DIe zijn er niet.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:28 schreef RingBewoner het volgende:
Is er ergens een lijstje met genomineerden te vinden?
Heb jij dan artiesten of bands waarvan je hoopt of verwacht dat ze winnen?quote:
Ik zelf denk dat Kensington (quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:54 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Heb jij dan artiesten of bands waarvan je hoopt of verwacht dat ze winnen?
Aan die gasten had ik inderdaad niet gedacht. Ik zou het persoonlijk niet onterecht vindenquote:Op vrijdag 18 december 2015 11:00 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik zelf denk dat Kensington () een goede kans maakt.
Of de zoon van Prince.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:00 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Aan die gasten had ik inderdaad niet gedacht. Ik zou het persoonlijk niet onterecht vinden.
quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:01 schreef emil23 het volgende:
Het maakt mij niet uit. Zolang die Giel Beelen maar niet meer gaat zitten janken over de bierdouche. maar wegblijft
quote:1991 - The Ex
1990 - Urban Dance Squad
1989 - Herman Brood
1988 - Claw Boys Claw
Kunnen belgen deze prijs winnen?quote:
Toen hij die prijs kreeg welquote:
Ohja oepsquote:Op vrijdag 18 december 2015 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Kunnen belgen deze prijs winnen?
Roosbeef valt niet af.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:32 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Toen hij die prijs kreeg wel
[..]
Ohja oepsValt Roosbeef dan ook af? Die woont tegenwoordig ook in België
Echt dikker wordt ze ook nietquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Robert Moog died for our synths
quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:35 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Echt dikker wordt ze ook nietzou haar niet rakenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
MUZ / zZzquote:Op vrijdag 18 december 2015 11:43 schreef Stranger het volgende:
Bedankt voor de reminder Gehenna. zZz is precies wat ik vandaag nodig heb om nog even te knallen. 3 keer gezien dit jaar en inderdaad een geweldig feestje.
die zal het wel wordenquote:
Wat mij betreft nooit gewonnen nee.quote:Op vrijdag 18 december 2015 13:08 schreef emil23 het volgende:
[..]
O ja,
Daarom heeft Armin van Buuren ook nog nooit gewonnen, Of....... toch wel.
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)e-bij-Pop-Prijs.htmlquote:De bezoekers van de uitreiking van de Popprijs op Eurosonic Noorderslag worden verzocht hun biertje buiten de zaal op te drinken, en hem vooral niet naar de winnaar te gooien. Dat maakt het festival vandaag bekend. Vorig jaar ontstond er enige reuring over de inmiddels traditionele bierdouche, voor de organisatie een moment om maatregelen te nemen. Festivalmanager Peter Sikkema: “Ik wil dat de winnaar zich ook een winnaar voelt.”
“Het bier gooien, daar gaan we mee stoppen met z'n allen,” aldus Sikkema tegen 3voor12. Al sinds de jaren '90 kan de winnaar van de Popprijs rekenen op een flinke bierdouche van het publiek. Waar het in eerste instantie nog een uiting van ongenoegen over de winnaar was, is het inmiddels een vast onderdeel van de ceremonie. Dat kan zo niet langer, vindt Sikkema: “Je staat daar ontzettend kwetsbaar op zo'n podium. We hebben het in het verleden ook van artiesten gehoord dat die het moeilijk vinden. Het lijkt me zelf ook geen pretje om daar te staan.”
Vorig jaar ontstond er enige ophef over de bekertjesregen, aangewakkerd door Popprijspresentator Giel Beelen. Voor de uitreiking probeerde hij het publiek te overtuigen van de respectloosheid van de traditie. Het gevolg: Beelen mocht zelf een paar extra biertjes en een koor aan boegeroep vangen. Voor dergelijke opstandelingen is Sikkema niet bang: “Hoeveel mensen zijn dat? Ik denk niet dat dat er honderden zijn, eerder tientallen. Ik denk zelf ook dat een groot deel van het publiek het ook niet leuk vindt. Iemand ergens mee bekogelen, ik vind het zoiets negatiefs hebben. Als mensen zich dat beseffen, zullen ze misschien ook besluiten om niet met bier te gooien.”
Daarbij is een vriendelijk verzoek om je biertje bij je te houden niet het enige wat het festival in petto heeft; er worden ook preventieve maatregelen getroffen. “We gaan de mensen vragen om geen bier mee de zaal in te nemen. In de foyer kun je gewoon een biertje bestellen en drinken, maar in de zaal even niet op dat moment. Als het aan mij ligt komt er geen bier de zaal in.” Spijkers met koppen dus, “en volgens mij moet je dat ook zo doen. Duidelijker kan het niet.”
Zelf zal Sikkema de bierdouche bepaald niet missen: “Laten we wel wezen, tradities zijn er om mee gebroken te worden. Het is niet meer van nu, je moet vooruit kijken. Ik wil dat de winnaar zich ook een winnaar voelt. En laten we vooral genieten van de muziek. Ik wil liever dat het daar weer over gaat, en niet over die bierdouche. Bier is om te drinken, niet om te gooien. Dat noem ik nou drankmisbruik!”
Jammer,quote:Op maandag 11 januari 2016 11:32 schreef borisz het volgende:
[..]
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)e-bij-Pop-Prijs.html
Dat is pas zo sinds Borsato won en het publiek dat maar niks vond. Tegenwoordig maakt het niet uit wie wint, er wordt hoe dan ook met bier gegooid. Onzin natuurlijk. Pure meeloperij, oh ik moet met bier gooien anders hoor ik er niet bij.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:19 schreef emil23 het volgende:
[..]
Jammer,
Elk festival heeft bepaalde zaken waardoor het uniek is, waardoor het er uit springt t.o.v. andere festivals. De bierdouche had dat effect bij ESNS. De bierdouche is cult, en hoort wat mij betreft gewoon bij het festival.
Verzin dan gewoon een methode om de apparatuur af te dekken (waterdicht scherm?) En laat de winnaar desnoods een regenpak en zuidwester dragen.
Borsato ook niet toch?quote:Op donderdag 14 januari 2016 00:41 schreef ranja het volgende:
Ik zou de prijs wel aan Sue the Night gunnen trouwens, vorig jaar 3x gezien maar ze stonden op bijna elk festival. Alleen in het buitenland deden ze volgens mij tot nu toe niks en dat is toch vaak wel een voorwaarde. Wat dat betreft zou Kensington ook niet veel kans maken trouwens, geloof niet dat die buiten de landsgrenzen veel doen.
Nee daar zitten DJ's die wel inzien dat Kensington niet veel is.quote:Op donderdag 14 januari 2016 00:41 schreef ranja het volgende:
Ik zou de prijs wel aan Sue the Night gunnen trouwens, vorig jaar 3x gezien maar ze stonden op bijna elk festival. Alleen in het buitenland deden ze volgens mij tot nu toe niks en dat is toch vaak wel een voorwaarde. Wat dat betreft zou Kensington ook niet veel kans maken trouwens, geloof niet dat die buiten de landsgrenzen veel doen.
Kensington heeft dit jaar juist aardig veel opgetreden in het buitenland. Heb zo'n voorgevoel dat zij het gaan worden.quote:Op donderdag 14 januari 2016 00:41 schreef ranja het volgende:
Ik zou de prijs wel aan Sue the Night gunnen trouwens, vorig jaar 3x gezien maar ze stonden op bijna elk festival. Alleen in het buitenland deden ze volgens mij tot nu toe niks en dat is toch vaak wel een voorwaarde. Wat dat betreft zou Kensington ook niet veel kans maken trouwens, geloof niet dat die buiten de landsgrenzen veel doen.
Was weekje in Duitsland en overal Kensington posters en aankondigingen...quote:Op donderdag 14 januari 2016 00:41 schreef ranja het volgende:
Ik zou de prijs wel aan Sue the Night gunnen trouwens, vorig jaar 3x gezien maar ze stonden op bijna elk festival. Alleen in het buitenland deden ze volgens mij tot nu toe niks en dat is toch vaak wel een voorwaarde. Wat dat betreft zou Kensington ook niet veel kans maken trouwens, geloof niet dat die buiten de landsgrenzen veel doen.
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 21:11 schreef ranja het volgende:
Ik heb liever Kensington dan Typhoon trouwens.
True thatquote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:52 schreef TUFKAL het volgende:
Niemand kent New Wave. Alles beter dan Kensington.
quote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:52 schreef TUFKAL het volgende:
Niemand kent New Wave. Alles beter dan Kensington.
Hahah nou inderdaad, ook echt 0,0 enthousiasmequote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:54 schreef Gruisman het volgende:
Heerst echt een soort massale deceptie in die zaal
Hier thuis ook. Kom op, wat is dit nou?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:54 schreef Gruisman het volgende:
Heerst echt een soort massale deceptie in die zaal
Als ik in het publiek stond was ik alsnog gaan gooien inderdaadquote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:56 schreef TheVulture het volgende:
Hier was een bierdouche toch wel op zijn plek geweest, wat een aanfluiting van een winnaar
Ze hebben toch alles ingenomen?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als ik in het publiek stond was ik alsnog gaan gooien inderdaad
Sigaar uit eigen doos dus.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:56 schreef Tourniquet het volgende:
New Wave is toch verzonnen door Buma Cultuur? En goh wie reikt de prijs uit?
slecht zegquote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:56 schreef Tourniquet het volgende:
New Wave is toch verzonnen door Buma Cultuur? En goh wie reikt de prijs uit?
Dat maakt niet uit. Ali B heeft ooit ook gewonnen. Of Marco Borsato.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:00 schreef Gruisman het volgende:
Mwah respecteer op zich wel wat New Wave doet maar hun achterban komt totaal niet overeen met het Noorderslag publiek. Beetje gekke keuze dus
Maar die hadden wel een aantal massaal gedragen hits. New Wave heeft dat nietquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:00 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Ali B heeft ooit ook gewonnen. Of Marco Borsato.
De Staat nooit live gezien zeker.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:01 schreef Metalfreak het volgende:
Maar wat is er eigenlijk zo slecht aan KensingtonIk vind het echt een van de weinige Nederlandse bands die wel overeind blijft.
Je hebt het toch over de achterban van de winnaar en Noorderslag publiek?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:01 schreef Gruisman het volgende:
[..]
Maar die hadden wel een aantal massaal gedragen hits. New Wave heeft dat niet
Kanshebber Typhoon is al duizendmaal betere hiphopquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:02 schreef SureD1 het volgende:
Ik ben een ouwe rocker maar ik heb best wel wat met old school hip-hop, maar dit is echt bagger... Ik durf te wedden dat je op menig zolderkamer of buurtcentrum beter kan vinden in dit genre...
Is wel van ze. Tevens is de zaal voor de uitreiking leeggemaakt en gecheckt op drankjesquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:05 schreef gers het volgende:
Drank en drugs was toch niet van hun ? Tevens waarom hebben mensen niet wat pilsjes bewaard om te gooien
Serieusquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:08 schreef Wave103 het volgende:
[..]
Is wel van ze. Tevens is de zaal voor de uitreiking leeggemaakt en gecheckt op drankjes
Ja, die stond ook net met Ronnie Flex, ook van dat nummer op het podiumquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:09 schreef gers het volgende:
[..]
Serieus^12 maar dat was toch little kleine (ofzoiets)
Owoke dat wist ik niet , ik zag alleen maar negers. Bovendien zal ik wel een oude lul zijnquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:12 schreef Wave103 het volgende:
[..]
Ja, die stond ook net met Ronnie Flex, ook van dat nummer op het podiumHet is een soort collectief van jonge rappertjes die een album hebben gemaakt
En drank & drugs stond daar op
Ja, maar mede mogelijk gemaakt door Bumaquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:20 schreef Scuidward het volgende:
Ah ik begrijp dat New Wave heeft gewonnen. Komt toch niet uit de koker van BumaStemra? Topnotch.
http://top-notch.nl/nieuw(...)igt-zich-in-new-wavequote:Het idee voor 'New Wave' komt van platenlabel Top Notch en is mede mogelijk gemaakt door de Buma Music Academy. Buma Music Academy is een initiatief van Buma Cultuur om de muziekles weer terug op de middelbare school te brengen in een boeiende en eigentijdse vorm.
Ah, bedankt. Ja dan snap ik wel dat er her en der wat wenkbrauwen omhoog gaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:24 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, maar mede mogelijk gemaakt door Buma
[..]
http://top-notch.nl/nieuw(...)igt-zich-in-new-wave
quote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:20 schreef Scuidward het volgende:
Ah ik begrijp dat New Wave heeft gewonnen. Komt toch niet uit de koker van BumaStemra? Topnotch.
http://top-notch.nl/nieuw(...)igt-zich-in-new-wavequote:Het idee voor 'New Wave' komt van platenlabel Top Notch en is mede mogelijk gemaakt door de Buma Music Academy.
Wij van WC-eendquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:24 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, maar mede mogelijk gemaakt door Buma
[..]
http://top-notch.nl/nieuw(...)igt-zich-in-new-wave
Dan New Wave bedoelde ikquote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:36 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Je weet dat Edgar daar in zat/zit?
Dit inderdaad!quote:Op zaterdag 16 januari 2016 23:55 schreef borisz het volgende:
New Wave... Ik dacht dus als eerste aan de muziekstroming... Het blijken dus ook rapperts te zijn.
Drank en Drugs heb ik niet gemist. Maar dat er dus kennelijk een hele Bumaclub bij hoortquote:Op zondag 17 januari 2016 00:02 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dit inderdaad!
Op zijn minst een onverwachte winnaar
The Brahms inderdaad.quote:
Charl Delemarre.quote:
twitter:amandakuyper twitterde op zaterdag 16-01-2016 om 23:26:49New Wave was absoluut n baanbrekend eilandavontuur vol braniehiphophits. Maar t is live zo weinig, zo licht. Popgeschiedenis - hou eens op. reageer retweet
Klopt malle keuze dit.quote:Op zondag 17 januari 2016 00:36 schreef borisz het volgende:
twitter:amandakuyper twitterde op zaterdag 16-01-2016 om 23:26:49New Wave was absoluut n baanbrekend eilandavontuur vol braniehiphophits. Maar t is live zo weinig, zo licht. Popgeschiedenis - hou eens op. reageer retweet
quote:Op zondag 17 januari 2016 00:35 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Charl Delemarre.![]()
Moest wel lachen om z'n gezwets over het vinden van inspiratie. Zeker na het lezen van deze vernietigende 3voor12-recensie...
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)Charl-Delemarre.html
Mooie gitaar, afgeleefde J-45 met een mooi ingespeeld geluid zo in drop-D.... Dat was het verder welquote:Op zondag 17 januari 2016 00:35 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Charl Delemarre.![]()
Moest wel lachen om z'n gezwets over het vinden van inspiratie. Zeker na het lezen van deze vernietigende 3voor12-recensie...
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)Charl-Delemarre.html
Atzegodquote:Op zondag 17 januari 2016 00:35 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Charl Delemarre.![]()
Moest wel lachen om z'n gezwets over het vinden van inspiratie. Zeker na het lezen van deze vernietigende 3voor12-recensie...
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)Charl-Delemarre.html
Een niet onverdienstelijke cover van een Benny Neyman klassieker...quote:Op zondag 17 januari 2016 00:36 schreef 99.999 het volgende:
Gerson is dan wel weer vrij vermakelijk.
Wat een verschrikkelijke wansmaak allemaal.quote:Op zondag 17 januari 2016 02:22 schreef riazop het volgende:
Bij de dertig meest geviewde Nederlandstalige platen uit 2015 staan er al een stuk of 10 (!) NEW WAVE platen tussen. Maar weer net niet de nr 1
1) Kenny B - Parijs 20.628.000 kliks
2) Lil Kleine & Ronnie Flex - Drank & Drugs 20.029.000 kliks
3) Lil' Kleine & Ronnie Flex - Zeg Dat Niet 10.803.0000
4) Ronnie Flex & Mr. Polska - Niemand 10.103.0000
5) Two Crooks & Frenna - Meisjes Blijven Meisjes ft. Emms & Ronnie Flex 8.364.000
6) SFB, Ronnie Flex, Lil Kleine & Bokoesam - Investeren in de Liefde 8.049.000
7) Bokoesam, Lil Kleine, Jandro, Idaly, Ronnie Flex - No go zone 7.867.000 views
8) Monica Geuze - Laten Gaan ft. Ronnie Flex, Mafe, Frenna, Emms 7.819.000
9) Dyna - Round & Round ft. F1rstman, Lil Kleine & Bollebof 6.991.000
10) Cho - Misschien Wel Hè? 6.503.000
11) K3 - 10.000 luchtballonnen 6.076.000
12) Ronnie Flex, Jandro, Cartiez & Lijpe - Vallen In De Club 6.034.000 views
13) SBMG - Mandela ft. Sevn Alias, Louis, D-Double, Lijpe & Hef 5.581.000
14) Ronnie Flex & SFB - N*gga Als Ik 4.916.000
15) Jebroer ft. Stepherd, Skinto & Jayh - Banaan 4.633.000 views
16) ChildsPlay - Bobbel ft. Jayh 4.090.000
17) SBMG – Hoe Het Voelt 4.017.000 views
18) Lil Kleine, Bokoesam & Cartiez - Dom Dom Dom 3.934.000
19) Jeroen van der Boom - Mag ik dan bij jou 3.815.000
20) F1rstman - Round&Round ft Divelorie 3.812.000
21) Ponkers - Praat Amsterdams 3.757.000
22) Mr. Polska ft. Ronnie Flex - Ravotten 3.711.000
23) Keizer - Spijt ft. Lil Kleine 3.440.000
24) K3 - K3 Loves You 3.149.000
25) Sevn Alias - Zomersessies 2015 101Barz 2.994.000
26) Cho - Was Je Nog Maar Hier 2.873.000
27) Kenny B - Als Je Gaat 2.856.000 views
28) Marco Borsato - Mooi 2.850.000
29) SBMG & Broederliefde - Hard Work Pays Off 2.848.000
30) Ronnie Flex, Jonna Fraser & Lil Kleine - Liegen Voor De Rechter 2.760.000
Dat zijn in verhouding tot dit collectief nog artiesten. Alhoel live optredens van the opposites vaak muzikaal erg slecht zijn, alleen door hun enthousiasme is het vermakelijk om te zien.quote:Op zondag 17 januari 2016 08:44 schreef Loveless85 het volgende:
Opposites in 2013, DJVT in 2011, alsof dit de eerste hiphop act is die wint
Ik zou "New Wave" ook eerder POP dan hiphop noemenquote:Op zondag 17 januari 2016 08:44 schreef Loveless85 het volgende:
Opposites in 2013, DJVT in 2011, alsof dit de eerste hiphop act is die wint
Dit was wel grappig om te zienquote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:53 schreef MCH het volgende:
Al die kalende 40+ers die de zaal verlaten.
Ook mijn eerste gedachtetwitter:Jasper1023 twitterde op zaterdag 16-01-2016 om 23:14:05Raar toch dat Guillermo en Tropical Danny misgrepen in 2006 #esns16 reageer retweet
http://top-notch.nl/nieuw(...)igt-zich-in-new-wavequote:Op 10 april presenteert een grote groep jonge Nederlandse rappers, zangers en producers het gezamenlijke album 'New Wave' in de grote zaal van Paradiso. De plaat is onder grote belangstelling in tien dagen opgenomen op Waddeneiland Schiermonnikoog. Op dit album staan Ronnie Flex, Jonna Fraser, Lil Kleine, Bokoesam, Idaly, Lijpe, SFB, D-Double, Ares, Afriki en Cartiez Paris op producties van Ramiks, Monsif, Spanker, Krankjoram, Jack Chiraq en Garrincha.
Het idee voor 'New Wave' komt van platenlabel Top Notch en is mede mogelijk gemaakt door de Buma Music Academy. Buma Music Academy is een initiatief van Buma Cultuur om de muziekles weer terug op de middelbare school te brengen in een boeiende en eigentijdse vorm.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Popprijsquote:De Popprijs is een prijs van Buma Cultuur en wordt sinds 1986 elk jaar in januari uitgereikt tijdens het festival Noorderslag dat onderdeel is van het jaarlijkse conferentie en showcase festival Eurosonic Noorderslag (The European Music Conference and Showcase Festival) in de Nederlandse stad Groningen.
ik poepquote:Op zondag 17 januari 2016 10:24 schreef riazop het volgende:
[..]
Ik zou "New Wave" ook eerder POP dan hiphop noemen
twitter:stephanvanp twitterde op zaterdag 16-01-2016 om 23:35:15Mijn neefjes nadat ze hoorden dat #newwave de #popprijs had gewonnen: wat is de Popprijs? reageer retweet
quote:Op zondag 17 januari 2016 11:28 schreef Grobbel het volgende:
twitter:stephanvanp twitterde op zaterdag 16-01-2016 om 23:35:15Mijn neefjes nadat ze hoorden dat #newwave de #popprijs had gewonnen: wat is de Popprijs? reageer retweet
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ten eerste is het natuurlijk een popprijs en niet een undergroundprijs, want de underground doet niet aan prijzen. Pop is altijd commercieel geweest en de populariteit is altijd gemanipuleerd. We weten allemaal dat buma en stena corrupte organisaties zijn, maar dat hoort bij popmuziek.quote:Op zondag 17 januari 2016 01:48 schreef SureD1 het volgende:
Zoals ik eerder al zei: ik vind hiphop best te pruimen, oldschool wel te verstaan, uit mijn jeugd, Run DMC en zo... Binnen het genre hiphop vind ik de kwaliteit bij de heren van New Wave ver te zoeken... gekoketteer met drank en drugs anders niks.
Het feit dat de jeugd daar zoveel op klikt wijt ik aan gebrek aan muzikale opvoeding en de teloorgang van de maatschappij in het algemeen
Goede observatiesquote:Op zondag 17 januari 2016 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ten eerste is het natuurlijk een popprijs en niet een undergroundprijs, want de underground doet niet aan prijzen. Pop is altijd commercieel geweest en de populariteit is altijd gemanipuleerd. We weten allemaal dat buma en stena corrupte organisaties zijn, maar dat hoort bij popmuziek.
Ronnie Flex en Lil Kleine zijn wat licht, drank&drugs is wel een nummer dat staat, het is een beetje rebels, het groovet en er zit spot in. Er begint zich in het zog van De Jeugd ook Nederhop te ontwikkelen die het ritme van het Nederlands gebruikt, ipv Nederlands gerapt op een Engelstalig stramien. Ik zag Flex gisteren ook nog met Trafassi, en hij kan wel wat hoor, best sterk om in het Nederlands zo te grooven op Kaseko.
De pest van de Nederlandse muziek zit hem in dingen als Kensington en Charl Delemarre, dat pretentieuze gerecycle van diarree uit eerdere decennia.
Valt me dan nog mee dat je ze allemaal tenminste kent...quote:Op zondag 17 januari 2016 08:38 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Wat een verschrikkelijke wansmaak allemaal.
nou, de reacties waren alles behalve positief, op de ceremonie en op de winnaars. Aanfluiting, inderdaad...quote:Op zondag 17 januari 2016 10:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
Even de uitreiking op http://www.npo.nl/noorderslag-2016/16-01-2016/16act0116Noorder teruggekeken. Wat een aanfluiting
autochtone verzuurde 40plussers zijn misschien niet zo relevant meer op open internet platforms?quote:Op zondag 17 januari 2016 12:49 schreef Tokus het volgende:
[..]
nou, de reacties waren alles behalve positief, op de ceremonie en op de winnaars. Aanfluiting, inderdaad...
quote:Op zondag 17 januari 2016 15:32 schreef methodmich het volgende:
Aafke Romeijn heeft geschreven over de zege van New Wave, die vooral mensen opleverde die keken als een gans die een gele peen ziet. Maar ja, op basis van de kliks was het logisch dat Ronnie Flex zou winnen. We waren al gewaarschuwd door riazop.
http://aafkeromeijn.nl/2016/01/17/new-wave-won-de-popprijs/
Als Enzo Knol een beetje gaat zingen pakt hij volgend jaar de Popprijs. Op basis van de kliks is het logisch dat Enzo Knol zal winnen.quote:Op zondag 17 januari 2016 15:32 schreef methodmich het volgende:
Aafke Romeijn heeft geschreven over de zege van New Wave, die vooral mensen opleverde die keken als een gans die een gele peen ziet. Maar ja, op basis van de kliks was het logisch dat Ronnie Flex zou winnen. We waren al gewaarschuwd door riazop.
http://aafkeromeijn.nl/2016/01/17/new-wave-won-de-popprijs/
Vrees van niet.quote:Op zondag 17 januari 2016 16:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Als Enzo Knol een beetje gaat zingen pakt hij volgend jaar de Popprijs. Op basis van de kliks is het logisch dat Enzo Knol zal winnen.
volgens 1 van de juryleden van de Popprijs:quote:Op zondag 17 januari 2016 18:03 schreef Gruisman het volgende:
Vanwaar eigenlijk al die Kensington haat? Best een prima bandje toch
twitter:JobdeWit twitterde op vrijdag 08-08-2014 om 22:35:36Kensington. Muziek om je bij van een klif te storten terwijl een gezwel uit je lichaam ettert. Ik ben bij track 1. reageer retweet
Snap ik ook niet hoor. Ze hebben gewoon de pech nederlands te zijn; nederlanders vinden veelal dat je niet van nederlandse muziek hoort te houden.quote:Op zondag 17 januari 2016 18:03 schreef Gruisman het volgende:
Vanwaar eigenlijk al die Kensington haat? Best een prima bandje toch
Kijk eindelijk iemand die het begrijpt. Het heet niet voor niets de POPprijs. Pop staat voor populair. Oftewel: muziek voor de meute. Dat er dus zo zwaar aan wordt getild verbaast me dus nogal.quote:Op zondag 17 januari 2016 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ten eerste is het natuurlijk een popprijs en niet een undergroundprijs, want de underground doet niet aan prijzen. Pop is altijd commercieel geweest en de populariteit is altijd gemanipuleerd. We weten allemaal dat buma en stena corrupte organisaties zijn, maar dat hoort bij popmuziek.
Ronnie Flex en Lil Kleine zijn wat licht, drank&drugs is wel een nummer dat staat, het is een beetje rebels, het groovet en er zit spot in. Er begint zich in het zog van De Jeugd ook Nederhop te ontwikkelen die het ritme van het Nederlands gebruikt, ipv Nederlands gerapt op een Engelstalig stramien. Ik zag Flex gisteren ook nog met Trafassi, en hij kan wel wat hoor, best sterk om in het Nederlands zo te grooven op Kaseko.
De pest van de Nederlandse muziek zit hem in dingen als Kensington en Charl Delemarre, dat pretentieuze gerecycle van diarree uit eerdere decennia.
Geen haat hier voor Kensington. Waarom? Al blijft het merkwaardig (en in de regel zeer onprettig) dat Hollanders in het Engels (een soort van dan) zingen.quote:Op zondag 17 januari 2016 18:03 schreef Gruisman het volgende:
Vanwaar eigenlijk al die Kensington haat? Best een prima bandje toch
Het lijkt wel alsof ze meteen maar alle jaren 80 top 40 bandjes waar ik een gruwelijke hekel aan had hebben gerecycled, maar dan begeven we ons op het terrein van persoonlijke smaak, en persoonlijk smaak is nooit een reden tot haat.quote:Op zondag 17 januari 2016 18:03 schreef Gruisman het volgende:
Vanwaar eigenlijk al die Kensington haat? Best een prima bandje toch
Ik had het niet over die prijs, daar geef ik geen bal om en om wie hem krijgt nog minder. Ik ventileerde alleen maar mijn mening dat ik die jongens van New Wave op basis van wat ik gisteren hoorde kwalitatief ondermaats vind, terwijl ik, als oude rocker, wel symapthie op kan brengen voor hiphop.quote:Op zondag 17 januari 2016 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ten eerste is het natuurlijk een popprijs en niet een undergroundprijs, want de underground doet niet aan prijzen. Pop is altijd commercieel geweest en de populariteit is altijd gemanipuleerd. We weten allemaal dat buma en stena corrupte organisaties zijn, maar dat hoort bij popmuziek.
Ronnie Flex en Lil Kleine zijn wat licht, drank&drugs is wel een nummer dat staat, het is een beetje rebels, het groovet en er zit spot in. Er begint zich in het zog van De Jeugd ook Nederhop te ontwikkelen die het ritme van het Nederlands gebruikt, ipv Nederlands gerapt op een Engelstalig stramien. Ik zag Flex gisteren ook nog met Trafassi, en hij kan wel wat hoor, best sterk om in het Nederlands zo te grooven op Kaseko.
De pest van de Nederlandse muziek zit hem in dingen als Kensington en Charl Delemarre, dat pretentieuze gerecycle van diarree uit eerdere decennia.
Ik wil nog wel een paar stapjes verder gaan. De hiphopcultuur is een cultuur vol frustratie, met teksten die bijna alleen maar gaan over chicks, seks, neuken, zuipen en snuiven. En verder een boel verongelijktheid over (sociale) achterstand.quote:Op zondag 17 januari 2016 19:54 schreef SureD1 het volgende:
Wat dat betreft blijf ik bij mijn stelling dat muzikale opvoeding tegenwoordig tekort schiet.
Wauw. Dit is wel een heel opzichtige poging om de "meest generaliserende post van 2016" award te winnen! Ik hoop voor jou dat deze post ironisch de vreselijke blanke, oudere mannen attitude tegenover hiphop (of wat in hun hoofd hiphop is) in de maling neemt, anders is dit wel erg triest.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil nog wel een paar stapjes verder gaan. De hiphopcultuur is een cultuur vol frustratie, met teksten die bijna alleen maar gaan over chicks, seks, neuken, zuipen en snuiven. En verder een boel verongelijktheid over (sociale) achterstand.
Luister naar de gemiddelde Nederlandstalige rapper en je hoort hem praten alsof hij zwakzinnig is. Alsof hij ergens rond z'n zesde is opgehouden met het ontwikkelen van articulatie. Er zijn deskundigen dat het straattaaltje jongeren hun stem ontneemt. Ze leren zich niet goed uit te drukken, dus gaan ze hun eigen zwakzinnige taaltje gebruiken. Het is allemaal onzekerheid. En gebrek aan bagage en intelligentie om jezelf correct te uiten, welbespraakt.
Hoe dom de gemiddelde rapper is - er zullen heus uitzonderingen zijn - blijkt wel als je hun "song"-teksten bekijkt, vol met taalfouten en tenenkrommende dingen als "me bitch" erin.
Mijn grootste bezwaar is trouwens dat net wordt gedaan alsof het rappen van zwakzinnige teksten over een backing track van een zelfde niveau is als het schrijven van complete songs, met melodieën en fatsoenlijke teksten. Iets doms en inferieurs wordt op gelijke voet gesteld met de daadwerkelijke kunstvorm die muziek kan zijn.
Hiphop is uiteindelijk niet veel meer dan een expressievorm voor mensen met een onderontwikkeld muzikaal talent.
Dat gebeurt meestal ook wel, alleen nu zit er wel een bedrag van 10.000 euro aan vast voor de winnaarsquote:Op zondag 17 januari 2016 19:59 schreef Harmankardon het volgende:
Welk nut heeft het om tig artiesten uit verschillende genres bij elkaar te gooien en vervolgens een 'winnaar' te kiezen? Snap ik niks van, muziek gaat om emotie en het is geen wedstrijd. Laat ze allemaal optreden en dan kunnen de mensen zelf kiezen waar ze naar willn kijk. Iedereen blij.
Ik zeg gewoon wat ik vind, meer niet. Ik erger me als muziekliefhebber kapot aan (bijna) alle hiphop en zeker al die zwakzinnige nederhop. En ik neem geen woord terug van wat ik heb geschreven. Als die debielen zich mogen uiten in hun "songs", dan mag ik dat ook.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:27 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Wauw. Dit is wel een heel opzichtige poging om de "meest generaliserende post van 2016" award te winnen! Ik hoop voor jou dat deze post ironisch de vreselijke blanke, oudere mannen attitude tegenover hiphop (of wat in hun hoofd hiphop is) in de maling neemt, anders is dit wel erg triest.
het is een Popprijs, daar zou een muziekliefhebber weinig mee op moeten hebben.quote:Op maandag 18 januari 2016 01:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zeg gewoon wat ik vind, meer niet. Ik erger me als muziekliefhebber kapot aan (bijna) alle hiphop en zeker al die zwakzinnige nederhop. En ik neem geen woord terug van wat ik heb geschreven. Als die debielen zich mogen uiten in hun "songs", dan mag ik dat ook.
Hoezo zou een muziekliefhebber niet van populaire muziek mogen houden.quote:Op maandag 18 januari 2016 07:11 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
het is een Popprijs, daar zou een muziekliefhebber weinig mee op moeten hebben.
Omdat populair vaak niet de beste muziek isquote:Op maandag 18 januari 2016 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo zou een muziekliefhebber niet van populaire muziek mogen houden.![]()
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel unieke clicks die jongetjes hebben, want bij de verkoop van 1 cd wordt deze gekocht door 1 persoon, terwijl de persoon de cd grijs kan draaien krijgt deze niet meer kliks erbij. Als de jeugd elkaar 10 * per dag dezelfde nummers laat luisteren dan schiet het snel op met de clicks.
quote:Op zondag 17 januari 2016 20:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil nog wel een paar stapjes verder gaan. De hiphopcultuur is een cultuur vol frustratie, met teksten die bijna alleen maar gaan over chicks, seks, neuken, zuipen en snuiven. En verder een boel verongelijktheid over (sociale) achterstand.
Luister naar de gemiddelde Nederlandstalige rapper en je hoort hem praten alsof hij zwakzinnig is. Alsof hij ergens rond z'n zesde is opgehouden met het ontwikkelen van articulatie. Er zijn deskundigen die stellen dat het straattaaltje jongeren hun stem ontneemt. Ze leren zich niet goed uit te drukken, dus gaan ze hun eigen zwakzinnige taaltje gebruiken. Het is allemaal onzekerheid. En gebrek aan bagage en intelligentie om jezelf correct te uiten, welbespraakt.
Hoe dom de gemiddelde rapper is - er zullen heus uitzonderingen zijn - blijkt wel als je hun "song"-teksten bekijkt, vol met taalfouten en tenenkrommende dingen als "me bitch" erin.
Mijn grootste bezwaar is trouwens dat net wordt gedaan alsof het rappen van zwakzinnige teksten over een backing track van een zelfde niveau is als het schrijven van complete songs, met melodieën en fatsoenlijke teksten. Iets doms en inferieurs wordt op gelijke voet gesteld met de daadwerkelijke kunstvorm die muziek kan zijn.
Hiphop is uiteindelijk niet veel meer dan een expressievorm voor mensen met een onderontwikkeld muzikaal talent.
Ach, je weet van wie het komt. Dan is die verzuring niet zo malquote:Op maandag 18 januari 2016 09:15 schreef Leonos het volgende:
[..]![]()
![]()
Dit is dan wel weer heel zuur en onwetend
Muzikaal voeden kinderen zichzelf en elkaar op. Pop heeft altijd om het laatste en het nieuwste gedraaid, de PO heeft decennia hitlijsten uitgezonden en de laatste hits gedraaid en als zodanig verkoper voor de muziekindustrie gespeeld, gratis en voor niks. En nu moeten ze daar nog voor betalen ook.quote:Op zondag 17 januari 2016 19:54 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ik had het niet over die prijs, daar geef ik geen bal om en om wie hem krijgt nog minder. Ik ventileerde alleen maar mijn mening dat ik die jongens van New Wave op basis van wat ik gisteren hoorde kwalitatief ondermaats vind, terwijl ik, als oude rocker, wel symapthie op kan brengen voor hiphop.
Ik ben het eens met de hierboven geponeerde stelling dat populariteit niet gelijk staat aan kwaliteit, getuige Justin Bieber. Popmuziek kan wel kwalitatief goed zijn.
Kensington zit inderdaad in de categorie Coldplay, en daar vind ik ook niks aan.
Wat dat betreft blijf ik bij mijn stelling dat muzikale opvoeding tegenwoordig tekort schiet.
Niet dat dit de nieuwe punk stroming is maar er zullen nog vele genre's en hypes komen die de vorige generaties helemaal niets vinden.quote:Sure it will, but we won't like it.
Ik heb ook het idee dat er best veel jeugd alleen het goede spul van de voorgaande decennia vind en het hedendaagse links laat liggen. Vroegah kon dat niet eens wat niet alles was voorhanden.quote:Op maandag 18 januari 2016 09:27 schreef 99.999 het volgende:
Ach dat is het ook. De smaak voor ouwe lullenmuziek ontwikkel je vaak pas als je zelf ook wat ouder wordt. Al zie ik dat er best veel jeugd is die heel erg breed muziek luistert, in die zin helpt het echt wel dat het aanbod gigantisch is. maar omdat het aanbod zo groot is mis je natuurlijk ook veel goed spul
Klopt hoor, ook dat zie je. Het aanbod is gigantisch en een ieder zoekt daar zijn favorieten uit. Een ongekende luxe, die zich wellicht op termijn ook weer gaat vertalen in nieuwe innovatieve muziek omdat het makkelijker wordt om stijlen en stromingen te combineren. Ben wel benieuwdquote:Op maandag 18 januari 2016 09:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat er best veel jeugd alleen het goede spul van de voorgaande decennia vind en het hedendaagse links laat liggen. Vroegah kon dat niet eens wat niet alles was voorhanden.
Het viel mij juist op dat de Grote Zaal direct leegstroomde.quote:Op zondag 17 januari 2016 15:03 schreef rubbereend het volgende:
Ik vond dat er nog best veel publiek bleef staan voor een winnaar die niemand verwacht had
Vroeger kon je bij de bieb gewoon LP's lenen en deze hadden een ruime keuze, mijn ouders vonden het maar niets dat ik met die herrie van kiss met hun geschilderde gezichten thuis kwam.quote:Op maandag 18 januari 2016 09:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat er best veel jeugd alleen het goede spul van de voorgaande decennia vind en het hedendaagse links laat liggen. Vroegah kon dat niet eens wat niet alles was voorhanden.
Ja zo heb ik ook wel veel cds geleend maar toch was de collectie van de bieb toch wel gelimiteerd. Door die beperkte verkrijgbaarheid zijn er ook wel heel wat platen magisch gemaakt, dan las je een review over een oude plaat erg slecht te verkrijgen was en daar hoorde je dan de meest uiteendlopende geweldige verhalen over. Tegenwoordig heb je die plaat met 1 klink en is het soms lastig om de legendarische status hoog te houden.quote:Op maandag 18 januari 2016 10:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vroeger kon je bij de bieb gewoon LP's lenen en deze hadden een ruime keuze, mijn ouders vonden het maar niets dat ik met die herrie van kiss met hun geschilderde gezichten thuis kwam.
Dat is inherent aan de wegwerpmaatschappij waarin we tegenwoordig leven.quote:Op maandag 18 januari 2016 10:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja zo heb ik ook wel veel cds geleend maar toch was de collectie van de bieb toch wel gelimiteerd. Door die beperkte verkrijgbaarheid zijn er ook wel heel wat platen magisch gemaakt, dan las je een review over een oude plaat erg slecht te verkrijgen was en daar hoorde je dan de meest uiteendlopende geweldige verhalen over. Tegenwoordig heb je die plaat met 1 klink en is het soms lastig om de legendarische status hoog te houden.
wauw..quote:Op zondag 17 januari 2016 20:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil nog wel een paar stapjes verder gaan. De hiphopcultuur is een cultuur vol frustratie, met teksten die bijna alleen maar gaan over chicks, seks, neuken, zuipen en snuiven. En verder een boel verongelijktheid over (sociale) achterstand.
Luister naar de gemiddelde Nederlandstalige rapper en je hoort hem praten alsof hij zwakzinnig is. Alsof hij ergens rond z'n zesde is opgehouden met het ontwikkelen van articulatie. Er zijn deskundigen die stellen dat het straattaaltje jongeren hun stem ontneemt. Ze leren zich niet goed uit te drukken, dus gaan ze hun eigen zwakzinnige taaltje gebruiken. Het is allemaal onzekerheid. En gebrek aan bagage en intelligentie om jezelf correct te uiten, welbespraakt.
Hoe dom de gemiddelde rapper is - er zullen heus uitzonderingen zijn - blijkt wel als je hun "song"-teksten bekijkt, vol met taalfouten en tenenkrommende dingen als "me bitch" erin.
Mijn grootste bezwaar is trouwens dat net wordt gedaan alsof het rappen van zwakzinnige teksten over een backing track van een zelfde niveau is als het schrijven van complete songs, met melodieën en fatsoenlijke teksten. Iets doms en inferieurs wordt op gelijke voet gesteld met de daadwerkelijke kunstvorm die muziek kan zijn.
Hiphop is uiteindelijk niet veel meer dan een expressievorm voor mensen met een onderontwikkeld muzikaal talent.
dat las ik overal ja, maar scrolde even door het optreden heen en er staat best aardig wat volk nogquote:Op maandag 18 januari 2016 09:56 schreef Matip het volgende:
[..]
Het viel mij juist op dat de Grote Zaal direct leegstroomde.
Ik schat Fresku en Typhoon kwalitatief wel hoger in, als je dan toch een hiphoppert wil eren.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:52 schreef Heufd het volgende:
Ronnie Flex is het beste populairste wat de Nederlandse popmuziek te bieden heeft op dit moment.
Grote Zaal stond echt helemaal vol inclusief de tribune. Daar was na de bekendmaking niets meer van overquote:Op maandag 18 januari 2016 11:28 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat las ik overal ja, maar scrolde even door het optreden heen en er staat best aardig wat volk nog
Toendertijd was dat hip. Maar is idd een opvallend onopvallende naam in het rijtje winnaars.quote:Op maandag 18 januari 2016 12:03 schreef MCH het volgende:
Zit hier nog een opa die kan vertellen of de popprijs in 2000 voor Arling en Cameron ook terecht was? Ik zit dat net te luisteren maar klinkt als vage tekenfilm muziek.
Eboman was er ook zo'n eentje tochquote:Op maandag 18 januari 2016 12:05 schreef Mark het volgende:
[..]
Toendertijd was dat hip. Maar is idd een opvallend onopvallende naam in het rijtje winnaars.
was ook groot in Azië destijds.quote:Op maandag 18 januari 2016 12:03 schreef MCH het volgende:
Zit hier nog een opa die kan vertellen of de popprijs in 2000 voor Arling en Cameron ook terecht was? Ik zit dat net te luisteren maar klinkt als vage tekenfilm muziek.
2unlimited was volgensmij ook niet zonder controverse...quote:Op maandag 18 januari 2016 12:52 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Eboman was er ook zo'n eentje toch
Maar die was wel echt met iets nieuws gekomen.quote:Op maandag 18 januari 2016 12:52 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Eboman was er ook zo'n eentje toch
Bløf was ook veel onvrede over.quote:Op maandag 18 januari 2016 12:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
2unlimited was volgensmij ook niet zonder controverse...
Het is altijd een beetje een oorlog tussen pop en wat de serieuze pop liefhebben pop vind. Eboman was volgensmij niet heel populair ook niet met dat ene hitje van hem.
Doe ik daar nog Dalek en Public Enemy aan toevoegen wat betreft `intelligente' hiphop.quote:Op maandag 18 januari 2016 10:42 schreef Gehenna het volgende:
[..]
wauw..
Maar toegegeven, op de oppervlakte lijkt het genre inderdaad dit te zijn. (Maar zo kun je bij elk genre wel concentreren op de negatieve stereotypes). Als je er een keertje induikt kom je waarschijnlijk genoeg toffe dingen tegen. Het barst vaak genoeg wel van de creativiteit.
Hier gewoon wat recentelijke (en minder recentelijk) willekeurige dingen die toch echt wel meer doen met hiphop dan 'bitches 'n money':
En als het rap gedeelte je gewoon niet licht is er altijd nog instrumentale hip hop:
Dälek was mijn eerste videoquote:Op maandag 18 januari 2016 13:25 schreef bartrid het volgende:
[..]
Doe ik daar nog Dalek en Public Enemy aan toevoegen wat betreft `intelligente' hiphop.
scheelt dat die nauwelijks een loopbaan hebben weten op te bouwen in de (pop)muziekquote:Op maandag 18 januari 2016 12:33 schreef Basp1 het volgende:
Het is wachten totdat de eerste idols of voice winnaar een keer de pop prijs gaat winnen.
Wacht maar tot er een onder de duim van kees de koning komt.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:41 schreef rubbereend het volgende:
[..]
scheelt dat die nauwelijks een loopbaan hebben weten op te bouwen in de (pop)muziek
youtube accepteert 3kliks per 24 uur per ip adres. Das de formule.quote:Op maandag 18 januari 2016 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel unieke clicks die jongetjes hebben, want bij de verkoop van 1 cd wordt deze gekocht door 1 persoon, terwijl de persoon de cd grijs kan draaien krijgt deze niet meer kliks erbij. Als de jeugd elkaar 10 * per dag dezelfde nummers laat luisteren dan schiet het snel op met de clicks.
Goede observatiequote:Op maandag 18 januari 2016 09:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Muzikaal voeden kinderen zichzelf en elkaar op. Pop heeft altijd om het laatste en het nieuwste gedraaid, de PO heeft decennia hitlijsten uitgezonden en de laatste hits gedraaid en als zodanig verkoper voor de muziekindustrie gespeeld, gratis en voor niks. En nu moeten ze daar nog voor betalen ook. ...
goede observatiequote:Op maandag 18 januari 2016 09:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar een goed popliedje maken, eentje met evergreenpotentie, dat mensen de radio aan hebben en bij het intro denken 'he leuk' is ook wat waard, ook al is het niet het ultieme muziekgenot. Drank en Drugs in zo'n popliedje.
Oneens.quote:Op maandag 18 januari 2016 09:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het wel jammer dat de jeugd van tegenwoordig niet massaal de vrije beschikbaarheid van muziek gebruikt om alles te ontdekken wat er ooit gemaakt is en zichzelf zo op te voeden. ...
Geeft hooguit aan dat er 2 Nederlanden zijn.quote:Op maandag 18 januari 2016 11:45 schreef Matip het volgende:
[..]
Mensen om mij heen vroeg zich ook af wat New Wave is, inclusief mijzelf.
Dat is leuk maar dat geeft dus geen antwoord op mijn vraag hoeveel unieke clicks er waren, en bevestigt juist het geval dat jeugd een paar keer per dag op hetzelfde nummer kan klikken en dus meer views kan genereren.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:55 schreef riazop het volgende:
youtube accepteert 3kliks per 24 uur per ip adres. Das de formule.
Het aantal kliks is voor ons vooral interessant in relatie tot de score van andere platen.
We zijn het grotendeels eens. Ik ben alleen niet overtuigd van de eeuwigheidswaarde van Drank & Drugs, maar dat zal de toekomst (en de top 2000quote:Op maandag 18 januari 2016 09:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Muzikaal voeden kinderen zichzelf en elkaar op. Pop heeft altijd om het laatste en het nieuwste gedraaid, de PO heeft decennia hitlijsten uitgezonden en de laatste hits gedraaid en als zodanig verkoper voor de muziekindustrie gespeeld, gratis en voor niks. En nu moeten ze daar nog voor betalen ook.
Maar een goed popliedje maken, eentje met evergreenpotentie, dat mensen de radio aan hebben en bij het intro denken 'he leuk' is ook wat waard, ook al is het niet het ultieme muziekgenot. Drank en Drugs in zo'n popliedje.
Ik vind het wel jammer dat de jeugd van tegenwoordig niet massaal de vrije beschikbaarheid van muziek gebruikt om alles te ontdekken wat er ooit gemaakt is en zichzelf zo op te voeden. Maar van mijn generatie gebruikte ook maar een heel klein deel de mogelijkheden van toen, en beperkten de meesten zich tot het commercieel gemotiveerde aanbod van dat moment. Als je jong bent is alles van langer dan 3 maanden geleden oud. Youth is wasted on the young.
heb je daar een bron voor, behalve een dikke duim?quote:Op maandag 18 januari 2016 13:55 schreef riazop het volgende:
[..]
youtube accepteert 3kliks per 24 uur per ip adres. Das de formule.
Gewoon een observatie, meer niet.quote:Op maandag 18 januari 2016 09:15 schreef Leonos het volgende:
[..]![]()
![]()
Dit is dan wel weer heel zuur en onwetend
Wanneer ga je eens openlijk vertellen wat precies jouw belang is in het pushen van artiesten als Ronnie Flex en Lil' Kleine?quote:Op maandag 18 januari 2016 13:55 schreef riazop het volgende:
[..]
youtube accepteert 3kliks per 24 uur per ip adres. Das de formule.
Het aantal kliks is voor ons vooral interessant in relatie tot de score van andere platen.
Het absoluten aantal is interessant voor de schrijvers en producenten van het nummer zelf. Zij "monetizen"immers hun product en kunnen een vergoeding van ongeveer 1200 dollar per 1 miljoen views tegemoet zien.
Bovendien: hoe wil je die views / kliks precies wegen in verhouding tot daadwerkelijke verkoop van muziek? Goed voorbeeld is "zangeres" / vlogger Monica Geuze, door riazop fanatiek gespamd op FOK! en andere fora.quote:Op maandag 18 januari 2016 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is leuk maar dat geeft dus geen antwoord op mijn vraag hoeveel unieke clicks er waren, en bevestigt juist het geval dat jeugd een paar keer per dag op hetzelfde nummer kan klikken en dus meer views kan genereren.
Als er een nummer op de radio gedraaid wordt telt toch ook niet elke luisteraar mee in de vage statistieken die jullie erop los laten.
quote:Op maandag 18 januari 2016 09:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar een goed popliedje maken, eentje met evergreenpotentie, dat mensen de radio aan hebben en bij het intro denken 'he leuk' is ook wat waard, ook al is het niet het ultieme muziekgenot. Drank en Drugs in zo'n popliedje.
In 2030 of 2031 wordt er ook zo gepraat over "New Wave". Hopelijk vragen mensen zich dan af wat deze generatie bezielde.quote:Op maandag 18 januari 2016 12:05 schreef Mark het volgende:
[..]
Toendertijd was dat hip. Maar is idd een opvallend onopvallende naam in het rijtje winnaars.
Maar dat is met iedere 'zomerhit', dat zijn over het algemeen gewoon platte stampers die leuk zijn op zweterige feestjes met een paar festivalbiertjes teveel op. Of draai jij Dragosta Din Tei en The Ketchup Song nog zo vaak? En waar stonden Guillermo en Tropical Danny eigenlijk in de top 2000?quote:Op maandag 18 januari 2016 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..](vooral om het woord evergreenpotentie; echt, je moet komiek worden)
Drank en Drugs is een monotone backing track waar wat zwakzinnig, onsamenhangend gelul overheen is gesproken. Er zijn wel meer platen die op nummer-1 komen en daarna (terecht) weer compleet in de vergetelheid raken.
Laten we de nummer 14 van het jaar 2015 (want dat is Drank en Drugs namelijk) eens vergelijken met de nummer 6 van het jaar 2000, de nummer-1-hit "Jij bent de zon" van Jop.
Nou nou, wat wordt deze "evergreen" nog vaak gedraaid en wat staat -ie hoog in de Top 2000. "Drank en Drugs" is een waan-van-de-dag-hit; een "liedje" dat over een paar jaar compleet vergeten is. Het bezit geen lange houdbaarheid en wordt zeker geen evergreen.
Zelfs in de top 100 (op basis van gestreamde verkopen) staat Ronnie Flex momenteel DRIE keer in de top 20 en die andere New wave act 1 keer:quote:Op maandag 18 januari 2016 15:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bovendien: hoe wil je die views / kliks precies wegen in verhouding tot daadwerkelijke verkoop van muziek? Goed voorbeeld is "zangeres" / vlogger Monica Geuze, door riazop fanatiek gespamd op FOK! en andere fora.
Ervan uitgaande dat er niet is geknoeid met views, werd het clipje vaak bekeken. Maar het nummer heeft nooit de Top 50 van de kale verkooplijst gehaald. Kennelijk wordt dergelijke nederhop-meuk alleen bekeken door mensen die geen cent willen betalen voor muziek.
Als je dat soort "promotielijstjes" niet serieus neemt, waarom neem je jezelf dan wél serieus?quote:Op maandag 18 januari 2016 21:27 schreef riazop het volgende:
Niet dat ik dat soort promotielijstjes heel serieus neem.
Maar kennelijk ben jij er van wel onder de indruk...
verkooplijsten vandaag de dag nog serieus nemenquote:Op maandag 18 januari 2016 15:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bovendien: hoe wil je die views / kliks precies wegen in verhouding tot daadwerkelijke verkoop van muziek? Goed voorbeeld is "zangeres" / vlogger Monica Geuze, door riazop fanatiek gespamd op FOK! en andere fora.
Ervan uitgaande dat er niet is geknoeid met views, werd het clipje vaak bekeken. Maar het nummer heeft nooit de Top 50 van de kale verkooplijst gehaald. Kennelijk wordt dergelijke nederhop-meuk alleen bekeken door mensen die geen cent willen betalen voor muziek.
In de post hierboven heb ik al mijn kanttekeningen bij de verkooplijst geplaatst.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:35 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
verkooplijsten vandaag de dag nog serieus nemenDan moet je wel echt een nog-net-niet-bejaarde zijn. Wie koopt er tegenwoordig nog muziek? Juist, dat zijn veertigers die het liefst luisteren naar een blanke man die drie akkoorden op z'n gitaar tokkelt en daaroverheen wat zwijmelt.
Waarom je het serieus zou moeten nemen? Simpel. Dit zijn namelijk de kanalen waarin het grootste deel van de luisteraars muziek consumeert. Het is simpelweg de meest precieze manier. En daar zit inderdaad wat foutmarge in van mensen die het nummer aanklikken en niet afkijken. Maar op 40 miljoen zal dit niet echt significant zijn, me dunkt.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In de post hierboven heb ik al mijn kanttekeningen bij de verkooplijst geplaatst.
Maar omgekeerd: waarom zouden we alleen views / kliks serieus nemen? Die aantallen kun je op allerlei manieren manipuleren. Bovendien: je kunt best een clip bekijken en dan concluderen dat je het nummers niks aan. Dan is er wel een view geregistreerd. Een nummer kopen doe je alleen als je het leuk vindt.
De mentaliteit van "wie koopt er tegenwoordig nog muziek" is trouwens wel veelzeggend. De muziek van Ronnie Flex is zogenaamd goed, maar de artiest steunen door z'n album te kopen, ho maar.
Iemand die alleen YouTube-clips kijkt, steunt de betreffende artiest nauwelijks. Ja, ik weet dat artiesten het grote geld niet met albumverkoop verdienen, maar met optredens. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je muziek die je leuk vindt natuurlijk kunt kopen. Maar daar hebben al die klikkers geen zin in.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:53 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
Waarom je het serieus zou moeten nemen? Simpel. Dit zijn namelijk de kanalen waarin het grootste deel van de luisteraars muziek consumeert. Het is simpelweg de meest precieze manier. En daar zit inderdaad wat foutmarge in van mensen die het nummer aanklikken en niet afkijken. Maar op 40 miljoen zal dit niet echt significant zijn, me dunkt.
En wat betreft het steunen van een artiest door een cd te kopen is hier sprake van een redelijk generatiekloofje. Een artiest steun je vandaag de dag niet meer door een cd te kopen, maar door naar een optreden te gaan. Of nog moderner: het liken/sharen van de uitlatingen van de desbetreffende artiest op sociale media. En uitgaande van het tourschema en de fees die de jongens van new-wave kunnen vangen voor een schnabbel (die zijn hoog!), worden deze artiesten genoeg gesteund.
Waarom zou je iets kopen als het gratis kan? Als je dit puur doet om 'een artiest te steunen' ben je naar mijn mening nogal dom bezig. Je kan voor hetzelfde geld namelijk de artiest nog meer steunen en er zelf nog wat (leuks) voor terug te krijgen door naar een optreden te gaan.quote:Op maandag 18 januari 2016 22:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Iemand die alleen YouTube-clips kijkt, steunt de betreffende artiest nauwelijks. Ja, ik weet dat artiesten het grote geld niet met albumverkoop verdienen, maar met optredens. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je muziek die je leuk vindt natuurlijk kunt kopen. Maar daar hebben al die klikkers geen zin in.
En dan zijn er ook nog eens allerlei manieren om de YouTube-views op te krikken. Dat riazop precies weet hoe veel 'kliks' je per 24 uur per ip-adres kunt hebben, vind ik veelzeggend.
Mooie omgekeerde redenatie. Artiesten worden gedwongen om meer op te treden (en dure kaartjes te verkopen!) omdat men massaal gratis download. Je kunt het voor jezelf rechtpraten maar het is gewoon diefstalquote:Op maandag 18 januari 2016 22:33 schreef Knuck-les het volgende:
Waarom zou je iets kopen als het gratis kan? Als je dit puur doet om 'een artiest te steunen' ben je naar mijn mening nogal dom bezig. Je kan voor hetzelfde geld namelijk de artiest nog meer steunen en er zelf nog wat (leuks) voor terug te krijgen door naar een optreden te gaan.
Diefstal?quote:Op maandag 18 januari 2016 22:40 schreef Mark het volgende:
[..]
Mooie omgekeerde redenatie. Artiesten worden gedwongen om meer op te treden (en dure kaartjes te verkopen!) omdat men massaal gratis download. Je kunt het voor jezelf rechtpraten maar het is gewoon diefstal
Ik denk niet dat downloaden nog echt een issue is bij "muziek"-liefhebbers die massaal de clips van Ronnie Flex aanklikken. Die klikken dat gewoon steeds weer aan op YouTube, gratis.quote:Op maandag 18 januari 2016 22:40 schreef Mark het volgende:
[..]
Mooie omgekeerde redenatie. Artiesten worden gedwongen om meer op te treden (en dure kaartjes te verkopen!) omdat men massaal gratis download. Je kunt het voor jezelf rechtpraten maar het is gewoon diefstal
We hebben deze discussie al vaker gevoerd.quote:Op maandag 18 januari 2016 22:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Iemand die alleen YouTube-clips kijkt, steunt de betreffende artiest nauwelijks. Ja, ik weet dat artiesten het grote geld niet met albumverkoop verdienen, maar met optredens. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je muziek die je leuk vindt natuurlijk kunt kopen. Maar daar hebben al die klikkers geen zin in.
Inderdaad.quote:Op maandag 18 januari 2016 22:33 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
Waarom zou je iets kopen als het gratis kan? Als je dit puur doet om 'een artiest te steunen' ben je naar mijn mening nogal dom bezig. ...
Maar je kunt niet ontkennen dat hierdoor het verdienmodel van de artiest zwaar onder druk komt te staan. Je zegt zelf al dat artiesten het dan maar via optredens moeten terugverdienen, maar die komen daar amper van rond. Er zijn veel minder artiesten die ook echt kunnen leven van hun muziek dan je zou denken; en een groot deel van degenen die er een dik belegde boterham van kunnen eten heeft voor een beetje doorgewinterde muziekliefhebber ook weinig te bieden. Ik zie honderden bands per jaar live, en een hoop daarvan zijn toch grotendeels afhankelijk van juist de verkoop van merchandise (inclusief CD's/platen) om in elk geval geen verlies te lijden tijdens hun tours. Touren is echt reteduur. Ook als je vele honderdduizenden platen hebt verkocht, zoals bijvoorbeeld een band als Grizzly Bear.quote:Op maandag 18 januari 2016 22:48 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
Diefstal?Nummers luisteren via spotify, youtube, etc is tegenwoordig diefstal? De muziekindustrie (en de muziek binnen deze industrie) evolueert nou eenmaal. Vroeger was het de platenmaatschappij die 'stal' van de artiest. Nu zijn het de grote internetbedrijven en een deel van de luisteraars.
Maargoed, deze discussie lijkt me niet echt van belang voor dit topic.
Dit is pure winst inderdaad, zo kom ik aan obscure Cash nummers, of Woody Guthrie en zo...quote:Op maandag 18 januari 2016 23:09 schreef riazop het volgende:
[..]
En dat iedere consument toegang heeft tot 30 miljoen verschillende platen uit duizenden culturen, zonder dat hij hoeft te wachten tot een fossiel in hilversum zijn plaatje een keer draait.
Je hoeft mij de muziekwereld niet uit te leggen. Ik ben bekend met de verdienmodellen, de opmars van streaming, enzovoort. Ik struin wekelijks Spotify en diverse andere bronnen af op zoek naar nieuwe muziek en ik luister nauwelijks radio.quote:Op maandag 18 januari 2016 23:09 schreef riazop het volgende:
[..]
We hebben deze discussie al vaker gevoerd.
Ook youtubekijkers betalen een prijs, dat vindt google tenminste, want ze besteden hun tijd aan het kijken en luisteren naar een filmpje. Daar krijgt de producent van dat filmpje gewoon voor betaald, en google wordt weer betaald met de reclames die ze mee laten draaien.
Het is misschien een iets complexer verdienmodel dan wat jouw generatie ooit deed, een winkel binnelopen en een plaatje kopen, maar het komt op hetzelfde neer.
Het is heel mooi dat die streams er zijn, maar het is geen liefdadigheid.
Een essentieel verschil met het vorige verdienmodel is WEL dat nu IEDEREartiest zijn WAAR kan verkopen, zonder braaf naar en platenmaatschappij of radiostation te gaan.
En dat iedere consument toegang heeft tot 30 miljoen verschillende platen uit duizenden culturen, zonder dat hij hoeft te wachten tot een fossiel in hilversum zijn plaatje een keer draait.
In Nederland is waar Ronnie Flex de afgelopen twee jaar mee bezig is wel een dingetje hoor.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je doet hier in MUZ per slot van rekening niks anders dan het pushen en promoten van matige nederhop, ...
Een hele belangrijke graadmeter idd. Gewoon omdat je dingen kunt vergelijken en kwantificeren.\quote:Op maandag 18 januari 2016 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
...op basis van de enige graadmeter die er voor jou toe doet: kliks..
"Jouw klikkers" betreft inmiddels 4,2 miljard mensen. Hoeveel mensen die platen kopen zijn er nog? Een paar miljoen?quote:Op maandag 18 januari 2016 23:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat, is dat jouw "klikkers" gratis naar clips kijken en geen cent uitgeven aan muziek van de artiest (tenzij ze naar een concert gaan). ...
Je gaat gewoon verder met algemeenheden vertellen die we allang weten en je reageert gewoon niet op de vraag wat precies jouw belang of betrokkenheid is bij het promoten / spammen van Ronnie Flex, Lil' Kleine en dergelijke muziek op dit forum en op andere fora.quote:Op maandag 18 januari 2016 23:28 schreef riazop het volgende:
[..]
"Jouw klikkers" betreft inmiddels 4,2 miljard mensen. Hoeveel mensen die platen kopen zijn er nog? Een paar miljoen?
Verder hebben vrijwel alle artiesten in heel de wereld de nieuwe kansen van het internet gegrepen en zich snel aangepast.
Er is nu veel meer een gelijk speelveld gekomen. Een zegen voor nieuwe artiesten en een zegen voor de consument. De laatste betaalt muziek met zijn tijd en put uit een onuitputelijke bibliotheek, terwijl de artiest ongelimiteerd toegang heeft tot de hele wereld.
Laten we eens kiezen uit de beste NEW Wave track...quote:Op maandag 18 januari 2016 23:22 schreef SureD1 het volgende:
Als ik toch moest kiezen tussen dit
Dan wist ik het wel....
Ik ken verder weinig van hun werk, maar ik klik toch liever op OG hiphopquote:Op maandag 18 januari 2016 23:35 schreef riazop het volgende:
[..]
Laten we eens kiezen uit de beste NEW Wave track...
Verdomd moeilijk, maar voor mij zeker GEEN d en d
Dis de kliklijst van New wave clips. In miljoenen views.quote:Op maandag 18 januari 2016 23:37 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ik ken verder weinig van hun werk, maar ik klik toch liever op OG hiphop
Ben het grotendeels met je eens. Echter is het leven van het gros van de muzikanten in de geschiedenis nooit een vetpot geweest. De top verdient het grote geld. Dat is nu zo en is altijd zo geweest. Enkel de inkomstenstromen en de partijen die het afromen zijn veranderd. Dat nu partijen als spotify zoveel macht hebben en druk kunnen uitoefenen is inderdaad een kwalijke zaak, maar dat zie ik in de nabije toekomst nog wel veranderen.quote:Op maandag 18 januari 2016 23:11 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Maar je kunt niet ontkennen dat hierdoor het verdienmodel van de artiest zwaar onder druk komt te staan. Je zegt zelf al dat artiesten het dan maar via optredens moeten terugverdienen, maar die komen daar amper van rond. Er zijn veel minder artiesten die ook echt kunnen leven van hun muziek dan je zou denken; en een groot deel van degenen die er een dik belegde boterham van kunnen eten heeft voor een beetje doorgewinterde muziekliefhebber ook weinig te bieden. Ik zie honderden bands per jaar live, en een hoop daarvan zijn toch grotendeels afhankelijk van juist de verkoop van merchandise (inclusief CD's/platen) om in elk geval geen verlies te lijden tijdens hun tours. Touren is echt reteduur. Ook als je vele honderdduizenden platen hebt verkocht, zoals bijvoorbeeld een band als Grizzly Bear.
http://www.tonedeaf.com.a(...)-bands-big-money.htm
http://diymusician.cdbaby(...)rd-costs-of-touring/
http://www.metalinjection(...)/bands-money-touring
Plus doe je nu degenen die het aanschaffen van fysieke geluidsdragers nog gewoon volhouden (en dat zijn echt niet alleen maar veertigplussers, vraag maar na bij een willekeurige platenzaak) verder af als "nogal dom". Me dunkt dat je daar een mate van weerstand mee losmaakt... Dan moet je niet schrikken als iemand je daar op aanspreekt.
Ja dat begrijp ik, dat je wat hebt met kliklijstjes... Ik heb wat met kwaliteit dus ik ga lekker Run DMC klikken als ik zin heb in hiphop, of beastie boys, of weet ik veel wat voor goud uit de jaren 80 in plaats van dit...quote:Op maandag 18 januari 2016 23:41 schreef riazop het volgende:
[..]
Dis de kliklijst van New wave clips. In miljoenen views.
Lil’ Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs 20,6 m
Lil’ Kleine & Ronnie Flex – Zeg Dat Niet 11,6 m
Bokoesam, Def Major, Lil’ Kleine, Jandro, Idaly & Ronnie Flex – No Go Zone 9 m
SFB, Ronnie Flex, Lil’ Kleine & Bokoesam – Investeren In De Liefde 8,6 m
Ronnie Flex, Jandro, Cartiez & Lijpe – Vallen in de Club 6,4 m
Ronnie Flex & SFB – N*gga Als Ik 5,1 m
Lil’ Kleine, Bokoesam & Cartiez – Dom Dom Dom 4,2 m
Lil’ Kleine, Ronnie Flex & Jonna Fraser – Liegen voor de Rechter 2,9m
Ronnie Flex, Idaly, Lil’ Kleine, Bokoesam & Jonna Fraser – Hoog/Laag 2,3 m
Frenna & Jonna Fraser - Famous 2,1 m
SFB – Jij Kan Chillen Met Mij 2 m
Frenna – Langste SMS 0,5 m
En dan moeten er in 2016 nog 6 videoclips worden getrokken van het album
Waarom heeft deze dan 'maar' +/- 100.000 kliks? Dit zou toch goed moeten vallen bij de 'New wave'-jeugd (flexkids?quote:Op maandag 18 januari 2016 23:18 schreef riazop het volgende:
[..]
Zo vond ik 1 van de hoogtepuntjes uit 2015 de plaat van Woensel-Noord met slechts 97.000 kliks.
WoenselNoord - Ze Willen Me Niet Zien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Robert Moog died for our synths
Valt niet onder topnotch, dus hebben niet de sociale media promotiemannen zoals riazop erop zitten.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:56 schreef Gehenna het volgende:
Waarom heeft deze dan 'maar' +/- 100.000 kliks? Dit zou toch goed moeten vallen bij de 'New wave'-jeugd (flexkids?)
precies!quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Valt niet onder topnotch, dus hebben niet de sociale media promotiemannen zoals riazop erop zitten.
1) doet geen grote naam meequote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:56 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Waarom heeft deze dan 'maar' +/- 100.000 kliks? ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |