Stuk vroeger dan Iowa als ik me niet vergis? Daar sloten de stembussen pas laat op de avond toch?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 02:03 schreef OMG het volgende:
Er zijn 3 gehuchten waar ze na middernacht (dus 6 uur 's ochtends in NL) al stemmen. Meeste locaties zijn geloof ik tot 7 uur 's avonds open.
Dat was een caucus, wat compleet anders werkt. New Hampshire heeft een primary election, waarin gewoon 'normaal' gestemd wordt.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 02:09 schreef Infection het volgende:
[..]
Stuk vroeger dan Iowa als ik me niet vergis? Daar sloten de stembussen pas laat op de avond toch?
Die wacht dus hoe de Democratische primaries verlopen na Super Tuesdayquote:Bloomberg bevestigt interesse in Witte Huis
De miljardair Michael Bloomberg overweegt zich kandidaat te stellen voor het Amerikaanse presidentschap. Bloomberg zei desgevraagd tegen de Financial Times dat hij alle opties openhoudt.
Zijn uitlating komt niet onverwacht. Vorige maand schreef The New York Times dat Bloomberg zijn adviseurs had opgedragen een plan uit te werken voor deelname aan de verkiezingen.
Als Bloomberg (73) mee gaat doen aan de race naar het Witte Huis, is dat als onafhankelijk kandidaat. Tot 2001 was de voormalige burgemeester van New York lid van de Democratische Partij. Daarna stapte hij over naar de Republikeinen, maar ook die partij heeft hij weer verlaten.
Laag niveau
Tegen de Financial Times zei Bloomberg dat hij het niveau van de campagnes van de Democraten en Republikeinen van een "bedroevende banaliteit" vindt. "Het Amerikaanse volk verdient beter."
Bloomberg zegt dat hij uiterlijk in maart beslist of hij echt meedoet.
Er zijn zat Amerikanen die nog liever doodgaan dan dat ze democratisch stemmen.quote:Op maandag 8 februari 2016 21:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het gaat er nu serieus om. De race met Hillary is het echte werk. Als Sanders de kandidaat bij de democraten wordt dan prikt hij een cruz of trump zo weg. Die twee krijgen 'm niet met vuiligheid ten onder. Sanders vertolkt een idee, en zet een toekomstbeeld neer waarin mensen wel willen leven. Trump en Cruz hebben geen plan voor onderwijs, zorg en de stijgende werkloosheid. Die twee sneuvelen als het op inhoud aankomt. Onder de republikeinen win je anno nu met een leuk showtje in de marge bij je eigen publiek maar speel je op landelijk niveau niets klaar
Dat hele systeem slaat ook nergens op. Je laten registrerenquote:Op dinsdag 9 februari 2016 03:40 schreef Royyy het volgende:
[..]
Dat was een caucus, wat compleet anders werkt. New Hampshire heeft een primary election, waarin gewoon 'normaal' gestemd wordt.
Denk je dat het alleen van de Democraten afhangt? Waarom dan?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 04:19 schreef L3gend het volgende:
[..]
Die wacht dus hoe de Democratische primaries verlopen na Super Tuesday
Registratie heeft totaal niets met het verschil tussen een primary/caucus te maken.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 07:29 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Dat hele systeem slaat ook nergens op. Je laten registreren
Ik denk dat hij (zoals de geruchtenmolen aangaf) alleen meedoet moest Sanders de nominatie binnenhalen. Met Clinton zit hij teveel in hetzelfde vaarwater, het centrum. Terwijl bij de keuze tussen Trump en Sanders, Bloomberg de 'redelijke' kandidaat is die bij beide partijen wat kan weghalen. Ondanks wat mediareports geloof ik er niets van dat Sanders bij republikeinen significant meer stemmen dan Clinton binnenhaalt.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 08:16 schreef Jane het volgende:
[..]
Denk je dat het alleen van de Democraten afhangt? Waarom dan?
Hij heeft de meeste kans - denk ik dan - als er aan beide zijden een kandidaat genomineerd wordt waarvan uit de polls blijkt dat er ook veel mensen zijn die nooit op die persoon zouden stemmen. Aan Republikeinse kant geldt dat met name voor Donald Trump en aan Democratische zijde vooral voor Hillary Clinton. Als het Trump tegen Clinton wordt, ligt er een zee aan stemmen voor het oprapen van mensen die beide kandidaten niet te harden vinden. Dan maakt hij de meeste kans, zou je denken.
Maar misschien gokt hij ook dat Sanders toch te links is voor veel Democraten (alhoewel die tot nu toe steeds hele lage percentages heeft voor 'zou nooit op stemmen')?
In welk scenario zou hij het wel of niet doen, denken jullie?
Ik denk dat je gelijk hebt en ik denk ook niet dat hij het daarmee kan winnen, maar het kan de uitslag van de verkiezingen wel beïnvloeden, natuurlijk. Afhankelijk van welke kant hij de meeste stemmen weet te trekken.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 08:19 schreef Mani89 het volgende:
Maar nu zijn de headlines over Bloomberg min of meer al een tijdje: "Hey jongens ik wil best president worden maar alleen als die en die de primaries winnen". Dat vind ik ook niet echt veel uitstralen richting potentiële kiezers.
Hmmm, maar daar hangt het dan niet op, denk ik. Het gaat er om hoeveel Democraten Bloomberg dan naar zich toe kan trekken, er even van uitgaand dat hij de anti-Trump-kiezers aan Republikeinse zijde voor zich weet te winnen. Hij moet aan beide zijden kiezers winnen wil hij een kans maken.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 09:02 schreef Arn0 het volgende:
Ondanks wat mediareports geloof ik er niets van dat Sanders bij republikeinen significant meer stemmen dan Clinton binnenhaalt.
Nee, dat is zo maar er heerst nu een beetje het idee dat Clinton door velen verafschuwt wordt en iedereen Sanders wel kan waarderen waardoor hij in een generale electie een goede kans maakt. Ik denk net dat Clinton nog steeds meer kans maakt (persoonlijk zou ik het liever anders zien) en dat er voor Bloomberg dan geen eer aan te behalen valt.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 09:12 schreef Jane het volgende:
[..]
Hmmm, maar daar hangt het dan niet op, denk ik. Het gaat er om hoeveel Democraten hij dan naar zich toe kan trekken, er even van uitgaand dat hij de anti-Trump-kiezers aan Republikeinse zijde voor zich weet te winnen. Hij moet aan beide zijden kiezers winnen wil hij een kans maken.
Het gaat er dan ook niet om of Sanders Republikeinen voor zich kan winnen als Trump de kandidaat wordt, maar of hij de Democraten aan zijn zijde houdt. Tot nu toe zeggen de cijfers dat Sanders voor veruit de meeste Democraten een geschikte kandidaat is om op te stemmen. Maar goed, het zou natuurlijk kunnen dat Bloomberg voor een deel van de Democraten een nog betere keus is. Misschien dat daar de komende tijd ook nog wel peilingen over worden gehouden.
quote:Op maandag 8 februari 2016 17:31 schreef Monolith het volgende:
Nog een stukje van de WaPo dat in mijn ogen de democratische race aardig samenvat:
https://www.washingtonpos(...)n-the-same-platform/
Hehe. Die cynische schrijfstijl van de WP werkt wel op mijn lachspieren.quote:and cut the top tax rate from the 39.6 percent where economic growth is suffocated to at least the 35 percent where great prosperity thrives
Oh, ik vermoed dat je gelijk hebt hoor, dat zijn idee is dat hij de meeste kans maakt als aan beide zijden de 'extremen' worden gekozen. Dat klinkt natuurlijk ook het meest logisch voor een typische centrumkandidaat als Bloomberg dan zou zijn.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 09:17 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Nee, dat is zo maar er heerst nu een beetje het idee dat Clinton door velen verafschuwt wordt en iedereen Sanders wel kan waarderen waardoor hij in een generale electie een goede kans maakt. Ik denk net dat Clinton nog steeds meer kans maakt (persoonlijk zou ik het liever anders zien) en dat er voor Bloomberg dan geen eer aan te behalen valt.
Ik kon er ook wel om lachen. Aan de andere kant is het stukje over de miraculeuze effecten van Bernie's beleid natuurlijk minstens net zo hilarisch. Dat mensen hier dat ook nog serieus nemen is wel weer wat zorgwekkend.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 09:25 schreef Euribob het volgende:
[..]
[..]
Hehe. Die cynische schrijfstijl van de WP werkt wel op mijn lachspieren.
Vergeet ook niet dat er naast de mensen die zich Republikein of Democraat noemen (of geregistreerd zijn als één van beide) ook nog een groep independents is. Ik geloof dat die groep nog steeds zo'n 30% van het electoraat omvat.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 09:12 schreef Jane het volgende:
[..]
Hmmm, maar daar hangt het dan niet op, denk ik. Het gaat er om hoeveel Democraten Bloomberg dan naar zich toe kan trekken, er even van uitgaand dat hij de anti-Trump-kiezers aan Republikeinse zijde voor zich weet te winnen. Hij moet aan beide zijden kiezers winnen wil hij een kans maken.
Het gaat er dan ook niet om of Sanders Republikeinen voor zich kan winnen als Trump de kandidaat wordt, maar of hij de Democraten aan zijn zijde houdt. Tot nu toe zeggen de cijfers dat Sanders voor veruit de meeste Democraten een geschikte kandidaat is om op te stemmen. Maar goed, het zou natuurlijk kunnen dat Bloomberg voor een deel van de Democraten een nog betere keus is. Misschien dat daar de komende tijd ook nog wel peilingen over worden gehouden.
Het is vooral spannend wie er tweede gaat worden bij de gop in NH: Rubio, Kasich, Bush or Cruz.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 11:50 schreef Monolith het volgende:
Al met al weinig beweging in de peilingen zo te zien.
Och, in de drie dorpjes waar de stemmen al geteld zijn is Trump 2e geworden.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 12:14 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Het is vooral spannend wie er tweede gaat worden bij de gop in NH: Rubio, Kasich, Bush or Cruz.
Er zijn een aantal aspecten die interessant zijn. Gaat Trump weer ondermaats presteren ten opzichte van de peilingen? Voor een eventuele nominatie is het wel vereist dat hij meer dan zo'n 25% gaat scoren, want daar win je de nominatie niet mee. Zeker niet wanneer er een verenigde 'establishment vote' gaat ontstaan.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 12:14 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Het is vooral spannend wie er tweede gaat worden bij de gop in NH: Rubio, Kasich, Bush or Cruz.
Ik denk als Clinton wint dat hij sowieso niet gaat doen. Ideologisch zitten Clinton en Bloomberg niet ver van elkaar. Bloomberg is de ideale kandidaat voor gematigde democraten (waaronder ik) die Sanders te links vinden. Het zou onlogisch zijn voor Sanders aanhang om Bloomberg te steunen als Clinton wint, die zullen eerder voor de Green Party gaanquote:Op dinsdag 9 februari 2016 08:16 schreef Jane het volgende:
[..]
Denk je dat het alleen van de Democraten afhangt? Waarom dan?
Hij heeft de meeste kans - denk ik dan - als er aan beide zijden een kandidaat genomineerd wordt waarvan uit de polls blijkt dat er ook veel mensen zijn die nooit op die persoon zouden stemmen. Aan Republikeinse kant geldt dat met name voor Donald Trump en aan Democratische zijde vooral voor Hillary Clinton. Als het Trump tegen Clinton wordt, ligt er een zee aan stemmen voor het oprapen van mensen die beide kandidaten niet te harden vinden. Dan maakt hij de meeste kans, zou je denken.
Maar misschien gokt hij ook dat Sanders toch te links is voor veel Democraten (alhoewel die tot nu toe steeds hele lage percentages heeft voor 'zou nooit op stemmen')?
In welk scenario zou hij het wel of niet doen, denken jullie?
Rubio is natuurlijk ook wel een Tea Party kandidaat en heel verre van gematigd, dus ik denk ook dat er in dat geval wel voldoende ruimte is voor Bloomberg. Met name Clinton lijkt me een redelijke showstopper voor Bloomberg, want hoewel die ook iets verder naar links is geschoven (in ieder geval bij monde), is dat nog steeds wel een relatieve centrumkandidaat vergeleken met kandidaten als Sanders of Cruz / Trump.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 12:52 schreef L3gend het volgende:
[..]
Ik denk als Clinton wint dat hij sowieso niet gaat doen. Ideologisch zitten Clinton en Bloomberg niet ver van elkaar. Bloomberg is de ideale kandidaat voor gematigde democraten (waaronder ik) die Sanders te links vinden. Het zou onlogisch zijn voor Sanders aanhang om Bloomberg te steunen als Clinton wint, die zullen eerder voor de Green Party gaan
ik denk dat hij zich sowieso kandidaat gaat stellen als het Sanders vs Trump/Cruz wordt. Bij Sanders vs Rubio of andere establishment kandidaten weet ik niet of hij het zou doen.
Er zijn ook zat Republikeinen die beslist niet op Trump of Cruz zouden stemmen en Sanders als een alternatief zien. Als ze niet gaan stemmen is dat ook in 't voordeel van Sanders.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 06:20 schreef vipergts het volgende:
[..]
Er zijn zat Amerikanen die nog liever doodgaan dan dat ze democratisch stemmen.
Daarover gesproken:quote:Op maandag 8 februari 2016 22:28 schreef Mani89 het volgende:
alsof ik naar een robot kijk die aan het oververhitten is.
Als er een beetje druk op komt te staan kraakt hij als een ei.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 13:37 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Daarover gesproken:
Hij begint wel heel opvallend door de mand te vallen, na het eerdere debatfiasco.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |