Dat klopt. Maar als de ex-medewerker een zaak aanspant, dan zou het nog best lastig kunnen zijn om je gelijk aan te tonen. Voor de zekerheid een dossier opbouwen in dit geval en duidelijke beschrijvingen opnemen van wat er gebeurt, gewoon om jezelf in te dekken, kan in een dergelijk geval geen kwaad volgens mij.quote:Op maandag 30 november 2015 10:11 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens is gelovig zijn wat anders dan evangelisch gedrag vertonen. De wet biedt mensen echt niet de vrijheid om zich tijdens het werk bezig te houden met het bekeren van collega's.
Dit dus.quote:
Je stinkt uit je muil in onze beleving.quote:Op maandag 30 november 2015 10:04 schreef Janneke141 het volgende:
Beëindiging in de proeftijd mag zonder opgave van redenen. Maar dat zal voorzichtig moeten gebeuren inderdaad.
-edit- excuus, dat is ook niet helemaal waar. Als de (ex-)medewerker erom vraagt moet de werkgever een reden geven.
Leesvoer:
http://www.arbeidsrechter(...)-arbeidsovereenkomst
Uitkijken dus.
ben je degene die moet beslissen over een eventuele beeindiging van het contract binnen de proefperiode?quote:Op maandag 30 november 2015 10:01 schreef Ploert. het volgende:
de afgelopen maanden zit ik op mijn werk met een stuitend probleem.
je mag niet iemand geen contract aanbieden wegens een religie, maar wel wegens gedrag, omgang met collega's, ruzies en haar eisen dat anderen zich aan haar aanpassen..quote:Hoe zit dit juridisch vraag ik me af? Zitten wij fout is wij om deze reden geen vast contract aanbieden? Of doen we dan aan discriminatie?
misschien vinden ze het wel een hele mooie collage voor aan de muur. weet jij veel?quote:Op maandag 30 november 2015 11:58 schreef hottentot het volgende:
Eigenlijk snap ik werkelijk waar niet waarom die "collage" er niet al uit getrapt is.
Pak er twee balken bij en de collega kan het lijden van Jezus ondergaan, schijnt voor sommige religekkies het ultieme genot te zijn.quote:Op maandag 30 november 2015 12:15 schreef Gunner het volgende:
[..]
misschien vinden ze het wel een hele mooie collage voor aan de muur. weet jij veel?
Dan mag helemaal niet.quote:Op maandag 30 november 2015 10:01 schreef Ploert. het volgende:
de afgelopen maanden zit ik op mijn werk met een stuitend probleem.
Haar proefperiode loopt nog een maand,
Jep, was me wel opgevallen en ik ga voor optie 2. Win ik de koelkast?quote:Op maandag 30 november 2015 12:19 schreef hottentot het volgende:
Nog niemand die dit is opgevallen
[..]
Dan mag helemaal niet.
Mogelijkheden:
1: Informatie van TS klopt niet.
2: TS doet huiswerk of lult uit zijn nek.
3: Werkgever overtreed de wet en werknemer heeft inmiddels een normaal contract.
Dat TS verder alleen nog maar in KLB heeft gepost zal ik niet benoemen..![]()
Bij Fok! Mag je bij enquete's geen prijzen weggevenquote:Op maandag 30 november 2015 12:23 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Jep, was me wel opgevallen en ik ga voor optie 2. Win ik de koelkast?
Inlevingsvermogen kan dus duidelijk aan beide kanten ontbrekenquote:Op maandag 30 november 2015 12:35 schreef pokkerdepok het volgende:
ik snap al niet dat jullie haar stilte geven voor de lunch. ik zou dat niet accepteren, persoonlijk. als je stilte wilt voor de lunch, ga je maar apart in een kamer zitten.
inlevingsvermogen heb ik genoeg, alleen geen wil om aan religieuze rituelen mee te doen. daar moet toch begrip voor kunnen zijn?quote:Op maandag 30 november 2015 12:48 schreef Mark het volgende:
[..]
Inlevingsvermogen kan dus duidelijk aan beide kanten ontbreken
Een proeftijd mag 2 maanden duren hoor.quote:Op maandag 30 november 2015 12:19 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan mag helemaal niet.
Mogelijkheden:
3: Werkgever overtreed de wet en werknemer heeft inmiddels een normaal contract.
Dat TS verder alleen nog maar in KLB heeft gepost zal ik niet benoemen..![]()
Je kan niet even tien seconden je mond houden om iemand de gelegenheid te geven in stilte te bidden voor het eten?quote:Op maandag 30 november 2015 14:28 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
inlevingsvermogen heb ik genoeg, alleen geen wil om aan religieuze rituelen mee te doen. daar moet toch begrip voor kunnen zijn?
Meerdere maanden + 1 maand = ?quote:Op maandag 30 november 2015 14:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een proeftijd mag 2 maanden duren hoor.
Of eerst gedetacheerd en daarna in dienst bij bedrijf?
Absoluut niet. Dan ga je maar apart zitten.quote:Op maandag 30 november 2015 14:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kan niet even tien seconden je mond houden om iemand de gelegenheid te geven in stilte te bidden voor het eten?
liever niet nee. net zoals zij niet gewoon kan gaan eten zonder te bidden, waarschijnlijk.quote:Op maandag 30 november 2015 14:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kan niet even tien seconden je mond houden om iemand de gelegenheid te geven in stilte te bidden voor het eten?
Belachelijk.quote:Op maandag 30 november 2015 14:33 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Absoluut niet. Dan ga je maar apart zitten.
Ik vind het belachelijk dat jij het normaal vindt dat zo'n religieuze dwingeland de rest van haar collega's opdringt stil te zijn zodat zij in gesprek kan met haar fantasievriendje.quote:
Je woordkeuze zegt al genoeg.quote:Op maandag 30 november 2015 14:36 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijk dat jij het normaal vindt dat zo'n religieuze dwingeland de rest van haar collega's opdringt stil te zijn zodat zij in gesprek kan met haar fantasievriendje.
Makkelijk als je verder geen werkbaar argument hebt. Maar voor de lol, waarom moet 10 man de mond houden zodat één iemand kan bidden?quote:
Contradictio in terminisquote:Op maandag 30 november 2015 14:34 schreef pokkerdepok het volgende:
zie mij desnoods als een atheist, met zijn eigen religieuze rituelen
Om dezelfde reden als dat anderen hun mond houden als jij je bek opentrekt?quote:Op maandag 30 november 2015 14:40 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Makkelijk als je verder geen werkbaar argument hebt. Maar voor de lol, waarom moet 10 man de mond houden zodat één iemand kan bidden?
Amenquote:Op maandag 30 november 2015 14:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Om dezelfde reden als dat anderen hun mond houden als jij je bek opentrekt?
Puur, uit respect om de ander zijn moment te geven, of dat nou om bidden of je vuige mening te verkondigen?
Kom op zeg. Het gaat om 10 seconden. Als je dát respect al niet kunt opbrengen.
Absoluut niet. Het is anderen dwingen jouw geloof te respecteren. Als jij zo nodig als enige van elf man wilt bidden, dan ga je maar even apart zitten.quote:Op maandag 30 november 2015 14:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Om dezelfde reden als dat anderen hun mond houden als jij je bek opentrekt?
Puur, uit respect om de ander zijn moment te geven, of dat nou om bidden of je vuige mening te verkondigen?
Kom op zeg. Het gaat om 10 seconden. Als je dát respect al niet kunt opbrengen.
nee, je snapt niet wat ik zeg.quote:
Wat nou dwingen, mept-ie erop als je je schuur opentrekt?quote:Op maandag 30 november 2015 14:56 schreef IntensiveGary het volgende:
Het is anderen dwingen jouw geloof te respecteren.
En als het er nou twee waren geweest? Of vijf?quote:Als jij zo nodig als enige van elf man wilt bidden, dan ga je maar even apart zitten.
Nee, als atheist heb je niet toch een soort van religie.quote:Op maandag 30 november 2015 14:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee, je snapt niet wat ik zeg.
ik heb geen religie, maar dan moet ik me volgens jou dus aanpassen aan mensen MET religie.
dus toen zei ik; zie mij desnoods als een atheist. dan heb ik ook een soort religie, en dan is mijn religieuze uiting dus niet minder belangrijk dan die van een christen.
Het is juist een vorm van evangeliseren, of in ieder geval opdringerig. Hou geloof lekker voor jezelf. Je kunt gewoon in stilte bidden. Rare aandachttrekkerij; "Kijk mij eens even vroom zijn".quote:Op maandag 30 november 2015 15:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Wat nou dwingen, mept-ie erop als je je schuur opentrekt?
Het evangeliseren is weer wat anders, maar als je als atheïst de wens van een ander om even in stilte te bidden niet kunt opbrengen, hoop ik dat niemand ook maar de moeite doet naar jou te luisteren. Zodat je kunt ervaren hoe het is respectloos behandeld te worden.
[..]
En als het er nou twee waren geweest? Of vijf?
daar komt het dus op neer; ik moet me maar weer aanpassen aan een gelovig iemand.quote:Op maandag 30 november 2015 15:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, als atheist heb je niet toch een soort van religie.
Een beetje rekening met elkaar houden lijkt mij niet verkeerd, niemand gaat dood aan een keertje 10 seconde zijn mond houden.
Maar in dit geval kan ik begrijpen dat het botst, dit gaat vele malen verder dan wat rekening met elkaar houden, het gaat om iemand die eist en lastig valt.
Denk dat je zo iemand makkelijk eruit kan mikken in die proeftijd, het past toch ook gewoon niet in de groep?
Dat heet samenleven, mensen zullen vast en zeker ook wel regelmatig rekening houden met jou.quote:Op maandag 30 november 2015 15:06 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
daar komt het dus op neer; ik moet me maar weer aanpassen aan een gelovig iemand.
is maar 10 seconde, is maar 2 kerstdagen, is maar elke zondag, is maar de grondwet die naar god zweert.... hou toch op, we leven in 2015.
geen zin meer in.
Ik wil wel naar een samenleving zonder geloofquote:Op maandag 30 november 2015 15:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat heet samenleven, mensen zullen vast en zeker ook wel regelmatig rekening houden met jou.
Wil je werkelijk toe naar een samenleving waarin ieder met zijn middelvinger naar elkaar zwaait ipv soms even wat rekening met elkaar houdt?
Je wil dus vooral dat iedereen rekening houdt met jou en jouw wereldbeeld? Dat iedereen braaf zich conformeert aan dat wereldbeeld? Want als iedereen dat geloof losliet en net as jou was was het een paradijs op aarde toch?quote:Op maandag 30 november 2015 15:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik wil wel naar een samenleving zonder geloof
En als er 1 iemand wil dat de rest van de kantine stil is als hij bid voor het eten dan flikkert hij maar op naar een christelijk bedrijf.
Leer lezen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Je wil dus vooral dat iedereen rekening houdt met jou en jouw wereldbeeld? Dat iedereen braaf zich conformeert aan dat wereldbeeld? Want als iedereen dat geloof losliet en net as jou was was het een paradijs op aarde toch?
Weet je zeker dat je atheist wil blijven, want het past perfect bij deze evangelistische persoon van de OP
grappig hoe jij dit alleen maar vanuit een hoek kan zien. zolang ik me maar aanpas aan religie, is het samenleven, maar als ik aanpassing van deze religies vraag, dan sta je op je kop.quote:Op maandag 30 november 2015 15:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat heet samenleven, mensen zullen vast en zeker ook wel regelmatig rekening houden met jou.
Wil je werkelijk toe naar een samenleving waarin ieder met zijn middelvinger naar elkaar zwaait ipv soms even wat rekening met elkaar houdt?
Soms wat rekening met elkaar houden doe ik met liefde, in de vorm van iemand helpen de deur open houden, wat dozen tillen of een paar uur werk overnemen. Mijn gesprek stoppen voor iemand in een groep van 12 omdat deze even stil op een stoel wil zitten en naar beneden wil kijken? Nee, daarvoor is bidden niet speciaal genoeg voor. Gelovigen vinden het speciaal dan moeten ze er zelf wat voor doen om dit ritueel te kunnen doen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Eisen gaat dan ook wat ver, daar ben ik het mee eens.quote:Op maandag 30 november 2015 15:13 schreef hottentot het volgende:
[..]
Leer lezen.
Die gast gaat maar bidden, zal mij een zorg zijn, maar ga niet eisen dat ik stil moet zijn.
Nee, en dat kan ook best een keertje, maar niet elke dag met een flinke groep.quote:Op maandag 30 november 2015 15:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Eisen gaat dan ook wat ver, daar ben ik het mee eens.
Maar gewoon rekening met elkaar houden en dus als het gevraagd wordt of je het merkt even stil zijn ga je echt niet dood aan.
Bij 1 op 1quote:Op maandag 30 november 2015 15:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Eisen gaat dan ook wat ver, daar ben ik het mee eens.
Maar gewoon rekening met elkaar houden en dus als het gevraagd wordt of je het merkt even stil zijn ga je echt niet dood aan.
Ik zie het echt niet maar vanuit 1 hoek. En geen enkel christen houdt rekening met jou? Leven we werkelijk in hetzelfde land, want ik merk hele andere dingen op.quote:Op maandag 30 november 2015 15:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
grappig hoe jij dit alleen maar vanuit een hoek kan zien. zolang ik me maar aanpas aan religie, is het samenleven, maar als ik aanpassing van deze religies vraag, dan sta je op je kop.
geen enkele christen houdt rekening met mij, als het om uitoefening van zijn geloof gaat. en onze maatschappij wordt al eeuwen gedwongen in een christelijk raamwerk vast te zitten. heel veel eeuwen.
laten we dat eerst maar eens helemaal afschaffen, dan zien we verder.
vertel.quote:Op maandag 30 november 2015 15:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie het echt niet maar vanuit 1 hoek. En geen enkel christen houdt rekening met jou? Leven we werkelijk in hetzelfde land, want ik merk hele andere dingen op.
Dit dus.quote:Op maandag 30 november 2015 15:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
grappig hoe jij dit alleen maar vanuit een hoek kan zien. zolang ik me maar aanpas aan religie, is het samenleven, maar als ik aanpassing van deze religies vraag, dan sta je op je kop.
geen enkele christen houdt rekening met mij, als het om uitoefening van zijn geloof gaat. en onze maatschappij wordt al eeuwen gedwongen in een christelijk raamwerk vast te zitten. heel veel eeuwen.
laten we dat eerst maar eens helemaal afschaffen, dan zien we verder.
En dit ook.quote:Op maandag 30 november 2015 15:14 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
[..]
Soms wat rekening met elkaar houden doe ik met liefde, in de vorm van iemand helpen de deur open houden, wat dozen tillen of een paar uur werk overnemen. Mijn gesprek stoppen voor iemand in een groep van 12 omdat deze even stil op een stoel wil zitten en naar beneden wil kijken? Nee, daarvoor is bidden niet speciaal genoeg voor. Gelovigen vinden het speciaal dan moeten ze er zelf wat voor doen om dit ritueel te kunnen doen.
Hoezo 1 kant op? Als het iemand is zoals in de OP beschreven staat vind ik het te ver gaan en vind ik dat dit persoon aan moet passen, in moet dimmen. Sterker nog, vind het meer dan begrijpelijk dat zo iemand eruit gewerkt wordt.quote:Op maandag 30 november 2015 15:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij 1 op 1
Bij 1 op 10
Bij 1 op 100
Waar ligt de grens.
Hij wil bidden ik wil praten, ieder zijn ding, ik spuug hem niet in zijn nek omdat hij bid, hij spuugt mij niet in mijn gezicht omdat ik niet stil wil zijn.
Jij predikt verdraagzaamheid, maar wel naar 1 kant toe.
Vertel mij maar eens hoe jij je continu zo afschuwelijk aan moet passen aan christenen, wat die nare christenen in je dagelijks leven allemaal doen, want volgens jou houden ze geen enkele rekening met je.quote:
verplichte zondagsrust (okee, met veel strijd komt daar nu langzaam iets verzoepeling in..)quote:Op maandag 30 november 2015 15:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Vertel mij maar eens hoe jij je continu zo afschuwelijk aan moet passen aan christenen, wat die nare christenen in je dagelijks leven allemaal doen, want volgens jou houden ze geen enkele rekening met je.
Zondag is een normale dag, op deze dag kan gerust gewerkt worden. Wedden dat er meer dan 1000 christenen waren die dachten dat de wereld verging en dat ze als kleine peuters zaten te schreeuwen dat zondag heilig was en dat we dan niet naar de winkel mochten gaan om boodschappen te halen?quote:Op maandag 30 november 2015 15:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Vertel mij maar eens hoe jij je continu zo afschuwelijk aan moet passen aan christenen, wat die nare christenen in je dagelijks leven allemaal doen, want volgens jou houden ze geen enkele rekening met je.
In het openbaar je geloof uitdragen is overdreven theïsme. Normale mensen inwrijven hoe speciaal jij en je geloof zijn. Hou dat gewoon lekker voor je, dan heb je ook geen last van negatieve reacties.quote:Op maandag 30 november 2015 15:18 schreef erodome het volgende:
Overdreven anti theisme, gewoon omdat het kan.
Leg jij eens uit hoe christenen rekening moeten houden met atheisten.quote:Op maandag 30 november 2015 15:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie het echt niet maar vanuit 1 hoek. En geen enkel christen houdt rekening met jou? Leven we werkelijk in hetzelfde land, want ik merk hele andere dingen op.
De zondagsrust is al een tijdje niet meer zozeer een gelovig iets en verdwijnt al steeds meer.quote:Op maandag 30 november 2015 15:20 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
verplichte zondagsrust (okee, met veel strijd komt daar nu langzaam iets verzoepeling in..)
verplichte kersmis en andere chistelijke feestdagen.
eisen dat ik mn mond houd aan tafel als er gebid wordt.
Een vloekje hier en daar, meningen dat geloof dom is, andere gewoontes evt en ga zo maar door.quote:Op maandag 30 november 2015 15:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Leg jij eens uit hoe christenen rekening moeten houden met atheisten.
Dat is doodnormaal theisme, aangezien dat je hele leven behelst. Dat jij het ziet als inwrijven is jouw probleem, hou het daar.quote:Op maandag 30 november 2015 15:21 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
In het openbaar je geloof uitdragen is overdreven theïsme. Normale mensen inwrijven hoe speciaal jij en je geloof zijn. Hou dat gewoon lekker voor je, dan heb je ook geen last van negatieve reacties.
- Is geen vorm van rekening houden. Dat is heel simpel kantiaans respect voor de autonomie en persoonlijke vrijheid van een ander wezen.quote:
- Is geen vorm van rekening houden. Dat is heel simpel kantiaans respect voor de autonomie en persoonlijke vrijheid van een ander wezen.quote:meningen dat geloof dom is,
- Is geen vorm van rekening houden. Dat is heel simpel kantiaans respect voor de autonomie en persoonlijke vrijheid van een ander wezen.quote:andere gewoontes evt en ga zo maar door.
Wat jij beschrijft zijn niet eens aanpassingen. Het is gewoon bemiddeld door andermans gedrag te negeren. Dat is geen aanpassing.quote:Ik zeg niet dat dit om enorme aanpassingen gaat, ook dat heet gewoon fatsoenlijk samenleven.
Dat is de enige aanpassing die ik heb gehoord in je betoog tot zo ver en het moet komen van de atheist.quote:Maar even stil zijn zodat iemand kan bidden is ook geen grote aanpassing.
Het is niet aan jou om te bepalen of iets al dan niet een grote aanpassing is. Voor mij is het Christendom iets walgelijks en kwaadaardigs. Ik ga daar geen stilte voor opbrengen. Geen moment. En nee, ik zal niemand aanvallen op aanspreken op zijn geloof, totdat men van mij aanpassingen verlangt. Geloof houd je maar lekker achter de voor- of kerkdeur.quote:Op maandag 30 november 2015 15:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Een vloekje hier en daar, meningen dat geloof dom is, andere gewoontes evt en ga zo maar door.
Ik zeg niet dat dit om enorme aanpassingen gaat, ook dat heet gewoon fatsoenlijk samenleven. Maar even stil zijn zodat iemand kan bidden is ook geen grote aanpassing.
Er is niets normaals aan anderen lastigvallen met je geloof.quote:Op maandag 30 november 2015 15:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is doodnormaal theisme, aangezien dat je hele leven behelst. Dat jij het ziet als inwrijven is jouw probleem, hou het daar.
er is wel verplichte zondagsrust, er is ook verplichte kerstmis, en ook pasen en hemelvaart en pinksteren (scholen/winkels dicht of aangepast)quote:Op maandag 30 november 2015 15:23 schreef erodome het volgende:
[..]
De zondagsrust is al een tijdje niet meer zozeer een gelovig iets en verdwijnt al steeds meer.
Verplichte kerstmis is er niet, wel dat er bedrijven zijn die dicht gaan omdat veel werknemers dan vrij willen (en dat bij andere bedrijven ook zo is). Je kan met gemak een bedrijf vinden die gewoon doorgaat met kerst, verplicht is dat dus zeer zeker niet. Andere christelijke feestdagen al helemaal niet zelfs.
Vele christenen die ik ken vragen niet om stilte trouwens, een enkeling doet dat wel, meestal met een vriendelijke vraag en altijd zonder nare consequentie's als je het niet doet (nou ja, misschien vinden ze je dan minder aardig).
Dus, tja....
Je hebt even gemist dat Kerst/pasen/pinksteren/hemelvaart nationale feestdagen zijn en dat het voor een meerderheid van de werknemers helemaal geen keuze is.quote:Op maandag 30 november 2015 15:23 schreef erodome het volgende:
Verplichte kerstmis is er niet, wel dat er bedrijven zijn die dicht gaan omdat veel werknemers dan vrij willen (en dat bij andere bedrijven ook zo is). Je kan met gemak een bedrijf vinden die gewoon doorgaat met kerst, verplicht is dat dus zeer zeker niet. Andere christelijke feestdagen al helemaal niet zelfs.
Ik vind het vooral tekenend dat je inderdaad door hebt dat het voor christenen al een ondragelijk idee is dat er mensen rondlopen die gebruik maken van dezelfde vrijheid die iedereen heeft. Dat dat mensen met andere meningen al gezien wordt als iets moeilijks waar je rekening mee moet houden en je leven aan moet aanpassen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:36 schreef erodome het volgende:
Nou, gaan jullie maar lekker anti theisten met z'n allen. Arme getraumatiseerde schapen omdat je heel misschien soms gevraagd wordt even 10 seconde stil te zijn![]()
Echt, als je tijd hebt om je om dat soort dingen zo druk te maken heb je een verdomd goed leven. Tel je zegeningen en maak je niet zo druk. Leef en laat leven![]()
![]()
Dat is natuurlijk net zo goed om te draaien. Waarom is 1 persoon die stilte wil voor het eten belangrijker dan 10 die dat niet willen? Waarom moeten die 10 daar dan ineens 'respect' voor hebben? Ik zou eerder stellen dat de ene persoon met een afwijkend gebruik zich maar aan moet passen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:36 schreef erodome het volgende:
Nou, gaan jullie maar lekker anti theisten met z'n allen. Arme getraumatiseerde schapen omdat je heel misschien soms gevraagd wordt even 10 seconde stil te zijn![]()
Echt, als je tijd hebt om je om dat soort dingen zo druk te maken heb je een verdomd goed leven. Tel je zegeningen en maak je niet zo druk. Leef en laat leven![]()
![]()
Ach, we zijn het niet met je eens en dan zijn we opeens getraumatiseerde schapen. Tot zover het respect voor anderen..quote:Op maandag 30 november 2015 15:36 schreef erodome het volgende:
Overdrijven ben je erg goed in of niet soms? Had het over samenleven, de kleine aanpassingen die dat van elkaar vraagt (en die ik dus als geen enkele moeite zie). Jij maakt er ondragelijk van omdat jij zo naar gelovigen kijkt blijkbaar.quote:Op maandag 30 november 2015 15:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vind het vooral tekenend dat je inderdaad door hebt dat het voor christenen al een ondragelijk idee is dat er mensen rondlopen die gebruik maken van dezelfde vrijheid die iedereen heeft. Dat dat al gezien wordt als rekening houden en aanpassen.
Maar zodra een christen eist dat iedereen om hen heen stil is op hun gezette tijden en op hun voorwaarden dan is dat gewoon ineens basislesje respect en moeten die atheisten niet zo zeiken.
Dat heb je heel goed gezien, erodome.
Schuif eens op, ik moet mijn tapijtje hier neerleggen om te biddenquote:Op maandag 30 november 2015 15:36 schreef erodome het volgende:
![]()
Daar zijn wij allen behalve jijzelf het over ééns denk ik.quote:Op maandag 30 november 2015 15:41 schreef erodome het volgende:
Wie bekijkt het hier nu alleen vanuit 1 oogpunt????
Wie zegt dat die 10 dat niet willen, erg vinden? Want dit soort overdreven anti theistisch gedrag is niet echt de norm ofzo.quote:Op maandag 30 november 2015 15:39 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk net zo goed om te draaien. Waarom is 1 persoon die stilte wil voor het eten belangrijker dan 10 die dat niet willen? Waarom moeten die 10 daar dan ineens 'respect' voor hebben? Ik zou eerder stellen dat de ene persoon met een afwijkend gebruik zich maar aan moet passen.
Ik zou voor het eten ook graag een stukje black-metal op 110dB willen horen, maar ja. Niemand die daar dan weer respect voor op kan brengen.
Ja zeg, jullie doen net alsof het een wereldramp en enorme aanpassing is als je even 10 seconde je mond moet houden.quote:Op maandag 30 november 2015 15:39 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ach, we zijn het niet met je eens en dan zijn we opeens getraumatiseerde schapen. Tot zover het respect voor anderen..
ik zal het even iets simpeler stellen voor je: het heeft niets met die tien seconden te maken. Als dat bidden daadwerkelijk zo belangrijk is omdat religie je hele leven behelst, dan is het een kleine moeite om dat even apart te doen en niet je wil aan anderen op te leggen.
Flikker toch een eind op met jouw moraal op te leggen aan anderen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:43 schreef erodome het volgende:
Insert één van je vele postings hier.
Nope.quote:Op maandag 30 november 2015 15:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Daar zijn wij allen behalve jijzelf het over ééns denk ik.
Ga je gang, zal ik even wat muntthee voor je maken in de tussentijd?quote:Op maandag 30 november 2015 15:42 schreef beeer het volgende:
[..]
Schuif eens op, ik moet mijn tapijtje hier neerleggen om te bidden
Als dat daadwerkelijk gemeengoed is, heb je vast wel wat materiaal om die stelling te onderbouwen? Zoniet: gelul in de ruimte.quote:Op maandag 30 november 2015 15:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Verreweg de meeste mensen raken daar niet overstuur van, sterker nog, mensen vragen vaak zelf aan christenen of ze even stil moeten zijn (waarop dan vaak nee niet nodig hoor, maar dank je geantwoord wordt).
Ah daar hebben we de slimste vrouw van Fok! weer die altijd stilzwijgend verdwijnt als haar ongelijk is aangetoond.quote:Op maandag 30 november 2015 15:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nope.
Maar blijven jullie lekker hangen in je denkbeeld dat allerlei gelovigen overal vanalles aan het eisen zijn.
Zit het je echt zo hoog, dat je helemaal boos wordt van iemand die het niet met je geloofshaat eens is?quote:Op maandag 30 november 2015 15:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Flikker toch een eind op met jouw moraal op te leggen aan anderen.
Hypocriet wijf dat je bent.
Nee zo omschrijf jij het. Ik trek het misschien een beetje door maar dat is de conclusie. Een atheist zegt "ik heb het niet op gelovigen" = een gigantische aanpassing voor een religieuze die dat moet verdragen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Overdrijven ben je erg goed in of niet soms? Had het over samenleven, de kleine aanpassingen die dat van elkaar vraagt (en die ik dus als geen enkele moeite zie). Jij maakt er ondragelijk van omdat jij zo naar gelovigen kijkt blijkbaar.
Ik reageer slechts op jouw ene post. Niet eens per se op dit topic. Ik vroeg aan jou hoe christenen zich moeten aanpassen in Nederland. En alle voorbeelden waar je mee aan kwam zetten hebben niks met aanpassen te maken. Alleen maar met het accepteren dat christenen niet meer de politiek en elk facet van de samenleving kunnen domineren zoals vroeger.quote:Heb je niet gelezen hoe ik heb gezegd dat eisen te ver gaat, een vriendelijke vraag op z'n hoogst? Dat het gedrag van de OP afkeurenswaardig is in mijn ogen, geen aanpassing van de gelovige in kwestie is, die dus moet dimmen?
Jij. Jij ziet "atheist klaagt over een gelovig persoon" en denkt dus direct "oh die atheist zal wel sociaal ontwrichtend zijn want christenen zijn altijd zulke fijne mensen". Dat is de enige conclusie die ik kan trekken als ik jouw dubbele-maten-gedoe lees.quote:Wie bekijkt het hier nu alleen vanuit 1 oogpunt????
Houd een op met dit 'anti-theistisch' te noemen, want dat is het niet. Niemand verbiedt haar te geloven. Het enige is dat men niet wil mee gaan in geloofswensen van een ander. En dat is hun goed recht, en heeft geen ene fuck met respect te maken. Ik vind het persoonlijk eerder omgekeerd getuigen van respectloosheid om als enkele persoon te eisen dat een hele groep hun gewoontes aan jou gaat aanpassen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Wie zegt dat die 10 dat niet willen, erg vinden? Want dit soort overdreven anti theistisch gedrag is niet echt de norm ofzo.
Verreweg de meeste mensen raken daar niet overstuur van, sterker nog, mensen vragen vaak zelf aan christenen of ze even stil moeten zijn (waarop dan vaak nee niet nodig hoor, maar dank je geantwoord wordt).
Dit dus, jij legt het wat beter uit dan ik.quote:Op maandag 30 november 2015 15:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nope.
Maar blijven jullie lekker hangen in je denkbeeld dat allerlei gelovigen overal vanalles aan het eisen zijn.
In de praktijk vraagt de ene collega aan de andere of het mogelijk is om ergens rekening mee te houden, en die gaat dan ja of nee zeggen. Of dat nu om religie gaat of om iets heel anders.
Maar nuance is nu eenmaal vervelend. Blaten dat alle gelovigen kut zijn, is vele malen makkelijker.
Ik zou dat soort mensen echt heel slecht kunnen handelen denk ik.quote:Op maandag 30 november 2015 15:46 schreef miss_dynastie het volgende:
Een gelovige collega kwam een keer te laat voor het eten, ging bij ons aan tafel zitten terwijl we al begonnen waren (en ook al een moment stilte hadden gehouden voor de collega's die daar prijs op stelden) aan de maaltijd, kijkt ons allemaal aan en spreekt op een zalvend toontje: 'ik wil stilte voor het gebed', waarop ik er geheel spontaan uitflapte: 'dan zorg je de volgende keer maar dat je op tijd bent'. Dus
Jij begint met de beledigingen.quote:Op maandag 30 november 2015 15:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Zit het je echt zo hoog, dat je helemaal boos wordt van iemand die het niet met je geloofshaat eens is?
Je snapt het nog steeds niet? Het gaat niet om de tijd, het gaat om de reden. Je hebt anderen gewoon niet lastig te vallen met je onzin. Als je in stilte wilt bidden, geen probleem. Zonder je gewoon even af. De meeste bedrijven hebben zelfs een gebedsruimte.quote:Op maandag 30 november 2015 15:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja zeg, jullie doen net alsof het een wereldramp en enorme aanpassing is als je even 10 seconde je mond moet houden.
Als het namelijk werkelijk niets voorstelt, waar doe je dan zo moeilijk over?
Je posts laten vrij weinig aan de verbeelding over.quote:Op maandag 30 november 2015 15:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ah daar hebben we de slimste vrouw van Fok! weer die altijd stilzwijgend verdwijnt als haar ongelijk is aangetoond.
En leuk dat jij mijn denkbeelden weet.
Jouw intelligentie weet je ook slecht te verbergen hierquote:Op maandag 30 november 2015 15:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je posts laten vrij weinig aan de verbeelding over.
Dus als jouw gelovige collega jou komt vragen om even stil te zijn, dan zeg je nee en dat was dat. Waarschijnlijk zeg ik ja. Nou en?quote:Op maandag 30 november 2015 15:49 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Je snapt het nog steeds niet? Het gaat niet om de tijd, het gaat om de reden. Je hebt anderen gewoon niet lastig te vallen met je onzin. Als je in stilte wilt bidden, geen probleem. Zonder je gewoon even af. De meeste bedrijven hebben zelfs een gebedsruimte.
Dit. Al hebben gelovigen wel vaker rare akties.quote:Op maandag 30 november 2015 15:47 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik zou dat soort mensen echt heel slecht kunnen handelen denk ik.
Exact. Wat is je punt?quote:Op maandag 30 november 2015 15:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus als jouw gelovige collega jou komt vragen om even stil te zijn, dan zeg je nee en dat was dat. Waarschijnlijk zeg ik ja. Nou en?
Mijn punt is dat het nergens op slaat dat een gelovige 'eist' dat iedereen zich maar aan hem/haar aanpast (maar vragen mag natuurlijk altijd; en volgens mij is dat ook precies wat erodome stelt), maar dat het óók nergens op slaat dat de ongelovige 'eist' dat dat iedere levensbeschouwelijke uiting achterwege blijft. Met enig overleg kunnen twee volwassen mensen daar toch gewoon een zinnige middenweg in vinden?quote:
Heb dit nog niet mee gemaakt gelukkig. Wel collega's die tijdens ramadan op bepaalde tijd pauze wilde hebben. Maar dat vind ik geen probleem.quote:Op maandag 30 november 2015 15:52 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dit. Al hebben gelovigen wel vaker rare akties.
Ik heb ooit een moslim collega gehad die weigerde aan de lunchtafel te zitten wanneer er een pan met knakworstjes (omdat varkensvlees) op stond. Omdat hij ze kon ruiken ofzo..
Ansich prima, wil je er dan niet bij zitten. Prima, dan niet.
Maar die stakker ging dus naar het management om te eisen dat er geen warme worsten meer gegeten mochten worden zodat hij normaal aan tafel kon zitten.. Gelukkig gingen ze daar niet in mee
Als je er met 10 anderen zit die niet gelovig zijn of geen behoefte hebben aan bidden dan vind ik het ook wel een beetje vreemd om te vragen en verwachten of de anderen stil willen zijn. Dan zou je toch eerder verwachten dat die eenling die wel de behoefte heeft om te bidden zich even afzondert.quote:Op maandag 30 november 2015 15:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus als jouw gelovige collega jou komt vragen om even stil te zijn, dan zeg je nee en dat was dat. Waarschijnlijk zeg ik ja. Nou en?
Ditquote:Op maandag 30 november 2015 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
Met enig overleg kunnen twee volwassen mensen daar toch gewoon een zinnige middenweg in vinden?
Ik herhaal mijn vraag... en als het er nou twee zijn? Of vijf?quote:Op maandag 30 november 2015 15:58 schreef Chewie het volgende:
Als je er met 10 anderen zit die niet gelovig zijn of geen behoefte hebben aan bidden dan vind ik het ook wel een beetje vreemd om te vragen en verwachten of de anderen stil willen zijn.
In een grotere groep is de kans op nee wat groter. Maar vragen kan altijd, lijkt me zo.quote:Op maandag 30 november 2015 15:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als je er met 10 anderen zit die niet gelovig zijn of geen behoefte hebben aan bidden dan vind ik het ook wel een beetje vreemd om te vragen en verwachten of de anderen stil willen zijn. Dan zou je toch eerder verwachten dat die eenling die wel de behoefte heeft om te bidden zich even afzondert.
Daarom zie je in grotere bedrijven daar ook wel aparte ruimtes voor.
Moet prima kunnen inderdaad.quote:Op maandag 30 november 2015 15:55 schreef Yasmin23 het volgende:
Wel collega's die tijdens ramadan op bepaalde tijd pauze wilde hebben. Maar dat vind ik geen probleem.
Ik moest ooit op een bedrijfsbarbecue drommen met een stel collega's om een minibarbecuetje om mijn worst te braden, omdat de grote barbecue varkensvleesvrij moest blijven voor een collega: die daar stond met een peuk in de ene hand en een glas alcohol in de andere. Dan vraag je je toch ook af wie dat soort dingen bedenkt hoorquote:Op maandag 30 november 2015 15:52 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dit. Al hebben gelovigen wel vaker rare akties.
Ik heb ooit een moslim collega gehad die weigerde aan de lunchtafel te zitten wanneer er een pan met knakworstjes (omdat varkensvlees) op stond. Omdat hij ze kon ruiken ofzo..
Ansich prima, wil je er dan niet bij zitten. Prima, dan niet.
Maar die stakker ging dus naar het management om te eisen dat er geen warme worsten meer gegeten mochten worden zodat hij normaal aan tafel kon zitten.. Gelukkig gingen ze daar niet in mee
Doet dat er iets toe?quote:Op maandag 30 november 2015 15:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik herhaal mijn vraag... en als het er nou twee zijn? Of vijf?
Probleem is dat het in negen van de tien gevallen gaat om eisen, ipv vragen. En als er dan toch eerst gevraagd wordt en het antwoord is 'nee', dan wordt er alsnog geëist. Als men er in goed overleg het over eens kan worden; perfect. Zo niet; jammer dan. Dan wordt er niet in het openbaar gebeden. Overigens is hier gewoon een oplossing voor; de gebedsruimte.quote:Op maandag 30 november 2015 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het nergens op slaat dat een gelovige 'eist' dat iedereen zich maar aan hem/haar aanpast (maar vragen mag natuurlijk altijd; en volgens mij is dat ook precies wat erodome stelt), maar dat het óók nergens op slaat dat de ongelovige 'eist' dat dat iedere levensbeschouwelijke uiting achterwege blijft. Met enig overleg kunnen twee volwassen mensen daar toch gewoon een zinnige middenweg in vinden?
Omdat de nuance meestal maar één kant op werkt. En over je andere vraag: gebedsruimte.quote:Op maandag 30 november 2015 15:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dit![]()
De nuance in dit topic is bij sommigen ver te zoeken...
[..]
Ik herhaal mijn vraag... en als het er nou twee zijn? Of vijf?
Damn. Ik zou niet weten hoe ik daar op zou reageren. Prima dat hij dan tijdens bepaalde tijden 'moet' eten. Ik ga wel later op pauze als dat dat zo uitkomt. Alle begrip dat je graag wilt eten en drinken wanneer je eindelijk 'mag' maar ga niet zeggen dat ik niet mag eten als hij aan het vasten is.quote:Op maandag 30 november 2015 16:00 schreef CrashO het volgende:
[..]
Moet prima kunnen inderdaad.
Over ramadan gesproken. ook wel eens gehad dat (diezelfde collega) ging klagen dat het onbeschoft was dat mensen gingen eten tijdens de lunchpauze tijdens de ramadan..
Die ging tijdens de pauze dan dus gewoon aan tafel zitten bij de rest. En zich vervolgens ergeren (en dit duidelijk kenbaar maken) dat mensen gingen lunchen in zijn gezichtsveld
Prima dat mensen niet willen eten hoor. En ik wil ook nog wel wat rekening houden door niet mijn broodje ham tijdens de ramadan voor zijn hoofd op de werkvloer op te eten. Maar in de kantine? Donder op
Ja, dat doet er toe.quote:
Waar houdt het op?quote:Op maandag 30 november 2015 16:03 schreef IntensiveGary het volgende:
En over je andere vraag: gebedsruimte.
In mijn ervaring is dat niet zo. Met diehard Christenen heb ik (anders dan het niet willen werken op zondag, maar dat recht hadden ze nu eenmaal volgens de CAO) niet zo veel ervaring, maar ik heb aardig wat moslims in dienst gehad. Heeft nooit enig probleem opgeleverd.quote:Op maandag 30 november 2015 16:02 schreef IntensiveGary het volgende:
Probleem is dat het in negen van de tien gevallen gaat om eisen, ipv vragen.
christelijk taalgebruik dikgedrukt.quote:Op maandag 30 november 2015 15:36 schreef erodome het volgende:
![]()
Dan schaffen we de gebedsruimtes toch ook meteen af? Puik planquote:Op maandag 30 november 2015 16:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Waar houdt het op?
Moet iemand die als enige salami op zijn brood heeft maar zijn boterham in de salamiruimte opeten, omdat 9 anderen aan de tafel misselijk worden van de knoflooklucht?
Ja, het gewone leven.quote:Op maandag 30 november 2015 15:46 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Als dat daadwerkelijk gemeengoed is, heb je vast wel wat materiaal om die stelling te onderbouwen? Zoniet: gelul in de ruimte.
Helemaal niet. Het is een perfect voorbeeld van wél iemands vrijheden op grond van religie te willen ondermijnen, maar andere vrijheden niet.quote:Op maandag 30 november 2015 16:09 schreef IntensiveGary het volgende:
Je trekt de discussie zo in het belachelijke...
Daar heb ik echt serieus nog nóóit van gehoord.quote:Maar goed: in de veel bedrijven zijn er afspraken over 'stinkend' eten. Dat wordt dan door de leiding verboden in de openbare ruimte.
Dat maak jij er van dat ik geen respect zou hebben, blijkbaar door een gebrek aan argumenten. Ik ontzeg die mensen hun recht niet om te bidden maar het is niet nodig om daar de anderen mee lastig te vallen ook al zou dat een minderheid (of zelfs maar 1) zijn.quote:Op maandag 30 november 2015 16:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ja, dat doet er toe.
Blijkbaar mis jet het respect om 10 seconden stil te zijn voor één persoon in een groep van 10.
Als er nou 6 gelovigen zouden zijn die willen bidden, en 4 die weigeren om stil te zijn. Wat heb je dan?
Joh, dit is 1 grote fantasiepost waarin jij invult hoe ik zou denken zodat jij daar knorrig op kan reageren.quote:Op maandag 30 november 2015 15:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee zo omschrijf jij het. Ik trek het misschien een beetje door maar dat is de conclusie. Een atheist zegt "ik heb het niet op gelovigen" = een gigantische aanpassing voor een religieuze die dat moet verdragen.
een christen zegt: "nu moeten jullie stil zijn want dit is mijn reli tijd... oh en als ik mijn werk niet goed doe dat komt dat omdat ik speciale smoesjes hebt mbt mijn dienen van de heere god" = een beetje respect tonen voor elkaar.
[..]
Ik reageer slechts op jouw ene post. Niet eens per se op dit topic. Ik vroeg aan jou hoe christenen zich moeten aanpassen in Nederland. En alle voorbeelden waar je mee aan kwam zetten hebben niks met aanpassen te maken. Alleen maar met het accepteren dat christenen niet meer de politiek en elk facet van de samenleving kunnen domineren zoals vroeger.
[..]
Jij. Jij ziet "atheist klaagt over een gelovig persoon" en denkt dus direct "oh die atheist zal wel sociaal ontwrichtend zijn want christenen zijn altijd zulke fijne mensen". Dat is de enige conclusie die ik kan trekken als ik jouw dubbele-maten-gedoe lees.
Je bent lekker selectief aan het quoten. Reageer je ook even op de rest van de post?quote:Op maandag 30 november 2015 16:11 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Helemaal niet. Het is een perfect voorbeeld van wél iemands vrijheden op grond van religie te willen ondermijnen, maar andere vrijheden niet.
[..]
Daar heb ik echt serieus nog nóóit van gehoord.
Kom maar op met die bron...
Welke belediging heb ik dan aan jouw adres gedaan? Anti theist?quote:Op maandag 30 november 2015 15:47 schreef hottentot het volgende:
[..]
Jij begint met de beledigingen.
Maar in je selectiviteit zul je dat wel weer anders zien, zo rol jij nu éénmaal.
Nee. Jij zegt dat bepaalde dingen aanpassingen zijn terwijl ze dat niet zijn en claimt dat andere dingen geen aanpassingen zijn terwijl ze dat wel zijn. En de reden dat je dat omdraait is omdat je het gewoon graag voor christenen opneemt. Wat de situatie ook is.quote:Op maandag 30 november 2015 16:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Joh, dit is 1 grote fantasiepost waarin jij invult hoe ik zou denken zodat jij daar knorrig op kan reageren.
Ik heb het enkel en alleen over de kleine aanpassing even stil te zijn zodat een ander kan bidden. Werk niet goed doen heb ik het niet over gehad en vind ik ook niet acceptabel.
En mijn voorbeelden hebben wel met aanpassen te maken, de kleine, doodnormale aanpassingen die men maakt om fijn samen te kunnen leven.
En sociaal ontwrichtend, zie je nu wat ik bedoel met je bent goed in overdrijven??? Waar heb ik iets in die richting gezegd?
Het zou niet om de reden moeten gaan. Het zou erom moeten gaan dat het een hele kleine moeite is die amper de naam moeite waard is. Gewoon omdat je anderen ook hun ruimte gunt. Dat wil jij namelijk ook voor jezelf.quote:Op maandag 30 november 2015 15:49 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Je snapt het nog steeds niet? Het gaat niet om de tijd, het gaat om de reden. Je hebt anderen gewoon niet lastig te vallen met je onzin. Als je in stilte wilt bidden, geen probleem. Zonder je gewoon even af. De meeste bedrijven hebben zelfs een gebedsruimte.
Je geeft geen antwoord op de vraag; argumenten heb ik al lang gegeven.quote:Op maandag 30 november 2015 16:12 schreef Chewie het volgende:
Dat maak jij er van dat ik geen respect zou hebben, blijkbaar door een gebrek aan argumenten.
Je bedoelt dit stuk?quote:Op maandag 30 november 2015 16:17 schreef IntensiveGary het volgende:
Je bent lekker selectief aan het quoten. Reageer je ook even op de rest van de post?
Ik zie het andersom: in plaats van te verwachten dat iedereen zich moet aanpassen aan een vorm van consensus, moet er binnen redelijkheid ruimte zijn voor ieders individualiteit.quote:Overigens, alls mensen last zouden hebben van mijn eetgewoonten, dan zou ik mij daaraan aanpassen. Zo werkt dat nu eenmaal als je iets wilt doen waar anderen last van zouden kunnen hebben.
Klopt, dat is wat ik stel.quote:Op maandag 30 november 2015 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het nergens op slaat dat een gelovige 'eist' dat iedereen zich maar aan hem/haar aanpast (maar vragen mag natuurlijk altijd; en volgens mij is dat ook precies wat erodome stelt), maar dat het óók nergens op slaat dat de ongelovige 'eist' dat dat iedere levensbeschouwelijke uiting achterwege blijft. Met enig overleg kunnen twee volwassen mensen daar toch gewoon een zinnige middenweg in vinden?
Je weet dat ik geen christen ben?quote:Op maandag 30 november 2015 16:09 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
christelijk taalgebruik dikgedrukt.
ik denk dat we nog wel even bezig zijn om de christenen bewust te maken van de christelijke invloed op ons leventje.
Het gaat hier juist om de reden. Jij vraagt mij stil te zijn omdat religie jouw hele leven behelst en dat ik dat maar dien te respecteren. Ik vraag jou mij dat niet te vragen omdat religie tegen alles indruist waar ik voor sta. En nu?quote:Op maandag 30 november 2015 16:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Het zou niet om de reden moeten gaan. Het zou erom moeten gaan dat het een hele kleine moeite is die amper de naam moeite waard is. Gewoon omdat je anderen ook hun ruimte gunt. Dat wil jij namelijk ook voor jezelf.
En sorry, het is echt met jaar en dag al doodnormaal dat mensen die dat willen bidden voor het eten en anderen dan even stil zijn. Ik weet niet waar jij je beweegt, maar ik heb nog nooit anders meegemaakt.
Nee die heb je niet.quote:Op maandag 30 november 2015 16:21 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Je geeft geen antwoord op de vraag; argumenten heb ik al lang gegeven.
Dit is geen argument of een feit maar een absurde meningquote:En het is geen mening dat je geen respect hebt, het is een feit. Het is een feit dat je een gelovige niet 10 seconden stilte gunt om te bidden. Dat is respectloos tot in het extreme.
Jij leest duidelijk zaken die niet gezegd zijn en je reageert ronduit respectloos en zeker niet met argumenten of feitenquote:Ik heb het er niet over dat iemand eist dat je geen knakworstjes mag eten, of dat vrouwelijke collega's niet in een broek mogen rondlopen; ik heb het erover dat je een ander het licht in de ogen niet gunt als dat jou ook maar in het allerminste pieterpeuterige aspect van je bekrompen intolerante oogkleppenbeeld aantast.
En weer een sneer vanuit de onderbuikquote:Mocht je het je trouwens afvragen: ik ben atheïst. Dus ik preek niet voor eigen parochie (pun intended).
Maar goed, als jij er blijkbaar geen probleem mee hebt om net zo fundamentalistisch te zijn als waar je de evangeliserende christelijke medemens van wilt betichten, bedenk dan dat je als zieltjeswinnende atheïst evenzozeer intolerant, bekrompen en respectloos bent tegenover gelovigen, als dat waar je gelovigen van probeert af te wenden.
Je wil nu ook al voor anderen gaan bepalen welke vragen ze wel of niet mogen stellen? Toe maar.quote:Op maandag 30 november 2015 16:25 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Het gaat hier juist om de reden. Jij vraagt mij stil te zijn omdat religie jouw hele leven behelst en dat ik dat maar dien te respecteren. Ik vraag jou mij dat niet te vragen omdat religie tegen alles indruist waar ik voor sta. En nu?
Tsja, ik beweeg mij in het normale leven, net als jij. En ik kom godzijdank (hehe, de ironie) weinig opdringerige gelovigen tegen.
Gast, serieus zeg...quote:Op maandag 30 november 2015 16:13 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Geen bron dus. Ergo, je kletst fantasieverhalen. Hebben gelovigen wel vaker last van.
En klaarquote:Op maandag 30 november 2015 16:27 schreef Chewie het volgende:
Leer eerst eens lezen voordat je met volwassen mensen wil discussiëren.
Vragen staat vrij. Jij mag me ook beleefd vragen of ik seks met je wil of wat dan ook.quote:Op maandag 30 november 2015 16:25 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Het gaat hier juist om de reden. Jij vraagt mij stil te zijn omdat religie jouw hele leven behelst en dat ik dat maar dien te respecteren. Ik vraag jou mij dat niet te vragen omdat religie tegen alles indruist waar ik voor sta. En nu?
Tsja, ik beweeg mij in het normale leven, net als jij. En ik kom godzijdank (hehe, de ironie) weinig opdringerige gelovigen tegen.
Door mij te dwingen stil te zijn, dwing je me 'geen varkensvlees' te eten. Ook al is het maar een paar tellen. Je kunt van anderen niet verlangen mee te gaan in je waanzin. Wil je bidden? Geen probleem, maar val mij er niet mee lastig. Daarvoor zijn de gebedsruimtes. Die zijn er niet voor niets.quote:Op maandag 30 november 2015 16:21 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik zie het andersom: in plaats van te verwachten dat iedereen zich moet aanpassen aan een vorm van consensus, moet er binnen redelijkheid ruimte zijn voor ieders individualiteit.
Daarmee bedoel ik dat van iemand niet gevraagd kan worden geen varkensvlees te eten als je dat zelf niet wil eten, maar dat het geen probleem moet zijn om even een paar tellen stil te zijn.
Dat zijn ze wel, je past je aan door ergens de schouders over op te halen. Zo werkt samenleven nu eenmaal. Ik probeerde vooral vergelijkbaar in "ernst" te vinden aangezien 10 seconde je mond dichthouden een kleinigheidje is, heb dus ook daar kleinigheden tegenover geplaatst.quote:Op maandag 30 november 2015 16:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Jij zegt dat bepaalde dingen aanpassingen zijn terwijl ze dat niet zijn en claimt dat andere dingen geen aanpassingen zijn terwijl ze dat wel zijn. En de reden dat je dat omdraait is omdat je het gewoon graag voor christenen opneemt. Wat de situatie ook is.
Heeft jouw werk een gebedsruimte dan? Heb ik nog nooit gezien.quote:Op maandag 30 november 2015 16:29 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Door mij te dwingen stil te zijn, dwing je me 'geen varkensvlees' te eten. Ook al is het maar een paar tellen. Je kunt van anderen niet verlangen mee te gaan in je waanzin. Wil je bidden? Geen probleem, maar val mij er niet mee lastig. Daarvoor zijn de gebedsruimtes. Die zijn er niet voor niets.
Je hebt niet door dat je met die zware anti theistische houding op dezelfde hoogte zit als een opdringerige gelovige? Ik vind beide maar mwaw om eerlijk te zijn, beide zorgen voor minder goed samen kunnen leven.quote:Op maandag 30 november 2015 16:25 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
oh, dat wist ik niet.quote:Op maandag 30 november 2015 16:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Je weet dat ik geen christen ben?
En dat zegeningen en schapen al lang bestonden voor het christendom, net zoals verdoemen/vervloeken?
Ja, want jij stelt dat het gemeengoed is, terwijl het mij nooit overkomt, en dat terwijl ik sociaal enorm actief ben, gewerkt heb bij grote bedrijven met mensen van allerlei pluimage... Misschien is het een Amsterdams dingetje, wij zijn hier niet zo van het geloof.quote:Op maandag 30 november 2015 16:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Gast, serieus zeg...
Vraag je nu werkelijk om een bron over dit? Dat het regelmatig gebeurd dat mensen vragen of er nog iemand wil bidden voor het eten?
Wereldvreemd zou ik het bijna noemen als ik je niet wat beter zou "kennen", nou ja, van het forum dan.
Hoezo is dat vergelijkbaar met dwingen geen varkensvlees te eten, je hoeft niet te bidden namelijk, alleen maar even de ander wat ruimte ervoor geven.quote:Op maandag 30 november 2015 16:29 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Door mij te dwingen stil te zijn, dwing je me 'geen varkensvlees' te eten. Ook al is het maar een paar tellen. Je kunt van anderen niet verlangen mee te gaan in je waanzin. Wil je bidden? Geen probleem, maar val mij er niet mee lastig. Daarvoor zijn de gebedsruimtes. Die zijn er niet voor niets.
In de prive-sfeer misschien, maar in bedrijven (uitgezonderd bedrijven van strikt religieuze eigenaren, zoals Baan) over het algemeen niet. Zeker niet bij grotere bedrijven/bedrijfskantines. Of dacht je dat in kantines van 500+ zitplaatsen iedereen z'n kop houdt op het moment dat er weer iemand zijn godje wil bedanken?quote:Op maandag 30 november 2015 16:19 schreef erodome het volgende:
En sorry, het is echt met jaar en dag al doodnormaal dat mensen die dat willen bidden voor het eten en anderen dan even stil zijn. Ik weet niet waar jij je beweegt, maar ik heb nog nooit anders meegemaakt.
Je mag het me vragen. Mijn antwoord zal zijn: Nee, liever niet. Doorvragen/nogmaals vragen betekent de wind voren krijgen.quote:Op maandag 30 november 2015 16:29 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Vragen staat vrij. Jij mag me ook beleefd vragen of ik seks met je wil of wat dan ook.
In plaats van onevenredige macht toe te passen om jouw wil op te leggen bedoel je? Dat is geen aanpassen. Dat is (nogmaals) kantiaans respect voor de autonomie van een ander.quote:Op maandag 30 november 2015 16:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zijn ze wel, je past je aan door ergens de schouders over op te halen.
Het hangt volledig van de situatie af. 10 seconden stil zijn voor iemand die je aardig vind.. kleine aanpassing. 10 seconden stil zijn voor iemand die elke dag het bloed onder je nagels vandaan haalt. Wel degelijk een heftige aanpassing. Vooral aangezien je dat helemaal niet hoeft te doen.quote:Zo werkt samenleven nu eenmaal. Ik probeerde vooral vergelijkbaar in "ernst" te vinden aangezien 10 seconde je mond dichthouden een kleinigheidje is, heb dus ook daar kleinigheden tegenover geplaatst.
Ik ken je lang genoeg, erodome. Kijk hoe je bent.quote:En ik het voor christenen opnemen, in elke situatie ook nog. Echt, gewoon echt, je hebt werkelijk waar geen enkel idee.
Ik ben eigen baas, nee dus. Maar in het verleden werkte ik oa op kantoor bij KPN en daar hebben ze idd gebedsruimtes, evenals op het werk bij mijn vriendin, een grote bankverzekeraar. Overigens kun je gewoon even een google'tje doen op 'bidden op het werk' en dan vind je vast alle regelgeving.quote:Op maandag 30 november 2015 16:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Heeft jouw werk een gebedsruimte dan? Heb ik nog nooit gezien.
En vragen =/= dwingen
Als je op uitzendbasis werkt, kun je de eerste 1,5 jaar op elk willekeurig moment onstlagen worden.quote:Op maandag 30 november 2015 14:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een proeftijd mag 2 maanden duren hoor.
Of eerst gedetacheerd en daarna in dienst bij bedrijf?
Je vraagt mij stil te zijn, in mijn eigen tijd, om jou ruimte te geven voor iets dat ik verafschuw. Ik vind dat nogal wat.quote:Op maandag 30 november 2015 16:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo is dat vergelijkbaar met dwingen geen varkensvlees te eten, je hoeft niet te bidden namelijk, alleen maar even de ander wat ruimte ervoor geven.
Ook in de randstad vroeger was dat heel normaal, alleen bij hele grote bedrijven werd het niet actief gevraagd, was het iets dat als open vraag van de betreffende christen uit kwam.quote:Op maandag 30 november 2015 16:37 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, want jij stelt dat het gemeengoed is, terwijl het mij nooit overkomt, en dat terwijl ik sociaal enorm actief ben, gewerkt heb bij grote bedrijven met mensen van allerlei pluimage... Misschien is het een Amsterdams dingetje, wij zijn hier niet zo van het geloof.
Vaak gevraagd zelfs. Poe hee.quote:Op maandag 30 november 2015 16:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook in de randstad vroeger was dat heel normaal, alleen bij hele grote bedrijven werd het niet actief gevraagd, was het iets dat als open vraag van de betreffende christen uit kwam.
Elke clinick waar ik heen ga (daar blijven we een paar dagen, eten dus ook samen e.d.) wordt het gevraagd, bij mensen thuis (als ze mensen uitnodigen om daar te eten) wordt het zelfs vaak gevraagd.
Onevenredige macht nog wel, een simpele vraag is onevenredige macht uitoefenen???quote:Op maandag 30 november 2015 16:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In plaats van onevenredige macht toe te passen om jouw wil op te leggen bedoel je? Dat is geen aanpassen. Dat is (nogmaals) kantiaans respect voor de autonomie van een ander.
Ik geef die christenen daar helemaal geen lof voor, ik noem het gewoon fatsoenlijk samenleven en verwacht het zelfs gewoonweg van ze, net zoals van ieder ander, dus ook door op een vriendelijke vraag te reageren met de belachelijk kleine moeite even stil te zijn 10 seconde.quote:Er zijn dagelijks zo veel dingen waar je je aan kan ergeren bij andere mensen (hoeft niet eens iets met religie te maken te hebben) maar die mensen krijgen van jou geen speciale props over dat ze zich oh zo goed aanpassen aan anderen. Nee mensen dienen gewoon ten alle tijden te accepteren dat anderen ook vrijheid hebben op plekken waar jouw vrijheid niet wordt geschonden. Pas als het christenen zijn krijgen ze jouw bewondering dat ze oh zo gracieus die mensen die zondags gewoon lekker aan het winkelen zijn niet in de kerker laten smijten.
Raar.
Nogmaals dat is niet aanpassen. Absoluut niet.
quote:Het hangt volledig van de situatie af. 10 seconden stil zijn voor iemand die je aardig vind.. kleine aanpassing. 10 seconden stil zijn voor iemand die elke dag het bloed onder je nagels vandaan haalt. Wel degelijk een heftige aanpassing. Vooral aangezien je dat helemaal niet hoeft te doen.
Je fantaseert er al lang genoeg op los bedoel je? Want wat je zegt dat ik zou denken slaat gewoon helemaal nergens op, zit niet eens een klein beetje in de buurt van wat ik zeg.quote:Ik ken je lang genoeg, erodome. Kijk hoe je bent.
Schaap was vast niet als compliment bedoelt.quote:Op maandag 30 november 2015 16:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke belediging heb ik dan aan jouw adres gedaan? Anti theist?
Wil je beweren dat je geen anti theist ben terwijl je zegt dat je graag geloof zou zien verdwijnen? Je weet dat dat zo'n beetje de definitie is van anti theisme? Tegen theisme?
Tja, ja, ok.quote:Op maandag 30 november 2015 16:42 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Je vraagt mij stil te zijn, in mijn eigen tijd, om jou ruimte te geven voor iets dat ik verafschuw. Ik vind dat nogal wat.
Kortom, doodnormaal, komt regelmatig voor.quote:Op maandag 30 november 2015 16:44 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Vaak gevraagd zelfs. Poe hee.
Hier in Thailand bijvoorbeeld. Als je als koningsgezind persoon iemand iets negatiefs hoort zeggen over de koning kan je die persoon door de klikken in de cel laten gooien.quote:Op maandag 30 november 2015 16:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Onevenredige macht nog wel, een simpele vraag is onevenredige macht uitoefenen???
Nee ik overdrijf niks. Jij overdrijft. Jij zegt dat christenen zich iedere dag moeten aanpassen. Ik vind dat nogal een statement. Ik zie dan onderdrukte mensen voor me die wel alle recht hebben om er iets van te zeggen en al die ondragelijke dingen rond zich halt toe te roepen maar vanuit een goddelijke vorm van liefadadigheid er voor kiezen om dat niet te doen.quote:[..]
Ik geef die christenen daar helemaal geen lof voor, ik noem het gewoon fatsoenlijk samenleven en verwacht het zelfs gewoonweg van ze, net zoals van ieder ander, dus ook door op een vriendelijke vraag te reageren met de belachelijk kleine moeite even stil te zijn 10 seconde.
Je blijft afschuwelijk overdrijven, slaat gewoon helemaal nergens meer op.
Ik ga in op je basisergument "christenen moeten zich elke dag aan dingen aanpassen".quote:[..]
[..]
Je fantaseert er al lang genoeg op los bedoel je? Want wat je zegt dat ik zou denken slaat gewoon helemaal nergens op, zit niet eens een klein beetje in de buurt van wat ik zeg.
quote:Op maandag 30 november 2015 16:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Schaap was vast niet als compliment bedoelt.
Verder mag jij mij even duiden op waar ik het geloof actief bestrijd.
Daarvoor hoef je niet op de daken staan te schreeuwen, maar ieder die "tegen" religie is is een anti theist.quote:Ik wil wel naar een samenleving zonder geloof
We hadden het over Nederland en een vraag of je aub even stil wil zijn zodat iemand kan bidden voor het eten. Weet je nog?quote:Op maandag 30 november 2015 16:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hier in Thailand bijvoorbeeld. Als je als koningsgezind persoon iemand iets negatiefs hoort zeggen over de koning kan je die persoon door de klikken in de cel laten gooien.
Jij zegt: oh als iemand er voor kiest dat niet te doen dan is dat een aanpassing aan hun kant. Een moeite die ze doen voor je. Je zegt dat iets negeren en iemands vrijheden respecteren dus een moeite is.
Ik zeg dat iedereen zich regelmatig aan moet passen, zeker mbt kleinigheden, dat dat samenleven heet en doodnormaal fatsoenlijk gedrag is.quote:Nee ik overdrijf niks. Jij overdrijft. Jij zegt dat christenen zich iedere dag moeten aanpassen. Ik vind dat nogal een statement. Ik zie dan onderdrukte mensen voor me die wel alle recht hebben om er iets van te zeggen en al die ondragelijke dingen rond zich halt toe te roepen maar vanuit een goddelijke vorm van liefadadigheid er voor kiezen om dat niet te doen.
Ik heb dat basisargument nooit gegeven, niet zoals jij het oppakt en overdrijft. Ik heb enkel gezegd dat samenleven aanpassen is, rekening met elkaar houden is en dat dat een zeer kleine moeite is. Dat dat voor iedereen geld.quote:Terwijl iedereen in de Nederlandse samenleving in principe elkaars basisrechten respecteert. Dat is geen aanpassen. Dat is gewoon "niet extra moeite doen om iemand anders leven moeilijker te maken". Dat is het tegenovergestelde van aanpassen.
[..]
Ik ga in op je basisergument "christenen moeten zich elke dag aan dingen aanpassen".
Heel simpel. Geef anders eens een goed voorbeeld.
In dat geval moet de discussie gaan over mensen die onophoudelijk dingen vragen, ipv de vraag over stil zijn voor bidden zelf. Want het probleem is dan , dat mensen opdringerig zijn over iets wat je niet aan mensen kunt dwingen (nl. stil zijn). Ook ik als christen ben het ermee eens dat je mensen niet kunt (of mag) dwingen om stil te zijn. Je mag het enkel vriendelijk vragen.quote:Op maandag 30 november 2015 16:39 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Je mag het me vragen. Mijn antwoord zal zijn: Nee, liever niet. Doorvragen/nogmaals vragen betekent de wind voren krijgen.
Eh, nee. Geloof (in een god) is namelijk wat anders dan religie.quote:Op maandag 30 november 2015 16:56 schreef erodome het volgende:
Daarvoor hoef je niet op de daken staan te schreeuwen, maar ieder die "tegen" religie is is een anti theist.
Jezus. Waar heb jij je al die tijd verstopt?quote:Op maandag 30 november 2015 17:03 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Eh, nee. Geloof (in een god) is namelijk wat anders dan religie.
Dat iemand ergens in gelooft zal me namelijk een biet wezen. Dat daar een machtsstructuur omheen wordt gebouwd om mensen in het gelid te houden (wat religie is) vind ik al een stuk minder tof. En als mensen *mij* regeltjes menen op te moeten/kunnen leggen omwille van *hun* geloof en/of religie kun je de spreekwoordelijke tiefus krijgen van me.
Als je wist waar je naar moest zoeken was ik niet zo moeilijk te vinden hoorquote:Op maandag 30 november 2015 17:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jezus. Waar heb jij je al die tijd verstopt?
Doe niet zo dom mens, een anti-theist is iemand die actief tegen religie is, en niet alleen maar vind dat religie dikke onzin is.quote:Op maandag 30 november 2015 16:56 schreef erodome het volgende:
Daarvoor hoef je niet op de daken staan te schreeuwen, maar ieder die "tegen" religie is is een anti theist.
En zo dien jij te bedenken dat stilte vragen voor jouw overtuiging precies datzelfde is. Blijkbaar is tolerantie dan toch eenrichtingsverkeer en weet je meteen waarom gelovigen geen millimeter dienen te krijgen. En dat jij - zonder mijn beweegredenen te weten - mijn aversie tegen religie duidt als moeilijk doen en compleet onzinnig zijn, vind ik getuigen van zoveel onbeschoftheid en respectloosheid dat ik nu meteen helemaal klaar met jou ben. Jij vraagt verdraagzaamheid vooor gelovigen, terwijjl je een andere mening totaal niets waard vindt.quote:Op maandag 30 november 2015 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, ja, ok.
Begrijp dat het dan voor jou een groot ding is, maar ik kan me daar echt geen voorstelling van maken. Vind dat net zulk overdreven gedrag als dat vb van die moslim die wil dat anderen niet eten, of geen varkensvlees eten.
Ik vind het moeilijk doen om het moeilijk doen en compleet onzinnig.
Smerig gedrag is dat van jou dan. Evenals hetgeen je in je andere post zei, over het dan niet meer vertrouwen van mensen. Dat maakt jou juist het onbetrouwbare sujet. Gelukkig ben jij geen werkgever.quote:Op maandag 30 november 2015 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
Dit weigeren zal je echter niet populairder maken. Als ik een werkgever was en ik zou zien dat iemand zoiets heel redelijks weigert, zou ik dat ook meenemen in mijn beoordeling als zijnde respectloos en oninschikkelijk jegens andere collega's.
Dan ben ik blij dat jij geen werkgever bentquote:Op maandag 30 november 2015 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
Dit weigeren zal je echter niet populairder maken. Als ik een werkgever was en ik zou zien dat iemand zoiets heel redelijks weigert, zou ik dat ook meenemen in mijn beoordeling als zijnde respectloos en oninschikkelijk jegens andere collega's.
Dat gesprek zou ik je dan ook recht in je bek uitlachen en mijn ontslag indienen.quote:Op maandag 30 november 2015 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
Als ik een werkgever was en ik zou zien dat iemand zoiets heel redelijks weigert, zou ik dat ook meenemen in mijn beoordeling als zijnde respectloos en oninschikkelijk jegens andere collega's.
Ik ben geen christen gary... Dus ik dien me niets te bedenken aangezien dat niet van toepassing is op mij.quote:Op maandag 30 november 2015 17:32 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
En zo dien jij te bedenken dat stilte vragen voor jouw overtuiging precies datzelfde is. Blijkbaar is tolerantie dan toch eenrichtingsverkeer en weet je meteen waarom gelovigen geen millimeter dienen te krijgen. En dat jij - zonder mijn beweegredenen te weten - mijn aversie tegen religie duidt als moeilijk doen en compleet onzinnig zijn, vind ik getuigen van zoveel onbeschoftheid en respectloosheid dat ik nu meteen helemaal klaar met jou ben. Jij vraagt verdraagzaamheid vooor gelovigen, terwijjl je een andere mening totaal niets waard vindt.
Ik was niet van plan om te reageren in dit topic, maar inderdaadquote:Op maandag 30 november 2015 17:04 schreef Janneke141 het volgende:
Jezus. Waar heb jij je al die tijd verstopt?
Hoezo uitkijken?quote:Op maandag 30 november 2015 10:04 schreef Janneke141 het volgende:
Beëindiging in de proeftijd mag zonder opgave van redenen. Maar dat zal voorzichtig moeten gebeuren inderdaad.
-edit- excuus, dat is ook niet helemaal waar. Als de (ex-)medewerker erom vraagt moet de werkgever een reden geven.
Leesvoer:
Uitkijken dus.
Het gaat dan ook niet om mee gaan in iemands geloofsbeleving. Het gaat om respect jegens elkaar. Als iemand iets heel redelijks vraagt, om daar dan niet gemeen op te reageren.quote:Op maandag 30 november 2015 17:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat gesprek zou ik je dan ook recht in je bek uitlachen en mijn ontslag indienen.
Voor zo iemand wil je toch niet werken, lekker mij "dwingen" om mee te gaan in iemands geloofsbeleving.
Een kop koffie meenemen voor iemand vind ik iets heel anders, daarbij zal ik iemand ook niet afblaffen als hij om stilte vraagt, maar ik zal er inderdaad niets mee doen.quote:Op maandag 30 november 2015 18:36 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om mee gaan in iemands geloofsbeleving. Het gaat om respect jegens elkaar. Als iemand iets heel redelijks vraagt, om daar dan niet gemeen op te reageren.
Ik zou het zelfde doen als iemand steeds zegt 'nee ik ga geen koffie voor je halen, sta maar lekker zelf op met je luie reet'. Het is iemand natuurlijk niet verplicht om koffie te gaan halen, maar het is inschikkelijk en vriendelijk om dat af en toe te doen als iemand dat vriendelijk vraagt.
Ik zou een medewerker die herhaardelijk hinderlijk reageert op wanneer mensen niet stil zijn voor het bidden, overigens ook negatief beoordelen. Je mag mensen namelijk niet dwingen.
quote:
Het is dus voornamelijk de angst dat de persoon in kwestie al door heeft dat haar acties niet gewenst zijn, doch vind ze dat ze in haar recht staat met haar levensovertuiging en zal ze echt niet 'hierin trappen' en het waarschijnlijk het 'discriminatie'-vingertje opsteken.quote:Op maandag 30 november 2015 10:04 schreef Janneke141 het volgende:
Leesvoer:
Uitkijken dus.
Seksualiteit is wel 1 van de factoren waarop men kan discrimineren. Als ik aangeef dat we meerdere mensen hebben met een geloofsachtergrond (zowel christelijk als islamitisch) en iemand die homoseksueel is en dat prima functioneert op de werkvloer, bedoel ik te zeggen dat discriminatie echt niet in onze aard ligt.quote:
Ben niet de werkgever dus weet niet hier alles van. Maanden is ook meer gevoel, ze werkt hier nog niet eens een maand. Moet je nagaan hoe lang en vervelend het al voeltquote:Op maandag 30 november 2015 12:19 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan mag helemaal niet.
Mogelijkheden:
Klinkt reeël, neem ik mee.quote:Op maandag 30 november 2015 15:49 schreef CaLeX het volgende:
Vermoeiend, ik heb in het verleden tussen een islam en Jehova-getuige ingezeten. Die kregen het voor elkaar om elk gesprek over te nemen en het binnen 3 zinnen over het geloof te laten gaan. Om vervolgens binnen 3 minuten elkaar met iets verheven stem elkaar te proberen te overtuigen wat de dag ervoor niet was gelukt.
Als ze toch nog in de proeftijd zit, zou ik even een groepsgesprek houden (misschien de andere mensen even vooraf inlichten) dat dit zo niet door kan gaan. Meteen wat 'regels' opstellen in de trant van ' iedereen staat vrij te geloven wat die wil, maar hou dit van de werkvloer." Aangezien ze zich niet aangesproken gaat voelen, kan je morgen een gesprek met haar aangaan waarom ze zich hier niet aan houdt.
En over een week (want ze heeft een bord voor haar kop) laat je haar gaan met de eerder genoemde opmerkingen (communicatie/ past niet in de groep)
quote:
Sorry, heb vandaag gewerkt voor de kost. Het was een lange dagquote:Op maandag 30 november 2015 17:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Edit laat maar, ik zie dat Ts niet meer heeft gereageerd.
Als een gelovige aan mij vraagt om even stil te zijn omdat hij/zij wilt bidden, zal ik dat waarschijnlijk wel doen ja. Maar dat is dan puur en alleen om de lieve vrede te bewaren, en geen vermoeiend gezeik te krijgen, wat mijn uiteindelijk meer energie kost.quote:Op maandag 30 november 2015 15:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En toch krijg ik uit Erodome's post sterk het gevoel dat men geacht wordt om op zo'n vraag te reageren met 'ja tuurlijk, ik houd mijn mond wel' omdat men anders gezien wordt als respectloos of onfatsoenlijk. Maar als het écht daadwerkelijk een vraag zou zijn, is het natuurlijk ook gewoon mogelijk om iets te antwoorden als "nee, sorry, dit is een van de weinige momenten tijdens mijn werk dat ik wat tijd voor mezelf heb, en ik ben momenteel in gesprek met mijn collega's / aan het eten / whatever". Maar raar genoeg is dat dan opeens respectloos en heet dat 'geen rekening willen houden met ...'quote:Op maandag 30 november 2015 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus. Ze noemen het wel heel leuk 'vragen', maar op het moment dat je er niet in mee gaat ben jij opeens degene die het allemaal gedaan heeft. En raar genoeg niet degene die de anderen vraagt om zich aan te passen.quote:Op maandag 30 november 2015 16:02 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Probleem is dat het in negen van de tien gevallen gaat om eisen, ipv vragen. En als er dan toch eerst gevraagd wordt en het antwoord is 'nee', dan wordt er alsnog geëist. Als men er in goed overleg het over eens kan worden; perfect. Zo niet; jammer dan. Dan wordt er niet in het openbaar gebeden. Overigens is hier gewoon een oplossing voor; de gebedsruimte.
Een geloof is niet iets bijzonders. Het maakt je niet specialer dan anderen. Houd het gewoon voor je.
Ehh, nee. Religie is iets anders dan theïsme.quote:Op maandag 30 november 2015 16:56 schreef erodome het volgende:
[..]
[..]
Het is alsof kleine kinder vragen om een snoepje en deze niet krijgen: verbazing alom, stampvoetend en wel.quote:Op maandag 30 november 2015 21:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Ehh, nee. Religie is iets anders dan theïsme.
En niet mee willen gaan in de religieuze uitingen van een ander, maakt je niet opeens anti-religieus (of anti-theist for that matter). Daar is toch echt een actieve houding voor nodig.
Op die fiets zou ik anti-zuurkool zijn, omdat ik dat nooit eet. En ik heb niets tegen zuurkool.
Haha, geweldig. Dan mag jij van mij aan mijn rechtsbijstand, het UWV of uiteindelijk zelfs een rechter gaan uitleggen waarom dat een gegronde reden is om iemand negatief te beoordelen.quote:Op maandag 30 november 2015 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik heb me altijd al voorgenomen om dat als ouder zelf een keertje te doen wanneer mijn mormel zich als een mormel gedraagt. Op de grond gaan liggen en keihard huilen. Ben erg benieuwd naar de reactie.quote:Op maandag 30 november 2015 21:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is alsof kleine kinder vragen om een snoepje en deze niet krijgen: verbazing alom, stampvoetend en wel.
quote:Op maandag 30 november 2015 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
... niet inschikkelijk jegens andere collega's.
Als iemand dat zo brengt vind ik dat dus niet respectloos. Kan me echt wel redenen bedenken waardoor dat verzoek even niet lekker uitkomt.quote:Op maandag 30 november 2015 21:25 schreef probeer het volgende:
[..]
En toch krijg ik uit Erodome's post sterk het gevoel dat men geacht wordt om op zo'n vraag te reageren met 'ja tuurlijk, ik houd mijn mond wel' omdat men anders gezien wordt als respectloos of onfatsoenlijk. Maar als het écht daadwerkelijk een vraag zou zijn, is het natuurlijk ook gewoon mogelijk om iets te antwoorden als "nee, sorry, dit is een van de weinige momenten tijdens mijn werk dat ik wat tijd voor mezelf heb, en ik ben momenteel in gesprek met mijn collega's / aan het eten / whatever". Maar raar genoeg is dat dan opeens respectloos en heet dat 'geen rekening willen houden met ...'
Ik zie zelf ook geen reden om dat verzoek te weigeren, wanneer het op een fatsoenlijke manier gevraagd wordt. En zelfs al zou ik een in mijn ogen goede reden hebben om wel te weigeren, dan zal ik dat ten alle tijde op een fatsoenlijke manier communiceren. Dat ben ik inderdaad helemaal met je eens.quote:Op maandag 30 november 2015 22:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Als iemand dat zo brengt vind ik dat dus niet respectloos. Kan me echt wel redenen bedenken waardoor dat verzoek even niet lekker uitkomt.
Maar normaal gesproken zie ik gewoon niet echt reden om nee te zeggen anders dan om de ander dwars te zitten. Is het zo'n kleine moeite waarmee je de ander ruimte biedt dat ik niet weet waarom je dat niet zou doen.
Op het moment dat iemand echt gaat eisen dwingelanden zou ik ook een lange neus trekken en er niet in meegaan trouwens.
Ja precies. Hoe vaak hoor je die reden niet, en in dit geval is het nog gewoon waar ook.quote:
Zoals ik in mijn eerste reactie in dit topic schreef, wat daar gebeurd is geen vragen meer, dat is eisen en lastig vallen. En ook bij mij gaan daar de hakken van achterover.quote:Op maandag 30 november 2015 23:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik zie zelf ook geen reden om dat verzoek te weigeren, wanneer het op een fatsoenlijke manier gevraagd wordt. En zelfs al zou ik een in mijn ogen goede reden hebben om wel te weigeren, dan zal ik dat ten alle tijde op een fatsoenlijke manier communiceren. Dat ben ik inderdaad helemaal met je eens.
Maar TS heeft het inmiddels over 'eisen', en ik weet niet helemaal waardoor dat komt of wat daar achter zit, maar op zo'n moment kan ik wat opstandiger zijn en ben ik minder snel geneigd om te denken 'is goed joh, als jij daar blij van wordt ..'.
En dan zou het me dus eigenlijk helemaal niet zo gaan om dat rekening houden met een of ander kleine religieuze uiting van een ander, maar puur om de manier waarop het verpakt wordt. Alsof ik de boeman ben omdat ik geen gehoor geef aan de eis van een ander, en uiteindelijk van openlijke discriminatie op basis van religie beticht wordt.
Nee die hebben moeite met elke dag weer 10 seconden stilte. Die hebben moeite dat interessante, goedlopende gesprekken verstoord moeten worden voor die 10 seconden stilte. Er is niemand die zegt dat ze dat willen omdat ze de gelovige willen dwars zitten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:44 schreef erodome het volgende:
Die stellen altijd moeite te hebben met bv die 10 seconde stilte.
Maar dan ben je asociaal als je het zo stelt. De gelovige met dit verzoek is natuurlijk niet asociaal ook al kan degene die de behoefte heeft aan bidden zich makkelijk even afzonderen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:52 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Nee die hebben moeite met elke dag weer 10 seconden stilte. Die hebben moeite dat interessante, goedlopende gesprekken verstoord moeten worden voor die 10 seconden stilte. Er is niemand die zegt dat ze dat willen omdat ze de gelovige willen dwars zitten.
Niet?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:52 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Nee die hebben moeite met elke dag weer 10 seconden stilte. Die hebben moeite dat interessante, goedlopende gesprekken verstoord moeten worden voor die 10 seconden stilte. Er is niemand die zegt dat ze dat willen omdat ze de gelovige willen dwars zitten.
Ik vind het idd niet echt heel erg fatsoenlijk om anderen geen ruimte te bieden voor iets dat ik zelf niet doe.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar dan ben je asociaal als je het zo stelt. De gelovige met dit verzoek is natuurlijk niet asociaal ook al kan degene die de behoefte heeft aan bidden zich makkelijk even afzonderen.
Nee, het gaat niet om het feit dat het een gelovige uiting is. Het gaat er gewoon om dat het een rare onderbreking is van een goedlopend gesprek.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet?
Dan lezen wij een ander topic blijkbaar, want ik lees steeds ik wens geen rekening te houden met geloof. Geloof is stom, geloof hoort achter de voordeur.
Dezelfde mensen geven aan geen enkele moeite te hebben met dozen sjouwen, koffie halen, een deur open te houden en ga zo maar door, het gaat ze om het feit dat het een gelovige uiting is.
Dan heb ik het dus niet over het vb van de OP, maar enkel en alleen over dat heel eventjes stil zijn aan tafel, bij iemand die dat netjes vraagt of waarvan je weet dat ze dat graag zo doen.
die ruimte word dan ook wel geboden, het ontgaat me alleen waarom die gelovige dat perse aan de tafel moet doen waar iedereen zit te lunchen. Het gaat ook niet om schade, het gaat om het fatsoen en in dit geval het fatsoen van de gelovige om zijn/haar geloof te belijden zonder daar anderen mee lastig te vallen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind het idd niet echt heel erg fatsoenlijk om anderen geen ruimte te bieden voor iets dat ik zelf niet doe.
Asociaal is een wat sterk woord, maar dit hoort wat mij betreft gewoon bij samenleven, beetje geven, beetje nemen, leven en laten leven. Het is maar 10 seconde, er is geen enkele schade voor jou.
Nee dat wordt er niet gezegd. Er wordt gevraagd waarom men rekening moet houden met dat geloof. Terwijl dat geloof/die gelovige dus blijkbaar geen rekening met hun houdt. Het kan namelijk heel vervelend zijn om onderbroken te worden in je gesprek om maar iets te noemen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet?
Dan lezen wij een ander topic blijkbaar, want ik lees steeds ik wens geen rekening te houden met geloof. Geloof is stom, geloof hoort achter de voordeur.
Dezelfde mensen geven aan geen enkele moeite te hebben met dozen sjouwen, koffie halen, een deur open te houden en ga zo maar door, het gaat ze om het feit dat het een gelovige uiting is. Diezelfde mensen zouden wel stil zijn als anderen praten of iemand even wat komt melden tussendoor.
Dan heb ik het dus niet over het vb van de OP, maar enkel en alleen over dat heel eventjes stil zijn aan tafel, bij iemand die dat netjes vraagt of waarvan je weet dat ze dat graag zo doen.
Dan zijn we het toch weer best met elkaar eensquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Zoals ik in mijn eerste reactie in dit topic schreef, wat daar gebeurd is geen vragen meer, dat is eisen en lastig vallen. En ook bij mij gaan daar de hakken van achterover.
Maar zoals jij ook zegt, dat heeft bar weinig met dat geloof van de ander te maken, maar met de toon.
Dat zou ik dan ook zeker scharen onder het 'moeilijk doen om het moeilijk doen', en dat is inderdaad niet bijzonder vriendelijk of zelfs collegiaal. Imo geeft dat dan uiteindelijk meer gezeik dan dat het iets oplevert. Maar nog steeds .. als het écht een verzoek is, kan je natuurlijk niet echt boos of verontwaardigd gaan lopen doen wanneer de ander daar geen gehoor aan geeft. Welke reden hij of zij daar dan ook wel (of zelfs niet) voor opgeeft.quote:Verder haakte ik vooral in op de mensen die stellen gewoon geen rekening met een ander te willen houden als het om een geloofsuiting gaat. Dus nee zouden zeggen op een fatsoenlijke vraag puur omdat het een geloofsuiting is.
En de gulden middenweg zou dan waarschijnlijk zoiets zijn als ...quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
die ruimte word dan ook wel geboden, het ontgaat me alleen waarom die gelovige dat perse aan de tafel moet doen waar iedereen zit te lunchen. Het gaat ook niet om schade, het gaat om het fatsoen en in dit geval het fatsoen van de gelovige om zijn/haar geloof te belijden zonder daar anderen mee lastig te vallen.
We zitten nu eenmaal niet meer in een land waar religieuze gebruiken de maatstaf zijn (gelukkig).
quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
quote:Op maandag 30 november 2015 16:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ja, dat doet er toe.
Blijkbaar mis jet het respect om 10 seconden stil te zijn voor één persoon in een groep van 10.
Als er nou 6 gelovigen zouden zijn die willen bidden, en 4 die weigeren om stil te zijn. Wat heb je dan?
Mooi dat hier een hele discussie gaat over 10 seconden maar madamme eist een halve minuut.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:52 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Als zij haar geloof nadrukkelijk aanhaalt en opdringt aan anderen en zodoende de werksfeer en de communicatie verstoort heeft dat geen ene kut met discriminatie te maken maar met storend en ondermijnend gedrag.quote:Op maandag 30 november 2015 10:01 schreef Ploert. het volgende:Hoe zit dit juridisch vraag ik me af? Zitten wij fout is wij om deze reden geen vast contract aanbieden? Of doen we dan aan discriminatie?
Ik zal het nooit vergeten zolang ik leef.quote:Op donderdag 3 december 2015 02:11 schreef NeuNeu het volgende:Daarnaast vind ik het ook nog eens een 'oneerlijke' vraag, omdat je kan weten dat weigeraars kunnen worden beticht van respectloosheid. In mijn ogen moet je anderen gewoon niet lastigvallen met jouw levensovertuigingen. Neem je geloof dus niet mee naar je werk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |