abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163225615
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Hmmm.

[..]

[..]

[..]

[..]

Ik zie hier nergens terug dat "links" iets zou zijn waarbij buitenlandse arbeiders moeten worden geweerd om specifiek de binnenlandse arbeiders van concurrentie te vrijwaren.
Het is toch zo, en de beweringen die jij doet zijn, wat mij betreft nogal merkwaardig. :).
Geeft niet joh, kan gebeuren.
I´m back.
pi_163225668
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is toch zo, en de beweringen die jij doet zijn, wat mij betreft nogal merkwaardig. :).
Geeft niet joh, kan gebeuren.
Welke bedoel je precies? In die post heb ik alleen maar de definities van Wikipedia geciteerd.
pi_163225940
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Welke bedoel je precies? In die post heb ik alleen maar de definities van Wikipedia geciteerd.
Dat sociaal-democratische partijen (in het verleden) niet stonden te springen om arbeidsmigranten binnen te halen, vanwege de redenen die ik aanhaal. Iig historisch gezien in NL, als bijvoeging. Dat zijn ook nog eens heel logische redenen, die iedereen kan begrijpen.
Maar dan zeg jij als je migranten naar binnenhaalt dan komen er niet meer mensen, alleen de verdeling verandert en het totale aanbod blijft gelijk....... als je een sloot mensen naar binnenhaalt. Wat moet een mens daar nou mee?
Voorbeeldje gemiddelde parkeerplaats bij Appie vol met Polen, Hongaren, Roemenen en god weet waar ze vandaan komen om 6 uur 's middags en heel veel mensen hier in NL deze streek (door sluiten industrie) werkloos. :').

Antwoord van Igen: ja, maar NL'ers zijn lui.
Of niet?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 22-06-2016 21:47:10 ]
I´m back.
  woensdag 22 juni 2016 @ 21:23:47 #129
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_163225946
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik dacht dat klassiek links over de internationale klassenstrijd ging? Het moderne "links" van "ik ben voor Nederlandse begrippen arm maar wil wel naar beneden trappen tegen arme mensen in buurlanden die het nog slechter hebben" is niet klassiek links.
Dat is een stropop redenering imho
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_163226155
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat sociaal-democratische partijen (in het verleden) niet stonden te springen om arbeidsmigranten binnen te halen, vanwege de redenen die ik aanhaal. Iig historisch gezien in NL, als bijvoeging. Dat zijn ook nog eens heel logische redenen, die iedereen kan begrijpen.
Ik heb het gevoel dat je het nu over de sociaaldemocratische verzorgingsstaat hebt. Maar dat lijkt me niet "klassiek links".
quote:
Maar dan zeg jij als je migranten naar binnenhaalt dan komen er niet meer mensen, alleen de verdeling verandert en het totale aanbod blijft gelijk....... als je een sloot mensen naar binnenhaalt. Wat moet een mens daar nou mee?
Voorbeeldje gemiddelde parkeerplaats bij Appie vol met Polen, Hongaren, Roemenen en god weet waar ze vandaan komen om 6 uur 's middags en heel veel mensen hier in NL werkloos. :').
Hier gaan de lonen omlaag, maar in Polen en Hongarije en Roemenië neemt het aantal arbeiders af en gaan de lonen uiteindelijk omhoog, totdat er een balans bestaat. En die balans zal gemiddeld beter zijn dan zonder migratie.
pi_163226319
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb het gevoel dat je het nu over de sociaaldemocratische verzorgingsstaat hebt. Maar dat lijkt me niet "klassiek links".

[..]
Ik had het over de periode dat de zogenaamde gastarbeiders naar NL werden gehaald, daar stonden de sociaaldemocraten toen niet bij te juichen. En de sociaaldemocraten toen noem ik dan even klassiek links, want het links dat er nu zit mag die naam niet dragen imho.
quote:
Hier gaan de lonen omlaag, maar in Polen en Hongarije en Roemenië neemt het aantal arbeiders af en gaan de lonen uiteindelijk omhoog, totdat er een balans bestaat. En die balans zal gemiddeld beter zijn dan zonder migratie.
Ja, en dat is het ideaal. Heeft Klopkoek net nog over gepost hoe dat nou zit met die economieën daar.
I´m back.
pi_163226628
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik had het over de periode dat de zogenaamde gastarbeiders naar NL werden gehaald, daar stonden de sociaaldemocraten toen niet bij te juichen. En de sociaaldemocraten toen noem ik dan even klassiek links,
Ok. Dan hadden we dus een misverstand, kan gebeuren.
quote:
[..]

Ja, en dat is het ideaal. Heeft Klopkoek net nog over gepost hoe dat nou zit met die economieën daar.
Je bedoelt dat stukje over "dependent market economies"?

Zo veel maakt dat niet uit als mensen de vrijheid hebben om ook in West-Europa voor zo'n dominant bedrijf te gaan werken of in West-Europa een bedrijf te stichten en kapitaal te zoeken.

Denk ook maar aan de VS, aan Silicon Valley. Waren de mensen in z'n totaliteit beter af geweest als al dat getalenteerde personeel niet naar Silicon Valley had mogen komen maar in de deelstaat van geboorte vast was gehouden, en bedrijven zoals Google en Apple nooit waren ontstaan / zo waren gegroeid? Er was dan misschien minder geografische ongelijkheid geweest maar iedereen was dan armer geweest en had minder kansen gehad.
  woensdag 22 juni 2016 @ 21:45:31 #133
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_163226862
Kijk maar eens naar de lonen van Spanje. Dat is 30 jaar lid.

Verschil is wel dat die altijd een eigen industrie hebben gehad.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_163227272
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik had het over de periode dat de zogenaamde gastarbeiders naar NL werden gehaald, daar stonden de sociaaldemocraten toen niet bij te juichen. En de sociaaldemocraten toen noem ik dan even klassiek links, want het links dat er nu zit mag die naam niet dragen imho.
De sociaal-democratische partijen ( linksstemmenden, linkse mensen in het algemeen) hebben de komst van gastarbeiders niet toegejuicht.
Veel mensen die buitenlanders wegwensen denken dat wel . Een exces hiervan is de complottheorie dat "de elite" olv links met bewuste opzet die immigratie heeft opgezet ter vernietiging van Europese cultuur of het blanke ras.
Zou de moordenaar van Jo Cox ook zoiets denken ? Breivik denkt wel in die richting.

Die aversie tegen migranten leefde ook onder "links" . Oa de kabinetten Drees wilden drempels voor de komst van Indische Nederlanders.. Mensen die "te oosters" waren werden het extra moeilijk gemaakt om Nederland binnen te komen. Het resultaat van die discriminatie is dat er nu vele oudere Indische mensen in armoede leven in Indonesië . Die werden bewust door de Nederlandse politiek ( rechts ën links) geweerd.

quote:
Tentoonstelling over opvang 'Oosterse Nederlanders'; Sociaalongewenst
'Oosterse Nederlanders', die zo'n veertig jaar geleden na de onafhankelijkheid van Indonesie naar Nederland wilden komen, werd dat door de Nederlandse regering zeer ontraden. Maar als ze dan toch van hun recht gebruik wilden maken om te repatrieren, dan was minimaal 'heropvoeding' noodzakelijk. Omdat aanpassing aan de Nederlandse samenleving voor nagenoeg onmogelijk werd gehouden, moest ernstig worden overwogen deze 'in Indie gewortelden' in speciale kampen onder te brengen. Dit blijkt uit archiefonderzoek dat Marina Godeschalk voor haar doctoraalscriptie Assimilatie en Heropvoeding heeft gedaan. Deze Indische Nederlanders, van wie het overgrote deel was voortgekomen uit gemengde huwelijken tussen Nederlanders en Indonesiers, arriveerden vaak volkomen berooid in een land dat zij niet uit eigen ervaring kenden. Zij werden over het hele land in zogeheten contract-pensions ondergebracht en opgevangen door maatschappelijk werksters
[url=http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:rMPEkyRqogUJ:www.nrc.nl/handelsblad/19(...)nl&ct=clnk&gl=nl]NRC uit 1990[/url]
  woensdag 22 juni 2016 @ 21:56:40 #135
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_163227277
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:39 schreef Igen het volgende:
Er was dan misschien minder geografische ongelijkheid geweest maar iedereen was dan armer geweest en had minder kansen gehad.
Trickle-down economics is gedebunked.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 22 juni 2016 @ 21:57:30 #136
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_163227303
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok. Dan hadden we dus een misverstand, kan gebeuren.

[..]

Je bedoelt dat stukje over "dependent market economies"?

Zo veel maakt dat niet uit als mensen de vrijheid hebben om ook in West-Europa voor zo'n dominant bedrijf te gaan werken of in West-Europa een bedrijf te stichten en kapitaal te zoeken.

Denk ook maar aan de VS, aan Silicon Valley. Waren de mensen in z'n totaliteit beter af geweest als al dat getalenteerde personeel niet naar Silicon Valley had mogen komen maar in de deelstaat van geboorte vast was gehouden, en bedrijven zoals Google en Apple nooit waren ontstaan / zo waren gegroeid? Er was dan misschien minder geografische ongelijkheid geweest maar iedereen was dan armer geweest en had minder kansen gehad.
Microsoft is niet in Sillicon Valley ontstaan.

En de derde rijkste man ter wereld is een Spanjaard. Met een Spaans bedrijf.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_163227317
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De sociaal-democratische partijen ( linksstemmenden, linkse mensn in het algemeen) hebben de komst van gastarbeiders niet toegejuicht.
Veel mensen die buitenlanders wegwensen denken dat wel . Een exces hiervan is de complottheorie dat "de elite" olv links met bewuste opzet die immigratie heeft opgezet ter vernietiging van Europese cultuur of het blanke ras.
Zou de moordenaar van Jo Cox ook zoiets denken ?

Die aversie tegen migranten leefde ook onder "links" . Oa de kabinetten Drees wilden drempels voor de komst van Indische Nederlanders.. Mensen die "te oosters" waren werden het extra moeilijk gemaakt om Nederland binnen te komen. Het resultaat van die discriminatie is dat er nu vele oudere Indische mensen in armoede leven in Indonesië . Die werden bewust door de Nederlandse politiek ( rechts ën links) geweerd.

[..]

[url=http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:rMPEkyRqogUJ:www.nrc.nl/handelsblad/19(...)nl&ct=clnk&gl=nl]NRC uit 1990[/url]
Klopt, maar goed, Igen bestrijdt dit kennelijk.
Hoewel ik dat van die Indische mensen niet wist.
Ik weet wel dat ook de PvdA achter de leuze stond Indië geboren, rampspoed geboren als het ware.
I´m back.
  woensdag 22 juni 2016 @ 22:01:29 #138
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_163227439
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De sociaal-democratische partijen ( linksstemmenden, linkse mensen in het algemeen) hebben de komst van gastarbeiders niet toegejuicht.
Zou de moordenaar van Jo Cox ook zoiets denken ?

[..]

Bedenk wel dat er toen een actief migratiebeleid bestond. Bijv. naar Canada. Er waren teveel mensen in het land.

Drees is trouwens wel altijd vrij ruim geweest in zijn 'ethische politiek' (politionele acties daargelaten, waarbij de conservatieven trouwens "Indië verloren rampspoed geboren" als slogan gebruikte).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_163227515
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bedenk wel dat er toen een actief migratiebeleid bestond. Bijv. naar Canada. Er waren teveel mensen in het land.

Drees is trouwens wel altijd vrij ruim geweest in zijn 'ethische politiek' (politionele acties daargelaten, waarbij de conservatieven trouwens "Indië verloren rampspoed geboren" als slogan gebruikte).
Ethische politiek was al van ruim in de 19de eeuw ook. Volgens mij kreeg men in 1912 oid al een soort parlement zelfs. Wat dat betreft liep men vooruit op Franse en Engelse koloniale rijken. (Zal De Max Havelaar ook wat mee te maken hebben, moet nu diep graven in mijn geheugen).
I´m back.
pi_163227551
quote:

[..]

Tja, toen stonden wij aan de andere kant, waar Polen nu staat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2016 22:05:19 ]
  woensdag 22 juni 2016 @ 22:12:16 #141
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_163227791
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt, maar goed, Igen bestrijdt dit kennelijk.
Hoewel ik dat van die Indische mensen niet wist.
Ik weet wel dat ook de PvdA achter de leuze stond Indië geboren, rampspoed geboren als het ware.
http://www.parlement.com/(...)dracht_aan_indonesie

http://www.npogeschiedeni(...)es-en-Indonesie.html

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Nieuw-Guinea

Of de conclusie van dit verhaal:

https://frankvanderlubbe.wordpress.com/2011/01/10/38/
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_163227823
Ik wil nog wel een anekdote vertellen.

In het masterjaar van mijn studie hadden we ook verschillende buitenlandse studenten erbij zitten. Eentje kwam uit een behoorlijk arm land. Hij was een van de beste studenten van ons jaar en is met een uitstekende scriptie geslaagd. Terug in het land van herkomst kreeg hij met zijn Nederlandse M.Sc. een baan bij een ingenieursbureau. Daarmee verdiende hij dan iets van rond de 200 euro per maand.

Dat vind ik dus niet eerlijk en ik kan er niet bij hoe je met een linkse gedachtegang dat wél eerlijk zou kunnen vinden.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2016 22:14:05 ]
pi_163227928
quote:
Ja dus:
quote:
Conclusie

De PvdA zit vanaf het begin van de Indonesische problematiek in een spagaat. De visie van de PvdA op het zelfbeschikkingsrecht staat de opbouw van een socialere democratie in Nederland in de weg. Van Mook verwoordde in een betoog na de teleurstellende Partijconferentie in het voorjaar van 1946 in welke spagaat de PvdA zich bevond: ‘Drees vindt de oudedagsvoorziening in Nederland in feite belangrijker dan de toekomst van Indië.’ Doordat de PvdA-ministers akkoord waren gegaan met de eerste politionele actie was de achterban in verbijstering, verslagen en uiteindelijk verontwaardigd door het politieke optreden van de PvdA. Niet voor niets zeiden 7000 leden de PvdA vaarwel in 1947. Anderhalf jaar later gaf de PvdA nogmaals haar goedkeuring aan nieuwe politionele acties. Hierdoor raakte de achterban van de PvdA voorgoed verdeeld. Achteraf zei PvdA-fractievoorzitter Van der Goes: ‘De PvdA was machteloos gedurende de hele Indonesische kwestie. Het is beroerd dat te erkennen, maar het is niet anders. Het bederf begon al bij de Hoge Veluwe-conferentie in 1946. Het wanbegrip en de sabotage aan Nederlandse kant was toen al aanwezig en de PvdA heeft er alles aan gedaan om hier door heen te prikken, maar dat is niet gelukt.’[24] In aantekeningen tussen Romme en Beel eind november 1948 wordt aangedrongen om meer schendingen van het bestand te verzinnen, waardoor de PvdA misschien mee zou gaan met een tweede politionele actie.[25] De machteloosheid van de PvdA gedurende de hele Indonesië kwestie, heeft de partij verdeeld, maar deze weg lijkt door de verantwoordelijke ministers bewust ingeslagen.
Tja, ouders van mijn vader waren echte sociaaldemocraten (SDAP nog). Mijn vader mocht per se niet in het leger terechtkomen. Dus hup naar de marechausee als beroeps.
I´m back.
pi_163227955
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:13 schreef Igen het volgende:
Ik wil nog wel een anekdote vertellen.

In het masterjaar van mijn studie hadden we ook verschillende buitenlandse studenten erbij zitten. Eentje kwam uit een behoorlijk arm land. Hij was een van de beste studenten van ons jaar en is met een uitstekende scriptie geslaagd. Terug in het land van herkomst kreeg hij met zijn Nederlandse M.Sc. een baan bij een ingenieursbureau. Daarmee verdiende hij dan iets van rond de 200 euro per maand.

Dat vind ik dus niet eerlijk en ik kan er niet bij hoe je met een linkse gedachtegang dat wél eerlijk zou kunnen vinden.
Maar inmiddels werkt-ie wel ergens in het westen dan? Voor dit soort mensen is het neoliberalisme en het globalisme toch een uitgelezen kans juist?
I´m back.
pi_163228029
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar inmiddels werkt-ie wel ergens in het westen dan? Voor dit soort mensen is het neoliberalisme en het globalisme toch een uitgelezen kans juist?
Meer kan/mag ik niet zeggen.

En het gaat niet om wat in de praktijk mogelijk is met de huidige regelgeving; het gaat erom hoe "links" naar zo'n situatie kijkt.
pi_163228148
quote:

[..]

Zo ruim was Drees niet. Hij was een boekhouder die voor een kloppende begroting verviel in VOC-mentaliteit.. dwz.. de mentaliteit dat de bewoners van Indië er zijn om rijk van te worden.
En dan bedoel ik het weigeren knilsoldaten hun salaris te betalen over de bezettingsjaren ( maart 42- aug 45) . De slimmigheid a la de VOC was hier die schulden af te schuiven op Indonesië
Ik bedoel hier de backpaykwestie. Google eens op 'backpay; en 'knil'

De pvda was zwaar verdeeld over de koloniale oorlog en de kreet 'indie verloren , ramspoed geboren.' was niet populair bij hen. (wel bij conservatief rechts... om een beetje ontopic te komen)
pi_163228239
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Meer kan/mag ik niet zeggen.

En het gaat niet om wat in de praktijk mogelijk is met de huidige regelgeving; het gaat erom hoe "links" naar zo'n situatie kijkt.
Ja, akkoord, maar links, id est klassiek links, staat opgesteld voor de eigen arbeidende klasse. Althans ooit. Daar ging het over. Tegenwoordig zal dat anders liggen.
Ze krijgen de schuld van de instroom van gastarbeiders, maar aanvankelijk waren ze er op tegen. Omdat het een private aangelegenheid was konden ze later niet veel anders meer doen dan pragmatisch voor zijn op den duur, wel als dit niet zou leiden tot uitwassen ogv loon, huisvesting, arbeidsomstandigheden etc. Mensen menselijk behandelen. En toen kwam de leuze "behoud van eigen cultuur", wat een misser is geweest, on hinesight. Met de wetenschap van nu tja, krijg je er wat anders uitgerold.
Nog in de jaren 80 had je het boekje over arbeidsomstandigheden van gastarbeiders in het Ruhrgebied: Ich, Ali.
Weet jij niet meer denk?
Blues wel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ik_(Ali)

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 22-06-2016 22:33:30 ]
I´m back.
pi_163228652
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, akkoord, maar links, id est klassiek links, staat opgesteld voor de eigen arbeidende klasse. Althans ooit. Daar ging het over. Tegenwoordig zal dat anders liggen.
Ze krijgen de schuld van de instroom van gastarbeiders, maar aanvankelijk waren ze er op tegen. Omdat het een private aangelegenheid was konden ze later niet veel anders meer doen dan pragmatisch voor zijn op den duur, wel als dit niet zou leiden tot uitwassen ogv loon, huisvesting, arbeidsomstandigheden etc. Mensen menselijk behandelen. En toen kwam de leuze "behoud van eigen cultuur", wat een misser is geweest, on hinesight. Met de wetenschap van nu tja, krijg je er wat anders uitgerold.
Nog in de jaren 80 had je het boekje over arbeidsomstandigheden van gastarbeiders in het Ruhrgebied: Ich, Ali.
Weet jij niet meer denk?
Blues wel.
Ik geef links niet de schuld van gastarbeiders. Lijkt me verder ook off-topic.

Dat boekje ken ik niet maar ik heb wel een aantal jaar in het Ruhrgebied gewoond. Natuurlijk heb je daar ook mensen die liever geen Turk als buur hebben, maar verder was er maar weinig gedoe, volgens mij omdat de mijnbouw levensgevaarlijk was en je het dus niet wou riskeren dat een Turk je niet uit een levensgevaarlijke noodsituatie zou willen redden.
pi_163228777
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik geef links niet de schuld van gastarbeiders. Lijkt me verder ook off-topic.

Dat boekje ken ik niet maar ik heb wel een aantal jaar in het Ruhrgebied gewoond. Natuurlijk heb je daar ook mensen die liever geen Turk als buur hebben, maar verder was er maar weinig gedoe, volgens mij omdat de mijnbouw levensgevaarlijk was en je het dus niet wou riskeren dat een Turk je niet uit een levensgevaarlijke noodsituatie zou willen redden.
Hoe dan ook je hebt wat bizarre opmerkingen gemaakt Igen.
Maakt mij verder niet uit, want dit topic is interessant en kent nog veel potentie op verschillende gebieden.
I´m back.
pi_163228877
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe dan oom je hebt wat bizarre opmerkingen gemaakt Igen.
Kun je die aanwijzen? Of ben je nog steeds boos dat ik niet kon gedachtenlezen dat jij met "klassiek links" specifiek de West-Europese sociaaldemocratie van rond de jaren '60/'70 bedoelde?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')