abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157395282
quote:
Rotterdam krijgt 'uniek' openbaar kunstdepot


Dit bouwwerk in de vorm van een enorme bloempot wordt opgeleverd in 2018. Depot (leuke woordspeling) Rotterdam is een openbare kunstopslag met daarin tentoonstellingsruimten, een dakterras met planten, sculpturen en een restaurant. De buitenkant van het Collectiegebouw Rotterdam is uitgevoerd met spiegels en heeft veel weg van de beroemde Silver Bean in Chicago. Dankzij de glimmende buitenkant is Depot Rotterdam bij voorbaat al een fotohotspot in Rotterdam!

Het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen krijgt een openbaar kunstdepot in het Museumpark. De aanleg van het zogeheten Collectiegebouw kan rekenen op de steun van een meerderheid van de gemeenteraad.

Dat melden het museum, de gemeente Rotterdam en de filantropische Stichting De Verre Bergen in de nacht van donderdag op vrijdag.

Het depot met de kunstverzameling van de stad opent waarschijnlijk eind 2018 de deuren. Volgens de betrokken partijen gaat het om een uniek initiatief. Zo kunnen particuliere verzamelaars ruimtes in het gebouw huren om hun collecties op te slaan. Zij kunnen daarbij tegen betaling gebruik maken van de expertise van het kunstmuseum. Het publiek krijgt daarbij de kans de particuliere verzamelingen te bekijken.

De gemeente reageert opgetogen op de komst van het Collectiegebouw. Wethouder Adriaan Visser (Binnenstad) spreekt over een ''nieuw icoon waar de stad van gaat profiteren.'' Het ontwerp van het gebouw is in handen van de architecten van MVRDV, die eerder ook de Rotterdamse Markthal ontwierpen.
Bron

Goed initiatief. Veel onzichtbare kunst in handen van particulieren. Met een openbaar kunstdepot los je dat deels op. En natuurlijk zijn we benieuwd waarmee de vernieuwende architecten van MVRDV dit keer op de proppen komen. De eerste geluiden die de ronde doen zijn dat het nog te bouwen openbaar kunstdepot de vorm van een bloempot zal krijgen. _O_ Het gaat om een openbaar kunstdepot van 14.000 m2.
pi_157395287
GREEN LIGHT FOR MVRDV DESIGNED OPEN ART DEPOT OF MUSEUM BOIJMANS VAN BEUNINGEN, ROTTERDAM



Today the City Council of Rotterdam has given the go-ahead for the realisation of Collectiegebouw, the public depot building for Museum Boijmans Van Beuningen, at the envisioned location in Rotterdam’s Museumpark. With the art depot, which will be open to the public, Rotterdam creates a world premiere. The 14.000m2 depot is planned to open its doors in 2018.

Open depot building Collectiegebouw is the first building in which the extensive art collection owned by the City of Rotterdam will be publicly accessible. Visitors will see in the building what is normally backstage activity: restoration, transport, maintenance and storage of art. Unique is the public private collaboration, private collectors can rent space in the building and can buy the expertise of Museum Boijmans Van Beuningen for the maintenance of their collections.

“It is fantastic that the public art depot will be realised,” says Winy Maas, principal architect and co-founder of MVRDV. “In this way the entire population can share something that is normally hidden behind closed doors.”

Museum Boijmans Van Beuningen’s director Sjarel Ex is happy with the decision: “We would like to thank everybody involved in the process. Through wide feedback and many voices the Collectiegebouw has developed into this unique concept.”

“With Collectiegebouw, Rotterdam creates an icon the entire city will benefit from,” says Rotterdam City Councillor Adriaan Visser. “The building will strengthen the cultural cluster around Museumpark and add to a lively inner city, this is important to attract and maintain the higher educated and investors.”

The new typology of the public art depot with room for private collections and a sculpture park on the roof has a budget of 50 million Euros. The design of a cylindrical volume optimises the façade surface. This volume is serviced by an ascending route around a central atrium which ends on the roof, home to the the restaurant and the sculpture park. The trees currently occupying the location are moved onto the roof, acting as a raised park. By cladding the façade with reflective glass the surrounding area is mirrored and the building seems to fade in its environment.

Museum Boijmans van Beuningen provides a comprehensive survey of European art from the Middle Ages to the 21st century. The museum is located in a monumental building whose current art depot is below sea level and is thus at risk of flooding. The new art depot is an ambitious plan not only to provide a safe storage but also to open the art depot and its collection to the public, letting the depot participate in the cultural life of the city.

In the coming months, the project organisation (Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam City Council and Foundation De Verre Bergen) will be selecting a contractor through a tender procedure. Construction is expected to start in the autumn of 2016. After the construction period the move of approximately 75,000 works of art will follow. At the end of 2018 the Collectiegebouw will open its doors to visitors.

Bron: architectenbureau MVRDV
pi_157395306
Raad Rotterdam stemt in met kunstdepot in Museumpark



Een ruime meerderheid in de gemeenteraad van Rotterdam heeft donderdagavond voor de bouw van het Collectie­gebouw gestemd, het voor publiek toegankelijke depot van Museum Boijmans Van Beuningen in het Museumpark.

De fracties van Leefbaar Rotterdam, VVD, CDA, GroenLinks en ChristenUnie/SGP stemden voor. Drie partijen stemden verdeeld: PvdA, D66 en Nida Rotterdam. Aan het einde van de stemming bleken 33 van de 45 raadsleden voor het nieuwe depot te zijn.

Leefbaar Rotterdam, de collegepartij met het grootste aantal raadszetels, vond het Collectiegebouw eerder te duur en had publiekelijk 'het nut en de noodzaak' van het gebouw betwijfeld. De 41 meter hoge, spiegelende 'bloempot' van architectenbureau MVRDV (dat ook de succesvolle Markthal ontwierp) kost 52 miljoen euro.

Monument
Dit leidde ertoe dat De Verre Bergen samen met een nog niet bekendgemaakte bank de financiering overneemt. De stichting heeft haar bijdrage verhoogd tot 17 miljoen euro en ook nog eens drie miljoen gereserveerd voor eventuele stroppen. De gemeente, die jaarlijks 2,5 miljoen euro uit het cultuurbudget aan de exploitatie van het Collectiegebouw gaat bijdragen, wordt huurder van het gebouw. 'Daarmee zijn wij over een grote hobbel heengekomen', zei Leefbaar-raadslid Bart Joost van Rij donderdag.

SP en Partij voor de Dieren zijn voor een bijzonder depotgebouw, maar niet in het Museumpark. Deze week riepen 37 landschapsarchitecten het college en de raad ook op het depot niet in het park neer te zetten, omdat het afbreuk doet aan een '(inter)nationaal monument van de landschaps­architectuur'.

GroenLinks en ChristenUnie/SGP willen alleen een depot in het park als de straten daaromheen worden vergroend. Wethouder Visser gaat zich daarvoor inspannen.

Stichting De Verre Bergen, de goededoelenorganisatie van de Rotterdamse familie Van der Vorm (grootaandeelhouder van de investeringsmaatschappij HAL), zou 15 miljoen bijdragen, de rest zou voor rekening van de gemeente zijn.

Donderdag staakte Leefbaar Rotterdam zijn verzet omdat de gemeente niet langer de bouw van het nieuwe depot financiert. Uit vrees dat in de gemeenteraad geen meerderheid voor het Collectiegebouw te vinden zou zijn, was wethouder Adriaan Visser van Cultuur (D66) deze zomer op zoek gegaan naar private geldschieters.

Collectiestukken
Het gemeentebestuur is er niet in geslaagd de bezwaren van Erasmus MC weg te nemen. Volgens het medisch centrum staat het Collectiegebouw te dicht op de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Sophia Kinder­ziekenhuis. Daardoor zou patiënten in deze kliniek niet langer de vereiste 'prikkelarme' omgeving kunnen worden geboden. Erasmus MC wil dat het Collectiegebouw 20 meter wordt verplaatst. Wethouder Visser wil niet verder gaan dan 3 meter, plus de plaatsing van hoge bomen en het ontspiegelen van een deel van de gevel. Mogelijk stapt het medisch centrum naar de Raad van State om de bouw tegen te houden. Het meningsverschil was reden voor vier van de acht PvdA'ers om tegen te stemmen.

Boijmans -directeur Sjarel Ex ijvert al jaren voor de bouw van een open depot waar de (betalende) bezoeker het werk achter de schermen van zijn museum kan zien. Boijmans kampt met wateroverlast in een van de vijf depots en ruimtegebrek. Het museum beheert 140 duizend collectiestukken die voor 90 procent tot de gemeente behoren.

College, Boijmans en De Verre Bergen denken dat het 'iconische' depot extra inkomsten voor de stad oplevert, net zoals dat in het Spaanse Bilbao gebeurde na de bouw van het Guggenheim Museum. Door de situering van het Collectiegebouw naast Boijmans zou het cultuurrijke Museumpark nog aantrekkelijker worden als toeristische trekpleister. Het open depot is ook een antwoord op de kritiek dat veel kunst opgeslagen ligt in voor het publiek gesloten gebouwen.

Bron: De Volkskrant
pi_157395332
Voor de geïnteresseerden: Stichting De Verre Bergen is een groep van filantropische investeerders die zich inzetten voor een sterker en beter Rotterdam. Het gaat om vermogende Rotterdammers die zich inzetten voor Rotterdam. Een soort goede-doelen stichting maar dan met veel meer diepgang. Van de 52 miljoen euro die deze kunstdepot kost neemt deze stichting 17 miljoen voor haar rekening.
pi_157395353
Boijmans krijgt toch hypermodern collectiegebouw



Het Museum Boijmans van Beuningen krijgt een hypermodern collectiegebouw. De gemeenteraad van Rotterdam heeft groen licht gegeven voor de bouw van het pand, dat straks de gehele collectie van het kunstmuseum moet herbergen.

Het collectiegebouw wordt gebouwd naast het museum en vervangt de huidige kunstdepots. Die zijn verouderd en er is verschillende keren waterschade geweest.

In het nieuwe gebouw is straks niet alleen een groot deel van de 70.000 oude en nieuwe meesterwerken uit de collectie van Boijmans van Beuningen te zien, ook kunnen particuliere verzamelaars er hun eigen collectie tonen. In het pand komt ook horeca. Jaarlijks worden er 90.000 bezoekers verwacht.

Een stichting betaalt de bouwkosten van 60 miljoen euro. De gemeente betaalt de komende veertig jaar 2,5 miljoen euro per jaar mee aan het kunstdepot.

Museumpark
Aan het besluit van de Rotterdamse raad is jarenlange discussie vooraf gegaan. Tegen het opvallende ontwerp van architect Winy Maas is weinig weerstand, maar er was wel verzet tegen de beoogde locatie in het Museumpark. Landschapsarchitecten vinden dat het Museumpark wordt aangetast. Het Erasmus MC is ook tegen de komst van het Collectiegebouw. Jonge patiënten van de afdeling kinderpsychiatrie zouden last hebben van het ronde, spiegelende gebouw.

Vanwege het verzet was lang onduidelijk of de gemeenteraad zou instemmen met de plannen. Pas toen coalitiepartner Leefbaar Rotterdam deze week 'om' ging, was er een meerderheid voor de bouw.

Bron: NOS
pi_157395368
Liefhebbers kunnen hier de ruim drie uur (agendapunt 12) durende raadsvergadering terugkijken.

Het bestemmingsplan
Impressies vanuit de matte aanzicht van panelen
De beplantingsvisie

[ Bericht 1% gewijzigd door George_Zina op 08-11-2015 04:54:37 ]
pi_157395446
Het is een mooi initiatief! Laatst was ik hier nog erg kritisch over het miljarden Euro's kostende metrotunneltje in Amsterdam (voor pak hem beet 10 km.), dit lijkt mij daarentegen goed besteed geld. Een fraai gebouw wat lang kan blijven staan (je moet af en toe bouwen voor de eeuwigheid), het toegankelijker maken van kunst en restaureren van kunst, promotie voor de Nederlandse architecten en Rotterdam.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157395470
Oftewel een hele grote spiegel voor het langskomende verkeer. Zal leuk worden als het spitsuur is en de zon op zijn laagst. Dan heb je er zowel voor- als achter last van. Ik voorzie een veelvoud aan ongelukken.

Beter maken ze de gehele omvattende muur wit, zoeken ze wat plaatselijke (goede) graffiti-kunstenaars en laten deze hun kunsten op het witte stenen doek zien. Zo krijgt het gebouw ook een enorme affiniteit met de al levende kunst in Rotterdam.
Google is your friend, abuse your friends
pi_157395507
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 05:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is een mooi initiatief! Laatst was ik hier nog erg kritisch over het miljarden Euro's kostende metrotunneltje in Amsterdam (voor pak hem beet 10 km.), dit lijkt mij daarentegen goed besteed geld. Een fraai gebouw wat lang kan blijven staan (je moet af en toe bouwen voor de eeuwigheid), het toegankelijker maken van kunst en restaureren van kunst, promotie voor de Nederlandse architecten en Rotterdam.
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 06:12 schreef Metalfrost het volgende:
Oftewel een hele grote spiegel voor het langskomende verkeer. Zal leuk worden als het spitsuur is en de zon op zijn laagst. Dan heb je er zowel voor- als achter last van. Ik voorzie een veelvoud aan ongelukken.

Beter maken ze de gehele omvattende muur wit, zoeken ze wat plaatselijke (goede) graffiti-kunstenaars en laten deze hun kunsten op het witte stenen doek zien. Zo krijgt het gebouw ook een enorme affiniteit met de al levende kunst in Rotterdam.
Het is nog niet voorbij. Het EMC Rotterdam heeft bezwaar en daarmee moet de gemeente eerst in gesprek gaan. Dan kan het EMC nog altijd naar de Raad van State stappen als ze niet met de gemeente uit komt. Geen idee wanneer het besluit formeel op papier wordt gezet maar daarna heb je nog een bezwaartermijn van 6 weken en daarna kan men naar de rechter stappen. Men kan in de tussentijd van alles veranderen aan het ontwerp. Voor nu zullen de eerste bouwvakkers eind 2016 beginnen met de bouw van dit depot.

In ieder geval het bezwaar van het Erasmus MC is het meest bedreigende voor dit project. Als de artsen bij de Raad van State stevig kunnen onderbouwen dat dit gebouw schadelijk is voor de kinderpatiëntjes dan krijgt dat stevige aandacht van de rechters die een streep door het project kunnen zetten. Dan moet de hotemetoot helemaal overnieuw beginnen als men het wil verplaatsen na een andere plaats in Rotterdam.

Hier een brief over het conflict met het Erasmus MC: "De kleinste afstand tussen het Collectiegebouw en de kliniek voor Kinder- en jeugdpsychiatrie in het Erasmus MC bedraagt tot de rand van de tuin ca. 35 meter en tot het gebouw ca. 53 meter. Dit geldt op één specifieke plaats, de overige bouwdelen hebben een nog grotere afstand tot het Collectiegebouw", aldus het B&W.

[ Bericht 2% gewijzigd door George_Zina op 08-11-2015 07:00:17 ]
  zondag 8 november 2015 @ 09:28:17 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157395986
Interessant idee inderdaad
pi_157396191
Prachtig!
  zondag 8 november 2015 @ 12:22:57 #13
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_157398043
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 06:12 schreef Metalfrost het volgende:
Oftewel een hele grote spiegel voor het langskomende verkeer. Zal leuk worden als het spitsuur is en de zon op zijn laagst. Dan heb je er zowel voor- als achter last van. Ik voorzie een veelvoud aan ongelukken.

Beter maken ze de gehele omvattende muur wit, zoeken ze wat plaatselijke (goede) graffiti-kunstenaars en laten deze hun kunsten op het witte stenen doek zien. Zo krijgt het gebouw ook een enorme affiniteit met de al levende kunst in Rotterdam.
En gesmolten auto's en meer van dat soort ongein :'(
Krekker is de bom!
pi_157399645
Mooi hoor!
Weer een eye-catcher in de stad en inhoudelijk een mooie bestemming.
pi_157400044
Zonde van het park. Ik vind het echt veel te groot en megalomaan.
pi_157400493
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 12:22 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En gesmolten auto's en meer van dat soort ongein :'(
Dat betreffende gebouw veroorzaakt deze bundeling van hitte doordat het een concave (holle) vorm heeft volgens het artikel. Dat gebouw op die CAD-tekening lijkt mij toch bolvormig. :)

Kunnen ze niet wat zonnecollectoren richten op de lichtstralen die door dat gebouw in London worden gereflecteerd? Dan maak je van het probleem een oplossing. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 8 november 2015 @ 14:49:29 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_157401248
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 06:12 schreef Metalfrost het volgende:
Oftewel een hele grote spiegel voor het langskomende verkeer. Zal leuk worden als het spitsuur is en de zon op zijn laagst. Dan heb je er zowel voor- als achter last van. Ik voorzie een veelvoud aan ongelukken.
In de meeste auto's in Rotterdam zitten Rotterdammers. Dus wat extra ongelukken is eigenlijk alleen maar goed.
pi_157401596
Het is eigenlijk ook gewoon een uitbreiding van het museum. De tienduizenden stukken waarvan de gemeente Rotterdam eigenaar is zijn haar toegekomen dankzij de Rotterdamse verzamelaar Frans Jacob Otto Boijmans (1767 - 1847). Helaas is een deel van die collectie in een brand van 1864 verloren gegaan. :{ Gelukkig werd de collectie daarna gestaag uitgebreid door nieuwe aankopen en schenkingen. En het museum verwierf door het echtpaar Van-Beuningen De Vrieze een omvangrijke verzamelingen pre-industriële voorwerpen. En in 2004 werd een groot deel van de Koeningscollectie, die in de Tweede Wereldoorlog was verdwenen, teruggegeven aan het museum. Op 20 april 2012 ontving het museum een particuliere schenking van 30 miljoen euro. De kunstverzamelaar Hans Sonnenberg schonk 15 kunstwerken uit zijn verzameling met werken van onder meer Constant Nieuwenhuijs, David Hockney en Jean-Michel Basquiat.

Een zeer summiere samenvatting van hoe een deel van de 140.000 kunstwerken zijn verkregen. Momenteel zijn 70.000 werken niet te zien voor het publiek en opgeslagen in niet-openbare depots (een deel van die depots is dermate verouderd dat ze kampen met waterschade). :')

[ Bericht 1% gewijzigd door George_Zina op 08-11-2015 15:14:43 ]
pi_157401795
Het Collectiegebouw

Met het nieuwe Collectiegebouw wil Museum Boijmans Van Beuningen de kunstcollectie meer zichtbaar maken voor haar publiek. Het museum beschikt namelijk over een bijzondere collectie kunst van hoge kwaliteit, maar een groot deel hiervan staat nu nog opgeslagen in depots. Daarom wil Museum Boijmans Van Beuningen deze kunstwerken graag delen met haar bezoekers door een publiek toegankelijk Collectiegebouw te openen in het Museumpark.

Waarom?
De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen wordt gezien als één van de beste kunstcollecties van de wereld. De collectie bestaat uit zo’n 145.000 objecten, waarvan circa de helft prenten die in het prentenkabinet zijn ondergebracht. Dat zijn er uiteraard veel meer dan er in het museum tentoongesteld kunnen worden. De werken die nu niet op zaal kunnen worden getoond (circa 70.000), zijn verdeeld over depots op verschillende plekken binnen en buiten de stad. Dat geeft problemen: het is niet efficiënt, de totale depotruimte is nog steeds te klein en bovendien zijn sommige depots in slechte staat (er dreigt bijvoorbeeld waterschade). Daarom wordt al sinds 2005 gesproken over een nieuw gebouw waarin de collectie op de juiste manier wordt bewaard. Onder optimale klimatologische omstandigheden en goed beveiligd tegen inbraak, brand, waterschade en ander onheil.

Nieuwe inzichten
In de museumwereld heerst al enige tijd onvrede over de klassieke, gesloten depots. Met de prachtige collectie van Boijmans in het achterhoofd kwam er een nieuw idee: waarom maken we de collectie niet toegankelijk voor het publiek? Dus: laat zien wat er met en rond die collectie gebeurt. Laat bezoekers meekijken in de wereld die in reguliere musea altijd verborgen blijft. Een tweede nieuw inzicht is: samenwerken met particuliere verzamelaars. Rotterdam heeft een traditie van kunstverzamelaars. Sterker, Museum Boijmans Van Beuningen is vernoemd naar twee van de vele verzamelaars die hun collectie aan de gemeente Rotterdam schonken. Door particuliere kunstverzamelaars huisvesting en collectiediensten te bieden - een depot met bijbehorende expositieruimte - kunnen exposities worden gecombineerd en kosten, expertise en netwerken worden gedeeld. Dit nieuwe type gebouw wordt het Collectiegebouw genoemd.

Publieksgebouw
Het geplande Collectiegebouw wordt een echt openbaar gebouw. Met uitzondering van de ruimtes voor de beveiliging, en eventueel particuliere depots, is het gebouw volledig voor het publiek toegankelijk. Het gebouw kan op drie manieren worden bezocht.

Helemaal gratis kun je via de koffiebar op de begane grond naar het dakterras en het dakrestaurant, ook als het de rest van het gebouw gesloten is. Op de weg naar boven krijgt men uiteraard al wel zicht op wat er met de collectie allemaal gebeurt.

Bezoekers die een kijkje achter de schermen van een museum willen nemen, kunnen na het kopen van een kaartje door een groot deel van het gebouw zwerven. Tijdens deze zwerftocht kunnen ze de educatieve ruimte, de galeries, tentoonstellingsruimten en het expertisecentrum bezoeken waar onder andere kunstobjecten worden gerestaureerd. De collectiedepots zijn door vensters te bekijken als een soort kijkdoos. Soms zijn ook de expositieruimten van particuliere verzamelaars toegankelijk. De zwerftocht eindigt op het dakterras.

Bezoekers die meer willen zien, kunnen ook echt de collectiedepots in en daar opgeslagen kunstwerken bekijken. Dat gaat tegen een beperkte meerprijs in groepjes onder leiding van een gids langs tal van kunstwerken zoals installaties, oude schilderijen, moderne foto’s, robuuste beeldwerken en het teerste porselein. Door de grote omvang van de collectie zijn deze ‘guide tours’ nooit twee keer hetzelfde. Het museum gebruikt de publieksruimtes om nieuwe ideeën uit te proberen op het gebied van educatie en presentatie.

Publiek Private Samenwerking
De plannen voor het Collectiegebouw zijn het resultaat van een unieke publiek-private samenwerking. De initiatiefnemers zijn de gemeente Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en Stichting De Verre Bergen. De samenwerking heeft in eerste instantie betrekking op de bouw, maar alle drie de initiatiefnemers blijven ook na de bouw bij het Collectiegebouw betrokken. Als het gebouw klaar is, gaat de publiek-private samenwerking verder: er worden depots, expositieruimten en ontvangstruimten op huurbasis beschikbaar gesteld aan particulieren. Het publiek krijgt daardoor de kans om meer te zien van de particuliere verzamelingen. De verzamelaars zelf krijgen de mogelijkheid om hun collecties beter te beheren en te conserveren.

Het proces
Er wordt sinds 2005 gepraat over vernieuwing van de depots. In 2011 kozen de drie initiatiefnemers voor een Collectiegebouw in plaats van een gesloten depotgebouw. In 2013 ondertekenden zij de gezamenlijke intentieovereenkomst en kozen daarmee definitief voor het Voorportaal in het Museumpark (grindterrein naast het Museum Boijmans Van Beuningen) als locatie. Daarnaast gaven zij op hetzelfde moment opdracht om het project gefaseerd uit te werken tot een definitief ontwerp voor de gekozen locatie. Na afronding van deze werkzaamheden neemt de Rotterdamse gemeenteraad medio 2015 een definitief besluit. Dan kan, als de gemeenteraad dit besluit, de bouw verder voorbereid worden. De planning is dat het Collectiegebouw in 2018 open gaat.

De locatie
Na zorgvuldig en gedocumenteerd locatie onderzoek waarbij tientallen locaties in de stad zijn onderzocht, zijn de drie opdrachtgevers uitgekomen op het zogenaamde ‘Voorportaal’ in het Museumpark als meest geschikte locatie voor het Collectiegebouw. Dit is het grindterrein naast Museum Boijmans Van Beuningen, ontworpen als boomgaard op schelpengrond. Deze keuze kwam tot stand op basis van onderstaande motivaties:

Stedenbouwkundig en technisch inpasbaar
De initiatiefnemers zijn er van overtuigd dat het Collectiegebouw op deze plek een belangrijke aanwinst is voor de stad en het park. Een alternatieve locatie voor het Collectiegebouw, met dezelfde positieve effecten en binnen de financiële kaders is niet voorhanden. Daarbij realiseren de initiatiefnemers zich wel dat een groot Collectiegebouw op deze locatie consequenties heeft voor het park. Maar zij zijn ervan overtuigd dat de afweging uiteindelijk positief uitvalt.

Het ontwerp
Er zijn wereldwijd architecten uitgenodigd om zich aan te melden voor het ontwerp. Daarbij was de inpassing van het Collectiegebouw in het park een belangrijke voorwaarde. Een commissie van deskundigen heeft vervolgens vijf architecten geselecteerd op basis van relevante referentieprojecten. De vijf geselecteerde architecten is gevraagd om een schetsontwerp te maken van het Collectiegebouw in het Museumpark. Daaruit is in 2014 door een brede selectiecommissie het ontwerp van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV gekozen.

Het gekozen ontwerp van MVRDV is bijzonder. Het gebouw krijgt een ronde komvorm en wordt bekleed met spiegelend materiaal. Dat is niet alleen spectaculair, het zorgt er ook voor dat de omgeving wordt gespiegeld in het gebouw. Het gebouw wordt daarmee één met zijn omgeving. Het gebouw kan - daar zijn architecten en betrokkenen het over eens - een iconisch gebouw worden. Met een effect dat vergelijkbaar is met De Rotterdam van O.M.A. en de nieuwe Markthal van MVRDV.

Wie betaalt het?
De totale bouwkosten voor het Collectiegebouw bedragen ¤ 52,3 miljoen. Daarvan draagt Stichting De Verre Bergen ¤ 17 miljoen bij. Zij schenken dit bedrag (+¤ 3 miljoen die later bestemd wordt) aan de Stichting Collectiegebouw i.o. De Stichting Collectiegebouw i.o. investeert naast de eerder genoemde ¤ 17 miljoen nog eens ¤ 35,3 miljoen die wordt gefinancierd door een bank. Onderpand voor deze externe investering is een 40-jarige huurovereenkomst tussen de gemeente en Stichting Collectiegebouw i.o . De gemeente wordt hoofdhuurder van het Collectiegebouw en verhuurt het gebouw aan Museum Boijmans Van Beuningen. De gemeente sluit een 40-jarige huurovereenkomst met het museum.

Bron: Museum Boijmans Van Beuningen
pi_157402911
Akkoord voor bouw Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen

De Rotterdamse gemeenteraad gaat akkoord met de bouw van het Collectiegebouw in het Museumpark. Daartoe heeft de raad het bestemmingsplan ‘Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen’ vastgesteld. Initiatiefnemers Museum Boijmans Van Beuningen, het College van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam en Stichting De Verre Bergen zijn verheugd over dit besluit. Rotterdam krijgt de primeur van een publiek toegankelijk depotgebouw. Het ontwerp van dit nieuwe architectonische icoon is van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV. Het Collectiegebouw opent naar verwachting eind 2018.

Uniek concept
Het Collectiegebouw is het eerste depotgebouw waarin de kunstverzameling van de stad Rotterdam geheel publiek toegankelijk is. Bezoekers zien in het Collectiegebouw hoe achter de schermen met kunst gewerkt wordt, van restauraties tot transporten. Uniek is de publiek-private samenwerking die bestaat uit de verhuur van depotruimtes aan particuliere verzamelaars. Zij kunnen tegen betaling gebruik maken van de expertise van Museum Boijmans Van Beuningen voor het beheer van hun collectie. Publiek krijgt de kans om deze particuliere verzamelingen te zien.

Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen: “Wij bedanken iedereen voor zijn betrokkenheid en inzet in dit proces. Niet alleen de raadsleden, het College van B&W, de ambassadeurs, steunbetuigers en ons eigen team, maar ook de architect en anderen die ons scherp hielden en hielpen bij het maken van keuzes. Door de feedback en meningen van velen is het Collectiegebouw geworden tot dit unieke concept.”

Wethouder Adriaan Visser (o.a. binnenstad): “Rotterdam krijgt met het Collectiegebouw een nieuw icoon waar de stad van gaat profiteren. De komst van het Collectiegebouw zal het culturele cluster in het Museumpark versterken en draagt bovendien bij aan een levendige binnenstad, belangrijk voor het aantrekken en vasthouden van hoger opgeleiden en investeerders. En minstens even belangrijk: de gemeentelijke kunstcollectie, de collectie van alle Rotterdammers, is veiliggesteld en publiek toegankelijk. Ik zie uit naar de opening!”

Roelof Prins, directeur Stichting De Verre Bergen: “We zijn zeer verheugd met het besluit van de gemeenteraad en zien uit naar een voortzetting van de prettige samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen en de gemeente Rotterdam.”

Planning en bouw
De komende maanden houdt de projectorganisatie (Museum Boijmans Van Beuningen, gemeente Rotterdam en Stichting De Verre Bergen) zich bezig met het selecteren van een aannemer. De bouw start naar verwachting in het najaar van 2016. Na de bouwperiode volgt het verhuizen van de ongeveer 75.000 kunstwerken die nu nog in depots liggen opgeslagen. Naar verwachting opent het Collectiegebouw eind 2018 de deuren voor bezoekers. Gedurende dit hele traject blijft de projectorganisatie omwonenden en belanghebbenden op een zorgvuldige manier informeren en ruimte bieden voor vragen uit de omgeving.

Bron: Gemeente Rotterdam
pi_157404156
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:00 schreef Tem het volgende:
Zonde van het park. Ik vind het echt veel te groot en megalomaan.
Wat moet dan met het park gebeuren?
pi_157404872
MVRDV’s mirrored “salad bowl” art depot gets green light in Rotterdam

















  zondag 8 november 2015 @ 16:52:04 #23
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_157405122
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:00 schreef Tem het volgende:
Zonde van het park. Ik vind het echt veel te groot en megalomaan.
Dit dus, zonde van het geld en vind het nog een lelijk ding ook :r
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  zondag 8 november 2015 @ 16:54:59 #24
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_157405176
Maar hoe gaat dat dan qua conservering?
pi_157405949
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 16:54 schreef Nibb-it het volgende:
Maar hoe gaat dat dan qua conservering?
Al sla je mij dood, Nibb-it.
pi_157405966
quote:
14s.gif Op zondag 8 november 2015 16:52 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Dit dus, zonde van het geld en vind het nog een lelijk ding ook :r
Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken.
  zondag 8 november 2015 @ 17:35:02 #27
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_157406092
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 17:29 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken.
Ieder zo zijn smaak, het is iig niet de mijne. Verder vind ik het concept wel iets hebben, er zijn zat musea met depots waar alle kunst ligt te verstoffen, doodzonde allemaal! Vind het veel geld voor dit prestigeproject.

Had liever een poppodium gezien.
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_157406122
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 16:15 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Wat moet dan met het park gebeuren?
Waarom moet er iets met het park gebeuren? Dat grote ding neemt al het licht weg van de festivalletjes die er zijn of mensen die van het park willen genieten. Pleinbios in het gedrang. Ik vind het echt veel te groot.
pi_157406143
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 17:29 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken.
Ga dan de grond in ipv in de hoogte.
pi_157406358
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 17:35 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Ieder zo zijn smaak, het is iig niet de mijne. Verder vind ik het concept wel iets hebben, er zijn zat musea met depots waar alle kunst ligt te verstoffen, doodzonde allemaal! Vind het veel geld voor dit prestigeproject.

Had liever een poppodium gezien.
52,3 miljoen euro waarvan 17 miljoen euro wordt gedragen door Stichting De Verre Bergen in de vorm van een donatie. Als het een succes wordt dan is het dat geld dik waard.
pi_157406427
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 17:35 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Ieder zo zijn smaak, het is iig niet de mijne. Verder vind ik het concept wel iets hebben, er zijn zat musea met depots waar alle kunst ligt te verstoffen, doodzonde allemaal! Vind het veel geld voor dit prestigeproject.

Had liever een poppodium gezien.
Ja, een poppodium is wel echt een gemis inderdaad.
pi_157406439
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 17:37 schreef Tem het volgende:

[..]

Ga dan de grond in ipv in de hoogte.
Dan valt het veel duurder uit en het heeft de nodige zoektochten naar particuliere geld gekost voordat een meerderheid van de raad voor was. Ondergronds bouwen kost een vermogen in vergelijking met bovengronds bouwen en het ziet minder smakelijk uit van buiten.
  zondag 8 november 2015 @ 18:00:09 #33
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_157406559
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 17:51 schreef George_Zina het volgende:

[..]

52,3 miljoen euro waarvan 17 miljoen euro wordt gedragen door Stichting De Verre Bergen in de vorm van een donatie. Als het een succes wordt dan is het dat geld dik waard.
Hadden ze voor een deel in kleinere (kunst)instellingen kunnen gooien.

Ik vind het ter meerdere eer en glorie van het Boijmans en die stichting van omhooggevallen Rotterdammers die hun kunst niet aan de muur kwijt kunnen.
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  zondag 8 november 2015 @ 18:03:44 #34
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_157406637
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 17:53 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja, een poppodium is wel echt een gemis inderdaad.
Laten we hopen dat Annabel een beetje goed gaat draaien, de ruimte ziet er goed uit, geluid moet nog aan gewerkt worden. (Maar dat kan ook aan de geluidspersoon liggen van die avond)
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  zondag 8 november 2015 @ 18:05:31 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157406665
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 17:51 schreef George_Zina het volgende:

[..]

52,3 miljoen euro waarvan 17 miljoen euro wordt gedragen door Stichting De Verre Bergen in de vorm van een donatie. Als het een succes wordt dan is het dat geld dik waard.
En de andere 35 miljoen? (waarschijnlijk meer, aangezien dit soort prestigeprojecten altijd duurder uitvalt)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157406814
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En de andere 35 miljoen? (waarschijnlijk meer, aangezien dit soort prestigeprojecten altijd duurder uitvalt)
Financiering Collectiegebouw

Het nieuwe collectiegebouw wordt vooral mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van ¤ 17 miljoen van de stichting De Verre Bergen. De goede doelen organisatie van de Rotterdamse familie Van der Vorm (grootaandeelhouder van de investeringsmaatschappij HAL), draagt 17 miljoen bij en nog drie miljoen voor eventuele stroppen. Een nog niet bekendgemaakte bank neemt de rest van de financiering over. De gemeente, die jaarlijks 2,5 miljoen euro uit het cultuurbudget aan de exploitatie van het Collectiegebouw gaat bijdragen, wordt huurder van het gebouw.

Bron
pi_157407198
Dit waren de verschillende ontwerpen van architectenbureau's.

1. MVRDV

















2. NIO Architecten



















3. Harry Gruger Studio



















4. Neutelings Riedijk architects















5. Architectenbureau Koen van Velsen

pi_157409055
Zitten wel wat betere tussen dan die uit de kluiten gewassen bloempot.
pi_157409292
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 19:55 schreef Tem het volgende:
Zitten wel wat betere tussen dan die uit de kluiten gewassen bloempot.
Welk ontwerp heeft jouw voorkeur?
pi_157409400
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 20:02 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Welk ontwerp heeft jouw voorkeur?
Deze:



of deze:



Met een lichte voorkeur voor de laatste. Die past meer in de stijl van Boijmans en is wel lekker klassiek en neutraal.
pi_157409797
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 20:05 schreef Tem het volgende:

[..]

Deze:

[ afbeelding ]

of deze:

[ afbeelding ]

Met een lichte voorkeur voor de laatste. Die past meer in de stijl van Boijmans en is wel lekker klassiek en neutraal.
Hebben allebei ook iets. Het is maar waar je op valt: modern of klassieke bouwstijl. Het laatste ontwerp is van Harry Gruger (Zwitserse architectenbureau). Overigens was een stormloop van 47 architectenbureau's die allemaal ontwerpen wilde indienen voor het kunstdepot maar uiteindelijk heeft men een selectie van 5 architectenbureau's gemaakt en daaruit zijn bovenstaande ontwerpen uit gekomen.
pi_157419221
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 16:15 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Wat moet dan met het park gebeuren?
Wat je meestal met een park doet. Niks. Gewoon lekker een park laten. Bomen, planten. Bankjes erbij. Openbare wc aanleggen. En vooral dat grind eruit wat er nu in ligt voor een mooi grasveld.
Omdat er daar een open plek is, hoeft het niet volgebouwd te worden.

Leuk hoor dat het een nieuw icoon kan worden wat weer veel toeristen kan trekken. Politici drukken natuurlijk graag hun stempel met gebouwen zodat ze later te boek staan als de wethouder / raad die dit mogelijk heeft gemaakt. Zoals Karakus met De Rotterdam (bouwen voor leegstand van andere gebouwen (Marconiplein waar gemeente eerst zat)).
Maar bouwen we nu voor de toeristen of voor de stad? Laten we Rotterdam ook een beetje leuk houden voor de Rotterdammers, de mensen die er wonen. Daar is een parkje best fijn voor, zeker als er voorzieningen zijn/komen (wc's), in plaats van alleen maar gebouwen en geen groen.
De omwonenden zijn in ieder geval tegen en beraden zich net als het EMC op vervolgstappen.

Dit gebouw is gewoon veel te megalomaan voor deze plek. Zeker is er een nieuw depot nodig omdat de huidige onder water lopen bij een fikse hoosbui. Maar of dat op deze plek moet.....
Afgelopen week op de radio ging het vooral over dat mensen tegen het depot waren. Lijkt me niet. Meer tegen de plek en het ontwerp. Niet tegen het principe van gecentraliseerd depot an sich.

De vraag is of de bezoekersaantallen niet wat te positief worden ingeschat. De opbrengst daarvan gebruiken ze om de investering terug te verdienen. Als dat achterblijft gaat het wel ten koste van de cultuuruitgaven.

Onderstaand plaatje wat George_Zina postte zie je niet veel voorbij komen in de berichtgeving. Daarop is pas goed te zien hoe groot het depot wordt in verhouding tot Boijmans. Dat is bijna dat hele voorterrein van het park.
Kan het niet helemaal goed inschatten, maar hij zal vast niet op het dak van de parkeergarage komen te staan. Zakt straks die hele blunderput in elkaar. Hebben we een scheve bloempot liggen.

pi_157419640
Mooi ding, maar is onderzocht of zo'n kunstdepot met 75000 werken succesvol is? Misschien komt er geen hond op af. Mensen gaan naar een museum voor de beleving, en voor een selectief uitgekozen aantal kunstwerken met een verhaal erbij, het liefst ook een film om even te kunnen relaxen. Zo'n overvloed aan kunstwerken stoot af, daar word je al moe van als je eraan denkt.
Dus geef het een andere functie. En zet het ergens anders neer, in een park.
  maandag 9 november 2015 @ 09:40:03 #44
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_157419806
Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat 'moderne' bouwstijl blijkbaar betekent dat het een vaag weinig functioneel ontwerp moet hebben :/

Ik vind het op zich indrukwekkend uiteraard maar op zo'n bloempot zou ik niet graag zitten kijken. Geef mij dan maar liever een klassieker gebouw. Maar goed, iedereen z'n/haar eigen mening.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_157423273
Zonde van het Museumpark.
pi_157427761
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 16:41 schreef George_Zina het volgende:


Een puntje van kritiek, je hoort naar kunst te kijken zonder dat er iets tussen zit of met hooguit goed gepoetst glas of doorzichtbaar plastic wat er tussen zit. Vanuit een kooi ernaar kijken lijkt mij niet zo interessant. Je ziet het ook minder goed en aangezien je op een trap staat kan je ook minder spelen met de hoeken van waaruit je kijkt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157427839
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 17:29 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Juist een prachtig ontwerp. En megalomaan? Kom, kom. Als je alle 75.000 kunstwerken wilt tentoonstellen dan moet je wel aan een beetje oppervlakte denken.
Ik ben er nog niet over uit wat ik van het ontwerp vind, op dit moment vind ik het niet mooi of lelijk maar het neigt iets meer naar interessant. In ieder geval is het heel erg herkenbaar, dat lijkt me niet slecht voor Rotterdam. Het open design met spiraal principe vind ik niets, dat geldt in het algemeen dus ook voor het museum. Het is zo'n trendy iets in de architectuur waarvan ik me afvraag of dat mensen het over enkele tientallen jaren nog leuk vinden.
quote:
The design of a cylindrical volume optimises the façade surface. This volume is serviced by an ascending route around a central atrium which ends on the roof, home to the the restaurant and the sculpture park.
Ik heb het bij meer gebouwen gezien, misschien ziet het er leuk uit maar ik heb het altijd als niet-functioneel ervaren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157429300
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een puntje van kritiek, je hoort naar kunst te kijken zonder dat er iets tussen zit of met hooguit goed gepoetst glas of doorzichtbaar plastic wat er tussen zit. Vanuit een kooi ernaar kijken lijkt mij niet zo interessant. Je ziet het ook minder goed en aangezien je op een trap staat kan je ook minder spelen met de hoeken van waaruit je kijkt.
Dit gaat helemaal geen succes worden. Het gaat bij kunst om kwaliteit, niet om kwantiteit.
pi_157430776
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 08:36 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Wat je meestal met een park doet. Niks. Gewoon lekker een park laten. Bomen, planten. Bankjes erbij. Openbare wc aanleggen. En vooral dat grind eruit wat er nu in ligt voor een mooi grasveld.
Omdat er daar een open plek is, hoeft het niet volgebouwd te worden.

Leuk hoor dat het een nieuw icoon kan worden wat weer veel toeristen kan trekken. Politici drukken natuurlijk graag hun stempel met gebouwen zodat ze later te boek staan als de wethouder / raad die dit mogelijk heeft gemaakt. Zoals Karakus met De Rotterdam (bouwen voor leegstand van andere gebouwen (Marconiplein waar gemeente eerst zat)).
Maar bouwen we nu voor de toeristen of voor de stad? Laten we Rotterdam ook een beetje leuk houden voor de Rotterdammers, de mensen die er wonen. Daar is een parkje best fijn voor, zeker als er voorzieningen zijn/komen (wc's), in plaats van alleen maar gebouwen en geen groen.
De omwonenden zijn in ieder geval tegen en beraden zich net als het EMC op vervolgstappen.

Dit gebouw is gewoon veel te megalomaan voor deze plek. Zeker is er een nieuw depot nodig omdat de huidige onder water lopen bij een fikse hoosbui. Maar of dat op deze plek moet.....
Afgelopen week op de radio ging het vooral over dat mensen tegen het depot waren. Lijkt me niet. Meer tegen de plek en het ontwerp. Niet tegen het principe van gecentraliseerd depot an sich.

De vraag is of de bezoekersaantallen niet wat te positief worden ingeschat. De opbrengst daarvan gebruiken ze om de investering terug te verdienen. Als dat achterblijft gaat het wel ten koste van de cultuuruitgaven.

Onderstaand plaatje wat George_Zina postte zie je niet veel voorbij komen in de berichtgeving. Daarop is pas goed te zien hoe groot het depot wordt in verhouding tot Boijmans. Dat is bijna dat hele voorterrein van het park.
Kan het niet helemaal goed inschatten, maar hij zal vast niet op het dak van de parkeergarage komen te staan. Zakt straks die hele blunderput in elkaar. Hebben we een scheve bloempot liggen.

[ afbeelding ]
Het wordt groot maar dat moet ook als je alle 75.000 kunstwerken aan het publiek wilt tonen (in meer of mindere mate). De collectie van Boijmans heeft een waarde van 7 miljard euro. Ik kan met mijn hoofd niet bij waarom dat niet wordt geïnvesteerd in goede en veilige depots. De bezoekersaantallen worden geschat op 90.000 (dito verkoop kaartjes). Het is een inschatting maar ben benieuwd: het is een fors aantal. Als je al 10.000 of 20.000 minder bezoekers heb zit je al met extra exploitatiekosten als gemeente.

Aangezien nu de omwonenden en het EMC in verzet gaan ben ik zeer benieuwd hoe het gaat lopen. Het is de bedoeling dat de bouw in herst/winter 2016 van start gaat en het gebouw ergens in 2018 staat maar we kunnen het beter houden op 2020. :|W

quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een puntje van kritiek, je hoort naar kunst te kijken zonder dat er iets tussen zit of met hooguit goed gepoetst glas of doorzichtbaar plastic wat er tussen zit. Vanuit een kooi ernaar kijken lijkt mij niet zo interessant. Je ziet het ook minder goed en aangezien je op een trap staat kan je ook minder spelen met de hoeken van waaruit je kijkt.
Daarom verkopen ze het denk ik ook als openbaar kunstdepot. Een uniek concept volgens Boijmans. Het publiek zal het waarschijnlijk wel allemaal kunnen zien maar niet alle kunstwerken zullen optimaal zichtbaar zijn als we uit gaan van de impressies maar je weet nooit voor 100% hoe het in de werkelijkheid uit zal zien. Afijn, het is natuurlijk nog niet 100% definitief: hordes zijn als volgt: Leefbaar Rotterdam stelt nog steeds aanvullende financiële voorwaarden: de opdrachtnemer moet een extra bouwverzekering afsluiten en moet een pot geld opzij worden gelegd voor onvoorziene uitgaven. Daarnaast heb je kans dat het Erasmus MC naar de rechter stapt met kans op vertraging en last but not least de aanbesteding: de 52 miljoen euro is een begroting maar als de aanbesteding duurder uitvalt kans dat men streep door zet.

[ Bericht 7% gewijzigd door George_Zina op 09-11-2015 19:24:09 ]
pi_158120885
quote:
Erasmus MC naar Raad van State om kunstdepot



Het Erasmus MC in Rotterdam stapt naar de Raad van State om het nieuwe collectiegebouw van museum Boijmans van Beuningen, de buurman van het EMC.

Het academisch ziekenhuis tekent beroep aan tegen het besluit van de Rotterdamse gemeenteraad het bestemmingsplan goed te keuren dat de komst van het depotgebouw mogelijk maakt.

Het collectiegebouw krijgt een opvallend uiterlijk. Architectenbureau MVRDV ontwierp een bol gebouw van meer dan 40 meter hoog met een spiegelende buitenkant. Omgeving en zonlicht worden er in weerspiegeld.

Het gebouw, inmiddels De Pot gedoopt, komt in de huidige plannen vlak naast de tuin van de kliniek voor kinderpsychiatrie van het EMC. Het ziekenhuis heeft grote bezwaren tegen de bouw op deze plek. Het gebouw levert te veel prikkels op voor de kwetsbare kinderen, vindt het bestuur van het ziekenhuis.

Bomen
Bestuursvoorzitter Ernst Kuipers van Erasmus MC wil dat het depot minimaal 20 meter richting Boijmans wordt geplaatst, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een afschermende rij groenblijvende bomen.

De plannen van Boijmans zijn afgelopen jaar twee keer afgekeurd. De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) uitte in maart en in juni twijfels over de meerwaarde voor de stad en de financiële haalbaarheid. De gemeenteraad hakte echter op 6 november de knoop door.

De bouw van het collectiegebouw, dat een openbare functie krijgt, gaat 52,3 miljoen euro kosten. De opening is voorzien in 2018.
Bron

quote:
Erasmus MC naar Raad van State vanwege Kunstdepot

Het Erasmus MC in Rotterdam stapt naar de Raad van State om het Collectiegebouw van museum Boijmans van Beuningen op een andere plek te krijgen. Vorige maand besliste de Rotterdamse gemeenteraad dat het gebouw er mag komen.

Het ziekenhuis wil dat het pand minimaal twintig meter verderop richting Boijmans van Beuningen wordt neergezet, zodat er genoeg ruimte ontstaat voor een flinke rij groenblijvende bomen.

Volgens de huidige plannen komt het glanzende collectiegebouw direct naast de tuin van de kliniek van de kinderpsychiatrie. Het Erasmus MC heeft vanaf het begin grote bezwaren tegen de bouw op juist deze plek.

"Het Erasmus MC heeft de zorg voor een kwetsbare groep kinderen met ernstige psychiatrische aandoeningen, vaak in combinatie met een lichamelijke ziekte. Het Collectiegebouw levert voor hen te veel prikkels op", zegt bestuursvoorzitter Ernst Kuipers van het Rotterdamse ziekenhuis.

De gemeente heeft geprobeerd met het Erasmus MC tot overeenstemming te komen, maar die gesprekken liepen op niets uit.

Het ziekenhuis vraagt de Raad van State ook een voorlopige voorziening te treffen.

Hierdoor wordt het besluit van de gemeenteraad geschorst en kan er ook niet met de bouw worden begonnen zolang de Raad van State nog geen definitieve uitspraak heeft gedaan.
Bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')