De rest kan je hier lezenquote:De Duitse revolutie
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog en het vertrek van keizer Wilhelm II ontstond in Duitsland een machtsvacuüm. Het gevolg was dat veel groepen met elkaar in aanvaring kwamen. Iedereen ging elkaar te lijf: van communisten, sociaal-democraten, monarchisten en militaristen tot antidemocraten.
Zo’n 3000 mensen kwamen daarbij om. Vooral in Berlijn en München was de strijd fel. Victor Klemperer (1881-1960) stelde zich tot taak in zijn dagboeken ‘te observeren, vast te leggen en te bestuderen’.
Victor Klemperer werkte in 1918 als onderofficier in Vilnius. Na een verzoek van het Beierse ministerie van Oorlog vertrok hij op 16 november 1918 naar München. Vijf dagen eerder was de wapenstilstand gesloten tussen Duitsland en de geallieerden. Op 10 november was een revolutionaire regering aan de macht gekomen, die zich de ‘Raad van Volkscommissarissen’ noemde. Er zaten politici van twee sociaaldemocratische partijen in. Het oude systeem stortte in zonder dat er strijd aan te pas kwam. Maar sommigen ging de vernieuwing niet ver genoeg. Tot de fanatiekste binnenlandse tegenstanders behoorden de Spartakisten onder leiding van de communisten Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg.
November 1918
Ik sliep ongestoord tot in de vroeg ochtend, toen we de Duitse grens bereikten. Vanaf dat moment had ik de hele dag wisselend en veelsoortig gezelschap. Burgers, soldaten, diverse legereenheden, matrozen. Iedereen praatte natuurlijk over de revolutie, en ik kon uit alle verhalen afleiden dat het er niet overal zo vredig aan toegegaan was als in Leipzig en Vilnius. De meesten meenden ook dat de zwaarste onlusten nog moesten komen, dat de Spartakusgroep zich zeker niet zomaar gewonnen zou geven.
Twee matrozen meenden zeker te weten dat er de volgende dag in Berlijn iets zou gebeuren. Ik vertelde van mijn plan daar te overnachten. ‘U kunt beter doorreizen,’ werd er gezegd, ‘wie weet rijdt er morgen geen trein meer.’
Daarom ging ik meteen van het Friedrichs- naar het Anhalterstation, een oude spraakzame kruier bracht mijn bagage naar de tram in de Dorotheenstraße en wees huizen aan van waaruit geschoten was. ‘Ik had koud een vrachtje, en toen begon er krek zo’n machinegeweer te knallen. Ik schoot een portiek in, werd er ook van de andere kant gepaft! Mensen uit de tram stoven ook naar binnen, potje met pieren. Later hebben ze er drie officieren en iemand van de Jugendwehr uit gepikt, meteen tegen de muur gezet en in de Spree gegooid.’ […]
Ik ben één keer naar een politieke bijeenkomst geweest, ik wilde de radicaalste mensen leren kennen. De mensen van Spartakus vergaderden in de Coburger Hallen, een armetierige zaal aan de Brühl. Te oordelen naar de afbeeldingen aan de muur was de lange rokerige ruimte ooit de vakbondskamer van een vereniging van spoorwegbeambten geweest. Boven vele groepsfoto’s van treinbestuurders en conducteurs hing een groot schilderij van de keizer, Wilhelm met helm en Haby-snor. Aan twee lange tafels zaten zo’n 250 mensen dicht op elkaar, merendeels mannen van verschillende leeftijd, waarschijnlijk hoofdzakelijk arbeiders, die rookten en bier dronken. Het ging er zo vredig aan toe dat het nog altijd de stamtafel van de spoorwegmensen had kunnen zijn, of een lezing van een vereniging van konijnenfokkers of tuiniers. En ook de zakelijke toon van de man die de lezing hield paste bij die veronderstelling, als je alleen afging op de klank van de traag en bedachtzaam geformuleerde zinnen.
Des te sterker was de uitwerking van de inhoud op mij. De spreker, een ongeveer veertigjarige omvangrijke man in veldgrijs uniform, qua accent een Oost-Pruis, toonde tegenover zijn stille toehoorders de noodzaak van de burgeroorlog aan zoals de leraar op school een wiskundige stelling uiteenzet.
‘Wij zijn de armen,’ zei hij, ‘en de onontwikkelden. De revolutie heeft ons niets geholpen, er is een burgerlijke republiek ontstaan, de regeringssocialisten hebben ons verraden, ze zijn ons minstens zo vijandig gezind als de andere rechtse partijen. De pers is in handen van de bezittende en ontwikkelde klassen, onder de algehele persvrijheid zijn alleen wij niet vrij. Het geplande nationale parlement zal een meerderheid van de bezittende en ontwikkelde klassen opleveren, we zullen er in de minderheid zijn en even weinig invloed hebben als nu in de pers.
Er is geen algehele vrijheid, die ons kan helpen, althans voorlopig niet. We moeten de totstandkoming van het nationale parlement verhinderen, we moeten de pers geheel in onze macht krijgen, alleen in onze macht, we moeten de dictatuur van het proletariaat invoeren en handhaven, totdat alle bezit genationaliseerd is en totdat de ons onthouden cultuur van ons is. Dat kunnen we alleen met geweld bereiken. En waarom zouden we geen geweld gebruiken? Er is zoveel bloed voor de zaak van het kapitalisme gevloeid, waarom zou er dan niet een beetje bloed voor de zaak van het proletariaat vergoten mogen worden?’
Het publiek knikte, riep bravo, applaudisseerde, en dat allemaal in volle ernst, met overtuiging, zonder uitbundigheid. Een tweede spreker, ditmaal een burger, vast en zeker een meestervakman uit Leipzig, begon de uiteenzetting van de Oost-Pruis te parafraseren.
Ik voelde niet de geringste sympathie voor die mensen. Ik hoopte dat de regering erin zou slagen hen zonder bloedvergieten in toom te houden. En als het niet zonder geweld ging, dan zou de regering hopelijk sterk genoeg zijn om zich te handhaven en de verkiezing van het nationale parlement door te zetten.
Op 21 februari 1919 werd de schrijver en onafhankelijke sociaal-democratische politicus Kurt Eisner vermoord. Vanaf dat moment begon de revolutie te ontsporen.
München, 22 februari 1919
Het is triviaal om te zeggen dat een politieke moord, afgezien van alle zedelijke verwerpelijkheid, dom is. En het is triviaal om te zeggen dat er geen einde aan de domheid komt. Maar er is de laatste maanden amper zo’n zinloze en bitter stemmende daad begaan als de moord op Kurt Eisner. Niemand twijfelde aan Eisners volkomen zuivere bedoelingen.
Hij wilde niets voor zichzelf. Hij kende, hoewel zijn plotselinge opkomst hem natuurlijk met zelfbewustzijn heeft vervuld, absoluut niet de pijnlijke ijdelheid van Karl Liebknecht. Hij kende ook niet het bloederige fanatisme van Rosa Luxemburg. Hij wilde zijn handen niet bezoedelen met geld en bloed. Hij had altijd het beste voor, en hij ging bij andere mensen uit van dezelfde onschuld. Daarom was hij politiek zo makkelijk te bestrijden, daarom stond hij ondanks de druk van de partijen van rechts en links in al zijn argeloosheid nog steeds overeind. Of liever: hij zweefde, want de vaste grond was hem allang onder zijn voeten vandaan getrokken en met de vaste grond wist hij trouwens ook niets aan te vangen.
Daarom heeft de dode Eisner nu eindeloos veel meer aanhangers dan de levende Eisner ooit heeft gehad. Hij is een martelaar, zegt de een, beklagenswaardig noemt de ander hem. De meesten zijn van mening dat er met hem en waarschijnlijk via hem, als hij nog zou leven, spoedig een geleidelijke ontwikkeling mogelijk zou zijn geweest, dat de Landdag zich ingewerkt zou hebben, autoriteit zou hebben afgedwongen en snel een verstandige regering zou hebben geïnstalleerd.
Maar nu is enige zekerheid de twijfel aan alles. Het is nog rustig, of wat je in deze miserabele tijd rustig noemt. Rustig, afgezien van wat nachtelijke schietpartijen, enkele bezettingen van krantenredacties en de gebruikelijke stakingen. Maar niemand weet wat zelfs de volgende uren al kunnen brengen. Wat ze ook zullen brengen: de onzekerheid zal blijven, en de akelige leus van de ‘tweede revolutie’, die gisteren meteen in de opgewonden massa werd geworpen, heeft griezelig veel aan kracht gewonnen.
Op de reclamezuilen hangt een groot plakkaat dat alle sociaaldemocraten oproept om zich te verenigen. Als dat inderdaad gebeurt, dan vast en zeker onder leiding van de radicale elementen. Als dat niet gebeurt, dan zijn de verscheurdheid en de onzekerheid nog groter. De burgerij is op het ogenblik behoorlijk hulpeloos.
Een ‘graaf’ heeft de geweldloze Eisner doodgeschoten, hij schijnt ook corpsstudent te zijn. Graaf en corpsstudent en officier en kapitalist en bourgeois – dat is nu allemaal één pot nat, voor nuancering is geen tijd. Overigens moet helaas gezegd worden dat de corpsstudenten zich hier zeer onaangenaam en provocerend gedragen hebben en op de universiteit zelfs onder docenten en collegebezoekers minstens evenveel tegenstanders hebben als de onafhankelijke sociaaldemocraten bij de regeringssocialisten. Maar ik kan alleen maar schrijven – en ook dat is kenmerkend voor de huidige situatie – dat de moordenaar een corpsstudent ‘schijnt te zijn geweest’. Want of dat waar is en of hij nog leeft, dat weet het publiek niet. Wraak van de onafhankelijken… Dit en nog veel meer kun je her en der horen, en iedereen leeft in onzekerheid.
Het hele stadsbeeld was gisteren in één klap veranderd. Voordat je wist wat er was gebeurd, bemerkte je de uitwerking al. Plotseling stokte het tramverkeer, sloten winkels en restaurants hun deuren, stroomden de studenten de universiteit en de technische hogeschool uit, die meteen tot maandag gesloten werden. Ook de handgranaat, onlangs, tegen de Landdag wordt met veel stelligheid toegeschreven aan een corpsstudent, en daarom is de universiteit het lachen vergaan. Daarna zag je een lange, lange stoet van arbeiders, jeugdigen, geüniformeerden de Ludwigstraße oversteken. ‘Naar de Theresienwiese!’ – ‘Wraak op Eisner!’ – ‘Weg met de zwartrokken!’ werd er geschreeuwd, maar in het algemeen trokken de mensen merkwaardig rustig en waardig over straat. Het publiek keek tamelijk terneergeslagen toe. Nog waren ze ongewapend, hoorde je met een akelige beklemtoning van het ‘nog’ vaak genoeg. Toen vormden zich op straten en pleinen de merkwaardige cirkelronde trossen mensen, misschien typisch voor München.
Ergens midden in de kluwen wordt iets gezegd of verteld, niet bijzonder luid, de kluwen staat om het midden heen en vraagt wat er aan de hand is. Vijf meter verderop een tweede kluwen, even symmetrisch, en een derde, een zesde, een twaalfde… Eén schot is genoeg om de samengesmolten groepen uiteen te laten spatten tot een chaotische massa.
En ik verbaasde me eigenlijk de hele dag dat dit schot niet viel. Want al heel snel doken er vrachtwagens op propvol soldaten, en ieder van hen hield zijn geweer in de aanslag, en enkelen laadden het, eerder demonstratief dan voorzichtig. Op de wagens stonden ook machinegeweren. Maar het belangrijkste waren de grote rode vlaggen. Sommige mooi simpel rood, andere met opschriften, een zelfs met een Turkse halvemaan; maar die vlag was zo mooi rood dat de halvemaan niet stoorde. De mensen juichten, en hier en daar had je de ernst van het geheel best kunnen vergeten en denken dat het een vrolijk carnavalsfeest was.
In München riepen de links-radicalen op 7 april 1919 de radenrepubliek uit. Hun regering werd aanvankelijk geleid door pacifistische intellectuelen, maar die werden na een week aan de kant gezet door de communisten Eugen Leviné, Max Levien en Rudolf Egelhofer, die een tweede radenrepubliek uitriepen.
De rijksregering in Berlijn wilde in München schoon schip te maken. Hoewel er van beide kanten mensen waren die wilden onderhandelen, draaide het toch op geweld uit. Er trokken 30.000 vrijkorpssoldaten, bestaande uit Pruisische, Beierse en Württembergse militairen, naar München op. Er ontstond een gevecht tussen het ‘Witte Leger’ van de vrijkorpsen en het linkse ‘Rode Leger’.
München, 17 april 1919
München is omsingeld. Erbinnen houdt hoogstens, maar dan ook echt hoogstens, een tiende deel van de bevolking de overige honderdduizenden als in ketenen gevangen. En dat tiende deel op zijn beurt is een absoluut willoos en argeloos instrument van een handjevol uitheemse avonturiers, die met elkaar in de clinch liggen en wier dromers- en bohemiennatuur noodzakelijk moeten wijken voor potige misdadigers. Dat is echt niet overdreven: grote argeloosheid, dat is de gemoedstoestand die je in alle lagen van de bevolking en bij alle partijen steeds weer kunt waarnemen.
München accepteert zijn tragikomische lot passief, ook het schijnbaar heersende proletariaat is geheel passief, het laat zich van hot naar haar schuiven. De passiviteit is het enige echte Beierse ingrediënt van deze revolutie, die door niet-Beierse mensen wordt opgevoerd en die buitenlandse woorden en buitenlandse instellingen onnozel imiteert.
De radenrepubliek voelde zich niet zeker van haar zaak, argwanend gadegeslagen door de burgers ter rechterzijde en in het nauw gebracht door de communisten ter linkerzijde, die alleen maar ‘spot en hoon voor het gedrocht van de radenrepubliek’ hadden. De groeiende onzekerheid van de regeerders blijkt uit de grote hoeveelheid vlugschriften die ze vanuit auto’s op straat lieten werpen en overal lieten verdelen en aanplakken; uit de bezwerende oproepen tot eenheid binnen het proletariaat; uit de bekendmaking dat die eenheid bereikt was door het toelaten van communistische toezichthouders in de Centrale Raad; en vooral uit het werven, het altijd maar weer werven voor het Rode Leger. […]
Maar ’s avonds, terwijl hier bij de Siegestor iedereen nog vredig liep te wandelen, begon het in de binnenstad te knetteren. Eerst geweerschoten, daarna steeds langere salvo’s uit machinegeweren, daarna een krachtige mengeling van beide soorten muziek, met af en toe een handgranaat ertussendoor, daarna, ongeveer een uur later, drie machtig dreunende schokken, en meteen daarop iets wat de Fransman vast en zeker un silence tragique zou noemen, maar wat voor de inwoners van München niet meer dan herwonnen nachtrust betekent.
Nee, want in Libië... Bladiebladiebladiebla...quote:Op zondag 15 mei 2016 09:58 schreef Hexagon het volgende:
Heb je er al eens aan gedacht dat we in NL gewoon niet op een revolutie zitten te wachten?
Of je moet eens leren lezen in plaats van woorden in de mond stoppen? Ik had het over een revolutie, niet een staatsgreep.quote:Op zondag 15 mei 2016 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
TS moet dit maar eens lezen
[ afbeelding ]
Verder moet TS leren dat een revolutie wat anders is dan een staatsgreep
Niet door de midden en hoge klasse nee, maar wel door de lage en onderklasse.quote:Op zondag 15 mei 2016 09:58 schreef Hexagon het volgende:
Heb je er al eens aan gedacht dat we in NL gewoon niet op een revolutie zitten te wachten?
Want door de samenleving te ontwrichten gaan hun uitkeringen omhoog?quote:Op zondag 15 mei 2016 11:16 schreef D1990 het volgende:
[..]
Niet door de midden en hoge klasse nee, maar wel door de lage en onderklasse.
Chaos creëert ook kansen. Ten eerste, wordt tijdens een revolutie mensen beoordeelt op hun bekwaamheid en competentie. Niet op hun socio-economische achtergrond of diploma's. Dus een soldaat kan in een jaar tijd officier worden, waardoor diegene dus kan klimmen op de socio-economische ladder en aanzien krijgt.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want door de samenleving te ontwrichten gaan hun uitkeringen omhoog?
Ja, kan je even met cijfers komen? Want in vrijwel elk land is de lage/onderklasse in de meerderheid.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:18 schreef KoosVogels het volgende:
Gelukkig vormen de 'lage en onderklasse' maar een klein deel van de inwoners van dit land.
Er leven ongeveer 1,25 miljoen Nederlanders in armoede. Een kleine minderheid dus.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:23 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, kan je even met cijfers komen? Want in vrijwel elk land is de lage/onderklasse in de meerderheid.
Hoe ga je er financieel op vooruit als je de hele samenleving en dus ook economie ontwricht?quote:Op zondag 15 mei 2016 11:23 schreef D1990 het volgende:
[..]
Chaos creëert ook kansen. Ten eerste, wordt tijdens een revolutie mensen beoordeelt op hun bekwaamheid en competentie. Niet op hun socio-economische achtergrond of diploma's. Dus een soldaat kan in een jaar tijd officier worden, waardoor diegene dus kan klimmen op de socio-economische ladder en aanzien krijgt.
Ten tweede, als je kijkt naar de Nederlandse geschiedenis en opstanden. Zoals de Patriotten eind 18de eeuw, en de Franse Inval eind 18de eeuw en de nasleep van de bezetting in Nederland. Wat zie je dan? Dat mensen het bezit en vastgoed plundert van de vijand en beslag legt op hun goederen. Oftewel, de bevolking plundert het leeg, en wat overblijft(zoals huizen) neemt de staat in beslag.
Dus als men wilt, kunnen ze er ook financieel op vooruit.
Hoeveel intellectuelen bevinden zich in die laatste groepen, volgens je artikel zouden die namelijk noodzakelijk zijn. Ik vermoed dat er binnen die bevolkingsklasses er geen rondlopen waardoor het bij geroeptoeter door personen zoals jij blijft hangen.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:16 schreef D1990 het volgende:
[..]
Niet door de midden en hoge klasse nee, maar wel door de lage en onderklasse.
Alles om de vijanden tegen de revolutie maar op het verkeerde been te zetten. Misschien verstoppen ze ook wel in deze postings geheime boodschappen.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens ontgaat me enigszins de samenhang tussen de TT en de OP.
Niet in Nederland. Dat maakt Nederland (samen met nog meer Europese landen) ook relatief bijzonder en stabiel. Afhankelijk van de definitie die je hanteert bestaat Nederland voor 40% uit middenklasse, 30% uit onderklasse en voor nog eens 30% uit hogere middenklasse en hoger. Zie hiervoor het werk van de socioloog-econoom Paul de Beer die hier heel erg veel over heeft gepubliceerd.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:23 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, kan je even met cijfers komen? Want in vrijwel elk land is de lage/onderklasse in de meerderheid.
Een onderklasse van 1,25 vind jij weinig? Je weet wel dat men niet de steun van 90% van de bevolking hoeft te hebben om een revolutie met succes te laten ontketenen? 3-10% is genoeg. Met 3% is het haalbaar, met 10% zijn de kansen van slagen aanzienlijk hoger.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er leven ongeveer 1,25 miljoen Nederlanders in armoede. Een kleine minderheid dus.
Dat is angst zaaien, alsof een revolutie automatisch betekent dat Nederland veranderd in een Europees Somalië.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe ga je er financieel op vooruit als je de hele samenleving en dus ook economie ontwricht?
Noem eens een land dat na een revolutie niet in chaos veranderde dan?quote:Op zondag 15 mei 2016 11:36 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dat is angst zaaien, alsof een revolutie automatisch betekent dat Nederland veranderd in een Europees Somalië.
Veel van die armoedzaaiers zijn amper in staat om hun eigen veters te strikken, laat staan dat ze een revolutie kunnen starten.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:36 schreef D1990 het volgende:
[..]
Een onderklasse van 1,25 vind jij weinig? Je weet wel dat men niet de steun van 90% van de bevolking hoeft te hebben om een revolutie met succes te laten ontketenen? 3-10% is genoeg. Met 3% is het haalbaar, met 10% zijn de kansen van slagen aanzienlijk hoger.
Een tijdelijke periode van chaos ja, niet permanent. Hij deed net alsof Nederland voor eeuwig of ten minste meerdere generaties lang in chaos wordt gestort.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Noem eens een land dat na een revolutie niet in chaos veranderde dan?
Ja, want partijen zoals de SP bestaat enkel uit tokkies natuurlijk.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel intellectuelen bevinden zich in die laatste groepen, volgens je artikel zouden die namelijk noodzakelijk zijn. Ik vermoed dat er binnen die bevolkingsklasses er geen rondlopen waardoor het bij geroeptoeter door personen zoals jij blijft hangen.
Maar jij bent dan ook geen revolutionair, jij steunt de staat. Dus is logisch dat jij zo reageert. Voor jou is het leven goed, dus wat boeit jou het leven van een ander.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:30 schreef Hexagon het volgende:
En in plaats van een revolutie kunnen ze ook de verkiezingen van volgend jaar afwachten natuurlijk.
En jij denkt dat dat goed is voor de onderklasse? Jij denkt dat de onderklasse daarna de baas is? Macht corrumpeert. Diezelfde revolutionairen zullen binnen de kortste keren de bovenklasse vormen en het prima voor zichzelf voor elkaar hebben terwijl hun voormalige medestanders, de mensen voor wie ze het gedaan hebben, het net zo slecht, zo niet slechter hebben. Kijk maar naar elke revolutie die je kunt verzinnen. Er drijft een nieuwe toplaag naar boven en voor de rest verandert er geen ruk. Behalve dan dat je een paar jaar ook nog voedselschaarste hebt, handelstekorten, chaos, vaak terreur enzovoort.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:39 schreef D1990 het volgende:
[..]
Een tijdelijke periode van chaos ja, niet permanent. Hij deed net alsof Nederland voor eeuwig of ten minste meerdere generaties lang in chaos wordt gestort.
Wil je ook even je identiteit hier plaatsen, en adres gegevens? En dan vervolgens eventjes contact opnemen met die "armoedzaaiers" of durf je da niet? Want dat zitten er natuurlijk consequenties aan vast he. Dan durf je niet, anoniem lekker mensen vernederen durf je dan weer wel.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Veel van die armoedzaaiers zijn amper in staat om hun eigen veters te strikken, laat staan dat ze een revolutie kunnen starten.
En mocht het onverhoopt toch gebeuren, dan is daar altijd nog de politie om die malloten in tweeën te rammen.
Ten opzichte van de situatie die gaat ontstaan tijdens en na een revolutie heeft ook de lagere klasse het goed. Fantastisch, zelfs.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:40 schreef D1990 het volgende:
[..]
Maar jij bent dan ook geen revolutionair, jij steunt de staat. Dus is logisch dat jij zo reageert. Voor jou is het leven goed, dus wat boeit jou het leven van een ander.
Zit jij in zo'n slechte positie dan? Met je internetje en je natje en je droogje? Of type je dit vanaf de computer bij het Leger des Heils?quote:Op zondag 15 mei 2016 11:40 schreef D1990 het volgende:
[..]
Maar jij bent dan ook geen revolutionair, jij steunt de staat. Dus is logisch dat jij zo reageert. Voor jou is het leven goed, dus wat boeit jou het leven van een ander.
Ik hoef helemaal niemand te verslaan. Daar hebben we onze politiemacht voor.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:41 schreef D1990 het volgende:
[..]
Wil je ook even je identiteit hier plaatsen, en adres gegevens? En dan vervolgens eventjes contact opnemen met die "armoedzaaiers" of durf je da niet? Want dat zitten er natuurlijk consequenties aan vast he. Dan durf je niet, anoniem lekker mensen vernederen durf je dan weer wel.
En dat soort wezens moeten dat opstandelingen gaan verslaan, wauw.
In Libië hadden ze ook laptops, smart phone's, aan dak boven het hoofd en auto's etc. Je punt?quote:Op zondag 15 mei 2016 11:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Zit jij in zo'n slechte positie dan? Met je internetje en je natje en je droogje? Of type je dit vanaf de computer bij het Leger des Heils?
Figuren zoals TS zouden er goed aan doen om een bezoek te brengen aan landen waar de onderklasse het pas echt beroerd heeft.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Zit jij in zo'n slechte positie dan? Met je internetje en je natje en je droogje? Of type je dit vanaf de computer bij het Leger des Heils?
In Libië hadden ze ook een megalomane dictator, een waardeloze handelsbalans, een onzekere samenleving en een naam in het buitenland een terroristenstaat te zijn.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:45 schreef D1990 het volgende:
[..]
In Libië hadden ze ook laptops, smart phone's, aan dak boven het hoofd en auto's etc. Je punt?
Die chaos kan blijvende schade veroorzaken waardor de onderklasse juist slechter af is.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:39 schreef D1990 het volgende:
[..]
Een tijdelijke periode van chaos ja, niet permanent. Hij deed net alsof Nederland voor eeuwig of ten minste meerdere generaties lang in chaos wordt gestort.
quote:Op zondag 15 mei 2016 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die chaos kan zal blijvende schade veroorzaken waardor de onderklasse juist slechter af is.
Ik zie bovendien ook niet in welke situatie nu precies beter zou zijn dan de huidige. Nederland is toch wel een van de best functionerende staten ter wereld.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die chaos kan blijvende schae veroorzaken waardor de onderklasse juist slechter af is.
Oh, echt? Apart dat het westen dan nauwe banden met het regime had, en hem zelfs voorzag van bewapening en hielp met de modernisering van zijn krijgsmacht. De SAS hielp zelfs mee met de training van een select groepje soldaten van het Khamis Brigade. Apart joh, voor zo'n "terroristen staat".quote:Op zondag 15 mei 2016 11:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In Libië hadden ze ook een megalomane dictator, een waardeloze handelsbalans, een onzekere samenleving en een naam in het buitenland een terroristenstaat te zijn.
Wat heeft de SP met de door jou gewenste revolutie te maken, hebben ze een geheime agenda die je hier nu verklapt hebt?quote:Op zondag 15 mei 2016 11:39 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, want partijen zoals de SP bestaat enkel uit tokkies natuurlijk.
Kan, buitenlandse wezens kunnen volgende week ook de planeet aarde binnenvallen. Volgende week kan de planeet aarde ook vernietigd worden door een reuzen astroide. Kan, kan, als, als scenario's kan ik ook verzinnen.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die chaos kan blijvende schade veroorzaken waardor de onderklasse juist slechter af is.
Hij krijgt als strijder van het eerste uur vast wel ergens een straatnaam. Hoogstwaarschijnlijk de straat waar hij in naam van de revolutie al strijdend ten onderging, maar het is een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
Dus TS denkt dat omdat de wapens oppakt tijdens een eventuele revolutie, hij automatisch tot de welgestelde bovenklasse gaat behoren. Lijkt mij tamelijk naïef.
Kanonnenvoer hebben strijdende partijen altijd nodig, ik vermoed dat TS bij de gesneuvelden gaat behoren, als de revolutie dan toch slaagt zal zijn naam wel ergens op een gedenksteen komen. Misschien wil hij nog een pakkende tekst erbij, dat mag hij in dit topic wel aangeven.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
Dus TS denkt dat omdat de wapens oppakt tijdens een eventuele revolutie, hij automatisch tot de welgestelde bovenklasse gaat behoren. Lijkt mij tamelijk naïef.
Als jij verbannen zou zijn tot armoede, zou jij zelf nu hier het hardst om revolutie schreeuwen. Enige reden waarom mensen er tegen zijn op dit forum, omdat het nu persoonlijk goed gaat met hun leven. En hun het geen enkele flikker boeit als hun mede landgenoot in ellende leeft. Goede formule voor een samenleving.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:57 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik had eigenlijk gehoopt dat niemand dit keer op TS in zou gaan. Word een beetje moe van reïncarnatie nummer zoveel van hetzelfde topic. Het verloop van de topics is ook elke keer hetzelfde.
Dus jij zit in armoede?quote:Op zondag 15 mei 2016 12:00 schreef D1990 het volgende:
[..]
Als jij verbannen zou zijn tot armoede, zou jij zelf nu hier het hardst om revolutie schreeuwen. Enige reden waarom mensen er tegen zijn op dit forum, omdat het nu persoonlijk goed gaat met hun leven. En hun het geen enkele flikker boeit als hun mede landgenoot in ellende leeft. Goede formule voor een samenleving.
Nee dat is volstrekt logisch. TS wil graag een revolutie, en niemand is het met hem eens. Dus wil TS een revolutie, zodat hij het anderen het leven zuur kan maken tot zij een revolutie willen en hij kan zeggen "ZIE JE WEL?!".quote:Op zondag 15 mei 2016 12:10 schreef KoosVogels het volgende:
Dus TS wil vooral een revolutie omdat hij medeburgers die het nu beter hebben naar de kolenmijnen kan sturen?
TS, jij klaagt dat wij geen oog hebben voor de onderklasse. Maar wat jij wil is zelf aan de top van de piramide staan en de nieuwe onderklasse vele malen slechter behandelen dan nu het geval is.
Vind je dat zelf ook niet wat gek?
Je ontwijkt de vraag.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Kan, buitenlandse wezens kunnen volgende week ook de planeet aarde binnenvallen. Volgende week kan de planeet aarde ook vernietigd worden door een reuzen astroide. Kan, kan, als, als scenario's kan ik ook verzinnen.
Misschien omdat het een gefaalde revolutie was? Misschien daarom? Je weet wel dat die revolutie in München was neergeslagen? Of denk jij dat Beieren onafhankelijk is?quote:Op zondag 15 mei 2016 12:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik wacht nog steeds op de uitleg van TS wat zijn TT en OP nu met elkaar te maken hebben en waarom de Beierse raden Republiek een les van een gefaalde revolutie was.
Misschien zou je je er iets dieper in moeten inlezen. Er was iets meer aan de hand dan dit soort simplistisch geneuzel.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:22 schreef D1990 het volgende:
[..]
Misschien omdat het een gefaalde revolutie was? Misschien daarom? Je weet wel dat die revolutie in München was neergeslagen? Of denk jij dat Beieren onafhankelijk is?
Maar vertel eens wat over wat jouw wens om een revolutie dan zo prikkelt? Dat je geen noemenswaardige opleiding hebt gevolgd of volgt is pijnlijk duidelijk geworden, maar je roept verder steeds alles over het plebs en "de onderklasse" die wél op een revolutie zit te wachten.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:19 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, vooral externaliseren. Arme koosvogels is een slachtoffer, die lage plebs moeten het maar accepteren om vernederd te worden en als minderwaardig behandelt te worden. Hoe durven die plebs daar boos over te worden. Arme koosvogels, ze zijn gewoon jaloers omdat jij zo succesvol bent en hun losers.
PS: Dat heet karma. Ik heb geen interesse om op een moreel hoger paard te zitten, ik wil jou aandoen wat jij andere aandoet.
Grappig, hoe middenklassers mij proberen te vertellen over hoe goed ik het heb en een revolutie niet nodig is. Je weet wel dat wezens als jij dat altijd doen he? Tijdens de Romeinse Republiek maakte de senatoren de plebs ook wijs dat de plebs het maar goed hebben, en vooral hun bek moeten houden en hun socio-economisch meerdere moeten gehoorzamen. Zelfde verhaal in Frankrijk pre-1789 en Rusland 1917.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:25 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Maar vertel eens wat over wat jouw wens om een revolutie dan zo prikkelt? Dat je geen noemenswaardige opleiding hebt gevolgd of volgt is pijnlijk duidelijk geworden, maar je roept verder steeds alles over het plebs en "de onderklasse" die wél op een revolutie zit te wachten.
Ik neem dus aan dat je jezelf tot deze onderklasse rekent. Kennelijk vind je het ontzettend zielig voor jezelf dat je in een van de meest welvarende Westerse samenlevingen leeft. Of je een baan hebt weet ik niet, maar zelfs als je die niet zou hebben hoef je hier niet te verhongeren. Sterker nog, verre van: je kan hier met een bijstandsuitkering een laptop kopen, af en toe nieuwe kleren, en ook nog eens de kroeg in of uit eten. En je hebt toegang tot een van de beste gezondheidszorgsystemen van de wereld ondanks dat je de werkelijke maatschappelijke kosten daarvan nooit zou kunnen betalen als je daadwerkelijk tot de onderklasse zou behoren.
Waarom zou je, als "onderklasse", dat op willen geven? Heb je ooit je neus over landsgrenzen heengestoken en gezien hoe slecht de onderklasse het dáár heeft?
Waar heeft de onderklasse het (ooit) beter (gehad)?!quote:Op zondag 15 mei 2016 12:29 schreef D1990 het volgende:
[..]
Grappig, hoe middenklassers mij proberen te vertellen over hoe goed ik het heb en een revolutie niet nodig is. Je weet wel dat wezens als jij dat altijd doen he? Tijdens de Romeinse Republiek maakte de senatoren de plebs ook wijs dat de plebs het maar goed hebben, en vooral hun bek moeten houden en hun socio-economisch meerdere moeten gehoorzamen. Zelfde verhaal in Frankrijk pre-1789 en Rusland 1917.
Een revolutionair die zich laat om praten door constante negatieve reacties van middenklassers over hoe hopeloos een revolutie is en dergelijke, is een waardeloze revolutionair. Aangezien die blijkbaar wacht op goedkeuring van de middenklasse. Pas wanneer het slecht gaat met de middenklasse mag een revolutie pas ontketenen.
Dikke middelvinger voor jou.
Klein verschil: In de door jou genoemde voorbeelden (hoe onnauwkeurig ook) hadden de lagere klassen het niet goed en was er grond voor ontevredenheid omdat men niet wist of er de volgende dag eten op tafel zou staan.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:29 schreef D1990 het volgende:
[..]
Grappig, hoe middenklassers mij proberen te vertellen over hoe goed ik het heb en een revolutie niet nodig is. Je weet wel dat wezens als jij dat altijd doen he? Tijdens de Romeinse Republiek maakte de senatoren de plebs ook wijs dat de plebs het maar goed hebben, en vooral hun bek moeten houden en hun socio-economisch meerdere moeten gehoorzamen. Zelfde verhaal in Frankrijk pre-1789 en Rusland 1917.
Een revolutionair die zich laat om praten door constante negatieve reacties van middenklassers over hoe hopeloos een revolutie is en dergelijke, is een waardeloze revolutionair. Aangezien die blijkbaar wacht op goedkeuring van de middenklasse. Pas wanneer het slecht gaat met de middenklasse mag een revolutie pas ontketenen.
Dikke middelvinger voor jou.
Volgens mij beschrijf je nu jezelf. Schijnbaar heb je het nogal kut nu, en hoop je erop dat er een veel grotere groep is die het ook nogal kut heeft en een revolutie gaat starten, zodat jij het daarna beter hebt.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:31 schreef D1990 het volgende:
Uiteindelijk ligt het aan de lage-onderklasse zelf, of ze wel of geen revolutie willen. Zo niet, dan heeft het geen zin om deel van iets uit te maken wat toch nooit zal gebeuren.
Het probleem is dat mensen die voor een revolutie zijn, zelf niet voor de revolutie willen vechten. Maar liever willen dat iemand anders gaat vechten voor de revolutie, terwijl ze zelf lekker thuis op de bank hangen met een biertje in de hand maar wel willen profiteren wanneer de revolutie is geslaagd.
In dat geval kunnen ze wel heel erg lang blijven wachten op de messiah, want niemand gaat vechten en offers brengen om iemand anders een beter leven te geven,
Onzin, het leven was goed toen.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klein verschil: In de door jou genoemde voorbeelden (hoe onnauwkeurig ook) hadden de lagere klassen het niet goed en was er grond voor ontevredenheid omdat men niet wist of er de volgende dag eten op tafel zou staan.
In Nederland in 2016 heb je dit niet. Iedereen heeft te eten, een dak boven het hoofd en de mogelijkheid zich op te werken. Alleen daarom al gaan je vergelijkingen manker dan een piraat die zijn houten poot is verloren.
Nee, dat is alleen wat de middenklasse zegt! Dat is niet waar. De onderklasse heeft maar 1 kans en dat is 'La Révolucion!'quote:Op zondag 15 mei 2016 12:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij beschrijf je nu jezelf. Schijnbaar heb je het nogal kut nu, en hoop je erop dat er een veel grotere groep is die het ook nogal kut heeft en een revolutie gaat starten, zodat jij het daarna beter hebt.
Misschien kun je zelf gewoon wat van je leven gaan maken. Je hebt hier kansen genoeg.
Ja klopt, want revoluties ontstaan natuurlijk door miljonairs en bedrijfseigenaren, toch? Revoluties zijn altijd altruïstisch, en totaal niet uit eigenbelang omdat men een beter leven wilt.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij beschrijf je nu jezelf. Schijnbaar heb je het nogal kut nu, en hoop je erop dat er een veel grotere groep is die het ook nogal kut heeft en een revolutie gaat starten, zodat jij het daarna beter hebt.
Misschien kun je zelf gewoon wat van je leven gaan maken. Je hebt hier kansen genoeg.
Geen flauw idee hoe je dit uit mijn post haalt.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:35 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja klopt, want revoluties ontstaan natuurlijk door miljonairs en bedrijfseigenaren, toch? Revoluties zijn altijd altruïstisch, en totaal niet uit eigenbelang omdat men een beter leven wilt.
Vooral doorgaan met romantiseren.
Ja, heel goedquote:
Blijkbaar begrijp je de ironie niet, ik gebruik namelijk jou logica. Omdat jij een nogal egoïstische klootzak bent die geen medeleven heeft met z'n mede mens. Pas wanneer jij alles kwijt bent, dan mag men pas in opstand komen.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, heel goedGodskolere. We zouden je eens naar Parijs in 1788 moeten transporteren en je loslaten. Kun je zien hoe goed het leven was. Of Rome in welk jaar dan ook. Heb je überhaupt ooit een sociale geschiedenis van Rome of pre-Revolutionair Frankrijk gelezen?
Dit was jouW verhaal:quote:Op zondag 15 mei 2016 12:39 schreef D1990 het volgende:
[..]
Blijkbaar begrijp je de ironie niet, ik gebruik namelijk jou logica. Omdat jij een nogal egoïstische klootzak bent die geen medeleven heeft met z'n mede mens. Pas wanneer jij alles kwijt bent, dan mag men pas in opstand komen.
Met andere woorden: Jij vergelijkt jouW huidige situatie blijkbaar met die van het plebs in het oude Rome en de armen in Frankrijk en de boeren in Rusland. Ik geef duidelijk aan, dat er een giganormous verschil is, namelijk dat in die tijden die groepen het inderdaad zwaar kut hadden, maar dat jij vergeleken bij hen in een paradijselijk luilekkerland leeft en dat die grond voor revolutie dus totale onzin is in het Nederland van 2016. De onderklasse HEEFT het gewoon redelijk goed. Ze lijden geen honger, ze worden niet willekeurig afgeranseld door de hoge heren enzovoort.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:29 schreef D1990 het volgende:
[..]
Grappig, hoe middenklassers mij proberen te vertellen over hoe goed ik het heb en een revolutie niet nodig is. Je weet wel dat wezens als jij dat altijd doen he? Tijdens de Romeinse Republiek maakte de senatoren de plebs ook wijs dat de plebs het maar goed hebben, en vooral hun bek moeten houden en hun socio-economisch meerdere moeten gehoorzamen. Zelfde verhaal in Frankrijk pre-1789 en Rusland 1917.
Ja, altijd met je vingertje wijzen naar andere landen waar het slechter is. Je hebt natuurlijk geen argument over het beleid in Nederland. Dus ga jij maar met je vingertje wijzen naar andere landen.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dit was jouW verhaal:
[..]
Met andere woorden: Jij vergelijkt jouW huidige situatie blijkbaar met die van het plebs in het oude Rome en de armen in Frankrijk en de boeren in Rusland. Ik geef duidelijk aan, dat er een giganormous verschil is, namelijk dat in die tijden die groepen het inderdaad zwaar kut hadden, maar dat jij vergeleken bij hen in een paradijselijk luilekkerland leeft en dat die grond voor revolutie dus totale onzin is in het Nederland van 2016. De onderklasse HEEFT het gewoon redelijk goed. Ze lijden geen honger, ze worden niet willekeurig afgeranseld door de hoge heren enzovoort.
Hoe jij dan op bovenstaande reactie komt en meent mij te moeten beschuldigen van egoïsme en dergelijke, ontgaat mij te enen male.
Het gaat helemaal niet over een revolutie in Beierenquote:Op zondag 15 mei 2016 12:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Lees het topic eens? Het gaat over de revolutie in Beieren, wat doet men vervolgens. Praten over een revolutie in Nederland. Oftewel, lekker trollen en off-topic reacties plaatsen zodat het topic op slot wordt gegooid.
quote:Op zondag 15 mei 2016 12:49 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, altijd met je vingertje wijzen naar andere landen waar het slechter is. Je hebt natuurlijk geen argument over het beleid in Nederland. Dus ga jij maar met je vingertje wijzen naar andere landen.
Lees anders bovenstaande post van Pokkelmans nog eens. Gaat niet over andere landen, maar gewoon over Nederland. En wat we hier hebben om te zorgen dat mensen die een beetje pech hebben (en ook mensen die een beetje geen zin hebben) toch nog een heel fatsoenlijk leven kunnen leiden. Wellicht kun je aangeven wat er niet klopt aan die post.quote:Op zondag 15 mei 2016 12:25 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Maar vertel eens wat over wat jouw wens om een revolutie dan zo prikkelt? Dat je geen noemenswaardige opleiding hebt gevolgd of volgt is pijnlijk duidelijk geworden, maar je roept verder steeds alles over het plebs en "de onderklasse" die wél op een revolutie zit te wachten.
Ik neem dus aan dat je jezelf tot deze onderklasse rekent. Kennelijk vind je het ontzettend zielig voor jezelf dat je in een van de meest welvarende Westerse samenlevingen leeft. Of je een baan hebt weet ik niet, maar zelfs als je die niet zou hebben hoef je hier niet te verhongeren. Sterker nog, verre van: je kan hier met een bijstandsuitkering een laptop kopen, af en toe nieuwe kleren, en ook nog eens de kroeg in of uit eten. En je hebt toegang tot een van de beste gezondheidszorgsystemen van de wereld ondanks dat je de werkelijke maatschappelijke kosten daarvan nooit zou kunnen betalen als je daadwerkelijk tot de onderklasse zou behoren.
Waarom zou je, als "onderklasse", dat op willen geven? Heb je ooit je neus over landsgrenzen heengestoken en gezien hoe slecht de onderklasse het dáár heeft?
én, welke revoluties hebben de situatie voor de armste klasse eigelijk dan wel zoveel beter gemaakt?quote:Op zondag 15 mei 2016 12:29 schreef D1990 het volgende:
Grappig, hoe middenklassers mij proberen te vertellen over hoe goed ik het heb en een revolutie niet nodig is. Je weet wel dat wezens als jij dat altijd doen he? Tijdens de Romeinse Republiek maakte de senatoren de plebs ook wijs dat de plebs het maar goed hebben, en vooral hun bek moeten houden en hun socio-economisch meerdere moeten gehoorzamen. Zelfde verhaal in Frankrijk pre-1789 en Rusland 1917.
quote:Op zondag 15 mei 2016 12:49 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, altijd met je vingertje wijzen naar andere landen waar het slechter is. Je hebt natuurlijk geen argument over het beleid in Nederland. Dus ga jij maar met je vingertje wijzen naar andere landen.
quote:Grappig, hoe middenklassers mij proberen te vertellen over hoe goed ik het heb en een revolutie niet nodig is. Je weet wel dat wezens als jij dat altijd doen he? Tijdens de Romeinse Republiek maakte de senatoren de plebs ook wijs dat de plebs het maar goed hebben, en vooral hun bek moeten houden en hun socio-economisch meerdere moeten gehoorzamen. Zelfde verhaal in Frankrijk pre-1789 en Rusland 1917.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |