George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 03:23 |
Bron Goed initiatief. Veel onzichtbare kunst in handen van particulieren. Met een openbaar kunstdepot los je dat deels op. En natuurlijk zijn we benieuwd waarmee de vernieuwende architecten van MVRDV dit keer op de proppen komen. De eerste geluiden die de ronde doen zijn dat het nog te bouwen openbaar kunstdepot de vorm van een bloempot zal krijgen. ![]() | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 03:25 |
GREEN LIGHT FOR MVRDV DESIGNED OPEN ART DEPOT OF MUSEUM BOIJMANS VAN BEUNINGEN, ROTTERDAM![]() Today the City Council of Rotterdam has given the go-ahead for the realisation of Collectiegebouw, the public depot building for Museum Boijmans Van Beuningen, at the envisioned location in Rotterdam’s Museumpark. With the art depot, which will be open to the public, Rotterdam creates a world premiere. The 14.000m2 depot is planned to open its doors in 2018. Open depot building Collectiegebouw is the first building in which the extensive art collection owned by the City of Rotterdam will be publicly accessible. Visitors will see in the building what is normally backstage activity: restoration, transport, maintenance and storage of art. Unique is the public private collaboration, private collectors can rent space in the building and can buy the expertise of Museum Boijmans Van Beuningen for the maintenance of their collections. “It is fantastic that the public art depot will be realised,” says Winy Maas, principal architect and co-founder of MVRDV. “In this way the entire population can share something that is normally hidden behind closed doors.” Museum Boijmans Van Beuningen’s director Sjarel Ex is happy with the decision: “We would like to thank everybody involved in the process. Through wide feedback and many voices the Collectiegebouw has developed into this unique concept.” “With Collectiegebouw, Rotterdam creates an icon the entire city will benefit from,” says Rotterdam City Councillor Adriaan Visser. “The building will strengthen the cultural cluster around Museumpark and add to a lively inner city, this is important to attract and maintain the higher educated and investors.” The new typology of the public art depot with room for private collections and a sculpture park on the roof has a budget of 50 million Euros. The design of a cylindrical volume optimises the façade surface. This volume is serviced by an ascending route around a central atrium which ends on the roof, home to the the restaurant and the sculpture park. The trees currently occupying the location are moved onto the roof, acting as a raised park. By cladding the façade with reflective glass the surrounding area is mirrored and the building seems to fade in its environment. Museum Boijmans van Beuningen provides a comprehensive survey of European art from the Middle Ages to the 21st century. The museum is located in a monumental building whose current art depot is below sea level and is thus at risk of flooding. The new art depot is an ambitious plan not only to provide a safe storage but also to open the art depot and its collection to the public, letting the depot participate in the cultural life of the city. In the coming months, the project organisation (Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam City Council and Foundation De Verre Bergen) will be selecting a contractor through a tender procedure. Construction is expected to start in the autumn of 2016. After the construction period the move of approximately 75,000 works of art will follow. At the end of 2018 the Collectiegebouw will open its doors to visitors. Bron: architectenbureau MVRDV | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 03:31 |
Raad Rotterdam stemt in met kunstdepot in Museumpark![]() Een ruime meerderheid in de gemeenteraad van Rotterdam heeft donderdagavond voor de bouw van het Collectiegebouw gestemd, het voor publiek toegankelijke depot van Museum Boijmans Van Beuningen in het Museumpark. De fracties van Leefbaar Rotterdam, VVD, CDA, GroenLinks en ChristenUnie/SGP stemden voor. Drie partijen stemden verdeeld: PvdA, D66 en Nida Rotterdam. Aan het einde van de stemming bleken 33 van de 45 raadsleden voor het nieuwe depot te zijn. Leefbaar Rotterdam, de collegepartij met het grootste aantal raadszetels, vond het Collectiegebouw eerder te duur en had publiekelijk 'het nut en de noodzaak' van het gebouw betwijfeld. De 41 meter hoge, spiegelende 'bloempot' van architectenbureau MVRDV (dat ook de succesvolle Markthal ontwierp) kost 52 miljoen euro. Monument Dit leidde ertoe dat De Verre Bergen samen met een nog niet bekendgemaakte bank de financiering overneemt. De stichting heeft haar bijdrage verhoogd tot 17 miljoen euro en ook nog eens drie miljoen gereserveerd voor eventuele stroppen. De gemeente, die jaarlijks 2,5 miljoen euro uit het cultuurbudget aan de exploitatie van het Collectiegebouw gaat bijdragen, wordt huurder van het gebouw. 'Daarmee zijn wij over een grote hobbel heengekomen', zei Leefbaar-raadslid Bart Joost van Rij donderdag. SP en Partij voor de Dieren zijn voor een bijzonder depotgebouw, maar niet in het Museumpark. Deze week riepen 37 landschapsarchitecten het college en de raad ook op het depot niet in het park neer te zetten, omdat het afbreuk doet aan een '(inter)nationaal monument van de landschapsarchitectuur'. GroenLinks en ChristenUnie/SGP willen alleen een depot in het park als de straten daaromheen worden vergroend. Wethouder Visser gaat zich daarvoor inspannen. Stichting De Verre Bergen, de goededoelenorganisatie van de Rotterdamse familie Van der Vorm (grootaandeelhouder van de investeringsmaatschappij HAL), zou 15 miljoen bijdragen, de rest zou voor rekening van de gemeente zijn. Donderdag staakte Leefbaar Rotterdam zijn verzet omdat de gemeente niet langer de bouw van het nieuwe depot financiert. Uit vrees dat in de gemeenteraad geen meerderheid voor het Collectiegebouw te vinden zou zijn, was wethouder Adriaan Visser van Cultuur (D66) deze zomer op zoek gegaan naar private geldschieters. Collectiestukken Het gemeentebestuur is er niet in geslaagd de bezwaren van Erasmus MC weg te nemen. Volgens het medisch centrum staat het Collectiegebouw te dicht op de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Sophia Kinderziekenhuis. Daardoor zou patiënten in deze kliniek niet langer de vereiste 'prikkelarme' omgeving kunnen worden geboden. Erasmus MC wil dat het Collectiegebouw 20 meter wordt verplaatst. Wethouder Visser wil niet verder gaan dan 3 meter, plus de plaatsing van hoge bomen en het ontspiegelen van een deel van de gevel. Mogelijk stapt het medisch centrum naar de Raad van State om de bouw tegen te houden. Het meningsverschil was reden voor vier van de acht PvdA'ers om tegen te stemmen. Boijmans -directeur Sjarel Ex ijvert al jaren voor de bouw van een open depot waar de (betalende) bezoeker het werk achter de schermen van zijn museum kan zien. Boijmans kampt met wateroverlast in een van de vijf depots en ruimtegebrek. Het museum beheert 140 duizend collectiestukken die voor 90 procent tot de gemeente behoren. College, Boijmans en De Verre Bergen denken dat het 'iconische' depot extra inkomsten voor de stad oplevert, net zoals dat in het Spaanse Bilbao gebeurde na de bouw van het Guggenheim Museum. Door de situering van het Collectiegebouw naast Boijmans zou het cultuurrijke Museumpark nog aantrekkelijker worden als toeristische trekpleister. Het open depot is ook een antwoord op de kritiek dat veel kunst opgeslagen ligt in voor het publiek gesloten gebouwen. Bron: De Volkskrant | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 03:53 |
Voor de geïnteresseerden: Stichting De Verre Bergen is een groep van filantropische investeerders die zich inzetten voor een sterker en beter Rotterdam. Het gaat om vermogende Rotterdammers die zich inzetten voor Rotterdam. Een soort goede-doelen stichting maar dan met veel meer diepgang. Van de 52 miljoen euro die deze kunstdepot kost neemt deze stichting 17 miljoen voor haar rekening. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 04:12 |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 04:16 |
Boijmans krijgt toch hypermodern collectiegebouw![]() Het Museum Boijmans van Beuningen krijgt een hypermodern collectiegebouw. De gemeenteraad van Rotterdam heeft groen licht gegeven voor de bouw van het pand, dat straks de gehele collectie van het kunstmuseum moet herbergen. Het collectiegebouw wordt gebouwd naast het museum en vervangt de huidige kunstdepots. Die zijn verouderd en er is verschillende keren waterschade geweest. In het nieuwe gebouw is straks niet alleen een groot deel van de 70.000 oude en nieuwe meesterwerken uit de collectie van Boijmans van Beuningen te zien, ook kunnen particuliere verzamelaars er hun eigen collectie tonen. In het pand komt ook horeca. Jaarlijks worden er 90.000 bezoekers verwacht. Een stichting betaalt de bouwkosten van 60 miljoen euro. De gemeente betaalt de komende veertig jaar 2,5 miljoen euro per jaar mee aan het kunstdepot. Museumpark Aan het besluit van de Rotterdamse raad is jarenlange discussie vooraf gegaan. Tegen het opvallende ontwerp van architect Winy Maas is weinig weerstand, maar er was wel verzet tegen de beoogde locatie in het Museumpark. Landschapsarchitecten vinden dat het Museumpark wordt aangetast. Het Erasmus MC is ook tegen de komst van het Collectiegebouw. Jonge patiënten van de afdeling kinderpsychiatrie zouden last hebben van het ronde, spiegelende gebouw. Vanwege het verzet was lang onduidelijk of de gemeenteraad zou instemmen met de plannen. Pas toen coalitiepartner Leefbaar Rotterdam deze week 'om' ging, was er een meerderheid voor de bouw. Bron: NOS | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 04:33 |
Liefhebbers kunnen hier de ruim drie uur (agendapunt 12) durende raadsvergadering terugkijken. • Het bestemmingsplan • Impressies vanuit de matte aanzicht van panelen • De beplantingsvisie [ Bericht 1% gewijzigd door George_Zina op 08-11-2015 04:54:37 ] | |
Bram_van_Loon | zondag 8 november 2015 @ 05:48 |
Het is een mooi initiatief! Laatst was ik hier nog erg kritisch over het miljarden Euro's kostende metrotunneltje in Amsterdam (voor pak hem beet 10 km.), dit lijkt mij daarentegen goed besteed geld. Een fraai gebouw wat lang kan blijven staan (je moet af en toe bouwen voor de eeuwigheid), het toegankelijker maken van kunst en restaureren van kunst, promotie voor de Nederlandse architecten en Rotterdam. | |
Metalfrost | zondag 8 november 2015 @ 06:12 |
Oftewel een hele grote spiegel voor het langskomende verkeer. Zal leuk worden als het spitsuur is en de zon op zijn laagst. Dan heb je er zowel voor- als achter last van. Ik voorzie een veelvoud aan ongelukken. Beter maken ze de gehele omvattende muur wit, zoeken ze wat plaatselijke (goede) graffiti-kunstenaars en laten deze hun kunsten op het witte stenen doek zien. Zo krijgt het gebouw ook een enorme affiniteit met de al levende kunst in Rotterdam. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 06:42 |
Het is nog niet voorbij. Het EMC Rotterdam heeft bezwaar en daarmee moet de gemeente eerst in gesprek gaan. Dan kan het EMC nog altijd naar de Raad van State stappen als ze niet met de gemeente uit komt. Geen idee wanneer het besluit formeel op papier wordt gezet maar daarna heb je nog een bezwaartermijn van 6 weken en daarna kan men naar de rechter stappen. Men kan in de tussentijd van alles veranderen aan het ontwerp. Voor nu zullen de eerste bouwvakkers eind 2016 beginnen met de bouw van dit depot. In ieder geval het bezwaar van het Erasmus MC is het meest bedreigende voor dit project. Als de artsen bij de Raad van State stevig kunnen onderbouwen dat dit gebouw schadelijk is voor de kinderpatiëntjes dan krijgt dat stevige aandacht van de rechters die een streep door het project kunnen zetten. Dan moet de hotemetoot helemaal overnieuw beginnen als men het wil verplaatsen na een andere plaats in Rotterdam. Hier een brief over het conflict met het Erasmus MC: "De kleinste afstand tussen het Collectiegebouw en de kliniek voor Kinder- en jeugdpsychiatrie in het Erasmus MC bedraagt tot de rand van de tuin ca. 35 meter en tot het gebouw ca. 53 meter. Dit geldt op één specifieke plaats, de overige bouwdelen hebben een nog grotere afstand tot het Collectiegebouw", aldus het B&W. [ Bericht 2% gewijzigd door George_Zina op 08-11-2015 07:00:17 ] | |
Hexagon | zondag 8 november 2015 @ 09:28 |
Interessant idee inderdaad | |
Strugglemaster | zondag 8 november 2015 @ 09:52 |
Prachtig! | |
KreKkeR | zondag 8 november 2015 @ 12:22 |
En gesmolten auto's en meer van dat soort ongein ![]() | |
ootjekatootje | zondag 8 november 2015 @ 13:43 |
Mooi hoor! Weer een eye-catcher in de stad en inhoudelijk een mooie bestemming. | |
#ANONIEM | zondag 8 november 2015 @ 14:00 |
Zonde van het park. Ik vind het echt veel te groot en megalomaan. | |
Bram_van_Loon | zondag 8 november 2015 @ 14:19 |
Dat betreffende gebouw veroorzaakt deze bundeling van hitte doordat het een concave (holle) vorm heeft volgens het artikel. Dat gebouw op die CAD-tekening lijkt mij toch bolvormig. ![]() Kunnen ze niet wat zonnecollectoren richten op de lichtstralen die door dat gebouw in London worden gereflecteerd? Dan maak je van het probleem een oplossing. ![]() | |
borbit | zondag 8 november 2015 @ 14:49 |
In de meeste auto's in Rotterdam zitten Rotterdammers. Dus wat extra ongelukken is eigenlijk alleen maar goed. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 15:00 |
Het is eigenlijk ook gewoon een uitbreiding van het museum. De tienduizenden stukken waarvan de gemeente Rotterdam eigenaar is zijn haar toegekomen dankzij de Rotterdamse verzamelaar Frans Jacob Otto Boijmans (1767 - 1847). Helaas is een deel van die collectie in een brand van 1864 verloren gegaan. ![]() Een zeer summiere samenvatting van hoe een deel van de 140.000 kunstwerken zijn verkregen. Momenteel zijn 70.000 werken niet te zien voor het publiek en opgeslagen in niet-openbare depots (een deel van die depots is dermate verouderd dat ze kampen met waterschade). ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door George_Zina op 08-11-2015 15:14:43 ] | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 15:06 |
Het Collectiegebouw Met het nieuwe Collectiegebouw wil Museum Boijmans Van Beuningen de kunstcollectie meer zichtbaar maken voor haar publiek. Het museum beschikt namelijk over een bijzondere collectie kunst van hoge kwaliteit, maar een groot deel hiervan staat nu nog opgeslagen in depots. Daarom wil Museum Boijmans Van Beuningen deze kunstwerken graag delen met haar bezoekers door een publiek toegankelijk Collectiegebouw te openen in het Museumpark. Waarom? De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen wordt gezien als één van de beste kunstcollecties van de wereld. De collectie bestaat uit zo’n 145.000 objecten, waarvan circa de helft prenten die in het prentenkabinet zijn ondergebracht. Dat zijn er uiteraard veel meer dan er in het museum tentoongesteld kunnen worden. De werken die nu niet op zaal kunnen worden getoond (circa 70.000), zijn verdeeld over depots op verschillende plekken binnen en buiten de stad. Dat geeft problemen: het is niet efficiënt, de totale depotruimte is nog steeds te klein en bovendien zijn sommige depots in slechte staat (er dreigt bijvoorbeeld waterschade). Daarom wordt al sinds 2005 gesproken over een nieuw gebouw waarin de collectie op de juiste manier wordt bewaard. Onder optimale klimatologische omstandigheden en goed beveiligd tegen inbraak, brand, waterschade en ander onheil. Nieuwe inzichten In de museumwereld heerst al enige tijd onvrede over de klassieke, gesloten depots. Met de prachtige collectie van Boijmans in het achterhoofd kwam er een nieuw idee: waarom maken we de collectie niet toegankelijk voor het publiek? Dus: laat zien wat er met en rond die collectie gebeurt. Laat bezoekers meekijken in de wereld die in reguliere musea altijd verborgen blijft. Een tweede nieuw inzicht is: samenwerken met particuliere verzamelaars. Rotterdam heeft een traditie van kunstverzamelaars. Sterker, Museum Boijmans Van Beuningen is vernoemd naar twee van de vele verzamelaars die hun collectie aan de gemeente Rotterdam schonken. Door particuliere kunstverzamelaars huisvesting en collectiediensten te bieden - een depot met bijbehorende expositieruimte - kunnen exposities worden gecombineerd en kosten, expertise en netwerken worden gedeeld. Dit nieuwe type gebouw wordt het Collectiegebouw genoemd. Publieksgebouw Het geplande Collectiegebouw wordt een echt openbaar gebouw. Met uitzondering van de ruimtes voor de beveiliging, en eventueel particuliere depots, is het gebouw volledig voor het publiek toegankelijk. Het gebouw kan op drie manieren worden bezocht. Helemaal gratis kun je via de koffiebar op de begane grond naar het dakterras en het dakrestaurant, ook als het de rest van het gebouw gesloten is. Op de weg naar boven krijgt men uiteraard al wel zicht op wat er met de collectie allemaal gebeurt. Bezoekers die een kijkje achter de schermen van een museum willen nemen, kunnen na het kopen van een kaartje door een groot deel van het gebouw zwerven. Tijdens deze zwerftocht kunnen ze de educatieve ruimte, de galeries, tentoonstellingsruimten en het expertisecentrum bezoeken waar onder andere kunstobjecten worden gerestaureerd. De collectiedepots zijn door vensters te bekijken als een soort kijkdoos. Soms zijn ook de expositieruimten van particuliere verzamelaars toegankelijk. De zwerftocht eindigt op het dakterras. Bezoekers die meer willen zien, kunnen ook echt de collectiedepots in en daar opgeslagen kunstwerken bekijken. Dat gaat tegen een beperkte meerprijs in groepjes onder leiding van een gids langs tal van kunstwerken zoals installaties, oude schilderijen, moderne foto’s, robuuste beeldwerken en het teerste porselein. Door de grote omvang van de collectie zijn deze ‘guide tours’ nooit twee keer hetzelfde. Het museum gebruikt de publieksruimtes om nieuwe ideeën uit te proberen op het gebied van educatie en presentatie. Publiek Private Samenwerking De plannen voor het Collectiegebouw zijn het resultaat van een unieke publiek-private samenwerking. De initiatiefnemers zijn de gemeente Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en Stichting De Verre Bergen. De samenwerking heeft in eerste instantie betrekking op de bouw, maar alle drie de initiatiefnemers blijven ook na de bouw bij het Collectiegebouw betrokken. Als het gebouw klaar is, gaat de publiek-private samenwerking verder: er worden depots, expositieruimten en ontvangstruimten op huurbasis beschikbaar gesteld aan particulieren. Het publiek krijgt daardoor de kans om meer te zien van de particuliere verzamelingen. De verzamelaars zelf krijgen de mogelijkheid om hun collecties beter te beheren en te conserveren. Het proces Er wordt sinds 2005 gepraat over vernieuwing van de depots. In 2011 kozen de drie initiatiefnemers voor een Collectiegebouw in plaats van een gesloten depotgebouw. In 2013 ondertekenden zij de gezamenlijke intentieovereenkomst en kozen daarmee definitief voor het Voorportaal in het Museumpark (grindterrein naast het Museum Boijmans Van Beuningen) als locatie. Daarnaast gaven zij op hetzelfde moment opdracht om het project gefaseerd uit te werken tot een definitief ontwerp voor de gekozen locatie. Na afronding van deze werkzaamheden neemt de Rotterdamse gemeenteraad medio 2015 een definitief besluit. Dan kan, als de gemeenteraad dit besluit, de bouw verder voorbereid worden. De planning is dat het Collectiegebouw in 2018 open gaat. De locatie Na zorgvuldig en gedocumenteerd locatie onderzoek waarbij tientallen locaties in de stad zijn onderzocht, zijn de drie opdrachtgevers uitgekomen op het zogenaamde ‘Voorportaal’ in het Museumpark als meest geschikte locatie voor het Collectiegebouw. Dit is het grindterrein naast Museum Boijmans Van Beuningen, ontworpen als boomgaard op schelpengrond. Deze keuze kwam tot stand op basis van onderstaande motivaties: Stedenbouwkundig en technisch inpasbaar De initiatiefnemers zijn er van overtuigd dat het Collectiegebouw op deze plek een belangrijke aanwinst is voor de stad en het park. Een alternatieve locatie voor het Collectiegebouw, met dezelfde positieve effecten en binnen de financiële kaders is niet voorhanden. Daarbij realiseren de initiatiefnemers zich wel dat een groot Collectiegebouw op deze locatie consequenties heeft voor het park. Maar zij zijn ervan overtuigd dat de afweging uiteindelijk positief uitvalt. Het ontwerp Er zijn wereldwijd architecten uitgenodigd om zich aan te melden voor het ontwerp. Daarbij was de inpassing van het Collectiegebouw in het park een belangrijke voorwaarde. Een commissie van deskundigen heeft vervolgens vijf architecten geselecteerd op basis van relevante referentieprojecten. De vijf geselecteerde architecten is gevraagd om een schetsontwerp te maken van het Collectiegebouw in het Museumpark. Daaruit is in 2014 door een brede selectiecommissie het ontwerp van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV gekozen. Het gekozen ontwerp van MVRDV is bijzonder. Het gebouw krijgt een ronde komvorm en wordt bekleed met spiegelend materiaal. Dat is niet alleen spectaculair, het zorgt er ook voor dat de omgeving wordt gespiegeld in het gebouw. Het gebouw wordt daarmee één met zijn omgeving. Het gebouw kan - daar zijn architecten en betrokkenen het over eens - een iconisch gebouw worden. Met een effect dat vergelijkbaar is met De Rotterdam van O.M.A. en de nieuwe Markthal van MVRDV. Wie betaalt het? De totale bouwkosten voor het Collectiegebouw bedragen ¤ 52,3 miljoen. Daarvan draagt Stichting De Verre Bergen ¤ 17 miljoen bij. Zij schenken dit bedrag (+¤ 3 miljoen die later bestemd wordt) aan de Stichting Collectiegebouw i.o. De Stichting Collectiegebouw i.o. investeert naast de eerder genoemde ¤ 17 miljoen nog eens ¤ 35,3 miljoen die wordt gefinancierd door een bank. Onderpand voor deze externe investering is een 40-jarige huurovereenkomst tussen de gemeente en Stichting Collectiegebouw i.o . De gemeente wordt hoofdhuurder van het Collectiegebouw en verhuurt het gebouw aan Museum Boijmans Van Beuningen. De gemeente sluit een 40-jarige huurovereenkomst met het museum. Bron: Museum Boijmans Van Beuningen | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 15:39 |
Akkoord voor bouw Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen De Rotterdamse gemeenteraad gaat akkoord met de bouw van het Collectiegebouw in het Museumpark. Daartoe heeft de raad het bestemmingsplan ‘Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen’ vastgesteld. Initiatiefnemers Museum Boijmans Van Beuningen, het College van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam en Stichting De Verre Bergen zijn verheugd over dit besluit. Rotterdam krijgt de primeur van een publiek toegankelijk depotgebouw. Het ontwerp van dit nieuwe architectonische icoon is van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV. Het Collectiegebouw opent naar verwachting eind 2018. Uniek concept Het Collectiegebouw is het eerste depotgebouw waarin de kunstverzameling van de stad Rotterdam geheel publiek toegankelijk is. Bezoekers zien in het Collectiegebouw hoe achter de schermen met kunst gewerkt wordt, van restauraties tot transporten. Uniek is de publiek-private samenwerking die bestaat uit de verhuur van depotruimtes aan particuliere verzamelaars. Zij kunnen tegen betaling gebruik maken van de expertise van Museum Boijmans Van Beuningen voor het beheer van hun collectie. Publiek krijgt de kans om deze particuliere verzamelingen te zien. Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen: “Wij bedanken iedereen voor zijn betrokkenheid en inzet in dit proces. Niet alleen de raadsleden, het College van B&W, de ambassadeurs, steunbetuigers en ons eigen team, maar ook de architect en anderen die ons scherp hielden en hielpen bij het maken van keuzes. Door de feedback en meningen van velen is het Collectiegebouw geworden tot dit unieke concept.” Wethouder Adriaan Visser (o.a. binnenstad): “Rotterdam krijgt met het Collectiegebouw een nieuw icoon waar de stad van gaat profiteren. De komst van het Collectiegebouw zal het culturele cluster in het Museumpark versterken en draagt bovendien bij aan een levendige binnenstad, belangrijk voor het aantrekken en vasthouden van hoger opgeleiden en investeerders. En minstens even belangrijk: de gemeentelijke kunstcollectie, de collectie van alle Rotterdammers, is veiliggesteld en publiek toegankelijk. Ik zie uit naar de opening!” Roelof Prins, directeur Stichting De Verre Bergen: “We zijn zeer verheugd met het besluit van de gemeenteraad en zien uit naar een voortzetting van de prettige samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen en de gemeente Rotterdam.” Planning en bouw De komende maanden houdt de projectorganisatie (Museum Boijmans Van Beuningen, gemeente Rotterdam en Stichting De Verre Bergen) zich bezig met het selecteren van een aannemer. De bouw start naar verwachting in het najaar van 2016. Na de bouwperiode volgt het verhuizen van de ongeveer 75.000 kunstwerken die nu nog in depots liggen opgeslagen. Naar verwachting opent het Collectiegebouw eind 2018 de deuren voor bezoekers. Gedurende dit hele traject blijft de projectorganisatie omwonenden en belanghebbenden op een zorgvuldige manier informeren en ruimte bieden voor vragen uit de omgeving. Bron: Gemeente Rotterdam | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 16:15 |
Wat moet dan met het park gebeuren? | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 16:41 |
MVRDV’s mirrored “salad bowl” art depot gets green light in Rotterdam![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Boy_Zonderman | zondag 8 november 2015 @ 16:52 |
Dit dus, zonde van het geld en vind het nog een lelijk ding ook ![]() | |
Nibb-it | zondag 8 november 2015 @ 16:54 |
Maar hoe gaat dat dan qua conservering? | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 17:28 |
Al sla je mij dood, Nibb-it. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 17:29 |
Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken. | |
Boy_Zonderman | zondag 8 november 2015 @ 17:35 |
Ieder zo zijn smaak, het is iig niet de mijne. Verder vind ik het concept wel iets hebben, er zijn zat musea met depots waar alle kunst ligt te verstoffen, doodzonde allemaal! Vind het veel geld voor dit prestigeproject. Had liever een poppodium gezien. | |
#ANONIEM | zondag 8 november 2015 @ 17:36 |
Waarom moet er iets met het park gebeuren? Dat grote ding neemt al het licht weg van de festivalletjes die er zijn of mensen die van het park willen genieten. Pleinbios in het gedrang. Ik vind het echt veel te groot. | |
#ANONIEM | zondag 8 november 2015 @ 17:37 |
Ga dan de grond in ipv in de hoogte. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 17:51 |
52,3 miljoen euro waarvan 17 miljoen euro wordt gedragen door Stichting De Verre Bergen in de vorm van een donatie. Als het een succes wordt dan is het dat geld dik waard. | |
#ANONIEM | zondag 8 november 2015 @ 17:53 |
Ja, een poppodium is wel echt een gemis inderdaad. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 17:54 |
Dan valt het veel duurder uit en het heeft de nodige zoektochten naar particuliere geld gekost voordat een meerderheid van de raad voor was. Ondergronds bouwen kost een vermogen in vergelijking met bovengronds bouwen en het ziet minder smakelijk uit van buiten. | |
Boy_Zonderman | zondag 8 november 2015 @ 18:00 |
Hadden ze voor een deel in kleinere (kunst)instellingen kunnen gooien. Ik vind het ter meerdere eer en glorie van het Boijmans en die stichting van omhooggevallen Rotterdammers die hun kunst niet aan de muur kwijt kunnen. | |
Boy_Zonderman | zondag 8 november 2015 @ 18:03 |
Laten we hopen dat Annabel een beetje goed gaat draaien, de ruimte ziet er goed uit, geluid moet nog aan gewerkt worden. (Maar dat kan ook aan de geluidspersoon liggen van die avond) | |
Janneke141 | zondag 8 november 2015 @ 18:05 |
En de andere 35 miljoen? (waarschijnlijk meer, aangezien dit soort prestigeprojecten altijd duurder uitvalt) | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 18:14 |
Financiering Collectiegebouw Het nieuwe collectiegebouw wordt vooral mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van ¤ 17 miljoen van de stichting De Verre Bergen. De goede doelen organisatie van de Rotterdamse familie Van der Vorm (grootaandeelhouder van de investeringsmaatschappij HAL), draagt 17 miljoen bij en nog drie miljoen voor eventuele stroppen. Een nog niet bekendgemaakte bank neemt de rest van de financiering over. De gemeente, die jaarlijks 2,5 miljoen euro uit het cultuurbudget aan de exploitatie van het Collectiegebouw gaat bijdragen, wordt huurder van het gebouw. Bron | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 18:35 |
Dit waren de verschillende ontwerpen van architectenbureau's. 1. MVRDV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2. NIO Architecten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3. Harry Gruger Studio ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4. Neutelings Riedijk architects ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5. Architectenbureau Koen van Velsen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 8 november 2015 @ 19:55 |
Zitten wel wat betere tussen dan die uit de kluiten gewassen bloempot. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 20:02 |
Welk ontwerp heeft jouw voorkeur? | |
#ANONIEM | zondag 8 november 2015 @ 20:05 |
Deze: ![]() of deze: ![]() Met een lichte voorkeur voor de laatste. Die past meer in de stijl van Boijmans en is wel lekker klassiek en neutraal. | |
George_Zina | zondag 8 november 2015 @ 20:18 |
Hebben allebei ook iets. Het is maar waar je op valt: modern of klassieke bouwstijl. Het laatste ontwerp is van Harry Gruger (Zwitserse architectenbureau). Overigens was een stormloop van 47 architectenbureau's die allemaal ontwerpen wilde indienen voor het kunstdepot maar uiteindelijk heeft men een selectie van 5 architectenbureau's gemaakt en daaruit zijn bovenstaande ontwerpen uit gekomen. | |
NedKelly | maandag 9 november 2015 @ 08:36 |
Wat je meestal met een park doet. Niks. Gewoon lekker een park laten. Bomen, planten. Bankjes erbij. Openbare wc aanleggen. En vooral dat grind eruit wat er nu in ligt voor een mooi grasveld. Omdat er daar een open plek is, hoeft het niet volgebouwd te worden. Leuk hoor dat het een nieuw icoon kan worden wat weer veel toeristen kan trekken. Politici drukken natuurlijk graag hun stempel met gebouwen zodat ze later te boek staan als de wethouder / raad die dit mogelijk heeft gemaakt. Zoals Karakus met De Rotterdam (bouwen voor leegstand van andere gebouwen (Marconiplein waar gemeente eerst zat)). Maar bouwen we nu voor de toeristen of voor de stad? Laten we Rotterdam ook een beetje leuk houden voor de Rotterdammers, de mensen die er wonen. Daar is een parkje best fijn voor, zeker als er voorzieningen zijn/komen (wc's), in plaats van alleen maar gebouwen en geen groen. De omwonenden zijn in ieder geval tegen en beraden zich net als het EMC op vervolgstappen. Dit gebouw is gewoon veel te megalomaan voor deze plek. Zeker is er een nieuw depot nodig omdat de huidige onder water lopen bij een fikse hoosbui. Maar of dat op deze plek moet..... Afgelopen week op de radio ging het vooral over dat mensen tegen het depot waren. Lijkt me niet. Meer tegen de plek en het ontwerp. Niet tegen het principe van gecentraliseerd depot an sich. De vraag is of de bezoekersaantallen niet wat te positief worden ingeschat. De opbrengst daarvan gebruiken ze om de investering terug te verdienen. Als dat achterblijft gaat het wel ten koste van de cultuuruitgaven. Onderstaand plaatje wat George_Zina postte zie je niet veel voorbij komen in de berichtgeving. Daarop is pas goed te zien hoe groot het depot wordt in verhouding tot Boijmans. Dat is bijna dat hele voorterrein van het park. Kan het niet helemaal goed inschatten, maar hij zal vast niet op het dak van de parkeergarage komen te staan. Zakt straks die hele blunderput in elkaar. Hebben we een scheve bloempot liggen. ![]() | |
Loekie1 | maandag 9 november 2015 @ 09:25 |
Mooi ding, maar is onderzocht of zo'n kunstdepot met 75000 werken succesvol is? Misschien komt er geen hond op af. Mensen gaan naar een museum voor de beleving, en voor een selectief uitgekozen aantal kunstwerken met een verhaal erbij, het liefst ook een film om even te kunnen relaxen. Zo'n overvloed aan kunstwerken stoot af, daar word je al moe van als je eraan denkt. Dus geef het een andere functie. En zet het ergens anders neer, in een park. | |
Lothiriel | maandag 9 november 2015 @ 09:40 |
Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat 'moderne' bouwstijl blijkbaar betekent dat het een vaag weinig functioneel ontwerp moet hebben :/ Ik vind het op zich indrukwekkend uiteraard maar op zo'n bloempot zou ik niet graag zitten kijken. Geef mij dan maar liever een klassieker gebouw. Maar goed, iedereen z'n/haar eigen mening. | |
#ANONIEM | maandag 9 november 2015 @ 13:06 |
Zonde van het Museumpark. | |
Bram_van_Loon | maandag 9 november 2015 @ 16:35 |
Een puntje van kritiek, je hoort naar kunst te kijken zonder dat er iets tussen zit of met hooguit goed gepoetst glas of doorzichtbaar plastic wat er tussen zit. Vanuit een kooi ernaar kijken lijkt mij niet zo interessant. Je ziet het ook minder goed en aangezien je op een trap staat kan je ook minder spelen met de hoeken van waaruit je kijkt. | |
Bram_van_Loon | maandag 9 november 2015 @ 16:39 |
Ik ben er nog niet over uit wat ik van het ontwerp vind, op dit moment vind ik het niet mooi of lelijk maar het neigt iets meer naar interessant. In ieder geval is het heel erg herkenbaar, dat lijkt me niet slecht voor Rotterdam. Het open design met spiraal principe vind ik niets, dat geldt in het algemeen dus ook voor het museum. Het is zo'n trendy iets in de architectuur waarvan ik me afvraag of dat mensen het over enkele tientallen jaren nog leuk vinden. Ik heb het bij meer gebouwen gezien, misschien ziet het er leuk uit maar ik heb het altijd als niet-functioneel ervaren. | |
Loekie1 | maandag 9 november 2015 @ 17:59 |
Dit gaat helemaal geen succes worden. Het gaat bij kunst om kwaliteit, niet om kwantiteit. | |
George_Zina | maandag 9 november 2015 @ 19:12 |
Het wordt groot maar dat moet ook als je alle 75.000 kunstwerken aan het publiek wilt tonen (in meer of mindere mate). De collectie van Boijmans heeft een waarde van 7 miljard euro. Ik kan met mijn hoofd niet bij waarom dat niet wordt geïnvesteerd in goede en veilige depots. De bezoekersaantallen worden geschat op 90.000 (dito verkoop kaartjes). Het is een inschatting maar ben benieuwd: het is een fors aantal. Als je al 10.000 of 20.000 minder bezoekers heb zit je al met extra exploitatiekosten als gemeente. Aangezien nu de omwonenden en het EMC in verzet gaan ben ik zeer benieuwd hoe het gaat lopen. Het is de bedoeling dat de bouw in herst/winter 2016 van start gaat en het gebouw ergens in 2018 staat maar we kunnen het beter houden op 2020. ![]() Daarom verkopen ze het denk ik ook als openbaar kunstdepot. Een uniek concept volgens Boijmans. Het publiek zal het waarschijnlijk wel allemaal kunnen zien maar niet alle kunstwerken zullen optimaal zichtbaar zijn als we uit gaan van de impressies maar je weet nooit voor 100% hoe het in de werkelijkheid uit zal zien. Afijn, het is natuurlijk nog niet 100% definitief: hordes zijn als volgt: Leefbaar Rotterdam stelt nog steeds aanvullende financiële voorwaarden: de opdrachtnemer moet een extra bouwverzekering afsluiten en moet een pot geld opzij worden gelegd voor onvoorziene uitgaven. Daarnaast heb je kans dat het Erasmus MC naar de rechter stapt met kans op vertraging en last but not least de aanbesteding: de 52 miljoen euro is een begroting maar als de aanbesteding duurder uitvalt kans dat men streep door zet. [ Bericht 7% gewijzigd door George_Zina op 09-11-2015 19:24:09 ] | |
George_Zina | dinsdag 8 december 2015 @ 23:32 |
Bron Bron | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 9 december 2015 @ 11:35 |
Ze hebben goede redenen. Zou het een en ander trouwens niet opgelost kunnen worden door aan die zijde geen spiegelend glas te gebruiken. | |
Kosmoproleet | woensdag 9 december 2015 @ 12:23 |
Dit. | |
Kosmoproleet | woensdag 9 december 2015 @ 12:24 |
Die kindjes in het sophia hieraan blootstellen vind ik best absurd. | |
Boze_Appel | woensdag 9 december 2015 @ 12:44 |
Dat ding gaat echt hilarisch worden bij een goed zomerzonnetje of laaghangende winterzon, dan weten de Rotterdammers hoe het is om een mier te zijn. | |
Kowloon | woensdag 9 december 2015 @ 12:57 |
Bij een hol parabolisch ontwerp zou dat inderdaad het geval kunnen zijn. Maar gezien het ontwerp speelt dat probleem niet. ![]() | |
Kowloon | woensdag 9 december 2015 @ 13:00 |
Ik hoop van harte dat het gebouw er komt naar het huidige ontwerp, vind het uitgesproken mooi en zelfverzekerd. | |
Toefjes | woensdag 9 december 2015 @ 13:12 |
Elegant en stijlvol. Een nieuw icoon als aanvulling op al het moois dat Rotterdam al heeft. | |
Boze_Appel | woensdag 9 december 2015 @ 13:17 |
Het is een gigantische spiegel! | |
Kowloon | woensdag 9 december 2015 @ 13:44 |
Maar het divergeert in plaats van dat het convergeert. ![]() | |
Boze_Appel | woensdag 9 december 2015 @ 13:46 |
Ja, het mier-effect zal het niet echt hebben nee, maar het zal wel heel de omgeving ontzettend verblinden. | |
freako | woensdag 9 december 2015 @ 14:03 |
Oei, dat is wel veel. Volgens een lijstje met bezoekersaantallen zat Boijmans Van Beuningen in 2013 op 300.000 bezoekers, de Kunsthal op 190.000 en het Natuurhistorisch Museum Rotterdam op 42.000. Bij 90.000 bezoekers zit je in dezelfde orde van grootte als het Cobra Museum, het Catharijneconvent en het Van Abbemuseum. http://erfgoedmonitor.nl/indicatoren/musea-aantallen-bezoeken | |
George_Zina | donderdag 10 december 2015 @ 17:44 |
Het collectiegebouw annex kunstdepot wordt van Boijmans Van Beuningen. Tenminste, ze gaat het huren van de gemeente. Natuurlijk afwachten hoe het gaat lopen. In Utrecht hadden ze een spiksplinternieuwe concertgebouw neergezet die goed loopt maar omdat de vaste lasten zo hoog zijn moet de gemeente Utrecht nog steeds bij springen. | |
George_Zina | zaterdag 30 januari 2016 @ 19:17 |
Als de gemeente Rotterdam maar garant staat voor de enorme kunstcollectie van Boijmans van Beuningen voor het geval dat het ooit fout gaat. Houdt toch mijn hart vast. Anders hoop ik dat men die banken plat brandt als ze met die collectie vandoor gaan.... Vertrouw ze voor geen enkele cent. Nieuw Collectiegebouw Boijmans profiteert 40 jaar van lage rente ![]() De financiering van het nieuwe Collectiegebouw van Museum Boijmans Van Beuningen in het Rotterdamse Museumpark is rond. Door een bijzondere financieringsstructuur kunnen het museum en de gemeente Rotterdam veertig jaar lang profiteren van de huidige extreem lage rente. Het akkoord over de financiering is dinsdag bekendgemaakt. In de afgesproken structuur worden de bouwkosten van ¤52,3 mln gefinancierd door de Stichting Verre Bergen, gelieerd aan de Rotterdamse familie Van der Vorm. Vervolgens wordt aan de Stichting Collectiegebouw een exploitatiefinanciering verstrekt door NWB bank, de vroegere Nederlandse Waterschapsbank. Goedkoper 'Deze opzet valt aanmerkelijk goedkoper uit dan bij een lening die in dit soort gevallen traditioneel door de gemeente wordt verstrekt', zegt Petra Verspui, voorzitter van de Stichting Collectiegebouw. De gemeenteraad van Rotterdam wilde graag dat een andere financieringsopzet zou worden onderzocht. Verspui: 'We hebben uitgerekend dat de financieringskosten hierdoor over de gehele looptijd ¤8 mln lager uitvallen.' Hierdoor kan de gemeente op termijn besparen op de subsidie aan het museum. Particuliere verzamelaars In het Collectiegebouw, waarvan de bouw in 2018 moet zijn voltooid, wordt de gemeentelijke kunstcollectie ondergebracht. Het bijzondere is dat deze voor het publiek toegankelijk is. Ook kunnen particuliere verzamelaars hun collectie laten zien aan het publiek. 'Het is dus geen gewoon museum', zegt Verspui. Volgens Verspui is een aantal banken gevraagd mee te doen aan de financiering. 'De meeste banken zagen dit echter als een gewone vastgoedfinanciering. Maar dat is het niet.' Uiteindelijk wist ABN Amro partijen bij elkaar te brengen voor de financiering die nu is overeengekomen. Stichting Verre Bergen De bouwfinanciering wordt vertrekt door de Stichting Verre Bergen. Van de kosten van ¤52,3 mln wordt ¤17 mln verstrekt als schenking. De resterende ¤35,3 mln wordt in de vorm van een lening met een lage rente verstrekt. Deze stichting streeft naar een sociaal rendement op haar investeringen. Als de bouw is voltooid, verstrekt NWB Bank een 40-jarige lening van ¤45 mln, met gedurende de gehele looptijd dezelfde lage rente van net onder 2,5%. Met deze lening wordt de lening van Stichting De Verre Bergen terugbetaald. Verder worden hieruit de inrichtingskosten betaald. De lening van NWB wordt terugbetaald uit de huurbetalingen van Museum Boijmans Van Beuningen aan de gemeente. Tegen de bouw hebben overigens vier partijen bezwaar aangetekend, waaronder de Stichting Vrienden van het Park en het ziekenhuis Erasmus MC. http://fd.nl/ondernemen/1(...)-jaar-van-lage-rente http://www.dearchitect.nl(...)-beuningen-rond.html [ Bericht 2% gewijzigd door George_Zina op 30-01-2016 19:25:32 ] | |
freako | zaterdag 30 januari 2016 @ 19:50 |
De NWB Bank is een staatsbank, dus dat zal wel niet zo'n vaart lopen. In hoeverre is de museumcollectie eigenlijk onderpand bij deze deal? Is de collectie van Boijmans van Beuningen eigendom van de gemeente? | |
George_Zina | zaterdag 30 januari 2016 @ 19:55 |
Poeh, geen idee. Ik zou dat moeten opzoeken. Het overgrote deel van de collectie (90%) is inderdaad eigendom van de gemeente Rotterdam. Zie pagina 10 van het raadsvoorstel van de gemeente Rotterdam onder kopje depots / opslag collectie. http://www.rotterdam.nl/C(...)0Van%20Beuningen.pdf [ Bericht 16% gewijzigd door George_Zina op 30-01-2016 20:01:25 ] | |
Nibb-it | zaterdag 30 januari 2016 @ 20:17 |
Lijkt me sterk. De verkoop van kunst in openbare collecties is (terecht) aan een hoop regels verbonden, dus ik kan me voorstellend dat het in onderpand geven van delen van collecties aan soortgelijke regels onderhevig is. Los daarvan, de collectie van een openbare instelling zou nooit potentieel de dupe mogen worden van allerlei megalomane bouw- en financieringsprojecten. Breugels Toren van Babel als onderpand, kun je het je voorstellen? Maar als je het zeker wilt weten zul je in de Erfgoedwet moeten kijken. | |
George_Zina | zaterdag 30 januari 2016 @ 20:26 |
De gemeente staat in ieder geval wel een soort van garant doordat zij de verhuurder gaan worden van het pand. En met dat geld betalen ze de lening af. Dat geld wil ze bij elkaar krijgen door: verkoop kaartjes, restauratie schilderijen voor particulieren, huren van ruimte aan particuliere inclusief professionele conservering en natuurlijk horeca. Daarnaast krijgt Boijmans zo'n 2,5 miljoen euro per jaar subsidie van de gemeente Rotterdam om het gebouw te exploiteren. Misschien contact opnemen met de gemeente om de vraag te stellen? Ben echt benieuwd naar het antwoord. Als ik het antwoord niet kan vinden dan bel ik van de week op om te vragen waar de brief met mijn vraag naar toe kan. [ Bericht 2% gewijzigd door George_Zina op 30-01-2016 21:01:45 (Edit: foutje) ] | |
#ANONIEM | zondag 31 januari 2016 @ 11:20 |
Wobben maar. Ben ook wel benieuwd. | |
George_Zina | zondag 31 januari 2016 @ 13:08 |
Jazeker, ga ik doen! Kan wel even duren omdat ze 6 weken over mogen doen om te reageren. | |
George_Zina | zondag 31 januari 2016 @ 16:46 |
Overigens makkelijker dan ik dacht. Gewoon een eenvoudig digitaal formuliertje invullen. En die termijn van 6 weken klopt niet. Het is 4 weken met een mogelijke eenmalige verlenging van nog eens 4 weken. Vanavond even doen. http://www.rotterdam.nl/formulier:wobverzoek Bron [ Bericht 48% gewijzigd door George_Zina op 31-01-2016 16:51:50 ] | |
eriksd | zondag 31 januari 2016 @ 17:23 |
Wat is nou je vraag? Of de Gemeente kunst in onderpand gaat geven? | |
George_Zina | zondag 31 januari 2016 @ 17:41 |
Ja, ben al bezig met de brief. | |
eriksd | zondag 31 januari 2016 @ 18:52 |
Waarom zou een bank of geldschieter dat verlangen van de Gemeente? Die betaalt wel. | |
George_Zina | zondag 31 januari 2016 @ 20:36 |
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar uitsluitsel is wel prettig. | |
Honeymoon | zondag 31 januari 2016 @ 22:11 |
prachtig!! supermooi gebouw! ![]() |