NY Times Breakthrough Prize Announcementquote:Breakthrough Prize Looks to Stars to Shine on Science
By JOHN MARKOFFNOV. 9, 2015
MOUNTAIN VIEW, Calif. — Movie stars. Red carpet. Awards.
It’s a familiar script. Except that the event here on Sunday night was far from New York and Hollywood, and the boldfaced names were gathered not to celebrate movies or music, but life sciences, physics and mathematics.
The idea behind the Breakthrough Prize is that if scientists are viewed as celebrities — as cool as movie and rock stars — then more young students will aspire to be scientists (and if the cool factor isn’t enough, there are $22 million in prizes handed out each year).
Yuri Milner, a Russian investor, Silicon Valley mogul and theoretical physics dropout, established the prize with Silicon Valley’s so-called digerati, including Sergey Brin of Google; Anne Wojcicki of 23andMe; Jack Ma of Alibaba and his wife, Cathy Zhang; and Mark Zuckerberg of Facebook and his wife, Priscilla Chan.
Now in its third year, the awards ceremony has so far only taken baby steps toward Mr. Milner’s dream of a global audience of between 50 and 100 million people. Though it was broadcast live for the first time last night, on the National Geographic cable channel, Mr. Milner acknowledged there was still a ways to go before the Breakthrough Prize has a breakout moment of its own.
Ik vind het altijd zo krom dat open access nog weer duurder is, publiceren in een journal is al niet goedkoop maar voor open access zijn de kosten nog een keer hoger... Kunnen publishers dan zoveel geld vissen uit "gesloten" artikelen....quote:Op vrijdag 13 november 2015 21:42 schreef papernote het volgende:
De universiteiten zijn ook hypocriet, want veel tijdschriften zijn zogenaamde romeo green journals, maar er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zelf je PDFs openbaar te maken.
Dan kunnen ze wel klagen dat Elsevier niet meewerkt, maar van de reeds bestaande opties voor open-acces wordt geen gebruik gemaakt.
Ik doelde natuurlijk op de allergoedkoopste optie: zelf de PDF op de website van je instituut openbaar maken.quote:Op dinsdag 24 november 2015 11:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo krom dat open access nog weer duurder is, publiceren in een journal is al niet goedkoop maar voor open access zijn de kosten nog een keer hoger... Kunnen publishers dan zoveel geld vissen uit "gesloten" artikelen....
Je betaald om het te plaatsen je betaald om het te lezen aan alle kanten zijn er inkomsten voor de uitgever.
Daar heb je een punt maar ik ben bang dat je dan afhankelijk van het instituut zeer weinig citaties gaat krijgen.quote:Op woensdag 25 november 2015 14:01 schreef papernote het volgende:
[..]
Ik doelde natuurlijk op de allergoedkoopste optie: zelf de PDF op de website van je instituut openbaar maken.
Natuurlijk daarom kom jij toch ook altijd langs?quote:Op woensdag 25 november 2015 16:05 schreef Maanvis het volgende:
tis ook altijd kommer en kwel hier.
Ik hoopte iets positiefs te lezenquote:Op woensdag 25 november 2015 16:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Natuurlijk daarom kom jij toch ook altijd langs?
Een proton.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik hoopte iets positiefs te lezen.
Voor jou een logische zaak maar voor de meeste mensen iets erg controversieels. Als je zwanger wilt worden wacht je op het 2e streepje, bij een hiv sneltest betekent dat dat je hiv hebt.quote:
Ja, zo kun je 'm ook opvatten zie ik. Ik moet duidelijker zijn: je artikel closed-access publiceren en vervolgens zelf open-access maken via de website van je instituut.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Daar heb je een punt maar ik ben bang dat je dan afhankelijk van het instituut zeer weinig citaties gaat krijgen.
En dat mag dan weer niet van elsevier toch?quote:Op woensdag 25 november 2015 18:45 schreef papernote het volgende:
[..]
Ja, zo kun je 'm ook opvatten zie ik. Ik moet duidelijker zijn: je artikel closed-access publiceren en vervolgens zelf open-access maken via de website van je instituut.
Dus toch in een Elsevier-journal als NeuroImage publiceren en vervolgens direct na acceptatie het PDFje op je eigen website zetten. Wel de voordelen van NeuroImage en toch open-access, zonder hoge kosten.
Jawel zolang het niet het uiteindelijke paper is, dus gewoon zonder hun formatting online gooienquote:Op woensdag 25 november 2015 19:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En dat mag dan weer niet van elsevier toch?
Een student van me heeft de prijs gewonnen voor de beste masterscriptie in ons vakgebied.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:05 schreef Maanvis het volgende:
tis ook altijd kommer en kwel hier.
Nou, het verschilt bij ons per tijdschrift. Vaak geldt er een embargoperiode en mag je bijv. 1-2 jaar na verschijnen van je artikel in het tijdschrift een auteursversie online zetten (d.w.z. de door reviewers goedgekeurde versie zonder opmaak van het tijdschrift en eventuele correcties).quote:Op donderdag 26 november 2015 00:23 schreef Zith het volgende:
Je eigen teksten mag je altijd delen, de publicatie (dus met mooie Elsevier layout) niet.
Hoeveel heb je al en moet je nog?quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:23 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb al een maand writersblock/-angst, ondanks dat ik een schrijfmaand zou houden.Er moet binnenkort echt iets veranderen/ik moet echt een epiphany ervaren binnenkort. Misschien maar eens beginnen aan een data chapter zodat ik zie waar 't heen gaat.
Bits and bobs, begin gemaakt aan een introductie. Niet dé introductie maar wat achtergrondinformatie, dat soort zaken. Methods, en een begin met de lit review. Had eigenlijk deze maand aan de lit Review bezig willen zijn, maar ik werk niet zo goed 'lineair', dus dat moet ik maar laten varen denk ik, en mijn eigen ritme/structuur vinden..quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoeveel heb je al en moet je nog?
Heb je al analyses gedaan of moet je die nog doen? Het ligt voor de hand om daarmee te beginnen en die stapsgewijs uit te werken. Ik werk nu met een collega bijvoorbeeld als volgt:quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Bits and bobs, begin gemaakt aan een introductie. Niet dé introductie maar wat achtergrondinformatie, dat soort zaken. Methods, en een begin met de lit review. Had eigenlijk deze maand aan de lit Review bezig willen zijn, maar ik werk niet zo goed 'lineair', dus dat moet ik maar laten varen denk ik, en mijn eigen ritme/structuur vinden..
TOF Dat is fijn om te lezen en maakt dit veel leuker!quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een student van me heeft de prijs gewonnen voor de beste masterscriptie in ons vakgebied.(Hoewel de prijs haar toekomt, zie ik het ook een beetje als mijn prijs. Ik ben immers de begeleider die het allemaal mogelijk heeft gemaakt en in goede banen heeft geleid.
).
En mijn dataverzameling zit er bijna op.Mijn onderzoeksrapport is bijna af.
Het is bijna kerstvakantie.
In januari heb ik dan eindelijk wat meer tijd voor onderzoek.
De eerste analyses op de data uit een door onszelf ontwikkeld instrument zijn conform verwachtingen en veelbelovend.
Ik hoef dit jaar nog maar in twee reeksen colleges te geven.
Dit klinkt zo herkenbaar, hier ging ik met mijn literatuurscriptie (en nu met een review) ook volledig de mist inquote:Op vrijdag 27 november 2015 11:46 schreef motorbloempje het volgende:
Analyses doe ik voornamelijk 'as I go' aan de hand van m'n (uitgewerkte) fieldnotes (heb voornamelijk ethnografische fieldnotes), die me eigenlijk alles hebben opgeleverd het afgelopen jaar, van een focus tot de thema's.
Moeilijkste vind ik vooral het maken van keuzes. Dat is mijn grootste struikelblok. Blijven lezen en op de hoogte blijven van wat er nu rondom mijn schrijven wordt gepubliceerd is dan ook mijn persoonlijke hel, eigenlijk, want ik vind altjid wel nieuwe ideeën, nieuwe invalshoeken, etc. En daar kan ik zeer slecht mee omgaan, omdat het dan voelt alsof ik dingen 'oversla', en ik wil allesssssssssssss doen, maar dat kan niet, en dat weet ik. En. Nou ja, die cirkel is vast wel bekend_!
Mevrouw Lyrebird ziet dat beter zitten dan ik, zij is er best positief over. Ik vind het toch wel een erg kil land, met erg koude mensen. Kijk, van mezelf ben ik ook best een ijskonijn, en dan is het toch wel handig als je tussen mensen woont en werkt die voor een warme omgeving zorgen. Japan is wat dat betreft ook geen goed voorbeeld, maar Amerikanen kunnen dat dus wel. De VS hebben dan ook mijn voorkeur.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:03 schreef motorbloempje het volgende:
Zou je het uberhaupt overwegen om terug te gaan naar NL?
In welk opzicht zijn de wetenschappers in de US 'warmer'?quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mevrouw Lyrebird ziet dat beter zitten dan ik, zij is er best positief over. Ik vind het toch wel een erg kil land, met erg koude mensen. Kijk, van mezelf ben ik ook best een ijskonijn, en dan is het toch wel handig als je tussen mensen woont en werkt die voor een warme omgeving zorgen. Japan is wat dat betreft ook geen goed voorbeeld, maar Amerikanen kunnen dat dus wel. De VS hebben dan ook mijn voorkeur.
Maar er liggen wel kansen in Nederland, alhoewel die onder lijken te sneeuwen door wat ik hierboven schrijf. Het kan heel goed zijn dat ik het wat te somber in zie, dus ik zou graag wat tegengas krijgen
Ik herken dat wel. Ben ook niet een van de meest 'warme' persoon om mee samen te werken (m'n Nederlandse directheid en ietwat te zelfstandigheid soms), maar ik heb het ook nodig om dan juist in een opener/warmer omgeving te werken, iets wat ik nu stiekem ook wel mis.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mevrouw Lyrebird ziet dat beter zitten dan ik, zij is er best positief over. Ik vind het toch wel een erg kil land, met erg koude mensen. Kijk, van mezelf ben ik ook best een ijskonijn, en dan is het toch wel handig als je tussen mensen woont en werkt die voor een warme omgeving zorgen. Japan is wat dat betreft ook geen goed voorbeeld, maar Amerikanen kunnen dat dus wel. De VS hebben dan ook mijn voorkeur.
Maar er liggen wel kansen in Nederland, alhoewel die onder lijken te sneeuwen door wat ik hierboven schrijf. Het kan heel goed zijn dat ik het wat te somber in zie, dus ik zou graag wat tegengas krijgen
Goed punt. Bij Amerikaanse topinstituten gaan ze inderdaad over lijken, en moet je hele puntige ellebogen hebben om te overleven. Daar pas ik voor. Maar onder de top heb je nog hele goede scholen, waar je lekker aan wetenschap kunt doen met een gezonde dosis onderwijs.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:15 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
In welk opzicht zijn de wetenschappers in de US 'warmer'?
Ik heb altijd erg het gevoel bij Amerikaanse wetenschappers dat ze enkel heel hard hun best doen om te laten lijken dat ze een prachtige baan hebben, maar in werkelijkheid over lijken gaan.
Het is hier alom deadline stress moet zeggen dat dat aanstekelijk werkt en ik nu wat zelfopgelegde deadlines ook gehaald heb.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:31 schreef motorbloempje het volgende:
Hoezee Bb.
Ik heb een buitengewoon productieve dag op kantoor hier. Ik blijf net zo lang zitten tot ik echt weg moet en dan meteen door naar de sportschool alvorens aan het avondeten te beginnen om 10 uur.deze dagen
Sorry, niet positief, maar veel vrienden van me met gezin en vrouw met baan zijn beperkt tot NL (of voelen dat iig zo) dus die nemen dit soort banen terwijl ze ergens anders een beter pakket zouden krijgen..quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:02 schreef Lyrebird het volgende:
Ben eens gaan praten bij verschillende TUs en Us in Nederland, en mijn indruk is dat ze nogal erg in hun maag zitten met het grote aantal beta studenten dat zich heeft aangemeld, en dat ze daarom flink op zoek zijn naar nieuwe mensen. Zo erg zelfs, dat ze zelfs mijn CV met belangstelling hebben gelezen.
Maar... als je weet hoe het er in andere landen aan toe gaat, dan is de situatie in Nederland niet al te rooskleurig: Een teaching load van 40% of meer (hier zit ik op 5% of minder (0% dit jaar!)) en een 'permanent contract' dat een wassen neus blijkt te zijn. Stel dat de stroom aan betastudenten volgend jaar opdroogt, dan kunnen ze je er meteen weer uitknikkeren, met een afvloeiingsregeling waarbij je 1 maand//gewerkt jaar meekrijgt.
Ik proef ook dat er steeds meer schaalvergroting is, en steeds meer bureaucratie, waardoor het steeds lastiger wordt om geld binnen te halen. Alleen als je jezelf in een consortium kunt werken dat zelf een vinger in de pap heeft te brokkelen dmv een lobby, maak je een goede kans op (veel) overheidsgeld.
Daarnaast lijkt de hoge druk die studenten ondervinden vanwege hun studiefinanciering zich te vertalen in een zo schools mogelijke opleiding. Begrijpelijk, maar bij een universiteit stel je je toch iets anders voor. Als lessen toch schools worden opgezet, zouden lessen dan niet beter door mensen gegegeven worden die hun strepen hebben verdiend in het HBO? Is het wel nodig om een professor voor de klas te zetten, die het liefst in een lab werkt om te concurreren met de wereldtop?
Kortom, wie leent zich voor dit soort praktijken? Waarom zou ik hier in meegaan? Is er hier iemand die daar iets positiefs over durft te zeggen?
Wij (business school) gaan gemiddeld 2-3 keer per week bier dirnken om 4 uur met zn allen...quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik herken dat wel. Ben ook niet een van de meest 'warme' persoon om mee samen te werken (m'n Nederlandse directheid en ietwat te zelfstandigheid soms), maar ik heb het ook nodig om dan juist in een opener/warmer omgeving te werken, iets wat ik nu stiekem ook wel mis.
Ik denk dat het misschien ook wat werkvloer eigen is? En misschien ook afdeling/veldafhankelijk? Ik zit zelf in een Business School, officieel, maar werk godzijdank ook veel samen met Social Sciences en Geography; een wereld van verschil. Bij mijn eigen department zit iedereen vooral in zijn/haar hokje, niet veel sociale dingen samen, niet veel interactie, deuren dicht, of zoveel mogelijk vanuit huis werken. In de andere twee staan de deuren veel vaker open, of op z'n minst op een kier, gezamenlijke koffiehoeken, gezellige uitjes zo nu en dan. Dat geeft voor mij iig een goede balans waar ik en mezelf kan zijn, maar ook wat aanmoediging krijg van collegae om mijn warmere 'zakelijke' kant (die ik echt wel heb) ook met regelmaat te laten zien, zeg maar
Yeap, enige nadeel is dat de huur voor een 2-kamer appartement rond de 3500 ligtquote:Op dinsdag 1 december 2015 18:46 schreef motorbloempje het volgende:
Moet ik ook maar bloemen in m'n haar doen en jouw kant op komen na m'n promoveren
Op onze laatste aanvraag maken we 7% kans.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Gisteren kreeg ik 2 mailjes in de box over artikelen waar ik co-auteur op ben die op pubmed gezet zijn. Er zijn dagen dat dat er minder zijn. Helaas hebben we nog niets gehoord van de beurs waar we op geschreven hebben dus ik denk dat dat het niet gaat worden. 9 op 100 inschrijvingen is ook wel erg laag kwa toewijzingmaarja daarvoor doe je wetenschap hè
Je vergeet de werkdruk nog te vermelden en het onderbetaald zijn. Verder een accurate weergave van het leven van een Hollandse academicus.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:02 schreef Lyrebird het volgende:
Ben eens gaan praten bij verschillende TUs en Us in Nederland, en mijn indruk is dat ze nogal erg in hun maag zitten met het grote aantal beta studenten dat zich heeft aangemeld, en dat ze daarom flink op zoek zijn naar nieuwe mensen. Zo erg zelfs, dat ze zelfs mijn CV met belangstelling hebben gelezen.
Maar... als je weet hoe het er in andere landen aan toe gaat, dan is de situatie in Nederland niet al te rooskleurig: Een teaching load van 40% of meer (hier zit ik op 5% of minder (0% dit jaar!)) en een 'permanent contract' dat een wassen neus blijkt te zijn. Stel dat de stroom aan betastudenten volgend jaar opdroogt, dan kunnen ze je er meteen weer uitknikkeren, met een afvloeiingsregeling waarbij je 1 maand//gewerkt jaar meekrijgt.
Ik proef ook dat er steeds meer schaalvergroting is, en steeds meer bureaucratie, waardoor het steeds lastiger wordt om geld binnen te halen. Alleen als je jezelf in een consortium kunt werken dat zelf een vinger in de pap heeft te brokkelen dmv een lobby, maak je een goede kans op (veel) overheidsgeld.
Daarnaast lijkt de hoge druk die studenten ondervinden vanwege hun studiefinanciering zich te vertalen in een zo schools mogelijke opleiding. Begrijpelijk, maar bij een universiteit stel je je toch iets anders voor. Als lessen toch schools worden opgezet, zouden lessen dan niet beter door mensen gegegeven worden die hun strepen hebben verdiend in het HBO? Is het wel nodig om een professor voor de klas te zetten, die het liefst in een lab werkt om te concurreren met de wereldtop?
Kortom, wie leent zich voor dit soort praktijken? Waarom zou ik hier in meegaan? Is er hier iemand die daar iets positiefs over durft te zeggen?
Niet echt, de Nederlandse universiteiten zijn overgenomen door de bean counters. Het primaire proces is expendable. Maar wat ik hoor van Amerikaanse collega's is het daar nog vele malen erger. In Nederland heb je dan tenminste nog een sociaal stelsel waar je op terug kunt vallen en redelijk wat universiteiten die dicht bij elkaar zitten. Maar ik hoor dat het kwartje in den haag gevallen is dat het beurzensysteem de wetenschap uitholt, dus ik heb goede hoop dat we er over vijftig jaar weer uitkomen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:02 schreef Lyrebird het volgende:
Bij mij werden er 2 van de 152 gehonoreerdquote:Op dinsdag 1 december 2015 19:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op onze laatste aanvraag maken we 7% kans.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:02 schreef speknek het volgende:
(...) dus ik heb goede hoop dat we er over vijftig jaar weer uitkomen.
Godallemachtig hé.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Bij mij werden er 2 van de 152 gehonoreerd [ afbeelding ].
NB dat projectvoorstel was 120 pagina's van weggegooide tijd.
In de VS is het inderdaad ook niet allemaal koek en ei. En als politiek conservatief pas ik natuurlijk helemaal niet op een gemiddelde Amerikaanse campus thuis.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:02 schreef speknek het volgende:
Maar wat ik hoor van Amerikaanse collega's is het daar nog vele malen erger.
ik vind het een grappige manier om tegen artiesten te zeggen dat ik hun concert leuk vond en dan krijg je soms best leuke reacties. Ook is het handig om bij te houden wanneer artiesten optreden. Wetenschappelijk kan ik er niets mee.quote:Op woensdag 2 december 2015 21:11 schreef speknek het volgende:
Ik kan echt helemaal niks met twitter. Gebruiksonvriendelijk en gericht op oppervlakkig geblaat.
Het enige wat ik over wetenschap twitter zijn flauwe wetenschapsgrapjes op posts van ionica smeetsquote:Op woensdag 2 december 2015 16:21 schreef Shivo het volgende:
Dat is toch niet zo ongebruikelijk? Ik tweet heel vaak over nieuwe papers. Is ook een goede manier om ons eigen onderzoek te promoten. Mijn meest recente postdoc heb ik ook via Twitter leren kennen. Het is mijn favo social medium.
Ik heb het een paar maanden geprobeerd omdat ik het een collega had beloofd. Daarna heb ik mijn account maar weer verwijderd.quote:Op woensdag 2 december 2015 21:11 schreef speknek het volgende:
Ik kan echt helemaal niks met twitter. Gebruiksonvriendelijk en gericht op oppervlakkig geblaat.
quote:
Toch een principe-akkoord met Elsevier voor open access, vanaf volgend jaar.
quote:Op vrijdag 11 december 2015 14:52 schreef Shivo het volgende:
Net op tijd om onze paper in Cell te lezen die op 14 januari uitkomt.
Whoop en nu vieren door aan een nieuwe serie te beginnenquote:Op maandag 14 december 2015 11:53 schreef motorbloempje het volgende:
Het is waar. Eenmaal schrijvend en je loswekend uit het veld gaat schrijven een stuk beter.
Eerste hoofdstuk first draft deadline volgende week, en dan doorpakken.
Congres is 4-5 dagenquote:Op vrijdag 18 december 2015 19:04 schreef Shivo het volgende:
Leuk, waar? En alleen congres of ook vakantie? Twee en een halve week lijkt me vermoeiend als het allemaal congres is.
Super, DM maar als je om ideeen verlegen zit.quote:Op vrijdag 18 december 2015 19:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Congres is 4-5 dagenIn San Francisco! Dus we gaan eerst 4-5 dagen congressen (partnerspas is niet zo duur!) en in de tussentijd wat SF verkennen, en daarna 'op pad'
![]()
Thanks! Misschien ook even bij oompa buurtenquote:Op vrijdag 18 december 2015 19:13 schreef Shivo het volgende:
[..]
Super, DM maar als je om ideeen verlegen zit.
Wat goed, gefeliciteerd! Mijn vriend heeft z'n thesis in Mei ingediend, en wacht nu nog steeds op een "gutachten" van een van z'n begeleiders. Zo frustrerend..quote:Op zaterdag 19 december 2015 13:28 schreef Felagund het volgende:
Tof Motorbloempje! Krijg je voor de grant maar 4 overnachtingen betaald en niet een dag extra? Dat is wel heel krap.
San Francisco wil ik ook eens heen, daar was deze week een hele grote geofysische conferentie, maar voor mijn specifieke thema is er meestal weinig. Daarom tot nu toe niet heen geweest (en mijn begeleidster is ook een voorstander van kleinere conferenties).
Ik ben zelf bijna klaar met mijn PhD, donderdag mijn thesis definitief ingeleverd, nu alleen nog verdedigen. Dat is vermoedelijk in maart, ligt er een beetje aan hoe snel het "Gutachten"/recenseren gaat.
Hier moeten de Gutachten binnen 4 weken geschreven zijn. En van mijn eerste begeleidster ben ik de tweede promovendus (en eerste mannelijke), dus die heeft nog veel motivatie om het snel te doen. Al kan het daarna toch nog lang duren met het vinden van een datum waarop mijn hele promotiecomissie kan komen.quote:Op zaterdag 19 december 2015 14:26 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Wat goed, gefeliciteerd! Mijn vriend heeft z'n thesis in Mei ingediend, en wacht nu nog steeds op een "gutachten" van een van z'n begeleiders. Zo frustrerend..
En Mo, wat leuk, SF. Mijn eerste congres was in San Diego, maar San Francisco heb ik ook al aangedaan. Was erg tof...
Hier ben ik nu bijna 3 maand met ouderschapsverlof, en ik mis m'n proefschrift niet. Ik mis m'n collega's in Zweden wel, en soms mis ik het gebruiken van m'n hoofd ook wel, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik graag weer aan het werk wil. Gelukkig hoeft dat voorlopig ook niet. Het zou wel fijn zijn als m'n co-autheuren 2 artikelen af kunnen maken, zodat ze nog onder review kunnen tijdens m'n verlof...Een van de co-autheuren is m'n vriend, dus die kan ik eens goed achter de broek zitten na de feestdagen...
Ik heb dat op het moment wel een beetje. Als ik ren is hij langzaam als ik hem push reageert hij door nog minder aandacht eraan te geven als ik hem zijn gang laat gaan gaat het ook langzaamquote:Op woensdag 23 december 2015 11:05 schreef Lyrebird het volgende:
Gewetensvraag: zijn er uberhaupt collega's waar je mee kunt samenwerken?
Ik krijg wel eens het idee dat er in de academische wereld bijna alleen maar autisten of mensen met Asperger syndroom rondlopen, en dat mensen die geen contactstoornis hebben, die wel krijgen vanwege de ongelofelijke druk die er heerst (grants, publicaties, lesgeven, studenten, deadlines).
... waardoor ik ook wel eens aan mezelf begin te twijfelen, of het nou allemaal aan mij ligt.
Wordt dat gevoel bij jou ook nog niet versterkt doordat je in Japan werkt? Mij lijkt dat het in de Verenigde Staten bijvoorbeeld al heel anders is.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:05 schreef Lyrebird het volgende:
Gewetensvraag: zijn er uberhaupt collega's waar je mee kunt samenwerken?
Ik krijg wel eens het idee dat er in de academische wereld bijna alleen maar autisten of mensen met Asperger syndroom rondlopen, en dat mensen die geen contactstoornis hebben, die wel krijgen vanwege de ongelofelijke druk die er heerst (grants, publicaties, lesgeven, studenten, deadlines).
... waardoor ik ook wel eens aan mezelf begin te twijfelen, of het nou allemaal aan mij ligt.
Laat ik voorop stellen dat de samenwerking met Japanners een uitdaging op zich is. Het beste werk je samen met Japanners die zich een beetje in kunnen leven in buitenlanders, en die macht hebben. Het is ongelofelijk fustrerend om samen te moeten werken met mensen die voor iedere wissewasje met de baas moeten overleggen.quote:Op woensdag 23 december 2015 16:49 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wordt dat gevoel bij jou ook nog niet versterkt doordat je in Japan werkt? Mij lijkt dat het in de Verenigde Staten bijvoorbeeld al heel anders is.
Zo had ik een oud-dorpsgenoot die op het VBO begonnen was en een aantal jaren geleden de krant haalde omdat hij met zijn afstudeeronderzoek in Nature stond:quote:Op dinsdag 29 december 2015 09:06 schreef Lyrebird het volgende:
Wat Zith zegt.
Met alleen briljant zijn, kom je er namelijk niet. Er zijn genoeg slimmerds die fluitend het VWO hebben afgemaakt, maar die in de problemen kwamen in het WO, omdat ze onbekend waren met tegenslag, en nooit eerder hadden hoeven bikkelen. Daarnaast moet je niet onderschatten wat er komt kijken bij een studie in het buitenland. Hartstikke leuk, ik kan het iedereen aanbevelen, vooral als ze je in Oxford of Cambridge willen hebben, maar wat mij het sterkste is bijgebleven van mijn promotie (die ik in de VS heb gedaan), was hoe moeilijk het was om daar te overleven.
De echte toppers in de wetenschap zijn dan ook vaak mensen die misschien niet helemaal vooraan hebben gestaan toen ze intelligentie aan het uitdelen waren, maar die wel hebben geleerd om tot aan het gaatje te gaan. Je moet het namelijk wel zelf verdienen, werken in de beta wetenschap is een behoorlijke uitdaging, het komt echt niet aanwaaien.
Ik denk dat je het vooral moet doen als het je heel erg leuk lijkt, dan zie je daarna wel hoe of wat. Overigens is je gemiddelde cijfer maar een klein deel van in Oxford (en ook Cambridge zover ik weet) aangenomen worden, je krijgt ook een interview en moet toegelaten worden tot een van de colleges, plus een behoorlijke zak geld meebrengen. En leven in Oxford is duur, veel duurder dan in NL.quote:Op dinsdag 29 december 2015 00:03 schreef netchip het volgende:
Is het halen van een bachelor aan een 'topuniversiteit' het waard als je de wetenschap in wilt? Alhoewel ik natuurlijk nog niet weet of onderzoek wat voor mij is, lijkt het me op het eerste gezicht best leuk. De studie waar het hier over gaat is trouwens wiskunde of natuurkunde aan een universiteit als Oxford of Cambridge... Qua cijfergemiddelde moet het best lukken als ik me inzet, Cambridge raadt een 8,5 gemiddeld minimaal aan, en ik zit nu op een 7,9 zonder een boek opengeslagen te hebben...
Anders zou ik een dubbelbachelor wis- en natuurkunde in Leiden gaan doen, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie visie hierop.
quote:Op dinsdag 29 december 2015 10:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zo had ik een oud-dorpsgenoot die op het VBO begonnen was en een aantal jaren geleden de krant haalde omdat hij met zijn afstudeeronderzoek in Nature stond:
http://www.ru.nl/radboudreflects/@742864/student_debuteert_in/
Volgens onze basisschool-leraar zou hij niet bepaald een hoogvlieger wordenEn ik ook niet, trouwens
Het zit zo: voor de bèta-vakken let ik op in de les en maak ik soms een opdracht in de les. Voor bijv. wiskunde sta ik een negen op die manier. Voor de talen heb ik heel vaak geen motivatie om iets te doen, het is in mijn ogen gewoon verschrikkelijk saai.quote:Op dinsdag 29 december 2015 01:11 schreef Zith het volgende:
Waarom heb je nog geen boek opengeslagen?
Het is inderdaad een goed idee om mijn werkhouding te veranderen, alhoewel dat nu nog niet nodig is.quote:Op dinsdag 29 december 2015 09:06 schreef Lyrebird het volgende:
Wat Zith zegt.
Met alleen briljant zijn, kom je er namelijk niet. Er zijn genoeg slimmerds die fluitend het VWO hebben afgemaakt, maar die in de problemen kwamen in het WO, omdat ze onbekend waren met tegenslag, en nooit eerder hadden hoeven bikkelen. Daarnaast moet je niet onderschatten wat er komt kijken bij een studie in het buitenland. Hartstikke leuk, ik kan het iedereen aanbevelen, vooral als ze je in Oxford of Cambridge willen hebben, maar wat mij het sterkste is bijgebleven van mijn promotie (die ik in de VS heb gedaan), was hoe moeilijk het was om daar te overleven.
De echte toppers in de wetenschap zijn dan ook vaak mensen die misschien niet helemaal vooraan hebben gestaan toen ze intelligentie aan het uitdelen waren, maar die wel hebben geleerd om tot aan het gaatje te gaan. Je moet het namelijk wel zelf verdienen, werken in de beta wetenschap is een behoorlijke uitdaging, het komt echt niet aanwaaien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |