abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157664068
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 06:21 schreef starla het volgende:

[..]

Nou, nou, nou. Gevaarlijk?

Als een mod het 'gevaarlijk' vindt dan mag de docu verwijderd worden wat mij betreft. Maar ik denk dat er hier sprake is van inflatie van het woord 'gevaarlijk'. Staat namelijk zo pregnant.
Is die docu van Lambiekje ook gelieerd aan een bepaalde sekte of is die betrouwbaarder?

Zal ff op zoek gaan naar een betrouwbaardere bron ;)

Als ik namelijk goed zit, moet die wel te vinden zijn toch? Kom er later op terug.

Heb helaas nog weinig input gehoord inzake de punten die ik heb gepost. Het gaat veel om de vorm en weinig om de inhoud. Zo ken ik BNW trouwens ook, maar als je zelf een topic opent zou het leuk zijn als het ook een keer om de inhoud ging. Maar wat ik denk: mensen weten te weinig van dit onderwerp, gaan dus letten op de kleine dingen (vorm) en laten de grote lijn voor wat het is. Hebben ze iig gepost ;)

Ik zou zeggen kom met bronnen over:
- chemische inbalans is bewezen

In de 'gevaarlijke' docu wordt daarover wel een snedige opmerking gemaakt:
Paracetamol helpt tegen hoofdpijn DUS zal een gebrek aan paracetamol wel de hoofdpijn verklaren.

In de psychiatrie gaat het exáct zo. Als iemand het een straw man vindt, laat het ff weten, want volgens mij is het geen.

Want dat is hét fundament van de huidige psychiatrie: gebrek aan bepaalde neurotransmitters.

Als je me een paar goede bronnen laat zien, dan pas ik uiteraard mijn mening aan :)
Nou het is bij mij iig geen gebrek aan kennis en genoeg afstand van dat veld om ook niet een soort van self-serving bias te hebben. Zoals al eerder aangegeven waren het te veel losse onderwerpen voor mij om overal op in te gaan. Bij deze dan maar mijn reactie op de chemische inbalans. Ik weet niet of daar bewijs voor is of niet. Wat wel duidelijk is dat in de hersenen cellen commiceren met behulp van / op basis van chemische stoffen. Als het toevoegen van stoffen (en daarbij een model gebruiken van chemische balans) daadwerkelijk tot positieve uitkomsten leidt, dan zou je kunnen beargumenteren dat bewijs voor of tegen een chemische inbalans theorie uiteindelijk niet ter zake doet omdat het om een veel pragmatischere approach gaat, worden er meer mensen beter? Natuurlijk naarmate theorie zich verder ontwikkeld pas je behandelmethodes daarop aan, maar bij gebrek aan beter is het beter een niet bewezen model te gebruiken dan helemaal niets te doen, vooral wanneer dat model vrij consistent is met wat we wel weten.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_157664200
quote:

Is die docu van Lambiekje ook gelieerd aan een bepaalde sekte of is die betrouwbaarder?

Docu's in the algemeen zijn gewoon geen goed bron materiaal. Veel te moeilijk te controleren, en veel te makkelijk te manipuleren. Dat weet je toch wel?
  donderdag 19 november 2015 @ 09:31:28 #53
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_157664998
Ik heb alleen het openingstopic doorlezen,

Echter de psychiatrie van vandaag ziet niet een mens is zoals hij is in het moment, dus de genetica en de gedragsleer en zijn omgeving "milieu" waar hij zich in bevind, echter onder welk hokje kunnen wij de mens plaatsen want het "kost" te veel moeite om een mens echt te helpen en te onderzoeken wat de werkelijke oorzaken zijn, waarom zijn gedrag niet past in het plaatje van de samenleving waarin hij zich bevindt.

Het is "winst" gevender en goedkoper om iemand vol te proppen met voorgeschreven medicijnen die als een versufd persoon van zijn werkelijke persoonlijkheid door het leven gaat, dan hem de optimale ondersteuning te geven hoe zich zelf eventueel zou kunnen aanpassen wat de maatschappij van hem of haar verlangt.

Ik beschrijf het wel gemakkelijk maar ik weet dat het veel moeite kost, maar als men met intensievere opmaat begeleiding en coaching "human aspect"zou werken. Dan zou de helft van de voorgeschreven medicijnen tegen de psychische "welvaartsziektes" al de prullenbak in kunnen.

Het heeft gewoon te maken met een verharde kapitalistische maatschappij die eerder voorkeur geeft voor winstbejag dan voor degelijke onderzoeken of degelijke ondersteuningen immers deze kosten geld en leveren geen geld op.

Daarbij opleidingen worden tegenwoordig zo gemaakt voor de domme dat ze moeten kiezen uit iets en als het iets niet pas bij de vier keuze die ze voorgelegd krijgen dan valt het niet in hun denkwereld want iets moet in een "hokje" passen anders raakt men van slag en begrijpt men het niet meer en "kost" het te veel moeite om het te begrijpen.

Daarbij een opleiding is allang geen opleiding meer, maar een indoctrinatieprogramma van hoe iemand moet denken volgens het winstbejag programma van het bedrijfsleven of de maatschappij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Konijntjuh op 19-11-2015 09:43:50 ]
Hoe stout is Konijntjuh!
  donderdag 19 november 2015 @ 09:44:36 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157665160
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 07:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
Jammer dat je de beroepsgroep neerhaalt die met een lastige groep te maken heeft: verminderd ziekte-inzicht. Misschien word je als arts best als autorititeit gezien hier.
Van de mensen die in ik ken die in de psychiatrie werken of er anderszins mee te maken hebben, merk en hoor ik andere verhalen: Veel als nodig, afbouwen zodra het kan. Niets als diegene niet wil, met heel veel geduld. Ik ben blij met psychiatrie, ook al zijn er nog tekortkomingen.

Daarnaast is het bijzonder te noemen dat je elders in BNW geen genoegen neemt met een video en dat je nu nu juist wel een video als bron neemt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dance99Vv op 19-11-2015 12:45:49 (nergens voor nodig om op deze toon verder te gaan) ]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_157665203
quote:

[..]

Nou, nou, nou. Gevaarlijk?

Als een mod het 'gevaarlijk' vindt dan mag de docu verwijderd worden wat mij betreft. Maar ik denk dat er hier sprake is van inflatie van het woord 'gevaarlijk'. Staat namelijk zo pregnant.

Als ik namelijk goed zit, moet die wel te vinden zijn toch? Kom er later op terug.

Heb helaas nog weinig input gehoord inzake de punten die ik heb gepost. Het gaat veel om de vorm en weinig om de inhoud. Zo ken ik BNW trouwens ook, maar als je zelf een topic opent zou het leuk zijn als het ook een keer om de inhoud ging. Maar wat ik denk: mensen weten te weinig van dit onderwerp, gaan dus letten op de kleine dingen (vorm) en laten de grote lijn voor wat het is. Hebben ze iig gepost ;)

Ik zou zeggen kom met bronnen over:
- chemische inbalans is bewezen

In de 'gevaarlijke' docu wordt daarover wel een snedige opmerking gemaakt:
Paracetamol helpt tegen hoofdpijn DUS zal een gebrek aan paracetamol wel de hoofdpijn verklaren.

In de psychiatrie gaat het exáct zo. Als iemand het een straw man vindt, laat het ff weten, want volgens mij is het geen.

Want dat is hét fundament van de huidige psychiatrie: gebrek aan bepaalde neurotransmitters.

Als je me een paar goede bronnen laat zien, dan pas ik uiteraard mijn mening aan :)
Zou een gebrek aan neurotransmitters en uitvloeiend weer een bepaalde staat biologisch gezien geen cuasaal verband kunnen hebben met gedachten zelf, en ervaringen in interactie met de wereld zelf?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  donderdag 19 november 2015 @ 10:10:15 #56
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157665474
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 09:48 schreef I-care het volgende:

[..]

Zou een gebrek aan neurotransmitters en uitvloeiend weer een bepaalde staat biologisch gezien geen cuasaal verband kunnen hebben met gedachten zelf, en ervaringen in interactie met de wereld zelf?
er is bijvoorbeeld een link tussen the serotonin transporter length polymorphism short allel en traumatische jeugdervaringen die leiden tot depressie.

Verder is natuurlijk gewoon wel aangetoond dat bijvoorbeeld in schizofrenie er een onbalans is qua dopamine, door overproductie van tryrosine hydroxylase in de neuronen, maar goed, pseudowetenschap blijkbaar
pi_157665610
quote:
Daarnaast is het bijzonder te noemen dat je elders in BNW geen genoegen neemt met een video en dat je nu nu juist wel een video als bron neemt.
Nou niet dus. Nu ik weet dat het scientologypropaganda is, neem ik er geen genoegen mee.

Dacht dat dat wel duidelijk werd uit mijn vorige post.
I feel kinda Locrian today
pi_157665631
-edit- reactie op verwijderde post

[ Bericht 94% gewijzigd door Dance99Vv op 19-11-2015 12:47:07 ]
pi_157665651
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 08:08 schreef Broomer het volgende:

[..]

Docu's in the algemeen zijn gewoon geen goed bron materiaal. Veel te moeilijk te controleren, en veel te makkelijk te manipuleren. Dat weet je toch wel?
Ligt aan welke docu's. Er zijn prima wetenschappelijke docu's, dus ik vind dat je het fenomeen 'documentaire' tekort doet.

Dus nee, dat weet ik niet.
  donderdag 19 november 2015 @ 10:25:41 #60
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157665663
Je geeft af op dsm-5 met als voorbeeld autisme, nou jammer voor je maar die is er nog gewoon, het is PDD-NOS die ze hebben geschrapt, en terecht omdat daar veel te veel op werd weggeschreven, dat in zichzelf is al een flinke contradictie met je stellingen., maar goed, jouw feesttje

[ Bericht 29% gewijzigd door Dance99Vv op 19-11-2015 12:48:17 ]
pi_157665665
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:10 schreef Re het volgende:

[..]

er is bijvoorbeeld een link tussen the serotonin transporter length polymorphism short allel en traumatische jeugdervaringen die leiden tot depressie.

Verder is natuurlijk gewoon wel aangetoond dat bijvoorbeeld in schizofrenie er een onbalans is qua dopamine, door overproductie van tryrosine hydroxylase in de neuronen, maar goed, pseudowetenschap blijkbaar
Kom dan ook met bronnen graag.
pi_157665686
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:25 schreef Re het volgende:

[..]

Citeer aub waar ik specifiek zeg dat in de DSM 5 autisme is verwijderd, want lezen kun je nu ook al niet .

[ Bericht 13% gewijzigd door Dance99Vv op 19-11-2015 12:53:27 ]
  donderdag 19 november 2015 @ 10:30:59 #63
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157665725
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:58 schreef starla het volgende:
Zoals het feit dat diagnoses in de DSM arbitrair gekozen worden door een commissie en er op gestemd wordt (geen stemmen voor autisme dit jaar? Jammer, autisme bestaat niet meer).

pi_157665743
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:30 schreef Re het volgende:

[..]

Heel goed, en waar staat DSM 5?

Nooit tot je doorgedrongen dat het een voorbeeld was om aan te geven dat diagnoses arbitrair uit de DSM worden gestemd?

Je leest zaken die er helemaal niet zijn.
  donderdag 19 november 2015 @ 10:33:55 #65
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157665757
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:32 schreef starla het volgende:

[..]

Heel goed, en waar staat DSM 5?

Nooit tot je doorgedrongen dat het een voorbeeld was om aan te geven dat diagnoses arbitrair uit de DSM worden gestemd?

Je leest zaken die er helemaal niet zijn.
Je topic gaat over DSM-5 :')
pi_157665773
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:33 schreef Re het volgende:

[..]

Je topic gaat over DSM-5 :')
Nee, de kern snap je ook al niet.

Nou dat belooft wat. Je komt met ad hominems, je snapt voorbeelden niet én je snapt de kern van dit topic niet eens.

Ouch...hier val je wel even door de mand.
pi_157665809
*wacht op nog meer bronnen*

[ Bericht 11% gewijzigd door Dance99Vv op 19-11-2015 12:50:50 ]
  donderdag 19 november 2015 @ 10:42:22 #68
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157665866
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:34 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, de kern snap je ook al niet.

Nou dat belooft wat. Je komt met ad hominems, je snapt voorbeelden niet én je snapt de kern van dit topic niet eens.

Ouch...hier val je wel even door de mand.
enige die door de mand valt ben jij met je scientology liefde en valse voorbeelden om je oubollige standpunten te onderbouwen (met je OR en RR en RRR, leuk om je technische punt te maken maar je kunt mensen wel lekker wijs maken want tja, het klinkt wel interessant)

Dus nah, je hele topic staat vol met onwaarheden en aannames, prima dat je het niet zo hebt op psychiatrie in zijn geheel, maar als ik je wijs op je eigen subjectiviteit is het enige wat je kan brabbelen dat je chargeert... ok dan :)
pi_157665966
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:42 schreef Re het volgende:

[..]

enige die door de mand valt ben jij met je scientology liefde en valse voorbeelden om je oubollige standpunten te onderbouwen (met je OR en RR en RRR, leuk om je technische punt te maken maar je kunt mensen wel lekker wijs maken want tja, het klinkt wel interessant)

Dus nah, je hele topic staat vol met onwaarheden en aannames, prima dat je het niet zo hebt op psychiatrie in zijn geheel, maar als ik je wijs op je eigen subjectiviteit is het enige wat je kan brabbelen dat je chargeert... ok dan :)
Scientologyliefde maak je er zelf van want ik heb mezelf gecorrigeerd, maar ik begrijp dat je aan het zuigen bent hier. Ga ik verder ook dus niet op in.

Wat betreft de onderzoeken vind ik het idd frappant dat ze niet met OR's werken, als jij dat interessant vindt staan, dan zegt dat meer over jou dan over mij. Hier laat ik het verder ook bij.

Ja, mijn subjectiviteit speelt een rol, maar dat is in elke discussie zo. Komaan, we zitten hier niet in de kwartaalcijfervergadering van Philips. Natuurlijk heb ik een mening. En daar laat ik het ook verder bij.

En als ik vraag om bronnen dan geef je die niet en als ik een opmerking maak over je hautaine reacties dan heb ik meteen een persoonlijkheidsstoornis.

En dan ben je compleet verbaasd dat ik je vilein vindt :D

Zeg nou zelf meid, welke week van de maand is het in huize Re?
  donderdag 19 november 2015 @ 10:51:19 #70
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157665992
ga maar flessen over dopamine:

quote:
Recent revisions of the hypothesis have specified a critical role for presynaptic dopamine dysfunction, in contrast to the earlier focus on postsynaptic dopamine D2 receptors (Howes and Kapur, 2009; Lyon et al., 2011). Supporting this there is now a large body of evidence for presynaptic dopaminergic dysfunction in the striatum in schizophrenia (Howes et al., 2007; Meisenzahl et al., 2007; Lyon et al., 2011). Specifically schizophrenia is associated with elevations in striatal dopamine synthesis capacity, as measured using the PET radiotracers L-[β-11C]- dihydroxyphenyl-l−alanine or 6-[18F]fluoro-dihydroxyphenyl-l−alanine (18F-DOPA; Reith et al., 1994; Hietala et al., 1995, 1999; Dao-Castellana et al., 1997; Lindstrom et al., 1999; Elkashef et al., 2000; Meyer-Lindenberg et al., 2002; McGowan et al., 2004; Kumakura et al., 2007; Bose et al., 2008; Howes et al., 2009b; Nozaki et al., 2009; Shotbolt et al., 2011; Demjaha et al., 2012), and elevated baseline and stimulated striatal dopamine levels (Laruelle et al., 1996; Breier et al., 1997; Abi-Dargham et al., 1998, 2000, 2009; Mizrahi et al., 2012).
pi_157666013
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:51 schreef Re het volgende:
ga maar flessen over dopamine:

[..]

Dank je. Die bron moest echt pas komen na een pagina gezeur?

Ik ga er even induiken :)
  donderdag 19 november 2015 @ 10:56:47 #72
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157666052
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:49 schreef starla het volgende:

[..]

Scientologyliefde maak je er zelf van want ik heb mezelf gecorrigeerd, maar ik begrijp dat je aan het zuigen bent hier. Ga ik verder ook dus niet op in.

Wat betreft de onderzoeken vind ik het idd frappant dat ze niet met OR's werken, als jij dat interessant vindt staan, dan zegt dat meer over jou dan over mij. Hier laat ik het verder ook bij.

Ja, mijn subjectiviteit speelt een rol, maar dat is in elke discussie zo. Komaan, we zitten hier niet in de kwartaalcijfervergadering van Philips. Natuurlijk heb ik een mening. En daar laat ik het ook verder bij.

En als ik vraag om bronnen dan geef je die niet en als ik een opmerking maak over je hautaine reacties dan heb ik meteen een persoonlijkheidsstoornis.

En dan ben je compleet verbaasd dat ik je vilein vindt :D

Zeg nou zelf meid, welke week van de maand is het in huize Re?
ORs zijn niet echt veel verschillend van RRs als het gaat om disease prevelence (even vanuitgaande dat deze onder de 10% ligt) en RRRs geven toch vaak een overschatting van het effect.

en ja het is al lang bekend dat ADs tot suïcidale neigingen en gedachtes kan leiden, dat is echt niet ineens iets nieuws, ook is al bekend dat ADs alleen werken in een kleine 20% van de populatie die een zware depressie hebben.

Dat er in het verleden dus blijkbaar veel is voorgeschreven in milde depressie en dat dat niet helpt is al lang bekend dus die oude koeien kunnen wel in de sloot blijven liggen
pi_157669662
Goed zo.

Zullen we de posts vanaf nu wat minder flagrant anti-starla houden? Op de inhoud beuken vind ik geen probleem, maar op de man (vrouw) vind ik wat minder en zo clichématig hier in BNW.

Als ik zelf al bijna geen zin heb om dit topic te openen omdat ik toch alleen maar aantijgingen lees en uit verband gerukte stukken tekst die bedoeld zijn om te beledigen, dan zegt dat wel wat. Volgens mij is dat geen eigenschap van een narcist, maar van iemand die wel degelijk openstaat voor, ja óók negatieve feedback, m.b.t. de bronnen die ik hanteer en de interpretatie daarvan. Heb ik geen enkele moeite mee.

Waar ik minder goed tegen kan zijn dus op de man gerichte beledigingen die dan fraai worden verwoord zodat het voor derden nauwelijks als zodanig overkomt. Een opmerking als 'liefde voor scientology' is daar een voorbeeld van.
Laat staan de passief-agressieve context waarin dergelijke opmerkingen staan.

Als er één iemand is die een bloedhekel aan die gasten heeft, dan ben ik het wel en daarom betreur ik ook dat achteraf blijkt dat de docu van hun hand is. Heb ik meermaals laten blijken.

Bij de volgende ad hominem post ik gewoon ook niet meer in dit topic en mogen jullie zelf erover praten. Niet om zielig te doen, maar ik heb echt wel betere dingen te doen dan niet alleen de inhoud te verdedigen, maar ook mijn persoon.
  donderdag 19 november 2015 @ 15:04:32 #74
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157670015
Alleen ik zat je een beetje van tegengas te voorzien hoor, terwijl ik alleen maar melde dat ik je anekdote wat overdreven vond en dat dit niet representatief vond voor de gehele psychiatrie die je ook nog een pseudowetenschap noemde. Jij koos de aanval daarop en zo geschiedde.

Dan zeg je daarnaast nog dat je chargeert en dat je het op de BNW manier wilt en vervolgens zit je te miepen als je op fouten gewezen wordt.

Je gooit er wat theoretische vakjargon doorheen terwijl je weet dat de user daar geen bal verstand van heeft en het dus maar aanneemt. Een voorbeeldje is je opmerking waarom het niet met placebo wordt vergeleken, (zelfmoord geloof ik) als je de titel van je artikel had gelezen had je daar namelijk je antwoord al :)

Prima om te discussieren op wetenchappelijk verantwoord niveau maar dan moet je daar wel zelf mee beginnen
pi_157670675
Ik wil hier niet veel langer op doorgaan, maar de sfeer kantelde mijns inziens toch echt door post 24. Maar goed, daar ben je het uiteraard niet mee eens en dat hoeft ook niet.

Tegengas is prima, maar dat kan ook zonder beledigingen natuurlijk.

En als mijn OP niet wetenschappelijk is (voor het niveau van BNW iig) dan weet ik het ook niet meer.

En nu inhoudelijk: welke titel bedoel je? Want diegene waar ik uit quote heeft het alleen over 'suicidal behavior'. Niet over 'suicidal behavior compared to...'. Bij de main outcome measures staat het wel.
pi_157670942
Misschien heb je het gemist, maar ik heb eerder een inhoudelijke reactie gegeven :)
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_157671033
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:44 schreef oompaloompa het volgende:
Misschien heb je het gemist, maar ik heb eerder een inhoudelijke reactie gegeven :)
?

Daar heb ik toch netjes op geantwoord?
  donderdag 19 november 2015 @ 15:52:33 #78
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157671090
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:31 schreef starla het volgende:
Ik wil hier niet veel langer op doorgaan, maar de sfeer kantelde mijns inziens toch echt door post 24. Maar goed, daar ben je het uiteraard niet mee eens en dat hoeft ook niet.

Tegengas is prima, maar dat kan ook zonder beledigingen natuurlijk.

En als mijn OP niet wetenschappelijk is (voor het niveau van BNW iig) dan weet ik het ook niet meer.

En nu inhoudelijk: welke titel bedoel je? Want diegene waar ik uit quote heeft het alleen over 'suicidal behavior'. Niet over 'suicidal behavior compared to...'. Bij de main outcome measures staat het wel.
Nou ok niet in de titel maar de studie is een cohort, real world data, daar heb je sowieso geen placebo dus is het nogal onzinnig om die vraag te stellen, verder gaat het dus niet om zelfmoord maar suicide behavior, klinkt misschien hetzelfde maar is het toch zeker niet. waarnaast het dus ook nog non-fatal behavior is. Door dit soort kleine dingetjes net iets anders neer te zetten creeer je een vals discussiepunt. Dus het klinkt wel vet en tof wat je zet, maar het is niet wat er staat.
pi_157671094
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:24 schreef starla het volgende:

[..]

Ligt aan welke docu's. Er zijn prima wetenschappelijke docu's, dus ik vind dat je het fenomeen 'documentaire' tekort doet.

Dus nee, dat weet ik niet.
Er zijn natuurlijk wel goede documentaires. Er zijn ook een hele hoop slechte. Wat ik bedoel te zeggen is dat het alleen veel te makkelijk is voor de slechte documentaires om als goed te poseren. Dan moet je al redelijk wat van het onderwerp afweten om dat onderscheid te maken.

Dus dan heb je net twee uur ergens naar zo'n documentaire gekeken, moet je alsnog de beweringen opschrijven en controleren of het echt wel zo zit. Dus persoonlijk als ik zie dat iemand in een post naar een documentaire verwijst, denk ik al heel snel "laat maar zitten".

PS sorry dat laatste zinnetje in mijn vorige post ("dat weet je toch wel") was niet echt nodig, dat maakte het wat confronterend.
pi_157671138
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:49 schreef starla het volgende:

[..]

?

Daar heb ik toch netjes op geantwoord?
Deze? MIsschien iets misgegaan :P

edit: ugh ik zie nu ook dat ik gisterenavond na een aantal biertjes al mijn capaciteit tot correct spellen verloren ben :P

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 07:42 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nou het is bij mij iig geen gebrek aan kennis en genoeg afstand van dat veld om ook niet een soort van self-serving bias te hebben. Zoals al eerder aangegeven waren het te veel losse onderwerpen voor mij om overal op in te gaan. Bij deze dan maar mijn reactie op de chemische inbalans. Ik weet niet of daar bewijs voor is of niet. Wat wel duidelijk is dat in de hersenen cellen commiceren met behulp van / op basis van chemische stoffen. Als het toevoegen van stoffen (en daarbij een model gebruiken van chemische balans) daadwerkelijk tot positieve uitkomsten leidt, dan zou je kunnen beargumenteren dat bewijs voor of tegen een chemische inbalans theorie uiteindelijk niet ter zake doet omdat het om een veel pragmatischere approach gaat, worden er meer mensen beter? Natuurlijk naarmate theorie zich verder ontwikkeld pas je behandelmethodes daarop aan, maar bij gebrek aan beter is het beter een niet bewezen model te gebruiken dan helemaal niets te doen, vooral wanneer dat model vrij consistent is met wat we wel weten.
pi_157671448
Die heb ik in alle tumult gemist ja.

Daar ben ik het mee eens: uiteindelijk gaat het om de kliniek. Dat is belangrijker dan hoe een medicijn exáct werkt. Bij paracetamol weten we het ook nog steeds niet (zo goed).

Maar ik wil me nog even verder verdiepen in die bronnen van Re. Ben met name geïnteresseerd in de methodologie omdat je met functieonderzoeken middels beeldvorming al snel de mist in kunt gaan. De fMRI is daar een mooi voorbeeld van, bij veel indicaties een vrijwel compleet waardeloos onderzoek waar toch veel waarde aan wordt gehecht. Ook de DAT- en IBZM-scan zijn bijvoorbeeld erg lastig te interpreteren en vaak van matige kwaliteit.

Maar goed, omdat ik me er nog niet in verdiept heb, weet ik dus niet wat de methodologie is, daar ben ik wel benieuwd naar.
pi_157671682
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:10 schreef Re het volgende:

[..]

Waarnemen is nog niet verklaren, dat probeer ik juist helder te krijgen vanuit jullie expertise.

Ik zou graag de volgorde van events opgehelderd willen zien. Voor zover daar data over bestaat dan. Een link is nogal magertjes als het gaat over de oorzakelijkheid.

Verder is het geen kritiek, maar interesse.
pi_157671868
quote:
Jammer dat je de beroepsgroep neerhaalt die met een lastige groep te maken heeft: verminderd ziekte-inzicht. Misschien word je als arts best als autorititeit gezien hier.
Van de mensen die in ik ken die in de psychiatrie werken of er anderszins mee te maken hebben, merk en hoor ik andere verhalen: Veel als nodig, afbouwen zodra het kan. Niets als diegene niet wil, met heel veel geduld. Ik ben blij met psychiatrie, ook al zijn er nog tekortkomingen.

Ik heb daar toch heel andere ervaringen mee. Om te beginnen op onderzoeksgebied en diagnostiek. En daarna ook nog eens met medicatie voorschrijvingen.

Mijn ervaring daarbij is de schijnbaar uit de lucht gegrepen methodiek en inzicht in het hele traject.

[ Bericht 0% gewijzigd door I-care op 19-11-2015 16:33:21 ]
pi_157671969
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 20:18 schreef DeMolay het volgende:
klopt...psychiraters zijn over gewardeerd in deze maatschapij ..best wel eng
Ik denk eerder dat er teveel veronderstelde expertise gegeven wordt aan de beroepsgroep. En dat is het gevaar ervan. Misbruik ligt heel snel op de loer, en niet in de laatste plaats is er de evidente autoriteitspositie ten nadele van cliënten.

Die zijn namelijk er definitie geen gesprekspartner door de aard van de aandoeningen en het algemene stigma wat daar omheen hangt.
pi_157672062
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:20 schreef I-care het volgende:

[..]

Waarnemen is nog niet verklaren, dat probeer ik juist helder te krijgen vanuit jullie expertise.

Ik zou graag de volgorde van events opgehelderd willen zien. Voor zover daar data over bestaat dan. Een link is nogal magertjes als het gaat over de oorzakelijkheid.

Ik heb ook gelezen dat de dopamine-hypothese nogal kort door de bocht is en zelfs het gevolg is van gedragsveranderingen in schizofrenie en niet de oorzaak.

Vind het bijzonder dat een verhoogde uptake van dopamine in oa het striatum niet gepaard gaat met extrapiramidale verschijnselen, maar misschien heb ik het mis en hebben schizofreniepatiënten allemaal Huntington of Parkinsonachtige symptomen :P

Kom hier later nog op terug.
  donderdag 19 november 2015 @ 16:37:13 #86
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672098
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:20 schreef I-care het volgende:

[..]

volgorde van welke events, welke ziekte, depressie vergelijken met schizofrenie is ongeveer hetzelfde als longkanker vergelijken met diabetes.

mijn probleem is dat alles even op de grote hoop wodt gegooid omdat ach ja het is psychiatrie, dat is een pot nat. Nou dat is het niet. De oorzakelijkheid van depressie is geheel anders dan autism, schizofrenie, ADHD, of bipolaire stoornis, of pedofilie of Tourette...
pi_157672155
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:35 schreef starla het volgende:

[..]

Ik heb ook gelezen dat de dopamine-hypothese nogal kort door de bocht is en zelfs het gevolg is van gedragsveranderingen in schizofrenie en niet de oorzaak.

Vind het bijzonder dat een verhoogde uptake van dopamine in oa het striatum niet gepaard gaat met extrapiramidale verschijnselen, maar misschien heb ik het mis en hebben schizofreniepatiënten allemaal Huntington-achtige symptomen :P

Graag, ben heel benieuwd naar je bevinden, want zelf ben ik helaas niet in staat daar zelf iets mee aan te vangen..
pi_157672228
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:37 schreef Re het volgende:

[..]

volgorde van welke events, welke ziekte, depressie vergelijken met schizofrenie is ongeveer hetzelfde als longkanker vergelijken met diabetes.

mijn probleem is dat alles even op de grote hoop wodt gegooid omdat ach ja het is psychiatrie, dat is een pot nat. Nou dat is het niet. De oorzakelijkheid van depressie is geheel anders dan autism, schizofrenie, ADHD, of bipolaire stoornis, of pedofilie of Tourette...
Ik heb het slechts over de toedracht van dergelijke ziektebeelden, en waar dus de oorsprong ligt van deze aandoeningen.

Ergens gaat er iets fout, en de vraag die ik beantwoord zou willen zien is of het biologische afwijkingen zijn of het resultaat van omgevingsvariabelen in het leven voorafgaand. En als er een glijdende schaal zou bestaan tussen biologische afwijkingen en triggers, waar dan de knelpunten liggen om het overslagpunt te voorkomen.
  donderdag 19 november 2015 @ 16:47:34 #89
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672326
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:35 schreef starla het volgende:

[..]

Vind het bijzonder dat een verhoogde uptake van dopamine in oa het striatum niet gepaard gaat met extrapiramidale verschijnselen, maar misschien heb ik het mis en hebben schizofreniepatiënten allemaal Huntington of Parkinsonachtige symptomen :P

omdat het iets meer is dan alleen reuptake natuurlijk, er is ook minder dopamine dus netto effecten op receptor up en down regulatie en de verdere cascade van afbraak en synthese is toch net iets meer dan wat dopamine in iemand spuiten en EPS zien
  donderdag 19 november 2015 @ 16:49:20 #90
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672355
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:43 schreef I-care het volgende:

[..]

Ik heb het slechts over de toedracht van dergelijke ziektebeelden, en waar dus de oorsprong ligt van deze aandoeningen.

Ergens gaat er iets fout, en de vraag die ik beantwoord zou willen zien is of het biologische afwijkingen zijn of het resultaat van omgevingsvariabelen in het leven voorafgaand. En als er een glijdende schaal zou bestaan tussen biologische afwijkingen en triggers, waar dan de knelpunten liggen om het overslagpunt te voorkomen.
Ja er gaat ergens iets fout, net als bij andere ziektes die of wel genetisch of wel omgevingsafhankelijk zijn of een mix. Er zijn genoeg studies die naar genetische aanleg kijken en naar omgevingsfactoren, waarom zouden de hersenen anders zijn dan een lever?
pi_157672451
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:49 schreef Re het volgende:

[..]

Ja er gaat ergens iets fout, net als bij andere ziektes die of wel geneetisch of wel omgevingsafhankelijk zijn. Er zijn genoeg studies die naar genetische aanleg kijken en naar omgevingsfactoren, waarom zouden de hersenen anders zijn dan een lever?
Omdat ik uit ervaring weet dat omgevingsvariabelen een impact hebben. Zo verstrekkend dat je niet kunt spreken van genetische defecten alleen.

Dus zou er minimaal sprake moeten zijn van omgevingsvariabelen die een sterke invloed hebben op het brein, in dit geval dan. De vraag is dan of door middel van preventie of vroegtijdige interventie op bepaalde vlakken de degradatie voorkomen kan worden?

Het zijn een hoop aannames, maar ik gok erop dat het redelijk klopt .
  donderdag 19 november 2015 @ 16:57:05 #92
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672521
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:53 schreef I-care het volgende:

[..]

Omdat ik uit ervaring weet dat omgevingsvariabelen een impact hebben. Zo verstrekkend dat je niet kunt spreken van genetische defecten alleen.

Dus zou er minimaal sprake moeten zijn van omgevingsvariabelen die een sterke invloed hebben op het brein, in dit geval dan. De vraag is dan of door middel van preventie of vroegtijdige interventie op bepaalde vlakken de degradatie voorkomen kan worden?

Het zijn een hoop aannames, maar ik gok erop dat het redelijk klopt .
welke ziekte heb je het dan over?

hier wat leesvoer: http://www.nature.com/ng/journal/v45/n9/full/ng.2711.html
pi_157672560
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:47 schreef Re het volgende:

[..]

omdat het iets meer is dan alleen reuptake natuurlijk, er is ook minder dopamine dus netto effecten op receptor up en down regulatie en de verdere cascade van afbraak en synthese is toch net iets meer dan wat dopamine in iemand spuiten en EPS zien
Maar exogeen dopamine daargelaten is natuurlijk dé oorzaak van Parkinson verminderde productie van dopamine door je substantia nigra en van Huntington het 'afsterven' van cellen van de 'indirect pathway' in het striatum.

Je verwacht toch, als je beweert dat er minder dopamine beschikbaar is in de basale ganglia, dat het enig effect heeft op de tonusregulatie.

Vraag me dus af hoe het daadwerkelijk zit, maar is vast wel een mooi artikeltje over te vinden.
pi_157672585
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:57 schreef Re het volgende:

[..]

welke ziekte heb je het dan over?

hier wat leesvoer: http://www.nature.com/ng/journal/v45/n9/full/ng.2711.html
Dat beantwoord de vraag niet.. Het is een model geworden waar niet meer vanaf geweken kan worden. Ik geloof eerder in de preventie, en dan niet zozeer dat er totaal geen genetisch aspecten zijn, maar tegenwoordig is het wel erg religieus geworden...
  donderdag 19 november 2015 @ 17:03:19 #95
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672648
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:59 schreef I-care het volgende:

[..]

Dat beantwoord de vraag niet.. Het is een model geworden waar niet meer vanaf geweken kan worden. Ik geloof eerder in de preventie, en dan niet zozeer dat er totaal geen genetisch aspecten zijn, maar tegenwoordig is het wel erg religieus geworden...
ja als je er niet aanwil dat ook de hersenen uit DNA bestaan dan kan ik weinig voor je doen, er zijn genoeg studies die de genetische aanleg in kaart hebben gebracht, waarom je dat niet wil geloven is niet mijn probleem natuurlijk. De ene psychiatrische ziekte wat meer dan de andere, ik neem aan dat je homofilie ook als een aangeleerd/omgevingsfactor geinduceerd fenomeen ziet bijvoorbeeld? Om het maar ff cru te stellen?
  donderdag 19 november 2015 @ 17:10:29 #96
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672782
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:58 schreef starla het volgende:

[..]

Maar exogeen dopamine daargelaten is natuurlijk dé oorzaak van Parkinson verminderde productie van dopamine door je substantia nigra en van Huntington het 'afsterven' van cellen van de 'indirect pathway' in het striatum.

Je verwacht toch, als je beweert dat er minder dopamine beschikbaar is in de basale ganglia, dat het enig effect heeft op de tonusregulatie.

Vraag me dus af hoe het daadwerkelijk zit, maar is vast wel een mooi artikeltje over te vinden.
nou ja, de negatieve symptomen van schizofrenie hebben daar wel iets van weg natuurlijk, maar goed kan best wel wat autoregulatie optreden als dopamine verminderd kun je met upregulatie van receptoren compenseren, dat lukt by Huntington en Parkinson niet meer
pi_157672825
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 17:03 schreef Re het volgende:

[..]

ja als je er niet aanwil dat ook de hersenen uit DNA bestaan dan kan ik weinig voor je doen, er zijn genoeg studies die de genetische aanleg in kaart hebben gebracht, waarom je dat niet wil geloven is niet mijn probleem natuurlijk. De ene psychiatrische ziekte wat meer dan de andere, ik neem aan dat je homofilie ook als een aangeleerd/omgevingsfactor geinduceerd fenomeen ziet bijvoorbeeld? Om het maar ff cru te stellen?
Het brein is zeer complex, en we hebben er amper verstand van, en als er al een complex iets in de hele kosmos is dan is het het brein wel, en ik gok dat we teveel de nadruk willen gaan leggen op de mechanische kant van de zaak, en vergeten dat het een synergie van lichaam en geest is.

Daar wil ik meer nadruk op zien liggen. Als we depressie bekijken dan gaan we acuut alle medische apparatuur uit de kast halen.. Genomen uitdokteren, etc. Maar vergeten voor het gemak de persoonlijke situatie en de maatschappij waarin deze mensen moeten leven, het kan overal aan liggen, behalve onze maatschappelijke opbouw en relaties onderling.

Nu verlaat ik expres even de oorspronkelijke discussie om duidelijk te maken dat er te snel intern gezocht wordt.
  donderdag 19 november 2015 @ 17:14:37 #98
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672850
Dit is wel een goede review over de voortschrijdende inzichten in schizofrenie en dopamine

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4032934/
  donderdag 19 november 2015 @ 17:18:09 #99
262 Re
Kiss & Swallow
pi_157672904
quote:
10s.gif Op donderdag 19 november 2015 17:12 schreef I-care het volgende:

[..]

Het brein is zeer complex, en we hebben er amper verstand van, en als er al een complex iets in de hele kosmos is dan is het het brein wel, en ik gok dat we teveel de nadruk willen gaan leggen op de mechanische kant van de zaak, en vergeten dat het een synergie van lichaam en geest is.

Daar wil ik meer nadruk op zien liggen. Als we depressie bekijken dan gaan we acuut alle medische apparatuur uit de kast halen.. Genomen uitdokteren, etc. Maar vergeten voor het gemak de persoonlijke situatie en de maatschappij waarin deze mensen moeten leven, het kan overal aan liggen, behalve onze maatschappelijke opbouw en relaties onderling.

Nu verlaat ik expres even de oorspronkelijke discussie om duidelijk te maken dat er te snel intern gezocht wordt.
oh even over depressie, het is nog steeds de bedoeling van alle guidelines dat er eerst naar de omgevingsfactoren wordt gekeken en naar behandeld wordt (de therapieen), zo hoort het ook, pas dan zou er farmacologisch moeten worden ingegrepen, maar ja de maatscahppij in zijn geheel kweekt ook een verwachtingspatroon ... Maar dan ben je als depressie patient met een genetische predispositie wel een aantal jaar verder.
pi_157673366
quote:
3s.gif Op donderdag 19 november 2015 17:18 schreef Re het volgende:

[..]

oh even over depressie, het is nog steeds de bedoeling van alle guidelines dat er eerst naar de omgevingsfactoren wordt gekeken en naar behandeld wordt (de therapieen), zo hoort het ook, pas dan zou er farmacologisch moeten worden ingegrepen, maar ja de maatscahppij in zijn geheel kweekt ook een verwachtingspatroon ... Maar dan ben je als depressie patient met een genetische predispositie wel een aantal jaar verder.
Behandelen is te laat.. Voorkomen en uitzoeken hoe, dat is het nieuwe adagium :P

Combinatie prima natuurlijk, maar dat komt maar traag op stoom..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')