Best veel geldquote:Krijgt iedereen voortaan 2250 euro per maand, zonder daarvoor iets terug te hoeven doen? Om die vraag draait het vandaag in Zwitserland. Daar mogen zo'n vijf miljoen mensen in een referendum zeggen of ze voor of tegen "een onvoorwaardelijk basisloon" zijn voor iedere volwassene.
Ouders krijgen er per kind nog eens 560 euro bovenop. Dat de Zwitsers nu kunnen kiezen voor het basisinkomen zonder voorwaarden, is uniek.
100.000 handtekeningen
Om het tot een landelijk referendum te laten komen, moesten de initiatiefnemers 100.000 handtekeningen inleveren. Dat lukte het comité Basisinkomen Zwitserland in anderhalf jaar tijd.
Het idee achter het basisinkomen is dat iedereen een bepaald bedrag per maand krijgt om van te leven. Daar is geen tegenprestatie voor nodig. Een soort gratis geld.
Mensen die nu nog een uitkering krijgen, zijn dan minder tijd kwijt met het invullen van formulieren, zeggen voorstanders. Dat levert minder bureaucratische rompslomp op. Ook moet het makkelijker worden om er gedeeltelijk naast te werken of vrijwilligerswerk te doen.
Het invoeren van het basisinkomen betekent dat de Zwitserse overheid geen toeslagen en uitkeringen als de bijstand meer hoeft te betalen. Ook liggen de loonkosten voor werkgevers flink lager, doordat de eerste 2250 euro van het salaris al zijn betaald.
Het is volgens de initiatiefnemers dus niet zomaar geld over de balk smijten. Zij denken dat het basisinkomen zorgt voor een nieuwe en meer doelmatige inrichting van de bestaande, peperdure sociale zekerheid en pensioenstelsel.
De voorstanders noemen ook de opkomst van de automatisering. Robots nemen steeds meer werk over van mensen en het klassieke productiewerk behoort snel tot de verleden tijd, stellen zij. Het basisinkomen zou het beste antwoord zijn op de voortschrijdende technologie, omdat je dan qua inkomsten niet meer afhankelijk bent van een werkgever.
Volgens tegenstanders is het invoeren van een basisinkomen een te zware last voor Zwitserland. In totaal zou de maatregel 187 miljard euro per jaar kosten. De conservatieve regering adviseert daarom vandaag tegen te stemmen.
Rekensom voorstanders
De initiatiefnemers komen met een rekensom waarmee ze die 187 miljard euro denken te compenseren. Het uitbetalen van de sociale zekerheden door de overheid stopt. Dat levert volgens hen 55 miljard op. Omdat werkgevers minder loon hoeven te betalen, levert dat een voordeel van 128 miljard op. Nog eens 25 miljard wordt bespaard door minder bureaucratie.
In de peilingen lijkt de regeringscoalitie zijn zin te krijgen: slechts een op de vier Zwitsers is voor invoering van het plan.
Risico's durven nemen
Volgens Ralph Kundig, de voorzitter van de Zwitserse tak van het Basisinkomen Wereldnetwerk, is het niet zo dat mensen ineens massaal thuis gaan zitten niksen. "Het basisinkomen is juist een stimulans om te gaan werken."
Hij denkt dat veel meer mensen ondernemer worden, omdat ze meer risico durven nemen. "Ze hebben niet de angst hun baan te verliezen."
Het basisinkomen is een absoluut gevaar.
UVAM
UVAM, een mkb-organisatie uit de regio Wallis, is een van de partijen die oproept vandaag tegen te stemmen. "Geen brood zonder werk", vindt de organisatie.
Het basisinkomen is "een absoluut gevaar, omdat het een perfecte smoes is om niet te hoeven werken".
Kundig zegt dat over sociale hervormingen aanvankelijk wel vaker negatief geoordeeld werd. "Alle voordelen in de maatschappij, zoals je pensioen en het recht van vrouwen om te mogen stemmen, werden in eerste instantie gezien als een ramp voor de economie. Iedereen die tegen sociale vooruitgang is, zegt altijd dat het niet te betalen is. Dat zijn alleen maar praatjes."
De Zwitsers kunnen tot 17.00 uur stemmen. De eerste uitslagen worden om 16.00 uur verwacht. Veel mensen hebben namelijk al per brief gestemd.
http://nos.nl/artikel/210(...)ed-idee-of-niet.html
Volgens hen houden ze 21 miljard over :pquote:Op zondag 5 juni 2016 12:57 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Ik snap de rekensom van de voorstanders niet.
Dat is meer dan ik verdien met fulltime werkenquote:Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Angel-A het volgende:
Dat is meer dan ik nu verdien met 4 dagen werken.
Volgens mij hebben ze maar een werkloosheid van 5%, het gemiddelde inkomen is iets van 70K (laatst gezien in die Brexit film), ik denk dus dat de meeste inwoners van Zwitserland dus ook wel gewoon blijven werken.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:01 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik zou trouwens wel blijven werken om wat te doen hebben maar niet meer zoveel als nu....
Dat is dan heel bijzonder.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Volgens hen houden ze 21 miljard over :p
In Nederland zijn er ook een paar mensen die als proef zo'n basisinkomen krijgen. Dacht sommige via crowdfunding. Onze werkloosheid ligt hoger maar ik denk juist in in tegenstelling tot te voorstanders in Zwitserland dat mensen eerder minder gaan werken of er gewoon mee stoppen.Zeker als je niet zo'n toffe baan hebt.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze maar een werkloosheid van 5%, het gemiddelde inkomen is iets van 70K (laatst gezien in die Brexit film), ik denk dus dat de meeste inwoners van Zwitserland dus ook wel gewoon blijven werken.
Dit weten die voorstanders dan toch ook?quote:Op zondag 5 juni 2016 13:06 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Dat is dan heel bijzonder.
Dit is het budget 2014 van de Zwitserse overheid
Description Expenditures
Social Welfare Programs 21.8
Finances and taxes 10.0
Transport and Infrastructure 8.7
Education and Research 7.2
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7
Foreign Relationships 3.6
Total: 66.4
Die 55 miljard aan uitkeringen die ze besparen is al bijna meer dan het hele overheidsbudget. Laat staan dat ze daar nog 25 miljard bovenop kunnen besparen op bureaucratie.
In werkelijkheiden komen ze een slordige 30 miljard te kort....
Dat staat toch in het artikel? In principe is het gebaseerd op een sterke vereenvoudiging van 's lands financiën. Hoef je geen geld meer rond te pompen en je geeft iedereen een gegarandeerd basis-inkomen in zijn handen, waardoor je, mocht je werkloos, ziek, gehandicapt worden, niet vervalt in armoede. Ik persoonlijk vind dat we daar in NL ook naar toe moeten gaan. Alleen zijn nog wel veel haken en ogen natuurlijk.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:03 schreef Yasmin23 het volgende:
Maar misschien dat er iemand is die mij kan uitleggen hoe zo'n systeem kan werken?
Voorstanders nemen het qua financiering meestal niet zo nauw met de werkelijkheid.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dit weten die voorstanders dan toch ook?
Ja, of niet. Arbeid wordt op deze manier in principe veel goedkoper.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Als je dit in Nederland invoert neemt het aantal handophouders alleen maar toe volgens mij.
Nja in de post hierboven staat dat ze geld tekort komen:quote:Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat staat toch in het artikel? In principe is het gebaseerd op een sterke vereenvoudiging van 's lands financiën. Hoef je geen geld meer rond te pompen en je geeft iedereen een gegarandeerd basis-inkomen in zijn handen, waardoor je, mocht je werkloos, ziek, gehandicapt worden, niet vervalt in armoede. Ik persoonlijk vind dat we daar in NL ook naar toe moeten gaan. Alleen zijn nog wel veel haken en ogen natuurlijk.
Nee dat blijktquote:Op zondag 5 juni 2016 13:09 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Voorstanders nemen het qua financiering meestal niet zo nauw met de werkelijkheid.
Is niet waar in artikel staat al een korte uitleg, voor wat NL betreft zijn die berekeningen er ook. Uiteraard kun je dit nooit voorstellen zonder het financiële plaatje rond te krijgen.quote:
Ik zou het wel tof vindenquote:Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat bedrag zou in Nederland lager zijn (kosten in Zwitserland zijn hoger). Het idee is juist dat mensen minder gaan werken. Zo hebben ze 1: meer tijd voor gezin, familie, sociale omgeving en 2: er ontstaat werk voor andere mensen. Of het ook echt werkt, ik durf het niet te zeggen. Maar laat ze het daar maar proberen.
Wat is niet waar?quote:Op zondag 5 juni 2016 13:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is niet waar in artikel staat al een korte uitleg, voor wat NL betreft zijn die berekeningen er ook. Uiteraard kun je dit nooit voorstellen zonder het financiële plaatje rond te krijgen.
Ja, dat heb ik gelezen idd.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:10 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nja in de post hierboven staat dat ze geld tekort komen:
Dat is dan heel bijzonder.
Dit is het budget 2014 van de Zwitserse overheid
Description Expenditures
Social Welfare Programs 21.8
Finances and taxes 10.0
Transport and Infrastructure 8.7
Education and Research 7.2
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7
Foreign Relationships 3.6
Total: 66.4
Die 55 miljard aan uitkeringen die ze besparen is al bijna meer dan het hele overheidsbudget. Laat staan dat ze daar nog 25 miljard bovenop kunnen besparen op bureaucratie.
In werkelijkheiden komen ze een slordige 30 miljard te kort....
Buiten dat denk ik dat als mensen stoppen met werken en kunnen 'chillen' dat bij ziektekosten ook omhoog zullen gaan.
2250 is ook voor daar best een bedrag, voor een gezin met twee kom je dus op 5500 per maand uit zonder werken...quote:Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat bedrag zou in Nederland lager zijn (kosten in Zwitserland zijn hoger). Het idee is juist dat mensen minder gaan werken. Zo hebben ze 1: meer tijd voor gezin, familie, sociale omgeving en 2: er ontstaat werk voor andere mensen. Of het ook echt werkt, ik durf het niet te zeggen. Maar laat ze het daar maar proberen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |