abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157551726
quote:
Parijs is gisteravond opgeschrikt door schietpartijen, gijzelingen en explosies. Daarbij vielen zeker 127 doden. Ook raakten 180 mensen gewond, van wie er 80 zeer slecht aan toe zijn. Een overzicht van de gebeurtenissen.

Wat is er gisteravond gebeurd?
Vrijwel gelijktijdig begonnen er op verschillende plekken in de Franse hoofdstad schietpartijen en waren er explosies. Dit gebeurde in het oostelijk deel van het centrum van Parijs.

De eerste schietpartij werd gemeld bij restaurant Le Petit Cambodge aan de Rue Bichat. Daarbij vielen zeker twee doden en zeven gewonden.

Ook gingen terroristen het Theater Bataclan aan de Boulevard Voltaire binnen tijdens een optreden van de Californische rockband Eagles of Death Metal en gijzelden de aanwezigen. Hierbij vielen de meeste slachtoffers, ongeveer honderd. Bij invallen van de Franse politie iets na middernacht zijn zeker drie terroristen gedood.

Ook op de Avenue de la République, de Boulevard Beaumarchais, de Rue de Charonne en op de Boulevard Voltaire, niet ver van theater Bataclan, zijn aanslagen gemeld.

Verder waren er buiten het stadion Saint-Denis explosies te horen. Daar voetbalde op dat moment Frankrijk een vriendschappelijke wedstrijd tegen Duitsland. Die werd gewoon doorgespeeld. President François Hollande, die bij de wedstrijd aanwezig was, werd door zijn beveiligers uit het stadion gehaald. In de buurt van de explosies vielen zeker drie doden. Het gaat hier waarschijnlijk om zelfmoordaanslagen.

Wat weten we over de daders?
Islamitische Staat heeft de aanslagen inmiddels opgeëist en ook de Franse president Hollande heeft de terreurgroep aangewezen als dader. De president zei dat aanvallen buiten het land door IS zijn georganiseerd en met hulp in Frankrijk zijn uitgevoerd.

Volgens de Franse justitie zijn er bij de aanslagen zeker acht terroristen omgekomen, waarvan zeven omdat ze zichzelf met explosieven hebben opgeblazen. Mogelijk lopen er ook nog terroristen vrij rond.

Getuigen, waaronder radiojournalist Julien Pearce op radiozender Europe 1, noemen de aanslagplegers 'zeer jong en zeer beheersd'. Pearce was bij het concert aanwezig. De drie terroristen die in theater Bataclan om zich heen schoten zouden geen gezichtsbedekking hebben gedragen en tijdens het schieten geen woord hebben gezegd. 'Een van hen leek een gewone jongen, die een kalasjnikov vasthield. Dat was alles', aldus Pearce.

Onder de daders van de aanslagen van Parijs was ook een vrouw, meldt wederom radiozender Europe 1 op basis van gesprekken met ooggetuigen. Bij de lichamen van twee daders zijn een Syrisch en een Frans paspoort gevonden. Een van de auto's die door de daders is gebruikt, zou een Belgisch kenteken hebben.

Wat zijn de (politieke) reacties?
'Een oorlogshandeling', noemt de Franse president Hollande de aanslagen. 'Geconfronteerd met terreur moet Frankrijk sterk zijn, groot zijn, en de overheid moet kracht uitstralen. Dat zal gebeuren. We moeten ook een beroep doen op iedereen om verantwoordelijkheid te nemen', zo zei Hollande in een toespraak.

'Dit is een aanslag op de menselijkheid', zei de Amerikaanse president Barack Obama gisteren direct na de aanslagen. Hij benadrukte dat de Verenigde Staten Frankrijk willen helpen bij het onderzoek naar de aanslagen. Ook China heeft de aanslagen in Parijs veroordeeld en is bereid om Frankrijk en de internationale gemeenschap te helpen in de strijd tegen terrorisme.

Mark Rutte reageert geschokt en noemt de aanslagen 'werkelijk afschuwelijk'. 'We hebben hier te maken met extremisten die maar één doel hebben: onze westerse samenleving destabiliseren door haat te zaaien. Ons beste antwoord aan deze barbaren is dat we ons niet uit elkaar laten spelen. We laten ons niet intimideren. Wij zijn met meer, we wijken niet voor onverdraagzaamheid. Geweld en extremisme zullen nooit winnen van vrijheid.'

Welke maatregelen zijn er nu genomen?
In Frankrijk is gisteravond de noodtoestand uitgeroepen. Daarmee kan beter ingegrepen worden bij groot dreigend gevaar of vermoeden daarvan. Zo hebben leger en politie ruime bevoegdheden om invallen te doen en mensen aan te houden. Ook worden de grenzen gesloten. Luchthavens blijven wel open en treinen blijven rijden.

Minister-president Rutte raadt reizigers naar Frankrijk aan om extra waakzaam te zijn. Maar ook in Nederland zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen, zowel zichtbaar als ontzichtbaar. De grensbewaking opgeschaald en geïntensiveerd, met name voor alle verkeer herleidbaar tot Frankrijk. Dit geldt ook voor luchthavens en treinstations.

http://www.parool.nl/paro(...)t-nu-toe-weten.dhtml

[ Bericht 99% gewijzigd door Specularium op 14-11-2015 19:57:00 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_157551737
CBSNLive twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 19:45:04 JUST IN: 20-year-old American Nohemi Gonzalez killed in Paris attacks, university says in statement. https://t.co/iYZvDaR7w5 reageer retweet
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_157551739
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:48 schreef -Strawberry- het volgende:
Bijna 3 miljard moslims in de wereld. Hoeveel 'leden' kent IS?
Niet alle moslims zijn moordenaars, dat weten de meeste mensen ook wel.
pi_157551742
Ik zit op m'n mobiel en daarom neemt ie de oorspronkelijke OP niet mee.

Zou een mod dat kunnen fiksen? Bij voorbaat dank.
pi_157551783
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)d-tegengehouden-door

Het had dus nog erger kunnen zijn
pi_157551792
Ik kan mij maar niet neerleggen bij de uitspraak dat wij er maar aan moeten wennen dat er nog meer aanslagen zullen gaan plaatsvinden en wij hier maar aan moeten wennen.
pi_157551810
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:51 schreef superniger het volgende:
CBSNLive twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 19:45:04 JUST IN: 20-year-old American Nohemi Gonzalez killed in Paris attacks, university says in statement. https://t.co/iYZvDaR7w5 reageer retweet
[ afbeelding ]
Altijd goed om Amerika aan je kant te hebben. Van Zweden hoef je weinig te verwachten.
Naturheilmittel
pi_157551811
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:54 schreef Bombshell het volgende:
Ik kan mij maar niet neerleggen bij de uitspraak dat wij er maar aan moeten wennen dat er nog meer aanslagen zullen gaan plaatsvinden en wij hier maar aan moeten wennen.
Die zullen wel degelijk plaats gaan vinden. Maar eraan wennen? Dat gaat niet zomaar...
pi_157551820
quote:
Het kan altijd erger ja.
Goed dat ie niet het stadion in is gekomen iig.
pi_157551823
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg me uit wat er precies verandert als een vereniging zich moet uitschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het is onmogelijk om de (ex-)leden te verbieden nog steeds te vergaderen, extremistische ideeën uit te wisselen of te verspreiden (al dan niet via de krochten van het internet) en andere ongein uit te halen. Ze zijn pas weer strafbaar als ze aanslagen gaan plannen en dergelijke.

Ik ben overigens niet tegen een dergelijk wetsartikel, maar ik denk dat je er niet zo veel aan hebt. Zelfs niet áls je het inzet.
Het lost ongetwijfeld niet alles op. Maar zou het niet een drempel opwerpen? Je kan er misschien wel mee voorkomen dat zulke islam-fundamentalistische organisaties er aan de voorkant keurig en legitiem uitzien.

En het kan evt. ook geldstromen tegenhouden. Ik weet niet hoe graag een Arabische sjeik bijvoorbeeld via bitcoin geld naar Europa stuurt.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2015 19:57:08 ]
pi_157551828
quote:
Ik denk dat hij erop gokte dat als hij later zou komen ze minder goed zouden fouilleren.. die mensen daar hebben veel geluk gehad. Ze hadden ook zichzelf kunnen opblazen op het moment dat er voor de wedstrijd veel mensen buiten stonden
pi_157551849
Ik mag hopen dat Raqqa en Moisul compleet plat gebombardeerd worden. Puur als payback.
pi_157551858
quote:
Hoeft ook helemaal niet.

Wel mag je accepteren dat dit het gevolg is van ontwikkelingen die al enkele decennia gaande zijn.
Naturheilmittel
pi_157551895
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:57 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Hoeft ook helemaal niet.

Wel mag je accepteren dat dit het gevolg is van ontwikkelingen die al enkele decennia gaande zijn.
Tijd om daar eens wat aan te gaan doen.
pi_157551897
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:51 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zit op m'n mobiel en daarom neemt ie de oorspronkelijke OP niet mee.

Zou een mod dat kunnen fiksen? Bij voorbaat dank.
Gefixed.
pi_157551900
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:49 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Moslims zijn namelijk, net zoals ons, gewoon mensen. Hun handelen is niet lauter gebaseerd op de Islam.
Extremisme staat ook zo ver verwijderd van de gemiddelde religieuze persoon. Als je gevoelig bent voor extremisme kun je dat ook vinden in ideologieën. Er is altijd wel iets. Normale mensen richten hun leven inderdaad niet compleet naar een religie of ideologie, of erger nog naar de verspreiding ervan.
pi_157551908
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:57 schreef Bombshell het volgende:
Ik mag hopen dat Raqqa en Moisul compleet plat gebombardeerd worden. Puur als payback.
Mosul is van de Koerden. Liever niet dus. Die staan al jaren aan de kant van het westen en die hebben we keihard nodig in het grondoffensief aldaar. Raqqa daar in tegen, de 'hoofdstad' van is, prima...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_157551921
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:48 schreef -Strawberry- het volgende:
Bijna 3 miljard moslims in de wereld. Hoeveel 'leden' kent IS?
veeel te veel.Alleen qua strijders al minimaal 70.000. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de enablers, de mensen die de strijders mogelijk maken, dit is daar een veelvoud van. En daarnaast nog veel meer sympathisanten. En het bestaat nog niet eens zo lang, deze groepering. Tel daarnaast aanverwante groeperingen als Al-Nusra, Al Qaida, boko haram etc. nog maar bij op.

Deze islamitische strijders hebben verder weinig mogelijkheden tot ontplooien gehad. Zou bijvoorbeeld heel Syrie onder IS gaan vallen, en men daar een klein beetje stabiliteit (voor zover dat mogelijk is in een dergelijke extremistische staat, ze kunnen onderling waarschijnlijk niet lang genoeg vrede hebben) krijgt, zal dat aantal heel snel toenemen.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_157551927
quote:
Dat krijg je als je oorlog voert.
pi_157551956
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:00 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Lafaards zijn het om onschuldige mensen hier om te leggen. Het is oorlog in het midden oosten. Ga daar vechten als je zo stoer bent.
  zaterdag 14 november 2015 @ 20:02:46 #21
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_157551960
quote:
Wie spreekt dat uit dan?
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_157551964
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:51 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Niet alle moslims zijn moordenaars, dat weten de meeste mensen ook wel.
Geen moordenaars, maar wat wel...
pi_157551965
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:02 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Lafaards zijn het om onschuldige mensen hier om te leggen. Het is oorlog in het midden oosten. Ga daar vechten als je zo stoer bent.
Maar de rest van de wereld bemoeit zich met de oorlog.
pi_157551975
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Extremisme staat ook zo ver verwijderd van de gemiddelde religieuze persoon. Als je gevoelig bent voor extremisme kun je dat ook vinden in ideologieën. Er is altijd wel iets. Normale mensen richten hun leven inderdaad niet compleet naar een religie of ideologie, of erger nog naar de verspreiding ervan.
Lijkt me niet echt relevant aangezien Moslim"extremisten" niet vergelijkbaar zijn met andere extremisten.

Er zijn een boel meer Christenen in Europe dan Moslims. Er zijn mogelijk ook meer rechtsextremisten dan Moslimextremisten. Toch zijn het elke keer weer Moslims die deze zieke aanslagen plegen.
pi_157551981
quote:

[..]

Tsja, het heeft daar helaas wel mee te maken. IS kan het op het slagveld niet winnen van het westen, dus plegen ze aanslagen in de hoop dat de publieke opinie in Europa zich tegen de bombardementen keert.

Wat mij betreft is deze serie aanslagen echter geen reden om de strijd te staken. Het lijkt mij eerder dat we de strijd moeten intensiveren.
pi_157551983
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:59 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Tijd om daar eens wat aan te gaan doen.
Heel lang al. De tijd is nog niet rijp echter.

Nog drie, vier van dit soort aanslagen en wellicht gaat er een lampje branden.
Naturheilmittel
  zaterdag 14 november 2015 @ 20:04:18 #27
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_157551992
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:59 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zo ver staat het niet. Ik hoorde gisteren een inwoner van Beirut over de aanslagen. Hij veroordeelde ze hard met de volgende woorden: "Het zijn ongelovigen die dood en verderf willen zaaien." Zelfs bij gematigde moslims heerst er zeer vaak een beeld dat ongelovigen het kwaad zelf zijn.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_157551998
quote:
Het zal het alleen maar erger maken, maar toch zou het wel lekker zijn. Hopelijk nuked Putin die apen even, want van de rest hoeven we het niet te hebben. :7
pi_157552001
quote:

[..]

En tevens de rotte appels gewoon je land laat binnen komen.
Vragen om problemen.

Enige optie is het nu snel en groot aan te pakken zodat die regio weer kan gaan opbouwen. Daar tegenover heb je wel verregaande middelen in eigen landen nodig de slapende cellen en extremisten stil te houden. Dus, iedereen die als extremist bekend staat bij de veiligheidsdiensten of ooit eens veroordeeld is geweest, wegnemen uit de maatschappij waar ze schade kunnen berokkenen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_157552002
quote:
Dat ze daar maar een hele mooie parkeerplaats van mogen maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')