abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162693958
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 15:37 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het is lastig vaak/soms, zeker omdat m'n zelfvertrouwen me soms zomaar aardig wat stappen terug kan gooien, of het gebrek aan zelfvertrouwen in elk geval. Ik ben gelukkig, zielsgelukkig, maar m'n leven is nog steeds niet makkelijk. Als dat enigszins te begrijpen is, want het is nogal een contrast. Ik ben gelukkig, maar regelmatig angstig voor de toekomst en aan het strugglen met m'n huidige struggles. :')

En mijn keuken is ook nooit schoon schoon. :')
Ik herken het wel. Ik kan er soms zo intens van genieten allemaal... En dan weer ineens BAM, bus van links :')
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_162701287
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 12:14 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Yep, misschien een keer of 5 geslikt. Helpt goed als je echte paniek hebt. Slikte het meestal als ik naar bed ging, omdat ik dan altijd ging liggen malen en dat uitmonden in paniek. Hielp goed bij mij. Volgens mij ontstaat er wel gewenning, dus zal ze niet slikken als M&M's
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juni 2016 12:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja.

En met een paar andere benzo's.

Zoals Donnie-Brasco al heeft aangegeven, is het verstandig er geen gewoonte van te maken dergelijk spul vaker te gebruiken, omdat je bij gewenningsverschijnselen er nog een probleem bij krijgt.

Maar zolang je op een verstandige manier met dit spul om kunt blijven gaan, is denk ik het risico hierop niet zo groot en je hebt dat spul wellicht niet voor niets gekregen.

En houd er rekening mee dat dit spul per persoon een verschillende effectiviteit kan hebben. Kan bijvoorbeeld zijn dat je van 1 pilletje zo je nest in rolt, maar kan ook zijn dat je zeg maar pech hebt en dat je meer moet nemen.
Houd er ook rekening mee dat het even kan duren voordat je het effect hiervan begint te merken en dat je stressniveau ook invloed heeft op de effectiviteit (als je gestrester bent en een lage dosering neemt, kan je de indruk krijgen dat dit spul maar weinig voor je doet).

Het kan ook zijn dat je er slaperig van wordt of zeg maar wat slaapdronkeriger (denk aan deelname verkeer).

Beste is een balans vinden wat voor jou de handigste momenten zijn om het in te nemen en dit is niet alleen maar afhankelijk van hoe je fysiek op dit spul reageert, maar ook bijvoorbeeld omstandigheden (drukke baan waarbij je je goed moet kunnen focussen of bijvoorbeeld als je kinderen hebt en beter niet duf kan zijn en hoe makkelijk je nieuwe voorgeschreven kunt krijgen).

Voor mij is het al een prettig idee dat ik dit spul in huis heb liggen (heb zelf alprazolam, lang verhaal) en alleen al het idee dat ik het heb liggen is voor mij al een kalmerende factor.
Heel erg bedankt!

Fijn om te weten dat het werkt en ik had sowieso al bedacht om het niet te gebruiken als snoepjes. Het idee dat ik iets tegen mijn paniekaanvallen heb werkt al enigzins kalmerender :D.
  PR en moderator donderdag 2 juni 2016 @ 21:03:17 #159
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_162701810
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juni 2016 11:30 schreef Snowbells het volgende:
* Snowbells schuift aan.

Na maanden, misschien wel jaren eindelijk eens naar de huisarts gegaan. Test gedaan, gesprek gehad. Uitgekomen op een angststoornis. ;( Niet erg verbazingwekkend, wel confronterend.

Meteen afspraken bij de psycholoog en medicijnen voor tijdens paniekaanvallen (iemand ervaring met oxazepam?).

Feelsslightlygoodman.
Hihi boks! Wel fijn om een soort verklaring te hebben toch? Dat je weet waar sommige dingen vandaan komen enzo. Is 't ook makkelijker om aan te pakken :Y

Veel succes Sneewtje O+
Fuck the EBU.
  PR en moderator donderdag 2 juni 2016 @ 21:04:27 #160
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_162701839
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 15:20 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Dat zou ik sowieso ook al moeten doen om 't huishouden gedaan te krijgen, maar soms ook om het gevoel te hebben dat ik wel iets gedaan heb, wat in dit stadium van m'n project/leven wel handig is soms, anders kan ik 's avonds echt uitgezoned op de bank zitten met een kutgevoel omdat het allemaal niet ging zoals ik wilde. Dan zijn dat soort dingen erbij zetten een manier om te bedenken dat ik op z'n minst iets heb gepresteerd :')
Same here ja, ik zet er ook gewoon huishoudelijke taakjes en 'douchen' enzo op, heb je toch iets af kunnen strepen :')
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 15:31 schreef DancingPhoebe het volgende:
Mijn keuken is geloof ik nooit schoon :') Ik heb de varianten Duidelijk Vies en Op Het Oog Schoon in de aanbieding.
Herkenbaar ja _O-

Verder wat je zegt ook, zulke dingen probeer ik mezelf ook altijd te vertellen als ik me er weer eens kut om voel ofzo.
Fuck the EBU.
pi_162703065
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juni 2016 20:45 schreef Snowbells het volgende:

[..]

[..]

Heel erg bedankt!

Fijn om te weten dat het werkt en ik had sowieso al bedacht om het niet te gebruiken als snoepjes. Het idee dat ik iets tegen mijn paniekaanvallen heb werkt al enigzins kalmerender :D.
Laatste klopt ook zeker. Ik heb paniekstoornis met agorafobie, betekend dus dat ik tijdens die periodes ook niet in het openbaar durf te treden. Soms kon het niet anders en moest het echt, had ik gewoon oxazepam mee en dan durfde ik wel. Wetende dat ik kon terug vallen op die pil. Na de eerste keer dat ik het had genomen was het heel verraderlijk om het de volgende dag weer te doen, omdat opeens de stress een soort van weg is (je geeft er allemaal geen reet meer om, je wilt gewoon gaan slapen). Daar wel opgelet want voor je het weet slaap je zonder die shit niet meer.

Ook als je de volgende dag belangrijk tentamen/vergadering of wat dan ook heb: niet voor het slapen in nemen, want je bent de volgende dag behoorlijk duf. Eerste keer dat ik het nam kon ik de volgende dag niks volgen tijdens college :P
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 09:16:51 #162
217702 Lonaa
Honger!
pi_162709555
Vorige week de re-integratiecoach een mail gestuurd om de afspraak een tijdje te verzetten.
Mailde hij terug: 'Ik bel je morgen'
Ja, vriend, dat geeft stress.
Ik gemaild dat dat niet nodig is, belt ie 2 dagen later.
Beetje bakkeleien, afspraak gemaakt voor over 2 weken. Wilde ik niet, maar hij wel. Fine.

Mailt ie me nu dat ie die dag niet kan, of ik een dag eerder kan, of 2 dagen eerder. Ik had al aan de telefoon gezegd van niet, want druk en rust en ARGH. Hij lijkt het echt niet te begrijpen godsamme.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_162710811
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 09:16 schreef Lonaa het volgende:
Vorige week de re-integratiecoach een mail gestuurd om de afspraak een tijdje te verzetten.
Mailde hij terug: 'Ik bel je morgen'
Ja, vriend, dat geeft stress.
Ik gemaild dat dat niet nodig is, belt ie 2 dagen later.
Beetje bakkeleien, afspraak gemaakt voor over 2 weken. Wilde ik niet, maar hij wel. Fine.

Mailt ie me nu dat ie die dag niet kan, of ik een dag eerder kan, of 2 dagen eerder. Ik had al aan de telefoon gezegd van niet, want druk en rust en ARGH. Hij lijkt het echt niet te begrijpen godsamme.
Ik heb nu al een paar keer een telefoontje van UWV gehad zonder aankondiging van tevoren (ook al hebben ze beloofd eerst een brief te sturen). En een keer een brief "we bellen u op <dag en tijd> en dan de hele dag niets. Ik háát telefoongesprekken (neem zelfs niet altijd op als mijn moeder belt), maar anonieme nummers (lees: UWV) laten me echt panieken. :'(
Mon 'en!
pi_162711434
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 10:52 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik heb nu al een paar keer een telefoontje van UWV gehad zonder aankondiging van tevoren (ook al hebben ze beloofd eerst een brief te sturen). En een keer een brief "we bellen u op <dag en tijd> en dan de hele dag niets. Ik háát telefoongesprekken (neem zelfs niet altijd op als mijn moeder belt), maar anonieme nummers (lees: UWV) laten me echt panieken. :'(
Je bent niet de enige :P
Zelfs dat van die anonieme nummers herken ik wel _O-
Heb m'n voicemail op een gegeven moment ook maar uitgezet, want 3 van de 4 keer kreeg ik de melding dat ik een voicemailbericht had en hoorde ik bij 't afluisteren daarvan alleen maar 1 seconde geroezemoes waarna die persoon ophing :')
pi_162716174
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 21:47 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Laatste klopt ook zeker. Ik heb paniekstoornis met agorafobie, betekend dus dat ik tijdens die periodes ook niet in het openbaar durf te treden. Soms kon het niet anders en moest het echt, had ik gewoon oxazepam mee en dan durfde ik wel. Wetende dat ik kon terug vallen op die pil. Na de eerste keer dat ik het had genomen was het heel verraderlijk om het de volgende dag weer te doen, omdat opeens de stress een soort van weg is (je geeft er allemaal geen reet meer om, je wilt gewoon gaan slapen). Daar wel opgelet want voor je het weet slaap je zonder die shit niet meer.

Ook als je de volgende dag belangrijk tentamen/vergadering of wat dan ook heb: niet voor het slapen in nemen, want je bent de volgende dag behoorlijk duf. Eerste keer dat ik het nam kon ik de volgende dag niks volgen tijdens college :P
Haha dat zijn mijn huisarts ook al. Vind het eerste gebruik ook wel een beetje intimiderend :').
pi_162717174
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 11:28 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je bent niet de enige :P
Zelfs dat van die anonieme nummers herken ik wel _O-
Heb m'n voicemail op een gegeven moment ook maar uitgezet, want 3 van de 4 keer kreeg ik de melding dat ik een voicemailbericht had en hoorde ik bij 't afluisteren daarvan alleen maar 1 seconde geroezemoes waarna die persoon ophing :')
UWV laat ook geen voicemails achter. En dan wél dreigen Ziektewet stil te zetten als ik zeg dat ik mijn telefoon niet altijd op kan nemen |:(
Mon 'en!
pi_162729401
De euforie is nu een beetje weg en nu komt alles eruit. Ik ben kapot, maar moet nog even 4 weken knallen :N

Als ik klaar ben ga ik eerst drie dagen pitten denk ik.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  zondag 5 juni 2016 @ 22:10:37 #168
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_162773542
Sterkte. Ik hoop dat het je lukt om door te gaan.

Soms ben ik verbaasd over de momenten van euforie die jullie soms wel kunnen ervaren. Ik heb dat niet.
pi_162774420
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 22:10 schreef Luchtbel het volgende:
Sterkte. Ik hoop dat het je lukt om door te gaan.

Soms ben ik verbaasd over de momenten van euforie die jullie soms wel kunnen ervaren. Ik heb dat niet.
Euforie is wel echt een heel groot woord. Ik heb dan nu dat gehad, maar laatste keer kan wel 4 jaar geleden zijn. Maar je hebt toch wel soms momenten dat je toch wel blij/gelukkig bent of hoop hebt?

Of heb je dat helemaal niet? Zal ook wel aan het soort klachten liggen, paniekstoornis is toch weer wat anders dan een depressie.
  zondag 5 juni 2016 @ 22:52:26 #170
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_162775412
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 22:30 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Euforie is wel echt een heel groot woord. Ik heb dan nu dat gehad, maar laatste keer kan wel 4 jaar geleden zijn. Maar je hebt toch wel soms momenten dat je toch wel blij/gelukkig bent of hoop hebt?

Of heb je dat helemaal niet? Zal ook wel aan het soort klachten liggen, paniekstoornis is toch weer wat anders dan een depressie.
Ik weet dat het woord euforie wel groot was enzo. Maar ik lees wel vaker bijvoorbeeld, dat iemand weer helemaal doen is na leuk weekend ofzo. Dat soort dingen.

Ja het verschilt per probleem en per persoon. Het is gewoon iets wat me opviel. Echt blij ben ik niet. Denk ik. Ik weet het niet. Er is te veel chaos in mij omdat te kunnen ervaren misschien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is vaak alsof ik elke dag afwisselend de laatste drie fases van mijn eigen crisisplan door loop. En dat meerdere leren per dag. Echt iets als leuk ervaren lukt niet. Als ik nog niet gek was dan was ik het hier wel van geworden ;) zeg maar. Ik heb ook steeds het gevoel dat ik te weinig tijd heb. Dat helpt ook niet mee. Soms zou ik het wel willen, even blij voelen of opluchting als iets is meegevallen of voorbij is. Maar alles is zo'n chaos en het gaat te snel in mijn hoofd. Er lijkt gewoon geen plek voor te zijn.
pi_162837343
Lang verhaal,sorry.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mon 'en!
  woensdag 8 juni 2016 @ 17:57:26 #172
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_162845469
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:33 schreef bloempjuh het volgende:
Lang verhaal,sorry.

SPOILER
Sterkte bloempjuh. Ik denk wel dat er fulltime mee bezig zijn meer oplevert dan de paniekaanvallen fulltime met jou bezig te laten zijn. Maar het is wel kut, ja.
pi_162847584
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 17:57 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Sterkte bloempjuh. Ik denk wel dat er fulltime mee bezig zijn meer oplevert dan de paniekaanvallen fulltime met jou bezig te laten zijn. Maar het is wel kut, ja.
Ik heb er al vijf gehad vandaag. Ben nu zó kapot dat ik mijn laatste serie opdrachten lekker laat schieten.
Mon 'en!
pi_162855586
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 19:18 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik heb er al vijf gehad vandaag. Ben nu zó kapot dat ik mijn laatste serie opdrachten lekker laat schieten.
Ik weet hoe je je voelt, paniekaanvallen kunnen echt heel vermoeiend zijn. Maar als je gaat slapen zit je na 3 uur slaap weer stijf overeind in je bed. Veel succes komende periode, ik hoop dat je een beetje rust kan vinden.

Ik zelf heb gister na 10 maanden weer oxazepam geslikt. Mijn nachten werden steeds korter en was helemaal kapot. Vijf mg was voldoende om bijna 9 uur aan één stuk door te slapen.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 19:35:11 #175
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_162897385
Sinds een kleine week neem ik elke dag een tablet Sint Jans Kruid. Wauw, dat spul doet m'n mood verbeteren! Schijnt dezelfde werking te hebben als antidepressieve bij angstklachten en milde depressieklachten, ik voel me zo veel beter met dat spul. Dit is echt een blijvertje. Ik ben weer vrolijker, energieker, leuker in de omgang. Kortom, fantastisch!
Ignorance is bliss
pi_162899380
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 19:35 schreef duracellkonijntje het volgende:
Sinds een kleine week neem ik elke dag een tablet Sint Jans Kruid. Wauw, dat spul doet m'n mood verbeteren! Schijnt dezelfde werking te hebben als antidepressieve bij angstklachten en milde depressieklachten, ik voel me zo veel beter met dat spul. Dit is echt een blijvertje. Ik ben weer vrolijker, energieker, leuker in de omgang. Kortom, fantastisch!
Ik heb dat spul ooit ook een tijdje gebruikt. Kan niet echt zeggen dat het veel voor me deed, maar meen dat ik wel de indruk had dat het wel wat deed.
Ik weet niet of je verder nog iets gebruikt dat op je lever werkt, maar hier kan je beter wat voorzichtig mee zijn.
  zaterdag 11 juni 2016 @ 13:39:39 #177
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_162914186
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 20:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb dat spul ooit ook een tijdje gebruikt. Kan niet echt zeggen dat het veel voor me deed, maar meen dat ik wel de indruk had dat het wel wat deed.
Ik weet niet of je verder nog iets gebruikt dat op je lever werkt, maar hier kan je beter wat voorzichtig mee zijn.
Voor zwaardere depressies scheen het ook niet veel te doen. Tot nu toe is het effect zeker gewenst. Heb je het idee dat dit zwaar op je lever werkt?
Ignorance is bliss
pi_162915047
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 13:39 schreef duracellkonijntje het volgende:

[..]

Voor zwaardere depressies scheen het ook niet veel te doen. Tot nu toe is het effect zeker gewenst. Heb je het idee dat dit zwaar op je lever werkt?
Er werd veel voor gewaarschuwd (ik had me van tevoren goed ingelezen en ging doordacht te werk), maar of het daadwerkelijk effect op m'n lever had, weet ik niet, daar ik toen nog geen regelmatige bloedonderzoeken had en geen klachten had die met lever-issues in verband konden worden gebracht (wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niks aan de hand was).
pi_162918609
SPOILER
Mon 'en!
pi_162918954
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 16:37 schreef bloempjuh het volgende:
SPOILER: leeggemaakt
Is er een mogelijkheid voor jou om je opgebouwde spanning(en) op een andere manier te lozen?

Spoiler heb ik leeggemaakt btw, voor geval je de inhoud wilt wissen later :).

[ Bericht 6% gewijzigd door magnetronkoffie op 11-06-2016 16:54:28 ]
pi_162925479
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 16:49 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Is er een mogelijkheid voor jou om je opgebouwde spanning(en) op een andere manier te lozen?

Spoiler heb ik leeggemaakt btw, voor geval je de inhoud wilt wissen later :).
Thanks. :)

Geen idee. Hopelijk kom ik daar in de komende tien weken achter.
Mon 'en!
  zaterdag 11 juni 2016 @ 21:18:05 #182
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_162927254
Dat nodig hebben schijnt ook vaak voor te komen als een soort euhm bijkomende soms onbewuste angst voor de angst zeg maar. Dat er onderhuids extra spanning wordt opgebouwd omdat er angst is voor het hebben van een paniekaanval. Als de paniekaanval er dan eenmaal is dan is het er en valt dat deel even weg. Ik weet niet of het bij jou zo is. Maar het schijnt erg vaak voor te komen. Succes.
pi_162929429
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 21:18 schreef Luchtbel het volgende:
Dat nodig hebben schijnt ook vaak voor te komen als een soort euhm bijkomende soms onbewuste angst voor de angst zeg maar. Dat er onderhuids extra spanning wordt opgebouwd omdat er angst is voor het hebben van een paniekaanval. Als de paniekaanval er dan eenmaal is dan is het er en valt dat deel even weg. Ik weet niet of het bij jou zo is. Maar het schijnt erg vaak voor te komen. Succes.
Dat klinkt héél bekend. Mijn psych zegt daar nog nooit van gehoord te hebben, maar ik ben nerveus over het 'wegvallen' van de paniek. Ik weet nu bijna 100% zeker wat voor gevolg ik kan verwachten bij grote groepen mensen, telefoontjes, plotselinge geluiden en andere 'enge' dingen. Blinde, verlammende bijna-doodsangst.

Het is niet fijn, verre van. Maar het is wél elke keer hetzelfde. Het is voorspelbaar. Niet te controleren, maar ik wéét dat het na 5-15 minuten weg is.
Mon 'en!
  zaterdag 11 juni 2016 @ 23:10:51 #184
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_162931636
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 22:19 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Dat klinkt héél bekend. Mijn psych zegt daar nog nooit van gehoord te hebben, maar ik ben nerveus over het 'wegvallen' van de paniek. Ik weet nu bijna 100% zeker wat voor gevolg ik kan verwachten bij grote groepen mensen, telefoontjes, plotselinge geluiden en andere 'enge' dingen. Blinde, verlammende bijna-doodsangst.

Het is niet fijn, verre van. Maar het is wél elke keer hetzelfde. Het is voorspelbaar. Niet te controleren, maar ik wéét dat het na 5-15 minuten weg is.
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 22:19 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Gek. Het is in elke module die ik heb gevolgd over angst of emotieregulatie wel ter sprake gekomen. Maar goed, ik ben geen dokter. Ik denk dat het wel heel belangrijk is om te proberen de oefeningen te doen. Ik hoop dat het je lukt. Waarom zie je zo tegen dinsdag op?
pi_162933693
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 23:10 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Gek. Het is in elke module die ik heb gevolgd over angst of emotieregulatie wel ter sprake gekomen. Maar goed, ik ben geen dokter. Ik denk dat het wel heel belangrijk is om te proberen de oefeningen te doen. Ik hoop dat het je lukt. Waarom zie je zo tegen dinsdag op?
Omdat ik bang ben op mijn flikker te krijgen van mijn psych. Ik voel me alsof ik zwaar gefaald heb vandaag. Alsof ik mijn best niet heb gedaan.
Mon 'en!
  zondag 12 juni 2016 @ 00:50:22 #186
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_162934246
Oh zo. Sorry. Ik denk dat je daar niet over in hoeft te zitten. Je bent er toch net mee begonnen.
pi_162934761
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 00:50 schreef Luchtbel het volgende:
Oh zo. Sorry. Ik denk dat je daar niet over in hoeft te zitten. Je bent er toch net mee begonnen.
Dit wordt de derde afspraak. Het vóelt als falen.. en om een of andere reden staat falen gelijk aan een misdrijf, in mijn hoofd.

Sorry. Ben gewoon een zeikerd.

Thanx Luchtbel. :*
Mon 'en!
  zondag 12 juni 2016 @ 01:46:44 #188
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_162934861
No thanks. En je bent geen zeilers. Ik herken die gedachtes ook wel. Je hebt er alleen zo weinig aan he.
pi_162940283
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 00:18 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Omdat ik bang ben op mijn flikker te krijgen van mijn psych. Ik voel me alsof ik zwaar gefaald heb vandaag. Alsof ik mijn best niet heb gedaan.
Heb je je best dan ook daadwerkelijk niet gedaan?
pi_162940487
quote:
2s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Heb je je best dan ook daadwerkelijk niet gedaan?
Je denkt toch niet dat mijn gedachten over mezelf ook maar enigszins realistisch zijn als ik me zo down voel..? ;)

Nee, ik wéét dat ik keihard mijn best doe. Als ik nou de hele dag op een terrasje had gezeten, had mijn psych een goede reden om me op mijn donder te geven. Maar ik voelde me zelfs niet in staat om zelf naar de slaapkamer te lopen.
Mon 'en!
pi_162940607
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:42 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat mijn gedachten over mezelf ook maar enigszins realistisch zijn als ik me zo down voel..? ;)
Om eerlijk te zijn, denk ik van wel.

Want waarom zou je dit willen denken, ondanks dat niks je lukt? Want ten slotte weet je dat je daarmee niks oplost.

Dat je niet goed genoeg zou zijn, is een gedachte die wel in me op zou kunnen komen, maar op het moment dat ik weet dat ik niet meer had kunnen doen, is de gedachte dat ik heb gefaald een heel stuk minder drukkend (ook al vind ik het natuurlijk niet fijn als ik ergens in heb gefaald).
quote:
Nee, ik wéét dat ik keihard mijn best doe. Als ik nou de hele dag op een terrasje had gezeten, had mijn psych een goede reden om me op mijn donder te geven. Maar ik voelde me zelfs niet in staat om zelf naar de slaapkamer te lopen.
De hele dag op een terrasje zitten, hoeft natuurlijk niet per definitie negatief te zijn he? :P
Maar zelf zou ik me na een dag nietsnutten ook schuldig voelen, dus kan het wel begrijpen.

Maar mijn verwachtingen van mezelf moeten wel realistisch zijn, anders faal ik op lange termijn harder, werkt dus averechts.
  zondag 12 juni 2016 @ 14:08:57 #192
47102 Elvi
miemkwien
pi_162942492
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:42 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Als je de hele dag op een terras had gezeten zou je psych je feliciteren en blij voor je zijn omdat het dan blijkbaar ietsje beter met je gaat en je dit soort dingen wilt ondernemen (en ervan geniet). Dus ga nu niet elk leuk ding dat je voor jezelf doet afkraken ;)
pi_162942889
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 14:08 schreef Elvi het volgende:

[..]

Als je de hele dag op een terras had gezeten zou je psych je feliciteren en blij voor je zijn omdat het dan blijkbaar ietsje beter met je gaat en je dit soort dingen wilt ondernemen (en ervan geniet). Dus ga nu niet elk leuk ding dat je voor jezelf doet afkraken ;)
Precies. Dit is een les die ik met trial & error heb geleerd. Uiteindelijk bereik ik hier veel meer mee (zolang ik maar wel elke dag "iets" nuttigs doe (al is het maar lichaamsbeweging oid), anders ga ik me toch weer schuldig voelen :P ).
  maandag 13 juni 2016 @ 20:08:14 #194
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_162984967
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Er werd veel voor gewaarschuwd (ik had me van tevoren goed ingelezen en ging doordacht te werk), maar of het daadwerkelijk effect op m'n lever had, weet ik niet, daar ik toen nog geen regelmatige bloedonderzoeken had en geen klachten had die met lever-issues in verband konden worden gebracht (wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niks aan de hand was).
Ach, we zuipen, roken en nemen ook allemaal medicatie met z'n allen. Kan moeilijk goed zijn. Ik merk er voorlopig niks van, en het werkt erg goed voor me, dus ik ga er lekker mee door voor nu.
Ignorance is bliss
pi_162985064
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:08 schreef duracellkonijntje het volgende:

[..]

Ik merk er voorlopig niks van, en het werkt erg goed voor me, dus ik ga er lekker mee door voor nu.
Mooi zo! ^O^
quote:
Ach, we zuipen, roken en nemen ook allemaal medicatie met z'n allen. Kan moeilijk goed zijn.
Nou...veel van die dingen kunnen anders behoorlijk goed voor je zijn hoor :D :P
pi_162985652
Mijn teller staat op 26 paniekaanvallen sinds afgelopen dinsdag. Ga morgen eens navragen of ik mijn meds echt moet laten staan. Ik kom nergens meer aan toe (en de koelkast vult zichzelf niet -zal toch óóit naar buiten moeten-)
Mon 'en!
pi_163005161
Kan melden dat de paniekaanvallen terug zijn, precies een jaar nadat ze langzaam verdwenen heb ik ze weer.

Afstuderen vergt momenteel te veel van me. Liefst ging ik 2 weken slapen. Oxazepam weer in gebruik helaas. Dikke ellende dus.
pi_163042714
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:27 schreef bloempjuh het volgende:
Mijn teller staat op 26 paniekaanvallen sinds afgelopen dinsdag. Ga morgen eens navragen of ik mijn meds echt moet laten staan. Ik kom nergens meer aan toe (en de koelkast vult zichzelf niet -zal toch óóit naar buiten moeten-)
Heb jij geen rustgevende medicatie om af en toe even aan voldoende slaap en rust te komen? Want dit is toch bijna niet vol te houden lijkt me.
pi_163042834
Ik ben net terug van vakantie en ik merk dat ik moeite heb met alles op een rijtje te krijgen en er tegenop zie om weer aan t werk te gaan. Alsof het allemaal als een blok op je schouders rust...

Vakantie was wel leuk maar af en toe ook even pittig.
pi_163046041
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 20:39 schreef zomie het volgende:

[..]

Heb jij geen rustgevende medicatie om af en toe even aan voldoende slaap en rust te komen? Want dit is toch bijna niet vol te houden lijkt me.
Héb ze wel (met veel moeite van huisarts gekregen), maar omdat psych had gezegd "liever niet gebruiken" dacht ik dat het niet mócht. Nu weet ik inmiddels dat het alleen van mezelf niet mocht. Psych schrok wel van "ruim 20 in een week".

Sterkte aan iedereen die het nodig heeft :*
Mon 'en!
pi_163054250
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 21:54 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Héb ze wel (met veel moeite van huisarts gekregen), maar omdat psych had gezegd "liever niet gebruiken" dacht ik dat het niet mócht. Nu weet ik inmiddels dat het alleen van mezelf niet mocht. Psych schrok wel van "ruim 20 in een week".

Sterkte aan iedereen die het nodig heeft :*
Ze zijn verslavend, daarom liever niet. Maar ze zijn pas echt verslavend als je ze elke dag wekenlang gebruikt. Dus als je het kan beperken tot een paar keer per week dan is dat beter. Maar ik heb er zelf een paar maanden elke dag aan gezeten en ben er ook weer vanaf gekomen door langzaam af te bouwen. Je moet dan wel doorzetten, maar het is wel te doen. Sterkte.
pi_163056677
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 09:21 schreef zomie het volgende:

[..]

Ze zijn verslavend, daarom liever niet. Maar ze zijn pas echt verslavend als je ze elke dag wekenlang gebruikt. Dus als je het kan beperken tot een paar keer per week dan is dat beter. Maar ik heb er zelf een paar maanden elke dag aan gezeten en ben er ook weer vanaf gekomen door langzaam af te bouwen. Je moet dan wel doorzetten, maar het is wel te doen. Sterkte.
Dit inderdaad, ik doe zelf de laatste 3 dagen ook weer oxazepam. Gewoon even om deze tijd door te komen, anders gaat het gewoon fout. Maar zodra het wat rustiger wordt stop ik er ook gewoon weer mee.
  vrijdag 17 juni 2016 @ 19:07:41 #203
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_163093726
Man, drukke week achter de rug weer, tijd om het dit weekend lekker rustig aan te doen en veel tijd voor mezelf te nemen. Ik word steeds beter in die tijd voor mezelf afdwingen, ook al blijft die vorm van assertiviteit moeilijk, ik heb het nodig, nu meer dan ooit.

Na een hele dag doen heb ik gewoon weinig behoefte aan mensen, heb ik aan mezelf wel genoeg.
Ignorance is bliss
pi_163145930
Wat een nare week. Nergens zin in, een naar gevoel die maar niet weg gaat. Paniekaanval :r.
  zondag 19 juni 2016 @ 22:21:27 #205
399061 kuolema
vermaledijd
pi_163149543
Edit: Whoops, verkeerde topic.
Hoi dan :W
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_163149634
quote:
2s.gif Op zondag 19 juni 2016 20:39 schreef Snowbells het volgende:
Wat een nare week. Nergens zin in, een naar gevoel die maar niet weg gaat. Paniekaanval :r.
:*
Ik had er gisteren een die me bijna liet omvallen. Ik kwam terug van de markt (was daar mega-druk) en zodra ik thuis de voordeur opendeed stortte ik bijna in. Gelukkig was mijn lief er om me op te vangen en op de bank neer te zetten. Na een kwartiertje flink hyperen en huilen was 't weer voorbij.

Paniek is zó onderschat (en zó k*t)!

Mon 'en!
pi_163151410
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2016 22:24 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik had er gisteren een die me bijna liet omvallen. Ik kwam terug van de markt (was daar mega-druk) en zodra ik thuis de voordeur opendeed stortte ik bijna in. Gelukkig was mijn lief er om me op te vangen en op de bank neer te zetten. Na een kwartiertje flink hyperen en huilen was 't weer voorbij.

Paniek is zó onderschat (en zó k*t)!

O+ gelukkig heb je iemand die je opvangt, dat vind ik ook altijd fijn dat ik altijd m'n ei kwijt kan.

Paniek voelt ook zo.. onnodig. In je gedachten zit je dan van "waarom doe ik dit" en lichamelijk gaat het helemaal mis :{.
pi_163152519
quote:
2s.gif Op zondag 19 juni 2016 23:22 schreef Snowbells het volgende:

[..]

O+ gelukkig heb je iemand die je opvangt, dat vind ik ook altijd fijn dat ik altijd m'n ei kwijt kan.

Paniek voelt ook zo.. onnodig. In je gedachten zit je dan van "waarom doe ik dit" en lichamelijk gaat het helemaal mis :{.
Ja p'cies. Fight or flight. Volgens mij wil mijn lijf tijdens een paniekaanval helemaal niet vechten of vluchten, maar juist opgerold wachten tot het gevaar weg is.. ;)
Mon 'en!
pi_163158776
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 00:05 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ja p'cies. Fight or flight. Volgens mij wil mijn lijf tijdens een paniekaanval helemaal niet vechten of vluchten, maar juist opgerold wachten tot het gevaar weg is.. ;)
Serieus? Dat is toch juist het hele kenmerk van een paniekaanval? Als ik een paniekaanval krijg heb ik last van onrust in het lichaam, krijg ik de neiging weg te rennen van de plek waar ik ben en kan ik armen en benen niet stil houden. Begin dan altijd enorm te hyperventileren, inderdaad of ik me klaar maak om iemand z'n hersenpan in te slaan.

Na de aanval wil ik altijd gaan liggen omdat ik dan kapot ben en erg angstig/verdrietig.
pi_163159846
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:48 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Serieus? Dat is toch juist het hele kenmerk van een paniekaanval? Als ik een paniekaanval krijg heb ik last van onrust in het lichaam, krijg ik de neiging weg te rennen van de plek waar ik ben en kan ik armen en benen niet stil houden. Begin dan altijd enorm te hyperventileren, inderdaad of ik me klaar maak om iemand z'n hersenpan in te slaan.

Na de aanval wil ik altijd gaan liggen omdat ik dan kapot ben en erg angstig/verdrietig.
Tíjdens ben ik wel onrustig, maar niet onrustig genoeg om te vechten of vluchten. Meer 'ik ga met mijn kop tegen de muur bonken en mijn haren uit mijn lijf trekken'-onrust. Als ik buiten ben tijdens een aanval, wil ik zo snel mogelijk naar binnen om te 'schuilen'.

Naderhand wil ik slapen, idd.
Mon 'en!
pi_163161468
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 12:28 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Tíjdens ben ik wel onrustig, maar niet onrustig genoeg om te vechten of vluchten. Meer 'ik ga met mijn kop tegen de muur bonken en mijn haren uit mijn lijf trekken'-onrust. Als ik buiten ben tijdens een aanval, wil ik zo snel mogelijk naar binnen om te 'schuilen'.

Naderhand wil ik slapen, idd.
Ja inderdaad, dat is vecht/vlucht gedrag. Je lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten, terwijl er niks om tegen te vechten of vluchten is.
pi_163168774
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:32 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Ja inderdaad, dat is vecht/vlucht gedrag. Je lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten, terwijl er niks om tegen te vechten of vluchten is.
Hoezo niet? Het moet toch -ergens- vandaan gekomen zijn?
pi_163169067
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat een bezoekje aan de bibliotheek, of het tegenkomen van de bejaarde buurvrouw, objectief gezien een gevaarlijke situatie is. Maar tóch krijgt het mij (en wellicht andere panieklijers) wél compleet in de stress.
Mon 'en!
pi_163169366
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:47 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat een bezoekje aan de bibliotheek, of het tegenkomen van de bejaarde buurvrouw, objectief gezien een gevaarlijke situatie is. Maar tóch krijgt het mij (en wellicht andere panieklijers) wél compleet in de stress.
Die bibliotheek of die tegengekomene bejaarde buurvrouw is als het goed is alleen maar een trigger (mag ik voor je hopen tenminste).
pi_163170807
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Die bibliotheek of die tegengekomene bejaarde buurvrouw is als het goed is alleen maar een trigger (mag ik voor je hopen tenminste).
Grinnik.
Feit blijft dat paniekaanvallen meestal worden aangewakkerd door ongevaarlijke zaken.

'k Moet morgen weer naar psych. Heb een relatief rustige week gehad met enkele héél heftige paniekaanvallen. Ben ze behoorlijk zat nu. :{
Mon 'en!
pi_163170948
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:54 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Grinnik.
Feit blijft dat paniekaanvallen meestal worden aangewakkerd door ongevaarlijke zaken.

'k Moet morgen weer naar psych. Heb een relatief rustige week gehad met enkele héél heftige paniekaanvallen. Ben ze behoorlijk zat nu. :{
Terecht. Je wilt gewoon weer verder met je leven en je niet met dit soort 'onzin' bezig moeten houden.
pi_163174186
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Kenmerk van een paniekstoornis is dat het irrationele paniek is, nergens op gebaseerd.
pi_163174670
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:29 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Kenmerk van een paniekstoornis is dat het irrationele paniek is, nergens op gebaseerd.
De paniek (ik doel op de momenten dat het gebeurt) zelf komt natuurlijk wel -ergens- vandaan. Niet dat ik denk dat het -erg- zinvol is hierover een uitgebreid debat te beginnen, maar het is volgens mij wel zo (dat het wel -ergens- op gebaseerd moet zijn, het is sowieso niet iets randoms).
pi_163175188
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:40 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

De paniek (ik doel op de momenten dat het gebeurt) zelf komt natuurlijk wel -ergens- vandaan. Niet dat ik denk dat het -erg- zinvol is hierover een uitgebreid debat te beginnen, maar het is volgens mij wel zo (dat het wel -ergens- op gebaseerd moet zijn, het is sowieso niet iets randoms).
Paniekaanval kan getriggered worden ja, maar dat is geen situatie waarin men moet vluchten of vechten. Het lichaam reageert overdreven op een situatie. Hoef je niet over in debat te gaan, is gewoon feitelijk vast gesteld. Een lange rij bij de kassa kan het triggeren bijvoorbeeld, maar dan hoef je niet echt te vluchten of te vechten. Een aanval kan echter ook gewoon random ontstaan zonder aan te wijze oorzaak.

Waardoor een paniekstoornis ontstaat daar kunne vele redenen (trauma, stress enz) voor zijn en daar zijn ook nog steeds veel vragen over.
pi_163175253
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:40 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Mijn laatste toevoeging aan deze discussie:

Mijn paniek is écht van de ene op de andere dag ontstaan. Ik was al langer flink gestressed en constant moe enzo. Maar toen, op een normale drukke woensdag, kreeg ik ineens een paniekaanval in de trein. Sindsdien heb ik er minstens vijf (of soms, zoals een tijdje geleden, 25) per week. Durf bijna niet naar buiten.

Ik heb wel een hoop (werk)stress gehad waardoor ik burnt-out raakte, maar er was geen trauma of iets anders tastbaars dat de paniek in gang heeft gezet.
Mon 'en!
pi_163176150
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:55 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Mijn laatste toevoeging aan deze discussie:

Mijn paniek is écht van de ene op de andere dag ontstaan.
strookt niet met
quote:
Ik was al langer flink gestressed en constant moe enzo.
Dus nee, het is niet van de ene op de andere dag ontstaan.
quote:
Maar toen, op een normale drukke woensdag, kreeg ik ineens een paniekaanval in de trein. Sindsdien heb ik er minstens vijf (of soms, zoals een tijdje geleden, 25) per week. Durf bijna niet naar buiten.

Ik heb wel een hoop (werk)stress gehad waardoor ik burnt-out raakte, maar er was geen trauma of iets anders tastbaars dat de paniek in gang heeft gezet.
Zelf trouwens ook een keer in de trein zoiets gehad (weet niet zeker of het technisch gezien een paniekaanval was, was denk ik iets met vele factoren en daarna ook niet meer teruggekomen (ik wist meteen wat er gebeurde)).
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:54 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Paniekaanval kan getriggered worden ja, maar dat is geen situatie waarin men moet vluchten of vechten. Het lichaam reageert overdreven op een situatie. Hoef je niet over in debat te gaan, is gewoon feitelijk vast gesteld. Een lange rij bij de kassa kan het triggeren bijvoorbeeld, maar dan hoef je niet echt te vluchten of te vechten. Een aanval kan echter ook gewoon random ontstaan zonder aan te wijze oorzaak.

Waardoor een paniekstoornis ontstaat daar kunne vele redenen (trauma, stress enz) voor zijn en daar zijn ook nog steeds veel vragen over.
Ik begrijp echt wel het verschil tussen die 2.

Als jij tegen een burn-out aan het aanlopen bent (echt nog 1 druppel en je gaat instorten) en je werkgever komt 5 minuten voordat je van plan was naar huis te gaan nog even met een stapeltje papier met een opdracht die je nog even voor eind aankomend weekend af moet maken....maar je bent al op het randje en je gaat je baas verbaal te lijf of zo (want laatste druppel).

Dan reageer je ook overdreven op zo'n situatie, maar mijn punt is, is dat het binnenwandelen van je baas hooguit de trigger is geweest en niet de oorzaak van de nu ontstane burn-out zeg maar.

Het kan bijna niet anders, of de paniekaanval moet een trigger hebben die door panieraanval-lijder gelinkt wordt aan iets wat het lichaam in zo'n staat van paraatheid brengt.

Dat kan eigenlijk bijna niet anders.
pi_163177321
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:17 schreef magnetronkoffie het volgende:

Als jij tegen een burn-out aan het aanlopen bent (echt nog 1 druppel en je gaat instorten) en je werkgever komt 5 minuten voordat je van plan was naar huis te gaan nog even met een stapeltje papier met een opdracht die je nog even voor eind aankomend weekend af moet maken....maar je bent al op het randje en je gaat je baas verbaal te lijf of zo (want laatste druppel).

Dan reageer je ook overdreven op zo'n situatie, maar mijn punt is, is dat het binnenwandelen van je baas hooguit de trigger is geweest en niet de oorzaak van de nu ontstane burn-out zeg maar.

Het kan bijna niet anders, of de paniekaanval moet een trigger hebben die door panieraanval-lijder gelinkt wordt aan iets wat het lichaam in zo'n staat van paraatheid brengt.

Dat kan eigenlijk bijna niet anders.
Dan kijk jij er gewoon anders tegen aan. Een burn-out heeft inderdaad een duidelijke aanwijsbare oorzaak. Een paniekaanval in een paniekstoornis niet, ik ben er gevoeliger voor in periodes van meer stress, maar er zijn geen specifieke redenen waarom ik opeens paniek krijg.
pi_163177878
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:47 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dan kijk jij er gewoon anders tegen aan. Een burn-out heeft inderdaad een duidelijke aanwijsbare oorzaak. Een paniekaanval in een paniekstoornis niet, ik ben er gevoeliger voor in periodes van meer stress
Nee, ik kijk er niet 'gewoon' op "een andere" manier naar. Dit is een argument dat gebruikt wordt om per defintie 2 verschillende meningen gelijkwaardig te laten zijn, maar dat hoeft niet per se (net zoals de meningen van Gray in deze reeks achteraf gezien ook gebakken lucht bleken te zijn, maat ik heb toen evengoed zijn mening gerespecteerd, maar van die fout (en andere fouten) heb ik geleerd.

Ik zie verder geen punt om dit niet even onder de loep te kunnen nemen, dus waarom zou ik dat niet doen? Bloempjuh heeft zelf al aangegeven dat zij ook meende dat er geen enkel waarschuwingsteken was, maar 1 regel daarna wel aangaf dat er wel degelijk meerdere stressoren aanwezig geweest zijn in haar geval. Die zag zij ook over het hoofd als gelinkt aan de paniekaanvallen, zelfs al noemde ze beide in dezelfde alinea).

quote:
, maar er zijn geen specifieke redenen waarom ik opeens paniek krijg.
Die zijn er bij burn-out ook niet. Op een gegeven moment stort je in en is het klaar (al gaat dit wel iets geleidelijker, wellicht dat je de gelijkenis daarom niet herkent?).
  maandag 20 juni 2016 @ 23:45:19 #224
103397 minthy
Lief-ish
pi_163179187
Gisteren anders zonder aanleiding een paniekaanval op een feestje gehad. Zat best in m'n vel ditdat, schrok me wezenloos. Niet tof :')

Niet alles hoeft altijd maar een aanwijsbare oorzaak te hebben. Meestal zijn ze er wel, soms niet. En soms is het gissen.
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_163179774
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:45 schreef minthy het volgende:
Gisteren anders zonder aanleiding een paniekaanval op een feestje gehad. Zat best in m'n vel ditdat, schrok me wezenloos. Niet tof :')

Niet alles hoeft altijd maar een aanwijsbare oorzaak te hebben. Meestal zijn ze er wel, soms niet. En soms is het gissen.
Een oorzaak hoeft dan ook niet altijd aanwijsbaar te zijn.

Vaak krijg je wel het besef van "Oww...dus -daarom- ging dit en dat toen mis! :')", dit zal je ongetwijfeld wel moeten herkennen.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 00:25:36 #226
103397 minthy
Lief-ish
pi_163179811
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 00:22 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Een oorzaak hoeft dan ook niet altijd aanwijsbaar te zijn.

Vaak krijg je wel het besef van "Oww...dus -daarom- ging dit en dat toen mis! :')", dit zal je ongetwijfeld wel moeten herkennen.
Nope, niet altijd. En best veel paniekervaring, meer dan me lief is :+
Tante minthy!! O+
pi_163179898
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 00:25 schreef minthy het volgende:

[..]

Nope, niet altijd. En best veel paniekervaring, meer dan me lief is :+
Maar blijkbaar wel minder ervaring met hoe ik denk (en de betekenis van wat ik post), gezien vetgedrukte stukje van jouw quote uit mijn vorige post, daar jij meent dat ik ergens voor zou staan wat niet het geval is.

Ik heb liever dat je op mijn argumenten speelt i.p.v. op de waarde van mijn mening die jij blijkbaar impliceert te kunnen overrulen simpelweg omdat jij vaker een paniekaanval dan ik hebt gehad (dit doe je namelijk 2x in 2 posts....laat dat aub. Het is kul. En dat weet je best).

Lullig dat je gister weer een paniekaanval hebt gehad. Zeker als je zelf geen flauw idee hebt hoe je de frequentie ervan kunt beïnvloeden. Geeft dat jou niet een machteloos gevoel ook?

[ Bericht 6% gewijzigd door Samzz op 21-06-2016 01:14:01 ]
pi_163179962
Wel eens gedacht aan een oververmoeide/ kapotte bijnier.
Als die ontregeld is kan je ook paniek ervaren, omdat ie misschien teveel adreline afgeeft.
Hell To The Liars
  dinsdag 21 juni 2016 @ 00:45:41 #229
103397 minthy
Lief-ish
pi_163180026
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 00:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar blijkbaar wel minder ervaring met hoe ik denk (en de betekenis van wat ik post), gezien vetgedrukte stukje van jouw quote uit mijn vorige post, daar jij meent dat ik ergens voor zou staan wat niet het geval is.

Ik heb liever dat je op mijn argumenten speelt i.p.v. op de waarde van mijn mening die jij blijkbaar impliceert te kunnen overrulen simpelweg omdat jij vaker een paniekaanval dan ik hebt gehad (dit doe je namelijk 2x in 2 posts....laat dat aub. Het is kul. En dat weet je best).

Lullig dat je gister weer een paniekaanval hebt gehad. Zeker als je zelf geen flauw idee hebt hoe je de frequentie ervan kunt beïnvloeden. Geeft dat jou niet een machteloos gevoel ook?

Ehm, geen idee waarom ik jou een bepaald gevoel blijk te geven, dat was niet de bedoeling. Bovendien ben ik de laatste die zal beweren dat mijn paniekaanvallen erger zijn dan die van jou, of hoe je het ook beweert. Ik kap alweer :+

[ Bericht 6% gewijzigd door Samzz op 21-06-2016 01:15:01 ]
Tante minthy!! O+
pi_163180039
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 00:39 schreef Droopie het volgende:
Als die ontregeld is kan je ook paniek ervaren, omdat ie misschien teveel adreline afgeeft.
Op zich wel een goeie. Niet altijd is een probleem dat zich psychisch uit, een psychisch probleem van origine.

Maar ik denk wel dat de meeste artsen hier wel rekening mee houden.
pi_163180079
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 00:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Op zich wel een goeie. Niet altijd is een probleem dat zich psychisch uit, een psychisch probleem van origine.

Maar ik denk wel dat de meeste artsen hier wel rekening mee houden.
als je kijkt op google zie je veel verhalen van mensen waarbij ze er pas later achterkomen.

zelfde als normale nierstenen, kan ook door stress komen.

bij mij kwamen er na het herstel van veel psychische klachten opeens allemaal lichamelijke klachten.
zelfde dat er mensen zijn die juist op vakantie een hartaanval krijgen, omdat de constante druk van het leven/ werk wegvalt en het lichaam zich moet aanpassen aan de bloeddruk, hartslag en stress
Hell To The Liars
pi_163180106
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 00:52 schreef Droopie het volgende:

[..]

als je kijkt op google zie je veel verhalen van mensen waarbij ze er pas later achterkomen.
Exaaaaaaact! ^O^

Dat is ook waar ik (deels in elk geval) op doelde toen ik het had over dat een oorzaak vaak pas achteraf aanwijsbaar lijkt te zijn.
quote:
zelfde als normale nierstenen, kan ook door stress komen.

bij mij kwamen er na het herstel van veel psychische klachten opeens allemaal lichamelijke klachten.
zelfde dat er mensen zijn die juist op vakantie een hartaanval krijgen, omdat de constante druk van het leven/ werk wegvalt en het lichaam zich moet aanpassen aan de bloeddruk, hartslag en stress
Dat laatste is best wel triest eigenlijk -O- Maar ik snap het wel. Beste is dit nooit zover te laten komen en daar is zelfinzicht voor nodig.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 01:16:29 #233
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163180210
E.e.a. verwijdedrd hier. Doe even normaal zeg :{.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_163181476
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 00:39 schreef Droopie het volgende:
en de bijnier kan uitgeput raken door jarenlange stress. Dan heeft ie jarenlang teveel geproduceerd. En dat kan dan weer de paniek en burnout aan elkaar linken.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 09:13:55 #235
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_163181595
Precies ja. En met zo'n overactief zenuwstelsel heeft iedereen de kans om makkelijk in paniek te raken.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_163182127
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 09:02 schreef zomie het volgende:

[..]

en de bijnier kan uitgeput raken door jarenlange stress. Dan heeft ie jarenlang teveel geproduceerd. En dat kan dan weer de paniek en burnout aan elkaar linken.
Ik was ruim een jaar geleden woedend dat ik geen ADHD had omdat ik het zo ervaarde.
1 jaar later door bijna alle stressfactoren weg te halen, iets minderen met suiker en dmv therapie met mijn hoofd aan de slag te gaan is mijn lichaam ook helemaal in de ruststand gegaan. Mijn hoofd slaat soms nog wel eens op hol, het zit in mijn karakter, maar paniekaanvallen heb ik zelden tot nooit meer.

Mijn bijnier vindt het fijn ;)
Hell To The Liars
  zaterdag 25 juni 2016 @ 18:08:34 #237
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_163291877
Ik heb momenteel nogal een erge ruzie met m'n moeder, ik voel me zo kut. Ik kan het gewoon niet meer, leven met haar instabiliteit.

Het begon gisteren, ik heb een nieuwe baan gekregen en zodra ik het hoorde heb ik meteen een bericht gestuurd naar mijn pa, ma en zusje. Ze reageerden allemaal heel blij, maar m'n moeder schoot helemaal uit haar slof omdat ik haar niet had gebeld, ze zich daarom achtergesteld voelt, onze familie valt uit elkaar, mensen kunnen niet normaal communiceren, noem maar op.

Normaal ben ik altijd heel rustig met dit soort zaken, ik snap waarom mam zo is zoals ze is, en daarom heb ik er heel veel geduld mee, maar dit kwam compleet uit het niets. Ze draaide het, zoals wel vaker, helemaal om zichzelf en liet mij weten dat ze dit gewoon een persoonlijke belediging vond en dat het contact tussen ouders en kinderen gewoon heel anders is bij andere families.

Ik kon niet meer, ik heb haar eerlijk en direct verteld dat ik afstand van mijn ouders nodig heb, vooral van mam, omdat ze altijd down en enorm negatief is. Ik moet altijd op m'n teentjes lopen om haar niet weer over het randje te gooien, omdat ze zich weer minderwaardig gaat voelen als ik het er niet mee eens ben. Ik heb dit m'n hele jeugd gedaan, mijn zusje nog meer, en om nu een normale relatie met ze te hebben, heb ik afstand nodig. Ik zuig die negativiteit op en dat kan ik niet hebben. Mijn zusje haar psychiater zei al tegen haar dat zij een soort mantelzorger is geweest voor mam, en die rol heb ik ook gedeeltelijk gehad. Zo onnatuurlijk.

Nu heeft ze alleen gezegd 'duidelijk', maar ik ben op. Ik heb me jarenlang schuldig gevoeld omdat ze zich heeft opgeofferd in een slecht huwelijk om mij op te voeden. Nu komt daar dus keihard de backlash van, en die vangen ik en mijn zusje vol op, omdat ze niemand anders kan verdragen. Ze stoot iedereen af. Ik ga me echter niet schuldig voelen omdat mijn moeder gedaan heeft wat een moeder moet doen, opvoeden. Ik ben er zo goed als ik kan, en meer voor haar geweest, maar hoe zij is en wat zij verwacht is volstrekt onrealistisch, dit houd ik niet meer vol en dit is het moment dat het klapt. Mijn zusje heeft het al langer.

Ik weet niet of dit nog goedkomt, ik hoop het van wel. Ze is echt een goed mens, ik houd zielsveel van haar en zou op een granaat gaan liggen voor haar, ik kan haar echter niet dragen zoals zij mij dwingt dat te doen, ik ga er zelf aan kapot. Ik wil gewoon zo graag dat ze gelukkig is, en ik ben zo bang dat ze nu weer zelfmoordpogingen gaat doen, of zelfmoord pleegt.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik zit er even doorheen. Er komt momenteel enorm veel op me af en ik heb dringend vakantie nodig. Ik ga het zien. Tussen mij en m'n vader gaat het wel goed gelukkig, en tussen mij en mijn zusje zeker. Dat is wel fijn, we gaan het zien.
Ignorance is bliss
pi_163304966
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 18:08 schreef duracellkonijntje het volgende:
Ik heb momenteel nogal een erge ruzie met m'n moeder, ik voel me zo kut. Ik kan het gewoon niet meer, leven met haar instabiliteit.

Het begon gisteren, ik heb een nieuwe baan gekregen en zodra ik het hoorde heb ik meteen een bericht gestuurd naar mijn pa, ma en zusje. Ze reageerden allemaal heel blij, maar m'n moeder schoot helemaal uit haar slof omdat ik haar niet had gebeld, ze zich daarom achtergesteld voelt, onze familie valt uit elkaar, mensen kunnen niet normaal communiceren, noem maar op.

Normaal ben ik altijd heel rustig met dit soort zaken, ik snap waarom mam zo is zoals ze is, en daarom heb ik er heel veel geduld mee, maar dit kwam compleet uit het niets. Ze draaide het, zoals wel vaker, helemaal om zichzelf en liet mij weten dat ze dit gewoon een persoonlijke belediging vond en dat het contact tussen ouders en kinderen gewoon heel anders is bij andere families.

Ik kon niet meer, ik heb haar eerlijk en direct verteld dat ik afstand van mijn ouders nodig heb, vooral van mam, omdat ze altijd down en enorm negatief is. Ik moet altijd op m'n teentjes lopen om haar niet weer over het randje te gooien, omdat ze zich weer minderwaardig gaat voelen als ik het er niet mee eens ben. Ik heb dit m'n hele jeugd gedaan, mijn zusje nog meer, en om nu een normale relatie met ze te hebben, heb ik afstand nodig. Ik zuig die negativiteit op en dat kan ik niet hebben. Mijn zusje haar psychiater zei al tegen haar dat zij een soort mantelzorger is geweest voor mam, en die rol heb ik ook gedeeltelijk gehad. Zo onnatuurlijk.

Nu heeft ze alleen gezegd 'duidelijk', maar ik ben op. Ik heb me jarenlang schuldig gevoeld omdat ze zich heeft opgeofferd in een slecht huwelijk om mij op te voeden. Nu komt daar dus keihard de backlash van, en die vangen ik en mijn zusje vol op, omdat ze niemand anders kan verdragen. Ze stoot iedereen af. Ik ga me echter niet schuldig voelen omdat mijn moeder gedaan heeft wat een moeder moet doen, opvoeden. Ik ben er zo goed als ik kan, en meer voor haar geweest, maar hoe zij is en wat zij verwacht is volstrekt onrealistisch, dit houd ik niet meer vol en dit is het moment dat het klapt. Mijn zusje heeft het al langer.

Ik weet niet of dit nog goedkomt, ik hoop het van wel. Ze is echt een goed mens, ik houd zielsveel van haar en zou op een granaat gaan liggen voor haar, ik kan haar echter niet dragen zoals zij mij dwingt dat te doen, ik ga er zelf aan kapot. Ik wil gewoon zo graag dat ze gelukkig is, en ik ben zo bang dat ze nu weer zelfmoordpogingen gaat doen, of zelfmoord pleegt.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik zit er even doorheen. Er komt momenteel enorm veel op me af en ik heb dringend vakantie nodig. Ik ga het zien. Tussen mij en m'n vader gaat het wel goed gelukkig, en tussen mij en mijn zusje zeker. Dat is wel fijn, we gaan het zien.
Afstand nemen is een goed idee denk ik. Ik doe dat ook om ongeveer dezelfde redenen. Het is moeilijk, maar je moet echt even voor jezelf kiezen. Sterkte.
pi_163311388
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 18:08 schreef duracellkonijntje het volgende:

Heel verstandig dat je voor jezelf kiest. Heel veel succes! Ik weet hoe moeilijk het is om even geen contact te maken met bepaalde familieleden en vaak pakt dat op de lange termijn juist goed uit. Sterkte!
pi_163366536
Helemaal kapot. Ziet er naar uit dat ik dit jaar 1 vak te kort kom om mijn studie af te ronden. Ik moet dus naar examencommissie om verlenging te vragen voor een half jaar. Met mijn verleden werd door studieadviseurs al gezegd dat ik bijna 100% zeker verlenging krijg.

Toch levert het veel stress op naast dat dit studiejaar echt veel gevraagd heeft van me. Kan gewoon niet meer. Vervelende is dat ik dus ook een heel jaar moet wachten om verder te mogen met master. Aan de andere kant misschien even beter dat ik nu een jaar wat rustiger aan doe.

Toch voelt het allemaal als falen en een groot verlies. Zo dichtbij en toch zo ver weg :'(
pi_163383807
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 13:30 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Helemaal kapot. Ziet er naar uit dat ik dit jaar 1 vak te kort kom om mijn studie af te ronden. Ik moet dus naar examencommissie om verlenging te vragen voor een half jaar. Met mijn verleden werd door studieadviseurs al gezegd dat ik bijna 100% zeker verlenging krijg.

Toch levert het veel stress op naast dat dit studiejaar echt veel gevraagd heeft van me. Kan gewoon niet meer. Vervelende is dat ik dus ook een heel jaar moet wachten om verder te mogen met master. Aan de andere kant misschien even beter dat ik nu een jaar wat rustiger aan doe.

Toch voelt het allemaal als falen en een groot verlies. Zo dichtbij en toch zo ver weg :'(
Is misschien niet wat je wilde horen (ik weet het gewoon niet), maar wilde toch wat inbrengen. Dit is een beetje hoe het leven is ook en ik denk dat je dit allang al weet, maar je kunt nu/op dit moment het door jou gewenste resultaat behalen door voor die verlenging te gaan en je daarop te concentreren.

Je mag je natuurlijk best even rot voelen, ook al vind je zelf dat het ook logisch is dat je je rot voelt of zou moeten voelen. Ga lekker aan de zuip, reageer lekker even af (maar dan wel op dusdanige manier dat anderen daar geen last van hebben (of in elk geval zo min mogelijk :P)).

Concentreer je op die verlenging, bijna 100% =/ 100%. Richt je daarop, dan heb je die in elk geval al even binnen.

Als het goed is, gaat dit je (uiteraard) wel meer tijd kosten waarvan je zelf vindt dat het onnodig was geweest/nutteloos is. Maar deze vertraging is blijkbaar nu gewoon een feit en gezien je drive naar vooruitgang in je leven, heb je nu ook even wat meer tijd om eventuele andere facetten van je leven wat meer aandacht te geven, al is het maar voor de doelmatigheid van de dingen waarmee je die tijd nu zou kunnen invullen.

Dit advies is wel een beetje gebaseerd op hoe ik het zelf -persoonlijk- had gedaan (om dat gevoel van nutteloosheid zeg maar wat meer weg te krijgen), maar misschien dat je er linksom of rechtsom toch wat mee kan :).
pi_163388016
Succes Donnie. Neem ook die tijd, stress alom maar shit gebeurd en je hebt gelukkig nog een half jaar.

Hier gaat het wel. Sinds 1,5 maand zit vriend aan de prozac. Werkt verrassend snel eigenlijk. Na een maand merkte ik al zooo veel verschil. Praat meer, neemt meer initiatief, kan weer beetje relativeren. Pas laatste twee weken merkt ie het zelf. Wel emotioneel, nu afkicken van lorazepam wat heel zwaar valt dus doen beide geen oog meer dicht. Maar al met al gaat het heel snel de goede kant op. Zijn er nog lang niet maar goed begin is het halve werk.
pi_163388653
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 12:33 schreef Koettie het volgende:
Succes Donnie. Neem ook die tijd, stress alom maar shit gebeurd en je hebt gelukkig nog een half jaar.

Hier gaat het wel. Sinds 1,5 maand zit vriend aan de prozac. Werkt verrassend snel eigenlijk. Na een maand merkte ik al zooo veel verschil. Praat meer, neemt meer initiatief, kan weer beetje relativeren. Pas laatste twee weken merkt ie het zelf. Wel emotioneel, nu afkicken van lorazepam wat heel zwaar valt dus doen beide geen oog meer dicht. Maar al met al gaat het heel snel de goede kant op. Zijn er nog lang niet maar goed begin is het halve werk.
afbouwen van de lorazepam werkte bij mij het best door het langzaam te doen. Een halve per dag er af en dat een week volhouden, en dan weer een halve. Dan ben je wel ff zoet maar hebt er ook minder last van is mijn ervaring.
pi_163388664
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 13:30 schreef Donnie-Brasco het volgende:

Ik snap goed dat dit flink balen is.

maar ik denk ook dat veel van de stress komt uit het 'gevoel te falen' Ik denk dat je daar wat mee moet/kan :*
pi_163388849
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 13:01 schreef zomie het volgende:

[..]

Ik snap goed dat dit flink balen is.

maar ik denk ook dat veel van de stress komt uit het 'gevoel te falen' Ik denk dat je daar wat mee moet/kan :*
Bang om te falen, bang voor het falen, bang voor gevoel van falen. Dat zijn de dingen die mij momenteel heel veel stress opleveren en geleverd hebben inderdaad. Het is belangrijk voor mezelf en mijn toekomst. Lukt gewoon niet om loslaten, komende weken in ieder geval geen studie meer, dus ben er dan minder mee bezig. Misschien kan ik nu weer wat rust vinden.
pi_163390067
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 13:01 schreef zomie het volgende:

[..]

afbouwen van de lorazepam werkte bij mij het best door het langzaam te doen. Een halve per dag er af en dat een week volhouden, en dan weer een halve. Dan ben je wel ff zoet maar hebt er ook minder last van is mijn ervaring.
Ja, hier nu elke week eentje minder. Nu 6 per week, daarna 5 and so on. Gaat nu wel maar hij werkt vaak onregelmatige diensten, of heel vroeg (half 6) of van half 4 tot 12. Dus geen vast ritme en dat verziekt alles steeds weer zo.
  donderdag 30 juni 2016 @ 16:58:27 #247
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163414192
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 13:12 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Bang om te falen, bang voor het falen, bang voor gevoel van falen. Dat zijn de dingen die mij momenteel heel veel stress opleveren en geleverd hebben inderdaad. Het is belangrijk voor mezelf en mijn toekomst. Lukt gewoon niet om loslaten, komende weken in ieder geval geen studie meer, dus ben er dan minder mee bezig. Misschien kan ik nu weer wat rust vinden.
Ik adviseer je er zoveel mee bezig te zijn als je kan.
1 + 1 = blauw
  vrijdag 1 juli 2016 @ 00:08:52 #248
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_163426022
Ik wil niet aan mezelf toegeven dat ik een depressie heb. Zo veel huilen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_163426043
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:08 schreef Andromache het volgende:
Ik wil niet aan mezelf toegeven dat ik een depressie heb. Zo veel huilen.
Hoi.

Zie je dit als een nederlaag?

Heeft dit ontkennen jou in het verleden geholpen? (zo ja, in hoeverre?)

edit:
Heb je trouwens al hulp (en eventueel begeleiding) hiervoor?
  vrijdag 1 juli 2016 @ 00:13:23 #250
138876 Andromache
pi_163426100
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:09 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoi.

Zie je dit als een nederlaag?

Heeft dit ontkennen jou in het verleden geholpen? (zo ja, in hoeverre?)
Nee. Maar ik heb al een jaar intensief therapie gehd en het lijkt helemaal niet te hebben geholpen. Ik kwam er zo goed uit maar alles wat ik geleerd heb is weer weg. Voel me zo alleen en zo mislukt. De basis-GGZ is niet voldoende en voor de tweede lijn is er een megawachtlijst. Ik zie het niet meer zitten. Zo verdrietig. Ik dacht er zonder medicijnen af te kunnen komen maar dit is ook geen leven.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 00:20:25 #251
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163426211
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:13 schreef Andromache het volgende:

[..]

Nee. Maar ik heb al een jaar intensief therapie gehd en het lijkt helemaal niet te hebben geholpen. Ik kwam er zo goed uit maar alles wat ik geleerd heb is weer weg. Voel me zo alleen en zo mislukt. De basis-GGZ is niet voldoende en voor de tweede lijn is er een megawachtlijst. Ik zie het niet meer zitten. Zo verdrietig. Ik dacht er zonder medicijnen af te kunnen komen maar dit is ook geen leven.
Wat als je weer actief verder gaat met je therapie? In de eerste instantie op jezelf, met wat je hebt geleerd tijdens je intensieve therapie, terwijl je actief verder zoekt naar hulp die jou meer schikt? Neem contact op met je huisarts, of de instelling waarbij je was, en geef aan wat je hier schrijft.

Mocht je niet je gewenste resultaat krijgen, zoek door. Maar weinig gaat plotseling en alles gaat met stapjes. Ook jij.
1 + 1 = blauw
  vrijdag 1 juli 2016 @ 00:23:50 #252
138876 Andromache
pi_163426301
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:20 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat als je weer actief verder gaat met je therapie? In de eerste instantie op jezelf, met wat je hebt geleerd tijdens je intensieve therapie, terwijl je actief verder zoekt naar hulp die jou meer schikt? Neem contact op met je huisarts, of de instelling waarbij je was, en geef aan wat je hier schrijft.

Mocht je niet je gewenste resultaat krijgen, zoek door. Maar weinig gaat plotseling en alles gaat met stapjes. Ook jij.
Dat sta ik mezelf niet toe. Ik heb een belabberd dagritme. Als ik echt van mezelf hield, zorgde ik wel beter voor mezelf. Ik heb mijn relatie laten mislukken dus ik verdien het niet om lief voor mezelf te zijn.
pi_163426417
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:13 schreef Andromache het volgende:

[..]

Maar het heeft in het begin dus wel -iets- gedaan, een positief effect op je gehad.

Als dat wat je dacht jou had geholpen, niet datgene was wat je geholpen heeft, wat heeft je dan toen wel geholpen?

Ik vind het op zich niet gek om liefst geen medicatie te willen gebruiken.

Ik heb in het verleden wel medicatie gebruikt (ivm depressieklachten), maar dat vind ik nu niet meer nodig.

Wat voor behandeling kreeg je toen?
pi_163426460
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:23 schreef Andromache het volgende:

[..]

Dat sta ik mezelf niet toe. Ik heb een belabberd dagritme. Als ik echt van mezelf hield, zorgde ik wel beter voor mezelf. Ik heb mijn relatie laten mislukken dus ik verdien het niet om lief voor mezelf te zijn.
Hier (reactie op vetgedrukte) heb je niet veel aan...maar welcome to the club :')
(kan je wel DM/anderzijds uitleg geven, maar mijn dag/nachtritme van de laatste maanden slaat echt helemaal nergens meer op :') ).

Je straft jezelf en bent streng voor jezelf? Waarom eigenlijk? Waarvoor zou dat nodig zijn? Omdat je voor je gevoel gefaald hebt? Gefaald waarin/waarmee?

Heeft dit wellicht iets met je verleden te maken??
  vrijdag 1 juli 2016 @ 00:34:54 #255
138876 Andromache
pi_163426507
Ja nou ja ik wil heel graag het warme gezin terug dat op mijn 16e opeens in duigen viel. En ik ben maar niet in staat om dat zelf te krijgen/maken.
pi_163426553
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:34 schreef Andromache het volgende:
Ja nou ja ik wil heel graag het warme gezin terug dat op mijn 16e opeens in duigen viel. En ik ben maar niet in staat om dat zelf te krijgen/maken.
Je beseft neem ik aan wel dat je daarmee (het zelf stichten van een gezin) probeert een leegte op te vullen die toen (op je 16e schijnbaar) is ontstaan?

Dat heeft toen veel impact op je gehad? Dat moet bijna wel als ik dit zo lees.

Had je het toen (voor het op je 16e stuk ging) echt zo goed? Het gezin waarin je opgroeide is toen plotseling uit elkaar gevallen? Mensen overleden of iets anders overleden?

Sorry voor het vragenbombardement, maar ik loop op m'n laatste restjes brandstof en dan gaat zeg maar de tactische subtiliteit er relatief vroeg aan en ben ik wat directer :@ :P
  vrijdag 1 juli 2016 @ 00:43:37 #257
138876 Andromache
pi_163426622
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je beseft neem ik aan wel dat je daarmee (het zelf stichten van een gezin) probeert een leegte op te vullen die toen (op je 16e schijnbaar) is ontstaan?

Dat heeft toen veel impact op je gehad? Dat moet bijna wel als ik dit zo lees.

Had je het toen (voor het op je 16e stuk ging) echt zo goed? Het gezin waarin je opgroeide is toen plotseling uit elkaar gevallen? Mensen overleden of iets anders overleden?

Sorry voor het vragenbombardement, maar ik loop op m'n laatste restjes brandstof en dan gaat zeg maar de tactische subtiliteit er relatief vroeg aan en ben ik wat directer :@ :P
Nou ik was al kwetsbaar en onzekfverzekerd, maar toen dat ook nog eens gebeurde, was het einde zoek. En ik ben matig in staat er afscheid van te nemen.
pi_163426737
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:43 schreef Andromache het volgende:

[..]

Nou ik was al kwetsbaar en onzekfverzekerd, maar toen dat ook nog eens gebeurde, was het einde zoek. En ik ben matig in staat er afscheid van te nemen.
Enig idee waarom je toen al kwetsbaar en onzelfverzekerd was?
Waarin/waarop uitte zich dat? En waarover was je onzeker?

Afscheid nemen is sowieso lastig, maar als dit zo belangrijk voor je was, had je het gevoel alsof je veilige haven (je gezin) ineens weg was? Zo ja, waartegen bood die haven bescherming?

Je beschermd voelen, voelt sowieso wel fijn :)
  vrijdag 1 juli 2016 @ 01:06:25 #259
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163426891
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:23 schreef Andromache het volgende:

[..]

Wat mijn moeder tegen mij zei toen ik verdrietig en depressief was, nadat ze uit haar eigen depressie van 30 jaar kwam, is: "dat betekent dat je gevoel in je flikker hebt". Om daarin uit te wijden: je voelt je rot over hoe het met je gaat, dus je houdt wel degelijk van jezelf.

Dat dagritme, dat is, echt waar, een kwestie van doen. Niemand zal zeggen dat het makkelijk zal zijn. Je zal elk moment moeten waken voor je zwakten, jezelf heuvels en bergen op moeten slepen, totdat je de kracht hebt om ze moeiteloos te verzetten. Want niet alleen ons lichaam heeft training nodig, ook onze 'geest'. Dat betekent stapje voor stapje vooruit komen.

En lieverd, ik heb precies gezeten waar jij zit, de meest prachtige mensen uit mijn leven laten lopen, en laten lijden. Dat kan ik nooit terugdraaien, maar ik heb me erin kunnen berusten. Met hen heb ik vrede gesloten, en mezelf. Zij zijn vooruit gegaan, en ik ook. En jij kan dat ook. Want als ik het kan, kan iedereen het. En zeker jij; iemand waarvan ik denk dat ze meer gevoel in haar flikker heeft dan ik.
1 + 1 = blauw
pi_163430482
Misschien mag ik toch nog beginnen aan vervolgopleiding *O*

Moet alleen wel dokters of psycholoog verklaring voorleggen. Hoe vraag je die aan? Gewoon mailtje sturen?
  vrijdag 1 juli 2016 @ 11:24:22 #261
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163430922
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 11:04 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Misschien mag ik toch nog beginnen aan vervolgopleiding *O*

Moet alleen wel dokters of psycholoog verklaring voorleggen. Hoe vraag je die aan? Gewoon mailtje sturen?
Mooi. Ff belletje plegen.
1 + 1 = blauw
pi_163432643
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:34 schreef Andromache het volgende:
Hoe je vindt dat het zou moeten zijn, kan heel erg in de weg staan van wat het zou kunnen zijn...

Je vindt dat je blij moet kunnen zijn zonder pillen... Dat staat je nu in de weg van blij zijn MET pillen.

Je vindt dat je leven op dit en dat punt zou moeten zijn, daardoor belemmer je jezelf al het goede te zien in en te genieten van wat je leven nu te bieden heeft en dus sta je daarmee zelf in de weg van genieten van je leven. Omdat het niet voldoet aan een standaard die jezelf ooit hebt opgelegd.

Als het niet kan zoals het moet...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_163452295
Vanuit dit topic R&P / Zelfmoordpoging overleefd?
SPOILER
Achtergrondinformatie: De trigger voor het maken van dit filmpje was een zelfmoord, maar filmpje gaat met name over depressie.

Veel vind ik zeg maar niet helemaal toepasbaar op hoe ik zelf naar dit onderwerp kijk (ben het niet met alles eens. Misschien dat sommigen bepaalde dingen op bepaalde manieren beleven, maar ik beleef ze niet zo (zal wel een ASS-iets zijn)), maar deze docu is heel mooi gemaakt en belicht een aantal dingen die best wat meer aandacht zouden mogen krijgen.

Leek me wel passend voor deze reeks.

Zelf vond ik het stukje vanaf 36:45 heel goed (echt hulde _O_ ), dit wordt echt te weinig beseft (en zelfs voor onzin versleten, echt een grote schande).
  woensdag 6 juli 2016 @ 08:18:53 #264
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_163550416
Net gestart met een nieuwe baan, technisch adviseur bij een Installatiebedrijf. Ik ben uiteindelijk meer mijn eigen baas, alleen moet ik nu in een korte tijd erg veel leren, en maak ik lange dagen, kort gezegd, het allemaal behoorlijk uitdagend momenteel. Gelukkig vind ik de baan 15x leuker dan het callcenter.

Ik merk dat met meer stress mijn angstklachten ook weer erger worden. Het pookt die oude burnout gerelateerde angsten een beetje wakker. Dan zit ik me druk te maken over dat ik bijvoorbeeld niet genoeg over m'n gevoelens praat en daarom een burnout krijg, terwijl ik op dat moment nergens mee zit. Het praten om het praten, alleen om die diepgewortelde angst te bevredigen. :')

Gelukkig heb ik de jaren hiervoor aan mezelf laten zien dat ik het kan, ik kan onder heel veel omstandigheden in balans blijven, en ik ben enorm gegroeid. En gaat het toch mis, tja, ik weet en kan ook niet alles. Dan maak ik er wel het beste van daarna.

Zo, laat de dag maar weer komen.
Ignorance is bliss
pi_163551285
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 08:18 schreef duracellkonijntje het volgende:
Net gestart met een nieuwe baan, technisch adviseur bij een Installatiebedrijf. Ik ben uiteindelijk meer mijn eigen baas, alleen moet ik nu in een korte tijd erg veel leren, en maak ik lange dagen, kort gezegd, het allemaal behoorlijk uitdagend momenteel. Gelukkig vind ik de baan 15x leuker dan het callcenter.

Ik merk dat met meer stress mijn angstklachten ook weer erger worden. Het pookt die oude burnout gerelateerde angsten een beetje wakker. Dan zit ik me druk te maken over dat ik bijvoorbeeld niet genoeg over m'n gevoelens praat en daarom een burnout krijg, terwijl ik op dat moment nergens mee zit. Het praten om het praten, alleen om die diepgewortelde angst te bevredigen. :')

Gelukkig heb ik de jaren hiervoor aan mezelf laten zien dat ik het kan, ik kan onder heel veel omstandigheden in balans blijven, en ik ben enorm gegroeid. En gaat het toch mis, tja, ik weet en kan ook niet alles. Dan maak ik er wel het beste van daarna.

Zo, laat de dag maar weer komen.
Gaat helemaal goed komen! Sowieso goed bezig :Y Je instinct is wel goed...blijven praten. Liever die drang iets te vaak hebben dan dat je dingen gaat opstapelen (veel ervaring mee). Heel veel succes bij je nieuwe baan!
  zaterdag 9 juli 2016 @ 01:27:39 #266
138876 Andromache
pi_163615449
Man wat een tranendal weer op de fiets. Ik voel me zo enorm eenzaam. Ik ben vrijwel alleen aan het klussen, en dat versterkt de frustratie om mijn c-keuzeleven. Ik weet eigenlijk niet waarvoor ik nog leef. Mijn leven is doelloos, ik heb niemand om voor te zorgen laat staan iemand die een beetje voor mij zorgt. Een baan die stom is, een afdeling die niets om het lijf heeft. Levensfases als moeder en oma worden gaan aan mij voorbij, waarom zou ik nog doorleven? Extra neus op de feiten bij d stucadoors en Marktplaatskopers die me vragen of ik alleen ga wonen in mijn huisje. Zie je wel? Ik wijk af. Jarenlang heb ik zo hard mijn best gedaan om er sociaal bij te horen, dat is me heel aardig gelukt, ben een spontane vrouw als ik mensen ontmoet en maak dan makkelijk contact. Maar nu wijk ik weer zo hard af. Vrijwel iedereen die ik ken heeft iemand thuis die er iets om geeft of je uberhaupt thuis komt. Ik ben weer het buitenbeentje, en die vreselijke pijn trek ik niet nog eens. Ik wil dit niet, ik ben nog liever dood dan dat ik nog meer zulke scherpe pijn meemaak. Dat dacht ik zo'n beetje de helft van mijn rit naar huis.

Toen bedacht ik dat ik meer mijn best moet doen voor een zinvol leven. Maar dat vind ik eng. Cirkelredeneren. Schop onder de kont en zulks...
pi_163615575
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 01:27 schreef Andromache het volgende:
Man wat een tranendal weer op de fiets. Ik voel me zo enorm eenzaam. Ik ben vrijwel alleen aan het klussen, en dat versterkt de frustratie om mijn c-keuzeleven. Ik weet eigenlijk niet waarvoor ik nog leef. Mijn leven is doelloos, ik heb niemand om voor te zorgen laat staan iemand die een beetje voor mij zorgt. Een baan die stom is, een afdeling die niets om het lijf heeft. Levensfases als moeder en oma worden gaan aan mij voorbij, waarom zou ik nog doorleven? Extra neus op de feiten bij d stucadoors en Marktplaatskopers die me vragen of ik alleen ga wonen in mijn huisje. Zie je wel? Ik wijk af. Jarenlang heb ik zo hard mijn best gedaan om er sociaal bij te horen, dat is me heel aardig gelukt, ben een spontane vrouw als ik mensen ontmoet en maak dan makkelijk contact. Maar nu wijk ik weer zo hard af. Vrijwel iedereen die ik ken heeft iemand thuis die er iets om geeft of je uberhaupt thuis komt. Ik ben weer het buitenbeentje, en die vreselijke pijn trek ik niet nog eens. Ik wil dit niet, ik ben nog liever dood dan dat ik nog meer zulke scherpe pijn meemaak. Dat dacht ik zo'n beetje de helft van mijn rit naar huis.

Toen bedacht ik dat ik meer mijn best moet doen voor een zinvol leven. Maar dat vind ik eng. Cirkelredeneren. Schop onder de kont en zulks...
Normal is overrated ;)
Ik heb ook sinds kort een huisje en ging ik met mijn 36 jaar samen met mijn pa naar laminaat kijken bij de Roobol, zegt dat mens "u gaat vast alleen wonen" :')

Nou mevrouw u verkoopt vast niet veel met zulke technieken.

Ik heb jouw fase ook gehad en nu lach ik er om en iedereen heeft zijn problemen. Maar ik snap je frustratie, kom uit die comfortzone want ik gok dat op deze manier je toekomstbeeld ook beangstigend is.
Hell To The Liars
pi_163617413
quote:

Misschien dat ik een open deur intrap, maar heb je er zelf weleens aan gedacht om fokkers te meeten? (ik meen me wel te kunnen herinneren dat je weleens in een slowchat post, dus wellicht dat je dit al een beetje in je hoofd had).

We hadden het als het goed is de laatste keer over je verleden, je eigen gezin? (weet niet meer zeker of dit wel of niet per DM/PM was, zal er dan ook niks over uitweiden in het openbaar).
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 01:37 schreef Droopie het volgende:

[..]

Normal is overrated ;)
Ik heb ook sinds kort een huisje en ging ik met mijn 36 jaar samen met mijn pa naar laminaat kijken bij de Roobol, zegt dat mens "u gaat vast alleen wonen" :')

Nou mevrouw u verkoopt vast niet veel met zulke technieken.

Ik heb jouw fase ook gehad en nu lach ik er om en iedereen heeft zijn problemen. Maar ik snap je frustratie, kom uit die comfortzone want ik gok dat op deze manier je toekomstbeeld ook beangstigend is.
Ik denk eerlijk gezegd dat je hier best wel een punt hebt. Ik kan niet oordelen of Andro (en in hoeverre) zelf constructieve stappen heeft gezet wat aan haar leed te doen. Ze heeft denk ik ook een beetje de "pech" dat ze dat op zo'n manier brengt dat niet iedereen haar zou willen helpen (ben even expres wat vaag hier).

Maar ik kwam eigenlijk ook even een ego-postje doen.

SPOILER
pi_163621026
Ego-post. Sorry.

SPOILER
Mon 'en!
pi_163621141
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:00 schreef bloempjuh het volgende:
Ego-post. Sorry.

SPOILER
Ik moet ook nog :')

Heb eergister (dacht dat het eergisteren was?) geleefd op melbatoast, macaroni en limonadesiroop _O- :')

Ik zou in jouw geval naar die AH gaan en dan je inkopen wel een beetje beperken tot het hoogst noodzakelijke (scheelt weer geld :) ).
  zaterdag 9 juli 2016 @ 14:10:41 #271
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_163621194
quote:
Ego-post. Sorry.

SPOILER
Boos op jezelf zijn helpt niet :), al is t wel begrijpelijk.

Zo lekker naar de AH, als het lukt even lekker in de zon op een bankje genieten van wat lekkers?

En als je dan naar de winkel bent geweest heb je sowieso iets waar je trots op kunt zijn, want je bent mooi wel buiten geweest.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_163621240
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik moet ook nog :')

Heb eergister (dacht dat het eergisteren was?) geleefd op melbatoast, macaroni en limonadesiroop _O- :')

Ik zou in jouw geval naar die AH gaan en dan je inkopen wel een beetje beperken tot het hoogst noodzakelijke (scheelt weer geld :) ).
Ik weet niet eens wát ik moet kopen. Ben zó erg aan het stressen dat mijn hele hoofd 'dicht' zit. Partner ligt ziek in bed, dus aan hem heb ik ook niks.

Btw: moest al naar de tandarts maandag a.s. (= paniek), maar nu heb ik ook nog eens een gaatje in mijn kies ontdekt (= extra stress). Ik trek het niet meer. Wil een zomerslaap houden. :'(
Mon 'en!
pi_163621328
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:12 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik weet niet eens wát ik moet kopen. Ben zó erg aan het stressen dat mijn hele hoofd 'dicht' zit. Partner ligt ziek in bed, dus aan hem heb ik ook niks.

Btw: moest al naar de tandarts maandag a.s. (= paniek), maar nu heb ik ook nog eens een gaatje in mijn kies ontdekt (= extra stress). Ik trek het niet meer. Wil een zomerslaap houden. :'(
Heb je geen kalmeringsmiddelen? Daar worden ze ten slotte voor voorgeschreven en als je ze hebt, lijkt 't me nu een goed moment daarvoor dit middel in te zetten.
pi_163621390
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Heb je geen kalmeringsmiddelen? Daar worden ze ten slotte voor voorgeschreven en als je ze hebt, lijkt 't me nu een goed moment daarvoor dit middel in te zetten.
Dan kan ik helemaal de deur niet meer uit: die dingen maken extreem slaperig. Zou wel willen, maar kan mijn lief niet laten doodgaan van de honger ;)
Mon 'en!
pi_163625895
Op aandringen van Lief en omdat ik mezelf langzaamaan krankzinnig maakte, heb ik om een uur of drie tóch maar iets kalmerends gepakt. Na een paar uurtjes slapen (en Lief die me over mijn gezicht bleef aaien om me gerust te stellen) voel ik me nog steeds raar, maar niet meer wanhopig. Boodschappen doen is uitgesteld tot morgen. :')
Mon 'en!
pi_163626961
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 18:07 schreef bloempjuh het volgende:
Op aandringen van Lief en omdat ik mezelf langzaamaan krankzinnig maakte, heb ik om een uur of drie tóch maar iets kalmerends gepakt. Na een paar uurtjes slapen (en Lief die me over mijn gezicht bleef aaien om me gerust te stellen) voel ik me nog steeds raar, maar niet meer wanhopig. Boodschappen doen is uitgesteld tot morgen. :')
Ik halveerde die pilletjes als dat beter uitkwam, misschien heb je aan een halfje ook genoeg :)
pi_163627549
Na mijn sombere en moeilijke periode zit ik er sterk aan te denken om een opleiding sociaal psychologische basiskennis te gaan volgen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met knowhow die ze opgedaan hebben tijdens hun behandeltraject om te zetten in een diploma?

Enige obstakel wat ik denk te zien is dat ik veel met het verleden bezig ben, aan de andere kant is
het positief uitgepakt.
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2016 @ 03:37:21 #278
138876 Andromache
pi_163634904
Zelf geen ervaring maar ik weet dat therapiegenoten met de opleiding ervaringsdeskundige zijn begonnen.
pi_163634928
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 19:52 schreef Droopie het volgende:
Na mijn sombere en moeilijke periode zit ik er sterk aan te denken om een opleiding sociaal psychologische basiskennis te gaan volgen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met knowhow die ze opgedaan hebben tijdens hun behandeltraject om te zetten in een diploma?

Enige obstakel wat ik denk te zien is dat ik veel met het verleden bezig ben, aan de andere kant is
het positief uitgepakt.
Een diploma is nog niet zover, kan je daar dus ook weinig over zeggen.
pi_163635711
Ervaringsdeskundige duurt te lang qua opleiding, hoewel ik in principe later wel in die hoek mensen wil gaan helpen.
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2016 @ 10:14:19 #281
47102 Elvi
miemkwien
pi_163636166
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 19:52 schreef Droopie het volgende:

het positief uitgepakt.
Met psychosociale basiskennis leg je alleen een basis als je coach wil worden. Je kunt er niet mee bij de ggz werken. Dus ik zou eerder die kant van coaching op gaan dan de kant van ervaringsdeskundige. Kijk anders even bij Civas voor de verschillende coachingsopleidingen.
pi_163636275
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:14 schreef Elvi het volgende:

[..]

Met psychosociale basiskennis leg je alleen een basis als je coach wil worden. Je kunt er niet mee bij de ggz werken. Dus ik zou eerder die kant van coaching op gaan dan de kant van ervaringsdeskundige. Kijk anders even bij Civas voor de verschillende coachingsopleidingen.
Mijn droom/ doel is om mensen die vast lopen in het leven te helpen en dan voornamelijk verslaafden maar anderen niet uitgezonderd.
Het liefst met een eigen kantoor :)

Mijn probleem was drank maar ook heel veel andere psychische troep.
Bij het idee van ervaringsdeskundige heb ik dat gemeentes en instellingen deze mensen voorlichtingen laat doen of dat je voor een hongerloontje in een kliniek mensen ondersteunt.

Met andere woorden ik wil eigen baas worden en in het begin dit parttime doen naast mijn bestaande baan en clienten via bv. de AA of huisartsen te krijten.
Bij ervaringsdeskundige opleidingen die ik gezien heb moet je 4 jaar naar school en is er weinig ruimte om dit te combineren naast mijn huidige werk in de logistiek.

Maar ik hoor graag jouw input :)
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2016 @ 10:55:56 #283
47102 Elvi
miemkwien
pi_163636645
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:26 schreef Droopie het volgende:

[..]

Mijn droom/ doel is om mensen die vast lopen in het leven te helpen en dan voornamelijk verslaafden maar anderen niet uitgezonderd.
Het liefst met een eigen kantoor :)

Mijn probleem was drank maar ook heel veel andere psychische troep.
Bij het idee van ervaringsdeskundige heb ik dat gemeentes en instellingen deze mensen voorlichtingen laat doen of dat je voor een hongerloontje in een kliniek mensen ondersteunt.

Met andere woorden ik wil eigen baas worden en in het begin dit parttime doen naast mijn bestaande baan en clienten via bv. de AA of huisartsen te krijten.
Bij ervaringsdeskundige opleidingen die ik gezien heb moet je 4 jaar naar school en is er weinig ruimte om dit te combineren naast mijn huidige werk in de logistiek.

Maar ik hoor graag jouw input :)
Dan zou ik inderdaad de coachingskant op gaan, en dat met cursussen bereiken ipv volledige opleidingen.
Ik zou zelf dit traject volgen:

- Je kunt de cursussen 'herstellen doe je zelf' en 'werken met eigen ervaring' volgen. Vaak worden die door een GGZ instelling aangeboden. Dat lijkt me handig als je je eigen ervaring wilt inzetten in een coachingstraject :)
- Psychosociale basiskennis moet je doen als je een coach wil worden (vanaf 2017 moeten alle coaches dit verplicht hebben gevolgd, tenzij je een uitzondering bent omdat je oorspronkelijke opleiding genoeg aansluit).
- Een coachingsopleiding/cursus volgen zodat je cliënten goed kunt begeleiden en een traject kunt uitzetten. En dan ligt het er maar net aan hoe je er zelf instaat en wat je belangrijk vind. Wil je dat mensen vanuit de verzekering een coachingstraject vergoed krijgen, of wil je je aansluiten bij een kwaliteitsregister? Beide zijn niet verplicht, en als je een cursus volgt die goedgekeurt is door bijvoorbeeld de NOBCO dan ben je al snel 3000 euro kwijt. Doe je een curus bij bijvoorbeeld NTI dan heb je dezelfde vaardigheden en kennis, maar kun je je niet aansluiten bij de NOBCO.
- Een specialisatie voor verslavingen. Bij Civas kun je deze cursus volgen: https://www.civas.nl/curs(...)eling-bij-verslaving die zou ik wel naast een cursus coaching volgen, maar het maakt wel dat je je een bepaalde kant op kunt specialiseren.

Nou ja, dat is dus even mijn input :P Ik wil zelf ook de coachingskant op gaan, en naast een betaalde baan ook. Dus ik heb zelf al heel wat uitgezocht ;) Ik weet alleen niet of ik iets wil doen met mijn ervaringen zeg maar... Voor de echt heftige gevallen ben ik denk ik niet geschikt :P
pi_163636962
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:55 schreef Elvi het volgende:

[..]

Dan zou ik inderdaad de coachingskant op gaan, en dat met cursussen bereiken ipv volledige opleidingen.
Ik zou zelf dit traject volgen:

- Je kunt de cursussen 'herstellen doe je zelf' en 'werken met eigen ervaring' volgen. Vaak worden die door een GGZ instelling aangeboden. Dat lijkt me handig als je je eigen ervaring wilt inzetten in een coachingstraject :)
- Psychosociale basiskennis moet je doen als je een coach wil worden (vanaf 2017 moeten alle coaches dit verplicht hebben gevolgd, tenzij je een uitzondering bent omdat je oorspronkelijke opleiding genoeg aansluit).
- Een coachingsopleiding/cursus volgen zodat je cliënten goed kunt begeleiden en een traject kunt uitzetten. En dan ligt het er maar net aan hoe je er zelf instaat en wat je belangrijk vind. Wil je dat mensen vanuit de verzekering een coachingstraject vergoed krijgen, of wil je je aansluiten bij een kwaliteitsregister? Beide zijn niet verplicht, en als je een cursus volgt die goedgekeurt is door bijvoorbeeld de NOBCO dan ben je al snel 3000 euro kwijt. Doe je een curus bij bijvoorbeeld NTI dan heb je dezelfde vaardigheden en kennis, maar kun je je niet aansluiten bij de NOBCO.
- Een specialisatie voor verslavingen. Bij Civas kun je deze cursus volgen: https://www.civas.nl/curs(...)eling-bij-verslaving die zou ik wel naast een cursus coaching volgen, maar het maakt wel dat je je een bepaalde kant op kunt specialiseren.

Nou ja, dat is dus even mijn input :P Ik wil zelf ook de coachingskant op gaan, en naast een betaalde baan ook. Dus ik heb zelf al heel wat uitgezocht ;) Ik weet alleen niet of ik iets wil doen met mijn ervaringen zeg maar... Voor de echt heftige gevallen ben ik denk ik niet geschikt :P
De cursus "herstellen doe je zo" is niets voor mij, die fase ben ik met mijn 30 maanden al gepasseerd.
Die andere cursus "werken met eigen ervaring" lijkt mij ook een beetje mehh (volgens mij heb ik al zoveel informatie van mijn psycholoog, AA counselors en coach gekregen dat ik die stap ook kan overslaan).

Komen we bij stap 2 en die had ik dus in mijn gedachten ;)
Ik hoef trouwens niet in 2017 al mijn eigen kantoor te hebben, maar wel al een basiskennis geleerd en erkend te hebben.

Uit welke achtergrond wil jij de opleiding gaan doen en welke specialisatie?

De heftige trauma's is ook niet mijn doel, ik heb hele bizarre verhalen gehoord en bijzonder genoeg schrikken ze me niet meer af, maar die mensen moeten echt goede intensieve hulp krijgen en niet beginnende coaches.

Gewoon clienten waarbij een huisarts zegt, ja je hebt een serieus probleem laten we proberen het zonder een kliniek etc op te lossen.
Hell To The Liars
pi_163637309
Wanneer zou zo'n coach om de hoek komen kijken?

Ik heb nu voor het eerst adequate begeleiding voor mijn depressie en ik merk dat ik echt zo verschrikkelijk veel heb aan mijn 2 psychologes die ontzettend onderlegd zijn, hun vakgebied door en door kennen, veel contacten hebben met andere artsen, goed kunnen schakelen met andere therapeuten, maar vooral echt goed in hun vak zijn.

Waar zou zo'n ervaringscoach om de hoek komen kijken? Ik ben nl naar de huisarts gegaan (en daar begon het de vorige keer ook, maar die verwees me door naar een groep prutsers), doorverwezen naar psychologe 1, die later psychologe 2 er bij betrok.
pi_163637877
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 11:41 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wanneer zou zo'n coach om de hoek komen kijken?

Ik heb nu voor het eerst adequate begeleiding voor mijn depressie en ik merk dat ik echt zo verschrikkelijk veel heb aan mijn 2 psychologes die ontzettend onderlegd zijn, hun vakgebied door en door kennen, veel contacten hebben met andere artsen, goed kunnen schakelen met andere therapeuten, maar vooral echt goed in hun vak zijn.

Waar zou zo'n ervaringscoach om de hoek komen kijken? Ik ben nl naar de huisarts gegaan (en daar begon het de vorige keer ook, maar die verwees me door naar een groep prutsers), doorverwezen naar psychologe 1, die later psychologe 2 er bij betrok.
Iemand die bv vliegangst heeft, moeite met conflicten, in het weekend te veel drinkt en daardoor problemen krijgt op het werk.

Niet alle problemen hebben gelijk intensieve hulp nodig, er zullen zat mensen zijn die het zelf kunnen en met een praatje en steuntje in de rug de juiste weg weer vinden.

Een depressie of chronische somberheid los je niet op met een gesprekje in de week met iemand die het ook heeft meegemaakt.
Hell To The Liars
pi_163637895
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 12:10 schreef Droopie het volgende:

[..]

Iemand die bv vliegangst heeft, moeite met conflicten, in het weekend te veel drinkt en daardoor problemen krijgt op het werk.

Niet alle problemen hebben gelijk intensieve hulp nodig, er zullen zat mensen zijn die het zelf kunnen en met een praatje en steuntje in de rug de juiste weg weer vinden.
Een soort therapielight dan dus?

En hoe kom je daar dan terecht? Hoe "vind" je die? Als je daar dus mee worstelt?
pi_163637939
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 12:11 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Een soort therapielight dan dus?

En hoe kom je daar dan terecht? Hoe "vind" je die? Als je daar dus mee worstelt?
Tegenwoordig zijn huisartsen verplicht om zulke mensen in de praktijk te hebben.
Voor mij bleek die hulp te "light" en vanaf haar werd ik doorverwezen naar A en via B kwam ik door zelf te zoeken bij hele gespecialiseerde hulp.

Ik vond die eerst vrouw meer een slimme lieve tante en ik haar neefje ;)
Hell To The Liars
pi_163640460
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 12:14 schreef Droopie het volgende:

[..]

Tegenwoordig zijn huisartsen verplicht om zulke mensen in de praktijk te hebben.
Voor mij bleek die hulp te "light" en vanaf haar werd ik doorverwezen naar A en via B kwam ik door zelf te zoeken bij hele gespecialiseerde hulp.

Ik vond die eerst vrouw meer een slimme lieve tante en ik haar neefje ;)
Mijn huisartsenpost heeft ook 'praktijkondersteuners'. Volgens mij geen ervaringsdeskundigen, maar ze mogen niet veel meer doen dan verhalen aanhoren en mee zoeken naar een vervolgtraject.

[Edit: dit zijn voornamelijk ex-verslavingszorgmensen -die iets lichters wilden doen-, of ex-maatschappelijk werkers.]
Mon 'en!
pi_163640578
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 14:07 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Mijn huisartsenpost heeft ook 'praktijkondersteuners'. Volgens mij geen ervaringsdeskundigen, maar ze mogen niet veel meer doen dan verhalen aanhoren en mee zoeken naar een vervolgtraject.
Dat klopt het zijn geen ervaringsdeskundigen, maar ze kunnen behalve je verhaal aanhoren ook adviezen gegeven. Voor sommige gevallen is dat voldoende.

Het is een tussenstap tussen de huisarts en de ggz.
Hell To The Liars
pi_163640613
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 14:10 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat klopt het zijn geen ervaringsdeskundigen, maar ze kunnen behalve je verhaal aanhoren ook adviezen gegeven. Voor sommige gevallen is dat voldoende.

Het is een tussenstap tussen de huisarts en de ggz.
Precies!
Mon 'en!
pi_163647279
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 14:11 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Precies!
Ik heb het wel eens eerder gezegd, 80% van de mensen zou eens in de zoveel tijd een gesprekje met een coach moeten houden.
Een soort geestelijke APK
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2016 @ 18:34:26 #293
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_163647870
Wat ik hoor van mensen die als praktijkondersteuner werken is dat ze helaas vooral ingezet worden voor de mensen waar de huisarts weinig mee kan en de GGZ nog geen tijd voor heeft. Als overbrugging zeg maar. Terwijl dat niet de bedoeling is, geen zoden aan de dijk zet en kan dus nogal frustrerend zijn voor alle partijen. Zal niet in elke praktijk zo gaan maar zou het wel in mijn achterhoofd houden.
pi_163647959
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 18:34 schreef Luchtbel het volgende:
Wat ik hoor van mensen die als praktijkondersteuner werken is dat ze helaas vooral ingezet worden voor de mensen waar de huisarts weinig mee kan en de GGZ nog geen tijd voor heeft. Als overbrugging zeg maar. Terwijl dat niet de bedoeling is, geen zoden aan de dijk zet en kan dus nogal frustrerend zijn voor alle partijen. Zal niet in elke praktijk zo gaan maar zou het wel in mijn achterhoofd houden.
Oh..dat is niet mijn ervaring maar dat zal mij echt helemaal niets verbazen.
Dat overstappen naar een (of andere) instelling is echt heel bureaucratisch en tijdrovend.
Het is dat ik heel erg duidelijk de urgentie heb aangegeven en redelijk snel bovenaan de lijst werd gezet, maar als je nog geen crisis situatie heb en je mag 3 tot 5 maanden wachten, zonder enige vorm van ondersteuning, volgt die crisis vanzelf wel een keer.
Hell To The Liars
pi_163648095
@ Luchtbel en Droopie

Ik denk zelf dat dit wellicht wat (te) haastig is ingevoerd en niet alleen HA'en hebben hier mee te maken/last van.

Ik kan me wel voorstellen dat, juist omdat het allemaal zo snel geregeld moest worden en het toch wel een beetje "uncharted territory" is, dat de implementatie-deviatie nogal groot is (oftewel, bij de ene is het prima geregeld en bij de volgende is het gewoon ruk....zoiets).

Zelf denk ik wel dat dingen zoals coaches en ervaringsdeskundigen zeker wel een toegevoegde waarde hebben (daar is binnen de zelfs nu huidige kaders op zich nog wel meer dan genoeg bewegingsvrijheid voor), maar dit is zeer sterk afhankelijk van de kwaliteit van desbetreffende coach/ervaringsdeskundige en de kwaliteitscontrole schiet gewoon wel wat tekort (zou makkelijk verholpen kunnen worden door bijvoorbeeld het sollicitatiesysteem aan te passen en door de echte nuttelozen (mensen die bijvoorbeeld sowieso niet als hulpverlener in de psychiatrie zouden moeten fungeren) bij de opleidingen al wat meer te weigeren).

Het staat allemaal nog wel in de kinderschoenen, maar er kan idd een hoop mis gaan...en dingen gingen hiervoor ook al mis (even als random mededeling :P ).
pi_163648113
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 18:08 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik heb het wel eens eerder gezegd, 80% van de mensen zou eens in de zoveel tijd een gesprekje met een coach moeten houden.
Een soort geestelijke APK
Dit vind ik trouwens wel heel leuk verbeeld! ^O^
pi_163648302
Die praktijkondersteuners zijn in ieder geval beter dan helemaal niets tussen de huisarts en de GGZ.

Die gesprekken duren vaak 30 minuten en die tijd heeft een huisarts in principe niet meer, want na 10 minuten gaat de zorgverzekering miepen.

Wat betreft de coaches en ervaringsdeskundigen heb je helemaal gelijk.
Ik zou nu in principe makkelijk dit beroep gaan uitoefenen, echter ik denk er een klein beetje verstand van te hebben, echter zijn er heel veel zaken die ik nu niet weet en ik zou bijna een gevaar kunnen zijn voor eventuele clienten.
Gelukkig is er vanaf 2017 een bepaalde drempel vanuit de overheid opgeworpen en ik gok dat er over de gehele linie de komende jaren strenger gekeken gaat worden naar wie wat doet.
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2016 @ 19:11:07 #298
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_163648627
Sorry. Ik heb een te slechte concentratie om jullie los te goed te lezen. Ik bedoelde vooral, pas op dat je niet in een frustrerende functie terecht komt. Maar daar ben je eigenlijk zelf nuchter (gheghe sorry :P) genoeg voor. Om daarvoor te waken.
pi_163649278
quote:

Amen.
Je hebt (hulp)honden, maar dan heb je meteen weer die verplichtingen en verlies van vrijheid. Toen ik een aquarium vol vissen had, kwam er een altijd in mijn hoekje liggen als ik mij kut voelde. Geeft toch nog wat gevoel en wedergevoel vond ik.
(En alleen klussen kan ik helaas over meepraten).

quote:
Ego-post. Sorry.

SPOILER
Mijn coach wil het wel met mij doen, maar dan voel ik mij weer zo'n mietje. Laatst gedaan met m'n zus en dat beviel wel, alleen nog geen antwoord op de vraag of ze vaker wilt.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163650085
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 19:11 schreef Luchtbel het volgende:
Sorry. Ik heb een te slechte concentratie om jullie los te goed te lezen. Ik bedoelde vooral, pas op dat je niet in een frustrerende functie terecht komt. Maar daar ben je eigenlijk zelf nuchter (gheghe sorry :P) genoeg voor. Om daarvoor te waken.
Ik denk dat je daar een heel goed punt aangeeft.
Persoonlijk kon ik mij soms heel erg storen aan sommige users in het alcohol topic, zou me niets verbazen als sommige users denken: "nou als ik zeg dat ik voor de 5e keer weer ben gaan drinken, wat zal die droopie wel weer gaan zeiken".

Dat zijn punten waar ik mee bezig ben geweest, en volgens mij gaat het wel wat beter.

Maar mensen die A zeggen en B blijven doen in zo topic, daar werd ik zwaar geirriteerd van.
Hell To The Liars
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')