quote:2.2 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal huurder het gehuurde bij het einde van de huurovereenkomst of bij einde van het gebruik van het gehuurde, aan verhuurder opleveren in de staat die bij aanvang van de huur is beschreven, waarbij rekening moet worden gehouden met latere door verhuurder verrichte werkzaamheden en de normale slijtage en veroudering.
2.3 Verder wordt het gehuurde opgeleverd geheel ontruimd, vrij van gebruik en gebruiksrechten, behoorlijk schoongemaakt, onder afgifte van alle sleutels aan verhuurder. Huurder is verplicht alle zaken die door hem in, aan of op het gehuurde zijn aangebracht of door hem van de voorgaande huurder of gebruiker zijn overgenomen op eigen kosten te verwijderen, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen. Bovendien zal huurder de door de verwijdering van zaken toegebrachte schade aan het gehuurde herstellen, de niet behangen wanden en plafonds in de kleur wit opleveren en indien tot het gehuurde een tuin behoort, de grond onvervuild en behoorlijk (zonder kuilen of gaten) achterlaten.
Hoe lang woon je daar? Als de verhuurder nooit iets aan het interieur heeft gedaan zou je kunnen stellen dat je de muren hebt geschilderd als de facto ONDERHOUD ter verhelping van de voornoemde veroudering. In dat geval zou je er onder uit kunnen komen.quote:waarbij rekening moet worden gehouden met latere door verhuurder verrichte werkzaamheden en de normale slijtage en veroudering
En als er over het behang geschilderd is dan? Ik vrees dat je je moet houden aan dat wat in het contract staat en anders zoals je zegt een deal maken met de nieuwe huurder.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:14 schreef Puala het volgende:
Behang hoef je niet te schilderen zover ik weet, want dat kan de nieuwe bewoner er af trekken.
Als het goed is krijg je na het zetten van je handtekening een kopie vd verhuurder. Anders daar opvragen.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:20 schreef Baas_bas het volgende:
waar haal je zo'n huurovereenkomst?
ik weet niet eens of ik dat nog heb liggen of ooit heb gekregen of is dat online te vinden of zo?
quote:Op maandag 20 juni 2016 11:20 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
En als er over het behang geschilderd is dan? Ik vrees dat je je moet houden aan dat wat in het contract staat en anders zoals je zegt een deal maken met de nieuwe huurder.
Het staat in het contract dat het niet hoeft. Dus ja..quote:Bovendien zal huurder de door de verwijdering van zaken toegebrachte schade aan het gehuurde herstellen, de niet behangen wanden en plafonds in de kleur wit opleveren en indien tot het gehuurde een tuin behoort, de grond onvervuild en behoorlijk (zonder kuilen of gaten) achterlaten.
damn dat is zoveel jaar geleden ik heb geen idee of ik dat nog heb.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:21 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Als het goed is krijg je na het zetten van je handtekening een kopie vd verhuurder. Anders daar opvragen.
Dat weet je natuurlijk nooit, maar zou niet gelijk van het slechtste uit gaan. Bij woningcorporatie zijn het standaard boekjes waarin de voorwaarden staan, weet niet hoe het particulier zit.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:22 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
damn dat is zoveel jaar geleden ik heb geen idee of ik dat nog heb.
Als ik zoiets opvraag krijg je dan wel de gene waarvoor je getekend hebt? Want straks verzinnen ze er een heleboel bij
Het blijft natuurlijk wel wat flauw van de verhuurder. Bij mijn vorige huurwoning moesten de muren in één keer oververfbaar zijn, Je mocht de boel dus niet met zwarte muren achterlaten maar een lichte kleur was prima.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:23 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik woon er 4,5 jaar. De huurovereenkomst inclusief de voorwaarden en het opnameformulier heb ik nog in mijn bezit. Nooit weggegooid.
Zonet de verhuurder gebeld om te vragen of de nieuwe huurder al bekend is. Al zou de nieuwe huurder straks een paarse wand willen hebben (en ik de muren dus alvast paars zou kunnen laten spuiten en we dus de kosten zouden kunnen delen), ik moet de wanden hoe-dan-ook in het wit opleveren.Jezus. Dan zou de verhuurder de woning namelijk met paarse wanden opgeleverd hebben en zou de huurder de woning straks ook weer met paarse wanden kunnen opleveren (originele staat).
Niet zo gek toch?quote:Op maandag 20 juni 2016 11:23 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik woon er 4,5 jaar. De huurovereenkomst inclusief de voorwaarden en het opnameformulier heb ik nog in mijn bezit. Nooit weggegooid.
Zonet de verhuurder gebeld om te vragen of de nieuwe huurder al bekend is. Al zou de nieuwe huurder straks een paarse wand willen hebben (en ik de muren dus alvast paars zou kunnen laten spuiten en we dus de kosten zouden kunnen delen), ik moet de wanden hoe-dan-ook in het wit opleveren.Jezus. Dan zou de verhuurder de woning namelijk met paarse wanden opgeleverd hebben en zou de huurder de woning straks ook weer met paarse wanden kunnen opleveren (originele staat).
Ik vind het flauw. Straks betaal ik duizend euro om alles te witten, en de nieuwe huurder ook weer duizend euro om alles weer te voorzien van een kleurtje terwijl we de kosten zouden kunnen delen.quote:
Ik snap heel goed dat de woningbouw geen zin heeft in dit gezeik. Want dan blijven ze steeds het papierwerk overal aanpassen.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:33 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ik vind het flauw. Straks betaal ik duizend euro om alles te witten, en de nieuwe huurder ook weer duizend euro om alles weer te voorzien van een kleurtje terwijl we de kosten zouden kunnen delen.Schriftelijk vastleggen was niet eens een optie.
Voor een vrije sectorwoning mogen ze wel een beetje moeite doen hoor vind ik.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik snap heel goed dat de woningbouw geen zin heeft in dit gezeik. Want dan blijven ze steeds het papierwerk overal aanpassen.
Nu weet ik waarom bij veel van de buren de wanden nog zijn voorzien van bouwbehang. Zij hebben de voorwaarden beter gelezen dan ik.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:39 schreef Twiitch het volgende:
Had je dit niet kunnen bedenken voordat je de muurtjes in allerlei gare kleuren had geverfd?
Nee hoor, nergens voor nodig.quote:
Antwoord: bouwbehang of wit.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:43 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik bel straks m'n rechtsbijstandverzekering wel even voor een second-opinion.
Nope, eerder een grijze muur met duizenden gaten.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:10 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Als je nou het behang waar je overheen hebt geverfd er af stoomt, houd je dan niet een witte muur over?
Vind ik wel. Het kan prima dat de nieuwe huurder overeenkomt dat hij dat t.z.t. e,e,a, wel in het wit zal opleveren, ondanks het feit dat hij de woning aanvaardt in kleur x. Daar zijn gewoon afspraken over te maken, als je wil.quote:
Dan moet hij alsnog witten, of weer nieuw behang er op doen, aangezien de muur grijs met gaten is.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:39 schreef janus84 het volgende:
Ik had hetzelfde, gelukkig wat minder m2's. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen het behang eraf te halen. Ging sneller dan alles witten. Dat is denk ik geen optie?
extra rompslomp voor verhuurder.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:35 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Vind ik wel. Het kan prima dat de nieuwe huurder overeenkomt dat hij dat t.z.t. e,e,a, wel in het wit zal opleveren, ondanks het feit dat hij de woning aanvaardt in kleur x. Daar zijn gewoon afspraken over te maken, als je wil.
Dan geef je dat toch op als reden? Het is hooguit vijf minuten extra werk voor verhuurder en natuurlijk heb je formeel helemaal gelijk, maar iemand ietsje tegemoet komen is nog nooit iemand dood aan gegaan. Nou ja, deze verhuurder kennelijk wel.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:46 schreef flibber het volgende:
[..]
extra rompslomp voor verhuurder.
wellicht is er nog geen nieuwe huurder of zijn er meerdere gegadigden.
Ik zou als verhuurder er ook niet op zitten te wachten om hierover te ouwehoeren.
in het huurcontract staan rechten en plichten, had je voor het tekenen moeten realiseren en niet 4,5 jaar na dato.
Op het opnameformulier staat er 'behang' bij 'wand'. Er staat overigens niets in over de kleur.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Is er een opnamestaat van toen je erin kwam, en wat staat daarin mbt de muren als die er is?
Geen opnamestaat -> geen muren witten.
dus als je zelf roze behang overal op plakt dan hoef je niet te schilderen.... of in oude staat herstellen?quote:Op maandag 20 juni 2016 12:53 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dan geef je dat toch op als reden? Het is hooguit vijf minuten extra werk voor verhuurder en natuurlijk heb je formeel helemaal gelijk, maar iemand ietsje tegemoet komen is nog nooit iemand dood aan gegaan. Nou ja, deze verhuurder kennelijk wel.
Overigens, S-F heeft een punt, het gaat om behangen wanden, terwijl alleen niet-behangen wanden in de kleur wit moeten worden opgeleverd.
Nee, dan heb je de overeenkomst niet goed gelezenquote:Op maandag 20 juni 2016 11:23 schreef sylvesterrr het volgende:
Dan zou de verhuurder de woning namelijk met paarse wanden opgeleverd hebben en zou de huurder de woning straks ook weer met paarse wanden kunnen opleveren (originele staat).
Inderdaad, want in 2.3 staat duidelijk de kleurstelling omschreven. Echter staat er geen kleurnummer omschreven, dus daar kun je misschien nog een beetje je voordeel mee doen.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:43 schreef sylvesterrr het volgende:
Of lees ik het nu zoals ik het wil lezen?
De overeenkomst heeft het over 'de niet behangen wanden'. Dus ik zou niet wit schilderen en/of nieuw behang plakken in zo'n situatie.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:55 schreef flibber het volgende:
[..]
dus als je zelf roze behang overal op plakt dan hoef je niet te schilderen.... of in oude staat herstellen?
quote:Op maandag 20 juni 2016 12:50 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Zoals het daar staat hoef je al je wanden waar behang op zit sowieso niet over te schilderen.
Zo las ik het ook, maar in 2.2 staat dat ik het in originele staat moet opleveren.quote:Op maandag 20 juni 2016 12:53 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Overigens, S-F heeft een punt, het gaat om behangen wanden, terwijl alleen niet-behangen wanden in de kleur wit moeten worden opgeleverd.
dus jij denkt dat een muur waar je het behang vanaf haalt er nog net zo goed uit ziets als voordat je ging behangen?quote:Op maandag 20 juni 2016 12:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
De overeenkomst heeft het over 'de niet behangen wanden'. Dus ik zou niet wit schilderen en/of nieuw behang plakken in zo'n situatie.
De gedachte erachter is een beetje dat je knalrood behang vrij eenvoudig kan verwijderen, terwijl roodgeschilderde muren een aantal keren overschilderd moeten worden voor je ze weer wit hebt. Witte muren eisen bij geverfde muren is dus vrij logisch, terwijl behang niet zo'n issue is.
Originele staat is 'behang' volgens de opnamestaat, toch?quote:Op maandag 20 juni 2016 13:00 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
[..]
Zo las ik het ook, maar in 2.2 staat dat ik het in originele staat moet opleveren.
Nee, dat zeg ik niet. Maar als je behang verwijdert, maakt het niks uit of dat behang knalrood was of wit, je zal hetzelfde werk eraan hebben om de achterliggende muur te herstellen of behangklaar te maken. Terwijl er bij een geverfde muur veel meer werk komt kijken bij herstellen van een rode muur t.o.v. een witte muur. Dus logisch dat er voor muurverf wel kleureisen zijn en voor behang wordt volstaan met 'behang'.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:01 schreef flibber het volgende:
[..]
dus jij denkt dat een muur waar je het behang vanaf haalt er nog net zo goed uit ziets als voordat je ging behangen?
Ja. Wel heb ik het behang voor een groot deel vervangen door glasvliesbehang (en daaroverheen geverfd).quote:Op maandag 20 juni 2016 13:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Originele staat is 'behang' volgens de opnamestaat, toch?
Je hebt dus toch nog steeds behang? Dan is er volgens die 2.2 en 2.3 hierboven geen enkele reden dat je het wit zou moeten overschilderen? Lijkt me niet relevant dat er over het behang heen geschilderd is, anders hadden ze dat erbij moeten zetten.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:08 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ja. Wel heb ik het behang voor een groot deel vervangen door glasvliesbehang (en daaroverheen geverfd).
Dure les dit, jammer.
Ja, ik heb nog steeds behang.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Je hebt dus toch nog steeds behang? Dan is er volgens die 2.2 en 2.3 hierboven geen enkele reden dat je het wit zou moeten overschilderen? Lijkt me niet relevant dat er over het behang heen geschilderd is, anders hadden ze dat erbij moeten zetten.
Die was niet behangen opgeleverd terwijl je er wel voor getekend hebt?quote:Op maandag 20 juni 2016 13:13 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ja, ik heb nog steeds behang.
In de keuken en toiletruimte heb ik een niet behangen wand ook geschilderd, dus dat moet ik sowieso gaan witten.
Klopt (spacwerk).quote:Op maandag 20 juni 2016 13:17 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Die was niet behangen opgeleverd terwijl je er wel voor getekend hebt?
Het is dat ik nog ¤ 2565 tegoed heb van de verhuurder (borg), anders had ik het best willen/kunnen uitvechten...quote:Op maandag 20 juni 2016 13:19 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik wil niet haten op rechtsbijstandsverzekeringen (maar ik doe het lekker toch): die geven, althans zo heb ik het dikwijls ervaren, het goedkoopste adequate antwoord. Voor zichzelf, welteverstaan
Drie maanden (destijds), nu al iets minder door al die huurverhogingen.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:36 schreef namliam het volgende:
Dat is een fixe borg, hoop niet dat het een maand huur is![]()
quote:Mijn oom had een paar gaten in deuren en muren zitten bij zijn oplevering, tevens behoorlijke last van muizen (mede gevolg van de gaten).
Toen hij er uit ging vroegen ze ook de woning te witten en in oude staat op te leveren. Toen pakte hij de oude oplevering er bij (incl aansluitende communicatie/klachten) en vroeg of hij ook de gaten opnieuw op (ongeveer) dezelfde plek moest maken en of hij de huisdieren ook weer moest introduceren... vonden ze toch niet zo een goed idee.
In de wet staat vergelijkbare staat als origineel. Origineel gaat je niet lukken. Gaat eigenlijk alleen over grote aanpassingen die je zonder toestemming hebt gedaan. Wegbreken van wanden, aanpassen van de keuken / badkamer.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:00 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
[..]
Zo las ik het ook, maar in 2.2 staat dat ik het in originele staat moet opleveren.
2,5k borg. Wat.quote:Op maandag 20 juni 2016 13:26 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Het is dat ik nog ¤ 2565 tegoed heb van de verhuurder (borg), anders had ik het best willen/kunnen uitvechten...
zo gek is het niet....quote:
Ja, die opzichter is afgelopen vrijdag al langsgeweest.quote:Op maandag 20 juni 2016 15:31 schreef Speekselklier het volgende:
Je hebt de voorwaarden erbij gepakt. Maar heb je al een opzichter aan de deur gehad die jou verteld heeft wat je wel en niet moet doen?
Ik denk dat het daar mee begint.
En die vond ook dat je de muren moest witten?quote:Op maandag 20 juni 2016 15:36 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ja, die opzichter is afgelopen vrijdag al langsgeweest.
Heb je de OP gelezen? Je vorige en huidige vraag worden in de eerste twee zinnen van de OP beantwoord.quote:Op maandag 20 juni 2016 15:42 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En die vond ook dat je de muren moest witten?
Waarom een sigaar uit eigen doos?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 17:10 schreef dontcare het volgende:
Mijn woningbouw heeft het simpel opgelost, als nieuwe bewoner krijg je een waardebon voor verf (350euro) en de nieuwe huurder mag dan bepalen of ie wilt verven of niet.
En ik heb de borg inmiddels ook ontvangen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:28 schreef sylvesterrr het volgende:
Afgelopen woensdag is een aannemer met twee personen langsgekomen om even 230m2 te gaan witten. Ze waren om half vier al klaar.Niet slecht voor 850 euro.
Opzichter was tevreden met het schilderwerk en de rest van de woning.
* sylvesterrr kan weer uitrusten.
Dat is een erg nette prijs voor zo veel schilderwerk! Als ik zie hoe lang ik laatst bezig ben geweest met een complete woning...quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:28 schreef sylvesterrr het volgende:
Afgelopen woensdag is een aannemer met twee personen langsgekomen om even 230m2 te gaan witten. Ze waren om half vier al klaar.Niet slecht voor 850 euro.
Opzichter was tevreden met het schilderwerk en de rest van de woning.
* sylvesterrr kan weer uitrusten.
Ja, ik vond het ook een erg nette prijs. De prijs was ook nog eens inclusief voorrijkosten, opbouw steiger, materiaal, afplakken en opruimen.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 09:18 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat is een erg nette prijs voor zo veel schilderwerk! Als ik zie hoe lang ik laatst bezig ben geweest met een complete woning...
spuitwerk inderdaad, twee lagenquote:Op dinsdag 19 juli 2016 09:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Die lui hebben vast niet staan werken met een standaard rollertje en telescoopstang, of wel? Lijkt me eerder spuitwerk?
Dat is idd vaak het compromis. In het contract staat originele staat of wit.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:25 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk wel wat flauw van de verhuurder. Bij mijn vorige huurwoning moesten de muren in één keer oververfbaar zijn, Je mocht de boel dus niet met zwarte muren achterlaten maar een lichte kleur was prima.
Dat van die wet dacht ik ook.quote:Op maandag 20 juni 2016 15:20 schreef FF het volgende:
Vriend van me had rode muren en zwarte kozijnen.
Van de wbv mocht hij die gewoon zo laten bij oplevering.
Het moest bewoonbaar opgeleverd worden en zonder aanpassingen die sloop-/breekwerk nodig hadden. Niets over de kleuren of wat dan ook.
Was de wet hier ook niet op aangepast een paar jaar geleden?
Laat ze lekker de #(@$^ krijgen!quote:Op maandag 20 juni 2016 11:23 schreef sylvesterrr het volgende:
Ook zoiets achterlijks.. Dat had ik dus ook. Netjes geverfd, maar witte gaten omdat er wat gaten dichtgeplamuurd moesten worden.quote:Op maandag 4 juli 2016 19:31 schreef Spiegelei het volgende:
Ik heb in mijn huurtijd eens een studio knalgeel geverfd. Muren EN plafond.
In het huurcontract stond dat ik het wil of in hele lichte kleuren moest opleveren. Met RAL nummers enal benoemd. Dus ik was voorbereid op een verfklus. Bij de eerste inspectie werd echter alleen gezegd dat ik de gaten in de muur moest dichten. Ik hoefde niets te verven.
Heb uiteindelijk de studio geel met witte vlekken (ivm dichtsmeren gaten) opgeleverd.
Was er wel blij mee toen. Haha
Vorige bewoonster had dit in deze woning ook ja. Elke wand een andere kleur, geel, paars, rood, groen, blauw, etc.quote:Op woensdag 20 juli 2016 17:14 schreef Halle_Luja het volgende:
[..]
Laat ze lekker de #(@$^ krijgen!
Ik woon in een huuwoning van de wbv. De kleuren in mijn huis waren achtereenvolgens: blauw, paarsig en bruin/cremig. Had graag gezien dat dat wit werd opgeleverd maar ' binnen is altijd voor de huurder'.
Als het dus een sociale verhuurder is, mag je volgens mij gewoon je woning laten zoals het is?
ik had de huurovereenkomst opgevraagd en het is echt maar een half a4tje, staat niks in over het huis zelf alleen dat ik geboren en blabla met ingang van dit en dat zus en zo het huis huurquote:Op maandag 20 juni 2016 11:24 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Dat weet je natuurlijk nooit, maar zou niet gelijk van het slechtste uit gaan. Bij woningcorporatie zijn het standaard boekjes waarin de voorwaarden staan, weet niet hoe het particulier zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |