abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159427040
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 00:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij bent ook docent?
Nee. Ik heb een functie vlak onder de board bij een multinational.

Verdien drie x zo veel als een docent en word wel goed ondersteund. Ik heb veel meer controle over mijn werk dan een docent.
Whatever...
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:37:27 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429914
quote:
Leraren op middelbare scholen maken week in week uit overuren. Ze werken gemiddeld 48 uur in de week, veel meer dan in hun contract staat, zonder vergoeding. Om de overuren weg te werken, zouden er ongeveer 9000 extra leraren in dienst moeten worden genomen. De Algemene Onderwijsbond zegt dat woensdag na een onderzoek voor het programma Zembla.

De lerarenvakbond houdt sinds september een enquête onder zijn leden. Elke dag krijgen honderden leraren op basisscholen en middelbare scholen een uitnodiging om bij te houden hoe hun dag eruit heeft gezien: hoe lang ze werken, wat ze doen en welke last ze voelen. Sinds het begin van het schooljaar hebben bijna 1800 leraren van middelbare scholen dat doorgegeven aan de bond.
Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:45:50 #253
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429947
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.
Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:48:25 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429959
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.

Maar in de kern klopt er natuurlijk iets heel erg niet als je gemiddeld 1,2fte nodig hebt om het werk voor 1,0fte te doen. Die extra dag van mij klopt dus blijkbaar aardig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159429963
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:49:48 #256
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429971
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.

Maar in de kern klopt er natuurlijk iets heel erg niet als je gemiddeld 1,2fte nodig hebt om het werk voor 1,0fte te doen. Die extra dag van mij klopt dus blijkbaar aardig.
Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:50:58 #257
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429974
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.
Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:51:23 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429976
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Zal straks reageren. Nu mijn lokaal in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159429985
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:09:58 #260
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159430076
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
Daar zie ik wel veel verandering in de laatste jaren. Docenten worden vaker gecontroleerd, beoordeeld en ondersteund als het niet goed gaat. Blijft het niet goed gaan, moeten ze weg.

Wel is het te zot voor woorden dat in onze organisatie docenten niet beoordeeld mogen worden op hun lesbezoeken... Heeft de OR afgedwongen. Waarop dan? Of ze gezellig mee kletsen in de koffiekamer? Zulke praktijken moeten zeker aangepakt worden.
pi_159430255
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.
pi_159430289
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Het onderwijs neemt een erg belangrijke plek in onze kennismaatschappij. Met slechts een of twee extra goede leraren, die met verantwoordelijkheid hun werk doen, kun je zo maar scholieren van zesjes naar achten of negens stuwen.

Een scholier die het licht heeft gezien, kan zichzelf zo maar in een loopbaan met een zescijferig salaris werken, waarvan de helft naar de staatskassen stroomt.

Of blijft bij middelmatig onderwijs hangen in een loopbaan met een vijfcijferig salaris.

Ik pleit voor een Koreaans/Fins model, waarbij er aan de poorten van de scholen voor onderwijs (PABO, universiteiten) wordt geselecteerd. En geef de gelukkigen dan ook een riant salaris.

De komende jaren zullen we het toch echt van onze slimste jongetjes en meisjes moeten hebben. Daar op bezuinigen is dom.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_159430295
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Mwa. Ligt er maar aan of je geschiedenis of wiskunde hebt gestudeerd. Tel daarbij de uren die je werkt, de verantwoordelijkheden die je hebt, de diversiteit aan competenties die je moet hebben en het feit dat steeds minder docenten in LD worden geplaatst bij op en je mag wel concluderen dat het loon aan de karige kant is.
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:53:23 #264
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430421
quote:
0s.gif [b]Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:[/url]
Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.

Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?

ICT en onderwijs, drama.
Willen van alles, nergens geld voor.
pi_159430434
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:53 schreef Keltie het volgende:

[..]

Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?

ICT en onderwijs, drama.
Willen van alles, nergens geld voor.
Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LB :').

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2016 08:55:25 ]
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:05:02 #266
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430545
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:09:41 #267
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430587
quote:
10s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:55 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LB :').
Voor de prestigeprojectjes is inderdaad voldoende geld :)
De nuttige en\ of nodige zaken worden vaak naar de achtergrond geschoven.
pi_159430638
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:37 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.
Precies, er zijn banen voor hogeopgeleiden waarbij je zulke werkweken hebt, of langer. Dan krijg je echter ook een beter salaris. Ik zou voor het lerarenvak juist inzetten op de slimmere mensen (het Finse en Zuid-Koreaanse model) en hen een goed salaris geven voor een schappelijke werkweek waarbij ze met een grote mate van autonomie kunnen werken. De verhoogde status maakt het vak aantrekkelijker (ook om praktische redenen, je kan gemakkelijk uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven dankzij de goede status) waardoor er meer krentjes in de pap komen te zitten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430639
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:

[..]

Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
https://www.rijksoverheid(...)t-onderwijs-2015.pdf

Nu is 5000 euro best veel geld, maar tegenwoordig kom je niet zomaar in LD. Dan moet je er al een berg taken bijdoen die in feite weinig direct met onderwijs te maken te hebben. Je kan dus een excellente docent zijn met een academische opleiding en jaren werkervaring maar toch in LB/C zitten. En dan is het geen vetpot.

En kijk dan maar eens wat een directeur verdient en dan weet je wel welke smiley volgt.

:')

Disclaimer: ik spreek alleen over het VO. Het salaris in het PO is al helemaal om te huilen, zeker als je bedenkt dat er meer academici voor de klas moeten in het basisonderwijs.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2016 09:14:32 ]
pi_159430673
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:

[..]

Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430696
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.
pi_159430735
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.
Waarbij opgemerkt moet worden dat LA PO != LA MO en LB PO != LB MO en dat je juist tussen LB en LC het grote gat in de loonschaal hebt, tussen LA en LB (MO) gaat het om een veel kleiner verschil.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430900
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Als je het vergelijkt met de heisa over politiebeloning... Docenten verdienen relatief gezien gewoon een stuk slechter. Met name in het basisonderwijs.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:44:02 #274
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159431054
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
Onderwijs en zorg, daar werk je niet voor de beloning (geld).
Maar goed, na 3 jaar weet ik eigenlijk ook niet meer waarom je er wel werkt dus ik wil er zsm uit.
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:59:21 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159431260
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Als ik afga op mijn eigen ervaring en op wat ik om mij heen (collega's, bevriende docenten van andere scholen en hier op het forum) hoor, dan komt het grootste deel van werkdruk voort uit de taken die niet direct les-gerelateerd zijn. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat je op veel dingen geen enkele invloed hebt. Je aanstelling blijft immers gelijk, maar door overheids- of schoolbestuurbeslissingen kunnen je werkzaamheden ineens een stuk groter worden. Denk maar aan het mentoraat in combinatie met passend onderwijs.

We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt. Totaal niet in verhouding dus. Daarnaast is er nog een ander probleem, ook als je die 80 uur wel zou krijgen: lessen gaan altijd voor. Iemand die in zo'n clubje zit maar, door wat voor oorzaak dan ook, moeite heeft om zijn lessen goed te laten verlopen, doet dus weinig tot niets voor zo'n programma dus de anderen mogen de klappen opvangen. Veel schoolleidingen zijn zich daar amper van bewust.

Het scheppen van kaders voor lesgerelateerde én niet-les-gerelateerde taken zou een goed idee zijn. Nou heb ik alleen een broertje dood aan hogere overheden die, niet gehinderd door enige kennis van zaken, voor ons willen beslissen hoe wij ons werk moeten doen, dus de uitvoering daarvan vind ik nogal ingewikkeld. Het verplicht instellen van een orgaan in de school (al dan niet de MR) die meebeslist over het taakbeleid/urentoedeling en het fiat van genoeg personeel moet hebben, zou daarin misschien wel kunnen helpen.

Het blijft een feit dat de uitval onder docenten gewoon heel erg hoog is. Dat kan zijn omdat het allemaal slappe zakken zijn, maar de gedachte dat er (ook) iets anders aan de hand is, is toch niet zo gek. De vergelijking met andere hbo- of wo-sectoren gaat dus niet helemaal op.

En als laatste zou het erg prettig zijn als scholen meer dan nu het geval is, docenten konden betalen naar prestatie. In plaats van naar anciënniteit en het uitvoeren van werkzaamheden buiten het klaslokaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:01:23 #276
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159432461
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:09:14 #277
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159432615
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:01 schreef Silmarwen het volgende:
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
Wat voor werk doen die dan? Conrector, decaan, iets in die trent?
pi_159433025
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:44 schreef Keltie het volgende:

[..]

Onderwijs en zorg, daar werk je niet voor de beloning (geld).
Als je graag wil dat het werk door apen wordt gedaan dan moet je vooral pinda's betalen. Van het misverstand dat die mensen niets geven om geld moeten we af. Je doet het werk niet om rijk te worden, je wil wel gewoon comfortabel kunnen leven. Guess what, als die wiskundigen en natuurkundigen, om maar twee voorbeelden te noemen, dat niet kunnen dan gaan ze wel voor ASML, een verzekeringskantoor of een big-4-bedrijf of zo werken, of eventueel voor een hedgefund. Daarom mijn voorstel: trek de goede mensen aan door de status te verhogen (als je weg wil kan je zo uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven als de status goed is, dat werkt prima in Finland en in Zuid-Korea) en een aardig salaris (gemiddeld over een hele carrière 3000-4000 euro per maand, even doende alsof inflatie niet bestaat?) te koppelen aan een normale werkweek en dit in combinatie met een grote mate van autonomie (plezier in het vak).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159433218
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:33 schreef H.FR het volgende:

[..]

Als je het vergelijkt met de heisa over politiebeloning... Docenten verdienen relatief gezien gewoon een stuk slechter. Met name in het basisonderwijs.
Het is in ieder geval opvallend dat de ene groep wel dreigt met stakingen en dat de politiek dan direct bezwijkt terwijl de andere groep dat niet doet.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:59 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt.
Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:47:16 #280
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159433475
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:09 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat voor werk doen die dan? Conrector, decaan, iets in die trent?
Ja zulke dingen.

Decaan, teamleider, vakgroepshoofd, etc.
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:49:50 #281
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159433525
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?
Waar zeg ik dat het wordt onderschat?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159433564
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat het wordt onderschat?
Dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd?

quote:
We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt.
Ik veronderstelde dat je niet zoiets aanhaalt als dat een incident is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:54:48 #283
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159433640
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd?

[..]

Ik veronderstelde dat je niet zoiets aanhaalt als dat een incident is.
Nee, dat is geen incident. Maar ik denk dat degene die opschrijft dat daar 10 uur voor staat, zelf ook wel weet dat dat niet past.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159433730
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is in ieder geval opvallend dat de ene groep wel dreigt met stakingen en dat de politiek dan direct bezwijkt terwijl de andere groep dat niet doet.

[..]

Heb jij enig idee hoe het komt dat het aantal uren stelselmatig wordt onderschat?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Docenten hebben en voelen natuurlijk verantwoordelijkheid voor 20-35 leerlingen. Die heb je er ook heel erg mee. Bovendien kunnen ze de overheid niet financieel pijn doen. Voor de politie is staken makkelijker. En als ze het goed doen heeft de burger er verder ook weinig tot geen last van, maar de politiek wel. Staken is dus makkelijker voor de politie.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_159433746
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, dat is geen incident. Maar ik denk dat degene die opschrijft dat daar 10 uur voor staat, zelf ook wel weet dat dat niet past.
10 uur is waarschijnlijk 'het budget'. Dus dan krijg je 10 uur, en niet de 80 benodigde uren.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_159433754
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:42 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Het erge is dus dat de echt betrokken docenten, de mensen die zich echt verantwoordelijk en gedreven voelen, degenen zijn die gaan afhaken en/of opbranden.
En dit topic bewijst ook dat het heel moeilijk is om in je eentje binnen zo'n organisatie iets voor elkaar te krijgen.

Ik kan niet in mijn eentje besluiten dat ik niet hoef te surveilleren, dat een student dat mag komen doen. Ik heb het wel eens in de groep gegooid op school, maar er zijn dan allerlei bezwaren tegen. Ben het er helemaal mee eens dat voor het hoge salaris dat ik krijg het echt zonde is als ik zoveel uren dit soort werk moet doen.
Dat lijkt me inderdaad een enorm probleem .. uit zelfbescherming (want je werkgever doet in dat opzicht vrijwel niets voor je) minder gaan geven om je vak. Puur en alleen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.

Zo enorm zonde.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 27 januari 2016 @ 12:00:28 #287
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159433771
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je graag wil dat het werk door apen wordt gedaan dan moet je vooral pinda's betalen. Van het misverstand dat die mensen niets geven om geld moeten we af. Je doet het werk niet om rijk te worden, je wil wel gewoon comfortabel kunnen leven. Guess what, als die wiskundigen en natuurkundigen, om maar twee voorbeelden te noemen, dat niet kunnen dan gaan ze wel voor ASML, een verzekeringskantoor of een big-4-bedrijf of zo werken, of eventueel voor een hedgefund. Daarom mijn voorstel: trek de goede mensen aan door de status te verhogen (als je weg wil kan je zo uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven als de status goed is, dat werkt prima in Finland en in Zuid-Korea) en een aardig salaris (gemiddeld over een hele carrière 3000-4000 euro per maand, even doende alsof inflatie niet bestaat?) te koppelen aan een normale werkweek en dit in combinatie met een grote mate van autonomie (plezier in het vak).
Comfortabel leven is te relatief.

Maar goed, uiteindelijk blijven er bepaalde sectoren waarin je vanuit een soort idealisme gaat werken, heb zelf ook verschillende van zulke sectoren doorlopen, en van idealisme kan je inderdaad niet vreten.
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:48:57 #288
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_159449333
Straks Zembla om 21:15 op NPO 2.

quote:
Een op de vijf leraren krijgt een burn-out. Zembla onderzoekt de werkdruk onder leraren en de gevolgen voor het onderwijs. Die zijn enorm. Over de hele linie daalt hierdoor het opleidingsniveau van de leerlingen.

Het is een schrikbarend gegeven: een op de vijf leraren krijgt een burn-out. In geen enkele andere beroepsgroep is dat aantal zo hoog. Scholen moeten regelmatig lesuren en soms zelfs complete vakken schrappen vanwege het tekort aan leraren. Zembla onderzoekt de hoge werkdruk onder leraren en de gevolgen daarvan voor het onderwijs.

Dalend opleidingsniveau
Die zijn volgens het programma enorm. Over de hele linie daalt het opleidingsniveau van de leerlingen. Het gevolg is dat er kinderen zijn die met een kennisachterstand van wel twee jaar naar het voortgezet onderwijs gaan. Ook in het academisch onderwijs klaagt men over het instroomniveau van de studenten. Universiteiten moeten daardoor bijvoorbeeld bijspijkerlessen wiskunde geven, om het niveau van de eerstejaars studenten op te krikken.

Maatregelen
De onderwijsinspectie stelde vast dat Nederlandse leerlingen voldoende presteren en dat scholen voldoende kwaliteit hebben. Toch kunnen veel leerlingen niet foutloos Nederlands schrijven of goed rekenen. Teveel leerlingen verlaten bovendien het voortgezet onderwijs zonder diploma. In 2002 waren dat er zelfs 70.000, een aantal dat inmiddels al weer flink gedaald is naar ruim 25.000 in 2014. De overheid heeft een aantal maatregelen genomen om de kwaliteit van het het onderwijs verder te verbeteren zoals scherpere controle van zwakke scholen en meer taal- en rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:25:46 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159450670
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:48 schreef jcdragon het volgende:
Straks Zembla om 21:15 op NPO 2.

[..]

Tot nu toe dekt het nog niet echt de lading.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159451883
Wel een interessante aflevering. Alleen dat om half 5 de verwarming uit gaat en dergelijke voorbeelden vind ik dan een stuk minder boeiend dan de problemen die bijvoorbeeld Janneke beschrijft in dit topic, maargoed.
pi_159452328
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 11:01 schreef Silmarwen het volgende:
Trouwens, docenten met LD staan zelden nog voor de klas, dat is bij LC vaak al veel minder.
Dat is niet waar hoor. Met het entreerecht hebben veel docenten die een bepaald percentage van hun uren lesgeven in bovenbouw havo/vwo LD gekregen. Ik heb ook LD, en heb weliswaar taken zoals het sectievoorzitterschap, maar ik geef daarnaast ook veel les. Omdat, je kunt het wel raden denk ik, zo'n taak maar weinig uren oplevert.

Op mijn school, een zelfstandig gymnasium, heeft een meerderheid van de docenten inmiddels om bovenstaande reden LD.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159453196
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
De droeftoeters verzamelen zich daar, want als je echt iets kan en geen idealist bent ga je iets anders doen.

En opleiding tot leraar moet zwaar zijn, mensen met talent moeten het een uitdaging vinden en de ban moet goed betaald worden en belangrijker nog, de organisaties moeten in het teken van goed onderwijs Door goede docenten Stan. Niet in het teken van pet projects, administratie voor de papieren tijgers van de inspectie of het ego van de directeur.
Whatever...
pi_159453845
Duidelijk weer een 'huilie huilie'-documentaire van Zembla. Met hun vakanties.
pi_159457465
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De droeftoeters verzamelen zich daar, want als je echt iets kan en geen idealist bent ga je iets anders doen.

En opleiding tot leraar moet zwaar zijn, mensen met talent moeten het een uitdaging vinden en de ban moet goed betaald worden en belangrijker nog, de organisaties moeten in het teken van goed onderwijs Door goede docenten Stan. Niet in het teken van pet projects, administratie voor de papieren tijgers van de inspectie of het ego van de directeur.
Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.

In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 28 januari 2016 @ 06:23:57 #295
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159457572
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 04:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.

In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Dan is de vraag of 'we' bereid zijn om daarvoor te betalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159457628
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 06:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan is de vraag of 'we' bereid zijn om daarvoor te betalen.
Zo lang onderwijs bijna "gratis" is terwijl je bijna de helft van je inkomen kwijt bent aan belasting, zal het lastig worden.

Vraag me af hoe de Finnen dat doen. In Korea betalen ouders grof geld om hun kinderen het beste onderwijs te geven.

Niet dat priveonderwijs automatisch veel beter is. Zowel in de VS als het VK betaal je je blauw aan priveonderwijs, zonder dat dit noemenswaardig beter is dan het Nederlandse onderwijs.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 28 januari 2016 @ 06:59:23 #297
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159457634
Ik studeer trouwens aan de HU, en ik ben het niet eens met die Engels docente. Je leert echt niet maar 1 methode... Of zij let niet goed op tijdens de lessen, dat kan ook.

Wel vind ik de opleiding te makkelijk. Het is te veel met te weinig verdieping. Maar ook in de te grote focus op vakinhoud herken ik mij niet. Per periode heb je de eerste 2 jaar 1 vakinhoudelijk vak en 1 vakdidactische of pedagogisch vak, in jaar drie heb je alleen nog maar vakdidactische en pedagogisch en het laatste jaar alleen maar pedagogisch.

Ik vind het jammer dat studenten zich openlijk zo negatief uitspreken, maar niet in de VAC commissie zitten bijvoorbeeld. Nu halen ze het niveau van het diploma onderuit voor alle studenten die daar studeren, met uitspraken die simpelweg niet waar zijn.

Ik zei dat over de LD docenten, omdat bijna al onze LD docenten bijna niet meer voor de klas staan. Max 8 uurtjes les, de rest andere dingen zoals stagebureau, assistent teamleider, examenbureau, hoofd vakgroep etc etc.
  donderdag 28 januari 2016 @ 07:00:54 #298
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159457642
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 06:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zo lang onderwijs bijna "gratis" is terwijl je bijna de helft van je inkomen kwijt bent aan belasting, zal het lastig worden.

Vraag me af hoe de Finnen dat doen. In Korea betalen ouders grof geld om hun kinderen het beste onderwijs te geven.

Niet dat priveonderwijs automatisch veel beter is. Zowel in de VS als het VK betaal je je blauw aan priveonderwijs, zonder dat dit noemenswaardig beter is dan het Nederlandse onderwijs.
Nou dat valt nogal tegen.... Een tweede bachelor of master is mega duur.

Er is wel een lerarenbeurs, die heel veel docenten dan ook gebruiken om eerstegraads te worden, of onderwijskunde te studeren etc etc.

Ik pleit al jaren voor de verhoging van kosten voor opleidingen die geen tot weinig baankans hebben, en opleidingen waar veel vraag naar is, gratis of goedkoop te maken.
pi_159458370
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 04:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Yep, ik denk dat wij het wel eens zijn. Leg de lat eens wat hoger in dat onderwijs. Huur toppers in, laat zien dat je het onderwijs serieus neemt, laat zien dat je de toekomst van deze kinderen serieus neemt.

In mijn tijd bestond het onderwijs, zowel het middelbaar als hoger onderwijs, toch vooral uit semi-Melkertbanen, voor mensen die het in de industrie en R&D niet konden maken. Maar dat zijn nou juist de mensen die het minst geschikt zijn voor het onderwijs! Daar zouden nu juist de allerbeste krachten voor de klas moeten staan.
Exact. We zijn het inderdaad eens. Wat ik met name mis in het primair ondewijs (basis- en middelbaar) is het aanleren van denkstrategieen. Ik mis logica, ik mis rhetorica, ik mis filosofie, ik mis abstractere denkvormen. Ik mis het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, en ik laak het afstraffen van lef en durf.

En zelfs in het hoger onderwijs is veel wat beter kan. Juist op hbo instellingen is het docentencorps zo ongeveer brandhout. En juist dat is een deel van ons onderwijs waar de hogere middenklasse vandaan moet komen. Waar bedrijven hun middenkader vandaan kunnen halen. En die studenten kunnen nu vaak niet eens fatsoenlijk Nederlands of Engels schrijven, laat staan een discussie voeren.

Op universiteiten is een andere dynamiek, daar kun je wat mij betreft soms eerder spreken van wereldvreemdheid en naiviteit icm een doorgeslagen commercieel onderzoekswezen... Kort gezegd; uitermate kundige mensen die met het verkeerde bezig zijn.... En daar kunnen ze zelf niet altijd iets aan doen (topsectorenbeleid in NL bijv.). Universiteiten zijn inmiddels commercieler dan mijn werkgever, daarbij komt dat ze in de efficiencyrace vergeten dat studenten niet hun tentamentje moeten halen, maar een bepaald denkniveau zouden moeten bereiken.

Ik ben zelf een beetje slachtoffer geweest van dit systeem, dus misschien ben ik zwartkijker. Maar ik schrik toch vaak als ik te maken heb met hbo-instellingen, studenten en academici en welke enorme oogkleppen men aangemeten krijgt in ons onderwijsssysteem.
Whatever...
pi_159458734
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 08:57 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben zelf een beetje slachtoffer geweest van dit systeem, dus misschien ben ik zwartkijker. Maar ik schrik toch vaak als ik te maken heb met hbo-instellingen, studenten en academici en welke enorme oogkleppen men aangemeten krijgt in ons onderwijsssysteem.
Join the club. Toen ik in de VS ging kijken, en zag wat studenten daar aan nuttige baggage meekregen, begon ik het licht te zien. Let wel, het gaat dan om absolute toppers, die een universitaire opleiding op de beste universiteiten hebben gedaan.

Dat kan in Nederland ook wel, maar dan moet het anders.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')