SPOILER: Achtergrond bitchesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu aan jullie de vraag: welke van deze stromingen heeft jullie voorkeur? Welke bedenkingen, aanvullingen, vragen, etc. hebben jullie bij bovenstaand verhaal? Wil je nog iets anders delen? Laat je horen!
Dat impliceert dat er een doel is, namelijk een werkbare orde scheppen waarmee iets te doen valt, wat een nihilist zal ontkennen.quote:Op zondag 19 juni 2016 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nihilisme: het belangrijkste bezwaar tegen nihilisme is praktisch: het zou een onwerkbare situatie veroorzaken. Zonder framewerk kan er geen orde geschapen worden en met chaos valt niets te doen.
Praktisch en betrouwbaar wil niet veel zeggen. Religieuze systemen kunnen ook praktisch en betrouwbaar zijn.quote:Op zondag 19 juni 2016 18:54 schreef Molurus het volgende:
Dat alles tot op zekere hoogte subjectief is maakt het natuurlijk nog niet waardeloos of 'niet-filosofisch', 'onwetenschappelijk' enzovoort.
Ofwel: een systeem dat niet volmaakt objectief is kan nog steeds wel heel praktisch en heel betrouwbaar zijn.
Overigens: zijn de drie geopperde mogelijkheden uitputtend en sluiten ze elkaar volledig uit?
Is ook zo, maar het gaat over de vraag of een filosofie waar je niets mee kan een waardevolle filosofie is.quote:Op zondag 19 juni 2016 21:06 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat impliceert dat er een doel is, namelijk een werkbare orde scheppen waarmee iets te doen valt, wat een nihilist zal ontkennen.
Is dat zo?quote:Op zondag 19 juni 2016 22:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Praktisch en betrouwbaar wil niet veel zeggen. Religieuze systemen kunnen ook praktisch en betrouwbaar zijn.
Vreemde beweringen vind ik. Zuiver filosofisch? Wat is dat? Het is niet meer dan een set "regels, ideeën en doelen" bedacht door mensen. Objectiviteit begint een gedateerde term te worden. Misplaatst en arrogant. Zuivere filosofie heeft nooit bestaan. Er werd slechts gedacht dat men in de filosofie of wetenschap de subjectiviteit kon ontstijgen. Alles wat we doen is per definitie vanuit een perspectief, en een vertaling naar menselijke begrippen, dus in een zekere zin subjectief (of omni-variabel objectief). Dit is onontkoombaar.quote:Op zondag 19 juni 2016 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Existentialisme: lijkt een mooi compromis (het is tegenwoordig ook ongemeen populair) doordat het komaf maakt met de stelligheid van het essentialisme en tegelijkertijd de nutteloosheid van het nihilisme omzeilt. Tegelijkertijd lijkt het toch een beetje op drijfzand gebouwd: kunnen we een objectief systeem bouwen op een subjectieve basis? Zijn we dan nog zuiver filosofisch bezig, of offeren we dan academische rigeur op voor praktisch nut?
Wat wil dan wel veel zeggen?quote:Op zondag 19 juni 2016 22:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Praktisch en betrouwbaar wil niet veel zeggen. Religieuze systemen kunnen ook praktisch en betrouwbaar zijn.
Dat een mens zijn keuzes is betekent toch niet dat een mens uitsluitend zijn keuzes is of dat elk aspect van de persoon gekozen is?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:04 schreef deelnemer het volgende:
Het existentialisme: 'Ik ben mijn keuzes', betekent dat iemand dement wordt omdat hij daarvoor gekozen heeft. Lijkt me onzin.
Als je subtieler wordt zijn de drie opties uit de TT geen tegenstellingen meer.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat een mens zijn keuzes is betekent toch niet dat een mens uitsluitend zijn keuzes is of dat elk aspect van de persoon gekozen is?
Dat lijkt mij een volkomen overtrokken interpretatie van existensialisme.
Ja, of het wel werkelijk tegenstellingen zijn vroeg ik me eerder al af.quote:Op zondag 26 juni 2016 02:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je subtieler wordt zijn de drie opties uit de TT geen tegenstellingen meer.
De vraag is dus of we de stap naar buiten kunnen zetten, of dat we binnen onze subjectiviteit vastzitten. En in dat laatste geval, of we ons neer moeten leggen bij de subjectiviteit of dat we toch nog iets van betekenis kunnen vinden.quote:Op woensdag 22 juni 2016 00:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Vreemde beweringen vind ik. Zuiver filosofisch? Wat is dat? Het is niet meer dan een set "regels, ideeën en doelen" bedacht door mensen. Objectiviteit begint een gedateerde term te worden. Misplaatst en arrogant. Zuivere filosofie heeft nooit bestaan. Er werd slechts gedacht dat men in de filosofie of wetenschap de subjectiviteit kon ontstijgen. Alles wat we doen is per definitie vanuit een perspectief, en een vertaling naar menselijke begrippen, dus in een zekere zin subjectief (of omni-variabel objectief). Dit is onontkoombaar.
Nihilisme betekent niet dat er niets is. Nihilisme betekent dat er geen mogelijkheid is om te weten wat er wel is.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:04 schreef deelnemer het volgende:
Ik ben een essentialist omdat ik ervan uitga dat de mens niet zijn eigen grond is.
De uiteindelijke verklaring van de mens ligt buiten de mens.
Het specifiek menselijke is een variatie binnen dat kader (een eigen gezichtspunt).
Het existentialisme: 'Ik ben mijn keuzes', betekent dat iemand dement wordt omdat hij daarvoor gekozen heeft. Lijkt me onzin.
Nihilisme: 'Er is geen grond', betekent dat alles gebakken lucht is.
Existentialisme is geen tegenpool van nihilisme, maar eerder een opstandig kind.quote:Op zondag 26 juni 2016 02:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, of het wel werkelijk tegenstellingen zijn vroeg ik me eerder al af.
We zitten per definitie vast in onze subjectiviteit. Subjectiviteit staat niet gelijk aan onjuist of onwaar. Het is één (of meerdere) zijdes van objectiviteit. Het geheel is per definitie onbereikbaar vanuit het perspectief van een deel. (de mens)quote:Op zondag 26 juni 2016 11:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De vraag is dus of we de stap naar buiten kunnen zetten, of dat we binnen onze subjectiviteit vastzitten. En in dat laatste geval, of we ons neer moeten leggen bij de subjectiviteit of dat we toch nog iets van betekenis kunnen vinden.
Maar het is niet zo duidelijk waar de grens ligt. Je kunt bijvoorbeeld weten van het bestaan van dingen die buiten de directe ervaring van ieder mens liggen. Want wij hebben ook nog een zesde zintuig: patronen zien / herkennen. Als je naar een ruitjespatroon kijkt, dan valt zo'n patroon je direct op. Als je een steen in het water gooit, zie je lopende cirkel golven. Je hoeft niet eens woorden te hebben voor deze patronen, om ze toch te kunnen zien. Door de herkenning van patronen en het doortrekken van lijnen komen we tot inzichten die buiten de directe ervaringsmogelijkheden liggen.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:11 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
We zitten per definitie vast in onze subjectiviteit. Subjectiviteit staat niet gelijk aan onjuist of onwaar. Het is één (of meerdere) zijdes van objectiviteit. Het geheel is per definitie onbereikbaar vanuit het perspectief van een deel. (de mens)
Klopt. Maar als je geen mogelijkheid hebt om te weten wat er is, sta je ook met lege handen. Men zoekt het juiste beginpunt voor het denken, en concludeert dat je dit niet kunt weten. De oplossing is dat je begint waar je bent, want ieder punt is als beginpunt / ingang even geschikt.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nihilisme betekent niet dat er niets is. Nihilisme betekent dat er geen mogelijkheid is om te weten wat er wel is.
Maar hoe kies je? Degene die kiest, staat niet buiten de wereld. Hij kan dus niet kiezen zonder dat de wereld dit handen en voeten geeft. Daarmee verdwijnt het verschil tussen essentialisme en existentialisme.quote:Het existentialistische 'ik ben mijn keuzes' heeft ook geen betrekking op de fysieke werkelijkheid, maar op hoe je kiest om met je ervaring van die werkelijkheid om te gaan.
Zoals ik het begrepen heb, is nihilisme een constatering van de afwezigheid van elk moraal. Existentialisme is de invulling daarvan, na het vacuüm (wat dus nihilisme is) dat ontstond door de dood van God.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Existentialisme is geen tegenpool van nihilisme, maar eerder een opstandig kind.
Hoe bedoel je? Religie geeft in zijn doctrine toch duidelijke ethische leefregels aan? Ik denk nu heel nietzscheaans hè.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:48 schreef Molurus het volgende:
Het hele idee dat religie moraliteit verschaft was natuurlijk al verkeerd.
Dat moraliteit geenszins objectief is betekent natuurlijk nog niet dat er geen enkele moraal bestaat. Dat volgt daar niet uit.
Het punt is: religie verschaft niets dat daar niet eerst door mensen zelf in is gestopt. Wil religie werkelijk op zichzelf moraal verschaffen dan zullen we aan moeten nemen dat religieus geloof inhoudelijk waar is. Met andere woorden: dat er ergens een god is die morele ideeen heeft, en die ideeen somehow communiceert aan mensen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:51 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Religie geeft in zijn doctrine toch duidelijke ethische leefregels aan? Ik denk nu heel nietzscheaans hè.
Ah ja, ik snap wat je bedoelt. Maar nu ga je ervan uit dat religie door mensen geschapen is (wat ook zo is). Dus vanuit dat perspectief heb je zeker gelijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het punt is: religie verschaft niets dat daar niet eerst door mensen zelf in is gestopt. Wil religie werkelijk op zichzelf moraal verschaffen dan zullen we aan moeten nemen dat religieus geloof inhoudelijk waar is. Met andere woorden: dat er ergens een god is die morele ideeen heeft, en die ideeen somehow communiceert aan mensen.
Dat laatste lijkt me buitengewoon lastig. Dus zullen we moeten aannemen dat wat er ook aan ethische leefregels bestaat in de diverse religies door mensen is verzonnen, en derhalve geen bron van moraliteit is, maar slechts een afspiegeling daarvan. (Net zoals wetgeving dat is.)
Er valt natuurlijk heel veel af te dingen op de veronderstelling dat goden communiceren met profeten.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 16:04 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ah ja, ik snap wat je bedoelt. Maar nu ga je ervan uit dat religie door mensen geschapen is (wat ook zo is). Dus vanuit dat perspectief heb je zeker gelijk.Terwijl (als we het vanuit het standpunt van abrahamitische religies bekijken natuurlijk!) religie en het woord van God via de profeten naar de mensen is gebracht. Dus in hun theorie is dat die communicatie van God wat jij bedoelde. En dat was eeuwen het wereldbeeld: religie is Gods woord en Gods woord is niet ter discussie te stellen.
Klopt. De moraal heeft wortels, namelijk het wel en wee van mensen. De zoektocht naar de wortels (gronden) leidt tot het essentialisme. Als je de gronden splitst in het veranderlijke en blijvende, dan bestaat het blijvende uit essenties. Die essenties zijn niet menselijk, want wij vallen onder het veranderlijke (de continuering van de eigen identiteit is een hachelijke zaak). In de reductie tot de essenties verdwijnt de mens, en dit 'verdwijnen' is de bron van het existentialisme (Kierkegaard).quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:48 schreef Molurus het volgende:
Het hele idee dat religie moraliteit verschaft was natuurlijk al verkeerd.
Dat moraliteit geenszins objectief is betekent natuurlijk nog niet dat er geen enkele moraal bestaat. Dat volgt daar niet uit.
Ik had je al een keer respect gegeven voor die sig.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 16:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er valt natuurlijk heel veel af te dingen op de veronderstelling dat goden communiceren met profeten.Maar inderdaad, het is het soort veronderstelling dat er niet tegen bestand is om ter discussie te worden gesteld. Zie ook mijn signature.
Ik onthoud het altijd zo:quote:Op vrijdag 1 juli 2016 16:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. De moraal heeft wortels, namelijk het wel en wee van mensen. De zoektocht naar de wortels (gronden) leidt tot het essentialisme. Als je de gronden splitst in het veranderlijke en blijvende, dan bestaat het blijvende uit essenties. Die essenties zijn niet menselijk, want wij vallen onder het veranderlijke (de continuering van de eigen identiteit is een hachelijke zaak). In de reductie tot de essenties verdwijnt de mens, en dit 'verdwijnen' is de bron van het existentialisme (Kierkegaard).
Het leidt tot twee perspectieven:
1. Het deelnemersperspectief dat het eigen leven centraal stelt (existentialisme). Het beschouwd keuzes als beginpunten. Keuzes maken en daarnaar handelen vormt je leven.
2. Het waarheidsperspectief dat het eigen gezichtspunt overstijgt en de samenhang der dingen onderzoekt (essentialisme). Het beschouwd keuzes als eindpunten en beginpunten. De cirkel is altijd rond.
De twee perspectieven sluiten elkaar dus niet uit, maar vullen elkaar aan (daarom zijn het perspectieven). Het deelnemersperspectief perspectief kijkt van binnen naar buiten (subjectief) en het waarheidsperspectief van buiten naar binnen (objectief). Het gezichtspunt, van waaruit je het deelnemersperspectief ziet, ben je zelf. Het gezichtspunt, van waaruit je het waarheidsperspectief ziet, ontbreekt. De (re)constructie van het juiste waarheidsperspectief is het spel waar essentialisten (waaronder veel wetenschappers) zich mee bezig houden. Essentialisten zien het als een reconstructie, existentialisten zien het als een constructie.
Dat is te beperkt.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 05:57 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik onthoud het altijd zo:
Essentialisme: doel/zin van het leven bestaat vóór de geboorte (lot e.d.).
Existentialisme: doel/zin van het leven wordt door ieder vormgegeven ná de geboorte ((keuze)vrijheid).
Er is op YouTube een goed filmpje dat het zowat in kindertaal uitlegt, maar kan het zo even niet vinden.
Interessant wat je zegt. Van wie heb je die hele theorie over deelnemers- en waarheidsperspectief? Ben ik wel benieuwd naar, want wil ik meer over lezen.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 12:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is te beperkt.
Het geloof dat het leven een vooropgezet doel heeft, is een religieuze versie van het essentialisme. Veel essentialisten zijn het, wat dit betreft, eens met existentialisten. Volgens hun ontstaat zin en doel al doende. Zij zoeken de essenties in termen die dieper liggen dan het menselijke. De essenties liggen ten grondslag aan alles in de wereld, aan mensen, dieren, planten, stenen ... zonder onderscheid (bijvoorbeeld algemene behoudswetten).
Kenmerkend aan het deelnemersperspectief is de vraag: Hoe kom ik van A naar B?
Mensen die aan het leven als geheel een zin of doel toekennen, veronderstellen dat deze vraag ook een kosmische versie kent. Daarin is het leven als geheel onderdeel van een kosmisch plan dat ook weer draait om de vraag: Hoe kom ik van A naar B? Veel religies zijn van dit soort.
Wetenschappers denken over het algemeen niet dat het leven als geheel een zin of doel heeft. Toch zijn het vaak essentialisten. Zij vertrekken vanuit de gedachte dat het meeste wat er in de wereld gebeurd geen mensenwerk is. De zon komt op en de zon gaat onder. De wereld heeft zijn eigen werking. Hoe werkt dat? Daarbij komen ze tot nieuwe essenties, die niet direct gaan over mensen of de zin van hun leven. Deze essenties zijn dan het houvast om de samenhang der dingen te begrijpen.
Het filmpje uit post 37 begint met essenties toe te kennen aan ieder individueel soort object of levend wezen. Zo zou iedere diersoort zijn eigen essentie hebben. Maar evolutieleer zit dieper en verbind al deze individuele soorten met elkaar tot een levensboom. Evolutieleer reduceert de evidente functionaliteit van het leven (het oog is om te zien, oren om te horen, etc...) tot oorzaak en gevolg. Oorzaak en gevolg wordt dan de dieper liggende essentie. Van daaruit heb je toch een aangeboren basis. Maar de specifieke basis van de mens is niet de uiteindelijke essentie, maar een afgeleide. Evolutieleer maakt duidelijke dat ieder specifiek diersoort een gemeenschappelijke basis heeft (= de aard van het beestje) maar rust evenzeer op natuurlijke variatie (= geen harde essentie).
Kortom, het fimpje behandeld essentialisme, existentialisme en nihilisme alleen vanuit het deelnemersperspectief. Het gaat allemaal over B in de vraag: Hoe kom ik van A naar B? Het diepere idee van essentialisme ontbreekt. Dat is het zoeken naar een houvast voor het denken over de wereld, voorbij het menselijke, al te menselijke, zoals de vraag naar eigen individuele doelen of uitkomsten.
Nee ik bedoel essentialistisch. Voor mij staan essenties voor de dingen die onveranderlijk zijn, niet voor de dingen die een gevoel van zin geven.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 17:22 schreef Gary_Oak het volgende:
En je laatste alinea: bedoel je daar niet het existentialisme mee (ervan uitgaande dat het leven inherent doelloos is)? Existentialisme kan volgens mij alleen bestaan als je als eerste ervan uit gaat van een nihilistisch universum. Als je dat niet vindt, is elk antwoord wat je vindt op de vraag wat de zin van het leven is per definitie essentialistisch.
Ok, duidelijk. Dan klopt je verhaal wel als ik het zo lees. Maar dat is volgens mij niet de definitie die de meeste filosofen hanteren, toch? En van wie heb je nou dat van deelnemers- en waarheidsperspectief?quote:Op zondag 3 juli 2016 02:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee ik bedoel essentialistisch. Voor mij staan essenties voor de dingen die onveranderlijk zijn, niet voor de dingen die een gevoel van zin geven.
Van mezelf.quote:Op zondag 3 juli 2016 06:48 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ok, duidelijk. Dan klopt je verhaal wel als ik het zo lees. Maar dat is volgens mij niet de definitie die de meeste filosofen hanteren, toch? En van wie heb je nou dat van deelnemers- en waarheidsperspectief?
Wat is onveranderlijk dan?quote:Op zondag 3 juli 2016 02:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee ik bedoel essentialistisch. Voor mij staan essenties voor de dingen die onveranderlijk zijn, niet voor de dingen die een gevoel van zin geven.
Zuiver conceptueel gaat het om het onderscheid tussen behoud en verandering. De logica erachter, is dat mensen niet geloven dat iets in niets kan veranderen (en omgekeerd). Als 'iets' en 'niets' in elkaar over kunnen gaan, dan zijn ze in wezen hetzelfde. In iedere theorie, of levensbeschouwing zitten onveranderlijke elementen, die ten grondslag liggen aan alles.quote:
Is het ook "goed" voor somaliers om vanuit culturele afwegingen de clit van hun dochters af te snijden? Want daar ligt natuurlijk de moeilijkere grens van het relativisme. Of volg je een vorm van relativisme wat diersoortgebonden is?quote:Op zondag 3 juli 2016 16:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Dank ik werd al een beetje moe van dat eeuwige goddebat.
Ik ben een relativist, dwz soms existentialist, soms essentialist, soms (zelden) nihilist, dat laatste omdat ik vooral humanist ben. Voor sommige termen is er geen objectieve maar alleen een relatieve definitie te geven, "goed" is er bijvoorbeeld zoeen. Voor weduwspinnen is het bijvoorbeeld "goed" om je echtgenoot op te eten.
Bij dit soort overwegingen zijn er altijd twee botsende belangen, die van de groep/soort en die van het individu. Bij de weduwspin is de soort er bijgebaat dat het mannetje wordt opgegeten als voedsel voor de nakomelingen, het belang van het manbetje is dan ondergeschikt en ik zou me een spinnenfilosofie kunnen voorstellen waar je opofferen voor je nageslacht als hoogste goed wordt weggezet, wat bij mensen trouwens ook het geval is: ouders die hun kinderen redden en er zelf bij omkomen.quote:Op maandag 4 juli 2016 04:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is het ook "goed" voor somaliers om vanuit culturele afwegingen de clit van hun dochters af te snijden? Want daar ligt natuurlijk de moeilijkere grens van het relativisme. Of volg je een vorm van relativisme wat diersoortgebonden is?
Dat is het probleem met relativisme. Het lijkt vooral beschrijvend te zijn van bepaalde keuzes ipv dat het voorschrijft wat voor morele oordelen aan iets te hangen.quote:Op maandag 4 juli 2016 07:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Bij dit soort overwegingen zijn er altijd twee botsende belangen, die van de groep/soort en die van het individu. Bij de weduwspin is de soort er bijgebaat dat het mannetje wordt opgegeten als voedsel voor de nakomelingen, het belang van het manbetje is dan ondergeschikt en ik zou me een spinnenfilosofie kunnen voorstellen waar je opofferen voor je nageslacht als hoogste goed wordt weggezet, wat bij mensen trouwens ook het geval is: ouders die hun kinderen redden en er zelf bij omkomen.
Over het somalische vrouwenbesnijdenisgebruik moet je je afvragen: schaadt het de gemeenschap als het gebruik wordt afgeschaft, zo nee dan voegt het gebruik niets toe en beschadigt het enkel het individu. Is de somalische gemeenschap met een "maagdengarantie" het waard dat vrouwen hiervoir worden mishandeld? Ik vind zelf fdat het individuele belang hier her groepsbelang overstijgt.
Dit vind ik echt onzin. Je hebt normative en descriptive ethics, dus beschrijven kan net zo goed filosofie zijn (en dan heb je ook nog meta-ethics).quote:Op maandag 4 juli 2016 09:19 schreef SpecialK het volgende:
Nogmaals... ik denk dat een filosofie pas een filosofie is als het iets kan voorschrijven, niet als het iets kan beschrijven.
Ik ga dit eens laten bezinken, want ik probeer je echt te begrijpen.quote:Op zondag 3 juli 2016 10:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Van mezelf.
Gebruikelijk is het om te spreken over subjectief en objectief. Maar wat mensen subjectief noemen, ontstaat 'al doende', net als de zin van iets. Daarom zie ik zie het liever als een deelnemersperspectief. Je kunt dat begrip doortrekken naar niet-mensen (dieren), die hebben ook een eigen deelnemersperspectief.
Het begrip 'waarheidsperspectief' verondersteld niet dat je weet wat daar de goede invulling van is (zoals objectief), maar het is wel een herkenbaar ander perspectief. De invulling die mensen geven aan het waarheidsperspectief loopt wijd uiteen.
Ik kan dat nooit uitspreken.quote:
Nog een toelichting:quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:31 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik ga dit eens laten bezinken, want ik probeer je echt te begrijpen.
Tja dat is nu eenmaal hoe groepsmoraal werkt. Ik denk dat de mens allemaal begonnen is met de overheersende groepsmoraal die de individuen onderdrukte en dat gedurende de evolutie van de mens het individu steeds meer voor zichzelf opkwam. Tegenwoordig kijken we steeds meer naar het reciprociteitsprincipe: hoe zo je je voelen als je in andermans schoenen stond. Dáárom keuren we de vrouwenbesnijdenis tegenwoordig af, en inbraak en moord.quote:Op maandag 4 juli 2016 09:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is het probleem met relativisme. Het lijkt vooral beschrijvend te zijn van bepaalde keuzes ipv dat het voorschrijft wat voor morele oordelen aan iets te hangen.
Wat jij trouwens beschrijft is het utilitaristische argument. Zolang de groep maar genoeg nut kan halen uit het benadelen van het individu is het moreel gezien "goed". Dus als we ons een wereld voorstellen met daarin een samenleving waarin er een directe (al dan niet magische) correlatie te bedenken is tussen de oogst en het aantal vrouwenbesnijdenissen dan zijn vrouwenbesnijdenissen ineens OK volgens die filosofie. Ik kan me geen groter groepsbelang bedenken dan honger. Maar ik denk dat het in zo'n geval nog steeds fout is om iemand tegen diens wil in genitaal te verminken. (even voor de goede orde, ik vind mannenbesnijdenis in het westen ook een gigantisch moreel probleem maar dat is een discussie voor een ander topic).
En ik durf te wedden dat wij de Nederlandse samenleving een economische boost kunnen geven door iedereen met een tintje in de kettingen te gooien en voor niets te laten werken. Een relatief kleine groep mensen waardoor de rest van het land wat meer kan genieten van het leven.
Ofwel zoals men wel eens grapt: "9 out of 10 people enjoy gang rape".
Nogmaals... ik denk dat een filosofie pas een filosofie is als het iets kan voorschrijven, niet als het iets kan beschrijven. Relativisme schrijft iets voor wat onhoudbaar is en waar mensen continu van afwijken om iets anders te doen gelden. En ik vraag me dus eerder af wat DAT is wat dan wel onze moraliteit voorschrijft.
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:31 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik ga dit eens laten bezinken, want ik probeer je echt te begrijpen.
[..]
Ik kan dat nooit uitspreken.
Het gaat niet alleen over moraal, dat is slechts een onderdeel van de filosofie. Het is allicht wel het meest zichtbare en merkbare onderdeel voor de gewone mens. En existentialisme een invulling van het nihilisme noemen is een beetje vaag. Het is zeker een reactie op het nihilisme: het nihilisme heeft de absolutistische filosofieën van de pre-moderne tijd vakkundig afgebroken, het existentialisme heeft op diens puinhopen iets nieuws proberen te bouwen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:46 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Zoals ik het begrepen heb, is nihilisme een constatering van de afwezigheid van elk moraal. Existentialisme is de invulling daarvan, na het vacuüm (wat dus nihilisme is) dat ontstond door de dood van God.
Volgens mij trek jij de verkeerde parallellen. Om even kort weer te geven wat jij zegt:quote:Op dinsdag 5 juli 2016 15:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nog een toelichting:
Het onderscheid 'subjectief versus objectief' leidt gemakkelijk tot de volgende gedachten:
1. Je moraal is subjectief en heeft alleen geldigheid tussen je eigen linker en rechter oor.
2. Het objectieve is algemeen geldig, maar verstoken van iedere moraal.
Zo ontstaat het idee van een subject dat rond doolt in een nihilistisch universum.
Maar de subjectieve belevingswereld ontstaat in wisselwerking met je omgeving. Het heeft geen inhoud zonder de omgeving erbij te betrekken. Betrek je de omgeving erbij, dan is het er een samenspel dat leidt tot deelnemersperspectieven. Het samenspel nodig is, om te komen tot een subjectieve belevingswereld voor iedere deelnemer. De minimale basis om de subjectieve belevingswereld van de deelnemer te kunnen definieren, is het deelnemersperspectief. Dat is de kleinste eenheid.
Er zijn vele 2D perspectieven mogelijk op een voorwerp (zeg een kopje, dat je van boven, van onder en opzij kunt bekijken). Toch is er maar één 3D kopje. Zo zijn er ook vele deelnemersperspectieven en toch maar één wereld. Het waarheidsperspectief is de reconstructie van deze ene wereld uit onze deelnemersperspectieven. Dit is wat men de objectieve wereld noemt. Maar omdat we het niet eens worden, over hoe de objectieve wereld eruit ziet, zijn er allerlei waarheidsperspectieven.
Iedere deelnemer gelooft, dat wat volgens hem waar is ook waar is voor alle andere deelnemers, ook al zien zij het anders. Want dat is het idee van het waarheidsperspectief; het is de objectieve versie. Maar omdat we het niet eens worden, blijven het perspectieven.
Vergelijk nu de opsplitsing van de werkelijkheid in
1. het subjectieve en het objectieve
met de opsplitsing van de werkelijkheid in
2. een deelnemersperspectief en een waarheidsperspectief
De 1e opsplitsing is een harde tegenstelling, waarin het lijkt alsof in je nihilistisch universum leeft. Dat is het gevolg van de veronderstelling dat het subjectieve (en het subject) los van de wereld te definieren zijn. De 2e opsplitsing veronderstelt dat niet, en dat maakt een groot verschil. Het deelnemersperspectief en waarheidsperspectief liggen in elkaar verlengde.
Een simpele manier om hetzelfde te zeggen:
"De ziel bestaat niet, alleen bezieling bestaat."
Welke essentiële onderdelen horen nog meer in het nihilisme?quote:Op dinsdag 26 juli 2016 17:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen over moraal, dat is slechts een onderdeel van de filosofie. Het is allicht wel het meest zichtbare en merkbare onderdeel voor de gewone mens. En existentialisme een invulling van het nihilisme noemen is een beetje vaag. Het is zeker een reactie op het nihilisme: het nihilisme heeft de absolutistische filosofieën van de pre-moderne tijd vakkundig afgebroken, het existentialisme heeft op diens puinhopen iets nieuws proberen te bouwen.
Hoe uit het essentialisme bij jou dan?quote:Op dinsdag 26 juli 2016 18:00 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ik verkies het essentialisme boven de anderen, maar het nihilisme past bij mij het beste.
Dus uitgaande van deze drie opties ben ik over het algemeen een nihilist die het nihilisme zinloos vindt en zich praktisch opstelt als een essentialist. Van existentialisme ben ik nooit een fan geweest, heb het ook nooit een overtuigend alternatief gevonden voor nihilisme.
Dat er waarheid, goed en kwaad bestaat. Allen objectief. Al kan men hier niet bij komen. Over het algemeen ben ik echter meer nihilist, maar ik vind het maar een depressief uitgangspunt.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 18:11 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Hoe uit het essentialisme bij jou dan?Dus met welk voorbestemd doel word je geboren?
Ik bekijk dat dan weer op een taoïstische manier. Er is inderdaad goed en kwaad, maar het zijn zijden van dezelfde medaille. Wat wij goed noemen, is gewoon een arbitraire benoeming van een zijde. Vind het heel lastig om het uit leggen, sorry.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 18:18 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Dat er waarheid, goed en kwaad bestaat. Allen objectief. Al kan men hier niet bij komen. Over het algemeen ben ik echter meer nihilist, maar ik vind het maar een depressief uitgangspunt.
Het gaat mij om de tweede dichotomie (van de twee die jij noemt), gewoon objectief / subjectief.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 17:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij trek jij de verkeerde parallellen. Om even kort weer te geven wat jij zegt:
subjectieve wereld/deelnemersperspectief:
De wereld zoals mensen 'm waarnemen; in het geval van het deelnemersperspectief op het niveau van mensen.
subjectieve wereld/waarheidsperspectief:
De wereld zoals mensen 'm waarnemen; in het geval van waarheidsperspectief op het niveau van groepen.
objectieve wereld:
De wereld zoals hij is, los van waarneming.
Beide dichotomieën (deelnemer- <-> waarheidsperspectief en subjectieve <-> objectieve wereld) lijken me waardevol om over te praten, al is het waarheidsperspectief een beetje misleidend genaamd; het is niet duidelijk of het gaat over de objectieve waarheid (= objectieve wereld) of de waarheid in de zin van de meest juiste voorstelling van zaken naar ons weten.
Op zich ben ik het wel eens met wat je zegt, je lijkt alleen een nogal vreemde definitie van 'subjectief' en 'objectief' te hebben. Subjectief betekent namelijk niet dat het los van alles staat; het betekent dat het persoonsgebonden is, d.w.z., dat een waarneming (passief), of een ervaring (actief), of een opvatting gefilterd wordt vanuit een persoonlijk kader. Objectief betekent dat de waarneming of ervaring of opvatting niet gefilterd wordt door een persoonlijk kader. Om jouw voorbeeld te gebruiken: subjectief zien mensen duizenden 2D theekopjes, objectief is er maar één 3D theekopje.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 20:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat mij om de tweede dichotomie (van de twee die jij noemt), gewoon objectief / subjectief.
Maar het puur subjectieve bestaat niet, en het woord 'waarnemen' is te passief. Het zijn ervaringen en deze vormen je. Dat maakt het subjectieve dynamisch. De dynamiek is alleen te begrijpen als een samenspel met een omgeving. De omgeving omvat overigens niet alleen de groep, maar ook de rest van de werkelijkheid. Om het subjectieve te kunnen definieren, zul je daar onvermijdelijk de omgeving bij betrekken. Het subjectieve staat al met 1 been in het niet-subjectieve.
Het puur objectieve is pure speculatie. Het subject heeft een voorstelling van het object. Daar kun je niet volledig buiten treden. Waarom het objectief noemen?
De vervangende dichotomie heeft twee polen. De ene pool bestaat uit de directe ervaring, de betrokkenheid en belangen van een speler in het spel. Dat is het deelnemersperspectief en het omvat al een omgeving. De scherpe splitsing tussen het puur subjectieve en objectieve blijft achterwege.
De andere pool is de poging om te komen tot een voorstelling van de menselijke situatie. Het gaat niet uit van individuele doelstellingen of belangen. Maar zet de vraag naar de correcte voorstelling van zaken centraal. Dat is een andere benadering. Je streeft dan naar 'de waarheid'.
Waarheid is niet hetzelfde als groepsovertuigingen. Het is iemands idee van de juiste voorstelling van zaken, zijn eigen overtuigingen, die meer of minder breed gedeeld worden (los van het antwoord op de vraag wie of wat daarvan de bron is). Maar individueel of gemeenschappelijk, het blijven voorstellingen van zaken (het zijn waarheidsperspectieven).
Het splitsingscriterium wordt gezocht in de benadering. Het deelnemersperspectief en het waarheidsperspectief zijn twee verschillende benaderingen van dezelfde werkelijkheid. Je kunt, afhankelijk van de situatie, tot op zekere hoogte zelf kiezen welke benadering je voorop stelt.
Daarmee verdwijnt ook de tegenstelling in materiele zin. Ze zijn niet wezenlijk verschillend omdat ze beide dezelfde werkelijkheid beschrijven. Je kunt je voorstellen dat ze volledig overlappen. Het worden dan meer en meer twee alternatieve talen. De ene taal is geschikt voor het formuleren van een levensfilosofie (een deelnemersperspectief), en de andere taal is geschikt voor het ontwikkelen van een wetenschappelijke theorie (een waarheidsperspectief).
De correcte invulling van het waarheidsperspectief laat ik daarbij in het midden. Het kan een wetenschappelijke theorie zijn, maar ook een geloof of een filosofie. Sommige invullingen van het waarheidsperspectief lijken verdacht veel op een breed uitgebouwd deelnemersperspectief. Bijvoorbeeld een verlossingsleer, die de lijnen van het deelnemersperspectief doortrekt voorbij de dood, zoals veel religies dat doen.
Door de geschiedenis heen proberen veel wijsheidstradities mensen uit hun al te bekrompen deelnemersperspectief te krijgen. Maar als je daarin te ver doorschiet, ontstaat er een vorm van nihilisme. Veel van wat mensenlevens de moeite waard maakt, is situatie specifiek. Veel lijkt zijn geldigheid te verliezen als je alles objectief probeert te maken. Een voorbeeld daarvan is het 'God is dood' syndroom. Door God te schrappen, komen bepaalde elementen uit het deelnemersperspectief ineens in de lucht te hangen. Schap je (met het schrappen van God) al deze elementen, dan krijg je nihilisme.
De vreemde definitie is opzettelijk. Daarom begon ik, vele posten terug, zelf met de aanduiding dat de meeste mensen dit onderscheid 'objectief versus subjectief' noemen. Maar deze begrippen hebben allerlei bijbetekenissen die misleidend zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2016 14:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Op zich ben ik het wel eens met wat je zegt, je lijkt alleen een nogal vreemde definitie van 'subjectief' en 'objectief' te hebben. Subjectief betekent namelijk niet dat het los van alles staat; het betekent dat het persoonsgebonden is, d.w.z., dat een waarneming (passief), of een ervaring (actief), of een opvatting gefilterd wordt vanuit een persoonlijk kader. Objectief betekent dat de waarneming of ervaring of opvatting niet gefilterd wordt door een persoonlijk kader. Om jouw voorbeeld te gebruiken: subjectief zien mensen duizenden 2D theekopjes, objectief is er maar één 3D theekopje.
Dat zijn deelnemersperspectieven. Daarna kunnen deze blinde mannen, onder een kopje thee, napraten en komen ze op het idee om de verschillen als aanvullend te beschouwen. Dan kunnen ze proberen de olifant te reconstrueren. Als ze vaker in de gelegenheid zijn om de olifant te betasten, dan krijgen ze op den duur vast wel een beter idee van de olifant. Dat zou het waarheidsperspectief zijn. De veronderstelling die hieraan ten grondslag ligt, is dat de olifant objectief bestaat (= essentialisme). Als je deels zelf de olifant bent, hoe kan de olifant dan niet bestaan?quote:
Het begrip 'niets' is alleen te begrijpen als de wereld meervoudig is.quote:Bijna alles is bijna niets
„In deze wereld, waarin we verschijnen uit het niets, en waaruit we verdwijnen in het niets, vallen verschijnen en zijn samen”, schreef filosoof Hannah Arendt. En verschijnen doe je altijd aan iemand anders, redeneerde zij verder. „Meervoud is de wet van de aarde”.
Meervoud sluit niets uit.
Niets valt niet te bevatten. Als je niets een concept geeft dan is het iets.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:49 schreef deelnemer het volgende:
Margriet van der Heiden had een aardig opinie stuk in het NRC van afgelopen zaterdag.
[..]
Het begrip 'niets' is alleen te begrijpen als de wereld meervoudig is.
Klopt.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Niets valt niet te bevatten. Als je niets een concept geeft dan is het iets.
Dat volgt niet uit elkaar. Ook in een solipsistische wereld kan het idee van 'niets' bestaan.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar in alle gevallen dat wij spreken over 'niets' is het iets dat ontbreekt. Alleen in een meervoudige wereld kan iets ontbreken. In een enkelvoudige wereld (solipsisme of een andere radicale eenheidsgedachte) is het alles of niets (en voor beide opties geldt dat het onmogelijk is om het niets vast te stellen).
Dus met de vertaling:
niets --> ontbreekt
krijgen we:
Niets vereist meervoud.
Wiskundig gedefinieerd: de lege verzameling is ook een verzamelingquote:Op vrijdag 29 juli 2016 18:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Niets valt niet te bevatten. Als je niets een concept geeft dan is het iets.
Je kunt niet denken over niets, zonder het te maken tot iets. Maar je kunt wel 'niet denken' over iets, en dan is het voor jou niets. Je kunt ook denken over iets en er iets van maken dat er niet is. Voor jou is het dus niet eenvoudig om te weten of iets wel of niet is.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 12:54 schreef laforest het volgende:
Het feit dat ik ben houdt in dat niets niet bestaat voor mensen. Als ik over niets denk dan is het al iets. Niets kan alleen buiten onze waarnemingen en bewustzijn bestaan, want zodra wij er over nadenken en het conceptualiseren dan is het al een 'iets'.
Serieuze vraag: heb je weleens hierover nagedacht met psychedelische drugs op (truffels bijvoorbeeld)?quote:Op zaterdag 30 juli 2016 12:54 schreef laforest het volgende:
Het feit dat ik ben houdt in dat niets niet bestaat voor mensen. Als ik over niets denk dan is het al iets. Niets kan alleen buiten onze waarnemingen en bewustzijn bestaan, want zodra wij er over nadenken en het conceptualiseren dan is het al een 'iets'.
Hoe definieer je een solipsistische wereld? Het lijkt mij vooral een kwestie van identificatie. In een solipsistische wereld komt alles uit jezelf voort en dus identificeer je jezelf met alles dat er is. Niets is dan het enige dat erbuiten valt, buiten het geheel dus. Kan dat?quote:Op zaterdag 30 juli 2016 12:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat volgt niet uit elkaar. Ook in een solipsistische wereld kan het idee van 'niets' bestaan.
Oneens.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 13:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je kunt niet denken over niets, zonder het te maken tot iets. Maar je kunt wel 'niet denken' over iets, en dan is het voor jou niets. Je kunt ook denken over iets en er iets van maken dat er niet is. Voor jou is het dus niet eenvoudig om te weten of iets wel of niet is.
Parmenides laat ons al zien dat er geen verandering kan zijn van niets naar iets (jaaaa, wegblijven met Kraus, want zijn niets is ook niet volledig niets). Het idee van 'behoud' en het idee van 'niets' zijn in principe gelijk aangezien het beide ideeën zijn.quote:Als we buiten de eigen beperkingen treden, kun je je afvragen of verandering bestaat. Een verandering lijkt erg op een overgang tussen 'iets' en 'niets'. Je kunt dat ondervangen door hetgeen dat er eerst was te identificeren met hetgeen dat het daarna geworden is. Dat is een aanname die leidt tot het idee van behoud. 'Het idee van behoud' en 'het idee van niets' zijn elkaars tegenpolen. Zonder een universele behoudswet komen er dingen uit het niets voort en verdwijnen ze weer in het niets. Bestaat in dat geval het niets? Zo ja, is het dan nog niets?
Ik wil hier nu niet ingaan op determinisme omdat ik daar veel over geschreven heb tijdens mijn studie en ik hier dan erg veel zou moeten schrijven. Wellicht dat ik er een keer een topic over ga schrijven, maar nu niet.:Pquote:Is dat een bewijs voor een universele behoudswet? Hoe kan een simpele deelnemer zoiets zeker weten? Wat is een deelnemer, als hij ooit niet was en alles in het teken staat van behoud. Is een deelnemer dan identiek aan wat er al was voor zijn bestaan? Neem de vrije wil. Het creeert gebeurtenissen uit het niets. Is dat een bewijs voor determinisme?
Conclusie: Concepten zijn gladde glibberige monstertjes.
Mogelijk bestaat niets niet echt, maar het concept niets kan nog steeds bedacht worden.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 14:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hoe definieer je een solipsistische wereld? Het lijkt mij vooral een kwestie van identificatie. In een solipsistische wereld komt alles uit jezelf voort en dus identificeer je jezelf met alles dat er is. Niets is dan het enige dat erbuiten valt, buiten het geheel dus. Kan dat?
In een solipsistische wereld ben je nooit geboren. Erin doodgaan lijkt mij ook niet eenvoudig. Je bent in een solipsistische wereld net zo eeuwig als God. Erin verdwijnen zit er niet meer in.
Denk dat taoïsme hier een invulling op heeft, wat betreft hun concept van leegte. Ben alleen niet zo bekwaam in die filosofie.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 14:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mogelijk bestaat niets niet echt, maar het concept niets kan nog steeds bedacht worden.
Het is beter om de aanhalingstekens beter zo te zetten, want anders zijn het inderdaad beide ideeen. Ik zou onze voorstelling / representatie van de wereld wel willen onderscheiden van de wereld zelf. Geen representatie van de wereld zonder een wereld. Het idee van 'behoud' en het idee van 'niets' gaan over de logica van de wereld zelf. Als zodanig zijn ze tegenpolen.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 14:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Oneens.
Als ik niet aan mijn vriendin denk dan is ze niet ineens niets of niets voor mij; ze is nog steeds mijn vriendin.
[..]
Parmenides laat ons al zien dat er geen verandering kan zijn van niets naar iets (jaaaa, wegblijven met Kraus, want zijn niets is ook niet volledig niets). Het idee van 'behoud' en het idee van 'niets' zijn in principe gelijk aangezien het beide ideeën zijn. Voor mensen, binnen onze waarnemening (mode of representation) is er geen niets. Niets is een leeg concept, maar nog steeds een concept.
[..]
Ik wil hier nu niet ingaan op determinisme omdat ik daar veel over geschreven heb tijdens mijn studie en ik hier dan erg veel zou moeten schrijven. Wellicht dat ik er een keer een topic over ga schrijven, maar nu niet.:P
Ik vind jouw conclusie volledig betekenisloos aangezien alles een tegenpool van niets is. Je kunt voor 'behoud' ieder ding, concept, fenomeen, etc. invullen.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 19:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is beter om de aanhalingstekens beter zo te zetten, want anders zijn het inderdaad beide ideeen. Ik zou onze voorstelling / representatie van de wereld wel willen onderscheiden van de wereld zelf. Geen representatie van de wereld zonder een wereld. Het idee van 'behoud' en het idee van 'niets' gaan over de logica van de wereld zelf. Als zodanig zijn ze tegenpolen.
Stel dat iets kan ontstaan uit het niets en dat iets kan verdwijnen in het niets. Dat is het ontologische analogon van een tegenspraak in de logica (want daarna is alles mogelijk).quote:Op zaterdag 30 juli 2016 19:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik vind jouw conclusie volledig betekenisloos aangezien alles een tegenpool van niets is. Je kunt voor 'behoud' ieder ding, concept, fenomeen, etc. invullen.
Uiteraard loopt onze kennis via onze waarnemingsmogelijkheden en constitutie. Maar de aanname van een onafhankelijk bestaande wereld maakt toch een verschil. Het maakt onze kennis van de wereld uitbreidbaar, op een manier die meer inhoud heeft dan louter willekeur. In een samenhangende wereld zijn er veel indirecte manieren om tot kennis te komen. Niemand weet hoe ver je daarmee komt, maar alleen een onafhankelijk bestaande (samenhangende) wereld maakt dit mogelijk.quote:Verder, kun jij geen weet hebben van de echte wereld aangezien jij alleen jouw representatie van de wereld hebt om de wereld te kennen.
Sure, geen representative van de wereld zonder wereld, maar hoe dat eruit ziet nadat ons brein dat heeft geïnterpreteerd hoeft niet noodzakelijk overeen te komen met die wereld. Denk aan mensen die kleurenblind zijn of zelfs aan dieren die dezelfde wereld kennelijk anders waarnemen op basis van hun eigenschappen (een spin neemt het meeste waar met zijn/haar haren, zie ook http://www.wired.com/2011/12/spider-leg-hair-hearing/).
Okay, maar ik stel dat dit niet kan. Uit absoluut niets kan geen iets komen. Als iets uit niets komt, dan komt het uit iets en is niets geen niets, maar iets (het iets waar iets uit ontstaat).quote:Op zaterdag 30 juli 2016 20:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Stel dat iets kan ontstaan uit het niets en dat iets kan verdwijnen in het niets. Dat is het ontologische analogon van een tegenspraak in de logica (want daarna is alles mogelijk).
Maar wat nou als de hypothese dat reïncarnatie waar is? Dan komt dus uit niets (dood) toch weer iets (leven).quote:Op zaterdag 30 juli 2016 21:07 schreef laforest het volgende:
[..]
Okay, maar ik stel dat dit niet kan. Uit absoluut niets kan geen iets komen. Als iets uit niets komt, dan komt het uit iets en is niets geen niets, maar iets (het iets waar iets uit ontstaat).
Dat klopt niet. Tijdens reïncarnatie sterft niet alles, een aspect leeft voort in een nieuw lichaam.quote:Op zondag 31 juli 2016 21:35 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Maar wat nou als de hypothese dat reïncarnatie waar is? Dan komt dus uit niets (dood) toch weer iets (leven).
Hmmm, scherp.quote:Op zondag 31 juli 2016 22:03 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Tijdens reïncarnatie sterft niet alles, een aspect leeft voort in een nieuw lichaam.
Goed, dan zie je verandering als een transformatie met behoud van 'iets'. Dat 'iets' is de 'esse' van het essentialisme.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 21:07 schreef laforest het volgende:
[..]
Okay, maar ik stel dat dit niet kan. Uit absoluut niets kan geen iets komen. Als iets uit niets komt, dan komt het uit iets en is niets geen niets, maar iets (het iets waar iets uit ontstaat).
Metafysische speculatie van jouw kant. Daar kan ik niets mee.quote:Op zondag 31 juli 2016 23:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Goed, dan zie je verandering als een transformatie met behoud van 'iets'. Dat 'iets' is de 'esse' van het essentialisme.
Het probleem:
In het deelnemersperspectief is er een chronisch gebrek aan 'esse'.
'Esse' is wat je ziet in het waarheidsperspectief.
In het deelnemersperspectief echter zie je 'niets'.
De klassieke mechanica rust op de 3 bewegingswetten van Newton.quote:Op maandag 1 augustus 2016 17:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Metafysische speculatie van jouw kant. Daar kan ik niets mee.
Volgens mij is dat concept van 'leegte' vergelijkbaar met dat van Zen. Het betekent slechts dat wij onze waarnemingen invullen en die invulling vervolgens samengaat met onze waarneming.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 15:06 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Denk dat taoïsme hier een invulling op heeft, wat betreft hun concept van leegte. Ben alleen niet zo bekwaam in die filosofie.
Typisch dat ze met uitspraken alsquote:Op vrijdag 29 juli 2016 11:49 schreef deelnemer het volgende:
Margriet van der Heiden had een aardig opinie stuk in het NRC van afgelopen zaterdag.
[..]
Het begrip 'niets' is alleen te begrijpen als de wereld meervoudig is.
ontologisch een fysisch bestaan toedicht aan wat niks anders dan wiskundige boekhoudhulpmiddeltjes zijn.quote:Om elkaar dansend gooien ze elkaar voortdurend ‘dragerdeeltjes’ toe...
[....]
Volgens de regels van de quantummechanica ontstaan en vergaan er bovendien voortdurend spontaan deeltjesparen.
Dus nu is niets een gat? Dan is niets iets en dus niet niets.quote:Op maandag 1 augustus 2016 18:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De klassieke mechanica rust op de 3 bewegingswetten van Newton.
De eerste en de derde bewegingswet zijn equivalent met de wet van behoud van impuls.
De tweede bewegingswet is equivalent met de wet van behoud van energie.
De klassieke mechanica bestaat dus uit transformaties met behoud van energie en impuls.
Met andere woorden, veranderingen zijn transformaties met behoud van iets (de essentie).
In de klassieke mechanica speelt de vierimpuls de rol van 'essentie'.
Dat is concreet uitgewerkt en getoetst.
Alles dat geen essentie is, is een verschijnsel dat komt en gaat. Wat mensen belangrijk vinden in het leven is weinig essentieel. Er is vooral veel dat komt en gaat (geen behoud).
In de kwantummechanica is er een fundamentele rol voor toeval ingebouwd. Dat is een voorbeeld van 'niets' ingebouwd in een waarheidsmodel. Want wat is het verschil tussen 'zijn' en 'behoud'? Niets. Fundamenteel toeval is een gat in het behoud van informatie. Een gat in het 'behoud' is een gat in het 'zijn'. Dat gat is 'niets'.
Lees eens wat Heidegger over het Nichts te melden hadquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 13:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Dus nu is niets een gat? Dan is niets iets en dus niet niets.
Zie ookquote:Warum ist überhaupt Seiendes und nicht vielmehr Nichts? Das ist die Frage.
Alleen logisch is dat zo. Maar als ontologie meer omvat dan alleen logica, dan niet meer. Logisch gezien is het verschil tussen bestaan en niet-bestaan een negatie-teken. Als je in de logica de beschikking hebt over het negatie-teken, dan kun je in een tweewaardige logica beide in elkaar over laten gaan. Iedere ware stelling heeft een broertje, namelijk dat de negatie ervan onwaar is. Als 2 + 2 =/= 4 onwaar is, dan is 2 + 2 = 4 waar. Als je alle onware stellingen kent, ken je ook alle ware stellingen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 13:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Dus nu is niets een gat? Dan is niets iets en dus niet niets.
Dat is volgens mij 'de toekomst'.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 00:02 schreef tobetrue het volgende:
Dat "niets" komt op ons over als een interval van tijd, vanuit ons perspectief.
Uiteindelijk is er heeeeeel veeeel tijd, nog erger dan de wet van de grote getallen is er heel veel tijd. Voor een rots maakt het niets uit of iets een miljard jaar duurt, of een triljard, of een triljard, triljard.
Dat gat is tijd, in de tussentijd lijkt het alsof er niets gebeurt, omdat er niet veel verandert op die plek in de ruimte.
Dat is, in mijn termen, een invulling van het waarheidsperspectiefquote:Voor het universum maakt het niets uit of dat er mensen zijn en behoud maakt ook niets uit. Want dat geldt alleen maar voor bewuste wezens, zoals wij.
Wij verzinnen al deze termen, zoals hoop, zoals geloof, zoals twijfel.
Ik denk dat materie wel energie is- en andersom, dus ik geloof in de wet van behoud van energie...maar: als alles in de ruimte uit elkaar drijft...dan is het als een kaarsje wat uitdooft...en op een gegeven moment heb je dan het laatste dwaallicht...de laatste ster.
Wat is dan de bron?
Want zolang wij dat niet weten, kan het zo maar eens afgelopen zijn...nee, nu niet overdrijven, want zolang wij het niet weten, weten wij het niet.
Aanpakken, met gezond verstand. Dat is, in mijn termen, een deelnemersperspectief.quote:Wat voor ons mensen belangrijk is, is dat om te overleven.
Hebben wij een spiritueel bewustzijn nodig om te overleven, in de vorm van magisch denken?
Of kunnen we beter proberen om onszelf niet te bedriegen door logisch na te denken?
Heidegger heb ik vorig jaar gelezen voor uni.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 14:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Lees eens wat Heidegger over het Nichts te melden had
[..]
Zie ook
https://de.wikipedia.org/wiki/Nichts
Er zijn overtuigende voorbeelden van iets, dat je niet direct kunt waarnemen of ervaren en toch kunt achterhalen. Deze scheidslijn is daarom vaag.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 17:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben wat dat betreft aan de kant van... Kant.
Het niets hoort bij het gedeelte wat buiten onze waarnemingen ligt, niets is geen onderdeel van wat wij kunnen ervaren en is transcendentaal.
Heb je een interessant linkje naar dit onderwerp?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens mij is dat concept van 'leegte' vergelijkbaar met dat van Zen. Het betekent slechts dat wij onze waarnemingen invullen en die invulling vervolgens samengaat met onze waarneming.
Het eerste vers van de Tao Te Kingquote:Op zaterdag 30 juli 2016 15:06 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Denk dat taoïsme hier een invulling op heeft, wat betreft hun concept van leegte. Ben alleen niet zo bekwaam in die filosofie.
Being en non-being zijn hetzelfde (The Nameless). Ze gaan in elkaar over.quote:The Tao that can be told of is not the eternal Tao;
The name that can be named is not the eternal name.
The Nameless is the origin of Heaven and Earth;
The Named is the mother of all things.
Therefore let there always be non-being, so we may see their subtlety,
And let there always be being, so we may see their outcome.
The two are the same,
But after they are produced, they have different names.
They both may be called deep and profound.
Deeper and more profound,
The door to all subtleties!
bron
Dit is nog wel redelijk te snappen met dit topic in het achterhoofd. Maar taoïsme vind ik over het algemeen echt hocus-pocus.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 10:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het eerste vers van de Tao Te King
[..]
Being en non-being zijn hetzelfde (The Nameless). Ze gaan in elkaar over.
Van de grondtekst, de Tao Te King van Lao Tse, is het eerste vers het meest abstract, het meeste is vrij nuchter. Zwang Zi is broodnuchter en volks. Het Taoisme loopt van broodnuchter tot hocus pocus. Het nuchtere is de politiek-filosofische kant. De hocus pocus is de religieus-mystieke kant.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 23:41 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dit is nog wel redelijk te snappen met dit topic in het achterhoofd. Maar taoïsme vind ik over het algemeen echt hocus-pocus.
Heb je een goede (online) vertaling met aantekeningen voor me?quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 01:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Van de grondtekst, de Tao Te King van Lao Tse, is het eerste vers het meest abstract, het meeste is vrij nuchter. Zwang Zi is broodnuchter en volks. Het Taoisme loopt van broodnuchter tot hocus pocus. Het nuchtere is de politiek-filosofische kant. De hocus pocus is de religieus-mystieke kant.
De bron in post 100 is een volledige vertaling, en de vertaler (Wing-Tsit Chan) kun je googlen. Het is de vertaler van een bekent bronnen boek in de Chinese filosofie (a source book in Chinese philosophy).quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 03:16 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Heb je een goede (online) vertaling met aantekeningen voor me?
Veel mensen willen een verklaring van de wereld horen die begint bij het begin en alles duidelijk uitlegt. De meeste boeken beginnen met hoofdstuk 1, sluiten aan bij een bestaande praktijk, en springen dus ergens midden in, en laten veel vragen onbeantwoord. Dat is ook de natuurlijke situatie. Je vertrekt altijd vanuit wat er al is, je begint nooit bij het begin.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 12:05 schreef tobetrue het volgende:
Ik heb laatst gelezen dat het woord "zen" eigenlijk betekent:snede.
En is gebruikt in de tijd dat messen en pinnen werden gebruikt om ader te laten.
Dit komt van de site: "kritisch denken" en is te vinden bij het verhaal over acupunctuur.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat veel oude teksten onwaarheden bevatten.
En daarom denk ik dat het geen zin heeft om oude teksten uit te pluizen.
De oude teksten zijn zo onbegrijpelijk omdat ze rusten op bijgeloof en tegenwoordig zijn we veel verder dan toen.
Ook al willen veel mensen denken dat er vroeger een enorme wijsheid wassen die helaas verloren is gegaan. Maar dat is niet waar.
Voortschrijdende kennis dus.
"Neoliberaal" is een uitvinding van teleurgestelde marxisten die in de jaren negentig erachter kwamen dat alle mensen in oosteuropa ook liever persoonlijk bezit hadden dan collectief eigendom.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 19:01 schreef deelnemer het volgende:
Het (neo)liberale tijdperk is men erg goed in het produceren van 'non-being'.
Eerst hadden democratie, volksvertegenwoordigers en sociale zekerheid.
Tegenwoordig hebben we vrijheid, vrije wil en eigen verantwoordelijkheid (3x niets).
In al dat niets is je existentie onvermijdelijk twijfelachtig en doehetzelvig.
Alles, dat niet in het marktmodel past, is niets.
Zo produceer je nihilisten en existentialisten.
We leven in een tijd van globalisering die grote (en nieuwe) mogelijkheden biedt voor handel. Daarin kun je zo volledig opgaan dat je hoofdstuk 0 wilt laten beginnen met het fenomeen van een markt. Neoliberalen hebben ook hun eigen versie van hoofdstuk 0. Zij hebben met de Tao Te King gemeen dat ze het centrale gezag (de overheid) zien als een verstoring van de natuurlijke orde. Het verschil is dat zij de natuurlijke orde zien als een markt, en de Taoisten deze zien als de natuur & traditie (conservatief).quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 14:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"Neoliberaal" is een uitvinding van teleurgestelde marxisten die in de jaren negentig erachter kwamen dat alle mensen in oosteuropa ook liever persoonlijk bezit hadden dan collectief eigendom.
De term neoliberalisme is tegenwoordig een term die voornamelijk gebruikt wordt door anti-kapitalisten zoals Naomi Kleinquote:Op vrijdag 5 augustus 2016 14:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
We leven in een tijd van globalisering die grote (en nieuwe) mogelijkheden biedt voor handel. Daarin kun je zo volledig opgaan dat je hoofdstuk 0 wilt laten beginnen met het fenomeen van een markt. Neoliberalen hebben ook hun eigen versie van hoofdstuk 0. Zij hebben met de Tao Te King gemeen dat ze het centrale gezag (de overheid) zien als een verstoring van de natuurlijke orde. Het verschil is dat zij de natuurlijke orde zien als een markt, en de Taoisten deze zien als de natuur & traditie (conservatief).
quote:Abstract In recent years, neoliberalism has become an academic catchphrase. Yet, in contrast to other prominent social science concepts such as democracy, the meaning and proper usage of neoliberalism curiously have elicited little scholarly debate. Based on a content analysis of 148 journal articles published from 1990 to 2004, we document three potentially problematic aspects of neoliberalism’s use: the term is often undefined; it is employed unevenly across ideological divides; and it is used to characterize an excessively broad variety of phenomena. To explain these characteristics, we trace the genesis and evolution of the term neoliberalism throughout several decades of political economy debates. We show that neoliberalism has undergone a striking transformation, from a positive label coined by the German Freiberg School to denote a moderate renovation of classical liberalism, to a normatively negative term associated with radical economic reforms in Pinochet’s Chile. We then present an extension of W. B. Gallie’s framework for analyzing essentially contested concepts to explain why the meaning of neoliberalism is so rarely debated, in contrast to other normatively and politically charged social science terms. We conclude by proposing several ways that the term can regain substantive meaning as a “new liberalism” and be transformed into a more useful analytic tool.
De vergissing die zij maken, is dat ze menen dat neoliberalisme 'een begrip is met een geschiedenis'. Het is echter een label voor het beleid vanaf de jaren tachtig. Dat beleid gaat samen met een duidelijk herkenbaar ideologisch begrippen kader. Van beide (beleid en begrippen) wordt gedaan alsof het alleen bestaat uit het opmerken en doen van het evident juiste, gegeven de realiteit. Maar het is een duidelijk herkenbare stroming op zich, die vooral put uit de markteconomische politieke filosofie. De conclusie:quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 16:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De term neoliberalisme is tegenwoordig een term die voornamelijk gebruikt wordt door anti-kapitalisten zoals Naomi Klein
Neoliberalism: From New Liberal Philosophy to Anti-Liberal Slogan, Taylor C. Boas en Jordan Gans-Morse, Studies in Comparative International Development (SCID), Volume 44, Nummer 2 (21 februari 2009), p. 137-161
[..]
Dat was van meet af aan de bedoeling. Rechtse media hebben echter altijd gedaan alsof het woord 'neoliberaal' een begrip was dat je in een boek kunt opzoeken als je wilt weten wat het betekent. Het was echter moderne geschiedschrijving. Het karakteriseren van de huidige politieke ontwikkelingen vanuit een onvrede daarmee. Dat is normale politiek. Critici komen je niet bedanken voor je enorme wijsheid, die boven alle kritiek verheven is.quote:We conclude by proposing several ways that the term can regain substantive meaning as a “new liberalism” and be transformed into a more useful analytic tool.
Thanks! Zal binnenkort eens kijken!quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 11:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De bron in post 100 is een volledige vertaling, en de vertaler (Wing-Tsit Chan) kun je googlen. Het is de vertaler van een bekent bronnen boek in de Chinese filosofie (a source book in Chinese philosophy).
Met aantekeningen? Er zijn vele boeken over de tekst.
Wing-Tsit Chan: The Way of Lao Tzu
Gaat diep in op de tekst en zijn vertalingsproblemen en geschiedenis.
In het Nederlands:
Kristofer Schipper: Lao Zi. Het boek van de Tao en de innerlijke kracht
Die neigt geloof ik meer naar het mystieke.
Geen van beide heb ik zelf gelezen.
Prijkt al heel lang in mijn fobo.quote:Those who know do not speak. Those who speak do not know
Ik moet zijn schijnbaar tegenstrijdige quotes altijd twee keer lezen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 17:44 schreef laforest het volgende:
Laozi:
[..]
Prijkt al heel lang in mijn fobo.
Lao Tse bedoelt met 'to know' niet 'kennis hebben van of bewust weten', maar een levende praktijk, dicht bij de natuur (zoals zwemmen). Het zijn rijstboeren (natuur en traditie). Zoals inquote:Op vrijdag 5 augustus 2016 17:44 schreef laforest het volgende:
Laozi:
[..]
Prijkt al heel lang in mijn fobo.
SPOILER: Zhuang Zi: De kok DingOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is de Taoistische vorm van eenwording met de Tao. Het is een versmelten van de wereld en de persoon, door een moeiteloos functioneren binnen de natuurlijke omgeving of een traditionele praktijk waarin alles als het ware vanzelf gaat.
Wij kunnen dat allemaal. Neem een praktijk waarin je even geroutineerd bent als Kok Ding: het zien van 3D objecten. Je zult nooit werkelijk een voorwerp 3D kunnen zien. Toch zie het 3D voorwerp met je 'geestesoog'. Zonder erover te spreken. Het gaat vanzelf. Of neem fietsen, of autorijden. De automatische piloot in jezelf en de wereld werken zo goed samen, dat ze je bewuste-zelf geheel passeren. De scheidslijn tussen jezelf en de wereld verdwijnt.
Als je zo functioneert dan spreek je niet, want het is een levende praktijk. Pas als die praktijk stokt, men van het natuurlijke pad afwijkt, er problemen ontstaan, begint men te spreken, maar dat gaat meestal van kwaad tot erger (volgens vers 38, de inleiding van het tweede deel over Te, zie de bron in post 100).
Gaat men erover spreken, dan gaat men alles benoemen. Zo ontstaan de namen, de moeder van alle dingen. Maar de oorsprong van de wereld is naamloos. Die heeft geen moeder. De naam die men noemt, is niet de eeuwige naam. De namen creeren de tegenstellingen. De Ene, de oorsprong van de wereld is ongedeeld (een mystieke eenheidsgedachte). Begrijpen, kan men de Tao niet. Men volgt de Tao (heel conservatief).
Niet weten, maar 'niet-weten' speelt in het Taoisme de hoofdrol. 'Niet-weten' is de Ene de ruimte laten om te spreken (no-action). Dat is nog maar het begin. Het staat bol van de omkeringen. Lao Tse is de Nietzsche (zonder de daadkracht of wil tot macht) van de Chinese filosofie. De Tao Te King is een vakkundige omkering van de Confuciaanse deontologische deugden ethiek. Het 'besturen zonder te sturen' heeft ook een 'achter de schermen werkend - soft power karakter' van een geslepen aristocratisch bewind ( without cunning).
[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 06-08-2016 03:27:47 ]The view from nowhere.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |