon wachten? Het is maar een minuut. Het jezelf gewoon makkelijk maken.

Ik ken alleen de procedure op *BSD, dus kan verder niet helpen. (Daar single user mode booten, mounten, en passwd.)
Ik heb videomateriaal gekocht om te leren. Voor de examen krijg je 2.5 uur te tijd, volgens de instructeur heeft 50% van de afnemers niet genoeg aan 2.5 uur. Op mijn PC met een SSD is het 1 minuut, maar misschien gebruiken ze tijdens de examen computers uit het jaar 0. Geen zin om onnodig 10 minuten in te leveren :)

Maar misschien overdrijf ik en is de check binnen 2 minuten klaar. Misschien tijdens het wachten gewoon alle vragen rustig doornemen :)
pi_165164239
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 21:30 schreef tudorme het volgende:

[..]

Wanneer je überhaupt geen zin hebt in wat uitzoeken of het hele Linux wereldje je afschrikt is mogelijk het gebruiksvriendelijke macOS van Apple beter voor jou geschikt.

Dan blijf je met een volwaardige UNIX ook in de *NIX family en je privacy is een stuk beter gegarandeerd dan bij Microsoft. De Mac mini is klein maar fijn en kost niet eens de hoofdprijs.
Gevalletje ignorantie,onwetendheid en hoge verwachtingen(Winblows Stockholm syndroom). ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 23:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb het toch nog maar even geprobeerd. Ik was sceptisch of dat het zou werken omdat die reactie in 2009 werd gegeven (veel oudere versie en zo) maar het blijkt te werken. Het geluid is nu normaal. Nu alleen nog een eqalizer zoeken. Ik gebruik graag soms een licht surround-effect (20-30%), het heeft nadelen maar het heeft ook voordelen in sommige gevallen.

Binnenkort eens The Talos Principle opnieuw installeren.
Welke Linux Mint versie en welke kernel?
pi_165178020
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 23:32 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Gevalletje ignorantie,onwetendheid en hoge verwachtingen(Winblows Stockholm syndroom). ;)
Misschien ook dat, maar het was vooral omdat ik nog maanden de tijd heb om het te leren kennen en ik tegen die tijd toch niet meer die geluidskaart gebruik. ;)

quote:
Welke Linux Mint versie en welke kernel?
18, gewoon de standaard stabiele distro.
https://www.linuxmint.com/download.php
Ik weet nog niet waarom deze code het oploste (nog niet uitgezocht), ik begrijp dat ik wat extra software heb gedownload (die functienaam spreekt voor zichzelf) en ik merkte dat een deel van die software ook invloed had op de desktop zelf (signin-screen).
#NoDAPL
pi_165181929
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien ook dat, maar het was vooral omdat ik nog maanden de tijd heb om het te leren kennen en ik tegen die tijd toch niet meer die geluidskaart gebruik. ;)

[..]

18, gewoon de standaard stabiele distro.
https://www.linuxmint.com/download.php
Ik weet nog niet waarom deze code het oploste (nog niet uitgezocht), ik begrijp dat ik wat extra software heb gedownload (die functienaam spreekt voor zichzelf) en ik merkte dat een deel van die software ook invloed had op de desktop zelf (signin-screen).
Ik had maar 15 dagen nodig om Linux basis te leren. ;)

Misschien ook nog eens een paar PPA toevoegen!
pi_165183186
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 20:25 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Misschien ook nog eens een paar PPA toevoegen!
Welke?
#NoDAPL
pi_165183585
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 21:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Welke?
is niet moeilijk,hangt vanaf wat je zelf nodig heb. :*
  zaterdag 10 september 2016 @ 21:46:49 #166
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165233367
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2016 00:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[ code verwijderd ]

Iemand?
pi_165234638
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 21:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Iemand?
Netwerkkabel stuk?
Dat is het eerste wat ik zou checken als ik blijkbaar wel data kan versturen maar niet ontvangen.
  zaterdag 10 september 2016 @ 23:34:50 #168
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165236370
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 22:36 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Netwerkkabel stuk?
Dat is het eerste wat ik zou checken als ik blijkbaar wel data kan versturen maar niet ontvangen.
Nee, ik heb met een andere laptop geprobeerd, dat was geen probleem. Zelfde kabel, zelfde poort in de router.
  zondag 11 september 2016 @ 00:01:49 #170
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165236963
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 septembervoor 2016 23:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb je nu geen twee dhcp servers in het net zitten? (router en Ubuntu server).
Nee, de server is geen DHCP-server.
  zondag 11 september 2016 @ 09:54:32 #171
13456 AchJa
Shut up!!!
  FOK!mycroftheld zondag 11 september 2016 @ 12:51:11 #172
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_165244009
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 21:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Iemand?
Ik heb met mijn Ubuntu installatie (ook 14.04) eenzelfde probleem gehad, kwam erachter dat de interface de naam 'p2p1' had ipv 'eth0'. Misschien even voor de zekerheid checken of dat bij jou ook het geval is.
  zondag 11 september 2016 @ 13:05:10 #173
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165244342
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 09:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het enige wat dan over blijft is een kapotte nic...
Zou kunnen, want pingen werkt ook niet.
quote:
11s.gif Op zondag 11 september 2016 12:51 schreef bondage het volgende:

[..]

Ik heb met mijn Ubuntu installatie (ook 14.04) eenzelfde probleem gehad, kwam erachter dat de interface de naam 'p2p1' had ipv 'eth0'. Misschien even voor de zekerheid checken of dat bij jou ook het geval is.
Dat heb ik al verschillende keren geprobeerd. Ifconfig geeft twee interfaces: lo en eth0 (wlan0 heb ik zelf uitgeschakeld). In /etc/network/interfaces staan ook alleen die twee genoemd.

Ik ben er trouwens net achter gekomen dat mijn andere Ubuntu-laptop ook niet werkt met kabel. Wi-fi doet 'ie allemaal goed (zit ik nu ook op), maar ik sloot 'm zojuist aan op de kabel en toen kwam er geen bekabeld netwerk te staan. Als ik bij ifdown en ifup doe, krijg ik hetzelfde probleem. De Windows-laptop is wel stekker erin en gaan.

Wellicht heeft de router moeite met een bepaalde Ubuntu-ethernetstandaard?
  zondag 11 september 2016 @ 13:07:36 #174
131603 Afwazig
Serious business
pi_165244447
Probeer eens een live cd met een andere distributie en kijk of het probleem blijft.
  zondag 11 september 2016 @ 13:08:48 #175
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165244493
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 13:07 schreef Afwazig het volgende:
Probeer eens een live cd met een andere distributie en kijk of het probleem blijft.
Het zijn al twee verschillende distro's. De ene heeft Ubuntu server 14.04 en de ander Ubuntu LTS 16.04. Of moet het nog verschillender?
  zondag 11 september 2016 @ 13:09:26 #176
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165244518
Oh wacht. Nu pakt de laptop met 16.04 plots wel de ethernetverbinding. En ik heb letterlijk niets gedaan. :')
pi_165245003
quote:
11s.gif Op zondag 11 september 2016 12:51 schreef bondage het volgende:

[..]

In dat geval zouden de dhcpdiscovers niet bij de router zijn aangekomen en dat lijkt wel het geval...
  zondag 11 september 2016 @ 13:45:39 #178
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165245367
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 13:28 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

In dat geval zouden de dhcpdiscovers niet bij de router zijn aangekomen en dat lijkt wel het geval...
Jep. De router stuurt nog DHCPoffers terug, maar die komen niet aan.

Ik dacht dat het wellicht kwam doordat de server alles met een ip-adres buiten de 192.168.0.0 tot 192.168.0.254 range blockte en de router op 192.168.2.254 stond, maar dat ip-adres veranderen helpt ook niet.
pi_165246551
Zolang er nog geen dhcpoffer geaccepteerd is heb je met ip-adressen helemaal niks te maken ;)
Het gebruik daarvan probeer je juist met dhcp af te spreken!
  zondag 11 september 2016 @ 14:44:38 #180
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165246618
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 14:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Zolang er nog geen dhcpoffer geaccepteerd is heb je met ip-adressen helemaal niks te maken ;)
Het gebruik daarvan probeer je juist met dhcp af te spreken!
Kan het dan alsnog iets te maken hebben met de beveiliging op de laptop? Dat een of andere firewall de offers tegenhoudt?
pi_165246737
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 14:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kan het dan alsnog iets te maken hebben met de beveiliging op de laptop? Dat een of andere firewall de offers tegenhoudt?
Ja, dat is haast de enige optie die overblijft he?
Of vage hardware.

Het is vooral raar dat die het dus blijkbaar soms wel doet.
  zondag 11 september 2016 @ 15:37:20 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165247589
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 14:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja, dat is haast de enige optie die overblijft he?
Of vage hardware.

Het is vooral raar dat die het dus blijkbaar soms wel doet.
Hij lijkt wel te senden maar niet te receiven. Dat kan in principe aan de hardware liggen. Ik heb helaas niets anders liggen om het mee uit te testen.
  zondag 11 september 2016 @ 17:18:36 #183
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165249605
Nou, ik heb een oude router gevonden en daar eens mee geprobeerd. Die werkt direct, zowel met DHCP als met static adres. Het ligt dus aan de router (of de router i.c.m. de laptop).
  zondag 11 september 2016 @ 18:16:50 #184
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165251179
Jep, het lag aan de router. Na herstellen naar de fabrieksinstellingen werkt het weer helemaal goed. Waarschijnlijk een foutje in de software van een of andere update.
pi_165283739
Ik heb vandaag weer wat met Mint geëxperimenteerd (browser een beetje aangepast, een fatsoenlijke dekstopachergrond ingesteld, een thema toegevoegd, een beetje de GUI verkennen), ik heb twee probleempjes waar ik nog geen oplossing voor heb.

Een van de twee interne harde schijven kan niet worden gemount (ik kan dus niet bij die bestanden). Ik begrijp dat dat normaal gesproken gebeurt op het moment dat een ander besturingssysteem - Windows - een hibernatievinkje heeft aangezet of zoiets. Echter heb ik later nog een keer een shutdown gedaan vanuit Windows en daarna kon het nog steeds niet worden gemount. Het mounten van de NTFS-partities op de andere harde schijf waarop ook Linux staat is wel mogelijk. In Windows zelf kan ik wel bij al die bestanden van de interne HDD die niet door Mint kan worden gemount.
Hoe forceer ik Linux om deze bestanden weer te geven en te kopiëren wanneer ik dat wil? Ik vind het prima als ik er nu vanuit Mint niet naar kan schrijven maar ik zou er wel graag bij willen kunnen. Het gaat om een 1,81 TB grote schijf waarop veel videobestanden en muziek staan.

Het tweede probleempje, om de een of andere reden zet Windows elke keer dat ik Mint heb opgestart de klok twee uur naar achteren. :?
Voor Windows heb ik gewoon Nederland ingevoerd als land (met keyboardinstelling op USA-international, de handigste instelling als je ook graag ç, é, ï, ö etc. wil kunnen invoeren zonder moeilijk te doen ;)), voor Mint heb ik Amsterdam ingevoerd voor de tijdzone en USA-dead letters of zoiets voor het toetsenbord.
Ra ra...

[ Bericht 6% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-09-2016 23:31:44 ]
#NoDAPL
pi_165288345
Bram, wat je eerste probleem betreft, bij de eerste hit op Google, zie hun antwoord: http://askubuntu.com/ques(...)m-due-to-hibernation of dit: http://www.howtogeek.com/(...)stem-drive-on-linux/

Wanneer je Linux gebruikt, is het handig als je ook Googlet. Er is hier veel over geschreven. :).

Wat je tweede probleem, ook meteen resultaat bij 1e hit: http://www.howtogeek.com/(...)hing-time-dual-boot/

Ik denk dat het wellicht sneller gaat, dat je paar trefwoorden op Google intikt, dan een verhaal hier te posten. Niet dat we het erg vinden, maar het gaat dan sneller voor je zo. :).
pi_165315595
Checken jullie ook Mr. Robot? 8-)
pi_165316430
Vandaag komt ota-13 uit van ubuntu touch.
Schijnbaar word het dan ook makkelijker om een dual-boot te maken tussen android en ubuntu.
Ik heb de update nog niet binnen.
pi_165320133
Ik kan niet meer inloggen bij ubuntu 16.04
Als ik bij het inlogscherm m'n wachtwoord invoer dan krijg ik weer opnieuw het inlogscherm.
Ik krijg geen foutmelding.
pas geleden heb ik m'n account naam veranderd, zou het daar mee te maken kunnen te hebben?
pi_165320252
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 16:40 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik kan niet meer inloggen bij ubuntu 16.04
Als ik bij het inlogscherm m'n wachtwoord invoer dan krijg ik weer opnieuw het inlogscherm.
Ik krijg geen foutmelding.
pas geleden heb ik m'n account naam veranderd, zou het daar mee te maken kunnen te hebben?
Kan je je gebruikersnaam handmatig invoeren? Wat als je je oude gebruikersnaam invoert?
pi_165320305
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 16:45 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Kan je je gebruikersnaam handmatig invoeren? Wat als je je oude gebruikersnaam invoert?
hoe je moet je handmatig een gebruikersnaam invoeren?
Ik kan alleen kiezen uit m'n nieuwe gebruikersnaam en gast.
pi_165321896
Ok ik denk dat ik weet wat de fout is.
Inlogscherm is m'n nieuwe naam.
Ctrl alt f1 gedaan en dan moet ik inloggen maar dat kan alleen met m'n oude naam.
pi_165345363
Weet iemand hoe je de desktopachtergronden van Windows kan kopiëren naar een Linux-distributie. Ik heb de folder op Linux gevonden waar je die kan opslaan en ik heb de optie in Windows 7 gevonden om foto's als "themepack"-bestand op te slaan. Stel dat ik die unzip in de juiste Linux-folder kan ik dan automatisch die foto's als desktopachtergrond kiezen?
Windows 7 heeft een aantal leuke desktopachtergronden.
#NoDAPL
pi_165345576
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:41 schreef Rene_Froger het volgende:
Bram, wat je eerste probleem betreft, bij de eerste hit op Google, zie hun antwoord: http://askubuntu.com/ques(...)m-due-to-hibernation of dit: http://www.howtogeek.com/(...)stem-drive-on-linux/
Die had ik zelf ook allang gevonden, alleen kan ik weinig met dat antwoord dus vraag ik even om wat meer uitleg.
mount -t ntfs-3g -o ro /dev/sda3 /media/windows
Note that you should change /media/windows if your mountpoint is called something else.

Wat het commando en de parameters doen zou ik - hopelijk (als er niet teveel forumvervuiling is bij de zoekopdrachten en de zoekmachine gewoon direct naar een fatsoenlijke tutorial verwijst) - snel moeten kunnen opzoeken maar ik heb geen idee hoe ik de juiste harde schijf aanwijs met dit commando. ntfs is de partitie en ik neem aan dat achteraan de folder staat waar de output van het commando geplaatst moet worden maar waar slaat dev en sda3 precies op. Hoe weet ik of dat ik de juiste schijf aanwijs via dit commando? Wat is een mount point precies? Is dat de root van het bestandensysteem van Linux?
Ik kan dit alles waarschijnlijk opzoeken maar het gaat gemakkelijker als ik even vraag om wat nadere uitleg. Niet uit gemakszucht maar omdat een specifieke uitleg voor situatie X wat helderder is dan een generieke uitleg.

Ik had al aangegeven dat 1 niet werkt en 3 is geen optie (daar brand ik mijn vingers niet aan) dus moet ik 2 uitvoeren.
Ik had 2 geprobeerd, ik had de folder aangemaakt - denk ik (geen foutmelding en geen typfout) - maar ik kon de folder niet vinden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Manually mount the filesystem in read only mode.

Check to see if you have a mount point (folder for mounting your partition in) for your Windows partition in the folder /media using this command:

ls /media

If you don't see a folder for your Windows partition, you should create one with the following command:

sudo mkdir /media/windows

Next, mount the partition in read-only mode onto this folder with this command:

mount -t ntfs-3g -o ro /dev/sda3 /media/windows

Note that you should change /media/windows if your mountpoint is called something else.
    Now you will be able to view/open files on your Windows partition using any program in Ubuntu. However you will not be able to write to the partition or modify any files as it is in read only mode.

[ Bericht 17% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-09-2016 19:27:19 ]
#NoDAPL
pi_165346377
/dev is een speciale directory met speciale files. Er staat van alles in, waaronder dus verwijzingen naar je partities. /dev/sda3 verwijst in het voorbeeld naar de partitie waar Windows op staat. Dat zou bij jou een andere partitie kunnen zijn, in welk geval je daar dus de naam van die andere partitie moet intikken. Er zijn meerdere manieren om erachter te komen welke partitie je Windowspartitie is. Je kan gparted proberen of iets als ls -l /dev/disk/by-id intikken.
pi_165375297
wat geeft ls /media/jeusername aan?
pi_165387496
En is het al gelukt, Bram?
pi_165387560
Ik lees het nu pas, ik laat het weten wanneer ik het heb aangepast. Dank je voor de informatie.
Ik start nu 1 keer per week of zo Linux op omdat ik het nog met een mechanische harde schijf moet doen (het duurt te lang om te schakelen). Ik heb nu even geen zin om een SSD te kopen aangezien ik uiterlijk in maart een nieuwe PC ga bouwen en ik een SSD met M.2 en NVMe overweeg. De prijzen van de OEM-versies zijn nog wel te doen en ik verwacht dat tegen die tijd de prijzen weer wat verder zijn gedaald. ;)
Bovendien gebruik ik nu nog (weer) W7 en dat bevalt me eigenlijk wel aardig i.t.t. W10.
#NoDAPL
pi_165405653
Zo blij dat ik geen Windows meer gebruik, zeker als je dit ziet. _O-
Kijk en huiver mee.

pi_165471702
:o _O-

Linux can’t be installed on a recent Lenovo laptop
This system has a Signature Edition of Windows 10 Home installed. It is locked per our agreement with Microsoft.
  woensdag 21 september 2016 @ 15:36:57 #202
131603 Afwazig
Serious business
pi_165472293
quote:
7s.gif Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:

This system has a Signature Edition of Windows 10 Home installed. It is locked per our agreement with Microsoft.
Bizar.
pi_165479392
quote:

Wie koopt er überhaupt nog iets van Lenovo na wat ze vorig jaar geflikt hebben?
pi_165480241
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 20:50 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Wie koopt er überhaupt nog iets van Lenovo na wat ze vorig jaar geflikt hebben?
Ik. (Lenovo Ideapad Y700-15ISK) Wat hebben ze geflikt? :o

Linux installeren was al een ramp.
pi_165480760
quote:

Herinner je je deze nog.

pi_165481130
En toch hè, het lijkt me duidelijk dat Microsoft zich echt niet meer druk maakt/hoeft te maken om Linux als concurrerend desktop OS (want de desktop OS markt is redelijk uitgegroeid sowies). Wat deze move voor mij alleen nog maar gekker maakt..
pi_165482607
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 21:10 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ik. (Lenovo Ideapad Y700-15ISK) Wat hebben ze geflikt? :o

Linux installeren was al een ramp.
https://tweakers.net/nieu(...)-laptopmodellen.html
en
https://tweakers.net/nieu(...)perfish-debacle.html
pi_165489916
quote:

-O- :')
pi_165500920
quote:

En zoals verwacht was het weer een verbogen headline. Gewoon een wat domme zet om geen gezeik te krijgen van Windows gebruikers die hun BIOS instellingen niet snappen en vervolgens klagen dat de batterij sneller leegloopt: https://mjg59.dreamwidth.org/44694.html

En een beetje suf dat Intel nog geen Linux driver voor die RAID modus gemaakt heeft. Zeker als die ook in Linux voor langere batterijduur zorgt (maar dat zal wel niet?).
pi_165501473
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 20:52 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

En zoals verwacht was het weer een verbogen headline. Gewoon een wat domme zet om geen gezeik te krijgen van Windows gebruikers die hun BIOS instellingen niet snappen en vervolgens klagen dat de batterij sneller leegloopt: https://mjg59.dreamwidth.org/44694.html

En een beetje suf dat Intel nog geen Linux driver voor die RAID modus gemaakt heeft. Zeker als die ook in Linux voor langere batterijduur zorgt (maar dat zal wel niet?).
Er is maar 1 smaak driver en dat is die voor Win10. Dus ook Win7 oid kan niet geïnstalleerd worden.

En dat gelul over powersaving geloof ik gewoon niet. Wat de neuk heeft een AHCI of Raid driver met powerconsumptie te maken.

Unlock die optie gewoon in de bios dan ben je van dat gezeik af.
pi_165502302
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2016 21:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er is maar 1 smaak driver en dat is die voor Win10. Dus ook Win7 oid kan niet geïnstalleerd worden.

En dat gelul over powersaving geloof ik gewoon niet. Wat de neuk heeft een AHCI of Raid driver met powerconsumptie te maken.
Als je goedkope programmeurs je drivers laat schrijven krijg je kutdrivers. Busyloopje hier, spinlockje daar, wie weet. Zou op zich kunnen. En mjg59 weet normaal gesproken wel waar 'ie het over heeft.

quote:
Unlock die optie gewoon in de bios dan ben je van dat gezeik af.
Yup, zal hopelijk wel gebeuren nu dit aandacht gekregen heeft.
pi_165506615
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 21:35 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Als je goedkope programmeurs je drivers laat schrijven krijg je kutdrivers. Busyloopje hier, spinlockje daar, wie weet. Zou op zich kunnen. En mjg59 weet normaal gesproken wel waar 'ie het over heeft.
Dat begrijp ik wel, maar ze zijn dus wel in staat om een fatsoenlijke raid driver inelkaar te klussen voor maar 1 schijf nb... :') _! Maar ze zijn niet in staat om een AHCI driver te bouwen? Laat me niet lachen, dat lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk.

quote:
Yup, zal hopelijk wel gebeuren nu dit aandacht gekregen heeft.
Daar ga ik wel van uit.
pi_165507255
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 00:00 schreef AchJa het volgende:
Dat begrijp ik wel, maar ze zijn dus wel in staat om een fatsoenlijke raid driver inelkaar te klussen voor maar 1 schijf nb... :') _! Maar ze zijn niet in staat om een AHCI driver te bouwen? Laat me niet lachen, dat lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk.
Volgens mij was de RAID driver van Intel en de AHCI driver van Microsoft?

Intel heeft die chip zelf gemaakt dus die heeft zeer gedetailleerde specs ws, en probeert low-power meuk op de markt te brengen, dus die doen misschien toch wat beter hun best dan Microsoft die voor de hele wereld drivers maken moet (hoewel je zou denken dat dat allemaal sowieso van Intel komt, niet?).

Idd raar dat het RAID genoemd wordt, maar 't lijkt mij gewoon een naampje, net zoals we met de SATA overgang in ons BIOS de controller in AHCI of ATA (?) stand konden zetten een tijdje (of ws nog steeds?).
pi_165562543
Raar,kan Valve's Steam niet openen. :'(

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
aptitude show steam:i386
Package: steam:i386                      
State: installed
Automatically installed: no
Multi-Arch: foreign
Version: 1:1.0.0.48-1ubuntu3
Priority: extra
Section: multiverse/games
Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Architecture: i386
Uncompressed Size: 2662 k
Depends: debconf:i386 (>= 0.5) | debconf-2.0:i386, libc6:i386 (>= 2.15), libstdc++6:i386 (>= 4.3), libx11-6:i386, xz-utils:i386, libudev1:i386, libxinerama1:i386, libtxc-dxtn0:i386, libgl1-mesa-dri:i386, libgl1-mesa-glx:i386, xterm:i386 |
         x-terminal-emulator:i386
PreDepends: debconf:i386, multiarch-support:i386
Recommends: zenity:i386, fonts-liberation:i386
Provides: steam (= 1:1.0.0.48-1ubuntu3)
pi_165568898
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 21:18 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Raar,kan Valve's Steam niet openen. :'(
[ code verwijderd ]

Met welke error komt Steam, etc?
pi_165577612
quote:
Boot Linux (or OpenBSD Or Oberon Or FreeDOS) In Your Browser
Back in 2011 Fabrice Bellard, the initiator of the QEMU emulator, wrote a PC emulator in JavaScript that let you boot Linux in your browser. But he didn't stop there.

On his website he now has images that let you boot Oberon, Arch Linux, FreeDOS, OpenBSD, Solar OS and more recent versions of Linux such as 2.6 or 3.18 (the 3.18 image includes internet access). You can also boot to a CD image, or a floppy image, or a hard drive disk image on your local machine. And, if you don't need yet another operating system on your computer, you can even boot to Bootchess and play chess.
pi_165578108
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2016 15:08 schreef Aether het volgende:

[..]

Tering
జ్ఞ‌ా
pi_165581796
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 08:52 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Met welke error komt Steam, etc?
Dat is het juist,het start niet eens op. _O- :')
pi_165583204
Iemand een idee wat hier gebeurd:
1
2
3
ERROR 26/09/2016 18:20 Cannot read Watched Folder /home/relativity/Downloads/iNCOMiNG
ERROR 26/09/2016 18:20 Cannot change permissions of /home/relativity/Downloads/iNCOMiNG/COMPLETE/GENERAL/_UNPACK_Food.Choices.2016.DOCU.1080p.WEB-DL.AAC2.0.H264-FGT.1
ERROR 26/09/2016 18:20 Disk error on creating file /home/relativity/Downloads/iNCOMiNG/iNCOMPLETE/The.Neon.Demon.2016.720p.BluRay.x264-ALLiANCE/161319.r08

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
dpkg -l sabnzbdplus 
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name           Version      Architecture Description
+++-==============-============-============-=================================
ii  sabnzbdplus    1.1.0-0ubunt all          web-based binary newsreader with 

dpkg -l sabnzbdplus 
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name           Version      Architecture Description
+++-==============-============-============-=================================
ii  sabnzbdplus    1.1.0-0ubunt all          web-based binary newsreader with 

$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:    Ubuntu
Description:    Ubuntu 16.04.1 LTS
Release:    16.04
Codename:    xenial

Sabnzbdplus blijft opeens maar foutmeldingen spugen. Snap er niks van. Permissions zijn gewoon in orde.
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_165586669
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 18:20 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Dat is het juist,het start niet eens op. _O- :')
Ook via de cli geeft steam geen feedback?
pi_165587075
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 21:19 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Ook via de cli geeft steam geen feedback?
Ik heb geen steam-cli geïnstalleerd. :@
pi_165587278
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 21:29 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb geen steam-cli geïnstalleerd. :@
Hoe start de gui de applicatie? En zijn er ergens logs?
pi_165592043
quote:
14s.gif Op maandag 26 september 2016 15:27 schreef µ het volgende:

[..]

Tering
Dat is wel de beste manier om Fabrice Bellard te omschrijven.

Ken je de self-extracting EXE-files uit de DOS-tijd nog? http://bellard.org/lzexe.html
En ffmpeg.

Waar hij het vandaan haalt, geen idee. Maar hij is eng briljant.
pi_165595151
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 23:59 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Dat is wel de beste manier om Fabrice Bellard te omschrijven.

Ken je de self-extracting EXE-files uit de DOS-tijd nog? http://bellard.org/lzexe.html
En ffmpeg.

Waar hij het vandaan haalt, geen idee. Maar hij is eng briljant.
"I wrote LZEXE in 1989 and 1990 when I was 17"

pff
జ్ఞ‌ా
pi_165617266
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 21:33 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Hoe start de gui de applicatie? En zijn er ergens logs?
Moet ik even zoeken!
pi_165619937
Stali: A new static Linux distribution

stali is a brand new static linux distribution based on the original pre-2010 plans of the suckless.org project, but with a couple of revised goals:

stali goals
• Follow the suckless philosophy
• Target x86_64 and arm (RPi) support
• Use custom stali.mk Makefile’s for the base system (except Linux kernel so far)
• Ignore FHS of Linux, it simply sucks. Use a decent filesystem structure instead
• Don’t use systemd (read more about why it sucks)
• Make everything musl libc based
• Achieve binary size reduction (through the avoidance of glibc and other bloated GNU libraries)
• Achieve better performance than any other x86_64 or arm distribution, as only statically linked binaries are used
• Achieve better memory footprint than heavyweight distros using dynamic linking and all its problems
• Achieve better ABI stability and long-term maintenability of the static binaries (compared to their dynamic counterparts)
• Minimize security threat vector - potential flaws only on a per static binary basis (say good bye to the famous LD_PRELOAD and .so dependency resolver problems)
• Include a hand selected collection of the best tools for each task (including sbase, ubase, …)
• Upgrade/install using git, no package manager needed
pi_165633002
Ik snap er niks meer van......
Ubuntu 16.04.1 ik zet de laptop aan en laptop vraagt wachtwoord vanwege encryptie sda5.
Tot zover gaat het goed en dan krijg ik login scherm, ik log in en ik krijg gelijk weer login scherm, bootloop.
Ctrl alt f1 en ik krijg terminal, ik voer naam en wachtwoord in op terminal en ik krijg de melding dat er geen updates zijn en ik moet weer m'n naam en wachtwoord invoeren, terminal is dus ook niet meer bruikbaar.
Opgestart via opstart usb en bootrepair gedaan, ook geen resultaat.
Wat kan ik nog meer doen?
  woensdag 28 september 2016 @ 21:17:42 #230
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_165633877
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:53 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik snap er niks meer van......
Ubuntu 16.04.1 ik zet de laptop aan en laptop vraagt wachtwoord vanwege encryptie sda5.
Tot zover gaat het goed en dan krijg ik login scherm, ik log in en ik krijg gelijk weer login scherm, bootloop.
Ctrl alt f1 en ik krijg terminal, ik voer naam en wachtwoord in op terminal en ik krijg de melding dat er geen updates zijn en ik moet weer m'n naam en wachtwoord invoeren, terminal is dus ook niet meer bruikbaar.
Opgestart via opstart usb en bootrepair gedaan, ook geen resultaat.
Wat kan ik nog meer doen?
controleer de rechten van

-rw------- 1 rinzwind rinzwind 57 sep 28 08:16 .Xauthority
-rw------- 1 rinzwind rinzwind 153 sep 28 08:16 .xsession-errors

ze moeten zo zijn met als username en group jouw naam

Als dat goed is doe een

tail .xsession-errors

en kijk of er meldingen in staan die dit veroorzaken
  woensdag 28 september 2016 @ 21:18:57 #231
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_165633904
quote:

Is een bug in de lenovo bios :P
Om dit te gebruiken is er een driver nodig voor linux en die hebben ze niet gemaakt.
pi_165634930
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:17 schreef wdn het volgende:

[..]

controleer de rechten van

-rw------- 1 rinzwind rinzwind 57 sep 28 08:16 .Xauthority
-rw------- 1 rinzwind rinzwind 153 sep 28 08:16 .xsession-errors

ze moeten zo zijn met als username en group jouw naam

Als dat goed is doe een

tail .xsession-errors

en kijk of er meldingen in staan die dit veroorzaken
OK bedankt ik zal morgen even kijken.
pi_165655504
Ik kwam er niet uit, niks werkte meer.
Een 2e ubuntu naast de eerste installeren en dan mijn gegevens overzetten leek mij de beste optie maar toen ik wilde installeren van usb gaf het installatie programma aan dat er geen OS op mijn laptop aanwezig was........
pi_165669724
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:18 schreef wdn het volgende:

[..]

Is een bug in de lenovo bios :P
Om dit te gebruiken is er een driver nodig voor linux en die hebben ze niet gemaakt.
Lenovo was toch Linux vriendelijk? :+
pi_165676162
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 14:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Lenovo was toch Linux vriendelijk? :+
Het is in ieder geval nogal onhandig dat Lenovo hierover niet wat beter communiceert met de klanten. :)
#NoDAPL
pi_165676190
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is in ieder geval nogal onhandig dat Lenovo hierover niet wat beter communiceert met de klanten. :)
Of met Linux Foundation :P
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:38:13 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_165713048
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 20:35 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Of met Linux Foundation :P
Ja, maar dat kunnen we voor het grootste deel van de hardware stellen. Als nu al die hardwarwefabrikanten eens goede drivers zouden schrijven voor Linux (te downloaden van de website van het bedrijf en van andere websites die vertrouwd kunnen worden (geen malware)) en de developers zouden enkel open standaarden gebruiken...
Met Vulkan hebben ze in ieder geval voor games geen excuus.
SPOILER
Voor andere software hebben ze ook al lang geen excuus meer (C/C++), hooguit moet je wat meer moeite doen omdat je geen gebruik maakt van iets wat Microsoft of zo al heeft laten schrijven in diezelfde programmeertalen. Zeg het maar als jullie het anders zien, ik heb de indruk dat het gemakkelijk kan en dat het enige probleem is dat teveel bedrijven kiezen voor de weg van de minste weerstand. Nu kan er van alles aangemerkt worden op alle Linux-distributies maar als 90% van de mensen het zou gebruiken dan zou je in een rap tempo sterke verbeteringen krijgen op alle fronten, ook de gebruiksvriendelijkheid (voor wie dat wil).
#NoDAPL
pi_165732456
Het is maar afwachten of Lenovo niet een zak geld heeft toegeschoven gekregen van Microsoft om Linux te dwarsbomen.

Na de storm van protest op vooral reddit heeft Lenovo aangegeven er nu wel mee bezig te zijn aan de driver ondersteuning. Afwachten hoe lang dat gaat duren. Geen goede reclame voor Lenovo, ook met al die massa ontslagen bij de voormalige Motorola tak. Rare jongens, die Lenovo luitjes. Dit hadden ze vooraf kunnen zien aankomen.
pi_165734932
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als nu al die hardwarwefabrikanten eens goede drivers zouden schrijven voor Linux (te downloaden van de website van het bedrijf en van andere websites die vertrouwd kunnen worden (geen malware)) en de developers zouden enkel open standaarden gebruiken...
Nu alleen hopen dat Linus niet bij iedere major update van de kernel een nieuwe API ontwerpt.
pi_165735283
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 18:28 schreef tudorme het volgende:
Het is maar afwachten of Lenovo niet een zak geld heeft toegeschoven gekregen van Microsoft om Linux te dwarsbomen.
Ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat Microsoft het spel af en toe smerig speelt, net als Apple, NVidia en Intel, maar het feit dat Linux een zeer weinig wordt gebruikt voor reguliere laptops en desktops helpt natuurlijk ook niet. Als hardwarebedrijven de drivers voor Windows goed ondersteunen dan bedien ze ongeveer 90% van de klanten, als ze de drivers voor Linux goed ondersteunen dan bedienen ze ongeveer 1% van de klanten. Lullig gezegd maakt het voor zo'n bedrijf weinig uit als die 1% van de klanten boos is. Dat neemt niet weg dat ik het verstandig vind voor een bedrijf om wel alle klanten tevreden te stellen (PR, het geeft meer het beeld dat je een goede kwaliteit en service levert) maar ik kan me voorstellen dat de kosten niet opwegen tegenover de extra inkomsten (winst over extra verkoop).
#NoDAPL
pi_165739077
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat Microsoft het spel af en toe smerig speelt, net als Apple, NVidia en Intel, maar het feit dat Linux een zeer weinig wordt gebruikt voor reguliere laptops en desktops helpt natuurlijk ook niet. Als hardwarebedrijven de drivers voor Windows goed ondersteunen dan bedien ze ongeveer 90% van de klanten, als ze de drivers voor Linux goed ondersteunen dan bedienen ze ongeveer 1% van de klanten. Lullig gezegd maakt het voor zo'n bedrijf weinig uit als die 1% van de klanten boos is.
Juist. Zoals ik ook al zei op DIG / [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]~# shutdown -r 65 [Deel 65] .

Linux ondersteunen met je hardware is belangrijk als het om dingen gaat die in servers zitten. Voor desktopdingen, echter .... ik ben ze altijd maar dankbaar als ze er het geld aan uitgegeven hebben. Jammer, maar zo is 't.
pi_165739351
Afgezien van dit Lenovo nieuwtje ben ik zelf nog nooit tegen echte problemen aangelopen als het om drivers gaat voor de hardware onder Linux.

Je moet alleen opletten dat je voor moderne hardware ook een Linux distributie kiest die ook de nieuwste ontwikkelingen volgt. Zoals een recente kernel met alle nieuwste binary blobs. Heb je een PC van zeg drie jaar of ouder dan is het nog minder spannend.

Mijn main systeem is Fedora, die staat echt vooraan met alle ontwikkelingen. Terwijl het ook een bijzonder stabiel OS is.
pi_165739497
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 21:34 schreef LintuxCx het volgende:
En toch hè, het lijkt me duidelijk dat Microsoft zich echt niet meer druk maakt/hoeft te maken om Linux als concurrerend desktop OS (want de desktop OS markt is redelijk uitgegroeid sowies). Wat deze move voor mij alleen nog maar gekker maakt..
Let op, open standaarden zijn juist in een rap tempo populairder aan het worden en deze ontwikkeling zal zich voortzetten. Ze moeten voorlopig wel omdat er steeds meer verschillende platforms zijn qua hardware en softare (telefoontjes en zo). Als de Khronos Group het een beetje handig aanpakt met de support (tegen betaling extra service bieden aan bedrijven en dit via een organisatie die geen onderdeel is van de KG) dan wordt Vulkan in no time de populairste API voor games, dat zou weer een drijvende kracht kunnen zijn voor hardwarebedrijven om betere drivers voor Linux te maken aangezien in dat geval Windows voor de meeste gewone computergebruikers weinig toegevoegde waarde meer heeft. Voor de browser en multimedia heb je geen Windows nodig, voor kantoorsoftware ook niet - al laat LibreOffice de laatste wel ernstige steken vallen.
SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-10-2016 22:34:04 ]
#NoDAPL
pi_165739860
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 22:23 schreef tudorme het volgende:
Afgezien van dit Lenovo nieuwtje ben ik zelf nog nooit tegen echte problemen aangelopen als het om drivers gaat voor de hardware onder Linux.
Ik voor de geluidskaart, die software bestaat wel sinds 2009 maar je moet die nog apart downloaden en installeren. Het probleem hierbij is dat je onmogelijk die software kan kennen als je nog maar net Linux gebruikt. :s)
Ik weet niet hoe moeilijk of gemakkelijk het te implementeren is maar ze zouden toch gebruik kunnen maken van de codes die hardware geven aan een besturingssysteem om te laten weten welke hardware het is? Ik heb weleens opgevangen dat hardware vaak (altijd?) een identificatiecode geeft zodat de hardware ook geïdentificeerd kan worden op het moment dat er nog geen drivers zijn geïnstalleerd maar ik ben hier niet deskundig in dus als iemand dit kan aanvullen, graag. Als je op die manier kan vaststellen welke hardware de gebruiker heeft dan zou je via een onlinedatabase automatisch ontbrekende drivers en software kunnen installeren, dit uiteraard na eventjes te melden dat je dat kan doen en om toestemming te vragen. Mijn mechanisch toetsenbord en muis met DPI-knop werkten gelukkig wel meteen (tegenwoordig wel, dit toetsenbord gaf wel problemen), voor de grafische kaart kan ik nog niet vaststellen hoe goed/slecht het werkt. Het functioneert (browser, Youtube) maar of dat het met spellen net zo goed werkt (ceteris paribus) weet ik nog niet. Zo gauw ik eens een spel speel wat Vulkan gebruikt zal ik het eens vergelijken, als ik een FPS-counter kan vinden die onder LInux draait (bij Windows gebruik ik Fraps).
SPOILER
#NoDAPL
pi_165749164
Heb een vraagje over uitbreiden van een xfs-partitie (in Ubuntu12.04). Met Gparted (live cd) heb ik de extended partitie (sda2) wel kunnen vergroten (met de niet toegewezen ruimte), maar de xfs-partitie (sda5) vergroten lukte niet. Nu heb ik natuurlijk wel wat gegoogled, maar kom er nog niet uit. Er is dus vrije ruimte en er staat geen swab 'in de weg'.

1
2
3
4
5
6
7
8
Schijf /dev/sda: 240119615s
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B
Partitietabel: msdos

Nummer  Begin       Einde       Grootte     Type      Bestandssysteem  Vlaggen
 1      2048s       223234047s  223232000s  primary   ntfs             opstart
 2      223236094s  240117759s  16881666s   extended
 5      223236096s  234440703s  11204608s   logical   xfs

Moet ik toch eerst de partitie verwijderen en een nieuw (groter) logisch volume aanmaken? Is het een probleem dat het m'n system-partitie is? Kan het evt. toch via Gparted live? Liefst met databehoud, anders was het niet zo moeilijk.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_165749401
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 20:54 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik kwam er niet uit, niks werkte meer.
Een 2e ubuntu naast de eerste installeren en dan mijn gegevens overzetten leek mij de beste optie maar toen ik wilde installeren van usb gaf het installatie programma aan dat er geen OS op mijn laptop aanwezig was........
Zit niets anders op: nieuwe harde schijf kopen en Windows 10 installeren. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_165749665
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Let op, open standaarden zijn juist in een rap tempo populairder aan het worden en deze ontwikkeling zal zich voortzetten.
Waar dan?

quote:
....aangezien in dat geval Windows voor de meeste gewone computergebruikers weinig toegevoegde waarde meer heeft.
Behalve dan dat het altijd werkt. En dat het ook alle hardware laat werken. Het punt is namelijk dat Windows zelf niet vaak problemen geeft. Tenminste niet als je je pc zelf bouwt en een clean install doet zonder enige bloatware. Je kan natuurlijk ook de harde schijf uit je laptop trekken en weggooien en dan Windows clean op een nieuwe installeren. Mijn desktop draait nu bijna 7 jaar, heb alleen de grafische kaart 1 keer vervangen, werkt vrijwel probleemloos. 1 keer per 1 of 2 jaar geeft ie wel eens een hickup, ff uitzetten en weer aanzetten en door.
Als ik zo de posts hier lees, dan zie ik toch problemen tegenkomen waar de 'meeste gewone' consumenten helemaal niets mee kunnen.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
pi_165751367
Hehe "windows werkt altijd".

Altijd voor geen meter ja.
జ్ఞ‌ా
pi_165751371
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:09 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Zit niets anders op: nieuwe harde schijf kopen en Windows 10 installeren. :)
Harde schijf was prima, ubuntu opnieuw geïnstalleerd en klaar.
Ik heb alleen mijn gegevens niet kunnen redden.
pi_165759256
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik voor de geluidskaart, die software bestaat wel sinds 2009 maar je moet die nog apart downloaden en installeren. Het probleem hierbij is dat je onmogelijk die software kan kennen als je nog maar net Linux gebruikt. :s)
Ik weet niet hoe moeilijk of gemakkelijk het te implementeren is maar ze zouden toch gebruik kunnen maken van de codes die hardware geven aan een besturingssysteem om te laten weten welke hardware het is? Ik heb weleens opgevangen dat hardware vaak (altijd?) een identificatiecode geeft zodat de hardware ook geïdentificeerd kan worden op het moment dat er nog geen drivers zijn geïnstalleerd maar ik ben hier niet deskundig in dus als iemand dit kan aanvullen, graag. Als je op die manier kan vaststellen welke hardware de gebruiker heeft dan zou je via een onlinedatabase automatisch ontbrekende drivers en software kunnen installeren, dit uiteraard na eventjes te melden dat je dat kan doen en om toestemming te vragen. Mijn mechanisch toetsenbord en muis met DPI-knop werkten gelukkig wel meteen (tegenwoordig wel, dit toetsenbord gaf wel problemen), voor de grafische kaart kan ik nog niet vaststellen hoe goed/slecht het werkt. Het functioneert (browser, Youtube) maar of dat het met spellen net zo goed werkt (ceteris paribus) weet ik nog niet. Zo gauw ik eens een spel speel wat Vulkan gebruikt zal ik het eens vergelijken, als ik een FPS-counter kan vinden die onder LInux draait (bij Windows gebruik ik Fraps).
SPOILER
Die automatische herkenning is er al vanuit de Linux kernel met alle propierity binary blobs erin. Voor die uitzonderingen zoals dat videokaart issue van toen heb je Google. En dit vriendelijke forum. ;) Het moet wel heel raar lopen wanneer je een echt uniek probleem hebt waar niet eerder een oplossing online voor is gevonden. Dat is ook de kracht van de online open source community.
pi_165761580
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:59 schreef tudorme het volgende:

[..]

Die automatische herkenning is er al vanuit de Linux kernel met alle propierity binary blobs erin. Voor die uitzonderingen zoals dat videokaart issue van toen heb je Google. En dit vriendelijke forum. ;) Het moet wel heel raar lopen wanneer je een echt uniek probleem hebt waar niet eerder een oplossing online voor is gevonden. Dat is ook de kracht van de online open source community.
Dan is het toch raar dat de nieuwste versie van Mint (minder dan 1 maand oud) niet de vereiste software downloadde voor de geluidskaart terwijl het bekend was in de gemeenschap dat die software vereist is. Verklaring? Is er een manier om dit te laten weten aan de developers zodat ze het kunnen aanpassen? Voor andere mensen die het gaan installeren. Of weten ze het wel maar is dit een geval van het principiëel weigeren om gesloten software te installeren?
#NoDAPL
pi_165761999
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:21 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Waar dan?
Nogmaals, de opkomst van allerlei nieuwe platforms zorgt ervoor dat er een wildgroei aan hardware en software is ontstaan – vooralsnog – waardoor de druk toeneemt om open standaarden te gebruiken. Enkel dan kan je crossplatform programmeren: dat is efficiënter en als je toch tools moet leren te gebruiken dan leer je liever tools te gebruiken die je niet enkel voor dat ene platform kan inzetten.
Microsoft mag dan de desktop/laptopmarkt beheersen maar die desktop/laptopmarkt vormt een steeds kleiner wordend deel van de totale hardware/softwaremarkt. Vergelijk voor de grap eens de omzetcijfers van ARM met die van Intel. Ik doe niet mee aan onheilsprofetieën dat de zogenaamde PC (in mijn ogen is een telefoontje dat tegenwoordig ook maar dat terzijde) gaat verdwijnen, dat is bullshit (dat riep ik 5 jaar geleden ook, de casual gebruikers (hoofdzakelijk e-mail en internet, een beetje mulitmedia) gebruiken minder een PC maar de mensen die meer van de hardware eisen blijven kiezen voor de PC), maar het is wel degelijk waar dat inmiddels de telefoontjes een sector zijn waarin enorm veel geld te verdienen is en dat hier erg veel software voor wordt geschreven terwijl ook meer software wordt geschreven die zowel voor telefoontjes als voor krachtigere computers worden gebruikt. Wat is handiger? Als je 1 API goed leert gebruiken (Vulkan) en die voor alle platforms kan inzetten of wanneer je voor elk platform met een andere API moet leren werken? Wat is handiger? Als je 1 keer code schrijft die op elk platform kan draaien of als je per platform de code grondig moet aanpassen en dan een suboptimale performance krijgt op tal van platforms.
De theorie dat er een druk is ontstaaan om meer open software te gebruiken heb ik trouwens niet zelf bedacht.
Ik maak 1 voorbehoud: indien er marktconsolidatie op zou treden (bijvoorbeeld Apple en Google die samenwerken voor de software) dan zou die druk weer kunnen verminderen.

quote:
Behalve dan dat het altijd werkt. En dat het ook alle hardware laat werken. Het punt is namelijk dat Windows zelf niet vaak problemen geeft. Tenminste niet als je je pc zelf bouwt en een clean install doet zonder enige bloatware.
Been there, done that. Windows en fouten herkennen/oplossen, dat is geen succes. Dat ligt natuurlijk niet altijd aan Microsoft maar soms falen ze wel heel erg. Ik laat het Windows al jarenlang niet eens meer proberen, tenzij er bij het opstarten iets verkeerd gaat. Ik ben trouwens benieuwd of dat het mogelijk is om een Windows-installatie 'schoon' te hoouden. De laatste clean install (na ongeveer 3-4 jaar, schat ik, eigenlijk veel te lang) merkte ik weer veel meer verbetering (voor heel Windows, voor FF in het bijzonder) dan dat me lief is. Het is geweldig als je weer start met een schone installatie maar het geeft tegelijkertijd aan hoezeer het nodig is om regelmatig een schone installatie te doen. De gouden tip voor Windows (wellicht ook alle andere besturingsssytemen maar daarvoor heb ik te weinig ervaring ermee): 1-2 keer per jaar een clean install doen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ik defragmenteer regelmatig mijn harde schijf, ik ruim regelmatig het register op (Ccleaner), ik gooi regelmatig junkfiles weg en ik deïnstalleer eerst software alvorens ik het opnieuw installeer m.u.v. de drivers. Misschien kan ik nog meer doen, in dat geval zijn adviezen natuurlijk welkom. ;)
#NoDAPL
pi_165763306
Bram, als je al die geestelijke energie nou eens in een PR bij Mint zou steken...
pi_165767078
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:44 schreef µ het volgende:
Hehe "windows werkt altijd".

Altijd voor geen meter ja.
Heb je zeker altijd brakke hardware gebruikt. Als je geld uit geeft voor een Dacia, moet je geen Volvo kwaliteit verwachten, natuurlijk. :)
pi_165767225
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

De gouden tip voor Windows (wellicht ook alle andere besturingsssytemen maar daarvoor heb ik te weinig ervaring ermee): 1-2 keer per jaar een clean install doen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ik defragmenteer regelmatig mijn harde schijf, ik ruim regelmatig het register op (Ccleaner), ik gooi regelmatig junkfiles weg en ik deïnstalleer eerst software alvorens ik het opnieuw installeer m.u.v. de drivers. Misschien kan ik nog meer doen, in dat geval zijn adviezen natuurlijk welkom. ;)
Defragmenteren? Ccleaner? Dat is toch van vroeger? Daar hoor ik mijn vader al 20 jaar over, maar zijn pc's zijn er nooit een spat beter van gaan werken. A.s. januari is mijn pc 7 jaar oud. Ik heb in die tijd 1 keer een clean install gedaan, omdat ik een SSD had toegevoegd aan mijn systeem. Het onderhoud dat ik aan mijn systeem pleeg is af en toe de kast open maken om het stof eruit te halen en voor de rest zet ik hem 's ochtends aan en 's avonds uit. Ik heb wel een heel strak software regime. Niemand in mijn huishouden zet zo maar iets op de pc. On pain of death. :)
pi_165769393
Ik heb net dekko email client op ubuntu 16.04 geïnstalleerd.
Voor ubuntu touch hebben ze ook een email client.
Het is duidelijk nog in ontwikkelingsfase.
Als je de offline modes aan zet gaat dekko crashen en krijg je hem niet meer goed.
pi_165773611
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Defragmenteren? Ccleaner? Dat is toch van vroeger? Daar hoor ik mijn vader al 20 jaar over, maar zijn pc's zijn er nooit een spat beter van gaan werken.
Het is meer om te voorkomen dat het onnodig slechter gaat werken. ;)
Defragmenteren is gewoon bittere noodzaak als je een mechanische harde schijf gebruikt waarop alles geïnstalleerd staat (ja, ik heb nog geen SSD, in mijn volgende systeem komt er een, waarschijnlijk een NVME). Het besturingssysteem plaatst vaak niet alles wat bij elkaar hoort netjes bij elkaar dus moe die kop de hele tijd als een gek op en neer springen als je het voldoende lang op zijn beloop laat. Bij een SSD-schijf maakt het inderdaad geen verschil. Het register schoonmaken kan ook alleen maar helpen, met dank aan het feit dat programma's niet altijd netjes worden geïnstalleerd en gedeïnstalleerd.

quote:
A.s. januari is mijn pc 7 jaar oud. Ik heb in die tijd 1 keer een clean install gedaan, omdat ik een SSD had toegevoegd aan mijn systeem. Het onderhoud dat ik aan mijn systeem pleeg is af en toe de kast open maken om het stof eruit te halen en voor de rest zet ik hem 's ochtends aan en 's avonds uit. Ik heb wel een heel strak software regime. Niemand in mijn huishouden zet zo maar iets op de pc. On pain of death. :)
Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet. Wat de oorzaken ook zijn, ik merkte deze keer een gigantisch verschil. Ik denk dat veel mensen het niet eens in de gaten hebben dat hun computer trager wordt totdat ze eens een clean install doen. Het trager worden gebeurt zo geleidelijk dat je het vaak pas laat in de gaten krijgt.
#NoDAPL
pi_165792725
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet.
Maar is dat de schuld van windows, van die software of de gebruiker die het er op zet?
pi_165792741
quote:
12s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:33 schreef devzero het volgende:

[..]

Maar is dat de schuld van windows, van die software of de gebruiker die het er op zet?
Alle drie de partijen. Als de developer weigert om een goede de-installatieroutine te maken...
Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
#NoDAPL
pi_165793053
quote:
12s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:33 schreef devzero het volgende:

[..]

Kan je de gebruiker het kwalijk nemen?
pi_165795921
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Alle drie de partijen. Als de developer weigert om een goede de-installatieroutine te maken...
Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen
, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar er is zoveel slechte software/slechte installatie scripts te downloaden van de meeste obscure plaatsen, dat het bijna onmogelijk is voor een OS om alles te controleren. Stel je voor dat de gemiddelde linux gebruiker ipv yum/apt/emerge/etc de helft van zijn software zou installeren met tar-configure-make install; na een paar jaar is je mooie linux distributie naar de knoppen. Gelukkig zijn de meeste linux gebruikers slimmer.
pi_165796018
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:57 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Kan je de gebruiker het kwalijk nemen?
Ja. Ik vind onwetendheid een slecht excuus voor een slecht opererende computer na het kwakloos installeren van software van sites als awesome-software.crap.tk

Maar goed, we dwalen een beetje af in dit linux topic ;)
pi_165796069
quote:
14s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:14 schreef devzero het volgende:

[..]

Ja. Ik vind onwetendheid een slecht excuus voor een slecht opererende computer na het kwakloos installeren van software van sites als awesome-software.crap.tk

Maar goed, we dwalen een beetje af in dit linux topic ;)
Ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand die dagelijks een auto rijdt hoeft ook nog niet te weten hoe je de distributieriem moet vervangen, dat neem ik hem niet kwalijk ook. Waarom wordt er wel zoveel kennis bij een PC verwacht?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2016 20:16:40 ]
pi_165796205
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:16 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand die dagelijks een auto rijdt hoeft ook nog niet te weten hoe je de distributieriem moet vervangen, dat neem ik hem niet kwalijk ook. Waarom wordt er wel zoveel kennis bij een PC verwacht?
Software downloaden van een rare website en installeren is meer te vergelijken met het installeren van een spoiler bij een beunhaas. Die distributieriem vervangen is iets als het defragmenteren van je harddrive; iets dat je eigenlijk niet als eind gebruiker zou moeten doen, maar dat het OS in de achtergrond zou moeten draaien.
pi_165796292
quote:
14s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:20 schreef devzero het volgende:

[..]

Software downloaden van een rare website en installeren is meer te vergelijken met het installeren van een spoiler bij een beunhaas. Die distributieriem vervangen is iets als het defragmenteren van je harddrive; iets dat je eigenlijk niet als eind gebruiker zou moeten doen, maar dat het OS in de achtergrond zou moeten draaien.
Software van normale websites kan ook genoeg bullshit hebben en na het deinstalleren blijven steken.
pi_165803040
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 23:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan is het toch raar dat de nieuwste versie van Mint (minder dan 1 maand oud) niet de vereiste software downloadde voor de geluidskaart terwijl het bekend was in de gemeenschap dat die software vereist is. Verklaring? Is er een manier om dit te laten weten aan de developers zodat ze het kunnen aanpassen? Voor andere mensen die het gaan installeren. Of weten ze het wel maar is dit een geval van het principiëel weigeren om gesloten software te installeren?
Dat is niet raar. Linux is van en voor de community. De community ben je ook zelf.
Heb je een probleem gevonden en eventueel de oplossing, meldt het zelf. Dat is het grote verschil met een Windows of macOS. Hoe meer hulp, hoe beter het OS wordt.

Voor veel Linux gebruikers is een zelf gevonden oplossing ook voldoende. Je geluidskaart probleem was toen ook direct opgelost met de eerste hit van Google, als ik mij niet vergis. Van trial en error leer je Linux het snelste.
pi_165823731
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
Hoe is het dan met register clusterfuck?? :')
pi_165825919
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet. Wat de oorzaken ook zijn, ik merkte deze keer een gigantisch verschil. Ik denk dat veel mensen het niet eens in de gaten hebben dat hun computer trager wordt totdat ze eens een clean install doen. Het trager worden gebeurt zo geleidelijk dat je het vaak pas laat in de gaten krijgt.
Ik heb mijn pc oorspronkelijk gebouwd om te gamen. Ik plemp hem dus niet vol, maar selecteer specifieke games die ik langere tijd achter elkaar speel. Dus er staan misschien 3 of 4 games op mijn HD en de rest is dataopslag (foto's, video's, documenten, etc). En mijn OS staat op de SSD met wat support software en diagnostic tools. In weze gebruik ik mijn Windows pc bijna als een Mac-user. :-)
Alleen heb ik de flexibiliteit van Windows nodig om af en toe hardware te kunnen veranderen.
pi_165825932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:16 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Maar hij hoort wel de lampen te kunnen vervangen en de olie te controleren. Vind ik....
pi_165827717
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:29 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Maar hij hoort wel de lampen te kunnen vervangen en de olie te controleren. Vind ik....
Maar om software op de juiste manier dan te verwijderen met alle achterliggende bestanden en registersleutels vind ik niet vergelijkbaar
pi_165827792
Iemand een idee waarom poort 1194(UDP) niet werkt met OpenVPN? Staat open in iptables, server staan als DMZ in de router ingesteld. Maar verbinden ho maar.. Als ik OpenVPN op poort 8080 (UDP) zet werkt het wel..

Als ik aan de OpenVPN kant op poort 1194 ga luisteren met netcat kan ik wel gewoon verbinding krijgen..
1
2
root@davidsrv:~# nc -lu 1194
testbericht getypt vanaf dedi-david

Andere linux bak buiten mijn eigen netwerk
1
2
david@dedi-david:~$ nc -u xxx 1194
testbericht getypt vanaf dedi-david

Dat werkt dus prima.. Waarom wil OpenVPN dan niet over die poort?

edit: tot nu toe enkel getest vanaf buitenaf.. Intern kan ik dus wel OpenVPN over poort 1194 doen.. Maar zodra ik het vanaf een ander netwerk doe pikt die het niet.. Schijt Ziggo dus :r

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2016 08:57:36 ]
pi_165834414
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:28 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ik heb mijn pc oorspronkelijk gebouwd om te gamen. Ik plemp hem dus niet vol, maar selecteer specifieke games die ik langere tijd achter elkaar speel. Dus er staan misschien 3 of 4 games op mijn HD en de rest is dataopslag (foto's, video's, documenten, etc). En mijn OS staat op de SSD met wat support software en diagnostic tools. In weze gebruik ik mijn Windows pc bijna als een Mac-user. :-)
Alleen heb ik de flexibiliteit van Windows nodig om af en toe hardware te kunnen veranderen.
Ik moet helaas nog een hoop andere software installeren dan enkel games (Matlab, Visual Studio en nog een groot aantal andere programma's), dat helpt waarschijnlijk ook niet. Ik laat zo weinig mogelijk programma's opstarten, ik laat zo weinig mogelijk icoontjes en startmenukoppelingen aanmaken (het meeste gooi ik weer weg als het toch wordt aangemaakt etc.
Ik probeer het lean and mean te houden. Binnenkort een NVME-SSD. Dat zal veel schelen. :)
Met name FF weet het trouwens vrij bont te maken na verloop van tijd, ik raad iedereen aan om in ieder gevaal daarvoor af en toe een clean install te doen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:29 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dan is de grote vraag wat het equivalent is aan lampen vervangen en olie controleren.
Niet zomaar van een willekeurige bron software downloaden valt er wel onder maar er zijn ook een hoop zaken waarvan je niet mag verwachten dat de doorsnee gebruiker dat weet. Een voorbeeldje, de doorsnee gebruiker weet echt niet waar het register voor dient en wat het (de)installeren van een programma precies inhoudt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-10-2016 18:09:27 ]
#NoDAPL
pi_165834571
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:41 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Maar om software op de juiste manier dan te verwijderen met alle achterliggende bestanden en registersleutels vind ik niet vergelijkbaar
Ik heb laatst eens wat in mijn register gekeken na een zogenaamde de-installatie door te ctrl-f'en op de naam van het programma, ik kwam nog minstens tientallen entries tegen, op een gegeven moment stopte ik maar met verder te zoeken.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 23:14 schreef tudorme het volgende:

[..]

Dat is niet raar. Linux is van en voor de community. De community ben je ook zelf.
Heb je een probleem gevonden en eventueel de oplossing, meldt het zelf. Dat is het grote verschil met een Windows of macOS. Hoe meer hulp, hoe beter het OS wordt.

Voor veel Linux gebruikers is een zelf gevonden oplossing ook voldoende. Je geluidskaart probleem was toen ook direct opgelost met de eerste hit van Google, als ik mij niet vergis. Van trial en error leer je Linux het snelste.
Leuk en aardig maar zo wordt het natuurlijk nooit wat met de adoptierate van Linux, mensen hebben graag een gebruiksvriendelijk systeem. ;) Dat heeft niets te maken met de tweakbaarheid (ook dat kan het minder gebruiksvriendelijk maken maar dat is niet zo'n probleem, een voldoende grote groep gebruikers blijft dan nog wel over), het gaat nu gewoon om het out of the box van alles werken of het op 1 plaats per stuk hardware de beschikbare drivers en andere benodigde software kunnen downloaden waarbij alle hardware op alfabet staat georganiseerd en zo.
Nu wil ik zelf nog wel enige moeite doen om iets uit te zoeken maar ik denk dan ook aan toekomstige gebruikers. Ik zou alleen niet weten waar je het best dit soort zaken kan melden. Ik heb nog niet echt de handleiding doorgelezen, misschien staat het daar in.
Mij maakt het niet uit maar ik hoor veel Linux-gebruikers opmerken dat ze graag zouden hebben dat meer mensen het zouden gebruiken.
#NoDAPL
pi_165906059
Iemand nog een tip hoe ik sp flash tools kan gebruiken in ubuntu 16.04?
Ik heb meerdere video's gevonden maar ze zijn allemaal anders.
Ik heb een Android telefoon verziekt dus die wil ik opnieuw flashen, hij gaat nu niet eens meer aan.
Lsusb vind hem ook niet.
pi_165910035
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 07:40 schreef vaginabeheerder het volgende:
Iemand nog een tip hoe ik sp flash tools kan gebruiken in ubuntu 16.04?
Ik heb meerdere video's gevonden maar ze zijn allemaal anders.
Ik heb een Android telefoon verziekt dus die wil ik opnieuw flashen, hij gaat nu niet eens meer aan.
Lsusb vind hem ook niet.
Als de telefoon niet meer aan gaat valt er ook niets te flashen.