Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieėn met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik denk dat het vervelende is dat de KvK nummers niet in alle Pitches genoemd worden. Dus je kan een lijst denk ik lastig automatisch genereren. Met de hand verzamelen is haast niet te doen.
In de tijd van de dierenservice hadden we het over een tool die zoekt op postcodes en namen. Om te voorkomen dat er mensen stapelfinancieringen aangaan of net na een 'bijzonder' failiet opnieuw starten op kosten de crowd.
En dan deze gegevens bewaren zodat ze snel weer oproepbaar zijn bij een volgende poging. Een soort zwarte lijst met namen dus.
Bovenstaande kan dan voordat je investeerd worden nagezien en daar mee voorkom je dus dat je de mist in gaat.
De tool om na inverstering nog te kunnen zoeken op kvk en zo lijkt mij niet waardevol. De inverstering is gedaan en je kan toch niets meer veranderen.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Ik denk dat het vervelende is dat de KvK nummers niet in alle Pitches genoemd worden. Dus je kan ze denk ik lastig automatisch genereren. Met de hand verzamelen is haast niet te doen.
Ik wil van mijn projecten (79 GvE en 2 IVM) de schuldbekentenissen wel doorspitten en de nummers noteren. Als er meer mensen zo meehelpen krijgen we denk ik een behoorlijke lijst bij elkaar.
Worden de insolventies dan in een apart lijstje in de OP geplaatst?
Is was al eerder voorstander van een database buiten FOK!. Daar kan je veel meer info in kwijt. Neem als basis/voorbeeld de cfmailer. Misschien een phpBB installeren met discussies per project?
Dit kan je ook besloten maken dat slechte resultaten ook met naam en toenaam benoemd kunnen worden. Nu is het 81 pagina's terugspitten om te ontdekken dat iemand 'de wijnboer' werd genoemd. Leuk om te babbelen, maar natuurlijk geen archief.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Eigen forum waar je gewoon zelf je onderwerpen kan bepalen. Soort van FOK! maar alleen voor Crowdfunding.
Eigen forum waar je gewoon zelf je onderwerpen kan bepalen. Soort van FOK! maar alleen voor Crowdfunding.
Ik snap het idee maar denk dat de drempel vrij hoog is. Komen ook juridische vragen bij, wat mag je allemaal vermelden enzo. Ik zou het niet willen draaien in ieder geval.
Aparte DB klinkt als een idee, maar ik zou FOK! als basis houden.
Ik ben nog een leek in crowdfunding en ik probeer dit topic bij te houden om bij te leren, maar het gaat zó snel met hier.
Ik heb een paar vragen: - Op basis van wat besluiten jullie in een project te investeren. Iets gewoon leuk vinden lijkt me niet een reden ergens in te investeren. - Is het niet veel aantrekkelijker te investeren in iets waar je aandelen voor terug krijgt ipv rente? - Ik neem aan dat de meeste projecten als BV starten. Je hoort bijna overal: "Je kunt je inleg verliezen". Is het echt zo simpel? Als een BV failliet gaat, ben je je volledige inleg kwijt? Niks aan te doen?
Op donderdag 10 december 2015 12:39 schreef carebaer het volgende: Ik ben nog een leek in crowdfunding en ik probeer dit topic bij te houden om bij te leren, maar het gaat zó snel met hier.
Ik heb een paar vragen: - Op basis van wat besluiten jullie in een project te investeren. Iets gewoon leuk vinden lijkt me niet een reden ergens in te investeren. - Is het niet veel aantrekkelijker te investeren in iets waar je aandelen voor terug krijgt ipv rente? - Ik neem aan dat de meeste projecten als BV starten. Je hoort bijna overal: "Je kunt je inleg verliezen". Is het echt zo simpel? Als een BV failliet gaat, ben je je volledige inleg kwijt? Niks aan te doen?
- De basis is al vaker genoemd, maar in het kort:
• Looptijd • Hoogte van rente • Graydon rating • Horeca, ja of nee
Dit zijn een paar punten die belangrijk kunnen zijn. Sommige mensen nemen geen horeca omdat deze gevoeliger zijn voor default, andere mensen nemen geen 5 en 5s projecten. Dit is iets waar je zelf een beslissing over moet maken.
- Aandelen zijn leuk, maar dan kun je beter gaan beleggen en niet met crowdfunding beginnen. Symbid bied wel aandelen aan voor je investering, maar dit is nogal nieuw en de kans is heel erg groot dat het bedrijf over een paar jaar niet meer bestaat en jij niks meer terug krijgt.
- Als het bedrijf ophoud met bestaan word er geen geld meer verdiend, als er dan nog een schuld overblijft kan deze niet meer afgelost worden. Nu bij crowdfunding word er aan hoofdelijke aansprakelijkheid gedaan, dus de persoon die de lening aangaat moet deze terug betalen en als het bedrijf op de fles gaat moet deze persoon het geld zelf opbrengen. Maar als er geen geld is word het moeilijk om dit terug te krijgen. Op dat moment weet de investeerder dus niet of hij ooit zijn geld terug krijgt of dat het weg is. Sommige hier schrijven het direct af en zien het als verloren.
*Ik ben nog maar een half jaar bezig en in mijn ogen nog een leek, dus neem dit met een korreltje zout.
** Is het misschien een goed idee om een algemene criteria lijst in de OP te doen, want ik heb deze vraag al 3x gezien van nieuwkomers en niemand gaat de vorige reeksen doorspitten voor zo'n simpel lijstje.
Op donderdag 10 december 2015 12:34 schreef � het volgende: Ik snap het idee maar denk dat de drempel vrij hoog is. Komen ook juridische vragen bij, wat mag je allemaal vermelden enzo.
Nu staat alles openbaar op Fok! Het verschl is niet heel groot. Sterker nog, je zou een onderwerp na dat hij vol zit kunnen afsluiten voor niet-investeerders. Er zijn heel veel (half)gesloten forums waar zaken worden besproken die niet leuk zijn voor bedrijven.
Ik zou het juridisch wel aandurven.
Op donderdag 10 december 2015 12:39 schreef carebaer het volgende: Ik ben nog een leek in crowdfunding en ik probeer dit topic bij te houden om bij te leren, maar het gaat zó snel met hier.
carebear: welkom. Goed dat je al wat gelezen hebt. Je vragen in omgekeerde volgorde: Je kunt je inleg verliezen. Zo simpel is het inderdaad. Er is geen opvangnet, er is geen depositogarantiestelsel.
Aantrekkelijk om aandelen te kopen? Ja, soms wel. Als jij een vooruitziende blik hebt wat het nieuwe Facebook gaat worden is dat veel aantrekkelijker (als het je tenminste om het rendement te doen is). De meeste bedrijfjes zullen niet zo exploderen in waarde. Als je gewoon wilt helpen zonder enig zicht op rendement, dan kun je een donatie doen of een aandeel kopen. Bij het eerste weet je zeker dat je het kwijt bent, bij het tweede is er misschien ooit nog eens een kansje dat je je geld terug ziet.
Wat zijn de redenen tot investeren? Dat verschilt voor elke investeerder. Hier wordt nogal eens de "gunfactor" genoemd: een project dat op een of andere manier een snaar raakt zodat je het de mensen gunt, of het nou veel oplevert of niet. Vervolgens lees je hier maar eens een paar weken mee, dan ontdek je zelf in de discussies over nieuwe projecten waarom wel of waarom niet en kun je ook een eigen priolijstje maken. En schrijf je vooral in bij μ (zie openingspost) om snel te horen of er nieuwe projecten zijn.
- Als het bedrijf ophoud met bestaan word er geen geld meer verdiend, als er dan nog een schuld overblijft kan deze niet meer afgelost worden. Nu bij crowdfunding word er aan hoofdelijke aansprakelijkheid gedaan, dus de persoon die de lening aangaat moet deze terug betalen en als het bedrijf op de fles gaat moet deze persoon het geld zelf opbrengen. Maar als er geen geld is word het moeilijk om dit terug te krijgen. Op dat moment weet de investeerder dus niet of hij ooit zijn geld terug krijgt of dat het weg is. Sommige hier schrijven het direct af en zien het als verloren.
Dus de ondernemer is hoofdelijk aansprakelijk waardoor hij het eigenlijk moet terug betalen. Dat snap ik. Maar een BV is toch een op zich staan rechtspersoon en de eigenaren (=directeuren?) zijn dus in dienst bij de BV.
Ik raak een beetje in de war van jouw antwoord nu haha. Worden de eigenaren van de BV nou met hun prive-vermogen aansprakelijk gehouden? Dus stel er is een miljoen schuld, dan werken zijn voor de rest van hun leven om deze schuld af te lossen?
Op donderdag 10 december 2015 13:01 schreef carebaer het volgende: Dus stel er is een miljoen schuld, dan werken zijn voor de rest van hun leven om deze schuld af te lossen?
Klopt, en als ZIJN kinderen de erfenis accepteren dan hebben jou kinderen ook nog iets aan jouw investering want ZIJN kinderen werken dan de rest van hun leven voor jouw kinderen.
Klopt, en als ZIJN kinderen de erfenis accepteren dan hebben jou kinderen ook nog iets aan jouw investering want ZIJN kinderen werken dan de rest van hun leven voor jouw kinderen.
En ik altijd maar denken dat zakelijk vermogen (BV) en je privévermogen altijd strikt gescheiden zouden blijven.
Dus strikt gezien is het als investeerder totaal niet risicovol, omdat je je geld uiteindelijk toch wel terugkrijgt. Ik dacht juist dat crowdfuning voor ondernemers een manier was om geld te krijgen tegen een laag risico.
Ik zou het persoonlijk niet aandurven een bedrijf te beginnen, ¤100.000 op te halen met crowdfunding met het risico dan mijn BV ploft en ik de rest van mijn leven een schuld moet terugbetalen.
Zo eenvoudig is het ook niet. Dit is vooral de theorie. Volgens mij is er tot op heden nog maar bij 1 ondernemer (QB) een regeling getroffen hoe jij de rest van zijn leven gaat aflossen.
Op donderdag 10 december 2015 13:19 schreef RavigotteSaus het volgende: Zo eenvoudig is het ook niet. Dit is vooral de theorie. Volgens mij is er tot op heden nog maar bij 1 ondernemer (QB) een regeling getroffen hoe jij de rest van zijn leven gaat aflossen.
Er was toch nog een ander project waar de betaling weer begonnen is, die is een paar reeksen terug uit de defaultlijst gehaald.
Op donderdag 10 december 2015 13:19 schreef RavigotteSaus het volgende: Zo eenvoudig is het ook niet. Dit is vooral de theorie. Volgens mij is er tot op heden nog maar bij 1 ondernemer (QB) een regeling getroffen hoe jij de rest van zijn leven gaat aflossen.
Is het dan zo zolang jij je als oprichter van de BV er alles aan doet om te slagen en het beste voor te hebben met jouw geldverstrekkers dat je dan niet privé hoeft terug te betalen mocht jouw BV toch failliet gaan? Daar zou ik mij nog iets bij voor kunnen stellen. Ik bedoel: niemand kan toch een paar ton privé terugbetalen?
Eerlijk gezegd heb ik nog geen defaults gehad dus ik kan de afloop van defaults ook alleen maar van dit forum halen. Maar ja, als je denkt dat je geen ton privé kan terugbetalen dan moet je dat natuurlijk ook niet tekeken he.
Bij een bank kom je daar echt niet mee weg als je voor privé hebt getekend dan verkopen ze het matrasje uit de wieg van je dochter nog.
Je moet ons eigenlijk zien als een bank, misschien zijn we wat te lief.
Ik ben ruim een jaar terug gegaan in de topics en heb vanaf daar alles gelezen. Dat kost behoorlijk wat tijd, maar ik vond het erg leerzaam. Veel zaken die nu misschien onduidelijk zijn komen vanzelf aan de orde in de diverse topics.
Een ander probleem is dat de crowd in deze gevallen vertegenwoordigd wordt door een partij die niet vanzelfsprekend dezelfde belangen heeft als die crowd. Een CF-platform wil niet in het nieuws komen met dat ze het matrasje uit de wieg van de dochter van de mislukte ondernemer verkoopt. Het tot stand komen van een regeling lijkt soms belangrijker dan de inhoud daarvan. Zo'n regeling kan zijn dat 'alles' wordt terugbetaald in 30 jaar, waarbij 'alles' dan alleen de hoofdsom betreft. Eigenlijk niet anders dan hoe de regering en de EU de steun aan Griekenland verkoopt aan de bevolking.
Een default volledig afschrijven is in het geval van hoofdelijke aansprakelijkheid volgens mij niet nodig, maar ik zou er niet op rekenen dat je alles (hoofdsom+rente) terugkrijgt.
Ik heb zojuist de rechten op alle topics gekocht en ga het in boekvorm uitbrengen merchandising met actie figuurtjes van de diverse forumleden volgt later
Een default betekend inderdaad niet direct dat het geld weg is, maar de kans is zeker aanwezig. Default kan ook door meerdere oorzaken komen. Denk aan het stoppen van het bedrijf, failliet gaan, het bedrijf stopt simpelweg met betalen etc. Uit voorzorg schrijf ik het persoonlijk wel af. Het kan dan uiteindelijk alleen maar meevallen.
@zyxxyz: Eventueel botsende belangen van platform en investeerders bij een default lijkt mij niet. Hooguit de wijze van afhandeling kan je in van mening verschillen.
@najra: Met zo'n houding geef je m.i. een verkeerd signaal af naar het platform. Ik verwacht, nee eis.... volledig commitment bij het invorderen.
Bij het eerste signaal dat daar een loopje mee wordt genomen is de eerste stap een investeringsstop en vervolgens liggen er dan serieus juridische stappen op de loer.
Maar even voor de statistieken. Een twintigtal defaults bij KoM.
Bij hoeveel van de defaults zijn er enige afspraken gemaakt over hoe het geld terugkomt?
Ik weet dat er bij QB iets is afgesproken. Je wordt er wel niet vrolijk van maar er is wel een afspraak. Met de ijsboer is het wat lastig afspreken wegens persoonlijke omstandigheden. (los er van zijn we ook daar gewoon een schuldijser bij de afwikkeling van het failliet)
Maar wat is er bij de overige 18 defaults afgesproken. Voor mijn gevoel niet meer dan wat een pech centen weg. En die 18 waren, naar ik aanneem, wel hoofdelijk aansprakelijk.
[ Bericht 5% gewijzigd door RavigotteSaus op 10-12-2015 14:36:26 ]
Op donderdag 10 december 2015 14:17 schreef bleyenburg het volgende: @najra: Met zo'n houding geef je m.i. een verkeerd signaal af naar het platform. Ik verwacht, nee eis.... volledig commitment bij het invorderen.
Bij het eerste signaal dat daar een loopje mee wordt genomen is de eerste stap een investeringsstop en vervolgens liggen er dan serieus juridische stappen op de loer.
Geen zorgen ik schrijf het zelf af op mn balans, maar blijf met regelmaat de nieuwsberichten volgen en ik durf daar ook gewoon om te vragen bij de platformen. Ik hoop en verwacht dus nog steeds dat het geld terugkomt, misschien dan ook niet helemaal juist om het af te schrijven, maar ik heb liever meevallers dan valse hoop.
Op donderdag 10 december 2015 13:39 schreef zyxxyz het volgende: Een CF-platform wil niet in het nieuws komen met dat ze het matrasje uit de wieg van de dochter van de mislukte ondernemer verkoopt.
Kijk en dat is nou het hele probleem. Een CF-platform wil nieuwe ondernemers trekken en niet in het nieuws komen dat je via dat platform geen geld moet lenen. Nieuwe ondernemers, daar verdienen ze hun geld mee. Ze hebben er geen belang bij dat de investeerder zijn geld terugkrijgt. De afhandeling kost ze geld.
Als inversteerder zou je eigenlijk je geld moeten uitlenen daar waar dat matrasje wel verkocht wordt. (je hebt er recht op)
Kijk en dat is nou het hele probleem. Een CF-platform wil nieuwe ondernemers trekken en niet in het nieuws komen dat je via dat platform geen geld moet lenen. Nieuwe ondernemers, daar verdienen ze hun geld mee. Ze hebben er geen belang bij dat de investeerder zijn geld terugkrijgt. De afhandeling kost ze geld.
Als inversteerder zou je eigenlijk je geld moeten uitlenen daar waar dat matrasje wel verkocht wordt.
Kun je dat wel zo scherp zeggen? Het platform heeft er zeker belang bij dat de investeerder zijn geld terug krijgt, zo niet dan gaat de investeerder wel, zoals je zelf ook al (terecht) zegt, naar een ander platform. Geen investeerders = geen nieuwe klanten.
Begrijp me goed, ik ben ook voorstander van hard aanpakken. Gelukkig nog geen echte default meegemaakt dus geen ervaring met hoe een platform dit aanpakt maar het lijkt mij dat een platform investeerders niet zomaar links kan laten liggen.
Op donderdag 10 december 2015 14:55 schreef MSR het volgende: Kun je dat wel zo scherp zeggen? Het platform heeft er zeker belang bij dat de investeerder zijn geld terug krijgt, zo niet dan gaat de investeerder wel, zoals je zelf ook al (terecht) zegt, naar een ander platform. Geen investeerders = geen nieuwe klanten.
Zolang de meeste projecten ruim binnen de tijd vollopen durf ik wel te zeggen dat het lastiger is om ondernemers te vinden dan inversteerders.
quote:
Begrijp me goed, ik ben ook voorstander van hard aanpakken.
Ik zei niet dat ik daar voorstander van ben. Ik zei dat je daar als investeerder beter je geld heen kan sturen.
Als inversteerder zou je eigenlijk je geld moeten uitlenen daar waar dat matrasje wel verkocht wordt.
Ik ben dit niet met je eens... pas met een platform gesproken en mijn zorgen ge-uit. Zij gaven aan wel degelijk zich 100% in te spannen voor de investeerder, maar dat kost tijd. Een huis wordt liever op de normale markt verkocht dan op een veiling, puur omdat dit meer geld opbrengt voor de investeerder. Er zijn ook daadwerkelijk beslagleggingen gedaan. Het nadeel is dat dit in Nederland gewoon heel lang duurt en er moet eerst geprobeerd worden om geschillen minnelijk op te lossen. Ik baal enorm van het feit dat het zo lang duurt en ben van mening dat er iets meer en met meer regelmaat informatie moet komen. Daarintegen ben ik er wel van overtuigd dat er alles aan wordt gedaan om dat geld terug te krijgen op een wijze die zowel voor de investeerder als de ondernemer goed is. Soms kost dat helaas iets langer.
Ook snap ik daarbij dat men soms bewust hun mond houden. Als een bedrijf nog operationeel is EN een in default is, heb je er niks aan als al die info op het internet komt (zoals hier op dit forum). Dit kan een bedrijf kapot maken, waardoor de uiteindelijke opbrengst voor de investeerder minder is... ik maak me dus wel degelijk zorgen over mn geld, maar heb vertrouwen in de inspanningen van de platformen.
Kijk dat wist ik dus niet. Zoals ik een paar berichten eerder al zei heb ik zelf geen defaults meegemaakt en was er volgens dit forum alleen een regeling met QB.
quote:
Daarintegen ben ik er wel van overtuigd dat er alles aan wordt gedaan om dat geld terug te krijgen op een wijze die zowel voor de investeerder als de ondernemer goed is. Soms kost dat helaas iets langer.
Dat zijn goede berichten.
defaults = leverancier niet betalen = op termijn geen handel meer, want geen handelswaar op de plank.
beide zijden zijn belangrijk.
Dat snap ik allemaal.
Toch lees ik op het forum alleen wat er in defauls is maar niet dat er regelingen zijn getroffen. Ik ging er daarom (blijkbaar onterecht) van uit dat die ook niet zijn getroffen.
Op het vlak dat er geen regelingen zijn getroffen zal ik dan mijn woorden terugnemen. (en dat hoef echt niet dat matrasje te zijn wat mij betreft)
Kijk dat wist ik dus niet. Zoals ik een paar berichten eerder al zei heb ik zelf geen defaults meegemaakt en was er volgens dit forum alleen een regeling met QB.
Dat is dus ook in mijn ogen een nadeel van een forum zoals deze... verhalen gaan hun eigen leven leiden. Ik denk dat hier een verbeterpunt ligt voor de platformen: geef voldoende informatie om te voorkomen dat er spookverhalen komen, maar pas ervoor op dat er niet teveel informatie gedeeld wordt wat een bedrijf uiteindelijk de kop kan kosten.
Dus kwantitatieve informatie over alle defaults op de site van het cf platform zonder naam details. En goede informatie over voorrtgang afhandeling met naam en rugnummer over de individuele default aan de investeerder in het falende project per mail of in de eigen omgeving van de investeerder op de site.
(ik zou bijna een keer een default mee willen maken om te ondekken wat het platform dan voor me betekend)
Is het misschien een idee om bij de defaults in de OP op te merken als er afspraken zijn gemaakt over terugbetalingen? Een default die is/wordt terugbetaald oogt alweer minder pijnlijk namelijk.
Dus kwantitatieve informatie over alle defaults op de site van het cf platform zonder naam details. En goede informatie over voorrtgang afhandeling met naam en rugnummer over de individuele default aan de investeerder in het falende project per mail of in de eigen omgeving van de investeerder op de site.
Lijkt mij ook een goed idee. Ik denk wel dat er binnen dit forum ook een afspraak moet komen dat niet de mails van de platforms direct hier gepubliceerd worden. Ben soms toch verbaasd hoe snel dat gebeurt als er ook maar een vertraging is of een kleine hick up.
Helemaal mee eens. Een hickup van een week boeit iemand die niet in het project zit echt niet. (als ik er in zit boeit het me trouwens ook niet, kan het toch niet veranderen).
Maar voor de beeldvorming van de defaults is een korte status wel handig. 20 defaults bij GvE vind ik gewoon heel pijnlijk klinken. Maar nu blijkt dus veel minder aan de hand dan ik dacht.Nieuwe inversteerders zullen ook schrikken als ze eerst tegen een lange lijst met defaults aanlopen.
Die van KoM heb ik nog geen oordeel over kunnen vellen want die is nog vers. Of hebben de investeerders ook al langer info? (hoef niet te weten wat, alleen JA of NEE)
Op donderdag 10 december 2015 12:12 schreef µ het volgende: Als we een lijst met KVK-nummers kunnen verzamelen met zijn allen met beschrijving, kan ik kijken of zo'n check kan werken.
Moet ik wel bij rechtspraak access aanvragen naar de webservice.
Voegt dit veel toe?
Dit lijkt me een uitstekend idee. Het geeft ook wat druk richting de platformen om tijdig te communiceren en niet zoals nu pas maanden later. Daarnaast lijkt het me ook goed om naar de suggesties te kijken van wat er mogelijk is met bedrijven op hetzelfde adres / zelfde persoon etc. Is het mogelijk om eerst in kaart te brengen welke info er mogelijk geautomatiseerd opgehaald kan worden en welke gegevens daarvan nodig zijn? Als we dan ook de oude projecten in kaart brengen, dan kunnen we in ieder geval het in 1 keer goed doen. Wellicht met een aparte database die voor een selecte groep toegankelijk is? Die kan dan als basis voor de mailer gebruikt worden, waardoor iedereen er profijt van heeft.
Op donderdag 10 december 2015 15:48 schreef najra1990 het volgende: Het probleem zit hem niet in 99% die het met bovenstaande eens is, maar in die 1% die het alsnog op internet knalt....
Informatie die wij al op internet kunnen vinden is al publiek beschikbaar. Als op kvk nummer kan zien dat een bedrijf op een insolventielijst staat dan kan een leverancier dat ook. Het is dan dus al op internet geknalt.
Mails dus vooral voor jezelf houden. Behalve dan om een default in de TT wat af te zwakken. En alles wat je verder op internet vind vooral niet voor jezelf houden. Neem als voorbeeld de goede samenwerking met de dierenservice. Dat waren allemaal publieke bronnen.
[ Bericht 6% gewijzigd door RavigotteSaus op 10-12-2015 16:06:28 ]
Overigens ook dit is weer perfect te regelen als we een ''eigen' forum starten. Als een project vol zit kan je het project afsluiten voor buitenstaanders kunnen leden napraten wat ze willen.
Ik zit op verschillende van dit soort forums en daar zijn onderwerpen ook voor google onvindbaar. Eigenlik 1 grote spoiler dus. Tenzij je lid bent.
[ Bericht 29% gewijzigd door RavigotteSaus op 10-12-2015 16:16:00 ]
De Vintage Markt Project:12780 Zakelijk Leendoel:Opstart onderneming Classificatie:5s G-PD percentage:0,04 Creditsafe score:23 Inschrijfperiode nog 60 dagen Kredietbedrag:¤ 68.000 Geinvesteerd:¤ 3.500 Product: Lening Looptijd: 60 maanden Rente per jaar:9,0%
Ik vind 't nogal wat, zoveel rente beloven met tweedehands goederen.
Wat ik overigens vreemd vind is dat ik nooit bronnen zie bij de beschrijving van een onderneming ter onderbouwing. Hierdoor lijkt het of er veel aannames gebeuren (is dit ook zo?).
Ik ga zeker in de toekomst een budget vrij maken om te investeren in leuke projecten, maar deze sla ik ook nog even over
AFM hoogt de limieten in 2016 op van 40.000 naar 80.000 zie ik (waarom eigenlijk überhaupt een limiet?) maar ik zie nergens of het max aantal projecten ook gewijzigd wordt.
Mee eens niet een op een publiceren, wel over praten maar discreet zoals gisteren aan het eind van de middag met
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Met zijn allen weet je meer.
Op donderdag 10 december 2015 16:23 schreef MSR het volgende: AFM hoogt de limieten in 2016 op van 40.000 naar 80.000 zie ik (waarom eigenlijk überhaupt een limiet?) maar ik zie nergens of het max aantal projecten ook gewijzigd wordt.
Ik dacht dat limiet eraf ging. Maar met 80k per platform en zo veel verschillende platformen zit ik voorlopig niet aan de max
Wie heeft er lol in om eens een account aan te maken en te kijken of we daar iets mee zouden kunnen. Deze is gratis (met ads), maar is voor 25 euro per jaar te gebruiken zonder ads. Er kunnen meerdere beheerders worden aangemaakt.
Leuk dat mensen hier allemaal nieuwe ideen hebben maar wat mij betreft hoeft dat allemaal niet. Een extern forum is niet handig, het werkt prima hier met de spoilers imo. Ook een insolventiescript vind ik niet nodig, het is veel werk en levert weinig op.
Op donderdag 10 december 2015 17:16 schreef CaLeX het volgende: nieuw: Naam: UGO International BV Leendoel: Financiering werkkapitaal Bedrag: 250.000 euro Rente: 9,0% Looptijd: 60 maanden Classificatie: 5s Graydon rating: 0,69
Waar zitten de risico's bij de nieuwe UGO wat krijg je terug als je 1000 euro investeert.
Fase 1Wat zie je terug van je investering als het mis gaat in maand 1t/m 15. De tot dan toe uitbetaalde termijnen + 500 Euro van de bankgarantie. Door de gespreide stortingen van de aandeelhouder is de kans dat het mis gaat minder groot. Fase 2 Wat zie je terug van je investering als het mis gaat in maand 15t/m24. De tot dan toe uitbetaalde termijnen + 500 Euro van de bankgarantie. Door dat de bekende stortingen van de aandeelhouder afgelopen zijn, is je terugbetaling afhankelijk van nieuw kapitaal en/of het oppakken van het verdienmodel. Fase 3 Wat zie je terug van je investering als het mis gaat in maand 24t/m 60. De tot dan toe uitbetaalde termijnen. Er is geen garantie meer. Je terugbetaling is afhankelijk van nieuw kapitaal en/of het oppakken van het verdienmodel.
De grootste risico's zitten dus in Jaar 3 en verder. Waarbij natuurlijk zoals altijd geldt hoe dichter tegen het eind het mis gaat hoemeer je terug hebt.
Voor mij iets te veel risico, maar als je in het concept gelooft misschien toch een aardige lening. In iedergeval een veel betere Pitch als de eerste keer, met nu duidelijke uitleg.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-12-2015 18:36:11 ]
Info KoM: Wij kunnen u melden dat het erg goed gaat met Lohuis. Zodanig zelfs dat de ondernemer zich wederom gemeld heeft bij Kapitaal Op Maat voor aanvullende financiering.
Echter, om de solvabiliteit van de onderneming op het gewenste niveau te behouden zal eerst het Eigen Vermogen aangevuld moeten worden alvorens weer via Kapitaal Op Maat ‘vreemd vermogen’ kan worden aangetrokken.
Daartoe heeft Lohuis besloten om via het crowdfunding platform Symbid een gedeelte van haar aandelen te verkopen. De uitgifte van aandelen is wenselijk om het eigen vermogen te versterken en biedt ons de mogelijkheid steeds opnieuw (obligatie)leningen uit te schrijven via ons platform ten behoeve van de Pay as you Save contracten en de ESCo overeenkomsten.
Meer aandelenkapitaal is ook nodig voor de financiering van onderzoek en ontwikkeling van ledverlichting voor de tuinbouw, voor octrooien, proefobjecten en benodigde voorraden e.d.
Tot voor kort leefde ik in de veronderstelling dat de limiet van 40K per 1 jan, a.s. geheel zou verdwijnen. Nu blijkt dus dat er nog steeds een limiet blijft. 80K weliswaar ipv 40K, maar toch een restrictie.
Des te meer reden om kieskeurig te zijn dus.
Goeie analyse vwb de risico's bij UGO van naregendezon. Dank Altijd leuk om je eigen bevindingen te toetsen aan die van een kenner
Pluspunt is wel dat de rentes de laatste tijd omhoog lijken te kruipen. (of is dit slechts mijn beleving?)
Ik heb in mijn criteria lijstje de factor "hoogte van leenbedrag" wat opgeschaald qua importantie.
2) Een bestaande investeerder van het platform wil een nieuwe investering doen. Ook deze investeerder dient eenmalig de investeerderstoets in te vullen, ongeacht de hoogte van deze nieuwe investering.
3) Een bestaande investeerder van het platform heeft reeds ¤1.000 geļnvesteerd en wil nu een bedrag van ¤4.000 in een project investeren. Omdat deze investeerder hiermee in totaal ¤5.000 (of meer) investeert, dient het platform een nieuwe investeerderstoets af te nemen. Hierbij mag het platform zich beperken tot het stellen van de vermogensvragen.
4) Na het passeren van de ¤5.000 grens aan investeringen via het platform wil de investeerder opnieuw investeren. Voor iedere investering nadien geldt dat het platform minimaal de vermogensvragen uit de investeerderstoets moet stellen. Dit is belangrijk om zo als platform het vrij belegbaar vermogen wat de investeerder via het platform investeert blijvend te monitoren.
2) Een bestaande investeerder van het platform wil een nieuwe investering doen. Ook deze investeerder dient eenmalig de investeerderstoets in te vullen, ongeacht de hoogte van deze nieuwe investering.
3) Een bestaande investeerder van het platform heeft reeds ¤1.000 geļnvesteerd en wil nu een bedrag van ¤4.000 in een project investeren. Omdat deze investeerder hiermee in totaal ¤5.000 (of meer) investeert, dient het platform een nieuwe investeerderstoets af te nemen. Hierbij mag het platform zich beperken tot het stellen van de vermogensvragen.
4) Na het passeren van de ¤5.000 grens aan investeringen via het platform wil de investeerder opnieuw investeren. Voor iedere investering nadien geldt dat het platform minimaal de vermogensvragen uit de investeerderstoets moet stellen. Dit is belangrijk om zo als platform het vrij belegbaar vermogen wat de investeerder via het platform investeert blijvend te monitoren.
Dat wordt continue toetsen voor sommigen onder ons. Of je moet zakelijk investeren dan mag alles in keer op rood in het casino maar ook bij CF.
Waar komt dit vandaan? Zal wel met de belastingdienst te maken hebben ofzo?
Dus dan weten straks de belastingdienst en de crowdfundplatforms wat mijn vermogen is??
Dus dan weten straks de belastingdienst en de crowdfundplatforms wat mijn vermogen is??
Het gaat om een vermogenstoets. Er staat niet dat je je vermogen hoeft door te geven.Het kunnen ook vragen zijn als: Heeft u voldoende vermogen om financiele tegenvallers op te vangen?
We zullen moeten afwachten hoe dit uit gaat pakken
Het gaat om een vermogenstoets. Er staat niet dat je je vermogen hoeft door te geven.Het kunnen ook vragen zijn als: Heeft u voldoende vermogen om financiele tegenvallers op te vangen?
We zullen moeten afwachten wat er uit komt
Zou kunnen. Maar gek eigenlijk; een vakantie van 4K kun je zo boeken en bij een investering van 4K moet ik een vermogenstoets doen.
Je hebt gelijk, laten we maar afwachten wat er gebeurt
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze is bij mij bekend onder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder ook helder dat de mail van GvE is aangepast. Meer informatie over de procedure etc etc.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder ook helder dat de mail van GvE is aangepast. Meer informatie over de procedure etc etc.
Begrijp ik het goed dat het zelfde bedrijf met twee leningen in moeilijkheden is?
Bij mij nog een andere ook, 2 van de 3 betalen nu in prive door, de 1e al een tijdje niets meer overgehoord.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Bij mij nog een andere ook, 2 van de 3 betalen nu in prive door, de 1e al een tijdje niets meer overgehoord.
Ik heb ook een project dat in default is gegaan ondanks een mail nog steeds geen voortgang/ nieuws vanaf juli.(GVE) Ik snap dat het een moeizaam proces is maar een beetje communicatie kan geen kwaad. wat is jullie ervaring met de verschillende platforms.
De hekkenboer is opnieuw begonnen om natuurlijk zijn brood te verdienen maar gaat ook proberen de KOM leners vanuit de nieuwe B.V. en of prive af te betalen.(was hoofdelijk aansprakelijk) Opzich positief nieuws lijkt mij! Maar vermoedelijk hebben KOM investeerders in de hekkenboer hier al een mail over gehad.
Tot voor kort leefde ik in de veronderstelling dat de limiet van 40K per 1 jan, a.s. geheel zou verdwijnen. Nu blijkt dus dat er nog steeds een limiet blijft. 80K weliswaar ipv 40K, maar toch een restrictie.
Des te meer reden om kieskeurig te zijn dus.
Goeie analyse vwb de risico's bij UGO van naregendezon. Dank Altijd leuk om je eigen bevindingen te toetsen aan die van een kenner
Pluspunt is wel dat de rentes de laatste tijd omhoog lijken te kruipen. (of is dit slechts mijn beleving?)
Ik heb in mijn criteria lijstje de factor "hoogte van leenbedrag" wat opgeschaald qua importantie.
Gaat die 100 projecten niet weg? Dat was het echte probleem niet die 40k limiet omdat dat maandelijk terugloopt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
De 100 projecten limiet heb ik (vooralsnog) geen last van. Ik meen begrepen te hebben dat die niet keihard is, trouwens. Kan iemand met ervaring daarin dat bevestigen c.q. ontkrachten?
Per platform geldt er een max 100 projecten grens voor de particuliere inversteerder. GVE vertelde mij laatst fat in het nieuwe jaar deze grens gaat vervallen.
Op donderdag 10 december 2015 20:08 schreef NaRegenDeZon het volgende: De hekkenboer is opnieuw begonnen om natuurlijk zijn brood te verdienen maar gaat ook proberen de KOM leners vanuit de nieuwe B.V. en of prive af te betalen.(was hoofdelijk aansprakelijk)
En wegens het enorme succes van de vorige keer zit hij alweer vol ook.
Inhoud: de toets dient te inventariseren of de consument over de nodige kennis en ervaring beschikt om te begrijpen welke risico’s er verbonden zijn aan het project, crowdfunding in algemene zin en het specifieke platform. Uit de toets moet ook blijken of de consument een verantwoord deel van zijn of haar vrij belegbaar vermogen in crowdfunding investeert. Er moet dus een inventarisatie plaatsvinden van het vrij belegbaar vermogen. De AFM acht dat een verantwoord deel in ieder geval maximaal 10% van het vrij belegbaar vermogen is.
Ik zit dat stukje net te kopieren zie ik dat jij het er hebt staan.
Ik weet dat Crowdfunders niet de allerarmsten zijn maar ik durf toch wel te zeggen dat er niet veel 800k vrij belegbaar vermogen hebben. Dus die grens van 80k slaat nergens op.
Los daarvan ga ik mijn vermogen helemaal niet aan elk platform waarin ik wil investeren kenbaar maken. Wat me moeder niet hoeft te weten vertel ik ook niet aan het platform.
Op donderdag 10 december 2015 19:07 schreef rockenfeller het volgende: Zou kunnen. Maar gek eigenlijk; een vakantie van 4K kun je zo boeken en bij een investering van 4K moet ik een vermogenstoets doen.
Je hebt gelijk, vorige week nog een auto van 16k gekocht. Helemaal geen vragen over mijn vermogen. En er werd me ook niet verteld dat het geen beste investering is. Terwijl hij over drie jaar toch echt minder waard is.
Begrijp ik het goed dat het zelfde bedrijf met twee leningen in moeilijkheden is?
Helemaal correct, 2e lening was vanwege goedlopen van het bedrijf en nieuwe kar met schoonmaak spullen nodig ofzo. In ieder geval ik zit in allebei en dus nu al 5 van de 24 projecten die ik heb in default. Heb jet hier al vaker gemeld, ik vind het allemaal wel best. Doei doei crowdfunding.
Helemaal correct, 2e lening was vanwege goedlopen van het bedrijf en nieuwe kar met schoonmaak spullen nodig ofzo. In ieder geval ik zit in allebei en dus nu al 5 van de 24 projecten die ik heb in default. Heb jet hier al vaker gemeld, ik vind het allemaal wel best. Doei doei crowdfunding.
wat was de hoofdsom van de 2e lening? dat kan ik nergens terug vinden...
Ik hoop idd niet dat die hard wordt. Dan krijgen de platforms het rustig.
Die 10% regel is echt belachelijk. Dat zou dan ook voor alle andere vormen van investeren moeten gelden. Veel mensen zetten al hun geld op 1 aandeel op de beurs of op een turbo met flinke hefboom. Waarom daar geen regels voor maar voor crowdfunding wel?
Ik ben benieuwd wat de grondslag is voor de nieuwe regels van de AFM. Zijn er investeerders in de problemen gekomen? Anders ga je zoiets dergelijks toch niet invoeren?
Ik denk dat crowdfunding elk jaar in omzet verdubbeld dat over een jaar of wat de bank in de problemen komen. Ze kunnen dan geen leningen meer verstrekken en ze raken ons spaargeld ook nog kwijt.
Overigens heel goed dat hij zich gewoon aan zijn verplichtingen zal houden
Oh verrek, de reacties waren van 10-12-2014. Ik dacht van vandaag! Idd geen nieuw project.
Als je aandelenportefeuille in waarde daalt zou je dus ook je crowdfundingsaldo met 10% van het verlies moeten laten dalen, om de verhouding te herstellen. Wat mag je dan nog wel? Aandelen bijkopen omdat je daarin onderwogen bent na een koersverlies. Ergens niet onlogisch
Nee KOM heeft aan de Pitch van het oude project wat regels toegevoegd t,a,v, het nieuwe hekkenbedrijf, en de doorstart van het oude bedrijf met nieuwe eigenaren.
Op donderdag 10 december 2015 21:35 schreef obligataire het volgende: Als je aandelenportefeuille in waarde daalt zou je dus ook je crowdfundingsaldo met 10% van het verlies moeten laten dalen, om de verhouding te herstellen. Wat mag je dan nog wel? Aandelen bijkopen omdat je daarin onderwogen bent na een koersverlies. Ergens niet onlogisch
Volgens mij staat er ook bij dat je na de toets een advies krijgt waar je dan weer van af mag wijken. Met andere woorden het platform moet zeggen dat het niet verstandig is en dan kan jij zeggen ik doe het toch. Waarna iedereen zijn handen in onschuld gewassen heeft.
Toelichting uitslag toets: het is de verantwoordelijkheid van het platform, op basis van de antwoorden van de consument, te bepalen wat de uitslag van de test is en of het verantwoord is voor de consument te investeren (gezien zijn of haar kennis, ervaring en vrij belegbaar vermogen). De uitslag van de investeerderstoets is niet bindend.
Positieve uitslag: als het platform van mening is dat de investering kan plaatsvinden, dan moet de uitslag objectief (niet als aanbeveling) worden meegedeeld aan de consument.
Negatieve uitslag: als het platform van mening is dat de investering niet moet plaatsvinden, dan moet de consument nadrukkelijk worden gewezen op de risico's door middel van een duidelijke waarschuwing. De AFM verwacht dat platforms zorgvuldig te werk te gaan bij het weergeven van risico's bij deze negatieve uitslag.
[ Bericht 31% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-12-2015 21:46:05 ]
Ik hoop dat de 10% regel gaat zijn max 10% van vermogen in 1 bedrijf stoppen. Zeker voor de kleinere vermogens (tot 50k) kan ik dat een goede regel vinden. Overigens vind ik de richtlijn van 10% vermogen niet heel slecht hoor. CF is momenteel nog een cowboy markt en links en rechts gaan platforms nog omvallen verwacht ik. Als iemand 25% van zijn vermogen investeert via 1 platform dan is het risico wel erg groot als het platform omvalt.
Ik verwacht dat deze richtlijnen met name bedoelt zijn om de gunfactor investeerders en/of onnozele goudzoekers te beschermen. Niet sommige hier op het forum waarvan ik inschat dat ze het bijna semi professioneel doen.
De vermogenstoets die AFM wil is onnodig betuttelend voor investeerders. Daarnaast gaat deze toets de platforms veel extra werk kosten, wat ongetwijfeld zal resulteren in hogere fee percentages voor investeerders.
Wat wel waardevol zou zijn voor investeerders is een verplichting voor platforms om bijvoorbeeld elk kwartaal of elk half jaar te melden hoe hoog het percentage projecten in default is. Hier wordt door AFM met geen woord over gerept, een gemiste kans!
Op donderdag 10 december 2015 21:46 schreef Jackthe het volgende: Als iemand 25% van zijn vermogen investeert via 1 platform dan is het risico wel erg groot als het platform omvalt.
Als het correct geregeld is dan mag het platform omvallen. Misschien moet AFM daar zijn aandacht op richten.
En ik mag nog dus ook nog steeds 100% van mijn vermogen in CF stoppen. Alleen dan verdeeld over 10 platformen. Alsof de platformen het risico voor CF vormen.
Op donderdag 10 december 2015 23:17 schreef crowd_funder het volgende: Ook nog geen champignons gehad wat het leed een beetje kan verzachten. Nog meer die dit ook nog tegoed hebben?
Gaat die 100 projecten niet weg? Dat was het echte probleem niet die 40k limiet omdat dat maandelijk terugloopt.
Ik meen gelezen te hebben, na geklikt te hebben op een van de linkjes, in de nieuws brief dat de 100 projecten einde oefening zijn. Ik kan het alleen even niet meer terug vinden.
Wat een belachelijk papieren circus gaan wij en vooral de platformen krijgen. Dat gaat handen met geld kosten. Daarnaast gaat een eenmalige investeerder die een keer 100 euro wil inleggen in het bedrijfje om de hoek natuurlijk niet al die gegevens doorgeven, die haakt gelijk af. Daarnaast nog eens dat vreemde systeem van een dag later je inleg bevestigen, pfff, of je niets anders te doen hebt. Dan ga ik maar automatisch op elke project inschrijven en ga ik hem daarna op mijn gemakje bekijken en besluit je de dag daarna of je het definitief wel of niet doet. Waardeloos en niet werkbaar allemaal.
AFM laat zich weer kennen als hopeloos achterhaalde organisatie, werkelijk stuitend. Zoals hiervoor ook genoemd, mensen mogen allerhande geld spenderen aan gigantische TV's, zuipvakanties naar Antalya, Fiat Multipla's en weet ik wat nog meer. Vaak met leningen, of uitkeringen.
Maar nee hoor, investeren in MKB, dat is waar het gevaar schuilt. Het feit dat de banken weer even roekeloos bezig zijn als voor 2008, mogelijk iets voor het AFM om eens naar te kijken?
Op donderdag 10 december 2015 21:55 schreef RavigotteSaus het volgende: En ik mag nog dus ook nog steeds 100% van mijn vermogen in CF stoppen. Alleen dan verdeeld over 10 platformen. Alsof de platformen het risico voor CF vormen.
Ik vraag me af of de AFM de 10% per platform heeft bedoeld. Ik vermoed van niet...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bedrijf zit in Borne. Dat is bijna 1½ uur rijden... Voor mij geen reden om extra te investeren..
Ik vraag me af of de AFM de 10% per platform heeft bedoeld. Ik vermoed van niet...
In dat geval zou je dus pas 40.000 in totaal in crowdfunding mogen beleggen als je 400.000 vrij belegbaar vermogen hebt. Lijkt me dat bijna alle investeerders dan juist minder mogen investeren i.p.v. meer.
In dat geval zou je dus pas 40.000 in totaal in crowdfunding mogen beleggen als je 400.000 vrij belegbaar vermogen hebt. Lijkt me dat bijna alle investeerders dan juist minder mogen investeren i.p.v. meer.
Dat zal waarschijnlijk ook de bedoeling zijn van de AFM vanwege "het beschermen van de investeerder". De 10% zal inderdaad wel een advies worden en geen harde grens. Het zal wel loslopen met de vermogenstoets.
Op donderdag 10 december 2015 23:17 schreef crowd_funder het volgende: Ook nog geen champignons gehad wat het leed een beetje kan verzachten. Nog meer die dit ook nog tegoed hebben?
Hoe denken jullie om te gaan met de investeerders- en vermogenstoets?
Beste forumleden. Die kennistoets en vermogenstoets zat er al even aan te komen. Dit zal volledig geautomatiseerd -moeten- worden, om het platform en de investeerder te ontlasten.
Wij zijn niet direct tegen een kennistoets/vermogenstoets. Wij zijn bijvoorbeeld wel eens gebeld door iemand die nog geld terug moest krijgen van platform X om bij ons de toezegging te kunnen voldoen. Die zat dus wel iets over die 10% heen.... Dit zijn natuurlijk geen wenselijke situaties.
Maar dat het extra geld, administratie en handelingen kost lijkt me duidelijk.
Wij zijn niet direct tegen een kennistoets/vermogenstoets. Wij zijn bijvoorbeeld wel eens gebeld door iemand die nog geld terug moest krijgen van platform X om bij ons de toezegging te kunnen voldoen. Die zat dus wel iets over die 10% heen.... Dit zijn natuurlijk geen wenselijke situaties. Peter
Hallo Peter, deze aanname vind ik wat gevaarlijk. Het kan ook zijn dat de investeerder zijn geldstromen wil scheiden. (zoals ikzelf). Zelf zit ik onder de 10% vrij belegbaar vermogen dat in CF gaat, echter ik plan wel mijn investeringen en geldstromen. Ik voel er zelf weinig voor om aandelen te verkopen en dan 2 dagen later weer het geld te ontvangen van een platform. Dit zijn dure transactiekosten.
Hallo Peter, deze aanname vind ik wat gevaarlijk. Het kan ook zijn dat de investeerder zijn geldstromen wil scheiden. (zoals ikzelf). Zelf zit ik onder de 10% vrij belegbaar vermogen dat in CF gaat, echter ik plan wel mijn investeringen en geldstromen. Ik voel er zelf weinig voor om aandelen te verkopen en dan 2 dagen later weer het geld te ontvangen van een platform. Dit zijn dure transactiekosten.
NB. ik was niet deze betreffende investeerder
Vind het ook een beetje kort door de bocht. Ik wacht normaal met opnieuw investeren totdat ik het geld op mijn rekening heb, maar heb wel gemerkt dat de communicatie met betrekking tot de betalingsdatum beter kan voor alle platformen. Zeker aangezien het geld door de leningnemer normaal al een paar dagen eerder op de platform rekening gestort wordt, voordat het platform the investeerders betaald. In de gevallen waar mensen het ietsje strakker plannen, neem ik aan dat een betere communicatie veel zal helpen.
NB. ik was niet deze betreffende investeerder
Hierin geef ik je gelijk, dit kan natuurlijk ook een situatie zijn. Blijft toch belangrijk dat iemand echt alleen een verantwoord deel van zijn vermogen via CF investeert. Blijft natuurlijk heel lastig om te bepalen of dat 10%, 40% of 90% moet zijn en hoe je dit moet controleren. (harde regel of is voorlichting afdoende?)
Hoe wil je dat hard gaan maken? Dan zou je het vermogen op moeten vragen per investeerder via de belasting dienst, dit is de enige "betrouwbare" bron. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie.
Verder is het aan mij toch om te bepalen wat ik waar investeer? Als ik er voor kies om 30% in obligaties te stoppen en 30% op aandelen en 10% op CF... Of 40% op CF en 30% Obligaties, zijn aandelen betrouwbaarder dan CF?
En ALS ik aandelen heb, en 100% in Delta Lloyd heb zitten...
Denk dat dat ook een beetje het punt is, zo streng als dat ze op CF zijn, zo laks eigenlijk bij beleggen of andere dingen als turbo's en dergelijken.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bedrijf zit in Borne. Dat is bijna 1½ uur rijden... Voor mij geen reden om extra te investeren..
Idem. Als ik de brandstof van de rente aftrek hou ik een rendement over vergelijkbaar met een ING spaarrekening
Wel een heel leuk initiatief verder. Als ik in de buurt zat dan ging ik zeker.
Voor mij is inmiddels duidelijk geworden dat de huidige crowdfunding een nieuwe vorm van junk loan funding is. AFM is dan idd totaal aan de verkeerde kant aan het sturen. Wat zij behoren te doen is de sites verplichten volledig transparant te zijn over de actuele defaultsituatie in de gehele portefeuille, zodat duidelijk is voor potentiele investeerders welke risico's zij écht lopen.
CCF gaat ook hypotheekrecht aanbieden: Ten behoeve van de Collin investeerder die mee investeren vanaf ¤ 5.000,-, zal er als zekerheid een 2e hypotheek worden gevestigd. Als investeerder geeft u wel uw anonimiteit prijs, indien u kiest voor inschrijving in de akte. Dit is dus niet verplicht.
Op vrijdag 11 december 2015 11:58 schreef djh77 het volgende: CCF gaat ook hypotheekrecht aanbieden: Ten behoeve van de Collin investeerder die mee investeren vanaf ¤ 5.000,-, zal er als zekerheid een 2e hypotheek worden gevestigd. Als investeerder geeft u wel uw anonimiteit prijs, indien u kiest voor inschrijving in de akte. Dit is dus niet verplicht.
Kortom als je minder investeert dan 5000 bij ccf dan heb je dus minder zekerheden. Wat een grens ook die 5000,-. Slechte zaak, ik zou zeggen reken alle investeerders, groot of klein, dezelfde zekerheden toe.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga echt niet ieder Crowdfundingplatform waar ik iets investeer, inzicht in mijn financiėn geven. Waarschijnlijk vul ik overal gewoon in: vrij belegd vermogen Euro 1.000.000 en meer dan 5 jaar ervaring. Dan ben je waarschijnlijk van alle gezeur af.
Kortom als je minder investeert dan 5000 bij ccf dan heb je dus minder zekerheden. Wat een grens ook die 5000,-. Slechte zaak, ik zou zeggen reken alle investeerders, groot of klein, dezelfde zekerheden toe.
Bovendien gaat het om een tweede hypotheek op een pand met een marktwaarde van Euro 475.00 waarop de Rabobank een eerste hypotheek van Euro 350.000 heeft. Bij een veiling (in geval van een faillisement bijvoorbeeld) moet je rekenen op een opbrengst van 80-85% van de marktwaarde (Euro 380.000 tot 404.000). Je kunt je dus afvragen of deze zekerheid zoveel waard is.
Bovendien gaat het om een tweede hypotheek op een pand met een marktwaarde van Euro 475.00 waarop de Rabobank een eerste hypotheek van Euro 350.000 heeft. Bij een veiling (in geval van een faillisement bijvoorbeeld) moet je rekenen op een opbrengst van 80-85% van de marktwaarde (Euro 380.000 tot 404.000). Je kunt je dus afvragen of deze zekerheid zoveel waard is.
Nou das knap optimistisch hoor voor een executieveiling van een bedrijfspand
Het is een ambachtelijk familiebedrijfje, regio Bunschoten Spakenburg, maak ik me niet zo'n zorgen over eerlijk gezegd, dat zijn goede betalers?
Ik heb wel die To20 gecancelled, was een overhaaste beslissing. Ze stoppen veel te veel geleend geld in bedrijfjes waarvan je maar moet afwachten hoe die er over een paar jaar voor staan. Daarbij is er sprake van veel geactiveerde goodwill/software, dat is denk ik helemaal lucht in geval van faillissement. Geef mij dan maar een degelijke slager.
Ik lees al een tijdje mee en heb veel geleerd ondertussen van jullie. Gve : 14 x Fc : 1x
Nu zag ik de Team fan fasion langskomen net op tijd om mijn bijdrage te leveren. Menig persoon die zich in de racekleding heeft gestort heeft het niet gered. Sterker nog Team fan fasion heeft het ook al een keer niet gered. Jammer dat dit er niet bij staat. Voor mij een absolute no-go.
Team Fan Fashion Project:12355 Zakelijk Leendoel:Voorfinanciering voorraden Classificatie:3 G-PD percentage:0,04 Creditsafe score:74 Inschrijfperiode nog 60 dagen Kredietbedrag:¤ 50.000 Geinvesteerd:¤ 40.200 Product: Lening Looptijd: 48 maanden Rente per jaar:7,0%
ik heb voor een klein bedrag meegedaan
@mccrowd: ik doe ook vooral mee omdat de huidige omzet uit overige werkzaamheden de lasten al kan dragen + dat de omvang van de lening relatief beperkt is.
Ik lees al een tijdje mee en heb veel geleerd ondertussen van jullie. Gve : 14 x Fc : 1x
Nu zag ik de Team fan fasion langskomen net op tijd om mijn bijdrage te leveren. Menig persoon die zich in de racekleding heeft gestort heeft het niet gered. Sterker nog Team fan fasion heeft het ook al een keer niet gered. Jammer dat dit er niet bij staat. Voor mij een absolute no-go.
Welkom hier. Bedankt voor je info. Ik heb net even gezocht maar ik kan hem niet vinden in het faillisements dossier. Weet je zeker dat deze het was en niet en ander bedrijf in Fan Kleding?
Welkom hier. Bedankt voor je info. Ik heb net even gezocht maar ik kan hem niet vinden in het faillisements dossier. Weet je zeker dat deze het was en niet en ander bedrijf in Fan Kleding?
dat zou ik ook wel zeker willen weten voordat ik mijn investering gestand doe.
Deze man was eerder bezig in de f1 kleding. Is gestopt en begint nu opnieuw. Inkoop f1 kleding moeilijk. Koop je Ferrari kleding en seizoen loopt slecht zit je met al je kleding.
8. DIVIDENDBELEID EN EXITBELEID VOOR AANDEELHOUDERS 8.1. Vennootschap heeft als doel haar aandeelhouders een adequaat dividend uit te keren. Bij de hoogte van het dividend houdt Vennootschap rekening met de eigen kasstromen, kapitaalpositie en hetgeen over het uitkeren van dividend bepaald staat in de statuten. 8.2. Vennootschap streeft ernaar aandeelhouders op deze waardetoename te doen kapitaliseren door middel van en strategische verkoop van Vennootschap of terugkopen van de Investeerders Coöp Aandelen. 8.3 Ingeval er sprake is van terugkoop van Investeerders Coöp Aandelen door de Vennootschap geldt het daartoe bepaalde in de statuten van Vennootschap en zal de verkrijgingsprijs nooit meer bedragen dan tweemaal (2x) de prijs bij verwerving van deze aandelen.
9. VERVREEMDING EN BEWARING VAN DE AANDELEN IN DE VENNOOTSCHAP 9.1. Het staat de Aandeelhouders vrij hun aandelen te vervreemden met in achtneming van het in het daarover bepaalde in de Statuten (blokkeringsregeling).
9.3. Een Aandeelhouder die zijn Aandelen overdraagt, dient gelijktijdig zijn rechtsverhouding onder deze overeenkomst over te dragen aan de verkrijger en de verkrijger dient deze overdracht schriftelijk te aanvaarden.
Hmmm klinkt allemaal best beperkend om hier weer uit te kunnen. Met een beetje pech moet je ook nog een akte opstellen om je aandelen te verkopen (= extra kosten en werk)?
dat zou ik graag ook willen weten, anders cancel ik mijn investering (ook klein bedrag, maar goed eerlijkheid (eventueel faillissement in verleden) wordt toch wel gewaardeerd..)
Ja was deze man. 100% zeker. Ik weet gewoon dat hij het al een keer eerder niet heeft gered. Waar hij toen de financiering vandaan had weet ik niet. Vanaf 2011 bezig. Vreemd dat GVE geen cijfers van eerdere jaren heeft gevraagd danwel laat zien.
Op vrijdag 11 december 2015 15:29 schreef mccrowd het volgende: Deze man was eerder bezig in de f1 kleding. Is gestopt en begint nu opnieuw. Inkoop f1 kleding moeilijk. Koop je Ferrari kleding en seizoen loopt slecht zit je met al je kleding.
Stoppen en opnieuw beginnen zou ik me voor kunnen stellen als je in scheiding ligt en je de zaak samen met je vrouw drijft. Dat lijkt me wat anders dan failleren. Kan je nog wat specefieker zijn over het stoppen, bijvoorbeeld over schulden achterlaten etc. of st je er daarvoor te ver af.
Dat het moeilijke handel is als je verkeerd inkoopt lijkt me zeker een punt.
Wanneer ik het zaken adres van F1 fankleding opzoek krijg ik met streetview een redelijk net bedrijven terrein in hoofddorp. Bleyenburg welk adres heb jij opgezocht?
Hoe denken jullie om te gaan met de investeerders- en vermogenstoets?
Beste djh77,
Uiteraard zullen we als de AFM dit oplegt invoeren. We begrijpen dat men meer grip wil krijgen op de crowdfundingmarkt maar ons inziens gaat dit te ver en zijn er andere zaken waar beter de nadruk op kan worden gelegd zoals bijvoorbeeld een minimum aantal financiėle gegevens.
Wij denken dat de investeerders uitstekend in staat zijn om een goede beslissing te nemen. Enerzijds mogen we niet adviseren van de AFM en nu moeten we het weer wel?! Daarnaast bestaat er actueel al de verplichting om bij particuliere investeringen vanaf 5k (per project) direct contact op te nemen met de investeerder en hen te wijzen op de risico's en je ervan te vergewissen dat men daar bewust van is. Bovendien maakt dat het niet gebruiksvriendelijker.
Zoals hier eerder opgemerkt kan iemand wel online een reis boeken van een paar duizend euro en aan een investering zou eerst een vermogenstoets ten grondslag moeten liggen.
Wij vinden het stellen van heldere spelregels, het goed controleren en handhaven van de criteria en de screening van de bestuurders van de platforms door de AFM een goede aanpak om 'cowboys' van de markt te weren. het huidige voorstel voor de investeerders vermogen toets neigt echter wat naar betutteling.
Op vrijdag 11 december 2015 15:54 schreef bleyenburg het volgende: iemand hier die GVE even om opheldering kan vragen omtrent fanfashion? Ik heb helaas geen tijd, ben zo weg.
Ik heb een mailtje gestuurd naar GvE met de vraag om opheldering. Zodra ik antwoord heb, zal ik hier reageren.
Op vrijdag 11 december 2015 15:59 schreef crowd_funder het volgende: Ik heb ook een klein bedrag toegezegd in Team Fan Fashion. mccrowd, heb je concrete info waar ik naar kan verwijzen als ik GvE vragen stel hierover?
Ik weet dat hij eerder in het moeilijke wereldje van racekleding heeft gezeten. Je moet een glazen bol hebben welk team het goed gaat doen het aankomende seizoen. Er zijn meerdere cowboys geweest die met kleding bleven zitten.
Deze man heeft eerder gehandeld in racekleding en is ook weer gestopt. In hoeverre hij financieel de mist is ingegaan weet ik niet. Nu de verbazing dat hij het nogmaals probeert.
Stoppen en opnieuw beginnen zou ik me voor kunnen stellen als je in scheiding ligt en je de zaak samen met je vrouw drijft. Dat lijkt me wat anders dan failleren. Kan je nog wat specefieker zijn over het stoppen, bijvoorbeeld over schulden achterlaten etc. of st je er daarvoor te ver af.
Dat het moeilijke handel is als je verkeerd inkoopt lijkt me zeker een punt.
Wanneer ik het zaken adres van F1 fankleding opzoek krijg ik met streetview een redelijk net bedrijven terrein in hoofddorp. Bleyenburg welk adres heb jij opgezocht?
Idd sorry ik sta er te ver vanaf. Misschien was de scheiding de reden inderdaad. In iedergeval bij mij rode vlag.
Armoe troef bij GVE. Wat op de hoofdpagina staat vermeld aan projecten is voor het grootste deel 5S en enkele projecten die weliswaar een hogere risicoclassificatie hebben maar m.i. erg risicovol zijn.
Op vrijdag 11 december 2015 16:11 schreef mccrowd het volgende: Idd sorry ik sta er te ver vanaf. Misschien was de scheiding de reden inderdaad. In iedergeval bij mij rode vlag.
Ok dank. We wachten even de berichten van vehkah af.
Op vrijdag 11 december 2015 16:22 schreef obligataire het volgende: Bedankt; was er op tijd bij Wel weer een sportclub maar wel een degelijk verhaal zo te zien en een bescheiden leenbedrag.
Wel jammer dat er niet persoonlijk borg gestaan wordt. Gelukkig tekenen wel de beide B.V.'s Rente laag. Maar het te lenen bedrag is ook laag.Dus risico dat het niet terug komt ook laag. Ik zie volgens mij geen andere leningen in het Agium rapportje. Klopt dat? Pak hem ook mee.
Wat denken jullie van El Pescado Groothandel op Funding Circle? Heb een heel klein bedrag toegezegd op dit moment. Redelijk Current Ratio, maar lijkt alsof ze de verhoging in kortlopende schulden in vlottende activa hebben gestoken. Solvabiliteits ratio is netjes en RTV ook redelijk en positief EV, heb ze slechter gezien.
Hier in de buurt een lokaal horeca-concept dat zelf gaat crowdfunden: https://dehallblog.wordpress.com/ Ze willen ¤ 80.000,= ophalen en hebben wel aparte manieren van rendement:
natura je krijgt je volledige inleg + 20 % terug in cadeaubonnen of korting. lenen 5 % rendement, jaarlijks te betalen, inleg pas na vijf jaar terug sponsoring huren van een moestuin of etalage/showroom-ruimte
Waarom wordt crowdfunding niet op dezelfde manier behandeld als 'normaal' beleggen? Daar hoef ik toch ook geen kennistoets te volbrengen, en mag ik toch ook zo veel in investeren als ik wil? Persoonlijk denk ik dat ondernemer X die enkele tienduizenden euro's bij elkaar crowdfundt meer sociale druk voelt om goed zijn best te doen dan elke willekeurige beursgenoteerde firma waarbij aandeelhouders geen gezicht hebben. Maar dat is just my 2 cents...
Op vrijdag 11 december 2015 17:52 schreef Coelho het volgende: Waarom wordt crowdfunding niet op dezelfde manier behandeld als 'normaal' beleggen? Daar hoef ik toch ook geen kennistoets te volbrengen, en mag ik toch ook zo veel in investeren als ik wil?
Onjuist. Als je gewoon gaat beleggen krijg je wel degelijk ook een kennistoets. Wil je beleggen in complexe producten (zoals opties) dan moet je nog een aanvullend financieel rijbewijs halen.
Hierin geef ik je gelijk, dit kan natuurlijk ook een situatie zijn. Blijft toch belangrijk dat iemand echt alleen een verantwoord deel van zijn vermogen via CF investeert. Blijft natuurlijk heel lastig om te bepalen of dat 10%, 40% of 90% moet zijn en hoe je dit moet controleren. (harde regel of is voorlichting afdoende?)
De vraag is wie bepaalt wat verantwoord is. Het platform, de AFM of de investeerder? Antwoord lijkt me duidelijk.
Kan me haast niet voorstellen dat jullie niet tegen zo'n toets zijn. Geeft meer werk en remt investeerders af
Onjuist. Als je gewoon gaat beleggen krijg je wel degelijk ook een kennistoets. Wil je beleggen in complexe producten (zoals opties) dan moet je nog een aanvullend financieel rijbewijs halen.
Is dat misschien pas een paar jaar geleden ingevoerd? Ik kan het me eerlijkheidshalve niet heugen dat ik daar ooit een toets voor heb moeten afnemen. Volgens mij is mijn beleggingsrekening gewoon geopend na een periodieke afspraak bij de bank.
Ik ga echt niet ieder Crowdfundingplatform waar ik iets investeer, inzicht in mijn financiėn geven. Waarschijnlijk vul ik overal gewoon in: vrij belegd vermogen Euro 1.000.000 en meer dan 5 jaar ervaring. Dan ben je waarschijnlijk van alle gezeur af.
Daar zat ik ook aan te denken. Ze willen me beschermen als consument tegen miskopen. Iedere verkoper geef ik dan wel zicht op mijn financiėle keuzes - privacy?. Die term 'consument' ergert me. Ik mag ongestoord platzak gaan op de Albert Cuypmarkt, maar als ik graag geld uitleen aan leuke projecten dan moet ik laten zien of ik nog wel genoeg centjes in mijn portemonnaie heb. Waarvoor ik de rest van mijn geld - 90% van wat?- nog nodig zou hebben, wordt verder niet gevraagd.
Ik zit overigens ver boven de 10% op alle platformen samen.
Heb de AFM-nieuwsbrief ook met stijgende verbazing gelezen. Een verantwoord deel van je vermogen investeren en gewezen worden op de risico's? Prima! Eenmalig en diagnotische toets invullen? Prima! Doen we bij beleggen in eigen beheer ook al, inderdaad. Maar bij elke investering steeds opnieuw de toets invullen, als je boven de E5000,- zit? Wat een onzin! Hebben kleine investeerders overigens wel weer kans om in te schrijven op projecten die binnen een paar minuten vol zitten
Ben benieuwd hoe platformen die 10%-kwestie gaan invullen. Als zij aan mij gaan vragen hoe groot het deel is (10/20/30.....70/80/90) en daar het advies op afstemmen, op zich prima. Bewustwording kan geen kwaad. Dan bedenk ik zelf wel of ik eerlijk antwoord. Maar ik ga zeker geen vermogensgegevens afstaan aan een platform!
Ben ook benieuwd of ze dit gaan aangrijpen voor een verhoging van de fee. De reactie van vanmorgen stelt me niet gerust, maar ik lees dat er ook een verantwoordingsplicht voor de platformen vervalt en de ene verplichting voor de andere in de plaats komt.
Over stijgende verbazing gesproken.... Die dierenservice Krijg de indruk dat daar acuut ergens een schuld afbetaald moet worden ofzo. Dit is echt bij de beesten af...
[ Bericht 0% gewijzigd door Incitatus3 op 11-12-2015 19:38:51 (vanmiddag = vanmorgen *was vroeg op blijkbaar*) ]
Op vrijdag 11 december 2015 19:17 schreef Incitatus3 het volgende: Heb de AFM-nieuwsbrief ook met stijgende verbazing gelezen. Een verantwoord deel van je vermogen investeren en gewezen worden op de risico's? Prima! Eenmalig en diagnotische toets invullen? Prima! Doen we bij beleggen in eigen beheer ook al, inderdaad. Maar bij elke investering steeds opnieuw de toets invullen, als je boven de E5000,- zit? Wat een onzin! Hebben kleine investeerders overigens wel weer kans om in te schrijven op projecten die binnen een paar minuten vol zitten
Ben benieuwd hoe platformen die 10%-kwestie gaan invullen. Als zij aan mij gaan vragen hoe groot het deel is (10/20/30.....70/80/90) en daar het advies op afstemmen, op zich prima. Bewustwording kan geen kwaad. Dan bedenk ik zelf wel of ik eerlijk antwoord. Maar ik ga zeker geen vermogensgegevens afstaan aan een platform!
Ben ook benieuwd of ze dit gaan aangrijpen voor een verhoging van de fee. De reactie van vanmiddag stelt me niet gerust, maar ik lees dat er ook een verantwoordingsplicht voor de platformen vervalt en de ene verplichting voor de andere in de plaats komt.
Over stijgende verbazing gesproken.... Die dierenservice Krijg de indruk dat daar acuut ergens een schuld afbetaald moet worden ofzo. Dit is echt bij de beesten af...
Ik snap alleen niet zo goed wat ze nu bieden. Alleen mogelijke dividend uitkering in de toekomst?
Had ik al 2 keer hier gepost, maar werd een beetje ingesneeuwd door posts over AFM
Ik heb er wat ingestopt, vind het lekker bier, drink het regelmatig en het is in Utrecht en omstreken vrij populair. Vind het ook leuk dat het in de buurt is. Zegt mij verder voldoende dat ze gedurende de crisis winstgevend zijn geworden, geeft me wel vertrouwen
Had ik al 2 keer hier gepost, maar werd een beetje ingesneeuwd door posts over AFM
Ik heb er wat ingestopt, vind het lekker bier, drink het regelmatig en het is in Utrecht en omstreken vrij populair. Vind het ook leuk dat het in de buurt is. Zegt mij verder voldoende dat ze gedurende de crisis winstgevend zijn geworden, geeft me wel vertrouwen
Ik dacht heel even daar hebben we weer zo'n brouwer. Maar dit ziet er wel goed uit zeg. Net zo als dyna18 snap ik ook echter niet echt wat ze bieden.
Ik dacht heel even daar hebben we weer zo'n brouwer. Maar dit ziet er wel goed uit zeg. Net zo als dyna18 snap ik ook echter niet echt wat ze bieden.
Deze biertjes zijn in Utrecht goed bekend en qua vooruitzichten ziet het er ook wel goed uit. Echter als we het alleen van koersstijging moeten hebben wordt het wel erg risicovol.
Maar goed, ik heb er ook wat ingestopt, dus op de eerstvolgende aandeelhoudersmeeting gaan we een biertje samen drinken.
Deze biertjes zijn in Utrecht goed bekend en qua vooruitzichten ziet het er ook wel goed uit. Echter als we het alleen van koersstijging moeten hebben wordt het wel erg risicovol.
Maar goed, ik heb er ook wat ingestopt, dus op de eerstvolgende aandeelhoudersmeeting gaan we een biertje samen drinken.
Ik krijg al lezend het gevoel dat mensen MOETEN investeren ook al is er geen goed gevoel bij de pitch of financials/zekerheden. Het kost minder om er een te laten lopen zelfs als achteraf blijkt dat het toch is goed gekomen. Dus pak alleen als je je zeker voelt er worden zoveel aanvragen gedaan voor geld dat het goede bedrijf met de juiste vergoeding vanzelf komt niet deze maand dan wel de volgende.
Vanmorgen nog geen reactie, denk dat zaterdag geen werkdag voor ze is. Zie ook geen projecten gepubliceerd op weekenddagen. Wordt komende week vervolgd
Ik krijg al lezend het gevoel dat mensen MOETEN investeren ook al is er geen goed gevoel bij de pitch of financials/zekerheden. Het kost minder om er een te laten lopen zelfs als achteraf blijkt dat het toch is goed gekomen. Dus pak alleen als je je zeker voelt er worden zoveel aanvragen gedaan voor geld dat het goede bedrijf met de juiste vergoeding vanzelf komt niet deze maand dan wel de volgende.
Ik denk dat mensen die symbid aandelen gewoon verkeerd lezen. Ze funden dat als een lening. Ze lezen dat een bedrijf 150k nodig heeft en denken dat dat wel reeeel is. Maar ze hebben niet door dat die 150k maar 5% van de aandelen is. Je heb dan met 1000 euro 1/150e van een nietszeggend stukje (5%) in een bedrijf.
Een 'idee' wordt wel heel hoog gewaardeerd naar mijn gevoel.
Ik denk dat mensen die symbid aandelen gewoon verkeerd lezen. Ze funden dat als een lening. Ze lezen dat een bedrijf 150k nodig heeft en denken dat dat wel reeeel is. Maar ze hebben niet door dat die 150k maar 5% van de aandelen is. Je heb dan met 1000 euro 1/150e van een nietszeggend stukje (5%) in een bedrijf.
Het is gewoon een aandeel, wat je een stukje zeggenschap geeft. In principe niks anders dan een aandeel van bijvoorbeeld een Shell kopen, alleen is die laatste vrij verhandelbaar en dat via Symbid voorlig in ieder geval niet
Op vrijdag 11 december 2015 20:12 schreef dyna18 het volgende: Deze biertjes zijn in Utrecht goed bekend en qua vooruitzichten ziet het er ook wel goed uit.
Ik weet toevallig dat ze ook in het assortiment zijn opgenomen van een van de grootste speciaalbiergroothandels van Nederland en daarmee een uitstekende landelijke dekking hebben.
Ik ontdekte gisteren de nationale bierbank, is iemand daar al bekend mee? Het valt niet direct onder crowdfunding maar kan wel een interessante mogelijkheid zijn om rendement te krijgen.
Bij de bierbank kun je speciale bieren kopen die onder gunstige omstandigheden enkele jaren bewaard worden in diverse forten van natuurmonumenten, waarna je uiteindelijk kunt beslissen om de bieren op te drinken of met winst te laten doorverkopen.
Wat de bieren dan moeten opleveren is onbekend en dat is gelijk een nadeel, het is maar een gok of het wat leuks oplevert. Ook is er niets bekend over de zekerheden, wat gebeurt er als de bierbank failliet gaat? Vallen de flessen dan binnen de boedel of niet, is schade verzekerd?
Heel duidelijk is de website daar niet in, maar desalniettemin een interessant concept om in de gaten te houden. Je kunt er al 'investeren' vanaf 7,50 euro.
Het is gewoon een aandeel, wat je een stukje zeggenschap geeft. In principe niks anders dan een aandeel van bijvoorbeeld een Shell kopen, alleen is die laatste vrij verhandelbaar en dat via Symbid voorlig in ieder geval niet
Dat weet ik. Ik bedoel alleen dat de waardering voor dat innieminie stukje bedrijf wel heel hoog is. In klein idee wordt gewaardeerd op 1 miljoen euro. En dat moet het eerst nog waard zien te worden voordat je quite speelt.
Dat weet ik. Ik bedoel alleen dat de waardering voor dat innieminie stukje bedrijf wel heel hoog is. In klein idee wordt gewaardeerd op 1 miljoen euro. En dat moet het eerst nog waard zien te worden voordat je quite speelt.
Volgens mij is het funden van start-ups niks voor jou. Bij dit soort investeringen is het ALTIJD onzeker wat de toekomst zal brengen, 80-90% van start-ups worden nooit een zwaan.
Waarderingen worden bepaald uitgaande van enig succes. De meesten halen dat nooit, maar die paar die er ruim overheen kunnen dat goed maken. Helaas is dat lang niet zo goed meetbaar als "8% rente op jaarbasis", maar het is dan ook een ander vak. Op "quite" spelen is nooit het doel van equity funding.
Volgens mij is het funden van start-ups niks voor jou. Bij dit soort investeringen is het ALTIJD onzeker wat de toekomst zal brengen, 80-90% van start-ups worden nooit een zwaan.
Waarderingen worden bepaald uitgaande van enig succes. De meesten halen dat nooit, maar die paar die er ruim overheen kunnen dat goed maken. Helaas is dat lang niet zo goed meetbaar als "8% rente op jaarbasis", maar het is dan ook een ander vak. Op "quite" spelen is nooit het doel van equity funding.
Nee, nou is daar natuurlijk niets verkeerds aan maar dan moet je bij voorkeur natuurlijk geen certificaten van aandelen krijgen of, als het dan wel certificaten zijn moet je niet van dit soort voorwaarden hebben "8.3 Ingeval er sprake is van terugkoop van Investeerders Coöp Aandelen door de Vennootschap geldt het daartoe bepaalde in de statuten van Vennootschap en zal de verkrijgingsprijs nooit meer bedragen dan tweemaal (2x) de prijs bij verwerving van deze aandelen." Op die manier gaat ook een zwaan je niet helpen om het verlies van de overige 90% te compenseren.
RavigotteSaus kijkt misschien naar programma's als "Shark Tank" (Fox) en "Dragons' Den" (BBC). De potentiėle investeerders tonen daarin keer op keer aan dat de echte marktwaarde van de deelnemende bedrijven véél lager ligt dan de bedrijfseigenaren claimen. Vaak omdat de claim is gebaseerd op toekomstplannen, niet op feitelijk voltooide activiteiten en cijfers. Persoonlijk zou ik daarom ook niet snel aandelen in een startend bedrijf kopen, waarvan de valuatie door het bedrijf zelf wordt gedaan. En dan laat ik de moeilijke overdraagbaarheid van de aandelen en het bepalen van de waarde daarvan nog buiten beschouwing. Nee, dan liever een lening.
De website van de Bierbank heb ik ook bekeken. Er ontbreekt veel te veel informatie om in te kunnen schatten of dat een serieuze investering kan zijn voor een niet-bierliefhebber. Ben je echter een liefhebber en heb je best zin om over vijf jaar met een groep investeerders een 'gratis' biertje te drinken, dan is een gokje met ¤7,50 alleen maar grappig.
Nee, nou is daar natuurlijk niets verkeerds aan maar dan moet je bij voorkeur natuurlijk geen certificaten van aandelen krijgen of, als het dan wel certificaten zijn moet je niet van dit soort voorwaarden hebben "8.3 Ingeval er sprake is van terugkoop van Investeerders Coöp Aandelen door de Vennootschap geldt het daartoe bepaalde in de statuten van Vennootschap en zal de verkrijgingsprijs nooit meer bedragen dan tweemaal (2x) de prijs bij verwerving van deze aandelen." Op die manier gaat ook een zwaan je niet helpen om het verlies van de overige 90% te compenseren.
Geheel eens! Die Leckere vond ik al niks vanwege eerder genoemde redenen, dus zover was ik nog niet eens gekomen met bestuderen. Absoluut overslaan.
Op zaterdag 12 december 2015 16:51 schreef Groepfunder het volgende: RavigotteSaus kijkt misschien naar programma's als "Shark Tank" (Fox) en "Dragons' Den" (BBC). De potentiėle investeerders tonen daarin keer op keer aan dat de echte marktwaarde van de deelnemende bedrijven véél lager ligt dan de bedrijfseigenaren claimen.
Ik weet niet wat een programma waarin ze aquariums bouwen te maken heeft met bedrijfswaarderingen. Maar de tweede regel is wel wat ik bedoel.
Als ik even op symbid kijk en ik zie dat een snuffelbox voor honden is gewaardeerd op ruim 1 miljoen euro (en dat ie bijna vol zit). Dan ben ik benieuwd wat de investeerders verwachten wat dat bedrijf waard wordt.
Als ik zie dat je voor Coffee Tea Patisserie aandelen koopt tijdens een waardering van 2,75 miljoen. En je denkt DUS dat het bedrijf meer waard wordt. Nou dan schrik ik toch wel.
Op zaterdag 12 december 2015 15:34 schreef redbull666 het volgende: Volgens mij is het funden van start-ups niks voor jou. Bij dit soort investeringen is het ALTIJD onzeker wat de toekomst zal brengen, 80-90% van start-ups worden nooit een zwaan.
Het funden van startups is zeker wel wat voor mij. Maar de bedrijfswaardering is al van de zwaan. Nog voordat ze een zwaan zijn. Wat je zoekt is een lelijk eendje, waarvan alleen jij denkt dat het een zwaan wordt.
Het funden van startups is zeker wel wat voor mij. Maar de bedrijfswaardering is al van de zwaan. Nog voordat ze een zwaan zijn. Wat je zoekt is een lelijk eendje, waarvan alleen jij denkt dat het een zwaan wordt.
Kwart voor 6 al naar bed? Ik zou toch maar even aan je moeder vragen of je nu om 8 uur pas naar bed mag, wel raar dat ze je wel centjes laat investeren.
Maar even serieus, ik heb zelf meegedaan met de eerste ronde van zelfstroom. Hier werd het bedrijf op 5 miljoen gewaardeerd, tijdens de 2e ronde kregen we te horen dat ze wat mensen over de vloer hebben gehad die het bedrijf op 5,3 miljoen gewaardeerd hadden. En voor die prijs werden ook aandelen verkocht.
Ik kreeg het gevoel dat het idee word gewaardeerd, als het goed werkt en geld binnen brengt. Maar niet het bedrijf dat er op dat moment staat. De enige reden waarom de waardering zo hoog is, is omdat de aandelen die ze verkopen meer geld opleveren dan als ze de echte waardering gebruiken.
[ Bericht 15% gewijzigd door Borstenzijngeweldig op 12-12-2015 18:02:29 ]
Ik weet niet wat een programma waarin ze aquariums bouwen te maken heeft met bedrijfswaarderingen. Maar de tweede regel is wel wat ik bedoel.
Dan zijn wij het eens. Shark Tank heeft overigens niets met aquariums te maken, dat is Fish Tank Kings. Okay het is officieel: ik kijk véél te veel televisie.
Wat mij opvalt is dat mensen die een onderneming starten op een ideaal beeld van de maatschappij, vaak niet de beste ondernemers zijn.
Je leest het ook in de reacties onder het artikel. De klanten vinden het te duur, snappen de producten niet goed. Het antwoord van de ondernemer is om meer geld te gaan investeren om een app te bouwen.
Zitten er nog mensen van dit forum in?
[ Bericht 35% gewijzigd door dyna18 op 13-12-2015 08:20:42 ]
Op zaterdag 12 december 2015 21:46 schreef Blik het volgende: Overigens is DeLeckere zeker geen start-up te noemen, bestaan al enkele jaren en is gewoon een winstgevend bedrijf
Ik heb DeLeckere ook niet genoemd want dat is inderdaad meer dan alleen een idee. Die heeft bewezen omzet en claimed ook niet het 6-voudige over drie jaar.
Zelfstroom had naar ik me herinner ook al de nodige omzet en assets.
[ Bericht 4% gewijzigd door RavigotteSaus op 13-12-2015 00:29:25 ]
Wat mij opvalt is dat mensen die een onderneming starten op een ideaal beeld van de maatschappij, vaak niet de beste ondernemers zijn.
Je leest het ook in de reacties onder het artikel. De klanten vinden het te duur, snappen de producten niet goed. Het antwoord van de ondernemer is om meer geld te gaan investeren om een app te bouwen.
Zitten er nog mensen van dit forum in?
Gelukkig niet
Het kan niet vaak genoeg herhaald worden: investeer niet in een vent die denkt dat hij het wiel opnieuw moet uitvinden. En dat zo iemand blijkbaar de gunfactor mee heeft, maakt het extra gevaarlijk.
Het lijkt wel of de incentives bewust zijn opgehouden, om ons er tijdens de donkere dagen voor de Kerst mee te verblijden Gisteren stonden ineens de paddo's en de eulie oet Grunn voor de deur. In mooie verpakking (sorry)
Ik zit net even te kijken naar Auto Nijkrake op Regiofund. Tussenstand is 79%. Die resterende 6.500 euro zou toch eigenlijk geen probleem moeten zijn, op GvE had deze binnen een kwartier vol gezeten
Op zondag 13 december 2015 12:12 schreef obligataire het volgende: Het lijkt wel of de incentives bewust zijn opgehouden, om ons er tijdens de donkere dagen voor de Kerst mee te verblijden Gisteren stonden ineens de paddo's en de eulie oet Grunn voor de deur. In mooie verpakking (sorry)
Het zal wel een gebrek aan fantasie aan mijn kant zijn, maar ik vind het ook hoogst onverstandig om zoveel geld te investeren in 1 / 3.000e deel van een bedrijf.
Ik wil het nog net geen oplichterij noemen maar zulke waarderingen (3 miljoen in dit geval) zijn absurd.
Natuurlijk zijn er 'zwanen' met potentie maar de kans dat je een hele leuke treft is heel klein laat staan de kans dat je een Apple of Microsoft treft, dan kun je nog beter maandelijks aan de staatsloterij meedoen.
Daarnaast moet je nog maar afwachten of men genegen is die winstpotentie te delen met de investeerders. Cijfers laten zich makkelijk manipuleren en met extra aandelen emissies is het aandeel simpel te 'verwateren'.
Ik weet niet welke bedrijven/personen de lening getekend hebben? Maar deze firma's worden genoemd in de pitch (zie spoiler) gelukkig zit ik er niet in, maar het wordt af en toe wel heet in de buurt van mijn projectnummers. Ik zal hem opnemen in de statistieken. Ik hoor nog wel graag of de betalingen ook daadwerkelijk gestopt zijn.
SPOILER
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-12-2015 15:00:46 ]
Ik weet niet welke bedrijven/personen de lening getekend hebben? Maar deze firma's worden genoemd in de pitch (zie spoiler) gelukkig zit ik er niet in, maar het wordt af en toe wel heet in de buurt van mijn projectnummers. Ik zal hem opnemen in de statestieken. Ik hoor nog wel graag of de betalingen ook daadwerkelijk gestopt zijn.
SPOILER
Ik denk niet dat er hier veel mensen in zitten aangezien de beoordeling hier maar matig was.
Voor diegenen die, net als ik, dit bericht van Twino van 20 nov. 2015 gemist hadden:
"Starting from today, we have introduced an improvement to TWINO BuyBack Guarantee program; and thus, we will buy back delinquent loans after 30 days of non-payment (as opposed to 60 days). The new BuyBack Guarantee terms are effective as of today and all loans with payment delay exceeding 30 days we be bought out tonight."
Op zondag 13 december 2015 16:18 schreef mrbombastic het volgende: Wat gebeurt er als je bij GvE een investering toezegt, maar er vanaf wilt zien en dus het bedrag niet overmaakt. Heeft dit nog consequenties?
Ja, dat heeft het. De lener moet hierdoor de overeenkomst opnieuw tekenen en langer op zijn geld wachten. Alle overige investeerders worden hierdoor ook benadeelt omdat het hierdoor weer langer gaat duren eerdat een project tot stand komt en dat er dus aflossing en rente voldaan gaat worden. Het is dus eigenlijk alleen maar gerechtvaardigd als je hiervoor een hele goede reden hebt. Als de reden is dat er iets niet klopt aan de pitch of zo zou het fijn zijn als je de reden hier zou willen delen.
Op zondag 13 december 2015 16:18 schreef mrbombastic het volgende: Wat gebeurt er als je bij GvE een investering toezegt, maar er vanaf wilt zien en dus het bedrag niet overmaakt. Heeft dit nog consequenties?
Bij KOM staat nog in de algemene voorwaarden dat de investeerder dan een boete van 10% van het toegezegde bedrag moet betalen (artikel 4.4). Bij GVE was dat volgens mij ook het geval maar het lijkt niet meer in de voorwaarden te staan. Er staat alleen nog dat als minder dan 90% wordt overgemaakt de lening niet doorgaat.
Bij KOM staat nog in de algemene voorwaarden dat de investeerder dan een boete van 10% van het toegezegde bedrag moet betalen (artikel 4.4). Bij GVE was dat volgens mij ook het geval maar het lijkt niet meer in de voorwaarden te staan. Er staat alleen nog dat als minder dan 90% wordt overgemaakt de lening niet doorgaat.
Van boetes is geen sprake (meer), in de sporadische gevallen dat ik heb gecanceld heb ik wel een mailtje gehad met verzoek om e.e.a. toe te lichten, maar dat is denk ik eerder in het kader van weten wat investeerders beweegt om wel of niet te investeren. Dat zie ik als positief.
Van boetes is geen sprake (meer), in de sporadische gevallen dat ik heb gecanceld heb ik wel een mailtje gehad met verzoek om e.e.a. toe te lichten, maar dat is denk ik eerder in het kader van weten wat investeerders beweegt om wel of niet te investeren. Dat zie ik als positief.
Dat is dan bijvoorbeeld in een situatie als bij de dierenwinkel op KOM? En absoluut niet voor Obligataire bedoelt maar als mensen 'blind' investeren en vervolgens in de helft van de gevallen niet betalen dan verwijdert een platform die gebruikers waarschijnlijk snel.
Voor particulieren geldt 14 dagen bedenktijd. De platforms doen inderdaad niet zo moeilijk wanneer je toch niet wilt investeren. Voor andere investeerders kan het nadelig zijn dat de lening weer opengesteld wordt en alles langer duurt.
Op zondag 13 december 2015 17:51 schreef djh77 het volgende: Voor particulieren geldt 14 dagen bedenktijd. De platforms doen inderdaad niet zo moeilijk wanneer je toch niet wilt investeren. Voor andere investeerders kan het nadelig zijn dat de lening weer opengesteld wordt en alles langer duurt.
Dat van die 14 dagen heb ik hier al vaker gelezen maar nooit bij de AFM voorwaarden kunnen vinden, dus ik vraag mij af of dit zo is. Dit zou natuurlijk anders zijn als een platform dit zelf in zijn voorwaarden opneemt. Neem als voorbeeld IvM, die hebben het project vaak, na het volkomen, al na een paar dagen tot stand laten komen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zich daarna nog kan terugtrekken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 13-12-2015 18:47:06 ]
Er is inderdaad sprake van een nadeel voor de overige investeerders als een project enige dagen wordt opgehouden, maar als je ernstige twijfels hebt, meestal als gevolg van nieuwe kennis over het project, en je besluit om te cancellen en tevens die kennis/beslissing hier te delen op FOK, dan hebben de overige investeerders nog veel meer profijt lijkt me. Een foute investering kost véél meer dan een paar dagen gemiste rente.....
Dat geldt volgens mij alleen als het platform dit in de Algemene Voorwaarden heeft opgenomen. Wettelijk bedenktijd waar genoemd gaat weliswaar over aangaan financiėle producten maar dat is steeds het aangaan van een lening, niet het verstrekken van een lening. In dat geval geldt namelijk dat de onderneming een financieel product aangaat. Persoonlijke mening: "put your money where your mouth is" en kom gewoon je verplichtingen na
Persoonlijke mening: "put your money where your mouth is" en kom gewoon je verplichtingen na
In principe ben ik het daarmee eens, maar ik wil wel aantekenen dat de beslissing soms onder (te) hoge tijdsdruk genomen moet worden, en dat er sprake kan zijn van dwaling als gevolg van onjuiste c.q. onvolledige info in de pitch.
Dat Dierwinkel project is daarvan een sprekend voorbeeld. Of de situatie dat hypothecaire zekerheid wel werd verstrekt, maar ineens alleen voor investeerders >1000 euro. In dat soort situaties voelt ome obli zich niet gehinderd door gewetensbezwaren. En dat zou niemand moeten doen.
In principe ben ik het daarmee eens, maar ik wil wel aantekenen dat de beslissing soms onder (te) hoge tijdsdruk genomen moet worden, en dat er sprake kan zijn van dwaling als gevolg van onjuiste c.q. onvolledige info in de pitch.
Dat Dierwinkel project is daarvan een sprekend voorbeeld. Of de situatie dat hypothecaire zekerheid wel werd verstrekt, maar ineens alleen voor investeerders >1000 euro. In dat soort situaties voelt ome obli zich niet gehinderd door gewetensbezwaren. En dat zou niemand moeten doen.
Eens, op de tijdsdruk na. Als er niet genoeg tijd is om een afgewogen beslissing te nemen dan moet je gewoon niet op die "investeerknop" drukken. Ik mis ook af en toe leuke projecten omdat ze al vol zitten voordat ik klaar ben met lezen/afwegen. Bij twijfel niet doen dus. Tja, met de overige voorbeelden, 100% mee eens!
Ik ben daarbij heel benieuwd naar één ding. Hoe maken ze de app op zo'n manier dat je een bericht krijgt voor een aanbieding zodra je in de buurt bent van de kroeg (in dit geval) die deze aanbiedt? Ja, je zet GPS aan op je telefoon. Maar hoe wordt de locatie van de aangesloten kroegen vastgesteld?
Ohja, hoe kijken jullie verder tegen dit bedrijf aan?
Ik ben daarbij heel benieuwd naar één ding. Hoe maken ze de app op zo'n manier dat je een bericht krijgt voor een aanbieding zodra je in de buurt bent van de kroeg (in dit geval) die deze aanbiedt? Ja, je zet GPS aan op je telefoon. Maar hoe wordt de locatie van de aangesloten kroegen vastgesteld?
Ohja, hoe kijken jullie verder tegen dit bedrijf aan?
Ik heb niet naar de details gekeken, maar: gewoon een database met de locaties van de kroegen die meedoen (en dan die vergelijken met jouw locatie (eigenlijk van van jouw telefoon)? Of je vraag is me niet duidelijk?
Ik heb niet naar de details gekeken, maar: gewoon een database met de locaties van de kroegen die meedoen (en dan die vergelijken met jouw locatie (eigenlijk van van jouw telefoon)? Of je vraag is me niet duidelijk?
Ja een database van kroegen met locatie. Maar hoe sla je de locatie op in database? Met graden noorderbreedte etc (Lang geleden ooit met aardrijkskunde gehad, weet niet de exacte termen meer )
Ik weet niet welke bedrijven/personen de lening getekend hebben? Maar deze firma's worden genoemd in de pitch (zie spoiler) gelukkig zit ik er niet in, maar het wordt af en toe wel heet in de buurt van mijn projectnummers. Ik zal hem opnemen in de statistieken. Ik hoor nog wel graag of de betalingen ook daadwerkelijk gestopt zijn.
Ik zit hier helaas wel in. De betalingen zijn tot op heden nog netjes voldaan. De lening is aangegaan door de holding waar ook de Graydon rating op is gebaseerd. Laten we dus maar hopen dat deze netjes doorbetaald.
Dat geldt volgens mij alleen als het platform dit in de Algemene Voorwaarden heeft opgenomen. Wettelijk bedenktijd waar genoemd gaat weliswaar over aangaan financiėle producten maar dat is steeds het aangaan van een lening, niet het verstrekken van een lening. In dat geval geldt namelijk dat de onderneming een financieel product aangaat. Persoonlijke mening: "put your money where your mouth is" en kom gewoon je verplichtingen na
Er zijn genoeg partijen die aangeven dat de wettelijke termijn wel degelijk van toepassing is:
The Dutch Deal: Seeds: Fruytier Lawyers: Collin Crowdfund:
Persoonlijk vind ik dat je de lening moet kunnen annuleren zolang deze nog niet 100% vol zit. Hierna: put your money where your mouth is. Dus niet zomaar op de "investeren" knop gaan klikken. Volgens de nieuwe AFM regels zou je toezegging de volgende dag moeten herbevestigen. Hierdoor komt er ook een mogelijkheid om af te zien van investeren wanneer de lening heel snel vol zit.
Een aantal platforms hanteert een 90% grens. Wanneer een investeerder zich terugtrekt binnen 14 dagen kan de lening nog wel verstrekt worden. Zelfs al is de lening al uitbetaald, kan geregeld worden dat de ondernemer de investering terugbetaald aan de investeerder,
[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 14-12-2015 09:18:31 ]
Persoonlijk vind ik dat je de lening moet kunnen annuleren zolang deze nog niet 100% vol zit. Hierna: put your money where your mouth is. Dus niet zomaar op de "investeren" knop gaan klikken. Volgens de nieuwe AFM regels zou je toezegging de volgende dag moeten herbevestigen. Hierdoor komt er ook een mogelijkheid om af te zien van investeren wanneer de lening heel snel vol zit.
Of het vol zit vind ik niet relevant. Dan is het dus afhankelijk van andere investeerders of jij rechten hebt.
Wat mij betreft implementeren de platforms een reservelijst.
Er zijn genoeg partijen die aangeven dat de wettelijke termijn wel degelijk van toepassing is:
Een aantal platforms hanteert een 90% grens. Wanneer een investeerder zich terugtrekt binnen 14 dagen kan de lening nog wel verstrekt worden. Zelfs al is de lening al uitbetaald, kan geregeld worden dat de ondernemer de investering terugbetaald aan de investeerder,
Dat is precies wat ik al eerder schreef. Als het platform het zelf in zijn voorwaarden zet is het iets anders. Wettelijk ishet volgens mij niet geregeld. Als de nieuwe AFM regels in gaan dan gaat dit volgens mij ook niet werken. Ik schrijf dan gewoon standaard in op de meeste projecten en ga daarna op mijn gemakje kijken of ik hem een dag later ga bevestigen. Ik denk dat de projecten dan dus nog sneller vol zitten om, gedeeltelijk, een dag later weer beschikbaar te zijn en of we daar dan beter van worden? ik denk het niet.
Dat is precies wat ik al eerder schreef. Als het platform het zelf in zijn voorwaarden zet is het iets anders. Wettelijk ishet volgens mij niet geregeld.
Hoezo niet? Alle genoemde partijen spreken van wettelijke regels (dus geen eigen regels). Zie bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van CCF. Wettelijk = Wettelijk. Als een platform dit niet in de algemene voorwaarden zet, betekent het nog niet dan het niet van toepassing is. Het ontbindingsrecht staat in de Wet. Alleen de manier waarop je de investering annuleert (schriftelijk/telefonisch/aangetekend) wordt door het platform voorgeschreven.
[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 14-12-2015 09:44:59 ]
Hoezo niet? Alle genoemde partijen spreken van wettelijke regels (dus geen eigen regels). Zie bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van CCF. Wettelijk = Wettelijk. Als een platform dit niet in de algemene voorwaarden zet, betekent het nog niet dan het niet van toepassing is. Het ontbindingsrecht staat in de Wet. Alleen de manier waarop je de investering annuleert (schriftelijk/telefonisch/aangetekend) wordt door het platform voorgeschreven.
Ik vraag het mij echt af hoor, maar ik zou zeggen, kom maar op met die wettelijke regels dan. Als ze er zijn prima natuurlijk maar ik heb ze tot op heden niet kunnen vinden m.b.t. crowdfunding.
Op maandag 14 december 2015 09:32 schreef Horsemen het volgende: Als de nieuwe AFM regels in gaan dan gaat dit volgens mij ook niet werken. Ik schrijf dan gewoon standaard in op de meeste projecten en ga daarna op mijn gemakje kijken of ik hem een dag later ga bevestigen.
Als dit de standaard van 'Horseman' wordt kunnen ze altijd nog voorkomen dat Horseman een nieuwe lening afsluit door het account helemaal af te sluiten. Ze beschermen je dan omdat ze bang zijn dat je aan een meervoudigepersoonlijkheidsstoornis lijd.
Inderdaad. Als de nieuwe wijzigingen van de AFM overal worden ingevoerd, heb je dus eigenlijk altijd een 24 uur bedenktijd. Wel een voordeel dat je niet meer onder haast hoeft te beslissen, zoals nu bij projecten die binnen een uur vol lopen.
Ik vraag het mij echt af hoor, maar ik zou zeggen, kom maar op met die wettelijke regels dan. Als ze er zijn prima natuurlijk maar ik heb ze tot op heden niet kunnen vinden m.b.t. crowdfunding.
Een platform zal - naast toepassing van wettelijke regels - ook haar commerciėle belangen in het oog houden. Gelijk hebben is slechts één kant van het verhaal. Ze zien niet graag een grote investeerder vertrekken neem ik aan.
Ik denk dat je ALTIJD kan annuleren als je aangeeft dat het project mooier is voorgesteld dan dat jij vind dat het daadwerkelijk is. Als het platform de annulering weigert en het project gaat in default dan hebben ze een probleem met je.
Als je er dan werk van maakt (zelfs met een groep) zijn ze verder van huis dan dat ze je toezeging annuleren. Je kan dan zeggen dat je ze vooraf had gewaarschuwd voor de te mooie cijfers.
Nu ik dit schrijf is het misschien niet verkeerd om bij een default na te gaan of de zaken correct waren voorgesteld op het moment dat ze de lening aangingen. In een pitch bewust zaken weglaten of mooier voorstellen is eigenlijk een vorm van oplichting.
Op maandag 14 december 2015 10:33 schreef mccrowd het volgende: Is een besloten facebook pagina dan niet iets? Kun je stuk verder praten over defaults etc.
Ik heb vorige week nog een poging gedaan om op dit vlak wat te regelen. Maar de belangstelling is niet heel groot.
Als dit de standaard van 'Horseman' wordt kunnen ze altijd nog voorkomen dat Horseman een nieuwe lening afsluit door het account helemaal af te sluiten. Ze beschermen je dan omdat ze bang zijn dat je aan een meervoudigepersoonlijkheidsstoornis lijd.
Tja, als we zo gaan beginnen…… We gaan het zien, maar ik zal in ieder geval bij ieder enigszins interessant project inschrijven en als ik daarna maar enigszins twijfel deze niet gaan bevestigen. Volgens mij voldoe ik dan prima aan de nieuwe regels. Verder snap ik overigens het probleem helemaal niet, wat mij betreft heeft het de afgelopen jaren m.b.t. dit onderwerp prima gefunctioneerd.
Op maandag 14 december 2015 10:40 schreef Horsemen het volgende: Verder snap ik overigens het probleem helemaal niet, wat mij betreft heeft het de afgelopen jaren m.b.t. dit onderwerp prima gefunctioneerd.
Bij de AFM hebben ze nou eenmaal de taak om zaken te controleren en misstanden aan te pakken. Ze willen graag in hun jaaroverzicht laten zien dat ze boven op het fenomeen CF zitten en dat ze vollop regels hiervoor bedenken.
En het mooie is dat je een jaar later deze regels weer vol trots kan intrekken. (zie de 100 projecten regel) En dan heb je opnieuw laten zien dat je je om de toekomst van CF bekommerd.
Update! Zojuist schriftelijke reactie ontvangen van GvE. Inzake project 12355 'Team Fan Fashion' is hen geen faillissement bekend waarbij ondernemer betrokken is. Dit blijkt ook uit de screening door de verschillende instanties als Graydon, CreditSafe, etc.). Ook ontkent ondernemer enige betrokkenheid bij een faillissement.
Voor mij een heldere reactie, wat mij niet weerhoudt mijn investering door te zetten.
Op maandag 14 december 2015 11:19 schreef vehkah het volgende: Update! Zojuist schriftelijke reactie ontvangen van GvE. Inzake project 12355 'Team Fan Fashion' is hen geen faillissement bekend waarbij ondernemer betrokken is. Dit blijkt ook uit de screening door de verschillende instanties als Graydon, CreditSafe, etc.). Ook ontkent ondernemer enige betrokkenheid bij een faillissement.
Voor mij een heldere reactie, wat mij niet weerhoudt mijn investering door te zetten.
wilde die op collin meepakken, maar toch laten schieten.. Zeker op collin begin ik pas vanaf 7,50%.. Ondanks dit wel een mooi project was..
Ik lees dat de meesten de paddenstoelen hebben ontvangen.. Ook in regio Utrecht? Laat namelijk de incentives bij mijn ouders bezorgen (zijn vaker thuis dan ik ben), maar die hebben nog niks ontvangen.. Bezorgen zij, bij niet thuis zijn, bij de buren en/of laten ze een bericht/ kaartje achter?
Als je mensen bedenktijd geeft, ontstaat dan niet de situatie dan mensen op voorhand gaan investeren zonder zich eerst in te lezen. Na de investering gaan lezen over de ins & outs van het plan en als vervolgens blijkt dat ze het niets vinden hun investering terug trekken. Als het gros van de mensen zo gaat investeren wordt het allemaal een onbetrouwbaar zooitje.
Zou het niet een beter plan zijn dat zodra een project online gezet wordt deze de eerste 24 uur nog op slot zit voor investeringen? Dan hebben mensen voldoende tijd te gaan lezen en onderzoeken of ze het project iets vinden en ze kunnen zien wanneer het project los gaat om te investeren. Zo krijg je niet de situatie dan mensen hun keutel terugtrekken en houden de ondernemers zekerheid dat de investering een bewuste investering is.
Op maandag 14 december 2015 11:32 schreef Gijsbertus het volgende: wilde die op collin meepakken, maar toch laten schieten.. Zeker op collin begin ik pas vanaf 7,50%.. Ondanks dit wel een mooi project was..
Waarom zeg je "zeker op Collin"? Wat is je afweging om hier andere (hogere?) normen te hanteren?
Op maandag 14 december 2015 11:33 schreef carebaer het volgende: Als je mensen bedenktijd geeft, ontstaat dan niet de situatie dan mensen op voorhand gaan investeren zonder zich eerst in te lezen. Na de investering gaan lezen over de ins & outs van het plan en als vervolgens blijkt dat ze het niets vinden hun investering terug trekken. Als het gros van de mensen zo gaat investeren wordt het allemaal een onbetrouwbaar zooitje.
Eens, maar in de praktijk heb je dit nu dus ook al. Als een project zo snel gaat heb je dus ook niet meer de tijd om goed te lezen. Dus klikken mensen ook maar op accept en gaan daarna pas een keer goed lezen. (tenminste zo ging het net wel met mij bij deze energiefabriek).
Op maandag 14 december 2015 11:19 schreef vehkah het volgende: Update! Zojuist schriftelijke reactie ontvangen van GvE. Inzake project 12355 'Team Fan Fashion' is hen geen faillissement bekend waarbij ondernemer betrokken is. Dit blijkt ook uit de screening door de verschillende instanties als Graydon, CreditSafe, etc.). Ook ontkent ondernemer enige betrokkenheid bij een faillissement.
Ik mis even de concrete vraag. Had je aanwijzingen?
Waarom zeg je "zeker op Collin"? Wat is je afweging om hier andere (hogere?) normen te hanteren?
ik investeer sowieso pas vanaf 7,5%. En op collin is de fee hoger dan andere platforms.. Plus de inleg ook nog eens hoger is... (investeer zelf meestal 200 en op collin is min. 500)
Op maandag 14 december 2015 10:33 schreef mccrowd het volgende: Is een besloten facebook pagina dan niet iets? Kun je stuk verder praten over defaults etc.
Kunnen we duidelijk stellen wat de juridische vraag is die we hebben?
Dan kunnen we dit eens voorlegen aan de mods/admins. Of vragen aan Arnoud.
Ik persoonlijk niet, maar mede forumleden 'stond iets bij' dat deze ondernemer een faillissement heeft gehad in het verleden. Omdat dat dan toch signalen zijn, wilde ik die onzekerheid wegnemen. Er werd geopperd om door iemand contact te laten zoeken met GvE, ik heb dat even gedaan.
Ik zit hier helaas wel in. De betalingen zijn tot op heden nog netjes voldaan. De lening is aangegaan door de holding waar ook de Graydon rating op is gebaseerd. Laten we dus maar hopen dat deze netjes doorbetaald.
Fijn te horen dat de holding getekend heeft en er nog betaald wordt. Het op de fles gaan van een van de werkmaatschappijen hoeft nog niet een probleem te zijn voor het project, maar het komt naturrlijk wel dicht bij. Hoop voor je dat het goed blijft gaan. We horen het hier wel als er veranderingen zijn.
Op maandag 14 december 2015 11:39 schreef vehkah het volgende: Ik persoonlijk niet, maar mede forumleden 'stond iets bij' dat deze ondernemer een faillissement heeft gehad in het verleden. Omdat dat dan toch signalen zijn, wilde ik die onzekerheid wegnemen. Er werd geopperd om door iemand contact te laten zoeken met GvE, ik heb dat even gedaan.
Ok, blijkbaar heb ik daar een stukje gemist omdat ik er zelf niet in zat.
Op maandag 14 december 2015 11:33 schreef carebaer het volgende: Als je mensen bedenktijd geeft, ontstaat dan niet de situatie dan mensen op voorhand gaan investeren zonder zich eerst in te lezen. Na de investering gaan lezen over de ins & outs van het plan en als vervolgens blijkt dat ze het niets vinden hun investering terug trekken. Als het gros van de mensen zo gaat investeren wordt het allemaal een onbetrouwbaar zooitje.
Zou het niet een beter plan zijn dat zodra een project online gezet wordt deze de eerste 24 uur nog op slot zit voor investeringen? Dan hebben mensen voldoende tijd te gaan lezen en onderzoeken of ze het project iets vinden en ze kunnen zien wanneer het project los gaat om te investeren. Zo krijg je niet de situatie dan mensen hun keutel terugtrekken en houden de ondernemers zekerheid dat de investering een bewuste investering is.
Op maandag 14 december 2015 11:32 schreef Gijsbertus het volgende: wilde die op collin meepakken, maar toch laten schieten.. Zeker op collin begin ik pas vanaf 7,50%.. Ondanks dit wel een mooi project was..
Ik lees dat de meesten de paddenstoelen hebben ontvangen.. Ook in regio Utrecht? Laat namelijk de incentives bij mijn ouders bezorgen (zijn vaker thuis dan ik ben), maar die hebben nog niks ontvangen.. Bezorgen zij, bij niet thuis zijn, bij de buren en/of laten ze een bericht/ kaartje achter?
Bij mij is het bij de buren bezorgd (omdat ik niet thuis was), ik heb geen berichtje o.i.d. gezien.
Bij kom is er een default waarbij in de Pitch staat dat het geld in Nederland worden aangewend om product X te gaan verkopen. Verkopen dat hebben ze gedaan alleen wel in het verre buitenland en krijgen nu hun product niet betaalt.
Hierbij voel ik me ernstig misleid. Tevens staat er bij Kom in de onderlinge overeenkomst dat je de tegenpartij niet mag aanspreken. Nou volgens mij in dit geval juist wel!
We doen gewoon iets anders met het geld. Kom heeft een incasso procedure ingesteld echter hier wordt niemand beter van.
In deze heeft de lener zich niet gehouden aan zijn eigen pitch.
Aanwijzing kwam van mij. Ik weet dat deze man langer in het wereldje zat. Is gestopt en nu overnieuw begint. Ik heb geen idee waarom hij was gestopt. Er werd door iemand geroepen dat het misschien door de scheiding kwam. Zou kunnen. Hopelijk knalt hij met zijn racekleding net zoals m.verstappen heeft gedaan.
Aanwijzing kwam van mij. Ik weet dat deze man langer in het wereldje zat. Is gestopt en nu overnieuw begint. Ik heb geen idee waarom hij was gestopt. Er werd door iemand geroepen dat het misschien door de scheiding kwam. Zou kunnen. Hopelijk knalt hij met zijn racekleding net zoals m.verstappen heeft gedaan.
Ik ben al bezig een mooi scriptje te bouwen die standaard overal een bedrag in stopt. Zodat ik later kan lezen of ik er ook daadwerkelijk in stap.
Op maandag 14 december 2015 11:54 schreef RavigotteSaus het volgende: Ik ben al bezig een mooi scriptje te bouwen die standaard overal een bedrag in stopt. Zodat ik later kan lezen of ik er ook daadwerkelijk in stap.
Maar ja, dan krijg je met die meervoudigepersoonlijkheidsstoornis van jou te maken
inderdaad een mooi project! Maar ja als je onderweg bent is het lastig investeren en ben je snel te laat. Op naar het volgende mooie project maar met zoveel zekerheden en een aardige rente als deze zijn er niet zo veel!
Maar ja, dan krijg je met die meervoudigepersoonlijkheidsstoornis van jou te maken
Maar ik kan dan bij de psych mijn scriptje laten zien. Er zijn al wat platforms waar je 'automatisch kan inversteren'. In elk geval bij LaH.
Als ik die lijn doortrek zetten ze over 18 jaar 34 triljoen om. Klinkt als een soort black-hole waar al het geld van de wereld heen wordt gezogen.
quote:
Je zou bijvoorbeeld een ontbijt van of 3-4 grote eieren, maar dat is veel te veel voor de meeste mensen.
Dat is vooral een beetje te veel voor mijn vrouw!
Maar ik kan dan bij de psych mijn scriptje laten zien. Er zijn al wat platforms waar je 'automatisch kan inversteren'. In elk geval bij LaH.
Lendahand is geen crowdfunding. Je geeft geen lening aan separate projecten. Je leent geld via Lendahand aan de partner in het het verre buitenland. Feitelijk zijn er slecht 5 bedrijven waar je aan leent. De projectjes die men laat zien is feitelijk alleen marketing om je het goed gevoel te geven. Niets meer en niets minder.
Hoe werkt dat? Op basis waarvan kan je selecteren?
Via “mijn account” en dan naar (onderin) naar automatisch investeren. Daar kan je dan weer een hele lijst mogelijkheden kiezen. Ziet er goed uit op zich.
Bij Lendahand crowdfunding is er sprake van een lening die via onze website wordt verstrekt door een investeerder (uitlener) aan een lokale partner die het op zijn beurt weer uitleent aan het betreffende bedrijf.
Via “mijn account” en dan naar (onderin) naar automatisch investeren. Daar kan je dan weer een hele lijst mogelijkheden kiezen. Ziet er goed uit op zich.
Bij kom is er een default waarbij in de Pitch staat dat het geld in Nederland worden aangewend om product X te gaan verkopen. Verkopen dat hebben ze gedaan alleen wel in het verre buitenland en krijgen nu hun product niet betaalt.
Hierbij voel ik me ernstig misleid. Tevens staat er bij Kom in de onderlinge overeenkomst dat je de tegenpartij niet mag aanspreken. Nou volgens mij in dit geval juist wel!
We doen gewoon iets anders met het geld. Kom heeft een incasso procedure ingesteld echter hier wordt niemand beter van.
In deze heeft de lener zich niet gehouden aan zijn eigen pitch.
Ik denk dat dat dus een geval van oplichting is waarin het toch echt zaak is dat KoM jouw belang op deze manier behartigd. Als je meer investeerders kent dan zou ik toch aktie ondernemen, liefst als groep. Daarom moeten de investeerders zich op een of andere manier verenigen.
En dat KoM je dat laat tekenen is logisch, maar dan moeten ze wel naar de inversteerder luistern. De Inversteerde bepaald uiteindelijk de aanpak, het is zijn geld.
In rerio Gooi en Vechtstreek ook nog geen Paddo's. Ligt vermoedelijk in dezelfde bezorg route als Utrecht. We moeten denk ik nog even wachten.