abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162760478
quote:
Krijgt iedereen voortaan 2250 euro per maand, zonder daarvoor iets terug te hoeven doen? Om die vraag draait het vandaag in Zwitserland. Daar mogen zo'n vijf miljoen mensen in een referendum zeggen of ze voor of tegen "een onvoorwaardelijk basisloon" zijn voor iedere volwassene.

Ouders krijgen er per kind nog eens 560 euro bovenop. Dat de Zwitsers nu kunnen kiezen voor het basisinkomen zonder voorwaarden, is uniek.
100.000 handtekeningen

Om het tot een landelijk referendum te laten komen, moesten de initiatiefnemers 100.000 handtekeningen inleveren. Dat lukte het comité Basisinkomen Zwitserland in anderhalf jaar tijd.
Het idee achter het basisinkomen is dat iedereen een bepaald bedrag per maand krijgt om van te leven. Daar is geen tegenprestatie voor nodig. Een soort gratis geld.

Mensen die nu nog een uitkering krijgen, zijn dan minder tijd kwijt met het invullen van formulieren, zeggen voorstanders. Dat levert minder bureaucratische rompslomp op. Ook moet het makkelijker worden om er gedeeltelijk naast te werken of vrijwilligerswerk te doen.
Het invoeren van het basisinkomen betekent dat de Zwitserse overheid geen toeslagen en uitkeringen als de bijstand meer hoeft te betalen. Ook liggen de loonkosten voor werkgevers flink lager, doordat de eerste 2250 euro van het salaris al zijn betaald.

Het is volgens de initiatiefnemers dus niet zomaar geld over de balk smijten. Zij denken dat het basisinkomen zorgt voor een nieuwe en meer doelmatige inrichting van de bestaande, peperdure sociale zekerheid en pensioenstelsel.

De voorstanders noemen ook de opkomst van de automatisering. Robots nemen steeds meer werk over van mensen en het klassieke productiewerk behoort snel tot de verleden tijd, stellen zij. Het basisinkomen zou het beste antwoord zijn op de voortschrijdende technologie, omdat je dan qua inkomsten niet meer afhankelijk bent van een werkgever.

Volgens tegenstanders is het invoeren van een basisinkomen een te zware last voor Zwitserland. In totaal zou de maatregel 187 miljard euro per jaar kosten. De conservatieve regering adviseert daarom vandaag tegen te stemmen.

Rekensom voorstanders

De initiatiefnemers komen met een rekensom waarmee ze die 187 miljard euro denken te compenseren. Het uitbetalen van de sociale zekerheden door de overheid stopt. Dat levert volgens hen 55 miljard op. Omdat werkgevers minder loon hoeven te betalen, levert dat een voordeel van 128 miljard op. Nog eens 25 miljard wordt bespaard door minder bureaucratie.
In de peilingen lijkt de regeringscoalitie zijn zin te krijgen: slechts een op de vier Zwitsers is voor invoering van het plan.

Risico's durven nemen

Volgens Ralph Kundig, de voorzitter van de Zwitserse tak van het Basisinkomen Wereldnetwerk, is het niet zo dat mensen ineens massaal thuis gaan zitten niksen. "Het basisinkomen is juist een stimulans om te gaan werken."

Hij denkt dat veel meer mensen ondernemer worden, omdat ze meer risico durven nemen. "Ze hebben niet de angst hun baan te verliezen."
Het basisinkomen is een absoluut gevaar.
UVAM
UVAM, een mkb-organisatie uit de regio Wallis, is een van de partijen die oproept vandaag tegen te stemmen. "Geen brood zonder werk", vindt de organisatie.

Het basisinkomen is "een absoluut gevaar, omdat het een perfecte smoes is om niet te hoeven werken".

Kundig zegt dat over sociale hervormingen aanvankelijk wel vaker negatief geoordeeld werd. "Alle voordelen in de maatschappij, zoals je pensioen en het recht van vrouwen om te mogen stemmen, werden in eerste instantie gezien als een ramp voor de economie. Iedereen die tegen sociale vooruitgang is, zegt altijd dat het niet te betalen is. Dat zijn alleen maar praatjes."
De Zwitsers kunnen tot 17.00 uur stemmen. De eerste uitslagen worden om 16.00 uur verwacht. Veel mensen hebben namelijk al per brief gestemd.

http://nos.nl/artikel/210(...)ed-idee-of-niet.html
Best veel geld :o

Is dit uberhaubt wel haalbaar?
pi_162760525
Ik snap de rekensom van de voorstanders niet.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Moderator zondag 5 juni 2016 @ 13:00:06 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_162760583
Wel zo overzichtelijk :Y
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_162760585
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 12:57 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Ik snap de rekensom van de voorstanders niet.
Volgens hen houden ze 21 miljard over :p
pi_162760589
Dat is meer dan ik nu verdien met 4 dagen werken.
pi_162760606
Ik zou trouwens wel blijven werken om wat te doen hebben maar niet meer zoveel als nu....
pi_162760624
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Angel-A het volgende:
Dat is meer dan ik verdien met fulltime werken :P
pi_162760652
Maar misschien dat er iemand is die mij kan uitleggen hoe zo'n systeem kan werken?
pi_162760678
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:01 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik zou trouwens wel blijven werken om wat te doen hebben maar niet meer zoveel als nu....
Volgens mij hebben ze maar een werkloosheid van 5%, het gemiddelde inkomen is iets van 70K (laatst gezien in die Brexit film), ik denk dus dat de meeste inwoners van Zwitserland dus ook wel gewoon blijven werken.
I´m back.
pi_162760733
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Volgens hen houden ze 21 miljard over :p
Dat is dan heel bijzonder.

Dit is het budget 2014 van de Zwitserse overheid
https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_budget_of_Switzerland

Description Expenditures
Social Welfare Programs 21.8
Finances and taxes 10.0
Transport and Infrastructure 8.7
Education and Research 7.2
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7
Foreign Relationships 3.6
Total: 66.4

Die 55 miljard aan uitkeringen die ze besparen is al bijna meer dan het hele overheidsbudget. Laat staan dat ze daar nog 25 miljard bovenop kunnen besparen op bureaucratie.

In werkelijkheiden komen ze een slordige 30 miljard te kort....
pi_162760747
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze maar een werkloosheid van 5%, het gemiddelde inkomen is iets van 70K (laatst gezien in die Brexit film), ik denk dus dat de meeste inwoners van Zwitserland dus ook wel gewoon blijven werken.
In Nederland zijn er ook een paar mensen die als proef zo'n basisinkomen krijgen. Dacht sommige via crowdfunding. Onze werkloosheid ligt hoger maar ik denk juist in in tegenstelling tot te voorstanders in Zwitserland dat mensen eerder minder gaan werken of er gewoon mee stoppen.Zeker als je niet zo'n toffe baan hebt.
pi_162760759
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:06 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Description Expenditures
Finances and taxes 10.0
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7

Die 55 miljard aan uitkeringen die ze besparen is al bijna meer dan het hele overheidsbudget. Laat staan dat ze daar nog 25 miljard bovenop kunnen besparen op bureaucratie.

Dit weten die voorstanders dan toch ook?
  zondag 5 juni 2016 @ 13:08:03 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_162760760
Als je dit in Nederland invoert neemt het aantal handophouders alleen maar toe volgens mij.
pi_162760766
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:03 schreef Yasmin23 het volgende:
Maar misschien dat er iemand is die mij kan uitleggen hoe zo'n systeem kan werken?
Dat staat toch in het artikel? In principe is het gebaseerd op een sterke vereenvoudiging van 's lands financiën. Hoef je geen geld meer rond te pompen en je geeft iedereen een gegarandeerd basis-inkomen in zijn handen, waardoor je, mocht je werkloos, ziek, gehandicapt worden, niet vervalt in armoede. Ik persoonlijk vind dat we daar in NL ook naar toe moeten gaan. Alleen zijn nog wel veel haken en ogen natuurlijk.
I´m back.
pi_162760784
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dit weten die voorstanders dan toch ook?
Voorstanders nemen het qua financiering meestal niet zo nauw met de werkelijkheid.
pi_162760793
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Als je dit in Nederland invoert neemt het aantal handophouders alleen maar toe volgens mij.
Ja, of niet. Arbeid wordt op deze manier in principe veel goedkoper.
I´m back.
pi_162760811
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat staat toch in het artikel? In principe is het gebaseerd op een sterke vereenvoudiging van 's lands financiën. Hoef je geen geld meer rond te pompen en je geeft iedereen een gegarandeerd basis-inkomen in zijn handen, waardoor je, mocht je werkloos, ziek, gehandicapt worden, niet vervalt in armoede. Ik persoonlijk vind dat we daar in NL ook naar toe moeten gaan. Alleen zijn nog wel veel haken en ogen natuurlijk.
Nja in de post hierboven staat dat ze geld tekort komen:

Description Expenditures
Finances and taxes 10.0
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7

Buiten dat denk ik dat als mensen stoppen met werken en kunnen 'chillen' dat bij ziektekosten ook omhoog zullen gaan.
pi_162760822
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:09 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Voorstanders nemen het qua financiering meestal niet zo nauw met de werkelijkheid.
Nee dat blijkt :P
pi_162760831
Dat bedrag zou in Nederland lager zijn (kosten in Zwitserland zijn hoger). Het idee is juist dat mensen minder gaan werken. Zo hebben ze 1: meer tijd voor gezin, familie, sociale omgeving en 2: er ontstaat werk voor andere mensen. Of het ook echt werkt, ik durf het niet te zeggen. Maar laat ze het daar maar proberen.
pi_162760851
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee dat blijkt :P
Is niet waar in artikel staat al een korte uitleg, voor wat NL betreft zijn die berekeningen er ook. Uiteraard kun je dit nooit voorstellen zonder het financiële plaatje rond te krijgen.
I´m back.
pi_162760864
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat bedrag zou in Nederland lager zijn (kosten in Zwitserland zijn hoger). Het idee is juist dat mensen minder gaan werken. Zo hebben ze 1: meer tijd voor gezin, familie, sociale omgeving en 2: er ontstaat werk voor andere mensen. Of het ook echt werkt, ik durf het niet te zeggen. Maar laat ze het daar maar proberen.
Ik zou het wel tof vinden :P

Of minder werken of juist extra veel zodat je zeer comfortabel kan leven.
pi_162760876
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Is niet waar in artikel staat al een korte uitleg, voor wat NL betreft zijn die berekeningen er ook. Uiteraard kun je dit nooit voorstellen zonder het financiële plaatje rond te krijgen.
Wat is niet waar?
pi_162760879
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja in de post hierboven staat dat ze geld tekort komen:

Description Expenditures
Finances and taxes 10.0
Defence 4.9
Agriculture and food 3.7

Buiten dat denk ik dat als mensen stoppen met werken en kunnen 'chillen' dat bij ziektekosten ook omhoog zullen gaan.
Ja, dat heb ik gelezen idd.
I´m back.
pi_162760887
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Tja..1986 het volgende:
2250 is ook voor daar best een bedrag, voor een gezin met twee kom je dus op 5500 per maand uit zonder werken...
pi_162760914
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat is niet waar?
Ze nemen het niet zo nauw met de financiën, bevestigde je toch? Ik zei is niet waar, in artikel staat een financiële verantwoording. Ikzelf kan niet controleren of die fout is iig.
I´m back.
pi_162760936
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:14 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

2250 is ook voor daar best een bedrag, voor een gezin met twee kom je dus op 5500 per maand uit zonder werken...
Dat is wrs net iets meer dan gemiddelde nu in Zwitserland, schat ik in. Hier in NL zit je ook bijna bij de 5000 euro netto per maand als je beide in een gemiddelde baan werkt hè.
I´m back.
pi_162760942
quote:
Onsbasisinkomen.nl heeft haar doel van 12.000 euro crowdfunding gehaald. Met dit bedrag gaat Groninger Frans Kerver een jaar lang leven op een basisinkomen van 1000 euro per maand. Hij hoeft daar niets voor te doen.

Bijna 500 mensen ondersteunden het plan van Onsbasisinkomen.nl, dat is opgezet door stichting Maatschappij voor Innovatie van Economie en Samenleving (MIES). MIES experimenteert met nieuwe manieren om de samenleving en economie te organiseren. Nu dus door mensen een tijd lang een basisinkomen te geven: een vast bedrag per maand waar ze - sober - van kunnen leven. De eerste geluksvogel is geselecteerd: Frans Kerver.

Het idee achter het basisinkomen is dat alle uitkeringen, toeslagen en aftrekposten afgeschaft zouden kunnen worden als iedereen hetzelfde basisinkomen heeft. Ongeacht het inkomen, vermogen of de woonsituatie, en zonder verplichting tot tegenprestatie. Tegenstanders van het basisinkomen - waaronder premier Rutte - vrezen dat mensen er lui van zouden worden en dat de herverdeeleffecten te groot zijn. De organisatoren van Onsbasisinkomen.nl hopen het tegendeel te bewijzen. "Er wordt veel gesproken over het onderwerp, maar het is vooral een hypothetisch debat. We dénken dat mensen minder gaan werken, eerder een eigen bedrijf starten en gelukkiger worden, op basis van wat we onder andere in Duitsland zien. Dit is een micro-experiment om erachter te komen wat er écht gebeurt", legt initiator Ronald Mulder uit.

Geen walhalla
Frans Kerver gaat komend jaar bloggen en twitteren over zijn ervaringen met het basisinkomen. Als zelfstandige tekstschrijver met het sociaal project Tuin in de stad onder zijn hoede, hoopt hij tijd te hebben om na te denken en energie te steken in de dingen die hij de moeite waard vindt. "Met het basisinkomen heeft ons gezin een bodem, waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken over brood op de plank. Ik wil mijn sociale project winstgevend gaan maken, en me inzetten om meer mensen aan een basisinkomen te helpen."

Het project sluit aan op een gevoel dat bij veel mensen leeft, denkt Kerver. "De economie is geen rekensom, maar een som van wat we belangrijk vinden in de maatschappij: hoe willen we samen werken en leven? Als je kijkt naar de reacties op Onsbasisinkomen.nl, zie je dat mensen verlangen naar meer contact en weg willen van de drang naar perfectie", vat hij samen. "We hebben niet het idee dat het basisinkomen het walhalla voor iedereen brengt, maar we willen graag experimenteren om te zien of mensen zich echt anders gaan gedragen. Geldzorgen wegnemen bij mensen zorgt voor rust."

Duits voorbeeld
Het idee is niet nieuw: in Duitsland draait een soortgelijk project al een jaar en daar is onlangs het twaalfde basisinkomen uitgereikt. In Nederland willen de organisatoren ook meteen door na deze eerste mijlpaal met het bij elkaar halen van nog 4 of 5 basisinkomens. Liefhebbers die willen meedoen met het experiment kunnen zich aanmelden op de site door aan te geven wat zíj zouden doen met het basisinkomen. De reacties, inmiddels meer dan 400, lopen ver uiteen: de een wil meer tijd besteden aan de kinderen, de ander zou vrijwilligerswerk gaan doen en nog een ander zou zijn ziektewetuitkering stopzetten.

Politieke voorstanders
Groenlinks, D66 en PvdA hebben interesse getoond in het basisinkomen; zij hebben opgeroepen om ermee te experimenteren. Daarnaast wordt in tien gemeenten al experimenten voorbereid, zoals in Zutphen en Nijmegen.

Niet alleen in Nederland staat het onderwerp in de aandacht: in Spanje heeft de politieke partij Podemos het in haar verkiezingsprogramma opgenomen, in Finland is een meerderheid van het parlement voorstander en in Zwitserland wordt in 2016 een referendum gehouden over invoering van het basisinkomen. In Dauphin, Canada, is een soortgelijk basisinkomen veertig jaar geleden al getest op een heel dorp.

http://www.rtlnieuws.nl/e(...)-van-1000-euro-maand
Geef mij ook maar duizend per maand :P
pi_162760956
Ik zeg je eerlijk, als ik 2250 euro per maand krijg om niks te doen, zou ik precies dat doen... niks doen... gewoon lekker chillen _O-

Misschien werk zoeken in iets wat een hobby/passie is van mij, maar ik zou zeker niet 40 uur per week gaan werken.. misschien 2 dagen per week of zo.
Waz met jou!
pi_162760961
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:17 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Open een crowdfunding :)
pi_162760969
quote:

[..]

Als je alleen woont is da zonder erbij te werken te weinig om van te leven hè. Verlies je je baan, ga je weer terug naar die 1000 ¤. WW is er niet meer dan.
I´m back.
pi_162760970
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze nemen het niet zo nauw met de financiën, bevestigde je toch? Ik zei is niet waar, in artikel staat een financiële verantwoording. Ikzelf kan niet controleren of die fout is iig.
In het artikel houden ze 21 miljard over en volgens de post van invalidusername komen ze een slordige 30 miljard te kort. Nu ben ik geen econoom of rekenwonder maar ergens klopt er dan iets niet :P
pi_162760983
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:18 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

In het artikel houden ze 21 miljard over en volgens de post van invalidusername komen ze een slordige 30 miljard te kort. Nu ben ik geen econoom of rekenwonder maar ergens klopt er dan iets niet :P
Ach, klein rekenfoutje moet kunnen
pi_162760999
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als je alleen woont is da zonder erbij te werken te weinig om van te leven hè. Verlies je je baan, ga je weer terug naar die 1000 ¤. WW is er niet meer dan.
Nee maar dat hoeft dan toch ook niet meer? Buiten dat is WW tijdelijk en zoiets als dit dus niet. Als je slim bent ga je veel werken en kan je veel sparen voor het geval je je baan kwijt raakt.

Weet niet hoeveel jullie verdienen maar voor mij is 1000 euro per maand echt veel geld.
pi_162761003
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:00 schreef Angel-A het volgende:
Pauper. :')
pi_162761004
Apart idee eerlijk gezegd, maar er lijkt niet veel draagvlak voor te zijn
pi_162761015
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef HPLC het volgende:
Apart idee eerlijk gezegd, maar er lijkt niet veel draagvlak voor te zijn
Raar toch?
pi_162761016
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:18 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik kan dat niet controleren nu. Kijk er zijn veel mensen die dit echt een heel erg slecht idee vinden en die gaan de zaken dan zo slecht mogelijk voorstellen natuurlijk. Dat moet je dan controleren, zeker als het heel erg afwijkt. Heb je informatie voor nodig, dat moet je zoeken en beoordelen, kost tijd etc. Terwijl ik nu heel even zit te discussiëren.
I´m back.
pi_162761024
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik kan dat niet controleren nu. Kijk er zijn veel mensen die dit echt een heel erg slecht idee vinden en die gaan de zaken dan zo slecht mogelijk voorstellen natuurlijk. Dat moet je dan controleren, zeker als het heel erg afwijkt. Heb je informatie voor nodig, dat moet je zoeken en beoordelen, kost tijd etc. Terwijl ik nu heel even zit te discussiëren.
Zou jij voor een basisinkomen zijn?
pi_162761038
quote:
11s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:17 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Open een crowdfunding :)
Ja beetje bedelen. Echt niet :p
pi_162761045
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is wrs net iets meer dan gemiddelde nu in Zwitserland, schat ik in. Hier in NL zit je ook bijna bij de 5000 euro netto per maand als je beide in een gemiddelde baan werkt hè.
Maar das dus geen sociaal minimum?
Verder denk ik dat het in NL ook wel lager ligt eigenlijk, met modaal 35500 per jaar bruto.
pi_162761054
Tuurlijk zal er veel ja gestemd worden, iedereen wil gratis geld. Wat veel belangrijker is: is het economisch haalbaar en wat is de trade-off.
pi_162761061
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee maar dat hoeft dan toch ook niet meer? Buiten dat is WW tijdelijk en zoiets als dit dus niet. Als je slim bent ga je veel werken en kan je veel sparen voor het geval je je baan kwijt raakt.

Weet niet hoeveel jullie verdienen maar voor mij is 1000 euro per maand echt veel geld.
Ja, idee is dat op deze manier banen wel makkelijker ook te vinden zijn.
Voor gemiddelde werknemers is 1000 ¤ per maand veel te weinig iig. Ik denk dat het gemiddelde inkomen iets rond de 2000 ¤ ligt, werkt je vrouw er ook bij en verdient hetzelfde, ga je al over de 4000 ¤.
I´m back.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:23:16 #43
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_162761065
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:17 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Ik zeg je eerlijk, als ik 2250 euro per maand krijg om niks te doen, zou ik precies dat doen... niks doen... gewoon lekker chillen _O-

Misschien werk zoeken in iets wat een hobby/passie is van mij, maar ik zou zeker niet 40 uur per week gaan werken.. misschien 2 dagen per week of zo.
Precies, zouden heel veel mensen doen.
pi_162761069
quote:

[..]

Stopt hij zijn huurtoeslag kinderbijslag etc ook ? Dat staat er niet bij.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_162761086
Overigens wordt in het referendum niet over het bedrag gestemd, maar slechts over het principe. In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat een meerderheid voor zou stemmen (verwacht wordt dat 70 tot 80 procent tegenstemmen is dus nog helemaal niet zeker welk bedrag mensen zullen gaan ontvangen.
pi_162761088
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat heet fantaseren, niet discussieren.

Doe ik ook wel eens hoor. De staatsloterij winnen. Maar ook dat geld valt niet uit de lucht en wordt door anderen betaald.
pi_162761089
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Stopt hij zijn huurtoeslag kinderbijslag etc ook ? Dat staat er niet bij.
In het nos artikel staat wel dat alle andere toeslagen dan stoppen. Lijkt mij hier dan ook. Ik weet niet hoeveel aan toeslagen je in Nederland maximaal kunt krijgen per maand.
pi_162761102
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:23 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Precies, zouden heel veel mensen doen.
Dat zou wel goed zijn voor de werkgelegenheid.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162761107
quote:
10s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:20 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Raar toch?
Het idee of weinig draagvlak?
pi_162761111
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, idee is dat op deze manier banen wel makkelijker ook te vinden zijn.
Voor gemiddelde werknemers is 1000 ¤ per maand veel te weinig iig. Ik denk dat het gemiddelde inkomen iets rond de 2000 ¤ ligt, werkt je vrouw er ook bij en verdient hetzelfde, ga je al over de 4000 ¤.
Ja dus dan zouden veel mensen er bij moeten blijven werken maar wel een stuk minder.
pi_162761128
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Zou jij voor een basisinkomen zijn?
Ik vind het één van de interessantste ideeën in een heel lange tijd iig. Er zitten wel heel veel haken en ogen aan, dat weer wel. Ik zou als politieke partij dit idee grondig in al zijn aspecten gaan verkennen iig. En dus ook alle experimenten die er links en rechts mee gedaan worden (ook in NL) in de gaten houden.
Probleem is natuurlijk wel dat we tegenwoordig goedkope arbeid importeren.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')