In theorie zouden ze het kunnen dat ze het doen uit de goedheid van hun hart en niet omdat ze massaal kiezers aan het verliezen zijn. Maar dan heb jij een ander beeld van politici dan ik als je dat gelooft.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 18:27 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je bent allerlei zaken aan het verzinnen. Twee maanden was je geen ongevoelige fascist als je sceptisch stond tegen vluchtelingen.
Daarnaast: hoezo zouden die partijleiders zelf niet de zorgen kunnen begrijpen? Waarom zouden ze dat te danken hebben aan Wilders?
Zelfs al zou de sterke arm van de wet sterker zijn dan nog kunnen die mensen erg veel schade aanrichten en kost die sterke arm van de wet erg veel. Beheersen en voorkomen is altijd beter dan bestrijden.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 18:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zolang het binnen de grenzen is, is het prima. Zo niet, kennis laten maken met de sterke arm der wet en in de bajes gooien.
Vergeet de PVV-groep, de mate van onvrede is bij de mensen die deze sentimenten delen, wat veel meer mensen betreft dan enkel PVV-sympathisanten (ook bij de andere partijen zijn er veel mensen die deze onvrede delen, zij willen alleen andere oplossingen proberen of kiezen omwille van het totaalplaatje toch maar voor een andere partij), heel wat groter dan de mate van onvrede bij die andere groepen.quote:Er zullen altijd mensen ontevreden blijven. Wanneer je PVVee tevreden stelt, als dat al mogelijk is, zullen weer andere groepen ontevreden worden.
Hoe democratisch is het om een partij en een hele grote groep Nederlanders (meer dan 20%) buiten te sluiten van het democratische proces?quote:We hebben een democratisch systeem in Nederland. Als die ontevreden mensen iets aan hun ontevredenheid willen doen, moeten ze of stemmen op partijen die wel serieus worden genomen, of hun verwachtingen bijstellen.
Toegeven aan terreur? Nooit.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zelfs al zou de sterke arm van de wet sterker zijn dan nog kunnen die mensen erg veel schade aanrichten en kost die sterke arm van de wet erg veel. Beheersen en voorkomen is altijd beter dan bestrijden.
Sinds wanneer is de mate van ontevredenheid relevant?quote:Vergeet de PVV-groep, de mate van onvrede is bij de mensen die deze sentimenten delen, wat veel meer mensen betreft dan enkel PVV-sympathisanten (ook bij de andere partijen zijn er veel mensen die deze onvrede delen, zij willen alleen andere oplossingen proberen of kiezen omwille van het totaalplaatje toch maar voor een andere partij), heel wat groter dan de mate van onvrede bij die andere groepen.
Zeer democratisch. In een democratie regeert de meerderheid.quote:Hoe democratisch is het om een partij en een hele grote groep Nederlanders (meer dan 20%) buiten te sluiten van het democratische proces?
Nee, aanzienlijk minder.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 18:18 schreef ems. het volgende:
Dat zeg ik dus, evenveel als de andere partijen.
Toegeven aan terreur? Nee.quote:
In ieder geval sinds dat de democratie bestaat en waarschijnlijk veel langer.quote:Sinds wanneer is de mate van ontevredenheid relevant?
Dat is om meerdere redenen niet waar. Het kan dat dat gebeurt maar dat is zeker niet vanzelfsprekend.quote:Zeer democratisch. In een democratie regeert de meerderheid.
De 130 km/u. Enige wapenfeit van kabinet Rutte 1, mogelijk gemaakt omdat de PVV en VVD dat als een belangrijk punt zagen.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 18:10 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoeveel politieke invloed koop je voor peilingen?
Als de PVV serieus wordt genomen: welke grote aanpassingen kunnen we op hun conto schrijven?
Ze worden niet buitengesloten. Hun vertegenwoordiger zit gewoon in de TK. Dat niemand verder met hem wil samenwerken omdat 'ie alleen maar bralt en niet met serieuze ideeën komt, dat is aan hemzelf te wijten.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe democratisch is het om een partij en een hele grote groep Nederlanders (meer dan 20%) buiten te sluiten van het democratische proces?
Schrijf ik ergens op dat ik het prima vind dat fractievoorzitters bedreigd worden? Dat zijn jouw woorden. Wilders wordt toch ook voortdurend met de dood bedreigd door moslims en linkse multiculti-knuffelaars? Daar hoor ik al die 'vluchtelingen'-lovers niet over. Integendeel, ze keuren het juist goed. Dus laten we hier niet hypocriet over doen.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 06:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dramaqueen.
Je vindt het dus prima dat fractievoorzitters bedreigd worden, omdat ze aangeven niet met Wilders te willen regeren. Wat overigens juist bescherming van het land en de democratie is. Je gaat niet regeren met een partij die ern deel van je bevolking wil deporteren omdat ze een bepaald geloof aanhangen. Of met een partij die discriminatie regeringsbeleid wil maken. Dat doet je als land namelijk internationaal de das om.
Zoals ik al een paar keer zei:quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 09:08 schreef Montagui het volgende:
Maar de soep zal niet zo heet gegeten worden als dat hij opgediend is. Wanneer men daadwerkelijk moet gaan stemmen verliest de PVV meestal wel een aantal zetels t.o.v. de peilingen.
Wij Nederlanders hadden een hele grote bek op het moment dat onze zuiderburen een cordon sanitaire gebruikten tegen het Vlaams Blok. Diezelfde mensen die toen zo'n grote bek hadden bepleiten nu om het tegen de PVV te gebruiken. Ik deel jouw mening dat het averechts werkt, het zal de PVV alleen maar meer stemmen opleveren. Als je de PVV zal bestrijden dan zal je het debat moeten winnen, daar knelt de schoen aangezien bij veel politieke partijen in Nederland een visie ontbreekt. Ze zouden eens goed de ontwikkelingen van de afgelopen decennia moeten analyseren, moeten schetsen waar ze naar toe willen en hoe ze dat bereiken. Alleen dan kan je goed uit de verf komen in het debat.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 09:17 schreef Elzies het volgende:
[..]
Schrijf ik ergens op dat ik het prima vind dat fractievoorzitters bedreigd worden? Dat zijn jouw woorden. Wilders wordt toch ook voortdurend met de dood bedreigd door moslims en linkse multiculti-knuffelaars? Daar hoor ik al die 'vluchtelingen'-lovers niet over. Integendeel, ze keuren het juist goed. Dus laten we hier niet hypocriet over doen.
Verder doet de PVV niet aan discriminatie. Daarvoor is Wilders op alle punten in een vorig proces vrijgesproken. En die minder-uitspraak maakt juridisch geen schijn van kans. Zo'n schijnproces zal Wilders populariteit alleen maar vergroten.
Ik blijf van mening dat een cordon sanitair een ondemocratisch middel is. Een instrument waardoor men de PVV tevergeefs monddood wil maken. Ervaring leert dat juist het tegenovergestelde gebeurd, want Wilders beheerst het debat als geen ander. Zijn tegenstanders happen gretig op elke uitspraak die Wilders doet, als vliegen naar stroop. Dat is de simpele waarheid. leuk of niet.
Het grootste wapenfeit was het bezuinigen met 1/3de op de begroting van de universiteiten, dit terwijl diezelfde universiteiten in vergelijking met de jaren 80 al half zo veel geld kregen per student (je moet er rekening mee houden dat het aantal studenten sinds die tijd fors is toegenomen, maar minder fors dan dat). Rutte zijn belangrijkste doel was en is blijkbaar het compleet afbreken van de kenniseconomie die Nederland ooit had.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 08:49 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De 130 km/u. Enige wapenfeit van kabinet Rutte 1, mogelijk gemaakt omdat de PVV en VVD dat als een belangrijk punt zagen.
Bepaalde partijen roepen op om niet met de PVV te regeren. Je mag niet regeren met een partij omdat je het niet eens kan worden met die partij over de beleidsplannen, deze partijen roepen echter a priori al op om niet met de PVV te regeren, zelfs al zou de partij exact hetzelfde willen als deze partijen. Kan je dat niet als een cordon sanitaire zien? Hoe dan ook is de roep om een cordon sanitaire luider geworden. Niet doen! Het is oliedom.quote:
Er is pas sprake van een cordon sanitaire als meerdere partijen met elkaar afspreken om niet met de PVV in zee te gaan. Dat is niet aan de orde.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bepaalde partijen roepen op om niet met de PVV te regeren. Je mag niet regeren met een partij omdat je het niet eens kan worden met die partij over de beleidsplannen, deze partijen roepen echter a priori al op om niet met de PVV te regeren, zelfs al zou de partij exact hetzelfde willen als deze partijen. Kan je dat niet als een cordon sanitaire zien?
Er is een aantal partijen die eigenlijk altijd hebben geroepen of duidelijk gemaakt dat ze niet met de PVV willen regeren. Dat zijn o.a. GL, D66 en PvdA. De denkbeelden van Wilders liggen ook te ver uit elkaar op een aantal essentiële punten om tot samenwerking te kunnen komen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bepaalde partijen roepen op om niet met de PVV te regeren. Je mag niet regeren met een partij omdat je het niet eens kan worden met die partij over de beleidsplannen, deze partijen roepen echter a priori al op om niet met de PVV te regeren, zelfs al zou de partij exact hetzelfde willen als deze partijen. Kan je dat niet als een cordon sanitaire zien? Hoe dan ook is de roep om een cordon sanitaire luider geworden. Niet doen! Het is oliedom.
Oké, en dan krijgt de PVV 40 zetels (hypothetisch gesproken). Wat dan? Is niet regeren met de PVV dan een serieuze optie of is het dan toch slimmer om een coalitieakkoord te sluiten? Natuurlijk liggen de PVV en partij X ver uit elkaar maar geldt dat niet voor de PvdA en de VVD/D66?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 19:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Er is een aantal partijen die eigenlijk altijd hebben geroepen of duidelijk gemaakt dat ze niet met de PVV willen regeren. Dat zijn o.a. GL, D66 en PvdA. De denkbeelden van Wilders liggen ook te ver uit elkaar op een aantal essentiële punten om tot samenwerking te kunnen komen.
CDA zegt nu ook niet met Wilders te willen regeren, na het fiasco van het gedoogkabinet lijkt me dat terecht.
VVD geeft aan dat de uitspraak "minder, minder" een breekpunt is.
Er is geen cordon sanitaire. De partijen hebben uiteenlopende redenen om niet met Wilders samen te willen werken.
Hangt allemaal van de opstelling van Wilders af. Hij zal het initiatief krijgen als hij de grootste is, in eerste instantie de VVD en misschien CDA op de thee vragen en dan zullen die vast wel het gesprek aangaan, en afwachten of de PVV enigszins bereid is tot het sluiten van compromissen. Dat is met recht koffiedik kijken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, en dan krijgt de PVV 40 zetels (hypothetisch gesproken). Wat dan? Is niet regeren met de PVV dan een serieuze optie of is het dan toch slimmer om een coalitieakkoord te sluiten? Natuurlijk liggen de PVV en partij X ver uit elkaar maar geldt dat niet voor de PvdA en de VVD/D66?
Hangt natuurlijk ook af van de rest van de uitslag. De PvdA heeft diverse keren als grootste partij niet in de regering gezeten, dus het kan prima.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, en dan krijgt de PVV 40 zetels (hypothetisch gesproken). Wat dan? Is niet regeren met de PVV dan een serieuze optie of is het dan toch slimmer om een coalitieakkoord te sluiten? Natuurlijk liggen de PVV en partij X ver uit elkaar maar geldt dat niet voor de PvdA en de VVD/D66?
Elke partij kent rotte appels, de PvdA niet uitgezonderd. Ik begrijp dat Wilders vasthoud aan zijn eenmansfractie, een democratisch recht waarover je van mening mag verschillen maar wat gewoon volgens onze grondwet mag. Anders was de PVV verworden tot een tweede LPF-debacle. De prijs daarvoor is dat de PVV maar in enkele gemeenten meedoet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:29 schreef Wombcat het volgende:
Wilders wil alles in de PVV onder controle wil houden. Dat betekent dat hij geen premier kan worden, want dan heeft hij minder grip op zijn kamerfractie. Omgekeerd kan hij ook niet in de TK blijven zitten met zijn partij in de regering, omdat hij dan niet bij de overleggen in het kabinet aanwezig is.
Oftewel: met de huidige opzet van de PVV escaleert het binnen een half jaar en ligt een kabinet weer op zijn gat. Simpelweg omdat Wilders zijn bewindslieden nooit onder die controle kan houden die hij wil en dat gaat fout. Nog even afgezien van het ongeregelde zooitje dat de PVV sowieso al is.
In een open democratie hanteer je niet het instrument van een cordon sanitair. Dat de PVV zogenaamd een weglooppartij zou zijn is een zwak excuus door partijen die sinds Kok 2 zelf elk kabinet hebben opgeblazen. Bovendien heeft de rechter zich niet eens uitgesproken over Wilders minder-uitspraak. Dus evenwel een zwak excuus om dit cordon sanitair te handhaven.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:50 schreef Jigzoz het volgende:
Wilders kan geen premier worden aangezien hij zich met de PVV zo geïsoleerd heeft in de Kamer door zulke idiote uitspraken te doen dat zelfs de VVD (óók een rechts-conservatieve partij) onvoldoende aanknopingspunten ziet. Dus dan blijft er als enige mogelijkheid een meerderheid voor alleen de PVV over en daarvoor is Nederland nog niet dom genoeg.
Als de politieke verhoudingen blijven liggen zoals nu, dan krijgen we een soort regenboogcoalitie die weinig kan wegens eindeloze compromisvorming. Op zich is dat niet zo erg. Kabinetten die zichzelf willen profileren zijn zelden positief geweest. Ik kan alleen Paars 1 als uitzondering noemen.
Minpunt is dat we dan een oppositie zullen hebben die voor het grootste gedeelte uit de PVV bestaat. Jammer, want ook de oppositie hoort een serieuze rol te vervullen en dat doet de PVV eigenlijk nooit.
Punt is dat Wilders dat cordon gecreëerd heeft, niet de andere partijen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
In een open democratie hanteer je niet het instrument van een cordon sanitair.
Heb je daarbij een voorbeeld?quote:Dat de PVV zogenaamd een weglooppartij zou zijn is een zwak excuus door partijen die sinds Kok 2 zelf elk kabinet hebben opgeblazen. Bovendien heeft de rechter zich niet eens uitgesproken over Wilders minder-uitspraak. Dus evenwel een zwak excuus om dit cordon sanitair te handhaven.
Bijna iedere PVV-motie wordt getorpedeerd omdat het van de PVV afkomstig zou zijn.
Goed, toegegeven: de VVD, en inderdaad zeker Zijlstra, begint af en toe behoorlijk richting PVV te trekken. Maar dan nog moeten ze met z'n tweeën een meerderheid zien te krijgen. Ik zie dat echt niet gebeuren.quote:Tja, dan kun je ook moeilijk oppositie voeren. De kiezer ziet dat en trapt niet meer in de leugens die de middenpartijen hen telkens voorspiegelen. Wilders komt met oplossingen, wordt vervloekt voor de wijze waarop Wilders dit in de aandacht brengt, maar als het puntje bij paaltje komt gaan de gematigde partijen met Wilders ideeën aan de haal. Een Zijlstra flirt al met Wilders ideeën door met een versoberingsbeleid te komen, te speculeren over het maximaal aantal gelukzoekers die we nog kunnen opnemen en het uiteindelijk sluiten van de grenzen. Wilders roept het nu al, uiteindelijk zullen die maatregelingen volgen.
Ik vind niet dat Wilders dit cordon sanitair heeft gecreëerd. De middenpartijen proberen met valse voorstellingen van zaken dit de kiezer wijs te maken. Terwijl ze zelf een geschiedenis hebben als weglooppartij.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Punt is dat Wilders dat cordon gecreëerd heeft, niet de andere partijen.
[..]
Heb je daarbij een voorbeeld?
[..]
Goed, toegegeven: de VVD, en inderdaad zeker Zijlstra, begint af en toe behoorlijk richting PVV te trekken. Maar dan nog moeten ze met z'n tweeën een meerderheid zien te krijgen. Ik zie dat echt niet gebeuren.
Dit.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er is pas sprake van een cordon sanitaire als meerdere partijen met elkaar afspreken om niet met de PVV in zee te gaan. Dat is niet aan de orde.
Wilders gaf zelf aan sowieso niet met D66 te willen regeren. De partijen links van D66 kun je derhalve ook wel wegstrepen. Houd je over: SGP, CDA en VVD. Het CDA zou electorale zelfmoord plegen door wéér met de PVV in zee te gaan. Houden we de SGP en de VVD over. Waar is nou dat cordon sanitair?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:13 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind niet dat Wilders dit cordon sanitair heeft gecreëerd. De middenpartijen proberen met valse voorstellingen van zaken dit de kiezer wijs te maken. Terwijl ze zelf een geschiedenis hebben als weglooppartij.
Stel dat Wilders wordt vrijgesproken voor die minder-uitspraak. Die kans is aanzienlijk te noemen. Want bij mijn weten mag je zeggen dat je liever minder Marokkanen wilt in Nederland. Is op basis van die uitspraak een hetze tegen Marokkanen ontstaan? Het antwoord is nee. Bovendien heeft Wilders zijn uitspraak genuanceerd door te zeggen dat hij doelde op de overlast gevende groep. Dat herhaalt de media natuurlijk nooit. Die laat keer op keer die ene uitspraak zien. Ik vraag me af of je juridisch hier een touw aan kunt vastknopen.
PVV kamerlid Graus kwam een tijd terug met deze klacht over het stelselmatig verwerpen van de PVV moties.
De VVD en de PvdA behaalde samen ook een meerderheid. Dat had ook niemand verwacht. Het is afwachten hoe het klimaat zich verder ontwikkeld. Blijft het rustig, dan zullen de middenpartijen hiervan profiteren. Maar wordt het onrustig en oncontroleerbaarder dan zal de PVV garen spinnen en kiezers stemmen op een rechtse koers. Dan zal de VVD al snel in de kielzog van de PVV gaan zitten. Christelijke partijen zijn overal voor te vinden. (al is het maar ter bescherming van hun eigen christelijke aanhang) Weliswaar krijgt VNL nog wat stemmen, al denk ik niet met Moskowits als partijleider.
Dan zou ik zo'n motie even moeten gaan opzoeken. Ik refereerde aan de uitspraak van Graus hieromtrent.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wilders gaf zelf aan sowieso niet met D66 te willen regeren. De partijen links van D66 kun je derhalve ook wel wegstrepen. Houd je over: SGP, CDA en VVD. Het CDA zou electorale zelfmoord plegen door wéér met de PVV in zee te gaan. Houden we de SGP en de VVD over. Waar is nou dat cordon sanitair?
Maar heb je nou een voorbeeld van een motie die getorpedeerd is puur omdat ie van de PVV afkomstig is?
Dat heb je al verschillende malen beweerd maar blijkt helemaal nergens uit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:23 schreef Elzies het volgende:
Daar is hier sprake van, al zullen de middenpartijen nooit een officieel cordon sanitair willen toegeven.
Ik vind Graus niet echt een heel betrouwbare bron.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:23 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan zou ik zo'n motie even moeten gaan opzoeken. Ik refereerde aan de uitspraak van Graus hieromtrent.
En zo zullen de PvdA, GroenLinks en de SP nooit samen kunnen werken met de PVV vanwege de antibuitenlanderstandpunten van die partij.quote:D66 is een pro-Europese partij bij uitstek. De PVV de enige politieke partij die uit de EU wil stappen. Dat die partijen niet met elkaar matchen lijkt me vrij logisch.
Van dat laatste is dan ook geen sprake. Van dat eerste wel.quote:Er is geen sprake van een cordon sanitair wanneer individuele partijen elkaar uitsluiten op ideologische verschillen. Er is sprake van een cordon sanitair wanneer partijen gezamenlijk besluiten om een partij bij voorbaat uit te sluiten van coalitieonderhandelingen.
O, dat heb ik even gemist dan.quote:Zelfs wanneer die partij de grootste zou worden. Daar is hier sprake van, al zullen de middenpartijen nooit een officieel cordon sanitair willen toegeven. Ze komen met excuses die ik in bovenstaande reacties heb weerlegd.
Nou ja, als Wilders zich als premier hetzelfde zou gedragen als hij nu doet, dan kan ik me voorstellen dat we internationaal nogal voor lul zullen staan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
Wel koddig dat Elzies denkt dat er daadwerkelijk iets gaat veranderen op het moment dat de PVV mee gaat regeren.
Dat wel, uiteraard.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, als Wilders zich als premier hetzelfde zou gedragen als hij nu doet, dan kan ik me voorstellen dat we internationaal nogal voor lul zullen staan.
Het hangt natuurlijk allemaal een beetje van de verkiezingsuitslag af. Als de PVV zo groot wordt dat er een regenboogcoalitie nodig is om ze uit de regering te houden sluit ik niet uit dat het CDA alsnog tandenknarsend dan toch nog maar een keer met ze gaat proberen. Grote kans dat de samenwerking geen lang leven beschoren zal zijn echter.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wilders gaf zelf aan sowieso niet met D66 te willen regeren. De partijen links van D66 kun je derhalve ook wel wegstrepen. Houd je over: SGP, CDA en VVD. Het CDA zou electorale zelfmoord plegen door wéér met de PVV in zee te gaan. Houden we de SGP en de VVD over. Waar is nou dat cordon sanitair?
http://www.joop.nl/politi(...)door_pvda_vvd_en_sp/quote:Maar heb je nou een voorbeeld van een motie die getorpedeerd is puur omdat ie van de PVV afkomstig is?
Daar heb je gelijk in. Niet aan gedacht.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het hangt natuurlijk allemaal een beetje van de verkiezingsuitslag af. Als de PVV zo groot wordt dat er een regenboogcoalitie nodig is om ze uit de regering te houden sluit ik niet uit dat het CDA alsnog tandenknarsend dan toch nog maar een keer met ze gaat proberen. Grote kans dat de samenwerking geen lang leven beschoren zal zijn echter.
Overigens zie ik 50+ ook nog wel als potentiële coalitiepartner. Toch vooral een blanke mannen-partij, beetje paaien en die happen wel.
Godver, wat verschrikkelijk kinderachtig.quote:[..]
http://www.joop.nl/politi(...)door_pvda_vvd_en_sp/
Alleen de PvdA zegt het hardop, VVD en SP doen het zonder het te zeggen.
De PVV heeft nou eenmaal geen vrienden gemaakt in de 2e kamer en de moties zijn vaak onzin en van zeer bedenkelijk niveau.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:28 schreef Jigzoz het volgende:
Godver, wat verschrikkelijk kinderachtig.
Natuurlijk. Maar stellen dat je sowieso geen enkele PVV-motie steunt is te triest voor woorden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De PVV heeft nou eenmaal geen vrienden gemaakt in de 2e kamer en de moties zijn vaak onzin en van zeer bedenkelijk niveau.
Die 35 oid moties van wantrouwen die de PVV tegen het kabinet in gediend heeft zullen ook niet meehelpen om VVD en PvdA over de streep te trekken
Het wegloopexcuus van de PVV als de minder-uitspraak (die strafrechtelijk nog niet eens is getoetst) is geen reden om de PVV al bij voorbaat uit te sluiten voor toekomstige coalitieonderhandelingen . Je kunt een partij niet blijven beschuldigen van wegloopgedrag als je als partij zelf meerdere kabinetten hebt opgeblazen. Daar zit geen woord van onwaarheid in. Laat de rechter toetsen of je in Nederland mag zeggen of je minder Marokkanen in je buurt wilt. Tot dan lijkt me iedere veroordeling wat voorbarig. Dit spelletje hebben tegenstanders van Wilders al eerder proberen te spelen. Toen werd Wilders door de rechters op alle punten vrijgesproken. Dus ik kijk naar de feiten, niet naar voorbarige conclusies doorspekt met vooroordelen. Deze kraakheldere argumenten zijn mijnsinziens toch moeilijk te missen binnen het debat.quote:
Ik ben het eens met jouw analyse. Mijn punt was dat het kan gebeuren dat er geen andere reële optie is dan de mogelijkheden met de PVV te verkennen. Al zie ook ik het eerder gebeuren dat ze met vier of vijf partijen gaan regeren dan dat ze een coalitie met de PVV vormen. Je moet er echter wel rekening mee houden dat de kans groot is dat de PVV de keer daarop dan juist meer stemmen zal krijgen. Regeren kost vaak stemmen, het niet 'mogen' regeren terwijl je een goede uitslag had levert vaak extra stemmen op. Verder ging het mij er om dat het prima is als je niet wil regeren met de PVV omdat je niet in staat bent om voldoende compromissen te sluiten (puur inhoudelijk natuurlijk) maar dat je als democraat niet kan stellen dat je sowieso nooit met die partij zal regeren. Een echte democraat zou het ongeveer als volgt verwoorden: "afgaande op de agenda van de PVV is de kans zeer klein dat we een coalitieakkoord kunnen sluiten met die partij maar als de PVV heel erg veel zetels krijgt dan zullen we het gesprek aangaan en de mogelijkheden verkennen." Misschien bedoelden ze dat maar ze zeiden het niet zo. De PvdA, de VVD en de SP bedoelde het helaas duidelijk niet zo.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hangt natuurlijk ook af van de rest van de uitslag. De PvdA heeft diverse keren als grootste partij niet in de regering gezeten, dus het kan prima.
De PvdA en VVD liggen op een aantal voor de PVV essentiële punten (moslims, integratie, asielzoekers) minder ver van elkaar dan de PVV en GL, D66, PvdA. De standpunten van de PVV op die vlakken zijn simpelweg breekpunten voor die partijen. Om over milieu nog maar te zwijgen, waar de PVV ook al haaks op hen staat. De standpunten tussen PvdA en VVD op die vlakken liggen echt dichter bij elkaar. En ook op ecomonisch punt zijn er best overeenkomsten.
Overigens heeft Wilders ook vaak genoeg te kennen gegeven absoluut niet met GL samen te willen werken. Da's overigens ook logisch, want het is water en vuur.
Wilders heeft zichzelf op zo'n manier in een hoek gezet, dat er programmatisch maar twee partijen zijn die met hem kunnen samenwerken: VVD en CDA. En in het gedoogkabinet haakte hij met regelmaat af, zodat die twee weer andere coalities moesten zoeken, dus dat leidde ertoe dat ze niet nogmaals willen. Sinds die tijd heeft hij zich nog wat extremer gedragen, dus nu zullen zij nóg minder zin in samenwerking hebben.
De CDA is al bijna er aan onderdoor gegaan. Die zie ik niet nog een keer gaan samenwerken met Wilders, want dat leidt hoogstwaarschijnlijk tot een splitsing in het CDA.
Wilders is als het kind op school die continu ruzie met de rest zoekt en vervolgens gaat zeuren dat niemand met hem wil spelen.
Nee, het is geen cordon sanitair. Je geeft net zelf aan dat daar sprake van is als dat een afspraak tussen de andere partijen is en die afspraak is er niet. De PVV zet zich op alle manieren op grote afstand van de andere partijen en daarom is samenwerking met vrijwel alle partijen vrijwel onmogelijk.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het wegloopexcuus van de PVV als de minder-uitspraak (die strafrechtelijk nog niet eens is getoetst) is geen reden om de PVV al bij voorbaat uit te sluiten voor toekomstige coalitieonderhandelingen . Je kunt een partij niet blijven beschuldigen van wegloopgedrag als je als partij zelf meerdere kabinetten hebt opgeblazen. Daar zit geen woord van onwaarheid in. Laat de rechter toetsen of je in Nederland mag zeggen of je minder Marokkanen in je buurt wilt. Tot dan lijkt me iedere veroordeling wat voorbarig. Dit spelletje hebben tegenstanders van Wilders al eerder proberen te spelen. Toen werd Wilders door de rechters op alle punten vrijgesproken. Dus ik kijk naar de feiten, niet naar voorbarige conclusies doorspekt met vooroordelen. Deze kraakheldere argumenten zijn mijnsinziens toch moeilijk te missen binnen het debat.
Nu sluiten alle partijen (inclusief de VVD) de PVV uit. Daar kun je rechts of links omheen blijven lullen, dat is en blijft een cordon sanitair. Dat komt omdat dat al die middenpartijen zich electoraal bedreigd voelen door de PVV. Zeker met de actualiteiten van vandaag. Een mislukt Europees samenwerkingsverband inzake het debacle Griekenland en de ongecontroleerde toestroom van economische gelukszoekers uit islamitische landen. Voor dat rampbeleid zal de kiezer zijn stem laten horen. Tuurlijk zijn ze in Den Haag als de dood dat de PVV hier de vruchten van gaat plukken.
Alsof Rutte die onze universiteiten en publieke omroep kapot bezuinigde (1/3de!) ons niet voor lul doet staan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, als Wilders zich als premier hetzelfde zou gedragen als hij nu doet, dan kan ik me voorstellen dat we internationaal nogal voor lul zullen staan.
Rutte is gewoon een beschaafde kerel. Wat je verder van zijn beleid vindt, doet daar niets aan af.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alsof Rutte die onze universiteiten en publieke omroep kapot bezuinigde (1/3de!) ons niet voor lul doet staan.
Rutte en Balkenende zijn niet bepaald Kok en Lubbers, laat staan Blair en Clinton (hoe fout zij ook waren, om verschillende redenen).
Het gaat er nog niet eens zozeer om dat het gedoogkabinet gevallen is. Maar dat vooral om dat voordat het viel, de VVD en het CDA al om de haverklap met andere partijen een samenwerking moesten zoeken omdat de PVV niet meestemde. Daarin toonde Wilders zich onbetrouwbaar. Hij was niet of nauwelijks bereid om tot compromissen te komen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het wegloopexcuus van de PVV als de minder-uitspraak (die strafrechtelijk nog niet eens is getoetst) is geen reden om de PVV al bij voorbaat uit te sluiten voor toekomstige coalitieonderhandelingen . Je kunt een partij niet blijven beschuldigen van wegloopgedrag als je als partij zelf meerdere kabinetten hebt opgeblazen. Daar zit geen woord van onwaarheid in. Laat de rechter toetsen of je in Nederland mag zeggen of je minder Marokkanen in je buurt wilt. Tot dan lijkt me iedere veroordeling wat voorbarig. Dit spelletje hebben tegenstanders van Wilders al eerder proberen te spelen. Toen werd Wilders door de rechters op alle punten vrijgesproken. Dus ik kijk naar de feiten, niet naar voorbarige conclusies doorspekt met vooroordelen. Deze kraakheldere argumenten zijn mijnsinziens toch moeilijk te missen binnen het debat.
Nu sluiten alle partijen (inclusief de VVD) de PVV uit. Daar kun je rechts of links omheen blijven lullen, dat is en blijft een cordon sanitair. Dat komt omdat dat al die middenpartijen zich electoraal bedreigd voelen door de PVV. Zeker met de actualiteiten van vandaag. Een mislukt Europees samenwerkingsverband inzake het debacle Griekenland en de ongecontroleerde toestroom van economische gelukszoekers uit islamitische landen. Voor dat rampbeleid zal de kiezer zijn stem laten horen. Tuurlijk zijn ze in Den Haag als de dood dat de PVV hier de vruchten van gaat plukken.
Als een eerste minister 1/3de op de universiteiten (na een halvering per student sinds de jaren 80) en de publieke omroep bezuinigt dan weet je dat hij ongeschikt is voor deze baan, dat staat geheel los van je politieke opvattingen. Je maakt niet alleen een beetje de beschaving kapot, het kost netto geld op de lange termijn. Dat is onderbouwd.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Rutte is gewoon een beschaafde kerel. Wat je verder van zijn beleid vindt, doet daar niets aan af.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |