Dan nu de originele OP.quote:Tien keer werk uit onze energietransitie:
1. We investeren in de omslag naar groene energie. De banengroei is enorm: groene
technologie groeit met 10% per jaar.
2. Er komt een nieuw nationaal windmolenpark ver uit de kust: Gigapark 10. Onze
offshore-industrie zal enorm profiteren, meer banen voor Nederland.
3. De verbrandingsmotor wordt uitgefaseerd. Nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat binnen
10 jaar in Nederland alleen nog elektrische auto’s worden verkocht, net zoals in
Noorwegen.
4. We introduceren in navolging van de Verenigde Staten wetgeving om zelfrijdende
auto’s mogelijk te maken. De productiviteitswinst voor onze economie is groot: files
kosten miljarden en de tijd dat je rijdt kun je niet werken.
5. De gaswinning in Groningen wordt verder verlaagd en de export moet worden
gereduceerd. Het Groningen veld zal de komende decennia een strategische reserve
zijn.
6. Onze kolencentrales gaan binnen tien jaar dicht. Kolenstroom warmt onze atmosfeer
op, stoot vervuilende stoffen uit en is niet meer van deze tijd.
7. Onze huizen gaan van de cv-ketel af: nieuwe huizen krijgen een warmtepomp en
zonnepanelen. De elektriciteitsmeter van de toekomst staat op 0, de rekening voor de
energie in je huis gaat ook naar 0. Onze bouwsector zal een enorme impuls krijgen:
meer banen in de bouw en installatietechniek.
8. Groene industrie gaat voor. Groene startups rond onze technische universiteiten in
Eindhoven, Delft en Twente zijn over tien jaar de ruggengraat van onze economie.
Deze ondernemingen verdienen een bijzondere aandacht. 70% van de nieuwe banen
komt voort uit het MKB, deze bedrijven geven we ruim baan.
9. Kernenergie en schaliegas zijn niet schoon en niet veilig. Bovendien zijn het gewoon
dure en economisch onverstandige energiebronnen. Ze horen niet bij de toekomst van
Nederland.
10. Bijzondere technologie van Nederlandse bodem krijgt extra geld en extra aandacht.
Voorbeelden zijn de winning van energie uit getijdenstroom en uit zout/zoet water.
Nationale innovatie moeten we meer en beter koesteren. Dat zijn de banen van onze
toekomst.
Inderdaad, de harde data wijzen hier ook keihard op als je in ogenschouw neemt welk percentage van de stroom wordt opgewekt met welke technologie, Nederland is op dat vlak een van de minst groene landen van Europa! Dat is misschien even schrikken voor mensen die in de jaren 80 of eerder opgroeiden aangezien Nederland toen juist relatief progressief was maarde feiten zijn wat ze zijn en die kunnen we beter maar erkennen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, al vind ik 10 jaar ook weer niet extreem veel te kort. Vergeet niet dat Nederland hopeloos achterloopt dankzij de overmaat aan VVD de afgelopen 15 jaar, terwijl het om een Europese energiemarkt zal gaan.
+ warmteuitwisseling met water onder de grond (opwarmen met de zon), dat is zeer effectief als je dat op wijkniveau aanpakt maar hier moet wel al rekening mee worden gehouden bij het ontwerp en de aanleg.quote:Energie opslaan is conceptueel eenvoudig. Je kunt met een overschot bijvoorbeeld water omhoog pompen, en dat door een turbine naar beneden laten vallen als je het nodig hebt. Je zou hele grote vliegwielen kunnen maken en je zou er waterstof mee kunnen maken die je ofwel weer zelf verbrandt voor stroom, of verkoopt aan eindgebruikers. Dat vraagt ook grote investeringen in infrastructuur, maar geen technologisch doorbraken.
Is het hier al ergens gezegd dat we (althans West-Europa) de levensstijl gezien al onze nutteloze vervoersbewegingen as if there's no tomorrow helemaal niet vol kunnen houden en dat we over 10 jaar precies hetzelfde leven als "altijd"?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, de harde data wijzen hier ook keihard op
Ik deel gedeeltelijk je pessimisme. Toekomstige generaties zullen hard oordelen over onze generatie maar misschien wel nog harder over vorige generaties, die hadden nog minder verantwoordelijkheidsgevoel t.o.v. zowel het milieu als de economie (niet sparen voor hun oude dag) voor generaties die later komen. Ik denk dat we wel tijdig alternatieven vinden waarmee we een hoog welvaartsniveau kunnen vasthouden wat niet wil zeggen dat we net zoveel energie en grondstoffen zullen kunnen blijven verbruiken als nu, maar wel duurzamer. Waarom? Technologisch gezien is het mogelijk, de zon levert zo verschrikkelijk veel energie dat het kan. De enige vraag is of dat we die technologie op tijd ontwikkelen. Ik denk dat we in geval van nood tijd kunnen rekken m.b.v. uranium, thorium, fracking, steenkool etc. en dat we zodoende alsnog op tijd die technologie zullen ontwikkelen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is het hier al ergens gezegd dat we (althans West-Europa) de levensstijl gezien al onze nutteloze vervoersbewegingen as if there's no tomorrow helemaal niet vol kunnen houden en dat we over 10 jaar precies hetzelfde leven als "altijd"?
Ik vind het zo hoogmoedig allemaal. We dienen er rekening mee te houden dat de wereld zoals wij die nu kennen over 10 jaar niet meer bestaat. The race to the bottom gaat keihard.
Ik denk niet dat "we" wel weer iets uitvinden opdat het allemaal hetzelfde blijft, maar dan elektrisch.
Onze generatie komt in de geschiedenisboeken als "zij" die het allemaal opgemaakt hebben.
Zonder iets te gunnen aan volgende generaties.
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.htmlquote:Volgens plannen van de PvdA mogen er over 10 jaar geen brandstof verbruikende auto’s meer verkocht worden. Alleen hun rekensom klopt niet, betoogt Ruud Metzelaar:
„Als we er van uitgaan dat binnen 15 tot 20 jaar alle auto’s elektrisch zijn dan zal het volgende moeten veranderen: Een elektrische auto verbruikt 5000 kWh per jaar bij 25.000 km (bron Tesla). Bij een totaal van 7 miljoen auto’s is dat 35.000 MWh extra.
Een huishouden verbruikt momenteel 3100 kWh per jaar en bij 7,7 miljoen huishoudens is dat een totaal van 24.000 MWh. We praten dan over 130% méér elektrisch energieverbruik. Er zijn momenteel 50 centrales en dat worden dan 115 stuks. Dat zijn een hoop extra centrales. Dan komt Nederland ’s avonds thuis en ligt iedereen aan de stekkerm met een gigantisch piekvermogen tot gevolg, waarvoor misschien nog eens 50 centrales extra nodig zijn! Als we deze extra energie willen opwekken met windmolens dan moeten er 6.400 tot 12.000 grote molens van 3 MW bij komen, maar dan moet het wel waaien…. En dan hebben we het nog niet eens over de accijnsinkomsten van brandstoffen die we dan missen.
Precies dit roep ik al maanden op Fok!, maar er is bijna geen hond die mij gelooft.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.html
Alsjeblieft, dit artikeltje van dit roddelkrantje is het bespreken niet eens waard zo amateuristisch als het is. Niet dat ik van De Televaag enig niveau verwacht maar laten we niet doen alsof hier serieuze wetenschappers aan het woord zijn. Zo houden ze er niet eens rekening mee dat de thuisconsument maar 1/3de van de stroomvraag veroorzaakt. Ik sta er ook wat sceptisch tegenover of dat 10 jaar haalbaar is maar dit is geen staving.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.html
Natuurlijk is dat wel mogelijk, voor het milieu zou het altijd nog minder slecht zijn dan de brandstofmotor. Van alle technische problemen is dit een relatief klein probleem.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:25 schreef hottentot het volgende:
Iedereen elektrisch gaat gewoon niet gebeuren de komende decennia.
Je maakt een grapje toch?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn voorstel: verbied per direct de bromfiets op de brandstofmotor (of heel de bromfiets als we toch bezig zijn, het ruimt lekker op), verbied de motor op de brandstofmotor en investeert in het natuurwetenschappelijk en technisch onderzoek, stimuleer spinoffs, verbeter het onderwijs etc.
Dat biedt ons de beste kans om zo snel mogelijk de omslag te maken.
En waarom heb je 'm dan niet veranderd?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
First things first. De titel is misleidend,
Meer asfalt leggen wordt sterk tegen gehouden in Den Haag. Evenals meer spoor. HSL is deels ongebruikt, IJzeren Rijn (spoor richting Duitsland) zou al jaren geleden weer opnieuw in gebruik worden genomen om de economische positie van Nederland te versterken en in- en export van en naar Nederland te verbeteren maar niets van dat alles. Gesteggel over overvolle treinen, studenten uit de trein jagen en dat soort dingen. Parlementaire enquête commissies over een falend Fyra project waar niets van geleerd is (volgende debacle komt eraan namelijk).quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Doe eerst eens wat aan de bekende knelpunten en beperkingen, het gebrek aan adequaat OV voor we gaan janken over dat soort zaken. Elektrische auto's zijn (net als brandstofauto's trouwens) nogal vervuilend bij de bouw ervan, dat geldt zeker voor de eerstgenoemde.
Elke avond weer staat half Nederland in een file te ronken omdat men de trein/bus/OV geen geschikt alternatief vindt en de infrastructuur feitelijk nog steeds die van de vorige eeuw is met een nieuw asfaltlaagje.
Het is ook te treurig voor woorden. Een goed voorbeeld is de A12 en (gebrek aan) de A15. De A12 word net na Arnhem 2 baans richting Duitsland. Jep, dat lees je goed. Een hoofdweg die super veel gebruikt word voor transport. Dan zitten er nog een 2 tal knelpunten over een stukje van nog geen 5 kilometer, dus dat is elke avond janken en het milieu onnodig belasten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:47 schreef W00fer het volgende:
[..]
Meer asfalt leggen wordt sterk tegen gehouden in Den Haag. Evenals meer spoor. HSL is deels ongebruikt, IJzeren Rijn (spoor richting Duitsland) zou al jaren geleden weer opnieuw in gebruik worden genomen om de economische positie van Nederland te versterken en in- en export van en naar Nederland te verbeteren maar niets van dat alles. Gesteggel over overvolle treinen, studenten uit de trein jagen en dat soort dingen. Parlementaire enquête commissies over een falend Fyra project waar niets van geleerd is (volgende debacle komt eraan namelijk).
quote:De oorspronkelijke bedoeling was dat op de HSL de Fyra-treinen zouden rijden, maar toen dat niet door ging moest NS terugvallen op oude rijtuigen, getrokken door nieuwe locomotieven. De Intercity-direct valt nu teveel uit en dat komt deels door problemen in de infrastructuur(ProRail) en deels door problemen met het NS-materieel. Er gaan nu stemmen op om NS de concessie op de HSL te ontnemen en de concessie aan een ander bedrijf te gunnen. Een ander bedrijf zal dezelfde problemen hebben met de infrastructuur.
Een ander bedrijf zal materieel moeten bestellen, dat kan rijden op drie verschillende spanningen op de bovenleiding en vier verschillende beveiligingssystemen. Dat betekent een levertijd van tenminste vier jaar. Personeel en materieel moeten ingewerkt worden op een complexe spoorlijn. Dat kost ook weer een jaar. Een ander bedrijf zal zijn geld willen terugverdienen en dat betekent voor de reiziger aparte en stellig hogere tarieven. Het is sterk de vraag of de Belgen hieraan mee willen werken. Het volgende Fyra-debacle komt in zicht.
Lul toch niet zo dom.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:41 schreef W00fer het volgende:
Mensen roepen hier "de overdaad aan VVD" maar besef wel dat de VVD en andere partijen voor een deel puin hebben lopen ruimen van de paarse kabinetten. Lees het boek maar eens de puinhopen van 8 jaar paars.
De linkse partijen willen de grenzen wagenwijd open zetten voor asielzoekers, Samsom zegt we kunnen er makkelijk 200.000 ontvangen. Bij wijze van spreken morgen willen ze alles groen hebben maar wie het gaat betalen? Dat kan alleen door de belastingen sterk te verhogen, kilometer heffing in te voeren, auto's uit de steden enzovoorts. Dat is compleet van de zotte en zal leiden tot volksopstand.
Daarnaast weten de partijen die het voorstellen vaak niet eens wat er speelt achter de ring A10 dus laat me niet lachen. Hou dat soort hobbies maar lekker in Den Haag rondom het vernieuwde Binnenhof, wat een HALF MILJARD kost om op te knappen. Ieder normaal mens zou zich de ogen uit de kop schamen bij zulke bedragen. Beter steken ze dat halve miljard in groene energie ipv die oude bende opknappen.
Sowieso heeft de (r)overheid de laatste jaren erg veel gedaan om de bevolking uit hun auto te pesten met schandalige parkeertarieven en accijns op brandstoffen.
Mocht het zo zijn dat morgenmiddag iedereen elektrisch rijdt dan zal er wel weer wat anders komen waarop ze kunnen zeiken. Straks krijg je natuurlijk stroom heffing of congestion taxes omdat er teveel auto's zijn.
Rustig ademhalen en nog een keer lezen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 01:28 schreef hottentot het volgende:
Verbied de motor... echt te dom om op in te gaan. Soms kan ik wel met je discuteren maar dit grenst aan waanzin.
Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 01:29 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
En waarom heb je 'm dan niet veranderd?
Speciaal voor jou rijd ik straks een extra blokje omquote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders.
Je vergast dan ook je eigen familie en vrienden hoorquote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Speciaal voor jou rijd ik straks een extra blokje om
Dat is geen nieuws, dat weten we al sinds vele tientallen jaren! Niet alleen dat, ze verpesen ook onze luchtwegen. Kanker van benzine of fijnstof van diesel, pick your poison. Daarom verdient de bankrekening van de automobilist/motorrijder.bromfietsbestuurder/bromfietstokkie absoluut geen prioriteit bij de overweging om de brandstofmotor te verbieden. Het gaat er om dat voldoende mobiliteit is gegarandeerd voor verschillende inkomensgroepen, dat kan je op tal van manieren gestalte geven.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders.
Benzine???quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is geen nieuws, dat weten we al sinds vele tientallen jaren! Niet alleen dat, ze verpesen ook onze luchtwegen. Kanker van benzine of fijnstof van diesel, pick your poison.
Bromfietstokkie...quote:Daarom verdient de bankrekening van de automobilist/motorrijder.bromfietsbestuurder/bromfietstokkie absoluut geen prioriteit bij de overweging om de brandstofmotor te verbieden. Het gaat er om dat voldoende mobiliteit is gegarandeerd voor verschillende inkomensgroepen, dat kan je op tal van manieren gestalte geven.
Dude, de VVD was een onderdeel van de paarse kabinetten en kreeg volop de wind in de zeilen aangezien de rechtse vleugel (wij zouden het nu de neoliberale vleugel kunnen noemen) van de PvdA toen aan de macht was bij de PvdA.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:41 schreef W00fer het volgende:
Mensen roepen hier "de overdaad aan VVD" maar besef wel dat de VVD en andere partijen voor een deel puin hebben lopen ruimen van de paarse kabinetten.
Dat is ook zo maar ik maak wel onderscheid tussen de normale mensen die functioneel zo'n ding gebruiken en de vele tokkies die zo'n ding gebruiken. Tokkies zijn hierbij oververtegenwoordigd.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:10 schreef AchJa het volgende:
Bromfietstokkie...Iets zegt me dat je niet geheel onbevooroordeeld in deze kwestie staat.
Ja, helaas, onderzoeken hebben aangetoond dat benzine redelijk kankerverwekkend is.quote:
Daar ben ik een voorstander van. Het is een forse verbetering in vergelijking met de situatie zoals die nu hier is.quote:Om even op de "brandstofmotor" terug te komen, in jullie bejubelde Noorwegen zet men in op elektrisch en waterstof...
Dat heb ik zelf ook al aangegeven, in Nederland lopen wij in Europees perspectief heel erg ver achter met onze kolencentrales. In andere landen wordt veel meer nucleaire, wind-, water- (de meest onderschatte!), zonne-energie, gas-energie en biomassa-energie gebruikt. Zonde!quote:En dan laat ik de elektriciteitsopwekking in Noorwegen nog even achterwege, want dat is natuurlijk niet te vergelijken met Nederland.
Dat waren dan zeker onderzoeken uit de tijd dat er nog een shitload aan benzeen en lood in zat... Waarbij benzeen na onderzoek alweer als minder schadelijk is bestempeld als voorheen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, helaas, onderzoeken hebben aangetoond dat benzine redelijk kankerverwekkend is.
Waterkracht is in ons vlakke landje amper een optie. Ook dat getijdenenergie plan wat ze een keer gehad hebben is niet haalbaar.quote:Dat heb ik zelf ook al aangegeven, in Nederland lopen wij in Europees perspectief heel erg ver achter met onze kolencentrales. In andere landen wordt veel meer nucleaire, wind-, water- (de meest onderschatte!), zonne-energie, gas-energie en biomassa-energie gebruikt. Zonde!
Ik weet niet of je het gelezen hebt maar ik heb wel degelijk bronnen aangevoerd. Niet voor alles, je kan zelf ook Googlen neem ik aanquote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:52 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Een typische fact-free fortuynist.
Noorwegen gaat binnenkort de subsidie op elektrische wagens afbouwen dus dat klopt niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders. Binnen tien jaar moet makkelijk te doen zijn. In Noorwegen en California is dit plan er al door geloof ik te weten.
Er zit genoeg symboolpolitiek bij ja zoals de 130 km/h en in diverse sectoren naar marktwerking streven waardoor kosten sky-high zijn gegaan. Maar het eindeloze afpakken met belastingen en geven aan migratie en ontwikkelingshulp van de linkse partijen is verre van goed te praten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dude, de VVD was een onderdeel van de paarse kabinetten en kreeg volop de wind in de zeilen aangezien de rechtse vleugel (wij zouden het nu de neoliberale vleugel kunnen noemen) van de PvdA toen aan de macht was bij de PvdA.
Puin ruimen? Laat me niet lachen. De grootste politieke ontwikkelingen in de afgelopen 10 jaar:
- de universiteiten en het overige wetenschappelijke onderzoek in Nederland kapot bezuinigd door in 1 jaar tijd in totaal met 1/3de te korten en dit nadat al met 100% was bezuinigd sinds de jaren 80 per student.
- het niet langer een deel van de aardgasbaten investeren in de toekomst van Nederland
- het minder toegankelijk maken van het onderwijs: geen tweede opleiding meer tenzij je 10 000-20 000 euro op je bankrekening hebt staan, hoger collegegeld, de halbeheffing
- het deregulariseren van de zorg: torenhoge medischeverzekeringspremies en een omslachtig stelsel van zorgtoeslag wat nodig is als compensatie in plaats van dat ze gewoon iedereen in het ziekenfonds stopten en de private medische verzekering afschaften
- van een voorsprong in vergroening naar een forse achterstand in Europa in vergroening
- bejaardenzorg en andere zorg die in kwaliteit (nog meer) daalde.
- speciaal onderwijs wat is afgebroken
- topsalarissen die uit de hand liepen, zowel privaat als bij de overheid
- oh ja, van 120 km/u naar 130 km/u op stukjes van de snelweg en variabele snelheden met als gevolg extra boetes doordat mensen niet weten waar je hoe hard mag rijden.
Ik vergeet nu nog een hele hoop negatieve punten (vul het rustig aan jongens).
Noem eens 1 verdienste van de VVD in al die tijd.
We kunnen nu uitgebreid aanhalen welk van deze punten op het conto van de VVD geschreven kan/mag/moet worden (de eerste twee en het laatste in ieder geval, dit was puur het werk van de VVD) maar het is een feit dat de VVD en het CDA vooral het beleid bepaalden sinds Balkenende I.
Daarbij worden elektrische auto's daar op alle manieren bevooroordeeld, van gratis parkeren t/m het mogen gebruiken van busbanen en allerlei vrijstellingen van belastingen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:59 schreef W00fer het volgende:
[..]
Noorwegen gaat binnenkort de subsidie op elektrische wagens afbouwen dus dat klopt niet.
Ik weet genoeg om vast te stellen jij maar dom wat clichés nablaat en geen benul hebt van het gebrek aan inhoud daarachter.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:57 schreef W00fer het volgende:
[..]
En wat weet jij dan beter lulletje rozewater?
Blufquote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik weet genoeg om vast te stellen jij maar dom wat clichés nablaat en geen benul hebt van het gebrek aan inhoud daarachter.
Afgezien van dit vind ik het best goede posts die jij doet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:02 schreef W00fer het volgende:
Maar het eindeloze afpakken met belastingen en geven aan migratie en ontwikkelingshulp van de linkse partijen is verre van goed te praten.
Je had 'm kunnen veranderen toen je deel twee opende, dat heb je nagelaten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?
Omdat je de titel niet meer mag veranderen als het eenmaal is geplaatst. Het is dan aan de moderators om dat te doen.
Ja, omdat ik toen direct wou reageren en gestoord werd door zo'n onnozele "je moet een tweede deel openen om te kunnen reageren want de 6 pagina's zijn vol".quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Je had 'm kunnen veranderen toen je deel twee opende, dat heb je nagelaten.
Wat een gezeur man. Dat draagt toch nul komma nihil bij aan zo'n topic?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Je had 'm kunnen veranderen toen je deel twee opende, dat heb je nagelaten.
Ok fair enough.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, omdat ik toen direct wou reageren en gestoord werd door zo'n onnozele "je moet een tweede deel openen om te kunnen reageren want de 6 pagina's zijn vol".
Hierdoor dacht ik er op dat moment niet aan.
Waarom ze niet eens die paginalimiet afschaffen is voor mij nog steeds een raadsel maar dat doet er weinig toe.
Ik bedacht me later weer (ik had dat in het eerste deel ook opgemerkt) dat deze draad een rotslechte titel heeft maar het was toen te laat om het te wijzigen. Nu moeten we wachten op een volgend deel of totdat een moderator de titel aanpast. Vandaar dat ik in het de OP maar meldde, dan kan de volgende die een nieuw deel opent wel even de titel aanpassen. Wat mij betreft gaat het dan niet alleen om dit ene puntje uit het uitgebreide beleidstuk maar als je toch op dit ene puntje wil inzoomen dan is het wel handig dat het duidelijk is dat benzine niet de vijand is maar dat de brandstofmotor de vijand is. De meeste mensen die hier verstand van zeggen te hebben willen juist dat de diesel wordt ontmoedigd (fijnstof), ze zien liever dat die mensen op benzine rijden dan op diesel, maar LPG schijnt het minst slecht te zijn.
Dit inderdaad. Op tweakers (heb je hem weer) zijn er topics die al 10 jaar lopen en 300+ pagina's hebben.quote:
De TT geeft het thema van een topic aan, dus het is best belangrijk dat die correct is.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een gezeur man. Dat draagt toch nul komma nihil bij aan zo'n topic?
Misschien (uiterst speculatief) maar ook dat zou geen ramp zijn. Glasvezelkabels maken gedistribueerde samenwerking veel beter mogelijk, tientallen kilometers per dag brengt je ook nog een heel eind, als je het echt wil dan kan je wellicht op een energiezuinige manier honderden kilometers overbruggen (vacuümtunnels).quote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:32 schreef Bart2002 het volgende:
en hoe we er misschien aan moeten wennen dat woon- werk verplaatsingen van honderden kilometers per dag niet vol te houden zijn en dat we onze ecologische footprint in een hoog tempo dienen af te bouwen...) en niet hoe de politiek hiermee omgaat.
Hij is dacht ik wel correct in de zin dat de TS die zo gestart is.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De TT geeft het thema van een topic aan, dus het is best belangrijk dat die correct is.
Je zou het zo kunnen omschrijven (prima als dat voor het volgende deel gebeurt) maar de gangbare term is verbrandingsmotor dus in dit geval verbrandingsmotorauto's. Al wordt het dan een beetje lastig in het geval van waterstofgas wat je gebruikt om een elektrische motor aan te drijven maar dat geldt ook voor wanneer je kiest voor uitlaatauto's (de waterdamp moet ergens naar toequote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:18 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ok fair enough.
Op Radio 1 hoorde ik de term "uitlaatauto's" voor auto's op fossiele brandstof, want daar gaat het hier om.
De originele TT is er omdat de titel van het nieuwsbericht te lang was. Bram heeft wel de hele OP verwijderd en er zijn eigen verhaal geplaatst. Wat correct is in deze, is sowieso subjectief.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij is dacht ik wel correct in de zin dat de TS die zo gestart is.
Die kun je niet zomaar veranderen naar eigen inzicht lijkt me.
Zolang de mens nog geen elektron is...quote:
Als de TS het er mee eens is wie ben ik dan om daar over te zeuren.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De originele TT is er omdat de titel van het nieuwsbericht te lang was. Bram heeft wel de hele OP verwijderd en er zijn eigen verhaal geplaatst. Wat correct is in deze, is sowieso subjectief.
Gelukkig is er geen alternatief voor olie maar juist die veranderingen zouden wel eens heel erg positief kunnen zijn voor de mensheid. Hoewel er geen alternatieven voor olie zijn wil dat niet zeggen dat we een 'energie'tekort gaan krijgen. Zoals jij weet komt de energie uit olie ook uit de zon, alleen is dit een zeer kleine fractie van alle energie die opgeslagen in vele tientallen of honderden miljoenen jaren. Als je kijkt naar alle energie die de zon maar ook het heelal (ruimtestraling, als ik het goed begrijp de energie die van andere sterren dan de zon komt, bijv. ook na supernova's) per dag levert, dat is veel meer dan wat we nu gebruiken.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:34 schreef Bart2002 het volgende:
Zolang de mens nog geen elektron is...
De transities zoals jij die beschrijft gaan niet op korte termijn plaatsvinden.
Ik vind zoals je begrepen hebt (wat ik altijd zo goed aan jou vind) het idee dat alles hetzelfde blijft (alleen anders...) en dat we ons zwaar verspillende leven kunnen blijven voortzetten wegens uitvindingen in de toekomst bijzonder naïef.
(niet dat jij dat bent overigens)
Er is geen alternatief voor olie, althans als wij denken, verwachten en hopen dat alles bij hetzelfde zal blijven.
Met velomobielen kan een gezond en niet al te oud iemand gemiddeldes van 50 km/u halen en topsnelheden van 70+ km/u, zo slecht is dat nog niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:58 schreef Bart2002 het volgende:
Als we het een beetje eerlijk willen verdelen dan zullen we voor onze vervoersbehoefte naar een voertuig met zo min mogelijk gewicht moeten die het equivalent van 1 op 100 rijdt. Hetzij elektrisch hetzij fossiel. Een soort ligfiets dus. Juist omgekeerd dus aan hoe het nu is. Iedereen wil zijn honderden kilometers per dag aan vervoersbehoefte voltrekken in steeds zwaarder leasebakken die in 2 seconden de topsnelheid bereiken en waar je ook een karavaan mee kan trekken en vervolgens 2000 kilometer non-stop mee kan afleggen voor de vakantie 1 keer per jaar. En waar je grote IKEA meuk in kunt vervoeren.
Het moet nog even indalen dat dit achter ons ligt en nooit meer terugkomt.
Ik vind dat een prima ontwikkeling hoor. En ze gaan loeihard inderdaad. Ook de 50 plusser.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met velomobielen kan een gezond en niet al te oud iemand gemiddeldes van 50 km/u halen en topsnelheden van 70+ km/u, zo slecht is dat nog niet.
Ik heb weinig keus gehad, Bram heeft hem gewoon veranderd.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zolang de mens nog geen elektron is...
De transities zoals jij die beschrijft gaan niet op korte termijn plaatsvinden.
Ik vind zoals je begrepen hebt (wat ik altijd zo goed aan jou vind) het idee dat alles hetzelfde blijft (alleen anders...) en dat we ons zwaar verspillende leven kunnen blijven voortzetten wegens uitvindingen in de toekomst bijzonder naïef.
(niet dat jij dat bent overigens)
Er is geen alternatief voor olie, althans als wij denken, verwachten en hopen dat alles bij hetzelfde zal blijven.
[..]
Als de TS het er mee eens is wie ben ik dan om daar over te zeuren.
Alles voor de goede zaak.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik heb weinig keus gehad, Bram heeft hem gewoon veranderd.
Maar ik doe niet snel moeilijk hoor.
In vergelijking met een auto zijn velomobielen goedkoop.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind dat een prima ontwikkeling hoor. En ze gaan loeihard inderdaad. Ook de 50 plusser.
Mijn enige bezwaar is dat die dingen, net als een Tesla S, niet voor de massa bereikbaar zijn want veel te duur.
Leuk als je 10km van je werk woont. De gemiddelde vent gaat echt geen uur fietsen met 50km/h om bezweet op je werkplek 50km verderop te komen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 18:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In vergelijking met een auto zijn velomobielen goedkoop.
Maar dat zou wel eens de keiharde realiteit kunnen en moeten worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leuk als je 10km van je werk woont. De gemiddelde vent gaat echt geen uur fietsen met 50km/h om bezweet op je werkplek 50km verderop te komen.
Hoe had jij dat in gedachten dan? Iedereen die in de jaren 70/80/90 de forensensteden ingejaagd/ stad uitgejaagd zijn weer terughalen naar arbeiderswoningen naast de fabriek ofzo?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar dat zou wel eens de keiharde realiteit kunnen en moeten worden.
Hou daar rekening mee. Er komt een tijd in de niet al te verre toekomst dat je dit niet zomaar meer voor het kiezen hebt. Dus wat "comfortabel" is en "eigen keuze" is. Die luxe kunnen we ons binnenkort niet meer veroorloven.
Ik bedoel eigenlijk dat we noodgedwongen naar andere oplossingen moeten gaan zoeken.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe had jij dat in gedachten dan? Iedereen die in de jaren 70/80/90 de forensensteden ingejaagd/ stad uitgejaagd zijn weer terughalen naar arbeiderswoningen naast de fabriek ofzo?
Ah, okee.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk dat we noodgedwongen naar andere oplossingen moeten gaan zoeken.
Geen kwestie van keuzes maken. Want die raken op.
Ik heb zelf het idee dat die oplossingen er niet zijn. Doemdenker annex realist alhier.
Dank voor je compliment. Bedenk wel dat het oplossen van woon werkverkeer met flexwerken ook niet de definitieve oplossing is. Uit nog te verschijnen onderzoek blijkt dat medewerkers met flexwerken juist méér zijn gaan werken. Veelal hoeven werkgevers overuren niet meer uit te betalen en dus werken mensen tot mogelijk een burnout ook 's avonds en in het weekend.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Afgezien van dit vind ik het best goede posts die jij doet.
Je krijgt wat te weinig respect van de linkse usual supsects m.i.
Ik behoor zelf overigens ook tot die laatste groep.
Het is jammer dat dit soort onderwerpen altijd weer in een links versus rechts discussie ontaardt en we kunnen er op wachten dat het bewezen wordt dat dit toch ook weer de schuld van "de vluchteling" blijkt te zijn.
Je zou dit soort onderwerpen moeten bespreken in het kader van de zaken die er echt toe doen (zoals peakoil en de economische race to the bottom en hoe de gang van zaken zoals wij die tot nu toe kennen helemaal niet zo vanzelfsprekend meer is...en hoe we er misschien aan moeten wennen dat woon- werk verplaatsingen van honderden kilometers per dag niet vol te houden zijn en dat we onze ecologische footprint in een hoog tempo dienen af te bouwen...) en niet hoe de politiek hiermee omgaat. Zij zijn machteloos wat dat betreft. Net zoals wijzelf.
Vele voorbeelden van hoe deze discussies op hoog niveau gevoerd kunnen worden vindt men op Tweakers.
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar dat zou wel eens de keiharde realiteit kunnen en moeten worden.
Hou daar rekening mee. Er komt een tijd in de niet al te verre toekomst dat je dit niet zomaar meer voor het kiezen hebt.
Er zal altijd ergens wat olie in de grond zitten (dat veel te duur is om te winnen) idd.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij?
Sowieso zal de olie nooit opraken dus auto's blijven voorlopig nog wel even.
De zon levert een groot veelvoud van alle energie die we nodig hebben op enkel het oppervlakte van alle land op deze planeet, we hebben ook nog eens een shitload aan kosmische straling, we hebben tot die tijd nog thorium, de kans is groot dat kernfusie mogelijk gaat worden (dat is minder hypothetisch dan dat veel mensen denken al is er nog een lange weg te gaan) etc.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 19:52 schreef Bart2002 het volgende:
Ik heb zelf het idee dat die oplossingen er niet zijn.
quote:Electric car Tesla slapped with $15,000 tax surcharge
An electric car which attracts tax breaks in several countries has been slapped with a tax surcharge in Singapore.
The Model S - a sedan made by California-based Tesla Motors - is the first tailpipe emission-free car to be penalised this way here.
Mr Joe Nguyen, 44, registered a used Model S he sourced from Hong Kong just before Chinese New Year. He was shocked that the car - for which he paid close to $400,000 - was liable for a $15,000 carbon surcharge.
"Honestly, it's stupid," said the senior vice-president with an Internet research firm. "I went back to them (Land Transport Authority), and they cited a UN emission test regulation. They also factored in carbon emissions at the power station. We don't apply a carbon penalty to people charging their iPhones, do we?"
In response to queries, an LTA spokesman said: "Based on tests conducted under the UNECE R101 standards, the electric energy consumption of his imported used Tesla car was 444 watt-hour/km."
To "account for CO2 emissions during the electricity generation process", the spokesman said, "a grid emission factor of 0.5g/watt-hour was also applied to the electric energy consumption".
From this, it was determined that Mr Nguyen's Tesla produced 222g/km of CO2, putting it within the $15,000 surcharge band under Singapore's Carbon Emission- based Vehicle Scheme. The LTA applied this grid factor once previously to an electric Peugeot Ion (a subcompact hatchback), and it was granted a carbon rebate of $20,000.
The BMW i3 electric hatchback and i8 plug-in hybrid both qualify for a $30,000 carbon rebate.
Mr Nguyen, married with three sons, said he paid the surcharge because he "didn't want to wait any longer". It had taken him more than half a year from the time he imported the car last July to get it approved and registered for use on the road.
He had to shuttle between LTA, the Energy Market Authority and vehicle inspection centre Vicom in the process. Before the car was approved, he had to give an undertaking that he would recharge it only at his home - a cluster housing.
On the long process, LTA said "this is the first time a Tesla Model S has been tested for emissions".
The Model S is granted tax breaks in several countries. In Britain, buyers get a £4,500 (S$8,800) grant, and in the United States, they get a US$7,500 (S$10,400) income tax credit. Hong Kong waives registration tax for electric cars, which can be as high as 115 per cent of value. In Norway, a Model S gets a tax exemption of around US$135,000.
Mr Nguyen has posted an "open letter" online outlining his difficulty in registering the Tesla as well as his beef over the tax surcharge.
"I've given up on getting the money back," he told The Straits Times. "I just want LTA to improve. There is a lot of interest in the Model S."
Commenting on the case, Nanyang Business School adjunct associate professor Zafar Momin said: "Given Singapore's land size, great infrastructure and commitment to sustainability, we would not only have been the perfect test bed for electric vehicles (EVs), but also an ideal market for their wider application and usage.
While we have initiatives and incentives for EVs, we may already have missed the big opportunity to be a leader in EVs as a nation. The Tesla importation case is perhaps indicative of why we may have missed the opportunity."
Hoeveel fossiele brandstoffen er nog te winnen zijn is niet maatgevend.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij?
Sowieso zal de olie nooit opraken dus auto's blijven voorlopig nog wel even.
Olie is anders inmiddels op een veel goedkopere manier te winnen dan groene energie voor al die honderden miljoenen auto's op de wereld. De grote olieboeren willen eerst het maximale eruit hebben gok ik.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sommige mensen denken blijkbaar dat olie op een magische wijze uit de lucht komt vallen of ze hebben nog niet door hoe olie wordt gevormd?
1. Ook die olie geraakt op een gegeven moment op en die wordt echt niet in luttele decennia, eeuwen of zelfs millennia terug aangevuld (nee, zelfs niet in tienduizenden of honderdduizenden jaren).quote:Op zondag 20 maart 2016 18:33 schreef W00fer het volgende:
[..]
Olie is anders inmiddels op een veel goedkopere manier te winnen dan groene energie voor al die honderden miljoenen auto's op de wereld. De grote olieboeren willen eerst het maximale eruit hebben gok ik.
Ook fracking ga je niet stoppen. Het is een kwestie van tijd. Kijk naar Groningen waar de gaskraan deels dicht gaat maar de bevingen nog gewoon door gaan.... Uitstel is geen afstel.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Ook die olie geraakt op een gegeven moment op en die wordt echt niet in luttele decennia, eeuwen of zelfs millennia terug aangevuld (nee, zelfs niet in tienduizenden of honderdduizenden jaren).
2. Deze manier van olie winnen is niet houdbaar, het levert veel te veel ecologische problemen op.
Dat de olieboeren er alles aan zullen doen om zoveel mogelijk van wat resteert te verkopen ben ik met je eens, het is dan ook aan de samenleving om er paal en perk aan te stellen, bijvoorbeeld door fracking niet toe te staan.
Dat zeg je altijd maar je zegt nooit wat je daar precies mee bedoelt zodat er ook niets te weerleggen valt.quote:
Heel simpel. Olie raakt niet op. Op een gegeven moment zal het niet meer uit kunnen om het uit de grond te halen.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zeg je altijd maar je zegt nooit wat je daar precies mee bedoelt zodat er ook niets te weerleggen valt.
We zullen zien, de nadelen van Fracking zijn groter dan wat aanvankelijk werd gedacht door politici. Verontreinigd grondwater is een nogal groot probleem, de klimaatverandering is een nogal groot probleem, het phytoplanktonverhaal is erbij gekomen.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:42 schreef W00fer het volgende:
[..]
Ook fracking ga je niet stoppen. Het is een kwestie van tijd. Kijk naar Groningen waar de gaskraan deels dicht gaat maar de bevingen nog gewoon door gaan.... Uitstel is geen afstel.
Duur, zeer milieuvervuilend en met zeer teleurstellende opbrengsten, toch?quote:
Duh.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heel simpel. Olie raakt niet op. Op een gegeven moment zal het niet meer uit kunnen om het uit de grond te halen.
Mooi dat we het eens zijn.quote:
Laten we wel wezen, hoe leuk het ook is dat elektrische auto's worden ontwikkeld (ik vind dat heel erg leuk), de Tesla Roadster is vooral een speeltje van de rijke mensen, een derde of vierde auto om lekker mee te showen, omdat het optrekt als een beest en omdat het zo comfortabel rijdt, als er geen technische gebreken zijn tenminste. Prima hoor, dat is allemaal niet erg, maar het is niet zo gek om het dan fiscaal wat anders te behandelen dan wat in eerste instantie het plan was voor elektrische auto's.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:07 schreef AchJa het volgende:
En mocht het eventueel ooit eens een keer zover komen dat de elektrische auto de overhand krijgt in dit land zullen wij ook wel geconfronteerd gaan worden met zoiets als dit:
[..]
Ja, dat had slechts iedereen al lang en breed begrepen.quote:
Waarom beweer je zoiets doms nou steeds?quote:
Terecht. Dat wil niet zeggen dat het binnen 10 jaar gedaan gaat zijn of zo maar het is inderdaad wel een aflopende zaak: de kosten worden zo vanzelf hoger en uiteindelijk zullen duurzamere technieken aantrekkelijker worden doordat die juist betaalbaarder worden. De overheid kan hier een handje bij helpen door de subsidie voor fossiele brandstoffen af te schaffen en juist meer te investeren in deze technieken. Maar ja, belangen en lobby's en zo.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Duur, zeer milieuvervuilend en met zeer teleurstellende opbrengsten, toch?
Dat gaat hem niet worden. Ik zie dat als de laatste stuiptrekkingen.
Ik stel jou eerst een vraag die je negeert.quote:Op zondag 20 maart 2016 18:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarom beweer je zoiets doms nou steeds?
Je doet alsof er een oplossing is en je bestrijdt meningen die dat anders zien met zoiets onnozels.
Bedankt weer.
Heb je dat stuk überhaupt gelezen?quote:Op zondag 20 maart 2016 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, hoe leuk het ook is dat elektrische auto's worden ontwikkeld (ik vind dat heel erg leuk), de Tesla Roadster is vooral een speeltje van de rijke mensen, een derde of vierde auto om lekker mee te showen, omdat het optrekt als een beest en omdat het zo comfortabel rijdt, als er geen technische gebreken zijn tenminste. Prima hoor, dat is allemaal niet erg, maar het is niet zo gek om het dan fiscaal wat anders te behandelen dan wat in eerste instantie het plan was voor elektrische auto's.
En dan spreek je dus over die olie waarvoor je 2 liter moet gebruiken om 1 liter te winnen.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:14 schreef Fir3fly het volgende:
Sowieso zal de olie nooit opraken dus auto's blijven voorlopig nog wel even.
Wat is dat voor rare vraag? En dat nog wel terwijl jij inhoudelijk niet reageert. Ja, niet dat het veel opleverde aangezien het een bekend verhaal was en de titel het enige nieuwtje bevatte. In tegenstelling tot jou maak ik me er niet druk om dat ze dit doen en zie ik geen spoken m.b.t. het toekomstige beleid. De realiteit is dat landen die subsidies zijn gaan geven om de overschakeling naar de elektrische auto te stimuleren maar in de praktijk zijn het de rijke stinkerds die een dergelijke elektrische auto aanschaffen, niet in plaats van hun mooie sportauto maar als extra auto voor in hun collectie. Prima, maar dat Singapore hen dan wat extra laat betalen is dan ook prima.quote:
Ik zou het niet weten maar ik stop er nu mee.quote:Op zondag 20 maart 2016 19:15 schreef Bart2002 het volgende:
Het gaat weer een gezellige avond worden. Dat voel ik.
Omdat jij meteen vol op het orgel gaat over patserbakken en een soort van jaloeziebelasting... Dat vind ik apart terwijl het een door jou zo'n geliefde elektrische bak is.quote:
Zal wel. Je gaat mijn vraag niet beantwoorden dus?quote:Op zondag 20 maart 2016 19:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan spreek je dus over die olie waarvoor je 2 liter moet gebruiken om 1 liter te winnen.
Dat "dus" in je zin slaat dan nergens op nu wij weten wat je met het 1e deel van de zin bedoelt.
Je praat dus poep.
Het gebeurt vaker these days dat ik de precieze vraag even kwijt ben.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zal wel. Je gaat mijn vraag niet beantwoorden dus?
quote:
Dat er niet direct alternatieven beschikbaar zijn voor die olie die volgens jou nooit opraakt.quote:
Leuk dat je dat gelooft maar je legt nooit uit waarom. Probeer dat eens.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat er niet direct alternatieven beschikbaar zijn voor die olie die volgens jou nooit opraakt.
Dat wordt in de nabije toekomst realiteit, althans dat geloof ik.
En ik geloof niet dat er juist op tijd wel weer een oplossing gevonden kan worden zodat wij op de oude voet verder kunnen. Business as usual.
Troll.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk dat je dat gelooft maar je legt nooit uit waarom. Probeer dat eens.
Nee dat is gewoon herhaling. Waarom zouden er geen serieuze alternatieven zijn? Ga eens de diepte in.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Troll.
In de alinea daaronder leg ik het uit.
Ik denk te weten dat er geen alternatieven zijn. In ieder geval geen alternatief om fluitend onze levensstijl voor te zetten "as we know it".quote:Op zondag 20 maart 2016 21:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee dat is gewoon herhaling. Waarom zouden er geen serieuze alternatieven zijn? Ga eens de diepte in.
Hoe? Ben je expert? Heb je inzicht dat de rest van ons mist? Deel het met de wereld zou ik zeggen.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk te weten dat er geen alternatieven zijn.
Ik ben een expert inderdaad in de wetenschap dat het laaghangend fruit geplukt is.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe? Ben je expert? Heb je inzicht dat de rest van ons mist? Deel het met de wereld zou ik zeggen.
Dat is geen antwoord, slechts een statement over olie. Ik vraag hoe jij zo zeker kan weten dat alternatieven niet mogelijk zijn.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben een expert inderdaad in de wetenschap dat het laaghangend fruit geplukt is.
Dat is verbrand en komt nooit meer terug. Dat was een voorraad die in miljoenen en misschien wel miljarden jaren gegroeid is en die wij in een decennium erdoor heen gejaagd hebben.
Niet de bewijslast omdraaien. Jij doet een waarheidsclaim, die zal je moeten onderbouwen.quote:Maar zoals gevraagd: noem 1 alternatief.
Dat soort PietVerdrietjes trap ik niet in en ga ik ook niet op in. Dat is een zwaktebod waar ik jou voortdurend op betrap.quote:Op zondag 20 maart 2016 22:00 schreef Fir3fly het volgende:
Niet de bewijslast omdraaien. Jij doet een waarheidsclaim, die zal je moeten onderbouwen.
Hoe weet je zo zeker dat er geen alternatieven mogelijk zijn?quote:Op zondag 20 maart 2016 22:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat soort PietVerdrietjes trap ik niet in en ga ik ook niet op in. Dat is een zwaktebod waar ik jou voortdurend op betrap.
Zoals herhaaldelijk gezegd: noem er 1 en ik ben bereid om daar over te discussiëren.quote:Op zondag 20 maart 2016 22:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat er geen alternatieven mogelijk zijn?
Hoe kun je zeker weten dat er geen alternatieven zijn voor olie?quote:Op zondag 20 maart 2016 22:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zoals herhaaldelijk gezegd: noem er 1 en ik ben bereid om daar over te discussiëren.
Alleen moet je dat wel doen want ik ken ze dus niet.
Troll. Het is mij duidelijk. Gegroet.quote:Op zondag 20 maart 2016 22:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kun je zeker weten dat er geen alternatieven zijn voor olie?
Goed voor de prijs van tweedehandsjes.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:17 schreef Gutmensch het volgende:
En toch een meerderheid in de Tweede Kamer voor het plan dus:
[ afbeelding ]
Een typisch gevalletje van te vroeg gejuichdquote:Op dinsdag 29 maart 2016 12:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
l
![]()
![]()
![]()
En weer een proefballonnetje van de PvdA die een voortijdige stille dood sterft. Het lijkt de PvdA zelf wel
Meerderheid die na de volgende verkiezingen waarschijnlijk ver te zoeken is.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:17 schreef Gutmensch het volgende:
En toch een meerderheid in de Tweede Kamer voor het plan dus:
[ afbeelding ]
Soms win je, soms verlies je.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:29 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Een typisch gevalletje van te vroeg gejuichd
Jammer Telegraaf, jammer VVD en jammer voetbalmanager2
Allemaal op de fiets vanaf morgen. Is ook ambitieus.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:44 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Doorgaan met fossiele brandstoffen is destructief.
Ambitieus.quote:
Behoorlijk. Als je bedenkt dat de meeste mensen 10 minuten fietsen al 'ver' vinden en met de auto naar de sportschool gaan om daar op een hometrainer te gaan zitten.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Allemaal op de fiets vanaf morgen. Is ook ambitieus.
Welk plan?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:17 schreef Gutmensch het volgende:
En toch een meerderheid in de Tweede Kamer voor het plan dus:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |