Er valt binnen de KL helemaal niet op te klimmen, ja van soldaat naar korporaal. Als je onderofficier wil worden zul je naar de KMS moeten, simpel zat.quote:Maar zo te zien is het onmogelijk om binnen 4 jaar van soldaat naar onderofficier(sergeant) op te kunnen klimmen? Als ik het goed zag, moet ik minimaal zes jaar in dienst zijn geweest om op te kunnen klimmen?
En ja, ik snap dat je dan eerst omgeschoold moet worden tot sergeant op het KMS(twee jarige opleiding). Maar het is dus niet mogelijk om vanuit te rangen op te klimmen tot sergeant?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er valt binnen de KL helemaal niet op te klimmen, ja van soldaat naar korporaal. Als je onderofficier wil worden zul je naar de KMS moeten, simpel zat.
Nee.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:30 schreef D1990 het volgende:
[..]
En ja, ik snap dat je dan eerst omgeschoold moet worden tot sergeant op het KMS(twee jarige opleiding). Maar het is dus niet mogelijk om vanuit te rangen op te klimmen tot sergeant?
Oke, kijken of er straks nog mensen reageren met een andere kijk op de zaken. En als mensen het ermee eens zijn, dan weet ik genoeg.quote:
Jij gelooft mij niet?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:40 schreef D1990 het volgende:
[..]
Oke, kijken of er straks nog mensen reageren met een andere kijk op de zaken. En als mensen het ermee eens zijn, dan weet ik genoeg.
Natuurlijk geloof ik jou. Dat weet iedereen toch, dat je iedereen op internet blind kan vertrouwen, of niet?quote:
Ga je hier nou net zo bijdehand doen als op dat andere forum?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:48 schreef D1990 het volgende:
[..]
Natuurlijk geloof ik jou. Dat weet iedereen toch, dat je iedereen op internet blind kan vertrouwen, of niet?
Maar nee, mensen hebben verschillende ervaringen. Dus wellicht hebben andere mensen wel ervaring met mensen die opgeklommen zijn in de rangen, in een relatief korte tijdsperiode.
Andere forum?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga je hier nou net zo bijdehand doen als op dat andere forum?
Maar goed, als jij 25 dienstjaren niet wil geloven moet je dat zelf maar weten.
Denk je dat ik gek ben ofzo?quote:
Als je onderofficier wil worden bij de KL moet je de KMS doen, simpel zat. Of je die compleet gaat doen of deels hangt van je militaire voorgeschiedenis af.quote:Mensen hebben nou eenmaal andere ervaringen, defensie is een organisatie met 10.000den werknemers. Lijkt me sterk dat de ervaringen van 1 persoon de ervaringen van alle werknemers van defensie vertegenwoordigd.
Naja, hoge dosis aan paranoïde is meestal een teken van een schizofreen, dus ja. Er is inderdaad een mogelijkheid dat je gek bent ja.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Denk je dat ik gek ben ofzo?
[..]
Als je onderofficier wil worden bij de KL moet je de KMS doen, simpel zat. Of je die compleet gaat doen of deels hangt van je militaire voorgeschiedenis af.
Het is NIET mogelijk om zonder KMS onderofficier te worden.
Omdat:quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:11 schreef D1990 het volgende:
Oke, en zijn er ook redenen waarom dat niet mogelijk is? Blijkbaar stop jij graag woorden in mijn mond, nergens heb ik gezegd opklimmen tot sergeant zonder een opleiding gehad te hebben op het KMS. Dus snap niet waarom je de hele tijd aanvalt op dat punt. Lijkt me nogal logisch dat een onderofficier eerst opgeleid moet worden op het KMS he, duh.
Jij hebt het over "doorgroeien" en "opklimmen" dat betekent in Jip en Janneke taal dat je door de rangen heen stroomt zonder verdere opleiding, opklimmen op basis van ervaring dus.quote:Maar zo te zien is het onmogelijk om binnen 4 jaar van soldaat naar onderofficier(sergeant) op te kunnen klimmen?
Dus daarom zeg ik ook, of het mogelijk is binnen vier jaar, antwoord is dus nee. Dus hoeveel jaar moet men dan eerst in dienst zijn geweest, voordat men de kans krijgt(aannemende dat de overste überhaupt een kans gunt). Ik neem aan tussen de 6-8 jaar?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat:
[..]
Jij hebt het over "doorgroeien" en "opklimmen" dat betekent in Jip en Janneke taal dat je door de rangen heen stroomt zonder verdere opleiding, opklimmen op basis van ervaring dus.
Als jij onderofficier wil worden zul je naar de KMS moeten, wil je dat binnen vier jaar worden moet je meteen naar de KMS en niet eerst soldaat worden, dienverplichting, startfunctie afmaken etc. Dan ben je die vier jaar ruim voorbij voordat je uberhaupt op de KMS aangenomen bent.
Je kunt wel opklimmen, maar dan moet je echt naar de KMS of KMA. En de opleiding hebben om daar toegelaten te worden. Het is niet zo dat wanneer je een goede korporaal bent, je sergeant kunt worden zonder naar de KMS te gaan.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:48 schreef D1990 het volgende:
[..]
Natuurlijk geloof ik jou. Dat weet iedereen toch, dat je iedereen op internet blind kan vertrouwen, of niet?
Maar nee, mensen hebben verschillende ervaringen. Dus wellicht hebben andere mensen wel ervaring met mensen die opgeklommen zijn in de rangen, in een relatief korte tijdsperiode.
Je kunt meteen naar de KMS of KMA. Daarvoor hoef je geen soldaat geweest te zijn.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:25 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dus daarom zeg ik ook, of het mogelijk is binnen vier jaar, antwoord is dus nee. Dus hoeveel jaar moet men dan eerst in dienst zijn geweest, voordat men de kans krijgt(aannemende dat de overste überhaupt een kans gunt). Ik neem aan tussen de 6-8 jaar?
Het is één bedrijf, met dezelfde regelgeving en beleid. Dus al die 10.000den personen zullen je hetzelfde vertellen, of ze weten niet hoe het werkt.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:55 schreef D1990 het volgende:
[..]
Andere forum?
Mensen hebben nou eenmaal andere ervaringen, defensie is een organisatie met 10.000den werknemers. Lijkt me sterk dat de ervaringen van 1 persoon de ervaringen van alle werknemers van defensie vertegenwoordigd.
Ja, klopt. Maar dan moet je wel de benodigde diploma's hebben, als je dat niet hebt zul je toch onderaan moeten beginnen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt meteen naar de KMS of KMA. Daarvoor hoef je geen soldaat geweest te zijn.
Dan zorg je toch dat je de startkwalificaties hebt. Die kun je behalen terwijl je als soldaat dient. Zo ontzettend hoog gegrepen zijn die nu ook weer niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar dan moet je wel de benodigde diploma's hebben, als je dat niet hebt zul je toch onderaan moeten beginnen.
Zo lang jij de burger papieren (vooropleiding) niet hebt kun je duizend jaar soldaat zijn maar kan je nog steeds niet naar de KMS.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar dan moet je wel de benodigde diploma's hebben, als je dat niet hebt zul je toch onderaan moeten beginnen.
Klopt, daarom wilde ik ook weten hoe het traject er precies uitzag(tijdschema van promotie). Dus vanaf soldaat 3de klas tot aan sergeant. Maar goed, daar heb ik dus antwoord op gekregen. Zal niet binnen vier jaar worden.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt wel opklimmen, maar dan moet je echt naar de KMS of KMA. En de opleiding hebben om daar toegelaten te worden. Het is niet zo dat wanneer je een goede korporaal bent, je sergeant kunt worden zonder naar de KMS te gaan.
Aan je taalgebruik te zien denk ik niet dat dit je veel moeite zal kosten.
Je hebt opleidingen die direct met je functie samenhangen. Zoals een vrachtwagenrijbewijs, EHBO, leren schieten, etc. En daarnaast kun je nog een studie volgen om een baan te kunnen krijgen als je weer terug de burgermaatschappij ingaat of om bijv. toegelaten te worden op de KMS.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:54 schreef D1990 het volgende:
[..]
Klopt, daarom wilde ik ook weten hoe het traject er precies uitzag(tijdschema van promotie). Dus vanaf soldaat 3de klas tot aan sergeant. Maar goed, daar heb ik dus antwoord op gekregen. Zal niet binnen vier jaar worden.
Maar goed, hoe zit het met de overige twee vragen. Oftewel, opleidingen die defensie te bieden heeft, en de kennismakingsdagen.
Ik had contact gelegd met een HBO instelling in de regio, ik vroeg aan hun wat voor opleidingen mogelijk waren voor mij, zonder de benodigde diploma's(VWO/MBO 4 diploma). Waar ik enkel succesvol een 21+ toets voor hoefde af te leggen. Hun stuurde mij een lijst met opleidingen die ik kon doen, wat vrij beperkt was. Namelijk, informatica opleidingen, sport opleidingen, zorg opleidingen of sociale studies. Oftewel, allemaal opleidingen waar ik of geen geld mee kan verdienen(althans, niet het geld wat de investering van geld, tijd en stress goedmaakt), of de opleidingen boeien mij niet(zoals informatica).quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo lang jij de burger papieren (vooropleiding) niet hebt kun je duizend jaar soldaat zijn maar kan je nog steeds niet naar de KMS.
En die opleiding wordt volledig vergoedt door defensie(dus schoolboeken en studiemateriaal)?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hebt opleidingen die direct met je functie samenhangen. Zoals een vrachtwagenrijbewijs, EHBO, leren schieten, etc. En daarnaast kun je nog een studie volgen om een baan te kunnen krijgen als je weer terug de burgermaatschappij ingaat of om bijv. toegelaten te worden op de KMS.
Kennismakingsdagen zou ik gewoon hier vragen: https://www.facebook.com/13lichtebrigade
Hoe dat precies zit weet ik niet. Volgens mij is er een budget afhankelijk van het aantal jaren wat je tekent. Dat is iets van 5000 euro in totaal. Maar pin me daar niet op vast.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:00 schreef D1990 het volgende:
[..]
En die opleiding wordt volledig vergoedt door defensie(dus schoolboeken en studiemateriaal)?
Nou, met elk antwoord dat ik krijg, wordt het wel steeds minder en minder aantrekkelijk. Dan vind ik de Nationale Reserve toch wel interessanter. Ik vind het niet zo gek dat er duizenden arbeidsplaatsen gevuld moeten worden bij defensie, als het zo'n onaantrekkelijke werkgever is.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe dat precies zit weet ik niet. Volgens mij is er een budget afhankelijk van het aantal jaren wat je tekent. Dat is iets van 5000 euro in totaal. Maar pin me daar niet op vast.
Bij welke werkgever krijg je dan ook gelegenheid om te studeren en 5000 euro erbij? Welke werkgever laat je (doorbetaald) 2 jaar studeren om hogerop te komen?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:04 schreef D1990 het volgende:
[..]
Nou, met elk antwoord dat ik krijg, wordt het wel steeds minder en minder aantrekkelijk. Dan vind ik de Nationale Reserve toch wel interessanter. Ik vind het niet zo gek dat er duizenden arbeidsplaatsen gevuld moeten worden bij defensie, als het zo'n onaantrekkelijke werkgever is.
Beter dat ik er nu achter kom, dan wanneer ik mijn contract zou hebben getekend.
Veel bedrijven hebben een interne "academie", zelfs de Mcdonalds heeft zo'n interne opleidingsprogramma waar mensen ook hogerop kunnen komen. Dus zo speciaal is dat blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij welke werkgever krijg je dan ook gelegenheid om te studeren en 5000 euro erbij? Welke werkgever laat je (doorbetaald) 2 jaar studeren om hogerop te komen?
Waarom denk je geen MBO-4 af te kunnen maken? Dat is toch een eitje. En volgens mij is zelfs HAVO al voldoende voor de KMA (kort model)quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:13 schreef D1990 het volgende:
[..]
Veel bedrijven hebben een interne "academie", zelfs de Mcdonalds heeft zo'n interne opleidingsprogramma waar mensen ook hogerop kunnen komen. Dus zo speciaal is dat blijkbaar niet.
Maar die studies bij defensie zijn enkel interessant als je een VWO of MBO 4 diploma op zak hebt, anders komt men niet in aanmerking om een HBO studie te volgen.
Die krijg je ook echt niet zomaar 1,2,3... Dat soort verhalen ken ik allemaal wel van Defensie, studie vergoeden e.d. Maar dat schijnt ook nog behoorlijk wat haken en ogen te hebben. Net zoals de cursussen, dat ze lijken op een burger cursus wil nog niet zeggen dat zij ook daadwerkelijk gecertificeerd zijn voor de burger.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe dat precies zit weet ik niet. Volgens mij is er een budget afhankelijk van het aantal jaren wat je tekent. Dat is iets van 5000 euro in totaal. Maar pin me daar niet op vast.
Omdat het onderwijsstelsel nodig wat hervormingen kan gebruiken, het is namelijk niet erg flexibel, maar juist heel stug en bureaucratisch. En ik kom ook niet uit een rijke familie, dus voor de lol studies volgen zit er ook niet in.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom denk je geen MBO-4 af te kunnen maken? Dat is toch een eitje. En volgens mij is zelfs HAVO al voldoende voor de KMA (kort model)
Defensie iig niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij welke werkgever krijg je dan ook gelegenheid om te studeren en 5000 euro erbij? Welke werkgever laat je (doorbetaald) 2 jaar studeren om hogerop te komen?
Ik heb het hier nu over KMS/KMAquote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:58 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Defensie iig niet.
(Niet zoals jij t brengt)
Nope, afgeronde hbo opleiding is de eis. Voor spijkerbroeken en doorstromersquote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom denk je geen MBO-4 af te kunnen maken? Dat is toch een eitje. En volgens mij is zelfs HAVO al voldoende voor de KMA (kort model)
Aan beide heb je vrij weinig buiten de poort. Al zijn er nu een aantal lang model kma richtingen geacrediteerd.quote:
Ah, de klassieke 'het is de schuld van de overheid'quote:Op zaterdag 30 januari 2016 23:22 schreef D1990 het volgende:
[..]
Omdat het onderwijsstelsel nodig wat hervormingen kan gebruiken, het is namelijk niet erg flexibel, maar juist heel stug en bureaucratisch. En ik kom ook niet uit een rijke familie, dus voor de lol studies volgen zit er ook niet in.
Ah, de klassieke 'het is je eigen schuld', ook leuk dat je meteen met een oordeel komt trouwens. In plaats van weten wat er aan de hand is, aangezien je niet eens weet wat de redenatie dat tot mijn reactie heeft geleidt.quote:Op zondag 31 januari 2016 09:54 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ah, de klassieke 'het is de schuld van de overheid'
Vent, kom je op dit forum nu ook alweer moeilijk doen?quote:Op zondag 31 januari 2016 14:36 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ah, de klassieke 'het is je eigen schuld', ook leuk dat je meteen met een oordeel komt trouwens. In plaats van weten wat er aan de hand is, aangezien je niet eens weet wat de redenatie dat tot mijn reactie heeft geleidt.
Langs bij wat? Die kennismakingsdagen? Ga ik ook, maar leek me wel verstandig om van tevoren wat inlichtingen te verzamelen.quote:Op zondag 31 januari 2016 19:42 schreef jitzzzze het volgende:
Ga nou maar eerst eens langs voordat je je oordeel al klaar hebt
Tegenspreken in moeilijk doen? Dit is het leger niet waar je lekker je wil op kan leggen op andere, mensen mogen een andere mening hebben en die verkondigen. Net als jij. Je hebt blijkbaar nogal last van narcisme, in tegenstelling tot wat jij blijkbaar denkt. Ben je niet het meest wijze persoon op het forum.quote:Op zondag 31 januari 2016 19:43 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Vent, kom je op dit forum nu ook alweer moeilijk doen?
Vent, om hetzelfde gezeik wat plaatsvond op dat andere forum te voorkomen raad ik je aan ( ook hier ) je normaal te gedragen zonder gevingerwijs en elkaar namen noemen. Je stelt je wat recalcitrant op. Jij hebt vragen en gaat hier direct de antwoorden in twijfel trekken omdat deze je niet uitkomen. Gedraag je gewoon rustig.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:11 schreef D1990 het volgende:
[..]
Tegenspreken in moeilijk doen? Dit is het leger niet waar je lekker je wil op kan leggen op andere, mensen mogen een andere mening hebben en die verkondigen. Net als jij. Je hebt blijkbaar nogal last van narcisme, in tegenstelling tot wat jij blijkbaar denkt. Ben je niet het meest wijze persoon op het forum.
Je bent behoorlijk een zuurpruim blijkbaar. Ben er pas een dag, en je hebt nu al een vendetta tegen mij. Wauw.
En wat wil je gaan doen? Er zit nogal wat verschil tussen infanterie of bijvoorbeeld militaire administratie.quote:Op zondag 31 januari 2016 02:03 schreef D1990 het volgende:
Achja, jammer. Een functie als onderofficier leek me wel interessant, nuttig en leerzaam.
Achja is geen alwetende god, dus je wordt boos omdat ik wil afwachten wat de antwoorden zijn van andere, in plaats van uit te gaan van het antwoord van 1 individu? Er bestaat niet voor niets een "second opinion" in de medische wereld, en dat is hier niet veel anders.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Vent, om hetzelfde gezeik wat plaatsvond op dat andere forum te voorkomen raad ik je aan ( ook hier ) je normaal te gedragen zonder gevingerwijs en elkaar namen noemen. Je stelt je wat recalcitrant op. Jij hebt vragen en gaat hier direct de antwoorden in twijfel trekken omdat deze je niet uitkomen. Gedraag je gewoon rustig.
Infanterie leek mij wel interessant, en dan heb ik geen voorkeur qua eenheid. Zou al tevreden zijn als het überhaupt mogelijk was.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:20 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
En wat wil je gaan doen? Er zit nogal wat verschil tussen infanterie of bijvoorbeeld militaire administratie.
En wat voor diploma's heb je?
Ja, heb opgezocht wat precies de werkzaamheden zijn van een onderofficier, dus weet wel wat er verwacht wordt. Maar goed, daarom krijgt men ook eerst een tweejarige opleiding op het KMS, om te leren om leiding te geven.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:40 schreef Bouke-p het volgende:
Diploma's? En het lijkt je wel interessant? Dus je hebt geen idee wat het inhoud?
Niet echt de mindset om aan zoiets te beginnen.
Neem aan dat het een sarcastische reactie is?quote:Op zondag 31 januari 2016 20:58 schreef cressisub het volgende:
Ja, het is mogenlijk om van soldaat naar onderofficier op te klimmen binnen 6 jaar. Mocht je een nette snor kunnen laten staan, ben je na 4,5 jaar Adjudant.
Sucses met je komende militaire carriere .
Nou, nee. Er zit een verschil tussen informatie bemachtigen, en horen wat men wilt horen. Als drie mensen zeggen dat het onmogelijk kan, binnen 4-6 jaar. Dan heb ik mijn antwoord, als 1 man het zegt, dan ga ik diegene niet op hun woord vertrouwen.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:11 schreef cressisub het volgende:
Het was de afwijkende mening waar jij op zat te wachten.
Kerel, win info in bij Defensie. Schrijf ze een nette mail waarbij je jou situatie en wensen uitleg.
Een tweetal maand geleden wou je nog absoluut niet in dienst. Vanwaar de plotselinge verandering?quote:
De kms duurt geen 2 jaar.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:43 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, heb opgezocht wat precies de werkzaamheden zijn van een onderofficier, dus weet wel wat er verwacht wordt. Maar goed, daarom krijgt men ook eerst een tweejarige opleiding op het KMS, om te leren om leiding te geven.
Mijn verleden qua educatie is laten we zeggen, niet genoeg om te kunnen solliciteren naar een functie als onderofficier.
Is toch beter om de ervaringen van militairen zelf te luisteren, of niet? Want ik lees ook reacties van militairen die juist adviseren om niet in dienst te treden.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:14 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
De kms duurt geen 2 jaar.
Dan zul je gewoon als soldaat moeten beginnen. Ook niks mis mee!
Maar goed, ga naar een voorlichting dan weet je precies wat er mogelijk is.
Al zal je de voorlichters daar ook wel niet geloven, als je reacties van werkenbijdefensie al niet vertrouwd.
Dat zeg ik niet, maar op de arbeidsmarkt hebben ze er niks aan. Dus het enige werk wat je kan doen na defensie, zijn de diploma's die je had voordat je defensie inging(of eventuele diploma's die je behaald hebt tijdens je dienstperiode). Als je dat niet hebt, doen moet je na je militaire carrière als nog productiewerk, schoonmaakwerk doen etc.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:49 schreef Bouke-p het volgende:
Goed om te horen dat ik de afgelopen 10 jaar nutteloos bezig geweest ben en mn ervaringen nutteloos zijn.
Gelukkig weet jij t beter met enkel ervaring met aan de poort bedelen om stickers.
Jij bent nu 25/26? Ook wel een beetje laat om te verzinnen dat je bij defensie wil gaan werken...quote:Op zondag 31 januari 2016 22:35 schreef D1990 het volgende:
[..]
Is toch beter om de ervaringen van militairen zelf te luisteren, of niet? Want ik lees ook reacties van militairen die juist adviseren om niet in dienst te treden.
Ik las dat een opleiding op het KMS twee jaar duurde, maar niet dus.
Nee, niks mis nee. Als iedereen als soldaat moet beginnen, zoals in het Franse Vreemdelingen Legioen. Maar aangezien dat niet het geval is, heb ik niet zoveel zin om decennia's in dienst te treden om onderofficier te kunnen worden. Vier jaar als soldaat is meer dan genoeg.
Maarja, waar doe je het dan voor? Want je bek dicht houden en bevelen opvolgen vereist niet zoveel talent, iedereen kan het. Dus als er een oorlog uitbreekt, dan zal ik alsnog als soldaat getraind worden. Dus wat heb ik er aan, en ik moet ook denken aan een leven NA defensie.
De ervaring bij defensie als soldaat zijnde, is nutteloos. Dus kan ik beter defensie overslaan, en meteen de burgersamenleving in.
Correct, 25 jaar. Klopt, dus dat speelt ook nog een rol ja. Want dan krijg ik sws de vraag "waarom zouden we jou aannemen, ipv een 18 jarige", en probeer daar maar eens een goed antwoord op te verzinnen.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij bent nu 25/26? Ook wel een beetje laat om te verzinnen dat je bij defensie wil gaan werken...
Ik begin morgen met mn nieuwe baan als ict'er. Die ik vooral te danken heb aan mn ervaringen als militair.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:53 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar op de arbeidsmarkt hebben ze er niks aan. Dus het enige werk wat je kan doen na defensie, zijn de diploma's die je had voordat je defensie inging(of eventuele diploma's die je behaald hebt tijdens je dienstperiode). Als je dat niet hebt, doen moet je na je militaire carrière als nog productiewerk, schoonmaakwerk doen etc.
Dus dan zou die vier jaar aan militaire dienst nogal nutteloos zijn he? Dan konden die vier jaar beter besteedt zijn geweest aan het opbouwen van een CV.
Dus welke vacatures proberen ze dan op te vullen, waar dus wel starters voor in aanmerking komen?quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef AchJa het volgende:
Die vacatures zijn niet allemaal start- en soldatenfuncties he...
Bel W&S...quote:Op zondag 31 januari 2016 23:08 schreef D1990 het volgende:
[..]
Dus welke vacatures proberen ze dan op te vullen, waar dus wel starters voor in aanmerking komen?
Dus het was onmogelijk geweest om aan die baan te komen, als je niet in dienst had gezeten? Lijkt me sterk dat je vier jaar lang werkeloos zou zijn geweest zonder defensie. En zoals ik al zei, blijkbaar heb je diploma's in de richting ICT, anders zou je niet in aanmerking komen voor dat soort werk.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik begin morgen met mn nieuwe baan als ict'er. Die ik vooral te danken heb aan mn ervaringen als militair.
En ik denk dat ik een beter beeld van de KL heb dan jij. En zo zijn er meer hier in t topic, maar jij bent te eigenwijs om iets aan te nemen en je weet alles beter.
Maar dat mag, alleen hebben die mensen wel iets wat jou nog niet gelukt is; een loopbaan als militair.
quote:Op zondag 31 januari 2016 23:52 schreef Awsom het volgende:
Met deze mentaliteit wil defensie je niet eens hebben. En terecht.
Moet je dat wel hebben...quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:07 schreef detaris het volgende:
En ik maar denken dat je met een minimaal met een MBO 3 diploma (of Veiligheid & Vakmanschap niveau 3) kon solliciteren voor een aanstelling als onderofficier.
Horizontaal instromen op de KMS.
Of bestaat dat niet meer?
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:23 schreef D1990 het volgende:
[..]
Want jij denkt dat de Vinex wijk bewoners hun kinderen niet naar het buitenland zullen sturen, eer het zover is? Het zijn toch echt de lage en onderklasse van wie er wordt verwacht hun leven te geven, voor "koning en vaderland".
Dat is nou het trieste van onze samenleving, degene die het meest geprofiteerd hebben van de staat, die hoeven het minste op te offeren. En degene die het minst hebben geprofiteerd, die moeten het meeste opofferen.
Tijdens de vroege stadium van het Romeinse Republiek werd van de rijke burgers verwacht dat juist hun in tijden van oorlog aan het front vochten, omdat hun het meeste te verliezen hadden als de staat zou vallen. Helaas zijn we nu ernstig gedegenereerd.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:51 schreef D1990 het volgende:
[..]
Beter in de gevangenis, dan dood of met ledematen van je lichaam gerukt, enkel zodat de midden-hoge klasse kunnen genieten van hun lifestyle.
Wilt men dat ik ga vechten voor hun, prima. Deel je rijkdom met mij, zo niet. Tsja, vecht dan maar lekker voor jezelf he.
Gerapporteerd.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:24 schreef AchJa het volgende:
De antwoorden waarvan ik wist dat ze gingen komen...
[..]
[..]
Persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan, laat staan reacties uit andere topics plaatsen om vervolgens off-topic te gaan.quote:
Deze manquote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:47 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, de lichting voor de tweede wereldoorlog waren echte Spartanen. En de dienstplichtige tijdens de Koude Oorlog waren ook echt goed getraind, net commando's. Toch? Romantiseren bestaat ook nog.
Maar als jij denkt andere te kunnen dwingen om voor "koning en vaderland" te laten vechten, wordt jij binnen een week door je eigen manschappen doodgeschoten. Die houden namelijk niet zo van sadisten.
En ja, carrière gaat namelijk nogal makkelijker gedurende een oorlog, in plaats van vredestijd, denk je ook niet? Kleinzielige militairen zoals jij is wat Nederland juist zo lachwekkend maakt, enige wat jij bent is een "thug", meer niet.
Jezus, wat een kleinzielig mannetje. Zo laat je wel goed zien uit wat voor wezens ons leger bestaat. Je doet me denken aan een aflevering van een programma dat over burenruzies ging. Twee gezinnen hadden een levenslange vete omdat het ene gezin alle aardappels bij het andere gezin had opgegeten tijdens het avondeten. Jij komt zeker ook uit zo'n gezin?
Triest ventje.
Ook gerapporteerd.quote:
Heb dan ook geen interesse om bevelen te volgen van minderwaardig afval.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:46 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Je zal m maar in je groep krijgen, of erger nog(als wonderen bestaan) voor je groep.
Kneusjequote:Op woensdag 3 februari 2016 12:36 schreef D1990 het volgende:
[..]
Heb dan ook geen interesse kans om bevelen te volgen van minderwaardig afval mensen die wel een opleiding hebben afgerond.
Reported voor belediging.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:36 schreef D1990 het volgende:
[..]
Heb dan ook geen interesse om bevelen te volgen van minderwaardig afval.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:36 schreef D1990 het volgende:
[..]
Rapporteer je ook gelijk even de andere die mij beledigen? Of ben je daar selectief in?quote:
Tuurlijk knul, maar je mag ook gewoon toegeven dat je denkt t gewoon niet te fixen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:36 schreef D1990 het volgende:
[..]
Goh, ook hier ben je in staat om binnen een paar dagen tijd iedereen tegen je in het harnas te jagen...quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:47 schreef D1990 het volgende:
[..]
Rapporteer je ook gelijk even de andere die mij beledigen? Of ben je daar selectief in?
quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:31 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Tuurlijk knul, maar je mag ook gewoon toegeven dat je denkt t per definitie niet fixt.
Ik ben heel selectief, net zoals Defensie.quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:47 schreef D1990 het volgende:
[..]
Rapporteer je ook gelijk even de andere die mij beledigen? Of ben je daar selectief in?
Dus jij schat de kansen vrij klein in dat iemand van die leeftijd nog bij defensie aan de slag kan?.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij bent nu 25/26? Ook wel een beetje laat om te verzinnen dat je bij defensie wil gaan werken...
Ik heb weinig ervaring met de inf, maar ik weet wel dat je als spijkerbroek sergeant je stevig in je schoenen moet staan.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:48 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Dus jij schat de kansen vrij klein in dat iemand van die leeftijd nog bij defensie aan de slag kan?.
Ik zit in dezelfde situatie als TS, behalve dat ik wel een MBO 3 heb.
Was gister bij een voorlichting/sport dag van pantser infanterie en ik vond het echt geweldig.. was een van de weinig die echt alles gaf en de militairen/instructeurs vonden dat geweldig.
Het enige waar ik mee zit is het feit dat ik liever als soldaat begin dan als onderofficier omdat ik niet echt goed ben in mezelf verkopen.. dus zo een gesprek met een commissie voor mij zie ik niet zitten omdat ik pas echt mezelf overtuigend kan verkopen als ik ergens ervaring in heb.
Dit is waar het uiteindelijk om gaat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:48 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Dus jij schat de kansen vrij klein in dat iemand van die leeftijd nog bij defensie aan de slag kan?.
Zo noeilijk is dat niet hoor, zeker niet als je als gnk/log/vbdd aan de slag geweest bent.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef nkerkhof het volgende:
Prachtig topic geworden. Het leuke is dat als je, strict ontopic bekeken, terug leest en inhoudelijk kijkt naar wat D1990 schrijft over het inwinnen van informatie bij meerdere bronnen hij helemaal gelijk heeft... Helaas is het toontje gewoon helemaal bagger. :-) Maar daar is hij niet de enige in die zich eraan schuldig maakt.
On topic... Ik denk dat de tijd bij Defensie nooit nutteloos is. Het is alleen erg moeilijk om aan te geven wat je hebt geleerd voor de burgermaatschappij.
Bepaalde zaken als door zetten, op tijd komen en dergelijke zul je niet snel op je CV zetten als competenties maar als ik kijk naar het gros van de leerlingen die van school komen hebben de mensen met een hogere opleiding toch vaak wel een achterstand op sociale competenties die een oud militair niet heeft.
Daar verschillen wij van mening. Want Do1990 had zijn energie beter in het oppakken van de telefoon kunnen steken om W&S te bellen. En daar te vragen wat zijn mogelijkheden zijn ipv hier een beetje bijdehand te gaan lopen doen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef nkerkhof het volgende:
Het leuke is dat als je, strict ontopic bekeken, terug leest en inhoudelijk kijkt naar wat D1990 schrijft over het inwinnen van informatie bij meerdere bronnen hij helemaal gelijk heeft...
Tot je 28-ste kun je gewoon bij defensie beginnen. Als onderofficier of officier in ieder geval. Weet niet wat de leeftijd voor manschappen is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:48 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Was gister bij een voorlichting/sport dag van pantser infanterie en ik vond het echt geweldig.. was een van de weinig die echt alles gaf en de militairen/instructeurs vonden dat geweldig.
Het enige waar ik mee zit is het feit dat ik liever als soldaat begin dan als onderofficier omdat ik niet echt goed ben in mezelf verkopen.. dus zo een gesprek met een commissie voor mij zie ik niet zitten omdat ik pas echt mezelf overtuigend kan verkopen als ik ergens ervaring in heb.
Je kunt je afvragen wat het rendement is voor de persoon zelf en de organisatie als die persoon als 28 jarige instroomt op het niveau van manschap.quote:Het enige waar ik mee zit is het feit dat ik liever als soldaat begin dan als onderofficier omdat ik niet echt goed ben in mezelf verkopen.. dus zo een gesprek met een commissie voor mij zie ik niet zitten omdat ik pas echt mezelf overtuigend kan verkopen als ik ergens ervaring in heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |