Goededag,
de afgelopen maanden zit ik op mijn werk met een stuitend probleem.
En nieuwe medewerker van het bedrijf, die 'slechts' een ondersteunende functie vervult, is namelijk behoorlijk gelovig. Alhoewel, het probleem is niet dat ze zo behoorlijk gelovig is (wij hebben 2 andere medewerkers met een moderne christelijke achtergrond, een goed geïntrigeerde moslima en zelfs iemand die homoseksueel is en dit werkt prima met elkaar), het probleem is dat haar evangelische gedrag enorm storend is.
Dit begon eerst kalm, met bidden tijdens de lunch en daarbij eisen dat iedereen ook stil met haar was, tot inmiddels in elke reeële situatie toch God en haar geloofsovertuiging te bespreken. Met haar is daarom moeilijk te communiceren over haar werk en taken. Dit is al enkele keren uitgelopen op een behoorlijke ruzie. Hierbij kwam haar gedrag en geloof voorzichtig ten sprake maar ze beroept zich dan altijd op haar recht op geloofsovertuiging en verbod op discriminatie op de werkvloer.
Haar proefperiode loopt nog een maand, maar het gehele bedrijf (het is een kleinbedrijf, ongeveer 11 werknemers) zit er mee in de maag. Zodra we het evangelisch gedrag wel aanvoeren als reden, spelen we open kaart, doen we dit niet, is er een behoorlijke kans dat ze dit wel streng vermoed en alsnog naar de rechter stapt.
Hoe zit dit juridisch vraag ik me af? Zitten wij fout is wij om deze reden geen vast contract aanbieden? Of doen we dan aan discriminatie?