abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156643760
Als je, zoals de PvdA, vindt dat jongeren een eerlijke kans verdienen, dan onderken je dat rekenen een vaardigheid is die je je leven lang nodig hebt. Een vaardigheid die voldoende op peil moet zijn voordat je naar een vervolgopleiding gaat of jezelf op de arbeidsmarkt stort.

Het is droevig dat de PvdA de lat lager in plaats van hoger legt.
pi_156643787
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 17:01 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

Wat heb je aan een diploma, die niet weerspiegelt wat je kan. :N
Extra rekenlessen invoeren lijkt mij een prima plan :Y
Extra taallessen zijn ook geen overbodige luxe. Diploma is een onzijdig woord (het diploma) waarnaar je verwijst met "dat" en niet met "die".
pi_156645290
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar dan is het óf niet de juiste toets voor dat niveau, of niet de juiste leerlingen.

Rekenen is juist een van de weinig redelijk objectieve zaken die je kunt toetsen. De antwoorden die daar uit komen zijn gewoon hard. Met alfa-vakken valt er nog wel een mouw aan te passen, maar je kunt '4' als antwoord niet goed rekenen als het '5' moet zijn. Ook niet een beetje.

Als die leerlingen die toets (mits van het juiste niveau dus) niet kunnen halen, dan proberen ze dus waarschijnlijk te leren boven hun niveau.
Dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoeveel kans ze hebben gehad om de vaardigheid te leren. Je toetst om te weten of iemand voldoende vorderingen heeft gemaakt voor het volgende niveau, maar het gaat uiteindelijk om het bewerkstelligen van de vorderingen, daar is onderwijs voor.

quote:
Wat eigenlijk ook niet anders kan, want HBO en universiteit zou eigenlijk voor hooguit 15% van de bevolking haalbaar moeten zijn.
HBO weet ik niet, daar ben je in principe vrij in tot het punt dat de term hoger zijn betekenis verliest, dus pak hem beet 33, 33%. Bij WO ligt dat anders, wetenschap is de frontlinie van kennis en begrip en daar komt het dus op scherp te staan qua niveau, alleen de besten kunnen grenzen verleggen anders lagen ze al wel verder. Ik meen dat iets van 2% van de leerlingen uitblinkt en zich duidelijk onderscheidt van de ploeteraars, dan heb je misschien nog eens zo'n groep die daarop kan meeliften zonder het niveau dramatisch omlaag te trekken, maar dan lijkt me 5% naar de universiteit dus wel echt het absolute maximum als je je grootste talenten en de wetenschap zelf niet wil lastigvallen met stof en onderwijs op te laag niveau.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156645807
Als het aan de PvdA ligt krijg je al je VWO diploma als je je naam foutloos kan schrijven en weet hoeveel 10+10 is. Kun je dat niet dan krijg je een HAVO papiertje. Het HBO is zo - dankzij de PvdA - steeds minder serieus te nemen. Gevolg zal zijn dat je straks bijna geen baan op HBO niveau meer over hebt.
pi_156645998
Ik heb even een voorbeeld van zo´n toets bekeken en het baart mij toch wel zorgen dat zoveel mensen hiervoor zakken. In de helft van de tijd zou je deze toets nagenoeg foutloos moeten kunnen maken.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 18:51:16 #31
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_156646029
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 17:08 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Extra taallessen zijn ook geen overbodige luxe. Diploma is een onzijdig woord (het diploma) waarnaar je verwijst met "dat" en niet met "die".
yep je hebt gelijk, moest effe mijn bril poetsen. :Y
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_156646160
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar dan is het óf niet de juiste toets voor dat niveau, of niet de juiste leerlingen.

Rekenen is juist een van de weinig redelijk objectieve zaken die je kunt toetsen. De antwoorden die daar uit komen zijn gewoon hard. Met alfa-vakken valt er nog wel een mouw aan te passen, maar je kunt '4' als antwoord niet goed rekenen als het '5' moet zijn. Ook niet een beetje.

Als die leerlingen die toets (mits van het juiste niveau dus) niet kunnen halen, dan proberen ze dus waarschijnlijk te leren boven hun niveau. Wat eigenlijk ook niet anders kan, want HBO en universiteit zou eigenlijk voor hooguit 15% van de bevolking haalbaar moeten zijn.
Volstrekte onzin natuurlijk dat een bepaald opleidingsniveau slechts voor een specifiek percentage haalbaar zou (moeten) zijn. Uiteindelijk zijn er heel veel factoren die dat beïnvloeden. De belangrijkste factor in het sterk gestegen aantal HBO en WO afstudeerders de laatste twee decennia is ook gewoon simpelweg de vrouwenemancipatie. Mannen zijn niet heel veel beter gaan presteren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_156646470
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 18:50 schreef RolandArthur het volgende:
Ik heb even een voorbeeld van zo´n toets bekeken en het baart mij toch wel zorgen dat zoveel mensen hiervoor zakken. In de helft van de tijd zou je deze toets nagenoeg foutloos moeten kunnen maken.
Heb je een link naar dat voorbeeld, ik zou het graag eens bekijken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_156646514
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:05 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Heb je een link naar dat voorbeeld, ik zou het graag eens bekijken.
Deze heb ik bekeken, komt bij Cito vandaan dus ik neem aan dat dit de juiste is.
pi_156646519
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2015 16:12 schreef Rickertman96 het volgende:
Ken jij de website Google?
Vreemde vraag in een rekentoets. 11.gif
pi_156646586
Hoe voorspelbaar. :')
Zolang je bèta-gehandicapte veredelde MBO-gediplomeerden (PABO, vooral leerlingen die van het MBO komen en leerlingen die van het zwakste HAVO-profiel komen) voor de klas zet zal het niet verbeteren, hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156646590
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:07 schreef Rickertman96 het volgende:
Erg triest dit

Die toets is bizar easy
Sommige vragen sloegen helemaal nergens op.

"Hoeveel m3 water past er in een zwembad van 2827211 cm2 x 2727dm?" o.i.d.

Heb het wel in 1x kunnen halen gelukkig.
pi_156646634
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:09 schreef Knitted het volgende:

[..]

Ik wil best geloven dat er rare vragen tussen zitten (ik verwacht niet anders) maar dit is geen goed voorbeeld, veronderstellende dat jij een foutje hebt gemaakt bij het overtypen.
#NoDAPL
pi_156646743
quote:

[..]

Hoezo slaat dat nergens op? Gewoon een kwestie van eenheden juist kunnen converteren. Komt wel wat rekenkundig inzicht bij kijken.
pi_156646756
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:48 schreef Pandorado het volgende:
Als huidige slagingscijfers tegenvallen, kunnen we uiteraard kijken of de toets onverhoopt een te hoog niveau vraagt, maar zo niet, dan moet hij gewoon gaan meetellen. Het is niet alsof scholen geen tijd hebben gehad om de examenkandidaten van het komende jaar voldoende rekenonderwijs te geven. Dit zat er al een aantal jaar aan te komen.
Onderwijs is iets wat door elk kabinet wel weer overhoop gegooid wordt, het is toch niet zo vreemd dat scholen die sowieso al krap met hun tijd en hun geld zitten hun aandacht niet direct gaan focussen op zaken die er heel misschien wel eens aan zouden kunnen komen.
pi_156646791
quote:

[..]

Dat is juist een simpele vraag die iedereen goed zou moeten hebben.
Gewoon inhoud is oppervlakte*hoogte.
Simpeler kan niet :Y
Ik neem aan dat je ook bij deze vraag geen rekenmachine mag gebruiken?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_156646813
De slordigheden die ik heb kunnen ontdekken in de voorbeeldtoets waren een vraag waarbij verondersteld wordt dat men weet wat een hectare is, algemene kennis maar dat heeft niets met rekenen te maken, en een vraag waarbij je een schatting moet maken op basis van een onduidelijke grafiek. Het is niet moeilijk om tot het juiste antwoord te komen maar het is geen rekenen.
pi_156646832
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hoezo slaat dat nergens op? Gewoon een kwestie van eenheden juist kunnen converteren. Komt wel wat rekenkundig inzicht bij kijken.
FIFY
pi_156646915
Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.

Hebben jullie er al bij stil gestaan hoe triestig is het dat we in Nederland zo erg zijn afgegleden met ons onderwijs dat we rekenonderwijs moeten geven op het 'voortgezet' onderwijs (eerder voortgezet basisonderwijs)? Je hebt 8 jaar de tijd op de lagere school om te leren rekenen, vroeger lukte dat de meeste leerlingen ook. Echter, omdat de PABO-producten consistent falen om de leerlingen te leren rekenen moet het middelbare onderwijs het maar oplossen. Wat denken jullie er van om leerlingen pas toe te laten op het middelbare onderwijs als ze dat soort dingen kunnen? Gewoon de toeleverende scholen laten weten dat je die leerling niet aanneemt totdat die toeleverende school haar werk fatsoenlijk heeft gedaan.
#NoDAPL
pi_156646925
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:19 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

FIFY
Neu. Je moet kunnen beredeneren dat aangezien er 100 centimeter in een meter gaan er 100*100 vierkante centimeter in een vierkante meter gaan. Het zijn geen partiële differentiaalvergelijkingen, maar vereist toch wel enig basaal inzicht.
pi_156646987
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is juist een simpele vraag die iedereen goed zou moeten hebben.
Gewoon inhoud is oppervlakte*hoogte.
Simpeler kan niet :Y
Ik neem aan dat je ook bij deze vraag geen rekenmachine mag gebruiken?
Jawel, voor zoiets mogen ze het rekenmachientje gebruiken, de rekensommetjes die ze zonder rekenmachientje moeten maken zijn dusdanig dat je ze zonder pen en papier kan uitrekenen. :')
#NoDAPL
pi_156646997
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jawel, voor zoiets mogen ze het rekenmachientje gebruiken, de rekensommetjes die ze zonder rekenmachientje moeten maken zijn dusdanig dat je ze zonder pen en papier kan uitrekenen. :')
schandalig....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_156647035
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Neu. Je moet kunnen beredeneren dat aangezien er 100 centimeter in een meter gaan er 100*100 vierkante centimeter in een vierkante meter gaan.
Dat is dan ook de manier waarop je het zou moeten leren, dan beklijft het zeker. Ik kan me trouwens niet herinneren dat het op mijn school ooit zo werd uitgelegd door de leraar (we hadden geen boekje), voor wie het (nog) niet zelf kan beredeneren.
#NoDAPL
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 19:26:59 #49
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_156647063
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.

Hebben jullie er al bij stil gestaan hoe triestig is het dat we in Nederland zo erg zijn afgegleden met ons onderwijs dat we rekenonderwijs moeten geven op het 'voortgezet' onderwijs (eerder voortgezet basisonderwijs)? [...]
Nu je het zegt, dit was inderdaad meer basisschool niveau. Op de middelbare school werd dat wiskunde A en B.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')