Nee. Ik heb een functie vlak onder de board bij een multinational.quote:
Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.quote:Leraren op middelbare scholen maken week in week uit overuren. Ze werken gemiddeld 48 uur in de week, veel meer dan in hun contract staat, zonder vergoeding. Om de overuren weg te werken, zouden er ongeveer 9000 extra leraren in dienst moeten worden genomen. De Algemene Onderwijsbond zegt dat woensdag na een onderzoek voor het programma Zembla.
De lerarenvakbond houdt sinds september een enquête onder zijn leden. Elke dag krijgen honderden leraren op basisscholen en middelbare scholen een uitnodiging om bij te houden hoe hun dag eruit heeft gezien: hoe lang ze werken, wat ze doen en welke last ze voelen. Sinds het begin van het schooljaar hebben bijna 1800 leraren van middelbare scholen dat doorgegeven aan de bond.
Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.
Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:
[..]
Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:
[..]
Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.
Maar in de kern klopt er natuurlijk iets heel erg niet als je gemiddeld 1,2fte nodig hebt om het werk voor 1,0fte te doen. Die extra dag van mij klopt dus blijkbaar aardig.
Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.
Zal straks reageren. Nu mijn lokaal in.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:
[..]
Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Daar zie ik wel veel verandering in de laatste jaren. Docenten worden vaker gecontroleerd, beoordeeld en ondersteund als het niet goed gaat. Blijft het niet goed gaan, moeten ze weg.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.
Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
Het onderwijs neemt een erg belangrijke plek in onze kennismaatschappij. Met slechts een of twee extra goede leraren, die met verantwoordelijkheid hun werk doen, kun je zo maar scholieren van zesjes naar achten of negens stuwen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Mwa. Ligt er maar aan of je geschiedenis of wiskunde hebt gestudeerd. Tel daarbij de uren die je werkt, de verantwoordelijkheden die je hebt, de diversiteit aan competenties die je moet hebben en het feit dat steeds minder docenten in LD worden geplaatst bij op en je mag wel concluderen dat het loon aan de karige kant is.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?quote:[b]Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:[/url]
Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.
Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LBquote:Op woensdag 27 januari 2016 08:53 schreef Keltie het volgende:
[..]
Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?
ICT en onderwijs, drama.
Willen van alles, nergens geld voor.
Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
Voor de prestigeprojectjes is inderdaad voldoende geldquote:Op woensdag 27 januari 2016 08:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LB.
Precies, er zijn banen voor hogeopgeleiden waarbij je zulke werkweken hebt, of langer. Dan krijg je echter ook een beter salaris. Ik zou voor het lerarenvak juist inzetten op de slimmere mensen (het Finse en Zuid-Koreaanse model) en hen een goed salaris geven voor een schappelijke werkweek waarbij ze met een grote mate van autonomie kunnen werken. De verhoogde status maakt het vak aantrekkelijker (ook om praktische redenen, je kan gemakkelijk uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven dankzij de goede status) waardoor er meer krentjes in de pap komen te zitten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 08:37 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.
https://www.rijksoverheid(...)t-onderwijs-2015.pdfquote:Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:
[..]
Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil
Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:
[..]
Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil
In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.
Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
Waarbij opgemerkt moet worden dat LA PO != LA MO en LB PO != LB MO en dat je juist tussen LB en LC het grote gat in de loonschaal hebt, tussen LA en LB (MO) gaat het om een veel kleiner verschil.quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.
Als je het vergelijkt met de heisa over politiebeloning... Docenten verdienen relatief gezien gewoon een stuk slechter. Met name in het basisonderwijs.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Onderwijs en zorg, daar werk je niet voor de beloning (geld).quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.
Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
Als ik afga op mijn eigen ervaring en op wat ik om mij heen (collega's, bevriende docenten van andere scholen en hier op het forum) hoor, dan komt het grootste deel van werkdruk voort uit de taken die niet direct les-gerelateerd zijn. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat je op veel dingen geen enkele invloed hebt. Je aanstelling blijft immers gelijk, maar door overheids- of schoolbestuurbeslissingen kunnen je werkzaamheden ineens een stuk groter worden. Denk maar aan het mentoraat in combinatie met passend onderwijs.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:
[..]
Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |