abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158599412
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

1) het is een illusie om te denken dat alleen illegaal vuurwerk schade veroorzaakt.
2) een algeheel verbod maakt het bestrijden van illegaal vuurwerk heel veel eenvoudiger.

Ik snap dat verweer eerlijk gezegd niet zo goed. Het lijkt me net zo onzinnig als het onderscheid tussen legale en illegale wapens in de VS. Het is dezelfde onzin.
2) bron?
pi_158599472
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 13:42 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

2) bron?
Ik heb geen reden om te denken dat dit anders werkt voor vuurwapens dan voor vuurwerk. En over die eerste is er meer dan genoeg data.

Het lijkt me overigens ook wel een open deur: iemand die in het bezit is van vuurwerk zit per definitie fout. Je hoeft verder niks te controleren ofzo, direct in beslag nemen en beboeten. Precies zoals we dat nu doen met vuurwapens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158599634
quote:

[..]

1) het is een illusie om te denken dat alleen illegaal vuurwerk schade veroorzaakt.
Dat zei ik dan ook niet. Nogmaals. Welke schade precies van legaal vuurwerk dat op 31 december vanaf 18:00 tot 02:00 1 januari afgestoken mag worden?
quote:
2) een algeheel verbod maakt het bestrijden van illegaal vuurwerk heel veel eenvoudiger.
Omdat? Alles dan illegaal is? Afsteken is nu ook illegaal.
Er is geen capaciteit voor handhaving.
http://www.nu.nl/jaarwiss(...)itiecapaciteit-.html
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_158599660
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:45 schreef Molurus het volgende:

Het lijkt me overigens ook wel een open deur: iemand die in het bezit is van vuurwerk zit per definitie fout. Je hoeft verder niks te controleren ofzo, direct in beslag nemen en beboeten. Precies zoals we dat nu doen met vuurwapens.
Want bij vuurwapens wordt niet eerst gekeken of men een vergunning heeft natuurlijk enzo.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_158599797
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb geen reden om te denken dat dit anders werkt voor vuurwapens dan voor vuurwerk. En over die eerste is er meer dan genoeg data.

Jaja, het mechanisme werkt hetzelfde.
Vuurwapens verder vergelijken met vuurwerk gaat natuurlijk niet op.

Wat weegt zwaarder:
Mogelijke ongelukken met vuurwerk, of vuurwerk vrij moeten zijn.

Laten we anders drank ook maar verbieden om illegale stokers aan te pakken.
  Admin maandag 28 december 2015 @ 14:16:35 #231
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158600317
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 13:55 schreef hardromacore2.0 het volgende:

Nee, drank verbieden omdat er nog altijd mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan en dronken in een auto stappen.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  maandag 28 december 2015 @ 15:05:18 #232
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_158601710
quote:

[..]

Ik snap dat verweer eerlijk gezegd niet zo goed. Het lijkt me net zo onzinnig als het onderscheid tussen legale en illegale wapens in de VS. Het is dezelfde onzin.
Nou ja het verschil is wel een veetje dat het doel van wapens linksom of rechtsom is om hem op een levend wezen te richten en de trekker over te halen.

Het doel van vuurwerk is het in de lucht schieten zodat men ervan kan genieten. Het inherent slechte/negatieve doel van vuurwapens maakt het al dan niet verbieden van wapens in de VS een totaal andere discussie waarin je een wapenwedloop creert tussen de boeven en degenen die zichzelf of anderen daartegen willen beschermen etc. Lijkt me niet praktisch die discussie hier te voeren maar er zijn wel degelijk grote verschillen als je het mij vraagt.
Laffe huichelaar
  maandag 28 december 2015 @ 15:11:08 #233
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_158601853
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt me een nogal overdreven reactie, zo zou je kunnen reageren op elk nieuw verbod dat geintroduceerd wordt.

Dat we wetten en regels hebben in een maatschappij lijkt me heel nuttig. En dat die wetten en regels met de tijd veranderen lijkt me niet meer dan logisch.

Dat iets in het verleden wel werd toegelaten en nu niet meer betekent niet dat het verleden ok was. Ideeen over wat wel en wat niet toelaatbaar is veranderen. Dat uitleggen als een hellend vlak naar een politiestaat gaat mij te ver.

De centrale vraag hier is, zoals gezegd, hoeveel schade wij met zijn allen nog acceptabel vinden in het kader van lol hebben. En de ideeen daarover zouden best wel eens kunnen veranderen. Die zijn in het verleden al meermalen veranderd, en dat is prima.
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat je daar wel degelijk rekening mee moet houden.

Niet dat ik direct het angstbeeld van een politiestaat op zou roepen, maar je moet er wel goed over nadenken, ovrr dergelijke verboden.

Om maar even een zeer ware zin uit een stripreeks te gebruiken: with great power comes great responsibility. Enn dat is zeker waar. Als je de macht hebt iedereen je wil op te leggen, moet je eerst heel goed bedenken of de noodzaak in dit geval groot genoeg is. Zomaar dingen verbieden omdat het kan gaat natuurlijk niet aan. Dus ik vind inderdaad dat je je dat bij elke nieuwe wet of regelgevig af moet vragen. Moet de overheid dit wel dicteren?
Laffe huichelaar
pi_158603144
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 15:11 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat je daar wel degelijk rekening mee moet houden.

Niet dat ik direct het angstbeeld van een politiestaat op zou roepen, maar je moet er wel goed over nadenken, ovrr dergelijke verboden.

Om maar even een zeer ware zin uit een stripreeks te gebruiken: with great power comes great responsibility. Enn dat is zeker waar. Als je de macht hebt iedereen je wil op te leggen, moet je eerst heel goed bedenken of de noodzaak in dit geval groot genoeg is. Zomaar dingen verbieden omdat het kan gaat natuurlijk niet aan. Dus ik vind inderdaad dat je je dat bij elke nieuwe wet of regelgevig af moet vragen. Moet de overheid dit wel dicteren?
Die vraag moet natuurlijk altijd worden gesteld. Ik zeg alleen: het antwoord op die vraag lijkt mij niet afhankelijk van het verleden. Het hangt af wat we daar nu met zijn allen van vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 28-12-2015 16:01:40 ]
pi_158603231
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Want bij vuurwapens wordt niet eerst gekeken of men een vergunning heeft natuurlijk enzo.
Voor vuurwerk heb je geen vergunning nodig. Vergunningen voor vuurwapens worden niet al teveel afgegeven. Transportvergunningen zijn zonder uitzondering tijdelijk.

En dat maakt het controleren en handhaven ervan vrij eenvoudig.
  maandag 28 december 2015 @ 15:53:05 #236
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158603339
quote:

[..]

Hoe dan? Kom eens met argumenten in plaats van oneliners over irrelevante onderwerpen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158603377
quote:

[..]

Jaja, het mechanisme werkt hetzelfde.
Vuurwapens verder vergelijken met vuurwerk gaat natuurlijk niet op.
Ik zou niet weten waarom de vergelijking niet op zou gaan.

quote:

Over vreemde vergelijkingen gesproken.
pi_158603491
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 15:05 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou ja het verschil is wel een veetje dat het doel van wapens linksom of rechtsom is om hem op een levend wezen te richten en de trekker over te halen.
Hehe, ik klets zo nu en dan met Amerikaanse tegenstanders van een vuurwapenverbod. Je moest eens weten hoezeer de discussie lijkt op deze discussie over vuurwerk. Natuurlijk kun je ook voor de lol op levenloze objecten schieten, en de (in mijn ogen lachwekkende) vergelijking 'auto's zijn ook potentieel gevaarlijk' hoor je daar ook.

quote:

Het doel van vuurwerk is het in de lucht schieten zodat men ervan kan genieten.
Ik vrees dat dit slechts voor een beperkt deel van de vuurwerkliefhebbers geldt.

quote:

Het inherent slechte/negatieve doel van vuurwapens maakt het al dan niet verbieden van wapens in de VS een totaal andere discussie waarin je een wapenwedloop creert tussen de boeven en degenen die zichzelf of anderen daartegen willen beschermen etc. Lijkt me niet praktisch die discussie hier te voeren maar er zijn wel degelijk grote verschillen als je het mij vraagt.
Zoals gezegd, je moet ze de kost geven die wapens zien als een compleet respectabele hobby die niets te maken heeft met mensen doodschieten.
pi_158603508
quote:
3s.gif Op maandag 28 december 2015 15:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe dan? Kom eens met argumenten in plaats van oneliners over irrelevante onderwerpen.
2 posts onder de post die je nu quote.

Dat dat moet worden uitgelegd is in mijn ogen lichtelijk absurd, maar goed.
  maandag 28 december 2015 @ 16:07:28 #240
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158603747
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

2 posts onder de post die je nu quote.

Dat dat moet worden uitgelegd is in mijn ogen lichtelijk absurd, maar goed.
Dat komt omdat je argument nergens op slaat. Illegaal vuurwerk is nu illegaal. Iedereen die nu vuurwerk afsteekt is fout. Dus hoe zal het dan anders worden als ook legaal vuurwerk in diezelfde categorie terecht komt?
pi_158603795
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2015 16:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat komt omdat je argument nergens op slaat. Illegaal vuurwerk is nu illegaal. Iedereen die nu vuurwerk afsteekt is fout. Dus hoe zal het dan anders worden als ook legaal vuurwerk in diezelfde categorie terecht komt?
Nu met vuurwerk rondlopen is geen probleem. Als er een bom afgaat in straat X en je gaat daar als politie kijken en je treft daar een stel jongeren aan met vuurwerk in hun bezit dan zal je moeten aantonen dat ze iets hebben afgestoken of dat het vuurwerk illegaal is.

Dat maakt handhaven verdomd lastig.
  maandag 28 december 2015 @ 16:13:57 #242
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158603931
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nu met vuurwerk rondlopen is geen probleem. Als er een bom afgaat in straat X en je gaat daar als politie kijken en je treft daar een stel jongeren aan met vuurwerk in hun bezit dan zal je moeten aantonen dat ze iets hebben afgestoken of dat het vuurwerk illegaal is.
Dat is het geval. Pas vanaf de 29e mag verkocht worden dus iedereen die daarvoor vuurwerk afsteekt is in het bezit van illegaal vuurwerk. Zo moeilijk is het niet.
quote:
Dat maakt handhaven verdomd lastig.
En dat verandert als al het vuurwerk illegaal wordt omdat?
pi_158603957
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 16:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is het geval. Pas vanaf de 29e mag verkocht worden dus iedereen die daarvoor vuurwerk afsteekt is in het bezit van illegaal vuurwerk. Zo moeilijk is het niet.
Wat begrijp jij niet aan het verschil tussen afsteken en in je bezit hebben?
  maandag 28 december 2015 @ 16:16:48 #244
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158604013
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat begrijp jij niet aan het verschil tussen afsteken en in je bezit hebben?
Er is geen verschil voor 29 december.
  maandag 28 december 2015 @ 16:21:54 #245
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_158604151
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 16:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

En dat verandert als al het vuurwerk illegaal wordt omdat?
Verbeter me (met bronnen) als ik het mis heb, maar volgens mij mag je tot 25 kilo vuurwerk in je bezit hebben buiten de verkoopdagen
Laffe huichelaar
pi_158604161
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2015 16:16 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Er is geen verschil voor 29 december.
Vuurwerkbezit is helemaal niet gebonden aan tijd. Je mag vuurwerk dat je over hebt - tot een maximum van 25 kg - bewaren voor een volgend jaar. Het bezitten daarvan is niet illegaal.

Alleen het verkopen en afsteken van vuurwerk is aan tijd gebonden.
pi_158604235
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Verbeter me (met bronnen) als ik het mis heb, maar volgens mij mag je tot 25 kilo vuurwerk in je bezit hebben buiten de verkoopdagen
Dat lijkt me correct ja. :)

https://www.politie.nl/th(...)en-voor-volgend-jaar
  maandag 28 december 2015 @ 16:26:19 #248
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158604290
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vuurwerkbezit is helemaal niet gebonden aan tijd. Je mag vuurwerk dat je over hebt - tot een maximum van 25 kg - bewaren voor een volgend jaar. Het bezitten daarvan is niet illegaal.

Alleen het verkopen en afsteken van vuurwerk is aan tijd gebonden.
Onwaar. Je mag het bewaren maar alleen op een plek waar het niet toegankelijk is. En al helemaal niet op straat. Wel even goed lezen.
pi_158604383
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 16:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Onwaar. Je mag het bewaren maar alleen op een plek waar het niet toegankelijk is. En al helemaal niet op straat. Wel even goed lezen.
Je moet het veilig opbergen, ja. Er zijn zover ik weet geen speciale richtlijnen voor transport. Je mag best je vuurwerk van vorig jaar vervoeren als je een weekje doorbrengt in Groningen om nieuwjaar te vieren.
  maandag 28 december 2015 @ 16:33:32 #250
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158604539
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je moet het veilig opbergen, ja. Er zijn zover ik weet geen speciale richtlijnen voor transport. Je mag best je vuurwerk van vorig jaar vervoeren als je een weekje doorbrengt in Groningen om nieuwjaar te vieren.
Alweer fout.
quote:
U mag geen vuurwerk op de openbare weg bij u hebben vóór en ná de verkoopwagen.
Staat gewoon op dezelfde pagina. Dus nogmaals, iedereen in het bezit van vuurwerk in het openbaar buiten de verkoopdagen is al fout volgens de wet.

Als ik jou was zou ik je wat beter inlezen in de materie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')