Kennis groeit duidelijk niet. De slimme moslims die ik ken zijn daar in gedwongen omdat ouders zo waren. Je moet mensen geen ruimte geven voor bepaalde dingen. Zaken kunnen thuis. Dat is in de Islam ook duidelijk zo. Je kan gebeden inhalen.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:52 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Het is eenmaal een feit dat de Islam groeit. En hoe duisterder het wordt gevonden door niet-moslims hoe aantrekkelijker het wordt gevonden door geboren moslims om dit stukje identiteit te "beschermen". Bij mij is het andersom. Ik ben een geboren moslim maar daar is vrijwel niets meer van over maar kan de wens voor een kleine gebedsruimte wel begrijpen. Zouden we ook moeilijk doen als er aparte toiletten voor transgenders zou komen? Laat iedereen zijn wat ie wil zijn zolang het maar niet hinderlijk wordt voor anderen.
Eisen hoeft niet perse hinderlijk te zijn. En waarom zouden ze er niet over beginnen?quote:Op woensdag 27 april 2016 19:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ze hoeven er niet over te beginnen, je hoeft niet perse een bidruimte te eisen, dus dat is al hinderlijk. En dan heb ik het nog maar even niet over de polarisatie.
Het gaat over een universiteit. Waar stopt het dan?quote:Op woensdag 27 april 2016 19:26 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Eisen hoeft niet perse hinderlijk te zijn. En waarom zouden ze er niet over beginnen?
Ik zou het wel oke vinden als er 1 gebedsruimte zou komen waar iedereen mag bidden of mediteren. Zo zien en monitoren ze elkaar, ontstaan er misschien wel goede gesprekken of waardevolle contacten met als gevolg dat er meer begrip is voor elkaar. Dat laatste klonk wel heel optimistisch of niet
Die ruimte is er al. De stilteruimte.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:26 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Eisen hoeft niet perse hinderlijk te zijn. En waarom zouden ze er niet over beginnen?
Ik zou het wel oke vinden als er 1 gebedsruimte zou komen waar iedereen mag bidden of mediteren. Zo zien en monitoren ze elkaar, ontstaan er misschien wel goede gesprekken of waardevolle contacten met als gevolg dat er meer begrip is voor elkaar. Dat laatste klonk wel heel optimistisch of niet
Nou nee, je komt met nogal een onzinnige vergelijking aan en daar krijg je antwoord op geheel in de lijn met de door jou gestelde casus. Jij maakt de vergelijking tussen een universiteit en een kantine die opereert uit commercieel oogpunt. Dan moet je niet met dit soort drogredenaties aankomen als je inhoudelijk wordt gepareerd. Immers, zo'n stilteruimte wordt niet uitgebaat door een commerciële instelling in tegenstelling tot een kantine.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat als de tabaksindustrie bij Kaas aankomt op de universiteit om iets uitgezocht te krijgen, dat je dan dezelfde overweging kunt maken natuurlijk. Beter een beetje geven wat ze verlangen, brengt alleen maar geld op.
Nou gedwongen.. Het is gewoon automatisme. Als ik nu zou besluiten geen moslim meer te zijn, zou geen hond dat merken omdat ik werkelijk niets "islamitisch" uitvoer in de praktijk. Behalve varkensvlees eten dan maar dat is ook een gewenning. De rest is een bewuste keuze. De overtuiging is compleet weggevaagd maar ik blijf nog "hangen"quote:Op woensdag 27 april 2016 19:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kennis groeit duidelijk niet. De slimme moslims die ik ken zijn daar in gedwongen omdat ouders zo waren. Je moet mensen geen ruimte geven voor bepaalde dingen. Zaken kunnen thuis. Dat is in de Islam ook duidelijk zo. Je kan gebeden inhalen.
Dat is geoutsourced dan?quote:Op woensdag 27 april 2016 19:31 schreef Tem het volgende:
[..]
Nou nee, je komt met nogal een onzinnige vergelijking aan en daar krijg je antwoord op geheel in de lijn met de door jou gestelde casus. Jij maakt de vergelijking tussen een universiteit en een kantine die opereert uit commercieel oogpunt. Dan moet je niet met dit soort drogredenaties aankomen als je inhoudelijk wordt gepareerd. Immers, zo'n stilteruimte wordt niet uitgebaat door een commerciële instelling in tegenstelling tot een kantine.
Dan begrijpen we elkaar wel een beetje. Ik ben RK van oorsprong. De dwang zie ik wel bij geloof. Niet alleen Islam.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:35 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Nou gedwongen.. Het is gewoon automatisme. Als ik nu zou besluiten geen moslim meer te zijn, zou geen hond dat merken omdat ik werkelijk niets "islamitisch" uitvoer in de praktijk. Behalve varkensvlees eten dan maar dat is ook een gewenning. De rest is een bewuste keuze. De overtuiging is compleet weggevaagd maar ik blijf nog "hangen"
Maar dan zou bijvoorbeeld een hoek (richting mekka dan) gebruikt kunnen worden door moslims waar geen afbeeldingen hangen etc? Dat lijkt mij toch ook een goed alternatief.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:30 schreef marsan het volgende:
[..]
Die ruimte is er al. De stilteruimte.
En ja als je ziet hoe de stilteruimte er nu uitziet, klonk je idd iets te optimistisch.
Zo kun je je ook lekker eten in bedrijven en ziekenhuizen.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:40 schreef Tem het volgende:
[..]
Kantines worden over het algemeen door bedrijven als Sodexo gerund, inderdaad.
Er hoeft geen alternatief te zijn. Je kan thuis bidden.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:41 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Maar dan zou bijvoorbeeld een hoek (richting mekka dan) gebruikt kunnen worden door moslims waar geen afbeeldingen hangen etc? Dat lijkt mij toch ook een goed alternatief.
Nu is de hele ruimte door moslims geclaimd.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:41 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Maar dan zou bijvoorbeeld een hoek (richting mekka dan) gebruikt kunnen worden door moslims waar geen afbeeldingen hangen etc? Dat lijkt mij toch ook een goed alternatief.
Het zou niet nodig moeten zijn op een universiteit. Daar ben je voor kennis. Dat is scholing.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:43 schreef marsan het volgende:
[..]
Nu is de hele ruimte door moslims geclaimd.
Een hoek zou dus al een vooruitgang zijn.
Overigens zou een stilteruimte imo vrij moeten zijn van elke verwijzing naar welk geloof dan ook.
De ruimte is er, het geloof zin in de mens. Niet in de ruimte.
Maar dan nog, als ze nu niet halal hebben en de universiteit dat eist, omdat de moslims erop staan, dan kan de extra rekening ook doorgestuurd worden naar de universiteit. Maar goed, als dat er voor zorgt dat je weer extra moslimbroeders als student krijgt, krijg je weer meer subsidie en dat straalt af op de verdienste van bestuurders, die kunnen op gegeven moment dan wrs weer naar een betere baan solliciteren die nog meer salaris genereert of aanzien oogst. Als de tabaksindustrie bij jou aanklopt, kan dat ook meer geld opleveren. Het heeft altijd te maken met afgeleide gevolgen, niet met de zaak zelf.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:40 schreef Tem het volgende:
[..]
Kantines worden over het algemeen door bedrijven als Sodexo gerund, inderdaad.
Een stilteruimte, is ook om je even terug te kunnen trekken.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:44 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het zou niet nodig moeten zijn op een universiteit. Daar ben je voor kennis. Dat is scholing.
Ik ben er ook niet zo tegen. Wel als het een eis gaat worden. Ik ken het niet uit het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:48 schreef marsan het volgende:
[..]
Een stilteruimte, is ook om je even terug te kunnen trekken.
Zoiets mag er imo best zijn.
Het moet echter niet specifiek voor een geloof zijn, of voor religie an sich.
Bij mijn universiteit wel. Bij die van vrienden ook allemaal. Geen idee of er ook nog een uitzondering bestaat, maar dat is ook totaal niet boeiend.quote:
Geen interesse meer hoor.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:59 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Bij mijn universiteit wel. Bij die van vrienden ook allemaal. Geen idee of er ook nog een uitzondering bestaat, maar dat is ook totaal niet boeiend.
Voor wie?quote:Op woensdag 27 april 2016 20:06 schreef BansheeBoy het volgende:
In het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht is ook sinds jaar en dag een moskee te vinden. Werkt perfect!²
Voor wie er gebruik van wenst te maken. Diegene die het niet wensen is het op geen enkele manier tot last. We zijn vredig man.quote:
Wie betaalt t?quote:Op woensdag 27 april 2016 20:25 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Voor wie er gebruik van wenst te maken. Diegene die het niet wensen is het op geen enkele manier tot last. We zijn vredig man.²
Ik denk diegene die ook de kantine en de tafeltennisruimte betaald.quote:
Dan vind ik het dus onzin.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:28 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik denk diegene die ook de kantine en de tafeltennisruimte betaald.²
Gelukkig denken ze er daar anders over. Ik maak er met plezier gebruik van als ik het ziekenhuis bezoek.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:31 schreef marsan het volgende:
Voorzieningen voor je geloof betaal je maar zelf.
Dat is goed recht.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:33 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Gelukkig denken ze er daar anders over. Ik maak er met plezier gebruik van als ik het ziekenhuis bezoek.²
Waar je je druk om maaktquote:Op woensdag 27 april 2016 20:35 schreef marsan het volgende:
[..]
Dat is goed recht.
Zal er eens naar binnen wandelen als ik in de buurt ben.
Met een stukje ham.²
Ja dat kan. Maar ik denk dat jij ook wel weet en voelt dat er gewoon onderbuikgevoelens zijn bij tegenstanders en dat vind ik in deze niet leidend.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:42 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er hoeft geen alternatief te zijn. Je kan thuis bidden.
Ik maak me er niet druk om hoor.quote:
De vraag is waarom je dat überhaupt zou willen doen.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:37 schreef marsan het volgende:
[..]
Ik maak me er niet druk om hoor.
Denk dat anderen er zich vooral druk om zullen maken als er echt iemand met een stukje ham naar binnenloopt.
Dus niemand anders dan moslims maken daar gebruik van? Er is dus wel veel vraag naar.quote:Op woensdag 27 april 2016 19:43 schreef marsan het volgende:
[..]
Nu is de hele ruimte door moslims geclaimd.
Een hoek zou dus al een vooruitgang zijn.
Het gaat om t principe dat geloof niet op een onderwijsinstituut hoort.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:37 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Ja dat kan. Maar ik denk dat jij ook wel weet en voelt dat er gewoon onderbuikgevoelens zijn bij tegenstanders en dat vind ik in deze niet leidend.
Ah, u is een fundamentalistische atheïst.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:39 schreef marsan het volgende:
[..]
Het gaat om t principe dat geloof niet op een onderwijsinstituut hoort.
Niet met publiekelijk geld bekostigd hoort te worden. En al helemaal niet in een sector waar steeds minder geld naartoe gaat.
Nou dan kunnen ze ook op de wc bidden. Deur op slot en gaan met die banaanquote:Op woensdag 27 april 2016 19:43 schreef marsan het volgende:
[..]
Overigens zou een stilteruimte imo vrij moeten zijn van elke verwijzing naar welk geloof dan ook.
Nou dan kunnen ze ook op de wc bidden. Deur op slot en gaan met die banaanquote:Op woensdag 27 april 2016 20:39 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Dus niemand anders dan moslims maken daar gebruik van? Er is dus wel veel vraag naar.
[..]Overigens zou een stilteruimte imo vrij moeten zijn van elke verwijzing naar welk geloof dan ook.
Ah u trekt verkeerde conclusies.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ah, u is een fundamentalistische atheïst.
Mooi man. Ik zat er vroeger achter op school en ging in mijn pauze daar het gebed verrichten. Ik was vredig.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:40 schreef Kijkertje het volgende:
Locatie Dordwijk
"Op de locatie Dordwijk hebben wij een ‘Stiltecentrum’. Soms praten we hier met onze cliënten, ver weg van de drukte. Af en toe zijn er bijeenkomsten. De meeste uren van de dag staat de ruimte open voor iedereen die een stil moment wil ervaren, of iets in het ‘Gedachtenboek’ wil schrijven. U bent welkom!
Er is ook een islamitische gebedsruimte (‘Mescid’) in het Stiltecentrum."
https://www.asz.nl/specia(...)rging/stiltecentrum/
Ik weet zeker van wel.quote:
Geloof en zeker wetenschappelijk onderwijs horen ook niet samen. Maar in dit geval wordt er om een gebedsruimte gevraagd en niet of de universiteit haar visie en missie wilt wijzigen tov de Islam. Het gaat om de gebruikers maar het is zeker niet verkeerd gedacht van jou om daar de grens te trekken, want er zijn zoveel "groepen". Maar ik hoop dat je dat je die grens ook trekt bij alle groeperingen, want tegenwoordig is het zo dat bijna alles wat moslims doen of zeggen onder het vergrootglas wordt gelegd en er vrijwel per definitie negatief op wordt gereageerd.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:39 schreef marsan het volgende:
[..]
Het gaat om t principe dat geloof niet op een onderwijsinstituut hoort.
Niet met publiekelijk geld bekostigd hoort te worden. En al helemaal niet in een sector waar steeds minder geld naartoe gaat.
Nog even iets anders, niet een argument maar wel iets om bij stil te staan. Als 2 Christenen bij een Islamitische universiteit in Iran zouden vragen om een dergelijke faciliteit, denk je dat die dat zouden krijgen? Nope. Goed, wij zijn beter dan hen en om die reden moeten wij het niet afwijzen maar er zijn wel andere hele goede redenen om het af te wijzen:quote:Op woensdag 27 april 2016 19:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kennis groeit duidelijk niet. De slimme moslims die ik ken zijn daar in gedwongen omdat ouders zo waren. Je moet mensen geen ruimte geven voor bepaalde dingen. Zaken kunnen thuis. Dat is in de Islam ook duidelijk zo. Je kan gebeden inhalen.
Ik trek die grens ook bij alle groepen.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:51 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Geloof en zeker wetenschappelijk onderwijs horen ook niet samen. Maar in dit geval wordt er om een gebedsruimte gevraagd en niet of de universiteit haar visie en missie wilt wijzigen tov de Islam. Het gaat om de gebruikers maar het is zeker niet verkeerd gedacht van jou om daar de grens te trekken, want er zijn zoveel "groepen". Maar ik hoop dat je dat je die grens ook trekt bij alle groeperingen, want tegenwoordig is het zo dat bijna alles wat moslims doen of zeggen onder het vergrootglas wordt gelegd en er vrijwel per definitie negatief op wordt gereageerd.
Ja en religie is nog wat problematischer dan geloof.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:51 schreef Melanthi het volgende:
Geloof en zeker wetenschappelijk onderwijs horen ook niet samen.
Een probleem is dat die ruimte niet als stilteruimte gebruikt zou worden. Bovendien, volgens mij kan je dan beter hele grote stilteruimtes maken waar iedereen kan studeren. Wil je dat dan ben ik een groot voorstander. Laat daar iemand rondlopen die studenten wegstuurt op het moment dat ze niet stil zijn. Ik teken. Nu heb ik weinig kennis van bidden voor moslims maar iets zegt mij dat het niet in stilte gebeurt, op zijn minst komen er flink wat bewegingen bij.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:55 schreef marsan het volgende:
Ik vind een gemeenschappelijke stilteruimte wel iets wat zou kunnen.
En meditatie dan? Vreemd genoeg valt dat bij de TU Delft onder sportquote:Op woensdag 27 april 2016 20:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nog even iets anders, niet een argument maar wel iets om bij stil te staan. Als 2 Christenen bij een Islamitische universiteit in Iran zouden vragen om een dergelijke faciliteit, denk je dat die dat zouden krijgen? Nope. Goed, wij zijn beter dan hen en om die reden moeten wij het niet afwijzen maar er zijn wel andere hele goede redenen om het af te wijzen:
• Paar studenten van de 15000 studenten (of hoeveel de TU Delft er ook precies heeft).
• Het is een openbare universiteit dus religie, geen enkele religie, heeft iets op dat terrein te zoeken. Period.
• Het geld moet besteed worden aan onderwijs en onderzoek. De enige uitzondering die je kan maken is voor faciliteiten die elke universiteit biedt om voor een goed studieklimaat te zorgen omdat studenten nu eenmaal mensen zijn en ze dus ook ontspanning nodig hebben, graag sporten, graag mensen van andere opleidingen leren kennen etc.
Dit. Er zijn vast wel een paar studenten te vinden die gebedsruimte met boom willen zodat zij kunnen bidden tot de Godin. Of een paar studenten die graag een stil plekje willen om hun kip aan Satan te offeren. Iemand die door meditatie dichter bij Nirvana wil komen. Etc. etc.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:51 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Geloof en zeker wetenschappelijk onderwijs horen ook niet samen. Maar in dit geval wordt er om een gebedsruimte gevraagd en niet of de universiteit haar visie en missie wilt wijzigen tov de Islam. Het gaat om de gebruikers maar het is zeker niet verkeerd gedacht van jou om daar de grens te trekken, want er zijn zoveel "groepen".
Dit is typisch van die laxerende onzin praat die altijd weer wordt gebruikt in discussies. Komt nooit voor in de praktijk.quote:Op woensdag 27 april 2016 21:04 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dit. Er zijn vast wel een paar studenten te vinden die gebedsruimte met boom willen zodat zij kunnen bidden tot de Godin. Of een paar studenten die graag een stil plekje willen om hun kip aan Satan te offeren. Iemand die door meditatie dichter bij Nirvana wil komen. Etc. etc.
School is daar niet de plek voor - veel te weinig ruimte.
typische geloofsprietpraat. Niet verder kijken dan hun eigen straatje.quote:Op woensdag 27 april 2016 21:36 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dit is typisch van die laxerende onzin praat die altijd weer wordt gebruikt in discussies. Komt nooit voor in de praktijk.²
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |