abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 december 2015 @ 14:43:26 #1
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_158283289
Kerstdiner 2015! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

Dit topic is bedoeld als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Om alvast op te warmen:

Random succes*recepten van de vorige edities:
*door meer dan één CUL-er gemaakt

- Zoete bolletjes van sap of likeur

- Fantastische hele eend!

- Omenalumi, ofwel 'appelsneeuw'

- Individuele Pommes Anna (boterige geroosterde aardappelplakjes)

- Beef Wellington, met véél uitleg en foto's

- Spiced & sugared cranberries:

- Kruidige bloemkool

- De soep der soepen!

- Bietjes-terrine

Enkele foto's van CUL-feestdagengerechten uit 2014:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aankleding van de feesttafel kan hier uiteraard ook besproken worden, hier is de mijne van
afgelopen jaar:

Meer inspiratie: Heston Blumenthals Perfect Christmas! *)
http://www.dailymotion.com/video/xndwm1_heston-blumenthal-s-perfect-christmas_lifestyle

En de vorige edities:
Kersttopic 2014: http://forum.fok.nl/topic/2145048
Kersttopic 2013: http://forum.fok.nl/topic/2022736

Game on! :Y)
pi_158290103
Goed topic!

Nu lees ik iets over die soep der soepen, en ook in vorige topics kom ik die tegen. Maar eigenlijk wil ik er wel iets van vlees of vis in. Zou dat goed met gamba's kunnen?
Schip ahoy!
pi_158291462
Waaah! Kerstdiner! Wij hebben een dag schoonouders (bij ons thuis, dus ovens en pitten genoeg ^O^ ), een dag met z'n 3-en thuis en een dag ouders (waar mijn vader (lekker!!) kookt en ik niks hoef te doen of alleen een toetje of zo).

Dus ik moet vooral een menu voor de eerste kerstdag. Randvoorwaarden: 1x notenallergie, 1x zwanger, en 2 van de 6 houden niet van vis.

Plan tot nu toe:

1e gang
De bietjesterrine (met roomkaas ipv geitenkaas) en een klein glaasje truffelaardappelsoep (mooi paars)

2e gang
ben ik nog niet uit.. ik zou normaal iets van vis kiezen, maar daar zijn ze dus niet van. Denk dan iets van kip?

3e gang
Varkensschouder uit de oven met peer-cranberrychutney, geroosterde aardappelen en een bijgerecht.

Nagerecht
koffiepannacotta (of zo'n scheve als ik hier tegenkwam?), meringue (van gepasteuriseerde eiwitten) en misschien het karamelschuimsnoep dat ik hier in foodgawker tegenkwam.

bonbonlepel bij de koffie?
pi_158295870
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 19:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
Goed topic!

Nu lees ik iets over die soep der soepen, en ook in vorige topics kom ik die tegen. Maar eigenlijk wil ik er wel iets van vlees of vis in. Zou dat goed met gamba's kunnen?
Ja hoor. Wij hebben overwogen om hem als volledige fondue te serveren met kerst, maar gaan toch voor iets traditionelers.
pi_158296997
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:41 schreef minilot het volgende:

[..]

Zalm met kervelboter, dat klinkt lekker zeg! :9
Heb ik intussen geprobeerd. Was nie wat. De kervelboter en de knoflook smaakten vrij overheersend. Prima op een stokbroodje bij de BBQ, maar niks voor een kerstdiner.

Heb 2 recepten uit het Lidl krantje geprobeerd en die waren wel wat. :)

Garnalensoep met limoenroom. Is echt maar heel weinig, een amuse, meer niet, maar wel ontzettend lekker!

En pasta met wortel en parmaham (waarbij ik de parmaham vervangen heb door de iets diervriendelijker Brabantse ham, ook bij de lidl te halen). Pasta met kerst ligt niet voor de hand. Maar dit smaakt als een zonnetje, dus ik dacht, fuck it, ik maak pasta! ;)
pi_158301449
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:34 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ja hoor. Wij hebben overwogen om hem als volledige fondue te serveren met kerst, maar gaan toch voor iets traditionelers.
Thanks.
Fondue klinkt meteen zo heftig. Ik wil 'm als soep serveren maar wil ook voorkomen dat het zo'n blok op de maag is!
Schip ahoy!
pi_158302001
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:01 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Thanks.
Fondue klinkt meteen zo heftig. Ik wil 'm als soep serveren maar wil ook voorkomen dat het zo'n blok op de maag is!
Op zich is fondue in bouillon (wat dit eigenlijk is) een stuk minder heftig dan in olie, volgens mij (heb al in geen 30 meer in olie gefonduud hoor), maar dan wordt het wel echt een hoofdgerecht ja. Maar wat gamba's of zo erin en dan als voor- of tussengerecht kan denk ik echt prima.
pi_158302046
Hier is de allereerste ronde trouwens al geweest: de kerstdiners op school en kdv.

Voor mijn dochter (groep 3/4): een klassieker

En voor mijn zoon (kdv): pizza (die iets korter in de oven had gemoeten...)
  donderdag 17 december 2015 @ 09:47:53 #9
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_158302357
Het vorige deel is helaas niet gekoppeld, kan een mod dat doen? :D Misschien wilt iemand nog ff teruglezen voor recepten :D

Ziet er lekker uit Bleie!
pi_158311603
Gekoppeld!
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator donderdag 17 december 2015 @ 18:07:00 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158311658
Morgen avond een kerstdiner, ik ga konijn maken. Lekker aanbakken, uien erbij, bier erbij, veel kruidnagel en laurier. Misschien ook wat mosterd?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158314308
Leuk topic! Wij zijn er bijna uit op het dessert na, dus ik lees even mee. Één van de gasten lust geen fruit ( 8)7 ) en een ander verdraagt geen zuivel, dus dat wordt een leuke uitdaging. :').
Karma is a fucking bitch.
pi_158315006
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 20:21 schreef MissLuna het volgende:
Leuk topic! Wij zijn er bijna uit op het dessert na, dus ik lees even mee. Één van de gasten lust geen fruit ( 8)7 ) en een ander verdraagt geen zuivel, dus dat wordt een leuke uitdaging. :').
Geen fruit lusten :o :')

Is dit een idee? http://uitpaulineskeuken.nl/2013/07/pistache-semifreddo.html wel met slagroom, maar dat kan je vast vervangen door sojaslagroom oid
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_158321544
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 09:14 schreef Bleie het volgende:

[..]

Op zich is fondue in bouillon (wat dit eigenlijk is) een stuk minder heftig dan in olie, volgens mij (heb al in geen 30 meer in olie gefonduud hoor), maar dan wordt het wel echt een hoofdgerecht ja. Maar wat gamba's of zo erin en dan als voor- of tussengerecht kan denk ik echt prima.
Het wordt geen fondue, maar met een kleine amuse erbij het voorgerecht. We moeten dus ook niet stampvol zitten. En voordeel is dat dit prima de dag van tevoren of die ochtend te maken is, waardoor je ter plekke boel enkel hoeft op te warmen. Lekker rustig dus :)

Overigens, ik zie die gevulde eitjes van je en krijg nu echt berehonger. Geen goed nachttopic, dit :')
Schip ahoy!
pi_158322486
Minilot (of iemand anders die het weet),

Ik wil graag die koffie-kaviaar maken. Alleen is er geen gelatinepoeder te vinden in mijn omgeving.
Daarom ben in van plan om blaadjes te gaan gebruiken, maar hoeveel?

quote:
"2 - 1/4 oz. packages powdered gelatin (or 4 teaspoons)" op "3 fluid oz. hot liquid (1/4 cup plus 3 tbsp) i.e. hot coffee"
Dat omrekenen (US/Imperial oz etc.) gaat altijd lastig.
Laat ik beginnen met de koffie: 3 fluid oz = ongeveer 80-90ml?
De gelatine: 1 teaspoon = ongeveer 3 gram gelatine?
Dus 12 gram in totaal. Gedeeld door 1,5g (1 blaadje) = 8 blaadjes gelatine? :?

8 blaadjes op ongeveer 1dl lijkt mij nogal veel...
pi_158327596
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 01:39 schreef Rexanthony het volgende:
Minilot (of iemand anders die het weet),

Ik wil graag die koffie-kaviaar maken. Alleen is er geen gelatinepoeder te vinden in mijn omgeving.
Daarom ben in van plan om blaadjes te gaan gebruiken, maar hoeveel?

[..]

Dat omrekenen (US/Imperial oz etc.) gaat altijd lastig.
Laat ik beginnen met de koffie: 3 fluid oz = ongeveer 80-90ml?
De gelatine: 1 teaspoon = ongeveer 3 gram gelatine?
Dus 12 gram in totaal. Gedeeld door 1,5g (1 blaadje) = 8 blaadjes gelatine? :?

8 blaadjes op ongeveer 1dl lijkt mij nogal veel...
ik geloof dat 1 teaspoon powdered gelatin gelijk staat aan 1 blaadje gelatine. dus dan heb je d'r 4 nodig - lijkt ook iets waarschijnlijker.

was ook van plan het recept eens te proberen, zal m'n bevindingen wel laten weten!
3 fluid oz is inderdaad ongeveer 85 ml :)
  zaterdag 19 december 2015 @ 11:44:29 #17
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158352669
Mijn kroketten in de maak:

Volgens mij wordt het goeeeeehooooeeeedddd.
De salpicon was in ieder geval al om je vingers bij af te likken. *O* *O* *O*
pi_158352698
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 11:44 schreef RobinOok het volgende:

[ afbeelding ]

wat voor kroks zijn het en heb je een receptje? Ziet er lekker uit! !
Ja doei.
  zaterdag 19 december 2015 @ 12:02:20 #19
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158352888
De basis is : roodgekookt rundvlees uit Sichuan.
Gemaakt van 1,2 kilo sucadelapjes 10 uur in de slowcooker.

Het recept is enigzins zo:

150g boter
150g bloem
12 g blaadjes gelatine
450g gaar roodgekookt vlees in stukjes/plukjes
500g overgehouden bouillon van het roodgekookte vlees
2 lenteuitjes in stukjes

Boter bruin laten worden in pan met dikke bodem...
Bloem er in 1 keer bij
Met een spatel (geen garde!) rustig blijven roeren terwijl de bloem bakt en de rauwe smaak verdwijnt. (ik doe voor de zekerheid altijd minstens 3 minuten, je wilt niet dat de kroket straks melig smaakt)
Dan steeds een plens koude bouillon erbij (ik deed warm, maar lees net dat het koud moest zijn, kwam gelukkig wel goed), roeren, meer bouillon etc tot je een mooi, gladde saus hebt.
Dan de uitgeknepen, geweekte gelatine erdoor roeren.
Vlees en lente-ui erdoor en dan in een met bakpapier beklede bakplaat of ovenschaal scheppen. Laagje plastic folie erover tegen het verkleuren en goed af laten koelen. Dan minstens 3 uur in de ijstkast.

Ik ga er straks blokjes van snijden, die tot ronde ballen draaien. Dan bebloemen, door een geklutst eitje halen en paneren met panko. Dan invriezen en met kerst frituren.

Of straks een proefbal frituren en bedenken wat ik erbij kan serveren...
pi_158352951
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 11:44 schreef RobinOok het volgende:

[ afbeelding ]

Ziet er goed uit. _O_
  zaterdag 19 december 2015 @ 12:35:42 #21
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158353334
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 12:02 schreef RobinOok het volgende:
De basis is : roodgekookt rundvlees uit Sichuan.
Gemaakt van 1,2 kilo sucadelapjes 10 uur in de slowcooker.

Het recept is enigzins zo:

150g boter
150g bloem
12 g blaadjes gelatine
450g gaar roodgekookt vlees in stukjes/plukjes
500g overgehouden bouillon van het roodgekookte vlees
2 lenteuitjes in stukjes

Boter bruin laten worden in pan met dikke bodem...
Bloem er in 1 keer bij
Met een spatel (geen garde!) rustig blijven roeren terwijl de bloem bakt en de rauwe smaak verdwijnt. (ik doe voor de zekerheid altijd minstens 3 minuten, je wilt niet dat de kroket straks melig smaakt)
Dan steeds een plens koude bouillon erbij (ik deed warm, maar lees net dat het koud moest zijn, kwam gelukkig wel goed), roeren, meer bouillon etc tot je een mooi, gladde saus hebt.
Dan de uitgeknepen, geweekte gelatine erdoor roeren.
Vlees en lente-ui erdoor en dan in een met bakpapier beklede bakplaat of ovenschaal scheppen. Laagje plastic folie erover tegen het verkleuren en goed af laten koelen. Dan minstens 3 uur in de ijstkast.

Ik ga er straks blokjes van snijden, die tot ronde ballen draaien. Dan bebloemen, door een geklutst eitje halen en paneren met panko. Dan invriezen en met kerst frituren.

Of straks een proefbal frituren en bedenken wat ik erbij kan serveren...
Oe dat ziet er goed uit!

Ik ben gestaag een rijsttafel bij elkaar aan het koken voor tweede kerstdag uit de oude kookboekjes van mijn schoonmoeder (die nu 83 is). Sommigen zijn zelfs nog van haar moeder geweest. Echt zo vreselijk leuk (en soms maar flink gokken :P ). Ze had me de boekjes deze zomer gegeven en ik denk dat ze dit wel op prijs zal stellen.
  zaterdag 19 december 2015 @ 12:40:24 #22
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158353386
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 12:35 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Oe dat ziet er goed uit!

Ik ben gestaag een rijsttafel bij elkaar aan het koken voor tweede kerstdag uit de oude kookboekjes van mijn schoonmoeder (die nu 83 is). Sommigen zijn zelfs nog van haar moeder geweest. Echt zo vreselijk leuk (en soms maar flink gokken :P ). Ze had me de boekjes deze zomer gegeven en ik denk dat ze dit wel op prijs zal stellen.
Wat voor gerechten ga je maken Goaxing?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 19 december 2015 @ 12:57:29 #23
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158353620
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2015 12:40 schreef Molo het volgende:
Wat voor gerechten ga je maken Goaxing?
Vrij simpel: ajam besengek pruttelt nu; atjar ketimoen; rendang; een rundvlees gerecht wat in het boekje slechts 'smoor' genoemd wordt met veel ketjap manis; sambal telor; sajoer lodeh; en sambal boontjes. En dan natuurlijk kroepoek, emping, etc, etc..... Misschien nog een sambal.

De laatste drie gerechten maak ik de dag zelf, en de rest nu en dat gaat de vriezer in, want ik heb nog 2 kerstdiners voor te bereiden.
  zaterdag 19 december 2015 @ 13:23:56 #24
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158354156
Nog een vraag: ik ga een toetje maken gebaseerd op tiramisu maar zonder ei (vanwege een allergie). Het worden dus in koffie/drank gedoopte speculaasjes en de creme wordt gemaakt van slagroom, mascarpone en suiker. Zou ik dat twee dagen van tevoren kunnen maken? Ik zat al te overwegen een paar blaadjes gelatine aan de creme toe te voegen.
  zaterdag 19 december 2015 @ 13:36:23 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158354434
Kan prima zonder de gelatine hoor.

En klinkt goed die gerechten ^O^ :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')