abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162795849
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:25 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat is alleen maar een beetje meer rompslomp en het is een enorme besparing als je eerst 10 jaar moet bijdragen aan de samenleving. Het stimuleert mensen om aan iets te beginnen en het is net als een wiel, als het eenmaal rolt blijft het meestal wel rollen.
Maar misschien willen mensen 10 jaar schoonmaken juist om het vooruitzicht na 10 jaar te kunnen stoppen.
10 jaar schoonmaken om vervolgens op bijstandsniveau te mogen leven..

leuk vooruitzicht...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_162795948
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

10 jaar schoonmaken om vervolgens op bijstandsniveau te mogen leven..

leuk vooruitzicht...
Beter dan schoonmaken tot je 65ste tegen een hongerloontje. En tegen die tijd zo versleten te zijn dat je na je pensioen niets meer kunt. En het basisloon mag wel wat hoger zijn dan bijstandsniveau, zeg 1500 euro.
pi_162796036
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar dat kun je dan weer ondervangen door een verzekering of zo.
Klopt, ik zie dat basisinkomen daarom ook meer als een compensatie voor het volledig verdwijnen van het sociale vangnet, zodat je je daar zelf voor kunt verzekeren.
Uiteindelijk gaan maar weinig mensen er op vooruit.

quote:
Van die 60 - 120 euro gaat dan weer een heleboel belasting af.
Klopt, zeker 1/3 vloeit terug naar de staatskas.

Dat is nu ook zo en het verschil met nu is dat elke oudere gewoon thuiszorg krijgt en bij een stelsel van basisinkomen veel ouderen daar van af moeten zien omdat ze niet of slecht verzekerd blijken en geen 120 euro per dag kunnen betalen van dat basisinkomen.

quote:
De zorg wordt nu overigens gewoon vergoed uit een verzekering.
Nee, uit de WMO.
Dat is geen volksverzekering.

quote:
De hulp in huis maar voor 3 uur per 2 weken. Meer uren moeten de mensen nu al grotendeels zelf betalen.
Zorg wordt inderdaad aardig uitgekleed. Maar we hebben het niet alleen over huishoudelijke hulp, ook verpleging valt hieronder. Dat kun je nu met een pgb regelen bijv. maar dat valt uiteraard weg bij een bbasisinkomen.

quote:
Daar tegenover staat dan dat de kinderen minder kunnen werken, dus ook kunnen bijspringen bij de ouders.
Je kent de reclame 'het houdt niet op, niet vanzelf....' ?
Niet altijd een goed idee om kinderen met die taak op te zadelen. Verder heeft niet iedereen kinderen.
En of die kinderen minder werken? Betwijfel ik. Die krijgen geen kinderbijslag en zo meer en moeten zich goed verzekeren tegen inkomstenterugval bij arbeidsongeschiktheid en bijverzekeren voor de toename aan kosten.
Stel bijv. als je een handicap hebt: rolstoel, scootmobiel, electronische rolstoel, douchestoel, doucherolstoel, trippelstoel, etc. etc.
Dat zijn enorme investeringen voor iemand met alleen basisinkomen.
Daar moet je je dus voor verzekeren.
pi_162796128
Mbt die verpleegzorg thuis: je zou best alle wlz en thuiszorg in de ziektekostenverzekering kunnen gaan stoppen, waarschijnlijk wordt dat toch het lange termijnplan.
  maandag 6 juni 2016 @ 19:44:30 #130
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_162796140
Wie serieus denkt dat 2250 euro inkomsten per maand veel is komt snel bedrogen uit, het leven is daar aanzienlijk duurder dan elders. Welbeschouwd vallen inkomsten versus uitgaven dan ook best tegen. :o
In eigen land zal dit maandelijks te besteden bedrag verhoudingsgewijs heus niet veel hoger zijn dan 'n bijstandsuitkering, en dat is niet voor iedereen bijzonder gunstig. :N

Wanneer men in staat is om te werken dan loont werk driedubbel en dwars in das schöne Alpenland.
https://www.justlanded.co(...)and-Gids/Werk/Werken
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_162796499
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
Mbt die verpleegzorg thuis: je zou best alle wlz en thuiszorg in de ziektekostenverzekering kunnen gaan stoppen, waarschijnlijk wordt dat toch het lange termijnplan.
Maar daarmee hol je de financiering van het basisinkomen uit.
Dus dan moeten de belastingen omhoog.
pi_162796594
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:54 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar daarmee hol je de financiering van het basisinkomen uit.
Dus dan moeten de belastingen omhoog.
Nee juist niet, mensen kunnen zelf kiezen wat voor zorg ze willen, dat is afhankelijk van hun premie. DaN hoeft het juist niet meer van de belastingen. Maar dan wordt het wel duur, gaan mensen het niet betalen en gaan ze creperen enzo. Tja.
  maandag 6 juni 2016 @ 19:59:47 #133
3542 Gia
User under construction
pi_162796686
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:25 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Alleen heb je dan geen bijstand meer en hebben deze mensen dus geen druk meer dat ze moeten inleveren als ze wat gaan bijverdienen.
En er vallen ook een boel dingen weg, denk bv aan diverse toeslagen, ww, pensioen, aow, wao, deze leveren weer geld op om het basisloon te bekostigen.
Lijkt me niet dat WW en WAO weg zullen vallen. Dat zijn verzekeringen.
Iemand die, met basisloon, nog eens 1000 euro bijverdient en daarop zijn leven baseert, kun je niet opeens op alleen dat basisinkomen zetten als hij ontslagen of arbeidsongeschikt raakt.
Voor zaken als Bijstand, AOW, stufi enzovoort, is het een goede vervanger.
pi_162796702
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:57 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]
da
Nee juist niet, mensen kunnen zelf kiezen wat voor zorg ze willen, dat is afhankelijk van hun premie. DaN hoeft het juist niet meer van de belastingen. Maar dan wordt het wel duur, gaan mensen het niet betalen en gaan ze creperen enzo. Tja.
Dus als ik op latere leeftijd thuiszorg wil, dan moet ik me
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:57 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Nee juist niet, mensen kunnen zelf kiezen wat voor zorg ze willen, dat is afhankelijk van hun premie. Dan hoeft het juist niet meer van de belastingen. Maar dan wordt het wel duur, gaan mensen het niet betalen en gaan ze creperen enzo. Tja.
Dus in feite een achteruitgang. Bovendien wordt de premie onbetaalbaar als slechts een klein deel van de bevolking zich daarvoor gaat verzekeren.
pi_162796775
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat WW en WAO weg zullen vallen. Dat zijn verzekeringen.
Dat is wel het idee. Het hele sociale stelsel weg. En het geld dat we daaraan overhouden gaat dan naar het basisloon. Volksverzekeringen verdwijnen dus. Maar we blijven ze wel betalen, maar dan in de vorm van belasting.
Dus netto maakt het niet uit.

quote:
Iemand die, met basisloon, nog eens 1000 euro bijverdient en daarop zijn leven baseert, kun je niet opeens op alleen dat basisinkomen zetten als hij ontslagen of arbeidsongeschikt raakt.
Klopt, dus moet je je bijverzekeren.

quote:
Voor zaken als Bijstand, AOW, stufi enzovoort, is het een goede vervanger.
Maar waar komt dan het geld vandaan om dat te financieren?
Immers, iedereen krijgt die 1000 euro, niet alleen jongeren, ouderen en mensen in de bijstand.
  maandag 6 juni 2016 @ 20:03:39 #136
3542 Gia
User under construction
pi_162796796
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat is nieuw voor mij, dat je naast je bijstand mag werken en een deel houden. Is dat per gemeente verschillend of zo?

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={260AAC3A908C-44F5-8FE5-4596943E00CE}
quote:
Als u 27 jaar of ouder bent, dan mag u een kwart van uw extra inkomsten houden, met een maximum van ¤ 198,- per maand (bedrag 2016). Dus: als u ¤ 100,- bijverdient, mag u ¤ 25,- houden. De rest trekt de gemeente van uw uitkering af.
pi_162797118
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:03 schreef Gia het volgende:

[..]

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={260AAC3A908C-44F5-8FE5-4596943E00CE}

[..]

Mijn gemeente heeft die regeling ook. Maar is volgens mij wel per gemeente verschillend.

De meeste gemeenten hebben deze regeling volgens mij niet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 juni 2016 @ 20:14:12 #138
3542 Gia
User under construction
pi_162797235
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:03 schreef Wantie het volgende:

Dat is wel het idee. Het hele sociale stelsel weg. En het geld dat we daaraan overhouden gaat dan naar het basisloon. Volksverzekeringen verdwijnen dus. Maar we blijven ze wel betalen, maar dan in de vorm van belasting.
Dus netto maakt het niet uit.

Klopt, dus moet je je bijverzekeren.

Dat is nu ook al via een werknemersverzekering. Dus daar verandert niks aan.
quote:
Maar waar komt dan het geld vandaan om dat te financieren?
Immers, iedereen krijgt die 1000 euro, niet alleen jongeren, ouderen en mensen in de bijstand.
Dat is dan ook wat ik me afvraag, of het haalbaar is.
Mensen in de bijstand krijgen dan een basisinkomen, maar geen bijstand meer. Dat scheelt.
Studenten krijgen 1000 euro, maar geen stufi meer.
WAO-ers krijgen 1000 euro, aangevuld tot WAO niveau, vanuit de verzekering.
WW-ers idem.

Er vallen een heleboel functies weg, dat scheelt aan uit te betalen salarissen, maar vermindert ook de inkomstenbelasting.
Stel, een ambtenaar verdient 3600 bruto per maand, waarvan nu 1200 naar de belasting gaat. Heeft hij 2400 over. Maar zijn functie vervalt. Dat betekent dat hij dan maar 1000 euro per maand krijgt, wat een besparing is van 1400 euro. Maar het is ook 1200 minder aan belasting. Toch nog een besparing van 200 euro.
De grootste besparing zal vanuit de overheidsfuncties komen, dus.
  maandag 6 juni 2016 @ 20:17:59 #139
3542 Gia
User under construction
pi_162797402
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:11 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Mijn gemeente heeft die regeling ook. Maar is volgens mij wel per gemeente verschillend.

De meeste gemeenten hebben deze regeling volgens mij niet.
Je hebt gelijk. In mijn gemeente, heb ik net gecheckt, mag je die 25 % gedurende een half jaar houden, als het werk wat je doet mogelijk leidt tot een baan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')