http://nos.nl/artikel/206(...)ts-vmbo-en-havo.htmlquote:Het ziet ernaar uit dat een voldoende voor de rekentoets voorlopig alleen op het vwo noodzakelijk wordt voor een diploma. De PvdA vindt de resultaten op het vmbo en de havo te slecht om al dit schooljaar de toets daar te laten meetellen.
Daarmee is er geen meerderheid in de Tweede Kamer meer voor het plan van staatssecretaris Dekker en minister Bussemaker.
Eerlijke kans
"De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen", zegt Kamerlid Jadnanansing.
Jadnanansing: iedereen kans op diploma
Video afspelen 01:55
Dekker en Bussemaker lieten vanmorgen al weten dat de resultaten in het mbo zo slecht zijn, dat de rekentoets daar wat hen betreft niet dit schooljaar verplicht kan worden voor een diploma.
De invoering wordt nu opgeschoven naar 2020. Het resultaat van de rekentoets komt in de tussentijd wel op de cijferlijst te staan, maar telt niet mee. De PvdA vindt dat hetzelfde moet gaan gelden voor het vmbo en de havo.
5 is genoeg
Bij de laatste meting blijkt dat op het laagste niveau van het vmbo net iets meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (een 6 of hoger) haalt voor de toets. Op de havo ligt dat percentage niet veel hoger. Voor dit schooljaar zijn de normen naar beneden bijgesteld: een 5 zou genoeg zijn voor het halen van een diploma.
Op het vwo haalt ruim 90 procent een voldoende.
De coalitiepartner van de PvdA, de VVD, is juist blij met de resultaten van de rekentoets. Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.
Vlag en wimpel
Dat het mbo achterblijft is minister Bussemaker te verwijten, vindt Kamerlid Straus. De minister (PvdA) is verantwoordelijk voor het mbo, terwijl staatssecretaris Dekker (VVD) het voortgezet onderwijs in zijn portefeuille heeft.
"Waar de staatssecretaris met vlag en wimpel is geslaagd, blijft de minister hopeloos achter met haar huiswerk", zegt Straus
voorbeeldquote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:07 schreef Rickertman96 het volgende:
Erg triest dit
Die toets is bizar easy
Ken jij de website Google?quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:10 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Voorbeeld van een vraag uit de toets
Even de tekst van nu.nl gehaald, die is wat specifieker. Staan onder andere redenen in waarom er tegen gestemd wordt en wat meer cijfers over percentages die het halen.quote:Coalitiepartij PvdA keert zich tegen het verplicht laten meetellen van een rekentoets voor het eindexamen op mbo en havo. Daarmee is een Kamermeerderheid tegen het kabinetsvoorstel om de toets dit jaar al mee te laten tellen.
Uit dinsdag gepubliceerde cijfers blijkt dat afgelopen jaar veel scholieren niet zouden slagen als de rekentoets toen al meetelde. Alleen in het vwo zijn de scores hoog. Daar kan de rekentoets wel doorgaan.
"De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen", aldus PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing.
"Zolang het rekenonderwijs nog niet op orde is zeggen wij daarom, samen met veel jongeren en leraren, nee tegen het meetellen van de rekentoets op mbo, havo en vmbo."
Doorgaan
Minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) schreven dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer juist door te willen gaan met de rekentoets.
Dit tot woede van een groote deel van de oppositie. D66-Kamerlid Paul van Meenen noemt het "onaanvaardbaar" dat het kabinet de toets doorzet. SP-Kamerlid Jasper van Dijk voorspelt dat de chaos blijft voortduren in het middelbaar onderwijs.
"Er wordt een bloedbad aangericht, duizenden leerlingen zullen zakken voor hun examen. Leerlingen worden het slachtoffer van een prestigekwestie. Want het is algemeen bekend dat invoering van deze rekentoets uiterst onverantwoord is. Dekker zou zijn fout moeten toegeven. Nu worden leerlingen het slachtoffer van zijn halsstarrigheid", stelt hij.
Niet op mbo
Alleen in het mbo is het meetellen van de toets niet verantwoord, schreven de bewindspersonen. Zo haalt op mbo-2 en mbo-4 slechts één op de drie een 6. Alleen op mbo-2 haalt een krappe meerderheid een voldoende. Het uitstel geldt vooral voor mbo-4. Voor mbo-2 en mbo-3 was het al de bedoeling dat de toets pas in schooljaar 2016-2017 zou meetellen.
Volgens het kabinet is er afgelopen jaren nauwelijks verbetering te zien in de rekenprestaties van de mbo-studenten, met uitzondering van mbo-4. De mbo-scholieren kampen met hardnekkige rekenachterstanden en ook blijkt het moeilijk om goede rekendocenten te vinden. Uit enquêtes zou zelfs blijken dat een op de drie scholieren afgelopen jaar helemaal geen rekenonderwijs heeft gehad.
"Dat betekent dat we, ondanks alle al eerder genomen acties zoals de introductie van een vangnet, op dit moment niet het vertrouwen hebben dat het verantwoord is om met ingang van dit studiejaar in het mbo het resultaat op de rekentoets te laten meetellen voor het behalen van het diploma", aldus de bewindslieden.
Raadsels
Al tijden is er felle kritiek op de rekentoets. Zo waren er twijfels over het type vragen. Geen platte rekensommen, maar een soort raadseltjes. Bovendien wordt de kwaliteit van de rekenvaardigheid niet beter door de tests, maar door het onderwijsniveau.
Als gevolg van de kritiek werd de toets wel al iets aangepast. Ook krijgen de scholieren drie herkansingen en wordt een 4,5 al als voldoende gezien.
Uit de dinsdag gepubliceerde cijfers blijkt dat op het vwo de toets door bijna alle leerlingen wordt gehaald, bij de havo ligt de percentage op 89 procent, bij het vmbo tussen de 77 en 88 procent.
MBO Raad
De MBO Raad is bezorgd over de doorstroming van mbo'ers naar het hbo, nu zij moeten gaan voldoen aan bepaalde rekeneisen. "Deze doorstroom komt nu extra onder druk te staan'', stelt de brancheorganisatie van mbo-onderwijsinstellingen.
"In de brief van de bewindspersonen staat dat studenten die naar een rekenzware opleiding in het hbo willen wel minimaal een 5 moeten halen. Voor deze groep studenten worden dus nu nadere eisen gesteld'', aldus Jan van Zijl, voorzitter van MBO Raad.
De raad gaat de komende weken in gesprek met de Vereniging Hogescholen om afspraken te maken voor deze groep mbo-studenten.
Dat komt ook een beetje door het (PvdA)-idee dat zoveel mogelijk jongeren hoger opgeleid moeten zijn. Aangezien het gros daar eigenlijk niet slim genoeg voor is, word het niveau van met name het HBO telkens verlaagd. Tot ze het uiteindelijk wel kunnen. Dan heb je zogenaamd allerlei 'hogeropgeleiden', die echter eenvoudige sommen nog niet kunnen maken. Gelijkheid in de praktijk.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:09 schreef hottentot het volgende:
Is toch niets nieuws, jongeren die kunnen rekenen vind je bijna niet meer.
Men had nooit de neerwaartse spiraal van toetsing aanpassen aan het niveau in moeten zetten.
Serieus, Bussemaker gaat over het MBO? Geen wonder dat het zo'n puinhoop is. Af en toe roept dat wijf iets hatelijks richting het sterke geslacht, ik heb haar nog nooit op een zinnige uitspraak kunnen betrappen.quote:Dat het mbo achterblijft is minister Bussemaker te verwijten, vindt Kamerlid Straus. De minister (PvdA) is verantwoordelijk voor het mbo, terwijl staatssecretaris Dekker (VVD) het voortgezet onderwijs in zijn portefeuille heeft.
"Waar de staatssecretaris met vlag en wimpel is geslaagd, blijft de minister hopeloos achter met haar huiswerk", zegt Straus
Is dat echt een PvdA idee? Volgens mij is het iets waar elke partij op inzet.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt ook een beetje door het (PvdA)-idee dat zoveel mogelijk jongeren hoger opgeleid moeten zijn. Aangezien het gros daar eigenlijk niet slim genoeg voor is, word het niveau van met name het HBO telkens verlaagd. Tot ze het uiteindelijk wel kunnen. Dan heb je zogenaamd allerlei 'hogeropgeleiden', die echter eenvoudige sommen nog niet kunnen maken. Gelijkheid in de praktijk.
Ik vind het zo jammer voor de slimmeren in de maatschappij, zij eindigen met diploma's met minder waarde.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt ook een beetje door het (PvdA)-idee dat zoveel mogelijk jongeren hoger opgeleid moeten zijn. Aangezien het gros daar eigenlijk niet slim genoeg voor is, word het niveau van met name het HBO telkens verlaagd. Tot ze het uiteindelijk wel kunnen. Dan heb je zogenaamd allerlei 'hogeropgeleiden', die echter eenvoudige sommen nog niet kunnen maken. Gelijkheid in de praktijk.
Het is natuurlijk ook belangrijk zodat de VVD-ministers en kamervoorzitters vaak een diplomaatje hebben dat wat beter lijkt dan Schoevers o.i.d. Bovendien moet intelligentie minder een belemmering vormen voor de weg naar een goedbetaalde baan, en moet geld steeds meer die belemmering gaan vormen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt ook een beetje door het (PvdA)-idee dat zoveel mogelijk jongeren hoger opgeleid moeten zijn. Aangezien het gros daar eigenlijk niet slim genoeg voor is, word het niveau van met name het HBO telkens verlaagd. Tot ze het uiteindelijk wel kunnen. Dan heb je zogenaamd allerlei 'hogeropgeleiden', die echter eenvoudige sommen nog niet kunnen maken. Gelijkheid in de praktijk.
Dat klopt. Maar dan is het óf niet de juiste toets voor dat niveau, of niet de juiste leerlingen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:26 schreef Weltschmerz het volgende:
De PvdA heeft natuurlijk in zoverre een punt dat het onderwijs er wel naar moet zijn dat een toets niet teveel leerlingen verhinderd om op hun niveau verder te leren.
Óf de begeleiding/behandeling is niet goed geregeld. Als inderdaad blijkt dat 1/3e van de MBO's niet eens onderwijs in rekenen geeft, kan je een groep die over het algemeen iets meer begeleiding nodig heeft niet kwalijk nemen dat ze meer moeite hebben met de toets.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan is het óf niet de juiste toets voor dat niveau, of niet de juiste leerlingen.
Mmm, te pessimistich. 30% moet toch zeker wel mogelijk zijn, ook in Nederland.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:36 schreef LXIV het volgende:
Wat eigenlijk ook niet anders kan, want HBO en universiteit zou eigenlijk voor hooguit 15% van de bevolking haalbaar moeten zijn.
Rekenen én fatsoenlijk taalonderwijs? Tegelijk? Dan zouden we zomaar teruggaan naar het nivo van de jaren '80 en daarvoor. Dat moeten we niet willenquote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zullen we dan ook eens naar taal gaan kijken?
Het over fatsoenlijk taalonderwijs hebben en dan "nivo" schrijven.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:51 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Rekenen én fatsoenlijk taalonderwijs? Tegelijk? Dan zouden we zomaar teruggaan naar het nivo van de jaren '80 en daarvoor. Dat moeten we niet willen
Is wel lekker jaren '70/80quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:54 schreef Rezania het volgende:
[..]
Het over fatsoenlijk taalonderwijs hebben en dan "nivo" schrijven.
Dat is inderdaad hoe ik het geleerd heb. Mijn leraren op de basisschool liepen ook nog met 'ban de bom!-linnen tasjes, dat moet genoeg zeggenquote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:54 schreef Rezania het volgende:
[..]
Het over fatsoenlijk taalonderwijs hebben en dan "nivo" schrijven.
Extra taallessen zijn ook geen overbodige luxe. Diploma is een onzijdig woord (het diploma) waarnaar je verwijst met "dat" en niet met "die".quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 17:01 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Wat heb je aan een diploma, die niet weerspiegelt wat je kan.![]()
Extra rekenlessen invoeren lijkt mij een prima plan
Dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoeveel kans ze hebben gehad om de vaardigheid te leren. Je toetst om te weten of iemand voldoende vorderingen heeft gemaakt voor het volgende niveau, maar het gaat uiteindelijk om het bewerkstelligen van de vorderingen, daar is onderwijs voor.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan is het óf niet de juiste toets voor dat niveau, of niet de juiste leerlingen.
Rekenen is juist een van de weinig redelijk objectieve zaken die je kunt toetsen. De antwoorden die daar uit komen zijn gewoon hard. Met alfa-vakken valt er nog wel een mouw aan te passen, maar je kunt '4' als antwoord niet goed rekenen als het '5' moet zijn. Ook niet een beetje.
Als die leerlingen die toets (mits van het juiste niveau dus) niet kunnen halen, dan proberen ze dus waarschijnlijk te leren boven hun niveau.
HBO weet ik niet, daar ben je in principe vrij in tot het punt dat de term hoger zijn betekenis verliest, dus pak hem beet 33, 33%. Bij WO ligt dat anders, wetenschap is de frontlinie van kennis en begrip en daar komt het dus op scherp te staan qua niveau, alleen de besten kunnen grenzen verleggen anders lagen ze al wel verder. Ik meen dat iets van 2% van de leerlingen uitblinkt en zich duidelijk onderscheidt van de ploeteraars, dan heb je misschien nog eens zo'n groep die daarop kan meeliften zonder het niveau dramatisch omlaag te trekken, maar dan lijkt me 5% naar de universiteit dus wel echt het absolute maximum als je je grootste talenten en de wetenschap zelf niet wil lastigvallen met stof en onderwijs op te laag niveau.quote:Wat eigenlijk ook niet anders kan, want HBO en universiteit zou eigenlijk voor hooguit 15% van de bevolking haalbaar moeten zijn.
yep je hebt gelijk, moest effe mijn bril poetsen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 17:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Extra taallessen zijn ook geen overbodige luxe. Diploma is een onzijdig woord (het diploma) waarnaar je verwijst met "dat" en niet met "die".
Volstrekte onzin natuurlijk dat een bepaald opleidingsniveau slechts voor een specifiek percentage haalbaar zou (moeten) zijn. Uiteindelijk zijn er heel veel factoren die dat beïnvloeden. De belangrijkste factor in het sterk gestegen aantal HBO en WO afstudeerders de laatste twee decennia is ook gewoon simpelweg de vrouwenemancipatie. Mannen zijn niet heel veel beter gaan presteren.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan is het óf niet de juiste toets voor dat niveau, of niet de juiste leerlingen.
Rekenen is juist een van de weinig redelijk objectieve zaken die je kunt toetsen. De antwoorden die daar uit komen zijn gewoon hard. Met alfa-vakken valt er nog wel een mouw aan te passen, maar je kunt '4' als antwoord niet goed rekenen als het '5' moet zijn. Ook niet een beetje.
Als die leerlingen die toets (mits van het juiste niveau dus) niet kunnen halen, dan proberen ze dus waarschijnlijk te leren boven hun niveau. Wat eigenlijk ook niet anders kan, want HBO en universiteit zou eigenlijk voor hooguit 15% van de bevolking haalbaar moeten zijn.
Heb je een link naar dat voorbeeld, ik zou het graag eens bekijken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 18:50 schreef RolandArthur het volgende:
Ik heb even een voorbeeld van zo´n toets bekeken en het baart mij toch wel zorgen dat zoveel mensen hiervoor zakken. In de helft van de tijd zou je deze toets nagenoeg foutloos moeten kunnen maken.
Deze heb ik bekeken, komt bij Cito vandaan dus ik neem aan dat dit de juiste is.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:05 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Heb je een link naar dat voorbeeld, ik zou het graag eens bekijken.
Sommige vragen sloegen helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:07 schreef Rickertman96 het volgende:
Erg triest dit
Die toets is bizar easy
Ik wil best geloven dat er rare vragen tussen zitten (ik verwacht niet anders) maar dit is geen goed voorbeeld, veronderstellende dat jij een foutje hebt gemaakt bij het overtypen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:09 schreef Knitted het volgende:
[..]
Sommige vragen sloegen helemaal nergens op.
"Hoeveel m3 water past er in een zwembad van 2827211 cm2 x 2727dm?" o.i.d.
Heb het wel in 1x kunnen halen gelukkig.
Hoezo slaat dat nergens op? Gewoon een kwestie van eenheden juist kunnen converteren. Komt wel wat rekenkundig inzicht bij kijken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:09 schreef Knitted het volgende:
[..]
Sommige vragen sloegen helemaal nergens op.
"Hoeveel m3 water past er in een zwembad van 2827211 cm2 x 2727dm?" o.i.d.
Heb het wel in 1x kunnen halen gelukkig.
Onderwijs is iets wat door elk kabinet wel weer overhoop gegooid wordt, het is toch niet zo vreemd dat scholen die sowieso al krap met hun tijd en hun geld zitten hun aandacht niet direct gaan focussen op zaken die er heel misschien wel eens aan zouden kunnen komen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:48 schreef Pandorado het volgende:
Als huidige slagingscijfers tegenvallen, kunnen we uiteraard kijken of de toets onverhoopt een te hoog niveau vraagt, maar zo niet, dan moet hij gewoon gaan meetellen. Het is niet alsof scholen geen tijd hebben gehad om de examenkandidaten van het komende jaar voldoende rekenonderwijs te geven. Dit zat er al een aantal jaar aan te komen.
Dat is juist een simpele vraag die iedereen goed zou moeten hebben.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:09 schreef Knitted het volgende:
[..]
Sommige vragen sloegen helemaal nergens op.
"Hoeveel m3 water past er in een zwembad van 2827211 cm2 x 2727dm?" o.i.d.
Heb het wel in 1x kunnen halen gelukkig.
FIFYquote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoezo slaat dat nergens op? Gewoon een kwestie van eenheden juist kunnen converteren. Komt wel wat rekenkundig inzicht bij kijken.
Neu. Je moet kunnen beredeneren dat aangezien er 100 centimeter in een meter gaan er 100*100 vierkante centimeter in een vierkante meter gaan. Het zijn geen partiële differentiaalvergelijkingen, maar vereist toch wel enig basaal inzicht.quote:
Jawel, voor zoiets mogen ze het rekenmachientje gebruiken, de rekensommetjes die ze zonder rekenmachientje moeten maken zijn dusdanig dat je ze zonder pen en papier kan uitrekenen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is juist een simpele vraag die iedereen goed zou moeten hebben.
Gewoon inhoud is oppervlakte*hoogte.
Simpeler kan niet
Ik neem aan dat je ook bij deze vraag geen rekenmachine mag gebruiken?
schandalig....quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jawel, voor zoiets mogen ze het rekenmachientje gebruiken, de rekensommetjes die ze zonder rekenmachientje moeten maken zijn dusdanig dat je ze zonder pen en papier kan uitrekenen.
Dat is dan ook de manier waarop je het zou moeten leren, dan beklijft het zeker. Ik kan me trouwens niet herinneren dat het op mijn school ooit zo werd uitgelegd door de leraar (we hadden geen boekje), voor wie het (nog) niet zelf kan beredeneren.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Neu. Je moet kunnen beredeneren dat aangezien er 100 centimeter in een meter gaan er 100*100 vierkante centimeter in een vierkante meter gaan.
Nu je het zegt, dit was inderdaad meer basisschool niveau. Op de middelbare school werd dat wiskunde A en B.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.
Hebben jullie er al bij stil gestaan hoe triestig is het dat we in Nederland zo erg zijn afgegleden met ons onderwijs dat we rekenonderwijs moeten geven op het 'voortgezet' onderwijs (eerder voortgezet basisonderwijs)? [...]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |