abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159400814
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:11 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals hier al eerder is aangegeven; morgen komen rond het middaguur 2 F-16's naar Schiphol.
Beiden afkomstig van vliegbasis Leeuwarden.
Zoals het nu lijkt worden ze hier geparkeerd; dus echt zichtbaar zijn ze niet (hooguit panoramaterras).
Doron Sajet van RTV Noord Holland is er (vanzelfsprekend) weer bij met vanaf 12:00 hier een livestream.

Tegenwoordig zijn F-16's een bijzonderheid op Schiphol; maar ooit (tussen 1979 en 1992) werden daar honderden F-16 gebouwd door Fokker. Samen met SABCA in België hebben ze 500 gebouwd voor de Nederlandse, Belgische, Noorse en Deense luchtmacht.
Op 13 september 1978 bracht een Amerikaanse Lockheed C-5 Galaxy de eerste F-16 naar Schiphol:

[ afbeelding ]

Dit was ooit dus de dagelijkse gang van zaken op Schiphol:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)76554.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]

Ok, dat laatste niet helemaal. :+
Volgens het ministerie is het nog niet eerder gebeurd :"P
Ik denk dat het eerder aan AT5 ligt.
http://www.at5.nl/artikel(...)-oefenen-op-schiphol
  dinsdag 26 januari 2016 @ 12:06:54 #210
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_159404243
Grappig om te volgen via Periscope
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_159404297
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 12:06 schreef Fiorano het volgende:
Grappig om te volgen via Periscope
Ook gewoon via RTV-NH http://www.rtvnh.nl/nieuws/178563/live-f16s-landen-op-schiphol





[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2016 12:11:14 ]
pi_159405317
Voor die piloten ook wel een mooie ervaring denk ik ^O^ ^O^
  dinsdag 26 januari 2016 @ 13:42:51 #213
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159406464




quote:
New Logo, Identity, and Livery for Alaska Airlines by Hornall Anderson

[...]

The more positive change than the logo might be the rendering of the Eskimo. (In a past thread someone pointed out you don’t call Eskimos Eskimos anymore because it’s politically incorrect but I’m not calling the Eskimo Eskimo, Alaska Airlines is, so Eskimo it is.) The previous rendering had its charm in that it looked like something you would find in an encyclopedia or a school textbook and it matched the texture of the logo but as an airline ambassador illustration it was literally too rough around the edges. The new rendering has more clearly defined features and better accentuates that he is wearing a parka while keeping all the moody shadows. The green and lighter blue liven up the illustration and add a spark to the tail of the plane.

[...]

In application, the identity revolves around some swooping, swooshing swathes of blues and greens that, again, are very airline-y. The backgrounds for the ticketing counter and gates do have a subtle way of standing out with the colorful corners but the dependance on blue is just like a dozen others. The supporting font is — guess who? — Circular and in this case it feels very out of place. There is no synergy going on between it and the logo or the Eskimo or the swooshes. It stands out too crisply from the rest. Overall, it’s not a highly inspiring redesign and rather than double-down on the quirkiness and ruggedness of the brand equity established they have moved away to safer territory.
Old Alaska Airlines liveries













New Alaska Airlines livery
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_159410632
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 12:10 schreef Fokker89 het volgende:
Nog wat meer foto's:













Helaas even daarvoor ook het laatste vertrek van een Malaysia Airlines toestel vanaf Schiphol:



9M-MRL en 9M-MRM die respectievelijk de vluchten van uit Amsterdam en Parijs nu uitvoeren terug naar Kuala Lumpur uitvoeren zijn de laatste 777's van de maatschappij in gebruik.
Verwachte aankomst van -MRL is morgenochtend 06:28 uur en -MRM om 07:51 uur.
Het lijkt erop dat de -MRM morgen nog een vlucht naar Guangzhou gaat uitvoeren, verder zie ik geen vluchten meer voor de 777's.

[ Bericht 18% gewijzigd door Iemand91 op 26-01-2016 20:05:16 ]
pi_159433321
“SLM tevreden met ‘nieuwe’ A340-313 Airbus”
quote:
PARAMARIBO, 27 jan – “De ‘nieuwe’ SLM Airbus A340 is nu precies een maand in operatie en de SLM is zeer tevreden met haar operationele performance en de vele positieve feedback van het reizend publiek”. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Daarin staat ook vermeld dat de SLM directie en haar personeel volledig achter het besluit staan m.b.t. tot het leasen van de A340-313 voor een periode van vier jaar.

“De stoelen in de businessclass stellen passagiers in de gelegenheid bijna geheel languit te kunnen liggen tijdens de vlucht (zgn sleepers) en zijn voorzien van een personal Inflight Entertainment (IFE) systeem. De stoelen in de economy class zijn zeer comfortabel en het IFE systeem in de economy class is gebaseerd op het cinema systeem” meldt de Public Relations afdeling van het bedrijf.

Met betrekking tot het onboard entertainment systeem meldt de SLM dat zij werkt aan het toepassen van een modern systeem waarbij passagiers op hun eigen smart telefoon, tablet of laptop entertainment kunnen streamen. “De passagier reist in een comfortabel en veilig passagiersvliegtuig en mag rekenen op de bekende gastvrijheid van het cabine personeel en de alom geroemde overheerlijke maaltijden aan boord. De SLM zal met de A340 haar product blijven verbeteren en zich blijven inzetten om alle passagiers steeds een kwalitatief goede service te blijven aanbieden” aldus Surinam Airways.
_O-

Enne, in navolging van de 747-8 lijkt ook de productie van de 777 gereduceerd te worden:
Boeing expected to announce 777 cut Wednesday
quote:
Boeing is likely to announce Wednesday morning another production rate cut, this time for the 777 program, according to a senior executive with a 777 customer whom Boeing consulted as it prepared its plan.
(...)
Another multimillion-dollar charge would need to be added if the 777 is cut. A second source also indicated that the announcement could come Wednesday, when the company reports its quarterly earnings.

Most Wall Street analysts have been predicting a 777 rate cut from the current 100 jets per year — but after the 747 cut, they’ve assumed a 777 announcement wouldn’t come until later in the year.

Boeing currently doesn’t have enough sales to fill all the 777 delivery slots between now and when production of the new 777X kicks into high gear after the turn of the decade.

Scott Hamilton, an Issaquah-based aviation analyst with Leeham.net, published an analysis Tuesday estimating that “Boeing needs to sell more than 200 777 Classics, all with delivery dates through 2021, to bridge the gap to full production of the 777X.”

Last year, Boeing sold just 38 of those current-model 777s.

Most financial analysts believe the 777 production rate will have to come down to about 70 jets per year, while one more pessimistic industry analyst has said it could go as low as 50 per year.
(...)
A 777 rate reduction is much more significant for Boeing than the cut to the 747.

About 2,000 people work directly on building the 747, and more than 3,000 on the 777.

And while the 747 is built at a very slow rate, the high-production, high-margin 777 is a cash cow for Boeing.
Verbaasd mij helemaal niets.
pi_159433457
Kunnen ze niet eerder starten met de productie voor de 777X dan? Natuurlijk gaan ze never nooit die orders voor de 777 vinden, want nu wil je vooral 777X's bestellen neem ik aan. Of ze moeten ze in de uitverkoop gooien... :P

Al wil je eigenlijk vooral met A350's vliegen natuurlijk. 8-)
Jack does it in real time...
pi_159433837
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:46 schreef DeeBee het volgende:
Kunnen ze niet eerder starten met de productie voor de 777X dan?
Nee.

Onlangs zijn ze begonnen met het ombouwen van een productielijn in Everett voor de 777X.
Hierop werden tot voor kort nog 787's gebouwd (KLM's PH-BHD was de laatste van die productielijn).

Daarnaast is het ontwerp nog niet compleet en worden nieuwe fabrieken nog gebouwd (o.a. voor de vleugels, staart etc.).
quote:
Natuurlijk gaan ze never nooit die orders voor de 777 vinden, want nu wil je vooral 777X's bestellen neem ik aan. Of ze moeten ze in de uitverkoop gooien... :P
En daar zeg je het zelf al.

Wat als je als maatschappij een groot toestel zoekt en die ook snel wil. De 787's en A350's mag je voor in de lijn staan.
Maar voor de 747-8 en 777-300ER kun je nu vrij snel krijgen en voor een flinke discount.

Echter komen er nu ook tweedehands 777's op de markt en maatschappijen als Delta hebben al aangegeven dat die ook zeer interessant zijn want ze kosten een fractie van wat een nieuw toestel moet kosten (zelfs na de grote discounts die men krijgt)
  Moderator woensdag 27 januari 2016 @ 12:05:30 #218
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159433870
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:39 schreef Iemand91 het volgende:

[b]Boeing expected to announce 777 cut Wednesday


[..]

Verbaasd mij helemaal niets.
Is de 777 alweer dusdanig verouderd dan?

Wordt er gewoon niet meer geïnvesteerd of wordt het aandeel door de A350 weggesnoept?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159434017
Wat ik lees hebben ze wat updates doorgevoerd in de loop der jaren, maar de 777 is in principe 'al' 20 jaar oud natuurlijk. Dus een flinke upgrade is logisch, dat er weinig partijen nu nog 777's bestellen dus ook. Want vooral de tweedehands opties zijn er ook legio als je ziet hoeveel carriers ze uitfaseren of daarmee beginnen.

Ik denk niet dat de A350 per se marktaandeel afsnoept, al zijn er wel een flink aantal orders voor (777 momenteel grappig genoeg, volgens Wikipedia). :P Overigens heb ik een paar keer met de 787 gevlogen nu en ik vind het wel een mooi vliegtuig, maar ik hoor van iedereen dat ze de A350 nog een stuk fijner vinden. Dus Airbus heeft wel een super goed toestel ontworpen en afgeleverd denk! Nog een goede maand en dan zelf eindelijk met de A350 mee als ik op wintersport ga (DOH - MUC).
Jack does it in real time...
pi_159435860
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 12:05 schreef derLudolf het volgende:
Is de 777 alweer dusdanig verouderd dan?
Ligt eraan.

De non-ER versies zijn niet bepaald efficiënt en de -200ER wordt stevig aangevallen door de A330's.
(Die kunnen bijna alles wat de -200ER kan en zuiniger)

De 777-300ER is nog wel in a class of its own.
quote:
Wordt er gewoon niet meer geïnvesteerd of wordt het aandeel door de A350 weggesnoept?
Boeing richt zich nu meer op de 777X en iedereen weet dat over een ~5 jaar deze serie komt.
Dan is het dus een afweging van nu een toestel dat prima is of de tijd uitzitten en de 777X bestellen.
En inderdaad, je hebt nu de A330neo, de A350 en uit eigen stal de 787 dus er is voor de klanten veel te kiezen.
  Moderator woensdag 27 januari 2016 @ 14:02:55 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159437010
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 13:21 schreef Iemand91 het volgende:

De non-ER versies zijn niet bepaald efficiënt en de -200ER wordt stevig aangevallen door de A330's.
(Die kunnen bijna alles wat de -200ER kan en zuiniger)
De huidige A330-300 bedoel je dan? Want KLM is voert de A330-200's af, terwijl de 777-200ER's blijven? Of heeft dat met lease vs. eigendom te maken?

Op de Wiki van KLM staan trouwens 7 orders voor de A350-900 :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159437400
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 14:02 schreef derLudolf het volgende:
De huidige A330-300 bedoel je dan? Want KLM is voert de A330-200's af, terwijl de 777-200ER's blijven? Of heeft dat met lease vs. eigendom te maken?
Vele factoren. Lease zal er inderdaad mee te maken hebben. Ik heb even mijn bestanden niet bij me maar ik geloof dat alle A330's bij KLM geleased zijn. Daar kom je als maatschappij dus vrij makkelijk af (wanneer de lease afloopt).

Maar de A330-200 is een zeer geduchte concurrent voor de 777-200ER geworden maar ook de A330-300 (zeker nu met de HGW-versies) is aantrekkelijk.
quote:
Op de Wiki van KLM staan trouwens 7 orders voor de A350-900 :9
Kan altijd nog veranderen. Hoewel er wel registraties voor bekend zijn.
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:29:00 #223
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_159439717
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 14:17 schreef Iemand91 het volgende:
Maar de A330-200 is een zeer geduchte concurrent voor de 777-200ER geworden maar ook de A330-300 (zeker nu met de HGW-versies) is aantrekkelijk.
De A330 heeft toch gewoon een 2-4-2 opstelling, tegen een 3-4-3 van de 777? Is dat dan niet een beetje appels met peren vergelijken :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_159440059
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:29 schreef flipsen het volgende:
De A330 heeft toch gewoon een 2-4-2 opstelling, tegen een 3-4-3 van de 777? Is dat dan niet een beetje appels met peren vergelijken :?
Nee.
Want diezelfde 777 kun je ook inrichten met 2-5-2 en de A330 met 3-3-3 waardoor je per rij dus evenveel stoelen hebt.

Je kunt dergelijke toestellen vergelijken als ze raakvlakken hebben met elkaar.
Dus bijvoorbeeld vergelijkbare range, aantal passagiers/cargo etc. etc. etc.
Dan zie je dat in een A330-300 bijna zoveel passagiers gaan als in een 777-200ER (verschil bij KLM is 24 passagiers), evenveel cargo en een kleinere range maar wel met een lager brandstofverbruik.
Als je die range dus niet nodig hebt, dan heb je aan de A330-300 dus een goede optie t.o.v. de 777-200ER.

Een eenvoudiger vergelijkingsmiddel is de vraag; hoeveel kost het mij (de maatschappij) om 1 passagiers (of 1 eenheid vracht) over een bepaalde afstand te vervoeren.
Op die manier kun je dus eigenlijk allerlei toestellen met elkaar vergelijken.

[ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 27-01-2016 15:58:08 ]
pi_159441535
quote:
Op die manier kun je dus eigenlijk allerlei toestellen met elkaar vergelijken.
Er zijn zoveel factoren die meespelen dat het niet meevalt er een volledige lijst van te maken. Van de brandstofprijs via de levertijd van de toestellen tot politiek (Boeing versus Airbus).

KLM krijgt volgens plan nog vier van de (nu) nieuwste triples, die minder brandstof gebruiken dan de full-pax 747's en een hogere inzetbaarheid hebben dan de 747's (minder dagen onderhoud per periode). Toch kunnen ongeveer evenveel mensen mee. Er is geen concurrent van Airbus voor hetzelfde segment. Dan loont het kennelijk de moeite.
De mogelijke levering van A350's aan KLM is het onderwerp van speculaties. Het zou voordelig kunnen zijn om op termijn 1 set lange-afstandsbemanning te hebben voor de 777's en 787's.

[ Bericht 0% gewijzigd door inkjet op 27-01-2016 16:48:16 ]
--
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:52:11 #226
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159441945
Het is idd een hele waslijst die meespeelt. Concurrentie op de routes die gevlogen worden, verwachtingen van de klant (Amerikanen en Fransen zullen mogelijk eerder kiezen voor een maatschappij met toestellen uit eigen land) of een staatshoofd die een grote vloot autobussen wil.
Of regelgeving waardoor je alleen met viermotorige vliegtuigen kan vliegen.
Faciliteiten op het vliegveld waar je naar toe wil vliegen spelen ook mee, een A380 kan je niet overal kwijt.

Het aantal vluchten dat je uit kan voeren doet ook nog een duit in het zakje.
So we just called him Fred
  woensdag 27 januari 2016 @ 17:58:57 #227
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_159443919
Zou de doorsnee passagier echt opletten met welk toestel zij worden vervoert? Mijn ouders vliegen eens per 2 jaar naar Portugal in een 737 maar dit weten zij zelf niet eens. Als ze maar worden vervoert.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  woensdag 27 januari 2016 @ 18:05:33 #228
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159444119
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:58 schreef Woods het volgende:
Zou de doorsnee passagier echt opletten met welk toestel zij worden vervoert? Mijn ouders vliegen eens per 2 jaar naar Portugal in een 737 maar dit weten zij zelf niet eens. Als ze maar worden vervoert.
Daar sta je nog raar van te kijken. Zo was er in het verleden al een hele groep reizigers die extra wilde betalen om in een Concorde te zitten.
Ik ken ook mensen die per se met TUI willen vliegen omdat ze dan in een 787 kunnen zitten, terwijl anderen diezelfde route liever per 747 van de KLM zitten.

En ook zelf kies ik liever voor een airline die met een 787 vliegt, vanwege de luchtdruk in de cabine.
So we just called him Fred
pi_159444154
De meeste mensen boeit het geen flikker, als ze maar van A naar B komen :Y

''Wat voor vliegtuig?! Zunne grote met vleugels!''
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  woensdag 27 januari 2016 @ 18:39:00 #230
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159444948
quote:
14s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:07 schreef Blistering het volgende:
De meeste mensen boeit het geen flikker, als ze maar van A naar B komen :Y

''Wat voor vliegtuig?! Zunne grote met vleugels!''
Totdat ze erachter komen dat Amsterdam - Natal met een 767 nonstop een stuk relaxter is dan met 737 met zowel op de heen en terugweg een tankstop.
So we just called him Fred
pi_159447577
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:39 schreef Iemand91 het volgende:
Enne, in navolging van de 747-8 lijkt ook de productie van de 777 gereduceerd te worden:
Boeing expected to announce 777 cut Wednesday
Verbaasd mij helemaal niets.
Boeing twitterde op woensdag 27-01-2016 om 16:42:48 #Boeing confirms 777 production rate move to 7/mo from 8.3/mo in 2017 to smooth 777X transition. reageer retweet
En over de 777 gesproken:



Qatar Airways plant vlucht van 18,5 uur
quote:
Vliegmaatschappij Qatar Airways heeft een vlucht aangekondigd met een recordduur van 18 uur en 34 minuten.

De luchtvaartmaatschappij wil een verbinding instellen van Doha (Qatar) naar Auckland (Nieuw-Zeeland). De afstand is bijna 14.539 kilometer, meldt The Guardian.

De vlucht duurt daarmee twee uur langer dan de huidige langste vlucht ter wereld, van Dallas (Verenigde Staten) naar Sydney (Australië). Deze duurt 16 uur en 55 minuten.

De langste vlucht vanuit Nederland gaat van Schiphol naar Guayaquil (Ecuador) en duurt 14 uur en 25 minuten.

Overigens zal het huidige record in maart ook al worden gebroken, door de Emirates-vlucht van Dubai naar Panama-Stad (17 uur en 41 minuten).
Ga er maar aan staan. :o

Let overigens maar niet op het belabberde NU-bericht. :')

[ Bericht 13% gewijzigd door Iemand91 op 27-01-2016 20:34:27 ]
  woensdag 27 januari 2016 @ 19:57:43 #232
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_159447785
Ik kijk zeker wel naar het type vliegtuig als ik een ticket boek. Kost het niet té veel extra, dan betaal ik graag wat bij voor een fatsoenlijke kist. Moet in mei weer even naar Lima vanuit Santiago, zit ik toch heel wat liever in een767 of nog beter de 787 dan opgevouwen in een 320 :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_159447962
Van posters in een Algemeen Luchtvaarttopic verwacht ik dan ook wel dat ze dergelijke zaken checken :P
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_159448452
quote:
6s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:03 schreef Blistering het volgende:
Van posters in een Algemeen Luchtvaarttopic verwacht ik dan ook wel dat ze dergelijke zaken checken :P
Yup, net als de stoelindeling op Seatguru. :s)
--
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:22:02 #235
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159448534
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:19 schreef inkjet het volgende:

[..]

Yup, net als de stoelindeling op Seatguru. :s)
Die is helaas niet waterdicht :'(
So we just called him Fred
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:25:44 #236
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159448636
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef flipsen het volgende:
Ik kijk zeker wel naar het type vliegtuig als ik een ticket boek. Kost het niet té veel extra, dan betaal ik graag wat bij voor een fatsoenlijke kist. Moet in mei weer even naar Lima vanuit Santiago, zit ik toch heel wat liever in een767 of nog beter de 787 dan opgevouwen in een 320 :Y
In een 767 of 787 kun je opgevouwder zitten dan in een A320...
pi_159449095
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:22 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Die is helaas niet waterdicht :'(
Dat klopt. Bijvoorbeeld de 737-700 van KLM was verouderd toen ik daar laatst op zocht. Maar als je geen idee hebt moet je toch wat...
--
pi_159449150
quote:
Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777 zou het bereik 14500 km zijn, zetten ze geen 787 in?
--
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:49:45 #239
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159449372
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:42 schreef inkjet het volgende:

[..]

Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777 zou het bereik 14500 km zijn, zetten ze geen 787 in?
Die redt dat ook maar net... Die kan max 15200 km vliegen. Dat is wel krap hoor.
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:07:46 #240
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_159450091
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:42 schreef inkjet het volgende:

[..]

Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777 zou het bereik 14500 km zijn, zetten ze geen 787 in?
Volgens de cijfers van Boeing zelf (2 class config, 100% load factor)

777-200LR (317 passagiers): 15840 km
787-9 (290 passagiers): 14140 km

Laatste stukje zwemmen dus met een 787 als je nog wat passagiers wilt meenemen.
pi_159451676
quote:
Volgens de cijfers van Boeing zelf (2 class config, 100% load factor)

777-200LR (317 passagiers): 15840 km
787-9 (290 passagiers): 14140 km

Hmm, ik was de -200 vergeten. Het 'maar net' halen is inderdaad riskant. Wat meer tegenwind of andere route door omstandigheden en je hebt een groot probleem.
--
pi_159452682
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:42 schreef inkjet het volgende:
Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777 zou het bereik 14500 km zijn, zetten ze geen 787 in?
Ten eerste kijk je bij Wikipedia bij de 777-300ER, niet de -200LR.
Ten tweede kun je Wikipedia niet gebruiken voor dergelijke data.

Als je de papieren van Boeing zelf erbij pakt dan kom je erachter dat bij een te vliegen afstand van 14.500 kilometer (afstand Doha - Auckland) je zo'n 65.000 kilo payload mag hebben (passagiers, bagage en cargo).
In hun 777-200LR's gaan 259 passagiers en dan hou je dus zo'n 40.000 kilo over dat aan cargo mee kan.

Qatar heeft qua 787's nu alleen de -8 en deze kan met deze afstand zo'n 30.000 kilo aan payload meenemen. Met hun 254 passagiers hou je dan nog geen 5.000 kilo over voor cargo.

Dit zijn de meest gunstige cijfers dus zeker in het geval van de 787-8 krijg je dan restricties (denk aan rijen stoelen afsluiten voor passagiers).
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:54 schreef inkjet het volgende:
Hmm, ik was de -200 vergeten. Het 'maar net' halen is inderdaad riskant. Wat meer tegenwind of andere route door omstandigheden en je hebt een groot probleem.
In het specifiek heb je de -200LR vergeten; die heeft iets langere benen dan de rest van de 777-serie. :+
pi_159455708
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:41 schreef Iemand91 het volgende:
Is (voorlopig?) dus Air France geworden:

Air France hervat route naar Teheran
KLM lijkt ook weer naar Iran te gaan:

BREAKING: KLM Enters Iran Again
quote:
KLM is back with flights to the Iranian capital after three years. The airlines has been rumored to start flights to Tehran for a very long period, now it is reality. Iran Air already operates this route with two weekly flights, and the competition on the route will remain low, even now when KLM enters the fight.

Starting on 2 May 2016, KLM will offer four weekly flights operated by Boeing 777-200, with new Business Class, from Amsterdam to Tehran. KL433 from Amsterdam will depart at 17:25, and land in Tehran at 01:05. Two hours later it heads back as KL434, home to Amsterdam with the time 06:20 as scheduled arrival. The flight time is around five and a half hour.
  donderdag 28 januari 2016 @ 10:55:34 #244
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159460893
Correndon heeft een nieuw flight safety instructions filmpje gemaakt:

En de zaken gaan goed bij die club, dit jaar komt er (tijdelijk?) een 4e toestel bij: PH-CDH
De 737 wordt geleased van Air Berlin, dus binnenkort zal AF-KLM wel gaan klagen dat de golfcarriers nu ook de markt van Transavia met oneerlijke concurentie te lijf gaan :+
So we just called him Fred
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:11:16 #245
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159461227
Transavia heeft overigens niet zoveel te klagen, dit jaar maar liefst 7 toestellen voor de zomerlease (allen van GOL), 2 toestellen geleased van GOL tot en met oktober volgend jaar en levering van 3 nieuwe toestellen dit jaar. In de zomer worden er Nederlandse toestellen gestationeerd in Frankrijk en Duitsland.

Bij TUI blijft het vooralsnog stil, ook geen nieuws meer over hun 6e 737-800 (PH-TFE), die toch écht in 2015 zou komen...
So we just called him Fred
pi_159462492
Cathay Pacific rebrands Dragonair as 'Cathay Dragon'
quote:
Cathay Pacific will rebrand its regional offshoot Dragonair as ‘Cathay Dragon’ as part of a continued brand overhaul for the Hong Kong-based airline.

The move, announced today to staff at the airline's headquarters, will underscore Dragonair's links to its highly-regarded parent.

It includes a new red-tailed livery (above) based on the streamlined look of Cathay Pacific, which will adorn Cathay's first Airbus A350 (below) when it takes to the skies by mid-year.

The merged brand has been on the cards since at least 2013, when the airline commissioned this concept artwork featuring the 'Cathay Dragon' brand.

Dragonair flies mainly into China and Asia, with seating based on Cathay Pacific's existing products for a more seamless travel experience when hopping between CX and KA flights.

For example, Dragonair's first class seats are adapted from Cathay's international business class while both airlines share the same regional business class seat.
Dragonair has also adopted the same economy seats as seen on Cathay's long-haul international flights.

That's not to mention Dragonair's on-demand inflight entertainment system named StudioKA – which is modelled on Cathay Pacific's StudioCX system and includes iDevice connectivity, USB ports and AC power sockets in every seat from tip to tail.



Zoek het verschil met:




Boeing 747 Air France vliegt in formatie met Patrouille de France
quote:
PARIJS - De laatste Boeing 747-400 van Air France maakte woensdag een bijzondere vlucht boven Frankrijk. Het toestel vloog in formatie met de Patrouille de France, het demonstratieteam van de Franse luchtmacht. Dat leverde bijzondere beelden op, waarvan de luchtmacht een preview heeft vrijgegeven.

Het betrof een afscheidsvlucht; eerder deze maand voerde Air France de laatste passagiersvlucht uit met de iconische 'Jumbo-Jet'.
Gaat om F-GITD (het toestel dat twee weken geleden in de hangar stond (zie mijn post van 14 januari); filmpje staat op hun twitter:

Armee_de_lair twitterde op woensdag 27-01-2016 om 19:47:47 #exclusif quelques secondes du rdv de la @PAFofficiel et du dernier #747 d' @airfrance en vol. C'est cadeau :-) https://t.co/w4L5v2bq4Z reageer retweet
pi_159473814
Iran Air plaatst order voor 73 widebodyvliegtuigen van Airbus
quote:
PARIJS - Er werd al flink over gespeculeerd, maar het is nu definitief: Iran Air bestelt 118 vliegtuigen bij Airbus, waarvan 73 widebodyvliegtuigen. Een overeenkomst daarover werd donderdag ondertekend in het Élysée Paleis in Parijs. De megaorder omvat onder meer twaalf A380's en zestien A350-1000's.

Daarnaast neemt Iran Air ook nog achttien widebodyvliegtuigen van het type A330neo en 27 van het type A330ceo in gebruik. Verder omvat de bestelling 21 toestellen uit de A320ceo-serie en 24 toestellen uit de A320neo-serie.

In totaal gaat het dus om 73 widebodyvliegtuigen en 45 ‘single aisle’-vliegtuigen die de Iraanse luchtvaartmaatschappij bij de Europese vliegtuigbouwer bestelt. De hoeveelheid vliegtuigen die zijn besteld zullen enerzijds nodig zijn ter vervanging van de verouderde luchtvloot in Iran, maar anderzijds ook voor groei.

Opvallend is het grote aantal vliegtuigen voor langeafstandsroutes en een grote passagierscapaciteit onderdeel zijn van de order. Mogelijk groeit Teheran daardoor uit tot een belangrijke overstaphub, in de slipstream van Dubai, Doha, Abu Dhabi en Istanbul.

Volgens de gesloten overeenkomst gaat Airbus ook helpen bij het moderniseren van de luchtvaartsector in Iran, onder andere op het gebied van luchtverkeersleiding, vliegtuigonderhoud, trainingen en operaties.

De ondertekening van de orderovereenkomst vond plaats tijdens het bezoek van de Iraanse president Hassan Rouhani’s aan de Franse president François Hollande.
Da's geen kattenpis.
En allemaal aankoop, geen lease. Heel slim.
Airbus mag zich in hun handen wrijven.

Simulatorshot:
  donderdag 28 januari 2016 @ 20:04:48 #248
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159473943
Lijkt me redelijke optimistisch die order...
pi_159474186
quote:
In het specifiek heb je de -200LR vergeten; die heeft iets langere benen dan de rest van de 777-serie. :+
Inderdaad, LR is meer dan ER :s)
--
pi_159474522
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:04 schreef Sunri5e het volgende:
Lijkt me redelijke optimistisch die order...
Vooral de A380 order...
pi_159475059
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:30 schreef Mikey92 het volgende:

[..]

Vooral de A380 order...
Ben benieuw waar ze deze op gaan inzetten, LHR, CDG en JFK :P?
  Moderator donderdag 28 januari 2016 @ 20:52:48 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159475221
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Iemand91 het volgende:
Iran Air plaatst order voor 73 widebodyvliegtuigen van Airbus

[..]

Da's geen kattenpis.
En allemaal aankoop, geen lease. Heel slim.
Airbus mag zich in hun handen wrijven.

Simulatorshot:
[ afbeelding ]
Wow, dat gaat lekker :D :D
De 787's verkopen wel lekker, de 737's zullen wel doorgaan maar de 777 en metname 747 worden hard teruggeschroefd.

Terwijl de meeste modellen van AB wel lekker gaan toch? Voor de A330neo is ook wel voldoende interesse of niet?

Zijn er nog voldoende A330ceo orders? Of is die productie wel teruggeschroefd?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 28 januari 2016 @ 20:53:25 #253
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159475246
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef zlotka het volgende:

[..]

Ben benieuw waar ze deze op gaan inzetten, LHR, CDG en JFK :P?
Frankfurt?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159475247
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:04 schreef Sunri5e het volgende:
Lijkt me redelijke optimistisch die order...
Valt mee, er wonen 80miljoen mensen, evenveel als in Duitsland. En het is het 18de land op basis van GDP, een relatief rijk land. Al die mensen mogen opeens de wereld over.
  donderdag 28 januari 2016 @ 20:54:06 #255
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159475269
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef zlotka het volgende:

[..]

Ben benieuw waar ze deze op gaan inzetten, LHR, CDG en JFK :P?
Dat zijn wel de laatste 3 steden op deze wereld waar ze op een A380 vol moslims zitten te wachten o|O
  donderdag 28 januari 2016 @ 20:57:47 #256
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159475433
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Iemand91 het volgende:
Iran Air plaatst order voor 73 widebodyvliegtuigen van Airbus

[..]

Da's geen kattenpis.
En allemaal aankoop, geen lease. Heel slim.
Airbus mag zich in hun handen wrijven.

Simulatorshot:
[ afbeelding ]
Die vervanging is eigenlijk wel hard nodig:


Zal wel betekenen dat de 747SP's waar ze mee vliegen uit de roulatie gaan :'(
Weer 3 exemplaren van deze bijzondere 747 die aan de kant worden geschoven voor iets moderners. Wat ze nog meer bijzonder maakt is dat het enige Boeings zijn die Iran Air nog heeft die vanuit de fabriek direct aan Iran Air zijn geleverd en nog in de actieve dienst zijn. Ze lopen dan nu dan ook tegen de 40 jaar. Overigens is van de 747SP's alleen de EP-IAC nog recentelijk in de lucht geweest:
https://www.flightradar24.com/data/airplanes/ep-iac

De rest staat, samen met groot deel van de vloot "opgeslagen" op de vliegvelden van Teheran:

Mehrabad International Airport


Imam Khomeini International Airport
(hier staan ook nog 2 747's aan de oostzijde van het vliegveld)

Door alle economische sancties konden ze nergens heen vliegen en hebben ze ook niet veel om méé te vliegen.
So we just called him Fred
pi_159475479
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:54 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat zijn wel de laatste 3 steden op deze wereld waar ze op een A380 vol moslims zitten te wachten o|O
_O-

Emirates, Qatar en Etihad vullen ze ook wel op deze routes, en die zitten toch ook vol met o.a. moslims.

Edit: Toronto, Sydney, Seoul, Hong Kong, genoeg andere routes :9
  Moderator donderdag 28 januari 2016 @ 21:03:30 #258
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159475707
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:54 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat zijn wel de laatste 3 steden op deze wereld waar ze op een A380 vol moslims zitten te wachten o|O
Volgens mij zijn die Iraniërs nog niet zo beroerd hoor. Best ontwikkeld ook
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159477179
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:52 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er nog voldoende A330ceo orders? Of is die productie wel teruggeschroefd?
Een deel van hun order zijn A330ceo, van Airbus zelf:
quote:
Covered in the historic accord are: 21 A320ceo Family and 24 A320neo Family jetliners, 27 from the A330ceo Family, 18 A330-900neo aircraft, 16 A350-1000s and 12 A380s.
Verder:
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:51 schreef Iemand91 het volgende:
Qatar Airways plant vlucht van 18,5 uur
[..]
Ga er maar aan staan. :o
En dat kon Emirates niet zomaar laten gebeuren:

Emirates Goes Non-Stop Dubai-Auckland from March

New Zealand to be Served with Five Daily Flights
Thursday, January 28, 2016 — DUBAI, U.A.E., 28 January 2016: Emirates today announced that it will start its first non-stop service from Dubai to Auckland on 1 March 2016, bringing many of its 38 European destinations and cities within just one-stop range of New Zealand through direct connections in Dubai.

The new service will be in addition to the award-winning airline’s existing flights, meaning that Emirates will then have five services daily into New Zealand – three A380 double-decker services to Auckland via Australia, a daily Christchurch service with a Boeing 777-300ER, and the new non-stop service operated with a Boeing 777-200LR.

The new service will bring New Zealand much closer than at present, with an estimated flight time of just under 16 hours from Dubai to New Zealand and 17 hours, 15 minutes in the other direction, cutting journey times by almost three hours each way.

“Having just one stop on the long haul to New Zealand will make the journey quicker and more comfortable. This will be a boon to many business people, tourists, expatriate New Zealanders and other travellers in Europe, parts of Africa and the Middle East,” said His Highness Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman and Chief Executive, Emirates Airline and Group.

“Tourists, in particular, will now have more options – travelling to Auckland with a stopover in Australia on one of our three daily A380s, flying non-stop direct into Auckland, or flying to the South Island on our daily Christchurch service. New Zealand currently hosts about three million tourists a year and we want to do our part to cater for that flow and grow that figure above current expectations.

“Operating a non-stop service between Dubai and Auckland has been in our sights for some time, dependent on availability of suitable aircraft as we rapidly expand our global network of destinations, and frequency of flights and capacity on existing routes. We are particularly delighted that we can now bring this exciting plan to fruition.”

HH Sheikh Ahmed said that an aggressive fleet growth and renewal programme which is rapidly expanding both its A380 and Boeing 777 numbers had meant that the right sort of aircraft for the ultra-longhaul non-stop flight from Dubai was now available.

“Emirates started operating in New Zealand with a double-daily Auckland service in August 2003, adding a third daily Auckland service a few months later, and then providing a daily Christchurch service in 2004. Progressively from 2009 onwards, we have upgauged the Auckland services to our flagship A380s and today these fly via Sydney, Melbourne and Brisbane respectively to Dubai and beyond, and reverse.

“Auckland as the major gateway is now a thriving and attractive city of 1.5 million and, together with tourism and business traffic, we are sure that it will easily sustain the introduction of the extra flight.”

With the introduction of the non-stop service, Emirates will then be flying more than 2,000 seats a day in each direction on New Zealand services.

The Boeing 777-200LR aircraft that will operate the new, non-stop route are purpose-built for ultra-longhaul flights, carrying up to 266 passengers. Like Emirates’ other New Zealand flights, the aircraft will offer three cabin classes: eight First Class suites, 42 lie-flat Business Class seats and 216 comfortable Economy Class seats.

The flights will feature Emirates’ gourmet meals and fine wines, and more than 2,000 channels of entertainment and information will be available on large, individual screens. Passengers will have the airline’s usual generous free baggage allowances – 30kg for Economy Class, 40kg for Business Class, and 50kg for First Class.

New Zealand exporters will also benefit from the new service, being able to access more capacity through Dubai, one of the world’s major cargo hubs, particularly of benefit with perishable goods for markets in the Middle East and Africa regions. New Zealand is renowned for its high quality produce including dairy products.

Operating eastbound as flight EK 448, the service will depart Dubai at 10:05am and arrive in Auckland the following day at 11:00am (local summer time). Eastbound the new flight will offer short connections in Dubai from 24 of Emirates’ destinations in Europe. On arrival in Auckland, passengers will be able to connect to a number of other points on codeshare partner Jetstar’s domestic flights.

Operating westbound as flight EK 449, the non-stop service will depart Auckland each night (local summer time) at 9:30pm, arriving in Dubai the following morning at 5:45 am (local time), connecting with Emirates’ flights to 38 Europe destinations, as well as other destinations in India, Africa and the Middle East.

Travellers currently booked on existing services to Dubai and beyond will be able to switch to the new service without additional fees (subject to seat availability).
  donderdag 28 januari 2016 @ 21:38:55 #260
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159477231
KLM weer mad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')