abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159427040
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 00:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij bent ook docent?
Nee. Ik heb een functie vlak onder de board bij een multinational.

Verdien drie x zo veel als een docent en word wel goed ondersteund. Ik heb veel meer controle over mijn werk dan een docent.
Whatever...
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:37:27 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429914
quote:
Leraren op middelbare scholen maken week in week uit overuren. Ze werken gemiddeld 48 uur in de week, veel meer dan in hun contract staat, zonder vergoeding. Om de overuren weg te werken, zouden er ongeveer 9000 extra leraren in dienst moeten worden genomen. De Algemene Onderwijsbond zegt dat woensdag na een onderzoek voor het programma Zembla.

De lerarenvakbond houdt sinds september een enquête onder zijn leden. Elke dag krijgen honderden leraren op basisscholen en middelbare scholen een uitnodiging om bij te houden hoe hun dag eruit heeft gezien: hoe lang ze werken, wat ze doen en welke last ze voelen. Sinds het begin van het schooljaar hebben bijna 1800 leraren van middelbare scholen dat doorgegeven aan de bond.
Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:45:50 #253
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429947
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van de Frontpage, en vanavond kennelijk in Zembla.
Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:48:25 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429959
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.

Maar in de kern klopt er natuurlijk iets heel erg niet als je gemiddeld 1,2fte nodig hebt om het werk voor 1,0fte te doen. Die extra dag van mij klopt dus blijkbaar aardig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159429963
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:49:48 #256
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429971
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Ik kan me wel voorstellen dat de verschillen onderling heel groot zijn. Als startende docent ben je sowieso aan de beurt.

Maar in de kern klopt er natuurlijk iets heel erg niet als je gemiddeld 1,2fte nodig hebt om het werk voor 1,0fte te doen. Die extra dag van mij klopt dus blijkbaar aardig.
Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:50:58 #257
66825 Reya
Fier Wallon
pi_159429974
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.
Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
  woensdag 27 januari 2016 @ 07:51:23 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159429976
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Zal straks reageren. Nu mijn lokaal in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159429985
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:09:58 #260
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159430076
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, niet alleen docenten draaien 48 uur of meer, maar in andere sectoren krijg je vaak wel beter betaald.

Van de ene kant ben ik het volledig met die leraren eens, arbeid moet betaald worden, van de andere kant heb ik zelf ook onderwijs genoten, en weet ik dat er wel erg veel droeftoeters rondlopen. Die droeftoeters meer betalen heeft eigenlijk weinig zin.
Daar zie ik wel veel verandering in de laatste jaren. Docenten worden vaker gecontroleerd, beoordeeld en ondersteund als het niet goed gaat. Blijft het niet goed gaan, moeten ze weg.

Wel is het te zot voor woorden dat in onze organisatie docenten niet beoordeeld mogen worden op hun lesbezoeken... Heeft de OR afgedwongen. Waarop dan? Of ze gezellig mee kletsen in de koffiekamer? Zulke praktijken moeten zeker aangepakt worden.
pi_159430255
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kant, dat is in veel sectoren en beroepen praktisch de norm. Dat is allicht geen gezonde praktijk, maar ik betwijfel of docenten hierin nu echt een uitzonderingspositie bekleden.
In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.
pi_159430289
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Het onderwijs neemt een erg belangrijke plek in onze kennismaatschappij. Met slechts een of twee extra goede leraren, die met verantwoordelijkheid hun werk doen, kun je zo maar scholieren van zesjes naar achten of negens stuwen.

Een scholier die het licht heeft gezien, kan zichzelf zo maar in een loopbaan met een zescijferig salaris werken, waarvan de helft naar de staatskassen stroomt.

Of blijft bij middelmatig onderwijs hangen in een loopbaan met een vijfcijferig salaris.

Ik pleit voor een Koreaans/Fins model, waarbij er aan de poorten van de scholen voor onderwijs (PABO, universiteiten) wordt geselecteerd. En geef de gelukkigen dan ook een riant salaris.

De komende jaren zullen we het toch echt van onze slimste jongetjes en meisjes moeten hebben. Daar op bezuinigen is dom.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_159430295
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Mwa. Ligt er maar aan of je geschiedenis of wiskunde hebt gestudeerd. Tel daarbij de uren die je werkt, de verantwoordelijkheden die je hebt, de diversiteit aan competenties die je moet hebben en het feit dat steeds minder docenten in LD worden geplaatst bij op en je mag wel concluderen dat het loon aan de karige kant is.
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:53:23 #264
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430421
quote:
0s.gif [b]Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:[/url]
Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.

Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?

ICT en onderwijs, drama.
Willen van alles, nergens geld voor.
pi_159430434
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:53 schreef Keltie het volgende:

[..]

Het handschrift is goed leesbaar want het is getypt. Huh?

ICT en onderwijs, drama.
Willen van alles, nergens geld voor.
Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LB :').

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2016 08:55:25 ]
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:05:02 #266
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430545
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat klopt, inderdaad. Docenten worden eigenlijk schandalig onderbetaald, gezien hun verantwoordelijkheden en werkdruk.
Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:09:41 #267
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159430587
quote:
10s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:55 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Er zijn vaak juist genoeg potjes voor iPads en laptops, maar vervolgens worden die apparaten amper effectief ingezet. Maar geld om docenten naar hun niveau te betalen is er niet, dus blijft iedereen in LB :').
Voor de prestigeprojectjes is inderdaad voldoende geld :)
De nuttige en\ of nodige zaken worden vaak naar de achtergrond geschoven.
pi_159430638
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2016 08:37 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In de meeste niet hoor. En bij (semi-)overheid al helemaal niet, tenzij je directeur bent of een vergelijkbare functie hebt.
Precies, er zijn banen voor hogeopgeleiden waarbij je zulke werkweken hebt, of langer. Dan krijg je echter ook een beter salaris. Ik zou voor het lerarenvak juist inzetten op de slimmere mensen (het Finse en Zuid-Koreaanse model) en hen een goed salaris geven voor een schappelijke werkweek waarbij ze met een grote mate van autonomie kunnen werken. De verhoogde status maakt het vak aantrekkelijker (ook om praktische redenen, je kan gemakkelijk uitstromen naar een goede baan in het bedrijfsleven dankzij de goede status) waardoor er meer krentjes in de pap komen te zitten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430639
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:

[..]

Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
https://www.rijksoverheid(...)t-onderwijs-2015.pdf

Nu is 5000 euro best veel geld, maar tegenwoordig kom je niet zomaar in LD. Dan moet je er al een berg taken bijdoen die in feite weinig direct met onderwijs te maken te hebben. Je kan dus een excellente docent zijn met een academische opleiding en jaren werkervaring maar toch in LB/C zitten. En dan is het geen vetpot.

En kijk dan maar eens wat een directeur verdient en dan weet je wel welke smiley volgt.

:')

Disclaimer: ik spreek alleen over het VO. Het salaris in het PO is al helemaal om te huilen, zeker als je bedenkt dat er meer academici voor de klas moeten in het basisonderwijs.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2016 09:14:32 ]
pi_159430673
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:05 schreef Keltie het volgende:

[..]

Als ik zo de gedragen om mij heen hoor, vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen.
Redelijk salaris, redelijke secundaire voorwaarden. Als ik dat vergelijk met mijn salaris als ICt'er in het onderwijs, snap ik waarom ik weer naar het bedrijfsleven wil :')
Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430696
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.
pi_159430735
quote:
7s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In het VO begin je op LB en kan je in theorie doorgroeien naar LD. In het PO begin je op LA en is LB het hoogst haalbare bij mijn weten.
Waarbij opgemerkt moet worden dat LA PO != LA MO en LB PO != LB MO en dat je juist tussen LB en LC het grote gat in de loonschaal hebt, tussen LA en LB (MO) gaat het om een veel kleiner verschil.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159430900
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
Er wordt hier gedaan alsof docenten met een hongerloontje worden afgescheept maar dat is ook geen erg realistisch beeld wat mij betreft. Zo beroerd is die beloning niet, zeker als je vergelijkt met elders in de publieke sector.
Als je het vergelijkt met de heisa over politiebeloning... Docenten verdienen relatief gezien gewoon een stuk slechter. Met name in het basisonderwijs.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:44:02 #274
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_159431054
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bedenk dat je WO-gediplomeerden die les gaat geven gebruikelijk eerst lang LA of misschien LB krijgt, tegen de tijd dat je LC krijgt ben je 10 jaar verder en doe je een hoop extra werk (nog langere werkweken) wat waarschijnlijk voor het grootste deel niet met het onderwijs zelf te maken heeft en LD kan je vergeten.

Belangrijker dan dat, het is het verkeerde model! Zie mijn laatste reactie en Lyrebird zijn reactie.
Onderwijs en zorg, daar werk je niet voor de beloning (geld).
Maar goed, na 3 jaar weet ik eigenlijk ook niet meer waarom je er wel werkt dus ik wil er zsm uit.
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:59:21 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159431260
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 07:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat is de oplossing? Zie je elementen in de bedrijfsvoering waarop actie kan worden ondernomen? Of moeten we toch meer docenten aanstellen?
Als ik afga op mijn eigen ervaring en op wat ik om mij heen (collega's, bevriende docenten van andere scholen en hier op het forum) hoor, dan komt het grootste deel van werkdruk voort uit de taken die niet direct les-gerelateerd zijn. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat je op veel dingen geen enkele invloed hebt. Je aanstelling blijft immers gelijk, maar door overheids- of schoolbestuurbeslissingen kunnen je werkzaamheden ineens een stuk groter worden. Denk maar aan het mentoraat in combinatie met passend onderwijs.

We hebben het over taken als het ontwikkelen van onderwijsprogramma's, waarvoor je als docent in een commissie wordt gestopt en die staat dan voor 10 uur (per jaar!) in je takenplaatje. Als je zoiets goed wil doen, dan ben je daar misschien wel 80 uur voor kwijt. Totaal niet in verhouding dus. Daarnaast is er nog een ander probleem, ook als je die 80 uur wel zou krijgen: lessen gaan altijd voor. Iemand die in zo'n clubje zit maar, door wat voor oorzaak dan ook, moeite heeft om zijn lessen goed te laten verlopen, doet dus weinig tot niets voor zo'n programma dus de anderen mogen de klappen opvangen. Veel schoolleidingen zijn zich daar amper van bewust.

Het scheppen van kaders voor lesgerelateerde én niet-les-gerelateerde taken zou een goed idee zijn. Nou heb ik alleen een broertje dood aan hogere overheden die, niet gehinderd door enige kennis van zaken, voor ons willen beslissen hoe wij ons werk moeten doen, dus de uitvoering daarvan vind ik nogal ingewikkeld. Het verplicht instellen van een orgaan in de school (al dan niet de MR) die meebeslist over het taakbeleid/urentoedeling en het fiat van genoeg personeel moet hebben, zou daarin misschien wel kunnen helpen.

Het blijft een feit dat de uitval onder docenten gewoon heel erg hoog is. Dat kan zijn omdat het allemaal slappe zakken zijn, maar de gedachte dat er (ook) iets anders aan de hand is, is toch niet zo gek. De vergelijking met andere hbo- of wo-sectoren gaat dus niet helemaal op.

En als laatste zou het erg prettig zijn als scholen meer dan nu het geval is, docenten konden betalen naar prestatie. In plaats van naar anciënniteit en het uitvoeren van werkzaamheden buiten het klaslokaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')