http://nos.nl/artikel/208(...)or-doden-is-ers.htmlquote:In Arnhem is een man van 47 opgepakt die in Syrië strijders van IS zou hebben gedood. Volgens het Openbaar Ministerie is het een voormalig militair. Hij deed vorig jaar in de media en op Facebook verslag van zijn strijd tegen de terreurbeweging.
De man werd woensdag aangehouden en is vandaag voorgeleid bij de rechter-commissaris in Rotterdam. Die heeft de verdachte vrijgelaten, op voorwaarde dat hij zijn paspoort inlevert, in Nederland blijft en zich elke week op een politiebureau meldt. Dit om te voorkomen dat hij weer naar Syrië gaat.
Justitie vermoedt dat de Nederlander meevocht met de Koerdische militie YPG. "Volgens Amnesty International zou de YPG vorig jaar in het noorden van Syrië betrokken zijn geweest bij het verdrijven van burgers uit hun woningen, die vervolgens werden vernietigd", laat het OM weten.
Mag je in oorlogstijd eigenlijk als burger de vijand doden?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:43 schreef Infection het volgende:
Waarom wordt zo iemand opgepakt? We zijn toch in oorlog met IS?
Lijkt me wel. In WW2 had je het verzet, die hebben ook vast wel wat Duitse soldaten vermoord. En die mensen kregen na de oorlog een lintje.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:44 schreef Faux. het volgende:
[..]
Mag je in oorlogstijd eigenlijk als burger de vijand doden?
Justitie vermoedt dat de Nederlander meevocht met de Koerdische militie YPG. "Volgens Amnesty International zou de YPG vorig jaar in het noorden van Syrië betrokken zijn geweest bij het verdrijven van burgers uit hun woningen, die vervolgens werden vernietigd", laat het OM weten. http://nos.nl/artikel/208(...)en-is-strijders.htmlquote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:43 schreef Infection het volgende:
Overigens wel goed dat hij direct weer vrijgelaten is.
Er staat dat hij is opgepakt omdat hij een IS'er heeft gedood. Dan hadden ze bovenstaande als reden moeten geven, niet het doden van een IS'er.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Justitie vermoedt dat de Nederlander meevocht met de Koerdische militie YPG. "Volgens Amnesty International zou de YPG vorig jaar in het noorden van Syrië betrokken zijn geweest bij het verdrijven van burgers uit hun woningen, die vervolgens werden vernietigd", laat het OM weten.
Wegens het verdrijven van burgers en vernietigen van woningen misschien?
quote:Nederlandse strijders tegen IS vallen gewoon onder het Nederlandse strafrecht en kunnen vervolgd worden wanneer zij misdrijven plegen. De Nederlandse wetgeving geeft – afgezien van hele uitzonderlijke situaties zoals zelfverdediging – burgers niet het recht om zelf over te gaan tot gebruik van geweld en zeker geen dodelijk geweld. Het doden van IS-strijders kan daarom leiden tot een strafrechtelijke vervolging voor moord.
Hij wordt vervolgd wegens een klacht waarbij de militie van de YPG, een koerdische miltitie die in dat gebied vecht daar een aantal burgers uit hun huizen verdreven had, en hun huizen en eigendom vernietigd..quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:43 schreef Infection het volgende:
Er staat toch echt duidelijk dat hij is opgepakt voor het doden van IS'ers.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Hij wordt vervolgd wegens een klacht waarbij de militie van de YPG, een koerdische miltitie die in dat gebied vecht daar een aantal burgers uit hun huizen verdreven had, en hun huizen en eigendom vernietigd..
dus niet wegens het doden van IS-strijders in een gevecht, maar vanwege oorlogsmidaden begaan tegen onschuldige burgers (die misschien wel ook soennieten waren en geen koerden)...
Het OM kent geen verschil tussen bv een nedelandse burger van koerdische afkomst die voor de YPG gaat vechten, of een nederlandse staatsburgers met een achtergrond uti een andere richting, die ervoor kiest voor de IS te vechten... ze vervolgens wel mensen die verdacht worden in zulk een strijd ook oorlogsmisdaden begaan te hebben.
Nederland is overigens niet in oorlog, sowieso kunnen ze als staat niet in oorlog zijn met een lokale militie, wat de IS nog altijd gewoon is... om ermee in oorlog te zijn, zouden we ze eerst als staat moeten erkennen, waartoe weinig reden is
Mag het juridisch?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:45 schreef Infection het volgende:
[..]
Lijkt me wel. In WW2 had je het verzet, die hebben ook vast wel wat Duitse soldaten vermoord. En die mensen kregen na de oorlog een lintje.
Nee, zie de link die ik net er boven plaatste.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Hij wordt vervolgd wegens een klacht waarbij de militie van de YPG, een koerdische miltitie die in dat gebied vecht daar een aantal burgers uit hun huizen verdreven had, en hun huizen en eigendom vernietigd..
dus niet wegens het doden van IS-strijders in een gevecht, maar vanwege oorlogsmidaden begaan tegen onschuldige burgers (die misschien wel ook soennieten waren en geen koerden), welke ook onder international recht vervolgd kunnen worden.
Het OM kent geen verschil tussen bv een nedelandse burger van koerdische afkomst die voor de YPG gaat vechten, of een nederlandse staatsburgers met een achtergrond uti een andere richting, die ervoor kiest voor de IS te vechten... ze vervolgen wel mensen die verdacht worden in zulk een strijd ook oorlogsmisdaden begaan te hebben.
Nederland is overigens niet in oorlog, sowieso kunnen ze als staat niet in oorlog zijn met een lokale militie, wat de IS nog altijd gewoon is... om ermee in oorlog te zijn, zouden we ze eerst als staat moeten erkennen, waartoe weinig reden is
Omdat de Turken in oorlog zijn met de Koerden.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:43 schreef Infection het volgende:
volgens de leeuwarder courant is het deze man http://buitenland.eenvand(...)t_voor_koerden_syri_quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:49 schreef Nober het volgende:
Richard Jansen is geen 47, over wie gaat het dan wel?
Wel als de overheid het laat afweten. Iedere burger heeft het recht zichzelf en zijn naasten te beschermen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:46 schreef RingBewoner het volgende:
Eigen rechter spelen is nooit echt de oplossing.
Dat zou je wel denken maar hier in Nederland heb je als gewone burger erg weinig rechten. Die zijn voornamelijk voor migranten en criminelen bedoelt.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wel als de overheid het laat afweten. Iedere burger heeft het recht zichzelf en zijn naasten te beschermen.
Jep.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:23 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat zou je wel denken maar hier in Nederland heb je als gewone burger erg weinig rechten. Die zijn voornamelijk voor migranten en criminelen bedoelt.
Ja. Vast.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:37 schreef Fisherman het volgende:
Als dit goedgekeurd wordt, dan wordt het maken van slachtoffers door IS ook vast goedgekeurd.
Nee, want IS is de vijand.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:37 schreef Fisherman het volgende:
Als dit goedgekeurd wordt, dan wordt het maken van slachtoffers door IS ook vast goedgekeurd. Nou ja van beide groepen slachtoffers zal het grootste gedeelte onschuldig zijn.
Maar alleen tegen ogenblikkelijk gevaar, het wordt wat lastig als je naar Syrië gaat om daarvan te spreken.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wel als de overheid het laat afweten. Iedere burger heeft het recht zichzelf en zijn naasten te beschermen.
En als je nou naar Syrië gaat en daar beschoten wordt door IS? Mag je dan wel terugschieten?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar alleen tegen ogenblikkelijk gevaar, het wordt wat lastig als je naar Syrië gaat om daarvan te spreken.
Dat is geen officiele oorlogsverklaring. Gewoon een leuk zinnetje om het volk te paaien.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:51 schreef Infection het volgende:
[..]
Er staat toch echt duidelijk dat hij is opgepakt voor het doden van IS'ers.
Oh, en:
Hij vechte toch voor de YPG of is dit weer iemand anders?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:58 schreef AchJa het volgende:
Nederlandse oud-luchtmobieler vecht voor Koerden Syrië.
YPG=Koerden...quote:Op vrijdag 15 januari 2016 17:03 schreef MotherFoker het volgende:
[..]
Hij vechte toch voor de YPG of is dit weer iemand anders?
Tja. Maar dan moeten ze vervolgens niet gaan janken als een IS'er vermoord wordt.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 17:02 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Dat is geen officiele oorlogsverklaring. Gewoon een leuk zinnetje om het volk te paaien.
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:43 schreef Infection het volgende:
Terecht dat hij gearresteerd is en hopelijk vervolgd gaat worden. Dit soort dingen zijn natuurlijk niet acceptabel.quote:Justitie vermoedt dat de Nederlander meevocht met de Koerdische militie YPG. "Volgens Amnesty International zou de YPG vorig jaar in het noorden van Syrië betrokken zijn geweest bij het verdrijven van burgers uit hun woningen, die vervolgens werden vernietigd", laat het OM weten.
Daar moet ie ook voor vervolgd worden, maar voor het doden van IS'ers mag hij een lintje van de Koning krijgen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 17:38 schreef Calcio het volgende:
[..]
[..]
Terecht dat hij gearresteerd is en hopelijk vervolgd gaat worden. Dit soort dingen zijn natuurlijk niet acceptabel.
Dit is helemaal niet lastig. Individuen mogen niet op eigen houtje in het buitenland mensen vermoorden. Niet voor IS, niet tegen IS, niet voor de FARC of wat voor andere organisatie dan ook.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 17:57 schreef Jigzoz het volgende:
Zo, dit is wel een heel lastige...
Want A: hij vocht tegen een vijand waar Nederland ook tegen strijdt;
Maar B: hij deed dat 'op eigen houtje', of in dit geval: met een groep die ook niet helemaal zuiver op de graat is.
Welnee, de VS zitten daar toch ook?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 16:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar alleen tegen ogenblikkelijk gevaar, het wordt wat lastig als je naar Syrië gaat om daarvan te spreken.
Ligt dat in het oorlogsrecht niet anders?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:06 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dit is helemaal niet lastig. Individuen mogen niet op eigen houtje in het buitenland mensen vermoorden. Niet voor IS, niet tegen IS, niet voor de FARC of wat voor andere organisatie dan ook.
Justitie behoort niet met twee maten te meten, doet dat hier ook niet en verdient daar alle lof voor.
Nee, want Nederland was op dat moment geen soevereine staat, maar bezet. Dat is toch echt wat anders.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:07 schreef mcmlxiv het volgende:
Zojuist de motivatie van het openbaar ministerie gehoord.
Het is heel duidelijk. Alle verzetsstrijders uit de tweede wereldoorlog dienen per direct alsnog vervolgd te worden en als misdadiger in de geschiedenisboeken worden bijgeschreven.
Het is niet anders!
Nee, want Nederland is niet in oorlog. Onze soevereiniteit wordt niet bedreigd door IS. Er is dus geen reden om af te reizen en mensen dood te maken. Zelfs niet als het verachtelijke religieuze debielen zijn die ons het liefst dood zien.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ligt dat in het oorlogsrecht niet anders?
Dan maakt Rutte het justitie wel lastig door te stellen dat we dat wel zijn.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, want Nederland is niet in oorlog. Onze soevereiniteit wordt niet bedreigd door IS. Er is dus geen reden om af te reizen en mensen dood te maken. Zelfs niet als het verachtelijke religieuze debielen zijn die ons het liefst dood zien.
Dat is ook een achterlijke uitspraak. Er is geen oorlog in Nederland. Er is een conflict met een club rare zandhappers en sociale outcasts in het Midden-Oosten die denken regerinkje te kunnen spelen waar wij een rol in spelen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan maakt Rutte het justitie wel lastig door te stellen dat we dat wel zijn.
Dat was dan ook de grootst mogelijke onzin die Rutte liep te verkondigen...quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan maakt Rutte het justitie wel lastig door te stellen dat we dat wel zijn.
Dat staat niet in het artikel.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:17 schreef Falco het volgende:
Dat je IS-strijders omlegt doet geheel niet terzake in deze. Deze koekwaus wordt aangeklaagd voor het verdrijven van burgers uit huizen en het vervolgens vernielen. Wie juicht zo'n nou toe? Of moeten we dat maar door de vingers zien om dat ie mogelijk IS-strijders heeft gekilld?
Maar die uitspraak van Rutte lijkt het (mij althans) juridisch gezien (en ik ben beslist geen expert) wel lastig te maken. Als de premier van een land verklaart dat we in oorlog zijn, mag een individu dan tegen die benoemde vijand strijden? 'Nee' lijkt me dan een vreemd antwoord.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:18 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is ook een achterlijke uitspraak. Er is geen oorlog in Nederland. Er is een conflict met een club rare zandhappers en sociale outcasts in het Midden-Oosten die denken regerinkje te kunnen spelen waar wij een rol in spelen.
Als dit mag, dan mag iedereen naar elk conflictgebied afreizen omdat het daar oorlog is om daar maar mensen dood te gaan maken. Het criterium is of er hier oorlog is. Anders hoeven we de teruggekeerde IS'ers ook niet te vervolgen.
Nou ja, deze knakker zat voor die tijd al in Syrië. Hoe dit juridisch precies werkt, weet ik niet. Denk dat het geen invloed heeft, want de premier is geen despoot. Als Rutte vanavond zegt dat wat hem betreft winkels geplunderd mogen worden, of dat we maar 180 moeten rijden op de snelweg, is het niet ineens legaal geworden.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar die uitspraak van Rutte lijkt het (mij althans) juridisch gezien (en ik ben beslist geen expert) wel lastig te maken. Als de premier van een land verklaart dat we in oorlog zijn, mag een individu dan tegen die benoemde vijand strijden? 'Nee' lijkt me dan een vreemd antwoord.
Maar wel premier. Als hij al niet kan bepalen of we in oorlog zijn, wie dan wel? En als hij dat wel zo uitspreekt, kun je mensen dan nog kwalijk nemen dat ze dat serieus nemen?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:33 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nou ja, deze knakker zat voor die tijd al in Syrië. Hoe dit juridisch precies werkt, weet ik niet. Denk dat het geen invloed heeft, want de premier is geen despoot.
Misschien kan een jurist die dit leest beantwoorden? In elk geval dient er sprake te zijn van een oorlogsverklaring van de ene soevereine staat aan de andere. Dat is hier niet het geval want het kalifaat wordt niet erkend.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar wel premier. Als hij al niet kan bepalen of we in oorlog zijn, wie dan wel? En als hij dat wel zo uitspreekt, kun je mensen dan nog kwalijk nemen dat ze dat serieus nemen?
Ik ben wel benieuwd wat justitie hier over te zeggen heeft inderdaad. Afwachten.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:40 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Misschien kan een jurist die dit leest beantwoorden? In elk geval dient er sprake te zijn van een oorlogsverklaring van de ene soevereine staat aan de andere. Dat is hier niet het geval want het kalifaat wordt niet erkend.
Daarnaast zijn wij wel vaker in oorlog geweest, als onderdeel van de NAVO. Dat wil niet zeggen dat wij zelf aangevallen worden. Een terroristische aanslag is bovendien geen oorlogsdaad. Anders was Nederland ook in oorlog geweest met Tristan van der Vlis, of RaRa.
En dat mensen het voor waar aannemen lijkt me vooral hun eigen probleem, en niet eentje van de rest van het volk. Laat Justitie maar gewoon vervolgen.
En terecht, deze man hoort op vrije voetenquote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:21 schreef AchJa het volgende:
Akse: ze kunnen me niet veel maken
LEEUWARDEN -
De vrijdag opgepakte Anti-IS-strijder Jitse Akse denkt niet dat justitie hem veel kan maken. "Ik vecht tégen IS, net als Nederland. Een huurling ben ik niet en ik ronsel hier in Nederland ook geen strijders of zo."
Hij geeft in een interview met de Leeuwarder Courant toe dat hij mensen heeft doodgeschoten maar wil er niet te veel over kwijt. ,,Eh… dat soort informatie hou ik liever voor mezelf. Justitie leest ook kranten, hoewel ze me niet heel veel kunnen maken, heb ik al gehoord van ingewijden," zegt hij. Maar mensen doodgeschoten. ,,Eh… ja.'' Hoeveel? Meer dan twee? ,,Eh… ja, dat wel.''
Hij zag in zijn tien maanden in Syrië honderden doden, maar bang dat hij zelf zou sneuvelen was hij niet. ,,Tja, ik ga er niet heen om dood te gaan, maar ik heb dat altijd wel gezien als beroepsrisico. Als het gebeurt, gebeurt het.''
De 47-jarige Leeuwarder werd vrijdag opgepakt vanwege zijn mogelijke rol bij het doden van IS-strijders. Hij is voorlopig op vrije voeten maar heeft wel zijn paspoort moeten inleveren.
Telegraaf
Wordt Erdogan ook opgepakt als hij naar Nederland komt voor die 200 burgerdoden van afgelopen maand?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Justitie vermoedt dat de Nederlander meevocht met de Koerdische militie YPG. "Volgens Amnesty International zou de YPG vorig jaar in het noorden van Syrië betrokken zijn geweest bij het verdrijven van burgers uit hun woningen, die vervolgens werden vernietigd", laat het OM weten. http://nos.nl/artikel/208(...)en-is-strijders.html
Wegens het verdrijven van burgers en vernietigen van woningen misschien?
Wordt Dronebama ook opgepakt?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:59 schreef Kloon7 het volgende:
[..]
Wordt Erdogan ook opgepakt als hij naar Nederland komt voor die 200 burgerdoden van afgelopen maand?
Als het aan mij ligt wel.quote:
Iemand gaat naar een ander land, vecht daar tegen een vijand en maakt doden.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 18:50 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
En terecht, deze man hoort op vrije voeten
Alsof ''kalifaat apen'' niet opgepakt worden.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:07 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Teruggekeerde kalifaat apen krijgen psychische hulp en weet ik het wat allemaal maar deze man wordt opgepakt![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tering, wat zijn wij debiel!
In een oorlog vallen altijd onschuldige slachtoffers.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Iemand gaat naar een ander land, vecht daar tegen een vijand en maakt doden.
Afgezien van de informatie van deze man zelf, weten niet of hij doden heeft gemaakt en hoeveel.
Kortom, er moet uitgezocht worden wat hij heeft gedaan. Want het kan heel goed dat hij in naam van het bestrijden van IS, onschuldige slachtoffers heeft gemaakt.
Nee hoor, die worden ook gewoon opgepakt. Zoals het hoort.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:07 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Teruggekeerde kalifaat apen krijgen psychische hulp en weet ik het wat allemaal maar deze man wordt opgepakt![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tering, wat zijn wij debiel!
Klopt, maar dit is niet onze oorlog, want wij zijn niet bezet. Dus een geradicaliseerd moslimgekkie is even strafbaar als iemand die denkt goed te doen door op eigen houtje af te reizen en de goede zaak te helpen. Dat is simpelweg niet toegestaan, maakt niet uit aan wiens kant je staat in het conflict.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:09 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
In een oorlog vallen altijd onschuldige slachtoffers.
Waarom riep Rutte dan zo hard dat we in oorlog zijn?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:22 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Klopt, maar dit is niet onze oorlog, want wij zijn niet bezet. Dus een geradicaliseerd moslimgekkie is even strafbaar als iemand die denkt goed te doen door op eigen houtje af te reizen en de goede zaak te helpen. Dat is simpelweg niet toegestaan, maakt niet uit aan wiens kant je staat in het conflict.
Omdat Rutte een idioot is door dergelijke uitspraken te doenquote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:22 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Waarom riep Rutte dan zo hard dat we in oorlog zijn?
Die man heeft gewoon niets verkeerd gedaan. En komt gewoon weer op vrije voeten. En terecht overigensquote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Omdat Rutte een idioot is door dergelijke uitspraken te doen
Dat jij denkt dat we dus een verzegelde envelop met een oorlogsverklaring naar het kalifaat hebben gestuurd, is natuurlijk jouw interpretatie. Er is helemaal niets in het kabinet besloten, er is niet gestemd in het parlement, er is bovendien niets om oorlog aan te verklaren, want het kalifaat is een verzonnen landje door figuren die niet helemaal toerekeningsvatbaar zijn omdat ze geloven in een malle god.
Bovendien was deze man al voor deze uitspraak in dat gebied aanwezig, dus kan dit niet als excuus aangevoerd worden.
Dat heeft hij wel. Je mag niet als individu naar een conflctgebied in het buitenland om aan welke zijde dan ook mensen te doden. Kun je hoog of laag springen, maar zo is het nu eenmaal.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:26 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Die man heeft gewoon niets verkeerd gedaan. En komt gewoon weer op vrije voeten. En terecht overigens
Ik begrijp die sentimenten wel. Ik ben ook niet rouwig om de door hem gedode IS-strijders. De wereld is beter af zonder hen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:33 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Misschien kan je het bespreken op de Nederland mijn vaderland Facebook pagina.
Wat een tokkie ben jij zeg
Daarbij hebben we voor een oorlog bevoegde militairen die ons land verdedigen. Niet elke willekeurige jan lulquote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik begrijp die sentimenten wel. Ik ben ook niet rouwig om de door hem gedode IS-strijders. De wereld is beter af zonder hen.
Echter, veel mensen beseffen zich niet dat je precedenten schept door dit toe te staan. IS-strijders mogen dan hetzelfde doen en kunnen niet meer vervolgd worden. Tanja Nijmeijer ook niet, bijvoorbeeld.
Er is namelijk geen manier om te bepalen wie in welk conflict de juiste partij is. Daar gaat de regering niet over, tenzij ons land zelf wordt aangevallen. Anders moeten we bij elk conflict in het buitenland eerst het parlement laten stemmen over welke zijde we in dit geval de 'good guys' vinden. Daar mag je dan voor gaan vechten op individuele basis. Anders niet. Dat is gewoon niet houdbaar.
Het verdedigen van het Koninkrijk is niet een exclusieve bevoegdheid van de Staat maar een burgerplicht.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Daarbij hebben we voor een oorlog bevoegde militairen die ons land verdedigen. Niet elke willekeurige jan lul
Zo is het ook nog eens een keer. Om dezelfde reden laten we de politie mensen arresteren, onderzoek doen en de telefoons aftappen. Omdat het een klerezooi wordt als iedereen dat zelf mag doen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Daarbij hebben we voor een oorlog bevoegde militairen die ons land verdedigen. Niet elke willekeurige jan lul
Als het Koninkrijk bedreigd wordt door buitenlandse mogendheden, ja. Dat is hier alles behalve het geval. IS staat niet aan de poorten van ons land te rammelen. Integendeel, het is een marginaal clubje aan het worden die niet verder komt dan hier en daar een bom af laten gaan.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:44 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het verdedigen van het Koninkrijk is niet een exclusieve bevoegdheid van de Staat maar een burgerplicht.
Moord is niet in Nederland gepleegd.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:51 schreef luxerobots het volgende:
Overigens, als ik in Nederland een moord pleeg, is dat strafbaar. Of ben ik toch een held en verdien ik een lintje als ik een pedofiel vermoord?
En ook niet op een pedofiel. Het is een vergelijking.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:54 schreef harrievankempen het volgende:
[..]
Moord is niet in Nederland gepleegd.
Door een Nederlander gepleegd dus valt onder het Nederlandse strafrechtquote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:54 schreef harrievankempen het volgende:
[..]
Denk dat ie meer risico liep in het Midden Oostenquote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:46 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik hoop voor de beste man dat zijn identiteit niet bekend wordt gemaakt. Er lopen namelijk nogal wat IS sympathisanten rond in Nederland.
Normaliter zou zo iemand uitgeleverd worden. Is het niet? En dan uiteindelijk misschien een deel of zelfs het geheel van zijn straf in Nederland uitzitten.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:54 schreef harrievankempen het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden ze hem de overuren nog uit moeten betalen nu, als je het netjes wil houden.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 20:33 schreef MMXMMX het volgende:
Mij bekruipt het gevoel dat hij nu juist de dingen deed die hij in het Nederlandse leger geleerd heeft.
Ja je hebt goed en slecht en hij vocht net als de westerse coalitie tegen het slechte dus ik zie geen probleem
Nee, want in het leger leer je luisteren naar meerderen die luisteren naar de politiek. En dat deed hij niet.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 20:33 schreef MMXMMX het volgende:
Mij bekruipt het gevoel dat hij nu juist de dingen deed die hij in het Nederlandse leger geleerd heeft.n
Pedo's die in Thailand kindjes verkrachten kunnen hier ook voor de rechter komen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 19:54 schreef harrievankempen het volgende:
[..]
Zeg gedraag je even.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 20:48 schreef Toefjes het volgende:
Het doden van IS strijders zou gelijkgesteld moeten worden aan het doden van een wesp. Mensen die dat doen krijgen ook niet het predicaat dierenbeul.
In het leger worden dit soort types ook uitgekotst ook al kun je ze het niet kwalijk nemen. Die andere IS-bestrijder had PTSS bijvoorbeeld. Sowieso ben je niet helemaal goed snik als je op eigen houtje dit soort acties gaat ondernemen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, want in het leger leer je luisteren naar meerderen die luisteren naar de politiek. En dat deed hij niet.
Ja, als je op die manier nou een ton per jaar kon verdienen sloeg het nog ergens op.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 21:35 schreef Falco het volgende:
[..]
In het leger worden dit soort types ook uitgekotst ook al kun je ze het niet kwalijk nemen. Die andere IS-bestrijder had PTSS bijvoorbeeld. Sowieso ben je niet helemaal goed snik als je op eigen houtje dit soort acties gaat ondernemen.
Het lijkt mij duidelijk dat hij geen Nederlandse militair meer is en dat hij dus gewoon vrij man was en alleen maar verantwoording hoeft af te leggen bij zich zelf en daar komt bij dat hij ook nog eens in een ver land was.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, want in het leger leer je luisteren naar meerderen die luisteren naar de politiek. En dat deed hij niet.
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 15:46 schreef RingBewoner het volgende:
Eigen rechter spelen is nooit echt de oplossing.
Dat kan je van Nederlandse pedofielen in Thailand ook zeggen. Dat zijn ook geen militairen maar vrije mensen. En dan is het ook nog eens in een ver land.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 21:52 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Het lijkt mij duidelijk dat hij geen Nederlandse militair meer is en dat hij dus gewoon vrij man was en alleen maar verantwoording hoeft af te leggen bij zich zelf en daar komt bij dat hij ook nog eens in een ver land was.
Dus als iemand daar bezwaar had dan had hij daar ook voor de rechter moeten verschijnen
En dat is schijnbaar niet gebeurd en dus is er volgens mij niet zoveel aan de hand
Sinds wanneer deelt de minister-president (wat Wilders niet eens wordt) lintjes uit?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 22:13 schreef luxerobots het volgende:
twitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 15-01-2016 om 18:01:34Als ik Minister-President was dan had ik de 47-jarige oud-militair die tegen ISIS vocht iets heel anders gegeven. https://t.co/sWbEEGlORH reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |