Het staat er toch letterlijk... "nooit enig spoortje van bewijs".quote:Op maandag 21 maart 2016 23:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik meende te bespeuren dat Pwn_zoon vooral naar het laatste op zoek was, gegeven "Daarintegen is van God nooit enig spoortje van bewijs gevonden."
Er is 0 aanleiding voor de hypothese. Er zijn wel vele pogingen daartoe gedaan - misschien zelfs wel anderhalf miljard. Maar niet 1 daarvan werkt ook echt als argument voor de hypothese. De rationele theologie is filosofisch gezien zo goed als niets van overgebleven.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:49 schreef SingleCoil het volgende:
Er is meer dan voldoende aanleiding vor de hypothese - anderhalf miljard aanleidingen, eigenlijk.
Ten eerste is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als het bestaan van een god ontkennen. Ten tweede is het ontkennen van het bestaan van een god niet hetzelfde als het ontkennen van het bestaan van religie en de invloed daarvan op mensen. Dan haal je echt vanalles door elkaar.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:55 schreef SingleCoil het volgende:
Leuk trouwens, kom je na 5 jaar weer eens terug op het Fok!forum, zijn we nog steeds met dezelfde discussie bezig
God bestaat wel - als concept, als houvast in het bestaan voor miljoenen. God's werken zijn overduidelijk, Hij geeft troost aan wie dat van hem vraagt en vergeeft zonden van zonderaars die zich tot hem wenden.
Dat kun je toch allemaal redelijkerwijs niet ontkennen?
Inderdaad. het is een verhaal, een gedachte. Misschien het makkelijkst uit te leggen met hoe kinderen in sinterklaas geloven zo scharen volwassenen de dingen die ze nog niet uit kunnen leggen of verklaren ook onder 'god'quote:Op maandag 21 maart 2016 23:55 schreef SingleCoil het volgende:
Leuk trouwens, kom je na 5 jaar weer eens terug op het Fok!forum, zijn we nog steeds met dezelfde discussie bezig
God bestaat wel - als concept, als houvast in het bestaan voor miljoenen. God's werken zijn overduidelijk, Hij geeft troost aan wie dat van hem vraagt en vergeeft zonden van zonderaars die zich tot hem wenden.
Wat is dan precies het verschil?quote:Op maandag 21 maart 2016 23:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten eerste is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als het bestaan van een god ontkennen.
Een concept. Ontastbaat en onbewijsbaar. Net zoals de liefde van een moeder voor haar kind.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Inderdaad. het is een verhaal, een gedachte.
ik geloof dat de wetenschap dat al verklaard heeftquote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:02 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Een concept. Ontastbaat en onbewijsbaar. Net zoals de liefde van een moeder voor haar kind.
Ik denk dat er eenzelfde verklaring bestaat voor religieuze ervaringen. Maar dat betekent dan toch zeker dat je dat niet af kunt doen als "een verhaal". Tenslotte weten we immers ook niet wat de oorzaak is van moederliefde - misschien God?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik geloof dat de wetenschap dat al verklaard heeft
Dat gaat gewoon over miljoenen jaren blijkbaar was de mensaap die 'moederliefde' ontwikkelde als mutatie beter aangepast aan zijn omgeving dan de mensaap die dat niet deedquote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat er eenzelfde verklaring bestaat voor religieuze ervaringen. Maar dat betekent dan toch zeker dat je dat niet af kunt doen als "een verhaal". Tenslotte weten we immers ook niet wat de oorzaak is van moederliefde - misschien God?
Ho, nu verdraai je wat ik zei.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:05 schreef SingleCoil het volgende:
Beargumenteren dat God niet bestaat is per definitie tot falen gedoemd. Begin er niet aan.
Dat er anderhalf miljard gelovigen zijn wilt natuurlijk niet zeggen dat God bestaatquote:Op maandag 21 maart 2016 23:49 schreef SingleCoil het volgende:
Er is meer dan voldoende aanleiding vor de hypothese - anderhalf miljard aanleidingen, eigenlijk.
Hier ontken je zelf het bestaan van God als wezen en reduceert hem tot een denkbeeldig concept?quote:Op maandag 21 maart 2016 23:55 schreef SingleCoil het volgende:
God bestaat wel - als concept, als houvast in het bestaan voor miljoenen.
Er is niks overduidelijk, die troost geven andere mensen aan elkaar!quote:Op maandag 21 maart 2016 23:55 schreef SingleCoil het volgende:
God's werken zijn overduidelijk, Hij geeft troost aan wie dat van hem vraagt en vergeeft zonden van zonderaars die zich tot hem wenden.
jawel zie hierboven, als je rede en logica toepast (de al eerder aangehaalde Ocam's razor), dan is het meer logisch om te geloven dan iets dat je wel kunt zien en tastbaar maken dan een onzichtbaar wezen wat nooit enig mens heeft gezien (maar zogenaamd wel almachtig is alleen het nooit demonstreert?).quote:Op maandag 21 maart 2016 23:55 schreef SingleCoil het volgende:
Dan ga je wel van een hele smalle interpretatie van wat 'God' is uitquote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:32 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Ho, nu verdraai je wat ik zei.
Ik heb nooit gezegd dat God niet bestaat.
Wat ik wel deed was concluderen dat het meer aannemelijker is dat de wetenschappelijke verklaring meer logisch is dan de religeuze, omdat de wetenschappelijke wel waarneembaar is, en de religeuze niet.
(God heeft de keus zich kenbaar te maken om dit te ontkrachten, maar hij doet dit niet.
Dan kan je dus concluderen: OF het is een bewuste keuze, OF hij bestaat daadwerkelijk niet).
Ergo: het komt er dus op neer of je gelooft in iets wat je wel kunt waarnemen, of iets dat je niet kunt waarnemen.
Euh dat met die hosti's is ook gewoon een verhaal wat ooit is opgeschreven door de mensen in die tijd in die situatie. Zij waren ook homo sapiėns, niet veel dommer dan wij, ze geloofden de heilige boeken zoals wij vroeger in sinterklaas geloofden.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:37 schreef Pwn_zoon het volgende:
Er is niks overduidelijk, die troost geven andere mensen aan elkaar!
Bijv. de priester/imam met hun zoete "wijze" woorden, maar ook gelovigen onderling.
En zonde is natuurlijk gewoon een menselijk bedenksel. Een baby heeft geen enkele weet van zonde.
Simpel voorbeeld: er zijn voorbeelden bekend van kinderen die door dieren zijn opgevoed. Nooit in aanmerking gekomen met welke religie dan ook. Zij hebben dus nooit enige aandrang om te moeten biechten of weesgegroetjes te doen of een hostie te moeten eten.
Dus: zonde/vergeving is een product van individuen in een samenleving, niet van een god.
Ja, en misschien is dat allemaal zuiver toeval (denk ik wel). Sommige mensen noemen dat "de hand van God" en daar is ook niet veel mis mee, geloof ik.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat gaat gewoon over miljoenen jaren blijkbaar was de mensaap die 'moederliefde' ontwikkelde als mutatie beter aangepast aan zijn omgeving dan de mensaap die dat niet deed.
Maargoed, ik heb het hier over 'miljoenen jaren'.. mensen begrijpen zo'n tijdsbeeld niet en hoeveel er kan veranderen in zoveel tijd.
Misschien moeten we beter gaan uitleggen wat tijd eigenlijk is?
Dat is het ook, een concept. Maar dan wel een menselijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:38 schreef Maanvis het volgende:
God is geen persoon. Het is een verhaal, een concept. Het is de sluier die nog over het onontgonnen wetenschappelijk gebied ligt.
Dat is een aanname waar je ook geen enkele onderbouwing voor hebt, neem ik aan.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:03 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
ALLE religieuze werken zijn door mensen geschreven/bedacht. Een product van menselijke fantasie, in een poging om mensen verklaringen te geven over natuurlijke fenomenen, en om bijv. macht en aanzien te verwerven (leiderschap), denk maar aan priesters en de macht van de kerk in de Middeleeuwen. Niks goddelijks aan.
Hahaha, hoe erg kun je jezelf tegenspreken? Je doet zelf een aanname over een aanname, zie dikgedruktequote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:06 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is een aanname waar je ook geen enkele onderbouwing voor hebt, neem ik aan.
Zoals?? je doet niet echt je punten verklaren. Zeggen dat er 1.5 miljard mensen gelovig zijn is geen bewijs, dan kan ik ook zeggen dat er 6 miljard niet gelovig zijn (of in totaal andere goden geloven zoals natuurgeesten).quote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:05 schreef SingleCoil het volgende:
Er zijn juist heel veel redenen om aan te nemen dat God bestaat.
Je mag dat best vinden, de wetenschap denkt er toch echt anders over. Het was voor Einstein zelfs de reden om op zoek te gaan naar een nieuwe zwaartekrachtstheorie.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:05 schreef SingleCoil het volgende:
Eigenlijk kan ik helemaal niks met Ockham. Het klinkt mooi maar er is nog minder aanleiding om aan te nemen dat zijn principe juist is
Jawel maar je gaat niet inhoudelijk in op mijn punten.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:05 schreef SingleCoil het volgende:
Dan kun je op geen enkele wijze aannemelijk maken dat God niet bestaat, of hoe je dat ontologisch ook verder wilt verbasteren.
Volgens mij lees je over een woordje heen:quote:Op dinsdag 22 maart 2016 01:50 schreef SingleCoil het volgende:
Als je Ockham correct toepast zul je ook toe moeten geven dat God een veel eenvoudiger verklaring voor het bestaan van het universum is dan de gebrekkige en bijzonder complexe alternatieven waar wetenschappers over nadenken.
Almachtig? hij hoeft maar 1 ding te doen om de hele wereld voor eeuwig in hem te laten geloven.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 02:27 schreef SingleCoil het volgende:
"God is almachtig". En daaruit valt dan alles te verklaren.
De waarheid in de Bijbel is echter vast, absoluut en tijdloos.Je hoeft maar 1 aanname te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |