abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_161070517
Het principe is al zo oud als de wereld maar is tegenwoordig weer helemaal hip: fermenteren. Je ziet het opeens overal in kookprogramma's, bij DWDD en op biologische markten staan opeens ook kraampjes met allemaal gefermenteerde dingen. Ik raakte er geinteresseerd in door een aflevering van de tv-serie "Cooked" van auteur Michael Pollan en besloot er zelf mee aan de gang te gaan. Ik heb een workshop gevolgd in Rotterdam en nu staan er op mijn aanrecht meerdere potten met diverse groentes en kruiden te fermenteren.

Er zijn veel verschillende soorten fermentatie. De bekendste is het vergisten van suiker dat oa alcohol oplevert. Bier, wijn, en alle andere dranken zijn gefermenteerd. Het rijzen van deeg komt door fermentatie. Maar ook koffie- en cacaobonen, vanillestokjes en zwarte thee worden gefermenteerd om hun karakteristieke smaak te krijgen, en ook sojasaus, vissaus, of de zwartebonensaus van de Chinees. Maar denk ook aan salami, rauwe ham, en zure haringen. Allemaal gefermenteerd.

De fermentatie waar het in de workshop vooral om ging was melkzuur-fermentatie. Hier worden oa koolhydraten door bacterien omgezet in melkzuur, wat een goed conserveermiddel is, en ook nog eens lekker smaakt. Het bekendste voorbeeld hiervan is zuurkool, maar ook bijv de Koreaanse kimchi, Indiase pickles, of de oosterse atjar tjampoer.

Het principe is dat de groente gepekeld wordt, met zout dus. Als er dan ook geen zuurstof bij kan komen (doordat de groente onder water staat) ontstaat een klimaat dat gunstig is voor de melkzuurbacterien, en ongunstig voor veel andere bacterien. Het melkzuur dat de bacterien gaan maken zorgt ook weer dat andere bacterien niet goed kunnen overleven. Het kan een paar dagen tot wel meerdere maanden duren voordat de fermentatie "klaar" is en dan is het lange tijd houdbaar. Tot wel jaren lang.

Ik heb op mijn aanrecht nu verschillende potten met groentes en kruiden staan, het is erg leuk om mee te experimenteren. Zo heb ik zuurkool van rode kool, gekruide wortel (met knoflook, komijn, koriander en karwijzaad), kimchi (paksoi, lente-ui, rettich en wortel met knoflook, gember, rode peper en sojasaus), champignons met knoflook, bieten met vanille, en kerstomaatjes.

Het lukt erg goed; na een dag of twee op kamertemperatuur gaat het "borrelen" en het gaat steeds beter ruiken en smaken. Een paar potten hebben inmiddels ruim drie weken staan fermenteren en de groentes zijn heerlijk friszuur, met een diepere smaak dan de verse groentes. Voordeel is ook nog dat het erg gezond is; makkelijker verteerbaar; en de bacterien zijn goed voor je darmflora: het is "probiotisch".

Met fermentatie kun je ook je eigen frisdrank maken (met koolzuur!). Eergisteren ben ik begonnen met het fermenteren van gemberwortel en suiker, om een "ginger bug" te maken, als basis voor lekkere en gezonde frisdrank.

Wie fermenteert er ook zelf? Wat zijn je ervaringen?
  donderdag 31 maart 2016 @ 12:21:43 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161070862
Hier maken ze veel zelfgemaakte gefermenteerde tarwedrankjes. Ben er absoluut geen fan van. Net als ander gefermenteerd voedsel overigens. Ooit eens surstromming gegeten. Gefermenteerde haring. Kotsen tot en met en m'n mond en woning riekte nog drie dagen naar bedorven vis :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_161070995
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:21 schreef Dven het volgende:
Hier maken ze veel zelfgemaakte gefermenteerde tarwedrankjes. Ben er absoluut geen fan van. Net als ander gefermenteerd voedsel overigens. Ooit eens surstromming gegeten. Gefermenteerde haring. Kotsen tot en met en m'n mond en woning riekte nog drie dagen naar bedorven vis :')
Ik fermenteer alleen met groente (vlees/vis eet ik sowieso niet) en dan is het risico dat het misgaat heel erg klein. Met vlees of vis kun je sneller "verkeerde" verrotting krijgen die goor is (in het beste geval) of dodelijk (bijv botulisme). Sowieso is dat vaker een "aquired taste" zoals surstromming (wat wel een extreem voorbeeld is). Alle gefermenteerde groentes die ik tot nu toe heb geproefd vond ik erg lekker. Ook bijv gefermenteerde spruitjes; lekkerder dan de verse variant vind ik.
  donderdag 31 maart 2016 @ 12:31:18 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161071069
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:28 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik fermenteer alleen met groente (vlees/vis eet ik sowieso niet) en dan is het risico dat het misgaat heel erg klein. Met vlees of vis kun je sneller "verkeerde" verrotting krijgen die goor is (in het beste geval) of dodelijk (bijv botulisme). Sowieso is dat vaker een "aquired taste" zoals surstromming (wat wel een extreem voorbeeld is). Alle gefermenteerde groentes die ik tot nu toe heb geproefd vond ik erg lekker. Ook bijv gefermenteerde spruitjes; lekkerder dan de verse variant vind ik.
Ik zal me er eens in verdiepen :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_161071224
Ik heb maar 1 reactie: :r

Ik moet er echt niet aan denken om zulk gefermenteerd voedsel te eten. Brrrrr.
pi_161072078
Hoe kunnen gefermenteerde spruitjes nu lekkerder zijn dan verse?
blablablabla
pi_161072137
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 13:25 schreef Elan het volgende:
Hoe kunnen gefermenteerde spruitjes nu lekkerder zijn dan verse?
Ze hebben een complexere en diepere smaak gekregen door de fermentatie. Vergelijkbaar met dat gerijpte ( = gefermenteerde) ham veel lekkerder is dan ongerijpt vlees. Oude kaas heeft ook meer smaak dan jonge kaas.
  donderdag 31 maart 2016 @ 14:03:29 #8
439461 ZonnebankBob
I am the king of the Zonnebank
pi_161072779
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 13:25 schreef Elan het volgende:
Hoe kunnen gefermenteerde spruitjes nu lekkerder zijn dan verse?
Gefermenteerde witte kool is toch ook lekkerder dan verse?
pi_161073973
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 14:03 schreef ZonnebankBob het volgende:

[..]

Gefermenteerde witte kool is toch ook lekkerder dan verse?
Ligt aan de toepassing.
In de Oosterse keuken is een zuurtje wel lekker.

Ga die spruitjes wel een keer proberen :)
blablablabla
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 31 maart 2016 @ 15:59:44 #10
414785 sirdanilot
pi_161075382
Volgens mij kun je alle koolsoorten fermenteren, dus spruitjes is het idd waard om eens te proberen. Groene kool, boerenkool, cavolo nero, zou dat ook kunnen? Gefermenteerde rode kool??

Het enige wat ik wel eens heb gefermenteerd is kimchi (van verschillende groenten, bv chinese kool, daikon/rettich, perilla bladeren, komkommer etc.) Heel erg lekker en kan bijna niet mis gaan.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161079204
Ik heb wel eens wortel gefermenteerd, met gember erbij. Dat was erg lekker moet ik zeggen. Het volgende experiment met radijs heb ik weggegooid wegens gore grondsmaak
pi_161081189
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:59 schreef sirdanilot het volgende:
Volgens mij kun je alle koolsoorten fermenteren, dus spruitjes is het idd waard om eens te proberen. Groene kool, boerenkool, cavolo nero, zou dat ook kunnen? Gefermenteerde rode kool??
Je kan bijna alles dat een beetje stevig is fermenteren. Spinazie bijv wordt snot maar rode kool gaat prima, dan krijg je rode zuurkool, dat staat nu op mijn aanrecht. Duurt wel lang, het is nog niet geschikt voor de stamppot, dat kan wel 6 weken of langer duren.
pi_161083439
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:28 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik fermenteer alleen met groente (vlees/vis eet ik sowieso niet) en dan is het risico dat het misgaat heel erg klein. Met vlees of vis kun je sneller "verkeerde" verrotting krijgen die goor is (in het beste geval) of dodelijk (bijv botulisme). Sowieso is dat vaker een "aquired taste" zoals surstromming (wat wel een extreem voorbeeld is). Alle gefermenteerde groentes die ik tot nu toe heb geproefd vond ik erg lekker. Ook bijv gefermenteerde spruitjes; lekkerder dan de verse variant vind ik.
Inderdaad erg oppassen voor 'verkeerde' fermentatie. Met voldoende zuur, zout en eventueel een starter gaat dat niet zo snel mis.

Overigens laatst in een sterrenrestaurant een fenomenaal lekkere gefrementeerde knoflook gegeten!
Whatever...
pi_161083659
*O* gaaf topic.

Ik wil in m'n volgend verlof beginnen met het fermenteren & drogen van worst :)
pi_161083763
Worst is mooi, maar zonder nitrietpekel lastig. Alhoewel er wel kruiden zijn die je kunt gebruiken. Tegenwoordig ook industrieel toegepast als conserveermiddel !
Whatever...
pi_161084154
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:21 schreef Dven het volgende:
Hier maken ze veel zelfgemaakte gefermenteerde tarwedrankjes. Ben er absoluut geen fan van. Net als ander gefermenteerd voedsel overigens. Ooit eens surstromming gegeten. Gefermenteerde haring. Kotsen tot en met en m'n mond en woning riekte nog drie dagen naar bedorven vis :')
Dat moet je ook niet binnenshuis openmaken.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_161084531
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 21:56 schreef Spanky78 het volgende:
Worst is mooi, maar zonder nitrietpekel lastig. Alhoewel er wel kruiden zijn die je kunt gebruiken. Tegenwoordig ook industrieel toegepast als conserveermiddel !
Zonder colorozozout überhaupt niet aan beginnen, dan heb je een doodswens.
  donderdag 31 maart 2016 @ 22:22:45 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161084568
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 22:10 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Dat moet je ook niet binnenshuis openmaken.
Waar staat dat het binnenhuis opengemaakt is dan? :?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_161084790
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 22:22 schreef Dven het volgende:

[..]

Waar staat dat het binnenhuis opengemaakt is dan? :?
Nergens. Niemand vindt dat trouwens lekker, net als lutefisk en die haaienvinnen in ijsland. Wordt meer gegeten omdat het traditie is.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
  donderdag 31 maart 2016 @ 22:32:02 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161084871
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 22:29 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Nergens. Niemand vindt dat trouwens lekker, net als lutefisk en die haaienvinnen in ijsland. Wordt meer gegeten omdat het traditie is.
Ze zijn er hoor. Ik ken er een paar die het hele seizoen naar rotte vis meuren :{
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 1 april 2016 @ 03:27:42 #21
414785 sirdanilot
pi_161089654
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 21:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Inderdaad erg oppassen voor 'verkeerde' fermentatie. Met voldoende zuur, zout en eventueel een starter gaat dat niet zo snel mis.

Overigens laatst in een sterrenrestaurant een fenomenaal lekkere gefrementeerde knoflook gegeten!
Ik geef je wel even de reactie die je natuurlijk wil horen:

'Oh wow, heb je in een sterrenrestaurant gegeten? Hoeveel sterren ?! Ben zóó jaloers, Spanky 78 !!'
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161091514
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 21:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Inderdaad erg oppassen voor 'verkeerde' fermentatie. Met voldoende zuur, zout en eventueel een starter gaat dat niet zo snel mis.
Ik ga me er niet aan wagen. Ben veel te bang dat ik er ziek van word. :@
pi_161092005
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:38 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik heb maar 1 reactie: :r

Ik moet er echt niet aan denken om zulk gefermenteerd voedsel te eten. Brrrrr.
Koffie, thee, joghurt, salami, kaas, brood, zuurkool, bier, wijn, boter, beschuit, augurken, zilverui, etc etc. Allemaal vies?
Professioneel gifmenger.
pi_161092086
Ik maak elk jaar zuurkool, vaak van gewone witte kool, soms ook van rode kool.

Zuurdesem vanuit roggebloem & water zelf gestart (en dood laten gaan in de vakantie, hij had meegemoeten op reis) lukte hier prima. Traag rijzend brood (zeer weinig gist en overnacht laten rijzen) doe ik ook nog wel eens.

Worst heb ik 1 keer gemaakt in een workshop, ook droge worst. Maar dat blijft een eenmalig iets.

Binnenkort gaan we aan kaas beginnen. O+
Professioneel gifmenger.
pi_161094337
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 10:41 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Koffie, thee, joghurt, salami, kaas, brood, zuurkool, bier, wijn, boter, beschuit, augurken, zilverui, etc etc. Allemaal vies?
Nee, maar wel de potten die je zelf thuis maakt. No way dat ik dat ooit ga doen of ergens eet.
pi_161094659
Een paar maanden terug heb ik een overschot aan.spaanse pepers gefermenteerd m.b.v een post op Pinterest. Uiteindelijk resultaat een soort tabasco, prima gelukt.

Ik ben benieuwd naar je gember/gingerbug.
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_161096413
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 12:57 schreef camaron het volgende:
Een paar maanden terug heb ik een overschot aan.spaanse pepers gefermenteerd m.b.v een post op Pinterest. Uiteindelijk resultaat een soort tabasco, prima gelukt.

Ik ben benieuwd naar je gember/gingerbug.
Een paar jaar terug heb ik dit ook geprobeerd met zelfgekweekte pepers. Daar kwam schimmel in, van de lucht die vrij kwam toen ik het door de plee aan het spoelen was moest ik letterlijk kotsen. Gelukkig stond ik op de juiste plaats. Ik had dezelfde methode gebruikt als voor het maken van zuurkool. Misschien iets te weinig zout.
pi_161097156
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 14:21 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Een paar jaar terug heb ik dit ook geprobeerd met zelfgekweekte pepers. Daar kwam schimmel in, van de lucht die vrij kwam toen ik het door de plee aan het spoelen was moest ik letterlijk kotsen. Gelukkig stond ik op de juiste plaats. Ik had dezelfde methode gebruikt als voor het maken van zuurkool. Misschien iets te weinig zout.
Wel gezorgd dat het goed onder water bleef, en regelmatig lucht eruit gedrukt?
pi_161097237
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 14:21 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Een paar jaar terug heb ik dit ook geprobeerd met zelfgekweekte pepers. Daar kwam schimmel in, van de lucht die vrij kwam toen ik het door de plee aan het spoelen was moest ik letterlijk kotsen. Gelukkig stond ik op de juiste plaats. Ik had dezelfde methode gebruikt als voor het maken van zuurkool. Misschien iets te weinig zout.
Hoeveel zout had je gebruikt dan?

Ik neem meestal 10 gram zout per kilo kool (1%), maar ik lees soms ook over 2 of 3%
Professioneel gifmenger.
pi_161097537
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 15:03 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hoeveel zout had je gebruikt dan?

Ik neem meestal 10 gram zout per kilo kool (1%), maar ik lees soms ook over 2 of 3%
Als je droog fermenteert (dus met alleen vocht uit de groente) 1.5 tot 2 procent zout (per gewicht groente), nat (in pekelbad) 5 procent (per liter water). Dat is wat mij is verteld.
pi_161098199
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 15:22 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je droog fermenteert (dus met alleen vocht uit de groente) 1.5 tot 2 procent zout (per gewicht groente), nat (in pekelbad) 5 procent (per liter water). Dat is wat mij is verteld.
Kool gaat met 1% ook prima, blijkbaar. :+
Professioneel gifmenger.
pi_161099420
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 15:57 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Kool gaat met 1% ook prima, blijkbaar. :+
Ja het is geen exacte wetenschap natuurlijk, met nog minder zout zal het misschien ook wel lukken soms. Het is ook afhankelijk van welke bacteriën er al aanwezig zijn.
pi_161109324
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 03:27 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik geef je wel even de reactie die je natuurlijk wil horen:

'Oh wow, heb je in een sterrenrestaurant gegeten? Hoeveel sterren ?! Ben zóó jaloers, Spanky 78 !!'
Ik hoef dat helemaal niet te horen. Doe niet zo triest alsjeblieft. Er zijn in dit topic zat mensen die af en toe geld over hebben om in en echt goed restaurant te gaan eten, met of zonder ster.
Whatever...
pi_161109342
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 17:09 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja het is geen exacte wetenschap natuurlijk, met nog minder zout zal het misschien ook wel lukken soms. Het is ook afhankelijk van welke bacteriën er al aanwezig zijn.
Het gaat meestal goed, hoe minder zout, hoe groter de kans op een andere besmetting, voordat de melkzuurbacterien echt gaan groeien. Dan bederlft je kool dus.
Whatever...
  zaterdag 2 april 2016 @ 11:00:52 #35
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161113960
Ik HOU van gefermenteerd voedsel :)

Ben het afgelopen jaar begonnen met zuurkool, kimchi en kombucha en wordt alleen maar enthousiaster om nog meer te proberen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_161115645
Ik heb kruidenazijn geprobeerd te maken maar dat werd 1 schimmelbende. Dat moet ik nog een keer proberen.
Ik maak al een paar jaar zelf zuurdesembrood maar dat is een ander topic. ;)
pi_161116286
Mijn ginger bug is al goed aan het bruisen en ruikt lekker gistig. Lichtelijk alcoholisch zelfs. Morgen wil ik hiermee gemberbier gaan maken.

Ik wil ook binnenkort mijn eigen gefermenteerde tomatenketchup maken. Daarvoor moet je tomaten inkoken, wat alle bacteriën doodt, en dus heb je een starter nodig. Daar kan ik mooi mijn gefermenteerde kerstomaatjes voor gebruiken.
pi_161116877
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:28 schreef Farenji het volgende:
Mijn ginger bug is al goed aan het bruisen en ruikt lekker gistig. Lichtelijk alcoholisch zelfs. Morgen wil ik hiermee gemberbier gaan maken.

cool, heb je een recept/link?
pi_161118698
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:57 schreef computergirl het volgende:

[..]

cool, heb je een recept/link?
Gingerbug maak je van:
- 2 eetlepels geraspte gemberwortel, met schil en al;
- 2 eetlepels ongeraffineerde suiker
- 4 eetlepels water.

Goed mengen in een potje een een weekje laten staan, met het deksel er losjes op. Elke dag even omschudden. Na een weekje is het klaar. Je kan het in de koelkast bewaren; je kan de bug ook buiten de koelkast bewaren, dan moet je hem dagelijks "voeren" met 2 eetlepels gember en suiker en 4 eetlepels water.

Voor de gingerale (disclaimer: die heb ik zelf nog nooit gemaakt):
- ca 6cm gemberwortel
- 75 gram suiker
- 100 ml verse citroen- of limoensap
- optioneel: halve theelepel zeezout
- 2 liter water
- ca. 240ml (vocht van de) gingerbug

Breng de water, gember en suiker aan de kook, laat het 20min zacht pruttelen. Haal van het vuur af en laat afkoelen tot kamertemperatuur. Voer het citroensap en de gingerbug erdoor. Doe het in glazen potten en laat die een dag of 3 gisten. Giet het dan in plastic (PET) flessen (glas kan ontploffen!). Tot ong driekwart vullen en de dop erop draaien. Laat het nog 24 uur koolzuur opbouwen. Aan het eind moet de fles echt onder druk staan, je moet hem nauwelijks nog in kunnen drukken. Zet het daarna in de koelkast.
pi_161118745
Voeren, lijkt wel zuurdesem :D
  zondag 3 april 2016 @ 01:15:57 #41
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_161136144
Vroeger maakten wij thuis zuurkool (1 rode op 4 witte trouwens), later in Japan kennis gemaakt met kimchi. Dat smaakte zo goed dat ik het een keer geprobeerd heb zelf te maken. Dat wilde toen niet zo, maar ga ik eerdaags nog maar eens proberen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_161138865
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 15:44 schreef computergirl het volgende:
Voeren, lijkt wel zuurdesem :D
Is het ook, een gemberdesem. Maar volledig vergelijkbaar qua principe.
pi_161138911
Hier een paar liter gemberbier in de koelkast staan. Begonnen met gingerbug in colaflessen, maar na een dag of wat was het mij toch niet actief genoeg.


In champagneflessen gedaan, droge champagnegist er bij, en het Bruis volop. Klein testflesje al open gemaakt, smaakte primaaar nog wel ietsje zoet. Rest dus iets langer warm laten staan en die loggen inmiddels ook koud.
pi_161138982
Toen ik in Duitsland woonde maakte ik wel eens zelf kefir.

Hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat ik de smaakwinst t.o.v. kefir uit de winkel te gering vond voor het gedoe.
pi_161141542


Gare telefoonfoto van proef-flesje vorige week.

Ook wel eens een starter gemaakt van rozijnen, dat gaat ook mooi ^O^
pi_161150961
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 15:03 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hoeveel zout had je gebruikt dan?

Ik neem meestal 10 gram zout per kilo kool (1%), maar ik lees soms ook over 2 of 3%
Daar zit mogelijk het probleem, ik denk echter eerder in de houtje-touwtje methode. Ik heb 3% zout gebruikt per drooggewicht pepers en daarna aangevuld met water. Omdat ik de pepers redelijk fijn gehakt had hoefde er niet veel water bij maar ik had waarschijnlijk beter ook wat zout in het water opgelost. Daarna een kleinere potdeksel omgekeerd erop, verzwaard met kiezelstenen. Deze uiteraard een tijdje gekookt om te steriliseren. Daarna afgedekt. Als starter heb ik een klein beetje vocht van verse yoghurt gebruikt. De schimmel begon in het vocht dat net boven de verzwaarde potdeksel stond.
pi_161151005
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 19:20 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Daar zit mogelijk het probleem, ik denk echter eerder in de houtje-touwtje methode. Ik heb 3% zout gebruikt per drooggewicht pepers en daarna aangevuld met water. Omdat ik de pepers redelijk fijn gehakt had hoefde er niet veel water bij maar ik had waarschijnlijk beter ook wat zout in het water opgelost. Daarna een kleinere potdeksel omgekeerd erop, verzwaard met kiezelstenen. Deze uiteraard een tijdje gekookt om te steriliseren. Daarna afgedekt. Als starter heb ik een klein beetje vocht van verse yoghurt gebruikt. De schimmel begon in het vocht dat net boven de verzwaarde potdeksel stond.
Dat ziet er mij uit als een prima methode hoor.
Professioneel gifmenger.
  maandag 4 april 2016 @ 13:42:01 #48
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161167577
quote:
2s.gif Op zondag 3 april 2016 12:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]

Gare telefoonfoto van proef-flesje vorige week.

Ook wel eens een starter gemaakt van rozijnen, dat gaat ook mooi ^O^
Ooh dat lust ik ook wel :9
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_161168296
Mijn ginger ale staat nu te gisten in een fles, ben benieuwd of het al bruist vanavond.

De tomatenketchup is erg goed gelukt. Ik gebruikte het recept uit het boek "verrot lekker" van Christian Weij. Fermentatie ging met de starter enorm snel, je zag de luchtbellen gewoon ontstaan, na een dag was het al klaar en het smaakt lekker fris zoetzuur. Inderdaad veel lekkerder dan de Heinz-variant.
pi_161177972
Blegh, de ketchup heeft in de koelkast toch door staan gisten... En nu zit er koolzuur in! en smaakt ie net wat te gistig en zuur om nog lekker te zijn... :{
pi_161190337
Kan zoiets als Ginger Bug in een gewone fles of heb je daar een wekpot achtig iets voor nodig?
pi_161191024
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 10:41 schreef MCH het volgende:
Kan zoiets als Ginger Bug in een gewone fles of heb je daar een wekpot achtig iets voor nodig?
In een gewoon potje of fles, als je het luchtdicht afsluit heb je kans dat ie ontploft. Voor al mijn fermentatie gebruik ik normale (wel grote) potten met het deksel er los op, niks speciaals dus.
pi_161191078


Met een waterslot op je fles kan de overdruk weg en is 't toch luchtdicht afgesloten.
  dinsdag 5 april 2016 @ 13:58:00 #54
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161194876
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 20:59 schreef Farenji het volgende:
Blegh, de ketchup heeft in de koelkast toch door staan gisten... En nu zit er koolzuur in! en smaakt ie net wat te gistig en zuur om nog lekker te zijn... :{
Jammer zeg! Te laat in de koelkast gezet?

Desalniettemin ben ik toch geïnteresseerd in het recept :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_161195361
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 13:58 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Jammer zeg! Te laat in de koelkast gezet?

Desalniettemin ben ik toch geïnteresseerd in het recept :)
Ja ik heb het te lang laten fermenteren, langer dan in het recept stond (eigenwijs als ik ben). 36 uur ipv 24 uur... en dat maakt veel verschil. Toen ik het in de koelkast zette smaakte het nog wel goed maar dan borrelt het toch nog een tijd door.

Het recept kan ik wel posten als ik thuis ben.
  dinsdag 5 april 2016 @ 14:41:22 #56
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161195754
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 15:40 schreef Farenji het volgende:

[..]

Gingerbug maak je van:
- 2 eetlepels geraspte gemberwortel, met schil en al;
- 2 eetlepels ongeraffineerde suiker
- 4 eetlepels water.

Goed mengen in een potje een een weekje laten staan, met het deksel er losjes op. Elke dag even omschudden. Na een weekje is het klaar. Je kan het in de koelkast bewaren; je kan de bug ook buiten de koelkast bewaren, dan moet je hem dagelijks "voeren" met 2 eetlepels gember en suiker en 4 eetlepels water.

Voor de gingerale (disclaimer: die heb ik zelf nog nooit gemaakt):
- ca 6cm gemberwortel
- 75 gram suiker
- 100 ml verse citroen- of limoensap
- optioneel: halve theelepel zeezout
- 2 liter water
- ca. 240ml (vocht van de) gingerbug

Breng de water, gember en suiker aan de kook, laat het 20min zacht pruttelen. Haal van het vuur af en laat afkoelen tot kamertemperatuur. Voer het citroensap en de gingerbug erdoor. Doe het in glazen potten en laat die een dag of 3 gisten. Giet het dan in plastic (PET) flessen (glas kan ontploffen!). Tot ong driekwart vullen en de dop erop draaien. Laat het nog 24 uur koolzuur opbouwen. Aan het eind moet de fles echt onder druk staan, je moet hem nauwelijks nog in kunnen drukken. Zet het daarna in de koelkast.
dacht dat je bacteriën of gisten erbij moet doen als je wil fermenteren, hoeft dat niet?
Wil zelf eens zuurkool, gember, bier en kimchi proberen te maken.

We maken hier wel eens kefir, smaakt naar karnemelk, maar je gaat er heel goed van naar de toilet de volgende dag.

Nog een boekje over fermenteren:
http://bookzz.org/md5/e71f7831e1a76d38f3527eb44f0d788d
pi_161196069
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 14:41 schreef Manke het volgende:

[..]

dacht dat je bacteriën of gisten erbij moet doen als je wil fermenteren, hoeft dat niet?

Meestal niet. De benodigde bacterien zitten meestal al van nature op de groente, vooral op/in de schil. Vandaar dat je voor de ginger bug de gemberwortel met schil en al raspt. Er wordt ook aangeraden om groente van biologische teelt te gebruiken, omdat niet-biologisch vaak schoner/sterieler is, en dat fermenteert minder goed. Soms moet je echter wel een starter toevoegen, zoals in het geval van de tomatenketchup, of als je de fermentatie wil versnellen.
pi_161198249
Ik heb een augurken moestuintje *O*

Ik weet dus wat ik ga fermenteren =]
pi_161216859
De ketchup ging veel te hard, maar mijn ginger ale is morsdood. Geen bubbel te bekennen. En ook maar heel weinig leven in de ginger bug. ;( Weet niet wat ik fout heb gedaan. Nog maar een keer proberen, met bio-gember van de eko-plaza.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 6 april 2016 @ 11:20:07 #60
414785 sirdanilot
pi_161217372
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 16:32 schreef FranticDJ het volgende:
Ik heb een augurken moestuintje *O*

Ik weet dus wat ik ga fermenteren =]
http://foodwishes.blogspo(...)ckles-naturally.html

Lekker !
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161348143
Creme Fraiche aan het maken, staat twaalf uur nu, lijkt al wat lobbiger te worden. :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 11 april 2016 @ 13:30:51 #62
414785 sirdanilot
pi_161348778
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2016 12:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Creme Fraiche aan het maken, staat twaalf uur nu, lijkt al wat lobbiger te worden. :)
Is dit alleen voor de leuk of heeft zelfgemaakte ook enige meerwaarde
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161348915
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 13:30 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Is dit alleen voor de leuk of heeft zelfgemaakte ook enige meerwaarde
Daar gaan we achter komen :D

Ik heb mijn favoriete creme fraiche gebruikt om de cultuur uit te jatten:



Donderdag laat ik weten hoe en wat *)
pi_161349234
Mijn gemberprutje is echt een prutje geworden. Weggegooid omdat de schimmel duidelijk de overhand had gekregen. :')
pi_161349262
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 14:03 schreef Oceanonix het volgende:
Mijn gemberprutje is echt een prutje geworden. Weggegooid omdat de schimmel duidelijk de overhand had gekregen. :')
mijn gemberprut wil ook niet zo, geen schimmel maar geen enkele bubbel te zien
pi_161350137
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 16:32 schreef FranticDJ het volgende:
Ik heb een augurken moestuintje *O*

Ik weet dus wat ik ga fermenteren =]
Die zijn lastig om te fermenteren. Ze worden al gauw zompig, zacht, kledderig...

Inmaken in azijn is makkelijker.
Professioneel gifmenger.
pi_161350315
Ik ben opnieuw begonnen met de ginger bug en het bruist nu wel lekker. Hopelijk gaat de ginger ale nu ook leven.

M'n gefermenteerde champignons met knoflook zijn overigens verrassend lekker geworden! Zo heb ik champignons nog nooit geproefd.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 11 april 2016 @ 15:00:33 #68
414785 sirdanilot
pi_161350361
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 14:58 schreef Farenji het volgende:
Ik ben opnieuw begonnen met de ginger bug en het bruist nu wel lekker. Hopelijk gaat de ginger ale nu ook leven.

M'n gefermenteerde champignons met knoflook zijn overigens verrassend lekker geworden! Zo heb ik champignons nog nooit geproefd.
Wow, champignons fermenteren ! Gefermenteerde schimmel :p

Linkje naar recept?

Pas trouwens op voor botulisme met die knoflook.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161350364
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 14:58 schreef Farenji het volgende:
Ik ben opnieuw begonnen met de ginger bug en het bruist nu wel lekker. Hopelijk gaat de ginger ale nu ook leven.

M'n gefermenteerde champignons met knoflook zijn overigens verrassend lekker geworden! Zo heb ik champignons nog nooit geproefd.
Gefermenteerde champignons? :o

Hoe dan? Ook in de pekel?
Professioneel gifmenger.
pi_161350492
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 14:50 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Die zijn lastig om te fermenteren. Ze worden al gauw zompig, zacht, kledderig...

Inmaken in azijn is makkelijker.
Stelen en plantdelen volledig verwijderen, aldus Over Rot.
pi_161350546
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2016 15:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Stelen en plantdelen volledig verwijderen, aldus Over Rot.
Nah, thee toevoegen helpt meer (voor de tannine, als ik het mij goed herinner). Plus kort fermenteren. Bron: the art of fermentation, Katz (spelling?)

Maar zelfs dan...
Professioneel gifmenger.
pi_161351123
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 15:00 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wow, champignons fermenteren ! Gefermenteerde schimmel :p

Linkje naar recept?
Simpel: Kleine champignonnetjes en paar teentjes knoflook in water/zout oplossing van 5%. Drie weken laten fermenteren op kamertemperatuur.

quote:
Pas trouwens op voor botulisme met die knoflook.
Is dat niet vooral een risico als je in olie bewaart?
pi_161351169
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 15:36 schreef Farenji het volgende:

[..]

Simpel: Kleine champignonnetjes en paar teentjes knoflook in water/zout oplossing van 5%. Drie weken laten fermenteren op kamertemperatuur.

[..]

Is dat niet vooral een risico als je in olie bewaart?
Zuurstofvrij is toch een risicofactor?
Professioneel gifmenger.
pi_161351460
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 15:39 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Zuurstofvrij is toch een risicofactor?
Ja.

Zuur houden.
pi_161351743
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2016 15:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Stelen en plantdelen volledig verwijderen, aldus Over Rot.
Idd ;) wil 't over rot verhaaltje volgen.
pi_161359755
Teleurstellende berichten over de gingerbug zie ik. Mijn 'prutje' ben ik nu 7 dagen aan het voeren. Ik zal deze week kijken of het mij lukt om gingerale te maken.
Ik ben benieuwd
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_161363742
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 21:26 schreef camaron het volgende:
Teleurstellende berichten over de gingerbug zie ik. Mijn 'prutje' ben ik nu 7 dagen aan het voeren. Ik zal deze week kijken of het mij lukt om gingerale te maken.
Ik ben benieuwd
heb jij wel bubbels dan? :P
pi_161367298
Ik kan niet spreken van bubbels nee maar ik zie wel dat het 'schuimig' is voordat ik het roer.
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_161377267
Toen ik thuis kwam zag mijn bug eropeens anders uit, alle gember boven in als een soort bier schuimkraag.
Na doorroeren zie ik nu duidelijk bubbels

Op het interwebs doen ze allemaal moeilijk over non-metallic spoons waarmee je moet roeren,is dat Alu-hoedje of echt bewezen nuttig?
pi_161377996
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 17:00 schreef computergirl het volgende:
Toen ik thuis kwam zag mijn bug eropeens anders uit, alle gember boven in als een soort bier schuimkraag.
Na doorroeren zie ik nu duidelijk bubbels
[ link | afbeelding ]
Op het interwebs doen ze allemaal moeilijk over non-metallic spoons waarmee je moet roeren,is dat Alu-hoedje of echt bewezen nuttig?
Volgens mij is dat vooral doordat de zuren het metaal kunnen aantasten, maar ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft op je fermentaat.
pi_161379395
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 17:38 schreef Farenji het volgende:

[..]

Volgens mij is dat vooral doordat de zuren het metaal kunnen aantasten, maar ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft op je fermentaat.
Gember is base.
pi_161379418
Creme Fraiche is echt goddelijk!
pi_161379716
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2016 18:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Gember is base.
je bedoelt daarmee dat het niet zuur is? Anders niet zo moeilijk communiceren hoorrrrrr :{w
Waarmee roer jij dan in je gemberprutje en je desem ?
pi_161380081
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 april 2016 19:10 schreef computergirl het volgende:

[..]

je bedoelt daarmee dat het niet zuur is? Anders niet zo moeilijk communiceren hoorrrrrr :{w
Waarmee roer jij dan in je gemberprutje en je desem ?
Gewoon met een lepel :D

Gember is dus erg niet zuur ja :-)
pi_161381128
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2016 19:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Gewoon met een lepel :D

duh, met een links of rechtsdraaiende lepel, en van welk organisch materiaal?
pi_161381426
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 april 2016 20:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

duh, met een links of rechtsdraaiende lepel, en van welk organisch materiaal?
Metaal, durf niet te zeggen welke dat kan nog verschillen per keer dat ik er een lepel in steek :D
  dinsdag 12 april 2016 @ 22:58:52 #87
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_161388190
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2016 15:39 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Zuurstofvrij is toch een risicofactor?
Anaeroob bewaren is sowieso vaak een vereiste bij fermentatie. Anders krijg je schimmelgroei. C. botulinum voorkom je zoals gezegd met een lage pH, en met zout.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_161437706
Hoi op de site van Pecheresse Lindemans Bier staat te lezen dat zij gebruik maken van gisting met behulp van de door de in de ( plaatselijk ) omgeving zijnde gistbacterien die zich in de lucht bevinden! Ook soort van fermetatie!
pi_161463707
Hoe gaat het met gember bugs en gemberbier?
Ik ben van plan om dit weekend gemberbier te maken, alleen weet ik nog niet waar ik die hoeveelheid kwijt kan. Het kan nog niet gelijk in de uiteindelijke fles geloof ik?
Kan ik het ook 3 dagen in de pan laten waar ik het water/suiker/gember mengsel in kook? :@
  zaterdag 16 april 2016 @ 09:46:51 #90
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161463847
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2016 18:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Creme Fraiche is echt goddelijk!
Hoe heb je die gemaakt? :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 16 april 2016 @ 17:54:45 #91
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161471453
Kimchi gehaald bij de toko om te kijken of het wat is: :9 :9~


Kijken of zelf maken lukt.
  zaterdag 16 april 2016 @ 18:06:24 #92
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_161471699
Bij de toko ook meteen Koreaans peperpoeder gekocht? Dan kun je zo aan de slag. Chinese kool verkopen ze overal.

Wat ga je maken/eten met de kimchi? Of alleen maar proeven?
pi_161471874
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 09:35 schreef computergirl het volgende:
Hoe gaat het met gember bugs en gemberbier?
Ik ben van plan om dit weekend gemberbier te maken, alleen weet ik nog niet waar ik die hoeveelheid kwijt kan. Het kan nog niet gelijk in de uiteindelijke fles geloof ik?
Kan ik het ook 3 dagen in de pan laten waar ik het water/suiker/gember mengsel in kook? :@
Mijn gemberbier is op!
pi_161471901
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 09:46 schreef Molo het volgende:

[..]

Hoe heb je die gemaakt? :9
Slagroom met eetlepel crème fraiche 36-48 uur laten staan op kamertemperatuur ^O^
  zaterdag 16 april 2016 @ 18:17:22 #95
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161471927
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2016 18:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Slagroom met eetlepel crème fraiche 36-48 uur laten staan op kamertemperatuur ^O^
Kijk, dat moet zelfs mij gaan lukken :D
:9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_161471952
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 18:17 schreef Molo het volgende:

[..]

Kijk, dat moet zelfs mij gaan lukken :D
:9
*)

Je kan ook yoghurt of karnemelk als starter gebruiken.
  zaterdag 16 april 2016 @ 18:18:59 #97
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161471970
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 april 2016 18:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

*)

Je kan ook yoghurt of karnemelk als starter gebruiken.
^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 16 april 2016 @ 18:29:13 #98
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161472175
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 18:06 schreef RobinOok het volgende:
Bij de toko ook meteen Koreaans peperpoeder gekocht? Dan kun je zo aan de slag. Chinese kool verkopen ze overal.

Wat ga je maken/eten met de kimchi? Of alleen maar proeven?
gekocht om te proeven, maar het gaat wel op, want het kan bijna overal wel bij gegeten worden.

Had een stuk jackfruit zomaar gekregen van iemand die het daar had gekocht, nooit eerder gegeten, zeker een aanrader.
pi_161474024
Gemberdrankje dinsdag afgemaakt, in 3 flinke potten plus 1 literfles voor de laatste stap: 3 à 4 dagen gisten.
Bubbels nul komma nul! De smaak is merr dan prima dus toch gezeefd en in de koeling gezet.

Volgende keer proberen met champagnegist, ik.heb nog voldoende gingerbug in de koelkast voor nog 6 liter of zo.
'Please don't sit on my imaginaire friend'
  zaterdag 16 april 2016 @ 20:40:16 #100
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161475160
Las ergens dat de microflora in de gember doodgestraald kan worden voor de verkoop en dat het daarom niet fermenteert.

Staat in de ebook die ik eerder postte, maar het is de theorie van de auteur.

Gingerroots are rich in yeasts and lactic acid bacteria, so ginger bugs usually get bubbly quickly. However, many people have reported that their ginger bugs never get bubbly. My theory is that most of the ginger imported into the United States has undergone irradiation, thus destroying its bacteria and yeast. Foods marketed as organic cannot be irradiated (according to the US Department of Agriculture’s organic standards), so for best results make ginger bug with organic ginger, or ginger from a known, non-irradiated source.
pi_161475484
Het proberen waard Manke. Ik wil ook bubbels
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_161475728
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 20:51 schreef camaron het volgende:
Het proberen waard Manke. Ik wil ook bubbels
bij mijn bug zag ik idd pas bubbels verschijnen toen ik genber van de biowinkel gebruikte ipv die van AH, maar dat kan toeval zijn.
Je moet volgens mij altijd een beetje voorzichtig zijn met teksten uit de usa, daar gaan ze toch anders met etenswaren en drinkwater om dan wij.
pi_161475857
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 20:58 schreef computergirl het volgende:

[..]

bij mijn bug zag ik idd pas bubbels verschijnen toen ik genber van de biowinkel gebruikte ipv die van AH, maar dat kan toeval zijn.
Je moet volgens mij altijd een beetje voorzichtig zijn met teksten uit de usa, daar gaan ze toch anders met etenswaren en drinkwater om dan wij.
Alles wat plantaardig is wordt eerst compleet gesteriliseerd voor het de VS in mag.
pi_161475972
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 april 2016 21:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Alles wat plantaardig is wordt eerst compleet gesteriliseerd voor het de VS in mag.
zo'n idee had ik al, maar wij doen toch niet zo spastisch? :@
pi_161476000
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 21:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

zo'n idee had ik al, maar wij doen toch niet zo spastisch? :@
Klopt. Gisten zitten wel aan de buitenkant dus was niet te enthousiast.
pi_161477319
Dit wilde ik ook eens gaan proberen, op het idee gebracht door een artikel in de vorige Allerhande en een aflevering van Van Boven. Trappelend om van start te gaan, heb ik afgelopen week een kool gekocht. Maar nu blijkt dat ik helemaal geen grote pot heb :( Maar misschien heb ik iets anders bruikbaars? Hoeveel liter moet de pot zijn, wil je één kool erin kwijt kunnen, denken jullie? Ik heb nog wel een vaas, maar zo groot is die niet.
Somebody that I used to know
  zaterdag 16 april 2016 @ 21:58:33 #107
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_161477771
Dan doe je toch lekker een halve kool? Of twee potten? Of vier.
pi_161477836
De eerste keer ging de zuurkool hier in een emmertje.
Professioneel gifmenger.
pi_161479613
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 22:00 schreef Buurpoes het volgende:
De eerste keer ging de zuurkool hier in een emmertje.
Heb ik ook niet :@
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 21:58 schreef RobinOok het volgende:
Dan doe je toch lekker een halve kool? Of twee potten? Of vier.
Denk dat ik de muesli dan maar uit mijn (enige) weckpot ga halen...
Somebody that I used to know
  zondag 17 april 2016 @ 02:08:56 #110
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_161483617
Heb je niet nog een opbergbox staan?
Die worden ook vaak gebruikt:


Of wat buurpoes zegt, een emmertje.
pi_161486727
Gingerbeer is donker vanwege de kokosbloesemsuiker. Maar al wel bubbels zichtbaar en flessen zijn nu al moeilijker in te drukken.
  zondag 17 april 2016 @ 22:07:05 #112
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_161508519


Dit weekend gemaakt: kimchi van chinese kool, paksoi, rettich en lente ui. Pasta: knoflook, ui, venkel en korianderzaad, gember en Koreaanse chili flakes. Iets te enthousiast met de chili flakes, vrees ik.
I am a black hole shitting into the void
  zondag 17 april 2016 @ 22:31:30 #113
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_161509722
Neuh, met Koreaanse chiliflakes is het niet snel teveel.
Komt goed!
pi_161515508
Jammer, ik ben een klein weekje weg geweest en nu zijn er ondanks de voorzorgen een paar dingen beetje beschimmeld... had er een driepvrieszakje met zout water op gedaan om te zorgen dat alles onder water zou blijven, maar er dreef toch wat wittige schimmel op de kerstomaten en bietjes. Ik durf het nu niet meer te eten. ;(
  maandag 18 april 2016 @ 15:20:12 #115
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161522755
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 10:04 schreef computergirl het volgende:
Gingerbeer is donker vanwege de kokosbloesemsuiker. Maar al wel bubbels zichtbaar en flessen zijn nu al moeilijker in te drukken.
[ link | afbeelding ]
wil je vertellen hoe jij het hebt gemaakt?
  maandag 18 april 2016 @ 15:52:51 #116
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_161523684
:D Ik ben vandaag toevallig ook begonnen, kimchi en wortel/gember staat in potten nu, ben heel erg benieuwd! :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_161524664
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 15:20 schreef Manke het volgende:

[..]

wil je vertellen hoe jij het hebt gemaakt?
als je het topic leest zie je in #39 een beschrijving staan
  maandag 18 april 2016 @ 16:38:14 #118
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161524833
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 16:32 schreef computergirl het volgende:

[..]

als je het topic leest zie je in #39 een beschrijving staan
ik zag het, maar zie nu dat het recept een reactie was op jouw vraag.
Deed je ook elke dag 4 lepels water erbij?
  maandag 18 april 2016 @ 18:41:31 #119
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_161527765
- edit verkeerde topic

[ Bericht 92% gewijzigd door hemarookworst op 18-04-2016 18:51:41 ]
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_161527878
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 18:41 schreef hemarookworst het volgende:
[ afbeelding ]

0,5l in een keer op :')
is dat zelf gefermenteerd? :+
  maandag 18 april 2016 @ 18:54:37 #121
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_161528271
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 18:44 schreef computergirl het volgende:

[..]

is dat zelf gefermenteerd? :+
oeps net wakker :@
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  maandag 18 april 2016 @ 21:19:42 #122
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_161533481
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 22:31 schreef RobinOok het volgende:
Neuh, met Koreaanse chiliflakes is het niet snel teveel.
Komt goed!
Ik had inderdaad op diverse plekken gelezen dat de flakes niet zo pittig waren (o.a. jouw site), vandaar dat ik vrij royaal was. Daarna vond ik de verse mix een stuk heter dan verwacht. Nu (na 48 uur) lijkt het al minder te zijn, maar het geheel mag wel nog zuurder. De bacteriën zijn nu flink actief: wekpot liep over en bij het ontluchten vlogen de spetters in rond. Is wel iets om rekening mee te houden voor wie het nog niet gemaakt heeft.
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 19 april 2016 @ 08:15:53 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_161542298
Ontluchten? Je moet die rubberen ring er tussenuit halen. Dan valt er niks te ontluchten. ;-)
pi_161543223
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 21:19 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Ik had inderdaad op diverse plekken gelezen dat de flakes niet zo pittig waren (o.a. jouw site), vandaar dat ik vrij royaal was. Daarna vond ik de verse mix een stuk heter dan verwacht. Nu (na 48 uur) lijkt het al minder te zijn, maar het geheel mag wel nog zuurder. De bacteriën zijn nu flink actief: wekpot liep over en bij het ontluchten vlogen de spetters in rond. Is wel iets om rekening mee te houden voor wie het nog niet gemaakt heeft.
Pot gebruiken met waterslot :P
pi_161672160
M'n ginger ale is deze keer wel gelukt! Er zat nu wel veel leven in. Zojuist geproefd en het is erg lekker. Pittig en fris drankje! En met de juiste hoeveelheid fizz.
  zondag 24 april 2016 @ 14:01:07 #126
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161672472
ik ben o.a. wortels aan het fermenteren, maar nu zit er de hele tijd zo'n wit laagje op. Dat is dus kahm/ gist, maar... hoe kom ik er vanaf? Ik haal het nu steeds weg, maar natuurlijk vermenigvuldigd het zich weer
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_161673081
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 14:01 schreef -Mellow- het volgende:
ik ben o.a. wortels aan het fermenteren, maar nu zit er de hele tijd zo'n wit laagje op. Dat is dus kahm/ gist, maar... hoe kom ik er vanaf? Ik haal het nu steeds weg, maar natuurlijk vermenigvuldigd het zich weer
Staat het wel goed onder water? Ik had ook zo'n wit laagje op mijn tomaatjes toen ik thuiskwam na een weekje weg. Normaal drukte ik alles elke dag even onder het vocht en dat hield het goed. Maar het meurde nu zo dat ik het niet meer wilde proeven en ik heb het meteen weggepleurd.
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:23:33 #128
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161730364
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 14:31 schreef Farenji het volgende:

[..]

Staat het wel goed onder water? Ik had ook zo'n wit laagje op mijn tomaatjes toen ik thuiskwam na een weekje weg. Normaal drukte ik alles elke dag even onder het vocht en dat hield het goed. Maar het meurde nu zo dat ik het niet meer wilde proeven en ik heb het meteen weggepleurd.
op zich wel, maar soms komt het een beetje boven drijven, dan druk ik het idd ook weer naar beneden
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:32:04 #129
221912 minilot
Nancy boy
pi_161730614
Mijn anderhalve liter Earl Gray Ginger Ale van ginger bug maakte de plastic fles waar het in zit inmiddels echt knalhard. Vanmorgen dus maar in de koelkast gezet. *)
Benieuwd hoe het zal smaken!
Let me see you stripped down to the bone
pi_161731578
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:32 schreef minilot het volgende:
Mijn anderhalve liter Earl Gray Ginger Ale van ginger bug maakte de plastic fles waar het in zit inmiddels echt knalhard. Vanmorgen dus maar in de koelkast gezet. *)
Benieuwd hoe het zal smaken!
oh lijkt me goede combi. Zit daar nog meer in zoals citroen/limoen?
  dinsdag 26 april 2016 @ 18:08:59 #131
221912 minilot
Nancy boy
pi_161731603
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 18:08 schreef computergirl het volgende:

[..]

oh lijkt me goede combi. Zit daar nog meer in zoals citroen/limoen?
Beetje vers citroensap ja en flink gezoet met palmsuiker :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_161749288
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:32 schreef minilot het volgende:
Mijn anderhalve liter Earl Gray Ginger Ale van ginger bug maakte de plastic fles waar het in zit inmiddels echt knalhard. Vanmorgen dus maar in de koelkast gezet. *)
Benieuwd hoe het zal smaken!
En?
pi_161770973
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 11:00 schreef -Mellow- het volgende:
Ik HOU van gefermenteerd voedsel :)

Ben het afgelopen jaar begonnen met zuurkool, kimchi en kombucha en wordt alleen maar enthousiaster om nog meer te proberen.
Ik wil ook een keer kombucha maken. Hoe ben jij aan je starter gekomen?
pi_161835165
Drie nieuwe fermenteer-experimenten:



- Pastinaak met citroenrasp, knoflook en zwarte peper;

- Aubergine met oregano, knoflook en rode peper;

- Sperziebonen.

Ben benieuwd!
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 30 april 2016 @ 23:03:01 #135
414785 sirdanilot
pi_161835500
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 14:01 schreef -Mellow- het volgende:
ik ben o.a. wortels aan het fermenteren, maar nu zit er de hele tijd zo'n wit laagje op. Dat is dus kahm/ gist, maar... hoe kom ik er vanaf? Ik haal het nu steeds weg, maar natuurlijk vermenigvuldigd het zich weer
Denk dat het dan gewoon niet goed meer is. MAar goed blijf ruiken en proeven, misschien kun je het nog redden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 5 mei 2016 @ 13:05:18 #136
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161943608
quote:
5s.gif Op donderdag 28 april 2016 11:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik wil ook een keer kombucha maken. Hoe ben jij aan je starter gekomen?
Heb deze vorig jaar in Australië gekocht, bij vertrek een stukje afgeknipt en meegenomen naar Nederland. Nu net de eerste paar flessen gebottled. Ik geloof dat je het online wel kunt bestellen, of misschien lukt het zelfs om het te kweken van een flesje kombucha van de biowinkel. Anders wil ik je ook wel wat opsturen als ie weer een beetje gegroeid is.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 5 mei 2016 @ 13:05:49 #137
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161943627
-dubbel
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 5 mei 2016 @ 13:09:39 #138
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_161943709
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 23:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Denk dat het dan gewoon niet goed meer is. MAar goed blijf ruiken en proeven, misschien kun je het nog redden.
Het lijkt mij gewoon gist, blijft terugkomen maar het is nog steeds niet gaan beschimmelen. Het smaakt ok (maar mij niet zuur genoeg). Hoe dan ook, heb het er liever niet op zitten.

Wat doen jullie om alles goed onder water te houden? Zakje bonen erop?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_161947038
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:09 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Het lijkt mij gewoon gist, blijft terugkomen maar het is nog steeds niet gaan beschimmelen. Het smaakt ok (maar mij niet zuur genoeg). Hoe dan ook, heb het er liever niet op zitten.

Wat doen jullie om alles goed onder water te houden? Zakje bonen erop?
Ik doe een diepvrieszakje met (extra) zout water erop. Ik druk alles ook dagelijks even aan, ook om de luchtbellen eruit te drukken.
  zondag 8 mei 2016 @ 12:09:41 #140
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_162005231
Gisteren de zuurkool geprobeerd (met gember en kurkuma) is erg goed gelukt! De kimchi gaat geloof ik ook lekker, kan bijna niet wachten :)
De wortels ook gegeten bij de lunch gisteren, ondanks de witte (gist)waas is t nog prima, maar een beetje saai van smaak. Niet zuur genoeg misschien.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_162005584
Ik heb weer ginger ale gemaakt, nu met sinaasappelsap, kaneel en kruidnagel erbij. Dacht eerst dat het dood was maar ging onverwachts toch nog flink bruisen. Het is erg lekker geworden. Rook naar gluhwein tijdens gisten maar nu is het lekker fris. De eerste fles is al bijna op, de tweede is nog dicht en die is inmiddels harder dan mijn fietsbanden. Ik moet hem nog wel vervoeren (met de fiets ja), nu maar hopen dat ie onderweg niet ontploft! :o
pi_162007043
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2016 12:32 schreef Farenji het volgende:
Ik heb weer ginger ale gemaakt, nu met sinaasappelsap, kaneel en kruidnagel erbij. Dacht eerst dat het dood was maar ging onverwachts toch nog flink bruisen. Het is erg lekker geworden. Rook naar gluhwein tijdens gisten maar nu is het lekker fris. De eerste fles is al bijna op, de tweede is nog dicht en die is inmiddels harder dan mijn fietsbanden. Ik moet hem nog wel vervoeren (met de fiets ja), nu maar hopen dat ie onderweg niet ontploft! :o
sinaasappelsap toegevoegd ipv citroen na het koken?
En je laat het in de zelfde fles zonder overgieten na 3 dagen?
pi_162007504
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2016 13:41 schreef computergirl het volgende:

[..]

sinaasappelsap toegevoegd ipv citroen na het koken?
En je laat het in de zelfde fles zonder overgieten na 3 dagen?
Ja, na het koken een halve liter sinaasappelsap erbij maar ook wat citroensap voor het "zuurtje". Kaneelstokje en kruidnagels heb ik mee laten koken. Ik heb het in (open) potten laten gisten, duurde 4 dagen voor het ging bruisen. Daarna heb ik het gefilterd en in gesloten plastic flessen gedaan en die heb ik na minder dan een dag in de koelkast gezet.
  maandag 9 mei 2016 @ 07:36:14 #144
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_162030718
Gisteravond mn eerste fatsoenlijke poging tot kimchi maken opgestart, volgens recept van robinook.

Moet de kool en de prei helemaal onder water staan tijdens het fermenteren?.Het zit nu in een grote schaal, en dan moet er zoveel vocht bij. Het is nu al wat waterig, maar steken alleen wat hoekjes langs de kant uit.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_162105318
Gisteren heb ik weer een heel interessante en leuke fermentatie-meeting gehad waar we veel verschillende gefermenteerde (fris)dranken hebben geproefd. Oa op basis van ginger bug, wei, bakkersgist en waterkefir.

Het laatste is een symbiose van bacteriën en gisten in de vorm van gelei-achtige korrels. Ik heb een potje van meegekregen en ze liggen nu lekker te zwemmen in een pot met water, suiker, gember en citroen. Over een dag of drie heb ik lekker bruisende kefir-drank (hoop ik). De korrels filter je er dan uit en die gebruik je weer in je volgende batch. Ze schijnen het eeuwige leven te hebben en zijn zelfs bijna onsterfelijk want je kan ze vriesdrogen en daarna weer tot leven wekken, zo heb ik gehoord.

In mijn koelkast staat ook een fles af te koelen met vlierbloesemsiroop vergist met gewone gedroogde bakkersgist. Dat gaat echt heel snel, klaar binnen een dag. Het heeft ook wel een wat minder complexe smaak dan kefir-drank maar is toch best lekker.

Heb ook een potje verse wei, daar moet ik nog wat leuks mee doen maar dat spul is in de koelkast maanden houdbaar.
  woensdag 25 mei 2016 @ 14:40:45 #146
221912 minilot
Nancy boy
pi_162489536
Oef!
Mijn lief ontdekte vanmiddag haarscheurtjes (!) in mijn PET-fles vol gemberbier.
Ik heb hem er onmiddelijk mee de tuin in gestuurd.

Na drie keer voorzichtig ontluchten en schuim laten wegtrekken nog steeds dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oeps! :D
Beetje erg actief!
Let me see you stripped down to the bone
pi_162490226
Is die datum op het etiket de bottelings-datum? Meer dan een maand laten fermenteren?!? :o
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:12:25 #148
221912 minilot
Nancy boy
pi_162490338
quote:
11s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:07 schreef Farenji het volgende:
Is die datum op het etiket de bottelings-datum? Meer dan een maand laten fermenteren?!? :o
Paar dagen buiten de koelkast maar en daarna in de koelkast gezet en vervolgens eigenlijk helemaal vergeten. :')
Let me see you stripped down to the bone
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 25 mei 2016 @ 15:26:16 #149
414785 sirdanilot
pi_162490717
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Paar dagen buiten de koelkast maar en daarna in de koelkast gezet en vervolgens eigenlijk helemaal vergeten. :')
Nooit dingen in een dichte fles laten fermenteren, altijd dop half los.. voor het zelfde geld was de fles ontploft.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:30:46 #150
221912 minilot
Nancy boy
pi_162490828
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:26 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Nooit dingen in een dichte fles laten fermenteren, altijd dop half los.. voor het zelfde geld was de fles ontploft.
Buiten koelkast ook laten fermenteren met dop er half op, pas toen ik dacht dat -ie klaar was in de koelkast weggezet met dop vast. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 25-05-2016 15:54:10 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_162491355
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Paar dagen buiten de koelkast maar en daarna in de koelkast gezet en vervolgens eigenlijk helemaal vergeten. :')
In de koelkast gaat het fermenteren trager maar het stopt niet helemaal.

Maar... hoe smaakte ie? Zal wel goed gerijpt zijn. :P
  woensdag 25 mei 2016 @ 15:55:30 #152
221912 minilot
Nancy boy
pi_162491376
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:54 schreef Farenji het volgende:

[..]

In de koelkast gaat het fermenteren trager maar het stopt niet helemaal.

Maar... hoe smaakte ie? Zal wel goed gerijpt zijn. :P
Vanavond proeven :)
Volgens mijn lief ruikt het sterk naar bier en naar gember. *)
Let me see you stripped down to the bone
pi_162491395
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:55 schreef minilot het volgende:

[..]

Vanavond proeven :)
Volgens mijn lief ruikt het sterk naar bier en naar gember. *)
Zal weinig suiker bevatten, en enigszins alcoholisch zijn... en ik denk nogal bitter.
pi_169492796
Kick. Nog lang niet door mijn vijf kilo kimchi heen, nu 1,5 kilo op of zo (en een halve meegegeven aan Minilot).

Vandaag mini-komkommertjes in pekel gezet met gember, koreaanse chiliflakes, en szechuanpeper.
pi_169503599
Ik ben momenteel voornamelijk bezig met gefermenteerde dranken. Ik heb een gezonde gingerbug die flink bruist en er staan nu een paar flessen ginger ale keihard te worden in de tweede gisting. Heb ook geprobeerd om mijn eigen kombucha SCOBY te maken op basis van bio kombucha uit de ekoplaza, maar dat is tot nu toe nog niet goed gelukt. Binnenkort nog een keer proberen want het moet mogelijk zijn en ik vind kombucha wel erg lekker.
pi_170754905
5 kilo LeeHarveyOswald? Wat dacht je bij jezelf ;-)

Bij mij weinig bijzonders, ik speel met melkkefir en ga een dezer dagen op zoek naar waterkefir"korrels". Dan kan ik met limonades aan de slag die sneller klaar zijn dan met Kombucha scoby's zoals die bijvoorbeeld van Farenji.
'Please don't sit on my imaginaire friend'
  zondag 7 mei 2017 @ 20:50:26 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170757167
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:40 schreef minilot het volgende:
Oef!
Mijn lief ontdekte vanmiddag haarscheurtjes (!) in mijn PET-fles vol gemberbier.
Ik heb hem er onmiddelijk mee de tuin in gestuurd.

Na drie keer voorzichtig ontluchten en schuim laten wegtrekken nog steeds dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oeps! :D
Beetje erg actief!
wees blij dat het geen glazen fles was, die was ontploft
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170763688
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 19:45 schreef camaron het volgende:
5 kilo LeeHarveyOswald? Wat dacht je bij jezelf ;-)

Bij mij weinig bijzonders, ik speel met melkkefir en ga een dezer dagen op zoek naar waterkefir"korrels". Dan kan ik met limonades aan de slag die sneller klaar zijn dan met Kombucha scoby's zoals die bijvoorbeeld van Farenji.
Ik heb een tijd met waterkefir gefermenteerd en daarmee ging het me juist iets te snel. Na drie dagen was het alweer klaar en zo snel dronk ik niet. En die korrels maar blijven groeien, en ze hebben altijd honger natuurlijk dus je voert ze steeds meer. Ik ben ze een keer vergeten en toen verzuurde de boel en ging de kefir dood.

Ik doe nu nog steeds veel met ginger bug en dat gaat heel goed. Heb een gezonde bug die al maanden leeft en daarmee maak ik in een week flink bruisende en heerlijke ginger ale.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 8 mei 2017 @ 09:21:09 #159
414785 sirdanilot
pi_170767538
Dranken heb ik geen ervaring mee, kimchi wel. Vroeger heel veel gemaakt.

Misschien weer eens doen als chinese kool ergens in de aanbieding is. Want ik vind de kolen hier nogal duur.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 8 mei 2017 @ 14:07:26 #160
221912 minilot
Nancy boy
pi_170772893
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

wees blij dat het geen glazen fles was, die was ontploft
Juist daarom een plastic fles gebruikt. :Y
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 8 mei 2017 @ 15:03:41 #161
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170774354
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 10:27 schreef Farenji het volgende:
Ik ben momenteel voornamelijk bezig met gefermenteerde dranken. Ik heb een gezonde gingerbug die flink bruist en er staan nu een paar flessen ginger ale keihard te worden in de tweede gisting. Heb ook geprobeerd om mijn eigen kombucha SCOBY te maken op basis van bio kombucha uit de ekoplaza, maar dat is tot nu toe nog niet goed gelukt. Binnenkort nog een keer proberen want het moet mogelijk zijn en ik vind kombucha wel erg lekker.
Is zo'n bug net als kefir, dat je dus een blijfende kolonie hebt welke je blijft voeren, gebruiken en blijft groeien?
pi_170775069
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 15:03 schreef Manke het volgende:

[..]

Is zo'n bug net als kefir, dat je dus een blijfende kolonie hebt welke je blijft voeren, gebruiken en blijft groeien?
Het is een beetje vergelijkbaar met kefir inderdaad. Het is geraspte gemberwortel (ongeschild) met suiker en water in een potje dat je laat staan op kamertemperatuur. Na een paar dagen begint het te bruisen en bubbelen. En dan moet je het om de drie, vier dagen bijvoeren met extra gember, suiker en water. Je gebruikt een deel om de fermentatie in je dranken "op te starten" en wat je over hebt vul je weer aan met verse voeding. Zo kun je "eeuwig" doorgaan.
pi_170776809
quote:
14s.gif Op maandag 8 mei 2017 15:28 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het is een beetje vergelijkbaar met kefir inderdaad. Het is geraspte gemberwortel (ongeschild) met suiker en water in een potje dat je laat staan op kamertemperatuur. Na een paar dagen begint het te bruisen en bubbelen. En dan moet je het om de drie, vier dagen bijvoeren met extra gember, suiker en water.
elke dag toch?
pi_170777093
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 16:44 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

elke dag toch?
Zo vaak doe ik het niet. Dan groeit je bug ook wel heel snel. Misschien als je huis erg warm is, dan gaat de gisting sneller. Je kan de bug ook in de koelkast zetten en dan is 1 keer per week voeden zelfs wel genoeg.
pi_170915422
Gingerbug zal ik een dezer dagen ook weer eens opzetten, was ook een favoriet drankje.
Ik vind het wel lekkerder zomers, want gekoeld, vandaar dat ik al maanden niet naar omgekeken heb.

Komkommer kimchi is ook een goed plan. Nooit geprobeerd maar ik heb nog koreaanse chili staan.
Leuk voor morgenochtend. Top idee!
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_170918130
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 21:46 schreef camaron het volgende:
Gingerbug zal ik een dezer dagen ook weer eens opzetten, was ook een favoriet drankje.
Ik vind het wel lekkerder zomers, want gekoeld, vandaar dat ik al maanden niet naar omgekeken heb.

Komkommer kimchi is ook een goed plan. Nooit geprobeerd maar ik heb nog koreaanse chili staan.
Leuk voor morgenochtend. Top idee!
Komkommer, wordt dat niet wat slijmerig?
pi_170919978
Volgens mij kan je het ook max. een week of zo bewaren, niet vanwege de smaak of bederf maar wel vanwege de ´crunch´ die met elke dag minder wordt.
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_171165063
Ik heb nu rode zuurkool die een paar maandjes mag staan. Ik had al vorig jaar van spitskool zuurkool gemaakt. Was serieus de lekkerste zuurkool die ik ooit had gegeten O+

Binnenkort ga ik cider en champagne maken. Heb ik erg veel zin in. Mijn oma heeft nu een adres waar ze de stormvloed aan appels kwijt kan. In ruil voor een paar flesjes ;)
pi_171165510
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 10:47 schreef Opoefiets het volgende:
Ik heb nu rode zuurkool die een paar maandjes mag staan. Ik had al vorig jaar van spitskool zuurkool gemaakt. Was serieus de lekkerste zuurkool die ik ooit had gegeten O+

Binnenkort ga ik cider en champagne maken. Heb ik erg veel zin in. Mijn oma heeft nu een adres waar ze de stormvloed aan appels kwijt kan. In ruil voor een paar flesjes ;)
Tof! Wat voor gist gebruik je daarvoor? Kun je laten weten hoe het gaat, lijkt me interessant.
pi_171165703
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:09 schreef Farenji het volgende:

[..]

Tof! Wat voor gist gebruik je daarvoor? Kun je laten weten hoe het gaat, lijkt me interessant.
Cidergist en champagnegist, genoeg voor 50 liter champagne en cider. Ik zal erover posten wanneer ik ben begonnen. Ik heb er echt zin in!
pi_171165815
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:17 schreef Opoefiets het volgende:

[..]

Cidergist en champagnegist, genoeg voor 50 liter champagne en cider. Ik zal erover posten wanneer ik ben begonnen. Ik heb er echt zin in!
Omdat mijn gemberbier een paar keer in gelei was veranderd, heb ik deze keer geen bug gebruikt maar champagnegist. Gember geraspt en gekookt, af laten koelen, en (ongeveer, ik ben niet zo heel nauwkeurig) 10 liter water met 4 kilo gember en 4 kilo suiker en 1 zakje champagnegist voor droge champagne weggezet.

Alle suiker op. Erg mooie bubbel (bij de flessen die niet leegspoten :X ), heb ze wel moeten zoeten want ze waren, voor gemberbier, wel megadroog geworden :D
  woensdag 24 mei 2017 @ 15:58:52 #172
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_171172338
quote:
2s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Omdat mijn gemberbier een paar keer in gelei was veranderd, heb ik deze keer geen bug gebruikt maar champagnegist. Gember geraspt en gekookt, af laten koelen, en (ongeveer, ik ben niet zo heel nauwkeurig) 10 liter water met 4 kilo gember en 4 kilo suiker en 1 zakje champagnegist voor droge champagne weggezet.

Alle suiker op. Erg mooie bubbel (bij de flessen die niet leegspoten :X ), heb ze wel moeten zoeten want ze waren, voor gemberbier, wel megadroog geworden :D
Laat zo'n fles eens een jaar staan, en dan proeven. Dat is echt de moeite waard.

Ik gebruik voor gemberbier ook wel Chouffe gist. Dan krijg je echt een beetje Chouffe smaak, ook aan te raden.
Siesta & Fiesta!
  zondag 28 mei 2017 @ 09:30:58 #173
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_171265294
Dat droge vind ik juist lekker, in combinatie met die zing van de gember :9
pi_171480411
Zo, van het weekend een paar litertjes gemaakt. Nu kijken of het aan wilt slaan. Over een paar dagen weet ik meer! *O*
pi_171481327
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 18:48 schreef Opoefiets het volgende:
Zo, van het weekend een paar litertjes gemaakt. Nu kijken of het aan wilt slaan. Over een paar dagen weet ik meer! *O*
Spannend!
  zaterdag 16 september 2017 @ 20:47:29 #176
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_173816124
Vandaag een soort van kimchi gemaakt. Een Chinese kool door de koolschaaf gehaald, goed gezout en daarna afgespoeld en vervolgens met een zeer dun gesneden uitje, wat knoflook en chillivlokken en een scheutje azijn in een pot gedaan.

Weet niet geheel zeker of het gaat werken maar we zullen het zien, wel ongelooflijk hoe weinig er van zo'n Chinese kool overblijft na het zouten.
pi_173924240
We kunnen binnenkort rode zuurkool eten, want die is klaar! *O*

Verder hebben we nog ingemaakte courgettes, augurken, knoflook, komkommers... En over een halfjaar hopelijk ook mousserende wijn. We hadden zo'n goede druivenoogst dat we vijf volle kratten druiven hadden. Het staat nou lekker te gisten O+
pi_173928281
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:06 schreef Farenji het volgende:
Het principe is al zo oud als de wereld maar is tegenwoordig weer helemaal hip: fermenteren. Je ziet het opeens overal in kookprogramma's, bij DWDD en op biologische markten staan opeens ook kraampjes met allemaal gefermenteerde dingen. Ik raakte er geinteresseerd in door een aflevering van de tv-serie "Cooked" van auteur Michael Pollan en besloot er zelf mee aan de gang te gaan. Ik heb een workshop gevolgd in Rotterdam en nu staan er op mijn aanrecht meerdere potten met diverse groentes en kruiden te fermenteren.

Er zijn veel verschillende soorten fermentatie. De bekendste is het vergisten van suiker dat oa alcohol oplevert. Bier, wijn, en alle andere dranken zijn gefermenteerd. Het rijzen van deeg komt door fermentatie. Maar ook koffie- en cacaobonen, vanillestokjes en zwarte thee worden gefermenteerd om hun karakteristieke smaak te krijgen, en ook sojasaus, vissaus, of de zwartebonensaus van de Chinees. Maar denk ook aan salami, rauwe ham, en zure haringen. Allemaal gefermenteerd.

De fermentatie waar het in de workshop vooral om ging was melkzuur-fermentatie. Hier worden oa koolhydraten door bacterien omgezet in melkzuur, wat een goed conserveermiddel is, en ook nog eens lekker smaakt. Het bekendste voorbeeld hiervan is zuurkool, maar ook bijv de Koreaanse kimchi, Indiase pickles, of de oosterse atjar tjampoer.

Het principe is dat de groente gepekeld wordt, met zout dus. Als er dan ook geen zuurstof bij kan komen (doordat de groente onder water staat) ontstaat een klimaat dat gunstig is voor de melkzuurbacterien, en ongunstig voor veel andere bacterien. Het melkzuur dat de bacterien gaan maken zorgt ook weer dat andere bacterien niet goed kunnen overleven. Het kan een paar dagen tot wel meerdere maanden duren voordat de fermentatie "klaar" is en dan is het lange tijd houdbaar. Tot wel jaren lang.

Ik heb op mijn aanrecht nu verschillende potten met groentes en kruiden staan, het is erg leuk om mee te experimenteren. Zo heb ik zuurkool van rode kool, gekruide wortel (met knoflook, komijn, koriander en karwijzaad), kimchi (paksoi, lente-ui, rettich en wortel met knoflook, gember, rode peper en sojasaus), champignons met knoflook, bieten met vanille, en kerstomaatjes.

Het lukt erg goed; na een dag of twee op kamertemperatuur gaat het "borrelen" en het gaat steeds beter ruiken en smaken. Een paar potten hebben inmiddels ruim drie weken staan fermenteren en de groentes zijn heerlijk friszuur, met een diepere smaak dan de verse groentes. Voordeel is ook nog dat het erg gezond is; makkelijker verteerbaar; en de bacterien zijn goed voor je darmflora: het is "probiotisch".

Met fermentatie kun je ook je eigen frisdrank maken (met koolzuur!). Eergisteren ben ik begonnen met het fermenteren van gemberwortel en suiker, om een "ginger bug" te maken, als basis voor lekkere en gezonde frisdrank.

Wie fermenteert er ook zelf? Wat zijn je ervaringen?
:’) Turken doen dit al duizenden jaren.
pi_173928851
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 12:45 schreef Atak het volgende:

[..]

:’) Turken doen dit al duizenden jaren.
Ja, und?
pi_173929015
Vraagje :@ : hoe weet je of je gefermenteerde witte kool (zuurkool) nog eetbaar is? Die van mij staat al sinds maart 2017 in een pot, maar zes weken later werd het mooi weer en had ik er geen zin meer in. Nu staat de pot er nog steeds, maar ben ik bang dat ik bij openen een enorm nare lucht kan verwachten. Is zuurkool onbeperkt houdbaar?

Tweede vraag: kan je ook een gedeelte van de zuurkool gebruiken en de rest in de pot houden? Hoe moet je hem dan weer afdekken?

[ Bericht 7% gewijzigd door Postbus100 op 22-09-2017 13:34:16 ]
Somebody that I used to know
pi_173929094
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 12:45 schreef Atak het volgende:

[..]

:’) Turken doen dit al duizenden jaren.
Maar het blijft een onderontwikkeld primitief volk.
pi_173929417
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 september 2017 13:28 schreef Postbus100 het volgende:
Vraagje :@ : hoe weet je of je gefermenteerde witte kool (zuurkool) nog eetbaar is? Die van mij staat al sinds maart 2017 in een pot, maar zes weken later werd het mooi weer en had ik er geen zin meer in. Nu staat de pot er nog steeds, maar ben ik bang dat ik bij openen een enorm nare lucht kan verwachten. Is zuurkool onbeperkt houdbaar?

Tweede vraag: kan je ook een gedeelte van de zuurkool gebruiken en de rest in de pot houden? Hoe moet je hem dan weer afdekken?
Als het niet meer eetbaar is dan ruik je dat echt wel, en vaak zie je het ook, omdat er bijv schimmel op zit. Zeker als er gekleurde schimmel op zit dan meteen wegpleuren (dan hoef je ook echt niet te ruiken). Het gaat eigenlijk alleen fout als je te weinig zout hebt gebruikt, of als de kool langere tijd niet goed onder water heeft gestaan. Zolang alles onder water blijft staan en er dus geen zuurstof bij kan komen dan blijft het in de regel wel goed, het kan hoogstens te zuur worden, maar je wordt daar zeker niet ziek van.

Je kan de zuurkool in een pot in de koelkast zetten als je de smaak goed vindt, dan stopt de fermentatie en het melkzuur zorgt er wel voor dat het maanden goed blijft. Dan hoeft het ook niet meer perse onder water te staan dus je hoeft het niet in 1 keer op te eten.
pi_173929447
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 13:54 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als het niet meer eetbaar is dan ruik je dat echt wel, en vaak zie je het ook, omdat er bijv schimmel op zit. Zeker als er gekleurde schimmel op zit dan meteen wegpleuren (dan hoef je ook echt niet te ruiken). Het gaat eigenlijk alleen fout als je te weinig zout hebt gebruikt, of als de kool langere tijd niet goed onder water heeft gestaan. Zolang alles onder water blijft staan en er dus geen zuurstof bij kan komen dan blijft het in de regel wel goed, het kan hoogstens te zuur worden, maar je wordt daar zeker niet ziek van.

Je kan de zuurkool in een pot in de koelkast zetten als je de smaak goed vindt, dan stopt de fermentatie en het melkzuur zorgt er wel voor dat het maanden goed blijft. Dan hoeft het ook niet meer perse onder water te staan dus je hoeft het niet in 1 keer op te eten.
Dankjewel! Zal binnenkort de pot eens open doen. Heb er wel een zakje met water bovenin gelegd die als het goed is de kool naar beneden heeft gedrukt. En heb de hoeveelheid zout gebruikt die me op een professioneel uitziende blog werd aanbevolen. Ben benieuwd!
Somebody that I used to know
pi_173930000
A.s. zondag is er trouwens bij "Uit je eigen stad" in Rotterdam het Rotzooi fermentatiefestival.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')