Als het parlement er niks over te zeggen heeft, heeft dit referendum toch ook weinig zin,niet?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:44 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Maar dan moet je toch eens uitleggen welke afspraak precies, want volgens mij ga ik als burger daar ultiem over, en niet niet een stelletje carriere lijers, dat was nou precies de bedoeling van deze wet.
Dat zou in ieder geval tenminste een aardig idee zijn, dat ik daar iets van inspraak op zou hebben
Realiteit is natuurlijk dat het parlement daar ook niks meer over te zeggen hebben, als doen ze graag van wel.
85% is namelijk exclusief domein van onze EU autocraten en dat kan ons parlement niet tegenhouden, als zouden ze het willen.
Dat kan wel, maar of het handig is.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef DrDentz het volgende:
Geen 30% maar wel de meeste Nee-stemmers. Dat kan ook niet genegeerd worden eigenlijk.
Onder de 30% moeten ze het wel negeren. Ongeacht de uitslag.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef DrDentz het volgende:
Geen 30% maar wel de meeste Nee-stemmers. Dat kan ook niet genegeerd worden eigenlijk.
Met zo'n lage opkomst is het niet representatief genoeg voor de gehele bevolking, zeker als het duidelijk is dat veel ja-stemmers (of referendum-tegenstanders) specifiek niet zijn gaan stemmen.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef DrDentz het volgende:
Daar heeft het alle schijn van ja. Verder is het woord complot zo'n beladen woord. Je zou ook over tactiek zonder ethiek kunnen spreken.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh het is dus geen boos complot om zoveel mogelijk mensen fout te laten stemmen?
Tsja dan moeten ze gaan stemmen die sukkeltjes.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:46 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Met zo'n lage opkomst is het niet representatief genoeg voor de gehele bevolking, zeker als het duidelijk is dat veel ja-stemmers (of referendum-tegenstanders) specifiek niet zijn gaan stemmen.
85% meen ik, maar het zou al winst zijn als mensen begrepen dat ze voor 85% elke vorm van democratie al ingeleverd hebben. Laat staan de 99% die jij noemt.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voor 99% van het verdrag geldt dat ratificatie niet nodig is. Voor de overige 1% kun je je afvragen of ze wel afspraken zijn voorbij het niveau van 'zou het niet aardig zijn als je hier wat aan ging verbeteren?'.
Dat vind ik nog de meest ernstige conclusie eigenlijk. Een hoogleraar Staatrecht legde dat inderdaad piekfijn uit in Nieuwsuur. Die overdracht van bevoegdheden, daar had ik nou een referendum over willen hebben.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:44 schreef invalidusername het volgende:
[..]
85% is namelijk exclusief domein van onze EU autocraten en dat kan ons parlement niet tegenhouden, als zouden ze het willen.
Natuurlijk.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:46 schreef tralalala het volgende:
Zou er voor elk scenario eigenlijk al een plan liggen in Den Haag?
Volgens de Wet is het referendum ongeldig als de opkomst lager dan 30% is. Dan MAG er zelfs niets mee worden gedaan.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef DrDentz het volgende:
Goed idee, mensen uitscheldenquote:Op woensdag 6 april 2016 18:46 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Tsja dan moeten ze gaan stemmen die sukkeltjes.
Ik heb helemaal geen minachting. Ook eigenaardig dat je dit zegt? Ik vraag aan jou waarom Wit-Rusland niet? En wat zeg je dan?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waar komt je minachting voor dat volk dan vandaan?
Onder de 30% hoeft het kabinet geen enkele wet (zowel voor het overnemen of negeren van de uitslag) aan te nemen, een debat aanvragen kan altijd nog en het ligt natuurlijk wel voor de hand dat de partijen in de Kamer die tegen zijn dat gaan doen.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:46 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Onder de 30% moeten ze het wel negeren. Ongeacht de uitslag.
EU-grondwet gok ik?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:47 schreef Molurus het volgende:
Wanneer is er eigenlijk voor het laatst een referendum gehouden waarbij de regering zich hield aan de uitslag?
Nee hoor, misschien willen ze een anti-EU signaal geven maar ze verwachten niet dat dit direct de EU opblaast, het is slechts een veldslagje. Alle beetjes helpen.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Omdat een groot deel van de tegenstemmers blijkbaar in de veronderstelling is dat we hierdoor uit de EU gaan of dat we 'de macht van Brussel' hiermee inperken of iets dergelijks. Wat dus gewoon niet waar is.
Dit is pas het tweede referendum toch?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:47 schreef Molurus het volgende:
Wanneer is er eigenlijk voor het laatst een referendum gehouden waarbij de regering zich hield aan de uitslag?
Meeste stemmen voor: Het volk heeft beslist.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:46 schreef tralalala het volgende:
Zou er voor elk scenario eigenlijk al een plan liggen in Den Haag?
Maar moreel gezien zou het toch verkeerd zijn om het te negeren, dan verspeelt Rutte zijn laatste goodwill bij de ontevreden meute.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Volgens de Wet is het referendum ongeldig als de opkomst lager dan 30% is. Dan MAG er zelfs niets mee worden gedaan.
Nog nooitquote:Op woensdag 6 april 2016 18:47 schreef Molurus het volgende:
Waarom niet?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef DrDentz het volgende:
Ja maar dat kan dus niet. Het referendum moet over zoiets achterlijks als dit verdrag gaan. Je mag niet zomaar wat verzinnen.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat vind ik nog de meest ernstige conclusie eigenlijk. Een hoogleraar Staatrecht legde dat inderdaad piekfijn uit in Nieuwsuur. Die overdracht van bevoegdheden, daar had ik nou een referendum over willen hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |