Wat voor werk doen die dan? Conrector, decaan, iets in die trent?quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:01 schreef Silmarwen het volgende:
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
Als je graag wil dat het werk door apen wordt gedaan dan moet je vooral pinda's betalen. Van het misverstand dat die mensen niets geven om geld moeten we af. Je doet het werk niet om rijk te worden, je wil wel gewoon comfortabel kunnen leven. Guess what, als die wiskundigen en natuurkundigen, om maar twee voorbeelden te noemen, dat niet kunnen dan gaan ze wel voor ASML, een verzekeringskantoor of een big-4-bedrijf of zo werken, of eventueel voor een hedgefund. Daarom mijn voorstel: trek de goede mensen aan door de status te verhogen (als je weg wil kan je zo uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven als de status goed is, dat werkt prima in Finland en in Zuid-Korea) en een aardig salaris (gemiddeld over een hele carrière 3000-4000 euro per maand, even doende alsof inflatie niet bestaat?) te koppelen aan een normale werkweek en dit in combinatie met een grote mate van autonomie (plezier in het vak).quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:44 schreef Keltie het volgende:
[..]
Onderwijs en zorg, daar werk je niet voor de beloning (geld).
Het is in ieder geval opvallend dat de ene groep wel dreigt met stakingen en dat de politiek dan direct bezwijkt terwijl de andere groep dat niet doet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:33 schreef H.FR het volgende:
[..]
Als je het vergelijkt met de heisa over politiebeloning... Docenten verdienen relatief gezien gewoon een stuk slechter. Met name in het basisonderwijs.
Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:59 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja zulke dingen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:09 schreef Reya het volgende:
[..]
Wat voor werk doen die dan? Conrector, decaan, iets in die trent?
Waar zeg ik dat het wordt onderschat?quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?
Dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd?quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het wordt onderschat?
Ik veronderstelde dat je niet zoiets aanhaalt als dat een incident is.quote:We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt.
Nee, dat is geen incident. Maar ik denk dat degene die opschrijft dat daar 10 uur voor staat, zelf ook wel weet dat dat niet past.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd?
[..]
Ik veronderstelde dat je niet zoiets aanhaalt als dat een incident is.
quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is in ieder geval opvallend dat de ene groep wel dreigt met stakingen en dat de politiek dan direct bezwijkt terwijl de andere groep dat niet doet.
[..]
Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?Docenten hebben en voelen natuurlijk verantwoordelijkheid voor 20-35 leerlingen. Die heb je er ook heel erg mee. Bovendien kunnen ze de overheid niet financieel pijn doen. Voor de politie is staken makkelijker. En als ze het goed doen heeft de burger er verder ook weinig tot geen last van, maar de politiek wel. Staken is dus makkelijker voor de politie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
10 uur is waarschijnlijk 'het budget'. Dus dan krijg je 10 uur, en niet de 80 benodigde uren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is geen incident. Maar ik denk dat degene die opschrijft dat daar 10 uur voor staat, zelf ook wel weet dat dat niet past.
Dat lijkt me inderdaad een enorm probleem .. uit zelfbescherming (want je werkgever doet in dat opzicht vrijwel niets voor je) minder gaan geven om je vak. Puur en alleen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:42 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Het erge is dus dat de echt betrokken docenten, de mensen die zich echt verantwoordelijk en gedreven voelen, degenen zijn die gaan afhaken en/of opbranden.
En dit topic bewijst ook dat het heel moeilijk is om in je eentje binnen zo'n organisatie iets voor elkaar te krijgen.
Ik kan niet in mijn eentje besluiten dat ik niet hoef te surveilleren, dat een student dat mag komen doen. Ik heb het wel eens in de groep gegooid op school, maar er zijn dan allerlei bezwaren tegen. Ben het er helemaal mee eens dat voor het hoge salaris dat ik krijg het echt zonde is als ik zoveel uren dit soort werk moet doen.
Comfortabel leven is te relatief.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je graag wil dat het werk door apen wordt gedaan dan moet je vooral pinda's betalen. Van het misverstand dat die mensen niets geven om geld moeten we af. Je doet het werk niet om rijk te worden, je wil wel gewoon comfortabel kunnen leven. Guess what, als die wiskundigen en natuurkundigen, om maar twee voorbeelden te noemen, dat niet kunnen dan gaan ze wel voor ASML, een verzekeringskantoor of een big-4-bedrijf of zo werken, of eventueel voor een hedgefund. Daarom mijn voorstel: trek de goede mensen aan door de status te verhogen (als je weg wil kan je zo uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven als de status goed is, dat werkt prima in Finland en in Zuid-Korea) en een aardig salaris (gemiddeld over een hele carrière 3000-4000 euro per maand, even doende alsof inflatie niet bestaat?) te koppelen aan een normale werkweek en dit in combinatie met een grote mate van autonomie (plezier in het vak).
quote:Een op de vijf leraren krijgt een burn-out. Zembla onderzoekt de werkdruk onder leraren en de gevolgen voor het onderwijs. Die zijn enorm. Over de hele linie daalt hierdoor het opleidingsniveau van de leerlingen.
Het is een schrikbarend gegeven: een op de vijf leraren krijgt een burn-out. In geen enkele andere beroepsgroep is dat aantal zo hoog. Scholen moeten regelmatig lesuren en soms zelfs complete vakken schrappen vanwege het tekort aan leraren. Zembla onderzoekt de hoge werkdruk onder leraren en de gevolgen daarvan voor het onderwijs.
Dalend opleidingsniveau
Die zijn volgens het programma enorm. Over de hele linie daalt het opleidingsniveau van de leerlingen. Het gevolg is dat er kinderen zijn die met een kennisachterstand van wel twee jaar naar het voortgezet onderwijs gaan. Ook in het academisch onderwijs klaagt men over het instroomniveau van de studenten. Universiteiten moeten daardoor bijvoorbeeld bijspijkerlessen wiskunde geven, om het niveau van de eerstejaars studenten op te krikken.
Maatregelen
De onderwijsinspectie stelde vast dat Nederlandse leerlingen voldoende presteren en dat scholen voldoende kwaliteit hebben. Toch kunnen veel leerlingen niet foutloos Nederlands schrijven of goed rekenen. Teveel leerlingen verlaten bovendien het voortgezet onderwijs zonder diploma. In 2002 waren dat er zelfs 70.000, een aantal dat inmiddels al weer flink gedaald is naar ruim 25.000 in 2014. De overheid heeft een aantal maatregelen genomen om de kwaliteit van het het onderwijs verder te verbeteren zoals scherpere controle van zwakke scholen en meer taal- en rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs.
Tot nu toe dekt het nog niet echt de lading.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:48 schreef jcdragon het volgende:
Straks Zembla om 21:15 op NPO 2.
[..]
Dat is niet waar hoor. Met het entreerecht hebben veel docenten die een bepaald percentage van hun uren lesgeven in bovenbouw havo/vwo LD gekregen. Ik heb ook LD, en heb weliswaar taken zoals het sectievoorzitterschap, maar ik geef daarnaast ook veel les. Omdat, je kunt het wel raden denk ik, zo'n taak maar weinig uren oplevert.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:01 schreef Silmarwen het volgende:
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
De droeftoeters verzamelen zich daar, want als je echt iets kan en geen idealist bent ga je iets anders doen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.
Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:41 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De droeftoeters verzamelen zich daar, want als je echt iets kan en geen idealist bent ga je iets anders doen.
En opleiding tot leraar moet zwaar zijn, mensen met talent moeten het een uitdaging vinden en de ban moet goed betaald worden en belangrijker nog, de organisaties moeten in het teken van goed onderwijs Door goede docenten Stan. Niet in het teken van pet projects, administratie voor de papieren tijgers van de inspectie of het ego van de directeur.
Dan is de vraag of 'we' bereid zijn om daarvoor te betalen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 04:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.
In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Zo lang onderwijs bijna "gratis" is terwijl je bijna de helft van je inkomen kwijt bent aan belasting, zal het lastig worden.quote:Op donderdag 28 januari 2016 06:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan is de vraag of 'we' bereid zijn om daarvoor te betalen.
Nou dat valt nogal tegen.... Een tweede bachelor of master is mega duur.quote:Op donderdag 28 januari 2016 06:56 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zo lang onderwijs bijna "gratis" is terwijl je bijna de helft van je inkomen kwijt bent aan belasting, zal het lastig worden.
Vraag me af hoe de Finnen dat doen. In Korea betalen ouders grof geld om hun kinderen het beste onderwijs te geven.
Niet dat priveonderwijs automatisch veel beter is. Zowel in de VS als het VK betaal je je blauw aan priveonderwijs, zonder dat dit noemenswaardig beter is dan het Nederlandse onderwijs.
Exact. We zijn het inderdaad eens. Wat ik met name mis in het primair ondewijs (basis- en middelbaar) is het aanleren van denkstrategieen. Ik mis logica, ik mis rhetorica, ik mis filosofie, ik mis abstractere denkvormen. Ik mis het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, en ik laak het afstraffen van lef en durf.quote:Op donderdag 28 januari 2016 04:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.
In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Join the club. Toen ik in de VS ging kijken, en zag wat studenten daar aan nuttige baggage meekregen, begon ik het licht te zien. Let wel, het gaat dan om absolute toppers, die een universitaire opleiding op de beste universiteiten hebben gedaan.quote:Op donderdag 28 januari 2016 08:57 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben zelf een beetje slachtoffer geweest van dit systeem, dus misschien ben ik zwartkijker. Maar ik schrik toch vaak als ik te maken heb met hbo-instellingen, studenten en academici en welke enorme oogkleppen men aangemeten krijgt in ons onderwijsssysteem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |