abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158125601
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 23:32 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Bron

[..]

Bron
Ze hebben goede redenen. Zou het een en ander trouwens niet opgelost kunnen worden door aan die zijde geen spiegelend glas te gebruiken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_158126422
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 17:36 schreef Tem het volgende:

[..]

Waarom moet er iets met het park gebeuren? Dat grote ding neemt al het licht weg van de festivalletjes die er zijn of mensen die van het park willen genieten. Pleinbios in het gedrang. Ik vind het echt veel te groot.
Dit.
pi_158126433
Die kindjes in het sophia hieraan blootstellen vind ik best absurd.
  † In Memoriam † woensdag 9 december 2015 @ 12:44:34 #54
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_158126725
Dat ding gaat echt hilarisch worden bij een goed zomerzonnetje of laaghangende winterzon, dan weten de Rotterdammers hoe het is om een mier te zijn.
Carpe Libertatem
pi_158126947
quote:
10s.gif Op woensdag 9 december 2015 12:44 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat ding gaat echt hilarisch worden bij een goed zomerzonnetje of laaghangende winterzon, dan weten de Rotterdammers hoe het is om een mier te zijn.
Bij een hol parabolisch ontwerp zou dat inderdaad het geval kunnen zijn. Maar gezien het ontwerp speelt dat probleem niet. :P
pi_158126980
Ik hoop van harte dat het gebouw er komt naar het huidige ontwerp, vind het uitgesproken mooi en zelfverzekerd.
pi_158127186
Elegant en stijlvol. Een nieuw icoon als aanvulling op al het moois dat Rotterdam al heeft.
  † In Memoriam † woensdag 9 december 2015 @ 13:17:14 #58
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_158127283
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2015 12:57 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Bij een hol parabolisch ontwerp zou dat inderdaad het geval kunnen zijn. Maar gezien het ontwerp speelt dat probleem niet. :P
Het is een gigantische spiegel!
Carpe Libertatem
pi_158127749
quote:
10s.gif Op woensdag 9 december 2015 13:17 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is een gigantische spiegel!
Maar het divergeert in plaats van dat het convergeert. :P
  † In Memoriam † woensdag 9 december 2015 @ 13:46:23 #60
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_158127782
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2015 13:44 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Maar het divergeert in plaats van dat het convergeert. :P
Ja, het mier-effect zal het niet echt hebben nee, maar het zal wel heel de omgeving ontzettend verblinden.
Carpe Libertatem
  woensdag 9 december 2015 @ 14:03:54 #61
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_158128034
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 19:12 schreef George_Zina het volgende:

De bezoekersaantallen worden geschat op 90.000 (dito verkoop kaartjes). Het is een inschatting maar ben benieuwd: het is een fors aantal. Als je al 10.000 of 20.000 minder bezoekers heb zit je al met extra exploitatiekosten als gemeente.
Oei, dat is wel veel. Volgens een lijstje met bezoekersaantallen zat Boijmans Van Beuningen in 2013 op 300.000 bezoekers, de Kunsthal op 190.000 en het Natuurhistorisch Museum Rotterdam op 42.000.
Bij 90.000 bezoekers zit je in dezelfde orde van grootte als het Cobra Museum, het Catharijneconvent en het Van Abbemuseum.

http://erfgoedmonitor.nl/indicatoren/musea-aantallen-bezoeken
pi_158154401
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 14:03 schreef freako het volgende:

[..]

Oei, dat is wel veel. Volgens een lijstje met bezoekersaantallen zat Boijmans Van Beuningen in 2013 op 300.000 bezoekers, de Kunsthal op 190.000 en het Natuurhistorisch Museum Rotterdam op 42.000.
Bij 90.000 bezoekers zit je in dezelfde orde van grootte als het Cobra Museum, het Catharijneconvent en het Van Abbemuseum.

http://erfgoedmonitor.nl/indicatoren/musea-aantallen-bezoeken
Het collectiegebouw annex kunstdepot wordt van Boijmans Van Beuningen. Tenminste, ze gaat het huren van de gemeente. Natuurlijk afwachten hoe het gaat lopen. In Utrecht hadden ze een spiksplinternieuwe concertgebouw neergezet die goed loopt maar omdat de vaste lasten zo hoog zijn moet de gemeente Utrecht nog steeds bij springen.
pi_159523421
Als de gemeente Rotterdam maar garant staat voor de enorme kunstcollectie van Boijmans van Beuningen voor het geval dat het ooit fout gaat. Houdt toch mijn hart vast. Anders hoop ik dat men die banken plat brandt als ze met die collectie vandoor gaan.... Vertrouw ze voor geen enkele cent.

Nieuw Collectiegebouw Boijmans profiteert 40 jaar van lage rente

Impressie van het nieuwe Collectiegebouw van Museum Boijmans Van Beuningen in het Rotterdamse Museumpark.

De financiering van het nieuwe Collectiegebouw van Museum Boijmans Van Beuningen in het Rotterdamse Museumpark is rond. Door een bijzondere financieringsstructuur kunnen het museum en de gemeente Rotterdam veertig jaar lang profiteren van de huidige extreem lage rente.

Het akkoord over de financiering is dinsdag bekendgemaakt. In de afgesproken structuur worden de bouwkosten van ¤52,3 mln gefinancierd door de Stichting Verre Bergen, gelieerd aan de Rotterdamse familie Van der Vorm. Vervolgens wordt aan de Stichting Collectiegebouw een exploitatiefinanciering verstrekt door NWB bank, de vroegere Nederlandse Waterschapsbank.

Goedkoper
'Deze opzet valt aanmerkelijk goedkoper uit dan bij een lening die in dit soort gevallen traditioneel door de gemeente wordt verstrekt', zegt Petra Verspui, voorzitter van de Stichting Collectiegebouw. De gemeenteraad van Rotterdam wilde graag dat een andere financieringsopzet zou worden onderzocht. Verspui: 'We hebben uitgerekend dat de financieringskosten hierdoor over de gehele looptijd ¤8 mln lager uitvallen.' Hierdoor kan de gemeente op termijn besparen op de subsidie aan het museum.

Particuliere verzamelaars
In het Collectiegebouw, waarvan de bouw in 2018 moet zijn voltooid, wordt de gemeentelijke kunstcollectie ondergebracht. Het bijzondere is dat deze voor het publiek toegankelijk is. Ook kunnen particuliere verzamelaars hun collectie laten zien aan het publiek. 'Het is dus geen gewoon museum', zegt Verspui.

Volgens Verspui is een aantal banken gevraagd mee te doen aan de financiering. 'De meeste banken zagen dit echter als een gewone vastgoedfinanciering. Maar dat is het niet.' Uiteindelijk wist ABN Amro partijen bij elkaar te brengen voor de financiering die nu is overeengekomen.

Stichting Verre Bergen
De bouwfinanciering wordt vertrekt door de Stichting Verre Bergen. Van de kosten van ¤52,3 mln wordt ¤17 mln verstrekt als schenking. De resterende ¤35,3 mln wordt in de vorm van een lening met een lage rente verstrekt. Deze stichting streeft naar een sociaal rendement op haar investeringen.

Als de bouw is voltooid, verstrekt NWB Bank een 40-jarige lening van ¤45 mln, met gedurende de gehele looptijd dezelfde lage rente van net onder 2,5%. Met deze lening wordt de lening van Stichting De Verre Bergen terugbetaald. Verder worden hieruit de inrichtingskosten betaald. De lening van NWB wordt terugbetaald uit de huurbetalingen van Museum Boijmans Van Beuningen aan de gemeente. Tegen de bouw hebben overigens vier partijen bezwaar aangetekend, waaronder de Stichting Vrienden van het Park en het ziekenhuis Erasmus MC.

http://fd.nl/ondernemen/1(...)-jaar-van-lage-rente

quote:
Financiering Collectiegebouw Boijmans Van Beuningen rond

Stichting Collectiegebouw heeft de financiering van het toekomstige Collectiegebouw van Museum Boijmans van Beuningen rond. Hierbij zijn Stichting de Verre Bergen, Nederlandse Waterschapsbank (NWB Bank) en ABN AMRO betrokken.

Stichting De verre Bergen financiert het Collectiegebouw tijdens de bouwfase en de NWB Bank tijdens de exploitatiefase. De financiering van deze laatste fase wordt gearrangeerd door ABN Amro.

Stichting Collectiegebouw is onder andere opgericht om de financiering van het Collectiegebouw mogelijk te maken. De stichting doet de volledige investering voor het Collectiegebouw. Het bestuur van de stichting bestaat uit twee vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam en een vertegenwoordiger van Stichting De Verre Bergen. Stichting Collectiegebouw heeft een overeenkomst gesloten met ABN AMRO om de financiering te structureren en een langdurige financier te zoeken. Naast ABN AMRO was ook de NWB Bank snel enthousiast om het Collectiegebouw mede mogelijk te maken.

Investeringskosten en financiering
De totale investeringskosten voor het Collectiegebouw bedragen 52,3 miljoen euro. Daarvan draagt Stichting De Verre Bergen 17 miljoen bij. Stichting De Verre Bergen schenkt dit bedrag aan Stichting Collectiegebouw. Voor het restant van de investeringskosten, de losse inrichting en financieringskosten is een lening nodig. Stichting De Verre Bergen verstrekt deze lening tijdens de bouwfase van het Collectiegebouw aan Stichting Collectiegebouw.

Als het Collectiegebouw opent, start de exploitatiefase en neemt NWB Bank de lening over met een vast laag rentepercentage voor 40 jaar. De gemeente verhuurt het Collectiegebouw aan Museum Boijmans Van Beuningen. De lening wordt afgelost met de huurbetalingen van Museum Boijmans Van Beuningen. Het Collectiegebouw opent naar verwachting eind 2018.
http://www.dearchitect.nl(...)-beuningen-rond.html

[ Bericht 2% gewijzigd door George_Zina op 30-01-2016 19:25:32 ]
  zaterdag 30 januari 2016 @ 19:50:57 #64
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_159524238
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 19:17 schreef George_Zina het volgende:
Als de gemeente Rotterdam maar garant staat voor de enorme kunstcollectie van Boijmans van Beuningen voor het geval dat het ooit fout gaat. Houdt toch mijn hart vast. Anders hoop ik dat men die banken plat brandt als ze met die collectie vandoor gaan.... Vertrouw ze voor geen enkele cent.
De NWB Bank is een staatsbank, dus dat zal wel niet zo'n vaart lopen. In hoeverre is de museumcollectie eigenlijk onderpand bij deze deal? Is de collectie van Boijmans van Beuningen eigendom van de gemeente?
pi_159524351
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 19:50 schreef freako het volgende:

[..]

De NWB Bank is een staatsbank, dus dat zal wel niet zo'n vaart lopen. In hoeverre is de museumcollectie eigenlijk onderpand bij deze deal? Is de collectie van Boijmans van Beuningen eigendom van de gemeente?
Poeh, geen idee. Ik zou dat moeten opzoeken. Het overgrote deel van de collectie (90%) is inderdaad eigendom van de gemeente Rotterdam. Zie pagina 10 van het raadsvoorstel van de gemeente Rotterdam onder kopje depots / opslag collectie.

quote:
Depots I opslag collectie
De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen is grotendeels (ca. 90%) eigendom
van de gemeente Rotterdam. Reeds in 2005 is op basis van onafhankelijk onderzoek
en eigen bevindingen vastgesteld dat de huidige depots van het museum onveilig,
overvol en gedateerd zijn. Hierdoor lopen de collecties risico's op beschadiging en
zelfs verlies. De problematiek is dan ook ernstig en urgent. Naast het risico voor de
kunstwerken zelf heeft de staat van het depot een negatieve invloed op de
bedrijfsvoering en de reputatie van het museum en daarmee de stad als eigenaar van
de collectie en het gebouw. De grote culturele en financiële waarde (circa ¤ 7 miljard)
van de collectie rechtvaardigen een zeer professionele uitvoering van het
collectiebeheer. Momenteel is de collectie verspreid in het land op meerdere plekken opgeslagen, wat zeer kosteninefficiënt is. Daarnaast voldoen niet alle tijdelijke depots aan de hoge eisen die juist voor deze collectie gelden.
http://www.rotterdam.nl/C(...)0Van%20Beuningen.pdf

[ Bericht 16% gewijzigd door George_Zina op 30-01-2016 20:01:25 ]
  zaterdag 30 januari 2016 @ 20:17:17 #66
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_159524897
Lijkt me sterk. De verkoop van kunst in openbare collecties is (terecht) aan een hoop regels verbonden, dus ik kan me voorstellend dat het in onderpand geven van delen van collecties aan soortgelijke regels onderhevig is. Los daarvan, de collectie van een openbare instelling zou nooit potentieel de dupe mogen worden van allerlei megalomane bouw- en financieringsprojecten.

Breugels Toren van Babel als onderpand, kun je het je voorstellen? Maar als je het zeker wilt weten zul je in de Erfgoedwet moeten kijken.
pi_159525201
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 20:17 schreef Nibb-it het volgende:
Lijkt me sterk. De verkoop van kunst in openbare collecties is (terecht) aan een hoop regels verbonden, dus ik kan me voorstellend dat het in onderpand geven van delen van collecties aan soortgelijke regels onderhevig is. Los daarvan, de collectie van een openbare instelling zou nooit potentieel de dupe mogen worden van allerlei megalomane bouw- en financieringsprojecten.

Breugels Toren van Babel als onderpand, kun je het je voorstellen? Maar als je het zeker wilt weten zul je in de Erfgoedwet moeten kijken.
De gemeente staat in ieder geval wel een soort van garant doordat zij de verhuurder gaan worden van het pand. En met dat geld betalen ze de lening af. Dat geld wil ze bij elkaar krijgen door: verkoop kaartjes, restauratie schilderijen voor particulieren, huren van ruimte aan particuliere inclusief professionele conservering en natuurlijk horeca. Daarnaast krijgt Boijmans zo'n 2,5 miljoen euro per jaar subsidie van de gemeente Rotterdam om het gebouw te exploiteren.

Misschien contact opnemen met de gemeente om de vraag te stellen? Ben echt benieuwd naar het antwoord. Als ik het antwoord niet kan vinden dan bel ik van de week op om te vragen waar de brief met mijn vraag naar toe kan.

[ Bericht 2% gewijzigd door George_Zina op 30-01-2016 21:01:45 (Edit: foutje) ]
pi_159535571
Wobben maar. Ben ook wel benieuwd.
pi_159538146
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 11:20 schreef bamibij het volgende:
Wobben maar. Ben ook wel benieuwd.
Jazeker, ga ik doen! Kan wel even duren omdat ze 6 weken over mogen doen om te reageren.
pi_159545517
Overigens makkelijker dan ik dacht. Gewoon een eenvoudig digitaal formuliertje invullen. En die termijn van 6 weken klopt niet. Het is 4 weken met een mogelijke eenmalige verlenging van nog eens 4 weken. Vanavond even doen.

http://www.rotterdam.nl/formulier:wobverzoek

quote:
De gemeente beslist uiterlijk binnen 4 weken op uw Wob verzoek. Deze termijn kan nog eens gemotiveerd met 4 weken verlengd worden. U ontvangt hiervan dan een bericht.
Bron

[ Bericht 48% gewijzigd door George_Zina op 31-01-2016 16:51:50 ]
  zondag 31 januari 2016 @ 17:23:48 #71
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159546696
Wat is nou je vraag? Of de Gemeente kunst in onderpand gaat geven?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_159547193
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 17:23 schreef eriksd het volgende:
Wat is nou je vraag? Of de Gemeente kunst in onderpand gaat geven?
Ja, ben al bezig met de brief.
  zondag 31 januari 2016 @ 18:52:49 #73
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159549189
Waarom zou een bank of geldschieter dat verlangen van de Gemeente? Die betaalt wel.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_159552288
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 18:52 schreef eriksd het volgende:
Waarom zou een bank of geldschieter dat verlangen van de Gemeente? Die betaalt wel.
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar uitsluitsel is wel prettig.
pi_159555999
prachtig!! supermooi gebouw! O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')