Je hebt gelijk. De overheid moet boetes en celstraffen gaan uitdelen voor stembandvibraties en toetsenbord-klakjes.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:26 schreef Dr_g0nz0 het volgende:
We zijn een beetje doorgeslagen met dat hele vrijheid van meningsuiting. Het is inmiddels vrijheid van belediging geworden.
ik bedoel voornamelijk politici die maar alles kunnen roepen in het parlement.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. De overheid moet boetes en celstraffen gaan uitdelen voor stembandvibraties en toetsenbord-klakjes.
Misschien wel een doodstrafje hier en daar als je kritiek hebt op een politicus. Dat zal die Nederlanders goed de mond snoeren met hun "meningen" over "dingen".
Oh wacht.
Dus een overheid die democratisch verkozen volksvertegenwoordigers de mond gaat snoeren? Ik kan nu even niet beslissen wat enger is.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:36 schreef Dr_g0nz0 het volgende:
[..]
ik bedoel voornamelijk politici die maar alles kunnen roepen in het parlement.
quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:24 schreef SpecialK het volgende:
Ik hoor dit sentiment steeds vaker.
Ga eens voor de gein filmpjes opzoeken van hoe hij zich gedroeg tijdens interviews en tijdens kamerdebatten.
Dan ga je snappen waarom die man een paria was. Niet om de dingen die hij riep maar vooral om de manier waarop hij zich gedroeg. Als een stugge zure oude man die zijn ongelijk koste wat het kost nooit toe wilde geven en mensen voor van alles en nog wat uitmaakte. Een beetje zoals die ene oude vent die elke VvE vergadering vergalt door anderen meteen van diefstal en fraude te beschuldigen.
Wat zijn vrouw is overkomen is verder natuurlijk schandalig maar hoe hij behandeld werd had hij volledig aan zichzelf te danken.
ik toevallig al een half uur Het Zwarte Schaap aan het kijken.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:43 schreef jamesdeen het volgende:
Kijk Het zwarte schaap met Janmaat, TS. Perfecte samenvatting hiervan en zijn persoon:
[..]
Wat moet er - volgens jou- gebeuren als iemand zich beledigd voelt?quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:26 schreef Dr_g0nz0 het volgende:
We zijn een beetje doorgeslagen met dat hele vrijheid van meningsuiting. Het is inmiddels vrijheid van belediging geworden.
Maar als je het vergelijkt met Wilders..... ik heb vorige week zijn inbreng gezien in het Vluchtelingendebat en dat was echt 10x erger dan wat Janmaat ooit heeft gezegd.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:24 schreef SpecialK het volgende:
Ga eens voor de gein filmpjes opzoeken van hoe hij zich gedroeg tijdens interviews en tijdens kamerdebatten.
Dan ga je snappen waarom die man een paria was. Niet om de dingen die hij riep maar vooral om de manier waarop hij zich gedroeg. Als een stugge zure oude man die zijn ongelijk koste wat het kost nooit toe wilde geven en mensen voor van alles en nog wat uitmaakte. Een beetje zoals die ene oude vent die elke VvE vergadering vergalt door anderen meteen van diefstal en fraude te beschuldigen.
Wat zijn vrouw is overkomen is verder natuurlijk schandalig maar hoe hij behandeld werd had hij volledig aan zichzelf te danken.
Er zijn wat verschillen.quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:01 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Maar als je het vergelijkt met Wilders..... ik heb vorige week zijn inbreng gezien in het Vluchtelingendebat en dat was echt 10x erger dan wat Janmaat ooit heeft gezegd.
Opvallend dat in de linkse media destijds nauwelijks melding van die aanslag werd gemaakt. De linkse mensen vonden het wel best zo, zo'n aanslagje.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:24 schreef SpecialK het volgende:
De antifa is inderdaad en stelletje tuig. Ik hoor alleen gelukkig nog weinig over ze maar misschien let ik tegenwoordig niet goed genoeg op het nieuws.quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:10 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Opvallend dat in de linkse media destijds nauwelijks melding van die aanslag werd gemaakt. De linkse mensen vonden het wel best zo, zo'n aanslagje.
De antifascisten zijn de grootste fascisten in onze samenleving.
In Nederland niet. In Duitsland zijn ze echter wel bijzonder groot nog. Daar is ook meer doelgroep denk ik.quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De antifa is inderdaad en stelletje tuig. Ik hoor alleen gelukkig nog weinig over ze maar misschien let ik tegenwoordig niet goed genoeg op het nieuws.
Hij is misschien ook zo geworden omdat hij vaak stelselmatig genegeerd werd. Verder waren zijn standpunten absoluut niet extreem, veel van zijn ideeën zijn nu gemeengoed geworden, zowel bij linkse als rechtse partijen.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:24 schreef SpecialK het volgende:
Nee. Zo was hij altijd wel. Hij kon totaal niet met de pers omgaan.quote:Op zaterdag 26 september 2015 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hij is misschien ook zo geworden omdat hij vaak stelselmatig genegeerd werd. Verder waren zijn standpunten absoluut niet extreem, veel van zijn ideeën zijn nu gemeengoed geworden, zowel bij linkse als rechtse partijen.
Zo was het in 1985 nog heel racistisch om te vinden dat Turken in Nederland Nederlands moesten leren. Hoezo wij niet allemaal Turks leren dan?
Eigenlijk was Janmaat gewoon een visionair, want alles wat hij gezegd heeft over de toekomst van Nederland is uitgekomen en bijna al zijn standpunten zijn nu regeringsbeleid.
[ afbeelding ]
Hij was niet bijzonder charismatisch nee, dat klopt.quote:Op zaterdag 26 september 2015 21:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Zo was hij altijd wel. Hij kon totaal niet met de pers omgaan.
Hij was niet racistisch. Hij zei z'n Surinaamse buurvrouw ook altijd vriendelijk goedendag. En ook op het partijbureau van de CP kwamen wel eens niet-blanken.quote:En hoewel ik het eens ben dat bepaalde opmerkingen en standpunten tegenwoordig gangbaarder zijn dan toen was hij toch echt een racist en beredeneerde hij vanuit een racistisch framework. Visionair zou ik het niet noemen. Zelfs een kapotte klok staat 2x per dag gelijk.
beledigd zijn is een keuze.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:26 schreef Dr_g0nz0 het volgende:
Het zal ook wel beetje mee spelen dat we nog met groter WWII trauma zaten dan nu. Een eng mannetje dat 'eigen volk' eerst gaat roepen kwam iets te vroeg.quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er zijn wat verschillen.
1. Janmaat was een racist en profileerde zich ook zo. Later in zijn leven is hij daar cryptischer over geworden maar zijn code was duidelijk. Wilders profileert zich als een islamhater en gooit het consistent op cultuur. Of dat oprecht is ga ik me niet over uitlaten maar het is in ieder geval slim want de focus blijft op het gedrag van bevolkingsgroepen. Als je het gaat hebben over hoe "die apen gewoon criminele genen hebben" dan zorg je er voor dat men zich op jouw wereldbeelden gaat focussen.
2. Janmaat werd uitgekostst niet zozeer om de inhoudelijke dingen die hij riep maar de persoonlijke aanvallen die hij deed en de zielige stugheid waarmee hij zichzelf als betonblok opwierp. Als Wilders weer over de schreef gaat met een persoonlijke aanval dan hoor je daar ook weer zat van in de media maar verder is Wilders geen continu betonblok voor elke vergadering. Hij doet net constructief genoeg mee dat andere politici gedwongen zijn om rekening met hem te blijven houden.
De verschillen zijn wellicht soms subtiel maar belangrijk.
De mens is een vreemd wezen.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:25 schreef hugecooll het volgende:
Ik vind dat altijd wel opmerkelijk. Dan heb je landsgrenzen en zo om de boel van elkaar te scheiden, maar als je dan aangeeft dat je de boel ook graag gescheiden houdt, dan word je voor van alles en nog wat uitgemaakt
"En dan volgt er nu een mededeling in de zendtijd voor politieke partijen"quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:16 schreef Cassius het volgende:
Die goede oude tijd, toen extreem-rechts nog gewoon met een bloemstukje gepresenteerd werd.
Hij heeft echter wel dubieuze uitspreken gedaan waarvoor hij bij de rechtbank moest verschijnen :quote:Op zaterdag 26 september 2015 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hij was niet bijzonder charismatisch nee, dat klopt.
[..]
Hij was niet racistisch. Hij zei z'n Surinaamse buurvrouw ook altijd vriendelijk goedendag. En ook op het partijbureau van de CP kwamen wel eens niet-blanken.
Als je tegen grootschalige immigratie uit de Derde Wereld naar Nederland bent, maakt dat je nog niet meteen een racist. Janmaat heeft de problemen die hieruit voortkwamen heel scherp gezien, nog voordat het echt problemen waren.
De veroordelende rechters hebben later in het NRC aangegeven in het huidige tijdsgewricht Janmaat niet te veroordelenquote:Op zaterdag 26 september 2015 22:15 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Hij heeft echter wel dubieuze uitspreken gedaan waarvoor hij bij de rechtbank moest verschijnen :
Trouw 15-3-1995 :
Advocaat-generaal Myjer betoogde aan de hand van een groot aantal internationale verdragen en de Nederlandse wetgeving dat twee gelijkwaardige grondrechten, de vrijheid van meningsuiting en het recht om niet te worden gediscrimineerd, kunnen botsen en elkaar kunnen beperken. Myjer: “De wettelijke bepalingen over anti-discriminatie zijn in een democratische samenleving noodzakelijke beperkingen op de vrijheid van meningsuiting. Dat geldt voor iedereen, ook voor politici.”
Hij concludeerde dat bij de gewraakte passages sprake is van “stemmingmakerij, waarin de instroom van Marokkaanse en Turkse jongeren wordt gelijk gesteld met vergroting van jeugdbendes, waarin wordt gesteld dat de stroom jeugdige Antillianen en Surinamers moet worden gestopt omdat ze crimineel zijn of een grote kans lopen het te worden, waarin interraciale huwelijken een poel van ellende worden genoemd en waarin asielzoekers worden afgeschilderd als importeurs van kakkerlakken en de oorzaak van de noodzaak van ongediertebestrijding.”
Mr. Myjer eiste tegen Janmaat een boete van 6 000 gulden. Tegen Kamerlid Schuurman een boete van 1 500 gulden en tegen de CD een boete van 10 000 gulden
Van Janmaat mocht je dus wel 'goedendag' zeggen tegen je Surinaamse buurvrouw, maar langsgaan voor een kopje suiker was denk ik al een brug te ver.
Veel grover als dat van die multi raciale huwelijken heeft Wilders ze volgens mij nog niet gemaakt.quote:Op zaterdag 26 september 2015 22:17 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
De veroordelende rechters hebben later in het NRC aangegeven in het huidige tijdsgewricht Janmaat niet te veroordelen
Verkeerde conclusie, het is schandalig dat Wilders met fluwelen handschoentjes wordt aangepakt. Door de laffe moord in 2002 op Pim Fortuyn hebben sommige een vrijbriefje gekregen om hun xenophobe gal te spuwen.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:10 schreef Rodulf het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Janmaat
Als je dit leest is het echt schandalig hoe die man werd behandeld.
Dat valt toch wel mee? Minder dan 10% van de stemmen gaan naar Wilders, de rest van het land lacht hem uit en/of vindt hem een verwerpelijk mannetje.quote:Op zaterdag 26 september 2015 22:40 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
Verkeerde conclusie, het is schandalig dat Wilders met fluwelen handschoentjes wordt aangepakt. Door de laffe moord in 2002 op Pim Fortuyn hebben sommige een vrijbriefje gekregen om hun xenophobe gal te spuwen.
Geert Wilders: "De politie moet met scherp schieten op Marokkanen."
Boomknuffelaar: "Nou nou, je gaat nu wel te ver hoor."
Geert Wilders: "Ik word gedemoniseerd!!1! Walgelijk!"fokking omgekeerde wereld!
Dat kan zijn, maar toch hebben die rechters dat zo toegegeven.quote:Op zaterdag 26 september 2015 22:33 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Veel grover als dat van die multi raciale huwelijken heeft Wilders ze volgens mij nog niet gemaakt.
Hier kwam ik voor.quote:Op zaterdag 26 september 2015 23:47 schreef Sigaartje het volgende:
Bij Wodan.
Ons land dat wij aan het IJsselmeer hebben ontrokken.
Onze Germaanse normen en waarden, bij Wodan
Dank voor je reactie.quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er zijn wat verschillen.
1. Janmaat was een racist en profileerde zich ook zo. Later in zijn leven is hij daar cryptischer over geworden maar zijn code was duidelijk. Wilders profileert zich als een islamhater en gooit het consistent op cultuur. Of dat oprecht is ga ik me niet over uitlaten maar het is in ieder geval slim want de focus blijft op het gedrag van bevolkingsgroepen. Als je het gaat hebben over hoe "die apen gewoon criminele genen hebben" dan zorg je er voor dat men zich op jouw wereldbeelden gaat focussen.
2. Janmaat werd uitgekostst niet zozeer om de inhoudelijke dingen die hij riep maar de persoonlijke aanvallen die hij deed en de zielige stugheid waarmee hij zichzelf als betonblok opwierp. Als Wilders weer over de schreef gaat met een persoonlijke aanval dan hoor je daar ook weer zat van in de media maar verder is Wilders geen continu betonblok voor elke vergadering. Hij doet net constructief genoeg mee dat andere politici gedwongen zijn om rekening met hem te blijven houden.
De verschillen zijn wellicht soms subtiel maar belangrijk.
Met deze standpunten is niks mis in ieder geval.quote:Op zaterdag 26 september 2015 21:15 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Poeh poeh, wat een extremisme allemaal zeg! Daar moet een politiek cordon omheen!
Als politicus is het sowieso met deze onderwerpen onwerkbaar dat de haat op joden zijn eigen woord en geschiedenis heeft gekregen, die Janmaat toonde af en toe echt ballen, ondanks dat hij altijd wat onzeker oogde. Mooie kerel, veel leuker dan Wilders.quote:Op zondag 27 september 2015 00:23 schreef MrSalazar het volgende:
Dit is inmiddels al 1000 keer eerder verkondigdEn het zal best, maar Janmaat was bijvoorbeeld wel antisemitisch.
Nee, het is de fokking omgekeerde wereld dat iedereen die een andere mening over emigratie en integratie heeft dan de gutmensch, gelijk als xenofoob en racist wordt bestempeld.quote:
En nu dan wat er echt in jouw linkje stond:quote:Op zaterdag 26 september 2015 22:40 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
Verkeerde conclusie, het is schandalig dat Wilders met fluwelen handschoentjes wordt aangepakt. Door de laffe moord in 2002 op Pim Fortuyn hebben sommige een vrijbriefje gekregen om hun xenophobe gal te spuwen.
Geert Wilders: "De politie moet met scherp schieten op Marokkanen."
Boomknuffelaar: "Nou nou, je gaat nu wel te ver hoor."
Geert Wilders: "Ik word gedemoniseerd!!1! Walgelijk!"fokking omgekeerde wereld!
Ze moeten dus op relschoppers schieten, bij ernstige rellen, en dan in het been.quote:DEN HAAG - De politie moet bij ernstige rellen, en na een duidelijke waarschuwing, met scherp kunnen schieten op relschoppers. Dat zei fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid dinsdag.
Dit zou volgens hem bij voorkeur moeten gebeuren in het been. Als wettelijk wordt vastgelegd dat een agent na zo'n actie niet vervolgd wordt, zal volgens Wilders de aarzeling verdwijnen om hard op te treden tegen relschoppers.
Dit is geen jaren 80 actiefilm, met scherp schieten betekent vrij snel dodelijke slachtoffers. Ook in een been (zo goed kan niemand mikken) kun je zo doodbloeden. Wilders is een rasmongool die veel te veel krediet heeft.quote:Op zondag 27 september 2015 20:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
En nu dan wat er echt in jouw linkje stond:
[..]
Ze moeten dus op relschoppers schieten, bij ernstige rellen, en dan in het been.
Zoals jij het doet voorkomen zou Wilders gezegd hebben dat de politie bewapend de straat op moet om aldaar alle Marokkanen die niet op tijd vluchten kunnen een kogel door het hoofd te jagen. Wilders heeft echter wel wat anders gezegd. Net als bij Janmaat worden zijn woorden altijd verdraaid en uit de context gehaald.
Maar er is geen sprake van ' scherpschieten op Marokkanen' . Er is sprake van vuurwapengeweld bij ernstige rellen, na het geven van een waarschuwing, op de benen.quote:Op maandag 28 september 2015 09:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit is geen jaren 80 actiefilm, met scherp schieten betekent vrij snel dodelijke slachtoffers. Ook in een been (zo goed kan niemand mikken) kun je zo doodbloeden. Wilders is een rasmongool die veel te veel krediet heeft.
Er is een middenweg he!quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus een overheid die democratisch verkozen volksvertegenwoordigers de mond gaat snoeren? Ik kan nu even niet beslissen wat enger is.
Gaat de Ministry of Truth dat enforcen?
Die uitspraak van Wilders "scherpschieten op relschoppers" was naar aanleiding van een wedstrijd tussen Jong Oranje en Jong Marokko, en er was wangedrag van de Marokkaanse fans. Punt is, het ging heel selectief over Marokkaanse relschoppers. Ik heb Wilders bijv. niets horen zeggen over de rellen van Olympique Marseille van laatst, of over welke andere relschoppers dan ook.quote:Op maandag 28 september 2015 09:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar er is geen sprake van ' scherpschieten op Marokkanen' . Er is sprake van vuurwapengeweld bij ernstige rellen, na het geven van een waarschuwing, op de benen.
Essentieel anders dan wat beweerd werd dus. Daar gaat het mij om.
Dit inderdaadquote:Op maandag 28 september 2015 09:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit is geen jaren 80 actiefilm, met scherp schieten betekent vrij snel dodelijke slachtoffers. Ook in een been (zo goed kan niemand mikken) kun je zo doodbloeden. Wilders is een rasmongool die veel te veel krediet heeft.
En wie bepaalt die?quote:
Ken je deze uitzending van Brandpunt?quote:Op maandag 28 september 2015 09:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Bovenstaand is deel 1 van de serie "het zwarte schaap". Bekijk ze alle 6 zou ik zeggen.
Tenenkrommend is het. Hoe hier Janmaat wordt neergezet. Hij stelt hele redelijke vragen, en wordt volkomen als racist neergezet. Met name Hedy d'Ancona is vreselijk, maar ook Wouke van Scherrenburg. Ze beweert dat ze omvergereden werd door de rolstoel van mevrouw Schuurman.
Het is te krankzinnig voor woorden. Latere interviews met Schuurman laten een hele andere kant zien van zwart en wit. Zeker wanneer je de linkse terroristen van Kedichem ook nog aan het woord laat.
Absoluut!quote:Op maandag 28 september 2015 11:51 schreef het_grobbekuiken het volgende:
[..]
Ken je deze uitzending van Brandpunt?
Ze zullen het stellig ontkennen, maar ze zitten qua gedachtegoed ook vaak dichterbij extreem-rechts dan bij het centrum. Zie het Hoefijzermodelquote:Op zaterdag 26 september 2015 18:10 schreef Copthorne het volgende:
[..]
De antifascisten zijn de grootste fascisten in onze samenleving.
quote:Op maandag 28 september 2015 12:21 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ze zullen het stellig ontkennen, maar ze zitten qua gedachtegoed ook vaak dichterbij extreem-rechts dan bij het centrum. Zie het Hoefijzermodel
precies dat dusquote:Op maandag 28 september 2015 12:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hoe kom je erbij. Dit zijn toch hippie's.
Toevallig was ik net deze video aan het kijken. Echt een enorm lieve vrouw.quote:Op maandag 28 september 2015 11:51 schreef het_grobbekuiken het volgende:
[..]
Ken je deze uitzending van Brandpunt?
Ik snap sowieso nooit waarom veel linkse mensen zo'n moeite hebben met andersdenkenden. De linksen zijn zelf vaak de grootste fascisten.quote:Op maandag 28 september 2015 12:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Absoluut!
Mede daardoor word je nog woedender over de behandeling van mevrouw Schuurman.
En dan die actievoerder van de linkse SA die bij Kedichem die brandbom gooide.
Walgelijk wat een arrogantie. Geen greintje spijt. Want ze hadden immers gelijk! Dan moet je maar geen andere ideeën hebben dan deze linkse Waarheidhebbers.
Moeite hebben met andersdenkenden noem ik al vrij extreem, en extreem-links danwel -recht, deugen allebei niet..quote:Op maandag 28 september 2015 16:53 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Ik snap sowieso nooit waarom veel linkse mensen zo'n moeite hebben met andersdenkenden. De linksen zijn zelf vaak de grootste fascisten.
Ik heb vooral slechte ervaringen met extreem-linksen. Had vroeger zo'n leraar die zijn hele klaslokaal had volhangen met extreem-linkse propaganda. Eigenlijk schandalig. Was een verschrikkelijke man.quote:Op maandag 28 september 2015 17:11 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Moeite hebben met andersdenkenden noem ik al vrij extreem, en extreem-links danwel -recht, deugen allebei niet..
Het hoefijzermodel is niet echt serieus te nemen. Alleen de middelen die worden gebruikt kennen soms overeenkomsten, maar de ideologie en de gewenste eindsamenleving is haast precies het tegenovergestelde.quote:Op maandag 28 september 2015 12:21 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ze zullen het stellig ontkennen, maar ze zitten qua gedachtegoed ook vaak dichterbij extreem-rechts dan bij het centrum. Zie het Hoefijzermodel
quote:The Horseshoe theory--or at least, the classic version with communism on one end and fascism on the other--relies on the assumption that liberal democracy is the "default" state (that is, the closed end of the horseshoe) on which other ideologies are measured. Given how relatively young liberalism is in the grand scheme of human history, it makes a rather poor control group. The "criticism" section claims that anyone who questions the theory is either a damn commie or a damn Nazi.
https://www.reddit.com/r/(...)critical_article_on/
Nazi's zijn fijn volk wil je zeggen? Wat zijn je slechte ervaringen dan met extreemlinks?quote:Op maandag 28 september 2015 17:39 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Ik heb vooral slechte ervaringen met extreem-linksen. Had vroeger zo'n leraar die zijn hele klaslokaal had volhangen met extreem-linkse propaganda. Eigenlijk schandalig. Was een verschrikkelijke man.
Maar toch kennen het fascisme en het communisme veel overlap. Propaganda, totalitaire staat, een grote machtige leider.. In het hoefijzermodel gaat het ook meer om dat beide uitersten zover van het midden af staan, dat ze dankzij deze overlap meer op elkaar lijken, dan dat ze op het midden lijken.quote:Op maandag 28 september 2015 19:26 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het hoefijzermodel is niet echt serieus te nemen. Alleen de middelen die worden gebruikt kennen soms overeenkomsten, maar de ideologie en de gewenste eindsamenleving is haast precies het tegenovergestelde.
Ja die heeft ook weer een punt inderdaadquote:Deze post op reddit vind ik het wel goed uitleggen:
[..]
gezellig!quote:Op maandag 28 september 2015 12:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hoe kom je erbij. Dit zijn toch hippie's.
Ik zou het hiermee eens zijn als stalinisme de enige vorm van extreemlinks was. Je hebt ook democratisch socialisten (niet te verwarren met sociaaldemocratie), anarchisten, het radencommunisme, libertair socialisme, Trotskisme etc. Deze extreemlinkse ideologieën hechten veel waarde aan vrijheid. Persoonlijk vind ik het marxisme-leninisme wel autoritaire neigingen hebben, maar ook daarin heb je onderscheid. Lenin was bijvoorbeeld minder autoritair dan Stalin.quote:Op maandag 28 september 2015 19:39 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Maar toch kennen het fascisme en het communisme veel overlap. Propaganda, totalitaire staat, een grote machtige leider.. In het hoefijzermodel gaat het ook meer om dat beide uitersten zover van het midden af staan, dat ze dankzij deze overlap op elkaar gaan lijken.
Het enige dat ze gemeen hebben is dus de afkeer tegen de status quo.quote:In het hoefijzermodel gaat het ook meer om dat beide uitersten zover van het midden af staan, dat ze dankzij deze overlap meer op elkaar lijken, dan dat ze op het midden lijken.
Ook weer waar. En dat zal ook wel gelden voor extreem rechts neem ik aan, hoewel ik niet direct een concreet voorbeeld heb.quote:Op maandag 28 september 2015 19:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik zou het hiermee eens zijn als het marxisme-leninisme de enige vorm van extreemlinks was. Je hebt ook democratisch socialisten (niet te verwarren met sociaaldemocratie), anarchisten, het radencommunisme, libertair socialisme, Trotskisme etc. Deze extreemlinkse ideologieën hechten veel waarde aan vrijheid. Persoonlijk vind ik het marxisme-leninisme wel autoritaire neigingen hebben, maar ook daarin heb je onderscheid.
Ik denk dat dat vooral kwam omdat hij vrij vroeg het stokje moest overgeven, tegen het eind van zijn leven was hij al een stuk extremer.quote:Lenin was bijvoorbeeld minder autoritair dan Stalin.
quote:[..]
Het enige dat ze gemeen hebben is dus de afkeer tegen de status quo.
Klopt wel een beetje inderdaad. Libertariërs vallen ook een beetje in het uiterste rechtse spectrum, maar hechten veel waarde aan een kleine overheid en veel vrije markt. Hoewel de extreemrechtse ideologieën wel allemaal gemeen hebben dat ze veel waarde hechten aan hiërarchievorming en het kennen van je maatschappelijke plaats. Dat hebben monarchisten (die een absolute monarchie willen dan), nazi's en libertariërs wel gemeen (de hierarchie die het kapitalisme met zich teweegbrengt).quote:Op maandag 28 september 2015 19:44 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ook weer waar. En dat zal ook wel gelden voor extreem rechts neem ik aan, hoewel ik niet direct een concreet voorbeeld heb.
Een jaar of 10 geleden mocht ik niet meer bij een kameraad over de vloer komen vanwege mijn gedachtegoed. Ik was me van geen kwaad bewust, kwam daar alleen om een biertje te drinken. In diezelfde periode zijn er ook eieren tegen mijn raam aangegooid. Ik ben er altijd vrij zeker van geweest dat mijn linkse vrienden dat gedaan hebben.quote:Op maandag 28 september 2015 19:27 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nazi's zijn fijn volk wil je zeggen? Wat zijn je slechte ervaringen dan met extreemlinks?
Dat zijn rotstreken. Maar tsja, iedere groep kent wel zijn gekken.quote:Op dinsdag 29 september 2015 05:09 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Een jaar of 10 geleden mocht ik niet meer bij een kameraad over de vloer komen vanwege mijn gedachtegoed. Ik was me van geen kwaad bewust, kwam daar alleen om een biertje te drinken. In diezelfde periode zijn er ook eieren tegen mijn raam aangegooid. Ik ben er altijd vrij zeker van geweest dat mijn linkse vrienden dat gedaan hebben.
Je hoeft de geschiedenisboeken maar open te slaan om te zien hoe zij omgaan met andersdenkenden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |