Moet je wel verschil maken tussen creatonisten en niet-creatonisten hequote:Op maandag 14 maart 2016 22:07 schreef Schonedal het volgende:
Veel gelovigen of het nu christenen zijn of islamieten of van andere religies laten geloof prevaleren boven kennis.
Dat dit geen goed uitgangspunt is blijkt uit het feit dat er veel tegenstrijdigheid is tussen wat als algemeen wetenschappelijk bekend is en wat er in hun theologische geschriften staat.
De vasthoudende gelovigen zijn dan bereid alle kennis over boord te gooien omdat zij dat gemakkelijker vinden dan iets van hun geloof af te doen.
Zo had ik eens een gesprek met een iemand uit de bijbelbelt toen ik hem wees op de honderden meters sedimentgesteente in de Oostenrijkse bergen en vroeg hem of hij vast hield aan het idee van de jonge aarde (dus 6000 jaar oud).
Hij beweerde dat het allemaal een gevolg van de zondvloed was.
Ik dacht geloof jij maar lekker verder jongen.
Het is je eerder al meerdere keren uitgelegd dat de oerknaltheorie niet gaat over het ontstaan van het heelal, maar over de ontwikkeling ervan.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:07 schreef bianconeri het volgende:
Maar wat vergeten wordt is dat het gewoon een begin gehad moet hebben. En DAT is dus weer niet natuurkundig mogelijk. Als alles al door een oerknal zou komen...
Ockham's razor is geen wet maar een pragmatisch hulpmiddel om theorievorming op gang te brengen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:50 schreef SingleCoil het volgende:
Als je Ockham correct toepast zul je ook toe moeten geven dat God een veel eenvoudiger verklaring voor het bestaan van het universum is dan de gebrekkige en bijzonder complexe alternatieven waar wetenschappers over nadenken (maar waarvan niemand tot nu toe zelfs maar durft te beweren dat hij een theorie heeft die enigzinds sluitend is)...
In de zin van dat er een soort van proces voorafgegaan is, ja. Het is uiteindelijk een kwestie van effectieve veldentheorie: een theorie heeft a priori een beperkt geldigheidsdomein (b.v. een energieschaal), en vaak kun je met dimensie-analyse al een beeld krijgen van wanneer je die beperking (in elk geval!) kunt verwachten. In het geval van zwaartekracht is dat de Planckschaal.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...maar "we" denken wel dat er een begin was?
Het naturalisme dwingt je niet om God te verwerpen. Het stelt alleen dat het wetenschappelijke kader haar beperkingen heeft.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:07 schreef bianconeri het volgende:
Alleen vind ik degenen die alles op wetenschap gooien daarin ook heel zwak, want die doen er maar alles aan om God maar niet te moeten accepteren.
En op zich is dit een plausibel argument, een die ons onbegrip van Gods "keuzes" kan beargumenteren, maar eigenlijk loop je dan al op de zaken vooruit. Mensen kunnen mieren waarnemen. Mieren kunnen mensen waarnemen. Geen van beide kunnen, voor zover we weten, God waarnemen met onze zintuigen. En dan kom je ook weer terecht bij het vaststellen wat God dan is. Dan kom je al snel bij de 'God is alles' gedachte terecht, en dan heeft het nog maar bar weinig nut om het God te noemen. Daarnaast wordt er met de term God toch echt naar een bewuste entiteit verwezen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 03:01 schreef SingleCoil het volgende:
Je ziet over het hoofd dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn. Er staat immers geschreven dat God's kennis niet de kennis van de mensen is. Je kunt God dus niet begrijpen, net zoals een mier een mens niet kan begrijpen.
Het is ook onlogisch om te wijzen op vermeende inconsistenties of onjuistheden in de Bijbel - ze zijn een onderdeel van God's plan en niet gebeurt per ongeluk. Waarom weten we niet, want Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk. Maar als je gewoon aanneemt dat God almachtig is is er verder geen enkel probleem en is alles verklaard.
Ik geloof zelf niet in God overigens, maar dat maakt voor de redenering natuurlijk niets uit.
Nu doe je weer een aanname.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:03 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Dat is het ook, een concept. Maar dan wel een menselijk.
Als je je in de geschiedenis van de bijbel verdiept, dan weet je dat:
- de boeken over een grote periode zijn verzameld, aangepast, geschapt en toegevoegd (Documentaire hypothese).
Christenen geloven in het oude testament, maar dit is eigenlijk van de joden overgenomen. Maar minder bekend is dat de Joden het weer hebben overgenomen van de Babyloniers (noah vs Gilgamesj-epos), Perzen (bijv. Enoch) en Egyptenaren (Mozes).
Kortom: een samenraapsel. Dat kan dus nooit het echte woord van God zijn (wat zowel de Christenen en Joden van de Pentateuch denken en de Moslims van hun koran.)
- De Babyloniers op hun beurt hebben hun religie weer overgenomen van het Zoroastrisme, welke ook 1 oppergod kende, een sterk dualisme tussen goed en kwaad, engelen een een gevallen engel, klinkt dat bekend? Je ziet dus dat het een menselijk trekje is religieuze concepten over te nemen van elkaar.
- Het monotheisme is afkomstig uit Egypte, nl. van het Atenisme. Hierin was er voor het eerst 1 god... de zon![]()
Je ziet dus dat een natuurfenomeen werd omgezet naar een menselijke drang naar iets hogers.
De rode draad hierboven: ALLE religieuze werken zijn door mensen geschreven/bedacht. Een product van menselijke fantasie, in een poging om mensen verklaringen te geven over natuurlijke fenomenen, en om bijv. macht en aanzien te verwerven (leiderschap), denk maar aan priesters en de macht van de kerk in de Middeleeuwen. Niks goddelijks aan.
"Ik verwerp de godshypothese" betekent: ik zie geen aanleiding en geen argumenten voor de hypothese, en derhalve verwerp ik die. Compleet analoog aan het verwerpen van de smurfhypothese en de hemeltheepothypothese (Russell).quote:
Ja, dat was eigenlijk waar ik ook naar toe wilde. Bij mij leeft het beeld dat bij het "begin van het universum T=0" alles wat we kennen is ontstaan. Inclusief ruimte en tijd. Dat suggereerd dus dat er geen moment T=-1 was waarop het universum nog niet bestond, immers voro T=0 bestond er geen tijd. En dat impliceert dan weer dat het universum altijd bestaan heeft.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In de zin van dat er een soort van proces voorafgegaan is, ja. Het is uiteindelijk een kwestie van effectieve veldentheorie: een theorie heeft a priori een beperkt geldigheidsdomein (b.v. een energieschaal), en vaak kun je met dimensie-analyse al een beeld krijgen van wanneer je die beperking (in elk geval!) kunt verwachten. In het geval van zwaartekracht is dat de Planckschaal.
Maar het is lastig om over oorzaak en gevolg te spreken wanneer het probleem nu juist is dat ruimtetijd zelf niet meer goed beschreven kan worden.
Als je de Godshypothese beschrijft als "god bestaat", dan is dat toch precies hetzelfde?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 10:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Ik verwerp de godshypothese" betekent: ik zie geen aanleiding en geen argumenten voor de hypothese, en derhalve verwerp ik die. Compleet analoog aan het verwerpen van de smurfhypothese en de hemeltheepothypothese (Russell).
"Ik ontken het bestaan van god" betekent: ik beweer dat er geen god bestaat.
Alleen de tweede is een claim, de eerste niet. Dit verschil wordt helaas vaak niet begrepen. (Of moedwillig genegeerd, het is lastig te zeggen.)
Het verwerpen van "god bestaat" is niet hetzelfde als de positieve claim "god bestaat niet". Nee.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je de Godshypothese beschrijft als "god bestaat", dan is dat toch precies hetzelfde?
Ja, dat ben ik met je eens. Het lijkt me voor de discussie niet zo belangrijk - wat mij betreft bestaat God namelijk wel.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het verwerpen van "god bestaat" is niet hetzelfde als de positieve claim "god bestaat niet". Nee.
En dat is verder prima, dat je dat gelooft moet je helemaal zelf weten.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens. Het lijkt me voor de discussie niet zo belangrijk - wat mij betreft bestaat God namelijk wel.
quote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens. Het lijkt me voor de discussie niet zo belangrijk - wat mij betreft bestaat God namelijk wel.
?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 03:01 schreef SingleCoil het volgende:
Ik geloof zelf niet in God overigens, maar dat maakt voor de redenering natuurlijk niets uit.
De tweede wet van Newton is nooit onjuist gebleken. Ingenieurs en fysici passen nog steeds het Newtoniaans formalisme toe. De speciale relativiteitstheorie is een uitbreiding voor hoge snelheden.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 02:27 schreef SingleCoil het volgende:
Bij de wetenschap veranderd alles voortdurend. Eerst is het de tweede wet van Newton, dan blijkt dat weer onjuist en is het Einstein, en dat is natuurlijk zometeen ook weer onjuist en dan komt er weer iets nieuws. Weinig houvast aan te beleven.
Oneens. Je hebt een verkeerd beeld van wetenschap.quote:Wist je dat alles wat we nu weten van de laatste 50 jaar is? En dat er eigenlijk niet veel meer overeind staat van wat we 100 jaar geleden dachten zeker te weten, in de wetenschap? Denk je dat dat over 50 jaar heel anders zal zijn?
Inderdaad: de Bijbel is één grote aanname. Nadat je die aanname hebt gedaan, kan je niets voorspellen. Zwakste theorie ooit.quote:De waarheid in de Bijbel is echter vast, absoluut en tijdloos.Je hoeft maar 1 aanname te doen.
Lol. Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. De speciale relativiteitstheorie is niet alleen geldig "voor hoge snelheden". De tweede wet van Newton houdt simpelweg geen rekening met relativistische effecten en is dus simpelweg onjuist.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 19:47 schreef yarnamc het volgende:
[..]
De tweede wet van Newton is nooit onjuist gebleken. Ingenieurs en fysici passen nog steeds het Newtoniaans formalisme toe. De speciale relativiteitstheorie is een uitbreiding voor hoge snelheden.
Neen, je kunt zelf nagaan dat als je de relativistische formules neemt, en je neemt de limiet v/c << 1, dat je terug uitkomt op de Newtoniaanse formules. Hetzelfde geldt ook voor de kwantummechanica trouwens, en staat bekend als het Ehrenfest theorema. Het feit dat de wetten van Newton dus uit de speciale relativiteit afgeleid kunnen worden, bewijst dat de wetten van Newton niet onjuist zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 19:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Lol. Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. De speciale relativiteitstheorie is niet alleen geldig "voor hoge snelheden". De tweede wet van Newton houdt simpelweg geen rekening met relativistische effecten en is dus simpelweg onjuist.
Dit lijkt mij wat gegoochel met woorden. Normaal gezien worden deze twee gewoon aan elkaar gelijkgesteld.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 19:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon geloven dat God bestaat zonder in God te geloven?
Je bedoelt v/c=0, neem ik aan? Want voor iedere v ongelijk 0 is de Newtoniaanse benadering onjuist. Toch?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 19:53 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Neen, je kunt zelf nagaan dat als je de relativistische formules neemt, en je neemt de limiet v/c << 1, dat je terug uitkomt op de Newtoniaanse formules. Hetzelfde geldt ook voor de kwantummechanica trouwens, en staat bekend als het Ehrenfest theorema. Het feit dat de wetten van Newton dus uit de speciale relativiteit afgeleid kunnen worden, bewijst dat de wetten van Newton niet onjuist zijn.
Nee, geen gegoochel. Geloven doe je op religeuze wijze. Ik doe dat niet. Bestaan is een subjectief maar breed gedragen oordeel, of wellicht ook een nonmaterialistische definitie. Ik heb al eerder het voorbeeld van "moederliefde" gegeven = ik neem aan dat de meeste mensen wel vinden dat het bestaat. God is net zoiets.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 19:53 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dit lijkt mij wat gegoochel met woorden. Normaal gezien worden deze twee gewoon aan elkaar gelijkgesteld.
In de fysica heeft een theorie altijd betrekking op een bepaald toepassingsgebied, waarbinnen de theorie resultaten geeft, met een welbepaalde nauwkeurigheid. Voor Newtoniaanse mechanica geldt er dat naarmate je betere nauwkeurigheid wilt, het toepassingsgebied beperkt wordt tot lagere snelheden. Daarom wordt de theorie nog steeds als correct gezien, en voortdurend toegepast door ingenieurs en fysici, omdat voor voldoende lage snelheden de resultaten extreem nauwkeurig zullen zijn. Dit is hoe fysica tot nu toe altijd werkt, ook relativiteit is geldig voor een bepaald toepassingsgebied, namelijk voor voldoend lage gravitatie. Hetzelfde zie je terug bij alle theorieën, bijvoorbeeld ook elektromagnetisme is geldig bij voldoend lage energie. Het zou uiteraard mooi zijn om een theorie te hebben die als toepassingsgebied het hele universum bij alle snelheden, alle energieën, ... heeft. Maar dat de huidige fysische theorieën dit toepassingsgebied niet hebben, neemt niet weg dat deze theorieën bewezen zijn binnen hun toepassingsgebied, en binnen 200 jaar zullen zij nog steeds bewezen zijn binnen dit toepassingsgebied.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 19:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je bedoelt v/c=0, neem ik aan? Want voor iedere v ongelijk 0 is de Newtoniaanse benadering onjuist. Toch?
Ik weet dat het zware materie is, maar ik zou nog eens deze links doorlezen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:09 schreef SingleCoil het volgende:
Ja, dat was eigenlijk waar ik ook naar toe wilde. Bij mij leeft het beeld dat bij het "begin van het universum T=0" alles wat we kennen is ontstaan. Inclusief ruimte en tijd. Dat suggereerd dus dat er geen moment T=-1 was waarop het universum nog niet bestond, immers voro T=0 bestond er geen tijd. En dat impliceert dan weer dat het universum altijd bestaan heeft.
Hetgeen mij niet onlogisch lijkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |