ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Weet iemand waarom de ICE tussen Utrecht en Arnhem er zonder tussenstops vandaag een kwartier langer over doet dan de gewone intercity die onderweg drie keer stopt? Er zijn werkzaamheden, maar ik kan niet zien of hij via een andere route rijdt.
Op zaterdag 21 mei 2016 11:09 schreef Kansenjongere het volgende: Weet iemand waarom de ICE tussen Utrecht en Arnhem er zonder tussenstops vandaag een kwartier langer over doet dan de gewone intercity die onderweg drie keer stopt? Er zijn werkzaamheden, maar ik kan niet zien of hij via een andere route rijdt.
Waar zijn de werkzaamheden? Als het tussen Utrecht en Arnhem is, rijdt hij nog wel eens over de Valleilijn, of onderlangs (Utrecht - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem).
Waar zijn de werkzaamheden? Als het tussen Utrecht en Arnhem is, rijdt hij nog wel eens over de Valleilijn, of onderlangs (Utrecht - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem).
Geen idee waar ze allemaal precies werken, het valt volgens mij onder de grootschalige werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal. Aangezien later op de dag met name tussen Utrecht en Rhenen treinen geschrapt worden, gok ik dat het voor Utrecht - Arnhem om dat deeltraject gaat.
Geen idee waar ze allemaal precies werken, het valt volgens mij onder de grootschalige werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal. Aangezien later op de dag met name tussen Utrecht en Rhenen treinen geschrapt worden, gok ik dat het voor Utrecht - Arnhem om dat deeltraject gaat.
Dan zullen ze hem wel onderlangs sturen denk ik Zie dat hij zelfs nog 20 minuten eerder uit Amsterdam CS en Utrecht vertrekt.
Een lang zonnig weekend, deel 2: (voor deel 1 klik hier).
Het kalkvervoer tussen Beverwijk en Jemelle (B) vindt voor een groot deel van de week 's nachts plaats; alleen op zondag wordt bij daglicht gereden. Op zondag 8 mei 2016 werd de trein omgeleid via de Oude Lijn en Dordrecht en vertrok (mede daarom) al voor 6:00 's ochtends uit Beverwijk. Door dit vroege vertrek was de trein al voor 10'en in Roermond en kon daarmee op dit fraaie punt even ten noorden van Roermond worden vastgelegd. We zien lok 1612 van DB Cargo met de gemengde lege kalk en beladen staaltrein 47613 ter hoogte van het dorp Leeuwen op weg naar Sittard.
Vaste prik op zondagochtend is de containershuttle tussen de Waalhaven Zuid en Nürnberg (D). Op zondag 8 mei 2016 reed de trein helaas met de logoloze 189 998 maar zat er wel een bekende op de bok. Trein 41757 heeft zojuist Boisheim gepasseerd en is op het verder enkelsporige baanvak Venlo-Viersen onderweg naar Dülken.
In het weekend van 7 en 8 mei 2016 werden de ICE-treinen tussen Amsterdam en Frankfurt door werkzaamheden aan het spoor bij Emmerich weer omgeleid via de grensovergang in Venlo. Op zondag 8 mei stond ik tussen Boisheim en Dülken langs het spoor en kwam stel 4607 als ICE 123 voorbij op weg naar Mönchengladbach Hbf.
Door de werkzaamheden aan het spoor tussen Emmerich en Oberhausen worden momenteel enkele goederentreinen omgeleid via Venlo. Een van de leukste (vast) omgeleide treinen betreft de op zondagochtend rijdende Rheincargo containertrein van de Maasvlakte Yangtzehaven naar Köln Niehl-Hafen. De tractie voor deze containertreinen wordt, in tegenstelling tot voor de kolentreinen, geleverd door een dieseltraxx. Rheincargo heeft er 4 van en ogen een stuk beter dan de vele zwarte of grijze Class 66'ers die ze rijk zijn. Lok DE802 heeft op zondag 8 mei 2016 trein 41775 op tijd de Kijfhoek verlaten maar is met ruim een half uur vertraging uit Venlo vertrokken door een defecte trein bij Horst-Sevenum en komt hier op het enkelsporige baanvak Boisheim-Dülken voorbij de drie fotografen.
Doordat Venlo de rest van de middag (gepland) rustig zou blijven zonder echt interessante treinen besloot ik langzaam weer richting het noorden te gaan. In Nijmegen kwam ik het treinpersoneel van een losse 1600 tegen op weg naar Bentheim waardoor ik besloot de rest van de dag in Twente te spenderen. Zondag 8 mei 2016 speelde FC Twente een thuiswedstrijd waardoor diverse composities in de 7900-serie versterkt reden. Trein 7962 bestond uit maar liefst drie stellen - de 3429, 3430 en 3446 - en komen hier langs Tusveld op weg naar Almelo en Zwolle. Op werkdagen rijdt er slechts 1 trein in de 7900 met drie stellen en dat is in de ochtendspits.
In heerlijk namiddaglicht passeert op zondag 8 mei 2016 met een klein kwartier vertraging NSR-loc 1739 met IC 144 uit Berlin Ostbahnhof ter hoogte van Zenderen op weg naar Amsterdam Centraal.
Door werkzaamheden aan het spoor bij Emmerich zijn de Styreentreinen tussen Oświęcim (beter bekend als Auschwitz) en de Rotterdamse Botlek de komende maanden vast geherrouteerd via Bad Bentheim. Op de super fraaie zondagavond van 8 mei 2016 reed DB Cargo-lok 1615 los naar Bentheim om daar een uit 32 lege Rail Polska Zakks'n bestaande ketelwagentrein van RBH over te nemen. Na een stop van zo'n anderhalf uur in Oldenzaal werd om 19:15 vertrokken richting de Kijfhoek. Op de foto zien we de passage van de fraaie trein in evenzo fraai licht te Zenderen.
Terwijl de 1619 op de vroege morgen van zondag 8 mei 2016 de vermoedelijk flink vertraagde beladen zaterdagtrein van Bad Bentheim naar Lage Zwaluwe reed kwam de reguliere zondagtrein wat later dan normaal de grens over. Captrain's 1621 passeert hier bij snel oprukkende schaduwen in Zenderen met trein 46270 naar Oosterhout.
Na een periode van onderhoud bij Nedmag in Veendam en de feestdagen van vorige week rijden de Dolimetreinen tussen Veendam en Hermalle (B) deze week weer volgens de normale dienstregeling. Sinds 1 januari 2016 verzorgt DB Cargo weer de tractie voor deze treinen, nadat HTRS en RRF dit de afgelopen drie jaar hebben gedaan. Op de prachtige maandagmorgen van 9 mei 2016 is de schone 1614 onderweg met 25 lege wagens als trein 47615 van Onnen naar Sittard als de boog bij Staphorst in zuidelijke richting wordt gepasseerd.
Op de zeer zonnige ochtend van maandag 9 mei 2016 was het net als de avond er voor kraakhelder. Reden genoeg om na de leeg dolime nog iets te gaan doen. Al bijna 11 jaar woon ik in Leeuwarden maar de nieuwe situatie in Harlingen heb ik nog nooit op de foto gezet. Vanaf een zelfde soort bruggetje over het spoor als even verderop te zien is, is zowel de Waddenzee als een deel van de haven te zien. Wie heel goed kijkt ziet zelfs Terschelling liggen!
De spoorsituatie in Harlingen Haven is compleet veranderd sinds de ombouw van de waterkering tussen 2009 en 2010. Hierdoor is er wel een compleet nieuw fotopunt ontstaan dat in de zomermaanden tot ongeveer 12:00 om te zetten is. Geheel rechts is de gedoofde vuurtoren van Harlingen te zien. Gebouwd in 1920 en tot 1998 in gebruik als vuurtoren. In 1998 zijn de vaargeulen en havenmond aangepast waardoor de vuurtoren zijn functie verloor. Vandaag de dag is er een eenkamerhotel in de vuurtoren gevestigd. Arriva stel 10317 heeft op 9 mei 2016 zojuist Harlingen Haven achter zich gelaten en is op weg terug naar Leeuwarden.
Het klassieke fotopunt bij Winsum heb ik al tweemaal gebruikt voor bijzondere treinen maar van de aardgascondensaat, die hier 3 á 4 maal per week goed voor de zon te maken is had ik nog geen plaat. Op maandagmiddag 9 mei 2016 was ik in de gelegenheid dit dorpje ten noorden van de stad Groningen te bezoeken en deze buurtgoederentrein van DB Cargo op te wachten. Lok 6411 heeft vijf ketelwagens aan de haak en is op weg van Roodeschool naar Onnen als trein 62333.
Op vrijdag 20 mei 2016 20:17 schreef greavy het volgende: [ afbeelding ] Alle treinen die door heel Albanië rijden, nadat er eerder dit jaar een ontsporing geweest is én men geen geld meer had voor diesel. De treindienst naar Kashar (voorstad bij Dürres) is teruggebracht van 7 naar 2 treinen per richting, en de trein Dürres-Rroghozine van 12:40 rijdt inmiddels weer door naar Elbasan en Librazhd, zoals verderop te zien is, maar rijdt wel later op de dag.
Om het even duidelijk te maken zonder zelf te puzzelen: Dürres v. 6:20 / 14:45 ri. Kashar Kashar v. 6:35 / 8:30 ri. Dürres Waarbij ik vermoed dat de treinen in Kashar overnachten en niet leeg teruggaan (want waarom anders geen reizigers meenemen als die er zijn?)
Shköder v. 5:45 ri. Dürres Dürres v. 13:00 ri. Shköder
Dürres v. 12:40 ri. Librazhd (via Rrogozhine en Elbasan) Librazhd v. 16:30 ri. Elbasan (pas volgende dag naar Dürres) Elbasan v. 7:45 ri. Dürres
Dürres v. 12:40 ri. Vlore (trein gekoppeld tot Rrogozhine met die voor Librazhd?) Vlore v. 5:50 ri. Dürres
Dürres v. 7:35 ri. Rrogozhine Rrogozhine v. 14:10 ri. Dürres
Even ter correctie: De treinen Dürres -> Librazhd rijdt maar tot Elbasan, en de trein Librazhd -> Elbasan rijdt niet. Dit vanwege een eerdere ontsporing en de slechte staat van het spoor hier door diverse verzakkingen. In Rrogozhine hadden ze het goed op de dienstregeling staan, maar wel creatief aangepast: Met een pen Librazhd doorgekrast en Elbasan van gemaakt. Foto's van een paar treintjes in Rrogozhine komen straks. Heb verder geen treintjes meer geklikt, maar uiteindelijk wel 3 verschillenden in Rrogozhine. Foto's volgen zo.
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 21-05-2016 16:39:08 ]
Terwijl een ezel staat te wachten tot zijn baasje terugkomt van spullen verkopen en inkopen, vertrekt er een trein richting Vlorë. De gemoderniseerde T669 1054 heeft het vandaag niet zwaar, want werd in opzending meegenomen met deze trein (ja, eerst ging de T669 1051 aan de kant, de T669 1054 daarna, en de T669 1051 weer terug naar de trein), en loopt hier om om de 2 rijtuigen verderop aan te haken en daarmee terug te rijden naar Dürres.
Waar je ook komt, je ziet overal ezels. Zelfs op de snelweg, gewoon langs de vangrail (is geen vluchtstrook aanwezig, en soms hebben ze er nog een kar achter ook). Dat is een vervoersmiddel voor de arme Albaniërs.
Op zaterdag 21 mei 2016 17:35 schreef Peterselieman het volgende: Geinig om te zien dat vanwege werkzaamheden in den lande de IC tussen Vlissingen en Lelydorp de hele dag doorrijdt naar Leeuwarden of Groningen.
De omroeper heeft daar wel even werk aan, al is de IC ten noorden van Zwolle niet de overal stoppende IC
Als Stinkmastwijkdam Hbf gewoon gesloten wordt maakt het nauwelijks meer uit ook
Op zaterdag 21 mei 2016 13:35 schreef Zug-Chef het volgende: Op werkdagen rijdt er slechts 1 trein in de 7900 met drie stellen en dat is in de ochtendspits.
Moah. Vanuit Enschede vertrek 6.04+ aankomst 8.26+vertrek 9.04 en vertrek 7.04u in de ochtenspits (=2 composities van 3 stellen) en in de middagspits vertrek Zwolle om 16.49 door naar Enschede. (=1 compositie van 3 stellen).
Op zaterdag 21 mei 2016 17:06 schreef greavy het volgende: Waar je ook komt, je ziet overal ezels. Zelfs op de snelweg, gewoon langs de vangrail (is geen vluchtstrook aanwezig, en soms hebben ze er nog een kar achter ook). Dat is een vervoersmiddel voor de arme Albaniërs.
Overal ezels en overal lavazh, dat domineert het Albanese straatbeeld wel idd. Vooral als je ook wat meer de bergregio's in het oosten bezoekt.
Goh, al die wasplaatsen. Echt niet te tellen hoeveel. Maarja, je koopt een hogedrukreiniger bij de bouwmarkt, wat borstels en wat zeep, en je hebt een lavazh. En een Gomisteri, een bandenboer zegmaar. Die vind je ook overal. Dat krijg je met die beroerde kleinere wegen, dan raken je banden versneld versleten. Maar tegenwoordig zie je ook steeds meer een brommer met daarvoor een bak rijden. Niet dat die snel gaan, maar altijd sneller als die ezels. En je vind ook elke 2 kilometer wel minstens één tankstation, zeker als je op de SH-wegen blijft (SH4 is bijvoorbeeld uitgebouwd naar 90 of 100km/h, maar er zijn ook SH-wegen waar je de gaten moet ontwijken en je amper met 2 auto's naast elkaar kan).
Moah. Vanuit Enschede vertrek 6.04+ aankomst 8.26+vertrek 9.04 en vertrek 7.04u in de ochtenspits (=2 composities van 3 stellen) en in de middagspits vertrek Zwolle om 16.49 door naar Enschede. (=1 compositie van 3 stellen).
Thanx.
Ok dan moet ik het iets anders schrijven, maar bedoelde van Enschede naar Zwolle (= 's middags goed voor de zon) rijdt er normaal gesproken geen compositie van 3 stellen.
Op zondag 22 mei 2016 11:33 schreef Jappie111 het volgende: Er reed woensdagavond een Eurostar door Hilversum, richting Amsterdam. Weet iemand wat hij daar doet?
Ok dan moet ik het iets anders schrijven, maar bedoelde van Enschede naar Zwolle (= 's middags goed voor de zon) rijdt er normaal gesproken geen compositie van 3 stellen.
;-)
Vrijdagmiddag altijd minstens één compositie van 3 stellen van Enschede naar om de studenten van de UT en Saxion af te voeren
Gaat Eurostar ook in Nederland rijden dan? Ik zie die Eurostar-trein de laatste tijd al regelmatig opgesteld staan bij Amsterdam centraal. Maar kan me niet voorstellen dat er vraag naar is gezien het grote aanbod aan goedkope vluchten tussen Schiphol en Londen
Gaat Eurostar ook in Nederland rijden dan? Ik zie die Eurostar-trein de laatste tijd al regelmatig opgesteld staan bij Amsterdam centraal. Maar kan me niet voorstellen dat er vraag naar is gezien het grote aanbod aan goedkope vluchten tussen Schiphol en Londen
amsterdam - Brussel - Londen. Je bent natuurlijk als reiziger niet verplicht het hele traject af te leggen.
Gaat Eurostar ook in Nederland rijden dan? Ik zie die Eurostar-trein de laatste tijd al regelmatig opgesteld staan bij Amsterdam centraal. Maar kan me niet voorstellen dat er vraag naar is gezien het grote aanbod aan goedkope vluchten tussen Schiphol en Londen
Het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig is dat je niet zoveel tijd vantevoren aanwezig moet zijn. Plus als je uitstapt met de trein ben je in het centrum van Londen. Als je vliegt en je landt op Luton, moet je nog een klote eind reizen om in het centrum te komen.
En sommige mensen vinden met de trein reizen fijner als het vliegtuig. Ik ga waarschijnlijk in Januari een week snowboarden in Oostenrijk. Ga mooi (goedkoop) met de trein. Kan via collega's goedkoop aan 1e klas kaartjes komen. Vliegen is sneller en qua prijs ligt het volgens mij niet eens zo superver uit elkaar. Maar lekker in de trein, barvoertuig, lekker pilsje drinken, mooi uitzicht. Kijk er nu al naar uit Heeft toch meer 'sfeer' dan vliegen vind ik
Op zondag 22 mei 2016 11:45 schreef Monopoly het volgende: En sommige mensen vinden met de trein reizen fijner als het vliegtuig. Ik ga waarschijnlijk in Januari een week snowboarden in Oostenrijk. Ga mooi (goedkoop) met de trein. Kan via collega's goedkoop aan 1e klas kaartjes komen. Vliegen is sneller en qua prijs ligt het volgens mij niet eens zo superver uit elkaar. Maar lekker in de trein, barvoertuig, lekker pilsje drinken, mooi uitzicht. Kijk er nu al naar uit Heeft toch meer 'sfeer' dan vliegen vind ik
Meer vakantiegevoel ook. Aankomende woensdag ga ik trouwens naar Zuid-Duitsland en dan vlieg ik wel, 8:20 opstijgen, 10:00 in het hotel op het vliegveld.
Meer vakantiegevoel ook. Aankomende woensdag ga ik trouwens naar Zuid-Duitsland en dan vlieg ik wel, 8:20 opstijgen, 10:00 in het hotel op het vliegveld.
ik heb juist in het vliegtuig meer vakantiegevoel. In de trein zitten lijkt mij teveel op werken
Snuggere conductrices heeft NS in dienst, dit portofoongesprek hoorde ik net: Hc - hier de hc van trein 1234* voor de meester van trein 1234 Mcn - hier de machinist van trein 1234, zegt u het maar Hc - waar bevindt u zich? Mcn - op spoor 5 Hc - waar op spoor 5, aan de voor of achterzijde Mcn - voorin, ik ben namelijk de machinist....
En vervolgens zegt ze dat ze eigenlijk de tweede hc wou bereiken, want ze had tien bakken en die ging ze niet alleen meenemen...
* het treinnummer is gefingeerd
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In de categorie die kende ik nog niet gaan we vandaag naar het trajectdeel Alphen - Bodegraven. Daar lag deze week het treinverkeer 2.5 uur plat omdat niet de juiste borden langs het spoor waren geplaatst.
Uit een discussie op OpdeRails begrijp ik dat er bij een bovenleidingloze brug borden waren geplaatst van tractie uitschakelen en tractie inschakelen, terwijl er eerder borden stonden van pantograaf neerlaten en weer omhoog doen. Nu staan die borden er weer.
Gepruts. Ik begreep dat al tijden de constructie is aangepast zodat de VIRM nu ook zonder z'n stroomafnemers te verliezen er onderdoor kan, dus werd het tijd dat de nieuwe borden geplaatst werden. ProRail schijnt echter vergeten te zijn dit in de IAM en wegwijzertekeningen te publiceren, waardoor de wijziging dus niet bekend was bij machinisten. Omdat dat niet gebeurd is, heeft op een gegeven moment dus een machinist aan de bel getrokken die de nieuwe borden zag staan zonder daarover geïnformeerd te zijn. Omdat de treindienstleiding op de tekeningen dus inderdaad de oude borden zag staan is het treinverkeer stilgelegd tot de oude situatie weer hersteld was. Nu mag ProRail ergens in de komende tijd opnieuw een poging doen om die borden om te wisselen, en deze keer hopelijk niet te vergeten de wijziging te publiceren
Op zondag 22 mei 2016 13:29 schreef MTL het volgende: Gepruts. Ik begreep dat al tijden de constructie is aangepast zodat de VIRM nu ook zonder z'n stroomafnemers te verliezen er onderdoor kan, dus werd het tijd dat de nieuwe borden geplaatst werden. ProRail schijnt echter vergeten te zijn dit in de IAM en wegwijzertekeningen te publiceren, waardoor de wijziging dus niet bekend was bij machinisten. Omdat dat niet gebeurd is, heeft op een gegeven moment dus een machinist aan de bel getrokken die de nieuwe borden zag staan zonder daarover geïnformeerd te zijn. Omdat de treindienstleiding op de tekeningen dus inderdaad de oude borden zag staan is het treinverkeer stilgelegd tot de oude situatie weer hersteld was. Nu mag ProRail ergens in de komende tijd opnieuw een poging doen om die borden om te wisselen, en deze keer hopelijk niet te vergeten de wijziging te publiceren
Terecht van die machinist. Wijzigingen dienen ten alle tijden doorgegeven te worden.
Op zondag 22 mei 2016 13:45 schreef Maegrim het volgende: Stonden er ook niet de verkeerde borden? Tractie uitschakelen ipv Panto's neer
dat zegt peterseliemeneer toch?
De constructie van de bovenleiding is volgens mtl aangepast waardoor de panto niet meer omlaag hoeft. De panto neer borden waren vervangen door tractie uit alleen was die wijziging niet gepubliceerd en schijnbaar heeft een machinist aan de bel getrokken dat er andere borden stonden dan dat er volgens hem hoorden te staan
Er stonden inderdaad dus opeens de borden 'tractie uitschakelen' waar eerst 'stroomafnemers neer' stond. Ik hoorde van een collega dat de wijziging in de constructie al jaren geleden opgelost was en het eigenlijk dus al jaren niet meer nodig is om de stroomafnemers neer te laten. De geleiding van stroomafnemers tegen de bovenleiding begon net niet hoog genoeg. De begrenzing van de hoogte van de VIRM 4 zou net iets hoger afgesteld staan dan het andere materieel (ander type stroomafnemer), waardoor deze net bleef haken. Na het verhogen van het portaal van de begeleidings'rails' zou dat dus verleden tijd zijn. We gaan het wel weer zien Ik ben benieuwd of de nieuwe poging nog dit jaar plaats gaat vinden, maar dat zal wel weer niet
Met sandwich toevallig? Ik geloof dat ik morgen een sandwichdienstje heb en er ergens nog een uitwisseling van materieel plaats vindt. Edit: ik zou dan even vragen om een wijziging van bevoegdheidsbewijs Die 60 k/u scheelt niet veel, maar dat is toch apart
Nee dat had ik gisteren, ging alleen niet door waardoor het passagieren heen -> passagieren terug met koffie werd
Bevoegdheidsbewijs klopt, bij nedtrain word je aangenomen als BB, ook al komt men tegenwoordig als volledig bevoegd van de opleiding af. Dus puur een verzekeringskwestie dat ik geen 60 meer mag
Het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig is dat je niet zoveel tijd vantevoren aanwezig moet zijn. Plus als je uitstapt met de trein ben je in het centrum van Londen.
Plus je hoeft niet door niet werkende security heen.
Toen ik vorige maand uit Schotland terugvloog was het trouwens heel eenvoudig; 40 minuten voor boarden begint aanwezig. Fantastisch, ff één biertje in de lounge en daarna gelijk naar binnen. JFK is ook zo'n vervelend vliegveld; Vriend van me moest een keer omboeken omdat hij 1h50m van tevoren aanwezig was en hij had er 2h van tevoren moeten zijn. Echt wtf? Nee, geef mij maar trein.
Het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig is dat je niet zoveel tijd vantevoren aanwezig moet zijn. Plus als je uitstapt met de trein ben je in het centrum van Londen. Als je vliegt en je landt op Luton, moet je nog een klote eind reizen om in het centrum te komen.
En Heathrow is het grootste klotenvliegveld op aarde.
En Heathrow is het grootste klotenvliegveld op aarde.
Was er een paar weken terug nog, maar kan niet zeggen dat ik het klote vond. Stond ongeveer 5 minuten nadat ik het vliegtuig kon verlaten te wachten op de metro naar Londen centrum. Dat viel mij dus alles mee.
Was er een paar weken terug nog, maar kan niet zeggen dat ik het klote vond. Stond ongeveer 5 minuten nadat ik het vliegtuig kon verlaten te wachten op de metro naar Londen centrum. Dat viel mij dus alles mee.
Het kán allemaal wel goed gaan ja, maar het is veel te klein voor de volumes die het moet verwerken.
En de HSL ligt er weer eens uit... De Thalys naar Lille kwam net door Dordrecht en een lege IntercityDefect kwam ik op de brug tussen Dordrecht en Durkdorp tegen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Jep, het waait schijnbaar op de moerdijkbrug harder dan windkracht 12, dus is de HSL zuid-sectie gesloten.
Edit: aldus een collega via WhatsApp ("Voor dit zuchtje wind")
Edit 2: van andere collega een filmpje gezien van het windvaantje op Lage Zwaluwe, die hangt compleet slap. Geen zuchtje wind. Systeem dat die windwaarschuwingen afgeeft ietsiepietsie te enthousiast?
Op zondag 22 mei 2016 17:45 schreef MTL het volgende: Jep, het waait schijnbaar op de moerdijkbrug harder dan windkracht 12, dus is de HSL zuid-sectie gesloten.
Edit: aldus een collega via WhatsApp ("Voor dit zuchtje wind")
Edit 2: van andere collega een filmpje gezien van het windvaantje op Lage Zwaluwe, die hangt compleet slap. Geen zuchtje wind. Systeem dat die windwaarschuwingen afgeeft ietsiepietsie te enthousiast?
ik meen wel eens gehoord te hebben dat het meetstation niet bij de brug staat maar veel meer richting de kust?
Er staan op de Moerdijkbrug HSL twee kastjes met apparatuur die de actuele windsnelheid meet. Bij > Windkracht 11 wordt er automatisch een alarmoproep uitgezonden zodat de treinen de snelheid beperken en/of het treinverkeer stil te leggen. De treindienstleiding krijgt uiteraard ook een melding. Er zijn vanaf windkracht 10 een paar snelheidsstappen die hij/zij op kan leggen qua maximale snelheid: 300 km/u (geen beperking, < windkracht 10) 220 km/u (windkracht 10) 160 km/u (windkracht > 10) 80 km/u (windkracht > 11) 0 km/u (geen treinverkeer, > 12)
werkzaamheden betekenen niet altijd hinder. vanmorgen in de Sprinter van Alkmaar naar Uitgeest ging het prima per trein. blijkbaar waren de werkzaamheden tussen Castricum en Uitgeest.... niet tot 12:00 uur? zat in de trein van half 8. ik zag bussen rijden, bussen stonden zowel bij Castricum als Uitgeest. treinverkeer reed ook gewoon
De intercity van Amsterdam naar Dordrecht reed ook keurig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Serieus de grootste baggertrams waar ik ooit in heb gezeten. Met de trein rechtstreeks over de ballast rijden gaat soepeler, echt SportBeha warm aanbevolen.
Dit is echt je reinste bullshit. Ik vermoed dat die Vlaamse vriend van je gewoon last heeft van het Belgensyndroom; Te fucking dom zijn om te weten wat je rechten zijn.
Serieus, we hebben het over "Mijn stropdas heeft de verkeerde kleur en dat is mijn werkgevers' schuld dus we gaan staken"-land, waar het onmogelijk is om je medewerkers te ontslaan zelfs als ze van je stelen of gewoon niet op komen dagen.
Nee, t werkt echt zo, hier in Frankrijk ook. Heb veel Waalse collega's en die weten niet beter.
quote:
Op zaterdag 21 mei 2016 09:06 schreef J.B. het volgende: Je kunt je wel ziekmelden maar je moet inderdaad wel een ziekbriefje hebben nadien, overigens wordt daar massaal mee gefraudeerd. Op het moment staken bijvoorbeeld de Waalse en Brusselse cipiers (al een maand) en plotseling is het aantal ziekmeldingen meer dan verdubbeld, zieken krijgen volledig salaris doorbetaald terwijl salaris uit de stakingskas lager is; er zijn dus dokteren die daarvoor onterechte ziekteattesten geven
Mijn dokter hier in Frankrijk is een Vlaming, maar dat terzijde
Wat een amateuristisch gepruts in Deventer vanavond. De sprinter uit Enschede komt binnen om 20.25u op spoor 3b (vanwege een vertraagde IC naar Zwolle op spoor 4). De machinist neemt aan door te moeten naar Apeldoorn (de verstoring was immers al drie kwartier voorbij), maar de borden op beel spoor 3 gaven de sprinter naar Almelo aan. Uiteindelijk zou de trein met ander personeel dan toch de sprinter van 20.36u naar Almelo worden. Niet dus...
Om 20.35u wijzigt de bestemming op de CTA ineens naar Apeldoorn. Personeel kn de war, reizigers in de war. Even later komt op 3a de sprinter naar Almelo op het bord. Dat was dus de sprinter ut Apeldoorn, die gewoon door zou gaan naar Almelo (hoewel het personeel er af ging in Deventer).
Alle reizigers en het personeel moest dus 5 minuten na vertrektijd nog naar de juiste trein toe lopen. Uiteindelijke schade: +15 naar Apeldoorn en +10 naar Almelo....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het treinverkeer was voor mij niet verhinderd, de trein reed ondanks de werkzaamheden alsnog over het traject. Ondanks de meldingen en de bussen... ging mijn trein rijden alsof er niets aan de hand was. Je zou verwachten dat als er werkzaamheden zijn, en je ziet de bussen staan, dat de trein dan niet verder gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
te Rotterdam was het advies om via Duivendrecht / Lelystad te reizen (ja, daag), of via Arnhem (korte overstap Utrecht, naar Arnhem reed maar 2x p/u, Syntus rijdt slechts 1x pu en aansluiting op de bus is er dan niet, dus ook niet ideaal)
Dus maar de vervangende bus geprobeerd, welke al klaar stonden in Amersfoort. De eerste 3(!) gingen vol weg, rechtstreeks naar Deventer. De laatste ging zowel naar Apeldoorn als Deventer. Binnen een kwartier konden we weg (tja, bussen stonden klaar, maar die mensen zijn niet in een vingerknip in een hogevloers touringcar), na een omweg in Apeldoorn hadden we nog een kwartier in Deventer om over te stappen. 15 minuten extra op Amersfoort-Apeldoorn, 15 min extra op Apeldoorn-Deventer, 15 in Deventer en 15 min overtap levert een uurtje vertraging op. Ach, via Duivendrecht en via Arnhem was het langer of minder relaxt (veel overstappen)
te Rotterdam was het advies om via Duivendrecht / Lelystad te reizen (ja, daag), of via Arnhem (korte overstap Utrecht, naar Arnhem reed maar 2x p/u, Syntus rijdt slechts 1x pu en aansluiting op de bus is er dan niet, dus ook niet ideaal)
Dus maar de vervangende bus geprobeerd, welke al klaar stonden in Amersfoort. De eerste 3(!) gingen vol weg, rechtstreeks naar Deventer. De laatste ging zowel naar Apeldoorn als Deventer. Binnen een kwartier konden we weg (tja, bussen stonden klaar, maar die mensen zijn niet in een vingerknip in een hogevloers touringcar), na een omweg in Apeldoorn hadden we nog een kwartier in Deventer om over te stappen. 15 minuten extra op Amersfoort-Apeldoorn, 15 min extra op Apeldoorn-Deventer, 15 in Deventer en 15 min overtap levert een uurtje vertraging op. Ach, via Duivendrecht en via Arnhem was het langer of minder relaxt (veel overstappen)
Er ging toch gewoon een trein van Amersfoort naar Deventer?
Ik heb die van 21.53 genomen nog
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Ja, later wel. Ik kwam vanuit Dordrecht, wou met de Benelux naar Amsterdam en vanaf daar de pimpel naar Hengelo. De Benelux had last van een haperende loc en kwam met +55 in Rotterdam, met die vertraging zou ik in Amsterdam de pimpel missen. Daarom maar binnendoor gestoken via Gouda-Utrecht met de bedoeling om hem in Amersfoort weer op te pakken, maar door een stroomstoring bij Apeldoorn ging ie via de Hanzelijn en kwam dus niet in Amersfoort. Tel daarbij op de werkzaamheden Amersfoort-Zwolle en ik had weinig andere keus dan vanaf Utrecht via Arnhem te reizen, wat normaal een half uur extra kost. Maar door werkzaamheden was de dienstregeling Utrecht-Arnhem aangepast en werd de aansluiting naar Zwolle in Arnhem ineens 27 minuten in plaats van 12. Totale schade daardoor +60
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een rood sein?
Op maandag 23 mei 2016 09:12 schreef James1988 het volgende: Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een STS-passage?
Huh? Volgens mij staat hier iets raars.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 23 mei 2016 09:12 schreef James1988 het volgende: Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een STS-passage?
Op maandag 23 mei 2016 09:12 schreef James1988 het volgende: Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een rood sein?
heren, ik heb even een vraagje... Op de Hanzelijn, tussen de IJsselbrug en Zwolle in ligt een soort spoor in een spoor. Ik heb er even geen plaatjes van gemaakt, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.
De vraag: waar dient dat voor?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Je bedoelt de twee spoorstaven die tussen de twee normale spoorstaven ingelegd zijn? Dat wordt op meerdere plekken in Nederland toegepast voor het versterken van de spoorconstructie. de plek die jij bedoelt is als ik mij niet vergis vlak nadat je de brug af komt rijden in de bocht, klopt dat? Op die manier is er minder zijwaartse beweging mogelijk en zal je dus minder snel op één plek in een bocht een knik ontstaan. Soms wordt het ook op rechte stukken gebruikt, maar dan is het vaak bij viaducten om een zelfde soort reden: het verstevigen van de constructie om ernstige verzakking (vaak in veengrond) tegen te gaan ten opzichte van het viaduct. Op die manier voorkomt men dat je bij het viaduct een enorme hobbel omhoog en omlaag krijgt.
Op maandag 23 mei 2016 11:30 schreef MTL het volgende: Je bedoelt de twee spoorstaven die tussen de twee normale spoorstaven ingelegd zijn? Dat wordt op meerdere plekken in Nederland toegepast voor het versterken van de spoorconstructie. de plek die jij bedoelt is als ik mij niet vergis vlak nadat je de brug af komt rijden in de bocht, klopt dat? Op die manier is er minder zijwaartse beweging mogelijk en zal je dus minder snel op één plek in een bocht een knik ontstaan. Soms wordt het ook op rechte stukken gebruikt, maar dan is het vaak bij viaducten om een zelfde soort reden: het verstevigen van de constructie om ernstige verzakking (vaak in veengrond) tegen te gaan ten opzichte van het viaduct. Op die manier voorkomt men dat je bij het viaduct een enorme hobbel omhoog en omlaag krijgt.
Ja, precies die plek idd. Ik kende inderdaad wel de versteviging bij bruggen en viaducten, maar deze "binnensporen" kende ik nog niet. Ik begrijp dus dat het versteviging van de spoorbaan is (logisch: de zijwaartse krachten van de trein in de bocht worden nu over twee extra stalen balken verdeeld. En de vorm van de spoorstaaf is dus eerder toevallig: het had ook een andere vorm kunnen zijn.
Thanx!
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op maandag 23 mei 2016 11:03 schreef Goverman het volgende: heren, ik heb even een vraagje... Op de Hanzelijn, tussen de IJsselbrug en Zwolle in ligt een soort spoor in een spoor. Ik heb er even geen plaatjes van gemaakt, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.
De vraag: waar dient dat voor?
Anti-ontsporingrails. Als een trein daar ontspoort, zal deze achter die middelste rails haken met zijn wielen en dus niet snel van een viaduct afdonderen. Of zichzelf in een brugpijler boren.
Anti-ontsporingrails. Als een trein daar ontspoort, zal deze achter die middelste rails haken met zijn wielen en dus niet snel van een viaduct afdonderen. Of zichzelf in een brugpijler boren.
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Ze liggen er trouwens wel, maar heel erg voor de brug (Vanaf de Zwolse kant iig op het filmpje, vanaf de andere kant weet ik het niet en ik word niet zo vrolijk van de NS wifi met het kijken van dat filmpje 144p )
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Het is wel ontsporingsbeveiliging en daarnaast extra gewicht, de bodem is daar nogal zompig dus klinkt sneller in heb ik me laten vertellen. Maar door wie was dat ook alweer.... Grmbl.
Averechts effect, het is puur de functie bij overgangen kunstwerken naar normale ondergrond. Die spoorstaven wegen 54kg/m1 en dan nog de bevestigingsmiddelen. Daarvan ga je alleen maar meer zakken dan dat je het op peil houdt.
Op maandag 23 mei 2016 12:40 schreef _JdM_ het volgende: En als we dat (extra spoorstaven) nou ook eens zouden doen op Woerden-Leiden en Woerden-Gouda?
Daar moet je onderheien zoals bij de HSL is gedaan denk ik
Nouja, an sich is het idee niet heel erg slecht ofzo maar misschien had het beter besteed kunnen worden
Wat is er niet slecht aan? De spoorlijn was een barrière, klopt. Maar nu nog steeds, er zijn tussen Almelo en Almelo de Riet veel overwegen geschrapt, dat is een klein voordeeltje. Het gaf herrie. Nu nog meer. De treindienst is 2 jaar gehandicapt uitgevoerd geweest tijdens de aanleg. Graaf dat ding dan een meter dieper en leg er een dak op, zo moeilijk is het toch niet om dat te bedenken?
Wat is er niet slecht aan? De spoorlijn was een barrière, klopt. Maar nu nog steeds, er zijn tussen Almelo en Almelo de Riet veel overwegen geschrapt, dat is een klein voordeeltje. Het gaf herrie. Nu nog meer. De treindienst is 2 jaar gehandicapt uitgevoerd geweest tijdens de aanleg. Graaf dat ding dan een meter dieper en leg er een dak op, zo moeilijk is het toch niet om dat te bedenken?
Wat je zegt, het verwijderen van de overwegen, het verhelpen van de barriere die het spoor door de stad was. Ik ken de overwegingen niet om het nog dieper te leggen, vast iets met geld maar ik vraag me af of de overlast die ze nu hebben erger is dan toen.
In Borne willen ze graag 'De boog om Borne' om het spoor de stad uit te hebben en via een grote boog aan de westkant van Borne laten lopen.
Wat je zegt, het verwijderen van de overwegen, het verhelpen van de barriere die het spoor door de stad was. Ik ken de overwegingen niet om het nog dieper te leggen, vast iets met geld maar ik vraag me af of de overlast die ze nu hebben erger is dan toen.
Inderdaad 'iets met geld'. En daar betaal je nu voor vanwege traagheid.
quote:
In Borne willen ze graag 'De boog om Borne' om het spoor de stad uit te hebben en via een grote boog aan de westkant van Borne laten lopen.
Hoe kom je daarbij? Google weet hier niets van en heeft het over een paar geluidsschermen.
Uit de e-mail die onder andere naar mij is toegezonden half december 2015:
quote:
Bij ons is een vraag binnengekomen die wellicht interessant kan zijn voor een student binnen uw vakgroep. D'66 in Borne wil graag onderzoeken aan de hand van een soort vooronderzoek of het de moeite waard is om een uitgebreide businesscase te maken van het verleggen van het spoor in Borne (zie ook bijlage). Er is eerder geopperd om meteen met een dergelijke uitgebreide businesscase te beginnen, maar men (de politiek) wil hier toch eerst een soort van vooronderzoek voor gedaan hebben. Mogelijke onderzochte onderdelen zouden kunnen zijn: - financieel / technische kant; - milieu effecten; - maatschappelijke waarde; - ........
Zou bovenstaande passen bij een student binnen de studie civiele techniek en eventueel op welke manier. Een vervolgstap zou kunnen zijn om met D'66 Borne om tafel te gaan om de vraagstelling scherper te krijgen.
Via de Wetenschapswinkel van de UT maar ik zie dat de opdracht inmiddels verdwenen is.
Die BuCa is natuurlijk zwaar negatief als je het niet in samenhang met een brede plaatje doet: IC's extra kilometers laten rijden is conform de MKBA-methodiek een ernstig duur grapje.
Wat je zegt, het verwijderen van de overwegen, het verhelpen van de barriere die het spoor door de stad was. Ik ken de overwegingen niet om het nog dieper te leggen, vast iets met geld maar ik vraag me af of de overlast die ze nu hebben erger is dan toen.
In Borne willen ze graag 'De boog om Borne' om het spoor de stad uit te hebben en via een grote boog aan de westkant van Borne laten lopen.
Er komt wel een boog om Borne... maar niet een van het spoor. Er komt een nieuwe westelijke rondweg met daarin een ongelijkvloerse kruising (een tunnel). Die is ergens rond 2020 gereed waarschijnlijk.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Er komt wel een boog om Borne... maar niet een van het spoor. Er komt een nieuwe westelijke rondweg met daarin een ongelijkvloerse kruising (een tunnel). Die is ergens rond 2020 gereed waarschijnlijk.
Borne hééft al een rondweg, aan de andere kant
Sowieso, mensen die aan een spoorlijn of drukke weg wonen moeten niet zeuren over geluidsoverlast. Dat weet je als je daar gaat wonen.
Naja.. Je accepteert wat je tegenkomt. Als het dan veel meer gaat worden heb je best recht om er wat van te vinden. Dat wil echter nog niet zeggen dat daar geen grenzen aan zitten.
Ik ben onlangs in Breda geweest voor een rondleiding, dat was goed te doen. Ook was ik wel eens in Eindhoven bij de Spoorstraat... Dat valt dus smerig tegen...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Anyway, je weet zelf hoe dicht ik bij een station woon waar "alles" stopt en waar ook veel goederentreinen langs komen. En je weet ook best hoe weinig last je daarvan hebt bij mij.
Op maandag 23 mei 2016 17:39 schreef Dr_Flash het volgende: Anyway, je weet zelf hoe dicht ik bij een station woon waar "alles" stopt en waar ook veel goederentreinen langs komen. En je weet ook best hoe weinig last je daarvan hebt bij mij.
Ach ja, ligt er ook aan wat je (over)last noemt en wat niet.
De een zal een noodremming van een goederentrein niet zo prettig vinden terwijl de ander al steen en been klaagt over het geluid van een omtrekkende VIRM.
Als je bij het spoor woont, dan weet je dat je soms een trein ziet, ruikt, hoort of voelt.
Ach ja, ligt er ook aan wat je (over)last noemt en wat niet.
De een zal een noodremming van een goederentrein niet zo prettig vinden terwijl de ander al steen en been klaagt over het geluid van een omtrekkende VIRM.
Als je bij het spoor woont, dan weet je dat je soms een trein ziet, ruikt, hoort of voelt.
Ik heb weleens mensen over de vloer hier (huu huu mensen ) en die vragen dan na een uurtje of dat niet lastig is, al die treinen. In een uur zijn er hier normaal gesproken 12 IC's en 4 sprinters langs geweest. Dus nee
Ik merk het alleen aan de wissels. Als er eentje eastbound vanaf het emplacement komt denderen hoor ik het wel, als ze gewoon 60/80 langsrijden hoor ik het niet.
Op maandag 23 mei 2016 18:20 schreef Dr_Flash het volgende: Ik hoor het alleen als er eentje ontspoort of als er een blindganger onder de brug af gaat.
Op maandag 23 mei 2016 18:15 schreef Dr_Flash het volgende: Hoe gaat het met de electrificatie trouwens, op die mannenkoorkarrespoorlijn?
Draad hangt en wordt op spanning gebracht. Er staat nog geen elektriciteit op. Onderstations schieten langzaam op. Alleen nijverdal (consequent autocorrected naar bijbetalen) heeft nog geen draad.
Op maandag 23 mei 2016 20:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Oh jah, bijna vergeten; De rijdraad zit nog vastgerommeld aan de rest, hoe heten die dwarsdraden, nou jah die zitten nog niet vast in ieder geval.
Ja ik weet wat je bedoelt en ik had die benamingen mooi in een mapje staan uit de machinistenschooltijd maar die heb ik bij de verhuizing weggeflikkerd. Puntjevammetong.
Op maandag 23 mei 2016 21:57 schreef Dr_Flash het volgende: Ik was even gezellig met de vliegtuigmensjes naar de Livestream van de F35's aan het kijken
Wat is ie mooi he
Heeft mij ervan overtuigd om, ondanks zwaar tijdgebrek, toch even te komen kijken bij de luchtmachtdagen
Nja, ik wil ook wel, maar al die honderdduizenden mensen heb ik niet zo'n zin in
Voor mij is het iets makkelijker. Ik kan even op de fiets er naar toe gaan en weer terug. Hoef er niet de hele dag te blijven en misschien ga ik zelfs op de vrijdagmiddag al
Voor mij is het iets makkelijker. Ik kan even op de fiets er naar toe gaan en weer terug. Hoef er niet de hele dag te blijven en misschien ga ik zelfs op de vrijdagmiddag al
Poe hey, jij durft. Misschien al op de vrijdagmiddag. Zozo.
Op maandag 23 mei 2016 20:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Oh jah, bijna vergeten; De rijdraad zit nog vastgerommeld aan de rest, hoe heten die dwarsdraden, nou jah die zitten nog niet vast in ieder geval.
Ik wil een metro-halte 100 meter van mijn voordeur, waar kan ik me melden?
Ik was ook nog eens in de war met Born in Limurg, die willen ook vast een boog als ze het horen .
[ Bericht 14% gewijzigd door bork op 24-05-2016 11:46:47 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Volgens Eurostar is de Bloemenmarkt te Amsterdam ideale plek voor homo's en lesbiennes
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende: Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik wil een metro-halte 100 meter van mijn voordeur, waar kan ik me melden?
Ik was ook nog eens in de war met Born in Limurg, die willen ook vast een boog als ze het horen .
Er zijn inderdaad partijen in de gemeenteraad van Sittard-Geleen die ervoor pleiten om het goederenlijntje van Sittard naar Born te vervangen door een nieuwe spoorlijn langs de A2, dus er zit ook nog een kern van waarheid in Die zie ik overigens nooit van komen, er komt wel een nieuwe korte spoorlijn naar de Nedcar die af zal takken van de spoorlijn tussen Sittard en Roermond, ter hoogte van Nieuwstadt.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2016 16:37:04 ]
Op maandag 23 mei 2016 09:12 schreef James1988 het volgende: Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een rood sein?
Goed, ik heb opheldering. Er wordt een nieuw aanvullend bevoegdheidsbewijs aangevraagd, waarmee ik weer de baanvaksnelheid mag rijden. Vandaag ICMm instructie gehad en als begeleidingsrit er even mee naar Zaandam en terug gereden. Erg leuk
Goed, ik heb opheldering. Er wordt een nieuw aanvullend bevoegdheidsbewijs aangevraagd, waarmee ik weer de baanvaksnelheid mag rijden. Vandaag ICMm instructie gehad en als begeleidingsrit er even mee naar Zaandam en terug gereden. Erg leuk [ afbeelding ]
Goed, ik heb opheldering. Er wordt een nieuw aanvullend bevoegdheidsbewijs aangevraagd, waarmee ik weer de baanvaksnelheid mag rijden. Vandaag ICMm instructie gehad en als begeleidingsrit er even mee naar Zaandam en terug gereden. Erg leuk [ afbeelding ]
Vandaag was de perspresentatie van de nieuwe Thameslinktrein, Class 700. In de komende maanden zullen deze treinen gaan rijden tussen Bedford en Brighton, in de loop van 2017 en 2018 wordt de frequentie geleidelijk opgevoerd tot er maarliefst 24 treinen per uur per richting door de tweesporige Thameslinktunnel in hartje Londen gaan rijden:
Iemand hier die nog vaak op de beneluxtrein reist? Zijn daar tegenwoordig controles (in de zin van drugshonden/paspoort) op of gaat t nog steeds zo dat de trein vol afrikanen zit en nooit iemand er naar omkijkt?
Op dinsdag 24 mei 2016 19:00 schreef Xetran het volgende: Iemand hier die nog vaak op de beneluxtrein reist? Zijn daar tegenwoordig controles (in de zin van drugshonden/paspoort) op of gaat t nog steeds zo dat de trein vol afrikanen zit en nooit iemand er naar omkijkt?
Nee. Als je met je kilo heroïne en een OV-chipkaart onderweg bent is het prima Als je vraagt of ze door willen rijden naar Aleppo doen ze ook niet echt moeilijk denk ik
Op dinsdag 24 mei 2016 19:00 schreef Xetran het volgende: Iemand hier die nog vaak op de beneluxtrein reist? Zijn daar tegenwoordig controles (in de zin van drugshonden/paspoort) op of gaat t nog steeds zo dat de trein vol afrikanen zit en nooit iemand er naar omkijkt?
Tot voor kort per maand 2 keer....
Eigenlijk niet heel veel last van gehad, maar men reist wel mee...
Nee. Als je met je kilo heroïne en een OV-chipkaart onderweg bent is het prima Als je vraagt of ze door willen rijden naar Aleppo doen ze ook niet echt moeilijk denk ik
Als ik slechte humor wil dan ga ik wel naar ONZ, maar bedankt.
Dus. Nu ben ik hier in Reggio Calabria, in het zuiden van Italië. Eerst valt mij een enorm treinenkerkhof op, met treinen die in mijn eerste gedachte oude Eurostar Italia/Pendolino-treinen zijn. Staan er ernstig verwaarloosd bij hier. Iemand die weet wat voor meuk dat is? Ik denk dat ik verkeerd goegel
Verder zag ik ook net een Treno Notte(IC Notte) staan naar Turijn. Vertrek hier (beginstation) 21:35, aankomst Turijn Porta Nuova morgen 16:40. Is er voor zijn Treno Notte echt veel interesse? Waren een behoorlijk sleepje rijtuigen, en zagen er nog goed verzorgd uit van de buitenkant.
[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 24-05-2016 21:46:36 ]
Op dinsdag 24 mei 2016 19:00 schreef Xetran het volgende: Iemand hier die nog vaak op de beneluxtrein reist? Zijn daar tegenwoordig controles (in de zin van drugshonden/paspoort) op of gaat t nog steeds zo dat de trein vol afrikanen zit en nooit iemand er naar omkijkt?
Beide kanten op zijn er reguliere controles met honden maar daar heb je een afvalbak voor. Of eerste klas.
Als ik met zo'n dagkaart van de supermarkt reis dan kan ik wel gewoon de ICd-toeslag bijbliepen op m'n chipkaart toch? Ook als ik die kaart verder niet gebruik om te reizen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
De Italianen hebben een opvallende manier van controleren. De conducteur heeft een 7 inch tablet waar de plattegrond van de trein in is geladen met geboekte stoelen en bijhorend boekingsnummer en traject. Hij kijkt op je ticket naar je boekingsnummer, verifieert die met zijn tablet. Komt alles overeen, vinkt hij je af en wordt je stoel groen gekleurd. Voor controle is die rood. Niet geboekte stoelen zijn grijs. Ben je zonder zitplaatsreservering in de trein, vult hij bij de vrije stoel je traject en boekingsnummer in, en is die ook groen. Zit je op een verderop op het traject gereserveerde stoel, verwijst hij je naar een vrije stoel.
Bij niet-reserveerbare treinen werkt dat ook zo, maar dan zonder zitplaatsreserveringcontrole. Hij vult jou wel in op de gekozen stoel. Je zou, ook bij nieuw personeel, gern 2 keer gecontroleerd mogen worden. Apart, maar zal ongetwijfeld effectief werken.
En dan lees je dat de Chinese spoorwegen (CRC) een schuld hebben van 640 miljard dollar, dat is bijna twee keer zo veel als de gehele staatsschuld van Griekenland (!!)
Op woensdag 25 mei 2016 10:58 schreef Peterselieman het volgende: En dan lees je dat de Chinese spoorwegen (CRC) een schuld hebben van 640 miljard dollar, dat is bijna twee keer zo veel als de gehele staatsschuld van Griekenland (!!)
Spontane staking bij NMBS WO 25/05/2016 11:22 datum van het artikel wo 25/05/2016 11:22 Belga De werknemers van de werkplaatsen van spoorwegmaatschappij NMBS in Wallonië en Brussel hebben spontaan het werk neergelegd. Ze protesteren tegen een maatregel van HR-Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, waardoor ze volgens de vakbonden een tot twee kredietdagen zouden verliezen.
De werknemers van de NMBS protesteren tegen een nieuwe maatregel over de kredietdagen. Kredietdagen worden aan het personeel toegekend omdat de personeelsleden 40 uren per week presteren. De officiële arbeidsduur in België is 38 uur per week, bij het spoor is dat 36 uur per week. Om het verschil te compenseren, krijgen de werknemers 13 krediet- en recuperatiedagen.
Wie bepaalt dat? Krijg je dat ervoor als je alles naar een opkoper brengt of zo? Nee dus
Nee, maar boekhouders zien dit als vermogen. Zo werk ik voor een ontzettend rijke school volgens de overheid. Dat je van een nieuw betonnen gebouw geen stukje kan afhakken om een docent mee te betalen denkt niemand aan. b2py let heeel erg goed op dat je je niet door dit soort boekhoudkundige trucs om de tuin laat leiden. 640 miljard uitstaan aan leningen en 900 miljard aan spullen hebben is mooi, maar waar moet je de rente van betalen?
Nee, maar boekhouders zien dit als vermogen. Zo werk ik voor een ontzettend rijke school volgens de overheid. Dat je van een nieuw betonnen gebouw geen stukje kan afhakken om een docent mee te betalen denkt niemand aan. b2py let heeel erg goed op dat je je niet door dit soort boekhoudkundige trucs om de tuin laat leiden. 640 miljard uitstaan aan leningen en 900 miljard aan spullen hebben is mooi, maar waar moet je de rente van betalen?
Verkopen van die meuk?
Volgens mij pompt de Chinese overheid er voldoende in om die meuk niet om te laten vallen dus dat zit vast wel goed.. Er zijn zat bedrijven die nog nooit winst gemaakt hebben en voorlopig prima presteren..
Dus. Inmiddels in Rome. Waar men de perrons compleet afgesloten heeft. Je kan alléén met een treinkaartje het perron op. Geen poortjes, maar echt gewoon personeel die ieder zijn/haar kaartje controleert. Er zijn aparte deuren waar je eruit kan, maar ook daar staat personeel. Die zorgen dat er daar niemand langs de perrons op gaan. De perrons zijn volgens mij in 3 "fases" verdeeld. Je kan niet in één keer achter de controle langs van spoor 20 naar spoor 2. Dan moet je eerst "naar buiten", om verderop weer naar binnen te kunnen.
Op woensdag 25 mei 2016 21:13 schreef greavy het volgende: Dus. Inmiddels in Rome. Waar men de perrons compleet afgesloten heeft. Je kan alléén met een treinkaartje het perron op. Geen poortjes, maar echt gewoon personeel die ieder zijn/haar kaartje controleert. Er zijn aparte deuren waar je eruit kan, maar ook daar staat personeel. Die zorgen dat er daar niemand langs de perrons op gaan. De perrons zijn volgens mij in 3 "fases" verdeeld. Je kan niet in één keer achter de controle langs van spoor 20 naar spoor 2. Dan moet je eerst "naar buiten", om verderop weer naar binnen te kunnen.
Bij Termini?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De ÖBB gaat werk maken van de nachttreinen, zo is te lezen in IRJ.
Er komen 60 2e hands rijtuigen en 15 autowagens, voornamelijk van de DB waarschijnlijk en ÖBB gaat 20 IC rijtuigen ombouwen naar couchette die in 2019 in dienst komen.
Op woensdag 25 mei 2016 21:20 schreef b2py het volgende: De ÖBB gaat werk maken van de nachttreinen, zo is te lezen in IRJ.
Er komen 60 2e hands rijtuigen en 15 autowagens, voornamelijk van de DB waarschijnlijk en ÖBB gaat 20 IC rijtuigen ombouwen naar couchette die in 2019 in dienst komen.
ÖBB says it will retain all of its existing overnight services and the network will be expanded significantly from December, with details of the additional services to be announced later this year.
Op de site van Treinreiswinkel is te vinden dat er een nachttrein Düsseldorf - Wenen gaat rijden, en her en der zwerven er wat geruchten dat er in het huidige CNL-pad tussen Amsterdam en D'dorf een ICE is aangevraagd.
Dat klopt niet helemaal. Laatste ice uit Amsterdam gaat voortaan om 18.37. Er komt wel een vroege ice vanuit Duitsland met vertrek 4.52 in Frankfurt. Trein 105 gaat rijden met dubbele stellen.
Machinisten en conducteurs van de GTR (Govia Thameslink Railway) in de UK hebben laatst uit enorme onvrede het werk neergelegd
quote:
From Anon Working for the "UK's Biggest Rail Franchise" does indeed have its' perks... I can, whenever I like, go to Birmingham. For free. So long as I go on a slow train via Watford. I can traverse the South East on - er - Southeastern, High Speed included. Bexleyheath, Dartford, Maidstone Central - these places are no longer towns of mystery and intrigue. I can visit them at any time. Gratis! I can get cheap bus passes on Brighton and Hove buses (when the drivers are refraining from industrial action.) I can park a car at my place of work for free (as long as I refrain from industrial action.) My family can also travel to far-flung and exotic places - King's Lynn, Arlesey, Enfield Chase - all within our grasp, all free (but not if I take industr... well, you know...) So why do I feel like crap working here - a recipient of such luxurious benefits? Because I work for a branch of GTR. Govia Thameslink Railway. But I daresay an ever-growing contingent of our passengers probably think the acronym actually stands for "God They're Retarded" An outsider would, recently, see the recent press coverage and read that my colleagues and I are rabble rousing, rattling our sabres for our own ends. Lies, deliberate massaging of figures and scapegoating of ground staff - the GTR path to media success. And Mr. Horton - Mr. Charles "Connex Director of Operations" Horton, a CEO whose lack of staff skills make Captain Bligh look like a man-management genius. Yes, sir - you can blow as much budget as you wish on full page ads pointing fingers of blame, lying, trying to turn public opinion. The public WILL see both sides - the GTR "we're trying to resolve this, but the nasty unions won't talk" side and the staff-message of "WE DO NOT NEGOTIATE WITH TERRORISTS" spin. For now, the passengers suffer. Staff morale dies. Trust in this operator dies. And the penny-pinching will kill someone soon. I ask to have this posted anonymously - I fear for reprisals otherwise. Not from my boss - they're alright, presumably they know just how much bullshit is being spread and that upper management are acting as the UK's Biggest Manure Suppliers. I neither post my name, branch nor location. This, ladies and gentlemen, is the thin edge of a fucking dangerous wedge.
BRON, FB pagina, geen idee of je er lid van moet zijn.
GTR was 'not amused' en heeft (volgens diverse medewerkers) het personeel financieel beboet, en de volgende brief is verstuurd naar diverse medewerkers. Een brief om vrije dagen op te geven om alsnog te komen werken.
Slechte zaak.
P.S Ik ben het hele verhaal even aan het uitzoeken, de reden van staking en hoe en wat. Dit zijn de eerste berichten. Schijnt een aardige pleuriszooi te zijn op het moment daar. Later meer van mijn kant af. Avond projectje.
P.S Ik ben het hele verhaal even aan het uitzoeken, de reden van staking en hoe en wat. Dit zijn de eerste berichten. Schijnt een aardige pleuriszooi te zijn op het moment daar. Later meer van mijn kant af. Avond projectje.
Ik heb hier al eens wat over gepost
Het gaat specifiek om het bedrijfsonderdeel 'Southern', een onderdeel van Govia dat eerder al de South Central-franchise uitvoerde (Londen - Brighton en omliggende lijnen). In 2014 is Southern opgegaan in Govia Thameslink Railway, een megafranchise die zich uitstrekt van Cambridge tot Brighton.
Southern heeft het plan om de rol van "conductor" te vervangen door "on board supervisor": de verantwoordelijkheid voor het vertrekproces komt bij de machinist te liggen (DOO), de OBS zal enkel nog kaartjes controleren en reisadviezen geven. Hoewel GTR/Southern beweert dat met 'de beste bedoelingen' te doen en dat het personeel er niet op achteruit zal gaan, blijkt inmiddels wel dat het ietsjes anders ligt.
De conducteurs hebben er al een aantal stakingsdagen op zitten. Southern bestrijdt vuur met vuur, er worden dreigbrieven uitgestuurd en de strijd wordt via de media gevoerd. Met weinig succes, reizigers van Southern lijken het rijdend personeel te steunen en op het Twitter-account van Southern stroomt de kritiek binnen.
Naast de conducteurs hebben inmiddels ook de machinisten laten weten niets te zien in het DOO-plan, maar dan om een andere reden: veiligheid. De machinist wordt verantwoordelijk voor het vertrekproces, waarbij hij afhankelijk is van camera's.
De foto die Mono plaatste is een paar dagen later op de mat gevallen.
Er is bij medewerkers die deelnamen aan de staking ook daadwerkelijk £ 268 aan loon ingehouden, het salaris van twee dagen. De staking liep van 26-04 11:00 t/m 27-04 10:59, wat maar één dag is. Het personeel kan dus ook maar één shift gestaakt hebben, dat er vervolgens twee dagen aan salaris wordt ingehouden is niet in de haak.
En naast de inhouding van salaris eist GTR ook per direct alle vrij reizen-passen, parkeerplaatspassen enz. terug. Conducteurs die dus met de auto naar hun werk komen mogen daar voortaan zelf gaan betalen voor het parkeren, tenzij ze dat dreigbriefje ondertekenen.
Het gaat specifiek om het bedrijfsonderdeel 'Southern', een onderdeel van Govia dat eerder al de South Central-franchise uitvoerde (Londen - Brighton en omliggende lijnen). In 2014 is Southern opgegaan in Govia Thameslink Railway, een megafranchise die zich uitstrekt van Cambridge tot Brighton.
Southern heeft het plan om de rol van "conductor" te vervangen door "on board supervisor": de verantwoordelijkheid voor het vertrekproces komt bij de machinist te liggen (DOO), de OBS zal enkel nog kaartjes controleren en reisadviezen geven. Hoewel GTR/Southern beweert dat met 'de beste bedoelingen' te doen en dat het personeel er niet op achteruit zal gaan, blijkt inmiddels wel dat het ietsjes anders ligt.
De conducteurs hebben er al een aantal stakingsdagen op zitten. Southern bestrijdt vuur met vuur, er worden dreigbrieven uitgestuurd en de strijd wordt via de media gevoerd. Met weinig succes, reizigers van Southern lijken het rijdend personeel te steunen en op het Twitter-account van Southern stroomt de kritiek binnen.
Naast de conducteurs hebben inmiddels ook de machinisten laten weten niets te zien in het DOO-plan, maar dan om een andere reden: veiligheid. De machinist wordt verantwoordelijk voor het vertrekproces, waarbij hij afhankelijk is van camera's.
Ah. Dank. Helder! Waanzin dat ze zo'n brief versturen overigens.
Op woensdag 25 mei 2016 23:18 schreef TemulMelvin het volgende: Dat klopt niet helemaal. Laatste ice uit Amsterdam gaat voortaan om 18.37. Er komt wel een vroege ice vanuit Duitsland met vertrek 4.52 in Frankfurt. Trein 105 gaat rijden met dubbele stellen.
Die sluit dus wel ergens aan op een nachttrein in Dusseldorf of Keulen..
De foto die Mono plaatste is een paar dagen later op de mat gevallen.
Er is bij medewerkers die deelnamen aan de staking ook daadwerkelijk £ 268 aan loon ingehouden, het salaris van twee dagen. De staking liep van 26-04 11:00 t/m 27-04 10:59, wat maar één dag is. Het personeel kan dus ook maar één shift gestaakt hebben, dat er vervolgens twee dagen aan salaris wordt ingehouden is niet in de haak.
En naast de inhouding van salaris eist GTR ook per direct alle vrij reizen-passen, parkeerplaatspassen enz. terug. Conducteurs die dus met de auto naar hun werk komen mogen daar voortaan zelf gaan betalen voor het parkeren, tenzij ze dat dreigbriefje ondertekenen.
Echt volkomen geschift.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Sinds de stakingen bij Southern is het ziekteverzuim flink toegenomen - zo beweert GTR tenminste. De werkelijkheid ligt iets genuanceerder: er is veel gebruik gemaakt van 'rest day working' (RDW). Personeel dat ook op hun roostervrije dagen werkt, om zo wat extra geld op te halen. En GTR heeft zo minder personeel nodig.
Sinds de stakingen is er ook een 'verbod' gekomen op RDW, waardoor GTR te maken heeft gekregen met een personeelstekort op de Southern-lijnen. Ook dat proberen ze op de conducteurs af te schuiven, op de website van Southern staat al weken: "Trains may be cancelled due to unusual levels of conductor sickness."
Sinds deze week (na de stemronde van machinisten dat ook zij gaan staken) is de tekst: "Trains may be cancelled due to unusual levels of conductor and driver sickness."
Het enige wat GTR heeft bijgedragen aan die hele trein is het Thameslink-logo op de zijkant. Een logo dat ze tegenwoordig niet eens meer gebruiken, want TL heeft een "nieuwe, eigentijdse huisstijl" gekregen
Van hen kant af snap ik wel dat ze naar de reizigers duidelijk willen maken dat het inderdaad een hoog aantal is, en dat het voor een X deel te maken heeft met stakingen. Dat is wel eerlijkheid. Maar dat is natuurlijk een kant van het verhaal. Die andere kant zullen ze uiteraard niet vertellen
Waarschijnlijk blijven ze nog wel binnen de wet qua brieven die verstuurd zijn, maar wenselijk is het absoluut niet natuurlijk.
Wat?! Rest Day Working? Hoezo 18e eeuws? Ik weet vrij weinig van het Engelse spoor (ja, ben een paar keer in Engeland geweest en dan houdt het weer op ), maar dat klinkt wel echt een beetje à la de kolenpremie die ze nog steeds in Frankrijk schijnen te krijgen. Telkens als ze proberen die af te schaffen wordt er geloof ik gestaakt Rijden ze daar ook nog altijd niet op eerste kerstdag, enzovoorts? Met dat soort voorwaarden in combinatie met, volgens mij, behoorlijk hoge salarissen, kan ik mij voorstellen dat de vervoerders zo min mogelijk personeel op de trein willen hebben.
Van beide kanten overigens behoorlijk overtrokken reacties als ik het zo, na wat gegoochel, lees. Als ik het goed begrijp is de Driver Only Operation uitgebreid van 10 naar 12 bakken, en staken ze nu omdat ze daar niet in mee willen, ondanks dat dezelfde vakbond de wijziging van 10 naar 12 bakken op een andere concessie wel heeft goedgekeurd? Klinkt mij ook weer een beetje als vakbondsgeneuzel in de oren. Trek dan één lijn. Of wel, of niet, maar ga niet op deze manier lopen aanklooien. Of is dit nu weer een andere reden om te staken?
Als hobbyist vind ik het echt heel leuk. Het is - als ik kijk naar hoe de sector georganiseerd is en functioneert - ook wel één van de meest professionele spoorsectoren die ik zie.
quote:
Rijden ze daar ook nog altijd niet op eerste kerstdag, enzovoorts?
Met Kerstmis rijdt er inderdaad bijna geen enkele trein in het hele land. Sommige vervoerders rijden echt helemaal niet, bij andere vervoerders rijdt er wel wát... maar niet veel. En dan houdt het om 20:00 ook wel weer op. Heel bijzonder.
quote:
(...) Of is dit nu weer een andere reden om te staken?
Qua GTR... er spelen eigenlijk een paar dingen:
1) Gatwick Express De afgelopen jaren werd deze trein steevast gereden met 10 bakken (2x5), met alleen een bestuurder voorop. Nu zijn er nieuwe treinen gekomen (Class 387/2) waardoor er treinen van 12 bakken kunnen worden gezet - nog steeds DOO. Vakbond ASLEF ging hiertegen in verzet omdat in de overeenkomst met Southern/GTR stond dat DOO met maximaal 10 bakken zou zijn, en riep op tot een staking.
GTR is naar de rechter gestapt, die heeft GTR in het gelijk gesteld vanwege een bepaalde clausule in de overeenkomst. Er stond iets als "In de gebruikelijke samenstelling wordt er DOO gereden", en 12 bakken wordt de nieuwe gebruikelijke samenstelling. GX-machinisten moeten dus ook 12 bakken 387/2 meenemen.
2) Southern: On-Board supervisor Dat is het issue waar we het net over hadden. De conducteurs op veel lijnen gaan worden vervangen door "on board supervisors". Volgens Southern verandert er niks aan loon en voorwaarden, maar dat gelooft niemand.
Er verandert namelijk wel degelijk het nodige voor de conducteurs. Onder de nieuwe voorwaarden kunnen de OBS'en overal op het TSGN-netwerk worden ingezet (dus als je standplaats Brighton is kun je naar Cambridge worden gestuurd!), je krijgt geen commissie meer op kaartverkoop, enz. enz.
De initiële claim van Southern was "elke conducteur wordt een OBS", maar later werd dat al veranderd in "Niet elke trein krijgt een OBS, we zetten ze in waar nodig." Ook is er geen garantie dat de rol van OBS behouden blijft. Southern wil niet garanderen dat ze de rol van OBS'en na twee jaar niet alsnog geheel afschaffen.
3) Southern: de machinisten willen geen DOO Machinisten van Thameslink werken al zo lang als ze het weten DOO. Ook op delen van het Southern-netwerk wordt er al DOO gereden. Er is echter geen overeenkomst voor een uitrol van DOO over het hele Southern-netwerk, en machinisten vinden het zeer onveilig.
Elke ervaren machinist - of hij nou DOO rijdt of niet - is tegen DOO. Zeker met treinen van 12 bakken lang zijn zij van mening dat je de verantwoordelijkheid voor een veilig vertrek niet meer bij één persoon kunt leggen. GTR luistert hier echter niet naar, en wil gewoon doorgaan met de invoering.
Als je je er echt in wilt verdiepen zou je dit draadje eens moeten doorlezen. Daar posten redelijk wat insiders over wat er nou speelt.
Ik kan me best voorstellen dat ze er tegen zijn, omdat het bij een aantal stations best lastig is om de gehele trein te overzien, ondanks dat ze camera's inzetten.
En sociale veiligheid lijkt me ook wel een rol te spelen
DOO is met een trein van een paar pakken (zoals een GTW 2/8) vast nog wel te doen. Wanneer je een trein van 12 bakken hebt (245 meter in het geval van Class 377) wordt het al een heel ander verhaal. Dat betekent 12 monitors bekijken, of proberen langs de lengte van de hele trein te kijken.
Daarnaast is er inderdaad ook het geval sociale veiligheid, maar ook dat de machinist er niet alleen voor staat als er een ongeluk gebeurd is. Zie maar eens 12 bakken te evacuëren in je eentje. Of reizigers juist in die bakken houden..
Vorig jaar ramde een trein van Southeastern een paar koeien ergens in Kent. Door de klap werkte de GSM-R-installatie in de cabine niet meer, de machinist kon de treindienstleider dus niet bereiken. De machinist heeft uiteindelijk z'n cabine verlaten en is langs het spoor gelopen naar het eerstvolgende sein, waar een telefoon hing.
Als dat een DOO-trein zou zijn geweest had hij z'n reizigers alleen moeten laten, terwijl de lijn ernaast nog niet was gesloten voor treinverkeer, ook was de derde rail nog niet uitgeschakeld. Aanrijd- en elektrocutiegevaar dus, waar hij als machinist voor verantwoordelijk is.
Wat ik heb begrepen is dat de conducteurs moeten solliciteren naar hun eigen baan, en dus een nieuw contract krijgen. Er is geen enkele garantie dat de on-board supervisor rol behouden blijft. Southern kan die rol na 2 jaar best afschaffen, dan staan al die lui op straat.
Ik begrijp niet zo goed als al die machinisten DOO zo onveilig vinden en daar al jaren mee moeten rijden ze niet al veel eerder zijn gaan staken om het weg te halen op de rest van het netwerk..
De eerste DOO-treinen zijn halverwege de jaren 80 gaan rijden, toen British Rail te maken had met flinke krimp. Treinen waren korter, en er waren veel minder reizigers. Het was een noodzakelijke besparingsmaatregel. Er zijn destijds overeenkomsten gesloten met de vakbonden waarin staat dat er DOO wordt gereden op bepaalde trajecten.
De vakbonden willen het liefste alle DOO-treinen afschaffen, dat steken ze ook niet onder stoelen of banken. Echter, vanwege die overeenkomsten kunnen ze niet zomaar het werk erbij neergooien. Machinisten wéten dat ze DOO rijden (de huidige generatie Thameslinkmachinisten weet niet anders), en elke rechter zal de vervoerder in het gelijk stellen.
Uitbreiding van DOO is echter iets heel anders. Daar zijn geen overeenkomsten voor, en ASLEF is ook niet bereid om nieuwe te tekenen.
Grappig dat je het een van de meest professionele organisaties vindt Toen ik er was vond ik het juist een behoorlijk bij elkaar geraapt zooitje. Qua materieel vond ik het op een paar nieuwe treinen na een ouderwets zooitje met treinen die nog in een bestickering van drie concessies terug rijden en de stoelen een behoorlijk plastic uitstraling hadden. Om nog maar te zwijgen over de 3+2 stoelopstelling. Een ouderwets netwerk waar zelfs elk station nog z'n eigen wisselbediener had, er eigenlijk zonder treinbeinvloeding werd gereden (ja, op de aanwezigheid van dat het AWS en TPWS systeem na (Automatic Warning System en Train Protection and Warning System), maar dat helpt niet als je uit de bocht vliegt... Een beetje à la Memor). Ook rijden er misschien drie treinen per dag op een aantal lijntjes. Om nog maar te zwijgen over het GSM-R netwerk daar, dat op vele plaatsen gewoon niet bestaat. Heb je een probleem in de middle of nowhere, dan heb je pech, want je hebt daar ook geen bereik met je eigen mobiele telefoon. Oh, en dan was ik nog vergeten over de deurvergrendeling op de treinen. Die is er in een aantal gevallen nog steeds niet, en als die er al is, dan heeft de machinist in veel gevallen niet eens een indicatie. Die moet wachten op de Guard tot die zegt dat alles dicht zit.
Nou ja, misschien heb ik een andere definitie van een professioneel systeem
Edit: overigens mogen we bij NS ook gewoon tot 10 bakken SLT zonder HC meenemen qua veiligheidsnorm.
Dat is een goede vraag, waar ik je geen antwoord op kan geven.
DOO komt op het Europese vasteland maar genoeg voor, ook met hele lange treinen. Het hele voorstadsnetwerk rond Stockholm (de Pendeltåg) rijdt DOO met treinen die net zo lang zijn als de Thameslinkstellen (2x6 bakken, 220 meter).
Grappig dat je het een van de meest professionele organisaties vindt Toen ik er was vond ik het juist een behoorlijk bij elkaar geraapt zooitje. Qua materieel vond ik het op een paar nieuwe treinen na een ouderwets zooitje met treinen die nog in een bestickering van drie concessies terug rijden en de stoelen een behoorlijk plastic uitstraling hadden. Om nog maar te zwijgen over de 3+2 stoelopstelling. Een ouderwets netwerk waar zelfs elk station nog z'n eigen wisselbediener had, er eigenlijk zonder treinbeinvloeding werd gereden (ja, op de aanwezigheid van dat het AWS en TPWS systeem na (Automatic Warning System en Train Protection and Warning System), maar dat helpt niet als je uit de bocht vliegt... Een beetje à la Memor). Ook rijden er misschien drie treinen per dag op een aantal lijntjes. Om nog maar te zwijgen over het GSM-R netwerk daar, dat op vele plaatsen gewoon niet bestaat. Heb je een probleem in de middle of nowhere, dan heb je pech, want je hebt daar ook geen bereik met je eigen mobiele telefoon.
Nou ja, misschien heb ik een andere definitie van een professioneel systeem
Daar heb je absoluut gelijk in, maar dat iets oud is betekent niet per sé dat het slecht is. Network Rail is wel bezig om dingen te verbeteren, een concentratie van seinhuizen gebeurt in het VK net zo hard als in België of Duitsland.
Ik bedoelde met 'professioneel systeem' meer de sector als geheel. Rollen zijn duidelijk verdeeld en elke partij weet wat z'n rol is. HIer in Nederland loopt het nog wel eens door elkaar heen, dan zie je dat NS kroketten verkoopt op een station waar ze niet eens stoppen (zoals Zevenaar) of dat ProRail zich bezig houdt met de bankjes op een perron.
Bij Arriva weet men al niet beter sinds Noordnet dat er geen standaard conducteur aan boord zit. We rijden ook DOO. Zelf mis ik wel op avondtreinen een conducteur, daar heb je statistisch gezien meer kans op rottigheid (drank, drugs, aparte figuren). Onze langste combinatie is 8 bakken (2x3, 1x2). Op station Kropswolde heb je nul overzicht. Als je het vertrekproces moet doen volgens de regels, dien je daar naar buiten te stappen, te fluiten, alles goed bekijken, sluiten vanuit de cabine, weer naar buiten voor 2e kijkmoment, en dan pas vertrekken. Die tijd heb je gewoonweg niet. Wat ik het meest mis zijn portofoons. Al heb je een vliegende controleursbrigade, meldt het als je op de trein stapt, en meldt het als je weer afstapt. Ik kan er niet op letten want ik moet naar buiten kijken. Ook als er wel trammelant is kan je zo oproepen dat we blijven wachten op de blauwe petten bijvoorbeeld. Is een stuk veiliger, prettiger. Die cameras aan boord liggen regelmatig in de storing, dus echt 100% op vertrouwen lukt ook niet.
Op donderdag 26 mei 2016 10:32 schreef b2py het volgende: Als kroketten bakken of bankjes de graadmeter is voor professionaliteit dan weet ik het ook niet meer
Ik vind een duidelijke rolverdeling wat anders dan professionaliteit. Professionaliteit zal zich wat mij betreft veel meer manifesteren in de vorm van de kennis en kunde zo gebruiken dat dat bijdraagt aan het functioneren van het systeem ten behoeve van de klantwens. Zo kan je zien dat als je naar NS kijkt het voor een deel een superprofessionele organisatie is waar het tegenovergestelde ook heel sterk in aanwezig is.
Op donderdag 26 mei 2016 10:37 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ik vind een duidelijke rolverdeling wat anders dan professionaliteit. Professionaliteit zal zich wat mij betreft veel meer manifesteren in de vorm van de kennis en kunde zo gebruiken dat dat bijdraagt aan het functioneren van het systeem ten behoeve van de klantwens. Zo kan je zien dat als je naar NS kijkt het voor een deel een superprofessionele organisatie is waar het tegenovergestelde ook heel sterk in aanwezig is.
Dat dus, en zo geldt het ook wel bij ProRail op bepaalde vlakken..
Nieuw van Eurostar: Snap. Een speciaal kaartje waarmee Eurostar restcapaciteit verkoopt tegen een bodemprijs. Voor £ 25 heb je een enkeltje tussen Londen en Parijs of Brussel.
Tickets zijn te koop vanaf 7 dagen voor vertrek. Het addertje? Eurostar kiest de trein, je kunt alleen aangeven of je 's ochtends of 's avonds wil reizen.
Het zal toch weer eens niet. Bezwaar van Siemens tegen de gunning van de IC NG aan Alstom. http://nieuws.ns.nl/voortgang-icng/ Kan er nou nooit een aanbesteding eens zonder bezwaren afgerond worden?
Op donderdag 26 mei 2016 13:46 schreef James1988 het volgende: Alstom maakte bezwaar toen de Eurostar-order naar Siemens ging. Gevalletje van met gelijke munt terugbetalen?
Zou wel heel erg kinderachtig zijn, mijns inziens. De klant is er dan de dupe van (in welke situatie van aanbesteden dan ook). Als het proces voor de ICNG echt niet correct zou zijn verlopen, dan is zo'n bezwaarprocedure natuurlijk prima, maar ik denk dat Stadler en Bombardier dan zich wel bij Siemens hadden geschaard in het bezwaar.
Op donderdag 26 mei 2016 12:37 schreef James1988 het volgende: Het addertje? Eurostar kiest de trein, je kunt alleen aangeven of je 's ochtends of 's avonds wil reizen.
Dat is een niet onoverkomelijk addertje.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Geen idee of of je ziet welke ochtend trein je dan krijgt... Stel dat je vanuit Groningen moet komen en ze delen je in op een trein die rond achten vertrekt, das kut
Zou wel heel erg kinderachtig zijn, mijns inziens. De klant is er dan de dupe van (in welke situatie van aanbesteden dan ook). Als het proces voor de ICNG echt niet correct zou zijn verlopen, dan is zo'n bezwaarprocedure natuurlijk prima, maar ik denk dat Stadler en Bombardier dan zich wel bij Siemens hadden geschaard in het bezwaar.
Geen idee of of je ziet welke ochtend trein je dan krijgt... Stel dat je vanuit Groningen moet komen en ze delen je in op een trein die rond achten vertrekt, das kut
Geen idee of of je ziet welke ochtend trein je dan krijgt... Stel dat je vanuit Groningen moet komen en ze delen je in op een trein die rond achten vertrekt, das kut
Ik hoop dat je niet zo impulsief bent om daar niet over na te denken.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Oorzaak ontsporing ertstrein Kijfhoek is combinatie van factoren
Nieuwsbericht | 26-05-2016 Onjuiste belading, samen met diverse andere factoren, was de oorzaak van een ontspoorde ertstrein op het emplacement Kijfhoek op 16 juni 2015. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) oordeelt dat de trein zorgvuldiger en meer gelijk beladen had moeten worden. Dit staat in het onderzoeksrapport dat de ILT op 26 mei 2016 heeft gepubliceerd. Van de trein, bestaand uit 2 locomotieven en 35 wagens, zijn negen wagens midden in de trein ontspoord. Bij de ontsporing vielen geen slachtoffers. Wel ontstond grote schade aan de spoorweginfrastructuur.
Uit het onderzoek blijkt dat het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) door het defect raken van de automatische beladinginstallatie heeft gekozen voor belading met shovels. Dat heeft er voor gezorgd dat de lading zich niet goed verdeelde binnen de wagens. Hierdoor waren de wagens eenzijdig beladen. De vervoerder DB Schenker die op de hoogte was van het defect van de beladinginstallatie, heeft dit verzuimd door te geven aan zijn wagencontroleur. Tijdens de technische controle van de trein, voordat deze mag rijden, is de eenzijdige belading van de wagens niet opgemerkt. Daarmee heeft de vervoerder er onvoldoende zorg voor gedragen dat de trein in voldoende mate is onderzocht op gebreken die een veilig gebruik van de hoofdspoorweg in gevaar konden brengen.
Tijdens het kortstondig remmen en loslaten van de remmen, op het moment dat de trein in een boog reed, zijn er grote krachten uitgeoefend. Vanwege de ongelijke belading kon de vering van de wagens deze krachten in de bocht niet volledig opvangen. Alles samengenomen heeft dit geleid tot de ontsporing.
In navolging van het gedoe bij de GTR in de UK, heeft het management besloten om managers op de trein te zetten als conducteur, gezien het ziekteverzuim en eventuele stakingen. Een manager in kwestie zei: "Iedereen kan een HC zijn, zo moeilijk is het niet!" Vervolgens sleutelde hij onveilig waardoor dankzij de oplettendheid van de meester de trein niet door rood ging.
Op donderdag 26 mei 2016 19:16 schreef Monopoly het volgende: In navolging van het gedoe bij de GTR in de UK, heeft het management besloten om managers op de trein te zetten als conducteur, gezien het ziekteverzuim en eventuele stakingen. Een manager in kwestie zei: "Iedereen kan een HC zijn, zo moeilijk is het niet!" Vervolgens sleutelde hij onveilig waardoor dankzij de oplettendheid van de meester de trein niet door rood ging.
Het rapport is overigens verdwenen.
Is het tegenwoordig de verantwoordelijkheid van een HC om niet door rood te rijden?
Is het tegenwoordig de verantwoordelijkheid van een HC om niet door rood te rijden?
Onveilig sleutelen is niet toegestaan. Uitzonderingen zijn mogelijke dreiging van geweld etc. Maar dan dien je de meester direct in te lichten. In Nederland is men daar bijzonder streng op.
Ik begrijp dat niet zo goed, het is toch de verantwoording van de machinist dat hij niet door rood rijdt, waar dan ook? Hij volgt toch alle seinbeelden op die hij ziet, als het rood stop je toch of trek je niet eens op?
Op donderdag 26 mei 2016 19:44 schreef b2py het volgende: Ik begrijp dat niet zo goed, het is toch de verantwoording van de machinist dat hij niet door rood rijdt, waar dan ook? Hij volgt toch alle seinbeelden op die hij ziet, als het rood stop je toch of trek je niet eens op?
Op donderdag 26 mei 2016 19:44 schreef b2py het volgende: Ik begrijp dat niet zo goed, het is toch de verantwoording van de machinist dat hij niet door rood rijdt, waar dan ook? Hij volgt toch alle seinbeelden op die hij ziet, als het rood stop je toch of trek je niet eens op?
Dat klopt ook wel. Echter, het is gebeurd dat de machinist afgeleid was, moe, verwachtingspatroon etc. Het is een extra'tje. 4 ogen zien meer dan 2.
Ik kan het me voorstellen dat het menselijk is als je de hele dag stoptreinen rijdt, al voor de 4e keer die dag op het zelfde traject dat je concentratie voorin minder zou kunnen zijn. 1 keer niet opletten kan al fout gaan.
Op donderdag 26 mei 2016 19:16 schreef Monopoly het volgende: In navolging van het gedoe bij de GTR in de UK, heeft het management besloten om managers op de trein te zetten als conducteur, gezien het ziekteverzuim en eventuele stakingen. Een manager in kwestie zei: "Iedereen kan een HC zijn, zo moeilijk is het niet!" Vervolgens sleutelde hij onveilig waardoor dankzij de oplettendheid van de meester de trein niet door rood ging.
"Vroegah" was de machinist bij British Rail als enige eindverantwoordelijk voor het vertrekproces. Na een frontale botsing in de jaren 80, waarbij 7 doden vielen nadat er door rood was gesleuteld, werden de regels aangepast.
Nu het toch over conducteurs, trainmanagers e.d. gaat, de belgische stammen in de Benelux mogen uitsluitend gereden worden door belgisch personeel i.v.m. onduidelijkheid deurbediening. Belgische stammen zonder belgisch personeel worden zonder pardon geannuleerd.
Wel bijzonder dat er nu ineens allerlei problemen mee zijn, terwijl dat vijf jaar geleden allemaal nog prima ging. Ik heb vaak zat die I6/I10-stammen gehad in de Benelux, en dat ging destijds allemaal prima.
Op donderdag 26 mei 2016 21:40 schreef Okuliarnik het volgende: Nu het toch over conducteurs, trainmanagers e.d. gaat, de belgische stammen in de Benelux mogen uitsluitend gereden worden door belgisch personeel i.v.m. onduidelijkheid deurbediening. Belgische stammen zonder belgisch personeel worden zonder pardon geannuleerd.
Bijzonder. Mogen dus ook geen treinmanagers van NS mee alszijnde enkel controleurs ipv vertrekbevelgevers?
Op donderdag 26 mei 2016 21:40 schreef Okuliarnik het volgende: Nu het toch over conducteurs, trainmanagers e.d. gaat, de belgische stammen in de Benelux mogen uitsluitend gereden worden door belgisch personeel i.v.m. onduidelijkheid deurbediening. Belgische stammen zonder belgisch personeel worden zonder pardon geannuleerd.
Oh zij is de lady die elk weekend halve liters mag halen het uitje op vrijdag
Zo is dat. Daarna weer braaf aan de ketting Als ze naar familie moet met de trein dan regel ik ook altijd zo'n studente als reizigerbegeleiding (ik zie die serieus de laatste tijd steeds vaker op het perron), dan krijgt ze zo'n halsband om en moet ze braaf luisteren
Nah, ik hou van d'r. Ze is mijn rots in de branding, mijn zon en maan
Op donderdag 26 mei 2016 22:23 schreef Dr_Flash het volgende: gewoon gevaarsein. Maar "clusterfuck" is wel een leuk woord om te gebruiken ja.
Trouwens ook een clusterfuck aan steigerhout.
quote:
Visitekaartje Het station, met een toren als landmark, moet echt een visitekaartje worden van Ede en Wageningen, vertelt de Edese wethouder Johan Weijland. En voor een gemeente die zich profileert met natuur past veel hout, redeneren ze in Ede.