Ik kan je verzekeren dat dat dezelfde mensen zijn.quote:Op maandag 28 december 2015 10:56 schreef Falco het volgende:
[..]
Beetje flauw. Zwarte Piet heeft niet zoveel te doen met vuurwerk. Al zal het wel erg waarschijnlijk zijn dat mensen voor het behoud van Zwarte Piet ook die andere traditie van vuurwerk eveneens graag willen behouden.
Wat moet je anders naar AZC's gooien als vuurwerk verboden wordt.quote:Op maandag 28 december 2015 10:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan je verzekeren dat dat dezelfde mensen zijn.
Ik vind het wel interessant. Wat is nou de achterliggende drijfveer bij die groep mensen? Een angstig gevoel dat de maatschappij en haar opvattingen te snel verandert? En dat men daardoor zo hard te keer gaat en in verzet komt?quote:Op maandag 28 december 2015 10:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Conservatieven he... dezelfde hersenloze bende als in de VS achter Trump aanloopt.quote:Op maandag 28 december 2015 10:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is op zich een vrij logische menselijke reflex. Wanneer tradities die jou lief zijn dreigen te verdwijnen of veranderen, dan roept dat weerstand op.quote:Op maandag 28 december 2015 11:00 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik vind het wel interessant. Wat is nou de achterliggende drijfveer bij die groep mensen? Een angstig gevoel dat de maatschappij en haar opvattingen te snel verandert? En dat men daardoor zo hard te keer gaat en in verzet komt?
Daar ben ik het mee eens. Je moet gewoon een zo objectief mogelijke grens stellen. Hoeveel schade is acceptabel tov het plezier wat anderen daarin hebben. Het stellen van die grens laat ik persoonlijk lekker aan anderen over.quote:Op maandag 28 december 2015 11:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is op zich een vrij logische menselijke reflex. Wanneer tradities die jou lief zijn dreigen te verdwijnen of veranderen, dan roept dat weerstand op.
Kan het die mensen ook niet helemaal kwalijk nemen. Toen het rookverbod werd ingevoerd in 2008, reageerde ik aanvankelijk ook afwijzend. Je bent immers gewend aan dat peukje in de kroeg. Achteraf gezien vind ik dat onze overheid een uitstekend besluit heeft genomen door het roken in de horeca te verbieden, maar dat besef kwam dus pas later (en ik rook nog steeds, dus ik ben geen afvallige die fel anti is geworden).
En zo is het dus ook met mensen die Zwarte Piet of vuurwerk een warm hart toedragen. Het zijn tradities waar zij plezier aan beleven, en daardoor is het moeilijk te accepteren dat er veranderingen plaatsvinden. Het is menselijk gedrag, maar soms moet je gewoon schijt hebben aan mensen die alles bij het oude willen laten.
Klopt. En zo heb je dus ook vuurwerkverkopers die de afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in verplichte veiligheidsmaatregelen, waardoor een abrupt verbod ook voor hen aanzienlijke economische schade tot gevolg heeft. De investeringen zijn dan immers weggegooid geld gebleken.quote:Op maandag 28 december 2015 11:17 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Je moet gewoon een zo objectief mogelijke grens stellen. Hoeveel schade is acceptabel tov het plezier wat anderen daarin hebben. Het stellen van die grens laat ik persoonlijk lekker aan anderen over.
Je moet er ook rekening mee houden dat je je daarmee op een hellende schaal begeeft. Er zijn wel meer dingen die veel (economische) schade oplevert. Moet je voetbalwedstrijden bijvoorbeeld ook verbieden? Veel economische schade, zeker bij risicowedstrijden waar ook nog gewonden vallen.
Lijkt mij niet. Zoals ik zo zie en lees is er een behoorlijke nuance als het over vuurwerk gaat.quote:Op maandag 28 december 2015 10:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Eerst iets verbieden en dan gezellig met belastinggeld vermaak bieden. Lijkt mij geen goed idee.quote:Op maandag 28 december 2015 11:23 schreef DustPuppy het volgende:
Ik denk dat een algeheel verbod op consumentenvuurwerk geen slecht idee is.
Als er dan nog vanuit de gemeenten wat professionele vuurwerk shows worden geregeld is het helemaal mooi.
Ik ben toch een andere mening toegedaan. Men heeft afgelopen jaar maatregelen genomen om de schade in te perken door vuurwerkvrije zones in te stellen en volgens mij was er nog iets wat ik nu vergeten ben.quote:Op maandag 28 december 2015 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. En zo heb je dus ook vuurwerkverkopers die de afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in verplichte veiligheidsmaatregelen, waardoor een abrupt verbod ook voor hen aanzienlijke economische schade tot gevolg heeft. De investeringen zijn dan immers weggegooid geld gebleken.
Daarom zou ik ook pleiten voor een overgangsperiode van meerdere jaren.
Wat betreft het hellende vlak: dat ben ik helemaal met je eens. Op een gegeven moment kun je dan van alles gaan verbieden als er maar voldoende bezwaren klinken vanuit de samenleving.
Dus omdat Danny voor vuurwerk en voor zwarte piet is, is dat het levende bewijs dat het allemaal dezelfde soort mensen zijn?quote:Op maandag 28 december 2015 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onze TS is het levende bewijs.
Hoezo niet? Kan makkelijk van het geld wat je overhoudt van de besparingen op handhaving en schoonmaak.quote:Op maandag 28 december 2015 11:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Eerst iets verbieden en dan gezellig met belastinggeld vermaak bieden. Lijkt mij geen goed idee.
Die staat alleen....quote:Op maandag 28 december 2015 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onze TS is het levende bewijs.
Als jij dat standpunt wil huldigen, be my guest. Ik zal dat dan met argumenten trachten te bestrijden.quote:Op maandag 28 december 2015 11:31 schreef timmmmm het volgende:
Zouden we bij punten waar jij op tegen bent eens zo moeten doen. Hij gelooft in de Islam en is een terrorist. Het levende bewijs dat alle moslims terroristen zijn. Of is de logica dan minder sterk?
Dergelijke standpunten en de mensen die ze innemen zijn te dom voor woorden, en dat denk jij ook als je het op onze prachtige site voorbij ziet komen. Dat je hier dus eenzelfde standpunt inneemt met enkel andere vergelijkingspunten verbaast me dan ook,quote:Op maandag 28 december 2015 11:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als jij dat standpunt wil huldigen, be my guest. Ik zal dat dan met argumenten trachten te bestrijden.
Overigens zie ik dergelijke opvattingen geregeld voorbij komen op ons prachtige forum.
En dan lachen en wijzen wanneer die vent met 2 flessen champagne in zijn mik met dat vuurwerk zijn buren opblaast?quote:Op maandag 28 december 2015 11:39 schreef Jaroon het volgende:
Ik heb nog een andere oplossing. Als je veel uitgeeft aan knalvuurwerk geeft de staat je een aantal extra (nu illegaal) stukken ZEER zwaar vuurwerk erbij.
Dat is de zwakte in het plan. Men moet het richten op zichzelf.quote:Op maandag 28 december 2015 11:40 schreef timmmmm het volgende:
[..]
En dan lachen en wijzen wanneer die vent met 2 flessen champagne in zijn mik met dat vuurwerk zijn buren opblaast?
mja, of het creëren van een politiestaat waarin alles verboden is progressief kan worden genoemd is iets waarover je van mening kunt verschillen natuurlijk.quote:Op maandag 28 december 2015 11:04 schreef timmmmm het volgende:
Maar even serieus: ik denk inderdaad dat het grotendeels dezelfde mensen zijn. Conservatieve mensen die dingen wel prima vinden zoals ze zijn en daarin niet willen veranderen.
In sommige dingen geef ik ze groot gelijk, in andere dingen is progressie wel vereist.
Persoonlijk vind ik dat vuurwerk moet (blijven) kunnen, hoewel dat een puur gevoelsmatig standpunt is. Misschien moeten er wel, hoewel dat tegen eerder genoemde conservatieven ook link is om te zeggen, duidelijke Europese afspraken over gemaakt worden. Als die goedkope teringzooi uit china veel lastiger geimporteerd kan worden en nergens meer legaal verkocht wordt, net als met die halve bommen, wordt het al wat veiliger.
De politie mag ook wel eens wat eerder op vuurwerkknallen in december afgaan. Ook lekker hard straffen als mensen in overtreding zijn (hier scoor ik dan weer wel mee, hardere straffen). Huidige wetten beter handhaven.
Dit lijkt me een nogal overdreven reactie, zo zou je kunnen reageren op elk nieuw verbod dat geintroduceerd wordt.quote:Op maandag 28 december 2015 12:57 schreef Danny het volgende:
[..]
mja, of het creëren van een politiestaat waarin alles verboden is progressief kan worden genoemd is iets waarover je van mening kunt verschillen natuurlijk.
Welke schade precies van legaal vuurwerk dat op 31 december vanaf 18:00 tot 02:00 1 januari afgestoken mag worden?quote:Op maandag 28 december 2015 13:23 schreef Molurus het volgende:
De centrale vraag hier is, zoals gezegd, hoeveel schade wij met zijn allen nog acceptabel vinden in het kader van lol hebben. En de ideeen daarover zouden best wel eens kunnen veranderen. Die zijn in het verleden al meermalen veranderd, en dat is prima.
1) het is een illusie om te denken dat alleen illegaal vuurwerk schade veroorzaakt.quote:Op maandag 28 december 2015 13:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Welke schade precies van legaal vuurwerk dat op 31 december vanaf 18:00 tot 02:00 1 januari afgestoken mag worden?
2) bron?quote:Op maandag 28 december 2015 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) het is een illusie om te denken dat alleen illegaal vuurwerk schade veroorzaakt.
2) een algeheel verbod maakt het bestrijden van illegaal vuurwerk heel veel eenvoudiger.
Ik snap dat verweer eerlijk gezegd niet zo goed. Het lijkt me net zo onzinnig als het onderscheid tussen legale en illegale wapens in de VS. Het is dezelfde onzin.
Ik heb geen reden om te denken dat dit anders werkt voor vuurwapens dan voor vuurwerk. En over die eerste is er meer dan genoeg data.quote:
Dat zei ik dan ook niet. Nogmaals. Welke schade precies van legaal vuurwerk dat op 31 december vanaf 18:00 tot 02:00 1 januari afgestoken mag worden?quote:Op maandag 28 december 2015 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) het is een illusie om te denken dat alleen illegaal vuurwerk schade veroorzaakt.
Omdat? Alles dan illegaal is? Afsteken is nu ook illegaal.quote:2) een algeheel verbod maakt het bestrijden van illegaal vuurwerk heel veel eenvoudiger.
Want bij vuurwapens wordt niet eerst gekeken of men een vergunning heeft natuurlijk enzo.quote:Op maandag 28 december 2015 13:45 schreef Molurus het volgende:
Het lijkt me overigens ook wel een open deur: iemand die in het bezit is van vuurwerk zit per definitie fout. Je hoeft verder niks te controleren ofzo, direct in beslag nemen en beboeten. Precies zoals we dat nu doen met vuurwapens.
Jaja, het mechanisme werkt hetzelfde.quote:Op maandag 28 december 2015 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb geen reden om te denken dat dit anders werkt voor vuurwapens dan voor vuurwerk. En over die eerste is er meer dan genoeg data.
Het lijkt me overigens ook wel een open deur: iemand die in het bezit is van vuurwerk zit per definitie fout. Je hoeft verder niks te controleren ofzo, direct in beslag nemen en beboeten. Precies zoals we dat nu doen met vuurwapens.
Nee, drank verbieden omdat er nog altijd mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan en dronken in een auto stappen.quote:Op maandag 28 december 2015 13:55 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Laten we anders drank ook maar verbieden om illegale stokers aan te pakken.
Nou ja het verschil is wel een veetje dat het doel van wapens linksom of rechtsom is om hem op een levend wezen te richten en de trekker over te halen.quote:Op maandag 28 december 2015 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
2) een algeheel verbod maakt het bestrijden van illegaal vuurwerk heel veel eenvoudiger.
Ik snap dat verweer eerlijk gezegd niet zo goed. Het lijkt me net zo onzinnig als het onderscheid tussen legale en illegale wapens in de VS. Het is dezelfde onzin.
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat je daar wel degelijk rekening mee moet houden.quote:Op maandag 28 december 2015 13:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me een nogal overdreven reactie, zo zou je kunnen reageren op elk nieuw verbod dat geintroduceerd wordt.
Dat we wetten en regels hebben in een maatschappij lijkt me heel nuttig. En dat die wetten en regels met de tijd veranderen lijkt me niet meer dan logisch.
Dat iets in het verleden wel werd toegelaten en nu niet meer betekent niet dat het verleden ok was. Ideeen over wat wel en wat niet toelaatbaar is veranderen. Dat uitleggen als een hellend vlak naar een politiestaat gaat mij te ver.
De centrale vraag hier is, zoals gezegd, hoeveel schade wij met zijn allen nog acceptabel vinden in het kader van lol hebben. En de ideeen daarover zouden best wel eens kunnen veranderen. Die zijn in het verleden al meermalen veranderd, en dat is prima.
Die vraag moet natuurlijk altijd worden gesteld. Ik zeg alleen: het antwoord op die vraag lijkt mij niet afhankelijk van het verleden. Het hangt af wat we daar nu met zijn allen van vinden.quote:Op maandag 28 december 2015 15:11 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat je daar wel degelijk rekening mee moet houden.
Niet dat ik direct het angstbeeld van een politiestaat op zou roepen, maar je moet er wel goed over nadenken, ovrr dergelijke verboden.
Om maar even een zeer ware zin uit een stripreeks te gebruiken: with great power comes great responsibility. Enn dat is zeker waar. Als je de macht hebt iedereen je wil op te leggen, moet je eerst heel goed bedenken of de noodzaak in dit geval groot genoeg is. Zomaar dingen verbieden omdat het kan gaat natuurlijk niet aan. Dus ik vind inderdaad dat je je dat bij elke nieuwe wet of regelgevig af moet vragen. Moet de overheid dit wel dicteren?
Voor vuurwerk heb je geen vergunning nodig. Vergunningen voor vuurwapens worden niet al teveel afgegeven. Transportvergunningen zijn zonder uitzondering tijdelijk.quote:Op maandag 28 december 2015 13:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Want bij vuurwapens wordt niet eerst gekeken of men een vergunning heeft natuurlijk enzo.
Hoe dan? Kom eens met argumenten in plaats van oneliners over irrelevante onderwerpen.quote:Op maandag 28 december 2015 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom de vergelijking niet op zou gaan.quote:Op maandag 28 december 2015 13:55 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Jaja, het mechanisme werkt hetzelfde.
Vuurwapens verder vergelijken met vuurwerk gaat natuurlijk niet op.
Over vreemde vergelijkingen gesproken.quote:Op maandag 28 december 2015 13:55 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Laten we anders drank ook maar verbieden om illegale stokers aan te pakken.
Hehe, ik klets zo nu en dan met Amerikaanse tegenstanders van een vuurwapenverbod. Je moest eens weten hoezeer de discussie lijkt op deze discussie over vuurwerk. Natuurlijk kun je ook voor de lol op levenloze objecten schieten, en de (in mijn ogen lachwekkende) vergelijking 'auto's zijn ook potentieel gevaarlijk' hoor je daar ook.quote:Op maandag 28 december 2015 15:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou ja het verschil is wel een veetje dat het doel van wapens linksom of rechtsom is om hem op een levend wezen te richten en de trekker over te halen.
Ik vrees dat dit slechts voor een beperkt deel van de vuurwerkliefhebbers geldt.quote:Op maandag 28 december 2015 15:05 schreef timmmmm het volgende:
Het doel van vuurwerk is het in de lucht schieten zodat men ervan kan genieten.
Zoals gezegd, je moet ze de kost geven die wapens zien als een compleet respectabele hobby die niets te maken heeft met mensen doodschieten.quote:Op maandag 28 december 2015 15:05 schreef timmmmm het volgende:
Het inherent slechte/negatieve doel van vuurwapens maakt het al dan niet verbieden van wapens in de VS een totaal andere discussie waarin je een wapenwedloop creert tussen de boeven en degenen die zichzelf of anderen daartegen willen beschermen etc. Lijkt me niet praktisch die discussie hier te voeren maar er zijn wel degelijk grote verschillen als je het mij vraagt.
2 posts onder de post die je nu quote.quote:Op maandag 28 december 2015 15:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe dan? Kom eens met argumenten in plaats van oneliners over irrelevante onderwerpen.
Dat komt omdat je argument nergens op slaat. Illegaal vuurwerk is nu illegaal. Iedereen die nu vuurwerk afsteekt is fout. Dus hoe zal het dan anders worden als ook legaal vuurwerk in diezelfde categorie terecht komt?quote:Op maandag 28 december 2015 15:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
2 posts onder de post die je nu quote.
Dat dat moet worden uitgelegd is in mijn ogen lichtelijk absurd, maar goed.
Nu met vuurwerk rondlopen is geen probleem. Als er een bom afgaat in straat X en je gaat daar als politie kijken en je treft daar een stel jongeren aan met vuurwerk in hun bezit dan zal je moeten aantonen dat ze iets hebben afgestoken of dat het vuurwerk illegaal is.quote:Op maandag 28 december 2015 16:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat komt omdat je argument nergens op slaat. Illegaal vuurwerk is nu illegaal. Iedereen die nu vuurwerk afsteekt is fout. Dus hoe zal het dan anders worden als ook legaal vuurwerk in diezelfde categorie terecht komt?
Dat is het geval. Pas vanaf de 29e mag verkocht worden dus iedereen die daarvoor vuurwerk afsteekt is in het bezit van illegaal vuurwerk. Zo moeilijk is het niet.quote:Op maandag 28 december 2015 16:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu met vuurwerk rondlopen is geen probleem. Als er een bom afgaat in straat X en je gaat daar als politie kijken en je treft daar een stel jongeren aan met vuurwerk in hun bezit dan zal je moeten aantonen dat ze iets hebben afgestoken of dat het vuurwerk illegaal is.
En dat verandert als al het vuurwerk illegaal wordt omdat?quote:Dat maakt handhaven verdomd lastig.
Wat begrijp jij niet aan het verschil tussen afsteken en in je bezit hebben?quote:Op maandag 28 december 2015 16:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is het geval. Pas vanaf de 29e mag verkocht worden dus iedereen die daarvoor vuurwerk afsteekt is in het bezit van illegaal vuurwerk. Zo moeilijk is het niet.
Er is geen verschil voor 29 december.quote:Op maandag 28 december 2015 16:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan het verschil tussen afsteken en in je bezit hebben?
Verbeter me (met bronnen) als ik het mis heb, maar volgens mij mag je tot 25 kilo vuurwerk in je bezit hebben buiten de verkoopdagenquote:Op maandag 28 december 2015 16:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is het geval. Pas vanaf de 29e mag verkocht worden dus iedereen die daarvoor vuurwerk afsteekt is in het bezit van illegaal vuurwerk. Zo moeilijk is het niet.
[..]
En dat verandert als al het vuurwerk illegaal wordt omdat?
Vuurwerkbezit is helemaal niet gebonden aan tijd. Je mag vuurwerk dat je over hebt - tot een maximum van 25 kg - bewaren voor een volgend jaar. Het bezitten daarvan is niet illegaal.quote:Op maandag 28 december 2015 16:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Er is geen verschil voor 29 december.
Dat lijkt me correct ja.quote:Op maandag 28 december 2015 16:21 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Verbeter me (met bronnen) als ik het mis heb, maar volgens mij mag je tot 25 kilo vuurwerk in je bezit hebben buiten de verkoopdagen
Onwaar. Je mag het bewaren maar alleen op een plek waar het niet toegankelijk is. En al helemaal niet op straat. Wel even goed lezen.quote:Op maandag 28 december 2015 16:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vuurwerkbezit is helemaal niet gebonden aan tijd. Je mag vuurwerk dat je over hebt - tot een maximum van 25 kg - bewaren voor een volgend jaar. Het bezitten daarvan is niet illegaal.
Alleen het verkopen en afsteken van vuurwerk is aan tijd gebonden.
Je moet het veilig opbergen, ja. Er zijn zover ik weet geen speciale richtlijnen voor transport. Je mag best je vuurwerk van vorig jaar vervoeren als je een weekje doorbrengt in Groningen om nieuwjaar te vieren.quote:Op maandag 28 december 2015 16:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onwaar. Je mag het bewaren maar alleen op een plek waar het niet toegankelijk is. En al helemaal niet op straat. Wel even goed lezen.
Alweer fout.quote:Op maandag 28 december 2015 16:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je moet het veilig opbergen, ja. Er zijn zover ik weet geen speciale richtlijnen voor transport. Je mag best je vuurwerk van vorig jaar vervoeren als je een weekje doorbrengt in Groningen om nieuwjaar te vieren.
Staat gewoon op dezelfde pagina. Dus nogmaals, iedereen in het bezit van vuurwerk in het openbaar buiten de verkoopdagen is al fout volgens de wet.quote:U mag geen vuurwerk op de openbare weg bij u hebben vóór en ná de verkoopwagen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |