quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Het wordt steeds gekker.quote:Op donderdag 24 december 2015 08:54 schreef Oliver23 het volgende:
Anti-Pieten doen aangifte tegen Van Muiswinkel
AMSTERDAM - Een groep tegenstanders van Zwarte Piet heeft aangifte gedaan tegen cabaretier Erik van Muiswinkel, de vertolker van Hoofdpiet in het Sinterklaasjournaal.
Dat meldt het AD donderdag. Van Muiswinkel zou zich met zijn rol schuldig hebben gemaakt aan 'uitingen die aanzetten tot discriminatie'.
Volgens een woordvoerder gaat het erom dat Van Muiswinkel zich als Zwarte Piet uitdost, terwijl hij zich 'er heel goed van bewust is dat het personage racistisch is'. "Dat nemen we hem kwalijk. Zeker omdat Nederland hem als Hoofdpiet ook als 'aanvoerder' van de pieten ziet."
De tegenstanders deden eerder al aangifte tegen de NTR omdat de omroep in het Sinterklaasjournaal vasthoudt aan de zwartgeschminkte figuur.
Misschien dat het eens tijd wordt dat er een fatsoenlijke rechterlijke toets komt zodat we van dat gezeik af zijn.quote:Op donderdag 24 december 2015 08:54 schreef Oliver23 het volgende:
AMSTERDAM - Een groep tegenstanders van Zwarte Piet heeft aangifte gedaan tegen cabaretier Erik van Muiswinkel, de vertolker van Hoofdpiet in het Sinterklaasjournaal.
Dat meldt het AD donderdag. Van Muiswinkel zou zich met zijn rol schuldig hebben gemaakt aan 'uitingen die aanzetten tot discriminatie'.
Volgens een woordvoerder gaat het erom dat Van Muiswinkel zich als Zwarte Piet uitdost, terwijl hij zich 'er heel goed van bewust is dat het personage racistisch is'. "Dat nemen we hem kwalijk. Zeker omdat Nederland hem als Hoofdpiet ook als 'aanvoerder' van de pieten ziet."
De tegenstanders deden eerder al aangifte tegen de NTR omdat de omroep in het Sinterklaasjournaal vasthoudt aan de zwartgeschminkte figuur.
http://www.tweedekamer.nl(...)51042&did=2015D51042quote:Beantwoording vragen 2 tot en met 7:
Bij een protest tegen Zwarte Piet in de Bijlmer in Amsterdam (d.d. 28
november 2015) waren sommige van de demonstranten gekleed in zwarte jas,
zwarte broek en zwarte baret. Er is mij geen aanwijzing bekend dat de
demonstranten zich met de Black Panthers identificeren. Het staat een ieder
in Nederland vrij om te demonstreren tegen de inzet van Zwarte Piet.
http://afromagazine.nl/ni(...)stranten-lamgeslagenquote:"Gevaarlijke" Black Panther referenties over Zwarte Piet demonstranten lamgeslagen
Ja, en pro-Pieten vinden het spijtig om te horen dat Zwarte Piet geframed wordt als negerslaaf en vereenzelvigd wordt met racisme! Tjonge jonge....de hypocrisie....quote:Wij vinden het spijtig om te horen en zien dat deze jonge heren al een tijd geframed worden en bestempeld worden als black panthers.
http://www.vqronline.org/who-zwarte-pietquote:I asked Gario whether he’d been inspired by any black protest movements in the US. I expected him to name the Civil Rights Movement since his peaceful tactics to get the dominant culture to change its heart by retiring Zwarte Piet seemed like passive resistance. Instead, he surprised me by mentioning the Black Panther Party. He reached for a book on his shelf by Emory Douglass, the party’s Minister of Culture, whom he’d met.
Op zich wel raar dat Van Muiswinkel heeft gezegd dat Zwarte Piet racistisch is maar hem toch blijft spelen...quote:Op donderdag 24 december 2015 08:59 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Het wordt steeds gekker.
Ik was benieuwd naar het standpunt van Van Muiswinkel zelf en vond dit interview van vorig jaar (heeft hier vast al eens eerder gestaan, maar nu weer actueel):
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-van-Hoofdpiet.dhtml
In dat stuk gaat ze in het laatste deel in op d'r werkelijke agenda: herstelbetalingen.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:42 schreef RipCity het volgende:
Sylvaantje gaat weer los:
Sylvana Simons: Ik leef niet voor m'n imago
http://s.ad.nl/4213533
Rechters hebben in het verleden de tegenstanders van Zwarte Piet al meerdere malen in het ongelijk gesteld. Als het kwartje dan nog niet valt.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:19 schreef Montagui het volgende:
[..]
Misschien dat het eens tijd wordt dat er een fatsoenlijke rechterlijke toets komt zodat we van dat gezeik af zijn.
Wat een dieptreurig mens is dat geworden, zeg.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:42 schreef RipCity het volgende:
Echt teringtyfus zeg, begint dat gezeur nu alweer......?quote:Op donderdag 24 december 2015 08:54 schreef Oliver23 het volgende:
al weer bestaat niet, de discussie gaat gewoon door. net als vorig jaar.quote:Op donderdag 24 december 2015 12:02 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Echt teringtyfus zeg, begint dat gezeur nu alweer......?
Oh ja, de temperatuur is weer boven de 10 graden, dan is het weer tijd....
Waarom gaat iemand met weerstand tegen Zwarte Piet eigenlijk bij het Sinterklaasjournaal werken?quote:Sinterklaasjournaal-presentatrice oneens met huidige vorm Zwarte Piet
Dolores Leeuwin weet niet zeker of ze volgend jaar weer het Sinterklaasjournaal wil presenteren. De presentatrice kan de huidige vorm van Zwarte Piet niet langer voor zichzelf verantwoorden.
"Mijn standpunt is nu: de verandering gaat te traag. De NTR (producent van het Sinterklaasjournaal, red.) weet hoe ik erover denk. Binnenkort hebben we een evaluatie. Dan zal blijken welke kant het programma opgaat", zegt Leeuwin in gesprek met de Volkskrant.
Leeuwin presenteert het Sinterklaasjournaal sinds 2012. Al enkele jaren gebruiken scholen en andere instellingen het programma om een eigen omgang met de Zwarte Piet-discussie te ontwikkelen.
Volgens Leeuwin wil de NTR echter niet leidend zijn binnen dat debat, maar de maatschappelijke consensus volgen.
Maar volgens Leeuwin zou de omroep wel degelijk leidend kunnen zijn: "Wat je ook doet, je krijgt toch kritiek. Ik ben inmiddels op het punt gekomen: wat is er mis mee om naar mensen te luisteren en de traditie aan te passen als het mensen kwetst? Tegelijkertijd denk ik: waarom moet dat zo hard en radicaal? Er zit zo veel pijn en onwetendheid onder, waardoor het zo keihard knalt. Dat is volgens mij de angel."
Uiterlijk
Leeuwin vindt dat het uiterlijk van Zwarte Piet moet veranderen, omdat er volgens haar mensen last van hebben. Toch wil ze dit standpunt niet in iedere discussie verdedigen.
"Waarom ik me verder buiten de discussie houd, is dat het debat zo lelijk wordt. Van beide kanten. Ik begrijp niet goed waarom mijn mening - ik vind Sinterklaas een leuk feest, maar Zwarte Piet is wel een beetje achterhaald - zo veel weerstand oproept."
Kroeshaar
De 45-jarige presentatrice zegt dat ze zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet begrijpt: "Als het een kinderfeest is en kinderen zien geen kleur, wat is dan het probleem? Aan de andere kant: geen enkele blanke man is ooit door de schoorsteen gegaan en kwam eruit met kroeshaar en rode lippen. Dus ja, wat is er mis mee om Zwarte Piet aan te passen?" http://www.nu.nl/media/41(...)orm-zwarte-piet.html
Nummer 24 in de reeks alweer. Werd nummer 1 aangemaakt in 1960?quote:Op donderdag 24 december 2015 15:27 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik heb een donkere huiskleur en ik word gediscrimineerd en ben zielig....![]()
Maak je eens druk om hedendaagse problemen dan in het verleden te blijven leven, pfff...
In het verleden?quote:Op donderdag 24 december 2015 15:27 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik heb een donkere huiskleur en ik word gediscrimineerd en ben zielig....![]()
Maak je eens druk om hedendaagse problemen dan in het verleden te blijven leven, pfff...
Wat een droeftoeter is zij geworden na haar TMF-tijd.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:42 schreef RipCity het volgende:
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 27 december 2015 13:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In het verleden?
Discriminatie gebeurt in het heden.
Zoals ik het zeg. Discriminatie van mensen vanwege een buitenlands uiterlijk gebeurt in het heden.quote:
Maar niet op het niveau dat Simons impliceert. Als je haar onzin leest, denk je dat Nederland apartheid-Zuid-Afrika is.quote:Op zondag 27 december 2015 14:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zoals ik het zeg. Discriminatie van mensen vanwege een buitenlands uiterlijk gebeurt in het heden.
Als ik dit lees: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)voor-m-n-imago.dhtmlquote:Op zondag 27 december 2015 14:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Maar niet op het niveau dat Simons impliceert. Als je haar onzin leest, denk je dat Nederland apartheid-Zuid-Afrika is.
Ik gebruikte een hyperbool om aan te geven dat haar uitspraken zwaar over de top zijn. Zij heeft ongetwijfeld een hoop narigheid over zich heen gehad naar aanleiding van haar mening over Zwarte Piet en dat is vanzelfsprekend afkeurenswaardig. Echter: heel het AD-artikel ademt zelfmedelijden uit en is een brok Calimerogedrag richting blanke mannen.quote:Op zondag 27 december 2015 14:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als ik dit lees: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)voor-m-n-imago.dhtml
..... dan is dat geen gelijkstelling aan Zuid Afrika van 30 jaar terug.
Het is echt geen onzin als ze het heeft over het racisme wat openlijk wordt nav zp-standpunten.
Als zij zich uitspreekt, mag ze een tegenreactie verwachten. Iedereen heeft zo zijn mening.quote:Op zondag 27 december 2015 15:54 schreef pokkerdepok het volgende:
die sylvana spreekt zich een paar keer uit, en niet eens zo radicaal.
vervolgens vinden velen hier haar triest, zielig, aandachtshoer, noem maar op.
dit is dus politieke correctheid in volle actie. zorgen dat je een bepaalde mening nauwelijks meer kan hebben, asl je niet verketterd wilt worden. en kennelijk is het nu (nog) politiek correct dat je voor zwarte piet bent.
wat een land is dit, anno 2015...
Is het wellicht altijd al geweest, alleen nu komt het duidelijker naar buiten vanwege social media.quote:Op zondag 27 december 2015 15:54 schreef pokkerdepok het volgende:
die sylvana spreekt zich een paar keer uit, en niet eens zo radicaal.
vervolgens vinden velen hier haar triest, zielig, aandachtshoer, noem maar op.
dit is dus politieke correctheid in volle actie. zorgen dat je een bepaalde mening nauwelijks meer kan hebben, asl je niet verketterd wilt worden. en kennelijk is het nu (nog) politiek correct dat je voor zwarte piet bent.
wat een land is dit, anno 2015...
een mening hebben is iets anders dan aan de schandpaal nagelen van iemand anders mening.quote:Op zondag 27 december 2015 16:43 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Als zij zich uitspreekt, mag ze een tegenreactie verwachten. Iedereen heeft zo zijn mening.
ja dat is wel zoquote:Op zondag 27 december 2015 16:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Is het wellicht altijd al geweest, alleen nu komt het duidelijker naar buiten vanwege social media.
Ook dat is een mening.quote:Op zondag 27 december 2015 19:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
een mening hebben is iets anders dan aan de schandpaal nagelen van iemand anders mening.
En vervolgens ga jij zelf zwaar over de top met je zuidafrikagelijkstelling.quote:Op zondag 27 december 2015 15:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Ik gebruikte een hyperbool om aan te geven dat haar uitspraken zwaar over de top zijn.
tuurlijk. maar dat maakt het nog niet okee. want het is eigenlijk dus gewoon een poging om iemand het zwijgen op te leggen. of met adnere woorden; respectloos naar een bepaalde mening, en pogen het 'not done' te maken dat iemand die mening uitspreekt.quote:
Laat ik het anders zeggen, de slavernij waar wij allemaal niks mee te maken hebben heden dag.quote:Op zondag 27 december 2015 13:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In het verleden?
Discriminatie gebeurt in het heden.
quote:Op vrijdag 22 januari 2016 10:51 schreef Jan_Lul het volgende:
de grootste racist van Nederland heeft weer van zich laten horen.
https://twitter.com/quinsyg/status/689351943333011456
twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 08:41:25En de kust is gelijk aan een wit blond meisje in een witte jurk?... Guys, let op de beeldtaal die jullie inzetten. https://t.co/jgXRHtWYHp reageer retweet
twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 12:58:11@ClariceGargard @Joop_nl Specifiek als het om bescherming van 'land' en 'milieu' gaat is de antropomorfisme naar witte vrouw gevaarlijk. reageer retweet
twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:01:03@ClariceGargard @Joop_nl Het beeld is er nu een van maagdelijk wit. Dat beeld is super fout en aandrijving van het huidig geweld tegen azc's reageer retweet
twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:13:53@ClariceGargard @Joop_nl Nope. Ik zeg dat ook jullie als onderdeel van deze samenleving 'geïnfecteerd' zijn door deze racistische beelden. reageer retweet
so heeee.... wat ben jij politiek correct .....quote:Op vrijdag 22 januari 2016 10:51 schreef Jan_Lul het volgende:
de grootste racist van Nederland heeft weer van zich laten horen.
https://twitter.com/quinsyg/status/689351943333011456
Ken jij hem dan persoonlijk in het echt ?quote:Op vrijdag 22 januari 2016 12:42 schreef KingRadler het volgende:
Quinsy zoekt alleen maar aandacht in het echt is hij nog erger.
Die man heeft professionele hulp nodig.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 12:10 schreef Arcee het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Even zijn hele repertoire op een rij:twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 08:41:25En de kust is gelijk aan een wit blond meisje in een witte jurk?... Guys, let op de beeldtaal die jullie inzetten. https://t.co/jgXRHtWYHp reageer retweet
twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 12:58:11@ClariceGargard @Joop_nl Specifiek als het om bescherming van 'land' en 'milieu' gaat is de antropomorfisme naar witte vrouw gevaarlijk. reageer retweet
twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:01:03@ClariceGargard @Joop_nl Het beeld is er nu een van maagdelijk wit. Dat beeld is super fout en aandrijving van het huidig geweld tegen azc's reageer retweet
twitter:quinsyg twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:13:53@ClariceGargard @Joop_nl Nope. Ik zeg dat ook jullie als onderdeel van deze samenleving 'geïnfecteerd' zijn door deze racistische beelden. reageer retweet
daar doe ik geen uitspraken overquote:Op vrijdag 22 januari 2016 13:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ken jij hem dan persoonlijk in het echt ?
Maar krijgt subsidie om zijn kunst en nare ideeën voort te zetten, bekostigd jawel, door (vooral) de witte man.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 13:58 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Die man heeft professionele hulp nodig.
Dat is geheimtaal voor..... ik klets maar wat ?quote:Op vrijdag 22 januari 2016 14:11 schreef KingRadler het volgende:
[..]
daar doe ik geen uitspraken over
Hoe weet je dat hij een kunstsubsidie heeft ?quote:Op vrijdag 22 januari 2016 14:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar krijgt subsidie om zijn kunst en nare ideeën voort te zetten, bekostigd jawel, door (vooral) de witte man.
Hij heeft wel een punt, van alle racisten die veel Nederlanders kennen is hij waarschijnlijk de grootste racist. Als je totaal niet naar iemands huidskleur kijkt dan interesseert je het geen zak en dan maak je je er niet druk om.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 13:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
so heeee.... wat ben jij politiek correct .....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zou trouwens graag willen weten hoe Prem over Kwinsie zijn fratsen denkt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
PVV wil inzicht in subsidie Quinsy Gario.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 14:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe weet je dat hij een kunstsubsidie heeft ?
Iemand zonder racisme in zich ziet een meisje met een witte jurk op het strand.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt, van alle racisten die veel Nederlanders kennen is hij waarschijnlijk de grootste racist. Als je totaal niet naar iemands huidskleur kijkt dan interesseert je het geen zak en dan maak je je er niet druk om.
Ten eerste is het het antropomorfisme. Ten tweede heeft antropomorfisme hier weinig mee te maken.quote:Specifiek als het om bescherming van 'land' en 'milieu' gaat is de antropomorfisme naar witte vrouw gevaarlijk.
quote:Antropomorfisme betekent 'van menselijke gedaante'. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor 'mens' (ἄνϑρωπος / ánthrōpos) en 'uiterlijke vorm' (μορφή / morphē).
In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt wanneer menselijke eigenschappen en waardeoordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen. In de moderne wetenschap wordt er meestal van uitgegaan dat deze manier van denken onjuist is.
Voorbeelden zijn: het 'edele paard', de 'dappere wolf', de 'ongenaakbare Mount Everest'. https://nl.wikipedia.org/wiki/Antropomorfisme
Alleen als er een bruine streep in zitquote:Op vrijdag 22 januari 2016 14:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik mag blijkbaar geen wit T-shirt of witte broek dragen van Kwinsie, als ik dat doe dan ben ik een racist.
Zou een witte onderbroek wel mogen?![]()
En het daarin niet eens over #zwartepiet heeft.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 16:54 schreef sp3c het volgende:
oeh ik schrok al ... dacht dat het sint en piet drama alweer begonnen was maar we volgen nu gewoon quincy zijn twitter
die is er mee gestopt - dus slotjequote:
Kun je beter een centraal topic over openen dan, om dan dicht te doen als de Sinterklaastijd er weer aankomt c.q. er op 1 september weer pepernoten en speculaas bij de Appie verkocht wordt.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 16:54 schreef sp3c het volgende:
oeh ik schrok al ... dacht dat het sint en piet drama alweer begonnen was maar we volgen nu gewoon quincy zijn twitter
agreedquote:Op vrijdag 22 januari 2016 18:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En het daarin niet eens over #zwartepiet heeft.
Maar ook als dat er wel in stond is die knakker de aandacht niet waard.
Gele vlekken hoeft niet?quote:Op vrijdag 22 januari 2016 15:24 schreef grimselman het volgende:
[..]
Alleen als er een bruine streep in zit
Waarom zouden we? We hebben er veel te veel lol mee.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 20:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
agreed
de man is een mafkees en zegt logischerwijs maffe dinen
move along people
Haal maar opgelucht adem, waarschijnlijk duurt het nog een paar maanden voordat het weer start.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 16:54 schreef sp3c het volgende:
Ja, genieten hè.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 23:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom zouden we? We hebben er veel te veel lol mee.
[..]
Haal maar opgelucht adem, waarschijnlijk duurt het nog een paar maanden voordat het weer start.
http://www.volkskrant.nl/(...)van-pvv-af~a4232557/quote:Raad van State wijst 'Pietenwet' van PVV af
De Nederlandse overheid heeft zich niet te bemoeien met het uiterlijk van 'het gevolg van Sinterklaas', dus ook niet met dat van Zwarte Piet. Dat heeft de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van het land, dinsdag bepaald.
De Raad van State boog zich over een voorstel van de PVV. De partij van Geert Wilders wilde gemeenten verbieden om mee te werken aan sinterklaasoptochten met pieten die niet allemaal zwart zouden zijn. De overheid moet zich bij zulke evenementen buigen over orde en veiligheid en niet over de traditie zelf, oordeelt de Raad van State.
In de 'Pietenwet' van de PVV gebeurt dat laatste wel. 'In een democratische rechtsstaat past dat niet', zegt de Raad van State. Afwijkende sinterklaasvieringen vallen volgens het hoogste adviesorgaan onder de vrijheid van meningsuiting.
De PVV wil de sinterklaastraditie 'bevriezen', vindt de raad. Het orgaan stelt dat 'levende volkstradities, zoals het sinterklaasfeest, niet statisch zijn. Als de maatschappij verandert, veranderen zij mee.' De wet hoort daarom volgens de Raad van State in de prullenbak.
Eerder oordeelde de Raad van State al dat de gemeente Amsterdam de vergunningverlening van de Sinterklaasintocht niet over hoefde te doen omdat burgemeester Eberhard van der Laan bij het verlenen van de vergunning niet had gekeken naar eventuele stigmatisering of discriminatie.
Volgens de Raad van State was Van der Laan niet bevoegd om de vraag te beantwoorden of van de figuur van Zwarte Piet een discriminerend effect uitgaat. Als iemand een oordeel wil krijgen over Zwarte Piet, moet hij of zij naar de burgerlijke rechter of de strafrechter, aldus de Raad van State. Dat kan bijvoorbeeld door een zaak te beginnen tegen de organisatie van een Sinterklaasintocht.
terecht ookquote:Op woensdag 27 januari 2016 12:58 schreef Ludachrist het volgende:
Slecht nieuws! De Pietenwet van de PVV () heeft het niet gehaald:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)van-pvv-af~a4232557/
eens.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
terecht ook
verplichten dat het op een bepaalde manier moet is net zulke bullshit als diezelfde manier tw verbieden
Jammer dat deze gekkies zelfs naar Friesland komen om een feestje te verstoren.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 14:41 schreef aloa het volgende:
Grimmige sfeer bij Swarte Pyt-protest in Friese Grou
Het is er slechts één, maar voor een groep actievoerder genoeg reden om vanuit Rotterdam en Amsterdam richting het Friese Grou te reizen. Grou viert geen Sinterklaas op 5 december, maar zet op 21 februari Sint Piter, ook bekend als de heilige Petrus, in een winters zonnetje. Dit jaar leek het een zwarte dag te worden.
Deze noordelijke 'Klaas', die een week voor voernoemde datum arriveert, wordt vergezegeld door welgeteld één getint hulpje, Swarte Pyt genaamd. En dat kan niet, vinden de demonstranten. Ze willen dat Grou ook met deze kleinschalige traditie breekt. 'Afschaffen!', want 'Zwarte Piet hoort/kan/mag niet'.
Trekken en duwen
Zaterdagochtend meerde goedheiligman Piter omstreeks half elf aan in de Friese plaats. Met enige vertraging aan de kant van de actiegroep, was de boot daar al snel aan. Zo'n dertig demonstranten liepen in een stoet door het dorp. Voor- en tegenstanders gingen de discussie met elkaar aan en was sprake van 'enig duw- en trekwerk', zo meldt de Leeuwarder Courant.
De sfeer werd zelfs even grimmig, toen de protestanten leuzen gingen roepen en in de buurt van de massaal uitgelopen Grousters probeerden te komen. Daarop werd de betogers tegen Pyt door de politie richting de bus geleid. Tegen twaalven vertrok de protestgroep richting Randstad en keerde de rust in Grou terug.
http://www.ad.nl/ad/nl/38(...)in-Friese-Grou.dhtml
Ze hebben niks beters te doen denk ik.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 15:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jammer dat deze gekkies zelfs naar Friesland komen om een feestje te verstoren.
quote:Anti-Zwarte-Piet-activist overlijdt tijdens terugreis
Een anti-Zwarte-Piet-activist die aanwezig was bij een demonstratie in het Friese Grouw is op de terugweg naar huis overleden. Dat meldt Omrop Fryslân. De activist was aanwezig bij de intocht van Sint Piter, een 'collega' van Sinterklaas, die jaarlijks in februari het Friese dorp bezoekt.
De actievoerder, die deel uitmaakte van een groep van ruim twintig demonstranten, werd onwel in de bus op weg naar huis. Bij Akkrum is de bus aan de kant van de weg gezet. Ambulancepersoneel heeft geprobeerd om de man te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.
De andere demonstranten van 'Kick Out Zwarte Piet' zijn opgevangen op het politiebureau van Heerenveen. Ze krijgen slachtofferhulp aangeboden. De actievoerders waren naar Grouw afgereisd om te protesteren bij de intocht van Sint Piter.
Omrop Fryslân zegt dat de sfeer bij de demonstratie dreigend was. De actievoerders hadden een plek aangewezen gekregen waar ze mochten demonstreren, maar die locatie beviel ze niet. Ze gingen naar de Hoofdstraat, waar ze leuzen als 'Zwarte Piet, groot verdriet' riepen. De politie had volgens website Grousters moeite om de demonstranten tegen te houden. Jongeren uit het Friese dorp reageerden door luidkeels het 'Sint Piter-lied' te zingen.
Las net dat het DJ "Bally" Sabroso is.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 15:44 schreef Elfletterig het volgende:
Van de FP: Anti-Zwarte Piet-activist overlijdt tijdens terugreis
[..]
http://stopblackface.com/(...)f-bally-kodjo-kwaku/quote:Met pijn in onze harten moeten wij u mededelen dat onze broeder, vader van twee kinderen, echtgenoot en strijder Albert August Balsemhof, ook bekend als “Bally” en “Kodjo Kwaku”,van het eerste uur is heengegaan na jaren van strijd tegen onrecht en racisme. Na de demonstratie die zaterdag 13 februari 2016 in Grou heeft plaatsgevonden werd hij op de terugweg naar de Randstad getroffen door een fatale hartaanval.
Die tekst ook, alsof hij is doodgeschoten door de witman terwijl hij met een ketting aan zijn enkel op de suikerplantage zwoegde.quote:Op maandag 29 februari 2016 08:14 schreef Montagui het volgende:
is heengegaan na jaren van strijd tegen onrecht en racisme.
Oh ja, die idioot die zelfs de holocaust bij die hele non-discussie sleepte.quote:Op maandag 29 februari 2016 08:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Las net dat het DJ "Bally" Sabroso is.
[..]
http://stopblackface.com/(...)f-bally-kodjo-kwaku/
Gelet op zijn twitter activiteiten niet raar dat zijn hart het begeven heeft. Hij maakte zich veel te druk.
https://twitter.com/djsabroso?lang=nl
Een jarenlang durende hartaanval lijkt me dan weer geen pretje.quote:Op maandag 29 februari 2016 08:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die tekst ook, alsof hij is doodgeschoten door de witman terwijl hij met een ketting aan zijn enkel op de suikerplantage zwoegde.
![]()
![]()
(de gebruikelijke tekst is "is heengegaan na jaren van strijd tegen [vul dodelijke ziekte in]")
Karma is een bitch. Minder druk maken om dit soort feestjes dus.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 15:44 schreef Elfletterig het volgende:
Van de FP: Anti-Zwarte Piet-activist overlijdt tijdens terugreis
[..]
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34078-6.htmlquote:34 078
Voorstel van wet van de leden Bosma en De Graaf ter bescherming van de culturele traditie van het sinterklaasfeest (Zwarte Piet-wet)
Nr. 6
VERSLAG
Vastgesteld 1 maart 2016
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de initiatiefnemers op de gestelde vragen en de ge-maakte opmerkingen tijdig en genoegzaam zullen hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Vermakelijk verslag!quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34078-6.html
Onterecht, onze culturele tradities worden ondermijnd door buitenlandse invloeden en dienen bij wet te worden beschermd. Nederland moet wel Nederland blijven.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
terecht ook
verplichten dat het op een bepaalde manier moet is net zulke bullshit als diezelfde manier tw verbieden
Wat voor strafmaatregelen ga je instellen? Worden er boetes uitgedeeld aan gekleurde Pieten? Volgen er ook sancties als een Piet geen pepernoten bij zich draagt of als de Sint niet arriveert met zijn stoomboot?quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:29 schreef Elzies het volgende:
[..]
Onterecht, onze culturele tradities worden ondermijnd door buitenlandse invloeden en dienen bij wet te worden beschermd. Nederland moet wel Nederland blijven.
Het is jammer dat het moet, maar we zien de gevolgen wanneer we zoiets niet zouden nastreven. Toenemende haat tussen verschillende bevolkingsgroepen en een verdere gepolariseerde samenleving.
Als je oer-Hollandse tradities vastlegt bij wet kun je dit soort uit de hand gelopen situaties voorkomen. Dan kun je deze verstoorders van onze Hollandse tradities oppakken, berechten en detineren. Wie onze tradities niet respecteert hoort hier niet thuis.
het is een oer-Hollandse traditie om niet zo moeilijk te doen over dit soort onzin, jij hoort hier niet thuis met je malle denkbeeldenquote:Op woensdag 2 maart 2016 11:29 schreef Elzies het volgende:
[..]
Onterecht, onze culturele tradities worden ondermijnd door buitenlandse invloeden en dienen bij wet te worden beschermd. Nederland moet wel Nederland blijven.
Het is jammer dat het moet, maar we zien de gevolgen wanneer we zoiets niet zouden nastreven. Toenemende haat tussen verschillende bevolkingsgroepen en een verdere gepolariseerde samenleving.
Als je oer-Hollandse tradities vastlegt bij wet kun je dit soort uit de hand gelopen situaties voorkomen. Dan kun je deze verstoorders van onze Hollandse tradities oppakken, berechten en detineren. Wie onze tradities niet respecteert hoort hier niet thuis.
Het standpunt van de overheid werkt ook de andere kant op, hè. Met deze stellingname kan er ook nooit een wet komen die Zwarte Piet verbiedt, immers de regering bemoeit zich hier niet mee.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:29 schreef Elzies het volgende:
[..]
Gekleurde Piet: boete 5000 euro en een taakstraf van 180 uur in een visagiste studio.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat voor strafmaatregelen ga je instellen? Worden er boetes uitgedeeld aan gekleurde Pieten? Volgen er ook sancties als een Piet geen pepernoten bij zich draagt of als de Sint niet arriveert met zijn stoomboot?
Als we niet moeilijk zouden doen over onze oer-Hollandse tradities dan waren we verlost van al die anti-Piet mallootjes.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is een oer-Hollandse traditie om niet zo moeilijk te doen over dit soort onzin, jij hoort hier niet thuis met je malle denkbeelden
we doen ook niet moeilijk, geen enkele piet is tot nog toe verbodenquote:Op woensdag 2 maart 2016 11:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als we niet moeilijk zouden doen over onze oer-Hollandse tradities dan waren we verlost van al die anti-Piet mallootjes.
Dus jij hoort hier niet thuis?quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:29 schreef Elzies het volgende:
Wie onze tradities niet respecteert hoort hier niet thuis.
Lekker handig voor de kindjes? "Mama, waarom zien Sinterklaas en Zwarte Piet er ineens zo anders uit?"quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus jij hoort hier niet thuis?
Immers, je respecteert niet de oudhollandse tradities van vrije meningsuiting , tolerantie, nuchterheid , openstaan voor nieuwe inzichten , al dan niet van buitenlandse oorsprong.
Wil jij deze sint ook straffen?:
[ afbeelding ]
of deze sint:
[ afbeelding ]
Deze piet wil je straffen? Wegens ondermijning van het vaderland?
Sint ook natuurlijk?:
[ afbeelding ]
Foto 1: Dat bosje rozen naast dat witte paard doet het. Toppunt van integratie. Klasse!quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Immers je respecteert niet de oudhollandse tradities van vrije meningsuiting , tolerantie, nuchterheid , openstaan voor nieuwe inzichten , al dan niet van buitenlandse oorsprong.
[ afbeelding ]
of deze sint:
[ afbeelding ]
Sint ook natuurlijk?:
[ afbeelding ]
Je ontwijkt de vragen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:09 schreef Elzies het volgende:
[..]
Foto 1: Dat bosje rozen naast dat witte paard doet het. Toppunt van integratie. Klasse!![]()
Foto 2: Ik was al bekend met de wiet-Piet (Zwarte Piet, Wiedewiedewiet, hij rookt het wel maar je ziet het niet) Toch lijkt me deze Sinterklaas een vermomming door Jesse van Klaveren. Een milieu-Sint pleitend voor groene stroom.
Foto 3: Roept herinneringen op aan mijn jeugdcultus Tita Tovenaar. (vooral die wenkbrauwen)
Goed ik wijzig even mijn reactie mocht tussendoor het citaat veranderen. Mij maakt het niets uit of Sinterklaas wit, zwart of pimpelpaars is. Dat geldt ook voor Zwarte Piet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je ontwijkt de vragen.
Bang om een duidelijk antwoord te geven ?
Je kunt mensen niet verbieden een standpunt te uiten dat ZP voortkomt uit de slavernij.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:13 schreef Elzies het volgende:
Maar ik heb problemen met mensen die op onjuiste gronden het uiterlijk van Zwarte Piet in één adem willen noemen met ons Hollandse slavenverleden. Ieder jaar (helaas niet meer beperkt tot slechts december) een kinderfeest verzieken en waar de tegenstellingen steeds grimmiger wordt. Dan kom je op een punt dat je bij wet ons culturele goed mag verstevigen.
Sint heeft in Spanje op het strand gelegen, terwijl Zwarte Piet binnen hard aan het werk was.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lekker handig voor de kindjes? "Mama, waarom zien Sinterklaas en Zwarte Piet er ineens zo anders uit?"
Ja idd! Wat een droeftoeters.quote:Op maandag 29 februari 2016 08:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die tekst ook, alsof hij is doodgeschoten door de witman terwijl hij met een ketting aan zijn enkel op de suikerplantage zwoegde.
![]()
![]()
(de gebruikelijke tekst is "is heengegaan na jaren van strijd tegen [vul dodelijke ziekte in]")
Goede vragen ook:quote:
quote:De indieners stellen dat Zwarte Piet zwart als roet is en niet zwart van het roet. Uit het wetsvoorstel blijkt dat Zwarte Piet een egaal zwart of donkerbruin gezicht dient te hebben en rood geverfde lippen. Betekent dit dat de figuur van Zwarte Piet ook niet zwart geverfd mag zijn? Dient het de natuurlijke kleur te zijn?
Whut? De ophef is niet gekomen door de propieten. In mijn jeugd was er geen sprake van pro of antipieten. De propieten zijn ontstaan als gevolg van de antipieten.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt mensen niet verbieden een standpunt te uiten dat ZP voortkomt uit de slavernij.
De jaarlijkse ophef komt eerder van mensen die pro-piet zijn. Maar dan nog is het feest voor kinderen niet verziekt.
Wees nuchter daarover.... goeie ouwe Hollandse traditie.
Pro-pieten zijn er al sinds de 19e eeuw. Als die er niet waren en zp gingen spelen, dan waren er ook geen anti-pieten. .quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Whut? De ophef is niet gekomen door de propieten. In mijn jeugd was er geen sprake van pro of antipieten. De propieten zijn ontstaan als gevolg van de antipieten.
Ik kan het niet helpen als de anti-Pieten een (onevenredig groot) platform wordt geboden via de media. Het is in principe maar een marginaal groepje activisten.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Pro-pieten zijn er al sinds de 19e eeuw. Als die er niet waren en zp gingen spelen, dan waren er ook geen anti-pieten. .
Ik had het over die grote ophef in de samenleving van de laatste jaren.
Het zijn toch de propieten in een meerderheid van 80 % die emotioneel de zaak blijven opporren.
Reken maar op geweld van de zijde van de antipieten.quote:
Waarom geen vrouw als Sinterklaas?quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Immers, je respecteert niet de oudhollandse tradities van vrije meningsuiting , tolerantie, nuchterheid , openstaan voor nieuwe inzichten , al dan niet van buitenlandse oorsprong.
[ afbeelding ]
of deze sint:
[ afbeelding ]
Sint ook natuurlijk?:
[ afbeelding ]
Er is dan ook nooit een probleem geweest met zwarte piet. Als kinderen hun handje snoep krijgen, stralen ze toch. Als zwarte mensen liever regenboogpieten gebruiken, dan doen ze dat toch gewoon. IK zie het probleem niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:26 schreef skysherrif het volgende:
Heb nooit zo gesnapt waarom wij er ons ZO druk om maken. Het is een kinderfeestje, geen grote mensenfeestje.
Alsof een kind ineens helemaal de weg kwijt is als ie een stroopwafel piet ziet, neejoh die krijgt alsnog een handvol met pepernoten en staat al snel weer te stralen. Savonds een kadootje bij de openhaard, lekker gezellig. Boeit die kindertjes echt niet welke kleur de Sint heeft, volwassenen moeten er blijkbaar niet aan denken...
Wat die zwarte piet activisten is helaas doodzonde voor het debat, ook zij pushen hun politieke agenda ten koste van de kinderen die gewoon willen genieten op zon dag.
Zwarte Piet komt voort uit een folklore, niet uit een slavernijverleden.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt mensen niet verbieden een standpunt te uiten dat ZP voortkomt uit de slavernij.
De jaarlijkse ophef komt eerder van mensen die pro-piet zijn. Maar dan nog is het feest voor kinderen niet verziekt.
Wees nuchter daarover.... goeie ouwe Hollandse traditie.
Krijgen we die discussie weer opnieuw.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt voort uit een folklore, niet uit een slavernijverleden.
Precies.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:48 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, de overheid moet zich zo min mogelijk bemoeien met de viering van het Sinterklaasfeest. Geen verbod, maar ook geen wettelijke verplichting om Piet zwart te houden.
Laat de lokale comités maar bepalen hoe zij invulling geven aan het feest. Dan zien we vanzelf welke kant het op evolueert.
Ik zie er ook geen probleem in. Maar zoals met veel zaken moet er weer een wet komen. Dan zeg ik maar weer Fuck the System. En dat zijn dan mensen die zogenaamd voor vrijheden zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is dan ook nooit een probleem geweest met zwarte piet. Als kinderen hun handje snoep krijgen, stralen ze toch. Als zwarte mensen liever regenboogpieten gebruiken, dan doen ze dat toch gewoon. IK zie het probleem niet.
Heel tegenstrijdig al die overheidsonzin. Liberale vvd werkt juist kartelvorming en regelgeving in de hand. Linkse pvda stemt altijd met rechts mee. Zoveel tegenstrijdige signalen. Wat ZP. betreft worden deze anti-clubjes vast wel gefinancierd. Dit werd de feministische beweging bijvoorbeeld ook. Door inlichtingen, om een gewenste maatschappelijke uitkomst te bevorderen. Niks raars aan. Deze gang van zaken wordt alleen niet algemeen aanvaard door argelozen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 12:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik zie er ook geen probleem in. Maar zoals met veel zaken moet er weer een wet komen. Dan zeg ik maar weer Fuck the System. En dat zijn dan mensen die zogenaamd voor vrijheden zijn.
Het word zowaar een Comedy Capers scenario.
quote:'Hoofdpiet' Van Muiswinkel: Er is iets in mij geknakt - RTL Nieuws
Erik van Muiswinkel en Jochem Myjer geven de brui aan hun pietencarrière. Van Muiswinkel, die 18 jaar lang de rol van Hoofdpiet speelde rond sinterklaas, zegt dat de lol er voor hem zo langzamerhand wel vanaf is.
Drie jaar geleden 'knakte' er iets in hem, zegt hij in het AD. In 2013 liep de maatschappelijke zwartepietendiscussie hoog op, zo hoog dat bij de opnames van het Sinterklaasjournaal in het geheim 'acht zwaarbewapende commando's' aanwezig waren.
Dat schokte hem behoorlijk, net als de rellen in Gouda een jaar later en de demonstratie rond de intocht van de sint in Meppel vorig jaar. De lol was weg, hij benadrukt het nog eens. En het feit dat hij geen invloed had op de 'inkleuring' van zijn rol. "Ik heb drie jaar geleden al geroepen dat de NTR gehoor moest geven aan de roep om een andere piet. De publieke omroep kan er niet aan voorbij dat sommigen het typetje als kwetsend, racistisch zien."
Even leek het erop dat er verandering op til was. In 2014 werden de roetpieten geïntroduceerd, een prima ontwikkeling, volgens Van Muiswinkel. "Maar vorig jaar stokte alles, helaas. De hoofdpersonages bleven gewoon zwart, ook mijn personage."
Van Muiswinkel is het beu om maar te blijven pleiten voor verandering. Dat doet hij al sinds 2013, zegt hij. De rol van Hoofdpiet kreeg voor hem op een gegeven moment iets schizofreens: "Vóór een nieuwe piet zijn, maar een oude piet spelen."
Hij is niet bang dat de kinderen iets van zijn vertrek zullen merken. Het maakt ze volgens hem 'geen fluit' uit hoe piet eruitziet. "Al komen er honderd Vietnamezen die boot afmarcheren: zij vinden het prachtig." Bovendien is hij van mening dat de magie van het sinterklaasfeest echt niet zal veranderen door zijn vertrek.
En Van Muiswinkel heeft al een prima opvolger op het oog: "De man die toevallig net een nieuw baantje kan gebruiken. Jazeker, Louis van Gaal zou een fantastische hoofdpiet zijn."
Bron: www.rtlnieuws.nl
Ik vrees dat ie gelijk heeft.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 14:35 schreef DavidTwente het volgende:
Erik moet niet zoveel drinken...
Van Muiswinkel: Je bent een domme kankerlul als je niet anti-Piet bent
Hoezo zijn moslims nu ook al tegen Zwarte Piet?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:18 schreef Atak het volgende:
Nu hoofdpiet zelfs de handdoek in de ring gooit kan zwarte piet eens en voor altijd begraven worden.
Ik vind het een vreemde uitspraak.quote:
Hoe bedoel je? In zwarte piet?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:32 schreef sp3c het volgende:
ik zie er nog steeds geen minderwaardigheid in
Drie jaar geleden 'knakte' er iets in hem, zegt hij in het AD. In 2013 liep de maatschappelijke zwartepietendiscussie hoog op, zo hoog dat bij de opnames van het Sinterklaasjournaal in het geheim 'acht zwaarbewapende commando's' aanwezig waren.quote:
Ik denk dat welke van de kampen hij ook kiest hij te maken zal hebben met een woedende menigte. Misschien was aanblijven als zwarte Piet juist zwichten voor geweld.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:54 schreef aloa het volgende:
[..]
Drie jaar geleden 'knakte' er iets in hem, zegt hij in het AD. In 2013 liep de maatschappelijke zwartepietendiscussie hoog op, zo hoog dat bij de opnames van het Sinterklaasjournaal in het geheim 'acht zwaarbewapende commando's' aanwezig waren.
![]()
En dat is een reden dat zwarte Piet ineens racisme is? Zwichten voor geweld is dit volgens mij..
tja, helaas bestaat 90% van nederland uit mensen die de weg met de minste weerstand nemen, waarom? geen idee, maar het zal vooral luiheid zijnquote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:58 schreef Falco het volgende:
Nog even vijf jaar doorbijten en dan is er geen ZP-issue meer en vindt iedereen op wat vestokte tokkies na het prima dat een Piet zich ook kan uitdossen in een paarse kleur. De trend laat zien dat langzamerhand het overgrote gedeelte van NL het allemaal wel prima vindt en geen problemen heeft met niet-zwarte Pieten.
Ik denk dat we onze energie nuttiger kunnen besteden aan belangrijkere zaken dan de kleur van een of ander fantasiefiguur. Dus zo'n houding is eigenlijk alleen maar toe te juichenquote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:01 schreef mschol het volgende:
[..]
tja, helaas bestaat 90% van nederland uit mensen die de weg met de minste weerstand nemen, waarom? geen idee, maar het zal vooral luiheid zijn
nee, want hij stopt ermee. Je speelt al jaren zwarte Piet...dan ga je niet ineens zeggen dat het racisme is.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk dat welke van de kampen hij ook kiest hij te maken zal hebben met een woedende menigte. Misschien was aanblijven als zwarte Piet juist zwichten voor geweld.
Over 10 jaar is Zwarte Piet er ook nog. Ontwikkelingen gaan niet zo snel. Deze veranderdrift komt gewoon erg drammerig en negatief over. Dat roept ook weer weerstand op. Het is geen soepele onbewuste verandering.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:58 schreef Falco het volgende:
Nog even vijf jaar doorbijten en dan is er geen ZP-issue meer en vindt iedereen op wat vestokte tokkies na het prima dat een Piet zich ook kan uitdossen in een paarse kleur. De trend laat zien dat langzamerhand het overgrote gedeelte van NL het allemaal wel prima vindt en geen problemen heeft met niet-zwarte Pieten.
Hij staat daar voor de Hema, dat gaat ook niet lang meer duren, denk ik.quote:
Tja, we hebben al een aantal jaren een zwarte pieten discussie. Soms heb je wel eens dat mensen van hun oorspronkelijke mening veranderen in een discussie. Vaak door argumenten van andersdenkenden. Heel misschien is dat hier ook gebeurd.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:03 schreef aloa het volgende:
[..]
nee, want hij stopt ermee. Je speelt al jaren zwarte Piet...dan ga je niet ineens zeggen dat het racisme is.
Kan zijn dat hij goed bang gemaakt is met behoorlijk wat agressie.
"Hé, je speelt al 16 jaar een racistisch figuur!"quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:10 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tja, we hebben al een aantal jaren een zwarte pieten discussie. Soms heb je wel eens dat mensen van hun oorspronkelijke mening veranderen in een discussie. Vaak door argumenten van andersdenkenden. Heel misschien is dat hier ook gebeurd.
En dat had hij niet eerder kunnen bedenken?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Hé, je speelt al 16 jaar een racistisch figuur!"
Gevangenisstraf is op zijn plaats.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dat had hij niet eerder kunnen bedenken?
Meneer Van Muiswinkel zou zijn hele salaris terug moeten storten. Eerst vrolijk de centen binnenharken, dan stoppen en het hele feest verstieren met beschuldigingen van racisme.
men wil WEL energie steken om tradities te behouden i.p.v. te laten verdwijnen voor een minderheid die onze tradities niet begrijpt (en vervolgens wel HUN tradities aan ons probeert op te dringen)quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik denk dat we onze energie nuttiger kunnen besteden aan belangrijkere zaken dan de kleur van een of ander fantasiefiguur. Dus zo'n houding is eigenlijk alleen maar toe te juichen.
Want tradities zijn heilig of zoquote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:24 schreef mschol het volgende:
[..]
men wil WEL energie steken om tradities te behouden i.p.v. te laten verdwijnen voor een minderheid die onze tradities niet begrijpt (en vervolgens wel HUN tradities aan ons probeert op te dringen)
en nuttigere zaken zijn er voor nederlanders niet, voor alles kies met de makkelijke weg...
Wie weet hoe alles gegaan is. Ik vind het een dapper besluit. Uithangboord voor een bedenkelijke groep schreeuwvolk zijn hou je ook niet eeuwig vol.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Hé, je speelt al 16 jaar een racistisch figuur!"
Kan, maar het is wel het andere uiterste ineens.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:10 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tja, we hebben al een aantal jaren een zwarte pieten discussie. Soms heb je wel eens dat mensen van hun oorspronkelijke mening veranderen in een discussie. Vaak door argumenten van andersdenkenden. Heel misschien is dat hier ook gebeurd.
een traditie moet niet veranderen vanwege van een handjevol boeroepers zonder daadwerkelijk een punt te hebben, daar stoor ik mij aan..quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:34 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Want tradities zijn heilig of zoStel je aan.
Oke, burqa eruit, homo's met rust laten en bidden doe je maar na werktijd.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:34 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Want tradities zijn heilig of zoStel je aan.
Als je de interviews goed leest heeft hij eerst geprobeerd met zijn nieuwe inzichten actief verandering te brengen in de traditie. Dit vond geen gehoor en heeft daarna besloten om te stoppen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben het niet met Erik van Muiswinkel eens, maar er kan natuurlijk sprake zijn van voortschrijdend inzicht wat hem betreft.
Mensen kunnen nu eenmaal van mening en inzicht veranderen.
Dus ik vind het niet meteen hypocriet dat hij 18 jaar hoofdpiet heeft gespeeld en nu kritiek uit op zwarte piet (eigenlijk al 3 jaar geleden al).
Desalniettemin deel ik zijn visie niet.
nee natuurlijk nietquote:
als je de meerderheid je wil op wilt leggen dan heb je geen minderwaardigheidscomplex, eerder het tegenovergesteldequote:Ik ook niet, maar al die racisme-roepers schijnbaar wel.
Ik ben van mening dat je lijdt aan een chronisch minderwaardigheidscomplex als je bij het minste of geringste de racismekaart trekt en over je huidskleur begint, terwijl die helemaal niet terzake doet.
Het ging meneer niet snel genoeg en toen kwam hij erachter dat hij met zijn grote bek toch minder voor elkaar kon krijgen dan gedacht.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:47 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je de interviews goed leest heeft hij eerst geprobeerd met zijn nieuwe inzichten actief verandering te brengen in de traditie. Dit vond geen gehoor en heeft daarna besloten om te stoppen.
Daarbij lijken de personen hier die over herstelbetalingen mekkeren rancuneus dat er een boegbeeld afstand neemt van zijn werk.
Quinsy die kinderen van 7 jaar uitmaakte voor racist, dat was het laagste wat je ooit kan doen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:53 schreef luxerobots het volgende:
Laten we niet vergeten dat de anti-Pieten deze hele hetze begonnen zijn. Neem zo'n Quinsy Gario, die bekend is geworden door te demonstreren tussen de kinderen. Valt me op hoe positief hij behandeld is door de media, de staatsmedia voorop. Iemand die een kinderfeestje komt verstoren mag op zijn minst genegeerd worden.
Als je de interviews niet leest dan is het slimmer je afzijdig te houden.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:51 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Het ging meneer niet snel genoeg en toen kwam hij erachter dat hij met zijn grote bek toch minder voor elkaar kon krijgen dan gedacht.
En dan ga je mensen maar voor kankerlul uitmaken want tja, Muiswinkel heeft nu eenmaal de moral high ground aan zijn zijde (denkt hij)
ZP is verre van een racistisch karikatuur. En hopelijk blijft hij nog lang in de winkelstraten. Op naar een feest met zwarte pieten!quote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:04 schreef Heufd het volgende:
Zwarte Piet is een racistische karikatuur. Het zal hopelijk niet lang meer duren voordat we daar voorgoed afscheid van nemen. Op naar een sinterklaasfeest met roetpieten en gekleurde pieten!
In het sinterklaasfeest is verre van racisme te merken. Dat is er in gebracht door de quincy gario's en anousha nzume's van deze wereld.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:36 schreef indiaantje89 het volgende:
Idioot dat bij niemand het kwartje valt dat ze racisme alleen hier maar mee aanwakkeren. Zogenaamd moet het feest voor iedereen zijn, behalve voor de mensen die het al jaren in onschuldige vorm hebben gevierd. De enige die echt een racistisch tintje aan dit feest geven zijn de anti pieten zelf. Dat zijn de gene die onderscheid aan het maken zijn in Zwarte Piet.
Dat er racisme bestaat moet je niet ontkennen natuurlijk, maar je moet het ook niet aanwakkeren en dat is wat ze nu doen.
Ja, dat zwarte piet wat wegheeft van een blackface, wil natuurlijk zeggen dat we ieder jaar negers nadoen met zwarte piet. Zo zijn wij wel.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:04 schreef Heufd het volgende:
Zwarte Piet is een racistische karikatuur. Het zal hopelijk niet lang meer duren voordat we daar voorgoed afscheid van nemen. Op naar een sinterklaasfeest met roetpieten en gekleurde pieten!
Wat net zo idioot is, is dat als je aangeeft je niet prettig te voelen bij dit kinderfeest, je direct in het Gario- hokje gepropt wordt.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:36 schreef indiaantje89 het volgende:
Idioot dat bij niemand het kwartje valt dat ze racisme alleen hier maar mee aanwakkeren. Zogenaamd moet het feest voor iedereen zijn, behalve voor de mensen die het al jaren in onschuldige vorm hebben gevierd. De enige die echt een racistisch tintje aan dit feest geven zijn de anti pieten zelf. Dat zijn de gene die onderscheid aan het maken zijn in Zwarte Piet.
Dat er racisme bestaat moet je niet ontkennen natuurlijk, maar je moet het ook niet aanwakkeren en dat is wat ze nu doen.
Laat jij je lekker opgefokt voelen door een Quinsy op basis van oneigenlijke gronden, dan gaat de rest wel wat nuttigers doen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:01 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Wat net zo idioot is, is dat als je aangeeft je niet prettig te voelen bij dit kinderfeest, je direct in het Gario- hokje gepropt wordt.
Naast dat het zijn origine allang verloren heeft, gezien de aanpassingen in het verleden op het feest.
Dat getuigt van tijdsgeest, niets mis mee.
wat een slap gelulquote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In het sinterklaasfeest is verre van racisme te merken. Dat is er in gebracht door de quincy gario's en anousha nzume's van deze wereld.
Daar kies je zelf voor.ik ben zelf ook een "kleurling" en ben ook wel eens zwarte piet genoemd. Maar ik heb ook een bril en ben eens brilsmurf genoemd geweest. Get the fuck over it. Je kan niet alles afschaffen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:01 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Wat net zo idioot is, is dat als je aangeeft je niet prettig te voelen bij dit kinderfeest, je direct in het Gario- hokje gepropt wordt.
Naast dat het zijn origine allang verloren heeft, gezien de aanpassingen in het verleden op het feest.
Dat getuigt van tijdsgeest, niets mis mee.
Indiaantje for presidentquote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:15 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Daar kies je zelf voor.ik ben zelf ook een "kleurling" en ben ook wel eens zwarte piet genoemd. Maar ik heb ook een bril en ben eens brilsmurf genoemd geweest. Get the fuck over it. Je kan niet alles afschaffen.
Er zijn duizende dingen waar ik me misschien niet prettig bij voel. Maar niet heel de wereld kan met mij rekening houden omdat ik toevallig iets niet prettig vindt. Ga dan wat nuttigs doen waar je je wel prettig bij voelt.
quote:Waarom dit belangrijk is
De NTR is niet zomaar een omroep. De NTR is een omroep met een wettelijke opdracht. Met haar programma’s moet zij een bijdrage leveren aan educatie, diversiteit, cultuur en jeugd. De omroep is speciaal in het leven geroepen om zogenaamde kwetsbare doelgroepen en genres te bedienen.Makers die voor de NTR werken zijn zich daarvan bewust: met hart en ziel maken ze programma’s die het hart van onze publieke omroep genoemd mogen worden. Maar de NTR zelf? Hoe zorgvuldig gaat deze ‘taakomroep’ met haar eigen missie om? Sinds enige jaren woedt er in Nederland een fel debat rond Zwarte Piet. Verdraagt een multiculturele samenleving wel zo’n stereotiepe afbeelding van donkere mensen? In het buitenland is de figuur van ‘Zwarte Piet’ niet uit te leggen en zelfs de Verenigde Naties oordeelde dat het Sinterklaasfeest met deze karikatuur racisme uitdraagt – juist onder kinderen.Lees ook: Aanbeveling VN-commissie: verander uiterlijk Zwarte PietDit onderhuidse racisme komt in het debat ook akelig bloot te liggen: de reacties van de zogenaamde voorstanders van Zwarte Piet op de sociale media staan bol van vreemdelingenhaat, gekrenkt nationalisme en onverdraagzaamheid. Het Sinterklaasjournaal van de NTR speelt in dit debat een belangrijke rol: dit programma brengt immers de enige echte Sinterklaas in de huiskamers van Nederland. Het programma bepaalt daarmee ook de vorm waarin de figuur van Piet ten tonele wordt gevoerd.Veel scholen en gemeenten geven aan het Sinterklaasjournaal te volgen als voorbeeld hoe Piet er op school en bij lokale intochten uitziet. Even leek het er op dat de NTR voor een behoedzame, subtiele metamorfose koos. Tussen de zwarte Zwarte Pieten werd hier en daar voorzichtig een vrolijk gekleurde Piet geïntroduceerd en later ook ‘roet Pieten’. Maar dat bleek een schijnbeweging te zijn: het ging de eindredacteur van het Sinterklaasjournaal niet om een werkelijke verandering, maar juist om de controverse die het programma opriep, zo verklaarde hij in een interview.Makers die zich uitspreken voor modernisering – zoals presentatrice Dieuwertje Blok – krijgen te horen dat hun baan op de tocht staat. Acteurs die verandering van de vorm van hun typetje voorstellen, zoals hoofdpiet Erik van Muiswinkel, vinden geen gehoor en zien geen andere mogelijkheid dan op te stappen. Als reactie hierop laat de NTR weten:„We sturen niet en nemen geen standpunten in, we reflecteren het maatschappelijk debat.”De directeur van de NTR zegt in een interview: „we richten ons op de middengroep” en „we zijn geen moreel kompas”. De NTR lijkt niet in te zien dat ze juist wél een standpunt inneemt met het handhaven van een Zwarte Piet in zijn huidige vorm, ondanks de gefundeerde kritiek en roep om verandering. Bovendien: een omroep is per definitie cultuurvormend door de programma’s die ze maakt. Dat draagt de NTR ook uit met haar eigen missie: speciaal voor iedereen. Dat is wezenlijk anders dan: algemeen voor de grootste gemene deler. Nu onttrekt de NTR zich aan haar verantwoordelijkheid als taakomroep en als spil in de Sinterklaasviering op een moment dat morele stellingname gevraagd wordt.Niemand wil het Sinterklaasfeest bederven. Juist programmamakers weten dat het aanpassen van de vorm de inhoud alleen maar kan versterken. Beste NTR: maak Sinterklaas weer speciaal voor iedereen!
dacht iedereen er maar zo overquote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:15 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Daar kies je zelf voor.ik ben zelf ook een "kleurling" en ben ook wel eens zwarte piet genoemd. Maar ik heb ook een bril en ben eens brilsmurf genoemd geweest. Get the fuck over it. Je kan niet alles afschaffen.
Er zijn duizende dingen waar ik me misschien niet prettig bij voel. Maar niet heel de wereld kan met mij rekening houden omdat ik toevallig iets niet prettig vindt. Ga dan wat nuttigs doen waar je je wel prettig bij voelt.
Ik krijg er spontaan aids van. Kan je niet wat enters plaatsen?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:24 schreef Bluesdude het volgende:
https://secure.avaaz.org/(...)te_Piet_uit/?wPaMyjb
[..]
quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:58 schreef Falco het volgende:
Zwarte piet staat ook helemaal niet ter discussie bij de massa, hoe graag de zwarte pieten haters dat je ook willen laten geloven.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]![]()
Dat horen we al zo'n beetje ieder jaar sinds fok! bestaat en ieder jaar blijkt dat zwarte piet juist populairder is dan ooit.
En in ruim 90% van alle gemeenten waren alle pieten volledig zwart en in geen enkele gemeente was zwarte piet afgeschaft bij de intocht.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zwarte piet staat ook helemaal niet ter discussie bij de massa, hoe graag de zwarte pieten haters dat je ook willen laten geloven.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 85% van de Nederlandse bevolking voorstander is van zwarte piet in de huidige vorm.
nee... ga jij maar eerst naar de dokter.... pillendieet aanvragenquote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:29 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Ik krijg er spontaan aids van. Kan je niet wat enters plaatsen?
Sowieso, een cabaretier die het problematisch vindt als een klein groepje mensen ergens over gekwetst isquote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:29 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind het een vreemde uitspraak.
Iemand heeft bezwaar tegen zwarte piet omdat bepaalde mensen zwarte piet kwetsend vinden.
Vervolgens gebruik je een term die nog veel meer mensen als kwetsend ervaren.
Niet zo heel tactisch en consequent hé?
92% volgens mij. Maar ja de haters moeten wel liegen, anders hebben ze geen zaak.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zwarte piet staat ook helemaal niet ter discussie bij de massa, hoe graag de zwarte pieten haters dat je ook willen laten geloven.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 85% van de Nederlandse bevolking voorstander is van zwarte piet in de huidige vorm.
Een bepaald gevoel hebben bij iets, is niet per definitie een keuze.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:15 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Jij hebt mijn post dus niet begrepen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:10 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Laat jij je lekker opgefokt voelen door een Quinsy op basis van oneigenlijke gronden, dan gaat de rest wel wat nuttigers doen.
sowieso een zwarte piet die zich mengt in de discussie en een kant kiest..quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Sowieso, een cabaretier die het problematisch vindt als een klein groepje mensen ergens over gekwetst is!
Helpppp is de Nederlandse cultuur vernietigt ? Wanneer was dat dan ?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:32 schreef Onnoman het volgende:
aan de vernietiging van nederland en zijn/haar cultuur.. want zo is het wel..
Dit is dus precies wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:32 schreef Onnoman het volgende:
mensen die niks hebben met Nederland.. niks hebben met het sinterklaasfeest.. eigenlijk uberhaupt niks zinnigs in het leven hebben, hebben bijgedragen aan de vernietiging van nederland en zijn/haar cultuur.. want zo is het wel..
de prominenten in deze zinloze discussie hebben totaal niks bijgedragen aan de samenleving
Maar hoe je met dat gevoel om gaat is dat wel. Er veel dingen op deze wereld waar ik me soms ongemakkelijk bij voel. Zo voel ik me soms ongemakkelijk bij Carnaval en het muziek wat ze daar draaien. Dan kan ik wel eisen dat ze de komende jaren Radiohead moeten gaan draaien tijdens carnaval, maar dat gaat natuurlijk ook niet werken ook al zou ik dat "iets makkelijker vinden".quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:26 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Een bepaald gevoel hebben bij iets, is niet per definitie een keuze.
Je kan een muziekje op een feessie toch niet vergelijken met een nationaal kinderfeest waar ieder weldenkend kind tot 12 jr ieder jaar mee wordt geconfronteerd?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:50 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Maar hoe je met dat gevoel om gaat is dat wel. Er veel dingen op deze wereld waar ik me soms ongemakkelijk bij voel. Zo voel ik me soms ongemakkelijk bij Carnaval en het muziek wat ze daar draaien. Dan kan ik wel eisen dat ze de komende jaren Radiohead moeten gaan draaien tijdens carnaval, maar dat gaat natuurlijk ook niet werken ook al zou ik dat "iets makkelijker vinden".
Dus ik kan 2 dingen doen in dat geval. Of ik gewoon gezellig mee carnavallen met mijn vrienden en maak er maar het beste van. Of ik ga tegen al mijn vrienden continu maar lopen zeiken hoe kut carnaval is, daar worden mijn vrienden op den duur ook zeker niet vrolijk van. Dus ik kies voor het eerste, en inmiddels doe ik gewoon gezellig mee als het er op aan komt. Misschien dat ik daarom ook een stuk minder racisme/discriminatie ervaar dan de Sylvan Simonsen en Quincy Gario's van deze wereld.
Kinderen tot 12 jaar worden niet geconfronteerd met carnavalsmuziek?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:59 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Je kan een muziekje op een feessie toch niet vergelijken met een nationaal kinderfeest waar ieder weldenkend kind tot 12 jr ieder jaar mee wordt geconfronteerd?
Het is niet zo algemeen geaccepteerd als Sinterklaas nee.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:01 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Kinderen tot 12 jaar worden niet geconfronteerd met carnavalsmuziek?
Heb je hier bronnen voor? Het percentage pro-ZP daalt al jarenlang achtereen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]![]()
Dat horen we al zo'n beetje ieder jaar sinds fok! bestaat en ieder jaar blijkt dat zwarte piet juist populairder is dan ooit.
Hoe kom je daar bij? Vorig jaar was het stabiel op ik meen 92%, ik zie je bronnen wel.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:08 schreef Falco het volgende:
[..]
Heb je hier bronnen voor? Het percentage pro-ZP daalt al jarenlang achtereen.
NWS / De Zwarte Piet-discussie 2015 #19 Niet meer door schoorsteen?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:09 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Vorig jaar was het stabiel op ik meen 92%, ik zie je bronnen wel.
Het is hier makkelijk om Sinterklaas naast je te laten liggen dan carnaval hoor.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:04 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Het is niet zo algemeen geaccepteerd als Sinterklaas nee.
In bepaalde delen van NL wordt dat niet eens gevierd.
En dan heeft hij over een klein element.
Zwarte Piet is niet echt een bijzaak toch.
RTL Nieuws: onderzoekquote:
Bedankt hoor, maar dat was mijn punt helemaal niet.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:24 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Het is hier makkelijk om Sinterklaas naast je te laten liggen dan carnaval hoor.
Maar goed dat je carnaval zo naast je neer legt hoor. Dat kan dus ook makkelijk met het Sinterklaas feest.
quote:
Dit zijn de cijfers van 1 jaar. Hoe onderbouwen die jouw stelling dat de goedkeuring voor ZP al jaren daalt? Of wil je je stelling herformuleren?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:08 schreef Falco het volgende:
[..]
Heb je hier bronnen voor? Het percentage pro-ZP daalt al jarenlang achtereen.
Begrijpend lezen is niet aan jou besteedquote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
RTL Nieuws: onderzoek
Zwarte Piet moet Zwart blijven
Je draagt zelf het bewijs aan dat Zwarte Piet op de korte termijn juist niet zal verdwijnen.
Jij hebt een zeer selectief en kort geheugen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is niet aan jou besteed
Ik meldde dat het percentage dat openstaat voor verandering van zwarte piet al jarenlang daalt...
Die bron die je zelf aanhaalde laat juist precies zien dat Zwarte Piet binnen 5 jaar helemaal niet zal verdwijnen.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:58 schreef Falco het volgende:
Anders leg je wat peilingen van Eenvandaag van verschillende jaren naast elkaar. Dan zie je hetzelfde beeld.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:43 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
[..]
Dit zijn de cijfers van 1 jaar. Hoe onderbouwen die jouw stelling dat de goedkeuring voor ZP al jaren daalt? Of wil je je stelling herformuleren?
Je kunt nog steeds niet lezen. Ik voorspel dat het over vijf jaar geen issue zal zijn, aangezien er steeds meer mensen het prima vinden als een Piet zich ook niet zwart schminkt.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij hebt een zeer selectief en kort geheugen.
Je zei zelf dat Zwarte Piet binnen 5 jaar verdwijnt.
Je doet gewoon een dikke vette onzinclaim.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:52 schreef Falco het volgende:
[..]
Je kunt nog steeds niet lezen. Ik voorspel dat het over vijf jaar geen issue zal zijn, aangezien er steeds meer mensen het prima vinden als een Piet zich ook niet zwart schminkt.
Over 5 jaar zal deze discussie er gewoon nog zijn. Niets wijst erop dat het anti-kamp dan gewonnen heeft en de grote meerderheid een paarse Piet ook wel tof vindt.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 17:58 schreef Falco het volgende:
Het is een voorspelling gestaafd op voorhanden data.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je doet gewoon een dikke vette onzinclaim.
Zie bronnen hierboven.quote:[..]
Over 5 jaar zal deze discussie er gewoon nog zijn. Niets wijst erop dat het anti-kamp dan gewonnen heeft en de grote meerderheid een paarse Piet ook wel tof vindt.
Je had het over 5 jaar. Pak ik je bron erbij.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:56 schreef Falco het volgende:
[..]
Het is een voorspelling gestaafd op voorhanden data.
[..]
Zie bronnen hierboven.
50 jaar!quote:Over vijftig jaar zal Andere Tijden een aflevering wijden aan het ontzwarten van Piet in een serie over de jaren ’10 (waarin ook de Koningslied-ophef en de Drank & Drugs-rel aan bod komen) – een periode van Grote Maatschappelijke Onrust.
quote:Op zaterdag 28 mei 2016 18:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Over 10 jaar is Zwarte Piet er ook nog. Ontwikkelingen gaan niet zo snel. Deze veranderdrift komt gewoon erg drammerig en negatief over. Dat roept ook weer weerstand op. Het is geen soepele onbewuste verandering.
Wel goed mogelijk dat er over 50/100 jaar geen Zwarte Piet meer is, heel Nederland wordt multiculti, zeer goed mogelijk dat onze cultuur op de langere termijn verdwijnt (net als kerst en de christelijke feestdagen).
Naast begrijpend lezen is logica ook niet je sterkste punt. Laatst zag ik een docu op Andere Tijden (misschien moet je dat programma maar eens kijken) en dat ging over de ondergang van de Limburgse mijnen. Dat begon zo 50 jaar geleden met sluitingen en ging vrij rap. Begin jaren 80 waren ze allemaal dicht met allerlei vervelende sociale gevolgen voor Limburg. Het is niet dat de laatste mijn een jaar in 2015 dicht ging natuurlijk...quote:Op zondag 29 mei 2016 00:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je had het over 5 jaar. Pak ik je bron erbij.
[..]
50 jaar!
Dat is nogal een verschil.
Nee en nee. Met de situatie van nu zijn dit zeer onwaarschijnlijke scenario's op korte termijn.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:03 schreef luxerobots het volgende:
Als de economie nog eens goed tegenzit, en de pleuris uitbreekt, lijkt het me eigenlijk nog niet zo vreemd als een nationalistische partij de macht grijpt. Wilders is in dit klimaat al de grootste in de peilingen.
Niemand weet hoe de Nederlandse toekomst eruitziet. Een kalifaat lijkt me ook niet uitgesloten trouwens.
En benzineauto's zullen uiteindelijk ook verdwijnen. Dat is iets anders dan een traditie en een volksfeest.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:05 schreef Falco het volgende:
[..]
Naast begrijpend lezen is logica ook niet je sterkste punt. Laatst zag ik een docu op Andere Tijden (misschien moet je dat programma maar eens kijken) en dat ging over de ondergang van de Limburgse mijnen. Dat begon zo 50 jaar geleden met sluitingen en ging vrij rap. Begin jaren 80 waren ze allemaal dicht met allerlei vervelende sociale gevolgen voor Limburg. Het is niet dat de laatste mijn een jaar daarvoor dicht ging natuurlijk...
Het Sinterklaasfeest zal ook zeker blijven! Zoveel maakt de kleur van de Pieten toch niet uit? En ik doe niks aan wishful thinking. Ik lees kranten, onderzoek bronnen en voorspel daarmee dat veel Nederlanders het geen probleem vinden dat over vijf jaar ook andersoortige Pieten het Sinterklaasfeest opleuken.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En benzineauto's zullen uiteindelijk ook verdwijnen. Dat is iets anders dan een traditie en een volksfeest.
De enige reden dat de pro-Pieten zo ver gekomen zijn, is de grote aandacht in de mainstreammedia, ze mochten meermaals hun praatjes houden bij Pauw, DWDD, RTL LN etc.
Je moet begrijpen dat mensen vasthouden aan tradities. De groepen migranten in Nederland vieren ook hun eigen tradities, denk aan het offerfeest of het Chinese nieuwjaar. Ja, Zwarte Piet zal op termijn, hoogst waarschijnlijk, meer draagvlak verliezen. Maar het feest zal de komende tijd ook gewoon blijven. En een paarse Piet zal echt niet binnen 5 jaar even gewoon worden als een Zwarte Piet.
Wishful thinking van je.
De discussie is al vier jaar bezig. Belezen intellectueel van me.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Het Sinterklaasfeest zal ook zeker blijven! Zoveel maakt de kleur van de Pieten toch niet uit? En ik doe niks aan wishful thinking. Ik lees kranten, onderzoek bronnen en voorspel daarmee dat veel Nederlanders het geen probleem over vijf jaar dat er ook andersoortige Pieten het Sinterklaasfeest opleuken.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat we hier nog vijf jaar langer over gaan door discussiëren
De pro-pieten? Die heb ik er amper gezien.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De enige reden dat de pro-Pieten zo ver gekomen zijn, is de grote aandacht in de mainstreammedia, ze mochten meermaals hun praatjes houden bij Pauw, DWDD, RTL LN etc.
Je hebt gelijk, ik vergiste me.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:14 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
De pro-pieten? Die heb ik er amper gezien.
Ja, denk je werkelijk dat we nog vijf jaar extra voor deze non-discussie gaan uittrekken?quote:Op zondag 29 mei 2016 00:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De discussie is al vier jaar bezig. Belezen intellectueel van me.
Je kunt ze nog snel hernoemen tot progressieve pietenquote:
De reden dat de pro-pieten zo ver gekomen zijn is ook door deze hele discussie, ontelbare niet al te snuggere facebook plaatjes, de felle manier van reageren sinds die ene rechtzaak. Iedereen die Piet zo vurig heeft verdedigd heeft aan zijn ondergang meegeholpen.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En benzineauto's zullen uiteindelijk ook verdwijnen. Dat is iets anders dan een traditie en een volksfeest.
Je moet begrijpen dat mensen vasthouden aan tradities. De groepen migranten in Nederland vieren ook hun eigen tradities, denk aan het offerfeest of het Chinese nieuwjaar. Ja, Zwarte Piet zal op termijn, hoogst waarschijnlijk, meer draagvlak verliezen. Maar het feest zal de komende tijd ook gewoon blijven. En een paarse Piet zal echt niet binnen 5 jaar even gewoon worden als een Zwarte Piet.
Wishful thinking van je.
Jep, die brief van 100 'BN'ers' (in mei notabene!) is er een goed voorbeeld van dat deze discussie voorlopig aan zal houden.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:14 schreef Falco het volgende:
[..]
Ja, denk je werkelijk dat we nog vijf jaar extra voor deze non-discussie gaan uittrekken?
Dat mensen het hebben proberen te verbieden d.m.v. een rechtszaak zegt al heel veel natuurlijk.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:16 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De reden dat de pro-pieten zo ver gekomen zijn is ook door deze hele discussie, ontelbare niet al te snuggere facebook plaatjes, de felle manier van reageren sinds die ene rechtzaak. Iedereen die Piet zo vurig heeft verdedigd heeft aan zijn ondergang meegeholpen.
Had gewoon collectief na die rechtzaak er geen aandacht aan besteed en overgegaan tot de orde van de dag. Dan had het echt niet zo'n vaart gelopen als nu.
Nee .... dat is een neurotische reactie van mensen . Als iemand den Piet een racistische figuur vind dan zegt ie nog niet dat alle pietvierders racisten zijn .quote:Op zondag 29 mei 2016 00:21 schreef luxerobots het volgende:
Dan wordt er ook nog even gezegd dat de mensen die het vieren een racistische traditie vieren (en dus eigenlijk ook racisten zijn).
Dat is niks liefs hoor. Dar zijn normale rechten van elke burgerquote:Op zondag 29 mei 2016 00:21 schreef luxerobots het volgende:
En eigenlijk, op wat facebook-reacties na, is de overgrote meerderheid heel lief voor deze boze anti-Pieten. Ze mogen rechtszaken voeren, ze krijgen alle ruimte in de media om hun beklag te doen
Het is inderdaad nooit gezegd dat alle pietvierders racisten zijn.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee .... dat is een neurotische reactie van mensen . Als iemand den Piet een racistische figuur vind dan zegt ie nog niet dat alle pietvierders racisten zijn .
Over de meeste onzindingen kan je natuurlijk geen rechtszaak beginnen. De rechter heeft ernaar gekeken vanwege de druk van de anti-Pieten, elke rechter weet natuurlijk dat een verbod op het schminken van personen behoorlijk idioot is.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is niks liefs hoor. Dar zijn normale rechten van elke burger
Ik heb je post gelezen, maar jij de mijne niet denk ik. Er zijn weinig points proven omdat ik je nergens in een hokje plaats. Ik praat in het algemeen en hoe het een beetje werkt met vergelijkingsmateriaal, en waarom ik dus tegen de anti-pieten ben.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:35 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Bedankt hoor, maar dat was mijn punt helemaal niet.
Ik ben voor verandering uiteraard, maar niet op agressieve wijze.
Als je mijn posts hebt gelezen, weet je dat ik ook Sinterklaas met mijn broer heb gevierd de afgelopen jaren, zodat die kids het ook als iets leuks ervaren.
Dan had je dus begrepen dat het 'naast mij laten liggen', zoals jij dat benoemt, geen issue is.
Maar juist dat mijn mening meestal fout geïnterpreteerd wordt, waarbij ik meestal in dat hokje terecht kom.
Precies zoals jij nu doet.
Bedankt, point proven.
Lekker verder polariserenquote:Op zondag 29 mei 2016 01:06 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Ik heb je post gelezen, maar jij de mijne niet denk ik. Er zijn weinig points proven omdat ik je nergens in een hokje plaats. Ik praat in het algemeen en hoe het een beetje werkt met vergelijkingsmateriaal, en waarom ik dus tegen de anti-pieten ben.
En dat jij zelf niet agressief bent, wil niet zeggen dat in het algemeen een agressief campagne tegen zwarte piet wordt gevoerd op dit moment. En daar ben ik naar zojuist op tegen omdat het juist zorgt voor een grotere verdeeldheid tussen "blank" en "zwart". Sinds heel dit gedoe aan de gang is merk dat de kloof vele malen groter is geworden dan dat die ooit was. Mede door al de media aandacht en semi-BN'ers die het vuur alleen maar aan het aanwakkeren zijn.
Sinterklaas is gebaseerd op Sint Nikolaas (270-343), bisschop van Myra. Omdat hij volgens de legende eens drie studenten (geen kinderen) tot leven wekte die door kwaadaardige herbergiers gedood, in stukken gesneden en gepekeld waren en aan de heiligman werden voorgezet als maaltijd, werd hij het archetype van de kindervriend, vandaar dat je op afbeeldingen hem altijd ziet met een ton (pekelvat) waaruit drie jongens opduiken.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:09 schreef anonymoussie het volgende:
Hoe ging dat eigenlijk toen er een katholiek jasje overheen kwam?
Ik ben er historisch gezien best wel geïnteresseerd in hoe deze overgang is verlopen. Waarschijnlijk waren de meesten al bekeerd of zo?
En waar is zwarte piet op gebaseerd?quote:Op zondag 29 mei 2016 02:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sinterklaas is gebaseerd op Sint Nikolaas (270-343), bisschop van Myra. Omdat hij volgens de legende eens drie studenten (geen kinderen) tot leven wekte die door kwaadaardige herbergiers gedood, in stukken gesneden en gepekeld waren en aan de heiligman werden voorgezet als maaltijd, werd hij het archetype van de kindervriend, vandaar dat je op afbeeldingen hem altijd ziet met een ton (pekelvat) waaruit drie jongens opduiken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een andere legende zegt dat de H. Nikolaas een wanhopige arme man voorzag van kapitaal in de vorm van gouden appels zodat zijn enige kind niet de prostitutie in hoefde.
quote:Op zondag 29 mei 2016 06:06 schreef TLC het volgende:
Sylvana en co kunnen hoog en laag springen tot ze n ons wegen, maar hier zal het Sinterklaasfeest altijd gevierd worden met pikzwarte pieten
Hoe lang bestaat volgens jou de huidige vorm waarin zwarte piet zich manifesteert?quote:Op zondag 29 mei 2016 07:34 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]En terecht. Dat slappe gezeik word je toch naar van. Of er niets anders te doen is dan alleen maar janken over eeuwenoude tradities.
Stoer man! Lekker tegendraads!quote:Op zondag 29 mei 2016 06:06 schreef TLC het volgende:
Sylvana en co kunnen hoog en laag springen tot ze n ons wegen, maar hier zal het Sinterklaasfeest altijd gevierd worden met pikzwarte pieten
Zijn Sylvana en co juist niet tegendraads?quote:
Dat hangt af van welke kant je de kwestie wil bekijken.quote:Op zondag 29 mei 2016 08:01 schreef 2Happy4U het volgende:
Zijn Sylvana en co juist niet tegendraads?
Zwarte Piet wordt nooit geofferd door de mainstream.quote:Op zondag 29 mei 2016 08:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat hangt af van welke kant je de kwestie wil bekijken.
Over een jaar of tien, misschien veel eerder nog, is Sylvana's standpunt mainstream. En blijven sommige idioten hun bloedeigen sinterklaasfeest lekker met 'pikzwarte pieten' () vieren. Nou ja, leven en laten leven, iedereen blij.
Tegendraadsquote:
Een ruime meerderheid is voor het behoud van Zwarte Piet. Laat die schreeuwerige minderheid die Zwarte Piet wil verbieden en hierover bij iedere rechtbank bakzeil haalden een referendum organiseren. (als ze al voldoende handtekeningen bij elkaar weten te sprokkelen) Dan wordt de publieke mening inzage Zwarte Piet volkomen duidelijk alsmede de wens om Zwarte Piet in zijn originele traditie te behouden.quote:Op zondag 29 mei 2016 08:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat hangt af van welke kant je de kwestie wil bekijken.
Over een jaar of tien, misschien veel eerder nog, is Sylvana's standpunt mainstream. En blijven sommige idioten hun bloedeigen sinterklaasfeest lekker met 'pikzwarte pieten' () vieren. Nou ja, leven en laten leven, iedereen blij.
Dat is natuurlijk wel mijn punt.quote:Op zondag 29 mei 2016 01:06 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Ik heb je post gelezen, maar jij de mijne niet denk ik. Er zijn weinig points proven omdat ik je nergens in een hokje plaats. Ik praat in het algemeen en hoe het een beetje werkt met vergelijkingsmateriaal, en waarom ik dus tegen de anti-pieten ben.
En dat jij zelf niet agressief bent, wil niet zeggen dat in het algemeen een agressief campagne tegen zwarte piet wordt gevoerd op dit moment. En daar ben ik naar zojuist op tegen omdat het juist zorgt voor een grotere verdeeldheid tussen "blank" en "zwart". Sinds heel dit gedoe aan de gang is merk dat de kloof vele malen groter is geworden dan dat die ooit was. Mede door al de media aandacht en semi-BN'ers die het vuur alleen maar aan het aanwakkeren zijn.
Mwoah, nee. Als je het omdraait zou je kunnen zeggen dat mensen die tegen zijn zorgen voor een gepolariseerde samenleving door hun koppigheid en traditiegevoel voor een fictief figuur.quote:Op zondag 29 mei 2016 08:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een ruime meerderheid is voor het behoud van Zwarte Piet. Laat die schreeuwerige minderheid die Zwarte Piet wil verbieden en hierover bij iedere rechtbank bakzeil haalden een referendum organiseren. (als ze al voldoende handtekeningen bij elkaar weten te sprokkelen) Dan wordt de publieke mening inzage Zwarte Piet volkomen duidelijk alsmede de wens om Zwarte Piet in zijn originele traditie te behouden.
Maar dit jaarlijkse gezeur leidt alleen maar tot méér polarisatie, méér discriminatie, méér racisme en méér haat. De ideologische verschillen zijn onoverbrugbaar. Er is geen middenweg. Zeker niet binnen een gepolariseerde samenleving waar inmiddels iedere vorm van tolerantie ligt begraven op het multiculturele kerkhof.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is hoe de overgang onder het volk verliep bij die aanpassingen.quote:Op zondag 29 mei 2016 02:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sinterklaas is gebaseerd op Sint Nikolaas (270-343), bisschop van Myra. Omdat hij volgens de legende eens drie studenten (geen kinderen) tot leven wekte die door kwaadaardige herbergiers gedood, in stukken gesneden en gepekeld waren en aan de heiligman werden voorgezet als maaltijd, werd hij het archetype van de kindervriend, vandaar dat je op afbeeldingen hem altijd ziet met een ton (pekelvat) waaruit drie jongens opduiken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een andere legende zegt dat de H. Nikolaas een wanhopige arme man voorzag van kapitaal in de vorm van gouden appels zodat zijn enige kind niet de prostitutie in hoefde.
Nee, het heeft niets met koppigheid te maken. Het heeft te maken met de onjuiste weergave over een fictief folklorepersonage (die overigens in niet-blanke culturen ook in het zwart wordt afgebeeld) en dit koppelen aan een slavenperiode van enkele honderden jaren terug.quote:Op zondag 29 mei 2016 09:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Mwoah, nee. Als je het omdraait zou je kunnen zeggen dat mensen die tegen zijn zorgen voor een gepolariseerde samenleving door hun koppigheid en traditiegevoel voor een fictief figuur.
Ok. Hij is geen slaaf.quote:Op zondag 29 mei 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, het heeft niets met koppigheid te maken. Het heeft te maken met de onjuiste weergave over een fictief folklorepersonage (die overigens in niet-blanke culturen ook in het zwart wordt afgebeeld) en dit koppelen aan een slavenperiode van enkele honderden jaren terug.
Hiermee wordt ten onrechte de racistenkaart uitgespeeld om onze culturele tradities te ondermijnen. Vergelijkbaar dat in steden waar veel moslims vertegenwoordigd zijn het kruis op de mijter van Sinterklaas moest verdwijnen. Want dat zou aanstoot kunnen geven. Dat is toch te zot voor woorden in een land die juist gegrondvest is op christelijke tradities, waaronder dit Sinterklaasfeest?
Wat is er nou concreet fout aan iemand die zwart wordt geschminkt en snoepjes en cadeautjes uitdeelt aan kinderen?quote:Op zondag 29 mei 2016 09:36 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ok. Hij is geen slaaf.
Maar hij is wel een neger. Ik bedoel, hij moet allang geen raaf of zo meer voorstellen.
Alleen duidelijk blanke mensen zouden een plekje in onze folklore moeten hebben? Wie is hier nu de racist?quote:Op zondag 29 mei 2016 09:36 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ok. Hij is geen slaaf.
Maar hij is wel een neger. Ik bedoel, hij moet allang geen raaf of zo meer voorstellen.
Nou, zoals ik al zei, het moet een neger voorstellen. En allang geen zwarte raaf meer of zo.quote:Op zondag 29 mei 2016 09:41 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat is er nou concreet fout aan iemand die zwart wordt geschminkt en snoepjes en cadeautjes uitdeelt aan kinderen?
Daarover gaat deze discussie niet. Het gaat hier over het neerleggen van een racismekaart die bij veel Nederlanders in het verkeerde keelgat schiet. Doel van deze discussie is allang voorbij geschoten. Mijnsinziens heeft het juist een tegenovergestelde werking dit te blijven herhalen. Hoe harder de toonzetting, hoe meer je de verspreiders van die racistenkaart in de kaart speelt. Want die zeggen dan, zie je wel?
Waar post ik dat?quote:Op zondag 29 mei 2016 09:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alleen duidelijk blanke mensen zouden een plekje in onze folklore moeten hebben?
Wat wil je nu zeggen?quote:Wie is hier nu de racist?
Wat zou dat moeten uitmaken dan?quote:Op zondag 29 mei 2016 09:48 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Nou, zoals ik al zei, het moet een neger voorstellen. En allang geen zwarte raaf meer of zo.
Jij hebt het over een onjuiste weergave van een fictief folklorepersonage.
Wat is er onjuist aan om een Moor als een Moor af te beelden? (nu noemt men het een Noord-Afrikaan) Ooit een blauwe Moor ontmoet of een stroopwafel Moor?quote:Op zondag 29 mei 2016 09:48 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Nou, zoals ik al zei, het moet een neger voorstellen. En allang geen zwarte raaf meer of zo.
En nog even een framepje plaatsen, want ottotje kan niet zonder natuurlijk. Even zittend op je hoge paard met de neus omhoog rechts weer eens wegzetten als domme tokkies...quote:Op zondag 29 mei 2016 02:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Trouwens is dit hele debacle te wijten aan een onderschatting en regelrechte afkeer van het vak geschiedenis. Grappig om rechtse fokkers te zien schuimbekken hierover, want cultuur, tradities, geschiedenis... dat zijn linkse hobbies die geen brood op de plank geven.
Waarom dan alle heisa tijdens de intochten? De hele zeurpietenbrigade brengt het anders wel zo met hun complete campagne.quote:Op zondag 29 mei 2016 00:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee .... dat is een neurotische reactie van mensen . Als iemand den Piet een racistische figuur vind dan zegt ie nog niet dat alle pietvierders racisten zijn .
Ik ben het niet helemaal met je eens, behalve natuurlijk dat het niet op agressieve wijze moet.quote:Op zondag 29 mei 2016 09:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat is er onjuist aan om een Moor als een Moor af te beelden? (nu noemt men het een Noord-Afrikaan) Ooit een blauwe Moor ontmoet of een stroopwafel Moor?
Het zou inhoudelijk om de rol van Zwarte Piet moeten gaan en niet over zijn uiterlijk. Die rol wordt voortdurend conform de tijdsgeest aangepast. Zwarte Piet vervult allang niet meer de rol als het hulpje van Sinterklaas of als de boeman die stoute kinderen afranselt en meeneemt naar Spanje.
Nogmaals, als een ruime meerderheid gekleurde Pieten wil dan zou deze discussie een andere toonzetting hebben. Maar het afdwingen of verbieden terwijl men de figuur in stand wil houden werkt averechts.
NL schiet in een verdediging omdat ze allemaal worden uitgemaakt voor racistische nakomelingen van slavenhouders. Alle agressie in dit onderwerp komt van de zeurpieten. Zonder hun frame, doordrammen en gekloot bij de intochten, had NL geen reactie gegeven.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat een slap gelul
Heel Nederland schoot in een neurose en de zwakste broeders onder ons gaan agressiet tot in het racistische te keer. Hun opgefoktheid is hun verantwoordelijkheid, maar het hangt wel samen met de hele nationale neurose.. Ga daar eens de oorzaak van die ZP-hufterigheid zoeken.
Hup Nederland op de bank bij Freud voor die neurose.... erzähl mal ...wie war ihre Jugend
[ afbeelding ]
Heb je de voorgaande posts gelezen? Of heb je een bron voor die 99%?quote:Op zondag 29 mei 2016 08:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Tegendraads. 99% van de mensen die het Sinterklaasfeest vieren is pro-Piet. Degene die anti-Piet zijn hebben sowieso weinig met het Sinterklaasfeest.
Sowieso vind 85% van NL het prima en hoeft het niet te veranderen.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:16 schreef Falco het volgende:
[..]
Heb je de voorgaande posts gelezen? Of heb je een bron voor die 99%?
Nee, heb ik verzonnen. En nu?quote:Op zondag 29 mei 2016 10:16 schreef Falco het volgende:
[..]
Heb je de voorgaande posts gelezen? Of heb je een bron voor die 99%?
Ik vraag om een bron omdat hier allerlei beweringen gedaan worden die tegenspreken van wat ik er van heb gelezen. Keer op keer vraag ik om bronnen, maar wordt ook telkens teleurgesteld door posters (jesuisdroppie geef ik nog enige tijd) die aftaaien en niet verder serieus in discussie willen gaan. Erg frusterend, vind je niet?quote:Op zondag 29 mei 2016 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sowieso vind 85% van NL het prima en hoeft het niet te veranderen.
Maar waarom vraag je om een bron als je het ook af kan met logisch nadenken? Denk je echt dat mensen het vieren die er geen fuk mee te maken willen hebben? Beetje stompzinnig..
met een Dquote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Helpppp is de Nederlandse cultuur vernietigt ? Wanneer was dat dan ?
Nemand zegt mij ook iets
Het gaat 'm niet zozeer om de kleur zwart zelf maar om de betekenis die die kleur in dit verhaal heeft.quote:Op zondag 29 mei 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, het heeft niets met koppigheid te maken. Het heeft te maken met de onjuiste weergave over een fictief folklorepersonage (die overigens in niet-blanke culturen ook in het zwart wordt afgebeeld)
Boerenklompen dansen is ook grotendeels verdwenen uit onze samenleving. Is dat ook triest en gevaarlijk? We zijn er gewoon zelf bij wanneer dit soort trends zich voordoen en scheppen continu een nieuwe set van tradities en erfgoed. Is toch niet erg?quote:Op zondag 29 mei 2016 10:27 schreef Onnoman het volgende:
het feit is gewoon dat door de multiculturele samenleving het nationaal erfgoed verdwijnt
en vooral de manier waarop is triest en gevaarlijk..
neenee.. het is meer de indirectie beschuldiging naar het Nederlands volk dat wij allemaal racisten zijn.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat 'm niet zozeer om de kleur zwart zelf maar om de betekenis die die kleur in dit verhaal heeft.
moet je zelf ook om je reactie lachen? Of ben je gewoon aan het trollen?quote:Op zondag 29 mei 2016 10:32 schreef Falco het volgende:
[..]
Boerenklompen dansen is ook grotendeels verdwenen uit onze samenleving. Is dat ook triest en gevaarlijk? We zijn er gewoon zelf bij wanneer dit soort trends zich voordoen en scheppen continu een nieuwe set van tradities en erfgoed. Is toch niet erg?
Zolang er hiervan uit geen zwarte pieten politie wordt opgericht die eigenhandig smink verwijdert zie ik het eerlijk gezegd nog niet echt voor me dat bijvoorbeeld in Waspik of Oude Pekela de zwarte piet figuur drastisch verandert. Dat de NPO politiek correct gaat zijn kan ik me wel voorstellen, maar ergens op een basisschool in Schubbekutteveen niet.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:27 schreef Onnoman het volgende:
het feit is gewoon dat door de multiculturele samenleving het nationaal erfgoed verdwijnt
Hoezo? Ik ben bloedserieus.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:35 schreef Onnoman het volgende:
[..]
moet je zelf ook om je reactie lachen? Of ben je gewoon aan het trollen?
Die verdwijnen toch helemaal niet door zp aan te passen.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:27 schreef Onnoman het volgende:
Dit klopt inderdaad volgens dit nieuwsbericht van nu.nl: http://www.nu.nl/sinterkl(...)zwarte-piet-aan.htmlquote:Op zondag 29 mei 2016 10:39 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zolang er hiervan uit geen zwarte pieten politie wordt opgericht die eigenhandig smink verwijdert zie ik het eerlijk gezegd nog niet echt voor me dat bijvoorbeeld in Waspik of Oude Pekela de zwarte piet figuur drastisch verandert. Dat de NPO politiek correct gaat zijn kan ik me wel voorstellen, maar ergens op een basisschool in Schubbekutteveen niet.
Er is niet één vorm, het feest kent verschillende verschijningsvormen met verschillende Pieten. Dat is plaatsgebonden, hoe het wordt gevierd.quote:Op zondag 29 mei 2016 07:52 schreef Falco het volgende:
[..]
Hoe lang bestaat volgens jou de huidige vorm waarin zwarte piet zich manifesteert?
Die middenweg is volkomen zoek, maar uiteindelijk toch aangeboden. Er kwamen alternatieve gekleurde Pieten. Volgens mij had je in 2004 al de eerste gekleurde Regenboog Piet. Er kwam zelfs een Zwarte Sinterklaas naast de bestaande die de gelijkwaardigheid tussen beide folklorefiguren moest aantonen. Tja, wat wil je nog meer?quote:Op zondag 29 mei 2016 10:11 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik ben het niet helemaal met je eens, behalve natuurlijk dat het niet op agressieve wijze moet.
En er niets mis is met tijdsgeest idd.
De toon die de media gezet heeft voor deze discussie, was sowieso vreselijk fout. Het domste wat je kunt doen is mensen het gevoel geven dat ze slavernij verheerlijken.
En door dan alle extremisten (van beide kampen) een podium te geven, is die middenweg helemaal ver te zoeken.
Geen neger en geen raaf is het, maar een demoon, de duivel. Die wordt ook steevast als zwart neergezet (op oude schilderijen). Bek rood van het bloed.quote:Op zondag 29 mei 2016 09:48 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
dan zou ik overwegen weer terug naar school te gaanquote:
komt omdat er alleen nog maar vrouwen in het basisonderwijs zitten..quote:Op zondag 29 mei 2016 10:41 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit klopt inderdaad volgens dit nieuwsbericht van nu.nl: http://www.nu.nl/sinterkl(...)zwarte-piet-aan.html
TR gemacht. Je gaat maar normaal discussiëren vanaf nuquote:Op zondag 29 mei 2016 10:52 schreef Onnoman het volgende:
[..]
dan zou ik overwegen weer terug naar school te gaan
Nee, het ging al mis bij de eerste intocht op tv. Zwart als gezichtskleur is niet goed op een zwartwit tv, omdat de mimiek dan niet is te zien. Toen werd Piet bruin gemaakt en ging hij op een neger lijken.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die middenweg is volkomen zoek, maar uiteindelijk toch aangeboden. Er kwamen alternatieve gekleurde Pieten. Volgens mij had je in 2004 al de eerste gekleurde Regenboog Piet. Er kwam zelfs een Zwarte Sinterklaas naast de bestaande die de gelijkwaardigheid tussen beide folklorefiguren moest aantonen. Tja, wat wil je nog meer?
doe ik dat ook op jouw reactie..quote:Op zondag 29 mei 2016 10:56 schreef Falco het volgende:
[..]
TR gemacht. Je gaat maar normaal discussiëren vanaf nu.
Wat jou betreft is die beschuldiging misschien wel terecht.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:33 schreef Onnoman het volgende:
[..]
neenee.. het is meer de indirectie beschuldiging naar het Nederlands volk dat wij allemaal racisten zijn.
Als er 1 onschuldig feest is, is het het sinterklaasfeest wel
Er is idd initiatief getoond, met allerlei heisa wel en gedoe eromheen, meestal veroorzaakt idd door een klein groepje extremisten die of het initiatief niet waarderen (anti) of fel tegen zijn (pro).quote:Op zondag 29 mei 2016 10:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die middenweg is volkomen zoek, maar uiteindelijk toch aangeboden. Er kwamen alternatieve gekleurde Pieten. Volgens mij had je in 2004 al de eerste gekleurde Regenboog Piet. Er kwam zelfs een Zwarte Sinterklaas naast de bestaande die de gelijkwaardigheid tussen beide folklorefiguren moest aantonen. Tja, wat wil je nog meer?
Toch blijven tegenstanders doorzeuren over Zwarte Piet en hem racisme toe-eigenen. Ondanks dat ze in een rechtszaal zo'n verbod niet hebben weten te bewerkstelligen. Op een gegeven moment is het ook genoeg. Veel Nederlanders willen een Zwarte Piet op hun Sinterklaasfeest. Bovendien staat het ieder vrij om de Pieten zelf in te kleuren. Dat lijkt mij voldoende ruimte en aanpassing.
Maar deze discussie gaat inmiddels niet meer over Zwarte Piet en ik vraag me af of het ooit over Zwarte Piet ging. De discussie verwoord het gepolariseerde gevoel tussen verschillende etniciteiten waarbij de extremen inmiddels het woord voeren. De een meet zich een slachtofferrol aan en de ander zegt zich niet te herkennen in een dadersprofiel. Een ja-nietus dus.
Ik vind niet dat Zwarte Piet op een duivel lijkt.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Geen neger en geen raaf is het, maar een demoon, de duivel. Die wordt ook steevast als zwart neergezet (op oude schilderijen). Bek rood van het bloed.
Talloze fictieve figuren die uit het dodenrijk komen, worden zwart afgebeeld. Zo ook Zwarte Piet.
Negers op oude schilderijen zijn doorgaans (donker)bruin.
Niet meer, want dat was zogenaamd niet goed voor de tere kinderziel. Hij moet zak en roe weer terugkrijgen en zich niet langer als clown of acrobaat gedragen - daar hebben we Bassie en Adriaan al voor. Steenkool in de schoenen doen bij kinderen die het verdienen, dat is zijn werk. Vruchtbaarheid verspreiden.quote:Op zondag 29 mei 2016 11:13 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik vind niet dat Zwarte Piet op een duivel lijkt.
Hij lijkt niet op Krampus of zo.
Sunneklaas heeft dan wel weer meer overeenkomsten met de Krampus- traditie, dacht ik.
Daar zijn de meningen, onder de pro Pieten alleen al, over verdeeld.quote:Op zondag 29 mei 2016 12:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet meer, want dat was zogenaamd niet goed voor de tere kinderziel. Hij moet zak en roe weer terugkrijgen en zich niet langer als clown of acrobaat gedragen - daar hebben we Bassie en Adriaan al voor. Steenkool in de schoenen doen bij kinderen die het verdienen, dat is zijn werk. Vruchtbaarheid verspreiden.
Weg met dat keurige pagepakje, dat Amsterdamse aanstellerige, terug naar het boerenfeest dat het ooit was en in sommige dorpen nog steeds is.
Domheid? Jouw woorden. Ik noem het hypocriet. Cultuur wordt steevast weggezet als een linkse hobby, maar met Zwarte Piet ligt dat ineens allemaal anders.quote:Op zondag 29 mei 2016 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En nog even een framepje plaatsen, want ottotje kan niet zonder natuurlijk. Even zittend op je hoge paard met de neus omhoog rechts weer eens wegzetten als domme tokkies...
Het leven van otto.
Het Sinterklaasfeest verdwijnt toch niet als een paar Pieten zich in een andere kleur schminkenquote:Op zondag 29 mei 2016 13:33 schreef Achterhoker het volgende:
Nog even en het Sinterklaasfeest is helemaal weg. Prima maar mijn enthousiasme richting (gekleurde) mede- en buitenlanders wordt er niet beter op. Door dit soort ongein moet je er niet van opkijken dat je niet wordt aangenomen ergens op basis van je huidskleur.
Als je stel "Zwarte Piet is racisme" dan impliceer je daar toch mee, dat alle mensen die Zwarte Piet ook maar enigszins een warm hart toedragen, racisten zijn?quote:Op zondag 29 mei 2016 10:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom dan alle heisa tijdens de intochten? De hele zeurpietenbrigade brengt het anders wel zo met hun complete campagne.
als dezelfde groepen constant maar blijven zuigen en irriteren en zelf niks bijdragen dan neemt de coulance en geduld ook af.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Het Sinterklaasfeest verdwijnt toch niet als een paar Pieten zich in een andere kleur schminken
Wat is dit voor dramaqueen-gedoe
quote:Op zondag 29 mei 2016 13:39 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als je stel "Zwarte Piet is racisme" dan impliceer je daar toch mee, dat alle mensen die Zwarte Piet ook maar enigszins een warm hart toedragen, racisten zijn?
en zwarte piet is aardig, behulpzaam, werkt hard en sluipt je huis in om cadeau's te brengen.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:39 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als je stel "Zwarte Piet is racisme dan impliceer je daar toch mee, dat alle mensen die Zwarte Piet ook maar enigszins een warm hart toedragen, racisten zijn?
Ik ben "pro Zwarte Piet"quote:Op zondag 29 mei 2016 13:40 schreef flibber het volgende:
[..]
en zwarte piet is aardig, behulpzaam, werkt hard en sluipt je huis in om cadeau's te brengen.
hoe herkennen negers zich in dat beeld?
als zulke mensen je uit maken voor racist is dat gewoon een compliment.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik ben "pro Zwarte Piet"
Dus ik ben in de ogen van " anti-Zwarte-Pieten"een racist.
Dat bedoel ik te zeggen.
euhm hoe is dat tegendraads dat we hier Sinterklaas vieren met zwarte pieten ? dat deed ik in de jaren 80 alquote:
Het is ook heel erg generaliserend, want je noemt in één adem dus een hele boel mensen racisten. Ik denk dat daarom de meeste mensen nu zo boos zijn.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:43 schreef flibber het volgende:
[..]
als zulke mensen je uit maken voor racist is dat gewoon een compliment.
Ze denken dat racisme, discriminatie, nazi, hitler, nog maar enige indruk achter laat zoals dat vroeger wel zo was.
Complimenten voor deze post. Een lichtpuntje in deze donkere reeksquote:Op zondag 29 mei 2016 13:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het is ook heel erg generaliserend, want je noemt in één adem dus een hele boel mensen racisten. Ik denk dat daarom de meeste mensen nu zo boos zijn.
Dat denk ik, daar heb ik geen onderzoek naar gedaan.
Ook op Sylvana Simons en Die Quincy euh.......Garcia?
Daarna wordt er telkens meer olie op het vuur gegooid, tot niemand het vuur meer kan doven.
Het is eigenlijk verschrikkelijk. Het heeft alleen maar meer agressie veroorzaakt.
Terwijl ik vroeger als kind mijn amandelen uit mijn keel stond te zingen voor Zwarte Piet.
Ik snap soms niks meer van deze wereld.
Dank je welquote:Op zondag 29 mei 2016 14:03 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Complimenten voor deze post. Een lichtpuntje in deze donkere reeks
quote:Op zondag 29 mei 2016 14:01 schreef DrDentz het volgende:
Zwarte Piet moet blijven en wie het niet met me eens is is gewoon een domme kankerlul en moet het land uit.nl
Dat bloed dan langzaam dood dat zeg ik je nu al.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Het Sinterklaasfeest verdwijnt toch niet als een paar Pieten zich in een andere kleur schminken
Wat is dit voor dramaqueen-gedoe
Dat doet het toch wel helaas. Sinterklaas is nu al verworden tot een tokkiefeest, alleen echte racisten vieren straks nog Sinterklaas, met Rotterdam Terror Corps muziek erbij en bomberjacks aan met Nederlandse vlaggen erop.quote:Op zondag 29 mei 2016 14:09 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Dat bloed dan langzaam dood dat zeg ik je nu al.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |