abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162760478
quote:
Krijgt iedereen voortaan 2250 euro per maand, zonder daarvoor iets terug te hoeven doen? Om die vraag draait het vandaag in Zwitserland. Daar mogen zo'n vijf miljoen mensen in een referendum zeggen of ze voor of tegen "een onvoorwaardelijk basisloon" zijn voor iedere volwassene.

Ouders krijgen er per kind nog eens 560 euro bovenop. Dat de Zwitsers nu kunnen kiezen voor het basisinkomen zonder voorwaarden, is uniek.
100.000 handtekeningen

Om het tot een landelijk referendum te laten komen, moesten de initiatiefnemers 100.000 handtekeningen inleveren. Dat lukte het comité Basisinkomen Zwitserland in anderhalf jaar tijd.
Het idee achter het basisinkomen is dat iedereen een bepaald bedrag per maand krijgt om van te leven. Daar is geen tegenprestatie voor nodig. Een soort gratis geld.

Mensen die nu nog een uitkering krijgen, zijn dan minder tijd kwijt met het invullen van formulieren, zeggen voorstanders. Dat levert minder bureaucratische rompslomp op. Ook moet het makkelijker worden om er gedeeltelijk naast te werken of vrijwilligerswerk te doen.
Het invoeren van het basisinkomen betekent dat de Zwitserse overheid geen toeslagen en uitkeringen als de bijstand meer hoeft te betalen. Ook liggen de loonkosten voor werkgevers flink lager, doordat de eerste 2250 euro van het salaris al zijn betaald.

Het is volgens de initiatiefnemers dus niet zomaar geld over de balk smijten. Zij denken dat het basisinkomen zorgt voor een nieuwe en meer doelmatige inrichting van de bestaande, peperdure sociale zekerheid en pensioenstelsel.

De voorstanders noemen ook de opkomst van de automatisering. Robots nemen steeds meer werk over van mensen en het klassieke productiewerk behoort snel tot de verleden tijd, stellen zij. Het basisinkomen zou het beste antwoord zijn op de voortschrijdende technologie, omdat je dan qua inkomsten niet meer afhankelijk bent van een werkgever.

Volgens tegenstanders is het invoeren van een basisinkomen een te zware last voor Zwitserland. In totaal zou de maatregel 187 miljard euro per jaar kosten. De conservatieve regering adviseert daarom vandaag tegen te stemmen.

Rekensom voorstanders

De initiatiefnemers komen met een rekensom waarmee ze die 187 miljard euro denken te compenseren. Het uitbetalen van de sociale zekerheden door de overheid stopt. Dat levert volgens hen 55 miljard op. Omdat werkgevers minder loon hoeven te betalen, levert dat een voordeel van 128 miljard op. Nog eens 25 miljard wordt bespaard door minder bureaucratie.
In de peilingen lijkt de regeringscoalitie zijn zin te krijgen: slechts een op de vier Zwitsers is voor invoering van het plan.

Risico's durven nemen

Volgens Ralph Kundig, de voorzitter van de Zwitserse tak van het Basisinkomen Wereldnetwerk, is het niet zo dat mensen ineens massaal thuis gaan zitten niksen. "Het basisinkomen is juist een stimulans om te gaan werken."

Hij denkt dat veel meer mensen ondernemer worden, omdat ze meer risico durven nemen. "Ze hebben niet de angst hun baan te verliezen."
Het basisinkomen is een absoluut gevaar.
UVAM
UVAM, een mkb-organisatie uit de regio Wallis, is een van de partijen die oproept vandaag tegen te stemmen. "Geen brood zonder werk", vindt de organisatie.

Het basisinkomen is "een absoluut gevaar, omdat het een perfecte smoes is om niet te hoeven werken".

Kundig zegt dat over sociale hervormingen aanvankelijk wel vaker negatief geoordeeld werd. "Alle voordelen in de maatschappij, zoals je pensioen en het recht van vrouwen om te mogen stemmen, werden in eerste instantie gezien als een ramp voor de economie. Iedereen die tegen sociale vooruitgang is, zegt altijd dat het niet te betalen is. Dat zijn alleen maar praatjes."
De Zwitsers kunnen tot 17.00 uur stemmen. De eerste uitslagen worden om 16.00 uur verwacht. Veel mensen hebben namelijk al per brief gestemd.

http://nos.nl/artikel/210(...)ed-idee-of-niet.html
Best veel geld :o

Is dit uberhaubt wel haalbaar?
pi_162760525
Ik snap de rekensom van de voorstanders niet.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Moderator zondag 5 juni 2016 @ 13:00:06 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_162760583
Wel zo overzichtelijk :Y
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_162760585
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 12:57 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Volgens hen houden ze 21 miljard over :p
pi_162760589
Dat is meer dan ik nu verdien met 4 dagen werken.
pi_162760606
Ik zou trouwens wel blijven werken om wat te doen hebben maar niet meer zoveel als nu....
pi_162760624
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Angel-A het volgende:
Dat is meer dan ik verdien met fulltime werken :P
pi_162760652
Maar misschien dat er iemand is die mij kan uitleggen hoe zo'n systeem kan werken?
pi_162760678
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:01 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik zou trouwens wel blijven werken om wat te doen hebben maar niet meer zoveel als nu....
Volgens mij hebben ze maar een werkloosheid van 5%, het gemiddelde inkomen is iets van 70K (laatst gezien in die Brexit film), ik denk dus dat de meeste inwoners van Zwitserland dus ook wel gewoon blijven werken.
I´m back.
pi_162760733
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Volgens hen houden ze 21 miljard over :p
Dat is dan heel bijzonder.

Dit is het budget 2014 van de Zwitserse overheid
https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_budget_of_Switzerland

Description Expenditures
Social Welfare Programs 21.8
Finances and taxes 10.0
Transport and Infrastructure 8.7
Education and Research 7.2
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7
Foreign Relationships 3.6
Total: 66.4

Die 55 miljard aan uitkeringen die ze besparen is al bijna meer dan het hele overheidsbudget. Laat staan dat ze daar nog 25 miljard bovenop kunnen besparen op bureaucratie.

In werkelijkheiden komen ze een slordige 30 miljard te kort....
pi_162760747
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze maar een werkloosheid van 5%, het gemiddelde inkomen is iets van 70K (laatst gezien in die Brexit film), ik denk dus dat de meeste inwoners van Zwitserland dus ook wel gewoon blijven werken.
In Nederland zijn er ook een paar mensen die als proef zo'n basisinkomen krijgen. Dacht sommige via crowdfunding. Onze werkloosheid ligt hoger maar ik denk juist in in tegenstelling tot te voorstanders in Zwitserland dat mensen eerder minder gaan werken of er gewoon mee stoppen.Zeker als je niet zo'n toffe baan hebt.
pi_162760759
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:06 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Description Expenditures
Finances and taxes 10.0
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7

Die 55 miljard aan uitkeringen die ze besparen is al bijna meer dan het hele overheidsbudget. Laat staan dat ze daar nog 25 miljard bovenop kunnen besparen op bureaucratie.

Dit weten die voorstanders dan toch ook?
  zondag 5 juni 2016 @ 13:08:03 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_162760760
Als je dit in Nederland invoert neemt het aantal handophouders alleen maar toe volgens mij.
pi_162760766
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:03 schreef Yasmin23 het volgende:
Maar misschien dat er iemand is die mij kan uitleggen hoe zo'n systeem kan werken?
Dat staat toch in het artikel? In principe is het gebaseerd op een sterke vereenvoudiging van 's lands financiën. Hoef je geen geld meer rond te pompen en je geeft iedereen een gegarandeerd basis-inkomen in zijn handen, waardoor je, mocht je werkloos, ziek, gehandicapt worden, niet vervalt in armoede. Ik persoonlijk vind dat we daar in NL ook naar toe moeten gaan. Alleen zijn nog wel veel haken en ogen natuurlijk.
I´m back.
pi_162760784
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dit weten die voorstanders dan toch ook?
Voorstanders nemen het qua financiering meestal niet zo nauw met de werkelijkheid.
pi_162760793
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Als je dit in Nederland invoert neemt het aantal handophouders alleen maar toe volgens mij.
Ja, of niet. Arbeid wordt op deze manier in principe veel goedkoper.
I´m back.
pi_162760811
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat staat toch in het artikel? In principe is het gebaseerd op een sterke vereenvoudiging van 's lands financiën. Hoef je geen geld meer rond te pompen en je geeft iedereen een gegarandeerd basis-inkomen in zijn handen, waardoor je, mocht je werkloos, ziek, gehandicapt worden, niet vervalt in armoede. Ik persoonlijk vind dat we daar in NL ook naar toe moeten gaan. Alleen zijn nog wel veel haken en ogen natuurlijk.
Nja in de post hierboven staat dat ze geld tekort komen:

Description Expenditures
Finances and taxes 10.0
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7

Buiten dat denk ik dat als mensen stoppen met werken en kunnen 'chillen' dat bij ziektekosten ook omhoog zullen gaan.
pi_162760822
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:09 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Voorstanders nemen het qua financiering meestal niet zo nauw met de werkelijkheid.
Nee dat blijkt :P
pi_162760831
Dat bedrag zou in Nederland lager zijn (kosten in Zwitserland zijn hoger). Het idee is juist dat mensen minder gaan werken. Zo hebben ze 1: meer tijd voor gezin, familie, sociale omgeving en 2: er ontstaat werk voor andere mensen. Of het ook echt werkt, ik durf het niet te zeggen. Maar laat ze het daar maar proberen.
pi_162760851
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee dat blijkt :P
Is niet waar in artikel staat al een korte uitleg, voor wat NL betreft zijn die berekeningen er ook. Uiteraard kun je dit nooit voorstellen zonder het financiële plaatje rond te krijgen.
I´m back.
pi_162760864
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat bedrag zou in Nederland lager zijn (kosten in Zwitserland zijn hoger). Het idee is juist dat mensen minder gaan werken. Zo hebben ze 1: meer tijd voor gezin, familie, sociale omgeving en 2: er ontstaat werk voor andere mensen. Of het ook echt werkt, ik durf het niet te zeggen. Maar laat ze het daar maar proberen.
Ik zou het wel tof vinden :P

Of minder werken of juist extra veel zodat je zeer comfortabel kan leven.
pi_162760876
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Is niet waar in artikel staat al een korte uitleg, voor wat NL betreft zijn die berekeningen er ook. Uiteraard kun je dit nooit voorstellen zonder het financiële plaatje rond te krijgen.
Wat is niet waar?
pi_162760879
quote:

[..]

Description Expenditures
Finances and taxes 10.0
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7

Buiten dat denk ik dat als mensen stoppen met werken en kunnen 'chillen' dat bij ziektekosten ook omhoog zullen gaan.
Ja, dat heb ik gelezen idd.
I´m back.
pi_162760887
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Tja..1986 het volgende:
2250 is ook voor daar best een bedrag, voor een gezin met twee kom je dus op 5500 per maand uit zonder werken...
pi_162760914
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat is niet waar?
Ze nemen het niet zo nauw met de financiën, bevestigde je toch? Ik zei is niet waar, in artikel staat een financiële verantwoording. Ikzelf kan niet controleren of die fout is iig.
I´m back.
pi_162760936
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:14 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

2250 is ook voor daar best een bedrag, voor een gezin met twee kom je dus op 5500 per maand uit zonder werken...
Dat is wrs net iets meer dan gemiddelde nu in Zwitserland, schat ik in. Hier in NL zit je ook bijna bij de 5000 euro netto per maand als je beide in een gemiddelde baan werkt hè.
I´m back.
pi_162760942
quote:
Onsbasisinkomen.nl heeft haar doel van 12.000 euro crowdfunding gehaald. Met dit bedrag gaat Groninger Frans Kerver een jaar lang leven op een basisinkomen van 1000 euro per maand. Hij hoeft daar niets voor te doen.

Bijna 500 mensen ondersteunden het plan van Onsbasisinkomen.nl, dat is opgezet door stichting Maatschappij voor Innovatie van Economie en Samenleving (MIES). MIES experimenteert met nieuwe manieren om de samenleving en economie te organiseren. Nu dus door mensen een tijd lang een basisinkomen te geven: een vast bedrag per maand waar ze - sober - van kunnen leven. De eerste geluksvogel is geselecteerd: Frans Kerver.

Het idee achter het basisinkomen is dat alle uitkeringen, toeslagen en aftrekposten afgeschaft zouden kunnen worden als iedereen hetzelfde basisinkomen heeft. Ongeacht het inkomen, vermogen of de woonsituatie, en zonder verplichting tot tegenprestatie. Tegenstanders van het basisinkomen - waaronder premier Rutte - vrezen dat mensen er lui van zouden worden en dat de herverdeeleffecten te groot zijn. De organisatoren van Onsbasisinkomen.nl hopen het tegendeel te bewijzen. "Er wordt veel gesproken over het onderwerp, maar het is vooral een hypothetisch debat. We dénken dat mensen minder gaan werken, eerder een eigen bedrijf starten en gelukkiger worden, op basis van wat we onder andere in Duitsland zien. Dit is een micro-experiment om erachter te komen wat er écht gebeurt", legt initiator Ronald Mulder uit.

Geen walhalla
Frans Kerver gaat komend jaar bloggen en twitteren over zijn ervaringen met het basisinkomen. Als zelfstandige tekstschrijver met het sociaal project Tuin in de stad onder zijn hoede, hoopt hij tijd te hebben om na te denken en energie te steken in de dingen die hij de moeite waard vindt. "Met het basisinkomen heeft ons gezin een bodem, waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken over brood op de plank. Ik wil mijn sociale project winstgevend gaan maken, en me inzetten om meer mensen aan een basisinkomen te helpen."

Het project sluit aan op een gevoel dat bij veel mensen leeft, denkt Kerver. "De economie is geen rekensom, maar een som van wat we belangrijk vinden in de maatschappij: hoe willen we samen werken en leven? Als je kijkt naar de reacties op Onsbasisinkomen.nl, zie je dat mensen verlangen naar meer contact en weg willen van de drang naar perfectie", vat hij samen. "We hebben niet het idee dat het basisinkomen het walhalla voor iedereen brengt, maar we willen graag experimenteren om te zien of mensen zich echt anders gaan gedragen. Geldzorgen wegnemen bij mensen zorgt voor rust."

Duits voorbeeld
Het idee is niet nieuw: in Duitsland draait een soortgelijk project al een jaar en daar is onlangs het twaalfde basisinkomen uitgereikt. In Nederland willen de organisatoren ook meteen door na deze eerste mijlpaal met het bij elkaar halen van nog 4 of 5 basisinkomens. Liefhebbers die willen meedoen met het experiment kunnen zich aanmelden op de site door aan te geven wat zíj zouden doen met het basisinkomen. De reacties, inmiddels meer dan 400, lopen ver uiteen: de een wil meer tijd besteden aan de kinderen, de ander zou vrijwilligerswerk gaan doen en nog een ander zou zijn ziektewetuitkering stopzetten.

Politieke voorstanders
Groenlinks, D66 en PvdA hebben interesse getoond in het basisinkomen; zij hebben opgeroepen om ermee te experimenteren. Daarnaast wordt in tien gemeenten al experimenten voorbereid, zoals in Zutphen en Nijmegen.

Niet alleen in Nederland staat het onderwerp in de aandacht: in Spanje heeft de politieke partij Podemos het in haar verkiezingsprogramma opgenomen, in Finland is een meerderheid van het parlement voorstander en in Zwitserland wordt in 2016 een referendum gehouden over invoering van het basisinkomen. In Dauphin, Canada, is een soortgelijk basisinkomen veertig jaar geleden al getest op een heel dorp.

http://www.rtlnieuws.nl/e(...)-van-1000-euro-maand
Geef mij ook maar duizend per maand :P
pi_162760956
Ik zeg je eerlijk, als ik 2250 euro per maand krijg om niks te doen, zou ik precies dat doen... niks doen... gewoon lekker chillen _O-

Misschien werk zoeken in iets wat een hobby/passie is van mij, maar ik zou zeker niet 40 uur per week gaan werken.. misschien 2 dagen per week of zo.
Waz met jou!
pi_162760961
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:17 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Open een crowdfunding :)
pi_162760969
quote:

[..]

Als je alleen woont is da zonder erbij te werken te weinig om van te leven hè. Verlies je je baan, ga je weer terug naar die 1000 ¤. WW is er niet meer dan.
I´m back.
pi_162760970
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze nemen het niet zo nauw met de financiën, bevestigde je toch? Ik zei is niet waar, in artikel staat een financiële verantwoording. Ikzelf kan niet controleren of die fout is iig.
In het artikel houden ze 21 miljard over en volgens de post van invalidusername komen ze een slordige 30 miljard te kort. Nu ben ik geen econoom of rekenwonder maar ergens klopt er dan iets niet :P
pi_162760983
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:18 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

In het artikel houden ze 21 miljard over en volgens de post van invalidusername komen ze een slordige 30 miljard te kort. Nu ben ik geen econoom of rekenwonder maar ergens klopt er dan iets niet :P
Ach, klein rekenfoutje moet kunnen
pi_162760999
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als je alleen woont is da zonder erbij te werken te weinig om van te leven hè. Verlies je je baan, ga je weer terug naar die 1000 ¤. WW is er niet meer dan.
Nee maar dat hoeft dan toch ook niet meer? Buiten dat is WW tijdelijk en zoiets als dit dus niet. Als je slim bent ga je veel werken en kan je veel sparen voor het geval je je baan kwijt raakt.

Weet niet hoeveel jullie verdienen maar voor mij is 1000 euro per maand echt veel geld.
pi_162761003
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Angel-A het volgende:
Pauper. :')
pi_162761004
Apart idee eerlijk gezegd, maar er lijkt niet veel draagvlak voor te zijn
pi_162761015
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef HPLC het volgende:
Apart idee eerlijk gezegd, maar er lijkt niet veel draagvlak voor te zijn
Raar toch?
pi_162761016
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:18 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik kan dat niet controleren nu. Kijk er zijn veel mensen die dit echt een heel erg slecht idee vinden en die gaan de zaken dan zo slecht mogelijk voorstellen natuurlijk. Dat moet je dan controleren, zeker als het heel erg afwijkt. Heb je informatie voor nodig, dat moet je zoeken en beoordelen, kost tijd etc. Terwijl ik nu heel even zit te discussiëren.
I´m back.
pi_162761024
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik kan dat niet controleren nu. Kijk er zijn veel mensen die dit echt een heel erg slecht idee vinden en die gaan de zaken dan zo slecht mogelijk voorstellen natuurlijk. Dat moet je dan controleren, zeker als het heel erg afwijkt. Heb je informatie voor nodig, dat moet je zoeken en beoordelen, kost tijd etc. Terwijl ik nu heel even zit te discussiëren.
Zou jij voor een basisinkomen zijn?
pi_162761038
quote:
11s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:17 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Open een crowdfunding :)
Ja beetje bedelen. Echt niet :p
pi_162761045
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is wrs net iets meer dan gemiddelde nu in Zwitserland, schat ik in. Hier in NL zit je ook bijna bij de 5000 euro netto per maand als je beide in een gemiddelde baan werkt hè.
Maar das dus geen sociaal minimum?
Verder denk ik dat het in NL ook wel lager ligt eigenlijk, met modaal 35500 per jaar bruto.
pi_162761054
Tuurlijk zal er veel ja gestemd worden, iedereen wil gratis geld. Wat veel belangrijker is: is het economisch haalbaar en wat is de trade-off.
pi_162761061
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee maar dat hoeft dan toch ook niet meer? Buiten dat is WW tijdelijk en zoiets als dit dus niet. Als je slim bent ga je veel werken en kan je veel sparen voor het geval je je baan kwijt raakt.

Weet niet hoeveel jullie verdienen maar voor mij is 1000 euro per maand echt veel geld.
Ja, idee is dat op deze manier banen wel makkelijker ook te vinden zijn.
Voor gemiddelde werknemers is 1000 ¤ per maand veel te weinig iig. Ik denk dat het gemiddelde inkomen iets rond de 2000 ¤ ligt, werkt je vrouw er ook bij en verdient hetzelfde, ga je al over de 4000 ¤.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:23:16 #43
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_162761065
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:17 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Ik zeg je eerlijk, als ik 2250 euro per maand krijg om niks te doen, zou ik precies dat doen... niks doen... gewoon lekker chillen _O-

Misschien werk zoeken in iets wat een hobby/passie is van mij, maar ik zou zeker niet 40 uur per week gaan werken.. misschien 2 dagen per week of zo.
Precies, zouden heel veel mensen doen.
pi_162761069
quote:

[..]

Stopt hij zijn huurtoeslag kinderbijslag etc ook ? Dat staat er niet bij.
pi_162761086
Overigens wordt in het referendum niet over het bedrag gestemd, maar slechts over het principe. In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat een meerderheid voor zou stemmen (verwacht wordt dat 70 tot 80 procent tegenstemmen is dus nog helemaal niet zeker welk bedrag mensen zullen gaan ontvangen.
pi_162761088
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat heet fantaseren, niet discussieren.

Doe ik ook wel eens hoor. De staatsloterij winnen. Maar ook dat geld valt niet uit de lucht en wordt door anderen betaald.
pi_162761089
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

In het nos artikel staat wel dat alle andere toeslagen dan stoppen. Lijkt mij hier dan ook. Ik weet niet hoeveel aan toeslagen je in Nederland maximaal kunt krijgen per maand.
pi_162761102
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:23 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Precies, zouden heel veel mensen doen.
Dat zou wel goed zijn voor de werkgelegenheid.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162761107
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Raar toch?
Het idee of weinig draagvlak?
pi_162761111
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, idee is dat op deze manier banen wel makkelijker ook te vinden zijn.
Voor gemiddelde werknemers is 1000 ¤ per maand veel te weinig iig. Ik denk dat het gemiddelde inkomen iets rond de 2000 ¤ ligt, werkt je vrouw er ook bij en verdient hetzelfde, ga je al over de 4000 ¤.
Ja dus dan zouden veel mensen er bij moeten blijven werken maar wel een stuk minder.
pi_162761128
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik vind het één van de interessantste ideeën in een heel lange tijd iig. Er zitten wel heel veel haken en ogen aan, dat weer wel. Ik zou als politieke partij dit idee grondig in al zijn aspecten gaan verkennen iig. En dus ook alle experimenten die er links en rechts mee gedaan worden (ook in NL) in de gaten houden.
Probleem is natuurlijk wel dat we tegenwoordig goedkope arbeid importeren.
I´m back.
pi_162761132
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:25 schreef HPLC het volgende:

[..]

Het idee of weinig draagvlak?
Draagvlak.

Als je hier mocht stemmen voor zoiets, dus bv duizend euro per maand 'gratis' erbij. Dan stem ik ja..

Maar zoals eerder gezegd ik ben geen econoom. Snap niet dat zo'n systeem houdbaar is.
pi_162761138
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Alles stopt verder.
I´m back.
pi_162761155
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 12:53 schreef Yasmin23 het volgende:
Is dit uberhaubt wel haalbaar?
Totaal niet. :P Alleen zijn de voorstanders zo optimistisch dat die discussie voeren bij voorbaat al zinloos is eigenlijk. (Er zijn wat topics over in POL.)
pi_162761162
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Alles stopt verder.
Ja, in de theorie, maar bij dit experiment ook?
pi_162761165
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:19 schreef Atak het volgende:

[..]

Pauper. :')
En dan ook nog 10 uur per dag, plus in het weekend een paar uur administratie. Maar wel lekker veel vakantie *O*

Onderwijs ja.
pi_162761173
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:25 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja dus dan zouden veel mensen er bij moeten blijven werken maar wel een stuk minder.
Zullen wrs wel meer parttime banen komen, echter ik denk dat heel veel banen gewoon niet parttime gedaan kunnen worden, dus dat zal op zich niet heel veel uitmaken.
I´m back.
pi_162761182
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:28 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ja, in de theorie, maar bij dit experiment ook?
Ik denk het wel.
I´m back.
pi_162761183
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:28 schreef Operc het volgende:

[..]

Totaal niet. :P Alleen zijn de voorstanders zo optimistisch dat die discussie voeren bij voorbaat al zinloos is eigenlijk. (Er zijn wat topics over in POL.)
De voorstanders vergeten meestal dat belastingafdrachten door werk kelderen in hun utopische scenario's.
pi_162761188
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:28 schreef Operc het volgende:

[..]

Jammer jammer. Ik ben zeer enthousiast over dit idee namelijk :P
pi_162761197
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:27 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Draagvlak.

Als je hier mocht stemmen voor zoiets, dus bv duizend euro per maand 'gratis' erbij. Dan stem ik ja..

Maar zoals eerder gezegd ik ben geen econoom. Snap niet dat zo'n systeem houdbaar is.
Ik zou nu 'nee' stemmen. Maar misschien is het wel een heel goed systeem, lijkt me stug, maar ja
pi_162761206
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:30 schreef HPLC het volgende:

[..]

Ik zou nu 'nee' stemmen. Maar misschien is het wel een heel goed systeem, lijkt me stug, maar ja
Jij wilt geen duizend euro per maand 'gratis' erbij?
pi_162761222
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:30 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Jammer jammer. Ik ben zeer enthousiast over dit idee namelijk :P
Anders ik wel, ik neem wel 100 Spanjaarden in huis dan (vrij verkeer van mensen). De helft van het basisinkomen maak ik over naar hen in Spanje -waar ze vakantie vieren- en de andere helft hou ik achter voor 'dienstverlening'. Het is de basisinkomenvijftigverdubbelaar ;)
pi_162761223
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:31 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Niet met de impact die het heeft nu.
pi_162761227
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik zou graag eerst in een ander land zien hoe het uitpakt. Gaan mensen minder of helemaal niet meer werken of verandert er op dat vlak weinig?
Ook moet je van tevoren goed hebben dichtgetimmerd hoe je omgaat met migranten (krijgen de immigranten wel/geen basisinkomen, houden de emigranten (een veel van het) basisinkomen) want anders kan het wel eens een dure grap worden.
pi_162761247
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:32 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Niet met de impact die het heeft nu.
We weten toch niet welk impact het heeft. De voorstanders verwachten niet dat mensen massaal stoppen met werken. Als je het over duizend euro hebt, daar kunnen mensen ook niet echt van leven.
pi_162761256
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:32 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik zou graag eerst in een ander land zien hoe het uitpakt. Gaan mensen minder of helemaal niet meer werken of verandert er op dat vlak weinig?
Ook moet je van tevoren goed hebben dichtgetimmerd hoe je omgaat met migranten (krijgen de immigranten wel/geen basisinkomen, houden de emigranten (een veel van het) basisinkomen) want anders kan het wel eens een dure grap worden.
Je mag migranten niet anders behandelen. Een migrant heeft dus recht op 2250 euro bij toelating.
pi_162761259
quote:

Dan moet je eerst Europa uit, want binnen Europa kan je migratie niet beinvloeden, noch mag je discrimineren in je local wetgeving op land van herkomst binnen Europa.

Dat heeft Zwitserland dan weer iets beter geregeld ;)
pi_162761273
quote:

[..]

Ja weet niet of die er bij zitten. En vanaf welke leeftijd. Een 16 jarige heeft natuurlijk geen 1000 euro per maand nodig.
pi_162761277
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ja, dat worden er 17.000.000
pi_162761287
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:33 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Dan moet je eerst Europa uit, want binnen Europa kan je migratie niet beinvloeden, noch mag je discrimineren in je local wetgeving op land van herkomst binnen Europa.

Dat heeft Zwitserland dan weer iets beter geregeld ;)
De mensenhandelaren drukken dan de pamfletten al.
pi_162761329
quote:

[..]

Natuurlijk wel :P

Nu ben ik geen econoom, maar het lijkt mij dat geld dan een stuk minder waard gaat worden. Mensen met 'kutbaantjes' gaan stoppen met werken, werk dat gedaan moet worden blijft liggen omdat niemand dat wil doen. Ik denk dat een land snel gaat aftakelen met zo'n systeem. Maar ik kan er natuurlijk ook naast liggen. Ik vind het wel een interessant idee.
pi_162761356
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:36 schreef HPLC het volgende:

[..]

Nu ben ik geen econoom, maar het lijkt mij dat geld dan een stuk minder waard gaat worden. Mensen met 'kutbaantjes' gaan stoppen met werken, werk dat gedaan moet worden blijft liggen omdat niemand dat wil doen. Ik denk dat een land snel gaat aftakelen met zo'n systeem. Maar ik kan er natuurlijk ook naast liggen. Ik vind het wel een interessant idee.
Dat is dus ook mijn gedachte. Ik zelf zou idd minder gaan werken.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:37:48 #74
37769 erodome
Zweefteef
pi_162761364
Vind het idee van een bestaansminimum krijgen wel een goede. Dat als je werkt dat echt voor meer, is, voor een beter leven dan karig.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:39:44 #75
37769 erodome
Zweefteef
pi_162761396
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:36 schreef HPLC het volgende:

[..]

Als dat kutbaantje dan betekend dat je wel op vakantie kan bv zie ik mensen nog niet zo snel stoppen ermee.
Nu is het vaak de ellende dat het en een kutbaantje en een zeer karig leven is. Als die basis (karig leven) gedekt is zal het werk wat gedaan wordt belonender zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_162761405
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:37 schreef erodome het volgende:
Vind het idee van een bestaansminimum krijgen wel een goede. Dat als je werkt dat echt voor meer, is, voor een beter leven dan karig.
Jij zou niet zo stoppen met werken en op de bank gaan zitten?
pi_162761423
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:28 schreef Angel-A het volgende:

[..]

En dan ook nog 10 uur per dag, plus in het weekend een paar uur administratie. Maar wel lekker veel vakantie *O*

Onderwijs ja.
Tja, je moest het onderwijs ook niet ingaan om rijk te worden. :')
pi_162761434
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:39 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik zou drie of vier dagen per week gaan werken in plaats van vijf.
pi_162761435
quote:
Een basisinkomen is alleen betaalbaar als het ver onder het bestaansminimum is. Daar zal het in de praktijk dan ook op neerkomen, een lekkere steun in de rug voor de werkenden ten koste van fikse armoede voor de niet-werkenden.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:41:52 #80
37769 erodome
Zweefteef
pi_162761438
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat is dus ook mijn gedachte. Ik zelf zou idd minder gaan werken.
Maar is dat zo erg, dat je minder gaat werken? Daardoor kunnen anderen weer werken, is er meer ruimte.
Zeker met het oog op automatisering is dat niet zo erg in mijn ogen.
pi_162761445
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:39 schreef erodome het volgende:

[..]

Als dat kutbaantje dan betekend dat je wel op vakantie kan bv zie ik mensen nog niet zo snel stoppen ermee.
Nu is het vaak de ellende dat het en een kutbaantje en een zeer karig leven is. Als die basis (karig leven) gedekt is zal het werk wat gedaan wordt belonender zijn.
In het geval van die 1000 euro voor Nederland geef ik je gelijk, ik zat zelf met mijn gedachten bij de 2250 euro :P
  zondag 5 juni 2016 @ 13:42:58 #82
37769 erodome
Zweefteef
pi_162761453
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:39 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Voor een bestaansminimum? Nee.
Wil graag mijn paarden houden, naar een cursusje kunnen, op vakantie kunnen, dat leuke jurkje dat ik echt niet nodig heb toch kunnen kopen en ga zo maar door.
pi_162761459
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar is dat zo erg, dat je minder gaat werken? Daardoor kunnen anderen weer werken, is er meer ruimte.
Zeker met het oog op automatisering is dat niet zo erg in mijn ogen.
Nee het is niet erg maar het is wel 'gebruik' maken van.

Beetje zoals mensen met een uitkering die geen enkele moeite doen om daar weer uit te komen.
pi_162761482
quote:
Er zit ook wel het idee achter dat criminaliteit, agressie en geweld in een samenleving het resultaat zijn (voor een groot deel althans) van armoede natuurlijk. De grootste hobbel die genomen moet worden, naast de financiële, is natuurlijk eenvoudigweg de mentale hobbel. Men zit vast in het protestants-christelijke arbeidsethos en de bijbehorende predestinatietheologie.
I´m back.
pi_162761486
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:42 schreef HPLC het volgende:

[..]

In het geval van die 1000 euro voor Nederland geef ik je gelijk, ik zat zelf met mijn gedachten bij de 2250 euro :P
Stel je voor dat je hier gewoon zoveel geld krijgt. Zit ik er beter bij dan nu.

Maar Zwitserland is toch ook stukken duurder?
pi_162761489
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:43 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee het is niet erg maar het is wel 'gebruik' maken van.

Beetje zoals mensen met een uitkering die geen enkele moeite doen om daar weer uit te komen.
Alleen doe je andere mensen in dat geval juist een plezier als je minder gaat werken. Als jij maar twee dagen per week werkt, kan iemand anders die andere drie dagen van jou overnemen.
pi_162761494
Ik zit even te denken, ben een deel van een tweeverdienerstel zonder kinderen in een particuliere woning.
Inkomen nu beide ca. 40-45 k per jaar, netto meestal wel 5500 samen per maand, dat zou dan 7500 worden (+2000).

Een bijstandsmoeder moet het nu doen met 950 + 60 kinderbijslag + huursubsidie (laten we uitgaan van een woning van 700) ¤293 = ca 600 inkomen (ik ga er even vanuit dat zorgtoeslag opheft.
Dat wordt dan 1000 + kindbedrag - 700, wordt het zeker niet beter van voor de armsten denk ik?
pi_162761495
quote:

[..]

Volgens mij is het een misvatting dat je het geld ERBIJ zou krijgen.
pi_162761506
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Alleen doe je andere mensen in dat geval juist een plezier als je minder gaat werken. Als jij maar twee dagen per week werkt, kan iemand anders die andere drie dagen van jou overnemen.
Ja das zo.

Wat zijn ze nadelen?
pi_162761515
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:45 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Volgens mij is het een misvatting dat je het geld ERBIJ zou krijgen.
Nee toch? Je krijgt sowieso dat geld of je nou werkt of niet.
pi_162761517
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:45 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik zit even te denken, ben een deel van een tweeverdienerstel zonder kinderen in een particuliere woning.
Inkomen nu beide ca. 40-45 k per jaar, netto meestal wel 5500 samen per maand, dat zou dan 7500 worden (+2000).

Een bijstandsmoeder moet het nu doen met 950 + 60 kinderbijslag + huursubsidie (laten we uitgaan van een woning van 700) ¤293 = ca 600 inkomen (ik ga er even vanuit dat zorgtoeslag opheft.
Dat wordt dan 1000 + kindbedrag - 700, wordt het zeker niet beter van voor de armsten denk ik?
Bingo. Om de een of andere rare reden heeft het basisinkomen een links imago. Terwijl het juist voor de zwaksten in de samenleving een forse achteruitgang zal betekenen.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:48:21 #92
37769 erodome
Zweefteef
pi_162761540
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:42 schreef HPLC het volgende:

[..]

Vind meer dan een bestaansminimum dan ook niet ok. Dan zou ik wel bang zijn dat er te weinig stimulans is om te gaan werken.
Bij een bestaansminimum denk ik dat eigenlijk bijna iedereen die werkt wel zal blijven werken. Evt wat minder, maar niet ermee stopt.
Sterker nog, ik denk dat het bv een stimulans kan zijn om een stap naar een eigen zaak ofzo te maken. Er kan makkelijker gespaard worden, wat risico nemen gaat makkelijker, je kan makkelijker wat tijd in opbouw steken zonder er gelijk aan onderdoor te gaan.
pi_162761545
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:47 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Bingo. Om de een of andere rare reden heeft het basisinkomen een links imago. Terwijl het juist voor de zwaksten in de samenleving een forse achteruitgang zal betekenen.
Dan zal het bedrag van de kinderbijslag toch ook worden aangepast?
pi_162761554
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Vind meer dan een bestaansminimum dan ook niet ok. Dan zou ik wel bang zijn dat er te weinig stimulans is om te gaan werken.
Bij een bestaansminimum denk ik dat eigenlijk bijna iedereen die werkt wel zal blijven werken. Evt wat minder, maar niet ermee stopt.
Sterker nog, ik denk dat het bv een stimulans kan zijn om een stap naar een eigen zaak ofzo te maken. Er kan makkelijker gespaard worden, wat risico nemen gaat makkelijker, je kan makkelijker wat tijd in opbouw steken zonder er gelijk aan onderdoor te gaan.
Dat zeggen de voorstanders ook in het nos artikel. Dat mensen eerder iets voor zichzelf gaan beginnen omdat ze het risico sneller te durven nemen.

Wat jij dus ook zegt ja:P
pi_162761570
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lang niet alle functies zijn even deelbaar door tweeën en door twee mensen op te vullen.
pi_162761579
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:47 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee toch? Je krijgt sowieso dat geld of je nou werkt of niet.
Als je nu een uitkering en/of andere toeslagen krijgt, dan stoppen die en krijg je in plaats daarvan een basisinkomen.
Als je nu wel werkt en meer verdient dan het basisinkomen, dan zal je werkgever voortaan een deel van je salaris (ter hoogte van het basisinkomen) naar de overheid overmaken die het weer teruggeven aan jou in de vorm van het basisinkomen.
pi_162761584
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:50 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Lang niet alle functies zijn even deelbaar door tweeën en door twee mensen op te vullen.
Meesten niet, volgens mij.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:52:24 #98
452665 proxyservies
viva argentina
pi_162761596
Basisonkomen, slim van Zwitserland. De enige methode om een economische crisis af te wenden.
Nu Nederland nog, 1000 euro per inwoner ongeacht of je werkt.
pi_162761601
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:51 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als je nu een uitkering en/of andere toeslagen krijgt, dan stoppen die en krijg je in plaats daarvan een basisinkomen.
Als je nu wel werkt en meer verdient dan het basisinkomen, dan zal je werkgever voortaan een deel van je salaris (ter hoogte van het basisinkomen) naar de overheid overmaken die het weer teruggeven aan jou in de vorm van het basisinkomen.
Dat begrijp ik er niet uit.

Als ik 1600 verdien blijf ik dat verdienen en krijg ik van de staat nog 1000 euro.

Of zie ik ergens iets over het hoofd?
pi_162761602
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:51 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als je werkt, wordt het een belastingvrije voet hè.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:53:08 #101
37769 erodome
Zweefteef
pi_162761610
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:45 schreef MevrouwPuff het volgende:

Maar die bijstandsmoeder heeft nu niets aan wat ze verdient zolang dat niet boven die bijstand komt. Ze moet dus erg veel werken om er meer aan over te houden dan die bijstand.

Met dit systeem kan ze bv part time gaan werken en komt dat dan bovenop wat ze heeft ipv dat het een vervanging is van, ze het gevoel heeft voor niets te werken (want ze schiet er niets mee op).
Elk uur dat zij dan werkt gaat echt in haar eigen zak, ze kan makkelijker haar tijd indelen om de zorg tussen kind en werk te verdelen op een manier die werkt voor haar.
pi_162761637
Het basisinkomen zou het beste antwoord zijn op de voortschrijdende technologie, omdat je dan qua inkomsten niet meer afhankelijk bent van een werkgever.

_O_
pi_162761649
Als er zoiets als een basisinkomen ingevoerd wordt dan zakken de kosten voor de gezondheidszorg.
Dit omdat mensen geen stress meer hebben uit angst om hun baan te verliezen of helemaal depressief worden van het vruchteloos solliciteren.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:56:26 #104
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761659
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:55 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Als er zoiets als een basisinkomen ingevoerd wordt dan zakken de kosten voor de gezondheidszorg.
Dit omdat mensen geen stress meer hebben uit angst om hun baan te verliezen of helemaal depressief worden van het vruchteloos solliciteren.
Of ze gaan zich thuis volvreten met onzin en gaan minder bewegen?
pi_162761675
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:56 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Racisme neemt af wrs. Dat is een voordeel.
I´m back.
pi_162761684
Niet haalbaar in Nederland met 1001 toelagen regels en honderden verschillende thuis situaties.

Om de simpele rede: Het basis inkomen wordt ene gemiddeld bedrag incl toelages. Dus het bedrag moet genoeg zijn voor een persoon maar ook voor een gezin met 1 kind tot en gezinnen met 4+ kinderen <23 jaar moeten er van rond kunnen komen.

Dit gaat lastig worden zonder extra toelages.

Zwart wit gezien: als alleen staande met alleen HRA toelagen en WW afdracht met 4000 bruto in de maand zal ik ja zeggen tegen een basis inkomen.
Maar zou ik een gezins situatie hebben met 4 kinderen in de bijstand, dan kom ik er bekaaid mee weg.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:58:55 #107
452665 proxyservies
viva argentina
pi_162761697
Ook de economische motor gaat draaien, mensen krijgen meer koopkracht en gaan kopen, daardoor gaan de bedrijven meer winst maken waardoor de staat meer belasting ontvangt.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:59:05 #108
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761701
quote:
4s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:58 schreef von_manstein het volgende:
Niet haalbaar in Nederland met 1001 toelagen regels en honderden verschillende thuis situaties.

Om de simpele rede: Het basis inkomen wordt ene gemiddeld bedrag incl toelages. Dus het bedrag moet genoeg zijn voor een persoon maar ook voor een gezin met 1 kind tot en gezinnen met 4+ kinderen <23 jaar moeten er van rond kunnen komen.

Zwart wit gezien: als alleen staande met alleen HRA toelagen en WW afdracht met 4000 bruto in de maand zal ik ja zeggen tegen een basis inkomen.
Maar zou ik een gezins situatie hebben met 4 kinderen in de bijstand, dan kom ik er bekaaid mee weg.
Nja in het Zwitserland model krijg je 500 per kind?
pi_162761725
Zwitsers zijn gelukkig verstandig en hebben massaal tegen gestemd

Voorlopig uitslag geeft aan dat ruim 80% tegen heeft gestemd

http://www.swissinfo.ch/e(...)switzerland/42153620
pi_162761726
Basisinkomen zou ook in Nederland ingevoerd moeten worden. Dan kunnen we al die belachelijk ingewikkelde en dure toeslagen, uitkeringen en pensioenen overboord gooien. Dat zorgt ook voor minder duur ambtenarenapparaat. Het smoesje dat veel mensen dan niet meer gaan werken is bangmakerij van de elite, want die willen geen eerlijker verdeling van de welvaart en kunnen dan niet meer graaien over de ruggen van de arbeiders!!!!
pi_162761741
quote:

560 per kind erbij in Zw.
Dus 4500 + 2240 = 6740 ¤
I´m back.
pi_162761753
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar die bijstandsmoeder heeft nu niets aan wat ze verdient zolang dat niet boven die bijstand komt. Ze moet dus erg veel werken om er meer aan over te houden dan die bijstand.

Met dit systeem kan ze bv part time gaan werken en komt dat dan bovenop wat ze heeft ipv dat het een vervanging is van, ze het gevoel heeft voor niets te werken (want ze schiet er niets mee op).
Elk uur dat zij dan werkt gaat echt in haar eigen zak, ze kan makkelijker haar tijd indelen om de zorg tussen kind en werk te verdelen op een manier die werkt voor haar.
Dat zou absoluut een vooruitgang betekenen. Maar voor iedereen die in bepaalde mate arbeidsongeschikt is zou het wel een achteruitgang betekenen.

Daarom zou een basisinkomen in Nederland hoger moeten liggen, op pakweg 1200 euro per alleenstaande, zodat het voldoende is om (sober) van te leven.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 5 juni 2016 @ 14:03:37 #113
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761769
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:00 schreef L3gend het volgende:

Wat jammer :'(
pi_162761773
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 12:57 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Dan snap jij niet veel!
pi_162761780
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:00 schreef juliusceasar het volgende:
Basisinkomen zou ook in Nederland ingevoerd moeten worden. Dan kunnen we al die belachelijk ingewikkelde en dure toeslagen, uitkeringen en pensioenen overboord gooien. Dat zorgt ook voor minder duur ambtenarenapparaat. Het smoesje dat veel mensen dan niet meer gaan werken is bangmakerij van de elite, want die willen geen eerlijker verdeling van de welvaart en kunnen dan niet meer graaien over de ruggen van de arbeiders!!!!
Momenteel zijn we idd bezig met een race naar de onderkant. Importeren ook nog goedkope arbeid bij het leven. Wat er alleen maar toe zal leiden dat je nog meer structurele armoede creëert. Er is geen stimulans om meer te investeren in automatisering. En er komen steeds meer toezichtbanen bij, die geen reet betalen.
I´m back.
pi_162761790
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:03 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

Dan snap jij niet veel!
Dat valt wel mee :)
  zondag 5 juni 2016 @ 14:04:26 #117
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761793
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus 4500 + 2240 = 6740 ¤
Ik ben altijd bang dat mensen op deze manier kinderen krijgen omdat bedrag te mogen ontvangen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:04:51 #118
236429 KoosVogels
Poeh Hé!
pi_162761798
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:50 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:04:53 #119
452665 proxyservies
viva argentina
pi_162761799
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat jammer :'(
Juppie land, dan krijg je dat.
pi_162761814
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:00 schreef L3gend het volgende:

Eerste uitslagen om 16.00u, las ik.
Hoe dan ook denk ik niet dat hiermee dit idee totaal van de baan is.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:05:39 #121
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761817
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:04 schreef proxyservies het volgende:

[..]

Juppie land, dan krijg je dat.
Met duizend euro per maand erbij ga ik er echt gigantisch op vooruit :p
pi_162761828
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:04 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik ben altijd bang dat mensen op deze manier kinderen krijgen omdat bedrag te mogen ontvangen.
Ja, dat is an sich niet slecht, toch? Zou Dld moeten doen. ;).
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:06:36 #123
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761839
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat is an sich niet slecht, toch? Zou Dld moeten doen. ;).
Alleen kinderen krijgen omdat bedrag te mogen ontvangen vind ik wel slecht.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:07:21 #124
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_162761850
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat zou absoluut een vooruitgang betekenen. Maar voor iedereen die in bepaalde mate arbeidsongeschikt is zou het wel een achteruitgang betekenen.
Niet noodzakelijkerwijs. Ook voor gehandicapten en arbeidsongeschikten is elke euro er 1 in de zak. Ze hoeven met een basisloon niet een volledig inkomen te verdienen en zijn ze dus niet afhankelijk van werkgevers die een volledige baan voor ze hebben die volledig aangepast zou moeten zijn. En die werkgevers hebben niet meer het extra risico op uitval wegens ziekte. En dat laatste geld natuurlijk voor alle werknemers.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_162761855
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Daarom zou een basisinkomen in Nederland hoger moeten liggen, op pakweg 1200 euro per alleenstaande, zodat het voldoende is om (sober) van te leven.
Arbeidsongeschikten is bijv. idd een groep die daarvan de dupe zou kunnen worden.
I´m back.
pi_162761859
quote:

Waarom komen tegenstanders altijd met die debiele voorbeelden

Kinderen tot 23 :') die zijn gewoon verder volwassenen op hun 18e

En hoezo hra en ww afdracht? Dat verdwijnt.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:07:59 #127
pi_162761871
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:04 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dus jij wil kinderbijslag afschaffen?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 5 juni 2016 @ 14:08:32 #128
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761879
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus jij wil kinderbijslag afschaffen?
Nee maar dat bedrag is hier toch niet zo hoog?

Vind 500 euro per kind best veel eigenlijk.
pi_162761890
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

In Nederland zijn er ook een paar mensen die als proef zo'n basisinkomen krijgen. Dacht sommige via crowdfunding. Onze werkloosheid ligt hoger maar ik denk juist in in tegenstelling tot te voorstanders in Zwitserland dat mensen eerder minder gaan werken of er gewoon mee stoppen.Zeker als je niet zo'n toffe baan hebt.
Opk jij hebt het niet begrepen. Als je een minder toffe baan hebt, maar wel een basisinkomen dan ben je eerder geneigd om die baan op te zeggen en een andere leuke baan te accepteren. Je krijgt dan gemotiveerder mensen en gemotiveerder mensen presteren ook beter!!! En dat is weer goed voor de economie. Daarnaast zijn er mensen die veel ideeen hebben voor nieuwe producten maar gewoonweg geen tijd hebben om die nieuwe producten op de markt te brengen, want worden in beslag genomen door hun baan die alle tijd opslokt!!!!
pi_162761894
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Alleen kinderen krijgen omdat bedrag te mogen ontvangen vind ik wel slecht.
Ja, maar dat zal dus maar een kleine groep zijn. Maar je ziet dat in Dld gewoon te weinig mensen geboren worden en daardoor, gaat de theorie, importeren ze achterlijk veel mensen uit andere culturen. Dit leidt tot weer heel veel problemen.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:10:16 #131
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761915
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:08 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

Opk jij hebt het niet begrepen. Als je een minder toffe baan hebt, maar wel een basisinkomen dan ben je eerder geneigd om die baan op te zeggen en een andere leuke baan te accepteren. Je krijgt dan gemotiveerder mensen en gemotiveerder mensen presteren ook beter!!! En dat is weer goed voor de economie. Daarnaast zijn er mensen die veel ideeen hebben voor nieuwe producten maar gewoonweg geen tijd hebben om die nieuwe producten op de markt te brengen, want worden in beslag genomen door hun baan die alle tijd opslokt!!!!
Ja je moet dan wel die toffe baan kunnen krijgen natuurlijk. Misschien voldoe je helemaal niet aan de eisen die gesteld worden?
pi_162761927
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:59 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja in het Zwitserland model krijg je 500 per kind?
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus 4500 + 2240 = 6740 ¤
Dan loont het om veel kinderen te hebben (of in te laten schrijven)
pi_162761939
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar dat zal dus maar een kleine groep zijn. Maar je ziet dat in Dld gewoon te weinig mensen geboren worden en daardoor, gaat de theorie, importeren ze achterlijk veel mensen uit andere culturen. Dit leidt tot weer heel veel problemen.
Je zou ook kunnen accepteren dat de bevolking krimpt

Ik snap echt niet waar die drang naar groei vandaan komt
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:12:01 #134
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761956
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:10 schreef von_manstein het volgende:

[..]

[..]

Dan loont het om veel kinderen te hebben (of in te laten schrijven)
Misschien ja. Maar heb geen idee hoeveel het kost om een kind op te voeden daar.
pi_162761960
quote:

[..]

Description Expenditures
Finances and taxes 10.0
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7

Je snapt het dus echt niet! Ziektekosten bestaan niet meer bij een basisinkomen. Dus ook daar wordt op bespaard!!!
pi_162761971
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:11 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen accepteren dat de bevolking krimpt

Ik snap echt niet waar die drang naar groei vandaan komt
Omdat de bevolking veroudert tegen een veel geringere aanwas, kom je bij vergrijzing in de problemen tav op peil houden van voorzieningen. Uit balans raken van het aantal actieven tov niet-actieven dus.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:13:32 #137
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162761988
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:12 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

Je snapt het dus echt niet! Ziektekosten bestaan niet meer bij een basisinkomen. Dus ook daar wordt op bespaard!!!
Die cijfers komen niet van mij.

Maar heb al meerdere keren gevraagd of iemand het kan uitleggen dus je kan ook gewoon je toon beetje matigen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:14:38 #138
pi_162762017
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee maar dat bedrag is hier toch niet zo hoog?

Vind 500 euro per kind best veel eigenlijk.
Als een kind zo veel kost is het niet veel.
pi_162762019
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:56 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik denk juist niet omdat mensen veel tijd hebben kunnen ze gaan sporten.
Of meer op de fiets of lopend doen.
Ook gezond koken ipv de magnetronmaaltijd of pizza bestellen zal een positieve invloek kunnn hebben.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_162762022
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Omdat de bevolking verouderd tegen een veel geringere aanwas, kom je bij vergrijzing in de problemen tav op peil houden van voorzieningen.
daar kun je prima beleid op voeren. De babyboom generatie is de rijkste die we ooit hebben gehad en toch moeten de nieuwe generaties voor hun voorzieningen betalen?

En de wijze waarop Europa met immigratie omgaat leidt nu ook niet bepaald tot financiële winst
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:14:56 #141
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_162762023
2250 netto of bruto?
pindazakje
pi_162762032
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:12 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

Die kosten worden niet meer gemaakt of worden ze niet standaard meer vergoed ?
pi_162762034
Ben benieuwd wat voor bedrag er voor Nederland uit zou komen als we zo'n plan uit willen gaan voeren.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:15:44 #144
pi_162762037
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:10 schreef Yasmin23 het volgende:
Ja je moet dan wel die toffe baan kunnen krijgen natuurlijk.
Die toffe baan kan je gewoon maken door het te doen. Je hoeft namelijk geen geld te verdienen want je hebt een basisloon.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:16:08 #145
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762047
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als een kind zo veel kost is het niet veel.
Nee dan niet natuurlijk, nogal logisch :P
pi_162762054
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik corrigeer het even;

Ja, maar dat zal dus maar een kleine groep zijn. Maar je ziet dat in Dld gewoon te weinig mensen geboren worden en daardoor, gaat de theorie, importeren ze veel mensen uit andere achterlijk culturen. Dit leidt tot weer heel veel problemen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:16:23 #147
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762055
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:14 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Ik denk juist niet omdat mensen veel tijd hebben kunnen ze gaan sporten.
Of meer op de fiets of lopend doen.
Ook gezond koken ipv de magnetronmaaltijd of pizza bestellen zal een positieve invloek kunnn hebben.
Dat doen mensen die nu in de bijstand zitten of langere tijd ww toch ook niet?
pi_162762064
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:15 schreef Toefjes het volgende:
Ben benieuwd wat voor bedrag er voor Nederland uit zou komen als we zo'n plan uit willen gaan voeren.
1000 per maand
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:16:58 #149
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762067
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die toffe baan kan je gewoon maken door het te doen. Je hoeft namelijk geen geld te verdienen want je hebt een basisloon.
Die werkgever moet je toch aannemen?
pi_162762070
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:14 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

daar kun je prima beleid op voeren. De babyboom generatie is de rijkste die we ooit hebben gehad en toch moeten de nieuwe generaties voor hun voorzieningen betalen?

En de wijze waarop Europa met immigratie omgaat leidt nu ook niet bepaald tot financiële winst
Wat is er mis met het betalen van de voorzieningen voor de babyboom generatie? Die babyboom generatie heeft ook voor voorzieningen betaalt waar wij gebruik van maken, zoals onderwijs toen wij nog jong waren, zorgkosten, infrastructuur enz.

Allerlei zaken waardoor wij zaken kunnen bereiken die we anders niet hadden kunnen bereiken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_162762083
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:14 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

En de wijze waarop Europa met immigratie omgaat leidt nu ook niet betaald tot financiële winst
Ik had het over Dld. Maar we hadden daar makkelijk rekening mee kunnen houden idd. Ik heb daarover wel plannen gelezen in de jaren 90. Alleen zo werkt de politiek niet. Verslaafd aan de goedkeuring van het electoraat en hierdoor het korte termijn denken, worden niet de beste beslissingen genomen, omdat er eenvoudigweg nooit een draagvlak voor is.
I´m back.
pi_162762085
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:16 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Sommigen wel maar goed punt van je :)
pi_162762086
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:16 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Omdat het gros in de Bijstand bestaat uit mensen die met een beperking of psychische problemen kampen ja, en bovendien met chronisch geldgebrek, dat helpt ook niet bepaald.
pi_162762087
Een gemiddelde werknemer kost meer geld dan een uitkeringstrekker
  zondag 5 juni 2016 @ 14:18:58 #155
pi_162762110
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:16 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Die werkgever moet je toch aannemen?
Je hebt helemaal geen werkgever nodig. Wat wil je doen? Doe het. Klaar.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:19:07 #156
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762113
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Omdat het gros in de Bijstand bestaat uit mensen die met een beperking of psychische problemen kampen ja, en bovendien met chronisch geldgebrek, dat helpt ook niet bepaald.
Ja maar dat zal dan toch niet anders zijn met zo'n basisinkomen? Die mensen houden dezelfde problemen en volgens de voorstanders blijven de meeste mensen werken.
pi_162762124
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:16 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

1000 per maand
400 tot 500 euro als je het reeel uitrekent, en er vanuit gaat dat we wie niet kan werken dan gewoon laten creperen.

Voorstanders voorzien een veelvoud aan kostenbesparingen aan bureaucratie dan de betreffende departementen nu uberhaupt kosten. Rara, hoe kan dat.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:19:43 #158
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762127
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

MOet je geld hebben. En beetje kennis op het gebied is ook wel handig. Gaat iedereen maar een beetje lopen aankutten met hun eigen onderneming :p
pi_162762137
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

MOet je geld hebben. En beetje kennis op het gebied is ook wel handig. Gaat iedereen maar een beetje lopen aankutten met hun eigen onderneming :p
Maar dat doet iedereen toch nu ook? :D
  zondag 5 juni 2016 @ 14:20:54 #160
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762147
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:20 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Maar dat doet iedereen toch nu ook? :D
Dat hoop ik niet :P
  zondag 5 juni 2016 @ 14:20:54 #161
pi_162762148
quote:

[..]

Dat probleem hebben we nu ook. Dat noemen we ZZP-ers. En veel van die mensen leven nu op de rand van de armoede.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:22:28 #162
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762167
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat probleem hebben we nu ook. Dat noemen we ZZP-ers. En veel van die mensen leven nu op de rand van de armoede.
Ja en zullen nog vast veel mensen zijn die nu nog zo slim zijn om niet het risico te nemen om ZZp-er te worden.

Dus de verwachting is dat iedere idioot straks met zo'n basisinkomen zelfstandig ondernemer wordt.
pi_162762170
Zulk beleid zal alleen kunnen werken met een zeer strikt migratiebeleid aangezien het vooral veel schooiers uit Afrika en het MO zal aantrekken.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:23:13 #164
pi_162762178
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:22 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja en zullen nog vast veel mensen zijn die nu nog zo slim zijn om niet het risico te nemen om ZZp-er te worden.

Dus de verwachting is dat iedere idioot straks met zo'n basisinkomen zelfstandig ondernemer wordt.
Er zijn heel veel mensen gedwongen ZZP-er, vooral in de bouw.
pi_162762179
quote:

[..]

Ja maar dat zal dan toch niet anders zijn met zo'n basisinkomen? Die mensen houden dezelfde problemen en volgens de voorstanders blijven de meeste mensen werken.
Klopt, voor die groep zal er weinig veranderen. Maar het weerspreekt het argument dat weleens wordt aangevoerd dat iedereen zal vervallen in luiheid en niets doen.

De meeste mensen willen gewoon iets van hun leven maken (binnen hun mogelijkheden) en willen iets omhanden hebben.

Bovendien biedt een basisinkomen inderdaad de impuls voor mensen om wellicht wat meer risico te durven nemen naast hun baan, zorgt voor meer innovatie, en er zullen meer mensen kiezen om voor elkaar te gaan zorgen (de participatiesamenleving waarop we al zolang hopen) en dat betekent tevens lagere zorgkosten.
pi_162762180
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wat is er mis met het betalen van de voorzieningen voor de babyboom generatie? Die babyboom generatie heeft ook voor voorzieningen betaalt waar wij gebruik van maken, zoals onderwijs toen wij nog jong waren, zorgkosten, infrastructuur enz.

Allerlei zaken waardoor wij zaken kunnen bereiken die we anders niet hadden kunnen bereiken.
Dat hebben ze betaald met geleend geld :D en met de aardgasbaten natuurlijk
Jij bent het zonnetje!!!
pi_162762192
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:07 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Waarom komen tegenstanders altijd met die debiele voorbeelden

Kinderen tot 23 :') die zijn gewoon verder volwassenen op hun 18e

En hoezo hra en ww afdracht? Dat verdwijnt.
Stel dat het basisinkomen op 1000 pp euro staat
WW afdracht en HRA is is bij mij iig een stuk lager dan die 1000 euro

Maar 1000 euro voor iemand in de bijstand zonder b.v. zorgtoeslag en huursubsidie nog steeds geen vetpot. Als je pech hebt en in een gemeente woont waar de socialehuurwoningen 500 euro kosten ga je het echt niet redden met je 1000 euro als basisinkomen in de maand.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:24:15 #168
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762194
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er zijn heel veel mensen gedwongen ZZP-er, vooral in de bouw.
Ja maar die zijn dan gedwongen. Dat zijn dus niet de idioten die van niks weten maar denken het wel te kunnen doen. Die mensen bedoel ik eigenlijk. Omdat hier in het topic wordt gezegd dat je dan kan gaan doen wat je leuk vindt.
pi_162762204
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:22 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Zulk beleid zal alleen kunnen werken met een zeer strikt migratiebeleid aangezien het vooral veel schooiers uit Afrika en het MO zal aantrekken.
Je probleem zit 'm eerder in Zuid Europa. Want die kan je op grond van vrij verkeer niet tegenhouden, noch kan je die uitsluiten, die hoeven enkel woonachtig in Nederland te zijn.

Of je het een basisinkomen Europabreed invoeren. Wat dat wordt kan je dan zelf wel invullen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:25:15 #170
pi_162762210
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:22 schreef Arthur_Spooner het volgende:
quote:
quote:
Maak kennis met Bernard Omondi. Jarenlang werkte hij als steenwerker in een groeve, ergens in het onherbergzame westen van Kenia. Bernard verdiende twee dollar per dag. Totdat, zomaar op een morgen, hij een merkwaardig sms’je kreeg. De boodschap: gefeliciteerd, je krijgt vijfhonderd dollar - bijna een heel jaarsalaris.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:25:32 #171
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762214
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Klopt, voor die groep zal er weinig veranderen. Maar het weerspreekt het argument dat weleens wordt aangevoerd dat iedereen zal vervallen in luiheid en niets doen.

De meeste mensen willen gewoon iets van hun leven maken (binnen hun mogelijkheden) en willen iets omhanden hebben.

Bovendien biedt een basisinkomen inderdaad de impuls voor mensen om wellicht wat meer risico te durven nemen naast hun baan, zorgt voor meer innovatie, en er zullen meer mensen kiezen om voor elkaar te gaan zorgen (de participatiesamenleving waarop we al zolang hopen) en dat betekent tevens lagere zorgkosten.
Dus er zijn eigenlijk weinig nadelen als het allemaal zo lees?
  zondag 5 juni 2016 @ 14:25:56 #172
pi_162762215
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:24 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar die zijn dan gedwongen. Dat zijn dus niet de idioten die van niks weten maar denken het wel te kunnen doen. Die mensen bedoel ik eigenlijk. Omdat hier in het topic wordt gezegd dat je dan kan gaan doen wat je leuk vindt.
Een timmerman is niet automatisch een ondernemer.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:27:27 #173
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762242
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een timmerman is niet automatisch een ondernemer.
Nee maar je begrijpt wat ik bedoel toch?

De indruk wordt gewekt dat mensen met kutbaantjes deze niet meer hoeven te doen en iets kunnen gaan doen wat ze leuk vinden. Als ze worden aangenomen en anders creeren ze het zelf wel.

Zo werkt het niet natuurlijk.
pi_162762257
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:25 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dus er zijn eigenlijk weinig nadelen als het allemaal zo lees?
Ik zie er persoonlijk inderdaad weinig nadelen in.

Al zie ik het er niet gauw van komen, want er blijft veel weerstand tegen dergelijke ideeën, vanuit de eerste gedachtereflex denkt iedereen uiteraard onmiddellijk 'wie gaat dat betalen' en daarnaast heerst er nog een hardnekkig arbeidsethos in ons land, en een 'in het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen' mentaliteit. Die ommekeer zal niet zomaar gemaakt worden.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:28:30 #175
pi_162762260
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:27 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee maar je begrijpt wat ik bedoel toch?

De indruk wordt gewekt dat mensen met kutbaantjes deze niet meer hoeven te doen en iets kunnen gaan doen wat ze leuk vinden. Als ze worden aangenomen en anders creeren ze het zelf wel.

Zo werkt het niet natuurlijk.
Zo werkt het nu niet omdat je een bepaald minimaal inkomen moet genereren. Die noodzaak vervalt.
pi_162762267
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:24 schreef von_manstein het volgende:

[..]

Stel dat het basisinkomen op 1000 pp euro staat
WW afdracht en HRA is is bij mij iig een stuk lager dan die 1000 euro

Maar 1000 euro voor iemand in de bijstand zonder b.v. zorgtoeslag en huursubsidie nog steeds geen vetpot. Als je pech hebt en in een gemeente woont waar de socialehuurwoningen 500 euro kosten ga je het echt niet redden met je 1000 euro als basisinkomen in de maand.
Je kan er naast gaan werken! Iets wat veel mensen in bijstand nu niet (of zwart doen) omdat ze dan gekort worden

Van 1000 per maand kun je het trouwens best redden. Dat doet iedere student
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:29:40 #177
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762282
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zo werkt het nu niet omdat je een bepaald minimaal inkomen moet genereren. Die noodzaak vervalt.
Ik kan dan toch niet zomaar bij een werkgever aankloppen omdat hij een leuke baan aanbied? Moet toch aan de gestelde eisen voldoen?
  zondag 5 juni 2016 @ 14:32:36 #178
pi_162762357
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:29 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik kan dan toch niet zomaar bij een werkgever aankloppen omdat hij een leuke baan aanbied? Moet toch aan de gestelde eisen voldoen?
Je hebt geen werkgever nodig. Je kan gewoon je ding doen, want je hoeft er toch niets mee te verdienen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:33:54 #179
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762382
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je hebt geen werkgever nodig. Je kan gewoon je ding doen, want je hoeft er toch niets mee te verdienen.
Dat heeft toch helemaal geen nut :D

En zo makkelijk is het allemaal niet. Stel ik wil een eigen bar. Moet ik toch nog steeds het geld hebben om er een te kunnen openen en dan hebben we het nog niet eens over mijn ondernemerskwaliteiten gehad. Die heb ik misschien wel helemaal niet?
  zondag 5 juni 2016 @ 14:34:05 #180
pi_162762388
Neem nou een kunstenaar. Iemand die rare beelden of lelijke schilderijen maakt. Daar zit ook niemand op te wachten. Geen werkgever die een baan voor je heeft. Maar toch doen veel mensen het en sommigen doen dat zo goed dat ze hun troep voor veel geld weten te verkopen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:34:30 #181
pi_162762398
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat heeft toch helemaal geen nut :D

Dat hoeft toch ook helemaal niet? Het kost toch niks. _O-
  zondag 5 juni 2016 @ 14:35:08 #182
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762411
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook helemaal niet? Het kost toch niks. _O-
:D

Ja maar dan krijg je dus een wildgroei aan idioten die hun diensten aanbieden.

Ik zie hier wel een nadeel hoor.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:35:30 #183
pi_162762417
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:33 schreef Yasmin23 het volgende:
En zo makkelijk is het allemaal niet. Stel ik wil een eigen bar. Moet ik toch nog steeds het geld hebben om er een te kunnen openen
Welnee, je nodig gewoon mensen bij je thuis uit en gaat barretje spelen.
quote:
en dan hebben we het nog niet eens over mijn ondernemerskwaliteiten gehad. Die heb ik misschien wel helemaal niet?
Veel gedwongen ZZP-ers, ..... je herhaalt jezelf.
pi_162762428
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:16 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

1000 per maand
Elk jaar 12K bovenop het salaris waar ik al ruim van kan leven? :D Wel chill, beetje sparen en je kunt gewoon op je 53e eruit. Net als vroeger.
pi_162762437
Oops
Jij bent het zonnetje!!!
pi_162762454
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou, nee.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:36:48 #187
pi_162762460
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:35 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

:D

Ja maar dan krijg je dus een wildgroei aan idioten die hun diensten aanbieden.

Ik zie hier wel een nadeel hoor.
Dat heb je nu ook, dat noemen we bankiers.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:37:05 #188
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762470
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Ja hoe wil je voorkomen dat mensen die totaal geen kennis hebben van wat ze doen zzp-er worden dan?
pi_162762482
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Oh, ik wist niet dat met de invoering van het basisinkomen we opeens allerlei andere regelgeving rondom horeca overboord gooien.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:37:39 #190
pi_162762484
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:36 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nou, nee.
Ja, wel. Vind je het leuk om bier te tappen? Nodig dan mensen bij je thuis uit en ga bier tappen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:38:12 #191
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762498
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, wel. Vind je het leuk om bier te tappen? Nodig dan mensen bij je thuis uit en ga bier tappen.
Mag toch niet? Je hebt toch vergunningen nodig?
  zondag 5 juni 2016 @ 14:38:32 #192
pi_162762502
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja hoe wil je voorkomen dat mensen die totaal geen kennis hebben van wat ze doen zzp-er worden dan?
Dat probleem hebben we nu ook. Mensen uit de bouw die gedwongen voor ondernemer moeten spelen. Dan is het plotseling geen probleem.
pi_162762507
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, en als je dat tegen betaling doet moet je gewoon een vergunning hebben.

Dat verandert natuurlijk niet.
pi_162762513
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:35 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Elk jaar 12K bovenop het salaris waar ik al ruim van kan leven? :D Wel chill, beetje sparen en je kunt gewoon op je 53e eruit. Net als vroeger.
Ja, je zult natuurlijk ook wat voordeeltjes kwijtraken maar werken gaat lonen

Niets mis mee
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:39:03 #195
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762517
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat probleem hebben we nu ook. Mensen uit de bouw die gedwongen voor ondernemer moeten spelen. Dan is het plotseling geen probleem.
Ik zeg net dat ik dat wel een probleem vind :p
  zondag 5 juni 2016 @ 14:39:18 #196
pi_162762523
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:37 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Oh, ik wist niet dat met de invoering van het basisinkomen we opeens allerlei andere regelgeving rondom horeca overboord gooien.
Als jij een commerciële horeca onderneming wil beginnen moeten daar misschien voorwaarden aan gesteld worden, maar dat is de discussie niet.
pi_162762525
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Inderdaad, allerlei vergunningen en bestemmingsplannen.

Totaal geen realistisch voorbeeld derhalve.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:39:35 #198
pi_162762532
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Om vrienden bij je thuis uit te nodigen? Nee hoor.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:40:11 #199
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762544
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als jij een commerciële horeca onderneming wil beginnen moeten daar misschien voorwaarden aan gesteld worden, maar dat is de discussie niet.
Jawel want er wordt gezegd dat je gewoon kan gaan doen wat je leuk vindt omdat je toch wel die duizend euro krijgt.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:40:28 #200
pi_162762551
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:38 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ja, en als je dat tegen betaling doet moet je gewoon een vergunning hebben.

Dat verandert natuurlijk niet.
Hoe wil je dat nu controleren dan? Als ik mijn vrienden vraag 1 x in de maand geld in de pot te doen voor bier, is er niemand die dat kan controleren of af kan keuren.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:40:39 #201
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762554
quote:

[..]

Om vrienden bij je thuis uit te nodigen? Nee hoor.
Nee maar als je dat bier wilt gaan verkopen heb je geloof ik wel een vergunning nodig?

Ik heb het niet over hobbies ofzo :P
pi_162762566
quote:

[..]

Jawel, dat is wel de discussie. Jij moedigt zwartwerken of onbetaald werken aan. Bij de een ben je in overtreding, bij de ander verdien je niets en leg je geld toe op je hobby.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:41:05 #203
pi_162762568
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:39 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik zeg net dat ik dat wel een probleem vind :p
Hoe wil je dat probleem dat we nu al hebben op lossen dan? En als het nu al een probleem is is het geen argument tegen aan basisloon.
pi_162762571
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe wil je dat nu controleren dan? Als ik mijn vrienden vraag 1 x in de maand geld in de pot te doen voor bier, is er niemand die dat kan controleren of af kan keuren.
Oh, je wil zwart werken en illegale ondernemingen promoten, zeg dat dan meteen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:41:45 #205
pi_162762580
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Jawel want er wordt gezegd dat je gewoon kan gaan doen wat je leuk vindt omdat je toch wel die duizend euro krijgt.
Precies, dat heeft dus niets te maken met het oprichten van een commercieel bedrijf.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:42:04 #206
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762588
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe wil je dat probleem dat we nu al hebben op lossen dan? En als het nu al een probleem is is het geen argument tegen aan basisloon.
Dat was ook niet mijn punt. Ik reageerde op het argument dat met het basissalaris iedereen maar kan gaan doen wat hij/zij leuk vindt. En dat dat 1 van de voordelen is.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:42:14 #207
pi_162762594
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee maar als je dat bier wilt gaan verkopen heb je geloof ik wel een vergunning nodig?

Ik heb het niet over hobbies ofzo :P
Met een basisloon vervagen dat soort begrippen inderdaad. En dat is ook precies de bedoeling.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:42:34 #208
pi_162762603
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:40 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Jawel, dat is wel de discussie. Jij moedigt zwartwerken of onbetaald werken aan. Bij de een ben je in overtreding, bij de ander verdien je niets en leg je geld toe op je hobby.
Met een basisloon bestaat zwartwerken helemaal niet.
pi_162762611
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:41 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

wat met je vrienden thuis bier drinken waar iedereen een tientje inlegt noem jij een illegale onderneming? _O-
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:43:05 #210
pi_162762615
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:41 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Het basisloon verandert een hoop zaken, zoals illegaliteit en zwartwerken.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:43:44 #211
pi_162762634
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:42 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat was ook niet mijn punt. Ik reageerde op het argument dat met het basissalaris iedereen maar kan gaan doen wat hij/zij leuk vindt. En dat dat 1 van de voordelen is.
En dat is precies het geval, maar jij vertaal alles meteen naar zaken die spelen zonder basisloon.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:43:45 #212
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762635
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Met een basisloon vervagen dat soort begrippen inderdaad. En dat is ook precies de bedoeling.
Nou dan hoop ik dat men toch nog steeds aan bepaalde eisen moeten voldoen en niet dat je een markt krijgt van idioten. Maar nergens wordt er gesproken over het wijzigen of afschaffen van vergunningen of dat je bij een werkgever in dienst kan treden zonder dat je aan de eisen moet voldoen.
pi_162762650
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:42 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

wat met je vrienden thuis bier drinken waar iedereen een tientje inlegt noem jij een illegale onderneming? _O-
Als dat structureel is en je naast 'vrienden'
Alles en iedereen toelaat? Ja, fucking duh. Wat is dit nou weer :')
  zondag 5 juni 2016 @ 14:44:21 #214
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762654
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En dat is precies het geval, maar jij vertaal alles meteen naar zaken die spelen zonder basisloon.
Dan denk ik dat ik je gewoon niet helemaal begrijp :P
pi_162762683
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Met een basisloon bestaat zwartwerken helemaal niet.
Natuurlijk wel. Dat jij regelgeving wil ontduiken bij de invoering van een basisinkomen wil niet zeggen dat die regelgeving opeens niet meer bestaat :')
  zondag 5 juni 2016 @ 14:45:29 #216
pi_162762688
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:44 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dan denk ik dat ik je gewoon niet helemaal begrijp :P
Met een basisloon krijg je aan ander soort maatschappij, dus moet je anders over veel zaken denken.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:45:54 #217
pi_162762701
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:45 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Dat jij regelgeving wil ontduiken bij de invoering van een basisinkomen wil niet zeggen dat het opeens niet meer bestaat :')
Maar de regels worden anders met een andere maatschappij.
pi_162762721
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Met een basisloon krijg je aan ander soort maatschappij, dus moet je anders over veel zaken denken.
Nee, dat wil jij graag. Heel veel dingen blijven gewoon hetzelfde.
Zoals de regelgeving omtrend horeca bijvoorbeeld.
pi_162762724
quote:

[..]

Ik zou niet weten waarom.
pi_162762728
quote:

[..]

Maar door invoering van een basisinkomen veranderen talloze horeca-eisen en bestemmingsplannen niet hoor.
pi_162762741
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:44 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Als dat structureel is en je naast 'vrienden'
Alles en iedereen toelaat? Ja, fucking duh. Wat is dit nou weer :')
hoe vaak mag je dan met je vrienden bijeenkomen en aan welke voorwaarden moet iemand voldoen tot ze tot vrienden worden gerekend?
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 juni 2016 @ 14:47:34 #222
pi_162762748
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nee, dat wil jij graag. Heel veel dingen blijven gewoon hetzelfde.
Zoals de regelgeving omtrend horeca bijvoorbeeld.
Maar de grens tussen een eigen bedacht baantje en een multinational worden een stuk vager.
pi_162762751
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar door invoering van een basisinkomen veranderen talloze horeca-eisen en bestemmingsplannen niet hoor.
Of de verplichting tot belastingafdrachten uit arbeid. Sterker nog, die hebben we heel hard nodig.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:47:45 #224
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762753
quote:

[..]

Nja je hebt het net al gezegd dus je hoeft het niet te herhalen maar snap niet wat je dan bedoeld.
Het enige wat wordt gezegd is dat mensen eerder het risico durven te nemen om voorzichzelf te beginnen omdat ze toch dat basisinkomen krijgen, dus ze hebben een vangnet mocht het misgaan.

Maar alsnog moet men aan bepaalde voorwaarden voldoen om dit te kunnen doen. In het geval van een horecagelegenheid waar drank wordt geschonken heb je nog steeds een drankvergunning nodig.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:48:02 #225
pi_162762760
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom.
Omdat je met je "baan" niet meteen een volledig inkomen hoeft te verwerven, dat verandert een hoop hoor.
pi_162762763
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar de grens tussen een eigen bedacht baantje en een multinational worden een stuk vager.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
pi_162762771
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:47 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

hoe vaak mag je dan met je vrienden bijeenkomen en aan welke voorwaarden moet iemand voldoen tot ze tot vrienden worden gerekend?
Net zo vaak als nu het geval is.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:48:50 #228
pi_162762779
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De grenzen tussen vrije tijd, hobby en werk worden een stuk vager. Dat vraagt de nodige aanpassingen. Vooral in het denken van mensen over werk.
pi_162762796
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat je met je "baan" net meteen een volledig inkomen hoeft te verwerven, dat verandert een hoop hoor.
Niet op het gebied van eisen voor het uitbaten van een café oid.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:49:51 #230
pi_162762804
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:47 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja je hebt het net al gezegd dus je hoeft het niet te herhalen maar snap niet wat je dan bedoeld.
Het enige wat wordt gezegd is dat mensen eerder het risico durven te nemen om voorzichzelf te beginnen omdat ze toch dat basisinkomen krijgen, dus ze hebben een vangnet mocht het misgaan.

Maar alsnog moet men aan bepaalde voorwaarden voldoen om dit te kunnen doen. In het geval van een horecagelegenheid waar drank wordt geschonken heb je nog steeds een drankvergunning nodig.
Maar waar ligt de grens tussen een verjaardag en een commerciële kroeg?

Bij een huwelijk word er vaak geld gevraagd om de kosten van het feest te drukken. Als er nou winst gemaakt word, is het dan plotseling een festival waar bewakers aan de deur moeten staan om de bezoekers te fouilleren op drugs?
pi_162762821
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Op hetzelfde vlak als waar het nu ligt.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:50:55 #232
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762824
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Commercieel wordt het als als je er aan gaat verdienen. En dat kan je idd nu ook doen of met een basisinkomen ook maar je voldoet nog steeds niet aan de regels.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:52:18 #233
pi_162762852
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:50 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Op hetzelfde vlak als waar het nu ligt.
Dus ik kan thuis gewoon bier tappen en geld vragen aan mijn vrienden.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:52:47 #234
pi_162762859
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Commercieel wordt het als als je er aan gaat verdienen. En dat kan je idd nu ook doen of met een basisinkomen ook maar je voldoet nog steeds niet aan de regels.
Bij een huwelijk word er vaak geld gevraagd om de kosten van het feest te drukken. Als er nou winst gemaakt word, is het dan plotseling een festival waar bewakers aan de deur moeten staan om de bezoekers te fouilleren op drugs?
pi_162762872
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus ik kan thuis gewoon bier tappen en geld vragen aan mijn vrienden.
Ja, en als je dat structureel doet en je krijgt controle mag je dokken. Dat zal niet veranderen na invoering van een basisinkomen.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:54:23 #236
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762885
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja ik las dat net al maar wist niet wat ik hier op moet zeggen. :P

Het is niet verboden om een eigen bijdrage te vragen nee... Zou wat zijn :P

Waar de grens precies ligt weet ik niet.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:54:40 #237
pi_162762890
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:53 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ja, en als je dat structureel doet en je krijgt controle mag je dokken. Dat zal niet veranderen na invoering van een basisinkomen.
Maar ik hoef geen winst te maken, want basisloon. Ik vraag alleen geld zodat mijn hobby me niets kost.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:55:13 #238
pi_162762903
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja ik las dat net al maar wist niet wat ik hier op moet zeggen. :P

Het is niet verboden om een eigen bijdrage te vragen nee... Zou wat zijn :P

Waar de grens precies ligt weet ik niet.
Precies. Dat probleem verandert niet met een basisloon en daarom is het geen argument tegen het basisloon.
pi_162762916
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar ik hoef geen winst te maken, want basisloon. Ik vraag alleen geld zodat mijn hobby me niets kost.
Zo werkt een café nu ook niet, dus dat gaat na invoering van een basisinkomen ook niet op.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:55:58 #240
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762924
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja dat weet ik niet hoe dat zit. Als ik hier bij mij thuis als hobby biertappen heb en er komen allemaal mensen die graag dat biertje komen drinken, en die betalen er ook een euro voor zodat ik mijn hobby kan blijven uitvoeren denk ik dat ik toch wel ergens commercieel bezig ben :P
pi_162762937
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:55 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja dat weet ik niet hoe dat zit. Als ik hier bij mij thuis als hobby biertappen heb en er komen allemaal mensen die graag dat biertje komen drinken, en die betalen er ook een euro voor zodat ik mijn hobby kan blijven uitvoeren denk ik dat ik toch wel ergens commercieel bezig ben :P
Je verkrijgt inkomsten uit arbeid. Dat moet je opgeven bij de BD want commerciële activiteit. Papier wil je doen geloven dat dat niet hoeft omdat je geen winst maakt, maar zo werkt het nu ook al niet.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:57:12 #242
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762948
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:56 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Je verkrijgt inkomsten uit arbeid. Dat moet je opgeven bij de BD want commerciële activiteit.
Als het dus arbeid is moet je dus ook die drankvergunning hebben toch?
  zondag 5 juni 2016 @ 14:57:27 #243
pi_162762956
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:55 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Zo werkt een café nu ook niet, dus dat gaat na invoering van een basisinkomen ook niet op.
Maar er is helemaal geen café. Er is alleen een putjesschepper die graag bier tapt. Hij krijgt nu een basisloon, dus hoeft ie geen putjes meer te scheppen en hij gaat lekker bier tappen.
pi_162762976
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar er is helemaal geen café. Er is alleen een putjesschepper die graag bier tapt. Hij krijgt nu een basisloon, dus hoeft ie geen putjes meer te scheppen en hij gaat lekker bier tappen.
Dat maakt niet uit, je bedrijft een activiteit waar je commerciële doeleinden mee behaalt, namelijk je vraagt een euro van je vrienden, of ze doneren een euro.

Alleen als jij al je bier gratis weggeeft bedrijf je geen commercie.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:58:30 #245
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162762979
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jawel je schenkt alcohol :P

Doet er verder niet toe hoe jij die ruimte aankleed toch? :P
  zondag 5 juni 2016 @ 14:59:25 #246
pi_162762996
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Gewoon bij mij thuis. Het is geen kroeg, ik maak alleen van mijn hobby mijn beroep. En ik hoef er niets aan te verdienen.
pi_162763000
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Papier denkt dat door het anders te noemen de activiteiten rondom het schenken van bier opeens stoppen. Dat is niet zo. Hij schenkt bier, krijgt daar inkomsten door en moet hier belasting over afdragen, zoals nu ook het geval is.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:00:09 #248
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763014
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:59 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Papier denkt dat door het anders te noemen de activiteiten rondom het schenken van bier opeens stoppen. Dat is niet zo. Hij schenkt bier, krijgt daar inkomsten door en moet hier belasting over afdragen, zoals nu ook het geval is.
Mja dat denk ik ook. Dat je er misschien mee weg komt is een ander verhaal :P
pi_162763015
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Gewoon bij mij thuis. Het is geen kroeg, ik maak alleen van mijn hobby mijn beroep. En ik hoef er niets aan te verdienen.
Maakt niet uit. het is en blijft een vorm van commerciële activiteiten.
pi_162763019
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Mja dat denk ik ook. Dat je er misschien mee weg komt is een ander verhaal :P
Dat kom je nu al niet, en terecht. Straks natuurlijk ook niet.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:00:29 #251
pi_162763021
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:59 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nee, alleen als het een commerciële kroeg is. Maar ik beoefen thuis mijn hobby.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:01:05 #252
pi_162763039
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:00 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Dat kom je nu al niet, en terecht. Straks natuurlijk ook niet.
Ik schenk thuis regelmatig alcohol voor mijn vrienden. Nooit problemen mee gehad.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:01:25 #253
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763046
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik schenk thuis regelmatig alcohol voor mijn vrienden. Nooit problemen mee gehad.
Betalen ze er dan ook voor?
pi_162763050
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, alleen als het een commerciële kroeg is. Maar ik beoefen thuis mijn hobby.
Nogmaals, door het een hobby te noemen stopt de commerciële grondslag niet opeens. Zat mensen die als hobby met hun foodtruck op een festival staan en geen winst maken, maar ze zijn nog steeds een commerciële activiteit aan het runnen. Dat zal echt niet gaan veranderen na een basisinkomen.
pi_162763054
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat mag dan ook prima en is ook niet het argument.
pi_162763074
Maar goed, deze discussie is wel klaar lijkt me zo, ontopic.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:04:05 #257
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763092
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:02 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Maar goed, deze discussie is wel klaar lijkt me zo, ontopic.
Voor het basisinkomen *O*
  zondag 5 juni 2016 @ 15:04:30 #258
323401 Kijkertje
met filter
pi_162763099
John McDonnell: Labour taking a close look at universal basic income

Shadow chancellor says the concept of an unconditional payment to all could prepare country for robotisation of the workforce

Labour is considering backing the idea of a universal basic income – a radical transformation of the welfare state that would ditch means-tested benefits in favour a flat-rate payment.

John McDonnell, the shadow chancellor, who is keen to find policies to match his slogan of a “new economics,” will appear at the launch of a report on the proposal from the left-wing campaign group Compass in the House of Commons on Monday evening.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 5 juni 2016 @ 15:04:41 #259
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763103
Zou het kunnen dat de salarissen dan niet ineens omlaag schieten?
  zondag 5 juni 2016 @ 15:06:13 #260
pi_162763130
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Betalen ze er dan ook voor?
Soms wel ja. Soms is een feestje wat groter en duurder en dan leveren ze al dan niet vrijwillig een bijdrage in de kosten.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:06:44 #261
pi_162763138
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:01 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Dat mag dan ook prima en is ook niet het argument.
Het probleem is dat de grenzen vaag zijn en met een basisinkomen vager worden.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:06:50 #262
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763141
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Soms wel ja. Soms is een feestje wat groter en duurder en dan leveren ze al dan niet vrijwillig een bijdrage in de kosten.
Nja ik heb geen idee waar de grens ligt.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:07:36 #263
pi_162763159
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:04 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik denk dat de salarissen voor vuilnisman en lopende band werker juist omhoog gaan.
pi_162763175
quote:

[..]

Voor het basisinkomen *O*
Samen met maar 20% van Zwitserland :p
pi_162763180
quote:
Of juist omhoog gaan, omdat mensen met een basisinkomen meer vrije keuze hebben om te kiezen voor een baan die hen aanspreekt. Men zal dus niet zomaar meer bereid zijn ieder werk tegen elk willekeurig salaris te accepteren (heeft met name aan de onderkant van de arbeidsmarkt gevolgen).

Het kan zijn dat werk daarvoor dan dus duurder wordt. Maar dat bevordert meteen weer innovatie.
pi_162763196
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat de salarissen voor vuilnisman en lopende band werker juist omhoog gaan.
Die zijn er beide niet meer hè. Vuilnisman is een vrachtwagenchauffer geworden, die kliko's en containers ophaalt. Overigens vervalt die chauffeur in de toekomst ook. Lopende bandwerk komt alleen nog een beetje voor op verpakkingsafdelingen. Als de kosten van arbeid niet omlaag gaan, dan innoveert men die banen ook weg.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:10:08 #267
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763212
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:08 schreef Physsic het volgende:

[..]

Samen met maar 20% van Zwitserland :p
Ja dat is wel een beetje jammer.

Wat vind jij er van?
  zondag 5 juni 2016 @ 15:12:13 #268
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763247
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nog een voordeel dus :p

Als ik mijn situatie bekijk klinkt het te goed om waar te zijn.
Werk in de horeca en verdien denk ik zo'n 1600 per maand. Gemiddeld 32 uur per week.
Als ik daar 1000 bij krijg kan ik echt zeer comfortabel leven.

Dus ergens zit er een addertje onder het gras.
pi_162763274
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat vind jij er van?
Dat de Zwitsers wel kunnen rekenen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_162763287
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:12 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Werk in de horeca en verdien denk ik zo'n 1600 per maand. Gemiddeld 32 uur per week.

Zoek een leuke vent met een goede baan.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:14:37 #271
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763292
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:14 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Zoek een leuke vent met een goede baan.
Dat hoeft dan niet meer, verdien zelf genoeg :p
pi_162763301
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:14 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat hoeft dan niet meer, verdien zelf genoeg :p
Je kan een leuke vent ook voor andere dingen dan geld hebben he.
pi_162763302
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:12 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Het enige risico dat ik voorzie is dat het mogelijk inflatie aanjaagt.

Omdat het gros van de mensen er zomaar 1000 tot 1500 euro bij krijgen kan dat natuurlijk de prijzen opdrijven, en meer dan wat momenteel als gemiddelde inflatie gezien wordt.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:16:22 #274
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763332
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:15 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het enige risico dat ik voorzie is dat het mogelijk inflatie aanjaagt.

Omdat het gros van de mensen er zomaar 1000 tot 1500 euro bij krijgen kan dat natuurlijk de prijzen opdrijven, en meer dan wat momenteel als gemiddelde inflatie gezien wordt.
Ja maar zoveel zal dat toch niet zijn?
pi_162763341
Omdat werkgevers minder loon hoeven te betalen, levert dat een voordeel van 128 miljard op.

Dit snap ik niet. Dit scheelt de bedrijven in kosten, maar hoe levert dat op voor de overheid? Enorme extra belasting voor bedrijven?
pi_162763364
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:16 schreef Murdera het volgende:
Omdat werkgevers minder loon hoeven te betalen, levert dat een voordeel van 128 miljard op.

Dit snap ik niet. Dit scheelt de bedrijven in kosten, maar hoe levert dat op voor de overheid? Enorme extra belasting voor bedrijven?
Niet. Vals argument dus.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:18:16 #277
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763368
Nja alle toeslagen hoeven niet meer betaald te worden toch?
pi_162763383
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:18 schreef Yasmin23 het volgende:
Minder loon == minder inkomsten uit loonbelasting.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:21:05 #279
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763405
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:19 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Minder loon == minder inkomsten uit loonbelasting.
Ja dat sowieso. Maar toch zijn er mensen die denken dat het kan zoals die voorstanders in Zwitserland en mensen die het hier en Duitsland willen uitproberen.
pi_162763412
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:18 schreef Yasmin23 het volgende:
128 miljard uit toeslagen die de overheid aan bedrijven betaald wat??
  zondag 5 juni 2016 @ 15:23:20 #281
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763447
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:21 schreef Murdera het volgende:

[..]

128 miljard uit toeslagen die de overheid aan bedrijven betaald wat??
Nee dat zal wel niet realistisch zijn :p
pi_162763471
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:23 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee dat zal wel niet realistisch zijn :p
Voor een barmeid van Hooters ben je best slim.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:25:16 #283
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763477
quote:
6s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:24 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Voor een barmeid van Hooters ben je best slim.
8-)
pi_162763487
In deze link staan zes rekenmodellen voor het basis-inkomen (zelf nog niet gelezen btw, wel geboekstaafd).
http://tegenlicht.vpro.nl(...)d/rekenmodellen.html

quote:
Conclusie

Concluderend: het lijkt ons dat de meest extreme eindtotalen van dit hier (te) vluchtig bekeken rekenmodellen (Bregman's 134 miljard en Ketelaars' min 2,5 miljard) tevens de meest onrealistische zijn. Binnen de beweging voor het basisinkomen noteerden wij voorgestelde maandbedragen tussen de 800 (Michiel van Hasselt) en de 1500 euro (Yara Rahimi, van de clip 'Het Goede Leven' en lid van de vereniging pleit voor 1500, hetgeen zelfs nog ietsje meer is dan bij Ketelaars). Vooralsnog lijkt het ook in geval van zo'n kleinere 'amplitude' een gerechtvaardigde conclusie : hoe hoger het maandbedrag en de totale meerkosten-bij-invoering hoe onwaarschijnlijker de kans dat een dergelijk model ooit haalbaar zal blijken (**).
I´m back.
pi_162763504
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat vind jij er van?
Ik weet het niet.. Ik heb echt te weinig verstand van economie om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

De post hierboven over dat het salaris van vuilnismannen zou kunnen gaan stijgen, omdat mensen niet meer bereid zijn soortgelijk werk te doen, als ze ook als werkloze rond kunnen komen (hetzelfde inkomen), kan ik wel begrijpen. Maar het gevolg is dan misschien dat je als vuilnisman hetzelfde salaris krijgt als iemand die jarenlang gestudeerd heeft. Waarom zouden mensen dan nog geld en moeite steken in een studie? De oplossing is niet om alle salarissen te laten stijgen, want dan zal uiteindelijk het basisinkomen maar krap genoeg zijn om rond te komen, en zit je weer terug in dezelfde situatie als nu met de bijstand bijvoorbeeld.

Overigens werk ik bij een technisch bedrijf, waarbij we binnen het productieproces ook veel bezig zijn met automatisering. De eigenaar en wat collega's heb ik een tijd terug horen praten over dat ze het niet eens zijn met de stelling dat automatisering voor minder banen zou zorgen, maar dat het juist goed is. Ze hebben me met hun argumenten daar niet echt van kunnen overtuigen, maar zoals ik al zei is dat sowieso totaal niet mijn vakgebied. Het is een zeer snelgroeiend bedrijf, dus de man zal zeker in veel gevallen wel weten waar hij over praat.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:31:13 #286
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763563
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik weet het niet.. Ik heb echt te weinig verstand van economie om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

De post hierboven over dat het salaris van vuilnismannen zou kunnen gaan stijgen, omdat mensen niet meer bereid zijn soortgelijk werk te doen, als ze ook als werkloze rond kunnen komen (hetzelfde inkomen), kan ik wel begrijpen. Maar het gevolg is dan misschien dat je als vuilnisman hetzelfde salaris krijgt als iemand die jarenlang gestudeerd heeft. Waarom zouden mensen dan nog geld en moeite steken in een studie? De oplossing is niet om alle salarissen te laten stijgen, want dan zal uiteindelijk het basisinkomen maar krap genoeg zijn om rond te komen, en zit je weer terug in dezelfde situatie als nu met de bijstand bijvoorbeeld.

Overigens werk ik bij een technisch bedrijf, waarbij we binnen het productieproces ook veel bezig zijn met automatisering. De eigenaar en wat collega's heb ik een tijd terug horen praten over dat ze het niet eens zijn met de stelling dat automatisering voor minder banen zou zorgen, maar dat het juist goed is. Ze hebben me met hun argumenten daar niet echt van kunnen overtuigen, maar zoals ik al zei is dat sowieso totaal niet mijn vakgebied. Het is een zeer snelgroeiend bedrijf, dus de man zal zeker in veel gevallen wel weten waar hij over praat.
Niemand is idd nog begonnen over het nut van een lange studie te volgen idd. Geen idee of mensen dat nog zouden doen. Kan mij ook niet voorstellen dat iedereen het wel ziet zitten om ongeschoold of laaggeschoold werk te doen de rest van hun leven.
pi_162763566
De Zwitsers hebben met een grote meerderheid de invoering van een onvoorwaardelijk basisinkomen voor elke inwoner afgewezen.

http://www.knack.be/nieuw(...)e-normal-712487.html
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_162763574
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:25 schreef Ryan3 het volgende:
In deze link staan zes rekenmodellen voor het basis-inkomen (zelf nog niet gelezen btw, wel geboekstaafd).
http://tegenlicht.vpro.nl(...)d/rekenmodellen.html

[..]

Even doorgelezen, mooi stukje.
pi_162763575
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:31 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Niemand is idd nog begonnen over het nut van een lange studie te volgen idd. Geen idee of mensen dat nog zouden doen. Kan mij ook niet voorstellen dat iedereen het wel ziet zitten om ongeschoold of laaggeschoold werk te doen de rest van hun leven.
Studeren gaat dan ook makkelijker. Ik zou niet weten waarom mensen dan ineens zouden afhaken.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:33:16 #290
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763587
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Studeren gaat dan ook makkelijker. Ik zou niet weten waarom mensen dan ineens zouden afhaken.
Dat is ook weer zo. Als je niet een bijbaantje hoeft te hebben kan het best relaxt zijn idd.
pi_162763622
Erg vreemd.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:37:11 #292
95123 Operc
Nr. 40
pi_162763636
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:31 schreef StaceySinger het volgende:
De Zwitsers hebben met een grote meerderheid de invoering van een onvoorwaardelijk basisinkomen voor elke inwoner afgewezen.

http://www.knack.be/nieuw(...)e-normal-712487.html
Mooi. Goed dat de Zwitsers een beetje nadenken voordat ze stemmen. :)
  zondag 5 juni 2016 @ 15:37:41 #293
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763643
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:37 schreef Operc het volgende:

[..]

Mooi. Goed dat de Zwitsers een beetje nadenken voordat ze stemmen. :)
Echt heel jammer :'(
pi_162763653
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:31 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Voor sommige beroepen heb je natuurlijk gewoon een bepaalde studie nodig. Wil je werk doen wat je leuk vind en vraagt die baan een bepaalde opleiding, dan moet je dus wel degelijk studeren. Je volgt die opleiding dan niet omdat je een goed betaalde baan krijgt (of misschien ook nog wel) maar juist omdat je dat werk wil doen.

Misschien stimuleert het juist tot het volgen van een opleiding, mensen die alsnog gaan studeren omdat ze hun droombaan willen krijgen en in het verleden niet de mogelijkheid hebben gehad om te studeren. Want werken is niet voor iedereen een straf hoor, als je een leuke baan hebt of wilt ga je daar niet mee stoppen omdat je basisinkomen krijgt. En bepaalde banen betalen nog steeds veel en veel beter dan het basisinkomen dus een leuke "aanvulling"
pi_162763656
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

De post hierboven over dat het salaris van vuilnismannen zou kunnen gaan stijgen, omdat mensen niet meer bereid zijn soortgelijk werk te doen, als ze ook als werkloze rond kunnen komen (hetzelfde inkomen), kan ik wel begrijpen.
Volgens mij is het de bedoeling om werken / een minimumloon altijd meer te laten opleveren dan een basisinkomen, dus dat zal zeker niet hetzelfde inkomen worden.

Maar omdat werken meer voor 'erbij' wordt kunnen mensen wel kieskeuriger en kritischer worden in welk werk ze wel of niet willen accepteren en tegen welke voorwaarden.

quote:
Maar het gevolg is dan misschien dat je als vuilnisman hetzelfde salaris krijgt als iemand die jarenlang gestudeerd heeft. Waarom zouden mensen dan nog geld en moeite steken in een studie? De oplossing is niet om alle salarissen te laten stijgen, want dan zal uiteindelijk het basisinkomen maar krap genoeg zijn om rond te komen, en zit je weer terug in dezelfde situatie als nu met de bijstand bijvoorbeeld.
Verschil in inkomen zal altijd blijven bestaan. Hooguit zal het een opwaarts effect sorteren (dat alle salarissen omhoog zullen gaan inderdaad), wat inderdaad ook de inflatie zal aanjagen. Dus na enkele tientallen jaren zal het basisinkomen dan geen effect meer sorteren inderdaad omdat dan alles zo duur is geworden dat een basisinkomen ook niet meer voldoende 'basis' biedt om van rond te komen.

Overigens bestrijd ik dat inkomen de enige drijfveer is van mensen.

Veel mensen willen zich ook gewoon ontwikkelen of iets doen dat hen ligt of dat hen leuk lijkt, en daarvoor moet men dan veelal een studie volgen. Dus ik geloof niet dat iedereen gemakzuchtig zal achteroverleunen en genoegen zal nemen met een crap-baantje aan de onderkant van de arbeidsmarkt voor erbij.

quote:
Automatisering zorgt zeker gedeeltelijk voor nieuwe functies, maar zal in de extreme mate waarin het voorspeld wordt, nooit net zoveel werkgelegenheid genereren als dat het wegneemt.

Bovendien is het een illusie om te denken dat iedereen tot technicus of ICT-er kan worden omgeschoold.

Maar een basisinkomen zal ook een positief effect op innovatie hebben verwacht ik omdat arbeid duurder wordt. Op termijn worden producten dan door automatisering juist weer goedkoper, en men zal meer werk maken van het vinden van innovatieve oplossingen voor werk dat nu nog zeer arbeidsintensief is.
pi_162763662
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Mwoah, dit onderwerp blijft terugkeren hoor. Het is hiermee niet van de baan.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:38:53 #297
95123 Operc
Nr. 40
pi_162763664
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Haha waarom? :P Gratis geld bestaat niet hè. ;)
  zondag 5 juni 2016 @ 15:39:31 #298
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763671
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:38 schreef Operc het volgende:

[..]

Haha waarom? :P Gratis geld bestaat niet hè. ;)
Nee dat weet ik maar ik rekende mijzelf al rijk :P
  zondag 5 juni 2016 @ 15:40:23 #299
95123 Operc
Nr. 40
pi_162763682
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:39 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee dat weet ik maar ik rekende mijzelf al rijk :P
Ah zo. Blij dat je er best nuchter onder blijft. ^O^
  zondag 5 juni 2016 @ 15:41:41 #300
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_162763705
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:40 schreef Operc het volgende:

[..]

Ah zo. Blij dat je er best nuchter onder blijft. ^O^
Dit is sarcastische he :P
pi_162763722
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dit is sarcastische he :P
Het gaat ook niet over rijk, maar basis.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')