quote:Op donderdag 31 december 2015 18:57 schreef CrashO het volgende:
Gewoon een buis van de IJtunnel dichtflikkeren en fietstunnel van maken. De andere tunnelbuis verlagen naar 50km/h en 1 baan voor iedere richting van maken en klaar.
Dat.quote:Op donderdag 31 december 2015 18:57 schreef CrashO het volgende:
Gewoon een buis van de IJtunnel dichtflikkeren en fietstunnel van maken. De andere tunnelbuis verlagen naar 50km/h en 1 baan voor iedere richting van maken en klaar.
Prima ontwikkelingquote:Op donderdag 31 december 2015 19:12 schreef George_Zina het volgende:
Een aantal foto's van Amsterdam. Hoe de stad fietsvriendelijk werd door de jaren heen.
Oke, leuk experiment met dat D66 en VVD. Bestuurlijke vernieuwing enzo... Mogen we nu de PvdA terug?quote:Op donderdag 31 december 2015 18:51 schreef Ringo het volgende:
Haha, eerst de hoofdingang van het Rijksmuseum laten verkloten door de fietserslobby. En nu twee (!) bruggen over het IJ die het scheepvaartverkeer ernstig verstoren. Amsterdam stelt weer de juiste prioriteiten..
Ze willen eventueel nog een extra station (Sixhaven) toevoegen aan die NZ-lijn in Noord maar als ze dat nu zouden besluiten dan zou de NZ-lijn nog meer vertraging oplopen. Niet te verkopen. Dus wat gaan ze doen: afwachten totdat de NZ-lijn naar verwachting eind 2017 is afgerond en daarna besluiten om toch nog een extra station aan toe te voegen. Helaas zal dat voor de reizigers van die lijn weer veel overlast betekenen. Overlast beperken en alleen in het weekend aan het station werken: kost een behoorlijke duit meer. Artikel(opinie) oktober 2014.quote:Op zondag 3 januari 2016 19:26 schreef Woods het volgende:
De Noord-Zuid tunnel onder 't ij was binnen een mum van tijd aangelegd met betonnen bakken. 2 entrees aan weerszijde realiseren en hoppa. Een brug moet je niet willen. Eigenlijk hadden ze een extra tunnelbuis naast de NZ moeten leggen prutsers
Sixhaven mogelijk extra metrostation Noord/Zuidlijnquote:Geen brug naar Noord, maar metrostation Sixhaven is de oplossing
Niet een brug naar Noord, maar een metrostation Sixhaven. Dat is de oplossing om het stadsdeel beter bereikbaar te maken, vindt Marcel Oomen, bewoner van Overhoeks. Hij rekende het alvast voor.
De ondernemers van ADAM toren, Eye en Tolhuistuin pleitten in Het Parool van gisteren voor een brug naar Noord. Er wordt al anderhalve eeuw over een brug gesproken, maar waar deze zou moeten komen is zeer de vraag.
Een lage brug heeft als groot nadeel dat het draaiende deel vaker open zal staan dan dicht, gezien de enorme drukte van het verkeer op het IJ. Voor de op- en afrit van een hoge brug is domweg geen plaats op het Stationseiland, noch aan de overzijde. Wordt deze ver van Overhoeks aangelegd, dan lost het niets op. Geen brug dus.
Financieringsprobleem
De gemeente meent dat de Noord/Zuidlijn de verkeersdruk zal doen afnemen. Maar voor de reiziger van CS naar Noord is de eerste halte bij het Noorderpark. Dat is ver voorbij de plaats waar hij moet wezen. Het beste alternatief is het aanleggen van metrostation Sixhaven. Directeur van de Noord/Zuidlijn Peter Dijk meent dat het technisch mogelijk is, maar dat het aanleggen van die halte zal leiden tot latere oplevering van de Noord/Zuidlijn dan oktober 2017. Verkeerswethouder Pieter Litjens van de VVD ziet dit alleen 'op lange termijn' gebeuren indien het rendabel is.
Laten we eens even uitrekenen wat de kosten en de baten zijn: aanleg metrostation Sixhaven kost circa 44 miljoen euro. Tel er een paar miljoen bij op voor het aanleggen van een voetgangerstunnel naar de lobby van het nieuwe congreshotel. Totale kosten: pakweg 50 miljoen euro. Er zijn straks 1500 hotelkamers. Een bezettingsgraad van 79 procent is reëel. Bij een gemiddelde kamerprijs van 150 euro per nacht zijn de inkomsten voor Amsterdam aan toeristenbelasting ruwweg 3,6 miljoen euro per jaar.
Die 50 miljoen is dus binnen veertien jaar terugverdiend. Zit de gemeente met een financieringsprobleem, dan moet het toch mogelijk zijn met zo'n gunstig vooruitzicht een lening te krijgen. Mooier nog: ga een publiek-private samenwerking aan en laat de ondernemers in Overhoeks een stuk meebetalen. En ach, we wachten al jaren op die Noord-Zuidlijn. Daar kan toch best nog een jaartje bij? Tot die tijd laten we ons gewoon nog met de ponten vervoeren. Als haringen in een vat.
Bron: parool
deze is wel supercoolquote:Op zondag 3 januari 2016 18:39 schreef George_Zina het volgende:
[ afbeelding ]Sprong over het IJ van Jan Galman
Dit lijkt mij wel tof. vraag me alleen af of dat niet te laag is: kan een cruiseschip daar wel onderdoor?quote:Op zondag 3 januari 2016 18:39 schreef George_Zina het volgende:
Bas Dekker over een kabelbaan Ei over het IJ.
Dat gaat niet werken met de cruiseschepen maar dat geldt natuurlijk ook voor de bruggen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:16 schreef Karina het volgende:
[..]
Dit lijkt mij wel tof. vraag me alleen af of dat niet te laag is: kan een cruiseschip daar wel onderdoor?
Als ik wat foto's bekijk uit andere steden (Keulen, Barcelona en New York) ziet het er niet al te hoog uit.
[ afbeelding ]
Ik zag dat de foto's en artikel over een verbinding over het IJ al uit november 2014 stammen.
Dat gaat niet werken met de cruiseschepen maar dat geldt natuurlijk ook voor de bruggen.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:45 schreef George_Zina het volgende:
[..]
over een verbinding over het IJ al uit november 2014 stammen.
In een van de artikelen stond dat het zelfs met open bruggen niet gaat werken voor de grootste schepen / cruiseschepen. Een optie is de extra terminal maar dan meren ze ver van het centrum af. Dat maakt het al veel minder aantrekkelijk voor rederijen! We hebben het dan wel over een eerste verkenning. Ben benieuwd wat in de loop van de maanden nog allemaal gaat uitkomen.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:57 schreef Karina het volgende:
[..]
Maar bruggen kunnen open; of opzij of omhoog, ligt maar aan het type brug waar je voor kiest.
Ik hoop ook dat het college B&W/gemeenteraad daar voor gaan! Minder sexy maar het IJ wordt nou eenmaal veel gebruikt door scheepsverkeer. Die ga je toch geen obstakels opwerpen!?quote:Op maandag 4 januari 2016 18:23 schreef Q. het volgende:
Pffff, bouw gewoon een fietstunnel! Zo'n brug heeft een enorme impact, niemand zit er echt op te wachten.
In Rotterdam heb je dat ookquote:Op maandag 28 december 2015 22:53 schreef Karina het volgende:
[..]
Eigenlijk hadden ze dat meteen moeten doen, toen de IJtunnel werd aangelegd.
En zonder IJ ook geen Sail meer![]()
In Antwerpen heb je de St Annatunnel onder de Schelde door. Dus onder het IJ moet ook gewoon kunnen natuurlijk.
Ziet er trouwens prachtig uit met die oude roltrappen:
[ afbeelding ]
Dat ben ik met je eens. Maar dan dient er wel goed nagedach te worden over de veiligheid in die tunnel. Overdag zal het geen problemen opleveren: met voldoende passanten, kleine horeca en start-ups zal er voldoende sociale controle in de tunnel zijn. Ik vrees alleen dat er na sluitingstijd een 'Kalverstraat/Nieuwendijk'-atmosfeer zal ontstaan met allemaal gesloten stalen luiken (althans dat idee). Cameratoezicht alleen lijkt me absoluut onvoldoende (buiten dat het bijzonder onpersoonlijk en, volgens mij dan, een '1984' gevoel gaat geven).quote:Op maandag 4 januari 2016 21:59 schreef hottentot het volgende:
Beter 1 goede tunnel dan 2 van die bruggen. Autoverkeer moet je niet willen, dan kun je aan de kant van centraal toch niet verwerken.
Gewoon permanent 1 of 2 agenten daar hebben rondlopen.quote:Op woensdag 6 januari 2016 08:50 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
Ik vrees alleen dat er na sluitingstijd een 'Kalverstraat/Nieuwendijk'-atmosfeer zal ontstaan met allemaal gesloten stalen luiken (althans dat idee). Cameratoezicht alleen lijkt me absoluut onvoldoende (buiten dat het bijzonder onpersoonlijk en, volgens mij dan, een '1984' gevoel gaat geven).
Wel met een wandelpad ernaastquote:Op maandag 4 januari 2016 18:23 schreef Q. het volgende:
Pffff, bouw gewoon een fietstunnel! Zo'n brug heeft een enorme impact, niemand zit er echt op te wachten.
Prachtig. Niets meer aan doen.quote:Op zondag 3 januari 2016 18:39 schreef George_Zina het volgende:
[ afbeelding ]Sprong over het IJ van Jan Galman
Ik ben geen architect hoor, maar heeft zo'n brug niet hier en daar ondersteuning nodig? 'Pijler' heet dat volgens mij.quote:[ afbeelding ]Draaibrug van Jolijn Valk
Kan dat niet met luchtdruk? Een soort Hooverbrug?quote:Op woensdag 6 januari 2016 13:09 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Prachtig. Niets meer aan doen.
[..]
Ik ben geen architect hoor, maar heeft zo'n brug niet hier en daar ondersteuning nodig? 'Pijler' heet dat volgens mij.
Op woensdag 6 januari 2016 12:09 schreef SpecialK het volgende:|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |