Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken.quote:Op zondag 8 november 2015 16:52 schreef Boy_Zonderman het volgende:
[..]
Dit dus, zonde van het geld en vind het nog een lelijk ding ook
Ieder zo zijn smaak, het is iig niet de mijne. Verder vind ik het concept wel iets hebben, er zijn zat musea met depots waar alle kunst ligt te verstoffen, doodzonde allemaal! Vind het veel geld voor dit prestigeproject.quote:Op zondag 8 november 2015 17:29 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken.
Waarom moet er iets met het park gebeuren? Dat grote ding neemt al het licht weg van de festivalletjes die er zijn of mensen die van het park willen genieten. Pleinbios in het gedrang. Ik vind het echt veel te groot.quote:Op zondag 8 november 2015 16:15 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Wat moet dan met het park gebeuren?
Ga dan de grond in ipv in de hoogte.quote:Op zondag 8 november 2015 17:29 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken.
52,3 miljoen euro waarvan 17 miljoen euro wordt gedragen door Stichting De Verre Bergen in de vorm van een donatie. Als het een succes wordt dan is het dat geld dik waard.quote:Op zondag 8 november 2015 17:35 schreef Boy_Zonderman het volgende:
[..]
Ieder zo zijn smaak, het is iig niet de mijne. Verder vind ik het concept wel iets hebben, er zijn zat musea met depots waar alle kunst ligt te verstoffen, doodzonde allemaal! Vind het veel geld voor dit prestigeproject.
Had liever een poppodium gezien.
Ja, een poppodium is wel echt een gemis inderdaad.quote:Op zondag 8 november 2015 17:35 schreef Boy_Zonderman het volgende:
[..]
Ieder zo zijn smaak, het is iig niet de mijne. Verder vind ik het concept wel iets hebben, er zijn zat musea met depots waar alle kunst ligt te verstoffen, doodzonde allemaal! Vind het veel geld voor dit prestigeproject.
Had liever een poppodium gezien.
Dan valt het veel duurder uit en het heeft de nodige zoektochten naar particuliere geld gekost voordat een meerderheid van de raad voor was. Ondergronds bouwen kost een vermogen in vergelijking met bovengronds bouwen en het ziet minder smakelijk uit van buiten.quote:
Hadden ze voor een deel in kleinere (kunst)instellingen kunnen gooien.quote:Op zondag 8 november 2015 17:51 schreef George_Zina het volgende:
[..]
52,3 miljoen euro waarvan 17 miljoen euro wordt gedragen door Stichting De Verre Bergen in de vorm van een donatie. Als het een succes wordt dan is het dat geld dik waard.
Laten we hopen dat Annabel een beetje goed gaat draaien, de ruimte ziet er goed uit, geluid moet nog aan gewerkt worden. (Maar dat kan ook aan de geluidspersoon liggen van die avond)quote:Op zondag 8 november 2015 17:53 schreef Tem het volgende:
[..]
Ja, een poppodium is wel echt een gemis inderdaad.
En de andere 35 miljoen? (waarschijnlijk meer, aangezien dit soort prestigeprojecten altijd duurder uitvalt)quote:Op zondag 8 november 2015 17:51 schreef George_Zina het volgende:
[..]
52,3 miljoen euro waarvan 17 miljoen euro wordt gedragen door Stichting De Verre Bergen in de vorm van een donatie. Als het een succes wordt dan is het dat geld dik waard.
Financiering Collectiegebouwquote:Op zondag 8 november 2015 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En de andere 35 miljoen? (waarschijnlijk meer, aangezien dit soort prestigeprojecten altijd duurder uitvalt)
Welk ontwerp heeft jouw voorkeur?quote:Op zondag 8 november 2015 19:55 schreef Tem het volgende:
Zitten wel wat betere tussen dan die uit de kluiten gewassen bloempot.
Deze:quote:Op zondag 8 november 2015 20:02 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Welk ontwerp heeft jouw voorkeur?
Hebben allebei ook iets. Het is maar waar je op valt: modern of klassieke bouwstijl. Het laatste ontwerp is van Harry Gruger (Zwitserse architectenbureau). Overigens was een stormloop van 47 architectenbureau's die allemaal ontwerpen wilde indienen voor het kunstdepot maar uiteindelijk heeft men een selectie van 5 architectenbureau's gemaakt en daaruit zijn bovenstaande ontwerpen uit gekomen.quote:Op zondag 8 november 2015 20:05 schreef Tem het volgende:
[..]
Deze:
[ afbeelding ]
of deze:
[ afbeelding ]
Met een lichte voorkeur voor de laatste. Die past meer in de stijl van Boijmans en is wel lekker klassiek en neutraal.
Wat je meestal met een park doet. Niks. Gewoon lekker een park laten. Bomen, planten. Bankjes erbij. Openbare wc aanleggen. En vooral dat grind eruit wat er nu in ligt voor een mooi grasveld.quote:Op zondag 8 november 2015 16:15 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Wat moet dan met het park gebeuren?
Een puntje van kritiek, je hoort naar kunst te kijken zonder dat er iets tussen zit of met hooguit goed gepoetst glas of doorzichtbaar plastic wat er tussen zit. Vanuit een kooi ernaar kijken lijkt mij niet zo interessant. Je ziet het ook minder goed en aangezien je op een trap staat kan je ook minder spelen met de hoeken van waaruit je kijkt.quote:
Ik ben er nog niet over uit wat ik van het ontwerp vind, op dit moment vind ik het niet mooi of lelijk maar het neigt iets meer naar interessant. In ieder geval is het heel erg herkenbaar, dat lijkt me niet slecht voor Rotterdam. Het open design met spiraal principe vind ik niets, dat geldt in het algemeen dus ook voor het museum. Het is zo'n trendy iets in de architectuur waarvan ik me afvraag of dat mensen het over enkele tientallen jaren nog leuk vinden.quote:Op zondag 8 november 2015 17:29 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ik heb het bij meer gebouwen gezien, misschien ziet het er leuk uit maar ik heb het altijd als niet-functioneel ervaren.quote:The design of a cylindrical volume optimises the façade surface. This volume is serviced by an ascending route around a central atrium which ends on the roof, home to the the restaurant and the sculpture park.
Dit gaat helemaal geen succes worden. Het gaat bij kunst om kwaliteit, niet om kwantiteit.quote:Op maandag 9 november 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een puntje van kritiek, je hoort naar kunst te kijken zonder dat er iets tussen zit of met hooguit goed gepoetst glas of doorzichtbaar plastic wat er tussen zit. Vanuit een kooi ernaar kijken lijkt mij niet zo interessant. Je ziet het ook minder goed en aangezien je op een trap staat kan je ook minder spelen met de hoeken van waaruit je kijkt.
Het wordt groot maar dat moet ook als je alle 75.000 kunstwerken aan het publiek wilt tonen (in meer of mindere mate). De collectie van Boijmans heeft een waarde van 7 miljard euro. Ik kan met mijn hoofd niet bij waarom dat niet wordt geïnvesteerd in goede en veilige depots. De bezoekersaantallen worden geschat op 90.000 (dito verkoop kaartjes). Het is een inschatting maar ben benieuwd: het is een fors aantal. Als je al 10.000 of 20.000 minder bezoekers heb zit je al met extra exploitatiekosten als gemeente.quote:Op maandag 9 november 2015 08:36 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Wat je meestal met een park doet. Niks. Gewoon lekker een park laten. Bomen, planten. Bankjes erbij. Openbare wc aanleggen. En vooral dat grind eruit wat er nu in ligt voor een mooi grasveld.
Omdat er daar een open plek is, hoeft het niet volgebouwd te worden.
Leuk hoor dat het een nieuw icoon kan worden wat weer veel toeristen kan trekken. Politici drukken natuurlijk graag hun stempel met gebouwen zodat ze later te boek staan als de wethouder / raad die dit mogelijk heeft gemaakt. Zoals Karakus met De Rotterdam (bouwen voor leegstand van andere gebouwen (Marconiplein waar gemeente eerst zat)).
Maar bouwen we nu voor de toeristen of voor de stad? Laten we Rotterdam ook een beetje leuk houden voor de Rotterdammers, de mensen die er wonen. Daar is een parkje best fijn voor, zeker als er voorzieningen zijn/komen (wc's), in plaats van alleen maar gebouwen en geen groen.
De omwonenden zijn in ieder geval tegen en beraden zich net als het EMC op vervolgstappen.
Dit gebouw is gewoon veel te megalomaan voor deze plek. Zeker is er een nieuw depot nodig omdat de huidige onder water lopen bij een fikse hoosbui. Maar of dat op deze plek moet.....
Afgelopen week op de radio ging het vooral over dat mensen tegen het depot waren. Lijkt me niet. Meer tegen de plek en het ontwerp. Niet tegen het principe van gecentraliseerd depot an sich.
De vraag is of de bezoekersaantallen niet wat te positief worden ingeschat. De opbrengst daarvan gebruiken ze om de investering terug te verdienen. Als dat achterblijft gaat het wel ten koste van de cultuuruitgaven.
Onderstaand plaatje wat George_Zina postte zie je niet veel voorbij komen in de berichtgeving. Daarop is pas goed te zien hoe groot het depot wordt in verhouding tot Boijmans. Dat is bijna dat hele voorterrein van het park.
Kan het niet helemaal goed inschatten, maar hij zal vast niet op het dak van de parkeergarage komen te staan. Zakt straks die hele blunderput in elkaar. Hebben we een scheve bloempot liggen.
[ afbeelding ]
Daarom verkopen ze het denk ik ook als openbaar kunstdepot. Een uniek concept volgens Boijmans. Het publiek zal het waarschijnlijk wel allemaal kunnen zien maar niet alle kunstwerken zullen optimaal zichtbaar zijn als we uit gaan van de impressies maar je weet nooit voor 100% hoe het in de werkelijkheid uit zal zien. Afijn, het is natuurlijk nog niet 100% definitief: hordes zijn als volgt: Leefbaar Rotterdam stelt nog steeds aanvullende financiële voorwaarden: de opdrachtnemer moet een extra bouwverzekering afsluiten en moet een pot geld opzij worden gelegd voor onvoorziene uitgaven. Daarnaast heb je kans dat het Erasmus MC naar de rechter stapt met kans op vertraging en last but not least de aanbesteding: de 52 miljoen euro is een begroting maar als de aanbesteding duurder uitvalt kans dat men streep door zet.quote:Op maandag 9 november 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een puntje van kritiek, je hoort naar kunst te kijken zonder dat er iets tussen zit of met hooguit goed gepoetst glas of doorzichtbaar plastic wat er tussen zit. Vanuit een kooi ernaar kijken lijkt mij niet zo interessant. Je ziet het ook minder goed en aangezien je op een trap staat kan je ook minder spelen met de hoeken van waaruit je kijkt.
Bronquote:Erasmus MC naar Raad van State om kunstdepot
Het Erasmus MC in Rotterdam stapt naar de Raad van State om het nieuwe collectiegebouw van museum Boijmans van Beuningen, de buurman van het EMC.
Het academisch ziekenhuis tekent beroep aan tegen het besluit van de Rotterdamse gemeenteraad het bestemmingsplan goed te keuren dat de komst van het depotgebouw mogelijk maakt.
Het collectiegebouw krijgt een opvallend uiterlijk. Architectenbureau MVRDV ontwierp een bol gebouw van meer dan 40 meter hoog met een spiegelende buitenkant. Omgeving en zonlicht worden er in weerspiegeld.
Het gebouw, inmiddels De Pot gedoopt, komt in de huidige plannen vlak naast de tuin van de kliniek voor kinderpsychiatrie van het EMC. Het ziekenhuis heeft grote bezwaren tegen de bouw op deze plek. Het gebouw levert te veel prikkels op voor de kwetsbare kinderen, vindt het bestuur van het ziekenhuis.
Bomen
Bestuursvoorzitter Ernst Kuipers van Erasmus MC wil dat het depot minimaal 20 meter richting Boijmans wordt geplaatst, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een afschermende rij groenblijvende bomen.
De plannen van Boijmans zijn afgelopen jaar twee keer afgekeurd. De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) uitte in maart en in juni twijfels over de meerwaarde voor de stad en de financiële haalbaarheid. De gemeenteraad hakte echter op 6 november de knoop door.
De bouw van het collectiegebouw, dat een openbare functie krijgt, gaat 52,3 miljoen euro kosten. De opening is voorzien in 2018.
Bronquote:Erasmus MC naar Raad van State vanwege Kunstdepot
Het Erasmus MC in Rotterdam stapt naar de Raad van State om het Collectiegebouw van museum Boijmans van Beuningen op een andere plek te krijgen. Vorige maand besliste de Rotterdamse gemeenteraad dat het gebouw er mag komen.
Het ziekenhuis wil dat het pand minimaal twintig meter verderop richting Boijmans van Beuningen wordt neergezet, zodat er genoeg ruimte ontstaat voor een flinke rij groenblijvende bomen.
Volgens de huidige plannen komt het glanzende collectiegebouw direct naast de tuin van de kliniek van de kinderpsychiatrie. Het Erasmus MC heeft vanaf het begin grote bezwaren tegen de bouw op juist deze plek.
"Het Erasmus MC heeft de zorg voor een kwetsbare groep kinderen met ernstige psychiatrische aandoeningen, vaak in combinatie met een lichamelijke ziekte. Het Collectiegebouw levert voor hen te veel prikkels op", zegt bestuursvoorzitter Ernst Kuipers van het Rotterdamse ziekenhuis.
De gemeente heeft geprobeerd met het Erasmus MC tot overeenstemming te komen, maar die gesprekken liepen op niets uit.
Het ziekenhuis vraagt de Raad van State ook een voorlopige voorziening te treffen.
Hierdoor wordt het besluit van de gemeenteraad geschorst en kan er ook niet met de bouw worden begonnen zolang de Raad van State nog geen definitieve uitspraak heeft gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |