abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159414329
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Ik heb dat bij m'n laatste werkgever gedaan, me gewoon aan de uren gehouden aangezien ze daar totaal de weg kwijt waren met achterlijke hoeveelheden aan vergaderingen en ik mezelf gewoon aan het opbranden was. Ik kreeg mooi de vinger van de directie en werd gedreigd met een ontslagprocedure, volgens de rechtsbijstand stond ik niet bepaald sterk. De uitspraak van de rechter hier bevestigd dat nog maar weer een keer.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_159415726
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.

Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.

Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.

De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.

Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.

Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.

Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
pi_159416152
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien zou je ze juist moeten uitleggen waarom docent zijn wel gelukkig maakt.
Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 januari 2016 @ 19:50:09 #204
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159416267
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.

(...)
Zulke clichés uitbraken en vervolgens in amper 100 woorden met sjabloonoplossingen komen alsof je de eerste bent die het verzonnen heeft.

Mensen die anderen verwijten 'in problemen te denken' zie ik persoonlijk graag gevierendeeld door een stoet paarden, en hun vlees aan de honden gevoerd.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 20:00:11 #205
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159416572
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...
Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159416681
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.
Als je maar een kort antwoord hoeft te geven en het is volstrekt helder wat dat antwoord moet zijn en je kan het eindeloos oefenen waarbij de computer bijhoudt wat je goed en fout doet zodat de foute elementen met een hogere frequentie worden herhaald: geweldig. Daar moet vooral meer gebruik van worden gemaakt. Voor hoofdrekenen - een kleine minderheid van het rekenvak - is het ook aardig.
Voor heel veel dingen is het niet goed te gebruiken. Formules invoeren in een computer is op zijn zachtst gezegd erg omslachtig, tekeningen invoeren idem dito, laat staan dat een computer tekeningen kan nakijken. Zo gauw een open antwoord ietwat complexer wordt dan het noemen van een feitje, woordje of getalletje (vooruit, 2 of 3 woordjes gaat ook nog wel bij grammaticale oefeningen ;)) dan loopt het in de soep.
Alleen het eindantwoord geven bij een exacte vraag? Dat klinkt leuk en aardig maar wat als iemand de juiste aanpak heeft maar ergens klungelt met de uitwerking? 0 punten?

Ik stel niet dat er niet van alles verbeterd kan worden en dat de ICT hier niet bij kan helpen maar we moeten er geen wonderen van verwachten. Ik zou ICT trouwens wel meer inzetten voor kennisoverdracht maar aanvullend en niet plaatsvervangend. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie is ICT een geweldig hulpmiddel, voor vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde ook. Het wordt onderbenut maar zet het niet in met het doel minder lerarenuren nodig te hebben, dan ben je verkeerd bezig.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159416734
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?
Dat lijkt me erg logisch. De relevante vraag is hoeveel geschikte leraren we als het ware weggooien doordat zij wel de enige kostwinner van het gezin zijn, hierbij de grootte van het gezin buiten beschouwing gelaten (een eenpersoonsgezin is ook een gezin volgens economen). Zo bezien lijkt het mij best een probleem dat je 5 dagen moet werken voor een 4-dagen-loon.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 januari 2016 @ 20:09:16 #208
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_159416906
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_159416937
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.

Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.

Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.

De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.

Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.

Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.

Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
Mijn hoge werkdruk zit 'em niet in het lessen voorbereiden en nakijkwerk. Als het alleen dat zou zijn, zou het ook nog wel druk zijn, maar dat heb je inderdaad grotendeels zelf in de hand, door hoe je dingen plant, afstemt, e.d..
Ik ervaar een hoge werkdruk door alle taken die erbij komen: mentor zijn, begeleiden van leerlingen bij profielwerkstukken, in een werkgroep zitten om na te denken over beleid van de school, een masterclass organiseren voor excellente leerlingen, een excursie organiseren, mails van ouders beantwoorden, gesprekken met ouders voeren, verslagen van die gesprekken maken, vergaderen. Van docenten wordt verwacht dat het duizendpoten zijn, die al die verschillende kwaliteiten en vaardigheden in huis hebben, en dat moet je dus vaak onder tijdsdruk doen, met veel ogen op je gericht. Want laat je een keer een steek vallen, dan zijn er meteen leerlingen, ouders, en een directie die daar iets van vinden.

Ik ben het er wel mee eens dat docenten niet teveel in die klaagmodus moeten zitten. Het is duidelijk dat een rechtszaak van een individuele docent geen zoden aan de dijk zet. De beroepsgroep zal collectief iets moeten ondernemen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159418815
@Ringo, wat heb je zelf voor oplossingen? En wat zou je er zelf aan doen? In veel gevallen reageren leraren zo, maar met oplossingen en innovatie komen ze niet. Les geven zoals dat 50 jaar geleden ook al ging. Wie zegt dat de huidige vorm de beste vorm is? Blijkbaar komen leraren niet uit met de tijd en werkdruk dus dan moet je wat anders bedenken.

@Bram_van_Loon, Je geeft duidelijk aan dat ICT niet zaligmakend is maar wel een goed hulpmiddel. Je geeft zelf al aan dat je veel kennis feitjes, korte rekensommen en andere zaken goed kan afnemen met ICT. Je kan hier ook een combinatie in zoeken, een deel open vragen op papier en een deel in de computer. Of op zoek gaan naar een lesmethode die volledig digitaal gaat (uitgevers spelen hier een grote rol in). Je slaat dan 2 vliegen in 1 klap want je kan gelijk alle scores van leerlingen vergelijken op les jaar, schoolbasis en zelfs landelijk. Ook kan je beter sturen op tekorten (zwaktes) en sterkte (excellentie). Alles geregistreerd in de pc. Zodat je nog beter leerling volg systemen en leerprestaties kan monitoren (wat je nu nog veel te weinig ziet).

Het gaat altijd om de klant (leerling), dat de klant krijgt waar die voor komt (kennis) en dat er op bepaalde momenten hier op getoetst kan worden. Leraren blijven altijd belangrijk in dit proces maar ze kunnen zelf invulling geven aan hun vak. Meer filmpjes (dus niet zelf meer alles uitleggen). Leerlingen kunnen individueel op eigen tempo hun stof doorwerken. Dus veel meer vraag gericht onderwijs.

@Franny_G in jouw activiteiten zie je dat je een zeer betrokken lerares bent. Maar lang niet alle leraren doen zoveel taken. Je kan hier ook onderling met collega's afspraken over maken, dat je een eerlijke verdeling krijgt van taken. Profielwerkstukken begeleiden, mentorschap en ouder contact zijn verplichte taken maar hier wordt als het goed is ook rekening mee gehouden in je rooster. Je weet voordat het jaar begint wat je te wachten staat. Je kan daarom alles vooraf al inplannen (bepaalde weken, een aantal avondafspraken). In de toetsweken kan je vervolgens weer wat tijd compenseren omdat leerlingen dan toetsten aan het maken zijn.

Ik denk dat bijna elke hoogopgeleide wel eens in de avond / weekend werkt en onder druk / prestatie moet werken. Je moet zelf een grens en invulling geven aan je werk.Tegenwoordig wordt er veel van je verwacht op het werk. Je krijgt uiteindelijk toch een bovenmodaal salaris, waar zeker ook wat verwacht van mag worden.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:00:55 #211
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159418918
Als jij solliciteert op het ministerie word je echt onmiddellijk aangenomen. Of je werkt er al.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159419321
Ik werk bij een bank nog erger ... maar mijn hele leven ben ik al klant bij verschillende instituten van basisscholen tot universiteiten en andere cursusaanbieders. Ik verwacht nog mijn hele leven te moeten leren / bijscholen. Dat wordt op dit moment van je verwacht om op hoog niveau te blijven draaien (kenniseconomie). Ik erger me dus dagelijks aan de trage manier van werken van leraren en vaak ook het gebrek aan innovatie bij de kennisoverdracht. Terwijl de innovatie heel goed zou kunnen komen uit scholen. Vandaar dat het onderwerp mij erg aanspreekt.

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen in mijn netwerk die dagelijks bezig zijn in scholen, waardoor ik alle onderwijsaspecten volg. Zowel zwakke scholen, als excellentie projecten. Hierdoor krijg ik inzicht in verschillende instituten die succesvol zijn en partijen die niet naar behoren functioneren.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:11:05 #213
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159419412
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:09 schreef RealRS het volgende:
Ik werk bij een bank nog erger ... maar mijn hele leven ben ik al klant bij verschillende instituten van basisscholen tot universiteiten en andere cursusaanbieders. Ik verwacht nog mijn hele leven te moeten leren / bijscholen. Dat wordt op dit moment van je verwacht om op hoog niveau te blijven draaien (kenniseconomie). Ik erger me dus dagelijks aan de trage manier van werken van leraren en vaak ook het gebrek aan innovatie bij de kennisoverdracht. Terwijl de innovatie heel goed zou kunnen komen uit scholen. Vandaar dat het onderwerp mij erg aanspreekt.

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen in mijn netwerk die dagelijks bezig zijn in scholen, waardoor ik alle onderwijsaspecten volg. Zowel zwakke scholen, als excellentie projecten. Hierdoor krijg ik inzicht in verschillende instituten die succesvol zijn en partijen die niet naar behoren functioneren.
^O^ Precies, mensen zoals jij hebben we een stuk meer nodig bij het ministerie van onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159419690
Nog meer beleidsambtenaren lijkt mij geen verstandig plan, het zijn er al zoveel. Liever een stuk minder ambtenaren met een stuk minder regels. Dan kan jullie en mijn nettoloon weer een stuk omhoog en is iedereen weer een stuk blijer (maar dat is een ander verhaal).
pi_159420018
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:
@Ringo, wat heb je zelf voor oplossingen? En wat zou je er zelf aan doen? In veel gevallen reageren leraren zo, maar met oplossingen en innovatie komen ze niet. Les geven zoals dat 50 jaar geleden ook al ging. Wie zegt dat de huidige vorm de beste vorm is? Blijkbaar komen leraren niet uit met de tijd en werkdruk dus dan moet je wat anders bedenken.
Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.
pi_159420486
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:22 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.
Nederland is één van de meest arbeidsproductieve landen. Dat bereiken we niet door harder te werken en meer uren te draaien. Maar om slimmer zaken te produceren, diensten makkelijker / sneller te leveren met machines. Waarom zou onderwijssector dat niet kunnen en alle andere sectoren (vaak noodgedwongen door concurrentie) wel?
pi_159420708
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:

@Franny_G in jouw activiteiten zie je dat je een zeer betrokken lerares bent. Maar lang niet alle leraren doen zoveel taken. Je kan hier ook onderling met collega's afspraken over maken, dat je een eerlijke verdeling krijgt van taken. Profielwerkstukken begeleiden, mentorschap en ouder contact zijn verplichte taken maar hier wordt als het goed is ook rekening mee gehouden in je rooster. Je weet voordat het jaar begint wat je te wachten staat. Je kan daarom alles vooraf al inplannen (bepaalde weken, een aantal avondafspraken). In de toetsweken kan je vervolgens weer wat tijd compenseren omdat leerlingen dan toetsten aan het maken zijn.
Niet alle leraren nee, maar heel veel wel. Waarom? Omdat dat is wat werkgevers van je verwachten. Om een school draaiende te houden, komt er veel meer bij kijken dan lesgeven alleen. Dus wat ik doe is niet abnormaal. En nee, er wordt geen rekening gehouden in mijn rooster. Ouder- en leerling gesprekken moet ik zelf inplannen om mijn lessen heen, soms kan ik daar een mentoruur voor gebruiken, maar meestal gaat dat uur op aan andere mentor taken. Profielwerkstukken begeleiden moet ik ook zelf in tussenuurtjes of na mijn lessen in plannen. Je weet van tevoren, aan het begin van het schooljaar, niet hoeveel van jouw mentorleerlingen extra begeleiding nodig gaan hebben. Van tevoren weet ik ook niet hoeveel ouders een beroep op mij zullen doen.

In toetsweken heb ik het niet rustiger, want dan moet ik veel uren surveilleren, een berg nakijkwerk doorploegen, vergaderen. En zoals nu de afgelopen twee weken: heb ik tijdens de toetsweek een studiedag gehad (die echt heel goed was), een avond op school voor profielwerkstukken presentatie, een avond op school om voorlichting te geven, en zaterdag een Open Dag. Je kunt juist niet tijd compenseren omdat het nooit echt rustig is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159420828
De vriendin van mijn broer is ook docente op een basisschool. Werkte erg veel. Begon vroeg en kwam 's avonds pas na zevenen thuis. Er was een tekort aan ICT'ers, dus nam ze ICT-taken erbij. Zorgen dat het netwerk klopte, de site, computers formatteren etc. Na een tijd zat ze -bam- met een burn-out thuis.

Van wat ik zo hoor en zie is er een mentaliteitsprobleem. Schoolbesturen en managers kunnen leraren overvragen. In dit topic las ik zelfs over docenten die in de vakanties naar school geroepen worden om de boel schoon te maken. Dan wordt je gepiepeld. Als docent ICT erbij gaan nemen, ja, daar zijn dus andere mensen voor.

Als onderwijzer heb je nog steeds een mooie baan. Het moet in je zitten om voor een groep te staan, dat kan zwaar zijn, maar ook heel leuk. Daarbij heb je in het onderwijs een bovenmodaal salaris en het systeem met schalen waarbij je vrijwel automatisch meer gaat verdienen.

Er wordt veel geklaagd over het salaris, maar momenteel is het in een hoop andere takken nog veel slechter. Ik ken iemand die cum-laude afgestudeerd is als bouwkundige. Werkt voor nauwelijks meer dan het minimumloon op een architectenbureau. In de psychiatrie is het ook slecht gesteld met afgestudeerden, die niet meer krijgen dan een stagevergoeding.

Veel docenten zijn ook niet te piepelen, hebben een vast contract en draaien in de les gewoon hun grijsgedraaide plaat af. Die gaan geen scholen schoonmaken of ICT-taken op zich nemen.
pi_159420908
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn. Vaak vinden ouderen dit nog leuk ook om voor een kleine vergoeding met jongeren om te gaan. Dit zou eigenlijk geen taak moeten zijn voor een docent en zou jullie een grote verlichting kunnen geven.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:41:52 #220
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159420959
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.
Als je maar een kort antwoord hoeft te geven en het is volstrekt helder wat dat antwoord moet zijn en je kan het eindeloos oefenen waarbij de computer bijhoudt wat je goed en fout doet zodat de foute elementen met een hogere frequentie worden herhaald: geweldig. Daar moet vooral meer gebruik van worden gemaakt. Voor hoofdrekenen - een kleine minderheid van het rekenvak - is het ook aardig.
Voor heel veel dingen is het niet goed te gebruiken. Formules invoeren in een computer is op zijn zachtst gezegd erg omslachtig, tekeningen invoeren idem dito, laat staan dat een computer tekeningen kan nakijken. Zo gauw een open antwoord ietwat complexer wordt dan het noemen van een feitje, woordje of getalletje (vooruit, 2 of 3 woordjes gaat ook nog wel bij grammaticale oefeningen ;)) dan loopt het in de soep.
Alleen het eindantwoord geven bij een exacte vraag? Dat klinkt leuk en aardig maar wat als iemand de juiste aanpak heeft maar ergens klungelt met de uitwerking? 0 punten?

Ik stel niet dat er niet van alles verbeterd kan worden en dat de ICT hier niet bij kan helpen maar we moeten er geen wonderen van verwachten. Ik zou ICT trouwens wel meer inzetten voor kennisoverdracht maar aanvullend en niet plaatsvervangend. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie is ICT een geweldig hulpmiddel, voor vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde ook. Het wordt onderbenut maar zet het niet in met het doel minder lerarenuren nodig te hebben, dan ben je verkeerd bezig.
Ja lol en met de talen is dit helemaal een hilarisch voorstel.

Hoe moet ik spreekvaardigheid toetsen? Of schrijven?

En geen lessen voorbereiden, 40/50 minuten praten. Man, dat doe niemand meer. :D
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:41:52 #221
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159420960
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn. Vaak vinden ouderen dit nog leuk ook om voor een kleine vergoeding met jongeren om te gaan. Dit zou eigenlijk geen taak moeten zijn voor een docent en zou jullie een grote verlichting kunnen geven.
Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159420976
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:38 schreef luxerobots het volgende:
De vriendin van mijn broer is ook docente op een basisschool. Werkte erg veel. Begon vroeg en kwam 's avonds pas na zevenen thuis. Er was een tekort aan ICT'ers, dus nam ze ICT-taken erbij. Zorgen dat het netwerk klopte, de site, computers formatteren etc. Na een tijd zat ze -bam- met een burn-out thuis.

Van wat ik zo hoor en zie is er een mentaliteitsprobleem. Schoolbesturen en managers kunnen leraren overvragen. In dit topic las ik zelfs over docenten die in de vakanties naar school geroepen worden om de boel schoon te maken. Dan wordt je gepiepeld. Als docent ICT erbij gaan nemen, ja, daar zijn dus andere mensen voor.

Als onderwijzer heb je nog steeds een mooie baan. Het moet in je zitten om voor een groep te staan, dat kan zwaar zijn, maar ook heel leuk. Daarbij heb je in het onderwijs een bovenmodaal salaris en het systeem met schalen waarbij je vrijwel automatisch meer gaat verdienen.

Er wordt veel geklaagd over het salaris, maar momenteel is het in een hoop andere takken nog veel slechter. Ik ken iemand die cum-laude afgestudeerd is als bouwkundige. Werkt voor nauwelijks meer dan het minimumloon op een architectenbureau. In de psychiatrie is het ook slecht gesteld met afgestudeerden, die niet meer krijgen dan een stagevergoeding.

Veel docenten zijn ook niet te piepelen, hebben een vast contract en draaien in de les gewoon hun grijsgedraaide plaat af. Die gaan geen scholen schoonmaken of ICT-taken op zich nemen.
Het erge is dus dat de echt betrokken docenten, de mensen die zich echt verantwoordelijk en gedreven voelen, degenen zijn die gaan afhaken en/of opbranden.
En dit topic bewijst ook dat het heel moeilijk is om in je eentje binnen zo'n organisatie iets voor elkaar te krijgen.

Ik kan niet in mijn eentje besluiten dat ik niet hoef te surveilleren, dat een student dat mag komen doen. Ik heb het wel eens in de groep gegooid op school, maar er zijn dan allerlei bezwaren tegen. Ben het er helemaal mee eens dat voor het hoge salaris dat ik krijg het echt zonde is als ik zoveel uren dit soort werk moet doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:42:33 #223
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159420988
Maar goed, wel leuk om te weten dat Bram een neefje heeft dat het nóg beter weet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159421100
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?
Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo) prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2016 21:45:32 ]
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:46:01 #225
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159421127
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:45 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo )prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.
Zou goed kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Die geef ik geen les. Met mijn doelgroep werkt het niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159421159
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zou goed kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Die geef ik geen les. Met mijn doelgroep werkt het niet.
Nee, daar kan ik me in vinden. Bij die doelgroep is de pedagogische component simpelweg te groot.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:50:13 #227
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159421309
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.

Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.

Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.
ICT is enig, onze methode heeft ook zo'n leuke online toets. Waarbij je als je niet het exacte woord gebruikt uit het boek, hij het fout rekent, waardoor studenten die goed zijn in Engels, vaak lager scoren.

quote:
De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.
Man, bijna alle leraren zetten filmpjes in en dat Flipping the Classroom (want ja zo heet dat in hip onderwijs jargon) is tof als je gemotiveerde studenten hebt, minder leuk als je niveau 2 mbo studenten hebt die helemaal geen Engels willen doen. Die werken voor je omdat ze je leuk vinden, niet omdat je zo'n leuk filmpje hebt gemaakt. Bovendien hoeveel tijd denk je dat het kost om die leuke filmpje te vinden, om leuke opdrachten/projecten etc te maken. Dat kost nog meer tijd dan simpelweg het boek afwerken.

quote:
Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.
Je spreekt jezelf hier zo tegen. Het kost tijd en we draaien op routine en bereiden niets voor. Dat kost dan juist geen tijd?
Wat denk je, dat elke docent maar wat doet? Natuurlijk is dit al vastgelegd met je vakgroep... Iedereen geeft dezelfde soort lessen ja. Maar het moet wel bij je stijl passen en je groep,

quote:
Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.
dit is gewoon pertinent niet waar. Er zijn vreselijk veel sites waar je materiaal kan vinden, zoveel materiaal dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar ja, dan gebruik je het boek weer niet genoeg en krijg je boze ouders op je dak, want een boek kost al snel 40 euro.

quote:
Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
Ik word altijd zo blij van mensen die nog nooit in het onderwijs hebben gewerkt, maar mensen kennen die er werken of het zo simpel zien blablabla.

Draai eens een paar weken mee.
pi_159421331
@ bovenstaande nogmaals op het surveilleren. Je moet 50 minuten zitten tot soms zelfs 2 uur. Als een bejaarde niet voldoet, kan je ook een student nemen die wat wil bijverdienen. Als je vanaf jaar 1 heel duidelijk bent met de regels, dan zijn die kinderen niet anders gewend. Zo spannend is het nou ook weer niet.

@ lessen niet voorbereiden en 40/50 minuten praten, helaas wordt de leerling maar minimaal betrokken bij de les (actief zelf bezig zijn). En dan niet een aantal vragen rondjes.

Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.

Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:55:40 #229
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159421566
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:
Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet.
Waar komt die weerstand vandaan, denk je?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159421578
Ik denk zeker in oplossingen. Maar ik run de school niet in mijn eentje. En dingen veranderen in een school, dat gaat heel traag en er zijn heel veel verschillende meningen. Bij mij op school gaan heel veel uren op aan alleen maar praten met elkaar over al deze zaken. Ik ben wel met je eens dat het onderwijsveld eigenlijk vrij conservatief in elkaar zit. Daar lopen sommige mensen ook op stuk. Dat is geen weerstand, 'tussen droom en daad' etc. Ieders ideale school ziet er anders uit. Ik denk ook wel dat als je echt heel ontevreden bent over je baan of over je school dat je dan op zoek moet gaan naar iets anders. Niet blijven hangen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159421600
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:41 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ja lol en met de talen is dit helemaal een hilarisch voorstel.

Hoe moet ik spreekvaardigheid toetsen? Of schrijven?
Van een talenlerares verwacht ik iets meer kritisch leesvermogen. Niets persoonlijks.
Deze zin was bijvoorbeeld een nogal sterke aanwijzing:
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar hebben we het ICT-monster weer.
Ik had het dan ook over delen van wat geoefend moet worden. Je weet wel, woordjes stampen of woorden vervoegen of iets dergelijks. Ik speelde advocaat van de duivel in weerwoord op een ander zijn voorstel om te snijden in het aantal arbeidsuren voor leraren door de ICT in te zetten (de vaardige lezer kan dat tussen de regels lezen), het punt was niet wat je allemaal wel kan doen met de computer als hulpmiddel, het punt was dat je een hele hoop niet kan doen met de computer als hulpmiddel en dat de computer dus niet als vervanging van maar als aanvullig op de leraararbeidsuren moet worden ingezet voor zo ver je die inzet. Ik constateer dat we aan de ene kant een hoop mensen hebben die doorslaan m.b.t. de inzet van computers terwijl de ICT nog lang niet volwassen is voor educatieve doeleinden terwijl er anderzijds nog veel progressie kan worden geboekt met die inzet van ICT. Ik ben een van de weinig mensen die het gulden midden hiermee aanhoudt aangezien ik weet wat wel en vooral wat niet kan met computers voor de voorzienbare tijd. Als je zelf een beetje kan programmeren en je weet hoe een computer werkt dan weet je ook maar al te goed wat de beperkingen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-01-2016 22:01:55 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:56:46 #232
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159421608
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:
@ bovenstaande nogmaals op het surveilleren. Je moet 50 minuten zitten tot soms zelfs 2 uur. Als een bejaarde niet voldoet, kan je ook een student nemen die wat wil bijverdienen. Als je vanaf jaar 1 heel duidelijk bent met de regels, dan zijn die kinderen niet anders gewend. Zo spannend is het nou ook weer niet.

@ lessen niet voorbereiden en 40/50 minuten praten, helaas wordt de leerling maar minimaal betrokken bij de les (actief zelf bezig zijn). En dan niet een aantal vragen rondjes.

Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.

Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?

De inhoud is bijna nooit het probleem.

Je ziet weerstand omdat je veel te simpel denkt. Mijn werk is enorm vernieuwend bezig, ondertussen integreren wij spreekvaardigheid in de praktijk lessen, en niet omdat het minder tijd kost, want het is juist extra werk, maar wel omdat het beter is voor de student, de student meer in context leert en kan toepassen wat het leert.

Een taal bestaat uit vijf vaardigheden. Lezen, luisteren (worden al getoetst met ICT en toffe filmpjes, yay!), schrijven, spreken en gesprekken.

Dit is dus het soort management jargon waar docenten ziek van worden. Bovendien is het niet het nakijkwerk. Ja er zijn pieken, PTO's, examens, opendagen, mentorgesprekken. die zijn allemaal te doen. Maar onderwijsontwikkelingstaken, het organiseren van allerlei veranderingen (die constant worden opgelegd) alle probleem kinderen. (Een mentor klas, 2 meisjes zwanger, 1 boulimia, 1 een angst stoornis, 1 net uit huis gezet, twee problemen op hun stage, 4 die een aanwezigheid hebben van minder dan 75%) Dat is wat de werkdruk hoog maakt. Hoe zetten we hiervoor filmpjes in? Of leuke ICT spelletjes?

En nu ben ik geen grammatica koningin in het Nederlands, maar misschien mag jij ook wel weer eens een lesje Nederlands volgen. Kun je zien waarom spellingscontrole niet heilig is...
pi_159421716
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.
ICT is enig, onze methode heeft ook zo'n leuke online toets. Waarbij je als je niet het exacte woord gebruikt uit het boek, hij het fout rekent, waardoor studenten die goed zijn in Engels, vaak lager scoren.
Ik had een docent die dat deed...
pi_159421810
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:00 schreef Janneke141 het volgende:
Als jij solliciteert op het ministerie word je echt onmiddellijk aangenomen. Of je werkt er al.
Zou de dubbele bodem van deze sarcasme worden opgepikt? _O-
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 januari 2016 @ 22:01:15 #235
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159421839
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zou de dubbele bodem van deze sarcasme worden opgepikt? _O-
Het antwoord is nee, gezien de posts die erna kwamen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 26 januari 2016 @ 22:01:36 #236
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159421850
quote:
9s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik had een docent die dat deed...
Dat vind ik zo geestdodend.

Pas moesten ze "weird" invullen. Ik print dus de toetsen en kijk ze na. "Strange" heb ik ook goed gekeurd.
pi_159421905
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:56 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?

De inhoud is bijna nooit het probleem.
Ne kan de spellingscontrole voor de leerlingen uitzetten, voor jezelf aan. Scheelt een bak energie, al zal je zelf voorlopig nog moeten een nacontrole moeten blijven doen.
pi_159421995
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:01 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Dat vind ik zo geestdodend.

Pas moesten ze "weird" invullen. Ik print dus de toetsen en kijk ze na. "Strange" heb ik ook goed gekeurd.
Mij demotiveerde het in ieder geval behoorlijk.
pi_159422022
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.
ICT is enig, onze methode heeft ook zo'n leuke online toets. Waarbij je als je niet het exacte woord gebruikt uit het boek, hij het fout rekent, waardoor studenten die goed zijn in Engels, vaak lager scoren.
Vandaar "aanvullend gebruiken" (leerlingen die thuis zelfstandig oefenen met woordenlijstjes bijvoorbeeld, ik ben een voorstander van zoveel mogelijk interactie tijdens de schaarse lestijd) en niet plaatsvervangend voor een hele lange tijd in de toekomst. Al moet ik zeggen dat er in zo'n geval ook wel sprake is van uitzonderlijk slecht ontwerp maar dat is iets waar rekening mee moet worden gehouden, waar gehakt wordt vallen spaanders en mensen maken nu eenmaal fouten, dus computerprogramma's worden verkeerd geprogrammeerd of laks geïmplementeerd. Twee hele goede toepassingen voor computersoftware als ondersteuning zijn bijvoorbeeld topografie en anatomie (het menselijk lichaam). Woordjes van buiten leren kan je zo ook goed oefenen, of dat je een d, t of dt schrijft kan je ook prima oefenen, zelfs met uitleg erbij, aangezien dat een kwestie is van een simpel rijtje regels, als je tenminste niet slordig programmeert (bijvoorbeeld "schrijven" en onregelmatige werkwoorden).
Het is jammer dat enerzijds zo vaak de computer heel erg slecht wordt gebruikt terwijl anderzijds mensen het pushen om die meer te gebruiken. Mijn stelling: eerst volwassen software ontwikkelen en die buiten schooltijd gebruiken omdat je het prettig vindt werken en je het gemakkelijk vindt. Als dat goed lukt dan kan je eens verder kijken maar niet eerder dan dat. Tenzij het nut evident is en de leraar zelf beslist dat hij dit de beste methode vint.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-01-2016 22:13:04 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159422261
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:10 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Van docenten wordt verwacht dat het duizendpoten zijn, die al die verschillende kwaliteiten en vaardigheden in huis hebben, en dat moet je dus vaak onder tijdsdruk doen, met veel ogen op je gericht. Want laat je een keer een steek vallen, dan zijn er meteen leerlingen, ouders, en een directie die daar iets van vinden.
Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.

Ik vind docenten echt ontzettende klagers, het idee dat zij de enige zijn met een ongelooflijke werkdruk. Ik denk dat dat in de praktijk heel erg meevalt.
pi_159422523
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.

Ik vind docenten echt ontzettende klagers, het idee dat zij de enige zijn met een ongelooflijke werkdruk. Ik denk dat dat in de praktijk heel erg meevalt.
Ik denk dat we dat aspect van de discussie vooral moeten overlaten aan de leraren zelf maar ik maak wel graag de kanttekening dat de centrale vraag is in welke mate en voor wat die managers in het onderwijs nodig zijn. Ze moeten ervoor zorgen dat de roosters in orde zijn, dat het aantal leraren in verhouding is tot het aantal leerlingen etc. , moeten ze zich bemoeien met de uitvoering van de lessen etc. en zo ja voor welke aspecten?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159422697
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.

Ik vind docenten echt ontzettende klagers, het idee dat zij de enige zijn met een ongelooflijke werkdruk. Ik denk dat dat in de praktijk heel erg meevalt.
Zoals uit de OP eigenlijk al zou moeten blijken zit de klacht er voornamelijk in dat ze niet gecompenseerd worden voor de extra uren die ze maken.
pi_159422757
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn.
Persoonlijk heb ik die gepensioneerde mensen en ander niet-onderwijzend volk (het zijn niet alleen gepensioneerden) altijd een ramp gevonden bij tentamens. Klikken met pennen terwijl ze verveeld sudokuën, vrouwmensen (niet beledigend bedoeld t.o.v. vrouwen in het algemeen maar ten opzichte van deze bijzondere exemplaren) die met hakken lopen, geklets en meer van die ongein. Een wat strengere code zou ook veel helpen maar ik denk dat de eigen docent zich ook iets gepaster zou gedragen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159423207
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ne kan de spellingscontrole voor de leerlingen uitzetten, voor jezelf aan. Scheelt een bak energie, al zal je zelf voorlopig nog moeten een nacontrole moeten blijven doen.
Ik neem aan dat die dubbele "moeten" met opzet is om je punt te maken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159423249
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik neem aan dat die dubbele "moeten" met opzet is om je punt te maken. :)
Nee, maar komisch is het wel.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 23:04:53 #246
321876 Cherna
Fuck the System
pi_159424803
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.

Ik vind docenten echt ontzettende klagers, het idee dat zij de enige zijn met een ongelooflijke werkdruk. Ik denk dat dat in de praktijk heel erg meevalt.
Mogelijk klagen ze terecht. Maar dat kan een docent beter bepalen. Het is inderdaad zo dat de werkdruk voor meerdere beroepsgroepen te hoog is. Maar dat heeft volgens mij meer te maken met de steeds veranderende regelgeving die bovendien slecht word overgebracht naar het personeel. Het werken word je op die manier onmogelijk gemaakt.

Iemand die met diensten werkt en nachtdiensten draait kan dat beamen. Je verzet veel meer arbeid in de nacht. En vaak loopt het dan nog zonder problemen ook.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_159426796
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:56 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?

De inhoud is bijna nooit het probleem.

Je ziet weerstand omdat je veel te simpel denkt. Mijn werk is enorm vernieuwend bezig, ondertussen integreren wij spreekvaardigheid in de praktijk lessen, en niet omdat het minder tijd kost, want het is juist extra werk, maar wel omdat het beter is voor de student, de student meer in context leert en kan toepassen wat het leert.

Een taal bestaat uit vijf vaardigheden. Lezen, luisteren (worden al getoetst met ICT en toffe filmpjes, yay!), schrijven, spreken en gesprekken.

Dit is dus het soort management jargon waar docenten ziek van worden. Bovendien is het niet het nakijkwerk. Ja er zijn pieken, PTO's, examens, opendagen, mentorgesprekken. die zijn allemaal te doen. Maar onderwijsontwikkelingstaken, het organiseren van allerlei veranderingen (die constant worden opgelegd) alle probleem kinderen. (Een mentor klas, 2 meisjes zwanger, 1 boulimia, 1 een angst stoornis, 1 net uit huis gezet, twee problemen op hun stage, 4 die een aanwezigheid hebben van minder dan 75%) Dat is wat de werkdruk hoog maakt. Hoe zetten we hiervoor filmpjes in? Of leuke ICT spelletjes?

En nu ben ik geen grammatica koningin in het Nederlands, maar misschien mag jij ook wel weer eens een lesje Nederlands volgen. Kun je zien waarom spellingscontrole niet heilig is...
Zo is het.

Er wordt te makkelijk over gedacht. Ik denk dat het grootste probleem niet ligt in de inhoud en het lesgeven zelf. Het probleem is gebrek aan fatsoenlijke ondersteuning.

Slechte ict, vieze ruimtes, te veel administratie, amateuristisch management, steeds veranderende kaders zonder echter investering.

Als we docenten nu gewoon eens hun werk lieden doen en de rest van de mensen in het onderwijs dat lieten faciliteren in plaats van frustreren... Dat zou helpen.

Ook de cultuur van vergaderen, elkaar niet aan afspraken houden en gaten vullen met goedbedoeld amateurisme helpt de zaak niet.

En die gast die echt denkt dat docenten op een domme manier werken is niet goed. Het systeem om de docenten hen doet zijn werk niet.
Whatever...
pi_159426889
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.

Ik vind docenten echt ontzettende klagers, het idee dat zij de enige zijn met een ongelooflijke werkdruk. Ik denk dat dat in de praktijk heel erg meevalt.
De stress komt van het werk waarvoor ZE niet zijn opgeleid en aangenomen maar dat er gewoon bij komt.
Whatever...
pi_159426934
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 00:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De stress komt van het werk waarvoor ZE niet zijn opgeleid en aangenomen maar dat er gewoon bij komt.
Jij bent ook docent?
pi_159427035
Als je ergens een groep mensen hebt, pik je de docenten er zo uit. De eigenwijze mensen, die denken alles beter te weten.

Zet je die mensen bij elkaar in een school, zie je dat er werkelijk niets goed geregeld wordt.
pi_159427040
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 00:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij bent ook docent?
Nee. Ik heb een functie vlak onder de board bij een multinational.

Verdien drie x zo veel als een docent en word wel goed ondersteund. Ik heb veel meer controle over mijn werk dan een docent.
Whatever...
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:37:27 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429914
quote:
Leraren op middelbare scholen maken week in week uit overuren. Ze werken gemiddeld 48 uur in de week, veel meer dan in hun contract staat, zonder vergoeding. Om de overuren weg te werken, zouden er ongeveer 9000 extra leraren in dienst moeten worden genomen. De Algemene Onderwijsbond zegt dat woensdag na een onderzoek voor het programma Zembla.

De lerarenvakbond houdt sinds september een enquête onder zijn leden. Elke dag krijgen honderden leraren op basisscholen en middelbare scholen een uitnodiging om bij te houden hoe hun dag eruit heeft gezien: hoe lang ze werken, wat ze doen en welke last ze voelen. Sinds het begin van het schooljaar hebben bijna 1800 leraren van middelbare scholen dat doorgegeven aan de bond.
Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:45:50 #253
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429947
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.
Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:48:25 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429959
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.

Maar in de kern klopt er natuurlijk iets heel erg niet als je gemiddeld 1,2fte nodig hebt om het werk voor 1,0fte te doen. Die extra dag van mij klopt dus blijkbaar aardig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159429963
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:49:48 #256
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429971
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.

Maar in de kern klopt er natuurlijk iets heel erg niet als je gemiddeld 1,2fte nodig hebt om het werk voor 1,0fte te doen. Die extra dag van mij klopt dus blijkbaar aardig.
Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:50:58 #257
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429974
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.
Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:51:23 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429976
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Zal straks reageren. Nu mijn lokaal in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159429985
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:09:58 #260
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159430076
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
Daar zie ik wel veel verandering in de laatste jaren. Docenten worden vaker gecontroleerd, beoordeeld en ondersteund als het niet goed gaat. Blijft het niet goed gaan, moeten ze weg.

Wel is het te zot voor woorden dat in onze organisatie docenten niet beoordeeld mogen worden op hun lesbezoeken... Heeft de OR afgedwongen. Waarop dan? Of ze gezellig mee kletsen in de koffiekamer? Zulke praktijken moeten zeker aangepakt worden.
pi_159430255
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.
pi_159430289
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Het onderwijs neemt een erg belangrijke plek in onze kennismaatschappij. Met slechts een of twee extra goede leraren, die met verantwoordelijkheid hun werk doen, kun je zo maar scholieren van zesjes naar achten of negens stuwen.

Een scholier die het licht heeft gezien, kan zichzelf zo maar in een loopbaan met een zescijferig salaris werken, waarvan de helft naar de staatskassen stroomt.

Of blijft bij middelmatig onderwijs hangen in een loopbaan met een vijfcijferig salaris.

Ik pleit voor een Koreaans/Fins model, waarbij er aan de poorten van de scholen voor onderwijs (PABO, universiteiten) wordt geselecteerd. En geef de gelukkigen dan ook een riant salaris.

De komende jaren zullen we het toch echt van onze slimste jongetjes en meisjes moeten hebben. Daar op bezuinigen is dom.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_159430295
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Mwa. Ligt er maar aan of je geschiedenis of wiskunde hebt gestudeerd. Tel daarbij de uren die je werkt, de verantwoordelijkheden die je hebt, de diversiteit aan competenties die je moet hebben en het feit dat steeds minder docenten in LD worden geplaatst bij op en je mag wel concluderen dat het loon aan de karige kant is.
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:53:23 #264
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430421
quote:
0s.gif [b]Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:[/url]
Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.

Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?

ICT en onderwijs, drama.
Willen van alles, nergens geld voor.
pi_159430434
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:53 schreef Keltie het volgende:

[..]

Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?

ICT en onderwijs, drama.
Willen van alles, nergens geld voor.
Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LB :').

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2016 08:55:25 ]
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:05:02 #266
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430545
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:09:41 #267
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430587
quote:
10s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:55 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LB :').
Voor de prestigeprojectjes is inderdaad voldoende geld :)
De nuttige en\ of nodige zaken worden vaak naar de achtergrond geschoven.
pi_159430638
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:37 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.
Precies, er zijn banen voor hogeopgeleiden waarbij je zulke werkweken hebt, of langer. Dan krijg je echter ook een beter salaris. Ik zou voor het lerarenvak juist inzetten op de slimmere mensen (het Finse en Zuid-Koreaanse model) en hen een goed salaris geven voor een schappelijke werkweek waarbij ze met een grote mate van autonomie kunnen werken. De verhoogde status maakt het vak aantrekkelijker (ook om praktische redenen, je kan gemakkelijk uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven dankzij de goede status) waardoor er meer krentjes in de pap komen te zitten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430639
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:

[..]

Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
https://www.rijksoverheid(...)t-onderwijs-2015.pdf

Nu is 5000 euro best veel geld, maar tegenwoordig kom je niet zomaar in LD. Dan moet je er al een berg taken bijdoen die in feite weinig direct met onderwijs te maken te hebben. Je kan dus een excellente docent zijn met een academische opleiding en jaren werkervaring maar toch in LB/C zitten. En dan is het geen vetpot.

En kijk dan maar eens wat een directeur verdient en dan weet je wel welke smiley volgt.

:')

Disclaimer: ik spreek alleen over het VO. Het salaris in het PO is al helemaal om te huilen, zeker als je bedenkt dat er meer academici voor de klas moeten in het basisonderwijs.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2016 09:14:32 ]
pi_159430673
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:

[..]

Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430696
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.
pi_159430735
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.
Waarbij opgemerkt moet worden dat LA PO != LA MO en LB PO != LB MO en dat je juist tussen LB en LC het grote gat in de loonschaal hebt, tussen LA en LB (MO) gaat het om een veel kleiner verschil.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430900
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Als je het vergelijkt met de heisa over politiebeloning... Docenten verdienen relatief gezien gewoon een stuk slechter. Met name in het basisonderwijs.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:44:02 #274
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159431054
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
Onderwijs en zorg, daar werk je niet voor de beloning (geld).
Maar goed, na 3 jaar weet ik eigenlijk ook niet meer waarom je er wel werkt dus ik wil er zsm uit.
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:59:21 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159431260
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Als ik afga op mijn eigen ervaring en op wat ik om mij heen (collega's, bevriende docenten van andere scholen en hier op het forum) hoor, dan komt het grootste deel van werkdruk voort uit de taken die niet direct les-gerelateerd zijn. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat je op veel dingen geen enkele invloed hebt. Je aanstelling blijft immers gelijk, maar door overheids- of schoolbestuurbeslissingen kunnen je werkzaamheden ineens een stuk groter worden. Denk maar aan het mentoraat in combinatie met passend onderwijs.

We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt. Totaal niet in verhouding dus. Daarnaast is er nog een ander probleem, ook als je die 80 uur wel zou krijgen: lessen gaan altijd voor. Iemand die in zo'n clubje zit maar, door wat voor oorzaak dan ook, moeite heeft om zijn lessen goed te laten verlopen, doet dus weinig tot niets voor zo'n programma dus de anderen mogen de klappen opvangen. Veel schoolleidingen zijn zich daar amper van bewust.

Het scheppen van kaders voor lesgerelateerde én niet-les-gerelateerde taken zou een goed idee zijn. Nou heb ik alleen een broertje dood aan hogere overheden die, niet gehinderd door enige kennis van zaken, voor ons willen beslissen hoe wij ons werk moeten doen, dus de uitvoering daarvan vind ik nogal ingewikkeld. Het verplicht instellen van een orgaan in de school (al dan niet de MR) die meebeslist over het taakbeleid/urentoedeling en het fiat van genoeg personeel moet hebben, zou daarin misschien wel kunnen helpen.

Het blijft een feit dat de uitval onder docenten gewoon heel erg hoog is. Dat kan zijn omdat het allemaal slappe zakken zijn, maar de gedachte dat er (ook) iets anders aan de hand is, is toch niet zo gek. De vergelijking met andere hbo- of wo-sectoren gaat dus niet helemaal op.

En als laatste zou het erg prettig zijn als scholen meer dan nu het geval is, docenten konden betalen naar prestatie. In plaats van naar anciënniteit en het uitvoeren van werkzaamheden buiten het klaslokaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:01:23 #276
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159432461
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:09:14 #277
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159432615
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:01 schreef Silmarwen het volgende:
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
Wat voor werk doen die dan? Conrector, decaan, iets in die trent?
pi_159433025
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:44 schreef Keltie het volgende:

[..]

Onderwijs en zorg, daar werk je niet voor de beloning (geld).
Als je graag wil dat het werk door apen wordt gedaan dan moet je vooral pinda's betalen. Van het misverstand dat die mensen niets geven om geld moeten we af. Je doet het werk niet om rijk te worden, je wil wel gewoon comfortabel kunnen leven. Guess what, als die wiskundigen en natuurkundigen, om maar twee voorbeelden te noemen, dat niet kunnen dan gaan ze wel voor ASML, een verzekeringskantoor of een big-4-bedrijf of zo werken, of eventueel voor een hedgefund. Daarom mijn voorstel: trek de goede mensen aan door de status te verhogen (als je weg wil kan je zo uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven als de status goed is, dat werkt prima in Finland en in Zuid-Korea) en een aardig salaris (gemiddeld over een hele carrière 3000-4000 euro per maand, even doende alsof inflatie niet bestaat?) te koppelen aan een normale werkweek en dit in combinatie met een grote mate van autonomie (plezier in het vak).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159433218
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:33 schreef H.FR het volgende:

[..]

Als je het vergelijkt met de heisa over politiebeloning... Docenten verdienen relatief gezien gewoon een stuk slechter. Met name in het basisonderwijs.
Het is in ieder geval opvallend dat de ene groep wel dreigt met stakingen en dat de politiek dan direct bezwijkt terwijl de andere groep dat niet doet.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:59 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt.
Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:47:16 #280
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159433475
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:09 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat voor werk doen die dan? Conrector, decaan, iets in die trent?
Ja zulke dingen.

Decaan, teamleider, vakgroepshoofd, etc.
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:49:50 #281
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159433525
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?
Waar zeg ik dat het wordt onderschat?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159433564
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat het wordt onderschat?
Dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd?

quote:
We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt.
Ik veronderstelde dat je niet zoiets aanhaalt als dat een incident is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:54:48 #283
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159433640
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd?

[..]

Ik veronderstelde dat je niet zoiets aanhaalt als dat een incident is.
Nee, dat is geen incident. Maar ik denk dat degene die opschrijft dat daar 10 uur voor staat, zelf ook wel weet dat dat niet past.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159433730
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is in ieder geval opvallend dat de ene groep wel dreigt met stakingen en dat de politiek dan direct bezwijkt terwijl de andere groep dat niet doet.

[..]

Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Docenten hebben en voelen natuurlijk verantwoordelijkheid voor 20-35 leerlingen. Die heb je er ook heel erg mee. Bovendien kunnen ze de overheid niet financieel pijn doen. Voor de politie is staken makkelijker. En als ze het goed doen heeft de burger er verder ook weinig tot geen last van, maar de politiek wel. Staken is dus makkelijker voor de politie.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_159433746
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, dat is geen incident. Maar ik denk dat degene die opschrijft dat daar 10 uur voor staat, zelf ook wel weet dat dat niet past.
10 uur is waarschijnlijk 'het budget'. Dus dan krijg je 10 uur, en niet de 80 benodigde uren.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_159433754
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:42 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Het erge is dus dat de echt betrokken docenten, de mensen die zich echt verantwoordelijk en gedreven voelen, degenen zijn die gaan afhaken en/of opbranden.
En dit topic bewijst ook dat het heel moeilijk is om in je eentje binnen zo'n organisatie iets voor elkaar te krijgen.

Ik kan niet in mijn eentje besluiten dat ik niet hoef te surveilleren, dat een student dat mag komen doen. Ik heb het wel eens in de groep gegooid op school, maar er zijn dan allerlei bezwaren tegen. Ben het er helemaal mee eens dat voor het hoge salaris dat ik krijg het echt zonde is als ik zoveel uren dit soort werk moet doen.
Dat lijkt me inderdaad een enorm probleem .. uit zelfbescherming (want je werkgever doet in dat opzicht vrijwel niets voor je) minder gaan geven om je vak. Puur en alleen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.

Zo enorm zonde.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 27 januari 2016 @ 12:00:28 #287
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159433771
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je graag wil dat het werk door apen wordt gedaan dan moet je vooral pinda's betalen. Van het misverstand dat die mensen niets geven om geld moeten we af. Je doet het werk niet om rijk te worden, je wil wel gewoon comfortabel kunnen leven. Guess what, als die wiskundigen en natuurkundigen, om maar twee voorbeelden te noemen, dat niet kunnen dan gaan ze wel voor ASML, een verzekeringskantoor of een big-4-bedrijf of zo werken, of eventueel voor een hedgefund. Daarom mijn voorstel: trek de goede mensen aan door de status te verhogen (als je weg wil kan je zo uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven als de status goed is, dat werkt prima in Finland en in Zuid-Korea) en een aardig salaris (gemiddeld over een hele carrière 3000-4000 euro per maand, even doende alsof inflatie niet bestaat?) te koppelen aan een normale werkweek en dit in combinatie met een grote mate van autonomie (plezier in het vak).
Comfortabel leven is te relatief.

Maar goed, uiteindelijk blijven er bepaalde sectoren waarin je vanuit een soort idealisme gaat werken, heb zelf ook verschillende van zulke sectoren doorlopen, en van idealisme kan je inderdaad niet vreten.
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:48:57 #288
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_159449333
Straks Zembla om 21:15 op NPO 2.

quote:
Een op de vijf leraren krijgt een burn-out. Zembla onderzoekt de werkdruk onder leraren en de gevolgen voor het onderwijs. Die zijn enorm. Over de hele linie daalt hierdoor het opleidingsniveau van de leerlingen.

Het is een schrikbarend gegeven: een op de vijf leraren krijgt een burn-out. In geen enkele andere beroepsgroep is dat aantal zo hoog. Scholen moeten regelmatig lesuren en soms zelfs complete vakken schrappen vanwege het tekort aan leraren. Zembla onderzoekt de hoge werkdruk onder leraren en de gevolgen daarvan voor het onderwijs.

Dalend opleidingsniveau
Die zijn volgens het programma enorm. Over de hele linie daalt het opleidingsniveau van de leerlingen. Het gevolg is dat er kinderen zijn die met een kennisachterstand van wel twee jaar naar het voortgezet onderwijs gaan. Ook in het academisch onderwijs klaagt men over het instroomniveau van de studenten. Universiteiten moeten daardoor bijvoorbeeld bijspijkerlessen wiskunde geven, om het niveau van de eerstejaars studenten op te krikken.

Maatregelen
De onderwijsinspectie stelde vast dat Nederlandse leerlingen voldoende presteren en dat scholen voldoende kwaliteit hebben. Toch kunnen veel leerlingen niet foutloos Nederlands schrijven of goed rekenen. Teveel leerlingen verlaten bovendien het voortgezet onderwijs zonder diploma. In 2002 waren dat er zelfs 70.000, een aantal dat inmiddels al weer flink gedaald is naar ruim 25.000 in 2014. De overheid heeft een aantal maatregelen genomen om de kwaliteit van het het onderwijs verder te verbeteren zoals scherpere controle van zwakke scholen en meer taal- en rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:25:46 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159450670
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:48 schreef jcdragon het volgende:
Straks Zembla om 21:15 op NPO 2.

[..]

Tot nu toe dekt het nog niet echt de lading.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159451883
Wel een interessante aflevering. Alleen dat om half 5 de verwarming uit gaat en dergelijke voorbeelden vind ik dan een stuk minder boeiend dan de problemen die bijvoorbeeld Janneke beschrijft in dit topic, maargoed.
pi_159452328
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:01 schreef Silmarwen het volgende:
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
Dat is niet waar hoor. Met het entreerecht hebben veel docenten die een bepaald percentage van hun uren lesgeven in bovenbouw havo/vwo LD gekregen. Ik heb ook LD, en heb weliswaar taken zoals het sectievoorzitterschap, maar ik geef daarnaast ook veel les. Omdat, je kunt het wel raden denk ik, zo'n taak maar weinig uren oplevert.

Op mijn school, een zelfstandig gymnasium, heeft een meerderheid van de docenten inmiddels om bovenstaande reden LD.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159453196
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
De droeftoeters verzamelen zich daar, want als je echt iets kan en geen idealist bent ga je iets anders doen.

En opleiding tot leraar moet zwaar zijn, mensen met talent moeten het een uitdaging vinden en de ban moet goed betaald worden en belangrijker nog, de organisaties moeten in het teken van goed onderwijs Door goede docenten Stan. Niet in het teken van pet projects, administratie voor de papieren tijgers van de inspectie of het ego van de directeur.
Whatever...
pi_159453845
Duidelijk weer een 'huilie huilie'-documentaire van Zembla. Met hun vakanties.
pi_159457465
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De droeftoeters verzamelen zich daar, want als je echt iets kan en geen idealist bent ga je iets anders doen.

En opleiding tot leraar moet zwaar zijn, mensen met talent moeten het een uitdaging vinden en de ban moet goed betaald worden en belangrijker nog, de organisaties moeten in het teken van goed onderwijs Door goede docenten Stan. Niet in het teken van pet projects, administratie voor de papieren tijgers van de inspectie of het ego van de directeur.
Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.

In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 28 januari 2016 @ 06:23:57 #295
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159457572
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 04:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.

In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Dan is de vraag of 'we' bereid zijn om daarvoor te betalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159457628
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 06:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan is de vraag of 'we' bereid zijn om daarvoor te betalen.
Zo lang onderwijs bijna "gratis" is terwijl je bijna de helft van je inkomen kwijt bent aan belasting, zal het lastig worden.

Vraag me af hoe de Finnen dat doen. In Korea betalen ouders grof geld om hun kinderen het beste onderwijs te geven.

Niet dat priveonderwijs automatisch veel beter is. Zowel in de VS als het VK betaal je je blauw aan priveonderwijs, zonder dat dit noemenswaardig beter is dan het Nederlandse onderwijs.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 28 januari 2016 @ 06:59:23 #297
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159457634
Ik studeer trouwens aan de HU, en ik ben het niet eens met die Engels docente. Je leert echt niet maar 1 methode... Of zij let niet goed op tijdens de lessen, dat kan ook.

Wel vind ik de opleiding te makkelijk. Het is te veel met te weinig verdieping. Maar ook in de te grote focus op vakinhoud herken ik mij niet. Per periode heb je de eerste 2 jaar 1 vakinhoudelijk vak en 1 vakdidactische of pedagogisch vak, in jaar drie heb je alleen nog maar vakdidactische en pedagogisch en het laatste jaar alleen maar pedagogisch.

Ik vind het jammer dat studenten zich openlijk zo negatief uitspreken, maar niet in de VAC commissie zitten bijvoorbeeld. Nu halen ze het niveau van het diploma onderuit voor alle studenten die daar studeren, met uitspraken die simpelweg niet waar zijn.

Ik zei dat over de LD docenten, omdat bijna al onze LD docenten bijna niet meer voor de klas staan. Max 8 uurtjes les, de rest andere dingen zoals stagebureau, assistent teamleider, examenbureau, hoofd vakgroep etc etc.
  donderdag 28 januari 2016 @ 07:00:54 #298
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159457642
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 06:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zo lang onderwijs bijna "gratis" is terwijl je bijna de helft van je inkomen kwijt bent aan belasting, zal het lastig worden.

Vraag me af hoe de Finnen dat doen. In Korea betalen ouders grof geld om hun kinderen het beste onderwijs te geven.

Niet dat priveonderwijs automatisch veel beter is. Zowel in de VS als het VK betaal je je blauw aan priveonderwijs, zonder dat dit noemenswaardig beter is dan het Nederlandse onderwijs.
Nou dat valt nogal tegen.... Een tweede bachelor of master is mega duur.

Er is wel een lerarenbeurs, die heel veel docenten dan ook gebruiken om eerstegraads te worden, of onderwijskunde te studeren etc etc.

Ik pleit al jaren voor de verhoging van kosten voor opleidingen die geen tot weinig baankans hebben, en opleidingen waar veel vraag naar is, gratis of goedkoop te maken.
pi_159458370
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 04:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.

In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Exact. We zijn het inderdaad eens. Wat ik met name mis in het primair ondewijs (basis- en middelbaar) is het aanleren van denkstrategieen. Ik mis logica, ik mis rhetorica, ik mis filosofie, ik mis abstractere denkvormen. Ik mis het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, en ik laak het afstraffen van lef en durf.

En zelfs in het hoger onderwijs is veel wat beter kan. Juist op hbo instellingen is het docentencorps zo ongeveer brandhout. En juist dat is een deel van ons onderwijs waar de hogere middenklasse vandaan moet komen. Waar bedrijven hun middenkader vandaan kunnen halen. En die studenten kunnen nu vaak niet eens fatsoenlijk Nederlands of Engels schrijven, laat staan een discussie voeren.

Op universiteiten is een andere dynamiek, daar kun je wat mij betreft soms eerder spreken van wereldvreemdheid en naiviteit icm een doorgeslagen commercieel onderzoekswezen... Kort gezegd; uitermate kundige mensen die met het verkeerde bezig zijn.... En daar kunnen ze zelf niet altijd iets aan doen (topsectorenbeleid in NL bijv.). Universiteiten zijn inmiddels commercieler dan mijn werkgever, daarbij komt dat ze in de efficiencyrace vergeten dat studenten niet hun tentamentje moeten halen, maar een bepaald denkniveau zouden moeten bereiken.

Ik ben zelf een beetje slachtoffer geweest van dit systeem, dus misschien ben ik zwartkijker. Maar ik schrik toch vaak als ik te maken heb met hbo-instellingen, studenten en academici en welke enorme oogkleppen men aangemeten krijgt in ons onderwijsssysteem.
Whatever...
pi_159458734
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 08:57 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben zelf een beetje slachtoffer geweest van dit systeem, dus misschien ben ik zwartkijker. Maar ik schrik toch vaak als ik te maken heb met hbo-instellingen, studenten en academici en welke enorme oogkleppen men aangemeten krijgt in ons onderwijsssysteem.
Join the club. Toen ik in de VS ging kijken, en zag wat studenten daar aan nuttige baggage meekregen, begon ik het licht te zien. Let wel, het gaat dan om absolute toppers, die een universitaire opleiding op de beste universiteiten hebben gedaan.

Dat kan in Nederland ook wel, maar dan moet het anders.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')