Dan nu de originele OP.quote:Tien keer werk uit onze energietransitie:
1. We investeren in de omslag naar groene energie. De banengroei is enorm: groene
technologie groeit met 10% per jaar.
2. Er komt een nieuw nationaal windmolenpark ver uit de kust: Gigapark 10. Onze
offshore-industrie zal enorm profiteren, meer banen voor Nederland.
3. De verbrandingsmotor wordt uitgefaseerd. Nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat binnen
10 jaar in Nederland alleen nog elektrische auto’s worden verkocht, net zoals in
Noorwegen.
4. We introduceren in navolging van de Verenigde Staten wetgeving om zelfrijdende
auto’s mogelijk te maken. De productiviteitswinst voor onze economie is groot: files
kosten miljarden en de tijd dat je rijdt kun je niet werken.
5. De gaswinning in Groningen wordt verder verlaagd en de export moet worden
gereduceerd. Het Groningen veld zal de komende decennia een strategische reserve
zijn.
6. Onze kolencentrales gaan binnen tien jaar dicht. Kolenstroom warmt onze atmosfeer
op, stoot vervuilende stoffen uit en is niet meer van deze tijd.
7. Onze huizen gaan van de cv-ketel af: nieuwe huizen krijgen een warmtepomp en
zonnepanelen. De elektriciteitsmeter van de toekomst staat op 0, de rekening voor de
energie in je huis gaat ook naar 0. Onze bouwsector zal een enorme impuls krijgen:
meer banen in de bouw en installatietechniek.
8. Groene industrie gaat voor. Groene startups rond onze technische universiteiten in
Eindhoven, Delft en Twente zijn over tien jaar de ruggengraat van onze economie.
Deze ondernemingen verdienen een bijzondere aandacht. 70% van de nieuwe banen
komt voort uit het MKB, deze bedrijven geven we ruim baan.
9. Kernenergie en schaliegas zijn niet schoon en niet veilig. Bovendien zijn het gewoon
dure en economisch onverstandige energiebronnen. Ze horen niet bij de toekomst van
Nederland.
10. Bijzondere technologie van Nederlandse bodem krijgt extra geld en extra aandacht.
Voorbeelden zijn de winning van energie uit getijdenstroom en uit zout/zoet water.
Nationale innovatie moeten we meer en beter koesteren. Dat zijn de banen van onze
toekomst.
Inderdaad, de harde data wijzen hier ook keihard op als je in ogenschouw neemt welk percentage van de stroom wordt opgewekt met welke technologie, Nederland is op dat vlak een van de minst groene landen van Europa! Dat is misschien even schrikken voor mensen die in de jaren 80 of eerder opgroeiden aangezien Nederland toen juist relatief progressief was maarde feiten zijn wat ze zijn en die kunnen we beter maar erkennen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, al vind ik 10 jaar ook weer niet extreem veel te kort. Vergeet niet dat Nederland hopeloos achterloopt dankzij de overmaat aan VVD de afgelopen 15 jaar, terwijl het om een Europese energiemarkt zal gaan.
+ warmteuitwisseling met water onder de grond (opwarmen met de zon), dat is zeer effectief als je dat op wijkniveau aanpakt maar hier moet wel al rekening mee worden gehouden bij het ontwerp en de aanleg.quote:Energie opslaan is conceptueel eenvoudig. Je kunt met een overschot bijvoorbeeld water omhoog pompen, en dat door een turbine naar beneden laten vallen als je het nodig hebt. Je zou hele grote vliegwielen kunnen maken en je zou er waterstof mee kunnen maken die je ofwel weer zelf verbrandt voor stroom, of verkoopt aan eindgebruikers. Dat vraagt ook grote investeringen in infrastructuur, maar geen technologisch doorbraken.
Is het hier al ergens gezegd dat we (althans West-Europa) de levensstijl gezien al onze nutteloze vervoersbewegingen as if there's no tomorrow helemaal niet vol kunnen houden en dat we over 10 jaar precies hetzelfde leven als "altijd"?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, de harde data wijzen hier ook keihard op
Ik deel gedeeltelijk je pessimisme. Toekomstige generaties zullen hard oordelen over onze generatie maar misschien wel nog harder over vorige generaties, die hadden nog minder verantwoordelijkheidsgevoel t.o.v. zowel het milieu als de economie (niet sparen voor hun oude dag) voor generaties die later komen. Ik denk dat we wel tijdig alternatieven vinden waarmee we een hoog welvaartsniveau kunnen vasthouden wat niet wil zeggen dat we net zoveel energie en grondstoffen zullen kunnen blijven verbruiken als nu, maar wel duurzamer. Waarom? Technologisch gezien is het mogelijk, de zon levert zo verschrikkelijk veel energie dat het kan. De enige vraag is of dat we die technologie op tijd ontwikkelen. Ik denk dat we in geval van nood tijd kunnen rekken m.b.v. uranium, thorium, fracking, steenkool etc. en dat we zodoende alsnog op tijd die technologie zullen ontwikkelen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is het hier al ergens gezegd dat we (althans West-Europa) de levensstijl gezien al onze nutteloze vervoersbewegingen as if there's no tomorrow helemaal niet vol kunnen houden en dat we over 10 jaar precies hetzelfde leven als "altijd"?
Ik vind het zo hoogmoedig allemaal. We dienen er rekening mee te houden dat de wereld zoals wij die nu kennen over 10 jaar niet meer bestaat. The race to the bottom gaat keihard.
Ik denk niet dat "we" wel weer iets uitvinden opdat het allemaal hetzelfde blijft, maar dan elektrisch.
Onze generatie komt in de geschiedenisboeken als "zij" die het allemaal opgemaakt hebben.
Zonder iets te gunnen aan volgende generaties.
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.htmlquote:Volgens plannen van de PvdA mogen er over 10 jaar geen brandstof verbruikende auto’s meer verkocht worden. Alleen hun rekensom klopt niet, betoogt Ruud Metzelaar:
„Als we er van uitgaan dat binnen 15 tot 20 jaar alle auto’s elektrisch zijn dan zal het volgende moeten veranderen: Een elektrische auto verbruikt 5000 kWh per jaar bij 25.000 km (bron Tesla). Bij een totaal van 7 miljoen auto’s is dat 35.000 MWh extra.
Een huishouden verbruikt momenteel 3100 kWh per jaar en bij 7,7 miljoen huishoudens is dat een totaal van 24.000 MWh. We praten dan over 130% méér elektrisch energieverbruik. Er zijn momenteel 50 centrales en dat worden dan 115 stuks. Dat zijn een hoop extra centrales. Dan komt Nederland ’s avonds thuis en ligt iedereen aan de stekkerm met een gigantisch piekvermogen tot gevolg, waarvoor misschien nog eens 50 centrales extra nodig zijn! Als we deze extra energie willen opwekken met windmolens dan moeten er 6.400 tot 12.000 grote molens van 3 MW bij komen, maar dan moet het wel waaien…. En dan hebben we het nog niet eens over de accijnsinkomsten van brandstoffen die we dan missen.
Precies dit roep ik al maanden op Fok!, maar er is bijna geen hond die mij gelooft.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.html
Alsjeblieft, dit artikeltje van dit roddelkrantje is het bespreken niet eens waard zo amateuristisch als het is. Niet dat ik van De Televaag enig niveau verwacht maar laten we niet doen alsof hier serieuze wetenschappers aan het woord zijn. Zo houden ze er niet eens rekening mee dat de thuisconsument maar 1/3de van de stroomvraag veroorzaakt. Ik sta er ook wat sceptisch tegenover of dat 10 jaar haalbaar is maar dit is geen staving.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.html
Natuurlijk is dat wel mogelijk, voor het milieu zou het altijd nog minder slecht zijn dan de brandstofmotor. Van alle technische problemen is dit een relatief klein probleem.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:25 schreef hottentot het volgende:
Iedereen elektrisch gaat gewoon niet gebeuren de komende decennia.
Je maakt een grapje toch?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn voorstel: verbied per direct de bromfiets op de brandstofmotor (of heel de bromfiets als we toch bezig zijn, het ruimt lekker op), verbied de motor op de brandstofmotor en investeert in het natuurwetenschappelijk en technisch onderzoek, stimuleer spinoffs, verbeter het onderwijs etc.
Dat biedt ons de beste kans om zo snel mogelijk de omslag te maken.
En waarom heb je 'm dan niet veranderd?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
First things first. De titel is misleidend,
Meer asfalt leggen wordt sterk tegen gehouden in Den Haag. Evenals meer spoor. HSL is deels ongebruikt, IJzeren Rijn (spoor richting Duitsland) zou al jaren geleden weer opnieuw in gebruik worden genomen om de economische positie van Nederland te versterken en in- en export van en naar Nederland te verbeteren maar niets van dat alles. Gesteggel over overvolle treinen, studenten uit de trein jagen en dat soort dingen. Parlementaire enquête commissies over een falend Fyra project waar niets van geleerd is (volgende debacle komt eraan namelijk).quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Doe eerst eens wat aan de bekende knelpunten en beperkingen, het gebrek aan adequaat OV voor we gaan janken over dat soort zaken. Elektrische auto's zijn (net als brandstofauto's trouwens) nogal vervuilend bij de bouw ervan, dat geldt zeker voor de eerstgenoemde.
Elke avond weer staat half Nederland in een file te ronken omdat men de trein/bus/OV geen geschikt alternatief vindt en de infrastructuur feitelijk nog steeds die van de vorige eeuw is met een nieuw asfaltlaagje.
Het is ook te treurig voor woorden. Een goed voorbeeld is de A12 en (gebrek aan) de A15. De A12 word net na Arnhem 2 baans richting Duitsland. Jep, dat lees je goed. Een hoofdweg die super veel gebruikt word voor transport. Dan zitten er nog een 2 tal knelpunten over een stukje van nog geen 5 kilometer, dus dat is elke avond janken en het milieu onnodig belasten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:47 schreef W00fer het volgende:
[..]
Meer asfalt leggen wordt sterk tegen gehouden in Den Haag. Evenals meer spoor. HSL is deels ongebruikt, IJzeren Rijn (spoor richting Duitsland) zou al jaren geleden weer opnieuw in gebruik worden genomen om de economische positie van Nederland te versterken en in- en export van en naar Nederland te verbeteren maar niets van dat alles. Gesteggel over overvolle treinen, studenten uit de trein jagen en dat soort dingen. Parlementaire enquête commissies over een falend Fyra project waar niets van geleerd is (volgende debacle komt eraan namelijk).
quote:De oorspronkelijke bedoeling was dat op de HSL de Fyra-treinen zouden rijden, maar toen dat niet door ging moest NS terugvallen op oude rijtuigen, getrokken door nieuwe locomotieven. De Intercity-direct valt nu teveel uit en dat komt deels door problemen in de infrastructuur(ProRail) en deels door problemen met het NS-materieel. Er gaan nu stemmen op om NS de concessie op de HSL te ontnemen en de concessie aan een ander bedrijf te gunnen. Een ander bedrijf zal dezelfde problemen hebben met de infrastructuur.
Een ander bedrijf zal materieel moeten bestellen, dat kan rijden op drie verschillende spanningen op de bovenleiding en vier verschillende beveiligingssystemen. Dat betekent een levertijd van tenminste vier jaar. Personeel en materieel moeten ingewerkt worden op een complexe spoorlijn. Dat kost ook weer een jaar. Een ander bedrijf zal zijn geld willen terugverdienen en dat betekent voor de reiziger aparte en stellig hogere tarieven. Het is sterk de vraag of de Belgen hieraan mee willen werken. Het volgende Fyra-debacle komt in zicht.
Lul toch niet zo dom.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:41 schreef W00fer het volgende:
Mensen roepen hier "de overdaad aan VVD" maar besef wel dat de VVD en andere partijen voor een deel puin hebben lopen ruimen van de paarse kabinetten. Lees het boek maar eens de puinhopen van 8 jaar paars.
De linkse partijen willen de grenzen wagenwijd open zetten voor asielzoekers, Samsom zegt we kunnen er makkelijk 200.000 ontvangen. Bij wijze van spreken morgen willen ze alles groen hebben maar wie het gaat betalen? Dat kan alleen door de belastingen sterk te verhogen, kilometer heffing in te voeren, auto's uit de steden enzovoorts. Dat is compleet van de zotte en zal leiden tot volksopstand.
Daarnaast weten de partijen die het voorstellen vaak niet eens wat er speelt achter de ring A10 dus laat me niet lachen. Hou dat soort hobbies maar lekker in Den Haag rondom het vernieuwde Binnenhof, wat een HALF MILJARD kost om op te knappen. Ieder normaal mens zou zich de ogen uit de kop schamen bij zulke bedragen. Beter steken ze dat halve miljard in groene energie ipv die oude bende opknappen.
Sowieso heeft de (r)overheid de laatste jaren erg veel gedaan om de bevolking uit hun auto te pesten met schandalige parkeertarieven en accijns op brandstoffen.
Mocht het zo zijn dat morgenmiddag iedereen elektrisch rijdt dan zal er wel weer wat anders komen waarop ze kunnen zeiken. Straks krijg je natuurlijk stroom heffing of congestion taxes omdat er teveel auto's zijn.
Rustig ademhalen en nog een keer lezen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 01:28 schreef hottentot het volgende:
Verbied de motor... echt te dom om op in te gaan. Soms kan ik wel met je discuteren maar dit grenst aan waanzin.
Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 01:29 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
En waarom heb je 'm dan niet veranderd?
Speciaal voor jou rijd ik straks een extra blokje omquote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders.
Je vergast dan ook je eigen familie en vrienden hoorquote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Speciaal voor jou rijd ik straks een extra blokje om
Dat is geen nieuws, dat weten we al sinds vele tientallen jaren! Niet alleen dat, ze verpesen ook onze luchtwegen. Kanker van benzine of fijnstof van diesel, pick your poison. Daarom verdient de bankrekening van de automobilist/motorrijder.bromfietsbestuurder/bromfietstokkie absoluut geen prioriteit bij de overweging om de brandstofmotor te verbieden. Het gaat er om dat voldoende mobiliteit is gegarandeerd voor verschillende inkomensgroepen, dat kan je op tal van manieren gestalte geven.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders.
Benzine???quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is geen nieuws, dat weten we al sinds vele tientallen jaren! Niet alleen dat, ze verpesen ook onze luchtwegen. Kanker van benzine of fijnstof van diesel, pick your poison.
Bromfietstokkie...quote:Daarom verdient de bankrekening van de automobilist/motorrijder.bromfietsbestuurder/bromfietstokkie absoluut geen prioriteit bij de overweging om de brandstofmotor te verbieden. Het gaat er om dat voldoende mobiliteit is gegarandeerd voor verschillende inkomensgroepen, dat kan je op tal van manieren gestalte geven.
Dude, de VVD was een onderdeel van de paarse kabinetten en kreeg volop de wind in de zeilen aangezien de rechtse vleugel (wij zouden het nu de neoliberale vleugel kunnen noemen) van de PvdA toen aan de macht was bij de PvdA.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:41 schreef W00fer het volgende:
Mensen roepen hier "de overdaad aan VVD" maar besef wel dat de VVD en andere partijen voor een deel puin hebben lopen ruimen van de paarse kabinetten.
Dat is ook zo maar ik maak wel onderscheid tussen de normale mensen die functioneel zo'n ding gebruiken en de vele tokkies die zo'n ding gebruiken. Tokkies zijn hierbij oververtegenwoordigd.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:10 schreef AchJa het volgende:
Bromfietstokkie...Iets zegt me dat je niet geheel onbevooroordeeld in deze kwestie staat.
Ja, helaas, onderzoeken hebben aangetoond dat benzine redelijk kankerverwekkend is.quote:
Daar ben ik een voorstander van. Het is een forse verbetering in vergelijking met de situatie zoals die nu hier is.quote:Om even op de "brandstofmotor" terug te komen, in jullie bejubelde Noorwegen zet men in op elektrisch en waterstof...
Dat heb ik zelf ook al aangegeven, in Nederland lopen wij in Europees perspectief heel erg ver achter met onze kolencentrales. In andere landen wordt veel meer nucleaire, wind-, water- (de meest onderschatte!), zonne-energie, gas-energie en biomassa-energie gebruikt. Zonde!quote:En dan laat ik de elektriciteitsopwekking in Noorwegen nog even achterwege, want dat is natuurlijk niet te vergelijken met Nederland.
Dat waren dan zeker onderzoeken uit de tijd dat er nog een shitload aan benzeen en lood in zat... Waarbij benzeen na onderzoek alweer als minder schadelijk is bestempeld als voorheen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, helaas, onderzoeken hebben aangetoond dat benzine redelijk kankerverwekkend is.
Waterkracht is in ons vlakke landje amper een optie. Ook dat getijdenenergie plan wat ze een keer gehad hebben is niet haalbaar.quote:Dat heb ik zelf ook al aangegeven, in Nederland lopen wij in Europees perspectief heel erg ver achter met onze kolencentrales. In andere landen wordt veel meer nucleaire, wind-, water- (de meest onderschatte!), zonne-energie, gas-energie en biomassa-energie gebruikt. Zonde!
Ik weet niet of je het gelezen hebt maar ik heb wel degelijk bronnen aangevoerd. Niet voor alles, je kan zelf ook Googlen neem ik aanquote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:52 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Een typische fact-free fortuynist.
Noorwegen gaat binnenkort de subsidie op elektrische wagens afbouwen dus dat klopt niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders. Binnen tien jaar moet makkelijk te doen zijn. In Noorwegen en California is dit plan er al door geloof ik te weten.
Er zit genoeg symboolpolitiek bij ja zoals de 130 km/h en in diverse sectoren naar marktwerking streven waardoor kosten sky-high zijn gegaan. Maar het eindeloze afpakken met belastingen en geven aan migratie en ontwikkelingshulp van de linkse partijen is verre van goed te praten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dude, de VVD was een onderdeel van de paarse kabinetten en kreeg volop de wind in de zeilen aangezien de rechtse vleugel (wij zouden het nu de neoliberale vleugel kunnen noemen) van de PvdA toen aan de macht was bij de PvdA.
Puin ruimen? Laat me niet lachen. De grootste politieke ontwikkelingen in de afgelopen 10 jaar:
- de universiteiten en het overige wetenschappelijke onderzoek in Nederland kapot bezuinigd door in 1 jaar tijd in totaal met 1/3de te korten en dit nadat al met 100% was bezuinigd sinds de jaren 80 per student.
- het niet langer een deel van de aardgasbaten investeren in de toekomst van Nederland
- het minder toegankelijk maken van het onderwijs: geen tweede opleiding meer tenzij je 10 000-20 000 euro op je bankrekening hebt staan, hoger collegegeld, de halbeheffing
- het deregulariseren van de zorg: torenhoge medischeverzekeringspremies en een omslachtig stelsel van zorgtoeslag wat nodig is als compensatie in plaats van dat ze gewoon iedereen in het ziekenfonds stopten en de private medische verzekering afschaften
- van een voorsprong in vergroening naar een forse achterstand in Europa in vergroening
- bejaardenzorg en andere zorg die in kwaliteit (nog meer) daalde.
- speciaal onderwijs wat is afgebroken
- topsalarissen die uit de hand liepen, zowel privaat als bij de overheid
- oh ja, van 120 km/u naar 130 km/u op stukjes van de snelweg en variabele snelheden met als gevolg extra boetes doordat mensen niet weten waar je hoe hard mag rijden.
Ik vergeet nu nog een hele hoop negatieve punten (vul het rustig aan jongens).
Noem eens 1 verdienste van de VVD in al die tijd.
We kunnen nu uitgebreid aanhalen welk van deze punten op het conto van de VVD geschreven kan/mag/moet worden (de eerste twee en het laatste in ieder geval, dit was puur het werk van de VVD) maar het is een feit dat de VVD en het CDA vooral het beleid bepaalden sinds Balkenende I.
Daarbij worden elektrische auto's daar op alle manieren bevooroordeeld, van gratis parkeren t/m het mogen gebruiken van busbanen en allerlei vrijstellingen van belastingen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:59 schreef W00fer het volgende:
[..]
Noorwegen gaat binnenkort de subsidie op elektrische wagens afbouwen dus dat klopt niet.
Ik weet genoeg om vast te stellen jij maar dom wat clichés nablaat en geen benul hebt van het gebrek aan inhoud daarachter.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:57 schreef W00fer het volgende:
[..]
En wat weet jij dan beter lulletje rozewater?
Blufquote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik weet genoeg om vast te stellen jij maar dom wat clichés nablaat en geen benul hebt van het gebrek aan inhoud daarachter.
Afgezien van dit vind ik het best goede posts die jij doet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:02 schreef W00fer het volgende:
Maar het eindeloze afpakken met belastingen en geven aan migratie en ontwikkelingshulp van de linkse partijen is verre van goed te praten.
Je had 'm kunnen veranderen toen je deel twee opende, dat heb je nagelaten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?
Omdat je de titel niet meer mag veranderen als het eenmaal is geplaatst. Het is dan aan de moderators om dat te doen.
Ja, omdat ik toen direct wou reageren en gestoord werd door zo'n onnozele "je moet een tweede deel openen om te kunnen reageren want de 6 pagina's zijn vol".quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Je had 'm kunnen veranderen toen je deel twee opende, dat heb je nagelaten.
Wat een gezeur man. Dat draagt toch nul komma nihil bij aan zo'n topic?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Je had 'm kunnen veranderen toen je deel twee opende, dat heb je nagelaten.
Ok fair enough.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, omdat ik toen direct wou reageren en gestoord werd door zo'n onnozele "je moet een tweede deel openen om te kunnen reageren want de 6 pagina's zijn vol".
Hierdoor dacht ik er op dat moment niet aan.
Waarom ze niet eens die paginalimiet afschaffen is voor mij nog steeds een raadsel maar dat doet er weinig toe.
Ik bedacht me later weer (ik had dat in het eerste deel ook opgemerkt) dat deze draad een rotslechte titel heeft maar het was toen te laat om het te wijzigen. Nu moeten we wachten op een volgend deel of totdat een moderator de titel aanpast. Vandaar dat ik in het de OP maar meldde, dan kan de volgende die een nieuw deel opent wel even de titel aanpassen. Wat mij betreft gaat het dan niet alleen om dit ene puntje uit het uitgebreide beleidstuk maar als je toch op dit ene puntje wil inzoomen dan is het wel handig dat het duidelijk is dat benzine niet de vijand is maar dat de brandstofmotor de vijand is. De meeste mensen die hier verstand van zeggen te hebben willen juist dat de diesel wordt ontmoedigd (fijnstof), ze zien liever dat die mensen op benzine rijden dan op diesel, maar LPG schijnt het minst slecht te zijn.
Dit inderdaad. Op tweakers (heb je hem weer) zijn er topics die al 10 jaar lopen en 300+ pagina's hebben.quote:
De TT geeft het thema van een topic aan, dus het is best belangrijk dat die correct is.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een gezeur man. Dat draagt toch nul komma nihil bij aan zo'n topic?
Misschien (uiterst speculatief) maar ook dat zou geen ramp zijn. Glasvezelkabels maken gedistribueerde samenwerking veel beter mogelijk, tientallen kilometers per dag brengt je ook nog een heel eind, als je het echt wil dan kan je wellicht op een energiezuinige manier honderden kilometers overbruggen (vacuümtunnels).quote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:32 schreef Bart2002 het volgende:
en hoe we er misschien aan moeten wennen dat woon- werk verplaatsingen van honderden kilometers per dag niet vol te houden zijn en dat we onze ecologische footprint in een hoog tempo dienen af te bouwen...) en niet hoe de politiek hiermee omgaat.
Hij is dacht ik wel correct in de zin dat de TS die zo gestart is.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De TT geeft het thema van een topic aan, dus het is best belangrijk dat die correct is.
Je zou het zo kunnen omschrijven (prima als dat voor het volgende deel gebeurt) maar de gangbare term is verbrandingsmotor dus in dit geval verbrandingsmotorauto's. Al wordt het dan een beetje lastig in het geval van waterstofgas wat je gebruikt om een elektrische motor aan te drijven maar dat geldt ook voor wanneer je kiest voor uitlaatauto's (de waterdamp moet ergens naar toequote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:18 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ok fair enough.
Op Radio 1 hoorde ik de term "uitlaatauto's" voor auto's op fossiele brandstof, want daar gaat het hier om.
De originele TT is er omdat de titel van het nieuwsbericht te lang was. Bram heeft wel de hele OP verwijderd en er zijn eigen verhaal geplaatst. Wat correct is in deze, is sowieso subjectief.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij is dacht ik wel correct in de zin dat de TS die zo gestart is.
Die kun je niet zomaar veranderen naar eigen inzicht lijkt me.
Zolang de mens nog geen elektron is...quote:
Als de TS het er mee eens is wie ben ik dan om daar over te zeuren.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De originele TT is er omdat de titel van het nieuwsbericht te lang was. Bram heeft wel de hele OP verwijderd en er zijn eigen verhaal geplaatst. Wat correct is in deze, is sowieso subjectief.
Gelukkig is er geen alternatief voor olie maar juist die veranderingen zouden wel eens heel erg positief kunnen zijn voor de mensheid. Hoewel er geen alternatieven voor olie zijn wil dat niet zeggen dat we een 'energie'tekort gaan krijgen. Zoals jij weet komt de energie uit olie ook uit de zon, alleen is dit een zeer kleine fractie van alle energie die opgeslagen in vele tientallen of honderden miljoenen jaren. Als je kijkt naar alle energie die de zon maar ook het heelal (ruimtestraling, als ik het goed begrijp de energie die van andere sterren dan de zon komt, bijv. ook na supernova's) per dag levert, dat is veel meer dan wat we nu gebruiken.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:34 schreef Bart2002 het volgende:
Zolang de mens nog geen elektron is...
De transities zoals jij die beschrijft gaan niet op korte termijn plaatsvinden.
Ik vind zoals je begrepen hebt (wat ik altijd zo goed aan jou vind) het idee dat alles hetzelfde blijft (alleen anders...) en dat we ons zwaar verspillende leven kunnen blijven voortzetten wegens uitvindingen in de toekomst bijzonder naïef.
(niet dat jij dat bent overigens)
Er is geen alternatief voor olie, althans als wij denken, verwachten en hopen dat alles bij hetzelfde zal blijven.
Met velomobielen kan een gezond en niet al te oud iemand gemiddeldes van 50 km/u halen en topsnelheden van 70+ km/u, zo slecht is dat nog niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:58 schreef Bart2002 het volgende:
Als we het een beetje eerlijk willen verdelen dan zullen we voor onze vervoersbehoefte naar een voertuig met zo min mogelijk gewicht moeten die het equivalent van 1 op 100 rijdt. Hetzij elektrisch hetzij fossiel. Een soort ligfiets dus. Juist omgekeerd dus aan hoe het nu is. Iedereen wil zijn honderden kilometers per dag aan vervoersbehoefte voltrekken in steeds zwaarder leasebakken die in 2 seconden de topsnelheid bereiken en waar je ook een karavaan mee kan trekken en vervolgens 2000 kilometer non-stop mee kan afleggen voor de vakantie 1 keer per jaar. En waar je grote IKEA meuk in kunt vervoeren.
Het moet nog even indalen dat dit achter ons ligt en nooit meer terugkomt.
Ik vind dat een prima ontwikkeling hoor. En ze gaan loeihard inderdaad. Ook de 50 plusser.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met velomobielen kan een gezond en niet al te oud iemand gemiddeldes van 50 km/u halen en topsnelheden van 70+ km/u, zo slecht is dat nog niet.
Ik heb weinig keus gehad, Bram heeft hem gewoon veranderd.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zolang de mens nog geen elektron is...
De transities zoals jij die beschrijft gaan niet op korte termijn plaatsvinden.
Ik vind zoals je begrepen hebt (wat ik altijd zo goed aan jou vind) het idee dat alles hetzelfde blijft (alleen anders...) en dat we ons zwaar verspillende leven kunnen blijven voortzetten wegens uitvindingen in de toekomst bijzonder naïef.
(niet dat jij dat bent overigens)
Er is geen alternatief voor olie, althans als wij denken, verwachten en hopen dat alles bij hetzelfde zal blijven.
[..]
Als de TS het er mee eens is wie ben ik dan om daar over te zeuren.
Alles voor de goede zaak.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik heb weinig keus gehad, Bram heeft hem gewoon veranderd.
Maar ik doe niet snel moeilijk hoor.
In vergelijking met een auto zijn velomobielen goedkoop.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind dat een prima ontwikkeling hoor. En ze gaan loeihard inderdaad. Ook de 50 plusser.
Mijn enige bezwaar is dat die dingen, net als een Tesla S, niet voor de massa bereikbaar zijn want veel te duur.
Leuk als je 10km van je werk woont. De gemiddelde vent gaat echt geen uur fietsen met 50km/h om bezweet op je werkplek 50km verderop te komen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 18:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In vergelijking met een auto zijn velomobielen goedkoop.
Maar dat zou wel eens de keiharde realiteit kunnen en moeten worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leuk als je 10km van je werk woont. De gemiddelde vent gaat echt geen uur fietsen met 50km/h om bezweet op je werkplek 50km verderop te komen.
Hoe had jij dat in gedachten dan? Iedereen die in de jaren 70/80/90 de forensensteden ingejaagd/ stad uitgejaagd zijn weer terughalen naar arbeiderswoningen naast de fabriek ofzo?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar dat zou wel eens de keiharde realiteit kunnen en moeten worden.
Hou daar rekening mee. Er komt een tijd in de niet al te verre toekomst dat je dit niet zomaar meer voor het kiezen hebt. Dus wat "comfortabel" is en "eigen keuze" is. Die luxe kunnen we ons binnenkort niet meer veroorloven.
Ik bedoel eigenlijk dat we noodgedwongen naar andere oplossingen moeten gaan zoeken.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe had jij dat in gedachten dan? Iedereen die in de jaren 70/80/90 de forensensteden ingejaagd/ stad uitgejaagd zijn weer terughalen naar arbeiderswoningen naast de fabriek ofzo?
Ah, okee.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk dat we noodgedwongen naar andere oplossingen moeten gaan zoeken.
Geen kwestie van keuzes maken. Want die raken op.
Ik heb zelf het idee dat die oplossingen er niet zijn. Doemdenker annex realist alhier.
Dank voor je compliment. Bedenk wel dat het oplossen van woon werkverkeer met flexwerken ook niet de definitieve oplossing is. Uit nog te verschijnen onderzoek blijkt dat medewerkers met flexwerken juist méér zijn gaan werken. Veelal hoeven werkgevers overuren niet meer uit te betalen en dus werken mensen tot mogelijk een burnout ook 's avonds en in het weekend.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Afgezien van dit vind ik het best goede posts die jij doet.
Je krijgt wat te weinig respect van de linkse usual supsects m.i.
Ik behoor zelf overigens ook tot die laatste groep.
Het is jammer dat dit soort onderwerpen altijd weer in een links versus rechts discussie ontaardt en we kunnen er op wachten dat het bewezen wordt dat dit toch ook weer de schuld van "de vluchteling" blijkt te zijn.
Je zou dit soort onderwerpen moeten bespreken in het kader van de zaken die er echt toe doen (zoals peakoil en de economische race to the bottom en hoe de gang van zaken zoals wij die tot nu toe kennen helemaal niet zo vanzelfsprekend meer is...en hoe we er misschien aan moeten wennen dat woon- werk verplaatsingen van honderden kilometers per dag niet vol te houden zijn en dat we onze ecologische footprint in een hoog tempo dienen af te bouwen...) en niet hoe de politiek hiermee omgaat. Zij zijn machteloos wat dat betreft. Net zoals wijzelf.
Vele voorbeelden van hoe deze discussies op hoog niveau gevoerd kunnen worden vindt men op Tweakers.
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar dat zou wel eens de keiharde realiteit kunnen en moeten worden.
Hou daar rekening mee. Er komt een tijd in de niet al te verre toekomst dat je dit niet zomaar meer voor het kiezen hebt.
Er zal altijd ergens wat olie in de grond zitten (dat veel te duur is om te winnen) idd.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij?
Sowieso zal de olie nooit opraken dus auto's blijven voorlopig nog wel even.
De zon levert een groot veelvoud van alle energie die we nodig hebben op enkel het oppervlakte van alle land op deze planeet, we hebben ook nog eens een shitload aan kosmische straling, we hebben tot die tijd nog thorium, de kans is groot dat kernfusie mogelijk gaat worden (dat is minder hypothetisch dan dat veel mensen denken al is er nog een lange weg te gaan) etc.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:52 schreef Bart2002 het volgende:
Ik heb zelf het idee dat die oplossingen er niet zijn.
quote:Electric car Tesla slapped with $15,000 tax surcharge
An electric car which attracts tax breaks in several countries has been slapped with a tax surcharge in Singapore.
The Model S - a sedan made by California-based Tesla Motors - is the first tailpipe emission-free car to be penalised this way here.
Mr Joe Nguyen, 44, registered a used Model S he sourced from Hong Kong just before Chinese New Year. He was shocked that the car - for which he paid close to $400,000 - was liable for a $15,000 carbon surcharge.
"Honestly, it's stupid," said the senior vice-president with an Internet research firm. "I went back to them (Land Transport Authority), and they cited a UN emission test regulation. They also factored in carbon emissions at the power station. We don't apply a carbon penalty to people charging their iPhones, do we?"
In response to queries, an LTA spokesman said: "Based on tests conducted under the UNECE R101 standards, the electric energy consumption of his imported used Tesla car was 444 watt-hour/km."
To "account for CO2 emissions during the electricity generation process", the spokesman said, "a grid emission factor of 0.5g/watt-hour was also applied to the electric energy consumption".
From this, it was determined that Mr Nguyen's Tesla produced 222g/km of CO2, putting it within the $15,000 surcharge band under Singapore's Carbon Emission- based Vehicle Scheme. The LTA applied this grid factor once previously to an electric Peugeot Ion (a subcompact hatchback), and it was granted a carbon rebate of $20,000.
The BMW i3 electric hatchback and i8 plug-in hybrid both qualify for a $30,000 carbon rebate.
Mr Nguyen, married with three sons, said he paid the surcharge because he "didn't want to wait any longer". It had taken him more than half a year from the time he imported the car last July to get it approved and registered for use on the road.
He had to shuttle between LTA, the Energy Market Authority and vehicle inspection centre Vicom in the process. Before the car was approved, he had to give an undertaking that he would recharge it only at his home - a cluster housing.
On the long process, LTA said "this is the first time a Tesla Model S has been tested for emissions".
The Model S is granted tax breaks in several countries. In Britain, buyers get a £4,500 (S$8,800) grant, and in the United States, they get a US$7,500 (S$10,400) income tax credit. Hong Kong waives registration tax for electric cars, which can be as high as 115 per cent of value. In Norway, a Model S gets a tax exemption of around US$135,000.
Mr Nguyen has posted an "open letter" online outlining his difficulty in registering the Tesla as well as his beef over the tax surcharge.
"I've given up on getting the money back," he told The Straits Times. "I just want LTA to improve. There is a lot of interest in the Model S."
Commenting on the case, Nanyang Business School adjunct associate professor Zafar Momin said: "Given Singapore's land size, great infrastructure and commitment to sustainability, we would not only have been the perfect test bed for electric vehicles (EVs), but also an ideal market for their wider application and usage.
While we have initiatives and incentives for EVs, we may already have missed the big opportunity to be a leader in EVs as a nation. The Tesla importation case is perhaps indicative of why we may have missed the opportunity."
Hoeveel fossiele brandstoffen er nog te winnen zijn is niet maatgevend.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij?
Olie is anders inmiddels op een veel goedkopere manier te winnen dan groene energie voor al die honderden miljoenen auto's op de wereld. De grote olieboeren willen eerst het maximale eruit hebben gok ik.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sommige mensen denken blijkbaar dat olie op een magische wijze uit de lucht komt vallen of ze hebben nog niet door hoe olie wordt gevormd?
1. Ook die olie geraakt op een gegeven moment op en die wordt echt niet in luttele decennia, eeuwen of zelfs millennia terug aangevuld (nee, zelfs niet in tienduizenden of honderdduizenden jaren).quote:Op zondag 20 maart 2016 18:33 schreef W00fer het volgende:
[..]
Olie is anders inmiddels op een veel goedkopere manier te winnen dan groene energie voor al die honderden miljoenen auto's op de wereld. De grote olieboeren willen eerst het maximale eruit hebben gok ik.
Ook fracking ga je niet stoppen. Het is een kwestie van tijd. Kijk naar Groningen waar de gaskraan deels dicht gaat maar de bevingen nog gewoon door gaan.... Uitstel is geen afstel.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Ook die olie geraakt op een gegeven moment op en die wordt echt niet in luttele decennia, eeuwen of zelfs millennia terug aangevuld (nee, zelfs niet in tienduizenden of honderdduizenden jaren).
2. Deze manier van olie winnen is niet houdbaar, het levert veel te veel ecologische problemen op.
Dat de olieboeren er alles aan zullen doen om zoveel mogelijk van wat resteert te verkopen ben ik met je eens, het is dan ook aan de samenleving om er paal en perk aan te stellen, bijvoorbeeld door fracking niet toe te staan.
Dat zeg je altijd maar je zegt nooit wat je daar precies mee bedoelt zodat er ook niets te weerleggen valt.quote:
Heel simpel. Olie raakt niet op. Op een gegeven moment zal het niet meer uit kunnen om het uit de grond te halen.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zeg je altijd maar je zegt nooit wat je daar precies mee bedoelt zodat er ook niets te weerleggen valt.
We zullen zien, de nadelen van Fracking zijn groter dan wat aanvankelijk werd gedacht door politici. Verontreinigd grondwater is een nogal groot probleem, de klimaatverandering is een nogal groot probleem, het phytoplanktonverhaal is erbij gekomen.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:42 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ook fracking ga je niet stoppen. Het is een kwestie van tijd. Kijk naar Groningen waar de gaskraan deels dicht gaat maar de bevingen nog gewoon door gaan.... Uitstel is geen afstel.
Duur, zeer milieuvervuilend en met zeer teleurstellende opbrengsten, toch?quote:
Duh.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heel simpel. Olie raakt niet op. Op een gegeven moment zal het niet meer uit kunnen om het uit de grond te halen.
Mooi dat we het eens zijn.quote:
Laten we wel wezen, hoe leuk het ook is dat elektrische auto's worden ontwikkeld (ik vind dat heel erg leuk), de Tesla Roadster is vooral een speeltje van de rijke mensen, een derde of vierde auto om lekker mee te showen, omdat het optrekt als een beest en omdat het zo comfortabel rijdt, als er geen technische gebreken zijn tenminste. Prima hoor, dat is allemaal niet erg, maar het is niet zo gek om het dan fiscaal wat anders te behandelen dan wat in eerste instantie het plan was voor elektrische auto's.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:07 schreef AchJa het volgende:
En mocht het eventueel ooit eens een keer zover komen dat de elektrische auto de overhand krijgt in dit land zullen wij ook wel geconfronteerd gaan worden met zoiets als dit:
[..]
Ja, dat had slechts iedereen al lang en breed begrepen.quote:
Waarom beweer je zoiets doms nou steeds?quote:
Terecht. Dat wil niet zeggen dat het binnen 10 jaar gedaan gaat zijn of zo maar het is inderdaad wel een aflopende zaak: de kosten worden zo vanzelf hoger en uiteindelijk zullen duurzamere technieken aantrekkelijker worden doordat die juist betaalbaarder worden. De overheid kan hier een handje bij helpen door de subsidie voor fossiele brandstoffen af te schaffen en juist meer te investeren in deze technieken. Maar ja, belangen en lobby's en zo.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Duur, zeer milieuvervuilend en met zeer teleurstellende opbrengsten, toch?
Dat gaat hem niet worden. Ik zie dat als de laatste stuiptrekkingen.
Ik stel jou eerst een vraag die je negeert.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarom beweer je zoiets doms nou steeds?
Je doet alsof er een oplossing is en je bestrijdt meningen die dat anders zien met zoiets onnozels.
Bedankt weer.
Heb je dat stuk überhaupt gelezen?quote:Op zondag 20 maart 2016 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, hoe leuk het ook is dat elektrische auto's worden ontwikkeld (ik vind dat heel erg leuk), de Tesla Roadster is vooral een speeltje van de rijke mensen, een derde of vierde auto om lekker mee te showen, omdat het optrekt als een beest en omdat het zo comfortabel rijdt, als er geen technische gebreken zijn tenminste. Prima hoor, dat is allemaal niet erg, maar het is niet zo gek om het dan fiscaal wat anders te behandelen dan wat in eerste instantie het plan was voor elektrische auto's.
En dan spreek je dus over die olie waarvoor je 2 liter moet gebruiken om 1 liter te winnen.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:14 schreef Fir3fly het volgende:
Wat is dat voor rare vraag? En dat nog wel terwijl jij inhoudelijk niet reageert. Ja, niet dat het veel opleverde aangezien het een bekend verhaal was en de titel het enige nieuwtje bevatte. In tegenstelling tot jou maak ik me er niet druk om dat ze dit doen en zie ik geen spoken m.b.t. het toekomstige beleid. De realiteit is dat landen die subsidies zijn gaan geven om de overschakeling naar de elektrische auto te stimuleren maar in de praktijk zijn het de rijke stinkerds die een dergelijke elektrische auto aanschaffen, niet in plaats van hun mooie sportauto maar als extra auto voor in hun collectie. Prima, maar dat Singapore hen dan wat extra laat betalen is dan ook prima.quote:
Ik zou het niet weten maar ik stop er nu mee.quote:Op zondag 20 maart 2016 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
Het gaat weer een gezellige avond worden. Dat voel ik.
Omdat jij meteen vol op het orgel gaat over patserbakken en een soort van jaloeziebelasting... Dat vind ik apart terwijl het een door jou zo'n geliefde elektrische bak is.quote:
Zal wel. Je gaat mijn vraag niet beantwoorden dus?quote:Op zondag 20 maart 2016 19:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan spreek je dus over die olie waarvoor je 2 liter moet gebruiken om 1 liter te winnen.
Dat "dus" in je zin slaat dan nergens op nu wij weten wat je met het 1e deel van de zin bedoelt.
Je praat dus poep.
Het gebeurt vaker these days dat ik de precieze vraag even kwijt ben.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zal wel. Je gaat mijn vraag niet beantwoorden dus?
quote:
Dat er niet direct alternatieven beschikbaar zijn voor die olie die volgens jou nooit opraakt.quote:
Leuk dat je dat gelooft maar je legt nooit uit waarom. Probeer dat eens.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat er niet direct alternatieven beschikbaar zijn voor die olie die volgens jou nooit opraakt.
Dat wordt in de nabije toekomst realiteit, althans dat geloof ik.
En ik geloof niet dat er juist op tijd wel weer een oplossing gevonden kan worden zodat wij op de oude voet verder kunnen. Business as usual.
Troll.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk dat je dat gelooft maar je legt nooit uit waarom. Probeer dat eens.
Nee dat is gewoon herhaling. Waarom zouden er geen serieuze alternatieven zijn? Ga eens de diepte in.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Troll.
In de alinea daaronder leg ik het uit.
Ik denk te weten dat er geen alternatieven zijn. In ieder geval geen alternatief om fluitend onze levensstijl voor te zetten "as we know it".quote:Op zondag 20 maart 2016 21:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee dat is gewoon herhaling. Waarom zouden er geen serieuze alternatieven zijn? Ga eens de diepte in.
Hoe? Ben je expert? Heb je inzicht dat de rest van ons mist? Deel het met de wereld zou ik zeggen.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk te weten dat er geen alternatieven zijn.
Ik ben een expert inderdaad in de wetenschap dat het laaghangend fruit geplukt is.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe? Ben je expert? Heb je inzicht dat de rest van ons mist? Deel het met de wereld zou ik zeggen.
Dat is geen antwoord, slechts een statement over olie. Ik vraag hoe jij zo zeker kan weten dat alternatieven niet mogelijk zijn.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben een expert inderdaad in de wetenschap dat het laaghangend fruit geplukt is.
Dat is verbrand en komt nooit meer terug. Dat was een voorraad die in miljoenen en misschien wel miljarden jaren gegroeid is en die wij in een decennium erdoor heen gejaagd hebben.
Niet de bewijslast omdraaien. Jij doet een waarheidsclaim, die zal je moeten onderbouwen.quote:Maar zoals gevraagd: noem 1 alternatief.
Dat soort PietVerdrietjes trap ik niet in en ga ik ook niet op in. Dat is een zwaktebod waar ik jou voortdurend op betrap.quote:Op zondag 20 maart 2016 22:00 schreef Fir3fly het volgende:
Niet de bewijslast omdraaien. Jij doet een waarheidsclaim, die zal je moeten onderbouwen.
Hoe weet je zo zeker dat er geen alternatieven mogelijk zijn?quote:Op zondag 20 maart 2016 22:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat soort PietVerdrietjes trap ik niet in en ga ik ook niet op in. Dat is een zwaktebod waar ik jou voortdurend op betrap.
Zoals herhaaldelijk gezegd: noem er 1 en ik ben bereid om daar over te discussiëren.quote:Op zondag 20 maart 2016 22:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat er geen alternatieven mogelijk zijn?
Hoe kun je zeker weten dat er geen alternatieven zijn voor olie?quote:Op zondag 20 maart 2016 22:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zoals herhaaldelijk gezegd: noem er 1 en ik ben bereid om daar over te discussiëren.
Alleen moet je dat wel doen want ik ken ze dus niet.
Troll. Het is mij duidelijk. Gegroet.quote:Op zondag 20 maart 2016 22:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kun je zeker weten dat er geen alternatieven zijn voor olie?
Goed voor de prijs van tweedehandsjes.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:17 schreef Gutmensch het volgende:
En toch een meerderheid in de Tweede Kamer voor het plan dus:
[ afbeelding ]
Een typisch gevalletje van te vroeg gejuichdquote:Op dinsdag 29 maart 2016 12:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
l
![]()
![]()
![]()
En weer een proefballonnetje van de PvdA die een voortijdige stille dood sterft. Het lijkt de PvdA zelf wel
Meerderheid die na de volgende verkiezingen waarschijnlijk ver te zoeken is.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:17 schreef Gutmensch het volgende:
[ afbeelding ]
Soms win je, soms verlies je.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:29 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Een typisch gevalletje van te vroeg gejuichd
Jammer Telegraaf, jammer VVD en jammer voetbalmanager2
Allemaal op de fiets vanaf morgen. Is ook ambitieus.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:44 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Doorgaan met fossiele brandstoffen is destructief.
Ambitieus.quote:
Behoorlijk. Als je bedenkt dat de meeste mensen 10 minuten fietsen al 'ver' vinden en met de auto naar de sportschool gaan om daar op een hometrainer te gaan zitten.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Allemaal op de fiets vanaf morgen. Is ook ambitieus.
Welk plan?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:17 schreef Gutmensch het volgende:
[ afbeelding ]
Zie de orginele OP, dat plan is vertaald in een motie en die is vandaag aangenomen.quote:
De Telegraaf zegt dat de motie een stuk minder sterk dan het originele plan. Vandaar.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:55 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zie de orginele OP, dat plan is vertaald in een motie en die is vandaag aangenomen.
De basis staat er nog, die staat ook in de TT.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De Telegraaf zegt dat de motie een stuk minder sterk dan het originele plan. Vandaar.
Sowieso is het originele plan belachelijk dus veel gaat er niet mee gebeuren.
Van een verbod is geen sprake. Je moet dus even beter lezen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:00 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De basis staat er nog, die staat ook in de TT.
Een verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's per 2025.
Hulde aan de PvdA
Ik lees "de Tweede Kamer wil dat er vanaf 2025 geen nieuwe benzine- of dieselauto's worden verkocht".quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Van een verbod is geen sprake. Je moet dus even beter lezen.
Klopt, dit zal binnen de EU geregeld moeten worden. Maar het standpunt van Nederland is duidelijk.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:35 schreef Red_85 het volgende:
Laten we het zelf maar bepalen op welke brabdstof we gaan rijden. Daar ligt de crux. Zou pure discriminatie zijn en tegen de vrijheid van mensen en goederen als Duitsers wel benzine mogen rijden en NL niet.
Gaat niet gebeuren, komt te veel weerstand tegen.
9 jaar is niks die skeere toyota aygo's zijn van 2005 - 2015 verkocht deze modelquote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:43 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Klopt, dit zal binnen de EU geregeld moeten worden. Maar het standpunt van Nederland is duidelijk.
En ik denk dat het wel gaat gebeuren, 9 jaar is een lange periode.
Dit is de tekst van de motie:quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:04 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik lees "de Tweede Kamer wil dat er vanaf 2025 geen nieuwe benzine- of dieselauto's worden verkocht".
Is niet echt voor veel verschillende interpretaties vatbaar. Helaas Telegraas.
Jammer voor je.quote:constaterende:
·dat het mogelijk is om met auto's te rijden die geen vervuilende stoffen uitstoten;
·dat dit type auto's in prijs snel goedkoper zal worden en dat de actieradius steeds groter zal worden en dat dit proces sneller verloopt wanneer emissieloos vervoer de standaard wordt;
·dat ook andere landen (Noorwegen, VS) beleid ontwikkelen voor emissieloos vervoer;
spreekt uit dat Nederland moet streven naar het louter verkopen van emissieloze (nieuwe) auto's in 2025,
en gaat over tot de orde van de dag.
Yep en dat kan dus ook gestimuleerd worden door een enorme heffing op de verkoop van fossiele brandstofauto's.quote:Op woensdag 30 maart 2016 00:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit is de tekst van de motie:
[..]
Jammer voor je.
Aangeleverd in een Word-documentje inclusief kekke tabel.
Een 5-deurs Aygoquote:Op woensdag 30 maart 2016 00:20 schreef Gulmez het volgende:
[..]
9 jaar is niks die skeere toyota aygo's zijn van 2005 - 2015 verkocht deze model
[ afbeelding ]
Zo zie je maar in 10 jaar veranderd bijna niets ja mss nieuw model maar heel veel zuiniger ofzo is het niet hoor, laat staan dat alles nieuw verkochte straks electrisch isfabeltje
Welk standpunt? Er is alleen een motie die oproept tot een streven. Storm in een glas water dusquote:Op woensdag 30 maart 2016 00:55 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Yep en dat kan dus ook gestimuleerd worden door een enorme heffing op de verkoop van fossiele brandstofauto's.
Maar het zal Europees geregeld worden, dat Nederland hier nu al een standpunt heeft ingenomen zal de zaak alleen maar versnellen.
quote:Op woensdag 30 maart 2016 00:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit is de tekst van de motie:
[..]
Jammer voor je.
Aangeleverd in een Word-documentje inclusief kekke tabel.
Waarom is een verbod dan nog noodzakelijk zou je zeggen?quote:·dat dit type auto's in prijs snel goedkoper zal worden en dat de actieradius steeds groter zal worden [..]
De politiek trekt echt geen karren hoor, dat doen innovatieve bedrijven en consumenten. Zijn elektrische auto's in 2025 competitief genoeg, dan komt die overgang vanzelf.quote:Op woensdag 30 maart 2016 02:03 schreef Beathoven het volgende:
Goede zaak.
De wereld moet z'n klimaatdoelen halen en Nederland als eerstewereldland is aan z'n stand verplicht om de kar te trekken samen met de rest van het westen. Er wordt niets verboden, maar wanneer men 't goede voorbeeld geeft is de kans groter dat de rest volgt.
Je zult de markt nodig hebben. Als de staat zelf auto's gaat produceren leven we waarschijnlijk niet meer in het Nederland van nu.quote:Op woensdag 30 maart 2016 02:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De politiek trekt echt geen karren hoor, dat doen innovatieve bedrijven en consumenten. Zijn elektrische auto's in 2025 competitief genoeg, dan komt die overgang vanzelf.
Nou nou, 76 stemmen voor maar, na de komende verkiezingen kan dat standpunt dus weer makkelijk veranderen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 00:55 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Maar het zal Europees geregeld worden, dat Nederland hier nu al een standpunt heeft ingenomen zal de zaak alleen maar versnellen.
Ik vind het allemaal nogal symbolisch, juist omdat de staat zelf geen auto's produceert. Die overgang naar elektrisch rijden komt echt vanzelf wel tot stand, dit soort moties zijn daar niet voor nodig.quote:Op woensdag 30 maart 2016 02:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je zult de markt nodig hebben. Als de staat zelf auto's gaat produceren leven we waarschijnlijk niet meer in het Nederland van nu.
Mogelijk maar het laat de vervuilers iets sneller afvloeien. Scheelt misschien een jaartje, of twee. Maar toch, alle beetjes helpen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 02:11 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal nogal symbolisch, juist omdat de staat zelf geen auto's produceert. Die overgang naar elektrisch rijden komt echt vanzelf wel tot stand, dit soort moties zijn daar niet voor nodig.
9 jaar in de politiek is een werkweek in het MKB. Onzin. Krijgen ze nooit voor elkaar. En zeker europees niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:43 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Klopt, dit zal binnen de EU geregeld moeten worden. Maar het standpunt van Nederland is duidelijk.
Er is al een enorme heffing op auto's die op brandstof rijden, meerdere typen zoals:quote:Op woensdag 30 maart 2016 00:55 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Yep en dat kan dus ook gestimuleerd worden door een enorme heffing op de verkoop van fossiele brandstofauto's.
De EU bepaalt al de vorm die een banaan moet hebben (serieus) dus het lijkt me niet dat de EU nóg meer moet bepalen en regelen. Vergeet niet dat die regeldrift van hen ook veel kost aan bestuurlijke kosten. Ze vergaderen al jaren over de energiewinning.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:43 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Het is offtopic maar aangezien jij erover begint. Details? Alle bananen die wij in dit landje in de supermarkt kopen zijn genetisch identiek.quote:Op woensdag 30 maart 2016 12:28 schreef W00fer het volgende:
De EU bepaalt al de vorm die een banaan moet hebben (serieus) dus het lijkt me niet dat de EU nóg meer moet bepalen en regelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Erg veel variatie kan er dus niet zijn. Worden die bananen die net een wat afwijkende vorm hebben weggegooid terwijl er niets mis mee is?
Zo ja, dan is dat inderdaad een voorbeeld van zeer slecht EU-beleid. Het zou me trouwens niet verbazen want van een bepaalde groente weet ik het wel dat de EU dit doet.Eens. Belangrijker dan dat is dat de EU zich gewoon niet moet bezig houden met zaken die niet essentieel zijn voor de samenwerking tussen landen en dit doet de EU helaas wel. De EU moet geen stap zijn naar 1 wereldregering, het moet slechts de samenwerking tussen landen faciliteren op die domeinen en enkel die domeinen waarop landen moeten willen samenwerken: handel, onderzoek, infrastructuur en beveiliging en het leger. Met de rest heeft de EU zich niet te bemoeien. Goed, je hebt daarvoor bepaalde juridische harmonisatie nodig (fiscale wetgeving) dus dat de EU Nederland voorschrijft om de HRA af te bouwen vind ik niet erg maar laat de EU zich er bijvoorbeeld niet mee bemoeien als een land ervoor kiest om meer belasting te heffen, betere collectieve voorzieningen te hebben maar in ruil hiervoor bepaalde collectieve voorzieningen wel enkel open te stellen voor de eigen burgers aangezien je anders een ratrace naar beneden krijgt en dat niet houdbaar is. Een concreet voorbeeld zijn die Bulgaren die fraude pleegden met ons sociale stelsel waar de VVD natuurlijk dankbaar misbruik van maakte voor haar eigen egoïstische agenda.quote:Vergeet niet dat die regeldrift van hen ook veel kost aan bestuurlijke kosten.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Die vrijheid heb je nu ook maar beperkt. De overheid bepaalt grotendeels wat de samenstelling moet zijn van wat jij ook in je vervoersmiddel wil gooien.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:35 schreef Red_85 het volgende:
Laten we het zelf maar bepalen op welke brabdstof we gaan rijden. Daar ligt de crux. Zou pure discriminatie zijn en tegen de vrijheid van mensen en goederen als Duitsers wel benzine mogen rijden en NL niet.
Gaat niet gebeuren, komt te veel weerstand tegen.
Ik ben er alleszins niet van overtuigd dat het OV minder slecht zou zijn voor het milieu. De trein? Ja. De bus? No way. Kijk naar de uitstoot per passagier bij de modaal bezette bus en dat valt vies tegen. Bedenk hierbij dat bussen vaak ook wat achterhaalde techniek hebben (investering voor de lange termijn, afschrijving over een veel grotere periode dan bij auto's). Tel daarbij op dat er veel rijbanen zijn afgesloten om er busbanen van te maken en je komt waarschijnlijk tot de conclusie dat bussen juist meer milieuvervuilend zijn dan auto's. Gaat het milieu je aan het hart?quote:Op woensdag 30 maart 2016 12:28 schreef W00fer het volgende:
Kijk maar naar andere ontwikkelingen op auto gebied waarbij de overheid continue achter de ontwikkelingen aan holt ipv er wat over te zeggen te hebben. Het bestuurlijk apparaat is veel te traag voor 9 jaar. Zelfs de OV doelstellingen die een stuk beter haalbaar zijn (hoogwaardig openbaar vervoer) worden niet gehaald, kosten ver overschreden en een Europees hogesnelheids spoorweg ligt er nog steeds niet (en waarschijnlijk over 10 jaar nog niet).
Niet de enige, een verbod is ook heel erg effectief.quote:De enige vorm waarop brandstofauto's afgeremd kunnen worden is veel meer heffing.
Dat is een prima regel! Ik zou willen dat we in Eindhoven net zo progressief waren op dit vlak!quote:Voor bromfietsen komt er al een milieuzone in Amsterdam voor alles ouder dan 2009
En in Amsterdam blijkbaar, met die milieuzone hebben Straatsburg en Brussel geen zak te maken natuurlijk...quote:Op woensdag 30 maart 2016 12:28 schreef W00fer het volgende:
Voor bromfietsen komt er al een milieuzone in Amsterdam voor alles ouder dan 2009![]()
Regeltjes bedenken zijn ze goed in in Straatsburg en Brussel.
Nee, dat is een lokaal initiatief: matig uitgewerkt maar bewonderenswaardig qua doelstelling.quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En in Amsterdam blijkbaar, met die milieuzone hebben Straatsburg en Brussel geen zak te maken natuurlijk...
Te gemakkelijk. Ik weet niet of dat jij je er bewust van bent maar in de jaren 60/70 waren er flinke luchtkwaliteitproblemen in steden. De voornaamste reden? Bromfietsen met tweetaktmotoren, veel mensen konden nog geen auto betalen maar een bromfiets was wel een optie. Een van de steden waar dit voor gold was Antwerpen, ongetwijfeld zal je in Nederland ook dit probleem hebben gehad. Op het moment dat mensen massaal overstapten van de tweetaktbromfiets naar de auto verbeterde de luchtkwaliteit gigantisch. Deze vooruitgang werd niet veroorzaakt via die onzichtbare hand waar jij nu naar verwijst (brandstof wordt vanzelf duurder dus mensen stappen dan wel over naar elektrisch rijden, daar heb jij het over wanneer jij stelt dat dat vanzelf wel tot stand komt) maar doordat mensen meer te besteden kregen aan mobiliteit. Overheden kunnen sturen door te spelen met die bestedingsruimte, de prijzen (subsidies en heffingen) en verboden en verplichtingen. Maak daar maar gebruik van als het te lang duurt wanneer je het aan de markt overlaat. Als we het klimaat verneuken of de mensheid sterft uit over 9 jaar omdat de phytoplankton het niet redt (ja, dat is een serieuze theorie) dan leg ik liever aan de kinderen van dat moment uit dat wij alles hebben gedaan wat wij konden doen dan dat ik zeg: wir haben es nicht gewusst.quote:Op woensdag 30 maart 2016 02:11 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal nogal symbolisch, juist omdat de staat zelf geen auto's produceert. Die overgang naar elektrisch rijden komt echt vanzelf wel tot stand, dit soort moties zijn daar niet voor nodig.
Van alles kan maar normaal gesproken respecteert het parlement X de keuzes van het parlement X-1 aangezien je anders geen beleid kan vormen. Een uitzondering is wanneer het beleid duidelijk heel erg ondoordacht was zoals met die Halbeheffing (Halbe Zijlstra, onze geweldige VVD-leiderquote:Op woensdag 30 maart 2016 02:09 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nou nou, 76 stemmen voor maar, na de komende verkiezingen kan dat standpunt dus weer makkelijk veranderen.
Voor de derde keer - blijkbaar is het aan dovemansoren gericht - wijs ik erop dat de IT-industrie nu ongeveer een kwart van de USA-economie uitmaakt dankzij het feit dat de USA-overheid na WOII gigantisch investeerde in deze industrie. Het was de USA-overheid die gigantische subsidies gaf aan universiteiten en bedrijven om de eerste computers te ontwikkelen, dit is wat de IT-industrie in de USA die gigantische voorsprong gaf. Niet overtuigd? Zoek eens even de geschiedenis van bijvoorbeeld ENIAC op. Zoek überhaupt eens even op wat de specs van computers in die tijd waren. Hoeveel rekenkracht hadden ze? Hoe werkten ze (vacuümbuizen)? Hoeveel kostte het om ze te ontwikkelen en te gebruiken (zoek maar eens op wat de enerigierekening was) en wat kon je ermee? Hint, het was niet een economische keuze, de enige reden dat ze werden ontwikkeld is omdat er potentie in werd gezien voor in de toekomst, een extreme variant van R&D met het oog op een behoorlijk verre toekomst. Bedrijven waren in eerste instantie niet of nauwelijks bereid om die kosten te dragen en de extra investeringen van de USA-overheid gaf de USA een gigantische voorsprong waar ze in 2016 economisch gezien nnog steeds enorm van profiteren. Dit is een heel erg goed voorbeeld van:quote:Op woensdag 30 maart 2016 02:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De politiek trekt echt geen karren hoor, dat doen innovatieve bedrijven en consumenten. Zijn elektrische auto's in 2025 competitief genoeg, dan komt die overgang vanzelf.
Goede R&D-bedrijven (die paar grote) streven ernaar om ongeveer 10 jaar vooruit te lopen op de markt.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:43 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Inderdaad, daar kwam de linkse aard weer in volle glorie boven, laten we gaan verbieden en hoge heffing invoeren.quote:Op woensdag 30 maart 2016 09:12 schreef H.FR het volgende:
Er is al een enorme heffing op auto's die op brandstof rijden, meerdere typen zoals:
1. BPM
2. Brandstofaccijns
En ik ben heel benieuwd hoe onze vrienden van links denken dat het stroomnetwerk dit gaat trekken.
Ik kan iig kiezen tussen benzine, diesel, gas of elektrisch. Als je straks de keuze krijgt tussen elektrisch of elektrisch, is er niet veel meer te kiezen. De keuze moeten wij maken als consument, niet een paar politici met hun realisme van een gespleten doperwt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Die vrijheid heb je nu ook maar beperkt. De overheid bepaalt grotendeels wat de samenstelling moet zijn van wat jij ook in je vervoersmiddel wil gooien.
En die kan op een goede dag 250 kilometerquote:Op woensdag 30 maart 2016 14:15 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Inderdaad, daar kwam de linkse aard weer in volle glorie boven, laten we gaan verbieden en hoge heffing invoeren.
Er moet een goed betaalbaar alternatief zijn voordat je hoge heffingen gaat invoeren.
De goedkoopste 4 deurs elektrisch auto is nu iets van ¤25.000
Het is niet voor niets dat bijna alle elektrische auto`s geleased worden of gekocht worden door ondernemers, daar zijn mooie stimuleringsregelingen voor bedacht.
De particulier kan de volle mep neertellen.
¤25.000 is een hele lap geld voor een particulier, de meeste auto`s worden tweedehands aangeschaft door particulieren, maar tweedehands is er erg weinig aanbod.
De meeste elektrische en hybride auto`s die uit de lease komen of die van een ondernemer zijn geweest worden met trailers tegelijk geexporteerd naar het buitenland.
Dat spul is vaak met een flinke subsidie van de NL belastingbetaler aangeschaft, maar verdwijnen daarna erg snel van de NL markt.
Ben je nou serieus te lui om te Googlen?quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is offtopic maar aangezien jij erover begint. Details? Alle bananen die wij in dit landje in de supermarkt kopen zijn genetisch identiek.
Maar snap dat dan, NL moet weer het progressiefste kindje uit de klas zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:40 schreef H.FR het volgende:
[..]
En die kan op een goede dag 250 kilometer
Ik kan dan nauwelijks naar werk in Amsterdam, 's avonds door naar cursus in Den Bosch en dan weer naar huis. In de winter zeker niet. Dan moet ik dus ergens tussendoor een half uur de tijd nemen om bij een snellader 100km bij te tanken![]()
Promoten en stimuleren: prima. Maar dit soort plannen
En op vakantie kan je dus alleen naar landen waar ze genoeg snelladers langs de weg hebben
Wat is je punt? Dat we hiermee de bouwers van elektrische auto's uit de VS goed kunnen stimuleren?quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor de derde keer - blijkbaar is het aan dovemansoren gericht - wijs ik erop dat de IT-industrie nu ongeveer een kwart van de USA-economie uitmaakt dankzij het feit dat de USA-overheid na WOII gigantisch investeerde in deze industrie. Het was de USA-overheid die gigantische subsidies gaf aan universiteiten en bedrijven om de eerste computers te ontwikkelen, dit is wat de IT-industrie in de USA die gigantische voorsprong gaf. Niet overtuigd? Zoek eens even de geschiedenis van bijvoorbeeld ENIAC op. Zoek überhaupt eens even op wat de specs van computers in die tijd waren. Hoeveel rekenkracht hadden ze? Hoe werkten ze (vacuümbuizen)? Hoeveel kostte het om ze te ontwikkelen en te gebruiken (zoek maar eens op wat de enerigierekening was) en wat kon je ermee? Hint, het was niet een economische keuze, de enige reden dat ze werden ontwikkeld is omdat er potentie in werd gezien voor in de toekomst, een extreme variant van R&D met het oog op een behoorlijk verre toekomst. Bedrijven waren in eerste instantie niet of nauwelijks bereid om die kosten te dragen en de extra investeringen van de USA-overheid gaf de USA een gigantische voorsprong waar ze in 2016 economisch gezien nnog steeds enorm van profiteren. Dit is een heel erg goed voorbeeld van:
- iets wat veel trager (het zou pas zijn gestart na de uitvinding van de transistor) op gang zou zijn gekomen zonder overheidsbeleid
- iets waarbij het overheidsingrijpen direct een enorme positieve invloed heeft gehad op de economie
Ik kan nu ook naar de Marshallhulp en de ruimtevaart (GPS, mobiele telefoons) verwijzen, hadden ze dat ook niet moeten doen?
Ik vind het prima als je hier van alles tegen in wil brengen, wil stellen dat dit een uitzondering is blablabla maar stellen dat de politiek nooit de kar kan en moet trekken dat slaat nergens op, dat weet jij ook wel. Zo zwartwit is het niet.
Voorbeeld scheppenquote:Op woensdag 30 maart 2016 13:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En in Amsterdam blijkbaar, met die milieuzone hebben Straatsburg en Brussel geen zak te maken natuurlijk...
Als we nou zelf een mega-industrie op dat gebied hadden en tig innovatieve Nederlandse bedrijven die dit deden, was het nog bijna soort van te begrijpen. Nu stimuleer je andermans industrie ten koste van je eigen burgers. Maar goed, het kan niet eens, tenzij je nu (ja, vandaag) een stuk of 5 kerncentrales uit de grond begint te stampen in Nederland.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar snap dat dan, NL moet weer het progressiefste kindje uit de klas zijn.
LPG en andere gassen zijn jaren geleden al afgeschoten. Kijk naar de auto's op groengas zoals de Audi G-Tron. Komt niet van de grond in NL.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Misschien is het een idee om de oudste benzine-auto's met fiscale prikkels op LPG te krijgen, dat wordt anders toch maar afgefakkeld en het verbrandt heel schoon....
General Motors wilde daat met de Bolt iets aan doen, rond de 30k en kleinere auto die toch redelijk wat range heeft. In Nederland gaat die mogelijk geleverd worden door Opel in 2017/2018.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:15 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Inderdaad, daar kwam de linkse aard weer in volle glorie boven, laten we gaan verbieden en hoge heffing invoeren.
Er moet een goed betaalbaar alternatief zijn voordat je hoge heffingen gaat invoeren.
De goedkoopste 4 deurs elektrisch auto is nu iets van ¤25.000
Het is niet voor niets dat bijna alle elektrische auto`s geleased worden of gekocht worden door ondernemers, daar zijn mooie stimuleringsregelingen voor bedacht.
De particulier kan de volle mep neertellen.
¤25.000 is een hele lap geld voor een particulier, de meeste auto`s worden tweedehands aangeschaft door particulieren, maar tweedehands is er erg weinig aanbod.
De meeste elektrische en hybride auto`s die uit de lease komen of die van een ondernemer zijn geweest worden met trailers tegelijk geexporteerd naar het buitenland.
Dat spul is vaak met een flinke subsidie van de NL belastingbetaler aangeschaft, maar verdwijnen daarna erg snel van de NL markt.
De industrie gaat de kar niet trekken. Waarom zouden ze? Het is duur en de bestaande mogelijkheden leveren nog meer dan zat op.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar snap dat dan, NL moet weer het progressiefste kindje uit de klas zijn.
Dat ook ja, maar goed, voor een groot deel van de weggebruikers is dat nu wel toereikend.quote:
Tja, maar dat is de fabrieksopgave hè. In de zomer.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:47 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat ook ja, maar goed, voor een groot deel van de weggebruikers is dat nu wel toereikend.
Laten we niet overal negatief over doen
Vandaar dat BMW zowel in de i3 als i8 een kleine brandstofmotor heeft zitten. Gevolg iedereen gaat er massaal brandstof in gooien om zo elektriciteit op te wekken ipv stekkeren. De werkgever zou daar weer op toe moeten zien maar dat gebeurd niet afdoende.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:48 schreef H.FR het volgende:
[..]
Tja, maar dat is de fabrieksopgave hè. In de zomer.
Je zal maar een keer vergeten je stekker in die auto te stoppen
Dat is alsnog 30k, dat is een hap geld voor een kleine auto hoor.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:46 schreef W00fer het volgende:
General Motors wilde daat met de Bolt iets aan doen, rond de 30k en kleinere auto die toch redelijk wat range heeft. In Nederland gaat die mogelijk geleverd worden door Opel in 2017/2018.
Kwestie van tijd. 10 tot 15k koop je nu ook al een fatsoenlijk occassion (PH)EVquote:Op woensdag 30 maart 2016 14:52 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat is alsnog 30k, dat is een hap geld voor een kleine auto hoor.
Ik kan het wel betalen, maar ik wil het niet![]()
Meestal koop ik mijn occasions toch in een andere prijscategorie.
De industrie reageert juist wel. Hoeveel merken zijn er nu met een al rijdende elektronische auto? of Hybride en hoeveel modellen staan er op de rol voor de aankomende jaren? Hoeveel ontwikkelingen zijn er gaan de op het gebied van accu's van auto's en mobiele telefonie?quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:47 schreef W00fer het volgende:
[..]
De industrie gaat de kar niet trekken. Waarom zouden ze? Het is duur en de bestaande mogelijkheden leveren nog meer dan zat op.
Dat lijkt allemaal prima totdat het accupakket vervangen moet worden. Daarnaast is de techniek tenopzichte van de Otto motor nog in de kinderschoenen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Kwestie van tijd. 10 tot 15k koop je nu ook al een fatsoenlijk occassion (PH)EV
Renault Fluence Z.E voor 7k
http://link.marktplaats.nl/m1033073983
Opel Ampera voor 10k
http://link.marktplaats.nl/m1033970784
Renault Zoe voor 10k
http://link.marktplaats.nl/m1031731444
Nissan Leaf voor 13k
http://link.marktplaats.nl/m1035106313
Citroen C-Zero voor 10k
http://link.marktplaats.nl/m1036420123
Op hun totale productie is het nog maar een fractie. Symboolpolitiek. Er zijn zelfs merken zoals Fiat die wat extra 500's de fabriek moet uitduwen om hun Ferrari productie (die ook erg stijgt in opkomende landen met geld) te compenseren.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De industrie reageert juist wel. Hoeveel merken zijn er nu met een al rijdende elektronische auto? of Hybride en hoeveel modellen staan er op de rol voor de aankomende jaren? Hoeveel ontwikkelingen zijn er gaan de op het gebied van accu's van auto's en mobiele telefonie?
Dat er oliebedrijven zijn die patenten opkopen van accu ontwikkelaars om de olieconsumptie maar veilig te blijven stellen, leuk, maar dat is het probleem van de consument niet. Die krijgt nu wel indirect de schuld.
Accu slijtage is onderhoud en voorspelbaar. De onderhoudskosten van een EV zijn aanzienlijk lager omdat er minder stuk kan gaan. Zeker in vergelijking tot een moderne ICE waarbij toch behoorlijk wat zaken stuk kunnen gaan en onderhouden moeten worden (denk aan de TSI/TFSI/THP motoren).quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:01 schreef W00fer het volgende:
[..]
Dat lijkt allemaal prima totdat het accupakket vervangen moet worden. Daarnaast is de techniek tenopzichte van de Otto motor nog in de kinderschoenen.
Dat hele elektrisch rijden is symboolpolitiek. Dit hele voorstel is symboolpolitiek.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:02 schreef W00fer het volgende:
[..]
Op hun totale productie is het nog maar een fractie. Symboolpolitiek.
Dat is niet de schuld van die fabrikanten, dat is de schuld van de scheve wetgeving die zegt niet boven een 'gemiddelde' uit te komen.quote:Er zijn zelfs merken zoals Fiat die wat extra 500's de fabriek moet uitduwen om hun Ferrari productie (die ook erg stijgt in opkomende landen met geld) te compenseren.
Nee, het punt staat er heel erg duidelijk, lees het nog maar een keer.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:42 schreef H.FR het volgende:
[..]
Wat is je punt? Dat we hiermee de bouwers van elektrische auto's uit de VS goed kunnen stimuleren?
JIj begint erover! Ik kan van alles vinden wanneer ik een zoekmachine gebruik, ik kan niet raden waar jij het over hebt. Het is bovendien googlen, het is namelijk een werkwoord geworden, bovendien zijn er meer zoekmachines dus als je het correct wil uitdrukken dan vraag je beter of dat ik te lui ben om een zoekmachine te gebruiken?quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:41 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ben je nou serieus te lui om te Googlen?
http://www.volkskrant.nl/(...)-van-banaan~a704606/
Wat te denken van al die mensen die in een gifauto rijden of werkgevers die personeel verplicht in een gifauto laten rond rijdenquote:Op woensdag 30 maart 2016 15:13 schreef Joezi het volgende:
Autorijders -> kankerverspreiders, bedankt daarvoor.
Eens met onderhoudskosten van benzine en dieselauto`s.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:07 schreef Revolution-NL het volgende:
Accu slijtage is onderhoud en voorspelbaar. De onderhoudskosten van een EV zijn aanzienlijk lager omdat er minder stuk kan gaan. Zeker in vergelijking tot een moderne ICE waarbij toch behoorlijk wat zaken stuk kunnen gaan en onderhouden moeten worden (denk aan de TSI/TFSI/THP motoren).
quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Kwestie van tijd. 10 tot 15k koop je nu ook al een fatsoenlijk occassion (PH)EV
Nou nee, de elektrische motor is ouder dan de verbrandingsmotor. Er zit nul komma nul ontwikkeling in.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:01 schreef W00fer het volgende:
[..]
Dat lijkt allemaal prima totdat het accupakket vervangen moet worden. Daarnaast is de techniek tenopzichte van de Otto motor nog in de kinderschoenen.
Wat snap je niet aan tussen de 10 en 15k??quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:14 schreef bluemoon23 het volgende:
Eens met onderhoudskosten van benzine en dieselauto`s.
Ik heb nu net mijn Astra diesel weer terug van de garage.
Vervuilde verstuivers of iets in die geest, rekening van ¤1500+
[..]Nr 1, 2 en 3 zijn prijzen zonder Btw, en Nr 1 en 3 zijn ook nog eens zonder accu.
![]()
Die Opel Ampera is op zich wel aantrekkelijk (is tenminste beetje normaal formaat) maar dat is een hybride, hoe past dat in plannen van de PvdA ?
Rustig maar, rustig maar, ik snap je wel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:16 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan tussen de 10 en 15k??
Renault heeft inderdaad een accu-lease constructie. Erg prettig als je onzeker bent over de levensduur van je accu.
Renault vervangt de accu kosteloos als deze minder dan 75% van de oorspronkelijke capaciteit heeft.
Het zijn prima voorbeelden die tevens aantonen dat een occasion EV niet eens veel duurder hoeft te zijn dan een occasion ICE uit hetzelfde bouwjaar en dus prima betaalbaar is voor jan met de pet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:21 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Rustig maar, rustig maar, ik snap je wel.![]()
Het zijn alleen een beetje misleidende advertenties van de autobedrijven en slechte voorbeelden van jou als je er nog Btw en accu bij moet rekenen.
Dan moet zo`n autobedrijf ook de kosten van de acculease erbij zetten.
Nee hoor! Dat fantaseer jij nu maar dat hoeft echt niet. Waar het om gaat is dat de mens voldoende mobiel blijft, dat hoeft niet per se via een goed betaalbaar auto-alternatief te zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:15 schreef bluemoon23 het volgende:
Heb je deze dorpsgek ook weer. Iedereen maar weer op de fiets laten gaan?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat te denken van al die mensen die in een gifauto rijden of werkgevers die personeel verplicht in een gifauto laten rond rijden
De overheid spant overigens de kroon met een hele vloot aan sjoemeldiesels bij de politie
Eens. Los hiervan kan je ook prima met de fiets boodschappen doen. Gebruik een grote rugzak en een fietstas en je kan echt wel voor 4 man voor 4 dagen boodschappen doen. We hebben het immers over boodschappen doen, niet over snoep, chips en vele liters drank.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:23 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het zijn prima voorbeelden die tevens aantonen dat een occasion EV niet eens veel duurder hoeft te zijn dan een occasion ICE uit hetzelfde bouwjaar en dus prima betaalbaar is voor jan met de pet.
Als we in NEEderland nu eerst eens beginnen om al die tweede boodschappen auto's te vervangen voor een EV.
Actieradius is dan geen issue en het laden is geen issue want dat kan je 2x per week bij fastned doen als je geen eigen parkeerplaats hebt.
Dank.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heb je deze dorpsgek ook weer. Iedereen maar weer op de fiets laten gaan?
Tja er zijn ook veel dingen die jij en je linkse vriendjes fantaseren, maar die hoeven ook echt nietquote:Op woensdag 30 maart 2016 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee hoor! Dat fantaseer jij nu maar dat hoeft echt niet. Waar het om gaat is dat de mens voldoende mobiel blijft, dat hoeft niet per se via een goed betaalbaar auto-alternatief te zijn.
Ik kan me voorstellen dat jij vanuit jouw rechtvaardigheidsgevoel oprecht vindt dat dat een voorwaarde is maar strikt genomen is dat geen harde voorwaarde.
Dan moet je ook geen sjoemelhybride rijden van VAGquote:Op woensdag 30 maart 2016 15:34 schreef Gunner het volgende:
haha je had ze moeten zien klagen op facebook. al die gasten die de stekker niet los kregen omdat ie was vastgevroren
FWP
wat boeit die gasten dat nou?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:35 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan moet je ook geen sjoemelhybride rijden van VAG
Zelfs een 15 jaar oude Prius is zuiniger
Wat is er mis mee als mensen vaker de fiets gebruiken?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heb je deze dorpsgek ook weer. Iedereen maar weer op de fiets laten gaan?
VAG gaan rijden en dan gaan huilen als je met pannen staatquote:
Haha, wat een onderbroekenlol. Ik denk niet dat die twee oude Muppets er om zouden lachen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:34 schreef Gunner het volgende:
haha je had ze moeten zien klagen op facebook deze 'winter'. al die gasten die de stekker niet los kregen omdat ie was vastgevroren
FWP
Beter halen we eerst de giftreinen van het spoor. Wordt al ruim 30 jaar over geprocedeerd en 0 op het rekest. Er blijven maar treinen met gevaarlijke stoffen dicht langs huizen af rijden van het roergebied naar de Rotterdamse haven.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat te denken van al die mensen die in een gifauto rijden of werkgevers die personeel verplicht in een gifauto laten rond rijden
De overheid spant overigens de kroon met een hele vloot aan sjoemeldiesels bij de politie
Hoe vaak is dat tot nu toe mis gegaan?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:38 schreef W00fer het volgende:
[..]
Beter halen we eerst de giftreinen van het spoor. Wordt al ruim 30 jaar over geprocedeerd en 0 op het rekest. Er blijven maar treinen met gevaarlijke stoffen dicht langs huizen af rijden van het roergebied naar de Rotterdamse haven.
Als de batterijen beter worden komt er wel ontwikkeling in. Evenals zonnecellen op het dak of draadloos laden op het wegdek (als dat er ooit komt).quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou nee, de elektrische motor is ouder dan de verbrandingsmotor. Er zit nul komma nul ontwikkeling in.
Het enige waar men nu wat mee doet is batterijen maar dat is ook een doodlopende weg. Volledig elektrische auto's zijn en blijven een nichemarkt. Verder niets mis mee.
Ja en dan dumpen ze die restanten in de natuur. Zogenaamd gerecycled.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:16 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan tussen de 10 en 15k??
Renault heeft inderdaad een accu-lease constructie. Erg prettig als je onzeker bent over de levensduur van je accu.
Renault vervangt de accu kosteloos als deze minder dan 75% van de oorspronkelijke capaciteit heeft.
Een duidelijk verhaal maar het gaat voorbij aan een ander heel erg groot voordeel van de elektrische auto: geen extreme piekvervuilingen bij druk bereden wegen en goed te beheren piekvervuilingen bij de power-plants (want gecentraliseerd en groot en dus vrij gemakkelijk netjes op te vangen, probeer dat maar eens op een betaal manier te doen bij elk individueel motorvoertuig). Dat doet veel goeds voor de volksgezondheid!quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:51 schreef Revolution-NL het volgende:
Hoe duurzaam is de elektrische auto nu echt?
http://www.d-tool.nl/nl-nl/blog/772-lca-elektrische-auto
Ranking
Over de gehele levenscyclus wat is dan de ranking? Een ranking van de type voertuigen:
Elektrische auto op groene stroom (15,4 ton CO2)
Elektrische auto op grijze stroom (38,5 ton CO2)
Plug-in hybrides (38,5 – 55 ton CO2)
Brandstof auto (55 ton CO2)
Dus het moet zoals zovaak in Nederland altijd eerst misgaan voordat er wat gebeurd?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe vaak is dat tot nu toe mis gegaan?
Wat zou er ontwikkeld moeten worden dan?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:39 schreef W00fer het volgende:
[..]
Als de batterijen beter worden komt er wel ontwikkeling in. Evenals zonnecellen op het dak of draadloos laden op het wegdek (als dat er ooit komt).
Nee da's lekker dan krijg je in plaats van een vervuilende snelweg een flinke walm over je dak van de oprukkende centrales waar die stroom gemaakt moet worden. Of een gigantische windmolen in je achtertuin.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een duidelijk verhaal maar het gaat voorbij aan een ander heel erg groot voordeel van de elektrische auto: geen extreme piekvervuilingen bij druk bereden wegen. Dat doet veel goeds voor de volksgezondheid!
Geef nu gewoon eens een antwoord op de gestelde vraag. Dan gaan we daarna verder.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:41 schreef W00fer het volgende:
[..]
Dus het moet zoals zovaak in Nederland altijd eerst misgaan voordat er wat gebeurd?
Try again.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:40 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ja en dan dumpen ze die restanten in de natuur. Zogenaamd gerecycled.
Tesla neem ik niet eens serieus. Die zijn over een jaar of 10 weg. Ze hebben een gigantische schuldenpositie bij de Chinezen las ik laatst.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:41 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat zou er ontwikkeld moeten worden dan?
Ik weet niet hoor een Tesla P90D heeft 770PK en verbruikt gemiddeld 25kWh/100km. Een fossiele 100PK ICE doet gemiddeld 70kWh/100km
Het door jou geciteerde bericht klopt niet meer, ik heb een tweede belangrijk voordeel toegevoegd. Wat jij hier beweert klopt niet, je kan in die reactie lezen waarom het niet klopt.quote:
Heel vreemd voor een start-up inderdaad.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:43 schreef W00fer het volgende:
[..]
Tesla neem ik niet eens serieus. Die zijn over een jaar of 10 weg. Ze hebben een gigantische schuldenpositie bij de Chinezen las ik laatst.
Dat weet ik niet, ik ken niet alle voorvallen. Ik lees alleen de feiten waarom de treinen van het spoor moeten. Dat is een stuk simpelere politiek dan de elektrische auto's.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geef nu gewoon eens een antwoord op de gestelde vraag. Dan gaan we daarna verder.
En waar ze vandaan komen boeit ook niemand?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Try again.
Accu's worden bijna voor 100% gerecycled.
Al die hardnekkige misverstanden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Try again.
Accu's worden bijna voor 100% gerecycled.
Ze gaan het gewoon niet redden. De kwaliteit van de laatst gelanceerde model X met zijn Falcon doors is beoordeeld door een onafhankelijke keuringsinstantie en "prone to failure". Zelfs de door de pers in de hemel geprezen komende Model 3 geloof ik niet in.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Heel vreemd voor een start-up inderdaad.
Accu's zijn niet de oplossing, klaar. Verplaatsing van het probleem. Alsof de natuur oneindig die lithium kan leveren....quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Al die hardnekkige misverstanden.
Het zou niet groener (of minder grijs) zijn, de piekvervuiling zou niet minder worden, de accu's zouden gedumpt worden in de natuur...
Man, man, man, de smoezen waar ze mee komen om hun verantwoordelijkheid te ontlopen.
We zullen zien, tot nu toe bewijst Elon Musk constant het tegendeel en krijgt de gevestigde auto-industrie er hoofdpijn van.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:44 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ze gaan het gewoon niet redden. De kwaliteit van de laatst gelanceerde model X met zijn Falcon doors is beoordeeld door een onafhankelijke keuringsinstantie en "prone to failure".
Tuurlijk. Vandaar dat de grootste autobouwer Toyota geen Tesla kloons maakt maar inzet op eigen techniek en verdere ontwikkeling van waterstof. Voor hen is een Aygo / Prius / Auris met soortgelijk spul als een Tesla erin (groot touchscreen) een peulenschil. Elektronica zoals dat wordt allemaal uitbesteed aan bedrijven zoals Delphi, die ook de on board displays van Mercedes en Ferrari doet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:49 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
We zullen zien, tot nu toe bewijst Elon Musk constant het tegendeel en krijgt de gevestigde auto-industrie er hoofdpijn van.
Altijd aandoenlijk als fossiele ICE fanaten zich bekommeren om het milieuquote:Op woensdag 30 maart 2016 15:43 schreef W00fer het volgende:
[..]
En waar ze vandaan komen boeit ook niemand?
Ik zeg ook zeker niet dat blijven bij olie een oplossing is. Overigens meet je met twee maten want in de honderd jaar dat we olie winnen zijn er zat incidenten geweest maar gaat er ook veel goed. Bij accu's kunnen we prima dezelfde natuureffecten gaan krijgen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Altijd aandoenlijk als fossiele ICE fanaten zich bekommeren om het milieu
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waterstofquote:Op woensdag 30 maart 2016 15:49 schreef W00fer het volgende:
[..]
Tuurlijk. Vandaar dat de grootste autobouwer Toyota geen Tesla kloons maakt maar inzet op eigen techniek en verdere ontwikkeling van waterstof. Voor hen is een Aygo / Prius / Auris met soortgelijk spul als een Tesla erin (groot touchscreen) een peulenschil. Elektronica zoals dat wordt allemaal uitbesteed aan bedrijven zoals Delphi, die ook de on board displays van Mercedes en Ferrari doet.
Je vergeet de verborgen kosten door luchtvervuiling van ICE auto', de verborgen kosten van oorlogen die gevoerd worden met criminele regiems die ons van olie moeten voorzien.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:52 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ik zeg ook zeker niet dat blijven bij olie een oplossing is. Overigens meet je met twee maten want in de honderd jaar dat we olie winnen zijn er zat incidenten geweest maar gaat er ook veel goed. Bij accu's kunnen we prima dezelfde natuureffecten gaan krijgen.
Het gaat er komen, let maar op. De industrie ziet er meer in dan die batterij wagentjes. BMW en Honda zitten er ook in. Daarnaast zullen ze de grote oliereuzen meehebben die rafinaderijen om kunnen bouwen naar waterstof. Niemand wil lang wachten op laden maar in 3 minuten tanken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Waterstof
Je weet het rendement is van een waterstof auto en wat de complexiteit van deze techniek is?
Waterstof is leuk voor vrachtvervoer op de weg en in het water. Voor personenvervoer is het krankzinnig.
Indirect stoten die centrale's om alle stroom op te wekken straks ook gruwelijk veel uit. Jij denkt nog steeds dat stroom uit een paddestoel komt of wat?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je vergeet de verborgen kosten door luchtvervuiling van ICE auto's.
Ohw is dat zo?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:56 schreef W00fer het volgende:
[..]
Indirect stoten die centrale's om alle stroom op te wekken straks ook gruwelijk veel uit. Jij denkt nog steeds dat stroom uit een paddestoel komt of wat?
Wat kan mij dat hoge vermogen nou schelen? Voor de mens die langs de snelweg zit is het geen doen om 20 a 30 minuten te staan vernikkelen bij zo'n paal. Bovendien is al een tijdje bekend dat snelladen het degradatieproces van accu's versnelt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ohw is dat zo?
Bij ons op de zaak worden de (PH)EV's overdag opgeladen met 70kWp aan PV vermogen.
Hoe ga jij dat doen met je plofauto of h20 mobiel?
Tuurlijk Enron en consorten willen graag Bigoil transformeren naar bigh20 zodat je als consument weer lekker afhankelijk blijft.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:55 schreef W00fer het volgende:
[..]
Het gaat er komen, let maar op. De industrie ziet er meer in dan die batterij wagentjes. BMW en Honda zitten er ook in. Daarnaast zullen ze de grote oliereuzen meehebben die rafinaderijen om kunnen bouwen naar waterstof. Niemand wil lang wachten op laden maar in 3 minuten tanken.
Nee dat is lekker. Alle huizen volplempen met zonnecellen op het dak die hun rendementen niet halen en het straatbeeld vervuilen en mensen met een dikke schuld opzadelen. Of voor tienduizenden euro's aardwarmte installaties onder huizen bouwenquote:Op woensdag 30 maart 2016 15:59 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Tuurlijk Enron en consorten willen graag Bigoil transformeren naar bigh20 zodat je als consument weer lekker afhankelijk blijft.
Dit soort partijen hebben helemaal geen belang dat consumenten en bedrijven met eigen opgewekte stroom zelf hun voertuig van energie voorzien.
Bijvoorbeeld. Ik betaal 7 euro p/mnd aan de kolenboer voor gas en electra.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:02 schreef W00fer het volgende:
[..]
Nee dat is lekker. Alle huizen volplempen met zonnecellen op het dak die hun rendementen niet halen en het straatbeeld vervuilen en mensen met een dikke schuld opzadelen. Of voor tienduizenden euro's aardwarmte installaties onder huizen bouwen
Je lesje schaalvergroting heb je niet gehad op school? Wat zouden wij gaan pielen wat de industrie slimmer kan? Of brouw jij ook je eigen bier, heb je geiten in je tuin voor eigen melk en vlees en schiet je nog beren om een jas van te maken
Waarom geef je steeds geen antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:59 schreef W00fer het volgende:
[..]
Wat kan mij dat hoge vermogen nou schelen? Voor de mens die langs de snelweg zit is het geen doen om 20 a 30 minuten te staan vernikkelen bij zo'n paal. Bovendien is al een tijdje bekend dat snelladen het degradatieproces van accu's versnelt.
Handig joh dat waterstof. Stroom omzetten in waterstof om er vervolgens in je auto weer stroom van te makenquote:Op woensdag 30 maart 2016 15:55 schreef W00fer het volgende:
[..]
Het gaat er komen, let maar op. De industrie ziet er meer in dan die batterij wagentjes. BMW en Honda zitten er ook in. Daarnaast zullen ze de grote oliereuzen meehebben die rafinaderijen om kunnen bouwen naar waterstof. Niemand wil lang wachten op laden maar in 3 minuten tanken.
Waarbij je nog de hoeveelheid stroom/ energie moet optellen die je nodig hebt om die 100 KWH te maken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Handig joh dat waterstof. Stroom omzetten in waterstof om er vervolgens in je auto weer stroom van te maken![]()
![]()
Lekker in je auto een complexe energiecentrale meeslepen en moet onderhouden (waarbij je ook nog een accupakket nodig hebt), afhankelijk zijn van bigh2o en overheids accijnzen en er een waardeloos rendement voor terugkrijgen.
[ afbeelding ]
En waar denk jij dat waterstof mee gemaakt worden?quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:56 schreef W00fer het volgende:
[..]
Indirect stoten die centrale's om alle stroom op te wekken straks ook gruwelijk veel uit. Jij denkt nog steeds dat stroom uit een paddestoel komt of wat?
Klopt. De energetisch terugverdientijd van een molen is echter 4.5 maand op een levensduur van 15 tot 20 jaarquote:Op woensdag 30 maart 2016 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij je nog de hoeveelheid stroom/ energie moet optellen die je nodig hebt om die 100 KWH te maken.
Als je bv over de levensduur van een windmolen er 100.000 kWh mee kan opwekken, maar er 20.000 KWH voor nodig is deze windmolen te bouwen, te plaatsen en te onderhouden dan moet je van de 100 KWH die je opwekt er 20 aftrekken. De waterstof route zou in dit rekenvoorbeeld een negatief rendement hebben.
Waarom zou je overal een supercharger willen hebben? 16A 3-Fase is ruim voldoende voor een regulier parkeervak.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:52 schreef W00fer het volgende:
Die artikelen ten spijt, waterstof gaat winnen. Er valt veel meer aan te verdienen. Plus die professor geeft zelf het voorbeeld al. Gaan we heel Amsterdam opengraven om 120KwH kabels aan te leggen om de zoveel meter voor een supercharger?
Omdat Nederland veel te ongeduldig is om te wachten op het laden. Niemand wil een gewone lader waar hij 3 a 4 uur of in sommige gevallen 6 a 8 uur aan moet. Er zijn zat huishoudens waar niet eens 3 fase aanwezig is. Als je dat aan moet gaan leggen ben je tientallen jaren verder. Denk bovendien eens aan vandalisme en onderhoud van de tienduizenden laadpalen en je snapt dat het niet kan. Palen hebben allemaal software, storingen, bugs, hacks. Daarnaast zou je dan moeten laden op nachtstroom want goedkoper.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Waarom zou je overal een supercharger willen hebben?
Niet? Mijn auto staat iedere dag minstens 10 uur aaneengesloten op een parkeervak, en bij zakelijke afspraken vaak tenminste 2 uur.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:57 schreef W00fer het volgende:
[..]
Omdat Nederland veel te ongeduldig is om te wachten op het laden. Niemand wil een gewone lader waar hij 3 a 4 uur of in sommige gevallen 6 a 8 uur aan moet.
Jouw auto ja. De rest van NL is al te beroerd om te stekkeren en flikkert er benzine in wanneer hij/zij kan bij een hybrid. Die cultuuromslag is al verkeerd begonnen dus.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:59 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet? Mijn auto staat iedere dag minstens 10 uur aaneengesloten op een parkeervak?
Een gemiddelde EV kan dan zelfs met een 16A aansluiting toe.
Onderweg kan je met CHAdeMO laden bij Fastned.
Als jouw auto zo weinig gebruikt wordt kunnen we beter investeren in de deeleconomie waarbij er minder voertuigen op de weg zitten omdat mensen massaal delen en bij elkaar in de auto stappen. Diensten zoals Lyft in de US zijn booming. Dat is een stuk duurzamer dan iedereen een eigen auto te laten rijden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:59 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet? Mijn auto staat iedere dag minstens 10 uur aaneengesloten op een parkeervak, en bij zakelijke afspraken vaak tenminste 2 uur.
Een gemiddelde EV kan thuis zelfs met een 16A aansluiting toe.
Onderweg kan je met CHAdeMO laden bij Fastned.
Not the case. Het punt wat je maakte dat iedere parkeerplek een 120kWh supercharger moet hebben is onzin.quote:Op woensdag 30 maart 2016 17:00 schreef W00fer het volgende:
[..]
Jouw auto ja. De rest van NL is al te beroerd om te stekkeren en flikkert er benzine in wanneer hij/zij kan bij een hybrid. Die cultuuromslag is al verkeerd begonnen dus.
Gast, ik rij 45.000km per jaarquote:Op woensdag 30 maart 2016 17:03 schreef W00fer het volgende:
[..]
Als jouw auto zo weinig gebruikt wordt kunnen we beter investeren in de deeleconomie waarbij er minder voertuigen op de weg zitten omdat mensen massaal delen en bij elkaar in de auto stappen.
Want een mens slaapt nooit en een mens is niet regelmatig urenlang bezig met iets anders bezig dan rijden?quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:57 schreef W00fer het volgende:
[..]
Omdat Nederland veel te ongeduldig is om te wachten op het laden. Niemand wil een gewone lader waar hij 3 a 4 uur of in sommige gevallen 6 a 8 uur aan moet. Er zijn zat huishoudens waar niet eens 3 fase aanwezig is. Als je dat aan moet gaan leggen ben je tientallen jaren verder. Denk bovendien eens aan vandalisme en onderhoud van de tienduizenden laadpalen en je snapt dat het niet kan. Palen hebben allemaal software, storingen, bugs, hacks. Daarnaast zou je dan moeten laden op nachtstroom want goedkoper.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het opladen met nachtstroom is gemakkelijk want juist dan slapen mensen, het probleem gaat alleen zijn dat je niet wil dat alle mensen in een wijk tegelijkertijd laden, dit kan met software worden geregeld. Jij mag als gebruiker bijvoorbeeld 8 uur kiezen waarbinnen jouw heilige koe wordt opgeladen en de software bepaalt waar binnne die 8 uur het gebeurt met de garantie dat je accu weer vol gaat zijn wanneer je vertrekt. Wat betreft het ontbreken van infrastructuur hier en daar, dat is een kwestie van het aan te leggen. Er zijn wat uitdagingen maar die zijn stuk voor stuk op te lossen. Het enige reële mogelijke probleem is een schaarste aan de vereiste grondstoffen. Wat doet het met de prijs van lithium als de vraag ineens sterk toeneemt?ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Je blijft zo wel bezig he. Als iemand je probleem countert met goed onderbouwde feedback dan negeer je dit voor het gemak en verzin je maar weer een ander probleemquote:Op woensdag 30 maart 2016 17:17 schreef W00fer het volgende:
Dus je gaat complete steden opengraven om overal maar paaltjes neer te zetten?
Ooit is er al in bestaande bebouwing elektra aangelegd, daarna een gasleiding en vergeet de riool niet. Tussendoor heb je ook nog draadjes gekregen voor telefoon en als laatste een televisiekabel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 17:17 schreef W00fer het volgende:
Die professor zegt dat het onwaarschijnlijk is. En wie ben ik om daaraan te twijfelen. Wie zegt dat het Nederlandse net van Tennet er klaar voor is voor die massa groei?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ooit is er al in bestaande bebouwing elektra aangelegd, daarna een gasleiding en vergeet de riool niet. Tussendoor heb je ook nog draadjes gekregen voor telefoon en als laatste een televisiekabel.
Wat is dan het probleem van het mogelijk upgraden van het elektra net. Waarschijnlijk kan dat heel erg gefaseerd gebeuren en hoeft sowoeso niet tot aan de voordeur.
Er komt een tijd dat dit geen keuze meer is. Zoveel is zeker.quote:Op woensdag 30 maart 2016 15:55 schreef W00fer het volgende:
Niemand wil lang wachten op laden maar in 3 minuten tanken.
Kom je nog een keer met bewijs daarvoor of blijft het bij gelul in de ruimte?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er komt een tijd dat dit geen keuze meer is. Zoveel is zeker.
Jij kan daar niet goed tegen. En dan kom je weer met je "olie kan niet opraken" en dan blijk je te bedoelen dat er een moment komt dat het twee liter olie kost om 1 liter te winnen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kom je nog een keer met bewijs daarvoor of blijft het bij gelul in de ruimte?
Behalve een jij-bak niet dus. Weten we dat ook weer. Zoals de motie zegt: over tot de orde van de dag.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jij kan daar niet goed tegen. En dan kom je weer met je "olie kan niet opraken" en dan blijk je te bedoelen dat er een moment komt dat het twee liter olie kost om 1 liter te winnen.
Nee, dat is een nuttige bijdrage...
Vooral van aardgasquote:Op woensdag 30 maart 2016 16:35 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
En waar denk jij dat waterstof mee gemaakt worden?
Zou het niet ook mogelijk zijn met thorium, of dan gelijk een auto met thorium reactor?quote:
Een open deur naar rekeningrijden dus.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou het niet ook mogelijk zijn met thorium, of dan gelijk een auto met thorium reactor?
Heb er al gezien, of al eentje heb ik eens op gegoogeld.
http://www.ninefornews.nl(...)en-zonder-te-tanken/
Ik laad mijn auto thuis en op kantoor op, probleem is eerder te weinig laadpalen bij kantoor dan dat het te lang zou duren. Geen last met bugs of ander ellende, alleen een probleem met de lease maatschappij die kaarten blokkeert en nieuwe opstuurt ipv nieuwe opsturen en de oude pas blokkeren als de nieuwe gebruikt wordtquote:Op woensdag 30 maart 2016 16:57 schreef W00fer het volgende:
[..]
Omdat Nederland veel te ongeduldig is om te wachten op het laden. Niemand wil een gewone lader waar hij 3 a 4 uur of in sommige gevallen 6 a 8 uur aan moet. Er zijn zat huishoudens waar niet eens 3 fase aanwezig is. Als je dat aan moet gaan leggen ben je tientallen jaren verder. Denk bovendien eens aan vandalisme en onderhoud van de tienduizenden laadpalen en je snapt dat het niet kan. Palen hebben allemaal software, storingen, bugs, hacks. Daarnaast zou je dan moeten laden op nachtstroom want goedkoper.
Is toch ook een soort subsidie een lease auto of niet?quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik laad mijn auto thuis en op kantoor op, probleem is eerder te weinig laadpalen bij kantoor dan dat het te lang zou duren. Geen last met bugs of ander ellende, alleen een probleem met de lease maatschappij die kaarten blokkeert en nieuwe opstuurt ipv nieuwe opsturen en de oude pas blokkeren als de nieuwe gebruikt wordt
Fir3fly heeft vast ISIS vriendjes die gefinancieerd worden door het olieverslaafde westen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jij kan daar niet goed tegen. En dan kom je weer met je "olie kan niet opraken" en dan blijk je te bedoelen dat er een moment komt dat het twee liter olie kost om 1 liter te winnen.
Nee, dat is een nuttige bijdrage...
Denk dat het rijden dan wel eens een duur grapje zou kunnen gaan worden, en dan spaart men het milieu ook nog eens!quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:09 schreef kawotski het volgende:
[..]
Een open deur naar rekeningrijden dus.
Joh, dat is nog nóóit eerder gedaan! Hele steden open graven om ondergrondse infrastructuur aan te leggen. Oh wachtquote:Op woensdag 30 maart 2016 17:17 schreef W00fer het volgende:
Ja dat hebben we wel gezien bij het schitterende Noord Zuidlijn project hoeveel kosten overschrijding dat wasquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Joh, dat is nog nóóit eerder gedaan! Hele steden open graven om ondergrondse infrastructuur aan te leggen. Oh wacht
Hier zou ik een verlengsnoer uit het raam moeten gooien of een lantaarnpaal open moeten breken...quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik laad mijn auto thuis en op kantoor op, probleem is eerder te weinig laadpalen bij kantoor dan dat het te lang zou duren.
Waarom? Kan je geen laadpaal laten plaatsen?quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hier zou ik een verlengsnoer uit het raam moeten gooien of een lantaarnpaal open moeten breken...
Je blijft wartaal uitslaanquote:Op woensdag 30 maart 2016 20:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is toch ook een soort subsidie een lease auto of niet?
Zou ik maar niet te hard roepen, op mobiele telefoons die "gratis" zijn zijn ook al diverse maatregelen genomen. Op een lease auto kan dat ook, bijtelling kan altijd hoger worden.quote:
Defensie ziet me aankomen... Het geld klotst tegen de plinten op daar...quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom? Kan je geen laadpaal laten plaatsen?
Jammer trouwens die 45.000 km per jaar. Niet milieuvriendelijk. Het grote forensen gaat er af als binnen 10 a 15 jaar veel banen omgezet worden naar robotisering. Daarnaast wordt flexwerken steeds verder doorgezet (spijtig aangezien teambuilding verminderd en prestatiedruk/werkstress toeneemt doordat mensen veel meer uren gaan maken in vrije tijd).quote:Op woensdag 30 maart 2016 17:03 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Not the case. Het punt wat je maakte dat iedere parkeerplek een 120kWh supercharger moet hebben is onzin.
[..]
Gast, ik rij 45.000km per jaar
Ze gaan het daar weer afbouwen. Een van de eisen zou ook een productiefaciliteit van Tesla in Noorwegen kunnen zijn om banen op te leveren, maar om belastingtechnische redenen zit Tesla in Tilburgquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:16 schreef AchJa het volgende:
Overigens heb ik zo links en rechts wederom Noorwegen voorbij zien komen als lichtend voorbeeld... Als Nederland dezelfde subsidie regelingen en voordelen voor de elektrische auto zou invoeren gaan we failliet in dit land...
Ik had het over zaken als rioolering, glasvezel, kabel-tv, elektriciteitsnet. Dat gaat allemaal in ijltempo als de behoefte er is. Daar zijn heel wat stoepjes en straatjes voor opengebroken, was geen enkel probleem.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:06 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ja dat hebben we wel gezien bij het schitterende Noord Zuidlijn project hoeveel kosten overschrijding dat was
En bijvoorbeeld Groningen waar al jaren gezeik is om een beetje gas uit de grond te halen, laat staan dat ze er op grote schaal fracking gaan toepassen, iets waar Donald Trump groot voorstander van is omdat hij wil breken met de Saudische olie.
Dat is 123km per dag (24/7/365)... En dat allemaal elektrisch, yeah right. Daar geloof ik geen snars van.quote:
Heeft Defensie eigenlijk iets van een milieuquotum wat gehaald moet worden? Elektrische wagens als compensatie voor vervuilende jeeps en tanks? Ik begreep dat de Scheveningse politie de Jeeps eruit moet gooien om allemaal VW busjes in te gaan voeren, terwijl de Jeeps juist handig zijn zeiden ze.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Defensie ziet me aankomen... Het geld klotst tegen de plinten op daar...![]()
Ik vergat nog het verglazen van Nederland, wat al lang veel verder zou moeten zijn. Er is zat behoefte maar de benodigde poen blijft achter. Aangezien Reggefiber (dochterbedrijf van KPN, inmiddels geprivatiseerd) er geen zin in heeft omdat koper nog genoeg oplevert zitten we tov het buitenland nog lang niet op de Europese glasvezel doelstelling. Dus als je de stoep open graaft voor een stroomkabel, doe er dan meteen een glasvezeltje bij aubquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik had het over zaken als rioolering, glasvezel, kabel-tv, elektriciteitsnet. Dat gaat allemaal in ijltempo als de behoefte er is. Daar zijn heel wat stoepjes en straatjes voor opengebroken, was geen enkel probleem.
Zie jij altijd overal alleen maar problemen?
quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:06 schreef W00fer het volgende:
En bijvoorbeeld Groningen waar al jaren gezeik is om een beetje gas uit de grond te halen, laat staan dat ze er op grote schaal fracking gaan toepassen, iets waar Donald Trump groot voorstander van is omdat hij wil breken met de Saudische olie.
Dat fracken gaat er niet komen. In Zundert (Brabant) is het afgeblazen voorlopig. Offshore heeft het minder gevolgen dan op het land.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:23 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]Gezeur over dat fracken.
Heel veel gasputten op het land en offshore zijn al gefracked in Nederland
Niet dat ik weet. Men is er natuurlijk wel mee bezig om in de toekomst zo min mogelijk afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Dan moet je ook denken aan kampen die compleet zelfvoorzienend zijn met zonnepanelen ed. Maar ja, dan zit je met je club verstopt ergens in het bos met alles onder de camo netten en staat er een paar honderd meter verderop een hectare aan glinsterende zonnepanelen... Goh, die vallen niet op...quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:21 schreef W00fer het volgende:
[..]
Heeft Defensie eigenlijk iets van een milieuquotum wat gehaald moet worden? Elektrische wagens als compensatie voor vervuilende jeeps en tanks?
Haha. Overigens zal een partij tanks ook bevoorraad moeten worden dmv diesel en je helikopters met kerosine dus die tankwagen kan de vijand ook wel spottenquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet dat ik weet. Men is er natuurlijk wel mee bezig om in de toekomst zo min mogelijk afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Dan moet je ook denken aan kampen die compleet zelfvoorzienend zijn met zonnepanelen ed. Maar ja, dan zit je met je club verstopt ergens in het bos en staat er een paar honderd meter verderop een hectare aan glinsterende zonnepanelen... Goh, die vallen niet op...![]()
Daarom doen we dat zoveel mogelijk 's nachts en op een geschikte locatie.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:28 schreef W00fer het volgende:
[..]
Haha. Overigens zal een partij tanks ook bevoorraad moeten worden dmv diesel en je helikopters met kerosine dus die tankwagen kan de vijand ook wel spotten
Ik rij helaas ook een gifautoquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is 123km per dag (24/7/365)... En dat allemaal elektrisch, yeah right. Daar geloof ik geen snars van.
Topppunt van schoonheid die Fluencequote:Op woensdag 30 maart 2016 21:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik rij helaas ook een gifauto![]()
In 2014 was diesel nog de bedrijfspolicy. Sinds 2014 zijn (PH)EV's echter ook toegestaan. Inmiddels hebben we rond de 10 (PH)EV's in de pool staan er op de parkeerplaats een aantal laadpalen en ligt het dak vol PV (70kWp)
Een tijdje terug twee weken een Zoe als vervangend vervoer meegehad. Heerlijk dat comfort. Echt autorijden 2.0. Eigenlijk ook totaal geen laadstress gehad, zonder FastNED was het wel een ramp geweest.
De levensduur van koper is door nieuwe technieken enorm opgerekt. We halen nu snelheden die 15 jaar geleden niet mogelijk geacht werden over koper. Dat en het feit dat consumenten nog massaal kiezen voor goedkope (langzame) internetabbo's omdat die voor het huis-tuin-en-keukenwerk ook prima voldoen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:23 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ik vergat nog het verglazen van Nederland, wat al lang veel verder zou moeten zijn. Er is zat behoefte maar de benodigde poen blijft achter. Aangezien Reggefiber (dochterbedrijf van KPN, inmiddels geprivatiseerd) er geen zin in heeft omdat koper nog genoeg oplevert zitten we tov het buitenland nog lang niet op de Europese glasvezel doelstelling. Dus als je de stoep open graaft voor een stroomkabel, doe er dan meteen een glasvezeltje bij aub
Zo'n 2 miljoen huishoudens hebben het terwijl voor 2017 de doelstelling ver boven de 3,5 zat.
Ik wil best elektrisch rijden, dat boeit me niet zoveel maar dan wel een actieradius van minstens 400km.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik rij helaas ook een gifauto![]()
In 2014 was diesel nog de bedrijfspolicy. Sinds 2014 zijn (PH)EV's echter ook toegestaan. Inmiddels hebben we rond de 10 (PH)EV's in de pool staan er op de parkeerplaats een aantal laadpalen en ligt het dak vol PV (70kWp)
Een tijdje terug twee weken een Zoe als vervangend vervoer meegehad. Heerlijk dat comfort. Echt autorijden 2.0. Eigenlijk ook totaal geen laadstress gehad, zonder FastNED was het wel een ramp geweest.
De leasebak en onze boodschappen auto zullen de laatste ICE auto's zijn die er voor de deur komen te staan.
bla bla bla bla.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:35 schreef W00fer het volgende:
[..]
Overigens wil VW er bij de kleinere wagens niet aan. De e-up! was alleen te krijgen in de UK en daar geen verkoopsucces want te zwaar.
Glas ligt hier niet (5e grootste gemeente van NL) en gaat hier de komende tijd ook niet liggen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De levensduur van koper is door nieuwe technieken enorm opgerekt. We halen nu snelheden die 15 jaar geleden niet mogelijk geacht werden over koper. Dat en het feit dat consumenten nog massaal kiezen voor goedkope (langzame) internetabbo's omdat die voor het huis-tuin-en-keukenwerk ook prima voldoen.
België niet, Nederland niet, Frankrijk niet, US niet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
bla bla bla bla.
Loopt inderdaad voor geen meter die e-up. Alleen te krijgen in de UK. Vreemd dat er in Juni 2015 186 zijn verkocht in Noorwegen.
bla bla bla bla.
[ afbeelding ]
Dat lijkt me over 10 jaar zeker mogelijk. Maar ik vraag me dan wel af hoe vaak jij 400 km in één ruk rijdt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik wil best elektrisch rijden, dat boeit me niet zoveel maar dan wel een actieradius van minstens 400km.
if can't stand the heat get out of the kitchenquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:41 schreef W00fer het volgende:
[..]
België niet, Nederland niet, Frankrijk niet, US niet.
Ga toch fietsen man bijdehand. Niemand telt 25.000 neer voor een up. En voor die leaseprijs heb je een fully loaded Golf 7 blue-motion highline.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
if can't stand the heat get out of the kitchen
http://www.volkswagen.nl/(...)/e-up?tab=highlights
Geen 400, maar 2 keer per week ongeveer 250km in 1 ruk.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat lijkt me over 10 jaar zeker mogelijk. Maar ik vraag me dan wel af hoe vaak jij 400 km in één ruk rijdt.
Met de Zoe haalde ik tussen de 130 en 170km op een lading. Voor mijn reisgedrag betekende dit dat ik toch regelmatig overdag nog ergens moest bijladen. Meestal op mijn bestemming zodat het geen tijd kost maar soms ook bij FastNED waar je dan de resterende actieradius tot je volgende bestemming tankt waar je kan laden. (Meestal was de laadtijd dan niet langer dan een kwartier)quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat lijkt me over 10 jaar zeker mogelijk. Maar ik vraag me dan wel af hoe vaak jij 400 km in één ruk rijdt.
Vrijdagochtend wordt de Tesla Model 3 onthuld, in 4 seconden van 0 naar 100 en ruim 480km bereik. Directe concurrentie voor de fossiele BMW 3 serie en de Audi A4. Audi en BMW kunnen hun borst nat maken met deze nieuwe premium D segmenterquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Geen 400, maar 2 keer per week ongeveer 250km in 1 ruk.
I'll raise ya 400km.. En dat is nog weinig als je in 1 ruk wil doorrijden naar de wintersportquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik wil best elektrisch rijden, dat boeit me niet zoveel maar dan wel een actieradius van minstens 400km.
Ik heb tot nu toe nog nooit meer dan 3000 euro (en zelfs dat was eenmalig) uitgegeven aan een auto... Gaat dat met die Tesla ook lukken?quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Met de Zoe haalde ik tussen de 130 en 170km op een lading. Voor mijn reisgedrag betekende dit dat ik toch regelmatig overdag nog ergens moest bijladen. Meestal op mijn bestemming zodat het geen tijd kost maar soms ook bij FastNED waar je dan de resterende actieradius tot je volgende bestemming tankt waar je kan laden. (Meestal was de laadtijd dan niet langer dan een kwartier)
Met een range van 250 tot 300km zou ik 95% van de dagen kunnen bestrijken. Dit betekend dat je +/- 50kWh accucapaciteit moet hebben. Ik verwacht dat deze capaciteit rond 2020 gemeengoed is.
De 2017 C-Segment EV's zitten rond de 30kWh.
[..]
Vrijdagochtend wordt de Tesla Model 3 onthuld, in 4 seconden van 0 naar 100 en ruim 480km bereik. Directe concurrentie voor de fossiele BMW 3 serie en de Audi A4. Audi en BMW kunnen hun borst nat maken met deze nieuwe premium D segmenter![]()
![]()
http://www.autoweek.nl/nieuws/36617/details-tesla-model-3-gelekt
[ afbeelding ]
Koop je voor de helft van het geld een auto met een actieradius van 400km en van het verschil in prijs ga je de komende 10 jaar met het vliegtuig op wintersportquote:Op woensdag 30 maart 2016 22:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
I'll raise ya 400km.. En dat is nog weinig als je in 1 ruk wil doorrijden naar de wintersport
Komt ook vooral doordat de bevolking en publieke opinie flink bang gemaakt wordt door subsidieclubs zoals milieudefensie.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:23 schreef W00fer het volgende:
[..]
Dat fracken gaat er niet komen. In Zundert (Brabant) is het afgeblazen voorlopig. Offshore heeft het minder gevolgen dan op het land.
EDIT: nieuwe bron met weigering gemeente Halderberge
http://www.bndestem.nl/re(...)schaliegas-1.4455901
Dus ik mag hieruit opmaken dat het gemeentehuis en alle andere panden van de gemeente ook compleet duurzaam en zelfvoorzienend zijn ?quote:Het college laat verder weten dat schaliegaswinning 'haaks op het gemeentelijk energiebeleid' staat, omdat het boren naar fossiele brandstoffen als schaliegas het bevorderen van duurzame energie binnen de gemeente zou bemoeilijken, zo niet onmogelijk zou maken.
Don't shoot the messengerquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:19 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Komt ook vooral doordat de bevolking en publieke opinie flink bang gemaakt wordt door subsidieclubs zoals milieudefensie.
[..]
Dus ik mag hieruit opmaken dat het gemeentehuis en alle andere panden van de gemeente ook compleet duurzaam en zelfvoorzienend zijn ?
Zoniet dan is het aardig hypocriet.
http://www.telegraaf.nl/b(...)rijgt_Volvo_s__.htmlquote:UTRECHT - Het provinciebestuur van Utrecht verruilt de drie BMW's 530d Gran Turismo high executive voor drie Volvo's, type XC90.
De Volvo is door de heren en dames bestuurders uitgekozen vanwege de riante beenruimte achterin. De Zweedse autofabrikant scoorde in dat opzicht beter dan de Audi A6 en de BMW 5-serie.
De provincie wordt met de aankoop van de Volvo's de eerste waarvan bestuur en directie zich volledig hybride laten vervoeren. De voertuigen hebben milieulabel A.
Andere eisen waren representativiteit en arbo-technisch verantwoord voor chauffeurs en 'zo goedkoop mogelijk'. De Volvo is weliswaar het duurst (bijna 70 mille ex btw) maar hoeft geen verdere aanpassingen.
http://www.telegraaf.nl/d(...)massa_onthuld__.htmlquote:LOS ANGELES - Autofabrikant Tesla heeft haar eerste elektrische model onthuld dat betaalbaar is voor Jan Modaal. Het eerste fabrieksmodel rolt naar verwachting eind 2017 van de band en kost naar verwachting 35.000 dollar (zo’n 31.000 euro).
De basisvariant van Model 3 kan met een volledig opgeladen accu ruim 345 kilometer afleggen en versnelt in zes seconden van nul tot bijna 97 kilometer per uur. Volgens Elon Musk, directeur van Tesla, heeft zijn bedrijf binnen 24 uur tijd ongeveer 115.000 bestellingen voor de sedan ontvangen. Voorwaarde om op de wachtlijst te komen voor de nieuwe Tesla is een aanbetaling van 1000 euro.
Het is voor het eerst dat het bedrijf uit Palo Alto, gelegen in het Californische Silicon Valley, met een auto voor de 'gewone man' komt die in grote aantallen zal worden vervaardigd. Model 3, met onder meer nieuwe motortechnologie, is de vierde wagen van de onderneming. Met 35.000 dollar hoort de auto nog steeds in het luxe-segment thuis, maar het model is wel een stuk betaalbaarder dan bijvoorbeeld de 75.000 dollar kostende sedan Model S.
Hoeveel zou die kosten als men een bedrijf heeft en hem daarop kan rijden?quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:51 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ga toch fietsen man bijdehand. Niemand telt 25.000 neer voor een up. En voor die leaseprijs heb je een fully loaded Golf 7 blue-motion highline.
Rood en bordeaux rood staat iedere auto goed, grijs metalliek is mijn favoriet!quote:
Grappig dat de electrische auto er nog uitziet als een auto met een plofmotor, zo zien de meeste fotocamera's er nog steeds uit alsof er rolletjes film in gaan.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Audi en BMW kunnen hun borst nat maken. Niemand zit straks meer te wachten op die achterlijk fossiele plofkoetsen waarmee je de uitstraling hebt van een dinosaurus.
Fuck yeah![]()
Normaliter ben ik totaal niet hebberig of jaloers aangelegd maar als ik deze creatie weer zie dan schreeuwt alles in mijn: Hebben!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |