Ligt eraan, heeft hij het cash betaald dan?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:24 schreef Kaas- het volgende:
Remlof bezit een huis en VS niet. Wie is hier nu de echte kapitalist?
Ging om starters. Geen 40-plus, die zijn al te laat met kapitaal opbouwen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:22 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zit ik kennelijk toch in de goeie klasse
Leningen zijn niet kapitalistisch? Noem je jezelf nu een linkse snol?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:30 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ligt eraan, heeft hij het cash betaald dan?
Zoniet is er weinig kapitaalkrachtigs aan.
Niet indien Nationale Hypotheek Garantie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Leningen zijn niet kapitalistisch? Noem je jezelf nu een linkse snol?
Ja, maar dat was tijdens een interruptie, nu hij heeft het woordquote:Op woensdag 27 januari 2016 19:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ja ja, dat zei je het vorige topic ook.
Huh?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Leningen zijn niet kapitalistisch? Noem je jezelf nu een linkse snol?
Maar deze 40plusser kreeg wel zonder een enkel probleem een hypotheekquote:Op woensdag 27 januari 2016 19:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ging om starters. Geen 40-plus, die zijn al te laat met kapitaal opbouwen.
Applaus. Wel 125.000 euro.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Maar deze 40plusser kreeg wel zonder een enkel probleem een hypotheek
En juist.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:37 schreef GSbrder het volgende:
Goed geschreven. Lekker vlotjes.
[ afbeelding ]
Ach, een stel met een inkomen van 37,5k p/jaar is dan ook arm.quote:
Ja, was een goeie deal voor dit appartement hartje Arnhem.quote:
Ja maar je kan als bank ook het risico spreiden over 2 personen, voor een klein bedrag (relatief) per persoon. Dus alsnog is 180k dan niet hoog.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, een stel met een inkomen van 37,5k p/jaar is dan ook arm.
Twee keer 18k, da's twee keer minimumloon.
Werkt de één in de fabriek en de ander bij McDonalds?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, een stel met een inkomen van 37,5k p/jaar is dan ook arm.
Twee keer 18k, da's twee keer minimumloon.
Huurwoning, vrije sector, nul staatssteun en 100 m² in Amsterdam West.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:40 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja, was een goeie deal voor dit appartement hartje Arnhem.
Nu jij nog.
Zeker, zeker. Maar 2 personen die 1448 euro p/maand verdienen hebben dikke kans om er uit geknikkerd te worden. Blijkbaar worden ze niet serieus genomen door hun werkgever, dus waarom zou de bank het doen?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:41 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja maar je kan als bank ook het risico spreiden over 2 personen, voor een klein bedrag (relatief) per persoon. Dus alsnog is 180k dan niet hoog.
En je hebt ook nog eens onderpand.
En hoeveel moet je daar per maand voor inleveren?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Huurwoning, vrije sector, nul staatssteun en 100 m² in Amsterdam West.
Lekker dat geld naar de stort brengen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Huurwoning, vrije sector, nul staatssteun en 100 m² in Amsterdam West.
Vrij simpel, de woningmarkt zit in de lift dus als ze er een paar jaar zitten en de koopwoning onderhouden en zelfs wat aflossen dan is de kans groot dat de executiewaarde binnen "x jaar" wel overeenkomt met de originele marktwaarde, en dan heb je ook nog rentebaten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeker, zeker. Maar 2 personen die 1448 euro p/maand verdienen hebben dikke kans om er uit geknikkerd te worden. Blijkbaar worden ze niet serieus genomen door hun werkgever, dus waarom zou de bank het doen?
Per persoon, of in totaal?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:44 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
En hoeveel moet je daar per maand voor inleveren?
Ik ga elke dag fluitend de deur in en uit.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Lekker dat geld naar de stort brengen.
Rond de 1100.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:45 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
In totaal natuurlijk, want alles kan kapot.
Jezus. Dan betaal je pp nog meer dan ik aan hypotheekaflossing plus rentequote:
Wat is je punt?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:46 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Jezus. Dan betaal je pp nog meer dan ik aan hypotheekaflossing plus rente
Gewoon een fictieve EZ opzet maken voor de hypothecaire lening, dan op basis van 3mnds EURIBOR afsluiten met een vaste opslag voor 10jr.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:46 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Jezus. Dan betaal je pp nog meer dan ik aan hypotheekaflossing plus rente
Ik ben ook blij dat jij je sociale hok hebt afgestaan aan iemand die het nodig heeft.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:47 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat ik heel blij ben dat ik een huis heb gekocht.
Eh ja, vast. Ik laat het gewoon automatisch afschrijven van mijn privérekening als je het niet erg vindtquote:Op woensdag 27 januari 2016 19:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Gewoon een fictieve EZ opzet maken voor de hypothecaire lening, dan op basis van 3mnds EURIBOR afsluiten met een vaste opslag voor 10jr.
Dan pas is 't mooi werk.
Ehm, wat heeft dat er mee uit te staan?quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:50 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Eh ja, vast. Ik laat het gewoon automatisch afschrijven van mijn privérekening als je het niet erg vindt
Ik hoop echt dat er statushouders in mijn vorige huis komen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ben ook blij dat jij je sociale hok hebt afgestaan aan iemand die het nodig heeft.
Geen idee, ik had gewoon geen idee waar je het over had.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:50 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ehm, wat heeft dat er mee uit te staan?
Ah oke.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:51 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Geen idee, ik had gewoon geen idee waar je het over had.
Zou mooi zijn. Of zo'n stel tokkies.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:51 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat er statushouders in mijn vorige huis komen.
Oh, ik heb mijn rente vastgezet op 3,09% voor 30 jaar. Leek mij een prima beslissing.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah oke.
Laat ik het zo zeggen, heb een aantal klanten die daardoor 1% betalen. En vergeleken met de 4% standaard rente kan de EURIBOR de komende 10 jr nog aardig stijgen wil dat duurder uitvallen. Dat risico is wel te nemen, mits je de opslag vast laat zetten.
Hm ik weet niet wat particuliere hypothecaire leningen doen tegenwoordig maar klinkt ook niet slecht nee.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:55 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Oh, ik heb mijn rente vastgezet op 3,09% voor 30 jaar. Leek mij een prima beslissing.
M'n ouders hebben ook een variabele rente met een bescheiden Euribor opslag vork hun restanten hypotheek. Die lachen zich dood en mocht de rente gaan stijgen, dan is dat deel ook nog wel een keer snel af te lossen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah oke.
Laat ik het zo zeggen, heb een aantal klanten die daardoor 1% betalen. En vergeleken met de 4% standaard rente kan de EURIBOR de komende 10 jr nog aardig stijgen wil dat duurder uitvallen. Dat risico is wel te nemen, mits je de opslag vast laat zetten.
Maar goed voor consumenten is 't vrij lastig gemaakt zo'n constructie tegenwoordig. Vandaar de EZ constructie.
Precies.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
M'n ouders hebben ook een variabele rente met een bescheiden Euribor opslag vork hun restanten hypotheek. Die lachen zich dood en mocht de rente gaan stijgen, dan is dat deel ook nog wel een keer snel af te lossen.
Deze hypotheek loopt geloof ik ook al even en is nu gewoon heel goedkoop. Maar om spannende bedragen gaat het niet allemaal.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Precies.
Beetje verstand van de materie en er zijn leuke constructies te bedenken. Maar het wordt steeds beperkter helaas, ook omdat wetgeving consumenten te dom acht voor die constructies en uit zorgplicht het niet echt meer mag.
Ieder beetje helpt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Deze hypotheek loopt geloof ik ook al even en is nu gewoon heel goedkoop. Maar om spannende bedragen gaat het niet allemaal.
quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:05 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Daarom niet zo moeilijk doen over TPP/TTIP.
DE EURIBOR IS GENOEMD MENSENquote:Op woensdag 27 januari 2016 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah oke.
Maar goed voor consumenten is 't vrij lastig gemaakt zo'n constructie tegenwoordig. Vandaar de EZ constructie.
Spuitelf.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:26 schreef Tem het volgende:
Zembla straks over docenten op NPO2. Misschien interessant voor Janneke.
Heb je dat artikel van De Groene gelezen over de geopolitieke strategie erachter?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:05 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Daarom niet zo moeilijk doen over TPP/TTIP.
Ze is er niet maar zou het later terugkijken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:26 schreef Tem het volgende:
Zembla straks over docenten op NPO2. Misschien interessant voor Janneke.
De Groene?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heb je dat artikel van De Groene gelezen over de geopolitieke strategie erachter?
Zal toch niet? Niemand valt hier immers in herhaling.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:29 schreef Kosmoproleet het volgende:
Heeft Kaas vandaag wel weer duidelijk gemaakt dat ie de stroom gelukszoekers niet ziet zitten?
Nee. Wel meerdere artikelen over dat onderwerp via andere media.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heb je dat artikel van De Groene gelezen over de geopolitieke strategie erachter?
Ik dacht dat ze allemaal zwart waren.quote:
Nimmer.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Zal toch niet? Niemand valt hier immers in herhaling.
Niks mis mee.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:33 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze allemaal zwart waren.
Ik heb nog niets gelezen waardoor ik het ging begrijpen. Jij weet zeker ook niet toevallig een begrijpelijk verhaal erover.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:33 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Nee. Wel meerdere artikelen over dat onderwerp via andere media.
Over wat precies dan?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:34 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik heb nog niets gelezen waardoor ik het ging begrijpen. Jij weet zeker ook niet toevallig een begrijpelijk verhaal erover.
Belastingontduiker.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:34 schreef Nautilus. het volgende:
Ik heb vandaag een fiscaal voordeel van 35.000 euro gefixt.
Je hapt niet meer.quote:
En lievvv.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:37 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
2012 belde inderdaad.
Ik ben inmiddels een volwassen evenwichtig persoon.
Dankjewel, bij m'n favorieten gezet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:38 schreef Kaas- het volgende:
[..]
http://www.politico.eu/article/the-case-for-ttip/
Ik denk soms dat je me een beetje kut vindt omdat ik niet aldoor hoezee roep als er weer wat extra vluchtelingen binnenkomen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:40 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Dat wel nog steeds. Jij ook hoor.
Dit is de beste uitleg van TTIP die ik heb gezien:quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Dankjewel, bij m'n favorieten gezet.
Het is eerlijk gezegd wel een gekleurd stuk en niet geheel toevallig van de hand van iemand die mijn mening erover deelt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Dankjewel, bij m'n favorieten gezet.
Ah, dank! Ook bij mijn favorieten gezet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:41 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dit is de beste uitleg van TTIP die ik heb gezien:
Daar hou ik wel rekening mee.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:42 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het is eerlijk gezegd wel een gekleurd stuk en niet geheel toevallig van de hand van iemand die mijn mening erover deelt.
Klopt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:41 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik denk soms dat je me een beetje kut vindt omdat ik niet aldoor hoezee roep als er weer wat extra vluchtelingen binnenkomen.
Die tweede had ik net weggehaald, want die gaat over CETA, dat is een handelsverdrag tussen Canada en de EU dat nog verder gaat dan TTIP.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Ah, dank! Ook bij mijn favorieten gezet.
Oké, haal ik hem ook weer weg.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:44 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Die tweede had ik net weggehaald, want die gaat over CETA, dat is een handelsverdrag tussen Canada en de EU dat nog verder gaat dan TTIP.
Ook genoteerd, maar dat ziet er niet makkelijk uit.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:44 schreef Perrin het volgende:
Recent onderzoek:Trading Down:
Unemployment, Inequality and Other Risks
of the Trans-Pacific Partnership Agreement
(via de ultralinkse Huffington post)
Heb ik nog tegen geprotesteerd.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:41 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Vluchtelingenquote:Op woensdag 27 januari 2016 20:41 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik denk soms dat je me een beetje kut vindt omdat ik niet aldoor hoezee roep als er weer wat extra vluchtelingen binnenkomen.
Verbaast het je dat partijen die koketteren met de arbeidsklasse, tegen vrijhandel zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:44 schreef Perrin het volgende:
Recent onderzoek:Trading Down:
Unemployment, Inequality and Other Risks
of the Trans-Pacific Partnership Agreement
(via de ultralinkse Huffington post)
Dat had ik laatst in verband met Keulen. Guido is ons geweten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:41 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Oké. Nou, toen ik dat artikel las was ik juist sceptischer dan anders. Het zou haast een economische NAVO genoemd kunnen worden.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:33 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Nee. Wel meerdere artikelen over dat onderwerp via andere media.
Maar vrijhandel is een eufemisme voor macht van het grootkapitaal.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:47 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Verbaast het je dat partijen die koketteren met de arbeidsklasse, tegen vrijhandel zijn.
quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar vrijhandel is een eufemisme voor macht van het grootkapitaal.
Nobele wilden?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:49 schreef Nautilus. het volgende:
Ik zal me inhouden, anders speel ik mijn langspeelplaat over de arbeidersklasse weer af.
Wat dan? Onvrijhandel?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar vrijhandel is een eufemisme voor macht van het grootkapitaal.
* Perrin zet de kameradenpet op.quote:
Dat is een bekend fenomeen. https://decorrespondent.n(...)16766750200-af67c20bquote:Op woensdag 27 januari 2016 20:50 schreef Nautilus. het volgende:
Soms hoor je een nummer op de autoradio en denk ik: wat een kutnummer. Maar je hoort het vaker en vaker, en je denkt "mwah", en nog weer later ga je er van houden.
'Belangen van partijen met bakken geld' bekt minder leuk dan de term vrijhandel natuurlijk.quote:
Nee, dat het een stelletje materiële egoïsten zijn die het liefst de hele avond voor de (LCD)tv zitten.quote:
Maar hoe geef je markten meer vrijhandel zonder de belangen van het grote geld te dienen?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
'Belangen van partijen met bakken geld' bekt minder leuk dan de term vrijhandel natuurlijk.
Maar je hebt zeker gelijk.quote:
De "nobele" rijken werken niet eens. Op den duur kun je enkel met bezit geld verdienen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:52 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Nee, dat het een stelletje materiële egoïsten zijn die het liefst de hele avond voor de (LCD)tv zitten.
Lekker op vakantie naar Turkije, all-inclusive.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:52 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Nee, dat het een stelletje materiële egoïsten zijn die het liefst de hele avond voor de (LCD)tv zitten.
Nice voor de investeerders en de kopers van de betreffende producten. Maar kut voor de bevolking van het betreffende land. Zullen daar ook wel mooie praatjes over vrijhandel te horen krijgen als ze lastige vragen stellen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:53 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar je hebt zeker gelijk.
Het is ook geen wonder dat de "vrijhandel" in Afrikaanse landen vooral de grote spelers ten goede komt en de bevolking zelf daar nauwelijks, terwijl ze bijvoorbeeld veel uranium hebben in Niger.
Maar daar komt dan weer het kapitaal om de hoek kijken... De fabrieken die Uranium winnen zijn uiteraard niet van de mensen in Niger zelf... Dat is afkomstig van een Frans bedrijf die daar enkel is voor de grondstoffen, schijt heeft aan van alles en enkel de winst terug in Frankrijk laat stromen.
Hoe zou jij de bevolking van Niger willen laten profiteren van hun uraniumvoorraad zonder daar Westerse conglomeraten bij te betrekken?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:53 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar je hebt zeker gelijk.
Het is ook geen wonder dat de "vrijhandel" in Afrikaanse landen vooral de grote spelers ten goede komt en de bevolking zelf daar nauwelijks, terwijl ze bijvoorbeeld veel uranium hebben in Niger.
Maar daar komt dan weer het kapitaal om de hoek kijken... De fabrieken die Uranium winnen zijn uiteraard niet van de mensen in Niger zelf... Dat is afkomstig van een Frans bedrijf die daar enkel is voor de grondstoffen, schijt heeft aan van alles en enkel de winst terug in Frankrijk laat stromen.
Ik vind 'Prayer in C' nog steeds goed.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:51 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is een bekend fenomeen. https://decorrespondent.n(...)16766750200-af67c20b
quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:56 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Ik vind 'Prayer in C' nog steeds goed.
Je zou misschien gewoon een groot deel van de meerwaarde zelf kunnen geven aan de bevolking, je zou het kunnen nationaliseren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hoe zou jij de bevolking van Niger willen laten profiteren van hun uraniumvoorraad zonder daar Westerse conglomeraten bij te betrekken?
Ja, is een eenvoudig maar vriendelijk nummer.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:56 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Ik vind 'Prayer in C' nog steeds goed.
Jup...quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nice voor de investeerders en de kopers van de betreffende producten. Maar kut voor de bevolking van het betreffende land. Zullen daar ook wel mooie praatjes over vrijhandel te horen krijgen als ze lastige vragen stellen.
Daar las jij vroeger boekjes over, toch? Ik herinner me nog dat je op deze plaats uit het handboek voor beleggers citeerde, of iets dergelijk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De "nobele" rijken werken niet eens. Op den duur kun je enkel met bezit geld verdienen.
Dat soort overheidsbemoeienis gaat TTP juist tegen dus.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je zou misschien gewoon een groot deel van de meerwaarde zelf kunnen geven aan de bevolking, je zou het kunnen nationaliseren.
Geen stinkende onderbroeken meerquote:Op woensdag 27 januari 2016 20:58 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb een wasmachine gekocht, dames en heren.
Gevolg: één keer een bedrijf nationaliseren en meteen trekken andere bedrijven de stekker uit hun investeringen in dat land. Nationaliseren werkt in Zuid-Amerika ook niet al te best, veel te veel negatieve effecten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je zou misschien gewoon een groot deel van de meerwaarde zelf kunnen geven aan de bevolking, je zou het kunnen nationaliseren.
Klopt. Ik was zelfs groot fan van Milton Friedman.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:58 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Daar las jij vroeger boekjes over, toch? Ik herinner me nog dat je op deze plaats uit het handboek voor beleggers citeerde, of iets dergelijk.
Het ABBA-nummer aan het einde ook echt. Geweldig.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:41 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Beter constructief samenwerken dan nationaliseren lijkt me. Gulden middenweg enzo.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gevolg: één keer een bedrijf nationaliseren en meteen trekken andere bedrijven de stekker uit hun investeringen in dat land. Nationaliseren werkt in Zuid-Amerika ook niet al te best, veel te veel negatieve effecten.
Zo zie je maar weer hoe erg de "vrije" markt ook de democratie ondermijnt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gevolg: één keer een bedrijf nationaliseren en meteen trekken andere bedrijven de stekker uit hun investeringen in dat land. Nationaliseren werkt in Zuid-Amerika ook niet al te best, veel te veel negatieve effecten.
Oh, als je daar iets tegen wilt doen kom je wel weer voor een tribunaal door een of ander handelsverdrag.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beter constructief samenwerken dan nationaliseren lijkt me. Gulden middenweg enzo.
Het vereist wel een bepaalde volwassenheid van de politiek en de kiezers. In landen waar je met stoere praat scoort en de politici ongeleide projectielen zijn is dat soort rationalisme nog ver weg.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beter constructief samenwerken dan nationaliseren lijkt me. Gulden middenweg enzo.
Zie Venezuela, Zimbabwe of blijkbaar ook Zuid Afrika.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het vereist wel een bepaalde volwassenheid van de politiek en de kiezers. In landen waar je met stoere praat scoort en de politici ongeleide projectielen zijn is dat soort rationalisme nog ver weg.
Het is een illusie om te denken dat je met democratie de markt kan beteugelen. Democratie betreft immers een lagere orde dan de wereldeconomie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer hoe erg de "vrije" markt ook de democratie ondermijnt.Ze houden de bevolking dus een soort van gegijzeld.
Ja, dat lijkt me een goed idee. Ik zit met interesse mee te lezen (terwijl ik tv kijk) en heb wel vragen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:04 schreef Kaas- het volgende:
Wat staat hierboven trouwens een hoop onzin over vrijhandel. Het wordt tijd dat ik er een topic over open met daarin alle economische theorieën omtrent vrijhandel.
Kamerlid is natuurlijk een opstapje naar het echte werk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:05 schreef Kowloon het volgende:
Weer een Kamerlid weg. Wat een duiventil.
Ik heb het niet over Milton Friedman, ik bedoel dat je vroeger nogal ondernemend overkwam. En volgens mij heb je die kwaliteiten nog steeds, dus doe er iets mee.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Klopt. Ik was zelfs groot fan van Milton Friedman.
Maar... Nu niet meer. Toch heb ik geen spijt van die periode, want door de werken van klassieke economen te kennen en de Chicago boyzzz snap je de kritieken daarop ook veel beter.
Ik kan mij toch een onderzoek herinneren dat Kamerlid worden geen bijster goede carrièrestap is. Misschien is dat aan het veranderen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:06 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Kamerlid is natuurlijk een opstapje naar het echte werk.
Ken je dit onderzoek ook?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:05 schreef Kaas- het volgende:
Laat overigens onverlet dat die investeringsclausule flauwekul is. Die moet echt uit dat verdrag.
Hmmmmm... Tsja... Ik doe mijn best.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:07 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Ik heb het niet over Milton Friedman, ik bedoel dat je vroeger nogal ondernemend overkwam. En volgens mij heb je die kwaliteiten nog steeds, dus doe er iets mee.
Echt horrorquote:Op woensdag 27 januari 2016 21:09 schreef Kowloon het volgende:
TTIP is briljant. Overheden aanklagen vanwege verstoring van de vrije handel.
Dat klinkt niet goed.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:09 schreef Kowloon het volgende:
TTIP is briljant. Overheden aanklagen vanwege verstoring van de vrije handel.
Je hebt je laten tillen door de mediamarkt?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:58 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb een wasmachine gekocht, dames en heren.
Dat is ook niet goed. Overigens gaat dat ook zonder TTIP gebeuren, dus zo'n ramp is dat verdrag nou ook weer niet.quote:
Zeker.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt je laten tillen door de mediamarkt?
100 euro korting, jonguhquote:Op woensdag 27 januari 2016 21:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt je laten tillen door de mediamarkt?
Dan zijn we dus helemaal overgeleverd aan de markt?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is ook niet goed. Overigens gaat dat ook zonder TTIP gebeuren, dus zo'n ramp is dat verdrag nou ook weer niet.
Ik ga er morgen over lezen, maar wat ik hier zo lees voorspelt weinig goeds.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Daarom heb ik er een tijdje geleden nog tegen geprotesteerd.
Ook opgeslagen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:13 schreef robin007bond het volgende:
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/ttip.html
Blijft een goede documentaire over die dubieuze handelsverdragen.
Waarin 'de markt' echt de partijen met obsceen veel geld zijn. Niet de kleine ondernemer.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Dan zijn we dus helemaal overgeleverd aan de markt?
Hoe de praktijk gaat zijn weten we niet. De tegenstanders doen alsof de aarde eindigt. De voorstanders doen alsof we allemaal betere producten krijgen voor minder geld en er spontaan elfjes gaan groeien bij Tsjernobyl.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
De markt is juist overgeleverd aan ons. Willen we bepaalde producten opeens niet meer, dan heeft de producent ervan een probleem.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Het is achter de schermen gewoon keihard werken, terwijl het afbreukrisico heel erg groot is. Kortom, het is iets wat je doet als je een houten poot hebt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:07 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik kan mij toch een onderzoek herinneren dat Kamerlid worden geen bijster goede carrièrestap is. Misschien is dat aan het veranderen.
Intuïtief zeg ik dat dat niet goed kan zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarin 'de markt' echt de partijen met obsceen veel geld zijn. Niet de kleine ondernemer.
Is ook niet meer dan logisch dat een aanzienlijk deel van de kamerleden nu wat om zich heen aan het kijken is. Volgend jaar om deze tijd is de groep kamerleden die een nieuwe betrekking zoekt stukken groter en zo dik zijn de banen waar ze geschikt voor zijn ook weer niet gezaaid.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:05 schreef Kowloon het volgende:
Weer een Kamerlid weg. Wat een duiventil.
Of niet, en het blijkt echt funest te zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe de praktijk gaat zijn weten we niet. De tegenstanders doen alsof de aarde eindigt. De voorstanders doen alsof we allemaal betere producten krijgen voor minder geld en er spontaan elfjes gaan groeien bij Tsjernobyl.
De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Iedere pauper kan van de een op de andere dag meedoen met het grootkapitaal, mits ze gewoon de capaciteiten hebben. Allemaal eenzelfde level playing field.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarin 'de markt' echt de partijen met obsceen veel geld zijn. Niet de kleine ondernemer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_to_moderationquote:Op woensdag 27 januari 2016 21:14 schreef Tchock het volgende:
De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Leuk man!quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:16 schreef Kosmoproleet het volgende:
Mijn stage in de Tweede Kamer is sinds vandaag voorbij, dus ik kan het hier wel weer zeggen denk ik.
Het was leuk.
Op dit moment begrijp ik nog niet wat je bedoelt omdat ik er nog niet over heb gelezen. Zoals jij het zegt, klinkt het goed. Maar de staat aanklagen? Dat lijkt me niet goed.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:15 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De markt is juist overgeleverd aan ons. Willen we bepaalde producten opeens niet meer, dan heeft de producent ervan een probleem.
Vooral zo'n nummer 40 van de VVD die de Waddenzee als enige portefeuille heeft. Die moet toch wel minimaal 0 en maximaal 1 debat(ten) voeren in die vier jaar.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:15 schreef Kosmoproleet het volgende:
Kamerleden moeten echt hard werken.
Yes, was het ook. Maar het was leerzaam, spannend en leuk jammer dat het voorbij is.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:16 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Leuk man!Je had het inderdaad erg druk leek het!
Jaja.. De positieve economische impulsen zullen wellicht toch niet zo goed uitpakken. Geweldig verdrag.quote:According to its proponents, the Trans-Atlantic Trade and Investment Partnership will stimulate growth in Europe and in the US. Projections endorsed by the European Commission point to positive, although negligible, gains in terms of GDP and personal incomes. In a paradox, these projections also show that any gains in Trans-Atlantic trade would happen at the expense of intra-EU trade reversing the process of European economic integration.
Furthermore, recent literature has pointed out several problems in the most influential assessment of the TTIP’s effects. Projections by different institutions have been shown to rely on the same Computable General Equilibrium model that has proven inadequate as a tool for trade policy analysis.
In this paper we assess the effects of TTIP using the United Nations Global Policy Model, which incorporates more sensible assumptions on macroeconomic adjustment, employment dynamics, and global trade. We project that TTIP will lead to a contraction of GDP, personal incomes and employment. We also project an increase in financial instability and a continuing downward trend in the labor share of GDP.
Evaluated with the United Nations model, TTIP appears to favor economic dis-integration, rather than integration, in Europe. At a minimum, this shows that official studies do not offer a solid basis for an informed decision on TTIP.
https://ase.tufts.edu/gdae/policy_research/ttip_simulations.html
Ah tof, wist niet dat je daar rondliep. Klinkt goed!quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:16 schreef Kosmoproleet het volgende:
Mijn stage in de Tweede Kamer is sinds vandaag voorbij, dus ik kan het hier wel weer zeggen denk ik.
Het was leuk.
Ahwww... Lief.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:17 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Yes, was het ook. Maar het was leerzaam, spannend en leuk jammer dat het voorbij is.
Bij de PVV natuurlijk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ah tof, wist niet dat je daar rondliep. Klinkt goed!
Onder het mom van democratie private partijen schade berokkenen. Prima als daar een schadevergoeding tegenover staat. Zo worden de kosten van de dictatuur van de meerderheid geïnternaliseerd.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:11 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Voor mensen die weinig ophebben met democratie is het prima.
In landen als China of Noord-Korea loopt iets als de staat aanklagen inderdaad nooit goed af.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:16 schreef Disana het volgende:
[..]
Op dit moment begrijp ik nog niet wat je bedoelt omdat ik er nog niet over heb gelezen. Zoals jij het zegt, klinkt het goed. Maar de staat aanklagen? Dat lijkt me niet goed.
Je moet niet te snel naar drogredenen grijpen. Niet elke stelling die gekwalificeerd kan worden als drogreden is er ook een. Zo is "De VS hebben een automerk gelanceerd, net als de Nazi's in 1939" ook geen Godwin.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:16 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Iedere pauper kan van de een op de andere dag meedoen met het grootkapitaal, mits ze gewoon de capaciteiten hebben. Allemaal eenzelfde level playing field.
(sarcasme natuurlijk)
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_to_moderation
Ik moest huilen toen ik naar buiten liep op m'n laatste dag.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:17 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Yes, was het ook. Maar het was leerzaam, spannend en leuk jammer dat het voorbij is.
Dit soort praktijken krijg je dan ook hier:quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:16 schreef Disana het volgende:
[..]
Op dit moment begrijp ik nog niet wat je bedoelt omdat ik er nog niet over heb gelezen. Zoals jij het zegt, klinkt het goed. Maar de staat aanklagen? Dat lijkt me niet goed.
Wist jij dat Guido daar ook rondliep?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik moest huilen toen ik naar buiten liep op m'n laatste dag.
Gaat nu niet over jou, hè?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik moest huilen toen ik naar buiten liep op m'n laatste dag.
Haha, heerlijke teksten Kowloon. Dank je wel. Genieten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Onder het mom van democratie private partijen schade berokkenen. Prima als daar een schadevergoeding tegenover staat. Zo worden de kosten van de dictatuur van de meerderheid geïnternaliseerd.
Dit is niets. Is er ook daadwerkelijk een uitspraak van zo'n orgaan?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit soort praktijken krijg je dan ook hier:
Canada being sued for billions under NAFTA investor protections
Op het eerste gezicht is dat dus niet iets waarop je moet hopen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit soort praktijken krijg je dan ook hier:
Canada being sued for billions under NAFTA investor protections
Ik weet altijd waar Guido rondloopt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Wist jij dat Guido daar ook rondliep?
Oh ja, het hommo whatsappgroepje.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:21 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik weet altijd waar Guido rondloopt.
Dat iets een drogreden is wil niet gelijk zeggen dat het fout is inderdaad. Dat is ook wel fallacy fallacy genoemd.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:18 schreef Tchock het volgende:
Je moet niet te snel naar drogredenen grijpen. Niet elke stelling die gekwalificeerd kan worden als drogreden is er ook een. Zo is "De VS hebben een automerk gelanceerd, net als de Nazi's in 1939" ook geen Godwin.
Ik denk dat de tegenstanders van TTIP de nadelen overdrijven. De voorstanders bagatelliseren alle problemen. Hoe het af gaat lopen, ik heb echt geen idee. Ik heb modelteksten gelezen die zo complex zijn dat je niet zomaar kunt roepen wat de praktijkuitwerking is.
Dit lijkt me al een hele goede reden om tegen te zijn. De gewenste economische effecten zijn in de meeste studies minimaal, en de studie die ik toonde (die een beter economisch model schijnt te gebruiken voor het voorspellen van de gevolgen van handelsverdragen) zegt dat het slechter voor de economie zou zijn.quote:Daarnaast geloof ik dat het er toch wel komt, of we dat willen of niet.
Wat ik zo van TTIP gelezen heb, wat overigens niet verder komt dan wat krantenartikelen, vind ik het best een goed verdrag. De manier van schrijven was wel wat trollerig inderdaad.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:13 schreef Kaas- het volgende:
Haha. Kowloon is stiekem m'n favoriete troll.
Kijk jij nou puur met een economische bril en niet met een ideologische bril naar zo'n verdrag?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:18 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Jaja.. De positieve economische impulsen zullen wellicht toch niet zo goed uitpakken. Geweldig verdrag.
Maar goed, geen inhoudelijk argument tegen het onderzoek dus of waarom we alsnog TTIP zouden moeten willen als het verdrag dus niet eens tot een betere economische situatie leidt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:23 schreef Kaas- het volgende:
"Economen moet je alleen naar luisteren wanneer ze een keer iets zeggen dat in je straatje ligt en de rest van de tijd moet je ze negeren" - Robin
En dan is hij nog gul.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:23 schreef Kaas- het volgende:
"Economen moet je alleen naar luisteren wanneer ze een keer iets zeggen dat in je straatje ligt en de rest van de tijd moet je ze negeren" - Robin
Ik kan met beide brillen kijken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Kijk jij nou puur met een economische bril en niet met een ideologische bril naar zo'n verdrag?
Ik ben principieel voor het TTIP. Of het me winst gaat opleveren boeit me niet.
Leuk om te zien hoe besluiten tot stand komen en dan met zijn allen te wachten hoe het in het nieuws zal worden gepresteerd.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ah tof, wist niet dat je daar rondliep. Klinkt goed!
Weinig 80's op 538. De iPod blijft onovertroffen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:21 schreef Nautilus. het volgende:
Ik zit aan een blok met een collega die een transistorradiootje op zijn bureau heeft staan, afgesteld op Radio 538. Ik heb een vrij brede muzieksmaak, dus dat vind ik echt niet erg. De meeste DJ's vind ik ook wel grappig. Maar die 'Sander' van de Coen en Sander is echt irritant. Ik word er agressief van, zeker als hij zo geforceerd bijdehand probeert te doen. Na al die jaren moet ik toegeven: ik luister nog het liefst naar Giel Beelen.
Ik zag die Dion Graus bijna elke dag op een of andere manier, vreemd toeval ofzo.quote:
Zat je bij een partij? Ja, neem ik aan. Was het de PvdA of mag je dat niet zeggen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:25 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Leuk om te zien hoe besluiten tot stand komen en dan met zijn allen te wachten hoe het in het nieuws zal worden gepresteerd.
Vele Kamerleden hebben ook voldoende zelspot, dus het was voornamelijk wel lachen. En alle relletjes zijn ook heel leuk van dichtbij mee te maken.
Zijn er partijen die je meer 'likable' vindt dan eerst en partijen die je juist vindt tegenvallen? Is je beeld veranderd?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:26 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ik zag die Dion Graus bijna elke dag op een of andere manier, vreemd toeval ofzo.
Samsom maar twee keer gezien.
Zo min mogelijk inhoudelijk zeggen inderdaad.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Zat je bij een partij? Ja, neem ik aan. Was het de PvdA of mag je dat niet zeggen.
Wel grappig dat die boodschap onlangs door economen zelf bevestigd werd in de economenenquête van MeJudice.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:23 schreef Kaas- het volgende:
Ah oké. Mooi dat je het een leuke ervaring vond.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:27 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Zo min mogelijk inhoudelijk zeggen inderdaad.
"Een verdrag mag alleen GDP en PPP kosten als het goede doelen steunt waar ik voor ben. In alle andere gevallen is de economische winst leidend." - Robinquote:Op woensdag 27 januari 2016 21:23 schreef Kaas- het volgende:
Ik vind de ChristenUnie minder leuk dan ik eerst dacht, leken mij vriendelijke mensen, maar het beeld lijkt meer uit te slaan naar stiekeme achterbaksheid ofzo, maar goed dat heeft ook iemand mij maar wijsgemaakt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:27 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zijn er partijen die je meer 'likable' vindt dan eerst en partijen die je juist vindt tegenvallen? Is je beeld veranderd?
Jawel, 100 papers die iets anders zeggen. Maar deze paper zegt dat die papers stom zijn en andersom zal dat ook wel zo zijn en jij en ik hebben geen van al die papers geschreven, dus lijkt het me de grootst mogelijk flauwekul om elkaar om de oren te slaan met papers die ons goed uitkomen terwijl we dat gemakkelijk allebei kunnen doen zonder er inhoudelijk iets aan toe te voegen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:24 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar goed, geen inhoudelijk argument tegen het onderzoek dus of waarom we alsnog TTIP zouden moeten willen als het verdrag dus niet eens tot een betere economische situatie leidt.
Die honderden papers zeggen toch ook dat het effect op z'n best minimaal is en niet echt noemenswaardig?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:28 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Jawel, 100 papers die iets anders zeggen. Maar deze paper zegt dat die papers stom zijn en andersom zal dat ook wel zo zijn en jij en ik hebben geen van al die papers geschreven, dus lijkt het me de grootst mogelijk flauwekul om elkaar om de oren te slaan met papers die ons goed uitkomen terwijl we dat gemakkelijk allebei kunnen doen zonder er inhoudelijk iets aan toe te voegen.
Bijzonder wereldje indedaad.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:25 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Leuk om te zien hoe besluiten tot stand komen en dan met zijn allen te wachten hoe het in het nieuws zal worden gepresteerd.
Vele Kamerleden hebben ook voldoende zelspot, dus het was voornamelijk wel lachen. En alle relletjes zijn ook heel leuk van dichtbij mee te maken.
Groter blok, gezamenlijk kunnen we betere voorwaarden afdwingen bij Chinese productie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:24 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar goed, geen inhoudelijk argument tegen het onderzoek dus of waarom we alsnog TTIP zouden moeten willen als het verdrag dus niet eens tot een betere economische situatie leidt.
Grappig.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:28 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ik vind de ChristenUnie minder leuk dan ik eerst dacht, leken mij vriendelijke mensen, maar het beeld lijkt meer uit te slaan naar stiekeme achterbaksheid ofzo, maar goed dat heeft ook iemand mij maar wijsgemaakt.
Duurzaamheid is een leuk onderwerp.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:29 schreef Kosmoproleet het volgende:
Deed gewoon mijn eigen onderwerp hoor, duurzaamheid enzo.
Het blijven gereformeerden. Die hebben het flink achter de ellebogen. Heel vriendelijk en aardig maar ondertussen....quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:28 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ik vind de ChristenUnie minder leuk dan ik eerst dacht, leken mij vriendelijke mensen, maar het beeld lijkt meer uit te slaan naar stiekeme achterbaksheid ofzo, maar goed dat heeft ook iemand mij maar wijsgemaakt.
Honderden miljarden is peanuts?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:29 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Die honderden papers zeggen toch ook dat het effect op z'n best minimaal is en niet echt noemenswaardig?
Misschien omdat ze minder extreem lijken dan de SGP?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:30 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Grappig.Tsja... Tsja.... Ik had ook altijd wel een sympathiek vooroordeel over ze.
Het is wel erg uit de mode onderhandquote:Op woensdag 27 januari 2016 21:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Duurzaamheid is een leuk onderwerp.
Balkenende zit daar ook in.
De benadering is wat holistischer tegenwoordig.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is wel erg uit de mode onderhand
Valt mee hoor. Er gebeurt echt superveel. Was heel druk. Focus ligt nu anders, maar in December heeft de Europese Commissie een heel pakket aan wetgeving en maatregelen gepresenteerd en daar zijn vele organisaties mee bezig,quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is wel erg uit de mode onderhand
Als in: Quinoa in plaats van biologische rijst?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De benadering is wat holistischer tegenwoordig.
Als in, niet alleen CO2-reductie, maar ook hoe je met je mensen om gaat en met je externe stakeholders.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:33 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Als in: Quinoa in plaats van biologische rijst?
Maar ook de dikke vinger naar ontwikkelingslanden. Dit soort handelsverdragen worden gebruikt om vastlopende onderhandelingen met het WTO te omzeilen. Zoals je zegt is het inderdaad een blok vormen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Groter blok, gezamenlijk kunnen we betere voorwaarden afdwingen bij Chinese productie.
Ja, dat lijkt me ook de bedoeling. Dat het bedrijfsleven zelf initiatieven neemt, zonder dwang van de overheid. Dat heeft ook met generaties te maken, wat mensen belangrijk vinden in het leven, etcetera.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als in, niet alleen CO2-reductie, maar ook hoe je met je mensen om gaat en met je externe stakeholders.
Soms kan je de rekeningen juist makkelijker betalen door duurzaam te opereren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:34 schreef Nautilus. het volgende:
'Duurzaamheid' lijkt me ook een cyclisch onderwerp. Daar gaan mensen pas over nadenken als de rekeningen betaald kunnen worden.
Als de rekeningen niet meer betaald kunnen worden, omdat je steeds grondstoffen moet importeren, dan gaan mensen er ook over nadenken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:34 schreef Nautilus. het volgende:
'Duurzaamheid' lijkt me ook een cyclisch onderwerp. Daar gaan mensen pas over nadenken als de rekeningen betaald kunnen worden.
Ik zeg dat het kan. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, dat is afhankelijk van wat wij als stemmers/consumenten doen. Als we Apple-meuk kopen en massaal de Primark in gaan, is er blijkbaar onvoldoende imagoschade wanneer Apple wat Chinezen of kledingmerken wat Bengalen uitknijpen. Ik zie niet in hoe het afschieten van een TTIP bij burgers ineens totaal andere zorgt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar ook de dikke vinger naar ontwikkelingslanden. Dit soort handelsverdragen worden gebruikt om vastlopende onderhandelingen met het WTO te omzeilen. Zoals je zegt is het inderdaad een blok vormen.
En geloof je zelf dat het gebruikt wordt voor betere arbeidsvoorwaarden te forceren in bijvoorbeeld China als wij dik van die lage arbeidsvoorwaarden profiteren? Apple doet ook net alsof het zo erg om de kinderarbeid bij Foxconn geeft. Foxconn krijgt de schuld en Apple kan er lekker weer zonder blaam mee verder, want "het is gewoon een onderleverancier". Dat terwijl de eisen die Apple afdwingt haast geen productie zonder kinderarbeid toestaan.
http://www.groene.nl/artikel/ivoorkust-is-niet-de-sloterplas
Mensen die geïnteresseerd zijn in dit artikel over TTIP kunnen mij een berichtje sturen.
Ik ken het idee, toevallig vandaag nog door een knakker van de Rabobank een en ander over uitgelegd gekregenquote:Op woensdag 27 januari 2016 21:35 schreef Kosmoproleet het volgende:
'Duurzaamheid' was dan ook een vaag begrip, nu zijn er wat meer concrete en wat gescheiden werelden, maar er gebeurt juist veel in de praktijk.
Ook uit economsiche motieven, grondstoffen zijn schaars en duur en landen die zeldzame grondstoffen hebben voeren steeds vaker protectionisch beleid. Dus eigen grondstoffen zo veel mogelijk hergebruiken is van belang. Daarnaast kan het ook een goed verdienmodel zijn voor bedrijven vanwege kosten.
http://www.duurzaambedrij(...)-circulaire-economie
Het zal voor (sommige) mensen buiten de business altijd te traag gaan.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:36 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me ook de bedoeling. Dat het bedrijfsleven zelf initiatieven neemt, zonder dwang van de overheid. Dat heeft ook met generaties te maken, wat mensen belangrijk vinden in het leven, etcetera.
Een van de meest positieve inschattingen die ik heb kunnen vinden is 119 miljard euro. En dat is heel de EU en de VS gecombineerd.quote:
https://www.tni.org/en/node/1500quote:Iets anders dat zelden naar voren wordt gebracht door voorstanders van TTIP is dat de genoemde groeicijfers gelden voor het jaar 2027. Pas in dat jaar zal de Europese economie als er een verdrag wordt gesloten 0,5 procent meer groeien dan wanneer er geen verdrag wordt gesloten13. Als we uitgaan van een implementatieperiode van tien jaar14, dan zorgt TTIP voor een extra economische groei van slechts 0,05 procent per jaar. Professor internationale betrekkingen Clive George noemt deze extra groei dan ook ‘triviaal’15. Handelscommissaris Karel de Gucht gaat discussie hierover liever uit de weg door te zeggen: “(...) dat we niet moeten redeneren in [groei]percentages”16.
Als je ook puur de autonome ontwikkelingen afwacht, dan gaat het natuurlijk ook veel te langzaam om echt de gewenste verandering te bereiken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het zal voor (sommige) mensen buiten de business altijd te traag gaan.
Dus die roepen alsnog om initiatieven van de overheid, omdat verduurzaming niet direct in het DNA van je bedrijf zit. Beleid is zo geschreven, dus een kek marketingfoldertje kan je binnen een jaar op de plank hebben liggen, maar voordat iedereen betrokken en bewust is van de mogelijkheden ben je wel even bezig.
Het aantal oudstudenten die met scripties over circulaire economie de arbeidsmarkt opduikelt om vervolgens lekker in de "oude" economie te werken geeft ook te denken. Alles gaan verservicen en rond maken in cirkels klinkt leuk, maar bepaalde cirkels werken niet omdat de integratiemogelijkheden ontbreken. Dat komt (meer dan eens) ook vanwege juridische en fiscale restricties.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik ken het idee, toevallig vandaag nog door een knakker van de Rabobank een en ander over uitgelegd gekregen.
Maar momenteel zijn grondstoffen eigenlijk juist relatief spotgoedkoop. Dat maakt het verdienmodel wat moeizaam op dit moment.
Maar dat er nog wel wat gebeurd weet ik aan de andere kant laat de overheid ook nog heel veel laaghangend fruit lekker bungelen. Echt doordacht komt het allemaal nog niet over, helaas.
0,05% extra groei per jaar is best heel aardig eigenlijk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Een van de meest positieve inschattingen die ik heb kunnen vinden is 119 miljard euro. En dat is heel de EU en de VS gecombineerd.
Tevens:
[..]
https://www.tni.org/en/node/1500
quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:38 schreef robin007bond het volgende:
Wow Jezus... Nog een zééééér goed artikel over TTIP gevonden.
Dit is dé tekst!
Mooi hoe men denkt dat in het internationale bedrijfsleven geen belastingbetalers werkzaam zijn.quote:Bovendien zijn dit kosten die uiteindelijk door belastingbetalers moeten worden opgevangen, terwijl vooral het internationale bedrijfsleven zal profiteren van de opbrengsten van TTIP
Ik moet hem nog openen, maar als jij hem zeer goed vindt is het ongetwijfeld een zeer neutraal stuk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:38 schreef robin007bond het volgende:
Wow Jezus... Nog een zééééér goed artikel over TTIP gevonden.
Dit is dé tekst!
Als je gaat intervenieren (de Nederlandse overheid en het bijtellingscircus, bijvoorbeeld) krijg je daar weer negatieve externaliteiten van. Dan gaat een markt zich instellen op bepaalde subsidies zonder dat de gewenste verandering het uiteindelijke doel dient.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je ook puur de autonome ontwikkelingen afwacht, dan gaat het natuurlijk ook veel te langzaam om echt de gewenste verandering te bereiken.
Ik zou er voor tekenen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
0,05% extra groei per jaar is best heel aardig eigenlijk.
Vind je? Dat is een van de meest positieve inschattingen dus. En dat pas in 2027 dus...quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
0,05% extra groei per jaar is best heel aardig eigenlijk.
Individuele werknemers wel, arbeid wordt veel meer belast dan kapitaal.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
[..]
Mooi hoe men denkt dat in het internationale bedrijfsleven geen belastingbetalers werkzaam zijn.
Die importtarieven hebben wij in Nederland minder dan in de VS.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind je? Dat is een van de meest positieve inschattingen dus. En dat pas in 2027 dus...
Aan de andere kant kost het ook weer geld doordat bepaalde importtarieven worden afgeschaft, etc. etc. Onderzoeksbureau van de EP verwacht dat het tussen de 33 en 60 miljard kan kosten. En reken maar niet dat de grote bedrijven dat gaan betalen.
Klopt, want kapitaal is mobiel. Helaas wil men dat maar niet toegeven en blijven we wanhopig vasthouden aan het fenomeen winstbelasting.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Individuele werknemers wel, arbeid wordt veel meer belast dan kapitaal.
Kapitaal is ook veel vluchtiger dan arbeid.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Individuele werknemers wel, arbeid wordt veel meer belast dan kapitaal.
Klopt en de grote gedachten rond hergebruik zijn geweldig maar of er ook behoefte aan is over tien of twintig jaar is maar zeer de vraag. Ook decennia terug wou men al duurzaam bouwen en gebouwen eenvoudig herbruikbaar maken. De praktijk nu valt vaak wel flink tegen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het aantal oudstudenten die met scripties over circulaire economie de arbeidsmarkt opduikelt om vervolgens lekker in de "oude" economie te werken geeft ook te denken. Alles gaan verservicen en rond maken in cirkels klinkt leuk, maar bepaalde cirkels werken niet omdat de integratiemogelijkheden ontbreken. Dat komt (meer dan eens) ook vanwege juridische en fiscale restricties.
Ik ken wel veel positievere, toevallig doordat een vriend zelf die onderzoeken voor de EC verricht als ingehuurde kracht. Ik zal ze nog met je delen oke? Wil je graag serieus van repliek dienen, maar dat kost tijd en heb ik nu geen zin in.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Een van de meest positieve inschattingen die ik heb kunnen vinden is 119 miljard euro. En dat is heel de EU en de VS gecombineerd.
Tevens:
[..]
It's okay. Ik heb ook wel eens van die dagen dat ik daar te moe of iets dergelijks voor ben.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:48 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik ken wel veel positievere, toevallig doordat een vriend zelf die onderzoeken voor de EC verricht als ingehuurde kracht. Ik zal ze nog met je delen oke? Wil je graag serieus van repliek dienen, maar dat kost tijd en heb ik nu geen zin in.
Ik ben ook niet direct voor dergelijke subsidies. Maar regelgeving over bv energieverbruik is niet zo heel mal en werkt ook best aardig. En als je niets doet weet je zeker dat je bij lange na niet in de buurt van je doelstellingen komt. Dan maar wat mogelijke negatieve externaliteiten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als je gaat intervenieren (de Nederlandse overheid en het bijtellingscircus, bijvoorbeeld) krijg je daar weer negatieve externaliteiten van. Dan gaat een markt zich instellen op bepaalde subsidies zonder dat de gewenste verandering het uiteindelijke doel dient.
Ik heb een tijd gekeken naar ESCo's en andere initiatieven die al die kant op gaan. Het maakt zaken vaak nodeloos moeilijker, met een hoop nieuwe adviseurs, experts en contractuele verdragen om de cycli in de juiste banen te leiden en in beton te gieten. Gevolg is weer superinflexibele partnerships waar de betrokken actoren elkaar gijzelen. Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen zin om mijn afval verplicht te moeten leveren aan de energieproducent als ze me geen goede prijs geven voor de stroom uit mijn net. Ga je shoppen, dan moet je meteen voor twee nieuwe diensten op zoek. Het nieuwe Deloitte HQ vind ik ook zo'n grap; superduurzaam, supercyclisch, nul-op-de-meter, maar wel gewoon een nieuwe kantoorbak in een markt waar 18% leeg staat. Duurzaamheid scoort vooral relatief ten opzichte van niet-duurzaam en absoluut is duurzaamheidswinst erg zeldzaam.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt en de grote gedachten rond hergebruik zijn geweldig maar of er ook behoefte aan is over tien of twintig jaar is maar zeer de vraag. Ook decennia terug wou men al duurzaam bouwen en gebouwen eenvoudig herbruikbaar maken. De praktijk nu valt vaak wel flink tegen.
Overigens sprak de beste man ook voor het verkeerde publiek, hij stelde scholen voor bijvoorbeeld hun meubilair te gaan leasen. Dan heb je vanwege alle ingewikkeldheden echt het verkeerde publiek voor je
Nee per jaar tot 2027 die extra groei. En dat er heel wat importtarieven wegvallen is vaak prima.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind je? Dat is een van de meest positieve inschattingen dus. En dat pas in 2027 dus...
Aan de andere kant kost het ook weer geld doordat bepaalde importtarieven worden afgeschaft, etc. etc. Onderzoeksbureau van de EP verwacht dat het tussen de 33 en 60 miljard kan kosten. En reken maar niet dat de grote bedrijven dat gaan betalen.
Geen idee. Ik kijk het ook niet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Zeg Kaas, gaat meneer van Meenen nu dinsdag kamervragen stellen over deze Zemblauitzending?
We begrijpen elkaar.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:48 schreef robin007bond het volgende:
[..]
It's okay. Ik heb ook wel eens van die dagen dat ik daar te moe of iets dergelijks voor ben.
Oh, het kan best. Maar Nederland is natuurlijk een land dat leunt op fossiele brandstoffen en moeilijk te verduurzamen is. Onze transportsector, onze gasbaten, Rotterdam/Schiphol, glastuinbouw, methaan-uitstoot van de agrarische sector. Op alleen wat high-tech wordt je geen groen land. Het is dan ook weinig reeel om een voortrekkersrol te verwachten of op te leggen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik ben ook niet direct voor dergelijke subsidies. Maar regelgeving over bv energieverbruik is niet zo heel mal en werkt ook best aardig. En als je niets doet weet je zeker dat je bij lange na niet in de buurt van je doelstellingen komt. Dan maar wat mogelijke negatieve externaliteiten.
Eens, een bestaand gebouw mooi opknappen is dan al stukken duurzamer eigenlijk maar het staat lang niet zo leuk in de PR-folderquote:Op woensdag 27 januari 2016 21:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb een tijd gekeken naar ESCo's en andere initiatieven die al die kant op gaan. Het maakt zaken vaak nodeloos moeilijker, met een hoop nieuwe adviseurs, experts en contractuele verdragen om de cycli in de juiste banen te leiden en in beton te gieten. Gevolg is weer superinflexibele partnerships waar de betrokken actoren elkaar gijzelen. Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen zin om mijn afval verplicht te moeten leveren aan de energieproducent als ze me geen goede prijs geven voor de stroom uit mijn net. Ga je shoppen, dan moet je meteen voor twee nieuwe diensten op zoek. Het nieuwe Deloitte HQ vind ik ook zo'n grap; superduurzaam, supercyclisch, nul-op-de-meter, maar wel gewoon een nieuwe kantoorbak in een markt waar 18% leeg staat. Duurzaamheid scoort vooral relatief ten opzichte van niet-duurzaam en absoluut is duurzaamheidswinst erg zeldzaam.
Was het niks? Jammer.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel heb je er niet aan gemist.
Wat minder achterblijven dan we nu doen is echter wel realistisch.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Oh, het kan best. Maar Nederland is natuurlijk een land dat leunt op fossiele brandstoffen en moeilijk te verduurzamen is. Onze transportsector, onze gasbaten, Rotterdam/Schiphol, glastuinbouw, methaan-uitstoot van de agrarische sector. Op alleen wat high-tech wordt je geen groen land. Het is dan ook weinig reeel om een voortrekkersrol te verwachten of op te leggen.
Het kan, maar het vraagt meer politieke wil en "offers" dan in Duitsland.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat minder achterblijven dan we nu doen is echter wel realistisch.
Ook in de jubeljaren voor de crisis hebben we veel momentum verspeeld.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het kan, maar het vraagt meer politieke wil en "offers" dan in Duitsland.
Terwijl ons land harder geraakt was door de crisis.
Het waren niet voor niets jubeljaren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook in de jubeljaren voor de crisis hebben we veel momentum verspeeld.
Moet 'ie vragen stellen dan wat jou betreft?quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel heb je er niet aan gemist.
Beetje wazig verhaal. Eerst zijn er geen goede leraren te vinden en dan is er weer geld wat het schoolbestuur niet wil investeren.quote:
In Duitsland hebben ze een deel van het beleid ook al jaren terug ingezet terwijl ze het toen wellicht nog zwaarder hadden dan wij afgelopen jaren. Vind de excuses om weinig te doen maar wat matig vaak.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het waren niet voor niets jubeljaren.
Anticyclisch handelen blijft een van de moeilijkste dingen die er zijn.
Onduidelijk verhaal dus, zoals Zembla wel vaker doet als ze niet echt iets te melden hebben.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef Tem het volgende:
[..]
Beetje wazig verhaal. Eerst zijn er geen goede leraren te vinden en dan is er weer geld wat het schoolbestuur niet wil investeren.
Geen idee.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:01 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Moet 'ie vragen stellen dan wat jou betreft?
Beide dingen kunnen wel spelen maar het is ook gewoon zo dat het onderwijs een sector is waar alles veel te ingewikkeld in elkaar zit en niemand weet hoe de geldstromen nu exact lopen en berekend zijn. Dat Zembla daar een vage soep van brouwt snap ik dan welquote:Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef Tem het volgende:
[..]
Beetje wazig verhaal. Eerst zijn er geen goede leraren te vinden en dan is er weer geld wat het schoolbestuur niet wil investeren.
Vaag.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef Tem het volgende:
Ohja, en er is geen werkdruk maar werkdrukbeleving.
Vind het argument dat we "niets" zouden doen weinig steekhoudend.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze een deel van het beleid ook al jaren terug ingezet terwijl ze het toen wellicht nog zwaarder hadden dan wij afgelopen jaren. Vind de excuses om weinig te doen maar wat matig vaak.
Dat was ook wel een verfrissend inzicht, ja.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef Tem het volgende:
Klinkt plausibel.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef Tem het volgende:
Dat het aan de docenten ligt, dat lijkt me logisch.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat was ook wel een verfrissend inzicht, ja.
Wel slim bedacht. Het systeem is prima, het ligt gewoon aan de docent.
Wat?quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef Tem het volgende:
De docenten die last hebben van een te hoge werkdruk, zien dat verkeerd.quote:
Eens.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De docenten die last hebben van een te hoge werkdruk, zien dat verkeerd.
Waarheid als een koe.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zag vandaag dat de docent van de toekomst vooral met robotjes en 3D-printers speelt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wie zegt dat?quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zag vandaag dat de docent van de toekomst vooral met robotjes en 3D-printers speelt.
Zei de rechter van de week per saldo niet dat docenten al dat overwerk zichzelf aan doen? Die indruk kreeg ik althans toen daarover een artikeltje las.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja en nee.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zei de rechter van de week per saldo niet dat docenten al dat overwerk zichzelf aan doen? Die indruk kreeg ik althans toen daarover een artikeltje las.
Haha, was een workshop bij een regionaal onderwijsseminar. Een demonstratie van hoe dat soort nieuwe technieken mooi ingebed kunnen worden in het basisonderwijs. Verder ben ik wel erg benieuwd hoe de ontwikkelingen straks gaan. In hoeverre blijft het klassieke klassikale onderwijs of gaan er andere vormen de overhand krijgen?quote:
Als docenten dat zelf nu eens doen. Ik verbaas er altijd over dat docenten zo makkelijk over zich heen laten lopen. Denk aan alle Haagse bemoeienis met de inhoud van vakken. Als bijvoorbeeld 60 % van alle wiskundedocenten weigeren de rekentoets af te nemen, dan komt die toets er ook niet. Zo simpel is het, het vergt alleen wel een zekere organisatiegraad om de rijen gesloten te houden.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag is, wie het lont aansteekt.
Optimist, dan moeten duizenden docenten het eerst onderling eens worden. Dat is met recht een helse opgave.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:22 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Als docenten dat zelf nu eens doen. Ik verbaas er altijd over dat docenten zo makkelijk over zich heen laten lopen. Denk aan alle Haagse bemoeienis met de inhoud van vakken. Als bijvoorbeeld 60 % van alle wiskundedocenten weigeren de rekentoets af te nemen, dan komt die toets er ook niet. Zo simpel is het, het vergt alleen wel een zekere organisatiegraad om de rijen gesloten te houden.
Haha, ik zit in een bovenbouwteam met een stuk of vijftien docenten en daar worden we het al niet eens.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Optimist, dan moeten duizenden docenten het eerst onderling eens worden. Dat is met recht een helse opgave.
Ah, dan heb ik het inderdaad goed gelezen wat betreft dat eerste punt. Ik vond het in die zin wel een goede uitspraak.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja en nee.
De school hoefde geen overwerk uit te betalen, omdat er geen opdracht was gegeven voor dat overwerk. Maar of het daarmee de volledig vrije keus van de docent is om het te doen...
De rechter heeft zijn vingers in ieder geval niet gebrand aan de vraag of de urentoedeling wel realistisch is.
Ik had ook niet echt verwacht dat ze ging winnen. Het probleem zit ergens anders.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ah, dan heb ik het inderdaad goed gelezen wat betreft dat eerste punt. Ik vond het in die zin wel een goede uitspraak.
Dom natuurlijk, organisatiegraad is alles als je in verzet wil komen. Ik kan mij overigens niet indenken waarom je als goed opgeleide professional op allerlei Haagse bemoeienis zit te wachten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Optimist, dan moeten duizenden docenten het eerst onderling eens worden. Dat is met recht een helse opgave.
Nou mooi is dat.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Haha, ik zit in een bovenbouwteam met een stuk of vijftien docenten en daar worden we het al niet eens.
Je hoeft er niet op te zitten wachten maar verzet dat verder gaat dan gezellig onderling gemopper is ook weer zo wat. Uiteindelijk schikt de werkvloer zich over het algemeen gewoon.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dom natuurlijk, organisatiegraad is alles als je in verzet wil komen. Ik kan mij overigens niet indenken waarom je als goed opgeleide professional op allerlei Haagse bemoeienis zit te wachten.
Dat bedoel ikquote:Op woensdag 27 januari 2016 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Haha, ik zit in een bovenbouwteam met een stuk of vijftien docenten en daar worden we het al niet eens.
Dan eten werkgever en overheid je natuurlijk de kaas van het brood. Hoewel ik mij goed voor kan stellen dat de werkgevers zich wat betreft de vakinhoudelijke bemoeienis zich achter de docenten scharen. Ik doel dan ook niet zo zeer op staken, maar meer gewoon weer zelf het roer in handen nemen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hoeft er niet op te zitten wachten maar verzet dat verder gaat dan gezellig onderling gemopper is ook weer zo wat. Uiteindelijk schikt de werkvloer zich over het algemeen gewoon.
En de bonden zijn overal in Nederland wel gebroken dus die organisatiegraad kan je vergeten.
Havo 4 maakt korte metten met Bram denk ik.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:35 schreef 99.999 het volgende:
Moet je nagaan wat er gebeurt als Bram straks die vrijgekomen plek in je team inneemt.
Janneke zou ontslag nemen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:35 schreef 99.999 het volgende:
Moet je nagaan wat er gebeurt als Bram straks die vrijgekomen plek in je team inneemt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |